De ziekte Siroop Famel I F Personeel? Z. M. Koning George V Een society huwelijk te Amsterdam van I. Plaats dan een „Omroeper gezinnen voor 80. MIC VIJFTIEN NEDERLANDERS IN DE RALLYE 11! i!li KBiiii iï tJ>as o/t VERKOUDHEID II lifiH AUTOMOBILISME LAWNTENNIS TOURNOOI TE STOCKHOLM Parkeerverbodsborden CRICKET NIEUW-ZEELAND^-ENGELAND PAARDENSPORT Prix d’Amérique De Australiërs in Zuid-Afrika ATHLET1EK Een ruitertournooi te Nijmegen MAANDAG 20 JANUARI 1936 Ona land uitstekend vertegenwoordigd Kleine bordje» in de practyk ondoelmatig gebleken Het motorwegverkeer in de knel Deelnemer» van achttien verschil lende nationaliteiten zullen vier dagen door Europa zwerven Engelschen niet fortuinlijk in de tweede testmatch F Om het Sheffield Shield - Opbrengst van motor- dn ryuriel- belaeting en Verkeersfonds Schroeder wint van Borotra in de finale I'M Ctom Country te Parü» - - Voor Buckingham Palaeo to London staan vole belangstellenden Belgische eere-afdeeling k weet eene overwinning groote flacon kleine 1acon f 1 1 5 Rumst als derde eindigde in den tijd van min, 56,4 sec. Bij Apothekers en Drogisten Vraagt bet oordeel van Lbv dokter! M |*lfk In 1936 zal blijken of de terugslag in de ont wikkeling van het motorverkeer, zooals de Re- geering meende, tijdelijk zal zijn geweest. Vit het ramingcijfer voor 1936 blijkt, dat de bord jes zijn verhangen, dat het pessimisme van de Regeerlng in vroegere, goede jaren, is omge slagen in een optimisme in deze onzekere eco nomische tijden. De K. N. A. C. helpt van gan- scher harte hopen, dat dit optimisme gerecht vaardigd zal worden. Ook de K.N. A. C. heeft, maar onder voorbehoud van niet al te hooge lasten, vertrouwen in de vitaliteit van het mo torverkeer. Als toelichting nog het volgende: Het aantal motorrijtuigen is in 1935 onge veer stationnalr gebleven. Tegenover een tekort van iyt millloen on de motorrijtuigenbelasting staat een overschot van 0.4 millloen op de rij wlelbe lasting. Van de raming van 23 millloen over. 1935 als opbrengst van de motorrijtuigenbelasting zou ongeveer 75 millloen aan de wegenverbetering worden onttrokken en overgeheveld naar den sluitpost van het Verkeersfonds. Vol aandacht least men Palace te Londen is a bericht sa in verband rr Koning vermeld staan f gemiddeld per jaar bijna twee millloen méér werd opgebracht dan was begroot. De reactie is dus ernstiger geweest dan de Regeerlng voor zag, hetgeen als een zeer bedenkelijk verschijn sel moet worden beschouwd, Immers is niet al leen een der laatste stukken welvaart, die ons waren gebleven, aangetast, maar ook equiva- leert elk millloen minder aan motorrijtuigen belasting met drie millloen minder In de Over heidskassen (benzinebelasting, verhoogde en nogmaals verhoogde benzinebelasting, perso- neele belasting, parkeergelden, tollen, ponten enz.). Reeds voordat een vergunningsstelsel voor openbaar vervoer van personen en goede ren, als gevolg van de verkeerscoördlnatie, zijn Intree heeft gedaan, blijkt het torpedoschot van de drastische belastingverhooglng doel te heb ben getroffen. Het motorwegverkeer met al zijn onmisbare voordeelen voor de volkswelvaart, blijkt boven zijn grens te zijn belast. De spreek woordelijke elasticiteit van dit verkeer is over schat. Te Bloemfontein spelen de Australiërs tegen het team van Oranje Vrijstaat. De Zuld-Afri- kanen die het eerst batten, kregen geen vat op de bowler!) van Grimmitt en O’Reilly, die op een normaal wicket hun tegenpartij niet ver der dan 88 runs deden komen. Grimmitt 5 V. 35, O'Reilly 4 v. 38. De toeristen sloegen daar na niet minder dan 316 runs voor het eerste wicket bijeen. Het resultaat van den wedstrijd is niet twijfelachtig. van de pitch het verkregen bulten, dat bevochten kan New South Wales heeft te Sydney kans ge zien, dan zij den splnbowler White, Zuid-AusU trallé (onder aanvoering v. Bradman), dat tot nu toe aoo geweldig uit den hoek kwam, voor 94 runs uit te gooien. De jonge Australische bowler nam 8 wickets voor 31 runs, waaronder dat van Bradman. Door regenval gevolgd door zonneschijn was het wicket uitermate leven dig. N. B. Wales «coorde 14 voor 8. De KHA.C. schrijft ons: In de Motor- en Rijwielbeschikking is bepaald, dat de borden die een parkeerverbod aan geven een diameter moeten hebben van 60 c.M. en dat als herhallngsselnen achter het bord van 60 c.M, borden van hetzelfde model en denzelfden vorm met een middellijn van 20 C.M. mogen worden gebruikt. Nu is het natuurlijk de bedoeling, dat deze bordjes van 20 cM. voor het verkeer behoorlijk zichtbaar zijn, omdat, wanneer deze niet tijdig kunnen worden waargenomen een begaan, waarop uiteraard te wachten op de laatste berichten omtrent de ziekten van den geliefden vorst Naar wij vernemen is door de R.K. Rijver- eentging Hatert, Brakkenstein te Nijmegen be sloten in de tweede helft van de maand Mei van dit jaar sen groot landelijk ruitertournooi te Nijmegen te organiseeren. Wij vernamen, dat de organlseerende vereeniglng reeds van vele zjjden medewerking, vooral uit Noord-Bra- bant en Zuid-Gelderland, toegeaegd kreeg. De K.N.A.C. schrijft ons: Zooals bekend ia, kwamen onder vigueur van de vroegere wegenbelastingwet de opbrengsten van de motor- en rjjwielbelastingen ten volle aan de wegenverbetering ten goede, aoodat het cijfermateriaal van deze opbrengsten steeds de volle belangstelling van de weggebruikers had. Immers goede wegen zijn onmisbaar voor een vrij, veilig en economisch wegverkeer. Door de wet tot instelling van een Verkeers fonds werd in 1935 het vroegere Wegenfonds ten grave gedragen en werd de wegenbelasting vervangen door een met gemiddeld 50 pet. ver hoogde motorrijtuigenbelasting. Het bedrag der verhooging zou niet meer worden gebruikt voor de wegenverbetering, maar kreeg een andere bestemming, nl. om mede te helpen de te korten van alle andere verkeersmiddelen te verminderen. De Regeerlng voorzag in de aan zienlijke belastingverhooglng slechts een tij- delijken terugslag in de ontwikkeling van het motorwegverkeer. Het kan nuttig zijn, nu de belastingopbreng sten bekend zijn, over het eerste jaar, dat het Verkeersfonds in werking was, eens zeer in het kort na te gaan, hoe het motorverkeer op den nieuwen last beeft gereageerd. Gebleken is, dat het voortgezette optimisme van de Regeerlng in de draagkracht van het motorverkeer niet is bewaarheid. In 1935 Heef de opbrengst niet minder den een en een kwart millloen beneden de raming en dat terwijl over de eerste acht jaren van wegenbelasting (en ook van de systematische wegenverbetering) De tenniswedstrijd tusschen een ploeg vdd de Uhlenhorster Klipper en de Internationale Club van Nederland, Zondag te Hamburg ge speeld. werd door de Klipper met 6—4 gewon nen. De internationale kampioenschappen van Zwe den op overdekte banen ta Stockholm zijn Zon dag beëindigd. Mr. P. H. L. Lamberts Hurrelbrinck schrijft ons: Men moet wel Mj de Olympische Spelen of by den Volkenbond aankloppen om een grooter verscheidenheid van naties samen te vinden dan de InschriJvlngslijst van de Rallye Monte Carlo aanwijst. Niet minder dan rijders van achttien verschillende nationaliteiten zullen ge durende vier dagen door Europa zwerven om uit bet hooge Noorden, van het Poolgebied, uit Portugal of Schotland of door den ontoeganke- lijken Balkan hun weg naar de Azuren kust te vinden. Het kleine Holland is in deze natlona- liteitenshow opmerkelijk goed vertegenwoordigd. Niet minder dan vijftien Nederlanders hebben ingeschreven; alleen Frankrijk met 26 en En geland met 33 inschrijvingen staan daar boven. Op grooten afstand na de Hollanders volgen op de vierde plaats de Roemenen en de Denen, die ieder vier equipes in den strijd gezonden hebben. De Duitschera brengen er vier, de Cze- chen drie, de Zweden, Noren, Hongaren, Por- tugeezen en Italianen leder twee en dan komen een Amerikaan, een Canadees, een Pool, een Griek, een Turk en een Zwitser. De verscheidenheid der merken, die dit in ternationaal gezelschap zal berijden is nog veel grooter er zijn niet minder dan 46 merken in de Rallye vertegenwoordigd. Bovenaan, wat aantal en intemationallteit betreft, staat Ford, die door 35 equipes geko zen is. Er zijn zeven Nederlandsche Ford deel nemers, vijf Roemeensche, drie Fransche. drie Deensche, twee Engelsche, een Amerlkaansche, eep Itallaansche, een Turksche, een Czechische en een Zweedsche. Ook Renault is met negen wagens goed verte genwoordigd, zes Fransche equipes en dan nog een Czechische, oen Roemeensche en een Noor- sche inschrijving. Delahaye met zes wagens, alle door Franschen bemand, komt op de derde plaats, op den voet gevolgd door vijf Hotehkias- wagens eveneens alle vijf met Fransche beman ning. De twee bekende Engelsche merken Legenda en Riley brengen leder vier wagens in den strijd, met louter Engelsche rijden. Plat is daarentegen weer zeer internationaal vertegenwoordigd; zijn drie wagens worden be reden door een Fransch, een Poolsch en een Hongaarsch equipe. De Engelsche Standard komt met drie wagens met Engelsche beman ning, terwijl Bentley, ook door drie wagens ver tegenwoordigd, naast de twee Engelsche equi pes ook nog een Nederlandsche (van Marken) Te Amsterdam zijn Zaterdag in het i T huwelijk getreden ^2 de heer Baron P. A. L A. van Ittersum met jkvr. H. F. van Lennep a s» Zondag werd te Vincennes de jaarljjksche prlx d’Amérique geloopen over een afstand van 3600 M. Als sterk favoriet startte het paard Muscletone, de winnaar van het vorige jaar, die momenteel in Italiaansch bezit ia. Winnaar werd echter bet Fransche paard Ja- vari, die een tijd maakte van 1 min. 24.8 sec. over den kilometer. Muscletone werd tweede met een Hjd van 1 min. 24.5 sec. over den kilo meter met *n voorglft van 25 M. Als derde ein digde bet paard Idalie. Sandringham House, waar Z. M. Koning George V van Engeland op Ut oogenbMc ziek kgt, ea waarop de geheel» Engelsche natie de oogen In sponning pericht hoedt De resultaten van de Zendag voor de Belgi sche eere-afdeeüng gespeelde wedstrijden lul den: Union Ct Gtllolse—White Star 0—3.' Antwerp F. O.—Standard 3—1. Anderlecht—O. 8. Brugge 3—1. Lyra—Berchem Sport 0—5. BeerschotDaring 11. Ractne Club Mechelen—Uersche Sport Kring 0—X In de te Wellington aan den gang zijnde 3de testmatch Nieuw-ZeelandEngeland zijn de Engelschen niet fortuinlijk. Na het slechte weer op den eersten dag is Nieuw-Zeeland er in ge slaagd het totaal van 1707 tot 242 op te voeren. Parks verrichtte uitstekend werk met den bal. De Engelschen troffen het niet door op het door de zon beschenen, opdrogende wicket te moeten batten. De bal deed de meest on verwachte dingen en voor slechts 156 runs viel dan ook bet laatste Engelsche wicket. Candell nam 5 wickets voor 32 runs. Door in de 2e inning, n runs zonder wlcketverües te scoren, beeft Nieuw-Zeeland een voorsprong van 97 runs verkregen. Met nog één speeldag voor den boeg zal het van den toestand afhangen of Nieuw-Zeeland voordeel zoodanig weet uit te Maandag worden. der in een feilen strijd, welke meer dan twee uren duurde, in de finale van Borotra in vijf sets te winnen. Schroeder heeft dit seizoen op overdekte banen reeds Von Cramm en Boussus geslagen en nu hij thans ook van Borotra heeft gewonnen is het wel duidelijk, dat de Zweed, die eerst 23 jaar oud is, in buitengewonen vorm is en rich geplaatst heeft onder de sterkste spelers van de wereld. Nadat belden twee sets hadden gewonnen Schroeder had de twee eerste zeer gemakkelijk in zijn voordeel doen verloopen viel de beslis sing in de vijfde set. Daarbij bleek, dat Boro tra niet meer over het uithoudingsvermogen be schikte, om den jongen Zweed, die buitengewoon opviel door zijn fraaie vollies, te slaan. Onder uitbundig enthousiasme van de talrijke aanwe zigen hieronder bevonden zich de Koning van Zweden, het Kroonprinselijk Paar, Prins Gustaat Adolf en Prinses Sybille, alsmede verschillende andere leden van het Koninklijk Huls slaag de Schroeder er in de beslissende eet met 75 te winnen. Het resultaat was: Schroeder (Zweden) sloeg Borotra (Frankrijk) 6—3, 6—3, 4-6, 4—6, 7—5. De uitslag van den eindstrijd heeren-dubbel- spel was: Lacroix en De Borman (België) verloren van Lesueur en Feret (Frankrijk) met 26, 6—4, In bet dames-enkelspel behaalde mevr. Sper ling (Denemarken) een twee-sets overwinning op mej. Adamson (België), terwijl in het ge mengd dubbelspel mej. Robert en Borotra met groote moeite er in slaagden van mevr. Sperling en Oestberg te winnen. De resultaten waren: Dames-enkelspel: Mevr. Sperling (Denemar ken) sloeg mej. Adamson (België) 75. 62. Gemengd dubbelspel: Mej. Robert Borotra (Zweden-FrankriJk) sloegen mevr. Sperling en Oestberg (Denemarken-Zweden) 2—6, 64, 64 Een moment voor het Hollandsche doel tijden* den ijthockeywedstrijd Nederland-BelgH, welke Zaterdagavond op de kunstijsbaan te Amsterdam werd gespeeld en goed overtreding wordt een sanctie staat. Nu deze bordjes in de stedelijke bebouwde kommen meer en meer verschijnen, zelfs bij zijstraten, waar zij voor het verkeer uit die zijstraten niet bepaald .Jierhallngsseinen" zijn, moet het nuttig en noodlg worden geacht er op te wijzen hoe volkomen onvoldoende deze bordjes aan hun doel beantwoorden, omdat de waarneembaarheid meestal ten eenemnale onvoldoende ia te midden van uithangborden en andere reclames, die 's avonds soms nog verlicht zijn en de aandacht van het wettelijk voorgeschreven bord afleiden. In de practijk is dus het kleine bordje van 20 cM. diameter ondoelmatig gebleken, weshalve het noodzake lijk wordt geacht in het belang van het ver keer met een overgangstermijn deze bordjes te doen vervangen door die van grooter model, b.v. van 35 en 40 cM. middellijn. Meer dan 3600 athletennamen heden deel aan de Cross van het dagblad l’Auto, wdM wedstrijd in de omstreken van Vlncennee wwd geloopen. Winnaar werd Rorolle, die de lO^oo KM. aflegde in den tijd van 31 min. 46,4 sec. Tweede werd de Franschman Beaudaln in den tijd van 31 mln, 536 sec., terwijl de Belg telt. Dun krijgen wij nog tien merken, die ieder door twee wagens vertegenwoordigd zijn: Sin ger, Triumph, Rover, met uitsluitend Engelsche bemanning: S S met een Nederlandsche (Zweerts de Jong) en een Engelsche bemanning, zooals M G, met den Nederlander van Oosten en een Engelsche equipe en B M W, die naast den Nederlandschen inschrijver Koopman ook nog een Duitsche inschrijving heeft. De twee Railtons worden gereden door Portugeezen en door Engelschen; de twee Daimlers worden ge reden door Engelschen en Dultscbers, terwijl de twee Cltroëns door Franschen worden gereden, waaronder Lecot, die op het oogenbUk bezig is om 400.000 K.M. in een jaar af te leggen en in de Rallye Monte Carlo een goede afleiding vond om zijn dagelijksebe ritten van 1100 KM. naar Portugal en Spanje uit te strekken. Hij zal te Valenca starten, waarvan ook twee Ne derlandsche Ford-equlpes, Testers-Dlepen en Baron Taets-van Amerongen-Jaarsma zullen vertrekken. bulletin dat aan Buckingham plakt, en waarop de laatste Ie ziekte van den Engelschen II Siroop Famel voorkomt ernstige gevolgen, k maakt het slijm J JF los en JE

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 4