De ziekte
w
Siroop Faim
-J"öÖ
I
Z. M. Koning George V Een society huwelijk te Amsterdam.
van
[ft
i
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
F
11!
VIJFTIEN NEDERLANDERS
IN DE RALLYE
I
s
‘Pas oft ty'
VERKOUDHEID
i
F
i
J
r i"
I
rf’
MAANDAG 20 JANUARI 1936
O»
A
4
i
i
X
h
w
P
AUTOMOBILISME
LAWNTENNIS
TOURNOOI TE STOCKHOLM
Parkeerverbodsborden
CRICKET
NIEUW-ZEEJLANB-ENGELAND
PAARDENSPORT
Prix d’Amérique
r
iigl
ATHLETIEK
Een ruitertournooi te Nijmegen
die Sport Kring
knot.
f-
Ons land uitstekend
vertegenwoordigd
Het motorwegverkeer
in de knel
Kleine bordjes in de practyk
ondoelmatig gebleken
Schroeder wint van Borotra
in de finale
CroM Country te Parü*
mln. H,4 aec.
Deelnemen van achttien verschil-
letsde nationaliteiten zullen
trier dagen door Europa
zwerven
i
Opbrengst van motor- en rywiel-
belasting en Verkeersfonds
De Australiërs in Zuid-Afrika
Om het Sheffield Shield
Ti
Hamburg—Amsterdam 6 -4
III.
Engelschen niet fortuinlijk in de
tweede testmatch
Belgische eere-afdeeling
x s
■Mf
Wil
MNI
i
•’w
■w
„c* 'T
A
Te Amsterdam zijn
B
i
tot
-•
I
r’
1
B
Naar
eeniging
weet
eene overwinning
groote flacon
kleine <l.icon I 1.1 5
E.
traite (onder aanvoering
nu toe zoo geweldig uit den boek kwam, voor
94 runs uit te gooien. De jonge Australische
bowler nam wicket» voor 31 nms, waaronder
dat van Bradman. Door regenval gevolgd door
zonneschijn was het wicket uitermate leven
dig. m, k wrtai «orerd» m wx j
New South Wales heeft te Sydney kana ge
zien, dan zU den spinbowler White, Zuld-AusU
Bradman), dat tot
r d
/ad
Meer dan 38M athleten namen
aan de Cross van het c._
wedstrijd in de
KM aflegde~in~den tijd van 31 mln. 46.4 “®-
Tweede werd de Franachman Beaudaln in den
tijd van 31 min. 53,6 sec., terwijl dé Belg van
Rumat als
r
kunstijsbaan te Amsterdam
heden dert
dagblad l’Auto. welke
n van Vincennes eert
geloopen. Winnaar werd Rorolle. die de 10.250
KM. aflegde in den tijd van 31 min. 46.4
Tweede werd de Franachman Beaudaln in den
derde eindigde In den tijd van- «l
-SM
FOTOREPORTAGE
Vraagt hat oordeel van Uw doktert L
Bij Apothekers
en Drogisten
i
•(-•beo*
van de pitch
het verkregen
buiten, dat
De K.N.A.C. schrijft ons:
Zooals bekend is, kwamen onder rigueur van
de vroegere wegenbelastingwet de opbrengsten
van de motor- en rij wiel belas tin gen ten volle
aan de wegenverbetering ten goede, soodat het
cijfermateriaal van deze opbrengsten steeds de
volle belangstelling van de weggebruiken had.
Immers goede wegen zijn onmisbaar voor een
vrij, veilig en economisch wegverkeer.
Door de wet tot instelling van een Verlpera-
fonds werd in 1935 het vroegere Wegenfonds
ten grave gedragen en werd de wegenbelasting
vervangen door een met gemiddeld 50 pet. ver
hoogde motorrijtuigenbelasting. Het bedrag der
verhooging zou niet meer worden gebruikt voor
de wegenverbetering, maar kreeg een andere
bestemming, nl. om mede te helpen de te
korten van alle andere verkeersmiddelen te
verminderen. De Regeering vóórzag in de aan
zienlijke belastingverhooglng slechts een tjj-
delijken terugslag in de ontwikkeling van het
motorwegverkeer.
Het kan nuttig zijn, nu de belastingopbreng
sten bekend zijn, over het eerste jaar, dat het
Verkeersfonds in werking was, eens zeer in het
kort na te gaan, hoe het motorverkeer op den
nieuwen last heeft gereageerd.
Gebleken is, dat het voortgezette optimisme
van de Regeering in de draagkracht van het
motorverkeer niet is bewaarheid. In 1935 bleef
de opbrengst niet minder den een en een kwart
mlllloen beneden de raming en dat terwijl over
de eerste acht jaren van wegenbelasting (en
ook van de' systematische wegen verbetering)
Te Bloemfontein spelen de Australiërs tegen
het team van Oranje Vrijstaat. De Zuld-Afri-
kanen die het eerst batten, kregen geen vat op
de bowlerij van Orimmitt en O’Reilly, die op
een normaal wicket hun tegenpartij niet ver
der dan SS runs deden komen. Orimmitt 5 V.
35, O'Reilly 4 v. 38. De toeristen sloegen daar
na niet minder dan 318 runs voor bet eerste
wicket bijeen. Het resultaat vamden wedstrijd
te niet twijfelachtig.
huwelijk getreden I
de heer Baron I
P. A. L A. van I
Ittersum met jkvr. I
H. F. van Lennep
xA f
gemiddeld per jaar bijna twee mlllloen méér
werd opgebracht dan was begroot. De reactie
is dus ernstiger geweest dan de Regeering voor-
zag, hetgeen als een zeer bedenkelijk verschijn
sel moet worden beschouwd. Immers is niet al
leen een der laatste stukken welvaart, die ons
waren gebleven, aangetast, maar ook equiva
lent elk mlllloen minder aan motorrijtuigen
belasting met drie mlllloen minder in de Over
heidskassen (benzinebe lasting, verhoogde en
nogmaals verhoogde benzlnebelastlng, perao-
neele belasting, parkeergelden, tollen, ponten
enz.). Reeds voordat een vergunningsstelsel
voor openbaar vervoer van personen en goede
ren, als gevolg van de verkeersooOrdlnatie, zijn
Intree heeft gedaan, blijkt het torpedoechot van
de drastische belastingverhooglng doel te heb
ben getroffen. Het motorwegverkeer met al zijn
onmisbare voordeelen voor de volkswelvaart,
blijkt boven zijn grens te rijn belast. De spreek
woordelijke elasticiteit van dit verkeer is over
schat.
vernemen U door de R.K. Rijver-
tert. Brakkenztein te Nijmegen be
sloten in de tweede helft van de maand Mei
van dit Jaar een groot landelijk ruitertournooi
te Nijmegen te organlseeren. WQ vernamen,
dat de organleeerende vereeniging reeds van
vele rijden medewerking, vooral uit Noord-Bra
bant an
.w
r,f.WWWB
te wachten op de laatste berichten omtrent de ziekten van den
geliefden vorst
Nederland België, welke Zaterdagavond op
werd gespeeld
In 1936 zal blijken of de terugslag In de ont
wikkeling van het motorverkeer, zooals de Re
geering meende, tijdelijk zal zijn geweest. Uit
het ramlngcijfer voor 1936 blijkt, dat de bord
jes zijn verhangen, dat het pessimisme van de
Regeering in vroegere, goede Jaren, is omge
slagen in een optimisme in deze onzekere eco
nomische tijden. De K. N. A. O. helpt van gan-
scher harte hopen, dat dit optimisme gerecht
vaardigd zal worden. Ook de K.N. A.C. heeft,
maar onder voorbehoud van niet al te hooge
lasten, vertrouwen in de vitaliteit van het mo-
torverkeer.
Als toelichting nog het volgende:
Het aantal motorrijtuigen is in 1935 onge
veer stationnair gebleven. Tegenover een tekort
van IK millioen op de motorrijtuigenbelasting
staat een overschot van 0.4 millioen op de
rijwlelbelastlng.
Van de raming van 33 millioen over 1935 als
opbrengst van de motorrijtuigenbelasting zou
ongeveer 73 millioen aan de wegenverbetering
worden onttrokken en overgeheveld naar den
sluitpost van bet Verkeersfonds.
Sandringham House, weer Z. M. Koning George V van Engeland op het oogenbük ziek ligt, en waarop <te gehorte
Engelsche natie de oogen in spanning gericht houdt
De tenniswedstrijd tusschen een ploeg van
de UhlenhOTster Klipper en de Internationale
Club van Nederland. Zondag te Hamburg ge
speeld, werd door de Klipper met lfe-4 gewon
nen.
Mr. P. H, L. Lamberts Hurrelbrlnck schrijft
om:
Men moet wel bij de Olympische Spelen ot
bjj den Volkenbond aankloppen om een grooter
verscheidenheid van naties samen te vinden
dan de inachrUvlngslijst van de Rallye Monte
Carlo aanwijst. Niet minder dan rijders van
achttien verschillende nationaliteiten sullen ge
durende vier dagen door Europa zwerven om
uit bet hooge Noorden, van het Poolgebied, uit
Portugal ot Schotland of door den ontoeganke-
lijken Balkan hun weg naar de Azuren kust te
vinden. Het kleine Holland is in deze natlona-
liteitenshow opmerkelijk goed vertegenwoordigd.
Niet minder dan vijftien Nederlanders hebben
ingeschreven; alleen Frankrijk met 36 en En
geland met 33 inschrijvingen staan daar boven.
Op grooten afstand na de Hollanders volgen
op de vierde plaats de Roemenen en de Denen,
die leder vier equipes in den strijd gezonden
hebben. De Dultschers brengen er vier, de Cae-
ehen drie, de Zweden, Noren. Hongaren, Por-
tugeezen en Italianen ieder twee en dan komen
een Amerikaan, een Canadees, een Pool, een
Griek, een Turk en een Zwitser.
De verscheidenheid der ^merken, die dit In
ternationaal gezelschap sal besgjjpn is nog veel
grooter er zijn niet minder dan 46 merken
in de Rallye vertegenwoordigd
Bovenaan, wat aantel en internatlonallteit
betreft, staat Ford, die door 35 equipes geko-
aen is Br zijn zeven Nederlandsche Ford deel
nemers, vtjf Roemeensche, drie Fransche. drie
Deensche, twee Engelsche, een Amerikaanscbe,
een Itallaansche, een Turkscbe, een Czechlscbe
en een Zweedsche.
Ook Renault is met negen wagens goed verte-
genwootrtgd, aea Fransche equipes en dan nog
een Oseehtoche, een Roemeensche en een Noor-
sche inschrijving. Delahaye met ses wagens, alle
door Franschen bemand, komt op de derde
plaats, op den voet gevolgd door rijf Hotchkiss-
wagens eveneens alle vijf met Fransche beman
ning.
D© twse takende Eng*l©cbe m©rk©n Lagonda
en Riley brengen teder vier wagens te den
strijd, met louter Engelsche rijders.
Flat is rtssniiilBggii weer zeer Internationaal
vertegenwoordigd; zijn drie wagens worden be
reden door oen Fransch, een Poolsch en een
Hongaarsch equipe. De Engelsche Standard
komt met drie wagens met Engelsche beman
ning. terwijl Bentley, ook door drie wegens ver
tegenwoordigd, naast de twee Engelsche equl-
pas ook nog een Nederlandsche (van Marken)
H
S'S
In het dames-enkelspel behaalde mevr. Sper
ling (Denemarken) een twee-sets overwinning
op mej. Adamson (Belgiè), terwijl in bet ge
mengd dubbelspel mej. Robert en Borotra met
groote moeite er in slaagden van mevr. Sperling
en Oestberg te winnen. De resultaten waren:
Dames-enkelspel: Mevr. Sperling (Denemar
ken) sloeg mej. Adamson (België) 7—5. 63.
Gemengd dubbelspel: Mej. Robert Borotra
(Zweden-Frankrijk) sloegen mevr. Sperling
Oestberg (Denemarken-Zweden) 3—6, 6—4, 6—4.
De Internationale kampioenschappen van Zwe
den op overdekte banen te Stockholm sfjki Zon
dag brMnrtlgd
In het heeren-enkelspel wist de Zweed Schroe
der in een feilen strijd, Welke meer dan twee
uren duurde, in de finale van Borotra tn vijf
seta-te winnen. Schroeder heeft dit seizoen op
overdekte banen reeds Von Cramm en Boussus
geslagen en nu hij thans ook van Borotra heeft
gewonnen is het wel duidelijk, dat de Zweed, die
eerst 33 Jaar oud is, in buitengewonen vorm is
en zich geplaatst heeft onder de sterkste spelers
van de wereld.
Nadat belden twee sets hadden gewonnen
Schroeder had de twee eerste zeer gemakkelijk
in zijn voordeel doen verloopen viel de beslis
sing in de vijfde set. Daarbij bleek, dat Boro
tra niet meer over het uithoudingsvermogen be
schikte, om den jongen Zweed, die buitengewoon
opviel door zijn fraaie volliea. te slaan. Onder
uitbundig enthousiasme van de talrijke aanwe
zigen hieronder bevonden zich de Koning van
Zweden, het Kroonprinselijk Paar, Prins Gustaaf
Adolf en Prinses Sybllle, alsmede verschillende
andere leden van bet Koninklijk Huls slaag
de Schroeder er in de beslissende set met 7—6
te winnen.
Het resultaat was:
Schroeder (Zweden) sloeg Borotra (Frankrijk)
6—3, 6—3, 4—6, 4—6, 7^-6.
De uitslag van den eindstrijd heeren-dubbel
spel was:
Lacroix-en De Borman (BelgiS) verloren van
Lesueur en Feret (Frankrijk) met 36, 64,
3-6. 6—3, 5—7. 1
Zondag werd te Vincennes de jaariijksche
prix d’Amértque geloopen over een afstand van
3600 M. Als sterk favoriet startte het paard
Muscletone, de winnaar van het vorige jaar, die
momenteel tn Italiaansch bezit is.
Winnaar werd echter bet Fransche paard Ja-
VMi. die een tijd maakte van 1 mln. 34.8 sec.
over den kilometer. Muscletone werd tweede
met een tijd van 1 min. 34.5 sec. over den kilo
meter met 11 voorglft van 35 BK, AM derde ein
digde het paard Idalie.
telt. Dan krijgen wij nog tien merken, die leder
door twee wagens vertegenwoordigd zijn: Sin
ger, Triumph, Rover, met uitsluitend Engelsche
bemanning: S 8 met een Nederlandsche
(Zweerts de Jong) en een Engelsche bemanning,
zooals M G, met den Nederlander van Oosten
en een Engelsche equipe en B M W, die naast
den Nederlandschen inschrijver Koopman ook
nog een Dultsche inschrijving heeft. De twee
Railtons wonden gereden door Portugeezen en
door Engelschen; de twee Daimlers worden ge
reden door Engelschen en Dultschers, terwijl de
twee Citroéns door Franschen worden gereden,
waaronder Lecot, die op het oogenblik bezig
is om 400.000 K.M. in een jaar af te leggen en
tn de Rallye Monte Carlo een goede afleiding
vond om zijn dagelijksche ritten van 1100 K.M.
naar Portugal en Spanje uit te strekken. HU
zal te Valenca starten^ waarvan ook twee Ne
derlandsche Ford-equlpes, Ttaters-IDtepen en
Baron Tzets van Amerongen-Jaarsma zullen
vertrekken. i
wiiiniiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiniiiiiiiiiiniiniiiiiiiiiiiiiiiiiinlninjjiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiRiiis
j Plaats dan een „Omroeper”
voor 80.000 gezinnen
Lord Dawson of Ponn, Mn dar drl*
lijfartsen van den Engelschen Koning.
dien hij thans behandelt in verband
met zijn ziekte
In de te Wellington aam den gang sUnde 3de
testmatch Nieuw-ZeeiandEngeland zUn de
Engelschen niet fortuinlUk. Na het slechte weer
op den eersten dag is Nieuw-Zeeiand er in ge
slaagd het totaal van 1707 tot 343 op te
voeren. Parks verrichtte uitstekend werk met
den bal. De Engelschen troffen het niet door op
het door de zon beschenen, opdrogende wicket
te moeten batten. De bal deed de meert on
verwachte dingen en voor slechts 156 runs viel
dan ook het laatste Engelsche wicket. CandeD
nam 5 wickets voor 33 runs. Door in de 3e
innings 11 runs zonder wicketverlies te scoren,
heeft Nieuw-Zeeiand een voorsprong van 97
runs verkregen. Met nog één speeldag voor den
boeg zal bet van den toestand
afhangen of Nieuw-Zeeiand
voordeel zoodanig weet uit te
Maandag eene overwinning bevochten kan
worden.
Vol aandacht least men het bulletin dat aan Buckingham
Palace te Londen is aangeplakt, en waarop de laatste
berichten in verband met oe ziekte van den Engelschen
Koning vermeld staan
De resultaten van da Zondag voor de Belgi
sche eere-afdeeling gespeelde wedstrijden lul
den:
Union Ct CHUoise—White Star 0—3.
Antwerp F. O.—Standard 3—1.
Anderlecht—O. 8. Brugge 3—1.
Lyra—Berchem Sport 0—
Beerschot—Daring 1—t.
Racine Club Mechelen—IAe
o-a.
Amsterdam zijn
Zaterdag in het
Voor Buckingham Palace ta Londan staan vale belangstellenden
;sr«S*tS'<
De KNAC, schrijft ons:
In de Motor- en RUwielbeechlkklng is bepaald,
dat de borden die een parkeerverbod aan
geven een diameter moeten hebben van 60 c.M.
en dat als herhallngsseinen achter het bord
van 60 c.M. borden van hetzelfde model en
denzelfden vorm met een middellUn van 30 cM.
mogen worden gebruikt.
Nu is het natuurlijk de bedoeling, dat deze
bordjes van 30 cM voor het verkeer behoorlUk
zichtbaar zUn. omdat, wanneer deze niet tijdig
en goed kunnen worden waargenomen een
overtreding wordt begaan, waarop uiteraard
een sanctie staat.
Nu deze bordjes tn de stedelUke bebouwde
kommen meer en meer verschijnen, zelfs bU
zijstraten, waar zij voor het verkeer uit die
zUstraten niet bepaald „herhallngsseinen" zijn,
moet het nuttig en noodlg worden geacht er
op te wijzen hoe volkomen onvoldoende deze
bordjes aan hun doel beantwoorden, omdat de
waarneembaarheid meestal ten eenenmale
onvoldoende is te midden van uithangborden
en andere reclames, die 's avonds soms nog
verlicht zUn en de aandacht van het* wettelük
voorgeschreven bord aflelden In de practUk Is
dus het kleine bordje van 30 eM. diameter
ondoelmatig gebleken, weshalve het noodzake-
lUk wordt geacht in het belang van het ver
keer met een overgangstermijn deze
bordjes te doen vervangen door die van grooter
model, b.v. van 35 en 40 eM. middellijn.
Een moment voor het Hollandsche dort tijdens de