BERNARD KOOMEN M. MEIJER ZOON WIJ GEVEN MICA’TJES SPAANDER Co LKMAAR VAN NIEUWKUYK 3 BERNARD KOOMEN SCHOENEN PRIJSNOTEERING MEINDERT OPDAM P. J. VAN KESSEL voor U beteekent Landhuis! Laat bloemen Uw tolk zijn BLOEMENMAGAZIJN B. J. SCHUIJFF - PAYGL0P9 SCHOENHANDEL MIDDENSTANDS CAMPAGNE !4TZa26 OCTOBER HET LEDERHUIS” NORDEMANN TIEN GEBODEN bij den Middenstand Mi GEEFT BONNEN MICA-WEEK C. A. RUYGH o m Middenstandsactie LAAT 142 OM GROOTE PRIJZEN GRATIS TE WINNEN ALKMAAR LAAT WERKEN Koloniale, Comestibles en Fijne Vleetchwsren H. BOSSERT ZOON N.V. ALKMAARSCHE R1JWIELCENTRALE J. B. ACKERMANN 2 o 5 BURGER-LAAT ALKMAAR KOOPT DONDERDAG 17 OCTOBER 1935 JiEN ••en oso VRAAGT ONZE MICA-BONNEN Filialen te Den Helder TELEFOON JCT jn te KAN NIET, BESTAAT NIET iTIGE Tel. 4362 EEN VRIÉNDELIJK GEZICHT TELEFOON 3S96 1.10 0.55 ANTNRACIET TELEFOON 2595 0.98 MEEmm IZZLE KOLENHANDEL LANDHUIS WINNEN? en IJmuiden-Oost 3.8.9.6 HOOFDPRIJS EEN is toch het MEEST GESORTEERD in Dames- en Avondtaschjes, Treksiuitingstasschen, Italiaansche Byouterieën, Koffers, Reis-artikelen PANTOFFELS VOETBAL- EN HOCKEY-ART. TAFEL-TENNIS KANTOOR EN MAGAZIJNEN HELDERSCHEWEG WOONHUIS SCHARLOO17a TELEF. 3-2-6-O Wwscht voer Uw MICAPRIJS too KUNSTVOORWERP Tlo of aodor aotaal van NUIGBROUWERSTRAAT 11 ALKMAAR LET OP HET JUISTE ADRES - DEELNEMER AAN DE MICA HOUTTIL 17 ALKMAAR PLUIMVEE- EN VOGELVOEDERS bij een VERTROUWD ADRES Koopt *t dus bij idingeg Groette torteering Rijwiellampen, Staurtaeschen, Jaebeschennert en alle mogelijke rywielbenoodigdbedeii. Kwaliteitsartikelen tegen matige prijzen. Ziet onze etalage. RIDDERSTRAAT 6-8 - Tel. 4362 - ALKMAAR SLAGROOM GEBAKJES SLAGROOM TAARTEN 3 Ook in Japonstoffen brengen wij hef ALLERNIEUWSTE en ALLERBESTE dlllllllll (MIDDEN IN DE PAYCLOP) LANGESTRAAT 99 mta»« «WK ’ronder. RITSEVOORT 36 (HOR VROUWENSTRAAT» M t BRANDSTOF L nHiiHiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii in De prachtig gelegen St. Josephkerk F KALHVLEKSCB SCHAFENVLEESCH «•- d«n □rtasnatte METWORST 030 „Service”, voorkomt de wenschen administratie In WIJ GEVEN MICA-BONNEN Uk en*- Typisch doorkijkje bij »’t Hooge Hugs" I VAN Extra wUd 1 I HST ADRES voor o» 041 0.23 030 OM Poulet Gehakt Lappen Fricandeau Karbonade Biefstuk Oesters 034 0 30 034 033 035 0.00 0.00 *n met de 1 DUk M L Erekat ere: Bul tmens Ms- acht De L v. Me die em beriteM ider ifl» >k <n» MN, Bi neklN 1 Ni N iebt N* Me I» N« «PU*- te »»- na n- wt> Oeotr. Mt wte i pe» SCHOUTEN8TR. - ALKMAAR Vlotte W* mlng al .O L k bet K ide Mont- dsen ott ek, o. de IJmuldeu, uit Beet, tt Kertrv «eistra Ut H. Wao- ult Zalt- KOOPT DAN BU NORDEMANN W(j geven 4e waardevwita MICA-BONNEN I ingetrt- «richt. M Ive esüge twaalf eboorende h. De ia- ondersoek de daden O. en de Dtasdai n en tu ples teen sene doer tuilen tv orden. MICA- ATT BACTU BLOKDWOR0T 0.36 RAUWE ROOKWORST LEVERWORST 0.08 35 en SO cent per pond. B CD C3 O C7 B O C9 CD F. J. V. d. LEEUW. Directeur Bureau Kon. Ned. Mlddenst. Bond. Magere Bout 2 p. Gehakt door elkaar L, 0304 - ALA1T1AAA OCDOCDUCDnCDBCDnCDaCDn Napoleon nel: Kan niet bestaat niet. A M M 4 Ford zegt: Kan niet bestaat niet. Edison ael: Kan niet bestaat niet. - Doch hoeveel zakenmenschen of rjj, die dat meenen te zün, gebruiken „kan niet den hee- _°^p len dag door. Kan niet als er een bestelling direct moet worden bezorgd. Kan niet als de etalage dringend veren derd moet worden, maar de daarvoor gestelde dag is nog niet aangebroken Kan niet als klant eens iets niet-alle- daagsch wil hebben. Kan niet als de organisatie u een dag op roept om U zalven te ontwikkelen. Leer van Napoleon, van Ford, en Edison eens aeggen: .Kan niet bestaat niet". (W.WW.). Het adres, waar U met het meeste ver trouwen Uw bestellingen kunt plaatsen «Txato boor de teetea mede Heeft. '«naad. np«l Be leer at ten nog toeS tea en. Ve ’a.zoe- r al te 'Oanke- Docrregen m. te. Doorregen a b. Karbonade Lappen Sportieve mantels van mooie warme stoffen. De nieuwste en meest exclusieve modellen van dit seizoen. Wij brengen hierin de grootste keuze. Alle maten zijn voorhanden De prijzen zijn zó laaj steld dat U nu met behoeft te wachten met het aan schaffen van zulk een prachtjas. Komt U spoedig Uw keuze doen? Vooral met Instrumenten, gereedschappen, toestellen, rijwielen. e.d. doet men veel ver. «tsndiger bU den zelfstandigen middenstands, nkmsn te gaan dan bU anderen. Bovendien. 4e winkelier Is spoediger geneigd bU klachten een ruim standpunt in te nemen, omdat hu den klant, neen zijn klant behouden wtL BU jmderen”: Wie zijn die anderen? Naast Wh, of liever tegenover zich, vindt hü de Codperatle en het grootwinkelbedrijf, die zich beide op de clidnteele van den winkelier ge worpen hebben of liever, op de clienteele die oudtijds bij den middenstand kocht. De Coöperatie werkt met de leuae als nou 1U Aonder” irinst werken, In tegenstelling met den middenstander, die verkoopt om or utan Leer uw verkooperfster) tuph altijd een vriendelijk gealcht aetten en nooit iets te laten blijken van een minder aangename Innerlijke stemming. Ook niet tegen sluitingsuur Ook niet als men even aan bet gebruikelijke kopje koffie alt. Ook niet als de koop minder vlot gaat. Ook niet als men onheusch behandeld wordt Een vriéndelijk geelcht en een vriendelijk woord Is het halve zaken doen. Let er vooral op. (WW W). Aardige DAMES-FU1X- OVKRS 334. >38, 134. Solide Jaeger Trtewt PANTALONS 138. k.M, 1.48, Interlock DAMES- DIRECTOIRES 8.78. K73. 0.55 Trteet HEKKEN OVER- HEMDEN 138, 0.79 Wolloa HEERKN SOK- A KEN lil 8.88. 834, <48, 0.39 ■ea moote wollen DAMESKOUS zwart griB bruin ^HOKTEN^'^.0.90 1. t Komt er niet op de allereerste plaats op aan heel veel te werken, maar wel om datgene, wat u doet goed te doen. 2. „Je maar, ik heb bet altijd zoo gedaan" past niet meer in dezen tijd nu de wereld heel anders draalt dan voortleen. Oe moet het, ook eens op een andere manier probeeren. 3. Hebt u aorgen? Werk dan nog harder. Dat veraet de zinnen. Als u weinig te doen hebt, gaan de zorgen u nog meer terneer drukken. Bovendien: zijn het de ftnan- cleele zorgen, dan kan harder werken u spoediger naar betere tijden brengen. 4. Geen bezuiniging zal u baten, als ge zelf geen zuinig en goed zakenman zijl Leer, ken uw zaken door en door. Daaruit zullen van zelf bezuinigingen voortvloeien. 5. Een werkelijk groot zakenman wil het niet het beste weten; hij respecteert de meenlng vsn anderen en overweegt hsar grondig. 8. Bepaal eiken avond, wat ge zeker morgen zult doen. En voer dat dan In leder geval uit. Dan zult ge In het zakenleven winnen. 7. Ga nooit *n advertentie één, twee, drie opstellen. Dat is verkeerd. ZU wordt een mislukking. Neem er minstens drie dagen voor. 8. Al schijnt de zon niet eiken dag in uw zakenleven, laat t zonnetje dan toch uit uw oogen schijnen. Biedt uwer klanten. 10. Nauwkeurigheid voorkomt verliezen. Je verdienen’’. Inderdaad de zelfstandige Ueln.ondernemer •«kt om winst, doch de verbruikscoöperatie *M onbestaanbaar zijn. Indien zij geen marge tussehen in. en verkoop wist te verkrijgen en aetfs een zoo groote winst, dat er geen dividend de kurk, waarop de heele beweging te verdienen valt. Evenmin gaat bet aan om te beweren, dat 4« zelfstandige ondernemer door zijn wlnst- •treven chaotische toestanden In de maat, •ehapplj Veroorzaakt en daarbij alle methoden toelaatbaar acht. Dit Is geheel In strijd met 4a feiten. In elk tnensch schuilt het winst. *v»w> en ook de arbeider beoogt winst te «“aken door beschikbaar stellen van zijn ar beidskrachten. Dat de klelnondernemer te Nd winst zou nemen Is oen bewering, die spot ■et de werkelijkheid. Heeft niet kort geleden het rapport van het ■oonomlach Instituut voor den middenstand *n bedroevend cijfermateriaal gepubliceerd. ***tylt Bfeek dat de kleln-ondernemers in Nidlilllende branches gebukt gaan onder zware y**** lasten, terwijl hun netto beloonlng voor kun diensten ver ligt beneden de loonen van kun personeel. Heusch. te veel winst kan men I Uein-ondernemer in de»c dagen niet meer Nrwtjten Ben andere voorstelling van de ver- «dkscoöperatle is, dat zl) een zoo veel betere •■Uvefeter zou zijn en dat het personeel bet ***eel beter sou hebben dan bij den partl- •’“eren ondernemer. Ook deze Illusie wordt verstoord, wanneer men kennis neemt den strijd tusachen modern georganiseer- srtelders en verbruikscoöperaties. ket orgaan „Onze Strijd" wordt den Cen- Bond van verbruikscoöperaties te dien M,“ien allerlei leeltjks verweten, os. dat er ’•Wkscoöperatles rijn, die nog slechter be. Uien dan de slechtst betalende concurrent en is dan de particuliere onderneming. Het »an de verbruikscoöperaties Oo. 2*stieve Gids” bleef daarop het antwoord schuldig en vloog „Onze Strijd", het ar- MMmorgaan. in de. haren. Wie van dese po- "■«k kennis neemt, ziet wel onmlddelUjk, van een ideale verhouding van ver- yuka-coöperatle afe werkgeefster tot den •Wknemer geen sprake is. tot tempering van den klassenstrijd de verbruikscoöperatie niet geleid te HeT*”.’ nog ®*nder tot de opheffing daarvan, wordt de coöperatie van politiek r~?.unt tepropageoM door hen. die er be- "^«W schreden door willen aetten op den «Mr socialisatie. de sg burgerlijke leden der ver. ’“•■coöperaUeg wel eena heden Iran. Wootbedrtjf is Ingesteld op beïnvloeding •u&Tl m*1—om’ een vreemd woord te ge- op masM-peychologie. Oroote kosL bare reclame, groote gebouwen en het werken met lokartlkelen brengen het publiek onder den Indruk, dat het goedkoop uit is. Over het „geheel genomen weten Ingewijden wel, dat het (root.bedrUf niet goedkooper Is dan de middenstand, massaproducten en lok artlkelen beneden inkoopprijs daargelaten. Wanneer de consument rustig overweegt, aal hl) na vergelijking van prijs, kwaliteit en voor al vakkundige bediening door ervaring en mede op de opgesomde gronden den middenstander als sijn leverancier verkiezen boven anderen. Het Is vooral de huisvrouw, die hier grooten invloed beeft. Onderzoekingen hebben uitga, wezen, dat de vrouw 03. 80 pct. van bet ge zinsinkomen besteedt. In den regel doet zij de meeste Inkoopen, geeft zij dus bestemming aan hetgeen san koopkracht beschikbaar Is. Vandaar, dat wU met dit feit rekening willen houden en in de eerste plaats willen trachten de huisvrouw te overtuigen van het voordeel, dat de middenstand in aoo menig opalcht ble. den kan. Stemt in met onze leuzen: „Huisvrouwen", kent uw taak. Koopt In een middenstandszaad’ en „Koopt bij den Mldden- stand’’ dan gaat het geld van hand tot hand. Verbruikers bedenkt, dst wij allen In de maatschappij zoowel persoonlijk als gemeen schappelijk een groote taak hebben te vervuL len. door te strijden voor ons bestaan, daarbij echter vooropstellend, dat onze persoonlijke en sakellfke belangen moeten opgaan In ons aller welzijn. Gedurende de weken van 1438 October aal de georganiseerde zelfstandige middenstand in Nederland een daad stellen. In alle gemeenten van eenige beteekenls aal deze belangrijke groep in de maatschappelijke samenleving het bewijs trachten leveren, dat zij in weerwil van den zwaren druk op haar ge legd tengevolge van de economische wantoe standen en den strijd tegen de kapitalistische ondernemingen als warenhulsen, eenheldswtn- kels en d<„ toch In staat is san het koopend publiek betere service tot blllljkar prijzen te bieden.v - Van 14 tot 38 October Ml de-middenstand Mlcaweken organlseeren. d.wx een grootsche mlddenstandscampagne voeren. Ook In onse gemeente maakt deze bedrijfs groep zich op om, gebruik makende vaneen suggestieve propaganda, aan te toonen, dat de bona-flde middenstand in de maatschappij niet kan worden gemist en dat de consument aljn diensten niet kan ontberen. HIJ hoopt te 'bewijzen, dat de zelfstandige dlstribuant door zijn vakkundige opleiding, zijn persoonlijk contact met de cliënten, door de ruimere en betere sorteerlng van de door hem gevoerde artikelen, alleen In staat is, den af nemer van zijn goederen al datgene te bieden wat deze verlangt en hem kan bevredigen. Tevens Ml de middenstand het publiek ervan overtuigen In de Mlcaweken. dat zl>n smaak volle en modefne verlichte étalages en winkel ruimten in het stadsbeeld niet kunnen worden gemist. omdat zonder deze de stad tot een doode zou worden gemaakt. Bovendien zullen gedurende de komende cam pagne asm het koopende publiek interessante attracties warden uitgereikt, die kans geven op het behalen van zeer belangrijke prjjzen. I Zoo ml de oonsufhent gedwongen worden de zaken van den middenstand te bezoeken, daar te koopen eneen vaste klant te worden. Laat l)et koopend publiek in de „Mica"- weken nu eens toonen, dat het waardeertng heeft voor den bonaflden middenstand en, dat het prijs stelt op het behoud van deze nijvere bedrijfsgroep. De winkelier en de cliënt zijn op elkaar aangewezen, de eerste ter wille van zijn bestaan, de tweede om er van versekerd te zijn, dat aan zijn rechtmatlgen elsch om voor zijn geld de hoogste waarde te ontvangen, wordt voldaan. Aan dezen etoch kan alleen de georganiseerde bonafide middenstand ten volle voldoen. De Mica-weken zullen dit bewijzen l VHUg verkeer van hand tot hand, koopt en w*( „erken bü den Middenstand". DU Is het motto, waaronder het Comité van •etie uit de drie Middenstandsbonden onlangs nclame-plaat uitgaf, welke bedoelde T'pn en laten werken bij den middenstand JTpropageeren. Dat dit „Koopt bij den Mid. .-rcr.nd" de leuze van den midden st,a nd zelve kehoeft niemand te verbazen. De midden. wekt op bü den middenstander te koo. Z|/hü beveelt zich zelve aan, zooala langen Mg’dt winkelier en de ambachtspatroon hun ZlwgDdnxakingen op reclameborden, adverten. mi strooibiljetten veelal eindigden met minsssm aanbevelend". Het publiek vraagt sterkere argumenten. ggt in stand blüven van den middenstand a ten algemeen belang. Met meent wel eens. Mt bet de grootondememlngen in handel en industrie zün. die werk verschaffen en bet jKUwenaandee: hebben, wat betreft het aantal jrtelders, dat in het bedrijfsleven een onder. frnmMl vindt. B werkelijkheid ts de middenstand de groot, rte werkgever, want 3/5 van het totsml der „erknemen arbeidt in dienst van mlddenstan. dsra Bovendien voorkomt het bestaan v»n een middenstand toespitsing van de klasse verhou. dingen. De middenstand als breede laag tusachen grootkapitaal en arbeid, werkt min of meer als renoenend element, dat de tegenstelling ver_ prokt en het maatschappelijk evenwicht be. nard doet blijven. Hsataelük is de middenstand van groote be. lookenis. vooral In kleine gemeenten De mid. deostand toch is altüd een getnakkelljk belas. Ongobject geweest. Ten eerste worden de wln. teilen en ambachtslieden persoonlijk In directe belastingen aangeslagen. Hoe slechter het hun goat, hoe minder de overheid en vooral de piMtselIjke overheid van den middenstand aan directe belastingen kan ontvangen. Wanneer noen den plaatseiyken middenstand rerannt of weggevaagd denkt, dan zal de ge. meente belangrijke bedragen aan belastingen derven. Deze niet te missen bedragen moeten dan tenslotte door de overige ingezetenen wor. den opgebracht. Daarnaast brengt de middenstander tal van wkelljke en Indirecte lasten op. In verband met xün bedrijf. Altijd is hü geweest de onbe. loidlgde kassier voor het Rijk en de man. die belastingen af moet wentelen. Daarbü 1» menig guldentje door hem bü- |[p6ft Voorts mag nog genoemd worden het beeld nu de gemeente, waaraan winkeliers sooveel kleur en fleur kunnen geven door hun étalages terwijl des avonds het licht uit de vele winkels Kralend, de openbare straat gratis helpt ver. lichten. „Gratis", d.ws. terwijl het de overheid niets taal Den winkelier kost dit wel Iets, in dit ver. band kan nog geweten worden op bet feit, dat winkelier en ambachtspatroon, als afnemer vu da S4. productieve gemeente, of overheids bedrijven een groot deel in de winsten dier bedrijven opbrengen. Het koopen bü den middenstand is echter om vele andere redenen in het belang van den cawament zelve. De klant van den middenstander is een per. Konljjke relatie. In de mlddenstandszaak is de klant niet louter een nummer, dat verder in brt leven van de saak geen rol meer speelt Neen, de winkelier weet den klant aan sün nak te binden: hü kent diens büzondere ver langens. hü weet wat deze precies noodlg heeft, de winkelier treedt op als raadgever van den klant en hü zal dezen door zün adviezen aan dch verplichten. De winkelier weet, dat als de kooper met het lekochte sftikel de deur uitgaat, hü niet van dien klant af la Hü «al voor het verkochte toetaan en den klant ook nadien büstaan met aan eoo groot mogelük dienstbetoon. De winkelier Ml door dien büstand bet vertrouwen van den klant verwerven en be. houden. De klant van den middenstander kan reke- oen op diens vakkundigheid. Instrumenten, RUNDVLEKSCH Gehakt 033 Poulet 032 Doorr Lappen 0.32 Magere Lappen 0.35 Rlblappen 038 Rosbief 045 Biefstuk 080 Haas 000 Ribroiiade 038 Vtetts jMdrtjke VOOR UW HAARD J

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 19