De ziekte
Siroop Famel
I
F
Personeel?
Z. M. Koning George V
Een society huwelijk te Amsterdam
van
I.
Plaats dan een „Omroeper
gezinnen
voor 80.
MIC
VIJFTIEN NEDERLANDERS
IN DE RALLYE
11!
i!li
KBiiii iï
tJ>as o/t
VERKOUDHEID
II
lifiH
AUTOMOBILISME
LAWNTENNIS
TOURNOOI TE STOCKHOLM
Parkeerverbodsborden
CRICKET
NIEUW-ZEELAND^-ENGELAND
PAARDENSPORT
Prix d’Amérique
De Australiërs in Zuid-Afrika
ATHLET1EK
Een ruitertournooi te Nijmegen
MAANDAG 20 JANUARI 1936
Ona land uitstekend
vertegenwoordigd
Kleine bordje» in de practyk
ondoelmatig gebleken
Het motorwegverkeer
in de knel
Deelnemer» van achttien verschil
lende nationaliteiten zullen
vier dagen door Europa
zwerven
Engelschen niet fortuinlijk in de
tweede testmatch
F
Om het Sheffield Shield
-
Opbrengst van motor- dn ryuriel-
belaeting en Verkeersfonds
Schroeder wint van Borotra
in de finale
I'M
Ctom Country te Parü»
- -
Voor Buckingham Palaeo to London staan vole belangstellenden
Belgische eere-afdeeling
k
weet
eene overwinning
groote flacon
kleine 1acon f 1 1 5
Rumst als derde eindigde in den tijd van
min, 56,4 sec.
Bij Apothekers
en Drogisten
Vraagt bet oordeel van Lbv dokter! M |*lfk
In 1936 zal blijken of de terugslag in de ont
wikkeling van het motorverkeer, zooals de Re-
geering meende, tijdelijk zal zijn geweest. Vit
het ramingcijfer voor 1936 blijkt, dat de bord
jes zijn verhangen, dat het pessimisme van de
Regeerlng in vroegere, goede jaren, is omge
slagen in een optimisme in deze onzekere eco
nomische tijden. De K. N. A. C. helpt van gan-
scher harte hopen, dat dit optimisme gerecht
vaardigd zal worden. Ook de K.N. A. C. heeft,
maar onder voorbehoud van niet al te hooge
lasten, vertrouwen in de vitaliteit van het mo
torverkeer.
Als toelichting nog het volgende:
Het aantal motorrijtuigen is in 1935 onge
veer stationnalr gebleven. Tegenover een tekort
van iyt millloen on de motorrijtuigenbelasting
staat een overschot van 0.4 millloen op de
rij wlelbe lasting.
Van de raming van 23 millloen over. 1935 als
opbrengst van de motorrijtuigenbelasting zou
ongeveer 75 millloen aan de wegenverbetering
worden onttrokken en overgeheveld naar den
sluitpost van het Verkeersfonds.
Vol aandacht least men
Palace te Londen is a
bericht sa in verband rr
Koning vermeld staan
f
gemiddeld per jaar bijna twee millloen méér
werd opgebracht dan was begroot. De reactie
is dus ernstiger geweest dan de Regeerlng voor
zag, hetgeen als een zeer bedenkelijk verschijn
sel moet worden beschouwd, Immers is niet al
leen een der laatste stukken welvaart, die ons
waren gebleven, aangetast, maar ook equiva-
leert elk millloen minder aan motorrijtuigen
belasting met drie millloen minder In de Over
heidskassen (benzinebelasting, verhoogde en
nogmaals verhoogde benzinebelasting, perso-
neele belasting, parkeergelden, tollen, ponten
enz.). Reeds voordat een vergunningsstelsel
voor openbaar vervoer van personen en goede
ren, als gevolg van de verkeerscoördlnatie, zijn
Intree heeft gedaan, blijkt het torpedoschot van
de drastische belastingverhooglng doel te heb
ben getroffen. Het motorwegverkeer met al zijn
onmisbare voordeelen voor de volkswelvaart,
blijkt boven zijn grens te zijn belast. De spreek
woordelijke elasticiteit van dit verkeer is over
schat.
Te Bloemfontein spelen de Australiërs tegen
het team van Oranje Vrijstaat. De Zuld-Afri-
kanen die het eerst batten, kregen geen vat op
de bowler!) van Grimmitt en O’Reilly, die op
een normaal wicket hun tegenpartij niet ver
der dan 88 runs deden komen. Grimmitt 5 V.
35, O'Reilly 4 v. 38. De toeristen sloegen daar
na niet minder dan 316 runs voor het eerste
wicket bijeen. Het resultaat van den wedstrijd
is niet twijfelachtig.
van de pitch
het verkregen
bulten, dat
bevochten kan
New South Wales heeft te Sydney kans ge
zien, dan zij den splnbowler White, Zuid-AusU
trallé (onder aanvoering v. Bradman), dat tot
nu toe aoo geweldig uit den hoek kwam, voor
94 runs uit te gooien. De jonge Australische
bowler nam 8 wickets voor 31 runs, waaronder
dat van Bradman. Door regenval gevolgd door
zonneschijn was het wicket uitermate leven
dig. N. B. Wales «coorde 14 voor 8.
De KHA.C. schrijft ons:
In de Motor- en Rijwielbeschikking is bepaald,
dat de borden die een parkeerverbod aan
geven een diameter moeten hebben van 60 c.M.
en dat als herhallngsselnen achter het bord
van 60 c.M, borden van hetzelfde model en
denzelfden vorm met een middellijn van 20 C.M.
mogen worden gebruikt.
Nu is het natuurlijk de bedoeling, dat deze
bordjes van 20 cM. voor het verkeer behoorlijk
zichtbaar zijn, omdat, wanneer deze niet tijdig
kunnen worden waargenomen een
begaan, waarop uiteraard
te wachten op de laatste berichten omtrent de ziekten van den
geliefden vorst
Naar wij vernemen is door de R.K. Rijver-
eentging Hatert, Brakkenstein te Nijmegen be
sloten in de tweede helft van de maand Mei
van dit jaar sen groot landelijk ruitertournooi
te Nijmegen te organiseeren. Wij vernamen,
dat de organlseerende vereeniglng reeds van
vele zjjden medewerking, vooral uit Noord-Bra-
bant en Zuid-Gelderland, toegeaegd kreeg.
De K.N.A.C. schrijft ons:
Zooals bekend ia, kwamen onder vigueur van
de vroegere wegenbelastingwet de opbrengsten
van de motor- en rjjwielbelastingen ten volle
aan de wegenverbetering ten goede, aoodat het
cijfermateriaal van deze opbrengsten steeds de
volle belangstelling van de weggebruikers had.
Immers goede wegen zijn onmisbaar voor een
vrij, veilig en economisch wegverkeer.
Door de wet tot instelling van een Verkeers
fonds werd in 1935 het vroegere Wegenfonds
ten grave gedragen en werd de wegenbelasting
vervangen door een met gemiddeld 50 pet. ver
hoogde motorrijtuigenbelasting. Het bedrag der
verhooging zou niet meer worden gebruikt voor
de wegenverbetering, maar kreeg een andere
bestemming, nl. om mede te helpen de te
korten van alle andere verkeersmiddelen te
verminderen. De Regeerlng voorzag in de aan
zienlijke belastingverhooglng slechts een tij-
delijken terugslag in de ontwikkeling van het
motorwegverkeer.
Het kan nuttig zijn, nu de belastingopbreng
sten bekend zijn, over het eerste jaar, dat het
Verkeersfonds in werking was, eens zeer in het
kort na te gaan, hoe het motorverkeer op den
nieuwen last beeft gereageerd.
Gebleken is, dat het voortgezette optimisme
van de Regeerlng in de draagkracht van het
motorverkeer niet is bewaarheid. In 1935 Heef
de opbrengst niet minder den een en een kwart
millloen beneden de raming en dat terwijl over
de eerste acht jaren van wegenbelasting (en
ook van de systematische wegenverbetering)
De tenniswedstrijd tusschen een ploeg vdd
de Uhlenhorster Klipper en de Internationale
Club van Nederland, Zondag te Hamburg ge
speeld. werd door de Klipper met 6—4 gewon
nen.
De internationale kampioenschappen van Zwe
den op overdekte banen ta Stockholm zijn Zon
dag beëindigd.
Mr. P. H. L. Lamberts Hurrelbrinck schrijft
ons:
Men moet wel Mj de Olympische Spelen of
by den Volkenbond aankloppen om een grooter
verscheidenheid van naties samen te vinden
dan de InschriJvlngslijst van de Rallye Monte
Carlo aanwijst. Niet minder dan rijders van
achttien verschillende nationaliteiten zullen ge
durende vier dagen door Europa zwerven om
uit bet hooge Noorden, van het Poolgebied, uit
Portugal of Schotland of door den ontoeganke-
lijken Balkan hun weg naar de Azuren kust te
vinden. Het kleine Holland is in deze natlona-
liteitenshow opmerkelijk goed vertegenwoordigd.
Niet minder dan vijftien Nederlanders hebben
ingeschreven; alleen Frankrijk met 26 en En
geland met 33 inschrijvingen staan daar boven.
Op grooten afstand na de Hollanders volgen
op de vierde plaats de Roemenen en de Denen,
die ieder vier equipes in den strijd gezonden
hebben. De Duitschera brengen er vier, de Cze-
chen drie, de Zweden, Noren, Hongaren, Por-
tugeezen en Italianen leder twee en dan komen
een Amerikaan, een Canadees, een Pool, een
Griek, een Turk en een Zwitser.
De verscheidenheid der merken, die dit in
ternationaal gezelschap zal berijden is nog veel
grooter er zijn niet minder dan 46 merken
in de Rallye vertegenwoordigd.
Bovenaan, wat aantal en intemationallteit
betreft, staat Ford, die door 35 equipes geko
zen is. Er zijn zeven Nederlandsche Ford deel
nemers, vijf Roemeensche, drie Fransche. drie
Deensche, twee Engelsche, een Amerlkaansche,
eep Itallaansche, een Turksche, een Czechische
en een Zweedsche.
Ook Renault is met negen wagens goed verte
genwoordigd, zes Fransche equipes en dan nog
een Czechische, oen Roemeensche en een Noor-
sche inschrijving. Delahaye met zes wagens, alle
door Franschen bemand, komt op de derde
plaats, op den voet gevolgd door vijf Hotehkias-
wagens eveneens alle vijf met Fransche beman
ning.
De twee bekende Engelsche merken Legenda
en Riley brengen leder vier wagens in den
strijd, met louter Engelsche rijden.
Plat is daarentegen weer zeer internationaal
vertegenwoordigd; zijn drie wagens worden be
reden door een Fransch, een Poolsch en een
Hongaarsch equipe. De Engelsche Standard
komt met drie wagens met Engelsche beman
ning, terwijl Bentley, ook door drie wagens ver
tegenwoordigd, naast de twee Engelsche equi
pes ook nog een Nederlandsche (van Marken)
Te Amsterdam zijn
Zaterdag in het i T
huwelijk getreden ^2
de heer Baron
P. A. L A. van
Ittersum met jkvr.
H. F. van Lennep
a
s»
Zondag werd te Vincennes de jaarljjksche
prlx d’Amérique geloopen over een afstand van
3600 M. Als sterk favoriet startte het paard
Muscletone, de winnaar van het vorige jaar, die
momenteel in Italiaansch bezit ia.
Winnaar werd echter bet Fransche paard Ja-
vari, die een tijd maakte van 1 min. 24.8 sec.
over den kilometer. Muscletone werd tweede
met een Hjd van 1 min. 24.5 sec. over den kilo
meter met *n voorglft van 25 M. Als derde ein
digde bet paard Idalie.
Sandringham House, waar Z. M. Koning George V van Engeland op Ut oogenbMc ziek kgt, ea waarop de geheel»
Engelsche natie de oogen In sponning pericht hoedt
De resultaten van de Zendag voor de Belgi
sche eere-afdeeüng gespeelde wedstrijden lul
den:
Union Ct Gtllolse—White Star 0—3.'
Antwerp F. O.—Standard 3—1.
Anderlecht—O. 8. Brugge 3—1.
Lyra—Berchem Sport 0—5.
BeerschotDaring 11.
Ractne Club Mechelen—Uersche Sport Kring
0—X
In de te Wellington aan den gang zijnde 3de
testmatch Nieuw-ZeelandEngeland zijn de
Engelschen niet fortuinlijk. Na het slechte weer
op den eersten dag is Nieuw-Zeeland er in ge
slaagd het totaal van 1707 tot 242 op te
voeren. Parks verrichtte uitstekend werk met
den bal. De Engelschen troffen het niet door op
het door de zon beschenen, opdrogende wicket
te moeten batten. De bal deed de meest on
verwachte dingen en voor slechts 156 runs viel
dan ook bet laatste Engelsche wicket. Candell
nam 5 wickets voor 32 runs. Door in de 2e
inning, n runs zonder wlcketverües te scoren,
beeft Nieuw-Zeeland een voorsprong van 97
runs verkregen. Met nog één speeldag voor den
boeg zal het van den toestand
afhangen of Nieuw-Zeeland
voordeel zoodanig weet uit te
Maandag
worden.
der in een feilen strijd, welke meer dan twee
uren duurde, in de finale van Borotra in vijf
sets te winnen. Schroeder heeft dit seizoen op
overdekte banen reeds Von Cramm en Boussus
geslagen en nu hij thans ook van Borotra heeft
gewonnen is het wel duidelijk, dat de Zweed, die
eerst 23 jaar oud is, in buitengewonen vorm is
en rich geplaatst heeft onder de sterkste spelers
van de wereld.
Nadat belden twee sets hadden gewonnen
Schroeder had de twee eerste zeer gemakkelijk
in zijn voordeel doen verloopen viel de beslis
sing in de vijfde set. Daarbij bleek, dat Boro
tra niet meer over het uithoudingsvermogen be
schikte, om den jongen Zweed, die buitengewoon
opviel door zijn fraaie vollies, te slaan. Onder
uitbundig enthousiasme van de talrijke aanwe
zigen hieronder bevonden zich de Koning van
Zweden, het Kroonprinselijk Paar, Prins Gustaat
Adolf en Prinses Sybille, alsmede verschillende
andere leden van het Koninklijk Huls slaag
de Schroeder er in de beslissende eet met 75
te winnen.
Het resultaat was:
Schroeder (Zweden) sloeg Borotra (Frankrijk)
6—3, 6—3, 4-6, 4—6, 7—5.
De uitslag van den eindstrijd heeren-dubbel-
spel was:
Lacroix en De Borman (België) verloren van
Lesueur en Feret (Frankrijk) met 26, 6—4,
In bet dames-enkelspel behaalde mevr. Sper
ling (Denemarken) een twee-sets overwinning
op mej. Adamson (België), terwijl in het ge
mengd dubbelspel mej. Robert en Borotra met
groote moeite er in slaagden van mevr. Sperling
en Oestberg te winnen. De resultaten waren:
Dames-enkelspel: Mevr. Sperling (Denemar
ken) sloeg mej. Adamson (België) 75. 62.
Gemengd dubbelspel: Mej. Robert Borotra
(Zweden-FrankriJk) sloegen mevr. Sperling en
Oestberg (Denemarken-Zweden) 2—6, 64, 64
Een moment voor het Hollandsche doel tijden* den ijthockeywedstrijd
Nederland-BelgH, welke Zaterdagavond op de kunstijsbaan te Amsterdam
werd gespeeld
en goed
overtreding wordt
een sanctie staat.
Nu deze bordjes in de stedelijke bebouwde
kommen meer en meer verschijnen, zelfs bij
zijstraten, waar zij voor het verkeer uit die
zijstraten niet bepaald .Jierhallngsseinen" zijn,
moet het nuttig en noodlg worden geacht er
op te wijzen hoe volkomen onvoldoende deze
bordjes aan hun doel beantwoorden, omdat de
waarneembaarheid meestal ten eenemnale
onvoldoende ia te midden van uithangborden
en andere reclames, die 's avonds soms nog
verlicht zijn en de aandacht van het wettelijk
voorgeschreven bord afleiden. In de practijk is
dus het kleine bordje van 20 cM. diameter
ondoelmatig gebleken, weshalve het noodzake
lijk wordt geacht in het belang van het ver
keer met een overgangstermijn deze
bordjes te doen vervangen door die van grooter
model, b.v. van 35 en 40 cM. middellijn.
Meer dan 3600 athletennamen heden deel
aan de Cross van het dagblad l’Auto, wdM
wedstrijd in de omstreken van Vlncennee wwd
geloopen. Winnaar werd Rorolle, die de lO^oo
KM. aflegde in den tijd van 31 min. 46,4 sec.
Tweede werd de Franschman Beaudaln in den
tijd van 31 mln, 536 sec., terwijl de Belg
telt. Dun krijgen wij nog tien merken, die ieder
door twee wagens vertegenwoordigd zijn: Sin
ger, Triumph, Rover, met uitsluitend Engelsche
bemanning: S S met een Nederlandsche
(Zweerts de Jong) en een Engelsche bemanning,
zooals M G, met den Nederlander van Oosten
en een Engelsche equipe en B M W, die naast
den Nederlandschen inschrijver Koopman ook
nog een Duitsche inschrijving heeft. De twee
Railtons worden gereden door Portugeezen en
door Engelschen; de twee Daimlers worden ge
reden door Engelschen en Dultscbers, terwijl de
twee Cltroëns door Franschen worden gereden,
waaronder Lecot, die op het oogenbUk bezig
is om 400.000 K.M. in een jaar af te leggen en
in de Rallye Monte Carlo een goede afleiding
vond om zijn dagelijksebe ritten van 1100 KM.
naar Portugal en Spanje uit te strekken. Hij
zal te Valenca starten, waarvan ook twee Ne
derlandsche Ford-equlpes, Testers-Dlepen en
Baron Taets-van Amerongen-Jaarsma zullen
vertrekken.
bulletin dat aan Buckingham
plakt, en waarop de laatste
Ie ziekte van den Engelschen
II
Siroop Famel voorkomt
ernstige gevolgen,
k maakt het slijm J
JF los en JE