OWNING
F
I
BOTER BANKETLETTER
ST. NICOLAAS-GESCHENK
FIRMA J.v. TIL
BOTERSTRAAÏ20
MOOIE ENGELSCHE FAUTEUILTJES, PERZISCHE
KUSSENS EN KLEEDJES, VOOR ZEER LAGEN PRIJS
Nu de vijfde December nadert
e dag van
4
SCHAATSEN
SINTERKLAAS IN
•VROEGER TIJD
gjlgl
VOOR:
G. J. KROONENBURG
SPEELGOEDEREN
„DE MAGNEET”
95 cent Z
c»
o
ST.NICOLAAS-INKOOPEN
bij C. VAN ZIJL
OUDKARSPEL TELEFOON 143
MEUBELEN. LUXE- EN NUTTIGE CADKAUX.
IEMAND VAN SMAAK...
Fa VAN BESUYEN C°-
w* Een cadeau uit ’T SIERHUIS is altijd welkom!
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD - VRIJDAG 22 NOVEMBER 1935
J
Denken wij ook aan hen, die minder dan wij
met aardsche goederen bedeeld zijn
N.V. DAMESHOEDENMAGAZIJN, MIENT 3-5 - Sinds 1854
VOOR EEN GOED
DOET UW
SCHAATSEN
Firma A. GROOT Nz.
Sa
JAC. PLAS
GOUDSMID
en SJAALS
k SINT NICOLAAS
- Luxe- en practische St. Nicolaas-geschenken
in’T SIERHUIS - Lanfestraat 86. In sorteering en kwaliteit voorraad; in prijs het laagst.
KOEKÖEKKLOKKEN
PFDRni (l-ANGESTRAAT 10
2 SCHAATSEN
J
4
WAAROM IK ALTIJD NAAR
GA:
December
TELEF. 3534
voor
I
naar
Laat 197
Telef. 3312
co
WIJ HEBBEN EEN GEWELBIGE KEUZE IN
FIGUURZAAGKAARTEN
m
en
n
ONZE COMESTIBLESWAREN ZIJN PRIMA
f
Waar de Overheid
zich mee be
moeide
o
u
Achter de Waag
oc
BIJ ONS SLAAGT U ALTIJD! WIJ BRENGEN STEEDS IETS APARTS!
Priaia achaataee
reedt vanaf
o»
m
CO
St. Nicolaascadeau
C. Huibertz-Godijn
Boterstraat IS - Alkmaar
Uitgebreide collectie BéBé-
en KINDERKLEEDINO
K. BOOT Jrz.
m
m
3B
rn
cz»
BANKETLETTERS 0.80 per pomd
BANKETSTAVEN0.22% p. stuk
SPECULAASPOPPEN 0.25 en 0.45 pst.
TAAI-POPPEN.0.17% en 0.35 p.st.
naar
HANDSCHOENEN
Onze St. Nicolaas-etalige
it
STUKJES BANKET BANKETSTAVEN
Kwaliteit welbekend Aanbevelend,
H. NAUTA - BANKETBAKKERIJ
SPOORSTRAAT 8 TELEFOON 2315
t
„Omdat alles er op ingesteld is
„U prettig te doen slagen**
t;
Dut voor ST. NICOLAAS
allen naar het
IJZERMAGAZIJN
weder gereed
van Houten’s CHOCOLADE LE TTERS
Onze afdeeling Kinderspeelgoed hebben
wij dit jaar geweldig uitgebreid, tegen be
spottelijk lage prijzen.
koopt de
MIENT 1 TELEF. 3256 - ALKMAAR
„STEEDS IETS NIEUWS IN HET BETERE GENRE”
LUriULI ALKMAAR - TELEF. 3682
I
I
LlND op de hient
sorteering.
ENZ.
LANGEDIJKER WARENHUIS
UI
CD
ting verlangt. Een dag van traditie. Onze ouders
en grootouders vierden het al, maar.... al véél.
UI
X
CO
UI
UI
UI
Koopt Uw
▼oor uw kind bij
Speciaal adres voor wollen
handwerken. Enorme sortee-
ring wol. Gratis onderricht.
- NOORD-SCHARWOUDE
land
al
Wij brengen een prachtsortering
in onze zaak van de NIEUWE AFDEELING
teven. NIEUWE AJEPKELING LUXE EN NÜTTIGE
ST. NICOLAA8CADEAUX
Dtt jaar een keurcolleetie eaLAAGSTE PRIJZEN
Verruimt niet eens een kijkje te nemen - Het verplicht U tot niets
Sint Nlcolaasviering zich
eeuwen heelt ontwikkeld.
Heilige mee, die tijdena en na zün leven zich
een vader voor de arme, ongelukkige kinderen
getoond heeft, wjj sullen er onze eigen Sinter-
zooveel dieper hééF veel vroeger was „Nyclaesdagh", zooals het
klaasvreugde zooveel inniger,
door maken.
TN DE SPECIALE ST. NICOL AAS-ETALAGE VINDT MEN
EEN KEUR-COLLECTIE VAN PRACTI8CHE GESCHENKEN
IN PRIJZEN VOOR ELKE BEURS. DE MODERNSTE
GARNITUREN (verpakt in luxe doozen)
SJAALS, bont, wol, zijde, georgette en fluweel
MUTSEN, wollen. Angora, KANTEN MUTSJES, etc.
3Q
O
Hl
Prachtvolle
zeer lage prijzen - Pendu
les. Horloges, goud, zilver
en het wereldvermaarde
Tellus horloge met inter
nationale garantie.
Komt u eens kijken bü
GedipL Hostegemaker
RIDDERSTRAAT, h. OudegracM
Evenals de Wilde Ja
ger en Sint Maarten
„rijdt" Sinterklaas door
den schoorsteen. En in
derdaad, de schoorsteen
is de koker der gees
tenwereld, de verbindingsweg tusschen hoogere
wezens en de gewone wereld, de ruime, ouder-
zooveel goeds vindt onze hand te doen, als
wij slechts even rondom ons zien. Wü weten
het, ook aan onze milddadigheid komt een
grens, maar dit is wel zeker: wanneer wij in
den geest der Kerk het Sint Nlcolaasfeest vie
ren, wanneer wij God en Zijn grooten Heilige
te. eere van het onze wat afzonderen om ook
anderen een blijden dag te bezorgen, dan zal
die viering ons veel meer echte voldoening
schenken, dan zullen wjj met veel meer inner
lijke tevredenheid de vreugde genieten van dit
feest van hartelijkheid, gezelligheid, vriend
schap, huiselijkheid. En over ons en onze kin
deren zal zulk een viering Gods rijks ten zegen
afroepen.
SPECIAAL ADRES VOOR
IN LUXE VERPAKKING
I vreugde, van
I J echt-hulseUJke
intimiteit na
dert weer met
rassche
Overal
Lezers, gedenkt in deze dagen, dat de tijden
voor velen donkerder en troosteloozer zijn dan
ooit. WD, voor wie het „geef ons heden ons
dagelDksch brood” een rükelük verhoc de bede
is, wD die zooal niet voor overvloed, dan toch
voor een betrekkelDken welstand den Gever
aller gaven dagelüks danken, wü die volop Sint
Nicolaas vieren, onbezorgd om den dag van
morgen, laa, onze hand mild zijn om het leed
van minder gelukkigen dan wD. te verzachten,
laten wü het Sint Nlcolaasfeest vieren in den
echt-christelDken geest van mededeelzaamheid
en offerzin.
Het Sint Nlcolaasfeest is de feestdag van den
H. Nicolaas. Laten wD dien feestdag niet enkel
maken tot een dag van laat het zDn onschul
dige genoegens, maar laten wü de viering van
Sint Heer Klaas opvoeren tot hoogere sfeer,
door in den geest der kerk in practük te bren
gen wat de glorie van den Heilige uitmaakt.
Gedenken wü den arme en gedenken wü in
het büzonder in deze dagen het arme kind.
Daarmee blDven we in de atmosfeer waarin de
in den loop der
wü eeren er den
In alles brengen wQ U het NIEUWSTE, BESTE en GOED
KOOPSTE uit een geweldige sorteerlng. Komt U vrUbiyvend
eens kijken. Beleefd aanbevelend
5 December! E^n datum, die in deze lage
landen bü de zee niet gemakkelük onopge
merkt voorbD gaat. Oud en jong, arm en rDk,
wD allen maken dezen dag in meerdere of in
mindere mate tot een feestdag, een dag van
geven en blij maken, een dag. waarnaar vooral I vroeger dagen dlkwDls aanleiding tot wrüvingen
de jeugd al dagen van te- voren vol verwach- I gaf.
in een Dordtshe rekening van 1360 werd ge
noemd, een dag van dezelfde importantie als nu.
Dr. G D. J. Schotel geeft aardige b^zonder-
heden over Sint Nicolaas lil lang vervlogen da
gen. In 1363, zoo vertelde hD, was Jan van Blols,
heer van Gouda en pair van Frankrijk, op Bint
Nicolaasdag te Dordrecht. Spoedig was hl) om
ringd door „scoelnaers” (schooljongens), die
hem „om gelt tot haeren hoechtüt van Sint Ni
colaas” vroegen.
In de 15e eeuw ontmoet mgp ook het be
kende St. Nlcolaasbrood, dat de Grieken in zee
wierpen, om het slechte weer te stillen. 8t.
Nicolaas toch was de patroon der zeevaren
den en de groote schutsheilige van handel
drijvende steden, zooals in Holland van
Amsterdam, Stavoren en Kampen. Zoo
deelde men in 1403 te Dordrecht „co-
nlnc, claescoeck en taert aan die kyn-
ders op hun patroon St. Nyclaes” uit.
Het schoenzetten dateert al uit de 16e
eeuw, het was toen als nu: 's morgens
werden de kinderen met de goede ga
ven van den grooten kindervriend ver
rast. In de gouden eeuw werd het St. Ni-
colaasfeest veel „tumultueuser" gevierd
dan nu. het werd zelfs.... zóó erg. dat de
overheid er zich mee ging bemoeien en het
ten strengste verbood. De vroede vaderen
van Delft b.v. vaardigden reeds in 1607 een
keur we zouden nu spreken van een
politieverordening uit, waarin het verbo
den werd op 5 December kramen op het
marktterrein we vertalen het 17de eeuwsch
voor het gemak maar in modem Nederlandsch
op te slaan, waarin goederen verkocht wor
den, waarvan men dan later de kinderen weer
wijs maakt, dat Sint Nicolaas ze hun geschon
ken had.
De vroedschap gaat schter nog verder, ze ver
klaart omstandig hoe ze er toe gekomen is,
dit verbod uit te vaardigen: het Slnter-
klaasvleren strijdt niet alleen tegen de
goede orde en de zeden, maar het leidt
de menscBen van den waren gods-
dienst af en brengt wangeloof en af
godendienst, wat in een welgeor
dende en ChrlstelDke stad niet
getolereerd kan worden. Veel
zórgen baarden den kerkeraad
de vooravonden van het 8t.
Nlcolaasfeest, dan toch
gingen „vrijers” en „vrij
sters” zich bü den bak
ker vereenigen, om het
goud en zilver op de Sin
terklaaskoeken te plak
ken. Nog lange, lange ja-
ren is ook dit gebrtïik in
zwang gebleven.
Op het platteland werd
St. Nicolaas niet alleen
etende en drinkende en
dansende gevierd, maar
in sommige streken had
den nog andere feeste-
Ujkheden plaats. In
de
indien
f
BOVENDIEN
BEDJ ASJES,
BIJ ONS DE GROOTSTE SORTEERING
2.95 3.65 6.50 7.50 8.90
ALLES MET GARANTIE ZIET ONZE ETALAGE.
wetsche schoorsteen boven den haard, het gezel
lige middelpunt van het intieme, hulselDke le
ven.
Onder den schoorsteen wordt de schoen ge
plaatst, vandaar dat de uitdrukking „een schoen
zetten bü iemand” synoniem is met iemand
iets afbedelen.
Sinterklaas, zoo merkt Van der Ven in zün
.Nederlandsch Volksleven” op. was. en is mis
schien nog. een huwelüksmakelaar, een afgezant
van Amorl Het wordt daarom begrüpelük
waarom de „mérsepelnen herten” met de
„Vrijsters en vrijers” reeds in Bredero’s dagen
de plompe „duivekaters" en „Varkenskoeken”
vervingen, het oude Sinterklaasliedje van
„Hansje die wil trouwen” werpt een duldelüker
licht op de beeltenis van den Sint. Ook met het
bakken van de „Vrüsters en vrijers”, zooals wü
ze nu nog in hun oude primitieve vormen ken
nen, bemoeide de overheid zich; in Arnhem werd
in 1622 een keur uitgevaardigd, waarbij het bak
ken van Sinterklaaskoeken werd verboden, om-
dRé drae ,,’t fapoen van eenlge beelden hadden.”
Zooals dit meer gaat, trok de Amhemsche bur
gerij zich van dit overheidsverbod niets aan en
bakte er lustig op los. Ook op ander gebied gaf
de oude Bisschop van Myrte aanleiding tot bot
singen. In 1782 was de verhouding tusschen
Patriotten en Prulsgezlnden uiterst gespannen.
In Den Haag tooiden de laatstgenoemden zich
met oranjelinten, zingend trokken zü door de
straten en op de huisdeuren van patriotten
slaand, werd „Oranje boven” geroepen. Hoewel
-de heele geschiedenis vrij onschuldig is, grepen
de patriotten, hevig verontwaardigd, het ge
beurde aan om het op te blazen tot een oproer,
dat „Sint Nicolaas had aangekweekt”, zooals ze
zich uitdrukten.
Zoo zien we dus. dat Sint Nicolaas, de eeuwen
lange vriend van volwassenen en kinderen, in
Diverse andere cadeauk voorradig,
zoals kluwenhouders, spelden, enz.
BREIEN WIJ JUMPERS, PULLOVERS,
BABY-ARTIKELEN ENZ. VOOR U.
plaats.
Rijnland b.v. waren
boeren gewoon,
hun het geluk te beurt
viel, op dezen dag hun
koeien in het land te
mogen melken, al hun
volk te onthalen op melk
en beschuit. In 1777 be
stond dit gebruik nog te
Leimulden.
CJ
MJ
O
ec
Ook bü den werklooze
is het Sinterklaasavond.
Hier in plaats van stra
lende vreugde doffe neer
slachtigheid in *t koude
vertrek. Moeder zit’ stil
voor zich heen te schreien
terwül ze naarstig als al-
tüd de naald hanteerend
het buisje lapt van Karei,
die naar school gaat en
die het ook niet helpen
kan, dat, zün versleten
kleeren keer op keer aan
’t rafelen slaan. In de kil
le slaapstee huilen de
kinderen van de kou.
Met somber gelaat zit
de man te peinzen; ’t is
of hü suffig wordt, nu
hü zün stoere kracht
n. ;t meer gebruiken mag oen zwaren
hamer neer te laten suizen op het wit-gloelen-
de User, dat de vonkenregen in het rond spat
als een brlllantstuk bü het vuurwerk. En wat
hü vorig jaar met lachenden knik beantwoord
de, toen de kinderen hem vroegen of Sint Nico
laas zeker ook bü hen zou rijden, klinkt hem nu
als drenzerig zeuren in de ooren, nu hü zoo
vaak reeds met een zucht het antwoord geven
moest, dat Sinterklaas dit Jaar te arm was. Te
arm.... en met afgunst bedenkt hü, hoe in
zoovele gezinnen overvloedig, overmatig de kin
deren worden bedacht en hü sou het wel wil
len uitsnikken, omdat voor zün lievelingen de
dag van morgen er een zal zün van droefheid,
van kinderwee waarin hü geen troost brengen
kan.
zeer rassche schre
den. Overal kloppen
reeds de hartjes onzer
kinderen in hunke
rende spanning naar
den grooten dag, die
*flen rijk maken zal
aan al wat rijkdom
beteekent voor het
kinderhart. De druk
te die de laatste da
gen voor het Sint
Nlcolaasfeest kenmerkt
is reeds ingetreden.
In ieder huisgezin is men vol van wat
komen gaat; in ieder huisgezin....}, ook
in dat waar aan viering van het Sint
Nlcolaasfeest niet valt te denken, waar
het feest „voor de anderen” slechts dieper doet
schrijnen de wond der armoe, slechts bitterder
doet gevoelen dat men zün lievelingen zooveel
moet onthouden, waar ook zü met heel hun
kinderzieltje naar haken.
Denken wü deze dagen eens aan dat ver-
schil, dat pünlüke verschil in de viering van
Sint Nicolaas daar waar welstand en daar waar
armoe heerscht.
Stellen wü ons een oogenbllk uit belde cate
gorieën een huisgezin voor oogen.
’t Is Sinterklaasavond. De kinderen
zün reeds vroeg naar bed. Vader en
moeder zün voor de groote tafel aan
het exposeeren en het bedisselen
of het nu zoo wel heel eer’ük is, of
de mallemolen van Jan wel opweegt
tegen de stoommachine van Frans
en of Jan nu elgenlük niet dat dikkere
prentenboek moest hebben, dat toch
ook weer beter was voor den oudste,
omdat hü Juist begon te lezen. En
fluisterend deelenr zü hun bewondering
mee voor het poppenwiegje van
Marietje, dat nog geen twee jaar oud,
al zoo wüs moedertje spelen kan en in
gedachten zien zü reeds de glinsteren
de oogjes van kleine zus en beleven zü de
zenuwachtige opgetogenheid van hun drie
lieve kleuters bü al dat moois en al dat
lekkers. En boven, warm ondergestopt in
hun kraakheldere bedjes voeren de twee
oudsten, ook al op fluistertoon, een zwaar
wichtig gesprek over de komende heerUjk-
heid en zusje.dle ook al iets begrüpt van wat
er staat te gebeuren, neuriet van Slnnle
klaas kapoentie. En later dan anders val-
Tën de kleinen in slaap, onrustig, droo-
mend van den Bisschop, wien vader en
moeder vertellen, dat zü braaf zün ge
weest, omdat zü beloofd hebben, dat
zü nu altüd gehoorzaam zullen zün
en altüd lief met elkaar zullen
spelen
Gelukkige ouders, die door
God gezegend In hun ar
beid. aan hun kinderen
de weelde kunnen geven
van een heerlüken Sin
terklaasdag. Hoe geluk
kig en blü voelen zich
vader en moeder, wan
neer zü die bewonderende
en dankbare blikken van
hun kinderen zien; hoe
schünen hun dan weer
licht de offers die zü zich
voor die kinderen, hun
rijkste schalt, i, getroos
ten.