Op weg naar de startplaatsen n PEDERUKEPl I 2 Eusschen 6 jaar ah kinderen het hardst groeier^ dén te het tijd voor Diopha, het D vitamine preparaat dat eet» stroom van nieuwe levenskracht geeft, dat de eetlust en vltaB» telt verhoogt. Zorg-dat Uw kind sterk en krachtig is vóór het naar school gaat. Geef het Diopha. Per bus, voldoende voos KOUSENSPAARDER H.P. 20 ct. en zoo ZOek7eVonee°lU?Wbaarl FOTOREPORTAGE I Wlinir 91 IAMTTAD1 IBM i. Plaats dan een „Omroeper” gezinnen VOORREREIDING VAN DE RALLYE MONTE CARLO VAN BOM Machinisten-examen Examen* Middelbaar Paedagofiek Onvermoeid rollen de auto’s verder Academische Examen* Vooral naar Duitechland Examens Nijverheidsonderwijs H PALEIS VAN VOLKSVLIJT '•7 Waarheen reist de Nederlander VANDAAG/ MORGEN ENALTJD- Prima zingende kanarievogels ftM. Noomnttn fUtt Bijpassende popjes /LM - 8 dagen op proef. Zending rembours ongefr. J. O. ten Heggelcr Vogeiwinkels 8lmeto en Hengelo (O.). NUTRICIA- KINDERMEEL deskundig samengesteld N2|| Eenmaal over da grant van Duitechland of Ooetenryk opent zich een andere wereld „ONS LEGER” en België Int Recherche- en laf. Bureau „Hommes” Afwikkeling loten 1867 Handelsbur. J. G. Potgieser N.V. - Amsterdam RX DAMES- EN MEISJES-TEHUIS te ’«-GRAVENHAGE HUIZE MARTHA - N. Havenstraat 74 TELBF. PENSION per dag van t 126 af. 118 5 81 per week van 830 af. VRIJDAG 24 JANUARI 1936 AUTOMOBILISME rite-**M-, •te Cu- ;>>J' overeenstemming RIJN'S MOSTERD - UTRECHT GENTUMIN DRAGEN V. BOMMEl SCHOENEN AMSTERDAM. Bevorderd tot doctor In de Geneeskunde op proefschrift: ..Het moeder schap In Overviel" de heer J. H. Hagenbeek, arte te Zwolle. Cand. ex. Geschiedenis üe heer J. A- ten Gate. mr. «pn dac dan dat D W|j> T. Bresser, I. J. v d Byteard te Utrecht; T. v. d. Griend te Bunnik; C. J. Tolmeyer te A'dam; DEN HAAG. Geslaagd voor B: P. F. Over- beeke te Delft. Geslaagd voor A: M. H. J. Zuid- weg te Arnhem; J. O. G. Hoppener te Rotter dam en A. G. Dekker te Den Haag. - i MM I' i Cer O, ree am dat oef. om] d1( Pa I In bef ter frii cle DEN HAAG. Geslaagd voor practisch ge deelte van diploma B. de heeren: C. L. F. Friedrichs, Haarlem. Theoretisch gedeelte van dipL B.: M. Ak- kerdaas. Domburg. de Nederiand- betreffende de besluiten om hieraan haar per auto, nX totaal 24.726, tegen 1212 voor mo torrijwielen. ruim 5000 voor rtfwleltochten, meer dan 2400 voor wandel-, 2600 voor watertoerisme en 17.7S3 voor reizen per trein, boot enz. In December is weer de jaarlfjksche stijging der reisinjichtingen voor Zwitserland en Oosten rijk begonnen, die gewoonlijk in Januari en Fe bruari aanhoudt, in verband met de toenemende liefhebberij voor de wintersport en het skl-loo- pen In de berglanden. Het maandblad .Ons Leger”, officieel or gaan van de Kon. Ned. Vereenlglng van dien naam, is met Ingang van den jaargang 1936 op breeder basis gekomen en is thans tevens al gemeen orgaan voor Weermachtsbelangen. Aan zulk een blad bestaat in ons land inderdaad behoefte, en wij hopen dat ..Ons Leger” daar in zal kunnen voorzien. Dit eerste nummer maakt reeds een goeden indruk. Het bevat o.m. een artikel over het „weerfonds” en de ma- terieele uitrusting van onze weermacht, en een historisch artikel over Sicco van Goslingo, ge deputeerde te velde tijdens den Bpaanschen auceessle-ooriog. Onze beste wenschen voor dezen nieuwen opzet. (Oud PollUe-Oomm.) Amstel 8 b/d Munt. A dam Behandeling v alle Bechtszaken. Advies 1. Regeling HuwelUk'voorwaarden. Doeltreffende ACTBN op el* gebied. - Voork. fallUseementen DEN HAAG. Geslaagd voor het theoretisch gedeelte van diploma B de heeren: R. India te Amsterdam; J. Palte te Rotterdam. Geslaagd voor hek practisch gedeelte van diploma B de heeren: P. Th. Wetselaar te Den Haag; G. Tlesema te Utrecht; F. Th. Westhof te Veere. der Bulgaarsche wegen ligt bet spoor van een wagen, dat moet een Rallye-rijder zijn, want and&e automobielen rijden er in den winter niet, behalve in den omtrek van Sofia. Nu gaat men laten hier is de wagen geslipt, een paar kilometer verder te hij van den weg afgegaan; daar beeft hij zelfs vastgezeten en hebben de inzittenden met hunne sneeuwschoppen moeten werken om hem los te krijgen. Dit alles ver tellen de onmiskenbare sporen in de sneeuw, die onberoerd blijven liggen totdat een versche laag sneeuw ze aan bet oog onttrekt. En in de vol gende pleisterplaats vindt men des avonds den voorganger met wien men zich den beelen dag heeft bezig gehouden, of wel men boort, dat ht) den vorigen nacht'er heeft doorgebracht, de sporen dus een dag oud zijn. In leder geval men weet zijn naam en blflft nu verder op een afstand in voortdurend con tact met hem door hetgeen men U van hem vertelt in alle pleisterplaatsen waar ook hij ge passeerd te en stilgehouden heeft. Er wordt wel eens gesmaald op dit soort toe risme, dat van den morgen tot den avond rijdt, zonder oponthoud om bijzonderheden te bezich tigen, maar ik geloof, dat de Balkanreiziger juist op dese wijze de troostelooze eenzaamheid, die de karakteristiek van het landschep te het beste in zich opneemt. De vreemdeling die Hol land bezoekt, behoort eigenlijk in iedere plaats op te houden, omdat de karakteristiek van ons land schuilt in het cachet, dat iedere stad en iedere provincie bezitten.... Maar wat geeft dieper Indruk van de verla tenheid van het Bulgaarsche land, dan een ge- heelen dag te rijden langs een spoorbaan, die het land doorkruist en dan in al die lange uren slechts één enkelen spoortrein te zien. Hoe verder men in die onbewoonde streken doordringt, des te booger stijgt de bewondering voor den modernen automobiel. Wat die ver dragen kan, daar geeft men zich in onze lan den geen rekenschap van. Onvermoeid rolt hij verder over wegen, die niet voor hem gebouwd zijn. De bestuurders wisselen elkaar af, maar de wagen krijgt geen rust. Dagen lang moet hl) arbeiden onder omstandigheden, waarvoor hij niet gebouwd te en htj doet het en houdt het uit. Welk ander vervoermiddel sou dat verdragen? Hoever komt een trein, waaraan de rails ont nomen te? Welk een enorme safety de auto mobiel in het dagelljksche gebruik op onze mo derne wegen beeft, dat leert de Rallye Monte Carlo. C. J. E. v d Broek te Utrecht; F, Dieleman te Hoek (Zld.); A. Puist te Apeldoorn; M. Lange- veld te Hilversum; A. Wagemakers te lemborg; M. Luckman te Winterswijk. Het aftreden vsn Lavat het EJyzée Ie Parijs, na zijn te hebben Mr. P. H. L. Lamberts Hurrelbrinck schrijft ons: Thans zijn alle deelnemers vertrokken naar hun verre startplaatsen in de uithoeken van Europa. Vol goeden moed zijn zij op reis gegaan, de dag-étapen nauwkeurig opgemaakt en alles komt zoo heel anders uit dan zU zich voor gesteld hebben. Zoolang zij nog in Centraal Europa zijn, gaat alles vrijwel volgens vooraf vastgesteld program, al zijn de oponthouden ge woonlijk langer dan waarop gerekend waa Men beeft den tijd en wanneer men zoo vele uren achter elkaar in Jmiuari-weer over trooete- loose winterwegen heeft gereden, dan oefent de warme gezelligheid van een restaurant een groote bekoring uit. Maar eenmaal over de grens van Duitschtend of van Oostenrijk, dan opent zich een andere wereld, vooral daar in bet Zuiden van den Balkan. De weg van Weenen naar Boedapest la nog een prachtige autostrade, maar daarna voelt men zich opgeslokt in de onmetelljke poesta, waar alles grillig en onberekenbaar te, de wegen, die mooi en afschuwelijk zijn, zonder aanwijsbare oorzaak voor die plotselinge over- gangen, de dorpen, waar in dezelfde straat de kapitale boerenhofsteden naast de armelijke krotten staan. De grensoverschrijdingen worden expedities, waar men een uur of anderhalf met allerhande formaliteiten verliest, waarna men onder gewapend gelelde een soldaat met een griezelig scherpen bajonet op het geweer een 15 KM verder naar een volgend blokhuis rijdt om wederom door een ambtenaar die vijf woerden Fransch of Duitsch spreekt, onder vraagd te worden. Op de groote heerwegen van Centraal Europa zwerven de deelnemers op weg naar bun start plaatsen‘rond, zonder tets van elkaar te merken, maar aoodra zU verder dóórgedrongen zijn, be ginnen zij met elkaar in contact te komen. Op dezelfde plaatsen overnachten sfj. In dezelfde hotels omdat er geen andere op vele tientallen kilometers afstand van elkaar verwijderd z0n. Daar lezen zij in de hotelregisters wie hun voorgangers van de vorige dagen waren en ook van de douanes booren sQ wie reeds zijn ge passeerd. Maar zelfs bet landschep verhaalt de RaUye- kroniek in al sün.bljsooderiioden. Op de sneeuw MO9HA1 m*and’ cent EEN BRON VAN KRACHT IN CEZQNÖNglO PK>ph« N.v.|- Dviwiaw»Ij deae afspraak niet gestand te kunnen doen. Van de zijde van het Paleis van Volksvlijt te in deze alle spoed betracht om de betref fende en zoogenaamde proef-procedure aan den gang te brengen. De besprekingen met de commissie hebben echter meer tijd veretecht dan gedacht en gehoopt werd. Intusschen kan thans medegedeeld worden dat de acte van prorogatie (voor de zgn. proef- procedure) ter verkrijging van een beslissing bij het gerechtshof te Amsterdam geteekend is. Deze beslissing moet afgewacht worden. Nog heeft de commissie den etech gesteld dat een nog van vroeger loepen de procedure tusschen haar en de N.V. Rechtszekerheid betreffende een door deze vennootschap gestelden etech tot betaling van uitgeloot* loten ten einde wordt gebracht. Met medewerking van partijen wordt ge tracht deze aangelegenheid terzelfder tijd tot een goed einde te brengen. Coupeuse: J. Kamerbeek te Amersfoort; J. H. Landman, A M. B. Wever te Zeist; A. M. Hen driks te Herwen-Aerdt; H. M. BoUée te Ooa- terbeek; G. Doppenburg, J. v. d. Geest te Put ten; K. Th. Tja Lim. p. A. wisman te Utrecht; A. J. v. d Putten te Bilthoven; A. C. de Boer te Fort Tlenhoven; T. J. v Bekkum te Wijk bij Duurstede; N. Spits-Smeulers, A. de Jong te Dordrecht; K. v. Bennekom, E. Bouwman te Slledrecht; A. Koning te Enschede; G. C. Brou wer, M. Oppenhemer te Hilversum; R. de Heus, I. G. Bolleman, M. de Bruin en J M. Henne- velt te Utrecht; E. T. Kragt te HUlegersberg; A. J. W. du 8ain te Zeist; J. J. de Koning te 8t. Mlchlels-GestelD. v. d. Vegtde Jong te A’dam; D. v. d. Meljden te Driebergen-RJjsen- burg; A. E. Polderman te Goes. Costumière: O. Kraak te Zeist; L.^lanjje te Utrecht; J. C. v. Bergen te Gouda; J. Kubes te Utrecht; W. Rutenfrans, te Klarenbeek; H. C. A. v. Haren te Hilversum; A. J. Stempvoort, B. Smite, T. W Oskam. K Oppenvoort te Zetel; P. v. Vlijmen té Stolwijk; W. J. v. <L Sluis, M. v. d. Loos, C. Groothuis te Utrecht: G. H. Beestman te Winterswijk; A. Riggellng te Eem- nes; C. Langendoen te Hilversum. Moderne Sierkunst: E. J. V. Varik te Leider dorp; j. v. Zon te Dordrecht; Woudenberg te Maartensdijk. Inzake de afwikkeling der Loten 1867 N.V. Paleto van Volksvlijt wordt ons medegedeeld, dat de commissie van beheer van het waar borgfonds, bestaande uit de heeren mr. C. D. Asser en E. de Graaf alsmede sche Trust Mij. te Amsterdam, uitvoering van de genomen voorzlchtigheldsredenen aDeen medewerking wenscht te vzrleenen indien sjj bij rechtellJk gewijsde hiertoe verplicht wordt Geheel in overeenstemming met dezen UTRECHT. (Eerste Ned. Modevakschool ver). Geslaagd voor Leerares-Coupeuse: C. v. Dort te den Nedert Toeristen bond A N WB, kunnen een leerzame bijdrage le veren tot de toeristische statistiek en een ant woord geven op de vraag, welke landen by voor- keur als reisdoel worden gekozen door den Ne- deriandschen toerist en welke rei de auto ver vult in het moderne reiswezen. De cijfers van de in 1935 door den Toeristen bond verstrekte relsinUchtlngen en grensdo- cumenten toonen ook nu weer een toeneming Er werden in totaal door den AN WB, in dat Jaar verstrekt 53.864 reisinlichtlngen, waarvan voor het binnenland iets minder dan' één derde, nl 15.649 (tegen 17.161 in 1934) en voor het bui tenland 38215, tegen 36.435 het jaar tevoren. Dat is dus voor het buitenland een toeneming van ongeveer 2000 en voor het hinnentend een ver mindering van 1512, waaruit kan blijken, dat de drang om binnenslands te blijven het vorig jaar grooter was dan nu. Van de reisinlichtlngen voor het buitenland werd verreweg het grootste gedeelte gevraagd en gegeven voor Duitschtend en Belg», nX tezamen 21.784 op een totaal van 38215. Voor Duitschtend Is het cijfer Iets hoo- ger dan verleden Jaar, nX 13243 tegen 12944 en voor België toont bet een belangrijke stijging van &100 in 1934 tot 8541 dit jaar. als gevolg van de goedkoope Belgische -stulvers- franeskens”, de druk bezochte Belgische ten toonstelling en den toenemenden trek naar de Belgische zeebadplaatsen. Uit de afgifte van de grensdocumenten blijkt, dat in 1935 werden verstrekt 116.094 grensdocu menten. waarvan 40.736 triptieken, 9.450 car nets, 2.055 douanekaarten, 33355 intern, rijbe wijzen, 29364 intern, wagenbewjjzen en 634 be- lastingcamete. Zooals men weet xjjn sedert me dio 1935 douanekaarten voor België niet meer noodig, de belastlngcarnete. (waarvan er in 1934 nog 6372 werden afgegeven) evenmin en worden daar voor personenauto’s de rij- en wa- genbewljzen niet meer vereischt. Aangeslen de overgroote meerderheid der Ne- derlandsche automobilisten gebruik maakt van de grensdocumenten van den ANWB., vormen ook deze statistische cijfers een'maatstaf voor de beoordeellng waarheen en boe de Nederten- I DAMES, eiken morgen minuut, bespaart U uren stopwerk. I HET 18 WERKELIJK EEN UITKOMST I OVERAL VERKRIJGBAAR to kl: lid B bE h. ■te» De kapitein der mariniers, M. R. de Bruijne, wordt 1 Februari a.a Mfdelijtr belast met de waarneming der betrek, hing van commandant van het Konink lijk Instituut der Marine te Willemsoord *w» wenach tot voorzichtigheid was voorjaar 1935 afgesproken dat een bevoegdheidsverktering ook voldoende was. De commissie meent thans De Belgische minister van Economische Zaken de heer Isacker bracht Donderdag oen bezoek aan de Hen- deUhooge- school te Til burg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 14