Vliegtuigen zwermen boven
ons land
WIJ LUISTEREN NAAR
q
E2
sw
Groote heidebrand
2
E
I
I
NEDERLAND EN SPANJE
nog, Gang./w
DE NEDERLANDSCHE
RONDVLUCHT^
o
ZONDAG 25 AUG.
MAANDAG 26 AUC.
Hl
Restaurant DORRIUS
Bi
WH
ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1935
A
dl
Weer een roofoverval
opgehelderd
Postvluchten
Het textielconflict te
Tilburg
Golflengten
y
■T
HET RADIO PROGRAMMA OP
KONINGINNEDAG
Een sterk internationaal karakter
Groote propagandistische
beteekenis voor het
luchttoerisme
Organisatie was voor
treffelijk
Als de V.A.R.A. niet wil meewer
ken, krygt zy haar zendtijd
niet vergoed
3'P'l
ZWEEFVLIEGER GELAND
d»
V
400 H.A. heide en vliegdennen in
de omgeving van Bladel vernield
R.K. Textielarbeidersbond ,^t.
Lambertus” aanvaardt de
voorstellen van de
werkgevers
Amice.
Kruisen-wedstryd
k
van
klik
-
on-
'W
A-.*
broederlijk
idellngen worden
een
•'an
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■••■■■■■■•■■■■■■■■■■■a
GRAMOFOON
(dansmuziek)
m I
VARIA
GODSDIENST
(tulnbouwhalf-
8 30
9.05
SOLISTEN-CONCERTEN
ORKEST-CONCERTEN
ORGELBESPELING
De bondsvoorzitter
vaardigden gaven hun afkeuring te
KAMERMUZIEK
i
J
ORKES T-CONCER TEN
i
OPERA EN OPERETTE
SOLISTEN-CONCERTEN
GODSDIENST
(Morgendienst
(„Hamlet",
opera
TOONEEL
(concert)
4 20 Berlijn (spel)
ORGELBESPELING
(A. V. R. O.-
PERSBERICHTEN
#15
11
-X
KAMERMUZIEK
mu-
•ympbonle -ork
GRAMOFOON
VARIA
OPERA EN OPERETTE
(dlsconleuwa)
J
;en)
40
TOONEEL
SPORT
(reportage Tour
(Hans
terugge*»-
I
10.20
12 05
8.50
7.20
7.20
10.40
9.50
10.20
(Joh. Jong)
(Plerre Palis)
8.00 Hilversum n
10 Hilversum I
10 20 Berlijn
10 20 Deutechlandsender
Nadat de Nederlandsche delegatie had weten
te bereiken, dat tegenover meestbegunstlging
10.30 Hilversum I
11.00 Hilversum II
BERLIJN
BEROMÜNSTER
BOEDAPEST
BRUSSEL I
BRUSSEL II
DEUTSCHL.SENDER
DROITWICH
HAMBURG
HILVERSUM I
HILVERSUM II
LANGENBERG
LUXEMBURG
MILAAN
PARIJS I
PARIJS II
ROME
TOULOUSE
WEENEN
VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VERWIJZEN WIJ NAAR DEN
KATHOLIEKEN RADIOGIDS
Jeannette Macdonald zingt Zon
dag in het KRO -programma
(Hilversum I 2 003.00 uur
:he Zaken heeft
lat een wijziging
Een oppervlakte van ongeveer 400 HA. beide
met vliegdennen, brandde af, waarvan 250 H.A.
onder Bladel en 150 H.A. onder Lage Mierde.
Omstreeks half tien des avonds was de brand
gebiuscht. Door de politie wordt een onderzoek
naar de oorzaak ingesteld. Men tast hierom
trent echter nog in het duister.
wollen artikelen oo
de concurrentie op
dat
daarvoor
o
8.55
9.30
10.05
11.35
voor
i or-
9 20
11 06
11.20
11 50
11.30
12.01
12.15
12.17
12.20
12 20
12.35
12 40
1.10
1 10
1 20
1 20
1 30
2 20
2.20
2 40
3.05
3 40
4 20
N. Z. Voorburgwal b. h. Spul, Amsterdam.
PLATS DU JOUR IN A LA CAATI
g s
Ook in September gaat
Exwdto voort met da
Brusselsche reizen
•pol)
(,,’n Glas Port",
In de Memorie van Toelichting wordt o.m.
medegedeeld, dat Spanje zich tegen het einde
van 1933 bereid verklaarde te Madrid onder-
handelingen over een nieuw handelsverdrag te
openen, zoodat op 18 April 1934 een Nederland
sche onderhandellngsdelegatle naar Madrid kon
vertrekken. De directeur van ae handelsaccoor-
den, de heer A. Th. Lamping, was de leider der
Nederlandsche delegatie, terwijl de Chef van
de afdeellng Europa van het Ministerie van
Staat, D. Christobal del Castillo y Campos, de
leiding van de Spaansche delegatie had.
lijk te doen genieten zoo' vloog hij bU Oost-
voorne op enkele tientallen meters hoogte over
een zich op een zandplaat in het zonnetje
koesterende robben-kolonje een peulschil....
1
d dag)
Het ging vlot met den start. Het eene ranke
kleurige sportvliegtuigje na het andere steeg op
to het luchtruim om weldra aan de Zuid-Wes
ter kim te verdwijnen, de eerste landingsplaats
Haamstede tegemoet. Binnen het uur was
de vloot vertrokken. De eerste toestellen zou
den intusschen reeds op het gastvrije Haam
stede zijn aangekomen.
Nederland is voor de vliegerij slechts klein.
De Minister van Buitenlandse!
aan de V. A. R. A. bericht, da
is aangebracht in het zendtijdbesluit, waardoor
een omroepvereeniging. die niet wenscht mee
te werken aan een programma, dat op 31 Aug.
ter gelegenheid van den verjaardag van H. M.
de Koningin zou kunnen worden samengesteld
en die voor de uitzending van een dergelUk
programma zendtijd afstaat aan een andere om
roepvereeniging. dezen zendtijd niet op een an
deren dag vergoed krijgt. De minister zal voor
de samenstelling van -het programma van 31
Augustus aanwijzingen kunnen geven.
pens de buitengewone moeilijkheden van
nenlandschen zoowel als L—.
niet kunnen worden ontkend
der
der
Een stralend blauwe lucht hoepelde
zich boven de Amsterdamsche vliegha-
▼en; het beloofde een prachtigen dag
voor de deelnemers aan de Nederland
sche rondvlucht, die zich nog nimmer
in zulk een buitengewone belangstelling
mocht verheugen als dit jaar. Zestig
toestellen, waaronder 22 buitenlandsche,
vlogen Vrijdag boven ons land en toon
den hoe de vliegsport zich In een steeds
groeiende populariteit mag verheugen.
10.30 Hilversum TI (strUkork.)
2.30 Hilversum II
8.40 Droltwlch
S OS Hamburg (strtjkork.)
10.20 Droltwlch
Hilversum II (Joh. Jong)
Hilversum II
Hilversum II
Parijs I
(reportage Tour
de Suisse)
9 20 Brussel I (rep. aankomst tour
LuikRomeLuik
10.35 Beromünster
388.7 M.
M.
•494 M.
48X9 »L
321.8 M.
1571 M.
1500 M.
331.» M.
MI4 M.
1878 M.
4884 NL
1304 M.
3884 M.
1848 NL
8134 M.
4204 M
3284 M.
M44 M.
8.00 Hilversum I
8 00 Hilversum II
10 00 Hilversum I
10 20 Berlijn
10 20 Deutechlandsender
11.00 Hilversum II
9.50 Lsr.genberg (i
10.00 Hilversum II
hoorspel)
10.10 Beromünster (spel)
8.00 Hilversum I
8.15 Hilversum I
11.05 Droltwlch
1140 Hilversum I
12.15 Hilversum I
12.18 Brussel I
12 17 Brueeel II
12 48 Luxemburg
1.06 Droltwlch
1.20 Brussel II
1 50 Brussel I
2.00 Hilversum I
2.35 Droltwlch
3.15 Hilversum I
4.15 Hilversum II
5.20 Brussel I
6.10 Partje I
8.20 Beromünster
6.30 Hllvereum II
6 40 Luxemburg (concert)
6.50 Beromünster
de Suisse)
12.20 Droltwlch
2.00 Hilversum II
4.05 Droltwlch
4.20 Langenberg
6 50 Droltwlch
8.05 Toulouse
8.30 Langenberg
8.35 Toulouse
10.40 Kalundborg
De twee machtige K. L, M.-vogels, die door
Vlruiy en Bach zouden worden gecommandeerd,
hadden wat meer ruimte noodig. Zij stonden
enkele tientallen Meters verder te wachten op
de passagiers, waaronder Generaal en Mevrouw
Snijders en Mej. Nieuwenhuis, een 73-Jarige
dame, die de rondvlucht nog nooit had ver
zuimd en nu met kennersblik haar plaats in de
Douglas innam onder de verzekering, dat zij
„zoo lang mogelljk met de vliegerij mee zal
doen."
irg (dansmuziek)
(Paul Ooldwln)
De eerste étappe van de rondvlucht 1936:
SchipholHaamstede, is door de talrijke
Nederlandsche en buitenlandsche deelne
men op vlotte wijze afgelegd.
Tegen half elf streek de Douglas-omni
bus „Jan van Gent", de grootste van de
luchtkaravaan, welks kruissnelheid van
270 KJd. alleen geëvenaard wordt door een
Belgische Caudron-Renault en een Fr ari
sche Caudron-Slmon, na een interessante
vlucht van drie kwartier op het, te mid
den van een prachtig duinlandschap ge
legen vliegveld Haamstede neer.
Vrijdagmiddag omstreeks half twee ontstond
brand in de heide nabij Netersel onder de ge
meente Bladel. Door de geweldige droogte
breidde bet vuur zich snel uit.
Ingediend is een wetsontwerp houdende goed
keuring van het op 16 Juni 1934 te Madrid
tusschen Nederland en Spanje gesloten Verdrag
van Handel en Scheepvaart met aanvullend
Protocol.
11.00 Hllvereum II (Fr. Hasselaar)
1150 Droltwlch
12 30 Hllvereum I
3 20 Droltwlch
5 00 Deutechlandiender
9 30 Hllvereum I (Jan Zwart)
7.05 Hllvereum H (operaconcért)
7.35 Weenen ..Falstarfopera v.
Verdl)
8.05 Hllvereum II
9 00 Rome „Glgolette
Lehar)
10.05 Toulouse
van Thomas)
Vrijdagmiddag is te Hatert bij Nijmegen
zweefvlieger Hassel Konrad uit Duisburg
tand. HU was ’s middags te Duisburg opgestegen
en dacht naar Noord-Duitschland te I*ev'
De wind dreef hem naar Holland. HU I*
auto naar Duisburg teruggekeerd.
Het vliegtuig is gedemonteerd en
den.
De Fokker XII „Duif”, alsmede eenige mili
taire en sportvllegtuigen, die wat vroeger van
Schiphol waren vertrokken, stonden reeds aan
den grond en met korte tusschenpoozen volg
den, de een na den ander, vele kleinere vogels
van diverse kracht en pluimage, die alle door
den stafofficier, den eersten luitenant P. H. J.
Krab, een plaats op het. door een warme zon
beschenen vliegveld achter de afzettingen
was een talrijk publiek samengestroomd
kregen toegewezen, waarna vliegers en passa
giers gedurende het oponthoud de gast waren
van Haamstede's gemeentebestuur.
Het was al vroeg druk op de hoofdstedelUke
luchthaven. De K. L. M.-passagiers, die met
twee vliegtuigen, een Douglas de „Jan van
Oent" en een Fokker F. 12 de „Duif”
den tocht zouden meemaken, vertrokken om acht
uur van het Leldscheplein. Vele rondvlucht-
vrienden ontmoetten elkaar weer en de stem
ming was reeds dadelijk uitstekend.
Voor de sportvliegers was het al vroeg dag
geweest. ZU Inspecteerden voor de laatste maal
hun toestellen en namen hun plaatsen in aan
de ZuidwestzUde van het vliegveld bU loods C.
De militaire vliegers, zeven van de Lucht-
vaartafdeellng Soesterberg en vier van den Mi
litairen Luchtvaartdienst kwamen te omstreeks
acht uur onder leiding van kapitein Versteegh
met zwaar ronkende motoren boven het groene
veld. Even later waren zij allen geland en
schaarden zich in slagorde bU de sportvliegers
in afwachting van den start.
Hllvereum I (NCRV. Morgen
wijding)
Weenen (H. MIs uit de Aarta-
abdlj st. Pieter te Salzburg)
Hllvereum I (NCRV. Kerkd.)
Brussel I (plechtige Hoogmis,
opgedr door Kard.-Aartsbis
schop v Mechelen)
Boedapest (H. MIs met preek)
Parijs I (Conferentie pater
Carré OP.)
Hilversum I (NCRV. Kerkd.)
Brussel I (Conferentie)
Brussel >11 Conferentie
Hilversum I (KRO. Epiloog)
voor een Ujst van artikelen eenzelfde partleele
meestbegunstlging zou staan en tegenover ta-
rlefreductles, door Spanje te verleenen, soort-
gelljke tarleffacilitelten aan Nederlandsche zU-
de, kon tot concrete onderhani
overgegaan.
HierbU deden zich vele moeilUkheden voor In
het bUzonder in verband met de Spaansche
contingenteeringspolitiek. Spanje had in den
vorm van een nieuwe wet. houdende de be
voegdheid om tot contlngenteerlng van den in
voer over te gaan, een wapen in handen niet
alleen tegen de Nederlandsche producten als
kaas en eieren, doch vooral tegenover den in
voer uit Nederlandsch-Indië van palmolie, copra
en sisal werkte dit reeds uiterst schadelUk en moest
er voor worden gezorgd, dat niet nog andere
belangrUke Nederlandsche contingenteerlngs-
maatregelen den Spaanschen invoer slechts in
geringe mate belemmerden.
Tenslotte werd een overeenkomst bereikt.
Voor de voornaamste Nederlandsche en Ne-
derlandsch-Indische artikelen werd de meest
begunstlging verkregen: slechts met betrekking
tot het artikel steenkolen kon Spanje met het
oog op de steenkolenregeling in het Britsch-
Spaansche verdrag hiertoe niet overgaan.
1140 Luxemburg (kwintet)
12.20 Deutschlandsender
1.30 Hilversum I
1.35 Droltwlch.
3 20 Droltwlch
4.35 Droltwlch
6 00 Hilversum I (pianorecital)
6 35 Brussel II vloolrecltal
6 50 Brussel I zangrecltal
7.35 Brussel II (zang)
7.50 Luxemburg (kwintet)
9 25 Luxemburg (zang)
9.45 Luxemburg (kwintet)
9.45 Kalundborg
11.00 BerlUn
(operaconcert)
•tté" operette
W.
In de Donderdagmiddag te Utrecht ge
houden hoofdbestuursvergadering van den
Ned. RK. Textielarbeidersbond „8t. Lam-
bertus” en de gehouden vergadering van
het advies-college van den bond, bestaande
uit de afgevaardigden van alle afdeellngen
in den lande, is de situatie in de wollen-
stoffenindustrle te Tilburg onder het oog
gezien en besproken.
Kalundborg (dansmuziek)
(Argent mus.)
(phllhartn. ork.)
Ook het nubllek toonde veel belangstelling
voor dit luchtfestVn. Langs de Oostzijde van
het veld, waar de vlaggen »an de verschillende
deelnemende nationaliteiten wapperden, had
den honderden een plaatsje gevonden om ge
tuige te zijn van den start van deze interna
tionale luchtvloot. Het terras, waar de loud
speaker vroolljke wijsjes deed hooren, was druk
bezet.
De start was bepaald op 9 uur. doch bij zoo
veel toestellen was het vergefelUk, dat het iets
later werd. Te half tien begonnen de motoren
van de verschillende vliegtuigen te draaien en
de passagiers zochten hun plaatsen op. Het
was Bach, die het eerste met zUn F. 12 startte
en weldra werd hU gevolgd door den vlleger-
schrUver. Vlruiy met de „Jan van Oent". In
dit toestel zouden de passagiers worden bediend
door de stewardess Mej. Bongertman, die ook
op deze reis dienst deed.
8.50 Hamburg (spel)
8.35 ParUs II (blijspel)
PERSBERICHTEN
^j>
2 20 Hilversum I (operaprogr.)
6 30 Milaan (operette)
8.05 Toulouse (operettefragm.)
8.20 Hamburg (operaconcert)
888 Toulouse (operette-aria’s)
9.08 ParUs I (opera)
9 15 Hllvereum I (operetteprogr
920 Toulouae .Carmen” V. Bizet)
946 Milaan (opera)
10.20 Langenberg (koren en. sol.)
11.50 Langenberg (plano)
12 05 Weenen
12.50 Droltwlch (cello)
1.20 Brussel TI
120 Droltwlch
4.CO Weenen
4.20 Deutschlandaender
6 20 Brussel I
6.20 Brussel II (plano)
7.20 BerlUn
7.35 Droltwlch
8 00 Boedapest
8 10 Weenen
8 20 ParUs I (zang)
8.20 BerÜjn (gevar. progr.)
8.38 Hilversum II (Rich. Tauber)
8.50 Beromünster (pianorecital)
8 50 Weenen
9.05 Hilversum TI (Rich. Tauber)
ParUs II (Muslcball-progr.)
9.20 Droltwlch
10.10 Hamburg
En thans Haamstede—Twen the: Voor de
„Jan van Gent" en gezagvoerder Vlruiy, die
niets nalaat om zUn passagiers zooveel moge-
8.50 Hilversum II (..Vrede thuis",
hoorspel)
ziek)
12 05 Weenen (dansmuz.)
12 35 Toulouae (Phllh. conc.)
6.00 Hilversum II (stafmuz.)
6.50 Deutechlandsender
7.20 Deutechlandsender
7.20 Langenberg
7.20 Milaan
7.35 Hamburg
8 05 Hllvereum I
8 20 Bruaael I
8.20 Kalundborg
845 ParUs II
8.40 n.m. Luxemburg (concert)
9 00 Milaan (symphonleconc.)
0.00 Hllvereum II
9.20 Bruaael II
9.20 ParUs II
9.30 Hilversum I
9.35 Brussel 1
9.45 Toulouse (symphonleconc.)
10.15 Hilversum II -
DeclbeU)
10.30 Toulouae
1030 Boedapest
10.35 M.laan
10.35 Weenen
10.50 Toulouae (dansmuz.)
1050 Parus I (dansmuz.)
11.20 Kalundborg (dansmuz.)
11.20 Deutechlandsender
11.35 Toulouae (mil. conc.)
11.55 Toulouae (ArgentUruche
11.00 Hilversum I
lectuur)
(Lezen van Cbr.
12.00 Hllvereum I (Polltleber.)
2.45 Hilversum T (voor de keuken)
4.30 Hilversum II -
5.00 Hllvereum I (Prlescb klnder-
uur)
700 Hilversum I (polltleber.)
7.15 Hilversum I (radioreportage)
8.05 Hllvereum I (mngvereenlgln-
>1 n (cabaretprogr.)
Raadpleegt de
programma’s en
wendt U om In
lichtingen tot het
Centraal Reis
bureau der Ver.
Kath. Pers, N.Z.
Voorhurgw. 65-73,
Amsterdam.
Uitsluitend
der motto Exweto
9.00 Hilversum II
10.30 Hilversum II
11.15 Hilversum II
12.00 Hilversum II
12.20 Kalundborg
1245 ParUs H
12.30 Hilversum I
12 35 ParUs (symphonieconcert)
12.50 Brussel I
3.15 Hilversum II (Kovacs La joe)
3.50 Kalundborg
4.20 Deutechlandsender
540 Hamburg
5.20 Brussel II
5.25 Milaan
5.25 Rome
5 30 Hilversum II (Kovacs Lajos)
Hamburg
ParUs II
Bruaael II
Bruaael I
Weenen
Hilversum II
Hilversum I (KRO Orkest)
Brussel II
Hamburg (pbllharm. ork.)
Kalundborg
ParUs I
Luxemburg (dansmuziek)
Hilversum II (Kovads Lajos)
Luxemburg (concert)
Hilversum I (KRO-orkest)
Deutechlandsender (stafmuz.)
Weenen
Deutechlandsender
Droltwlch (zlgeunerorx.)
Luxemburg (concert)
Droltwlch
Luxemburg
Kalundborg
5.00 Hilversum II (Dubbel X)
520 Brussel I (dansmuziek)
5 20 Brusa II (dansmuziek)
5 20 ParUs I
5 40 Luxemburg (concert)
6.50 Rome (dansmuziek)
5.50 Milaan (dansmuziek)
6 40 Luxemburg (concert)
6 40 Beromünster
6.50 Deutechlandsender
6 50 Langenberg
7.40 Luxemburg (dansmuziek)
8 15 Hilversum II (Aeolian-ork.)
8 15 Hilversum I (KRO-Boys)
8.20 Brussel II
8.20 Kalundbc
840 Brussel I
8.25 Toulouae
8.50 Hllvereum II
8.55 Luxemburg (concert)
9 00 Rome (symphonle-ork.)
9.20 Brussel II
9.40 Hilversum II
0 50 Brussel I
10.10 Luxembur-
10 20 Brussel I f
10 20 Brussel II (Paul Ooldwln)
10.25 Hilversum II (AVRO-declbals)
10.40 Kalundborg
1040 Toulouae (Ztgeunermuz.)
10.45 Weenen (dansmuziek)
10.50 Rome (dansmuziek)
10 50 Hamburg dansmiizlek
1050 Toulouae (dansmuziek)
1106 Weeaen (zlgeunermuz.)
11.06 Toulouse
11.05 Parijs I (dansmuziek)
11.10 Luxemburg (concert)
11.20 Boedapest (Jazzkapel)
11.25 Kalundbor-
11.35 I-
11.55 Toulouae (Al
12 05 Toulouae („1
12.20 BerlUn
12.20 Deutschlandaender
Bund)
12.35 Toulouse (mil. oonc.)
De .Kievit” (thuisreis) vloog VrUdag
Rangoon naar Jodhpur.
De .Lijster" is op de heenreis te Jodhpur
aangekomen.
9.00 Hllvereum I (postdulvenber.)
9.05 Hilversum n - -
uurtje)
10.05 Langenberg (zang)
11.30 Hilversum (zang)
12 50 Hilversum II (dlaconleuws)
1.00 Hilversum I (Boekenhalfuur)
1.05 Brussel I (reportage wereld
congres KAJ)
2 00 Hilversum II (Boekbespreking)
2.15 Brussel I (reportage wereld
congres KAJ)
4.30 Hilversum I (Ziekenhalfuur
kap. J Westerman 1
7.50 Hilversum I (voordracht)
9 20 Hilversum II (Journaal)
1100 Hllversunf I (esperanto)
SPORT
Het is verbazingwekkend hoeveel
„vrienden” sommige menschen wel
hebben. Ze staan dadelijk maar ge
reed iedereen met amice aan te spre
ken. En waar de pen al zeer geduldig
is, spreekt het vanzelf, dat ze ook op
het papier aan een brief dadelijk den
titel van amice oftewel beste vriend
toevertrouwen.
Maar zulke vriendschap reikt niet
verder dan het woord.
Al onmiddelltfk na zulk een goed-
koope vriendschapsbetuiging komt al
te vaak een steek onder water, een
hatelijkheid ofwel een.... beroep op
onzen steun.
Amice.
Met dit woord wordt vreemd gesold
We dienden er wat spaarzamer mee te
wezen en tevens met den wezenlijken
zin ervan wat royaler!
Voorts werden tegenover concessies welke
Nederland heeft gegeven door consolidatie van
eenige Invoerrechten en verlaging van de mono-
poliehefflng op sinaasappelen en mabdarUnen.
enkele voor den Nederlandse ben export belang
rUke verlagingen van het Spaansche tarief ver
kregen. De belangrUkste hiervan is wel de ver
laging voor kaas, waarvoor het recht van 140
goudpesetas per 100 kilogram is gebracht op
1 goudpeseta per 100 kilogram voor een hoe
veelheid van 1 millioen kilogram.
Van de erkenning van de orlglneele wUnbe-
namingen werd door de Spam-sche regeering
een conditio sine qua non gemaakt. Na lang
durige onderhandellngen is het evenwel gelukt
deze erkenning te beperken tot Sherry en Ma
laga.
In stede van de door Spanje verlangde alge-
meene verlaging van den wUnaccUns en den
gedistilleerdaccUns zUn alleen op het gebied van
den gedistilleerdaccUns een drietal concessies
gedaan, welke slechts een gedeelte van de
Spaansche wijnen ten goede komen.
Overeengekomen Is het verdrag met aanvul
lend protocol met ingang van 15 December 1935
voorlooplg in werking te stellen.
4 50 Brussel I (kaatswedstr.:
5.30 Hilversum II (sport v.
5 50 Hllvereum II (sportuitslagen
7.25 Beromünster (reportage auto
rennen)
7.50 Deutechlandsender
8 05 Langenberg
8 20 Berojnünst-er
Suisse)
8.50 ParUs I
9.30 Hilversum I (gevar. muz.)
10.00 Hilversum II
10.20 Brussel II
10.36 Weenen
10.50 ParUs II
11.20 ParUs I
12.08 Parijs II
12.25 ParUs II (gev. muz.)
1.10 ParUs U
1.20 Brussel I
2.00 Hilversum I
2 00 Hllvereum I
3.00 Hllvereum I
4.20 Milaan
440 Hllvereum II
445 Brussel I
5 00 Hllveraum I (gevar. muz.)
5.10 Weenen
5.20 ParUs II
5.50 Hilversum II
6.50 Brussel II
7.05 Rome
7 05 Milaan
7.20 ParUs II
7.35 Brussel II
7.45 Hilversum I
7 55 Luxemburg (concert)
8.10 Beromüneter
8.10 Hllvereum II
8.50 Milaan
8 50 Rome
8.55 Luxemburg (dansmuziek)
9 00 Hilversum I
9.25 Luxemburg (concert)
9 55 Kalundborg
10.05 Hilversum I
10.35 Hllveraum I
10 40 Luxemburg (Eng. volkslied
10 50 ParUs II
11.10 Hilversum II
11.10 Luxemburg (gev. muz.)
1190 Brussel I
11,20 Brussel II
Spoedig waren gemeente-arbeiders van Bla
del, Middelteers en Lage Mierde, alsmede per
soneel van het landgoed „De Utrecht' aan
wezig.
Onder leiding van den burgemeester van Bla
del, den houtvester van het landgoed „De
Utrecht” en den boschwachter van het Staats-
boschbeheer werd begonnen met blusschen.
Door de geweldige hitte was het directe blus-
schingswerk niet lang vol te houden. Men moest
met tegenbranden trachten het vuur te stui
ten. Men slaagde er In de omliggende bosschen
en een groote hoeveelheid klaar gemaakt den
nenhout te behouden.
BU het blusschingswerk werd groote hulp on
dervonden van groepen verkenners jilt Dieren
en lerseke.
door betere contlngenteerlng of (en) verhoo-
glng der invoerrechten op wollen artikelen oo
een niveau, dat de concurrentie op em
reëele wUae kan plaats vinden, niet M)n inls"
lukt.
Overwegende voorts alle bUkomstlge omstan
digheden, komen belde Instanties tot de een
stemmige conclusie, dat van eventueele rat-
werping van het laatst gedane voorstel
werkgevers met de daaraan verbonden conse-
kwentle van een staking in deze
dlgheden, voor de arbeiders meer nadeel
voordeel verwacht moet worden, besluiten lc
bU de huidige situatie neer te leggen n*
dank aan degenen, die de onderhandellngen
van arbeiderszUde gevoerd hebben en de -
burgsche arbeiders te advlaeeren eenzeu
standpunt in te nemen.
Aan de rondvlucht, die uiteraard uitsluitend
dient te worden beschouwd als een sportieve
prestatie ter bevordering vah het luchttoerisme,
is een z.g. kruisen-wedstrUd verbonden.
Op de routa van de vlucht zUn nj. op een
bepaald aantal plaatsen, verdeeld over de ge-
heele route, van wit doek^vervaardigde kruisen
uitgelegd, welke de deelnemers er is onder-
scheid gemaakt tusschen amateurs en profes
sionals moeten trachten waar te nemen en
dan op de Juiste plaats in kaart te brengen,
welke kaart is samengesteld door het Bureau
voor Luchttoerisme K. N. V. v. L.A. N W. B
Ek zUn voor dezen wedstrUd fraaie prijzen 'ter
beschikking gesteld: wlsselbekers, chronografen
enz.
Vrijdagmiddag werd uit het Huis van Be
waring te ’s Hertogenbosch naar de marechaus
seekazerne te Oss overgebracht de reeds eenl-
gen tUd gearreste^de Frans de R., die evenals
Toon de Soep. Jan den Brok en Wlm BI. ge
arresteerd was. verdacht van medeplichtigheid
aan den in November 1930 gepleegden roof
overval op den heer Kuipers in de Ossche
beide, waarbij een bedrag van ruim 1000 was
buitgemaakt.
De laatstgenoemde drie hadden reeds
volledige bekentenis afgelegd, De R., die tot
heden hardnekkig was blUven ontkennen, moest
VrUdagmiddag voor het tegen hem aangevoerde
bewUsmateriaal zwichten en legde ten slotte
een volledige bekentenis af, zoodat hiermede
wederom een roofoverval tot volledige ophelde
ring is gebracht.
-'■■A
7.05 Luxemburg (Zwlte- muz.)
7.05 Brussel II
7.05 ParUs n
7 15 Hilversum 1
7.30 ParUs II
910 Hilversum II
940 Hilversum I
10.10 Luxemburg
10.10 Kalundborg
10.10 Parys I
10.30 Hllver»um I
1050 ParUs II
11.00 Hilversum I
11.10 Hilversum II
11.40 Boedapest
bracht uitvoerig ver
slag uit van de onderhandellngen. De afge-
kennen,
dat de werkgevers het voorstel der arbeiders
organisatie* niet ongewUzigd hadden aanvaard.
De belde bondslnstanties stelden zich echter
unaniem op het standpunt, dat de dagel’Jk-
sche leiding van den bond al het mogeljks
heeft gedaan om uit de onderhandellngen het
grootst mogelUke voordeel voor de arbeider»
te behalen.
De vergaderingen waren van oordeel,
den onderhandelaars van den bond
dank toekomt.
Staande voor de vraag, welk standpunt de
bond en bUgevolg do afdeellng Tilburg in ds
thans geschapen situatie dient in te nemen,
meent het advies-college zoowel als het al
gemeen hoofdbestuur, dat waar eenerzUds met
onderhandelen behaald is, wat menscheUjker-
wUze gesproken bereikt kon worden; dat an-
derzUds door een staking de speculatieve kan»
ftilsschlen aanwezig Is Iets meer te kunnen be
reiken, doch dat het ook mogelUk moet wor
den geacht, dat daardoor de thans bereikt»
resultaten geheel of ten deele verloren gaan,
afgezien van andere nadeelen, welke voor de
arbeiders uit een staking zouden kunnen
voortvloeien.
Verder dient in aanmerking te worden ge
nomen, dat de argumenten der werkgever» no-
~3 bln‘
bultenlandschen aard.
J en de pogingen
Tilburgsche werkgevers om daarin son-
loonsverlaglng verbetering te brengen
8.00 Hllveraum I (schrlftlezlrg
NO R V
10.00 Hllveraum II (Morgenwijding)
10.30 Hllveraum I
N. C. R. V.)
12.15 Hllveraum I (Leger dea Helle)
4.00 Hllveraum I (Bijbellezing
N. O R. V.)
9 00 Hllveraum I (Voordracht N. O.
R. V
Een hoogtepunt op dezen dag was, behalve
uiteraard de vlucht zelve, cuu de schoonheid
van ons land, in bonte afwisseling van [>ano-
ramas, voor een, die haar vermocht te geme
ten, ontsloot, de ontvangst van de deelne
mers op het prachtig geoutilleerde vliegveld
Twente door de Twentschc Aero Club.
Het optreden van Markelosche volksdansers
oogstte, vooral onder de buitenlanders grooten
bijval; voor de meert dan tienduizend bezoekers,
die van heinde en verre gekomen waren om
een gedeelte van dit avlatlsch gebeuren mee te
maken, was het komen en gaan der deelnemen
de vliegtuigen een Interessant schouwspel, ter-
wUl de vlotte landing van het auto-glro-vlieg-
tuig van den heer Mees uit Rotterdam, een at
tractie op zichzelf beteekende, zooals ook de
stoute stuntvluchen door Dultsche vlleger-
acrobaten.
Ook de vlucht naar het luchtvaartterrein
„Noord-Nederland” bU Eelde, ten Zuiden van
Groningen vobr de Jan v. Gent 'n half uur
geschiedde zonder Incidenten.
Een dichte menigte wachtte hier op het ter
ras van de Aero Club, voor het eerst In gebruik
genomen, alsmede bU het nieuwe stationsge
bouw en den grooten hangar, de komst der vele
vliegtuigen af en weldra stonden de Nederland
sche en buitenlandsche toestellen
naast elkander op het veld.
Onder de aanwezige autoriteiten bevonden
zich hier o.m. de burgemeester van Groningen,
mr. P. W. J. H. Cort van der Linden en Assens
burgemeester, de heer H. L. Boltenius Lornan.
OpmerkelUk is overigens de stUgende lijn,
welke in de voortreffelUke organisatie van deze
Rondvluchten, waartoe voor enkele Jaren de heer
A. Plesman het Initiatief heeft genomen, waar
na de Commissie voor Luchttoerisme van de
KonlnklUke Nederlandsche Vereeniglng
Luchtvaart met medewerking van andere
ganlsatles de zaak verder ter hand nam, valt
waar te nemen.
Het landen en starten der vliegtuigen ge
schiedde onder leiding der bekwame startoffi-
cieren in volmaakte orde.
Initiatiefnemers en leiders bleken ten volle
voor hun taak berekend en zoo eindigde deze
eerste dag der Rondvlucht 1935 op een wUze,
welke zelfs den meest verstokten pessimist ten
volle heeft moeten bevredigen.
Heden gaat de vlucht over de Waddeneilan
den, met een langdurig oponthoud op het vlieg,
veld De Kooy, terug naar Waalhaven.