Waar de filmband rolt
DIAMANT
SMOKKELAARS
SHIRLEY TEMPLE
3 WERELD
0
SUCCESSEN
3
De hele wereld lacht
IFA-FILMS
De Rozenkrans
n
p
I.
EEN GOEDE FILM
VICTORIA-THEATER
HARMONIE
BIOSCOOP
PATROUILLEWAGEN 99
4
VERWACHT:
het nieuwe Russische grootse filawork
patrouillewagen 99
/IN
Regie: ALEXANDROFF
Een evenwichtige film
I.F.A^FILMS
RL.
LANGESTRAAT
BRENGT VANAF VRIJDAG
De Hartedief
ADEMBENEMENDE SPANNING
14 JAAR
TOEGANG
Diamantsmokkelaar
TEL. 2650
DOELENSTR.
ri
12
Verwacht:
«-
in
Zondagmiddag doorloopende voorstelling vanaf
VANAF 11 OCTOBER TOT EN MET 16 OCTOBJER A.S.
(CAR 99)
AMERIKAANSCHE POLITIEFILM
LEEFTIJD 18 JAAR
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIII
s
IJ
rf^.
JCT
£en prettige, vroolyke film in
Victoria
L
t
Amerikaansche politiefilm
in de Harmonie
SENSATIONEELE FILM, ZICH AFSPELEND
IN DE WILDERNISSEN VAN TRINIDAD,
SPELEND OP HET EILAND TRINIDAD
Shirley Temple in een scène uit de
Fox-Film „Hartediel"
IND
lam-C
Dijk
VERDIENT STEEDS
AANBEVELING
C*ri< Baay, Mary Dresselhuys en Louis Borel als Schtmihelman, Mary en mr. Van
v Maaren in „De Kribbebifter?
Telefoon 3103
Vanaf Vrijdag aj. de nieuwste en tevens de beste Hoü. film
„LOVE ME FOREVER”
„De Kribbebijter”
brachten in het verleden
belangrijke werken en
zullen U ook in de toekomst
nog veel interessants te
zien geven.
Dol-komlsche scènes, prachtige creaties. Een overwinning
op filmgebied. Een Nederl. film met Nederl. artlsten.
TOEGANG ALLE LEEFTIJDEN.
Plaatsbespr. dringend aanbevolen ’s morgens van 111 u.
Beh. Zondag eiken avond slechts 1 voorstelling, aanv. 754 u.
Zondag 3 voorstellingen, aanvang 2 uur, 454 en 754 uur.
F fiche-wedstrijd
JAMES DUNN^
I ‘n FOX film, die vermaakt
ontroert en boeit
In het Roxy~theater
77/ 7(
Shirley Temple in City
V-eeMg. jaah. CuiematogMifie.
ROX
1
i
Wjj
c
Theater
Smit
TOBGANG SX1N UVTUD
X.
Bespreekt tijdig
plaatsen. Dag. 3-5 uur. Telefoon 2650
o
de
s WERELDS TROETELKIND. ALS HET
ENGELTJE VAN HET VLIEGVELD,' WIER
PERSOONTJE CONSTERNATIE EN JALOE
ZIE VERWEKT EN IEDERS HART STEELT
Naar wü vernemen zal binnenkort In roulatt»
worden gebracht de Nederlandsche sprekende
versie van „De overwinning van Sherlock Hol
mes", een Engelsche film, die in bet Neder-
landsch werd nagesynchroniseerd.
Een voordeel van deze nasynchronlsatle la de
totale afwezigheid van hinderlijke titels door de
beelden heen, met als gevolg een beter begre
pen van den dialoog.
0.85
1393»
lo
in
H-
en
Ifs
o-
1-
0.75
tel
IJS
i
135
«d
lijd
er-
Dw
►re
lat
«k
dZ
>rv
liefst bjj
ouden oom
en ook blf een aardige jonge tante, een nichtje
van de booze mevrouw en de vroegere verloofde
van Loop (gelukkig!). De wijze rechter weet
thans raad, inviteert de drie gegadigden, plus
Shirley in zijn studeervertrek, waar spoedig de
definitieve oplossing zal gevonden worden. Loop
en de lieve tante zullen trouwen en Shirley
adopteeren en de rollende oom zal zijn familie
verlaten om zijn verdere dagen in het nieuwe
gezin te gaan doorbrengen. Zoo zijn alle par
tijen dolgelukkig, behalve natuurlijk de echte
lieden met het vervelende kind, die allen de
boosaardigheid in persoon sjjn en hun afstraf
fing dus verdienen.
Geen bezwaren tegen deze film.
Onze tweede Grace Moore-film
KOMT NAAK NEDERLAND
C reeve- Boeman
Colombia Film N.V.
CITY
Ter gelegenheid van de LUMIÈRE-FEESTEN brengen wij U de
grootste succesfilm van den laatsten tijd
De redenen, waarom de Ifa juist dese film
ter nasynchronlsatle koos, zijn: ten eerste de
kwaliteit van de film, ten tweede de aard van
het gegeven, dat het Nederlandsche publiek
ligt, ten derde het feit, dat deze film tot stand
kwam zonder „wereldberoemde" sterren.
tergrond van een al te opgesmukt salon-leven?
Het is werkelijk of er geen vuiltje aan de lucht
is in de moderne maatschappijdat kunnen de
grapjes van de oude hertogin bjj haar ontbijt
op bed zelfs niet goedmaken, dat mag zelfs de
Fransche luchthartigheid niet zoo maar pas-
seeren!
Met dat al is „De Rozenkrans" een evenwich
tige film, weliswaar met een paar knal-effecten,
doch toch zoo dat oud en jong er zijn eigen
gemoedereerd pleizier aan kan hebben. Niet
leder is op avant-garde-experimenten gesteld,
wanneer hjj een avondje naar de blos wil; en
speciaal voor zulke menschen is hier wat zij
zullen noemen: een mooie film te zien.
Film in den zin van verbeelding eener poë
tische dus gefantaseerde werkelijkheid is dit
werkstuk noch naar den inhoud, noch naar de
expressie ervan. Het is van aanvang tot einde
gefotografeerd tooneel, rustig gevarieerd, zon
der tempo door Gaston Ravel en Tony Lekaln
geregisseerd. De spelers hebben zich moeten
schikken naar den theaterknecht, niet naar
den clnéast, geen enkele figuur vermocht daar
door op te vallen, waarbij overigens Louisa de
Momand de kleine kans, die tij daarop als
hoofdpersoon had, zelf nog geheel teniet deed.
Daarmee is alles gezegd, wat er van deze nieu
we verschijning in de Hollandsche famille-Mos.
coop te beweren valt. v. O.
‘ia
Uit het bovenstaande blijkt voldoende, dat er
geen beswaren b-staan de film „De Kribbe
bijter” te gaan. zien.
Thans Is aan de orde de nieuwe Nederland
se he film ,De Kribbebijter”, tot stand geko
men onder regie van Hermann Kosterlitz en
Ernst Wlnar met als cameraman Henk Alsem
en Robert Lach, als architecten Wegeriff en
leiding van
-1 MET MABY DRESSELHUfS - LOUIS BOOH
OOLLYMOLLINGER- FRITS VAN DONGEN
AUG. ÖEHLSIEN DE IA MAD-MAGY SMI T
JOHN GOCAUCHRIS BA/tf-AE KÖHLER
REGlEiHERMAN KOSTERLITZ EN
ERNST WINAft
□r
Mc
Op Vrijdag 11 October as. des namiddags
om 5.15 uur zal de heer E. Boekman, wethouder
voor Kunstzaken, te Amsterdam de tentoon
stelling van afflche-ontwerpen. Ingezonden
door de deelnemers aan een daartoe ter gele
genheid van het 40-jarig bestaan der Cinema
tografie door den Nederlandschen Bloecoop-
Bond uitgeschreven prijsvraag, officieel openen.
De tentoonstelling wordt van 11 tot 20 Oc
tober as. In het Stede lijk Museum te Amster
dam gehouden.
staat. Door den feilen storm vliegt nu het twee
tal schokkend verder. Een ongeluk aan de ben
zineleiding dwingt Loop met de parachute naar
beneden te springen en beiden bereiken veilig
den grond.
Even later staan alle lieden, die in Shirley
belang stellen voor den rechter, die een oplos
sing zoekt In dit netelige geval. Shirley, de al-
wijze, helpt hem. Zij verklaart hel
Loop te willen «Ljn.'Tnaar ook bij den
ten later wordt Lynch’s assistent vermoord ge
vonden in zijn kamer en Gregory grijpt de ge
legenheid te baat, om de plaats van assistent
van den detective in te nemen. Het blijkt, dat
Gregory’s voorganger het mysterie dicht op hel
spoor was toen zijn einde kwam. Den volgenden
dag wordt majoor Bruce Cassell, die voor de
komst van Lynch belast was met de smokkel-
affalre, aangetroffen In het gouvernementsge
bouw. probeerende. een dolk te verwijderen uit
bet ontzielde lichaam van den gouverneur.
Verschillende personen worden van dezen
moord verdacht.
Lynch en Gregory maken gedurende hun on
derzoekingstochten verscheidene avonturen
mede. Zü ontsnappen verschillende malen ter
nauwernood aan den dood en ontdekken ten
slotte een oude zeerooversschuKplaats, genaamd
Teachtown. In de Caronl-moerassen, waar zü
in een door de politie gezochte bende opgeno
men en gevangen gehouden worden. Zü vinden
bewijsmateriaal betreffende de dlamanten-
smokkelarU, waarna zij met een klein bootje
ontvluchten om terug te komen in een polltle-
boot. om majoor Cassell en Joan te bevrijden,
die reeds verscheidene dagen vermist worden
De majoor en zijn dochter werden eveneens te
midden van de moerassen gevangen gehouden
door Duval, die onder verdenking staat, de
helper van den moordenaar te zijn, doch die.
zooals nu blijkt, het hoofd Is van de smokke
laarsbende, die de diamanten op de markt
brengt.
De polltieboot waarin Lynch, Gregory en
Sutter zich met eenige agenten bevinden, ach
tervolgt een andere raceboot, waarin Duval zit.
Daar Lynch gelooft, dat Duval de eenige is,
die
vaststellen, draagt hij Gregory en Sutter op,
het geweervuur van Duval niet te beantwoorden,
doch Sutter schiet twee maal, waarna Duval ge
wond neervalt. HIJ wordt zoo vlug mogelijk naar
het hospitaal gebracht, waar de dokter zegt, dat
hjj ongeveer tegen middernacht tot bewustzijn
zal komen en dan zal kunnen spreken.
Lynch zorgt er voor, dat alle verdachten deze
mededeellng ontvangen en.... zooals hij» ver
wachtte, wordt er om elf uur een mes door het
openstaande raain van de ziekenkamer gewor
pen, dat voor het grootste deel In het lichaam
van Duval verdwijnt.
De werkelijke moordenaar kan nu gegrepen
worden.
te doen zouden hebben met een genre film, dat
zich bepaalt tot een laffe tooneelimitatle, een
vrees, die van verschillende zijden dan ook
meer dan eens werd geuit. Het resultaat Is
echter geworden een film, die er niet alleen
zijn mag, doch die zich met recht handhaaft
naast de buitenlandsche films van dezelfde
soort. Hetgeen beteekent, dat de Nederlandsche
amusementsfilm met stukken vooruit is ge
gaan. De grootste verdienste van deze nieuwe
film lijkt ons, dat zü met vaste hand werd ge
maakt en dat we nergens stuiten op pogingen
om filmische krachttoeren te forceeren. die
voorloopig wellicht nog bulten het bereik van
een jonge beweging liggen. Kosterlitz heeft er
baar gestreefd en met goed succes om
een stof tot leven te brengen langs den weg
var. een verantwoorde filmtaal, rustig en ze
ker en zoo bracht hü een resultaat tot stand,
dat met vreugde begroet kan worden. De bltf-
sjclsfeer werd de heele film door bewaard, de
dialoog, hoewel een enkelen keer in herhaling
vervallend, was beschaafd en sober, ’t spel der
artlsten was boven verwachting rustig en zui
ver. de cameraprestaties waren wat men lang
zamerhand van vaklui als Alsem en Lach ver
wachten mocht, uiterst goed verzorgd en met
goed begrip toegepast, terwijl Max Tak muziek
arrangeerde die meer dan eens geestig en
frisch voor den dag kwam.
Zoo is dan een geheel ontstaan, dat er zijn
mag en waarvoor we ons In geen enkel opzicht
hebben te schamen. Zelfs de vrees, dat een
ras-tooneelspeler als Cor Ruys de film op on
gepaste wijze in beslag zou nemen, houdt geen
steek. Hij en al zijn collega’s figureerden uit-
riemend In het geheel, het zuiverst wellicht nog
Louis de Bree als oom Moeki. een rol overigens,
die van alle kanten aantrekkelijk Is.
Over de nieuwe ster Dolly MolUnger uit te
varen, alsof zij een geniale ontdekking zou zijn,
die als een ster uit den hemel is gevallen, lijkt
ons ietwat overdreven. Constateeren we slechts,
dat zij een goed debuut maakte en tot de zeer
bruikbare filmsujetten kan gerekend worden.
Men kent de geschiedenis? Baron van Her-
gershuizen is een oude stljfk<^> met een ver
schrikkelijk humeur. Zijn zoon Willy Is ge
trouwd met een typiste en werd deswege het
huis uitgejaagd. Hjj zoekt een betrekking, die
zijn vader hem spoedig weet te ontfutselen. De
dochter Mary wil met mr. van Maaren trouwen,
doch krijgt geen toestemming en oom Moeki, de
zwager van den baron wandelt tusschen deze
Intriges rond, verzoenend en evenwichtig. Loes,
de vrouw van Willy, waagt een stout plan. Zij
zal schoonpapa, die haar niet kent en ook niet
kennen wil. gaan bewerken, doch bij aankomst
cp het slot, wordt zij «voor de nieuwe zoo-
veelste huishoudster aangezien. Zij speelt
haar rol, wordt door den ouden baron gevierd
ab geen ander.
Willy gaat zijn vrouw zoeken, vindt haar In
het ouderlijke huls, stuift op. doch wordt door
oom Moeki getemd. Pa is verheugd zijn zoon
weer te zien, als hij verneemt, dat zijn vrouw
hem in den steek liet. HIJ wenscht een ontnid-
deiljjke scheiding en hoodigt mr. v. Maaren uit
de noodige maatregelen te nemen. Zoo zijn op
ccn gegeven moment alle partijen op het slot
aanwezig en de bom kan barsten. Zij barst
voorbeeldig. De Kribbebijter bezwijkt, ab hU
boort dat zijn voortreffelijke huishoudster de
vrouw van zijn zoon is en nu deze kogel door
de kerk is. is tevens het pad voor Mary en van
Maaren geëffend.
Tusschen deze bedrijven door zien we nog het
meewarig type van den heer Schimmelman
rondwaren, aanvankelijk voorbeschikt om
Mary’s echtgenoot te worden: we zien oom
Moeki wonderen verrichten met de zenuwdrup-
pcls van zijn zwager enz. enz. Kortom de film
is gevuld, doch gelukkig niet overvuld met al
lerlei accenten, die te genieten zijn. De film Is
licht en vlot, helder en logisch en wat wil men
meer? Men wil alleen dit nog. dat deze film
eer volgende maal wederom zal worden over
troffen.
et Fransche filmwerk, dat onder den titel
„De Rozenkrans" sedert enkele weken
zijn vertoonlngen in Nederland verkreeg
en zoowel verwant ts aan den bekenden roman
van dien naam van Florence Barclay, als aan
het tooneelstuk van André Bisson, bleek Iets
minder teleurstellend dan men gewoonlijk er
vaart van dergelijke films. Eerlijk gezegd was
onze verwachting niet hoog gespannen; en ook
na een niet eens al te vernietigd oordeel
moeten we toch waarschuwen tegen het hoog
spannen van verwachtingen, wat deze film be
treft. Want daarvoor Is het in wezen teveel
maakwerk, teveel tooneelmatig opvoeren van
verschillende aangrijpende tafereelen.
Daar komt een factor bjj, die overwogen dient
te worden, wanneer men deze film wil gaan
den. Het is geen antl-katholieke film, het Is
jeen film waarin de onverschilligheid hoogtij
viert, alleen aan banden gehouden door ’t fat
soen, het Is zelfs ’n film, waarin de rozenkrans
in een mooi lied vereerd wordt. Maar het is
ook geen katholieke film, zooals men ten on
rechte zou meenen te kunnen opmaken uit den
titel. Want er komt wel een kapel in voor, maar
de priester is er afwezig en evenzoo ziet men
er een abdij, maar zonder monniken.
Het is een geneutraliseerde film en dat maakt
nooit een prettlgen indruk, wanneer er nu een
maal sprake moet zijn van katholieke waar-
deeringen, al betreffen die nu maar het ge
bruik van den rozenkrans of de symboliek van
het kruis.
Dan valt er nog iets te vragen. Waarom een
film die over algemeen-menschelljke emoties en
ervaringen handelt, opgenomen met den ach-
Leöersteger en onder muzikale
Tak. De rollen lagen In handen van Oor
Ruys. Louis de Bree, Frits van Dongen, Dolly
MolUnger Louis Borel, Mary Dresselhuys, Chris’
®«ay. Blen de la Mar, August Kiehl, Mary
Smit ex.
Het feit, dat deze film gemaakt werd naar
net bekende tooneelstuk „De Krjpbebtjter" kon
moeilijk de vrees voorkomen, dat we hier weer
kleintje, dat in het midden van de film een
weesje wordt en voor wie vliegeniers, oude
milUonnairs en een verliefde jongedame hun
hartebloed storten. Shirley Blake heet zjj hier
en als de film begint, heeft ztf haar vader, een'
jong vliegenier, door een verkeersongeluk ver
loren. Haar moeder is tweede meisje bjj een
parvenu-achtig echtpaar met een vervelend en
verwend kind, alsmede een rijken oom in een
rolstoel, weljce oom een week hart in een ruw
lichaam bezit. Shirley s moeder verongelukt, ab
zjj onder een auto loopt en Shirley schijnt aan
de hardvochtigheid van de rare familie over
geleverd te zijn. Maar daar is nog de vliegenier
Loop Merrit, een vriend van Shirley’s vader en
dus ook haar vriend. HU wil Shirley adopteeren,
maar ook de oude oom wil dat, tot grooten schrik
van de familie, die de erfenis reeds In het ver
schiet ziet verdwijnen. Voorloopig zal Shirley
dan maar bU de familie blijven, waar zij echter
hoogst onyriendelljk behandeld wordt. Op een
nacht verlaat zjj in stormweer het hub en gaat
naar het vliegveld om Loop op te zoeken. Zij
verklaart niet meer terug te willen en btf hem
te willen blijven. Doch In denzelfden nacht
wordt een vliegenier gezocht, die voor duizend
dollar naar New-York wil vliegen. Iedereen
weigert, alleen Loop neemt de kans waar, omdat
hU die duizend dollar gebruiken kan voor een
proces met den ouden oom, die een duren ad
vocaat heeft geëngageerd om Shirley te kunnen
behouden. Loop stijgt op en lubterend naar de
radio verneemt hjj het nieuws, dat hU Shirley
zou hebben ontvoerd» Op zijn schaterlach ver
schijnt de-kleine achter zijn stuurstoel. Zü was
^kro^ennmtW“^t.°dltn“ na£ ^Sl'faml- «.unuagiHiuuaK uuur lUUJJBniJO vvurscwiiBK Tmi
ne zou teruggebracht worden Loop schrikt ach 2 Zoiidagavondvoorstellingeii te 7.15ei 9.45
een ongeluk en begrijpt wat hem te wachten
uw plaatsen. Dag. 3-5 uur. Telefoon 2650
Ot* deze politiefilm b weer een van die
Amertkaansche verhalen, die hun succes dan-
jen san den eenvoud en vooral de zakelijkheid
waarmede zü verteld worden. De film valt In
it meer dan eens door ons aangehaalde twee-
deplans-serle, welke zich vaak gunstig van de
eersteplans onderscheidt, al willen we daax-
mede niet betoogen, dat de tweedeplans-films
(owleso de voorkeur verdienen boven alle
andere.
Hier zien we de politie in haar zware taak,
den strijd tegen de onderwereld en niet alleen
krijgen we een kijk op de practjjk. maar ook
op de theorie, op het systeem, dat In de politie-
centrale alle touwtjes bij elkaar houdt en van
daar uit de politie-wagens met hun agenten
door de heele Vereenlgde Staten bestuurt.
Er Is een jonge held en In zooverre Is de
film minder zakelük dan wenschelijk ware
geweest, die het met zjjn chef niet zoo heel
goed vinden kan. Wij krijgen reeds aan het
begin van de film de geruststelling, dat de
held, Ross Martin, aan het einde victorie zal
braaien, al was het alleen reeds omwille van
bet Heve kind, dat op zün verklaringen wacht.
ross Martin trekt er met zjjn kameraad op uit
om een gangster-auto te achtervolgen en
slaagt er büna in de boeven te pakken. Een
rwaar rookgordijn belet hem echter zijn taak
tot het einde te volbrengen. Deswege ontslaat
zijn chef hem. hoe onlogisch het ook voor ons.
toeschouwers lükt. En nu b het wachten oo
de groote heldendaad, die den jongeman moet
rebablUteeren. Zü komt, eer we er op bedacht
rijn, want ziet: de bende, die hjj niet te pak
ken kon krügen. rooft het lieve meisje, dat
Martin bemint en nu b de jonge held niet
meer te houden. Hü luistert naar geen verboden
van zün vroegeren chef. Integendeel: hü steelt
diens revolver en motor en trekt er voor de
tweede maal op uit. Intusschen hebben de
schurken, die in Amerika veel intelligenter
zijn dan de politie, de politioneele omroep-
centrale vernield, zoodat men het spoor der
misdadigers niet op de minuut af meer vo'gen
kan. Geen nood overigens, want een andere
staat kan omroepen en zoo hoort dan Martin,
wiens motor, evenab alle politle-auto’s van een
ontvanger b voorzien, dat hü de roovers als
het ware op de hielen zit. Maar de politie
heeft ontdekt, dat ook de boeven een radio
in hun auto hebben en alle omroeperlj kun
nen hooren, zoodat zjj zich aan alle gevaarlijke
punten kunnen onttrekken. Dit begrijpt de
politie ten lange lest, en nu krijgt de col
lega van Martin een snugger idee. Hij verkoopt
een Hauw en kinderachtig praatje voor de
microfoon, waaruit Martin kan distilleeren hoe
de situatie precies b en z<*> heeft hij de
schurken in minder dan geen tijd ingehaald.
Weer echter treedt het rookgordijn In werking,
doch tot ons aller verwondering rijdt Martin
er dwars doorheen, springt op de treeplank
van den auto en dwingt heelemaal alleen een
viertal kereb en een Juffrouw, uit te stappen
en met hem mee te gaan naar het eerstvolgend
politiebureau, waar het gezelschap in verzeker
de beWaring wordt gesteld. En zoo volbrac.’.t
Martin, door de liefde gedreven, ren helden
daad, die alle politie-agenten der Vereenlgde
Staten samen en In vereeniging niet konden
opknappen. Het loon voor zün dapperheid b'ljft
niet uit: de lieftallige jongedame spelt hem het
politie-msigne weer op de borst en belooft hem
lijn vrouw te zullen worden.
Wanneer men uit deze film alle onwaar
schijnlijkheden weg laat, of liever ze op den
koop toeneemt.' dan houdt men een film over
vol achtervolging, motorgeronk en overmoed.
Een en ander Is voldoende om toeschouwers
anderhalf uur vrüen tüd in spanning bezig te
houden. Bezwaren tegen deze film hebben
niet.
Tan deze film, die in het Roxy
draalt, luidt de inhoud als volgt:
Bertram Lynch, een defectieve van Scotland
Yard, Wordt door Sir Ellery Bronson, den gou
verneur van het eiland Trinidad naar Port of
Spain ontboden. Zijn taak is, een einde te ma
ken aan den steeds toenemenden vloed van
Brazlliaansche diamanten, welke via Trinidad
op de wereldmarkt komen.
Kort na zijn aankomst wordt Lynch’s leven
gered door Gregory Bronson, het neefje van den
gouverneur, die een waarschuwing roept, zoodat
voorkomen> wordt, dat Lynch het slachtoffer
wordt van een messenwerper. Een paar mlnu-
Ab de kleine, zes-jarige Shirley Temple In
een film optreedt krijgt men steeds den indruk,
dat niet alleen de heele kolonie van Holly
wood. maar de heele samenleving alleen voor
haar bestaat. In de film „Hartedief" vechten
eenige dozünen menschen om het bezit van het