Het Jodenvraagstuk Congres Neurenberg van Tl H Plaats dan een „Omroeper gezinnen I Zoekt gij betrouwbaar L^^JPeiraonee 1 w EEN MEER DRAAGLIJKE VERHOUDING? amponella ^’^VêrüOk voor 80. VRIJDAG 27 SEPTEMBER 1935 Karim* Im Voieadam. De iwiUmolm gewiet de ■WECHT. natron inslag ANNEX CHEMISCHE WASSCHERIJ BOEK EN BLAD RETRA1TEN st mneot door Met veel liefde en zorg behandelt het meieie de druiven, gekweekt in een broetkae GE ;s zw tho Opleving van het Zionisme WjtolwfrHg </er Joden van het bar* gerrecht ie een novum, ie een daad met revolution- DRA15MA-vanW_KENBUR< e -iLEVERTRA WILLIAM’S «werst» Hingen voor aUe teoUrVrtias NUTRICIA- KINDERMEEL Aan bekomen verwondingen overleden MARIETTE SERLt Biljartfabriek „Monarch” Fa. J. Elsenburg - Amsterdam N.Z. Voorburgwal 177 - Telefoon 37689 Specialiteit in belastingvrije Tafelbiljarts vanaf f 37,50 De K. L. M.-tariefsverlaging retre-u Da Thabor, Rotterdam Int. Recherche- en laf. Bureau „Hommes (Oud Folltle-Oomm.) Amstel S b/4 Munt. A-Saa Behandeling v alle Beehtszaken. Advies i.— Regeling Huwelijksvoorwaarden. Doeltreffends ACTKN ap elk gebied. - Voork. faillissementen. T- LEEUWARDErvtl V- /M f w s f FOTOREPORTAGE 4 H. Ml de Konlngl bev ker- in 0. en H mend KJoaxlere correspondentie uit Berlijn) op z'n Me. Palestlna- en ZOf RUN'S MOSTERD VAN UTRECHT haar B* willen levan. de de Uit den van van ltd gtfl Z te tel WO *nhoe DO» Hii krl POPPENTHEATER Middenweg M,.A’dasn-Ot, TeL 5UO MIs b ken i cram< enz. Relus k-I.he DO van j biecht VRI van h gtzom Ided° ZAI C-8 ti II Tïiihii deskundig samengesteld Eeuwl uur 1 beide] den J costul Ook plechl .Te 1 het ll nlnc”l Kea D] der terecht genoemd de Nederlandse he champagne Een v tn het beroemde Nedcrlandsche zestal van WOLDRING IOEMA N V Voor Pen ma> Kwart dim tot op probleem, tengevolge van de Duitsche wetge ving. weer dringender aan de orde van den dag komen. De beer Nieuwenhuis, die Woensdagavond te O<st tusschen de veerpont en een wagen be kneld raakte, is in het ziekenhuis te Deventer aan de bekomen verwondingen bezweken. en belangrijke episode van de geschie denis der Joden in Dultschland is ten einde. In den loop van de negentiende eeuw, in het llberaal-geestelijke en -politieke proces, veelvuldig als „emancipatie” betiteld werd de Jood tot vollen burger van den staat waarin hij leefde, zonder onderscheid van de overige burgers, met wie hij gelijke en evenveel rechten en plichten deelde. Door de afkondi- •*nv van de wet op het staatsburgerschap, as welke leasde Rtyksdagslttlng te Neurenberg geschiedde, is aan dit tijdperk een einde ge komen. Ben onderscheid wordt gemaakt tus- Khen de ataataonderdanen en de Rjjksburgers. welke laatste kwaliteit niet meer door geboorte verkregen wordt, maar verleend wordt aan den SMnoch van Duitsch bloed. Ben Jood kan dus niet in het bezit komen van de nieuw gescha pen waardigheid van Rfjksburger. leven te vormen, in het bijzonder door een doelmatige omstelling in de beroepen en voor bereiding op de emigratie. Ten vierde behoort een geordende emigratie der Joden, vooral van de Joodsche jeugd, door de bevoegde Instanties bevorderd te worden. Dat er In althans drie van de vier punten samenwerking tusschen de niet-llberale Jood sche leiders en de leiding van den nationaal- SPRAAK- EN 8TEMVERBETERING ..Leeiyte spraak: *n groote handicap" A’dam Roelof Hartpl 4 TeL 90001 „ANITRA’S DANS", door Fannie Huret. Uiig.: H. P. Leopold’» Uitg. Mij. Gravenhage. Het ig een vreemd milieu dat Fannie Hurst in dit boek beschrijft. *n Geniaal piano-virtuoos die om zjjn kunst zoo ontzien wordt dat bat heele huishouden hopeloos in de war sou loopen als daar niet Anitra was, het frêle wezentje dat alle zorgen weglacht en met haar komische imi- taties voortdurend een sfeer van vreugde om zich heen schept. Bleef bet tusschen deze twee figuren beperkt, het boek zou te aanvaarden zijn, bij de neven figuren echter treedt het aexueele en sensueele zoodanig op den voorgrond en dit woedt door de schrijfster aoo realistlsch-rauw en met een zeker welbehagen uitgestald. dat wfj het werk als contrabande moeten afwijzen ^VIZZKRO!" door Ntklau» Bolt. Uitg.: J. B. Wettere. Groningen. Ben jongensleven, met protestantsch ehriste- lljkan inslag, en uitgegeven met de bedoeling te Het bericht van den Maten September betref fende de as. tariefsverlagingen bij de KLM op de Zeelandlijn en den dienst op Kopenhagen en Malmö, behoeft eenlge verbetering. De tarieven worden namelijk niet den laten October ver. laagd. doch den Oden, dus met ingang van den wlnterdlenst. et spreekt vanzelf, dat de raseenwetgeving van Neurenberg de levensgrondslagen van het Jodendom in Dultschland heeft getroffen en in alle Joodsche gemoederen een hevige, innerlijke beroering heeft teweegge bracht. De Joodsche leiders zelve echter doen tot hun ras- en geloofsgenooten een oproep tot bezonnenheid en zelfinkeer, dat doen met name zij. die sympathlaeeren met het Zionisme En deze zelfinkeer leert hun de waarlijk bittere les, dat de Joden in alle landen ten slotte slechts objecten der wetgeving zijn. Hoe hun positie in dien staat zal zjjn, bepalen niet zjjselve, maar degenen, dje in den staat regee- ren. De erkenning van dit feit was 40 jaar geleden ook een der essentleelste Brijfveeren voor die moderne beweging onder de Joden, die ernaar streeft, het Jodendom een nieuwen bestaans vorm te geven, waarin de Jood weer subject der geschiedenis wordt en overeenkomstig zjjn eigen aard kan leven. Dat is de diepere zin van het streven naar de stichting van een Joodsch vaderland in Palestina De Zionistische leiders in Dultschland wek ken hun volgelingen dan ook op. de wetgeving van Neurenberg niet politiek te zien, maar realistisch en historisch: als een gebeurtenis van enorme draagwijdte, waaruit de Joden lessen moeten putten aangaande den bij zonde ren aard van het Joodsch bestaan en over de positie van het Joodsche volk onder de andere volken. Voor de Zionistiqphe 1411 Oct. Dames. 1»—23 Oct. Meisjes. 2228 Oct. Gehuwden, t*: ss sïku 1114 Nov. Ongeh dames. 12— 21 Nov Meisjes. 38—38 Nov. Meisjes. 303 Dec. Jonge Tertiarissen e. a. deeln. 0—13 Deo. Verloofde meisjes. 15— 18 Dec. Kloosterroepingen èn voor meer godsdienstig t.— 23— 25 Deo. Ongeh. dames. 28—31 Dec. Meisjes. 8— 0 Jan. Gehuwden. 13— 15 Jan. Meisjes 30—33 Jan. Gehuwden. dienen tot schoollectuur in christelijke onder wijsinrichtingen Eea strijdlustige natuur beeft deze Zwltsersche knaap, dien we beschieten zien met zijn fouten en tekortkomingen. ge- plaatst in een „moderne” omgeving. Van hui» weggeloopen komt hij tenslotte bij den Itall- aanschen tunnelbouw voor den Jungfrau-spoor- weg, doorstaat smaad, ziekte en staking met een blij -eindigende verzoening. Dit leven in de bergen heeft zijn bijzondere bekoring, en voor het gestelde doel is het boekje aanbevelen»* waardig. aoclalistiachen staat zal bestaan, is een moge lijkheid, waarop verschillende verschijnselen schijnen te wijzen. Hoewel het er overigens bil de nat. socialistische leiding wel niet zoo zeer op aan zal komen, of de verhouding tusschen het Duitsche volk en de Joodsche minderheid draaglijk is voor deze laatste Dit laatste blijkt uit maatregelen, die nog in de maak zijn, om den Joden de deelname aan het vrije economische leven (punt 3) I zachtst gezegd, bezwaarlijk te maken. Onzerzijds kunnen wij niets anders dan me- delUden hebben met de wederwaardigheden van'dit eens door Jahweh uitverkoren, thans vaderlandlooze volk, welks ïn Dultschland le- I rend deel tot een bestaan van uitgestootenen I veroordeeld is. Hoogstwaarschijnlijk zal ook het ,JIKT HUIS AAN DS HAVSN", door Adri van Witzenburg. Uitg.: H. Meulenhoff. A’dam. Een ouderwetsch jongensboek, ja maar dan in den goeden sin, d vi. een waar spanning In zit, waarin avonturen te beleven zijn. De stijl is hier en daar wat hoogdravend; wij vermoeden echter dat de schrijver dit met opset gedaan heeft om de sfeer van geheimzinnigheid wat aan te dikken en dat is hem dan gelukt. Hier en daar is hij wat te simpel in zijn onder brekingen die de spanning moeten vertaougen. aoo schenkt mevrouw Hermans wel wat erg veel kopjes thee. Dit neemt echter niet weg. dat v een spannend boek gebleven is. waar onze jon gens zeker gretig naar zullen grijpen. al zijn de De Joden deze wet tevoren lei den staat haar Zoools Mch laat denken heeft de afkondiging daar wet de Joden in Dultschland zonder uit- aondering weer pijnlijk getroffen, reacties erop ook verschelden, zelf hadden zich overigens op lang voorbereid, daar maanden 1 deode persoonlijkheden van reeds hadden aangekondlgd. Het te slechts een consequentie van het princiep van den rassen staat, da* reeds in vroegere wetten tot uit drukking kwam, os. in de wet op den alge menen militairen dienstplicht en op den alge- tneenen arbeidsdienst plicht, waarbij de Joden op deze twee beslissende terreinen van staata- burgerlljke activiteit werden uitgesloten. Dit grondwettailjk princiep Is een volstrekt novum in de grondwet-geechiedenls, het heeft een waarlijk revoluUonnalren inslag. en ook de orthodoce (geloovlge) Joden is de wet op de gemengde huwelijken eigenlijk slechts inzooverre hard en onaannemelijk als de Duitsche Joden erin be stempeld worden tot een minderwaardige minderheid. In de wet worden Immers slechts verboden huwelijk en geslachtelijk verkeer tusschen staatsonderdanen van Arlschen bloede en Joden. Huwelijk en geslachtelijk verkeer tusschen staatsonderdanen van Arlschen bloede met b.v. negers, worden er niet in verboden en strafbaar gesteld. Overigens zijn Zionisten en orthodoxe, ge loovlge Joden altijd even straffe tegenstanders van de gemengde huwelijken geweest als thans de nationaal-socialistenDe wet op de ge mengde huwelijken treft vooral den liberalen Jood, die in Dultschland een veelvuldige ver schijning was. zoo veelvuldig, dat daardoor vele menschen uit de Joodsche gemeenschap ver dwenen en bet Jodendom in Dultschland in gevaar kwam te verdwijnen. De liberale Jood, die Westersche cultuur geabsorbeerd had en door de Westersche cultuur geabsorbeerd was. was uitermate geneigd tot het aangaan van een gemengd huwelijk. Zoo verdween ook het Jodenvraagstuk eenlge eeuwen terug uit de Bpoarwhe maatschappij Zij, die niet emigreer den lasten slch daar door gemengde huwelijken in de inlteemaohe bevolking op Vandaar dan ook. dat de Joodsch-bewuste kringen in Dultschland de laatste tientallen jaren tegen hét aangaan van gemengde huwelijken heb ben geijverd Door de wet op de gemengde huwelijken worden dus vooral de liberale Joden getroffen, daar er een radicaal eind wordt ge- llberale Jood thuis was. Wij spreken in deae beschouwing niet over het Christelijke standpunt Inzake de Jodenwet geving Alleen zij opgemerkt, dat voor de Kerk, die met de nationaal-apcialistlsche praktijk van het rassenbeginsel niet mede kon gaan, een huwelljksbeperking van den tot het Christen dom bekeerden Jood niet kan aanvaarden. Maar dat Is, geloof ik, canonlsch recht. -j—e Joden in Dultschland wenschen I 1 groote meerderheid niets anders dan een draaglijke verhouding tot hun Duitsche omgeving. Zij wenschen dit omwille van hen zelf, maar zij willen ook niet, dat het Joden vraagstuk conflictstof wordt tusschen Duitsch- land en de wereld daarbuiten. Deze groote meerderheid meent, dat die draaglijke verhouding op grond van vier pun ten tot stand kan komen. Ten eerste moet een difformatie van Joden achterwege blijven, overeenkomstig stelling, dat rassenscheiding minderwaardig heid van vreemde rassen beteekent. Een hetze als gevoerd wordt door .Der Stilrmer", welke het Joodsche volk zonder meer als een moor- denaarsvolk betitelt, zou achterwege moeten blijven. Ten tweede moet voor de Joden de mogelijk heid blijven bestaan om zich in het vrije econo mische leven t« blijven bewegen, (eneinde In hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Ten derde moeten de Joden hun eigen cul- luurspheer mogen hebben, in het bijzonder op het gebied van het schoolwezen en moeten zij de mogelijkheid bezitten de cultureele en ethi sche waarden van het Jodendom te verzorgen l en de nieuwe generatie voor haar toekomstig J nai bü

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 8