Het Jodenvraagstuk na het Congres Neurenberg van Zoekt gij betrouwbaar Personeel? D H Het jaarlijksch koninklijk bezoek aan EEN MEER DRAAGLIJKE VERHOUDING? Biljartfabriek „Monarch Fa. J. Elsenburg - Amsterdam N.Z. Voorburgwal 177 - Telefoon 37689 Specialiteit in belastingvrije Tafelbiljarts vanaf f 37,50 NUTRICIA- KINDERMEEL deskundig samengesteld nairan inslag ANNEX CHEMISCHE WASSCHERIJ BOEK. EN BLAD RETRAITEN Met uesf liefde en zorg behandelt get meisje de druiven, gekweekt in een broeikas Opleving van het Zionisme Aan bekomen verwondingen overleden De K. L. M.-tarief«verlaging ■VECHT 4 ^«hOR5T-ocr reLer -u ‘3 g £*4GEM^. door Nfklaus B Wolters. Viteluifing dar Joden van hat bur gerrecht is een novum, is een daad mat revolution- Da Thabor, Rotterdam vaardek- - IAvanVALKENBURGS K LEVERTRAAN VRIJDAG 27 SEPTEMBER 1915 I OW k MARIETTE SERLft SPRAAK- EN BTEMVERBETERING „Leeltike spraak: ’n groote handicap" A dam Roelof Hartpl. 4 - TeL 90001 lat. Recherche- en Inf. Bureau „Homum” (Oud PoUtle-Oomm.) Amstel 8 b/d Munt. A'dsa Behandeling alle Rechtszaken. Advies 1-— Regeling Huwelijksvoorwaarden. Doeltreffende ACTEN op elk gebied. - Vaork. faillissementen. waarin de (Bijzondere correspondentie uit Berlijn) op Vn de' Zionistische Palestina- en reoretelliagen veer aDe ftativttaiten GOOCHELAAR, BUIKSPREKER POPPENTHEATER Middenweg M, A’dam-O„ TeL «H«l Het bericht van den Staten September betref, fende de as. tariefsverlagingen b|j de KLM op de Zeelandljjn en den dienst op Kopenhagen en Malmö, behoeft eenlge verbetering. De tarieven worden namelijk niet den laten October ver. laagd. doch den «den, dus met ingang van den wlnterdienst. probleem, tengevolge van de Dultache wetge ving, weer dringender aan de orde van den dag komen. „SVIZZZBOf" Bolt. Uitg: J. Groningen. Een jongensleven, met proteete ntech christa- lljken Inslag. en uitgegeven met de bedoeling te De heer Nieuwenhuis, die Woensdagavond te OUt tuaschen de veerpont en een wagen be kneld raakte, is in het ziekenhuis te Deventer aan de bekomen verwondingen besweken. en belangrijke episode van de geschie denis der Joden In Dultschland is ten einde. In den loop van de negentiende eeuw, in het Hberaal-geesteUJke en -politieke proces, veelvuldig als „emancipatie" betiteld werd de Jood tot vollen burger van den staat waarin hjj leefde, vonder onderscheid van de overige burgers, met wie hjj gelijke en evenveel rechten en plichten deelde. Door de afkondi ging van de wet op het staatsburgerschap, welke in de Rljksdagzittlng te Neurenberg geschiedde, is aan dit tijdperk een einde ge komen. Een onderscheid wordt gemaakt tus- sehen de staataonderdanen en da Rjjkaburgers. weitas laatste kwaliteit niet meer door geboorte verkregen wordt, maar verleend wordt aan den menech van Dultsch bloed. Een Jood kan dus niet in het bedt komen van de nieuw gescha pen waardigheid van Rjjksburger. ..AN IT RA’S DANS-, door Fannie Hurst. Uitg.: H P. Leopold s Uitg. MIJ. ‘s Gravenhage. Het is een vreemd milieu dat Fannie Hurst in dit boek beschrijft. *n Geniaal piano-virtuoos die om sjjn kunst zoo ontzien wordt dat bet heels huishouden hopeloos in de rear sou loopen als daar niet Anltra was, het frêle weaentje, dat alle sorgen weglacht en met haar komische Imi taties voortdurend een sfeer van vreugde om zich heen schept. Bleef bet tuaschen desa twee figuren beperkt, bet boek sou te aanvaarden sjjn, bjj de neven figuren echter treedt het sexueels en sensueel* soodanlg op den voorgrond en dit wordt door de schrijfster zoo realistisch-rauw en met een seker welbehagen ultgeotaid. dat wij bet werk als contrabande moeten afwijzen Ten vierde behoort een geordende emigratie der Joden, vooral van de Joodsche jeugd, door de bevoegde instanties bevorderd te worden. Dat er in althans drie van de vier punten samenwerking tuaschen de nlet-llberale Jood sche leiders en de leiding van den nationaal- dienen tot schoollectuur in christelijke onder wijsinrichtingen. Een strijdlustige natuur heeft plaatst in een „moderne" omgeving. Van huis weggeloopen. komt hjj tenslotte bjj den 1**°* aanachen tunnelbouw voor den Jungfrau-spoor- weg, doorstaat smaad, stekte en staking met een bllj-eindlgende verzoening. Dit leven in do bergen heeft sjjn bijzondere bekoring, en voor het gestelde doel ia het boekje aanbevelens- w aardig. soclallstischen staat zal bestaan, Is een moge lijkheid, waarop verschillende verschijnselen schijnen te wijzen. Hoewel "het er overigens bi] de nat. socialistische leiding wel niet zoo zeer op aan zal komen, of de verhouding tuaschen het Dultsche volk en de Joodsche minderheid draaglijk la voor deze laatste. DU laatste blijkt uit maatregelen, die nog in de maak zijn, om den Joden de deelname aan het vrije economische leven (punt 3) zachtst gezegd, bezwaarlijk te maken. Onzerzijds kunnen wij niets anders dan me mel maakt aan het liberale tijdvak, liberale Jood thuis was. Wjj spreken in deze beschouwing niet over het christelijke standpunt Inzake de Jodenwet geving. Alleen zjj opgemerkt, dat voor de Kerk, die met de nationaal-socialistische praktijk van het rassenbeginsel niet mede kon gaan, een huwelljksbeperking van den tot het Christen dom bekeerden Jood niet kan aanvaarden. Maar dat is, geloof ik. canonisch recht. e Joden in Dultschland wenschen in groote meerderheid niets anders dan een draaglijke verhouding tot hun Dultache omgeving. Zü wenschen dit omwille van hen zelf, maar zjj willen ook niet, dat het Joden vraagstuk conflictstof wordt tuaschen Dultsch land en de wereld daarbuiten. Deze groote meerderheid meent, dat die draaglijke verhouding op grond van vier pun ten tot stand kan komen. Ten eerste moet een diffonnatife van de Joden achterwege blijven, overeenkomstig de stelling, dat rassenscheiding minderwaardig heid van vreemde rassen beteekent. Een hetze als gevoerd wordt door „Der Stürmer", welke het Joodsche volk zonder meer als een moor denaarsvolk betitelt, zou achterwege moeten blijven. Ten tweede moet voor de Joden de mogelijk heid blijven bestaan om zich in het vrije econo mische leven te blijven bewegen, teneinde in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Ten derde moeten de Joden hun eigen cul- tuurspheer mogen hebben, in het bijzonder op het gebied van het schoolwezen en moeten zij de mogelijkheid bezitten de cultureele en ethi sche waarden van het Jodendom te verzorgen en de nieuwe generatie voor haar toekomstig J leven te vormen, in het bijzonder door een I doelmatige omstelling in de beroepen en voor- 1 bereiding op de emigratie. ..d„...Ml.h.d.n - - - delUden hebben met de wederwaardigheden van dit eens door Jahweh uitverkoren, thans vaderlandloose volk, welks in Dultschland le vend deel tot een bestaan van ultgestootenen veroordeeld is. I Hoogstwaarschijnlijk zal ook het et spreekt vanzelf, dat de rassenwetgeving van Neurenberg de levensgrondslagen van het Jodendom in Dultschland heeft getroffen en in alle Joodsche gemoederen een hevige, innerlijke beroering beeft teweegge bracht. De Joodsche leiders zelve echter doen tot hun ras- en geloofsgenooten een oproep tot 1 bezonnenheid en zelfinkeer, dat doen met name zjj, die sympathlseeren met het Zionisme. 1 En deze zelfinkeer leert hun de waarlijk 1 bittere les. dat de Joden In alle landen ten slotte slechts objecten der wetgeving zijn. Hoe hun positie in dien staat zal zijn, bepalen niet 1 zljzelve, maar degenen, die in den staat regee- 1 ren. 1 De erkenning van dit feit was 40 jaar geleden 1 ook een der essentleelste drljfveeren voor die moderne beweging onder de Joden, die ernaar streeft, het Jodendom een nieuwen bestaans- vorm te geven, waarin de Jood weer subject der geschiedenis wordt en overeenkomstig zijn eigen aard kan leven. Dat is de diepere zin van het streven naar de stichting van een Joodsch vaderland in Palestina De Zionistische leiders in Dultschland wek- ken hun volgelingen dan ook op, de wetgeving van Neurenberg niet politiek te zien. maar realistisch en historischals een gebeurtenis van enorme draagwijdte, waaruit de Joden lessen moeten putten aangaande den bljsonde- ren aard van het Joodsch bestaan en over de positie van het Joodsche volk onder de andere volken. Voor de' Zionistische en ook de orthodoxe (geloovlge) Joden is de wet op de gemengde i huwelijken eigenlijk slechts inaooverre hard en i onaannemelijk als de Dultsche Joden erin be stempeld worden tot een minderwaardige 1 minderheid. In de wet worden Immers slechts verboden huwelijk en geslachtelijk verkeer tuaschen staataonderdanen van Ariachen bloede en Joden. Huwelijk en geslachteiljk verkeer tuaschen staataonderdanen van Arlschen bloede met b.v. negers, worden er niet in verboden en strafbaar gesteld. Overigens zijn Zionisten en orthodoxe, ge loovlge Joden altijd even straffe tegenstanders van de gemengde huwelijken geweest als thans de nationaal-socialisten. De wet op de ge mengde huwelijken treft vooral den liberalen jood, die in Dultschland een veelvuldige ver schijning was. zoo veelvuldig, dat daardoor vele menschen uit de Joodsche gemeenschap ver dwenen en het Jodendom in Dultschland in gevaar kwam te verdwljrum. De liberale Jood, die Westersche cultuur geabsorbeerd had en door de Westerache cultuur geabsorbeerd was, was uitermate geneigd tot het aangaan van een gemengd huwelijk. Zoo verdween ook het Jodenvraagstuk eenlge eeuwen terug uit de Spaansche maatschappij. Zjj. die niet emigreer den losten zich daar door gemengde huwelijken in de Inheemsche bevolking op. Vandaar dan ook. dat de Joodsch-bewuste kringen in Dultschland de laatste tientallen jaren tegen hst aangaan van gemengde huwelijken heb ben geijverd. Door de wet op de gemengd* huwelijken worden dus vooral de liberale Joden getroffen, daar er een radicaal eind wordt ge- Zooals zich laat denken heeft de afkondiging dezer wet de Joden in Dultschland zonder uit zondering zeer pijnlijk getroffen, reacties erop ook verscheiden zelf hadden zich overigens op lang voorbereid, daar maanden I dende persoonlijkheden van reeds hadden aangekoodigd. Het is slechts een eonsequentle van het princiep van den rassen staat, dat reeds in vroegere wettej^fbt uit drukking kwam, oa. in de wet <s^oen eige nzoenen militairen dienstplicht en op den alge- meenen arbeldsdlenetplicht, waarbij de Joden op deze twee beslissende terreinen van staats burgerlijke activiteit werden uitgesloten. Dit grondwettelijk princiep is een volstrekt novum In de grondwet-geechledenla, het heeft een waarlijk revolutionnalran Inslag. al zjjn de De Joden i deze wet tevoren lel den staat haar „HST HUIS AAN DE HAVEN”, door Adri van Witeenburg. Uitg.: H. Meulenhoft. A’dgflt. Een ouderwetsch jongensboek, ja maar dan in den goeden zin. d wz. een waar spanning in zit, waarin avonturen te beleven zijn De stijl la hier en daar wat hoogdravend; wij vermoeden echter dat de schrijver dit met opsel gedaan heeft om de sfeer van geheimzinnigheid wat aan te dikken en dat is hem dan gelukt Hier en daar is hjj wat te simpel in zijn °nder- brekingen die de spanning moeten verhoogen. 25oo schenkt mevrouw Hermans wel wat erg ve« kopjes thee. Dit neemt echter niet weg. datv een spannend boek gebleven ia waar onze jon gens seker gretig naar sullen grijpen. 14— IS Oct. Dames. 1«—22 Oct. Meisjes. 2326 Oct. Gehuwden. 37—30 Oct. Meisjes. 4— 1 Nov. Leerlingen Mulo-BchooL 1114 Nov. Ongeh. dames 13—31 Nov. Meisjes 33—33 Nov. Meisjes 30— 3 Dec. Jonge Tertiarissen a a deeln 3—13 Dec Verloofde meisjes. 13—13 Dec. Kloosterroepingen ta voor baar m meer godsdienstig willen ie»«“- 33—33 Deo. Ongeh. dames. 33—31 Doe. Meisjes 3— 3 Jan. Gehuwden. 13—13 Jan. llelajea 30—33 Jan. Gehuwden. terecht genoemd de Nederlandsche champagne Eén van het beroemde Nederlandsche zestal van WOLDRING 8. IDEMA N V F 2' I FOTOREPORTAGE ■El

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 18