ons land WIJ LUISTEREN NAAR I Vliegtuigen zwermen boven AI ■urn I I I NEDERLAND EN SPANJE HE’ DE NEDERLANDSCHE RONDVLUCHT Jiat iafncAt Kag. loKgf.... ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1935 4 Postvluchten ZONDAG 25 AUG. MAANDAG 26 AUG. Golflengten Kruisen-wed strijd ZWEEFVLIEGER GELAND Een sterk internationaal karakter Groots propagandistische beteekenis voor het luchttoerisme I te dii scl nl< Eg ln| At eoi bic En op En lts gei nai nu m« lts I ach ook den van Ent ten. den El dige vliet vóór ter tige, zen voer gebit NU1 dami word gans bloot Brits meer gelscl sche Egypl te En tische door troept Engel de al het I Egypt voert- i voordt weiger aan h- den st listen geland roepen perhee heeft discuss Hoes de hot litieke daaren nomisc aan ht bouwd het gr een ho ontstas van he oppervl mondei stroomt In den enge vet veer oevers De oorzaak tijden graanzr voor de Abessln groot o ten not land w» king, d verllezei geheel t talrijk voor eei Het 11 den vro oprichte van ver in de la Reeds li (eland *ie van Organisatie was voor treffelijk Het it verbazinerwekkend hoeveel „vrienden” 'sommige menschen wel hebben. Ze staan dadelijk maar ge reed iedereen met amice aan te spre ken: En waar de pen al zeer geduldig is, spreekt het vanzelf dat ze ook op het papier aan een brief dadelijk den titel van amice oftewel beste vriend toevertrouwen. Maar zulke vriendschap reikt niet verder dan het woord. Al onmiddellijk na zulk een goed- vriendschapsbetuiging komt ftj W J mocht xür V I broeder lijk •an ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■a (Zwlts. muz.) GRAMOFOON (dansmuziek) 1100 VARIA GODSDIENST SOLISTEN-CONCERTEN I 4 35 5 10 ORKEST-CONCERTEN SPORT ORGELBESPELING dag) 5 50 KAMERMUZIEK (reportage Tour OR KEST-CONCE R TEN OPERA EN OPERETTE SOLISTEN-CONCERTEN GODSDIENST (Bchrtftlezlrg operaconcert ette” operette I opera TOONEEL (concert) (..Vrede thi 6 20 ORGELBESPELING (A. V R. O.- Glaa Port". PERSBERICHTEN (dansmuziek) KAMERMUZIEK mu- GRAMOFOON VARIA N OPERA EN OPERETTE TOONEEL SPORT (reportage Tour PERSBERICHTEN (Rans isaaaaaaai I II Het ging vlot met den start. Het eene ranke kleurige sportvliegtuigje na het andere steeg op in het luchtruim om weldra aan de Zuld-Wes- ter kim te verdwijnen, de eerste landingsplaats Haamstede tegemoet. Binnen het uur was de vloot vertrokken. De eerste toestellen zou den Intusschen reeds op het gastvrije Haam stede zijn aangekomen. Nederland is voor de vliegerij slechts klein. lijk te doen genieten zoo vloog hij bij Ooat- voorae op enkele tientallen meters hoogte over een zich op een zandplaat in het zonnetje koesterende robben-kolonle een peulschil. berlijn BEROMÜNSTER BOEDAPEST BRUSSEL I BRUSSEL II DEUTSC HL. RENDER DROITW1CH HAMBURG HILVERSUM I HILVERSUM II LANGENBERG LUXEMBURG MILAAN PARIJS I PARIJS II BOMB TOULOUSE WEENEN voor een lijst van artikelen eenzelfde partieele meestbegunstlging zou staan en tegenover ta rief reducties, door Spanje te verleenen. soort gelijke tarieffacllltelten aan Nederlandsche zij de, kon tot concrete onderhandellngen worden overgegaan. a (Joh. Jong) (Joh. Jong) (Plerre Pal la) 8 (XL Hilversum TT 10 Hilversum X 10 20 Berlin 10 20 Dsutfchlandsender 6.50 7 05 7 05 7 20 7.35 7.45 1.20 2.00 2 00 3 00 4.20 voor or- 9 00 9 05 Jeannette Macdonald zingt Zon dag in het KRO -programma (Hilversum I 2-00—3.00 uur („Hamlet”, van Thomas) I (pianorecital) (viool recital) I z 3 50 Hamburg (spel) 8 35 Parijs U (blljapal) 11.00 Hilversum II (Fr. Hasselaar) 11.50 Droltwlch 12.30 Hilversum I 3 20 Droltwlch 5 00 Deutachlandsender 9.30 Hilversum I (Jan Zwart) I (Politie bar.) I (voor de keuken) 9.25 9 55 10.05 10.35 10 40 10 50 11 10 11.10 11 20 11 20 1140 Luxemburg (kwintet) 12.20 Deutschlandaender I Een stralend blauwe lucht koepelde zich boven de Amsterdamsche vliegha- ven; bet beloofde een prachtigen dag voor de deelnemers aan de Nederland sche rondvlucht, die zich nog nimmer in zulk een buitengewone belangstelling mocht verheugen als dit Jaar. Zestig toestellen, waaronder 22 buitenlandsche. vlogen Vrijdag boven ons land en toon den hoe de vliegsport zich In een steeds groeiende populariteit mag verheugen. VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VERWIJZEN WIJ NAAR DEN KATHOLIEKEN RADIOGIDS 356.7 M. 339.6 M. 549.5 M. 48&S KL 321.8 M. 1871 M. 1500 M. 3314 M. 30LS M. 1878 M. 458.3 M 1304 M. 368.8 M. 1648 M. 3124 M 4204 M 3284 M. SM4 M. Nadat de Nederlandsche delegatie had weten te bereiken, dat tegenover meestbegunstlging 10.30 Hilversum I Hilversum II 9.00 Hilversum II 10.30 Hilversum II 11.15 Hilversum II 12.00 Hilversum II 12.20 Kalundborg 12.25 Parijs II 12.30 Hilversum I 12.36 Parijs (symphonleconcert) 12 50 Brussel I 3 15 Hilversum II (Kovacs La Jos) 3 50 Kalundborg 4 20 Deutactilandsender 5.20 Hamburg 5 20 Brussel II 5 25 Milaan 5.25 Rome 5 30 Hilversum II (Kovacs Lajos) 10«30 Hilversum II (strljkork.) 2.30 Hilversum II 5.40 Droltwlch 9 05 Hsniburg (strljkork.) 10 20 Droltwlch 130 Hilversum 1.35 Droltwlch 3.20 Droltwlch 4.35 Droltwlch 6.00 Hilversum 6 35 Brussel II 6.50 Brussel I zan greet tal 7.35 Brussel II (zang) 7 50 Luxemburg (kwintet) 9 25 Luxemburg (zang) 9 45 Luxemburg (kwintet) 9.45 Kalundborg 1100 Berlijn 7.05 Luxemburg 7.05 Brussel II 7.05 Parys II 8 55 Hilversum II 9.30 Hilversum H 10.05 Hilversum II 11.35 Parijs I Hierbij deden zich vele moeilijkheden voor In het bijzonder in verband met de Spaansche contlngenteeringspolitiek. Spanje had In den vorm van een nieuwe wet. houdende de be voegdheid om tot contingenteering van den In voer over te gaan, een wapen In handen niet alleen tegen de Nederlandsche producten als kaas en eieren, doch vooral tegenover den in voer uit Nederlandsch-Indië van palmolie, copra en sisal werkte dit reeds uiterst schadelijk en moest er voor worden gezorgd, dat niet nog andere belangrijke Nederlandsche contlngenteerlngs- maatregelen den Spaanschen Invoer slechts In geringe mate belemmerden: Tenslotte werd een overeenkomst bereikt. Voor de voornaamste Nederlandsche en Ne- derlandsch-Indlsche artikelen werd de meest begunstlging verkregen; slechts met betrekking tot het artikel steenkolen kon Spanje met het oog op de steenkolenregeling in het Britsch- Spaansche verdrag hiertoe niet overgaan. 8.00 Hilversum I 8.15 Hilversum I 11.05 Droltwlch 11.90 Hilversum I 12.15 Hilversum I 12 15 Brussel I 12.17 Brussel II 12.45 Luxemburg 1.05 Droltwlch 1.20 Brussel II 150 Brussel I 2.00 Hilversum I - 2 35 Droltwlch 3 15 Hilversum I 4.15 Hilversum II 5.30 Brussel I 8 10 Parijs I 6 20 Beromünster 6.30 Hilversum II 6 40 Luxemburg (concert) 8.00 Hilversum I 8 00 Hilversum II 10 00 Hilversum I 10.20 Berlijn 10.20 Deutschlandaender 11.00 Hilversum n 8 50 Beromtlrster de Suisse) ^*4*- 'L- De Fokker XII „Duif”, alsmede eenlge mlll- telre en sportvllegtulgen, die wat vroeger van Schiphol waren vertrokken, stonden reeds aan den grond en met korte tusschenpoozen volg den, de een na den ander, vele kleinere vogels van diverse kracht en pluimage, die alle door den stafofficier, den eersten luitenant P. H J. Krab, een plaats op het, door een warme zon beschenen vliegveld achter de afzettingen was een talrijk publiek samengestroomd kregen toegewezen, waarna vliegers en passa giers gedurende ïlet oponthoud de gast waren van Haamatede1» gemeentebestuur. De eerste étappe van de rondvlucht 1935: SchipholHaamstede, is door de talrijke Nederlandsche en buitenlandsche deelne mers op vlotte wijze afgelegd. Tegen half elf streek de Douglas-omni bus „Jan van Gent”, de grootste van de luchtkaravaan, welks kruissnelheid van 270 K.M. alleen geëvenaard wordt door een Belgische Caudron-Renault en een Fran- sche Caudron-Simon, na een interessante vlucht van drie kwartier op het, te mid den van een prachtig duinlandschap ge legen vliegveld Haamstede neer. De twee machtige K. L. M.-vogels, die door Vlruly en Bach zouden worden gecommandeerd, hadden wat meer ruimte noodig. Zij stonden enkele tientallen Meters verder te wachten op de passagiers, waaronder Generaal en Mevrouw Snijders en Mej. Nieuwenhuls, een 73-jarige dame, die de rondvlucht nog nooit had ver zuimd en nu met kennersblik haar plaats in de Douglas Innam onder de verzekering, dat zij „zoo lang mogelijk met de vliegerij mee zal doen.” 9.50 Langenberg (spel) 10 00 Hilversum II (,.’n hoorspel) 10.10 Beromünster (spel) 12.20 Droltwlch 2 00 Hilversum II 4 05 Droltwlch 4 20 Langer, berg 6 50 Droltwlch 8.05 Toulouse 8.30 Langenberg 8.35 Toulouse 10 40 Kalundborg 8®n) Brussel II (cabarstprogr.) In de Memorie van Toelichting wordt o.m. medegedeeld, dat Spanje zich tegen het einde van 1933 bereid verklaarde te Madrid onder^ handelingen over een nieuw handelsverdrag te openen, zoodat op 18 April 1934 een Nederland sche onderhandelingsdelegatle naar Madrid kon vertrekken. De directeur van ae handelsaccoor- den, de heer A. Th. Lamping, was de leider der Nederlandsche delegatie, terwijl de Chef van de afdeeling Europa van het Ministerie van Staat, D. Christobal del Castillo y Campos, de leiding van de Spaansche delegatie had. Het was al vroeg druk op de hoofdstedeljjke luchthaven. De K. L. M.-passagiers, die met twee vliegtuigen, een Douglas de „Jan van Gent" en een Fokker F. 12 de ..Duif” den tocht zouden meemaken, vertrokken om acht uur van het Leldschepleln. Vele rondvlucht- vrienden ontmoetten elkaar weer en de stem ming was reeds dadelijk uitstekend. Voor de sportvliegers was het al vroeg dag geweest. Zij inspecteerden voor de laatste maal hun toestellen en namen hun plaatsen in aan de Zuldwestzjjde van het vliegveld bij loods C. De militaire vliegers, zeven van de Lucht- vaartafdeellng Soesterberg en vier van den Mi litairen Luchtvaartdienst kwamen te omstreeks acht uur onder leiding van kapitein Versteegh met zwaar ronkende motoren boven het groene veld. Even later waren zjj allen geland en schaarden zich In slagorde bij de sportvliegers in afwachting van den start. reeds een volledige bekentenis afgelegd, De R.. die tot heden hardnekkig was blijven ontkennen, moest Vrijdagmiddag voor het tegen hem aangevoerde bewijsmateriaal zwichten en legde ten slotte een volledige bekentenis af, zoodat hiermede wederom een roofoverval tot volledige ophelde ring is gebracht. Ook bet publiek toonde veel belangstelling voor dit luchtfestijn. Langs de Oostzijde van het veld, waar de vlaggen van de verschillende deelnemende nationaliteiten wapperden, had den honderden een plaatsje gevonden om ge tuige te zijn van den start van deze Interna tionale luchtvloot Het terras, waar de loud speaker vroolijke wijsjes deed hooren, was druk bezet. De start was bepaald op 9 uur. doch bij zoo veel toestellen was het vergefelijk, dat het Iets later werd. Te half tien begonnen de motoren van de verschillende vliegtuigen te draaien en de passagiers zochten hun plaatsen op. Het was Bach, die het eerste met zijn F. 12 startte en weldra werd hij gevolgd door den vlieger- schrljver Vlruly met de „Jan van Gent”. In dit toestel zouden de passagiers worden bediend door de stewardess Mej. Bongertman, die ook op deze reis dienst deed. Vrijdagmiddag is te Hatert bU Nijmegen d» zweefvlieger Hassel Konrad uit Duisburg ge land. HU was 's middags te Duisburg opgestegen en dacht naar Noord-Dultschland te zweven. De wind dreef hem naar Holland. HU l*' auto naar Duisburg teruggekeerd. Het vliegtuig is gedemonteerd en teruggezon den. Aan de rondvlucht, die uiteraard uitsluitend dient te worden beschouwd als een sportieve prestatie ter bevordering van het luchttoerisme. to een z.g. kruisen-wedstrUd verbonden. Op de route van de vlucht zUn nJ. op een bepaald aantal plaatsen, verdeeld over de ge- heele route, van wit doek vervaardigde kruisen uitgelegd, welke de deelnemers er to onder scheid gemaakt tusachen amateurs en profes* sionals moeten trachten waar te nemen en dan op de Juiste plaats in kaart te brengen, welke kaart to samengesteld door het Bureau voor Luchttoerisme -K.N.V.v.L.AN W B Er sUn voor dezen wedstrijd fraaie prüzen ter beschikking gesteld: wisselbekers, chronografen enz. 4.30 BerlUn (spel) 8.50 Hilversum II hoorspel 10 20 Langenberg (koren en sol.) 1150 Langenberg (plano) 12 05 Weenen 12 50 Droltwlch (cello) 1.20 Brussel TI 1 20 Droltwlch 4 CO Weenen 4 20 Deutachlandsender 6 20 Brussel I 6 20 Brussel II (plano) 7 20 Berlin 7 35 Droltwlch 8 00 Boedapest 8 10 Weenen 8 20 ParUs I (zang) 8 20 Berlijn (gevar. progr.) 8.35 Hilversum II (Rich. Tauber) 8 50 BeromUnster (pianorecital) 8 50 Weenen 9 05 Hilversum TI (Rich. Tauber) 9 15 Parijs II (Musichall-progr.) 9 20 Droltwlch 10.10 Hamburg 8.30 Hilversum I (NCRV. Morgen- wydlng) 9.05 Weenen (H. MIs uit de Aarts abdij St. Pieter te Salzburg) 9 50 Hilversum I (NCRV. Kerkd.) 10.20 Brussel I (plechtige Hoogmis, opgedr. door Kard.-Aartsbis schop v. Mechelen) 10 20 Boedapest (H. MIs met preek) 12 06 Parijs I (Conferentie pater Carré O.P.) 5 50 Hilversum I (NCRV. Kerkd.) 7.20 Brussel I (Conferentie) 7 20 Brussel II (Conferentie) 10.40 Hilversum I (KRO. Epiloog) en de pogingen Tllburgsche werkgevers om daarin son- loonsverlaglng verbetering te brengen 7.00 Hilversum I (politteber.) 7 15 Hilversum I (radioreportage) 8 05 Hilversum I (sangvereenigln- 820 [den g< resultaten geheel of ten deele verloren gaan, afgezien van andere nadeelen, welke voor de arbeiders uit een staking zouden kunnen voortvloeien. Verder dient In aanmerking te worden ge nomen, dat de argumenten der werkgevers no pens de buitengewone moellUkheden van bln- nenlandschen zoowel als bultenlandschen aard, niet kunnen worden ontkend der der door betere contingenteering of (en) verhoo- ging der Invoerrechten op wollen artikelen oo een niveau, dat de concurrentie op een reëele wijze kan plaats vinden, niet zUn mis lukt. Overwegende voorts alle bUkomstlge omstan digheden, komen beide instanties tot de een stemmige conclusie, dat van eveutueele ver werping van het laatst gedane voorstel der werkgevers met de daaraan verbonden conse- kwentle van een staking in deze tUdsomstan- dlgheden, voor de arbeiden meer nadeel d»n voordeel verwacht moet worden, besluiten slch bU de huidige situatie neer te leggen met dank aan degenen, die de onderhandellngen van arbeiderszUde gevoerd hebben en de Tfl- burgsche arbeiden te adviseeren eenzelfde standpunt In te nemen. starten der vliegtuigen ge schiedde onder leiding der bekwame startoffi- cleren In volmaakte orde. Initiatiefnemers en leiders bleken ten volle voor hun taak berekend en zoo eindigde deze eerste dag der Rondvlucht 1935 op een wUze. welke zelfs den meest verstokten pessimist ten volle heeft moeten bevredigen. Heden gaat de vlucht over de Waddeneilan den. met een langdurig oponthoud op het vlieg veld De Kooy, terug naar Waalhaven. 6.00 Hilversum II (stafmuz.) 6 50 Deutschlandsender 7.20 Deutschlandaender 7.20 Langenberg 7 20 Milaan 7.35 Hamburg 8.05 Hilversum 1 8.20 Brussel I 8 20 Kalundborg 8 35 Parijs II 8 40 n m Luxemburg (concert) 9 00 Milaan (symphonieconc.) 9.00 Hilversum II 9 20 Brussel II 9 20 Parijs II 9 30 Hilversum I 9.35 Brussel I 9.45 Toulouse (symphonieconc.) 10 15 Hilversum II ----- Decibels) 10.30 Toulouse 10.30 Boedapest 10.35 Milaan 10 35 Weenen 10 50 Toulouse (dansmuz.) 10 50 Parijs I (dansmuz.) 11.20 Kalundborg (daramuz.) 11.20 Deutachlandsender 1135 Toulouae (mil. cone.) 11.55 Toulouse (Argentijnsehe ziek) 1205 Weenen (dansmuz.) 12.35 Toulouae (Phllh. conc.) 8.50 Parijs I 9.30 Hilversum I (gevar. muz.) 10.00 Hilversum II 10.20 Brussel II 10.35 Weenen 10.50 Parijs II 11.20 Parijs I 12.08 Parijs II 12.25 Parijs II (gev. muz.) 1.10 ParUs II Brussel I Hilversum I Hilversum I Hilversum I Milaan 4.30 Hilversum II Brussel I 5.00 Hilversum I (gevar. muz.) Weenen 5 20 Parijs II 5.50 Hilversum II Brussel II Rome Milaan Parys II Brussel II Hilversum I 7.55 Luxemburg (concert) 8.10 Beromünster 8.10 Hilversum II 8.50 Milaan 8 50 Rome 8 55 Luxemburg (dansmuziek) 9.00 Hilversum I Luxemburg (concert) Kalundborg Hilversum I Hilversum I Luxemburg (Eng. volkslied.) Parijs II Hilversum TT Luxemburg (gev. muz.) Brussel I Brussel II De ..Kievit” (thuisreis) vloog Vrijdag Rangoon naar Jodhpur. De ..Lijster” is op de heenreis te Jodhpur aangekomen. 11.00 Hilversum I (Lezen van Chr. lectuur) 12.00 Hilversum I 2 45 Hilversum I 4.30 Hilversum II (dlsoonleuws) 6.00 Hilversum T- (Frlesch klnder- uur) Ingediend is een wetsontwerp houdende goed keuring van het op 16 Juni 1934 te Madrid tusschen Nederland en Spanje gesloten Verdrag van Handel en Scheepvaart met aanvullend Protocol. 7 15 Hilversum I 7.30 Parijs II 9.10 Hilversum II 9 30 Hilversum I 10.10 Luxemburg 1010 Kalundborg 10 10 Parijs I 10.30 Hilver^m I 10.50 Parys II 11.00 Hilversum I 11.10 Hilversum II 11 40 Boedapest 4 50 Brussel I (kaatswedstr.) 5.30 Hilversum II (sport v. d. dag) Hilversum II (sportuitslagen) 7.25 Beromünster (reportage auto rennen) 7.50 Deutschlandaender 8 05 Langenberg 8 20 Berojnünster de Suisse) 9 20 Brussel I (rep aankomst tour LuikRomeLuik 10.35 Beromünster 2 20 Hilversum I (operaprogr.) 6 30 Milaan (operette) 8.06 Toulouse (operettefragm.) 8 20 Hamburg (operaconcert) 8 35 Toulouse (operette-aria’s) 9 05 Parys I (opera) 9 15 Hilversum I (operetteprogr.) 9 20 Toulouse Carmen” v. Bizet) 9 55 Milaan (opera) J>aar 5 nu e Uhter dl Mtldon nieuwe k ■•Die ni op ee «nrt Je o «J», t noodig? een i ♦oorzien? niet het «open n '*n<> «aar vrU >»*rUp een leet gen tijd gearresteerde Frans de RÏoi^^l^l Toon de Soep, Jan den Brok en Wim BI. ge arresteerd was. verdacht van medeplichtigheid aan’ C: overval 9 20 Hamburg 1105 Parijs II 11 20 Brussel II 11 50 Brussel I 1130 Weenen 12 01 Hilversum II 12.15 Hilversum I (KRO. Orkest) 12 17 Brussel II 12 20 Hamburg (phllharm. ork.) 12 20 Kalundborg 12 35 Parijs I 12 40 Luxemburg (dansmuziek) 1.10 Hilversum II (Kovacs Lajos) 1.10 Luxemburg (concert) 1 20 Hilversum I (KRO-orkest) 1 20 Deutschlandaender (statmuz.) 1 30 Weenen 2 20 Deutschlandsender 2 20 Droltwlch (zlgeunerork.) 2 40 Luxemburg (concert) 3 05 Droltwlch 3.40 Luxemburg 4 20 Kalundborg 5 00 Hilversum II (Dubbel X) Brussel I (dansmuziek) 5 20 Bruss t II (dansmuziek) 520 Parys I 5 40 Luxemburg (concert) 5 50 Rome (dansmuziek) 550 Milaan (dansmuziek) 6 40 Luxemburg (concert) 6 40 Beromünster 6 60 Deutschlandsender 6 60 Langenberg 740 Luxemburg 8 15 Hilversum II Aeohan-ork.) 8 15 Hilversum I (KRO-Boys) 8 20 Brusael II 8 20 Kalundborg 8.20 Brussel I (symphonic-or*J, 8 25 Toulouae 8 50 Hilversum II 8 55 Luxemburg (concert) 9 00 Rome (symphonle-ork.) 9 20 Brussel II 9 40 Hilversum II 9 60 Brussel I 10.10 Luxemburg (dansmuziek) 10 30 Brussel I (Paul Ooldwln) 10 20 Brussel II (Paul Ooldwln) 1025 Hilversum II AVRO-declbels) 10 40 Kalundbgrg 10 40 Toulouse 1 Zigeunermuz.) 1045 Wcenen (dansmuziek) 10 50 Rome (dansmuziek) 10 50 Hamburg (dansmuziek) 10 50 Toulouae (dansmuziek) 1105 Weenen (zlgeunermuz.) 11 05 Toulouse 11.05 Parijs I (dansmuziek) 11.10 Luxemburg (concert) 1120 Boedapest (jazekapel) 11 26 Kalundborg (dansmuziek) 1136 Hamburg (dansmuziek) 1155 Toulouse (Argent mus.) 12 05 Toulouae (phllharm. ork.) 12 20 BerlUn 12 20 Deutschlandsender Bund) 12.35 Toulouse (mil. conc.) 1 gouopeseta per iuu Kilogram voor een Hoe veelheid van I millloen kilogram. Van de erkenning van de origineele wUnbe- namlngen werd door de Spaansche regeering een conditio sine qua non gemaakt. Na lang durige onderhandelingen is het evenwel gelukt deze erkenning te beperken tot Sherry en Ma laga. In stede van de door Spanje verlangde alge- meene verlaging van den wUnaocüna en den gedistllleerdaccUns zUn alleen op het gebied van d^n gedistilleerdaccljns een drietal concessies laan, welke slechts een gedeelte van de den in November 1930 gepleegden roof- op den heer Kuipers in de Ossche heide, waarbU een bedrag van ruim 1000 was buitgemaakt. De laatstgenoemde drie hadden 8.00 Hilversum I N C. R. V.) 10 00 Hilversum II (Morgenwijding) 10.30 Hilversum 1 (Morgendienst NCRV) 12 15 Hilversum I (Leger des Hells) 4.00 Hilversum I (Bijbellezing N C R. V.) 9.00 Hilversum I (Voordracht N. C. R V.). Een hoogtepunt op dezen dag was, behalve uiteraard de vlucht zelve, cue de schoonheid van ons land, in bonte afwisseling van pano rama's, voor een, die haar vermocht te geme ten, ontsloot, de ontvangst van de deelne mers op het prachtig geoutilleerde vliegveld Twente door de Twentsche Aero Club. Het optreden van Markelosche volksdansers oogstte, vooral onder de buitenlanders grooten bijval; voor de meer dan tienduizend bezoekers, die van heinde en verre gekomen waren om een gedeelte van dit avlatlsch gebeuren mee te maken, was het komen en gaan der deelnemen- de vliegtuigen een interessant schouwspel, ter wijl de vlotte landing van het auto-giro-vlieg- tuig van den heer Mees uit Rotterdam, een at tractie op zichzelf beteekende, zooals ook de stoute stuntvluchen door Duitsche vlieger- acrobaten. Ook de vlucht naar het luchtvaartterrein „Noord-Nederland” bU Belde, ten Zuiden van Groningen voor de Jan v. Gent ’n half uur geschiedde zonder incidenten. Een dichte menigte wachtte hier op het ter ras van de Aero Club, voor het eerst in gebruik genomen, alsmede bU het nieuwe stationsge bouw en den grooten hangar, de komst der vele vliegtuigen af en weldra stonden de Nederland sche en buitenlandsche toestellen naast elkander op het veld. Onder de aanwezige autoriteiten bevonden zich hier o.m. de burgemeester van Groningen, mr. P. W. J. H. Cort van der Linden en Assens burgemeester, de heer H. L. Boltenlus Loman. Opmerkelijk is overigen» de stUgende lijn, welke in de voortreffelUke organisatie van deze Rondvluchten, waartoe voor enkele jaren de heer A. Plesman het initiatief heeft genomen, waar na de Commissie voor Luchttoerisme van de Koninklüke Nederlandsche Vereenlging Luchtvaart met medewerking van andere ganisaties de zaak verder ter hand nam, valt waar te nemen. Het landen en Hilversum I (postdulvenber Hilversum II (tulnbouwhslf- uurtje) 10 05 Langenberg fzang) 11.30 Hllxgrsum (zang) 12 50 Hilversum II (dlsconleuws) 1.00 Hilversum I (Boekenhalfuur) 105 Brussel I (reportage wereld congres KAJ) 3 00 Hilversum II (Boekbespreking) 2.15 Brussel I (reportage wereld congres KAJ) 4.30 Hilversum I (Zlekenhalfuür k/»p. J. Westerman) 7.50 Hilversum I (voordracht) 9 20 Hilversum II (journaal) 11.00 Hilversum I (esperanto) 7.05 Hilversum II (operaconcert) 7.35 Weenen („Falstan” opera v Verdl) 8 05 Hilversum II 9.00 Rome („Glgolette1' operette Lehar) 10 05 Toulouae En thans Haamstede—Twen the: Voor de „Jan van Oent” en gezagvoerder Vlruly, die niets nalaat om zUn passagiers zooveel moge- Voorts werden tegenover concessies welke Nederland heeft gegeven door consolidatie van eenlge invoerrechten en verlaging van de mono. polieheffing op sinaasappelen en mandarijnen, enkele voor den Nederlandschen export belang rijke verlagingen van het Spaansche tarief ver kregen. De belangrUkste hiervan Is wel de ver laging voor kaas, waarvoor het recht van 1.50 goudpesetas per 100 kilogram is gebracht op Raadpleegt de programma's en wendt U om In lichtingen tot het Centraal Reis bureau der Ver. Kath. Pers, N.Z. Voorburgw. 65-73, Amsterdam. Uitsluitend on der motto Exweto Ook in September gaat Exweto voort met de Brusselsche reizen t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 16