ons land
WIJ LUISTEREN NAAR
I
Vliegtuigen zwermen boven
AI
■urn
I
I
I
NEDERLAND EN SPANJE
HE’
DE NEDERLANDSCHE
RONDVLUCHT
Jiat iafncAt
Kag. loKgf....
ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1935
4
Postvluchten
ZONDAG 25 AUG.
MAANDAG 26 AUG.
Golflengten
Kruisen-wed strijd
ZWEEFVLIEGER GELAND
Een sterk internationaal karakter
Groots propagandistische
beteekenis voor het
luchttoerisme
I
te
dii
scl
nl<
Eg
ln|
At
eoi
bic
En
op
En
lts
gei
nai
nu
m«
lts
I
ach
ook
den
van
Ent
ten.
den
El
dige
vliet
vóór
ter
tige,
zen
voer
gebit
NU1
dami
word
gans
bloot
Brits
meer
gelscl
sche
Egypl
te En
tische
door
troept
Engel
de al
het I
Egypt
voert- i
voordt
weiger
aan h-
den st
listen
geland
roepen
perhee
heeft
discuss
Hoes
de hot
litieke
daaren
nomisc
aan ht
bouwd
het gr
een ho
ontstas
van he
oppervl
mondei
stroomt
In den
enge vet
veer
oevers
De
oorzaak
tijden
graanzr
voor de
Abessln
groot o
ten not
land w»
king, d
verllezei
geheel t
talrijk
voor eei
Het 11
den vro
oprichte
van ver
in de la
Reeds li
(eland
*ie van
Organisatie was voor
treffelijk
Het it verbazinerwekkend hoeveel
„vrienden” 'sommige menschen wel
hebben. Ze staan dadelijk maar ge
reed iedereen met amice aan te spre
ken: En waar de pen al zeer geduldig
is, spreekt het vanzelf dat ze ook op
het papier aan een brief dadelijk den
titel van amice oftewel beste vriend
toevertrouwen.
Maar zulke vriendschap reikt niet
verder dan het woord.
Al onmiddellijk na zulk een goed-
vriendschapsbetuiging komt ftj
W J
mocht xür
V
I
broeder lijk
•an
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■a
(Zwlts. muz.)
GRAMOFOON
(dansmuziek)
1100
VARIA
GODSDIENST
SOLISTEN-CONCERTEN
I
4 35
5 10
ORKEST-CONCERTEN
SPORT
ORGELBESPELING
dag)
5 50
KAMERMUZIEK
(reportage Tour
OR KEST-CONCE R TEN
OPERA EN OPERETTE
SOLISTEN-CONCERTEN
GODSDIENST
(Bchrtftlezlrg
operaconcert
ette” operette
I
opera
TOONEEL
(concert)
(..Vrede thi
6 20
ORGELBESPELING
(A. V R. O.-
Glaa Port".
PERSBERICHTEN
(dansmuziek)
KAMERMUZIEK
mu-
GRAMOFOON
VARIA
N
OPERA EN OPERETTE
TOONEEL
SPORT
(reportage Tour
PERSBERICHTEN
(Rans
isaaaaaaai
I
II
Het ging vlot met den start. Het eene ranke
kleurige sportvliegtuigje na het andere steeg op
in het luchtruim om weldra aan de Zuld-Wes-
ter kim te verdwijnen, de eerste landingsplaats
Haamstede tegemoet. Binnen het uur was
de vloot vertrokken. De eerste toestellen zou
den Intusschen reeds op het gastvrije Haam
stede zijn aangekomen.
Nederland is voor de vliegerij slechts klein.
lijk te doen genieten zoo vloog hij bij Ooat-
voorae op enkele tientallen meters hoogte over
een zich op een zandplaat in het zonnetje
koesterende robben-kolonle een peulschil.
berlijn
BEROMÜNSTER
BOEDAPEST
BRUSSEL I
BRUSSEL II
DEUTSC HL. RENDER
DROITW1CH
HAMBURG
HILVERSUM I
HILVERSUM II
LANGENBERG
LUXEMBURG
MILAAN
PARIJS I
PARIJS II
BOMB
TOULOUSE
WEENEN
voor een lijst van artikelen eenzelfde partieele
meestbegunstlging zou staan en tegenover ta
rief reducties, door Spanje te verleenen. soort
gelijke tarieffacllltelten aan Nederlandsche zij
de, kon tot concrete onderhandellngen worden
overgegaan.
a
(Joh. Jong)
(Joh. Jong)
(Plerre Pal la)
8 (XL Hilversum TT
10 Hilversum X
10 20 Berlin
10 20 Dsutfchlandsender
6.50
7 05
7 05
7 20
7.35
7.45
1.20
2.00
2 00
3 00
4.20
voor
or-
9 00
9 05
Jeannette Macdonald zingt Zon
dag in het KRO -programma
(Hilversum I 2-00—3.00 uur
(„Hamlet”,
van Thomas)
I (pianorecital)
(viool recital)
I
z
3 50 Hamburg (spel)
8 35 Parijs U (blljapal)
11.00 Hilversum II (Fr. Hasselaar)
11.50 Droltwlch
12.30 Hilversum I
3 20 Droltwlch
5 00 Deutachlandsender
9.30 Hilversum I (Jan Zwart)
I (Politie bar.)
I (voor de keuken)
9.25
9 55
10.05
10.35
10 40
10 50
11 10
11.10
11 20
11 20
1140 Luxemburg (kwintet)
12.20 Deutschlandaender
I
Een stralend blauwe lucht koepelde
zich boven de Amsterdamsche vliegha-
ven; bet beloofde een prachtigen dag
voor de deelnemers aan de Nederland
sche rondvlucht, die zich nog nimmer
in zulk een buitengewone belangstelling
mocht verheugen als dit Jaar. Zestig
toestellen, waaronder 22 buitenlandsche.
vlogen Vrijdag boven ons land en toon
den hoe de vliegsport zich In een steeds
groeiende populariteit mag verheugen.
VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VERWIJZEN WIJ NAAR DEN
KATHOLIEKEN RADIOGIDS
356.7 M.
339.6 M.
549.5 M.
48&S KL
321.8 M.
1871 M.
1500 M.
3314 M.
30LS M.
1878 M.
458.3 M
1304 M.
368.8 M.
1648 M.
3124 M
4204 M
3284 M.
SM4 M.
Nadat de Nederlandsche delegatie had weten
te bereiken, dat tegenover meestbegunstlging
10.30 Hilversum I
Hilversum II
9.00 Hilversum II
10.30 Hilversum II
11.15 Hilversum II
12.00 Hilversum II
12.20 Kalundborg
12.25 Parijs II
12.30 Hilversum I
12.36 Parijs (symphonleconcert)
12 50 Brussel I
3 15 Hilversum II (Kovacs La Jos)
3 50 Kalundborg
4 20 Deutactilandsender
5.20 Hamburg
5 20 Brussel II
5 25 Milaan
5.25 Rome
5 30 Hilversum II (Kovacs Lajos)
10«30 Hilversum II (strljkork.)
2.30 Hilversum II
5.40 Droltwlch
9 05 Hsniburg (strljkork.)
10 20 Droltwlch
130 Hilversum
1.35 Droltwlch
3.20 Droltwlch
4.35 Droltwlch
6.00 Hilversum
6 35 Brussel II
6.50 Brussel I zan greet tal
7.35 Brussel II (zang)
7 50 Luxemburg (kwintet)
9 25 Luxemburg (zang)
9 45 Luxemburg (kwintet)
9.45 Kalundborg
1100 Berlijn
7.05 Luxemburg
7.05 Brussel II
7.05 Parys II
8 55 Hilversum II
9.30 Hilversum H
10.05 Hilversum II
11.35 Parijs I
Hierbij deden zich vele moeilijkheden voor In
het bijzonder in verband met de Spaansche
contlngenteeringspolitiek. Spanje had In den
vorm van een nieuwe wet. houdende de be
voegdheid om tot contingenteering van den In
voer over te gaan, een wapen In handen niet
alleen tegen de Nederlandsche producten als
kaas en eieren, doch vooral tegenover den in
voer uit Nederlandsch-Indië van palmolie, copra
en sisal werkte dit reeds uiterst schadelijk en moest
er voor worden gezorgd, dat niet nog andere
belangrijke Nederlandsche contlngenteerlngs-
maatregelen den Spaanschen Invoer slechts In
geringe mate belemmerden:
Tenslotte werd een overeenkomst bereikt.
Voor de voornaamste Nederlandsche en Ne-
derlandsch-Indlsche artikelen werd de meest
begunstlging verkregen; slechts met betrekking
tot het artikel steenkolen kon Spanje met het
oog op de steenkolenregeling in het Britsch-
Spaansche verdrag hiertoe niet overgaan.
8.00 Hilversum I
8.15 Hilversum I
11.05 Droltwlch
11.90 Hilversum I
12.15 Hilversum I
12 15 Brussel I
12.17 Brussel II
12.45 Luxemburg
1.05 Droltwlch
1.20 Brussel II
150 Brussel I
2.00 Hilversum I -
2 35 Droltwlch
3 15 Hilversum I
4.15 Hilversum II
5.30 Brussel I
8 10 Parijs I
6 20 Beromünster
6.30 Hilversum II
6 40 Luxemburg (concert)
8.00 Hilversum I
8 00 Hilversum II
10 00 Hilversum I
10.20 Berlijn
10.20 Deutschlandaender
11.00 Hilversum n
8 50 Beromtlrster
de Suisse)
^*4*- 'L-
De Fokker XII „Duif”, alsmede eenlge mlll-
telre en sportvllegtulgen, die wat vroeger van
Schiphol waren vertrokken, stonden reeds aan
den grond en met korte tusschenpoozen volg
den, de een na den ander, vele kleinere vogels
van diverse kracht en pluimage, die alle door
den stafofficier, den eersten luitenant P. H J.
Krab, een plaats op het, door een warme zon
beschenen vliegveld achter de afzettingen
was een talrijk publiek samengestroomd
kregen toegewezen, waarna vliegers en passa
giers gedurende ïlet oponthoud de gast waren
van Haamatede1» gemeentebestuur.
De eerste étappe van de rondvlucht 1935:
SchipholHaamstede, is door de talrijke
Nederlandsche en buitenlandsche deelne
mers op vlotte wijze afgelegd.
Tegen half elf streek de Douglas-omni
bus „Jan van Gent”, de grootste van de
luchtkaravaan, welks kruissnelheid van
270 K.M. alleen geëvenaard wordt door een
Belgische Caudron-Renault en een Fran-
sche Caudron-Simon, na een interessante
vlucht van drie kwartier op het, te mid
den van een prachtig duinlandschap ge
legen vliegveld Haamstede neer.
De twee machtige K. L. M.-vogels, die door
Vlruly en Bach zouden worden gecommandeerd,
hadden wat meer ruimte noodig. Zij stonden
enkele tientallen Meters verder te wachten op
de passagiers, waaronder Generaal en Mevrouw
Snijders en Mej. Nieuwenhuls, een 73-jarige
dame, die de rondvlucht nog nooit had ver
zuimd en nu met kennersblik haar plaats in de
Douglas Innam onder de verzekering, dat zij
„zoo lang mogelijk met de vliegerij mee zal
doen.”
9.50 Langenberg (spel)
10 00 Hilversum II (,.’n
hoorspel)
10.10 Beromünster (spel)
12.20 Droltwlch
2 00 Hilversum II
4 05 Droltwlch
4 20 Langer, berg
6 50 Droltwlch
8.05 Toulouse
8.30 Langenberg
8.35 Toulouse
10 40 Kalundborg
8®n)
Brussel II (cabarstprogr.)
In de Memorie van Toelichting wordt o.m.
medegedeeld, dat Spanje zich tegen het einde
van 1933 bereid verklaarde te Madrid onder^
handelingen over een nieuw handelsverdrag te
openen, zoodat op 18 April 1934 een Nederland
sche onderhandelingsdelegatle naar Madrid kon
vertrekken. De directeur van ae handelsaccoor-
den, de heer A. Th. Lamping, was de leider der
Nederlandsche delegatie, terwijl de Chef van
de afdeeling Europa van het Ministerie van
Staat, D. Christobal del Castillo y Campos, de
leiding van de Spaansche delegatie had.
Het was al vroeg druk op de hoofdstedeljjke
luchthaven. De K. L. M.-passagiers, die met
twee vliegtuigen, een Douglas de „Jan van
Gent" en een Fokker F. 12 de ..Duif”
den tocht zouden meemaken, vertrokken om acht
uur van het Leldschepleln. Vele rondvlucht-
vrienden ontmoetten elkaar weer en de stem
ming was reeds dadelijk uitstekend.
Voor de sportvliegers was het al vroeg dag
geweest. Zij inspecteerden voor de laatste maal
hun toestellen en namen hun plaatsen in aan
de Zuldwestzjjde van het vliegveld bij loods C.
De militaire vliegers, zeven van de Lucht-
vaartafdeellng Soesterberg en vier van den Mi
litairen Luchtvaartdienst kwamen te omstreeks
acht uur onder leiding van kapitein Versteegh
met zwaar ronkende motoren boven het groene
veld. Even later waren zjj allen geland en
schaarden zich In slagorde bij de sportvliegers
in afwachting van den start.
reeds een
volledige bekentenis afgelegd, De R.. die tot
heden hardnekkig was blijven ontkennen, moest
Vrijdagmiddag voor het tegen hem aangevoerde
bewijsmateriaal zwichten en legde ten slotte
een volledige bekentenis af, zoodat hiermede
wederom een roofoverval tot volledige ophelde
ring is gebracht.
Ook bet publiek toonde veel belangstelling
voor dit luchtfestijn. Langs de Oostzijde van
het veld, waar de vlaggen van de verschillende
deelnemende nationaliteiten wapperden, had
den honderden een plaatsje gevonden om ge
tuige te zijn van den start van deze Interna
tionale luchtvloot Het terras, waar de loud
speaker vroolijke wijsjes deed hooren, was druk
bezet.
De start was bepaald op 9 uur. doch bij zoo
veel toestellen was het vergefelijk, dat het Iets
later werd. Te half tien begonnen de motoren
van de verschillende vliegtuigen te draaien en
de passagiers zochten hun plaatsen op. Het
was Bach, die het eerste met zijn F. 12 startte
en weldra werd hij gevolgd door den vlieger-
schrljver Vlruly met de „Jan van Gent”. In
dit toestel zouden de passagiers worden bediend
door de stewardess Mej. Bongertman, die ook
op deze reis dienst deed.
Vrijdagmiddag is te Hatert bU Nijmegen d»
zweefvlieger Hassel Konrad uit Duisburg ge
land. HU was 's middags te Duisburg opgestegen
en dacht naar Noord-Dultschland te zweven.
De wind dreef hem naar Holland. HU l*'
auto naar Duisburg teruggekeerd.
Het vliegtuig is gedemonteerd en teruggezon
den.
Aan de rondvlucht, die uiteraard uitsluitend
dient te worden beschouwd als een sportieve
prestatie ter bevordering van het luchttoerisme.
to een z.g. kruisen-wedstrUd verbonden.
Op de route van de vlucht zUn nJ. op een
bepaald aantal plaatsen, verdeeld over de ge-
heele route, van wit doek vervaardigde kruisen
uitgelegd, welke de deelnemers er to onder
scheid gemaakt tusachen amateurs en profes*
sionals moeten trachten waar te nemen en
dan op de Juiste plaats in kaart te brengen,
welke kaart to samengesteld door het Bureau
voor Luchttoerisme -K.N.V.v.L.AN W B
Er sUn voor dezen wedstrijd fraaie prüzen ter
beschikking gesteld: wisselbekers, chronografen
enz.
4.30 BerlUn (spel)
8.50 Hilversum II
hoorspel
10 20 Langenberg (koren en sol.)
1150 Langenberg (plano)
12 05 Weenen
12 50 Droltwlch (cello)
1.20 Brussel TI
1 20 Droltwlch
4 CO Weenen
4 20 Deutachlandsender
6 20 Brussel I
6 20 Brussel II (plano)
7 20 Berlin
7 35 Droltwlch
8 00 Boedapest
8 10 Weenen
8 20 ParUs I (zang)
8 20 Berlijn (gevar. progr.)
8.35 Hilversum II (Rich. Tauber)
8 50 BeromUnster (pianorecital)
8 50 Weenen
9 05 Hilversum TI (Rich. Tauber)
9 15 Parijs II (Musichall-progr.)
9 20 Droltwlch
10.10 Hamburg
8.30 Hilversum I (NCRV. Morgen-
wydlng)
9.05 Weenen (H. MIs uit de Aarts
abdij St. Pieter te Salzburg)
9 50 Hilversum I (NCRV. Kerkd.)
10.20 Brussel I (plechtige Hoogmis,
opgedr. door Kard.-Aartsbis
schop v. Mechelen)
10 20 Boedapest (H. MIs met preek)
12 06 Parijs I (Conferentie pater
Carré O.P.)
5 50 Hilversum I (NCRV. Kerkd.)
7.20 Brussel I (Conferentie)
7 20 Brussel II (Conferentie)
10.40 Hilversum I (KRO. Epiloog)
en de pogingen
Tllburgsche werkgevers om daarin son-
loonsverlaglng verbetering te brengen
7.00 Hilversum I (politteber.)
7 15 Hilversum I (radioreportage)
8 05 Hilversum I (sangvereenigln-
820
[den g<
resultaten geheel of ten deele verloren gaan,
afgezien van andere nadeelen, welke voor de
arbeiders uit een staking zouden kunnen
voortvloeien.
Verder dient In aanmerking te worden ge
nomen, dat de argumenten der werkgevers no
pens de buitengewone moellUkheden van bln-
nenlandschen zoowel als bultenlandschen aard,
niet kunnen worden ontkend
der
der
door betere contingenteering of (en) verhoo-
ging der Invoerrechten op wollen artikelen oo
een niveau, dat de concurrentie op een
reëele wijze kan plaats vinden, niet zUn mis
lukt.
Overwegende voorts alle bUkomstlge omstan
digheden, komen beide instanties tot de een
stemmige conclusie, dat van eveutueele ver
werping van het laatst gedane voorstel der
werkgevers met de daaraan verbonden conse-
kwentle van een staking in deze tUdsomstan-
dlgheden, voor de arbeiden meer nadeel d»n
voordeel verwacht moet worden, besluiten slch
bU de huidige situatie neer te leggen met
dank aan degenen, die de onderhandellngen
van arbeiderszUde gevoerd hebben en de Tfl-
burgsche arbeiden te adviseeren eenzelfde
standpunt In te nemen.
starten der vliegtuigen ge
schiedde onder leiding der bekwame startoffi-
cleren In volmaakte orde.
Initiatiefnemers en leiders bleken ten volle
voor hun taak berekend en zoo eindigde deze
eerste dag der Rondvlucht 1935 op een wUze.
welke zelfs den meest verstokten pessimist ten
volle heeft moeten bevredigen.
Heden gaat de vlucht over de Waddeneilan
den. met een langdurig oponthoud op het vlieg
veld De Kooy, terug naar Waalhaven.
6.00 Hilversum II (stafmuz.)
6 50 Deutschlandsender
7.20 Deutschlandaender
7.20 Langenberg
7 20 Milaan
7.35 Hamburg
8.05 Hilversum 1
8.20 Brussel I
8 20 Kalundborg
8 35 Parijs II
8 40 n m Luxemburg (concert)
9 00 Milaan (symphonieconc.)
9.00 Hilversum II
9 20 Brussel II
9 20 Parijs II
9 30 Hilversum I
9.35 Brussel I
9.45 Toulouse (symphonieconc.)
10 15 Hilversum II -----
Decibels)
10.30 Toulouse
10.30 Boedapest
10.35 Milaan
10 35 Weenen
10 50 Toulouse (dansmuz.)
10 50 Parijs I (dansmuz.)
11.20 Kalundborg (daramuz.)
11.20 Deutachlandsender
1135 Toulouae (mil. cone.)
11.55 Toulouse (Argentijnsehe
ziek)
1205 Weenen (dansmuz.)
12.35 Toulouae (Phllh. conc.)
8.50 Parijs I
9.30 Hilversum I (gevar. muz.)
10.00 Hilversum II
10.20 Brussel II
10.35 Weenen
10.50 Parijs II
11.20 Parijs I
12.08 Parijs II
12.25 Parijs II (gev. muz.)
1.10 ParUs II
Brussel I
Hilversum I
Hilversum I
Hilversum I
Milaan
4.30 Hilversum II
Brussel I
5.00 Hilversum I (gevar. muz.)
Weenen
5 20 Parijs II
5.50 Hilversum II
Brussel II
Rome
Milaan
Parys II
Brussel II
Hilversum I
7.55 Luxemburg (concert)
8.10 Beromünster
8.10 Hilversum II
8.50 Milaan
8 50 Rome
8 55 Luxemburg (dansmuziek)
9.00 Hilversum I
Luxemburg (concert)
Kalundborg
Hilversum I
Hilversum I
Luxemburg (Eng. volkslied.)
Parijs II
Hilversum TT
Luxemburg (gev. muz.)
Brussel I
Brussel II
De ..Kievit” (thuisreis) vloog Vrijdag
Rangoon naar Jodhpur.
De ..Lijster” is op de heenreis te Jodhpur
aangekomen.
11.00 Hilversum I (Lezen van Chr.
lectuur)
12.00 Hilversum I
2 45 Hilversum I
4.30 Hilversum II (dlsoonleuws)
6.00 Hilversum T- (Frlesch klnder-
uur)
Ingediend is een wetsontwerp houdende goed
keuring van het op 16 Juni 1934 te Madrid
tusschen Nederland en Spanje gesloten Verdrag
van Handel en Scheepvaart met aanvullend
Protocol.
7 15 Hilversum I
7.30 Parijs II
9.10 Hilversum II
9 30 Hilversum I
10.10 Luxemburg
1010 Kalundborg
10 10 Parijs I
10.30 Hilver^m I
10.50 Parys II
11.00 Hilversum I
11.10 Hilversum II
11 40 Boedapest
4 50 Brussel I (kaatswedstr.)
5.30 Hilversum II (sport v. d. dag)
Hilversum II (sportuitslagen)
7.25 Beromünster (reportage auto
rennen)
7.50 Deutschlandaender
8 05 Langenberg
8 20 Berojnünster
de Suisse)
9 20 Brussel I (rep aankomst tour
LuikRomeLuik
10.35 Beromünster
2 20 Hilversum I (operaprogr.)
6 30 Milaan (operette)
8.06 Toulouse (operettefragm.)
8 20 Hamburg (operaconcert)
8 35 Toulouse (operette-aria’s)
9 05 Parys I (opera)
9 15 Hilversum I (operetteprogr.)
9 20 Toulouse Carmen” v. Bizet)
9 55 Milaan (opera)
J>aar 5
nu e
Uhter dl
Mtldon
nieuwe k
■•Die ni
op ee
«nrt Je o
«J», t
noodig?
een i
♦oorzien?
niet
het
«open n
'*n<> «aar
vrU
>»*rUp
een leet
gen tijd gearresteerde Frans de RÏoi^^l^l
Toon de Soep, Jan den Brok en Wim BI. ge
arresteerd was. verdacht van medeplichtigheid
aan’ C:
overval
9 20 Hamburg
1105 Parijs II
11 20 Brussel II
11 50 Brussel I
1130 Weenen
12 01 Hilversum II
12.15 Hilversum I (KRO. Orkest)
12 17 Brussel II
12 20 Hamburg (phllharm. ork.)
12 20 Kalundborg
12 35 Parijs I
12 40 Luxemburg (dansmuziek)
1.10 Hilversum II (Kovacs Lajos)
1.10 Luxemburg (concert)
1 20 Hilversum I (KRO-orkest)
1 20 Deutschlandaender (statmuz.)
1 30 Weenen
2 20 Deutschlandsender
2 20 Droltwlch (zlgeunerork.)
2 40 Luxemburg (concert)
3 05 Droltwlch
3.40 Luxemburg
4 20 Kalundborg
5 00 Hilversum II (Dubbel X)
Brussel I (dansmuziek)
5 20 Bruss t II (dansmuziek)
520 Parys I
5 40 Luxemburg (concert)
5 50 Rome (dansmuziek)
550 Milaan (dansmuziek)
6 40 Luxemburg (concert)
6 40 Beromünster
6 60 Deutschlandsender
6 60 Langenberg
740 Luxemburg
8 15 Hilversum II Aeohan-ork.)
8 15 Hilversum I (KRO-Boys)
8 20 Brusael II
8 20 Kalundborg
8.20 Brussel I (symphonic-or*J,
8 25 Toulouae
8 50 Hilversum II
8 55 Luxemburg (concert)
9 00 Rome (symphonle-ork.)
9 20 Brussel II
9 40 Hilversum II
9 60 Brussel I
10.10 Luxemburg (dansmuziek)
10 30 Brussel I (Paul Ooldwln)
10 20 Brussel II (Paul Ooldwln)
1025 Hilversum II AVRO-declbels)
10 40 Kalundbgrg
10 40 Toulouse 1 Zigeunermuz.)
1045 Wcenen (dansmuziek)
10 50 Rome (dansmuziek)
10 50 Hamburg (dansmuziek)
10 50 Toulouae (dansmuziek)
1105 Weenen (zlgeunermuz.)
11 05 Toulouse
11.05 Parijs I (dansmuziek)
11.10 Luxemburg (concert)
1120 Boedapest (jazekapel)
11 26 Kalundborg (dansmuziek)
1136 Hamburg (dansmuziek)
1155 Toulouse (Argent mus.)
12 05 Toulouae (phllharm. ork.)
12 20 BerlUn
12 20 Deutschlandsender
Bund)
12.35 Toulouse (mil. conc.)
1 gouopeseta per iuu Kilogram voor een Hoe
veelheid van I millloen kilogram.
Van de erkenning van de origineele wUnbe-
namlngen werd door de Spaansche regeering
een conditio sine qua non gemaakt. Na lang
durige onderhandelingen is het evenwel gelukt
deze erkenning te beperken tot Sherry en Ma
laga.
In stede van de door Spanje verlangde alge-
meene verlaging van den wUnaocüna en den
gedistllleerdaccUns zUn alleen op het gebied van
d^n gedistilleerdaccljns een drietal concessies
laan, welke slechts een gedeelte van de
den in November 1930 gepleegden roof-
op den heer Kuipers in de Ossche
heide, waarbU een bedrag van ruim 1000 was
buitgemaakt.
De laatstgenoemde drie hadden
8.00 Hilversum I
N C. R. V.)
10 00 Hilversum II (Morgenwijding)
10.30 Hilversum 1 (Morgendienst
NCRV)
12 15 Hilversum I (Leger des Hells)
4.00 Hilversum I (Bijbellezing
N C R. V.)
9.00 Hilversum I (Voordracht N. C.
R V.).
Een hoogtepunt op dezen dag was, behalve
uiteraard de vlucht zelve, cue de schoonheid
van ons land, in bonte afwisseling van pano
rama's, voor een, die haar vermocht te geme
ten, ontsloot, de ontvangst van de deelne
mers op het prachtig geoutilleerde vliegveld
Twente door de Twentsche Aero Club.
Het optreden van Markelosche volksdansers
oogstte, vooral onder de buitenlanders grooten
bijval; voor de meer dan tienduizend bezoekers,
die van heinde en verre gekomen waren om
een gedeelte van dit avlatlsch gebeuren mee te
maken, was het komen en gaan der deelnemen-
de vliegtuigen een interessant schouwspel, ter
wijl de vlotte landing van het auto-giro-vlieg-
tuig van den heer Mees uit Rotterdam, een at
tractie op zichzelf beteekende, zooals ook de
stoute stuntvluchen door Duitsche vlieger-
acrobaten.
Ook de vlucht naar het luchtvaartterrein
„Noord-Nederland” bU Belde, ten Zuiden van
Groningen voor de Jan v. Gent ’n half uur
geschiedde zonder incidenten.
Een dichte menigte wachtte hier op het ter
ras van de Aero Club, voor het eerst in gebruik
genomen, alsmede bU het nieuwe stationsge
bouw en den grooten hangar, de komst der vele
vliegtuigen af en weldra stonden de Nederland
sche en buitenlandsche toestellen
naast elkander op het veld.
Onder de aanwezige autoriteiten bevonden
zich hier o.m. de burgemeester van Groningen,
mr. P. W. J. H. Cort van der Linden en Assens
burgemeester, de heer H. L. Boltenlus Loman.
Opmerkelijk is overigen» de stUgende lijn,
welke in de voortreffelUke organisatie van deze
Rondvluchten, waartoe voor enkele jaren de heer
A. Plesman het initiatief heeft genomen, waar
na de Commissie voor Luchttoerisme van de
Koninklüke Nederlandsche Vereenlging
Luchtvaart met medewerking van andere
ganisaties de zaak verder ter hand nam, valt
waar te nemen.
Het landen en
Hilversum I (postdulvenber
Hilversum II (tulnbouwhslf-
uurtje)
10 05 Langenberg fzang)
11.30 Hllxgrsum (zang)
12 50 Hilversum II (dlsconleuws)
1.00 Hilversum I (Boekenhalfuur)
105 Brussel I (reportage wereld
congres KAJ)
3 00 Hilversum II (Boekbespreking)
2.15 Brussel I (reportage wereld
congres KAJ)
4.30 Hilversum I (Zlekenhalfuür
k/»p. J. Westerman)
7.50 Hilversum I (voordracht)
9 20 Hilversum II (journaal)
11.00 Hilversum I (esperanto)
7.05 Hilversum II (operaconcert)
7.35 Weenen („Falstan” opera v
Verdl)
8 05 Hilversum II
9.00 Rome („Glgolette1' operette
Lehar)
10 05 Toulouae
En thans Haamstede—Twen the: Voor de
„Jan van Oent” en gezagvoerder Vlruly, die
niets nalaat om zUn passagiers zooveel moge-
Voorts werden tegenover concessies welke
Nederland heeft gegeven door consolidatie van
eenlge invoerrechten en verlaging van de mono.
polieheffing op sinaasappelen en mandarijnen,
enkele voor den Nederlandschen export belang
rijke verlagingen van het Spaansche tarief ver
kregen. De belangrUkste hiervan Is wel de ver
laging voor kaas, waarvoor het recht van 1.50
goudpesetas per 100 kilogram is gebracht op
Raadpleegt de
programma's en
wendt U om In
lichtingen tot het
Centraal Reis
bureau der Ver.
Kath. Pers, N.Z.
Voorburgw. 65-73,
Amsterdam.
Uitsluitend on
der motto Exweto
Ook in September gaat
Exweto voort met de
Brusselsche reizen t