Vijf jaar Holland-Indië
Het Julianakanaal geopend
door de Prinses
Rijnaak ingezakt
Kon. Holl. Lloyd
Verlaging kosten
levensonderhoud
De staking te
Tilburg
De amokpartij
in Indië
H
MGR. P. GIOBBE
PLANNEN DER K.L.M.
HM. DE KONINGIN OOK
TEGENWOORDIG
-
DINSDAG 17 SEPTEMBER 1935
Born
Paniek
Aankomst der Vorstinnen
Jongetje overreden
Hofhouding
H. K. H. Prinses Juliana
Niet stilstaan
Nachtvliegen
aas ooo
Gebrek aan personeel
Historische dag voor
Limburg
Met steeds grootere toestellen zal
de dienst worden onderhouden
De nieuwe N ederlandsche Inter
nuntius in audiëntie by den
H. Vader
Weggebleven
Verliescyfer par IS Augustus tot
1.800.000 gestegen
Eenige cyfers
T oe komst plannen
Voorstellen van het Eerste-Kamer-
lid P. de Jongvan den Heuvel
Neqen gewonden by de opening
van het Juliana-kanaal
Een commissie van ondersoek
ingesteld
Watervliegtuigen
Schiphol
Andere lynen
De ^openstelling van het kanaal
In het Gouvernementsgebouw
Plechtigheid op het stadhuis
Het voltooide werk een symbool
van den ondernemingsgeest
van ons volk
I
Boottocht naar
EXWETOS
ZONDAG A.S.
HERFSTTINTENTOCHT
fii NAAR KLEEF MM
eveneens
In
toe-
504.000
nam plotseling een einde
naar
van i
Het schUnt wel, dat binnenkort de Imperial
Airways met ruik een zeer groote machine «ui
len uitkomen. Dat aal men echter nog moeten
af wachten.
Als een étappe, die daarop zou volgen, stelt
men zich voor het nachtvliegen op de Indlë^
route. De ervaring heeft bewezen dat hlermre
Batavia In twee etihalen valt te bereiken.
Met Ingang van 1 October ia benoemd tot
hofdame van H K H Prinses Juliana Jkvr.
M. J Baronesse van Heemstra
Van de 50 arbeiders van de firma Van Doorn
en Dams, die Maandagmorgen het werk had
den hervat, zijn er des middags 35 weggebleven.
Het totaal aantal stakers was hedenmorgen
slechts met een kleine 80 man verminderd en
bedraagt nog 4228
40 000 boekwaarde 45000
1 85 000 boekwaarde 150 000
335.000 boekwaarde 750.000
een perceel voor t 35.000 boekwaarde f 40 000
De opbrengst deser activa kwam In mindering
op de hypothecaire vordering van de B E.N.A 8.
Aan het verslag van de bewindvoerders in
de surséance van betaling van den Koninklijken
Hollandachen Lloyd ter voldoening aan art. 327
der Fallllssementswet ontleenen wij het volgen-
van
waarvan
In de vijf jaren gedurende welke de Indlé-
dlenst functionneert, werden 351 vluchten !•-
Al dese gunstige resultaten hebben de KLM
ertoe doen besluiten in den komenden winter
den halfwekelijkschen dienst voort te Betten en
den korten reistijd te handhaven voor de route
Batavia—Amsterdam. De heenreis wordt met
één dag verlengd, zal dus S% dag vorderefi
Zondagavond is de 7-jarige K. Broekema. wo
nende te Noorddük onder Groningen, bU het
oversteken van den weg. door den motorrijder
T. uit Haarlem overreden. De kleine is met een
ernstige schedelbreuk in het Diaconeesenhuls te
Groningen opgenomen.
Onze Romelnsche correspondent seint ons d.d.
16 Sept.
Z. H. Paus Plus XI heeft heden In Zjjn bui
tenverblijf Castelgandolfo In audiëntie ontvan
gen Z. H. Esc. Mgr. Paul Globbe. den nieuwen
PauselUken Internuntius In Nederland, met het
oog op diens aanstaand vertrek naar 's-Graven-
hage.
gebruikte en die eventueel een nóg grootere
snelheid kunnen bereiken. Bepaalde machines
beeft men daarvoor nog niet op het oog. doch
men zoekt steeds in die richting.
De heer P de Jongvan den Heuvel, lid
van de Eerste Kamer der Staten-Generaal,
te Tilburg, door het leidinggevend comité
der stakers aangezocht om als bemiddelaar
op te treden, heeft aan het leidinggevend
comité het navolgende voorstel doen toe
komen:
Naar Londen blijven er drie diensten, twee
van de KLM een van de Deutsche Lufthansa.
Op Parijs onderhouden KL M. en Air France
elk een dienst
sa. Maasland v.
ss Gaasterland
as Oelria v.
Daar dus dezen winter de nermah daar
van de vluchten reeds even kart Is als die
der geforceerde Kerst- en Nteuwjnan-
paetvtaehten van verleden jaar, hebben ésr-
gelUke vluchten dl» jaar geen sin meer ZU
sullen nirt plaats hebben.
Titans staat men voor t feit, dat men aan alle
aanvragen om passage naar Indië niet meer
kan voldoen. De korte duur van de reis
thans maar 5 54 dag meer en de aangename
verdeellng over twintig étappes, waardoor men
gemiddeld niet meer dan ruim twee en een
half uur aan één stuk in bet vliegtuig zit. lokt
velen aan meer dan waarvoor men plaats
heeft In de toestellen. Men moest den laatsten
tijd meermalen passagiers teleurstellen.
De tegenwoordige toestellen leenen zich
echter nog niet tot het Instellen van een
rendabeten dienst met nachtvluchten. Daar
nachtvllegtoestellen een grootere tankctpa-
clteit en een betere rlchtlngaoek-lnstal-
latie moeten bezitten en daar zij meer per
soneel moeten meevoeren daar dus hun
service-last veel zwaarder wordt, moeten
zij, om economisch te kunnen function -
nee ren, meer plaatsruimte bieden dus
nóg grooter zijn. Als mlnlmum-rulmte voor
een op nachtvluchten rendabel vliegtuig
schat men 20 slaapplaatsen. Men kan zich
voorstellen welk een omvang zulke toestel
len moeten hebben, als men weet, dat de
F. 36 slechts aan 16 personen slaapgelegen
heid bood.
Bewindvoerders nopen, dat dit overleg aoo-
danlgen voortgang aal hebben, dat sU daarom
trent althans eenige mededeellngen sullen kun
nen doen lp de vergadering van crediteuren van
35 September rt. waarin crediteuren zich gul
len uitspreken over de wenachelljkheld van de
verleenlng van definitieve surséance
en een plechtige stilte trad in, toen te kwart
voor één de komst der Vorstelijke Personen werd
aangekondigd. Nadat de Koningin en de Prin
ses, die met een vriendelijke buiging den eer
biedigen grolt der aanwezigen hadden beant
woord. met de leden van het gevolg op de voor
haar gereserveerde zetels hadden plaatsgenomen,
was het Z Exc. jhr. Ir. O. C. A. van Lidth de
Jeude, Minister van Waterstaat, die zich naar
den spreekleasenaar begaf voor het uitspreken
vgn een rede, waaraan het volgende is ontleend:
Het kanaal bestaat uit het ongeveer 34 K.M.
lange kanaal Maas brachtMaastricht, het on
geveer 4 K.M. lange gekanaliseerde rivlervak te
Maastricht en het korte verbindlngskanaal
met schutsluis bU St. Pieter, dat verbinding
tot stand brengt met het kanaal van Luik naar
Maastricht. Door vier schutsluizen wordt 't ge-
beele kanaal verdeeld in drie panden.
Dank zjj de zeer moderne inrichting der «lul
len geschiedt net schutten zeer snel. Het vullen
van de kolk met 1 grootste verval <1135 M.)
duurt niet langer dan ongeveer 854 minuut.
Bij eventueele latere uitbreiding van de vaart
tot schepen van 1800 ton zal de St Servaasbrug
te Maastricht tot hefbrug worden ingericht.
Maastrichtse he bevolking een hartelUk welkom
in de stad toeriep.
"Waartoe moet zU voor alles haar gebrek aan
TMloten aanvullen. ZU tracht momenteel Inder
daad enkele buitenlanden met de kwaliteiten
van de beste Nederlandsche vliegen in dienst
te nemen voor een periode van één of twee
jaar. Tegelijk aal zij een meer ultgebreiden cur
sus voor nieuwe piloten openstellen. DU jaar
komen een vijftal jongemannen uit Boesterberg,
die na een half jaar oefening, na 314 j«*r in
■totaal zijn opgeleid, op lichte diensten en als
tweede bestuurder op zwaardere diensten.
ie. de arbeid wordt onverwUld hervat op de
arbeidsvoorwaarden, zooals deze tusschen pa
troons en arbeidersorganisaties zijn overeenge
komen;
3e. de arbeidersorganisaties houden, zoodra
de arbeid hervat is, een of meer vergaderingen,
zoowel voor hun leden, die werk hebben op de
fabrieken, als voor hun werklooss leden;
3e. aan de fabrlkantenvereenlglng wordt in
overweging gegeven om alsnog over te gaan tot
uitbetaling van dat gedeelte van het arbeids
loon. hetwelk wegens verbreking der dienstbe
trekking niet werd uitbetaald;
4e. de fabrlkantenvereeniging zal in overleg
met de arbeidersorganisaties de noodige maat
regelen nemen om overeenkomstig de vroeger
Daar dese activa in de voorlooptge balans
van 15 Mei 1935 te boek stonden voor 985 000
volgde uit een opbrengst van 504 000 een
definitief af te schrijven verlies van 451.000.
waardoor het verlies van de voorlooptge balans
per 15 Mei 1935 ad 1397 919, steeg tot
f 1 878519.
de stilte, welke hierna intrad, was het
Maastrichts burgemeester, mr L. B. J. VAN
OPPEN, die den beiden vorstinnen namens het
gemeentebestuur geheels
Den Haag, 13 Sept.
Vijf jaar geleden, op den 35sten Septem
ber opende de K. L. M -piloot Van DUk met
het Fokker-vliegtulg „Reiger" na een reeks
proefvluchten, die zich over verscheidene
jaren uitstrekte, een geregelden veertien-
daagschen vllegdienst tusschen Nederland
en Indië.
Het was op deae plaats, dat de Prinses,
op uitnoodlglng van den Minister van Wa
terstaat, door het Inschakelen van een elec-
trtech contact een lichtsein deed aan
gloeien. dat het symbool was. dat Hare Ko
ninklijke Hoogheid *t Julianakanaal voor de
scheepvaart had opengesteld. Voor de oogen
van de talrijke toeschouw<frs rees de groote
hefdeur, welke het slulshoofd afsluit, sta
tig omhoog, waarmede de openstelling van
het kanaal een voldongen feit was gewor
den. Een historisch moment, dat op allen,
die er getuigen van waren, een diepen indruk
maakte!
In Engeland denkt men nog over een an
dere noviteit: men wil aan de Zuidkust er
gens in de buurt van het eiland Wight een
groote centrale landingsplaats scheppen waar
alle Imperiale routes samenkomen. Ook die
Vaarop de dienst door watervliegtuigen wordt
waargenomen.
Men kan naar aanleiding daarvan de vraag
stellen of de K. L. M. op haar In dié-route geen
watervliegtuigen in dienst kan stellen Het ant
woord daarop luidt voorlooplg stellig negatief.
Dat neemt intuaachen niet weg, dat de KLM
met belangstelling de ontwikkeling van den
bouw der watervliegtuigen volgt. Directeur
Plesman zal er op zjjn reis naar Amerika, waar
o. a. de Pan-American Airways er groot succes
mee hebben, stellig aandacht aan besteden.
Majesteit. Koninklijke Hoogheid; het is voor
mjj een groot voorrecht üwe Majesteit en Uwe
Koninklijke Hoogheid zeer eerbiedig welkom te
mogen heeten in de province Limburg, vooral
□u ik dit kan doen in dit fraaie, eerst onlangs
in gebruik genomen nieuwe Gouvernementsge-
tovw.
Ik ben zeker de tolk van de geheele bevol
king van dese provincie, wanneer ik op <flt
oogenbllk uiting geef aan de vreugde en dank
baarheid, die ons allen bezielt, nu Uwe Majes
teit ons wederom de eer van een bezoek be
wijst
Spr eindigt met een hartgrondlgen wensch.
dat Hare Majesteit en Hare KoninklUke Hoog
heid blUvend zullen ervaren, dat het luliana-
kanaal. waaraan H K. H de eerste en de
laatste hand heeft willen leggen, de b»lané-
rijke voordeelen voor Nederland en Limburg
gebracht heeft, welke wjj er allen van verwach
ten.
Overigens viel bet den opmerkzamen
schouwer op. dat in het stadsbeeld elk uitbun
dig feestbetoon Ontbrak Behalve de nationale
driekleur, welke op dezen dag niet mocht ont
breken, waren nergens versieringen aange
bracht, want het stadsbestuur en de burgerij
hadden volgaarne voldaan aan den ultdrukke-
lijken wensch van de Landsvrouwe, dat In ver
band met het tragische verscheiden van Ko
ningin Astrid, de plechtigheid van heden, met
alles wat daaraan sou zUn verbonden, een so
ber karakter sou dragen.
Directie en bewindvoerders sullen trachten
die schepen, waarvan het behoud met hot oog
op haar leeftijd, gebrek, aan emplooi of om
andere reden niet gewenacht Is. te verknopen.
Hetzelfde geldt tav. andere activa, welke bU
voortarttlng van de exploitatie van geen nut
kunnen sUn.
Omtrent de mogelijkheid van voortzetting van
het bedryf met reorganisatie der N V. en aan
bieding van een aecoord. wordt overleg gepleegd.
In den loop van deze vijf jaren heeft de
K. L. M. niet nagelaten deaen dienst gestadig
uit te breiden, den vllegtUd aanzienlijk te be
korten en het gemak voor de passagiers te ver-
grooten.
Reeds na één jaar werd de dienst verdubbeld
Den eersten October 1931 ving de wekeiyksche
vlucht aan en sinds enkele maanden, sinds 13
Juni van dit jaar vertrekt tweemaal in de week
een vliegtuig van en naar Indië.
Ook werd de reisduur aanzienlijk bekort door
verbetering der grondorganlsatle langs de route
door versnelling van de benzine-voorziening,
etc. De vlucht bedraagt thans maar precies de
helft meer van den vroegeren duur: 654 dag.
Tien uren per dag is men dus hoogstens meer
in de lucht. Veertien uren bevindt men zich
op den beganen grond.
Onnoodige versnellingen van de reis zijn thans
niet meer geoorloofd.
maakt In beide richtingen. In totaal werd een
afstand van 7 350.000 K.M. afgelegd. De hoe
veelheid briefpost, die op deze vluchten werd
vervoerd bedroeg 190 000 KG, dat is onge
veer 34 millloen poststukken van gemiddeld
acht gram. In totaal werden 3130 passagiers
vervoerd, die tezamen 14.500.000 K.M aflegden.
Deze resultaten werden ook In stijgende Ujn
verkregen. Toen de K L. M. van den veertlen-
daagschen tot den wekelUkschen dienst over
ging verdubbelde het postvervoer, om daarna
van jaar tot J**r te stijgen Het passagiers
vervoer ging aanvankelUk met groote spron
gen omhoog. In 1933 was het ruim 454 maal
zoo groot als In 1931. Het jaar daarop .teeg het
weer met 105 pet.; in 1934 met 35 pet.
De K. L M. streeft er ongetwijfeld naar
in den aomer van 1934 een luchtnet te kun
nen explolteeren, grooter dan dat van 1933.
T» 13 28 uur rolde de D.-treln waarin het sa-
kmrUtulg der vorstinnen was gekoppeld. het
station binnen. Op het afgeaette gedeelte wer
den H. M de Koningin en H.K.H. Prinses Ju-
llana, vergezeld van den minister van Water
staat. Z. Exc. Jhr. Ir. O. O. A. van Lidth de
Jeude om. ontvangen door den burgemeester
van Maastricht, mr. L. B. J. van Oppen.
Toen de vorstinnen uit het stationsgebouw
traden, klonk een hartelUk gejuich op. dat
door Koningin en Prinses met een vriéndelijk
handgebaar werd beuitwoord.
In matige vaart reed de KoninklUke stoet
door de Stationsstraat. WUker Brugstraat. 8t
Servaasbrug. Brugstraat. Kleine Staat, Groote
Staat. VrUthof O., St. Jacobstraat en Papen
straat naar het Gouvernementsgebouw, waar de
eerste plechtige samenkomst zou plaats vinden
Het langs den weg saamgestroomde publiek gaf
door herhaalde toejuichingen uiting aan zUn
blijdschap over de aanwezigheid der belde vor
stinnen in de stad Het hart van Maastricht,
aooals trouwens van geheel Limburg, klopt warm
’oor het Huls van Oranje en het was onze
Landsvrouwe en haar Dochter aan te zien, dat
dit huldebetoon van de zUde der bevolking, haar
8oed deed.
Tenslotte nog een busonderheld over het
vliegveld Schiphol Steeds heeft men als een
inconvenient gevoeld het ontbreken van vol
doende ontvangrulmte voor groote geselschap
pen, die op het vliegveld komen lunchen en dgl.
Dese werden tot dusverre steeds In een loods
ondergebracht. Ken nieuw gebouw wordt hier
voor opgetrokken. Binnen veertien dagen zal
het gereed zUn.
Voorts bleek, dat de afrekening van het
Hoofdbestuur der Posterijen den betreffenden
voorlooplg gvrsamden post ten bate van den
KHL belangrUk overtrof In verband daar
mede en rekening houdende met eenige andere
posten, mag het verlies per 15 Augustus 1935
worden gesteld op circa 1 800 000 Dit verhes-
cUfer blijft ingeval van liquidatie natuurlUk
onderhevig aan verdere wijziging al naar ge
lang van de resultaten der liquidatie en de
hoegrootheid van het bedrag der llquidatte-
kosten
Over den winterdlenst op de andere lUnen
van de KLM vallen nog de volgende bij «on
derbeden te vermelden:
Een novum van deaen winterdlenst ia het
handhaven van de verbinding met Praag Als
route ia Amsterdam, Rotterdam. Halle/Lelpalg.
Praag gekoeen.
Een belangrijke verbetering in vergelUklng
met den vorlgen winter is, dat de dienst op
BerlUn, welke vorig Jaar geep aansluiting gaf
op de Londen-IUn, dit jaar wel In aansluiting
op desen dienst aal worden gevlogen.
Te Maastricht was de op til zijnde intocht
der Vorstinnen reeds in de morgenuren in het
stadsbeeld waar te nemen. Van de openbare
gebouwen was de driekleur uitgestoken, welk
voorbeeld spontaan door vele particulieren was
nagevolgd. In de straten heerschte een gezel
lige drukte.
De belangstelling bU het Station en in de
omgeving daarvan was uiteraard groot.
Thans, nu het Julianakanaal over zUn volle
lengte volledig voor de scheepvaart beschikbaar
is. zU het mU vergund mijn eerbiedigen dank
uit te spreken voor de ruime belangstelling, wel
ke Uwe Majesteit voor dit RUkswaterstaatawerk
betoont, door ook ditmaal ons met Uwe tegen
woordigheid te willen vereeren en U KoninklUke
Hoogheid voor Hare bereidwilligheid het kanaal,
dat Haar naam draagt, voor de scheepvaart te
willen openstellen.
In aanmerking nemende, dat de aanleg van
het kanaal op 10 millloen gulden lager werd ge
raamd dan kanalisatie van het aangrenzende
riviergedeelte, is het duidelijk dat dit laterale
kanaal groote voordeelen uit technisch en
scheepvaartkundig oogpunt biedt.
De commissaris der Koningin in de provincie
Limburg, mr. E. 0 4- M baron van Hövell tot
Westerfller, vervolgens het woord verkrUgende.
sprak ojn. als volgt:
waarna spoedig ook de geneeskundige dienst
verscheen. Het bleek, toen de consternatie
eenlgsains bedaard was. dat negen personen
verwondingen van vrU emstigen aard hadden
bekomen. Deaen werden onmlddellük In het
ruim op brancards gelegd, die daarna door
middel van een kraan uit het schip werden ge-
heschen en in auto's van den geneeskundigen
dienst werden gebracht. ZU werden naar het
ziekenhuis Calvariënberg vervoerd. De meesten
hunner hadden arm. of beenfracturen opgeloo.
pen. Vier der patiënten konden echter, na in
het ziekenhuis behandeld te sün. naar hun
woning worden gezonden, terwijl vUf in het
ziekenhuis bleven. Deae laatsten «Un Mevr.
Timmer». Mevr. Jacobs. MeJ Mays. Mej Hey-
nen en de heer Huynen uit Heer Voor geen
hunner bestaat eenlg levensgevaar
Naar wU vernemen heeft de regeering be
sloten op korten termijn een onderzoek In te
stellen naar de mogelijkheid om tot verlaging
van de kosten voor het noodzakelUk levenson
derhoud te komen.
Ter voorbereiding van een en ander is een
commissie gevormd, wasrvan het voorzitter
schap wordt bekleed door den minister van
sociale zaken mr. M SUngenberg
In de commissie hebben verder sitting als
vice-voorzitter de heer dr. Ir. A H. W Hacke.
directeur-generaal van den arbeid en de heeren
mr A. M Engels, chef van de afdeellng arbeid
van het departement van sociale zaken. A. van
Geelen Wzn olrecteur-generaal der werkver
schaffing en steunverleenlng; dr. W L. Groene,
veld Meyer, administrateur bU het departement
van Handel, Nijverheid en Scheepvaart, Ir. A.
Roebroeck. directeur-generaal van den land
bouw terwijl de heer Meyer de Vries, hootd-
inspecteur voor de werkverschsfflng. als secre
taris optreedt.
Het ligt In de bedoeling van de regeering
deze commissie binnenkort nog met vertegen
woordigers van verschillende organisaties uit te
breiden. Intusschen is sU reeds met haar werk
zaamheden begonnen.
BU de opening van het Juliana.kanaal is
Maandagmiddag een ernstig ongeluk ge
schied, dat echter, gezien de omstandig
heden. nog betrekkelük gunstig is afge-
loopen.
Langs de boorden van de Maas hadden zich
duizenden tnenachen opgesteld om het
vaartuig ..Prins Hendrik", aan boord waar
van zich H M Koningin Wilhelmina en
H. K. H. Prinses Juliana bevonden, en de
volgbooten. te alen passeeren. Verschillende
schipper» hadden plaatsen op hun vaar,
tuigen tegen betaling voor belangstellenden
ter beschikking gesteld. Op een gegeven
oogenbdk bezweek van een Rijnaak, op
welker dek zich vele toeschouwen hadden
opgestcld. een dwarsbalk, met het gevolg, dat
het dek gedeeltelUk Inzakte
Een vuftlgtal menschen, vielen twee k drie
Meter naar beneden en kwamen in het
Uaeren ruim terecht.
En zoo naderde de .Trina Hendrik", langzaam
door de gekanaliseerde Maas varend, het punt,
waar een drietal waterwegen zichtbaar werden.
Ter UnkerzUde werden de VorstelUke Personen
opmerkzaam gemaakt op hét verbindingskanaal
tusschen de Maas en de Zuld-WUlemsvaart door
het Bossche veld, met de daarin gelegen schut
sluis. Recht vooruit de Maas, met, hoog op
rijzend, het trotsche bouwwerk van de stuw
met schutsluis bU Borgharen en. ter rechter
zijde. het doel van den tocht, het Jullanakanasd.
met, nabü den mond, de sluis te Lln|mel.
In de stemmige, groote zaal van het Gouver
nementsgebouw was Intusschen het groote ge
selschap genoodlgden saamgekomen. Hoogge
plaatste ambtenaren. Kamerleden, burgemeesters
v*n in hoofdzaak Llmburgsche gemeenten, leden
v*n Kamera van Koophandel, industrleelen en
Pëtsvertegenwoordlgers ook de Belgische en
Loitsche pers had blUk gegeven van haar be
langstelling in de openstelling van het Jullans-
fcsn»*! waren daar in geanimeerde gesprekken
••wikkeld. Tot de genoodlgden behoorden ojn.
<le heeren Jhr. mr. Oh. J. M. Ruys de Beeren-
Pfouck voorzitter van de Tweede Kamer der
Hlsten-Qeneraal. Jhr. mr. A. W. L. Tjarda van
"tarkenborgh Steehouwer, gezant der Neder-
*nden te Brussel, dr. ir. J. A. Ringers, directeur-
rtneraal van den Rijkswaterstaatde oud-
rooMingenleur-dlrecteur Ir. A. A. H. W. KAnlg;
~mlnl»ter van Waterstaat mr. P. J. Rey-
Voorts leden van beide Kamera der Btaten-
"“t1»*!; van Gedeputeerde Staten van Liih-
*wg; burgemeesters van Lhnburgsche gemeen-
het voltallig college van B. en W. van
y*A«tricht; mr. P. Droogleever Fortujm, bur-
Wnisuster van Rotterdam, vertegenwoordigers
5*mera van Koophandel, industrleelen. ker-
«lUke en enkele Belgische autoriteiten.
In de fraaie, statige hall van het raaAhuls,
bij uitstek geschikt voor een KoninklUke ont
vangst. hadden zich opcesteld de mus’ 3 van
het StedelUk Orkest al ix>x het bekend- koor
vsn de Maastreechter Staar. Plechtig en in-
c’ukwekkend klonk net Wt’helmus, het
Oikest ten gehoore gebracht, toen de vorstinnen
het raadhuis betraden En dan kwam de
schoonheid, waartoe de menschelUke stem In
staat is. op ontroerende wijze tot uiting toen
het koor van de Maastreechter Staar, warm en
gedragen, een hymne zong en daarmede wUdlng
gaf aan deze korte plechtigheid.
Daarnaast gaat men voort met reeds op
grooter termUn plannen te maken. De groo
te aanvraag om passage dwingt al aanstonds
om voor de naaste toekomst uit te zien naar
toes tallen, dis nóg grooter «Un dan ds thans
Bewindvoerders wUaen erop, dat in de balans
en de winst- en verliesrekening de resultaten
der reisrekenlngen over het tijdvak van 1 Jan.
1935 tot 16 Met 1935 ten deele moesten ver
werkt worden aan de hand van op de ervaring
gebaseerde calculaties, daar de werkelijke defi
nitieve cUfers der reurekenlngen nog niet be
schikbaar zraren
Voorts blijft er altUd een factor van on-
sekerheid In die balansposten, waarvan men
niet kan vaststellen of sU. ingeval van liqui
datie. ten volle zullen Inkomen
Dieselfde factoren van onzekerheid aouden
uit den aard der zaak aanwezig blijven In een
balans en een winst- en verliesrekening, welke
de bewindvoerders zouden kunnen doen op
maken. teneinde den toestand per 16 Augustus
1935 weer te geven.
Waar het bedrUf met machtiging der bewind
voerders is voortgeaet, is In den toestand van
den boedel dus uit hoofde van de ezploitatie
geen verandering gekomen. Winsten leverde die
exploitatie niet op Het verlies is gedekt
Wel verandering onderging de toestand van
den boedel door den verkoop van eeh perceel
en van schepen Na den aanvang der surséance
werden namelijk met goedvinden van de ..Benas
als hypotheekboudster verkocht:
TANDJONG BALEI. 16 Sept. (Aneta) Uit
nadere berichten blUkt, dat de amokpsirtU
waaromtrent Zaterdag werd geseind, geen vier
doch seven dooden eischte. onder wie
drie vrouwen. Voorts «ijn twee vrouwen zwaar
gewond en seven mannen gewond.
Het drama g: "P plaats tn den kampong Ksrala
Bangko. tijdens een godsdienstige bUeenkomst.
een ag. gebedencursus" wsarbU de kampong-
menschen zich gedurende tien dagen aan het
gebed wijden
Teneinde niet verstoord te worden in hun
godsdienstige overpeinzingen «Un allen opgeslo
ten In een kleine klamboe ruimte van een kam-
pong-wonlng.
De dader, die van Malelschen landaard kt.
verklaarde tijdens de bijeenkomst plotseling
Allah's stem te hebben vernomen, die hem een
bevel gaf. waaruit de dader begreep dat Allah
offers elachte. Aan het bevel gehoorzamend
greep hu zl pisoblattl en slachtte onmiddel-
lUk seven menschen af. die niet konden vluch
ten aangeslen «U waren opgesloten. terwUl hU
de anderen verwondde De dadrr werd tenslotte
door kampong-menachen overweldigd, en ge
arresteerd HU verklaarde geen berouw te heb
ben aangeslen hU slechts aan een opdracht van
Allah had voldaan.
De gewonden «Un bulten levensgevaar.
Dit ongeval bracht, soosüs te begrijpen Is,
onder de wschtenden groote ontsteltenis teweeg.
Degenen, die sich nog op het dek bevonden,
haastten zich van het schip af en In de omge.
ving van de ligplaats ontstond eenige verwar,
ring, aoodat de politie regelend moest optreden.
Er was direct geneeskundige hulp aanwezig.
Het eerst was Roode.Krulspersoneel ter plaatse.
geneeskundige
de
negen
Een Llmburgsch volkslied gezongen door de
Maastreechter Staar, bracht het einde van de
plechtigheid op het stadhuis TerwUl het
StedelUk Orkest bet ..Wlen Neërlands Bloed"
speelde, verlieten Koningin en Prinses het
raadhuis. om opnieuw door de wachtende
menigte hartelUk toegejuicht. In de auto's <lcn
derden en laatsten rijtoer door de stad te
maken, zich uitstrekkend tot WUk aan de over
zijde der rivier. Het werd een kleine triomf
tocht, welke zijn einde vond in het Stads
park. waar in de Maas, ten Zuiden van de St
Servaasbrug. de booten lagen, waarmede naar
Bom zou worden gevaren.
Voor de bevolking van Limburg is
Je dag van gisteren een historische
Jag geweest. Gisteren toch heeft, in
tegenwoordigheid van H M. de Ko
ningin. H. K. H. Prinses Juliana het
naar haar genoemde kanaal officieel
opengesteld en daarmede de kroon
gezet op een schitterend stuk inge
nieurswerk, waarvoor zij ook op 22
October 1925 haar groote belang
stelling betoonde, toen zü
in gezelschap van de Landsvrouwe,
zoomede van wjjlen Z. K. H. Prins
Hendrik de eerste spade in den
grond stak.
Tijdens den boottocht, welken als t be
langrijkste onderdeel van de feestelijkheden,
door RUkswaterataat georganiseerd Koningin
en Prinses vanmiddag aan boord van de ..Prins
Hendrik" der Alkmaar Packet van Maastricht
Bom gemaakt hebben tn het gezelschap
talrijke voorname genoodlgden, zullen bel
den ongetwUfeld onder den indruk zUn geko
men van de grootsche schepping, die In dit ge
bied is tot stand gekomen en als een nieuw
bewijs gelden mag van Nederlands technisch
kunnen.
gedane toezeggingen aan de nieuwe loonrege
ling over de geheele lUn een loyale toepassing
te geven
In het conflict te Tilburg is tot nog toe wel.
nlg verandering té bekennen. Uit enkele symp
tomen sou zijn op te maken, dat onse berichten
over de staklngsmoehcld bevestigd worden
De verschillende geruchten, die in de stad
de ronde doen over het toegeven van enkele
fabrikanten individueel worden zoowel door de
fabrikanten zelf als door de Vereenlgtng van
vrollenstoffenfabrikanten uitdrukkelijk tegen
gesproken.
Het secretariaat van genoemde vereenlgtng
deelde ons bU informatie mede, dat op het
oogenbllk een uitsluiting nog niet is uitgespro
ken.
De arbeiders kunnen dus tegen de nieuwe
voorwaarden aan het werk gaan Of bU voort
during van het conflict tot uitsluiting zal wor
den overgegaan, kon men ons thans nog niet
mededeelen.
Hierna ving de vaart aan door het kanaal-
pand LlmmerBom, over een afstand van 21
kilometer en uit de vele vragen, welke de Vor
stelUke Personen over technische bijzonderhe
den stelden, bleek wel overduidelUk. hoe groot
haar belangstelling was. Onderweg werd afzon
derlijk een bezoek gebracht aan de MUnhaven te
Stein.
Na de aankomst te Bom werd de ..Prins Hen
drik” verlaten voor een bezichtiging van het af
laten van het water uit de schutsluis. Ook de
sluis zelve met haar Ingenieuze technische in
richting als slot van het programma werd
door de Vorstelijke Personen met groote be
langstelling bezichtigd.
In de hofauto's welke naar Bom waren gere
den. begaven de Koningin en de Prinses sich
vervolgens, na over het gebodene Haar groote
Ingenomenheid te hebben betuigd, naar Sittard.
vanwaar onder groote belangstelling van de zUde
der Inwoners met den sneltrein van 5 38 uur,
van welken het salonrUtulg der VorstelUke Per
sonen deel uitmaakte, de terugreis naar Den
Haag werd aanvaard.
3
L