Vliegtuigen zwermen boven ons land WIJ LUISTEREN NAAR q E2 sw Groote heidebrand 2 E I I NEDERLAND EN SPANJE nog, Gang./w DE NEDERLANDSCHE RONDVLUCHT^ o ZONDAG 25 AUG. MAANDAG 26 AUC. Hl Restaurant DORRIUS Bi WH ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1935 A dl Weer een roofoverval opgehelderd Postvluchten Het textielconflict te Tilburg Golflengten y ■T HET RADIO PROGRAMMA OP KONINGINNEDAG Een sterk internationaal karakter Groote propagandistische beteekenis voor het luchttoerisme Organisatie was voor treffelijk Als de V.A.R.A. niet wil meewer ken, krygt zy haar zendtijd niet vergoed 3'P'l ZWEEFVLIEGER GELAND d» V 400 H.A. heide en vliegdennen in de omgeving van Bladel vernield R.K. Textielarbeidersbond ,^t. Lambertus” aanvaardt de voorstellen van de werkgevers Amice. Kruisen-wedstryd k van klik - on- 'W A-.* broederlijk idellngen worden een •'an ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■••■■■■■■•■■■■■■■■■■■a GRAMOFOON (dansmuziek) m I VARIA GODSDIENST (tulnbouwhalf- 8 30 9.05 SOLISTEN-CONCERTEN ORKEST-CONCERTEN ORGELBESPELING De bondsvoorzitter vaardigden gaven hun afkeuring te KAMERMUZIEK i J ORKES T-CONCER TEN i OPERA EN OPERETTE SOLISTEN-CONCERTEN GODSDIENST (Morgendienst („Hamlet", opera TOONEEL (concert) 4 20 Berlijn (spel) ORGELBESPELING (A. V. R. O.- PERSBERICHTEN #15 11 -X KAMERMUZIEK mu- •ympbonle -ork GRAMOFOON VARIA OPERA EN OPERETTE (dlsconleuwa) J ;en) 40 TOONEEL SPORT (reportage Tour (Hans terugge*»- I 10.20 12 05 8.50 7.20 7.20 10.40 9.50 10.20 (Joh. Jong) (Plerre Palis) 8.00 Hilversum n 10 Hilversum I 10 20 Berlijn 10 20 Deutechlandsender Nadat de Nederlandsche delegatie had weten te bereiken, dat tegenover meestbegunstlging 10.30 Hilversum I 11.00 Hilversum II BERLIJN BEROMÜNSTER BOEDAPEST BRUSSEL I BRUSSEL II DEUTSCHL.SENDER DROITWICH HAMBURG HILVERSUM I HILVERSUM II LANGENBERG LUXEMBURG MILAAN PARIJS I PARIJS II ROME TOULOUSE WEENEN VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VERWIJZEN WIJ NAAR DEN KATHOLIEKEN RADIOGIDS Jeannette Macdonald zingt Zon dag in het KRO -programma (Hilversum I 2 003.00 uur :he Zaken heeft lat een wijziging Een oppervlakte van ongeveer 400 HA. beide met vliegdennen, brandde af, waarvan 250 H.A. onder Bladel en 150 H.A. onder Lage Mierde. Omstreeks half tien des avonds was de brand gebiuscht. Door de politie wordt een onderzoek naar de oorzaak ingesteld. Men tast hierom trent echter nog in het duister. wollen artikelen oo de concurrentie op dat daarvoor o 8.55 9.30 10.05 11.35 voor i or- 9 20 11 06 11.20 11 50 11.30 12.01 12.15 12.17 12.20 12 20 12.35 12 40 1.10 1 10 1 20 1 20 1 30 2 20 2.20 2 40 3.05 3 40 4 20 N. Z. Voorburgwal b. h. Spul, Amsterdam. PLATS DU JOUR IN A LA CAATI g s Ook in September gaat Exwdto voort met da Brusselsche reizen •pol) (,,’n Glas Port", In de Memorie van Toelichting wordt o.m. medegedeeld, dat Spanje zich tegen het einde van 1933 bereid verklaarde te Madrid onder- handelingen over een nieuw handelsverdrag te openen, zoodat op 18 April 1934 een Nederland sche onderhandellngsdelegatle naar Madrid kon vertrekken. De directeur van ae handelsaccoor- den, de heer A. Th. Lamping, was de leider der Nederlandsche delegatie, terwijl de Chef van de afdeellng Europa van het Ministerie van Staat, D. Christobal del Castillo y Campos, de leiding van de Spaansche delegatie had. lijk te doen genieten zoo' vloog hij bU Oost- voorne op enkele tientallen meters hoogte over een zich op een zandplaat in het zonnetje koesterende robben-kolonje een peulschil.... 1 d dag) Het ging vlot met den start. Het eene ranke kleurige sportvliegtuigje na het andere steeg op to het luchtruim om weldra aan de Zuid-Wes ter kim te verdwijnen, de eerste landingsplaats Haamstede tegemoet. Binnen het uur was de vloot vertrokken. De eerste toestellen zou den intusschen reeds op het gastvrije Haam stede zijn aangekomen. Nederland is voor de vliegerij slechts klein. De Minister van Buitenlandse! aan de V. A. R. A. bericht, da is aangebracht in het zendtijdbesluit, waardoor een omroepvereeniging. die niet wenscht mee te werken aan een programma, dat op 31 Aug. ter gelegenheid van den verjaardag van H. M. de Koningin zou kunnen worden samengesteld en die voor de uitzending van een dergelUk programma zendtijd afstaat aan een andere om roepvereeniging. dezen zendtijd niet op een an deren dag vergoed krijgt. De minister zal voor de samenstelling van -het programma van 31 Augustus aanwijzingen kunnen geven. pens de buitengewone moeilijkheden van nenlandschen zoowel als L—. niet kunnen worden ontkend der der Een stralend blauwe lucht hoepelde zich boven de Amsterdamsche vliegha- ▼en; het beloofde een prachtigen dag voor de deelnemers aan de Nederland sche rondvlucht, die zich nog nimmer in zulk een buitengewone belangstelling mocht verheugen als dit jaar. Zestig toestellen, waaronder 22 buitenlandsche, vlogen Vrijdag boven ons land en toon den hoe de vliegsport zich In een steeds groeiende populariteit mag verheugen. 10.30 Hilversum TI (strUkork.) 2.30 Hilversum II 8.40 Droltwlch S OS Hamburg (strtjkork.) 10.20 Droltwlch Hilversum II (Joh. Jong) Hilversum II Hilversum II Parijs I (reportage Tour de Suisse) 9 20 Brussel I (rep. aankomst tour LuikRomeLuik 10.35 Beromünster 388.7 M. M. •494 M. 48X9 »L 321.8 M. 1571 M. 1500 M. 331.» M. MI4 M. 1878 M. 4884 NL 1304 M. 3884 M. 1848 NL 8134 M. 4204 M 3284 M. M44 M. 8.00 Hilversum I 8 00 Hilversum II 10 00 Hilversum I 10 20 Berlijn 10 20 Deutechlandsender 11.00 Hilversum II 9.50 Lsr.genberg (i 10.00 Hilversum II hoorspel) 10.10 Beromünster (spel) 8.00 Hilversum I 8.15 Hilversum I 11.05 Droltwlch 1140 Hilversum I 12.15 Hilversum I 12.18 Brussel I 12 17 Brueeel II 12 48 Luxemburg 1.06 Droltwlch 1.20 Brussel II 1 50 Brussel I 2.00 Hilversum I 2.35 Droltwlch 3.15 Hilversum I 4.15 Hilversum II 5.20 Brussel I 6.10 Partje I 8.20 Beromünster 6.30 Hllvereum II 6 40 Luxemburg (concert) 6.50 Beromünster de Suisse) 12.20 Droltwlch 2.00 Hilversum II 4.05 Droltwlch 4.20 Langenberg 6 50 Droltwlch 8.05 Toulouse 8.30 Langenberg 8.35 Toulouse 10.40 Kalundborg De twee machtige K. L, M.-vogels, die door Vlruiy en Bach zouden worden gecommandeerd, hadden wat meer ruimte noodig. Zij stonden enkele tientallen Meters verder te wachten op de passagiers, waaronder Generaal en Mevrouw Snijders en Mej. Nieuwenhuis, een 73-Jarige dame, die de rondvlucht nog nooit had ver zuimd en nu met kennersblik haar plaats in de Douglas innam onder de verzekering, dat zij „zoo lang mogelljk met de vliegerij mee zal doen." irg (dansmuziek) (Paul Ooldwln) De eerste étappe van de rondvlucht 1936: SchipholHaamstede, is door de talrijke Nederlandsche en buitenlandsche deelne men op vlotte wijze afgelegd. Tegen half elf streek de Douglas-omni bus „Jan van Gent", de grootste van de luchtkaravaan, welks kruissnelheid van 270 KJd. alleen geëvenaard wordt door een Belgische Caudron-Renault en een Fr ari sche Caudron-Slmon, na een interessante vlucht van drie kwartier op het, te mid den van een prachtig duinlandschap ge legen vliegveld Haamstede neer. Vrijdagmiddag omstreeks half twee ontstond brand in de heide nabij Netersel onder de ge meente Bladel. Door de geweldige droogte breidde bet vuur zich snel uit. Ingediend is een wetsontwerp houdende goed keuring van het op 16 Juni 1934 te Madrid tusschen Nederland en Spanje gesloten Verdrag van Handel en Scheepvaart met aanvullend Protocol. 11.00 Hllvereum II (Fr. Hasselaar) 1150 Droltwlch 12 30 Hllvereum I 3 20 Droltwlch 5 00 Deutechlandiender 9 30 Hllvereum I (Jan Zwart) 7.05 Hllvereum H (operaconcért) 7.35 Weenen ..Falstarfopera v. Verdl) 8.05 Hllvereum II 9 00 Rome „Glgolette Lehar) 10.05 Toulouse van Thomas) Vrijdagmiddag is te Hatert bij Nijmegen zweefvlieger Hassel Konrad uit Duisburg tand. HU was ’s middags te Duisburg opgestegen en dacht naar Noord-Duitschland te I*ev' De wind dreef hem naar Holland. HU I* auto naar Duisburg teruggekeerd. Het vliegtuig is gedemonteerd en den. De Fokker XII „Duif”, alsmede eenige mili taire en sportvllegtuigen, die wat vroeger van Schiphol waren vertrokken, stonden reeds aan den grond en met korte tusschenpoozen volg den, de een na den ander, vele kleinere vogels van diverse kracht en pluimage, die alle door den stafofficier, den eersten luitenant P. H. J. Krab, een plaats op het. door een warme zon beschenen vliegveld achter de afzettingen was een talrijk publiek samengestroomd kregen toegewezen, waarna vliegers en passa giers gedurende het oponthoud de gast waren van Haamstede's gemeentebestuur. Het was al vroeg druk op de hoofdstedelUke luchthaven. De K. L. M.-passagiers, die met twee vliegtuigen, een Douglas de „Jan van Oent" en een Fokker F. 12 de „Duif” den tocht zouden meemaken, vertrokken om acht uur van het Leldscheplein. Vele rondvlucht- vrienden ontmoetten elkaar weer en de stem ming was reeds dadelijk uitstekend. Voor de sportvliegers was het al vroeg dag geweest. ZU Inspecteerden voor de laatste maal hun toestellen en namen hun plaatsen in aan de ZuidwestzUde van het vliegveld bU loods C. De militaire vliegers, zeven van de Lucht- vaartafdeellng Soesterberg en vier van den Mi litairen Luchtvaartdienst kwamen te omstreeks acht uur onder leiding van kapitein Versteegh met zwaar ronkende motoren boven het groene veld. Even later waren zij allen geland en schaarden zich in slagorde bU de sportvliegers in afwachting van den start. Hllvereum I (NCRV. Morgen wijding) Weenen (H. MIs uit de Aarta- abdlj st. Pieter te Salzburg) Hllvereum I (NCRV. Kerkd.) Brussel I (plechtige Hoogmis, opgedr door Kard.-Aartsbis schop v Mechelen) Boedapest (H. MIs met preek) Parijs I (Conferentie pater Carré OP.) Hilversum I (NCRV. Kerkd.) Brussel I (Conferentie) Brussel >11 Conferentie Hilversum I (KRO. Epiloog) voor een Ujst van artikelen eenzelfde partleele meestbegunstlging zou staan en tegenover ta- rlefreductles, door Spanje te verleenen, soort- gelljke tarleffacilitelten aan Nederlandsche zU- de, kon tot concrete onderhani overgegaan. HierbU deden zich vele moeilUkheden voor In het bUzonder in verband met de Spaansche contingenteeringspolitiek. Spanje had in den vorm van een nieuwe wet. houdende de be voegdheid om tot contlngenteerlng van den in voer over te gaan, een wapen in handen niet alleen tegen de Nederlandsche producten als kaas en eieren, doch vooral tegenover den in voer uit Nederlandsch-Indië van palmolie, copra en sisal werkte dit reeds uiterst schadelUk en moest er voor worden gezorgd, dat niet nog andere belangrUke Nederlandsche contingenteerlngs- maatregelen den Spaanschen invoer slechts in geringe mate belemmerden. Tenslotte werd een overeenkomst bereikt. Voor de voornaamste Nederlandsche en Ne- derlandsch-Indische artikelen werd de meest begunstlging verkregen: slechts met betrekking tot het artikel steenkolen kon Spanje met het oog op de steenkolenregeling in het Britsch- Spaansche verdrag hiertoe niet overgaan. 1140 Luxemburg (kwintet) 12.20 Deutschlandsender 1.30 Hilversum I 1.35 Droltwlch. 3 20 Droltwlch 4.35 Droltwlch 6 00 Hilversum I (pianorecital) 6 35 Brussel II vloolrecltal 6 50 Brussel I zangrecltal 7.35 Brussel II (zang) 7.50 Luxemburg (kwintet) 9 25 Luxemburg (zang) 9.45 Luxemburg (kwintet) 9.45 Kalundborg 11.00 BerlUn (operaconcert) •tté" operette W. In de Donderdagmiddag te Utrecht ge houden hoofdbestuursvergadering van den Ned. RK. Textielarbeidersbond „8t. Lam- bertus” en de gehouden vergadering van het advies-college van den bond, bestaande uit de afgevaardigden van alle afdeellngen in den lande, is de situatie in de wollen- stoffenindustrle te Tilburg onder het oog gezien en besproken. Kalundborg (dansmuziek) (Argent mus.) (phllhartn. ork.) Ook het nubllek toonde veel belangstelling voor dit luchtfestVn. Langs de Oostzijde van het veld, waar de vlaggen »an de verschillende deelnemende nationaliteiten wapperden, had den honderden een plaatsje gevonden om ge tuige te zijn van den start van deze interna tionale luchtvloot. Het terras, waar de loud speaker vroolljke wijsjes deed hooren, was druk bezet. De start was bepaald op 9 uur. doch bij zoo veel toestellen was het vergefelUk, dat het iets later werd. Te half tien begonnen de motoren van de verschillende vliegtuigen te draaien en de passagiers zochten hun plaatsen op. Het was Bach, die het eerste met zUn F. 12 startte en weldra werd hU gevolgd door den vlleger- schrUver. Vlruiy met de „Jan van Oent". In dit toestel zouden de passagiers worden bediend door de stewardess Mej. Bongertman, die ook op deze reis dienst deed. 8.50 Hamburg (spel) 8.35 ParUs II (blijspel) PERSBERICHTEN ^j> 2 20 Hilversum I (operaprogr.) 6 30 Milaan (operette) 8.05 Toulouse (operettefragm.) 8.20 Hamburg (operaconcert) 888 Toulouse (operette-aria’s) 9.08 ParUs I (opera) 9 15 Hllvereum I (operetteprogr 920 Toulouae .Carmen” V. Bizet) 946 Milaan (opera) 10.20 Langenberg (koren en. sol.) 11.50 Langenberg (plano) 12 05 Weenen 12.50 Droltwlch (cello) 1.20 Brussel TI 120 Droltwlch 4.CO Weenen 4.20 Deutschlandaender 6 20 Brussel I 6.20 Brussel II (plano) 7.20 BerlUn 7.35 Droltwlch 8 00 Boedapest 8 10 Weenen 8 20 ParUs I (zang) 8.20 BerÜjn (gevar. progr.) 8.38 Hilversum II (Rich. Tauber) 8.50 Beromünster (pianorecital) 8 50 Weenen 9.05 Hilversum TI (Rich. Tauber) ParUs II (Muslcball-progr.) 9.20 Droltwlch 10.10 Hamburg En thans Haamstede—Twen the: Voor de „Jan van Gent" en gezagvoerder Vlruiy, die niets nalaat om zUn passagiers zooveel moge- 8.50 Hilversum II (..Vrede thuis", hoorspel) ziek) 12 05 Weenen (dansmuz.) 12 35 Toulouae (Phllh. conc.) 6.00 Hilversum II (stafmuz.) 6.50 Deutechlandsender 7.20 Deutechlandsender 7.20 Langenberg 7.20 Milaan 7.35 Hamburg 8 05 Hllvereum I 8 20 Bruaael I 8.20 Kalundborg 845 ParUs II 8.40 n.m. Luxemburg (concert) 9 00 Milaan (symphonleconc.) 0.00 Hllvereum II 9.20 Bruaael II 9.20 ParUs II 9.30 Hilversum I 9.35 Brussel 1 9.45 Toulouse (symphonleconc.) 10.15 Hilversum II - DeclbeU) 10.30 Toulouae 1030 Boedapest 10.35 M.laan 10.35 Weenen 10.50 Toulouae (dansmuz.) 1050 Parus I (dansmuz.) 11.20 Kalundborg (dansmuz.) 11.20 Deutechlandsender 11.35 Toulouae (mil. conc.) 11.55 Toulouae (ArgentUruche 11.00 Hilversum I lectuur) (Lezen van Cbr. 12.00 Hllvereum I (Polltleber.) 2.45 Hilversum T (voor de keuken) 4.30 Hilversum II - 5.00 Hllvereum I (Prlescb klnder- uur) 700 Hilversum I (polltleber.) 7.15 Hilversum I (radioreportage) 8.05 Hllvereum I (mngvereenlgln- >1 n (cabaretprogr.) Raadpleegt de programma’s en wendt U om In lichtingen tot het Centraal Reis bureau der Ver. Kath. Pers, N.Z. Voorhurgw. 65-73, Amsterdam. Uitsluitend der motto Exweto 9.00 Hilversum II 10.30 Hilversum II 11.15 Hilversum II 12.00 Hilversum II 12.20 Kalundborg 1245 ParUs H 12.30 Hilversum I 12 35 ParUs (symphonieconcert) 12.50 Brussel I 3.15 Hilversum II (Kovacs La joe) 3.50 Kalundborg 4.20 Deutechlandsender 540 Hamburg 5.20 Brussel II 5.25 Milaan 5.25 Rome 5 30 Hilversum II (Kovacs Lajos) Hamburg ParUs II Bruaael II Bruaael I Weenen Hilversum II Hilversum I (KRO Orkest) Brussel II Hamburg (pbllharm. ork.) Kalundborg ParUs I Luxemburg (dansmuziek) Hilversum II (Kovads Lajos) Luxemburg (concert) Hilversum I (KRO-orkest) Deutechlandsender (stafmuz.) Weenen Deutechlandsender Droltwlch (zlgeunerorx.) Luxemburg (concert) Droltwlch Luxemburg Kalundborg 5.00 Hilversum II (Dubbel X) 520 Brussel I (dansmuziek) 5 20 Brusa II (dansmuziek) 5 20 ParUs I 5 40 Luxemburg (concert) 6.50 Rome (dansmuziek) 5.50 Milaan (dansmuziek) 6 40 Luxemburg (concert) 6 40 Beromünster 6.50 Deutechlandsender 6 50 Langenberg 7.40 Luxemburg (dansmuziek) 8 15 Hilversum II (Aeolian-ork.) 8 15 Hilversum I (KRO-Boys) 8.20 Brussel II 8.20 Kalundbc 840 Brussel I 8.25 Toulouae 8.50 Hllvereum II 8.55 Luxemburg (concert) 9 00 Rome (symphonle-ork.) 9.20 Brussel II 9.40 Hilversum II 0 50 Brussel I 10.10 Luxembur- 10 20 Brussel I f 10 20 Brussel II (Paul Ooldwln) 10.25 Hilversum II (AVRO-declbals) 10.40 Kalundborg 1040 Toulouae (Ztgeunermuz.) 10.45 Weenen (dansmuziek) 10.50 Rome (dansmuziek) 10 50 Hamburg dansmiizlek 1050 Toulouae (dansmuziek) 1106 Weeaen (zlgeunermuz.) 11.06 Toulouse 11.05 Parijs I (dansmuziek) 11.10 Luxemburg (concert) 11.20 Boedapest (Jazzkapel) 11.25 Kalundbor- 11.35 I- 11.55 Toulouae (Al 12 05 Toulouae („1 12.20 BerlUn 12.20 Deutschlandaender Bund) 12.35 Toulouse (mil. oonc.) De .Kievit” (thuisreis) vloog VrUdag Rangoon naar Jodhpur. De .Lijster" is op de heenreis te Jodhpur aangekomen. 9.00 Hllvereum I (postdulvenber.) 9.05 Hilversum n - - uurtje) 10.05 Langenberg (zang) 11.30 Hilversum (zang) 12 50 Hilversum II (dlaconleuws) 1.00 Hilversum I (Boekenhalfuur) 1.05 Brussel I (reportage wereld congres KAJ) 2 00 Hilversum II (Boekbespreking) 2.15 Brussel I (reportage wereld congres KAJ) 4.30 Hilversum I (Ziekenhalfuur kap. J Westerman 1 7.50 Hilversum I (voordracht) 9 20 Hilversum II (Journaal) 1100 Hllversunf I (esperanto) SPORT Het is verbazingwekkend hoeveel „vrienden” sommige menschen wel hebben. Ze staan dadelijk maar ge reed iedereen met amice aan te spre ken. En waar de pen al zeer geduldig is, spreekt het vanzelf, dat ze ook op het papier aan een brief dadelijk den titel van amice oftewel beste vriend toevertrouwen. Maar zulke vriendschap reikt niet verder dan het woord. Al onmiddelltfk na zulk een goed- koope vriendschapsbetuiging komt al te vaak een steek onder water, een hatelijkheid ofwel een.... beroep op onzen steun. Amice. Met dit woord wordt vreemd gesold We dienden er wat spaarzamer mee te wezen en tevens met den wezenlijken zin ervan wat royaler! Voorts werden tegenover concessies welke Nederland heeft gegeven door consolidatie van eenige Invoerrechten en verlaging van de mono- poliehefflng op sinaasappelen en mabdarUnen. enkele voor den Nederlandse ben export belang rUke verlagingen van het Spaansche tarief ver kregen. De belangrUkste hiervan is wel de ver laging voor kaas, waarvoor het recht van 140 goudpesetas per 100 kilogram is gebracht op 1 goudpeseta per 100 kilogram voor een hoe veelheid van 1 millioen kilogram. Van de erkenning van de orlglneele wUnbe- namingen werd door de Spam-sche regeering een conditio sine qua non gemaakt. Na lang durige onderhandellngen is het evenwel gelukt deze erkenning te beperken tot Sherry en Ma laga. In stede van de door Spanje verlangde alge- meene verlaging van den wUnaccUns en den gedistilleerdaccUns zUn alleen op het gebied van den gedistilleerdaccUns een drietal concessies gedaan, welke slechts een gedeelte van de Spaansche wijnen ten goede komen. Overeengekomen Is het verdrag met aanvul lend protocol met ingang van 15 December 1935 voorlooplg in werking te stellen. 4 50 Brussel I (kaatswedstr.: 5.30 Hilversum II (sport v. 5 50 Hllvereum II (sportuitslagen 7.25 Beromünster (reportage auto rennen) 7.50 Deutechlandsender 8 05 Langenberg 8 20 Berojnünst-er Suisse) 8.50 ParUs I 9.30 Hilversum I (gevar. muz.) 10.00 Hilversum II 10.20 Brussel II 10.36 Weenen 10.50 ParUs II 11.20 ParUs I 12.08 Parijs II 12.25 ParUs II (gev. muz.) 1.10 ParUs U 1.20 Brussel I 2.00 Hilversum I 2 00 Hllvereum I 3.00 Hllvereum I 4.20 Milaan 440 Hllvereum II 445 Brussel I 5 00 Hllveraum I (gevar. muz.) 5.10 Weenen 5.20 ParUs II 5.50 Hilversum II 6.50 Brussel II 7.05 Rome 7 05 Milaan 7.20 ParUs II 7.35 Brussel II 7.45 Hilversum I 7 55 Luxemburg (concert) 8.10 Beromüneter 8.10 Hllvereum II 8.50 Milaan 8 50 Rome 8.55 Luxemburg (dansmuziek) 9 00 Hilversum I 9.25 Luxemburg (concert) 9 55 Kalundborg 10.05 Hilversum I 10.35 Hllveraum I 10 40 Luxemburg (Eng. volkslied 10 50 ParUs II 11.10 Hilversum II 11.10 Luxemburg (gev. muz.) 1190 Brussel I 11,20 Brussel II Spoedig waren gemeente-arbeiders van Bla del, Middelteers en Lage Mierde, alsmede per soneel van het landgoed „De Utrecht' aan wezig. Onder leiding van den burgemeester van Bla del, den houtvester van het landgoed „De Utrecht” en den boschwachter van het Staats- boschbeheer werd begonnen met blusschen. Door de geweldige hitte was het directe blus- schingswerk niet lang vol te houden. Men moest met tegenbranden trachten het vuur te stui ten. Men slaagde er In de omliggende bosschen en een groote hoeveelheid klaar gemaakt den nenhout te behouden. BU het blusschingswerk werd groote hulp on dervonden van groepen verkenners jilt Dieren en lerseke. door betere contlngenteerlng of (en) verhoo- glng der invoerrechten op wollen artikelen oo een niveau, dat de concurrentie op em reëele wUae kan plaats vinden, niet M)n inls" lukt. Overwegende voorts alle bUkomstlge omstan digheden, komen belde Instanties tot de een stemmige conclusie, dat van eventueele rat- werping van het laatst gedane voorstel werkgevers met de daaraan verbonden conse- kwentle van een staking in deze dlgheden, voor de arbeiders meer nadeel voordeel verwacht moet worden, besluiten lc bU de huidige situatie neer te leggen n* dank aan degenen, die de onderhandellngen van arbeiderszUde gevoerd hebben en de - burgsche arbeiders te advlaeeren eenzeu standpunt in te nemen. Aan de rondvlucht, die uiteraard uitsluitend dient te worden beschouwd als een sportieve prestatie ter bevordering vah het luchttoerisme, is een z.g. kruisen-wedstrUd verbonden. Op de routa van de vlucht zUn nj. op een bepaald aantal plaatsen, verdeeld over de ge- heele route, van wit doek^vervaardigde kruisen uitgelegd, welke de deelnemers er is onder- scheid gemaakt tusschen amateurs en profes sionals moeten trachten waar te nemen en dan op de Juiste plaats in kaart te brengen, welke kaart is samengesteld door het Bureau voor Luchttoerisme K. N. V. v. L.A. N W. B Ek zUn voor dezen wedstrUd fraaie prijzen 'ter beschikking gesteld: wlsselbekers, chronografen enz. Vrijdagmiddag werd uit het Huis van Be waring te ’s Hertogenbosch naar de marechaus seekazerne te Oss overgebracht de reeds eenl- gen tUd gearreste^de Frans de R., die evenals Toon de Soep. Jan den Brok en Wlm BI. ge arresteerd was. verdacht van medeplichtigheid aan den in November 1930 gepleegden roof overval op den heer Kuipers in de Ossche beide, waarbij een bedrag van ruim 1000 was buitgemaakt. De laatstgenoemde drie hadden reeds volledige bekentenis afgelegd, De R., die tot heden hardnekkig was blUven ontkennen, moest VrUdagmiddag voor het tegen hem aangevoerde bewUsmateriaal zwichten en legde ten slotte een volledige bekentenis af, zoodat hiermede wederom een roofoverval tot volledige ophelde ring is gebracht. -'■■A 7.05 Luxemburg (Zwlte- muz.) 7.05 Brussel II 7.05 ParUs n 7 15 Hilversum 1 7.30 ParUs II 910 Hilversum II 940 Hilversum I 10.10 Luxemburg 10.10 Kalundborg 10.10 Parys I 10.30 Hllver»um I 1050 ParUs II 11.00 Hilversum I 11.10 Hilversum II 11.40 Boedapest bracht uitvoerig ver slag uit van de onderhandellngen. De afge- kennen, dat de werkgevers het voorstel der arbeiders organisatie* niet ongewUzigd hadden aanvaard. De belde bondslnstanties stelden zich echter unaniem op het standpunt, dat de dagel’Jk- sche leiding van den bond al het mogeljks heeft gedaan om uit de onderhandellngen het grootst mogelUke voordeel voor de arbeider» te behalen. De vergaderingen waren van oordeel, den onderhandelaars van den bond dank toekomt. Staande voor de vraag, welk standpunt de bond en bUgevolg do afdeellng Tilburg in ds thans geschapen situatie dient in te nemen, meent het advies-college zoowel als het al gemeen hoofdbestuur, dat waar eenerzUds met onderhandelen behaald is, wat menscheUjker- wUze gesproken bereikt kon worden; dat an- derzUds door een staking de speculatieve kan» ftilsschlen aanwezig Is Iets meer te kunnen be reiken, doch dat het ook mogelUk moet wor den geacht, dat daardoor de thans bereikt» resultaten geheel of ten deele verloren gaan, afgezien van andere nadeelen, welke voor de arbeiders uit een staking zouden kunnen voortvloeien. Verder dient in aanmerking te worden ge nomen, dat de argumenten der werkgever» no- ~3 bln‘ bultenlandschen aard. J en de pogingen Tilburgsche werkgevers om daarin son- loonsverlaglng verbetering te brengen 8.00 Hllveraum I (schrlftlezlrg NO R V 10.00 Hllveraum II (Morgenwijding) 10.30 Hllveraum I N. C. R. V.) 12.15 Hllveraum I (Leger dea Helle) 4.00 Hllveraum I (Bijbellezing N. O R. V.) 9 00 Hllveraum I (Voordracht N. O. R. V Een hoogtepunt op dezen dag was, behalve uiteraard de vlucht zelve, cuu de schoonheid van ons land, in bonte afwisseling van [>ano- ramas, voor een, die haar vermocht te geme ten, ontsloot, de ontvangst van de deelne mers op het prachtig geoutilleerde vliegveld Twente door de Twentschc Aero Club. Het optreden van Markelosche volksdansers oogstte, vooral onder de buitenlanders grooten bijval; voor de meert dan tienduizend bezoekers, die van heinde en verre gekomen waren om een gedeelte van dit avlatlsch gebeuren mee te maken, was het komen en gaan der deelnemen de vliegtuigen een Interessant schouwspel, ter- wUl de vlotte landing van het auto-glro-vlieg- tuig van den heer Mees uit Rotterdam, een at tractie op zichzelf beteekende, zooals ook de stoute stuntvluchen door Dultsche vlleger- acrobaten. Ook de vlucht naar het luchtvaartterrein „Noord-Nederland” bU Eelde, ten Zuiden van Groningen vobr de Jan v. Gent 'n half uur geschiedde zonder Incidenten. Een dichte menigte wachtte hier op het ter ras van de Aero Club, voor het eerst In gebruik genomen, alsmede bU het nieuwe stationsge bouw en den grooten hangar, de komst der vele vliegtuigen af en weldra stonden de Nederland sche en buitenlandsche toestellen naast elkander op het veld. Onder de aanwezige autoriteiten bevonden zich hier o.m. de burgemeester van Groningen, mr. P. W. J. H. Cort van der Linden en Assens burgemeester, de heer H. L. Boltenius Lornan. OpmerkelUk is overigens de stUgende lijn, welke in de voortreffelUke organisatie van deze Rondvluchten, waartoe voor enkele Jaren de heer A. Plesman het Initiatief heeft genomen, waar na de Commissie voor Luchttoerisme van de KonlnklUke Nederlandsche Vereeniglng Luchtvaart met medewerking van andere ganlsatles de zaak verder ter hand nam, valt waar te nemen. Het landen en starten der vliegtuigen ge schiedde onder leiding der bekwame startoffi- cieren in volmaakte orde. Initiatiefnemers en leiders bleken ten volle voor hun taak berekend en zoo eindigde deze eerste dag der Rondvlucht 1935 op een wUze, welke zelfs den meest verstokten pessimist ten volle heeft moeten bevredigen. Heden gaat de vlucht over de Waddeneilan den, met een langdurig oponthoud op het vlieg, veld De Kooy, terug naar Waalhaven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 6