Vijf jaar Holland-Indië Het Julianakanaal geopend door de Prinses Rijnaak ingezakt Kon. Holl. Lloyd Verlaging kosten levensonderhoud De staking te Tilburg De amokpartij in Indië H MGR. P. GIOBBE PLANNEN DER K.L.M. HM. DE KONINGIN OOK TEGENWOORDIG - DINSDAG 17 SEPTEMBER 1935 Born Paniek Aankomst der Vorstinnen Jongetje overreden Hofhouding H. K. H. Prinses Juliana Niet stilstaan Nachtvliegen aas ooo Gebrek aan personeel Historische dag voor Limburg Met steeds grootere toestellen zal de dienst worden onderhouden De nieuwe N ederlandsche Inter nuntius in audiëntie by den H. Vader Weggebleven Verliescyfer par IS Augustus tot 1.800.000 gestegen Eenige cyfers T oe komst plannen Voorstellen van het Eerste-Kamer- lid P. de Jongvan den Heuvel Neqen gewonden by de opening van het Juliana-kanaal Een commissie van ondersoek ingesteld Watervliegtuigen Schiphol Andere lynen De ^openstelling van het kanaal In het Gouvernementsgebouw Plechtigheid op het stadhuis Het voltooide werk een symbool van den ondernemingsgeest van ons volk I Boottocht naar EXWETOS ZONDAG A.S. HERFSTTINTENTOCHT fii NAAR KLEEF MM eveneens In toe- 504.000 nam plotseling een einde naar van i Het schUnt wel, dat binnenkort de Imperial Airways met ruik een zeer groote machine «ui len uitkomen. Dat aal men echter nog moeten af wachten. Als een étappe, die daarop zou volgen, stelt men zich voor het nachtvliegen op de Indlë^ route. De ervaring heeft bewezen dat hlermre Batavia In twee etihalen valt te bereiken. Met Ingang van 1 October ia benoemd tot hofdame van H K H Prinses Juliana Jkvr. M. J Baronesse van Heemstra Van de 50 arbeiders van de firma Van Doorn en Dams, die Maandagmorgen het werk had den hervat, zijn er des middags 35 weggebleven. Het totaal aantal stakers was hedenmorgen slechts met een kleine 80 man verminderd en bedraagt nog 4228 40 000 boekwaarde 45000 1 85 000 boekwaarde 150 000 335.000 boekwaarde 750.000 een perceel voor t 35.000 boekwaarde f 40 000 De opbrengst deser activa kwam In mindering op de hypothecaire vordering van de B E.N.A 8. Aan het verslag van de bewindvoerders in de surséance van betaling van den Koninklijken Hollandachen Lloyd ter voldoening aan art. 327 der Fallllssementswet ontleenen wij het volgen- van waarvan In de vijf jaren gedurende welke de Indlé- dlenst functionneert, werden 351 vluchten !•- Al dese gunstige resultaten hebben de KLM ertoe doen besluiten in den komenden winter den halfwekelijkschen dienst voort te Betten en den korten reistijd te handhaven voor de route Batavia—Amsterdam. De heenreis wordt met één dag verlengd, zal dus S% dag vorderefi Zondagavond is de 7-jarige K. Broekema. wo nende te Noorddük onder Groningen, bU het oversteken van den weg. door den motorrijder T. uit Haarlem overreden. De kleine is met een ernstige schedelbreuk in het Diaconeesenhuls te Groningen opgenomen. Onze Romelnsche correspondent seint ons d.d. 16 Sept. Z. H. Paus Plus XI heeft heden In Zjjn bui tenverblijf Castelgandolfo In audiëntie ontvan gen Z. H. Esc. Mgr. Paul Globbe. den nieuwen PauselUken Internuntius In Nederland, met het oog op diens aanstaand vertrek naar 's-Graven- hage. gebruikte en die eventueel een nóg grootere snelheid kunnen bereiken. Bepaalde machines beeft men daarvoor nog niet op het oog. doch men zoekt steeds in die richting. De heer P de Jongvan den Heuvel, lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, te Tilburg, door het leidinggevend comité der stakers aangezocht om als bemiddelaar op te treden, heeft aan het leidinggevend comité het navolgende voorstel doen toe komen: Naar Londen blijven er drie diensten, twee van de KLM een van de Deutsche Lufthansa. Op Parijs onderhouden KL M. en Air France elk een dienst sa. Maasland v. ss Gaasterland as Oelria v. Daar dus dezen winter de nermah daar van de vluchten reeds even kart Is als die der geforceerde Kerst- en Nteuwjnan- paetvtaehten van verleden jaar, hebben ésr- gelUke vluchten dl» jaar geen sin meer ZU sullen nirt plaats hebben. Titans staat men voor t feit, dat men aan alle aanvragen om passage naar Indië niet meer kan voldoen. De korte duur van de reis thans maar 5 54 dag meer en de aangename verdeellng over twintig étappes, waardoor men gemiddeld niet meer dan ruim twee en een half uur aan één stuk in bet vliegtuig zit. lokt velen aan meer dan waarvoor men plaats heeft In de toestellen. Men moest den laatsten tijd meermalen passagiers teleurstellen. De tegenwoordige toestellen leenen zich echter nog niet tot het Instellen van een rendabeten dienst met nachtvluchten. Daar nachtvllegtoestellen een grootere tankctpa- clteit en een betere rlchtlngaoek-lnstal- latie moeten bezitten en daar zij meer per soneel moeten meevoeren daar dus hun service-last veel zwaarder wordt, moeten zij, om economisch te kunnen function - nee ren, meer plaatsruimte bieden dus nóg grooter zijn. Als mlnlmum-rulmte voor een op nachtvluchten rendabel vliegtuig schat men 20 slaapplaatsen. Men kan zich voorstellen welk een omvang zulke toestel len moeten hebben, als men weet, dat de F. 36 slechts aan 16 personen slaapgelegen heid bood. Bewindvoerders nopen, dat dit overleg aoo- danlgen voortgang aal hebben, dat sU daarom trent althans eenige mededeellngen sullen kun nen doen lp de vergadering van crediteuren van 35 September rt. waarin crediteuren zich gul len uitspreken over de wenachelljkheld van de verleenlng van definitieve surséance en een plechtige stilte trad in, toen te kwart voor één de komst der Vorstelijke Personen werd aangekondigd. Nadat de Koningin en de Prin ses, die met een vriendelijke buiging den eer biedigen grolt der aanwezigen hadden beant woord. met de leden van het gevolg op de voor haar gereserveerde zetels hadden plaatsgenomen, was het Z Exc. jhr. Ir. O. C. A. van Lidth de Jeude, Minister van Waterstaat, die zich naar den spreekleasenaar begaf voor het uitspreken vgn een rede, waaraan het volgende is ontleend: Het kanaal bestaat uit het ongeveer 34 K.M. lange kanaal Maas brachtMaastricht, het on geveer 4 K.M. lange gekanaliseerde rivlervak te Maastricht en het korte verbindlngskanaal met schutsluis bU St. Pieter, dat verbinding tot stand brengt met het kanaal van Luik naar Maastricht. Door vier schutsluizen wordt 't ge- beele kanaal verdeeld in drie panden. Dank zjj de zeer moderne inrichting der «lul len geschiedt net schutten zeer snel. Het vullen van de kolk met 1 grootste verval <1135 M.) duurt niet langer dan ongeveer 854 minuut. Bij eventueele latere uitbreiding van de vaart tot schepen van 1800 ton zal de St Servaasbrug te Maastricht tot hefbrug worden ingericht. Maastrichtse he bevolking een hartelUk welkom in de stad toeriep. "Waartoe moet zU voor alles haar gebrek aan TMloten aanvullen. ZU tracht momenteel Inder daad enkele buitenlanden met de kwaliteiten van de beste Nederlandsche vliegen in dienst te nemen voor een periode van één of twee jaar. Tegelijk aal zij een meer ultgebreiden cur sus voor nieuwe piloten openstellen. DU jaar komen een vijftal jongemannen uit Boesterberg, die na een half jaar oefening, na 314 j«*r in ■totaal zijn opgeleid, op lichte diensten en als tweede bestuurder op zwaardere diensten. ie. de arbeid wordt onverwUld hervat op de arbeidsvoorwaarden, zooals deze tusschen pa troons en arbeidersorganisaties zijn overeenge komen; 3e. de arbeidersorganisaties houden, zoodra de arbeid hervat is, een of meer vergaderingen, zoowel voor hun leden, die werk hebben op de fabrieken, als voor hun werklooss leden; 3e. aan de fabrlkantenvereenlglng wordt in overweging gegeven om alsnog over te gaan tot uitbetaling van dat gedeelte van het arbeids loon. hetwelk wegens verbreking der dienstbe trekking niet werd uitbetaald; 4e. de fabrlkantenvereeniging zal in overleg met de arbeidersorganisaties de noodige maat regelen nemen om overeenkomstig de vroeger Daar dese activa in de voorlooptge balans van 15 Mei 1935 te boek stonden voor 985 000 volgde uit een opbrengst van 504 000 een definitief af te schrijven verlies van 451.000. waardoor het verlies van de voorlooptge balans per 15 Mei 1935 ad 1397 919, steeg tot f 1 878519. de stilte, welke hierna intrad, was het Maastrichts burgemeester, mr L. B. J. VAN OPPEN, die den beiden vorstinnen namens het gemeentebestuur geheels Den Haag, 13 Sept. Vijf jaar geleden, op den 35sten Septem ber opende de K. L. M -piloot Van DUk met het Fokker-vliegtulg „Reiger" na een reeks proefvluchten, die zich over verscheidene jaren uitstrekte, een geregelden veertien- daagschen vllegdienst tusschen Nederland en Indië. Het was op deae plaats, dat de Prinses, op uitnoodlglng van den Minister van Wa terstaat, door het Inschakelen van een elec- trtech contact een lichtsein deed aan gloeien. dat het symbool was. dat Hare Ko ninklijke Hoogheid *t Julianakanaal voor de scheepvaart had opengesteld. Voor de oogen van de talrijke toeschouw<frs rees de groote hefdeur, welke het slulshoofd afsluit, sta tig omhoog, waarmede de openstelling van het kanaal een voldongen feit was gewor den. Een historisch moment, dat op allen, die er getuigen van waren, een diepen indruk maakte! In Engeland denkt men nog over een an dere noviteit: men wil aan de Zuidkust er gens in de buurt van het eiland Wight een groote centrale landingsplaats scheppen waar alle Imperiale routes samenkomen. Ook die Vaarop de dienst door watervliegtuigen wordt waargenomen. Men kan naar aanleiding daarvan de vraag stellen of de K. L. M. op haar In dié-route geen watervliegtuigen in dienst kan stellen Het ant woord daarop luidt voorlooplg stellig negatief. Dat neemt intuaachen niet weg, dat de KLM met belangstelling de ontwikkeling van den bouw der watervliegtuigen volgt. Directeur Plesman zal er op zjjn reis naar Amerika, waar o. a. de Pan-American Airways er groot succes mee hebben, stellig aandacht aan besteden. Majesteit. Koninklijke Hoogheid; het is voor mjj een groot voorrecht üwe Majesteit en Uwe Koninklijke Hoogheid zeer eerbiedig welkom te mogen heeten in de province Limburg, vooral □u ik dit kan doen in dit fraaie, eerst onlangs in gebruik genomen nieuwe Gouvernementsge- tovw. Ik ben zeker de tolk van de geheele bevol king van dese provincie, wanneer ik op <flt oogenbllk uiting geef aan de vreugde en dank baarheid, die ons allen bezielt, nu Uwe Majes teit ons wederom de eer van een bezoek be wijst Spr eindigt met een hartgrondlgen wensch. dat Hare Majesteit en Hare KoninklUke Hoog heid blUvend zullen ervaren, dat het luliana- kanaal. waaraan H K. H de eerste en de laatste hand heeft willen leggen, de b»lané- rijke voordeelen voor Nederland en Limburg gebracht heeft, welke wjj er allen van verwach ten. Overigens viel bet den opmerkzamen schouwer op. dat in het stadsbeeld elk uitbun dig feestbetoon Ontbrak Behalve de nationale driekleur, welke op dezen dag niet mocht ont breken, waren nergens versieringen aange bracht, want het stadsbestuur en de burgerij hadden volgaarne voldaan aan den ultdrukke- lijken wensch van de Landsvrouwe, dat In ver band met het tragische verscheiden van Ko ningin Astrid, de plechtigheid van heden, met alles wat daaraan sou zUn verbonden, een so ber karakter sou dragen. Directie en bewindvoerders sullen trachten die schepen, waarvan het behoud met hot oog op haar leeftijd, gebrek, aan emplooi of om andere reden niet gewenacht Is. te verknopen. Hetzelfde geldt tav. andere activa, welke bU voortarttlng van de exploitatie van geen nut kunnen sUn. Omtrent de mogelijkheid van voortzetting van het bedryf met reorganisatie der N V. en aan bieding van een aecoord. wordt overleg gepleegd. In den loop van deze vijf jaren heeft de K. L. M. niet nagelaten deaen dienst gestadig uit te breiden, den vllegtUd aanzienlijk te be korten en het gemak voor de passagiers te ver- grooten. Reeds na één jaar werd de dienst verdubbeld Den eersten October 1931 ving de wekeiyksche vlucht aan en sinds enkele maanden, sinds 13 Juni van dit jaar vertrekt tweemaal in de week een vliegtuig van en naar Indië. Ook werd de reisduur aanzienlijk bekort door verbetering der grondorganlsatle langs de route door versnelling van de benzine-voorziening, etc. De vlucht bedraagt thans maar precies de helft meer van den vroegeren duur: 654 dag. Tien uren per dag is men dus hoogstens meer in de lucht. Veertien uren bevindt men zich op den beganen grond. Onnoodige versnellingen van de reis zijn thans niet meer geoorloofd. maakt In beide richtingen. In totaal werd een afstand van 7 350.000 K.M. afgelegd. De hoe veelheid briefpost, die op deze vluchten werd vervoerd bedroeg 190 000 KG, dat is onge veer 34 millloen poststukken van gemiddeld acht gram. In totaal werden 3130 passagiers vervoerd, die tezamen 14.500.000 K.M aflegden. Deze resultaten werden ook In stijgende Ujn verkregen. Toen de K L. M. van den veertlen- daagschen tot den wekelUkschen dienst over ging verdubbelde het postvervoer, om daarna van jaar tot J**r te stijgen Het passagiers vervoer ging aanvankelUk met groote spron gen omhoog. In 1933 was het ruim 454 maal zoo groot als In 1931. Het jaar daarop .teeg het weer met 105 pet.; in 1934 met 35 pet. De K. L M. streeft er ongetwijfeld naar in den aomer van 1934 een luchtnet te kun nen explolteeren, grooter dan dat van 1933. T» 13 28 uur rolde de D.-treln waarin het sa- kmrUtulg der vorstinnen was gekoppeld. het station binnen. Op het afgeaette gedeelte wer den H. M de Koningin en H.K.H. Prinses Ju- llana, vergezeld van den minister van Water staat. Z. Exc. Jhr. Ir. O. O. A. van Lidth de Jeude om. ontvangen door den burgemeester van Maastricht, mr. L. B. J. van Oppen. Toen de vorstinnen uit het stationsgebouw traden, klonk een hartelUk gejuich op. dat door Koningin en Prinses met een vriéndelijk handgebaar werd beuitwoord. In matige vaart reed de KoninklUke stoet door de Stationsstraat. WUker Brugstraat. 8t Servaasbrug. Brugstraat. Kleine Staat, Groote Staat. VrUthof O., St. Jacobstraat en Papen straat naar het Gouvernementsgebouw, waar de eerste plechtige samenkomst zou plaats vinden Het langs den weg saamgestroomde publiek gaf door herhaalde toejuichingen uiting aan zUn blijdschap over de aanwezigheid der belde vor stinnen in de stad Het hart van Maastricht, aooals trouwens van geheel Limburg, klopt warm ’oor het Huls van Oranje en het was onze Landsvrouwe en haar Dochter aan te zien, dat dit huldebetoon van de zUde der bevolking, haar 8oed deed. Tenslotte nog een busonderheld over het vliegveld Schiphol Steeds heeft men als een inconvenient gevoeld het ontbreken van vol doende ontvangrulmte voor groote geselschap pen, die op het vliegveld komen lunchen en dgl. Dese werden tot dusverre steeds In een loods ondergebracht. Ken nieuw gebouw wordt hier voor opgetrokken. Binnen veertien dagen zal het gereed zUn. Voorts bleek, dat de afrekening van het Hoofdbestuur der Posterijen den betreffenden voorlooplg gvrsamden post ten bate van den KHL belangrUk overtrof In verband daar mede en rekening houdende met eenige andere posten, mag het verlies per 15 Augustus 1935 worden gesteld op circa 1 800 000 Dit verhes- cUfer blijft ingeval van liquidatie natuurlUk onderhevig aan verdere wijziging al naar ge lang van de resultaten der liquidatie en de hoegrootheid van het bedrag der llquidatte- kosten Over den winterdlenst op de andere lUnen van de KLM vallen nog de volgende bij «on derbeden te vermelden: Een novum van deaen winterdlenst ia het handhaven van de verbinding met Praag Als route ia Amsterdam, Rotterdam. Halle/Lelpalg. Praag gekoeen. Een belangrijke verbetering in vergelUklng met den vorlgen winter is, dat de dienst op BerlUn, welke vorig Jaar geep aansluiting gaf op de Londen-IUn, dit jaar wel In aansluiting op desen dienst aal worden gevlogen. Te Maastricht was de op til zijnde intocht der Vorstinnen reeds in de morgenuren in het stadsbeeld waar te nemen. Van de openbare gebouwen was de driekleur uitgestoken, welk voorbeeld spontaan door vele particulieren was nagevolgd. In de straten heerschte een gezel lige drukte. De belangstelling bU het Station en in de omgeving daarvan was uiteraard groot. Thans, nu het Julianakanaal over zUn volle lengte volledig voor de scheepvaart beschikbaar is. zU het mU vergund mijn eerbiedigen dank uit te spreken voor de ruime belangstelling, wel ke Uwe Majesteit voor dit RUkswaterstaatawerk betoont, door ook ditmaal ons met Uwe tegen woordigheid te willen vereeren en U KoninklUke Hoogheid voor Hare bereidwilligheid het kanaal, dat Haar naam draagt, voor de scheepvaart te willen openstellen. In aanmerking nemende, dat de aanleg van het kanaal op 10 millloen gulden lager werd ge raamd dan kanalisatie van het aangrenzende riviergedeelte, is het duidelijk dat dit laterale kanaal groote voordeelen uit technisch en scheepvaartkundig oogpunt biedt. De commissaris der Koningin in de provincie Limburg, mr. E. 0 4- M baron van Hövell tot Westerfller, vervolgens het woord verkrUgende. sprak ojn. als volgt: waarna spoedig ook de geneeskundige dienst verscheen. Het bleek, toen de consternatie eenlgsains bedaard was. dat negen personen verwondingen van vrU emstigen aard hadden bekomen. Deaen werden onmlddellük In het ruim op brancards gelegd, die daarna door middel van een kraan uit het schip werden ge- heschen en in auto's van den geneeskundigen dienst werden gebracht. ZU werden naar het ziekenhuis Calvariënberg vervoerd. De meesten hunner hadden arm. of beenfracturen opgeloo. pen. Vier der patiënten konden echter, na in het ziekenhuis behandeld te sün. naar hun woning worden gezonden, terwijl vUf in het ziekenhuis bleven. Deae laatsten «Un Mevr. Timmer». Mevr. Jacobs. MeJ Mays. Mej Hey- nen en de heer Huynen uit Heer Voor geen hunner bestaat eenlg levensgevaar Naar wU vernemen heeft de regeering be sloten op korten termijn een onderzoek In te stellen naar de mogelijkheid om tot verlaging van de kosten voor het noodzakelUk levenson derhoud te komen. Ter voorbereiding van een en ander is een commissie gevormd, wasrvan het voorzitter schap wordt bekleed door den minister van sociale zaken mr. M SUngenberg In de commissie hebben verder sitting als vice-voorzitter de heer dr. Ir. A H. W Hacke. directeur-generaal van den arbeid en de heeren mr A. M Engels, chef van de afdeellng arbeid van het departement van sociale zaken. A. van Geelen Wzn olrecteur-generaal der werkver schaffing en steunverleenlng; dr. W L. Groene, veld Meyer, administrateur bU het departement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart, Ir. A. Roebroeck. directeur-generaal van den land bouw terwijl de heer Meyer de Vries, hootd- inspecteur voor de werkverschsfflng. als secre taris optreedt. Het ligt In de bedoeling van de regeering deze commissie binnenkort nog met vertegen woordigers van verschillende organisaties uit te breiden. Intusschen is sU reeds met haar werk zaamheden begonnen. BU de opening van het Juliana.kanaal is Maandagmiddag een ernstig ongeluk ge schied, dat echter, gezien de omstandig heden. nog betrekkelük gunstig is afge- loopen. Langs de boorden van de Maas hadden zich duizenden tnenachen opgesteld om het vaartuig ..Prins Hendrik", aan boord waar van zich H M Koningin Wilhelmina en H. K. H. Prinses Juliana bevonden, en de volgbooten. te alen passeeren. Verschillende schipper» hadden plaatsen op hun vaar, tuigen tegen betaling voor belangstellenden ter beschikking gesteld. Op een gegeven oogenbdk bezweek van een Rijnaak, op welker dek zich vele toeschouwen hadden opgestcld. een dwarsbalk, met het gevolg, dat het dek gedeeltelUk Inzakte Een vuftlgtal menschen, vielen twee k drie Meter naar beneden en kwamen in het Uaeren ruim terecht. En zoo naderde de .Trina Hendrik", langzaam door de gekanaliseerde Maas varend, het punt, waar een drietal waterwegen zichtbaar werden. Ter UnkerzUde werden de VorstelUke Personen opmerkzaam gemaakt op hét verbindingskanaal tusschen de Maas en de Zuld-WUlemsvaart door het Bossche veld, met de daarin gelegen schut sluis. Recht vooruit de Maas, met, hoog op rijzend, het trotsche bouwwerk van de stuw met schutsluis bU Borgharen en. ter rechter zijde. het doel van den tocht, het Jullanakanasd. met, nabü den mond, de sluis te Lln|mel. In de stemmige, groote zaal van het Gouver nementsgebouw was Intusschen het groote ge selschap genoodlgden saamgekomen. Hoogge plaatste ambtenaren. Kamerleden, burgemeesters v*n in hoofdzaak Llmburgsche gemeenten, leden v*n Kamera van Koophandel, industrleelen en Pëtsvertegenwoordlgers ook de Belgische en Loitsche pers had blUk gegeven van haar be langstelling in de openstelling van het Jullans- fcsn»*! waren daar in geanimeerde gesprekken ••wikkeld. Tot de genoodlgden behoorden ojn. <le heeren Jhr. mr. Oh. J. M. Ruys de Beeren- Pfouck voorzitter van de Tweede Kamer der Hlsten-Qeneraal. Jhr. mr. A. W. L. Tjarda van "tarkenborgh Steehouwer, gezant der Neder- *nden te Brussel, dr. ir. J. A. Ringers, directeur- rtneraal van den Rijkswaterstaatde oud- rooMingenleur-dlrecteur Ir. A. A. H. W. KAnlg; ~mlnl»ter van Waterstaat mr. P. J. Rey- Voorts leden van beide Kamera der Btaten- "“t1»*!; van Gedeputeerde Staten van Liih- *wg; burgemeesters van Lhnburgsche gemeen- het voltallig college van B. en W. van y*A«tricht; mr. P. Droogleever Fortujm, bur- Wnisuster van Rotterdam, vertegenwoordigers 5*mera van Koophandel, industrleelen. ker- «lUke en enkele Belgische autoriteiten. In de fraaie, statige hall van het raaAhuls, bij uitstek geschikt voor een KoninklUke ont vangst. hadden zich opcesteld de mus’ 3 van het StedelUk Orkest al ix>x het bekend- koor vsn de Maastreechter Staar. Plechtig en in- c’ukwekkend klonk net Wt’helmus, het Oikest ten gehoore gebracht, toen de vorstinnen het raadhuis betraden En dan kwam de schoonheid, waartoe de menschelUke stem In staat is. op ontroerende wijze tot uiting toen het koor van de Maastreechter Staar, warm en gedragen, een hymne zong en daarmede wUdlng gaf aan deze korte plechtigheid. Daarnaast gaat men voort met reeds op grooter termUn plannen te maken. De groo te aanvraag om passage dwingt al aanstonds om voor de naaste toekomst uit te zien naar toes tallen, dis nóg grooter «Un dan ds thans Bewindvoerders wUaen erop, dat in de balans en de winst- en verliesrekening de resultaten der reisrekenlngen over het tijdvak van 1 Jan. 1935 tot 16 Met 1935 ten deele moesten ver werkt worden aan de hand van op de ervaring gebaseerde calculaties, daar de werkelijke defi nitieve cUfers der reurekenlngen nog niet be schikbaar zraren Voorts blijft er altUd een factor van on- sekerheid In die balansposten, waarvan men niet kan vaststellen of sU. ingeval van liqui datie. ten volle zullen Inkomen Dieselfde factoren van onzekerheid aouden uit den aard der zaak aanwezig blijven In een balans en een winst- en verliesrekening, welke de bewindvoerders zouden kunnen doen op maken. teneinde den toestand per 16 Augustus 1935 weer te geven. Waar het bedrUf met machtiging der bewind voerders is voortgeaet, is In den toestand van den boedel dus uit hoofde van de ezploitatie geen verandering gekomen. Winsten leverde die exploitatie niet op Het verlies is gedekt Wel verandering onderging de toestand van den boedel door den verkoop van eeh perceel en van schepen Na den aanvang der surséance werden namelijk met goedvinden van de ..Benas als hypotheekboudster verkocht: TANDJONG BALEI. 16 Sept. (Aneta) Uit nadere berichten blUkt, dat de amokpsirtU waaromtrent Zaterdag werd geseind, geen vier doch seven dooden eischte. onder wie drie vrouwen. Voorts «ijn twee vrouwen zwaar gewond en seven mannen gewond. Het drama g: "P plaats tn den kampong Ksrala Bangko. tijdens een godsdienstige bUeenkomst. een ag. gebedencursus" wsarbU de kampong- menschen zich gedurende tien dagen aan het gebed wijden Teneinde niet verstoord te worden in hun godsdienstige overpeinzingen «Un allen opgeslo ten In een kleine klamboe ruimte van een kam- pong-wonlng. De dader, die van Malelschen landaard kt. verklaarde tijdens de bijeenkomst plotseling Allah's stem te hebben vernomen, die hem een bevel gaf. waaruit de dader begreep dat Allah offers elachte. Aan het bevel gehoorzamend greep hu zl pisoblattl en slachtte onmiddel- lUk seven menschen af. die niet konden vluch ten aangeslen «U waren opgesloten. terwUl hU de anderen verwondde De dadrr werd tenslotte door kampong-menachen overweldigd, en ge arresteerd HU verklaarde geen berouw te heb ben aangeslen hU slechts aan een opdracht van Allah had voldaan. De gewonden «Un bulten levensgevaar. Dit ongeval bracht, soosüs te begrijpen Is, onder de wschtenden groote ontsteltenis teweeg. Degenen, die sich nog op het dek bevonden, haastten zich van het schip af en In de omge. ving van de ligplaats ontstond eenige verwar, ring, aoodat de politie regelend moest optreden. Er was direct geneeskundige hulp aanwezig. Het eerst was Roode.Krulspersoneel ter plaatse. geneeskundige de negen Een Llmburgsch volkslied gezongen door de Maastreechter Staar, bracht het einde van de plechtigheid op het stadhuis TerwUl het StedelUk Orkest bet ..Wlen Neërlands Bloed" speelde, verlieten Koningin en Prinses het raadhuis. om opnieuw door de wachtende menigte hartelUk toegejuicht. In de auto's <lcn derden en laatsten rijtoer door de stad te maken, zich uitstrekkend tot WUk aan de over zijde der rivier. Het werd een kleine triomf tocht, welke zijn einde vond in het Stads park. waar in de Maas, ten Zuiden van de St Servaasbrug. de booten lagen, waarmede naar Bom zou worden gevaren. Voor de bevolking van Limburg is Je dag van gisteren een historische Jag geweest. Gisteren toch heeft, in tegenwoordigheid van H M. de Ko ningin. H. K. H. Prinses Juliana het naar haar genoemde kanaal officieel opengesteld en daarmede de kroon gezet op een schitterend stuk inge nieurswerk, waarvoor zij ook op 22 October 1925 haar groote belang stelling betoonde, toen zü in gezelschap van de Landsvrouwe, zoomede van wjjlen Z. K. H. Prins Hendrik de eerste spade in den grond stak. Tijdens den boottocht, welken als t be langrijkste onderdeel van de feestelijkheden, door RUkswaterataat georganiseerd Koningin en Prinses vanmiddag aan boord van de ..Prins Hendrik" der Alkmaar Packet van Maastricht Bom gemaakt hebben tn het gezelschap talrijke voorname genoodlgden, zullen bel den ongetwUfeld onder den indruk zUn geko men van de grootsche schepping, die In dit ge bied is tot stand gekomen en als een nieuw bewijs gelden mag van Nederlands technisch kunnen. gedane toezeggingen aan de nieuwe loonrege ling over de geheele lUn een loyale toepassing te geven In het conflict te Tilburg is tot nog toe wel. nlg verandering té bekennen. Uit enkele symp tomen sou zijn op te maken, dat onse berichten over de staklngsmoehcld bevestigd worden De verschillende geruchten, die in de stad de ronde doen over het toegeven van enkele fabrikanten individueel worden zoowel door de fabrikanten zelf als door de Vereenlgtng van vrollenstoffenfabrikanten uitdrukkelijk tegen gesproken. Het secretariaat van genoemde vereenlgtng deelde ons bU informatie mede, dat op het oogenbllk een uitsluiting nog niet is uitgespro ken. De arbeiders kunnen dus tegen de nieuwe voorwaarden aan het werk gaan Of bU voort during van het conflict tot uitsluiting zal wor den overgegaan, kon men ons thans nog niet mededeelen. Hierna ving de vaart aan door het kanaal- pand LlmmerBom, over een afstand van 21 kilometer en uit de vele vragen, welke de Vor stelUke Personen over technische bijzonderhe den stelden, bleek wel overduidelUk. hoe groot haar belangstelling was. Onderweg werd afzon derlijk een bezoek gebracht aan de MUnhaven te Stein. Na de aankomst te Bom werd de ..Prins Hen drik” verlaten voor een bezichtiging van het af laten van het water uit de schutsluis. Ook de sluis zelve met haar Ingenieuze technische in richting als slot van het programma werd door de Vorstelijke Personen met groote be langstelling bezichtigd. In de hofauto's welke naar Bom waren gere den. begaven de Koningin en de Prinses sich vervolgens, na over het gebodene Haar groote Ingenomenheid te hebben betuigd, naar Sittard. vanwaar onder groote belangstelling van de zUde der Inwoners met den sneltrein van 5 38 uur, van welken het salonrUtulg der VorstelUke Per sonen deel uitmaakte, de terugreis naar Den Haag werd aanvaard. 3 L

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 13