De ziekte w Siroop Faim -J"öÖ I Z. M. Koning George V Een society huwelijk te Amsterdam. van [ft i Zoekt gij betrouwbaar Personeel? F 11! VIJFTIEN NEDERLANDERS IN DE RALLYE I s ‘Pas oft ty' VERKOUDHEID i F i J r i" I rf’ MAANDAG 20 JANUARI 1936 O» A 4 i i X h w P AUTOMOBILISME LAWNTENNIS TOURNOOI TE STOCKHOLM Parkeerverbodsborden CRICKET NIEUW-ZEEJLANB-ENGELAND PAARDENSPORT Prix d’Amérique r iigl ATHLETIEK Een ruitertournooi te Nijmegen die Sport Kring knot. f- Ons land uitstekend vertegenwoordigd Het motorwegverkeer in de knel Kleine bordjes in de practyk ondoelmatig gebleken Schroeder wint van Borotra in de finale CroM Country te Parü* mln. H,4 aec. Deelnemen van achttien verschil- letsde nationaliteiten zullen trier dagen door Europa zwerven i Opbrengst van motor- en rywiel- belasting en Verkeersfonds De Australiërs in Zuid-Afrika Om het Sheffield Shield Ti Hamburg—Amsterdam 6 -4 III. Engelschen niet fortuinlijk in de tweede testmatch Belgische eere-afdeeling x s ■Mf Wil MNI i •’w ■w „c* 'T A Te Amsterdam zijn B i tot -• I r’ 1 B Naar eeniging weet eene overwinning groote flacon kleine <l.icon I 1.1 5 E. traite (onder aanvoering nu toe zoo geweldig uit den boek kwam, voor 94 runs uit te gooien. De jonge Australische bowler nam wicket» voor 31 nms, waaronder dat van Bradman. Door regenval gevolgd door zonneschijn was het wicket uitermate leven dig. m, k wrtai «orerd» m wx j New South Wales heeft te Sydney kana ge zien, dan zU den spinbowler White, Zuld-AusU Bradman), dat tot r d /ad Meer dan 38M athleten namen aan de Cross van het c._ wedstrijd in de KM aflegde~in~den tijd van 31 mln. 46.4 “®- Tweede werd de Franachman Beaudaln in den tijd van 31 min. 53,6 sec., terwijl dé Belg van Rumat als r kunstijsbaan te Amsterdam heden dert dagblad l’Auto. welke n van Vincennes eert geloopen. Winnaar werd Rorolle. die de 10.250 KM. aflegde in den tijd van 31 min. 46.4 Tweede werd de Franachman Beaudaln in den derde eindigde In den tijd van- «l -SM FOTOREPORTAGE Vraagt hat oordeel van Uw doktert L Bij Apothekers en Drogisten i •(-•beo* van de pitch het verkregen buiten, dat De K.N.A.C. schrijft ons: Zooals bekend is, kwamen onder rigueur van de vroegere wegenbelastingwet de opbrengsten van de motor- en rij wiel belas tin gen ten volle aan de wegenverbetering ten goede, soodat het cijfermateriaal van deze opbrengsten steeds de volle belangstelling van de weggebruiken had. Immers goede wegen zijn onmisbaar voor een vrij, veilig en economisch wegverkeer. Door de wet tot instelling van een Verlpera- fonds werd in 1935 het vroegere Wegenfonds ten grave gedragen en werd de wegenbelasting vervangen door een met gemiddeld 50 pet. ver hoogde motorrijtuigenbelasting. Het bedrag der verhooging zou niet meer worden gebruikt voor de wegenverbetering, maar kreeg een andere bestemming, nl. om mede te helpen de te korten van alle andere verkeersmiddelen te verminderen. De Regeering vóórzag in de aan zienlijke belastingverhooglng slechts een tjj- delijken terugslag in de ontwikkeling van het motorwegverkeer. Het kan nuttig zijn, nu de belastingopbreng sten bekend zijn, over het eerste jaar, dat het Verkeersfonds in werking was, eens zeer in het kort na te gaan, hoe het motorverkeer op den nieuwen last heeft gereageerd. Gebleken is, dat het voortgezette optimisme van de Regeering in de draagkracht van het motorverkeer niet is bewaarheid. In 1935 bleef de opbrengst niet minder den een en een kwart mlllloen beneden de raming en dat terwijl over de eerste acht jaren van wegenbelasting (en ook van de' systematische wegen verbetering) Te Bloemfontein spelen de Australiërs tegen het team van Oranje Vrijstaat. De Zuld-Afri- kanen die het eerst batten, kregen geen vat op de bowlerij van Orimmitt en O’Reilly, die op een normaal wicket hun tegenpartij niet ver der dan SS runs deden komen. Orimmitt 5 V. 35, O'Reilly 4 v. 38. De toeristen sloegen daar na niet minder dan 318 runs voor bet eerste wicket bijeen. Het resultaat vamden wedstrijd te niet twijfelachtig. huwelijk getreden I de heer Baron I P. A. L A. van I Ittersum met jkvr. I H. F. van Lennep xA f gemiddeld per jaar bijna twee mlllloen méér werd opgebracht dan was begroot. De reactie is dus ernstiger geweest dan de Regeering voor- zag, hetgeen als een zeer bedenkelijk verschijn sel moet worden beschouwd. Immers is niet al leen een der laatste stukken welvaart, die ons waren gebleven, aangetast, maar ook equiva lent elk mlllloen minder aan motorrijtuigen belasting met drie mlllloen minder in de Over heidskassen (benzinebe lasting, verhoogde en nogmaals verhoogde benzlnebelastlng, perao- neele belasting, parkeergelden, tollen, ponten enz.). Reeds voordat een vergunningsstelsel voor openbaar vervoer van personen en goede ren, als gevolg van de verkeersooOrdlnatie, zijn Intree heeft gedaan, blijkt het torpedoechot van de drastische belastingverhooglng doel te heb ben getroffen. Het motorwegverkeer met al zijn onmisbare voordeelen voor de volkswelvaart, blijkt boven zijn grens te rijn belast. De spreek woordelijke elasticiteit van dit verkeer is over schat. vernemen U door de R.K. Rijver- tert. Brakkenztein te Nijmegen be sloten in de tweede helft van de maand Mei van dit Jaar een groot landelijk ruitertournooi te Nijmegen te organlseeren. WQ vernamen, dat de organleeerende vereeniging reeds van vele rijden medewerking, vooral uit Noord-Bra bant an .w r,f.WWWB te wachten op de laatste berichten omtrent de ziekten van den geliefden vorst Nederland België, welke Zaterdagavond op werd gespeeld In 1936 zal blijken of de terugslag In de ont wikkeling van het motorverkeer, zooals de Re geering meende, tijdelijk zal zijn geweest. Uit het ramlngcijfer voor 1936 blijkt, dat de bord jes zijn verhangen, dat het pessimisme van de Regeering in vroegere, goede Jaren, is omge slagen in een optimisme in deze onzekere eco nomische tijden. De K. N. A. O. helpt van gan- scher harte hopen, dat dit optimisme gerecht vaardigd zal worden. Ook de K.N. A.C. heeft, maar onder voorbehoud van niet al te hooge lasten, vertrouwen in de vitaliteit van het mo- torverkeer. Als toelichting nog het volgende: Het aantal motorrijtuigen is in 1935 onge veer stationnair gebleven. Tegenover een tekort van IK millioen op de motorrijtuigenbelasting staat een overschot van 0.4 millioen op de rijwlelbelastlng. Van de raming van 33 millioen over 1935 als opbrengst van de motorrijtuigenbelasting zou ongeveer 73 millioen aan de wegenverbetering worden onttrokken en overgeheveld naar den sluitpost van bet Verkeersfonds. Sandringham House, weer Z. M. Koning George V van Engeland op het oogenbük ziek ligt, en waarop <te gehorte Engelsche natie de oogen in spanning gericht houdt De tenniswedstrijd tusschen een ploeg van de UhlenhOTster Klipper en de Internationale Club van Nederland. Zondag te Hamburg ge speeld, werd door de Klipper met lfe-4 gewon nen. Mr. P. H, L. Lamberts Hurrelbrlnck schrijft om: Men moet wel bij de Olympische Spelen ot bjj den Volkenbond aankloppen om een grooter verscheidenheid van naties samen te vinden dan de inachrUvlngslijst van de Rallye Monte Carlo aanwijst. Niet minder dan rijders van achttien verschillende nationaliteiten sullen ge durende vier dagen door Europa zwerven om uit bet hooge Noorden, van het Poolgebied, uit Portugal ot Schotland of door den ontoeganke- lijken Balkan hun weg naar de Azuren kust te vinden. Het kleine Holland is in deze natlona- liteitenshow opmerkelijk goed vertegenwoordigd. Niet minder dan vijftien Nederlanders hebben ingeschreven; alleen Frankrijk met 36 en En geland met 33 inschrijvingen staan daar boven. Op grooten afstand na de Hollanders volgen op de vierde plaats de Roemenen en de Denen, die leder vier equipes in den strijd gezonden hebben. De Dultschers brengen er vier, de Cae- ehen drie, de Zweden, Noren. Hongaren, Por- tugeezen en Italianen ieder twee en dan komen een Amerikaan, een Canadees, een Pool, een Griek, een Turk en een Zwitser. De verscheidenheid der ^merken, die dit In ternationaal gezelschap sal besgjjpn is nog veel grooter er zijn niet minder dan 46 merken in de Rallye vertegenwoordigd Bovenaan, wat aantel en internatlonallteit betreft, staat Ford, die door 35 equipes geko- aen is Br zijn zeven Nederlandsche Ford deel nemers, vtjf Roemeensche, drie Fransche. drie Deensche, twee Engelsche, een Amerikaanscbe, een Itallaansche, een Turkscbe, een Czechlscbe en een Zweedsche. Ook Renault is met negen wagens goed verte- genwootrtgd, aea Fransche equipes en dan nog een Oseehtoche, een Roemeensche en een Noor- sche inschrijving. Delahaye met ses wagens, alle door Franschen bemand, komt op de derde plaats, op den voet gevolgd door rijf Hotchkiss- wagens eveneens alle vijf met Fransche beman ning. D© twse takende Eng*l©cbe m©rk©n Lagonda en Riley brengen teder vier wagens te den strijd, met louter Engelsche rijders. Flat is rtssniiilBggii weer zeer Internationaal vertegenwoordigd; zijn drie wagens worden be reden door oen Fransch, een Poolsch en een Hongaarsch equipe. De Engelsche Standard komt met drie wagens met Engelsche beman ning. terwijl Bentley, ook door drie wegens ver tegenwoordigd, naast de twee Engelsche equl- pas ook nog een Nederlandsche (van Marken) H S'S In het dames-enkelspel behaalde mevr. Sper ling (Denemarken) een twee-sets overwinning op mej. Adamson (Belgiè), terwijl in bet ge mengd dubbelspel mej. Robert en Borotra met groote moeite er in slaagden van mevr. Sperling en Oestberg te winnen. De resultaten waren: Dames-enkelspel: Mevr. Sperling (Denemar ken) sloeg mej. Adamson (België) 7—5. 63. Gemengd dubbelspel: Mej. Robert Borotra (Zweden-Frankrijk) sloegen mevr. Sperling Oestberg (Denemarken-Zweden) 3—6, 6—4, 6—4. De Internationale kampioenschappen van Zwe den op overdekte banen te Stockholm sfjki Zon dag brMnrtlgd In het heeren-enkelspel wist de Zweed Schroe der in een feilen strijd, Welke meer dan twee uren duurde, in de finale van Borotra tn vijf seta-te winnen. Schroeder heeft dit seizoen op overdekte banen reeds Von Cramm en Boussus geslagen en nu hij thans ook van Borotra heeft gewonnen is het wel duidelijk, dat de Zweed, die eerst 33 Jaar oud is, in buitengewonen vorm is en zich geplaatst heeft onder de sterkste spelers van de wereld. Nadat belden twee sets hadden gewonnen Schroeder had de twee eerste zeer gemakkelijk in zijn voordeel doen verloopen viel de beslis sing in de vijfde set. Daarbij bleek, dat Boro tra niet meer over het uithoudingsvermogen be schikte, om den jongen Zweed, die buitengewoon opviel door zijn fraaie volliea. te slaan. Onder uitbundig enthousiasme van de talrijke aanwe zigen hieronder bevonden zich de Koning van Zweden, het Kroonprinselijk Paar, Prins Gustaaf Adolf en Prinses Sybllle, alsmede verschillende andere leden van bet Koninklijk Huls slaag de Schroeder er in de beslissende set met 7—6 te winnen. Het resultaat was: Schroeder (Zweden) sloeg Borotra (Frankrijk) 6—3, 6—3, 4—6, 4—6, 7^-6. De uitslag van den eindstrijd heeren-dubbel spel was: Lacroix-en De Borman (BelgiS) verloren van Lesueur en Feret (Frankrijk) met 36, 64, 3-6. 6—3, 5—7. 1 Zondag werd te Vincennes de jaariijksche prix d’Amértque geloopen over een afstand van 3600 M. Als sterk favoriet startte het paard Muscletone, de winnaar van het vorige jaar, die momenteel tn Italiaansch bezit is. Winnaar werd echter bet Fransche paard Ja- VMi. die een tijd maakte van 1 mln. 34.8 sec. over den kilometer. Muscletone werd tweede met een tijd van 1 min. 34.5 sec. over den kilo meter met 11 voorglft van 35 BK, AM derde ein digde het paard Idalie. telt. Dan krijgen wij nog tien merken, die leder door twee wagens vertegenwoordigd zijn: Sin ger, Triumph, Rover, met uitsluitend Engelsche bemanning: S 8 met een Nederlandsche (Zweerts de Jong) en een Engelsche bemanning, zooals M G, met den Nederlander van Oosten en een Engelsche equipe en B M W, die naast den Nederlandschen inschrijver Koopman ook nog een Dultsche inschrijving heeft. De twee Railtons wonden gereden door Portugeezen en door Engelschen; de twee Daimlers worden ge reden door Engelschen en Dultschers, terwijl de twee Citroéns door Franschen worden gereden, waaronder Lecot, die op het oogenblik bezig is om 400.000 K.M. in een jaar af te leggen en tn de Rallye Monte Carlo een goede afleiding vond om zijn dagelijksche ritten van 1100 K.M. naar Portugal en Spanje uit te strekken. HU zal te Valenca starten^ waarvan ook twee Ne derlandsche Ford-equlpes, Ttaters-IDtepen en Baron Tzets van Amerongen-Jaarsma zullen vertrekken. i wiiiniiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiniiiiiiiiiiniiniiiiiiiiiiiiiiiiiinlninjjiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiRiiis j Plaats dan een „Omroeper” voor 80.000 gezinnen Lord Dawson of Ponn, Mn dar drl* lijfartsen van den Engelschen Koning. dien hij thans behandelt in verband met zijn ziekte In de te Wellington aam den gang sUnde 3de testmatch Nieuw-ZeeiandEngeland zUn de Engelschen niet fortuinlUk. Na het slechte weer op den eersten dag is Nieuw-Zeeiand er in ge slaagd het totaal van 1707 tot 343 op te voeren. Parks verrichtte uitstekend werk met den bal. De Engelschen troffen het niet door op het door de zon beschenen, opdrogende wicket te moeten batten. De bal deed de meert on verwachte dingen en voor slechts 156 runs viel dan ook het laatste Engelsche wicket. CandeD nam 5 wickets voor 33 runs. Door in de 3e innings 11 runs zonder wicketverlies te scoren, heeft Nieuw-Zeeiand een voorsprong van 97 runs verkregen. Met nog één speeldag voor den boeg zal bet van den toestand afhangen of Nieuw-Zeeiand voordeel zoodanig weet uit te Maandag eene overwinning bevochten kan worden. Vol aandacht least men het bulletin dat aan Buckingham Palace te Londen is aangeplakt, en waarop de laatste berichten in verband met oe ziekte van den Engelschen Koning vermeld staan De resultaten van da Zondag voor de Belgi sche eere-afdeeling gespeelde wedstrijden lul den: Union Ct CHUoise—White Star 0—3. Antwerp F. O.—Standard 3—1. Anderlecht—O. 8. Brugge 3—1. Lyra—Berchem Sport 0— Beerschot—Daring 1—t. Racine Club Mechelen—IAe o-a. Amsterdam zijn Zaterdag in het Voor Buckingham Palace ta Londan staan vale belangstellenden ;sr«S*tS'< De KNAC, schrijft ons: In de Motor- en RUwielbeechlkklng is bepaald, dat de borden die een parkeerverbod aan geven een diameter moeten hebben van 60 c.M. en dat als herhallngsseinen achter het bord van 60 c.M. borden van hetzelfde model en denzelfden vorm met een middellUn van 30 cM. mogen worden gebruikt. Nu is het natuurlijk de bedoeling, dat deze bordjes van 30 cM voor het verkeer behoorlUk zichtbaar zUn. omdat, wanneer deze niet tijdig en goed kunnen worden waargenomen een overtreding wordt begaan, waarop uiteraard een sanctie staat. Nu deze bordjes tn de stedelUke bebouwde kommen meer en meer verschijnen, zelfs bU zijstraten, waar zij voor het verkeer uit die zUstraten niet bepaald „herhallngsseinen" zijn, moet het nuttig en noodlg worden geacht er op te wijzen hoe volkomen onvoldoende deze bordjes aan hun doel beantwoorden, omdat de waarneembaarheid meestal ten eenenmale onvoldoende is te midden van uithangborden en andere reclames, die 's avonds soms nog verlicht zUn en de aandacht van het* wettelük voorgeschreven bord aflelden In de practUk Is dus het kleine bordje van 30 eM. diameter ondoelmatig gebleken, weshalve het noodzake- lUk wordt geacht in het belang van het ver keer met een overgangstermijn deze bordjes te doen vervangen door die van grooter model, b.v. van 35 en 40 eM. middellijn. Een moment voor het Hollandsche dort tijdens de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 14