Waar de filmband rolt DIAMANT SMOKKELAARS SHIRLEY TEMPLE 3 WERELD 0 SUCCESSEN 3 De hele wereld lacht IFA-FILMS De Rozenkrans n p I. EEN GOEDE FILM VICTORIA-THEATER HARMONIE BIOSCOOP PATROUILLEWAGEN 99 4 VERWACHT: het nieuwe Russische grootse filawork patrouillewagen 99 /IN Regie: ALEXANDROFF Een evenwichtige film I.F.A^FILMS RL. LANGESTRAAT BRENGT VANAF VRIJDAG De Hartedief ADEMBENEMENDE SPANNING 14 JAAR TOEGANG Diamantsmokkelaar TEL. 2650 DOELENSTR. ri 12 Verwacht: «- in Zondagmiddag doorloopende voorstelling vanaf VANAF 11 OCTOBER TOT EN MET 16 OCTOBJER A.S. (CAR 99) AMERIKAANSCHE POLITIEFILM LEEFTIJD 18 JAAR IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIII s IJ rf^. JCT £en prettige, vroolyke film in Victoria L t Amerikaansche politiefilm in de Harmonie SENSATIONEELE FILM, ZICH AFSPELEND IN DE WILDERNISSEN VAN TRINIDAD, SPELEND OP HET EILAND TRINIDAD Shirley Temple in een scène uit de Fox-Film „Hartediel" IND lam-C Dijk VERDIENT STEEDS AANBEVELING C*ri< Baay, Mary Dresselhuys en Louis Borel als Schtmihelman, Mary en mr. Van v Maaren in „De Kribbebifter? Telefoon 3103 Vanaf Vrijdag aj. de nieuwste en tevens de beste Hoü. film „LOVE ME FOREVER” „De Kribbebijter” brachten in het verleden belangrijke werken en zullen U ook in de toekomst nog veel interessants te zien geven. Dol-komlsche scènes, prachtige creaties. Een overwinning op filmgebied. Een Nederl. film met Nederl. artlsten. TOEGANG ALLE LEEFTIJDEN. Plaatsbespr. dringend aanbevolen ’s morgens van 111 u. Beh. Zondag eiken avond slechts 1 voorstelling, aanv. 754 u. Zondag 3 voorstellingen, aanvang 2 uur, 454 en 754 uur. F fiche-wedstrijd JAMES DUNN^ I ‘n FOX film, die vermaakt ontroert en boeit In het Roxy~theater 77/ 7( Shirley Temple in City V-eeMg. jaah. CuiematogMifie. ROX 1 i Wjj c Theater Smit TOBGANG SX1N UVTUD X. Bespreekt tijdig plaatsen. Dag. 3-5 uur. Telefoon 2650 o de s WERELDS TROETELKIND. ALS HET ENGELTJE VAN HET VLIEGVELD,' WIER PERSOONTJE CONSTERNATIE EN JALOE ZIE VERWEKT EN IEDERS HART STEELT Naar wü vernemen zal binnenkort In roulatt» worden gebracht de Nederlandsche sprekende versie van „De overwinning van Sherlock Hol mes", een Engelsche film, die in bet Neder- landsch werd nagesynchroniseerd. Een voordeel van deze nasynchronlsatle la de totale afwezigheid van hinderlijke titels door de beelden heen, met als gevolg een beter begre pen van den dialoog. 0.85 1393» lo in H- en Ifs o- 1- 0.75 tel IJS i 135 «d lijd er- Dw ►re lat «k dZ >rv liefst bjj ouden oom en ook blf een aardige jonge tante, een nichtje van de booze mevrouw en de vroegere verloofde van Loop (gelukkig!). De wijze rechter weet thans raad, inviteert de drie gegadigden, plus Shirley in zijn studeervertrek, waar spoedig de definitieve oplossing zal gevonden worden. Loop en de lieve tante zullen trouwen en Shirley adopteeren en de rollende oom zal zijn familie verlaten om zijn verdere dagen in het nieuwe gezin te gaan doorbrengen. Zoo zijn alle par tijen dolgelukkig, behalve natuurlijk de echte lieden met het vervelende kind, die allen de boosaardigheid in persoon sjjn en hun afstraf fing dus verdienen. Geen bezwaren tegen deze film. Onze tweede Grace Moore-film KOMT NAAK NEDERLAND C reeve- Boeman Colombia Film N.V. CITY Ter gelegenheid van de LUMIÈRE-FEESTEN brengen wij U de grootste succesfilm van den laatsten tijd De redenen, waarom de Ifa juist dese film ter nasynchronlsatle koos, zijn: ten eerste de kwaliteit van de film, ten tweede de aard van het gegeven, dat het Nederlandsche publiek ligt, ten derde het feit, dat deze film tot stand kwam zonder „wereldberoemde" sterren. tergrond van een al te opgesmukt salon-leven? Het is werkelijk of er geen vuiltje aan de lucht is in de moderne maatschappijdat kunnen de grapjes van de oude hertogin bjj haar ontbijt op bed zelfs niet goedmaken, dat mag zelfs de Fransche luchthartigheid niet zoo maar pas- seeren! Met dat al is „De Rozenkrans" een evenwich tige film, weliswaar met een paar knal-effecten, doch toch zoo dat oud en jong er zijn eigen gemoedereerd pleizier aan kan hebben. Niet leder is op avant-garde-experimenten gesteld, wanneer hjj een avondje naar de blos wil; en speciaal voor zulke menschen is hier wat zij zullen noemen: een mooie film te zien. Film in den zin van verbeelding eener poë tische dus gefantaseerde werkelijkheid is dit werkstuk noch naar den inhoud, noch naar de expressie ervan. Het is van aanvang tot einde gefotografeerd tooneel, rustig gevarieerd, zon der tempo door Gaston Ravel en Tony Lekaln geregisseerd. De spelers hebben zich moeten schikken naar den theaterknecht, niet naar den clnéast, geen enkele figuur vermocht daar door op te vallen, waarbij overigens Louisa de Momand de kleine kans, die tij daarop als hoofdpersoon had, zelf nog geheel teniet deed. Daarmee is alles gezegd, wat er van deze nieu we verschijning in de Hollandsche famille-Mos. coop te beweren valt. v. O. ‘ia Uit het bovenstaande blijkt voldoende, dat er geen beswaren b-staan de film „De Kribbe bijter” te gaan. zien. Thans Is aan de orde de nieuwe Nederland se he film ,De Kribbebijter”, tot stand geko men onder regie van Hermann Kosterlitz en Ernst Wlnar met als cameraman Henk Alsem en Robert Lach, als architecten Wegeriff en leiding van -1 MET MABY DRESSELHUfS - LOUIS BOOH OOLLYMOLLINGER- FRITS VAN DONGEN AUG. ÖEHLSIEN DE IA MAD-MAGY SMI T JOHN GOCAUCHRIS BA/tf-AE KÖHLER REGlEiHERMAN KOSTERLITZ EN ERNST WINAft □r Mc Op Vrijdag 11 October as. des namiddags om 5.15 uur zal de heer E. Boekman, wethouder voor Kunstzaken, te Amsterdam de tentoon stelling van afflche-ontwerpen. Ingezonden door de deelnemers aan een daartoe ter gele genheid van het 40-jarig bestaan der Cinema tografie door den Nederlandschen Bloecoop- Bond uitgeschreven prijsvraag, officieel openen. De tentoonstelling wordt van 11 tot 20 Oc tober as. In het Stede lijk Museum te Amster dam gehouden. staat. Door den feilen storm vliegt nu het twee tal schokkend verder. Een ongeluk aan de ben zineleiding dwingt Loop met de parachute naar beneden te springen en beiden bereiken veilig den grond. Even later staan alle lieden, die in Shirley belang stellen voor den rechter, die een oplos sing zoekt In dit netelige geval. Shirley, de al- wijze, helpt hem. Zij verklaart hel Loop te willen «Ljn.'Tnaar ook bij den ten later wordt Lynch’s assistent vermoord ge vonden in zijn kamer en Gregory grijpt de ge legenheid te baat, om de plaats van assistent van den detective in te nemen. Het blijkt, dat Gregory’s voorganger het mysterie dicht op hel spoor was toen zijn einde kwam. Den volgenden dag wordt majoor Bruce Cassell, die voor de komst van Lynch belast was met de smokkel- affalre, aangetroffen In het gouvernementsge bouw. probeerende. een dolk te verwijderen uit bet ontzielde lichaam van den gouverneur. Verschillende personen worden van dezen moord verdacht. Lynch en Gregory maken gedurende hun on derzoekingstochten verscheidene avonturen mede. Zü ontsnappen verschillende malen ter nauwernood aan den dood en ontdekken ten slotte een oude zeerooversschuKplaats, genaamd Teachtown. In de Caronl-moerassen, waar zü in een door de politie gezochte bende opgeno men en gevangen gehouden worden. Zü vinden bewijsmateriaal betreffende de dlamanten- smokkelarU, waarna zij met een klein bootje ontvluchten om terug te komen in een polltle- boot. om majoor Cassell en Joan te bevrijden, die reeds verscheidene dagen vermist worden De majoor en zijn dochter werden eveneens te midden van de moerassen gevangen gehouden door Duval, die onder verdenking staat, de helper van den moordenaar te zijn, doch die. zooals nu blijkt, het hoofd Is van de smokke laarsbende, die de diamanten op de markt brengt. De polltieboot waarin Lynch, Gregory en Sutter zich met eenige agenten bevinden, ach tervolgt een andere raceboot, waarin Duval zit. Daar Lynch gelooft, dat Duval de eenige is, die vaststellen, draagt hij Gregory en Sutter op, het geweervuur van Duval niet te beantwoorden, doch Sutter schiet twee maal, waarna Duval ge wond neervalt. HIJ wordt zoo vlug mogelijk naar het hospitaal gebracht, waar de dokter zegt, dat hjj ongeveer tegen middernacht tot bewustzijn zal komen en dan zal kunnen spreken. Lynch zorgt er voor, dat alle verdachten deze mededeellng ontvangen en.... zooals hij» ver wachtte, wordt er om elf uur een mes door het openstaande raain van de ziekenkamer gewor pen, dat voor het grootste deel In het lichaam van Duval verdwijnt. De werkelijke moordenaar kan nu gegrepen worden. te doen zouden hebben met een genre film, dat zich bepaalt tot een laffe tooneelimitatle, een vrees, die van verschillende zijden dan ook meer dan eens werd geuit. Het resultaat Is echter geworden een film, die er niet alleen zijn mag, doch die zich met recht handhaaft naast de buitenlandsche films van dezelfde soort. Hetgeen beteekent, dat de Nederlandsche amusementsfilm met stukken vooruit is ge gaan. De grootste verdienste van deze nieuwe film lijkt ons, dat zü met vaste hand werd ge maakt en dat we nergens stuiten op pogingen om filmische krachttoeren te forceeren. die voorloopig wellicht nog bulten het bereik van een jonge beweging liggen. Kosterlitz heeft er baar gestreefd en met goed succes om een stof tot leven te brengen langs den weg var. een verantwoorde filmtaal, rustig en ze ker en zoo bracht hü een resultaat tot stand, dat met vreugde begroet kan worden. De bltf- sjclsfeer werd de heele film door bewaard, de dialoog, hoewel een enkelen keer in herhaling vervallend, was beschaafd en sober, ’t spel der artlsten was boven verwachting rustig en zui ver. de cameraprestaties waren wat men lang zamerhand van vaklui als Alsem en Lach ver wachten mocht, uiterst goed verzorgd en met goed begrip toegepast, terwijl Max Tak muziek arrangeerde die meer dan eens geestig en frisch voor den dag kwam. Zoo is dan een geheel ontstaan, dat er zijn mag en waarvoor we ons In geen enkel opzicht hebben te schamen. Zelfs de vrees, dat een ras-tooneelspeler als Cor Ruys de film op on gepaste wijze in beslag zou nemen, houdt geen steek. Hij en al zijn collega’s figureerden uit- riemend In het geheel, het zuiverst wellicht nog Louis de Bree als oom Moeki. een rol overigens, die van alle kanten aantrekkelijk Is. Over de nieuwe ster Dolly MolUnger uit te varen, alsof zij een geniale ontdekking zou zijn, die als een ster uit den hemel is gevallen, lijkt ons ietwat overdreven. Constateeren we slechts, dat zij een goed debuut maakte en tot de zeer bruikbare filmsujetten kan gerekend worden. Men kent de geschiedenis? Baron van Her- gershuizen is een oude stljfk<^> met een ver schrikkelijk humeur. Zijn zoon Willy Is ge trouwd met een typiste en werd deswege het huis uitgejaagd. Hjj zoekt een betrekking, die zijn vader hem spoedig weet te ontfutselen. De dochter Mary wil met mr. van Maaren trouwen, doch krijgt geen toestemming en oom Moeki, de zwager van den baron wandelt tusschen deze Intriges rond, verzoenend en evenwichtig. Loes, de vrouw van Willy, waagt een stout plan. Zij zal schoonpapa, die haar niet kent en ook niet kennen wil. gaan bewerken, doch bij aankomst cp het slot, wordt zij «voor de nieuwe zoo- veelste huishoudster aangezien. Zij speelt haar rol, wordt door den ouden baron gevierd ab geen ander. Willy gaat zijn vrouw zoeken, vindt haar In het ouderlijke huls, stuift op. doch wordt door oom Moeki getemd. Pa is verheugd zijn zoon weer te zien, als hij verneemt, dat zijn vrouw hem in den steek liet. HIJ wenscht een ontnid- deiljjke scheiding en hoodigt mr. v. Maaren uit de noodige maatregelen te nemen. Zoo zijn op ccn gegeven moment alle partijen op het slot aanwezig en de bom kan barsten. Zij barst voorbeeldig. De Kribbebijter bezwijkt, ab hU boort dat zijn voortreffelijke huishoudster de vrouw van zijn zoon is en nu deze kogel door de kerk is. is tevens het pad voor Mary en van Maaren geëffend. Tusschen deze bedrijven door zien we nog het meewarig type van den heer Schimmelman rondwaren, aanvankelijk voorbeschikt om Mary’s echtgenoot te worden: we zien oom Moeki wonderen verrichten met de zenuwdrup- pcls van zijn zwager enz. enz. Kortom de film is gevuld, doch gelukkig niet overvuld met al lerlei accenten, die te genieten zijn. De film Is licht en vlot, helder en logisch en wat wil men meer? Men wil alleen dit nog. dat deze film eer volgende maal wederom zal worden over troffen. et Fransche filmwerk, dat onder den titel „De Rozenkrans" sedert enkele weken zijn vertoonlngen in Nederland verkreeg en zoowel verwant ts aan den bekenden roman van dien naam van Florence Barclay, als aan het tooneelstuk van André Bisson, bleek Iets minder teleurstellend dan men gewoonlijk er vaart van dergelijke films. Eerlijk gezegd was onze verwachting niet hoog gespannen; en ook na een niet eens al te vernietigd oordeel moeten we toch waarschuwen tegen het hoog spannen van verwachtingen, wat deze film be treft. Want daarvoor Is het in wezen teveel maakwerk, teveel tooneelmatig opvoeren van verschillende aangrijpende tafereelen. Daar komt een factor bjj, die overwogen dient te worden, wanneer men deze film wil gaan den. Het is geen antl-katholieke film, het Is jeen film waarin de onverschilligheid hoogtij viert, alleen aan banden gehouden door ’t fat soen, het Is zelfs ’n film, waarin de rozenkrans in een mooi lied vereerd wordt. Maar het is ook geen katholieke film, zooals men ten on rechte zou meenen te kunnen opmaken uit den titel. Want er komt wel een kapel in voor, maar de priester is er afwezig en evenzoo ziet men er een abdij, maar zonder monniken. Het is een geneutraliseerde film en dat maakt nooit een prettlgen indruk, wanneer er nu een maal sprake moet zijn van katholieke waar- deeringen, al betreffen die nu maar het ge bruik van den rozenkrans of de symboliek van het kruis. Dan valt er nog iets te vragen. Waarom een film die over algemeen-menschelljke emoties en ervaringen handelt, opgenomen met den ach- Leöersteger en onder muzikale Tak. De rollen lagen In handen van Oor Ruys. Louis de Bree, Frits van Dongen, Dolly MolUnger Louis Borel, Mary Dresselhuys, Chris’ ®«ay. Blen de la Mar, August Kiehl, Mary Smit ex. Het feit, dat deze film gemaakt werd naar net bekende tooneelstuk „De Krjpbebtjter" kon moeilijk de vrees voorkomen, dat we hier weer kleintje, dat in het midden van de film een weesje wordt en voor wie vliegeniers, oude milUonnairs en een verliefde jongedame hun hartebloed storten. Shirley Blake heet zjj hier en als de film begint, heeft ztf haar vader, een' jong vliegenier, door een verkeersongeluk ver loren. Haar moeder is tweede meisje bjj een parvenu-achtig echtpaar met een vervelend en verwend kind, alsmede een rijken oom in een rolstoel, weljce oom een week hart in een ruw lichaam bezit. Shirley s moeder verongelukt, ab zjj onder een auto loopt en Shirley schijnt aan de hardvochtigheid van de rare familie over geleverd te zijn. Maar daar is nog de vliegenier Loop Merrit, een vriend van Shirley’s vader en dus ook haar vriend. HU wil Shirley adopteeren, maar ook de oude oom wil dat, tot grooten schrik van de familie, die de erfenis reeds In het ver schiet ziet verdwijnen. Voorloopig zal Shirley dan maar bU de familie blijven, waar zij echter hoogst onyriendelljk behandeld wordt. Op een nacht verlaat zjj in stormweer het hub en gaat naar het vliegveld om Loop op te zoeken. Zij verklaart niet meer terug te willen en btf hem te willen blijven. Doch In denzelfden nacht wordt een vliegenier gezocht, die voor duizend dollar naar New-York wil vliegen. Iedereen weigert, alleen Loop neemt de kans waar, omdat hU die duizend dollar gebruiken kan voor een proces met den ouden oom, die een duren ad vocaat heeft geëngageerd om Shirley te kunnen behouden. Loop stijgt op en lubterend naar de radio verneemt hjj het nieuws, dat hU Shirley zou hebben ontvoerd» Op zijn schaterlach ver schijnt de-kleine achter zijn stuurstoel. Zü was ^kro^ennmtW“^t.°dltn“ na£ ^Sl'faml- «.unuagiHiuuaK uuur lUUJJBniJO vvurscwiiBK Tmi ne zou teruggebracht worden Loop schrikt ach 2 Zoiidagavondvoorstellingeii te 7.15ei 9.45 een ongeluk en begrijpt wat hem te wachten uw plaatsen. Dag. 3-5 uur. Telefoon 2650 Ot* deze politiefilm b weer een van die Amertkaansche verhalen, die hun succes dan- jen san den eenvoud en vooral de zakelijkheid waarmede zü verteld worden. De film valt In it meer dan eens door ons aangehaalde twee- deplans-serle, welke zich vaak gunstig van de eersteplans onderscheidt, al willen we daax- mede niet betoogen, dat de tweedeplans-films (owleso de voorkeur verdienen boven alle andere. Hier zien we de politie in haar zware taak, den strijd tegen de onderwereld en niet alleen krijgen we een kijk op de practjjk. maar ook op de theorie, op het systeem, dat In de politie- centrale alle touwtjes bij elkaar houdt en van daar uit de politie-wagens met hun agenten door de heele Vereenlgde Staten bestuurt. Er Is een jonge held en In zooverre Is de film minder zakelük dan wenschelijk ware geweest, die het met zjjn chef niet zoo heel goed vinden kan. Wij krijgen reeds aan het begin van de film de geruststelling, dat de held, Ross Martin, aan het einde victorie zal braaien, al was het alleen reeds omwille van bet Heve kind, dat op zün verklaringen wacht. ross Martin trekt er met zjjn kameraad op uit om een gangster-auto te achtervolgen en slaagt er büna in de boeven te pakken. Een rwaar rookgordijn belet hem echter zijn taak tot het einde te volbrengen. Deswege ontslaat zijn chef hem. hoe onlogisch het ook voor ons. toeschouwers lükt. En nu b het wachten oo de groote heldendaad, die den jongeman moet rebablUteeren. Zü komt, eer we er op bedacht rijn, want ziet: de bende, die hjj niet te pak ken kon krügen. rooft het lieve meisje, dat Martin bemint en nu b de jonge held niet meer te houden. Hü luistert naar geen verboden van zün vroegeren chef. Integendeel: hü steelt diens revolver en motor en trekt er voor de tweede maal op uit. Intusschen hebben de schurken, die in Amerika veel intelligenter zijn dan de politie, de politioneele omroep- centrale vernield, zoodat men het spoor der misdadigers niet op de minuut af meer vo'gen kan. Geen nood overigens, want een andere staat kan omroepen en zoo hoort dan Martin, wiens motor, evenab alle politle-auto’s van een ontvanger b voorzien, dat hü de roovers als het ware op de hielen zit. Maar de politie heeft ontdekt, dat ook de boeven een radio in hun auto hebben en alle omroeperlj kun nen hooren, zoodat zjj zich aan alle gevaarlijke punten kunnen onttrekken. Dit begrijpt de politie ten lange lest, en nu krijgt de col lega van Martin een snugger idee. Hij verkoopt een Hauw en kinderachtig praatje voor de microfoon, waaruit Martin kan distilleeren hoe de situatie precies b en z<*> heeft hij de schurken in minder dan geen tijd ingehaald. Weer echter treedt het rookgordijn In werking, doch tot ons aller verwondering rijdt Martin er dwars doorheen, springt op de treeplank van den auto en dwingt heelemaal alleen een viertal kereb en een Juffrouw, uit te stappen en met hem mee te gaan naar het eerstvolgend politiebureau, waar het gezelschap in verzeker de beWaring wordt gesteld. En zoo volbrac.’.t Martin, door de liefde gedreven, ren helden daad, die alle politie-agenten der Vereenlgde Staten samen en In vereeniging niet konden opknappen. Het loon voor zün dapperheid b'ljft niet uit: de lieftallige jongedame spelt hem het politie-msigne weer op de borst en belooft hem lijn vrouw te zullen worden. Wanneer men uit deze film alle onwaar schijnlijkheden weg laat, of liever ze op den koop toeneemt.' dan houdt men een film over vol achtervolging, motorgeronk en overmoed. Een en ander Is voldoende om toeschouwers anderhalf uur vrüen tüd in spanning bezig te houden. Bezwaren tegen deze film hebben niet. Tan deze film, die in het Roxy draalt, luidt de inhoud als volgt: Bertram Lynch, een defectieve van Scotland Yard, Wordt door Sir Ellery Bronson, den gou verneur van het eiland Trinidad naar Port of Spain ontboden. Zijn taak is, een einde te ma ken aan den steeds toenemenden vloed van Brazlliaansche diamanten, welke via Trinidad op de wereldmarkt komen. Kort na zijn aankomst wordt Lynch’s leven gered door Gregory Bronson, het neefje van den gouverneur, die een waarschuwing roept, zoodat voorkomen> wordt, dat Lynch het slachtoffer wordt van een messenwerper. Een paar mlnu- Ab de kleine, zes-jarige Shirley Temple In een film optreedt krijgt men steeds den indruk, dat niet alleen de heele kolonie van Holly wood. maar de heele samenleving alleen voor haar bestaat. In de film „Hartedief" vechten eenige dozünen menschen om het bezit van het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 9