Op weg naar de startplaatsen
n PEDERUKEPl
I
2
Eusschen
6 jaar
ah kinderen het hardst groeier^
dén te het tijd voor Diopha, het
D vitamine preparaat dat eet»
stroom van nieuwe levenskracht
geeft, dat de eetlust en vltaB»
telt verhoogt. Zorg-dat Uw kind
sterk en krachtig is vóór het
naar school gaat. Geef het
Diopha. Per bus, voldoende voos
KOUSENSPAARDER H.P. 20 ct.
en
zoo
ZOek7eVonee°lU?Wbaarl FOTOREPORTAGE I
Wlinir 91 IAMTTAD1 IBM i.
Plaats dan een „Omroeper”
gezinnen
VOORREREIDING VAN DE
RALLYE MONTE CARLO
VAN BOM
Machinisten-examen
Examen* Middelbaar Paedagofiek
Onvermoeid rollen de
auto’s verder
Academische Examen*
Vooral naar Duitechland
Examens Nijverheidsonderwijs
H
PALEIS VAN VOLKSVLIJT
'•7
Waarheen reist de
Nederlander
VANDAAG/ MORGEN
ENALTJD-
Prima zingende kanarievogels
ftM. Noomnttn fUtt
Bijpassende popjes /LM - 8 dagen
op proef. Zending rembours ongefr.
J. O. ten Heggelcr Vogeiwinkels
8lmeto en Hengelo (O.).
NUTRICIA-
KINDERMEEL
deskundig samengesteld
N2||
Eenmaal over da grant van
Duitechland of Ooetenryk
opent zich een andere
wereld
„ONS LEGER”
en België
Int Recherche- en laf. Bureau „Hommes”
Afwikkeling loten 1867
Handelsbur. J. G. Potgieser N.V. - Amsterdam
RX DAMES- EN MEISJES-TEHUIS
te ’«-GRAVENHAGE
HUIZE MARTHA - N. Havenstraat 74
TELBF. PENSION per dag van t 126 af.
118 5 81 per week van 830 af.
VRIJDAG 24 JANUARI 1936
AUTOMOBILISME
rite-**M-,
•te
Cu-
;>>J'
overeenstemming
RIJN'S MOSTERD -
UTRECHT
GENTUMIN DRAGEN V. BOMMEl SCHOENEN
AMSTERDAM. Bevorderd tot doctor In de
Geneeskunde op proefschrift: ..Het moeder
schap In Overviel" de heer J. H. Hagenbeek,
arte te Zwolle.
Cand. ex. Geschiedenis üe heer J. A- ten
Gate.
mr.
«pn
dac
dan
dat
D
W|j>
T. Bresser, I. J. v d Byteard te Utrecht; T. v.
d. Griend te Bunnik; C. J. Tolmeyer te A'dam;
DEN HAAG. Geslaagd voor B: P. F. Over-
beeke te Delft. Geslaagd voor A: M. H. J. Zuid-
weg te Arnhem; J. O. G. Hoppener te Rotter
dam en A. G. Dekker te Den Haag.
- i MM I' i
Cer
O,
ree
am
dat
oef.
om]
d1(
Pa
I
In
bef
ter
frii
cle
DEN HAAG. Geslaagd voor practisch ge
deelte van diploma B. de heeren: C. L. F.
Friedrichs, Haarlem.
Theoretisch gedeelte van dipL B.: M. Ak-
kerdaas. Domburg.
de Nederiand-
betreffende de
besluiten om
hieraan haar
per auto, nX totaal 24.726, tegen 1212 voor mo
torrijwielen. ruim 5000 voor rtfwleltochten, meer
dan 2400 voor wandel-, 2600 voor watertoerisme
en 17.7S3 voor reizen per trein, boot enz.
In December is weer de jaarlfjksche stijging
der reisinjichtingen voor Zwitserland en Oosten
rijk begonnen, die gewoonlijk in Januari en Fe
bruari aanhoudt, in verband met de toenemende
liefhebberij voor de wintersport en het skl-loo-
pen In de berglanden.
Het maandblad .Ons Leger”, officieel or
gaan van de Kon. Ned. Vereenlglng van dien
naam, is met Ingang van den jaargang 1936 op
breeder basis gekomen en is thans tevens al
gemeen orgaan voor Weermachtsbelangen. Aan
zulk een blad bestaat in ons land inderdaad
behoefte, en wij hopen dat ..Ons Leger” daar
in zal kunnen voorzien. Dit eerste nummer
maakt reeds een goeden indruk. Het bevat o.m.
een artikel over het „weerfonds” en de ma-
terieele uitrusting van onze weermacht, en een
historisch artikel over Sicco van Goslingo, ge
deputeerde te velde tijdens den Bpaanschen
auceessle-ooriog. Onze beste wenschen voor
dezen nieuwen opzet.
(Oud PollUe-Oomm.) Amstel 8 b/d Munt. A dam
Behandeling v alle Bechtszaken. Advies 1.
Regeling HuwelUk'voorwaarden. Doeltreffende
ACTBN op el* gebied. - Voork. fallUseementen
DEN HAAG. Geslaagd voor het theoretisch
gedeelte van diploma B de heeren: R. India
te Amsterdam; J. Palte te Rotterdam.
Geslaagd voor hek practisch gedeelte van
diploma B de heeren: P. Th. Wetselaar te
Den Haag; G. Tlesema te Utrecht; F. Th.
Westhof te Veere.
der Bulgaarsche wegen ligt bet spoor van een
wagen, dat moet een Rallye-rijder zijn, want
and&e automobielen rijden er in den winter
niet, behalve in den omtrek van Sofia. Nu gaat
men laten hier is de wagen geslipt, een paar
kilometer verder te hij van den weg afgegaan;
daar beeft hij zelfs vastgezeten en hebben de
inzittenden met hunne sneeuwschoppen moeten
werken om hem los te krijgen. Dit alles ver
tellen de onmiskenbare sporen in de sneeuw, die
onberoerd blijven liggen totdat een versche laag
sneeuw ze aan bet oog onttrekt. En in de vol
gende pleisterplaats vindt men des avonds den
voorganger met wien men zich den beelen dag
heeft bezig gehouden, of wel men boort, dat ht)
den vorigen nacht'er heeft doorgebracht, de
sporen dus een dag oud zijn.
In leder geval men weet zijn naam en blflft
nu verder op een afstand in voortdurend con
tact met hem door hetgeen men U van hem
vertelt in alle pleisterplaatsen waar ook hij ge
passeerd te en stilgehouden heeft.
Er wordt wel eens gesmaald op dit soort toe
risme, dat van den morgen tot den avond rijdt,
zonder oponthoud om bijzonderheden te bezich
tigen, maar ik geloof, dat de Balkanreiziger
juist op dese wijze de troostelooze eenzaamheid,
die de karakteristiek van het landschep te het
beste in zich opneemt. De vreemdeling die Hol
land bezoekt, behoort eigenlijk in iedere plaats
op te houden, omdat de karakteristiek van ons
land schuilt in het cachet, dat iedere stad en
iedere provincie bezitten....
Maar wat geeft dieper Indruk van de verla
tenheid van het Bulgaarsche land, dan een ge-
heelen dag te rijden langs een spoorbaan, die
het land doorkruist en dan in al die lange uren
slechts één enkelen spoortrein te zien.
Hoe verder men in die onbewoonde streken
doordringt, des te booger stijgt de bewondering
voor den modernen automobiel. Wat die ver
dragen kan, daar geeft men zich in onze lan
den geen rekenschap van. Onvermoeid rolt hij
verder over wegen, die niet voor hem gebouwd
zijn. De bestuurders wisselen elkaar af, maar
de wagen krijgt geen rust. Dagen lang moet hl)
arbeiden onder omstandigheden, waarvoor hij
niet gebouwd te en htj doet het en houdt het uit.
Welk ander vervoermiddel sou dat verdragen?
Hoever komt een trein, waaraan de rails ont
nomen te? Welk een enorme safety de auto
mobiel in het dagelljksche gebruik op onze mo
derne wegen beeft, dat leert de Rallye Monte
Carlo.
C. J. E. v d Broek te Utrecht; F, Dieleman te
Hoek (Zld.); A. Puist te Apeldoorn; M. Lange-
veld te Hilversum; A. Wagemakers te
lemborg; M. Luckman te Winterswijk.
Het aftreden vsn Lavat
het EJyzée Ie Parijs, na zijn
te hebben
Mr. P. H. L. Lamberts Hurrelbrinck schrijft
ons:
Thans zijn alle deelnemers vertrokken naar
hun verre startplaatsen in de uithoeken van
Europa. Vol goeden moed zijn zij op reis gegaan,
de dag-étapen nauwkeurig opgemaakt en
alles komt zoo heel anders uit dan zU zich voor
gesteld hebben. Zoolang zij nog in Centraal
Europa zijn, gaat alles vrijwel volgens vooraf
vastgesteld program, al zijn de oponthouden ge
woonlijk langer dan waarop gerekend waa Men
beeft den tijd en wanneer men zoo vele uren
achter elkaar in Jmiuari-weer over trooete-
loose winterwegen heeft gereden, dan oefent de
warme gezelligheid van een restaurant een
groote bekoring uit.
Maar eenmaal over de grens van Duitschtend
of van Oostenrijk, dan opent zich een andere
wereld, vooral daar in bet Zuiden van den
Balkan. De weg van Weenen naar Boedapest
la nog een prachtige autostrade, maar daarna
voelt men zich opgeslokt in de onmetelljke
poesta, waar alles grillig en onberekenbaar te,
de wegen, die mooi en afschuwelijk zijn, zonder
aanwijsbare oorzaak voor die plotselinge over-
gangen, de dorpen, waar in dezelfde straat de
kapitale boerenhofsteden naast de armelijke
krotten staan. De grensoverschrijdingen worden
expedities, waar men een uur of anderhalf met
allerhande formaliteiten verliest, waarna men
onder gewapend gelelde een soldaat met een
griezelig scherpen bajonet op het geweer
een 15 KM verder naar een volgend blokhuis
rijdt om wederom door een ambtenaar die vijf
woerden Fransch of Duitsch spreekt, onder
vraagd te worden.
Op de groote heerwegen van Centraal Europa
zwerven de deelnemers op weg naar bun start
plaatsen‘rond, zonder tets van elkaar te merken,
maar aoodra zU verder dóórgedrongen zijn, be
ginnen zij met elkaar in contact te komen. Op
dezelfde plaatsen overnachten sfj. In dezelfde
hotels omdat er geen andere op vele tientallen
kilometers afstand van elkaar verwijderd z0n.
Daar lezen zij in de hotelregisters wie hun
voorgangers van de vorige dagen waren en ook
van de douanes booren sQ wie reeds zijn ge
passeerd.
Maar zelfs bet landschep verhaalt de RaUye-
kroniek in al sün.bljsooderiioden. Op de sneeuw
MO9HA1 m*and’ cent
EEN BRON VAN KRACHT IN CEZQNÖNglO
PK>ph« N.v.|- Dviwiaw»Ij
deae afspraak niet gestand te kunnen doen.
Van de zijde van het Paleis van Volksvlijt
te in deze alle spoed betracht om de betref
fende en zoogenaamde proef-procedure aan
den gang te brengen. De besprekingen met de
commissie hebben echter meer tijd veretecht
dan gedacht en gehoopt werd.
Intusschen kan thans medegedeeld worden
dat de acte van prorogatie (voor de zgn. proef-
procedure) ter verkrijging van een beslissing
bij het gerechtshof te Amsterdam geteekend is.
Deze beslissing moet afgewacht worden. Nog
heeft de commissie den etech gesteld dat een
nog van vroeger loepen de procedure tusschen
haar en de N.V. Rechtszekerheid betreffende
een door deze vennootschap gestelden etech
tot betaling van uitgeloot* loten ten einde
wordt gebracht.
Met medewerking van partijen wordt ge
tracht deze aangelegenheid terzelfder tijd tot
een goed einde te brengen.
Coupeuse: J. Kamerbeek te Amersfoort; J. H.
Landman, A M. B. Wever te Zeist; A. M. Hen
driks te Herwen-Aerdt; H. M. BoUée te Ooa-
terbeek; G. Doppenburg, J. v. d. Geest te Put
ten; K. Th. Tja Lim. p. A. wisman te Utrecht;
A. J. v. d Putten te Bilthoven; A. C. de Boer te
Fort Tlenhoven; T. J. v Bekkum te Wijk bij
Duurstede; N. Spits-Smeulers, A. de Jong te
Dordrecht; K. v. Bennekom, E. Bouwman te
Slledrecht; A. Koning te Enschede; G. C. Brou
wer, M. Oppenhemer te Hilversum; R. de Heus,
I. G. Bolleman, M. de Bruin en J M. Henne-
velt te Utrecht; E. T. Kragt te HUlegersberg;
A. J. W. du 8ain te Zeist; J. J. de Koning te
8t. Mlchlels-GestelD. v. d. Vegtde Jong te
A’dam; D. v. d. Meljden te Driebergen-RJjsen-
burg; A. E. Polderman te Goes.
Costumière: O. Kraak te Zeist; L.^lanjje te
Utrecht; J. C. v. Bergen te Gouda; J. Kubes
te Utrecht; W. Rutenfrans, te Klarenbeek; H.
C. A. v. Haren te Hilversum; A. J. Stempvoort,
B. Smite, T. W Oskam. K Oppenvoort te Zetel;
P. v. Vlijmen té Stolwijk; W. J. v. <L Sluis, M.
v. d. Loos, C. Groothuis te Utrecht: G. H.
Beestman te Winterswijk; A. Riggellng te Eem-
nes; C. Langendoen te Hilversum.
Moderne Sierkunst: E. J. V. Varik te Leider
dorp; j. v. Zon te Dordrecht; Woudenberg te
Maartensdijk.
Inzake de afwikkeling der Loten 1867 N.V.
Paleto van Volksvlijt wordt ons medegedeeld,
dat de commissie van beheer van het waar
borgfonds, bestaande uit de heeren mr. C. D.
Asser en E. de Graaf alsmede
sche Trust Mij. te Amsterdam,
uitvoering van de genomen
voorzlchtigheldsredenen aDeen
medewerking wenscht te vzrleenen indien sjj
bij rechtellJk gewijsde hiertoe verplicht wordt
Geheel in overeenstemming met dezen
UTRECHT. (Eerste Ned. Modevakschool ver).
Geslaagd voor Leerares-Coupeuse: C. v. Dort te
den Nedert Toeristen
bond A N WB, kunnen een leerzame bijdrage le
veren tot de toeristische statistiek en een ant
woord geven op de vraag, welke landen by voor-
keur als reisdoel worden gekozen door den Ne-
deriandschen toerist en welke rei de auto ver
vult in het moderne reiswezen.
De cijfers van de in 1935 door den Toeristen
bond verstrekte relsinUchtlngen en grensdo-
cumenten toonen ook nu weer een toeneming
Er werden in totaal door den AN WB, in dat
Jaar verstrekt 53.864 reisinlichtlngen, waarvan
voor het binnenland iets minder dan' één derde,
nl 15.649 (tegen 17.161 in 1934) en voor het bui
tenland 38215, tegen 36.435 het jaar tevoren. Dat
is dus voor het buitenland een toeneming van
ongeveer 2000 en voor het hinnentend een ver
mindering van 1512, waaruit kan blijken, dat de
drang om binnenslands te blijven het vorig jaar
grooter was dan nu. Van de reisinlichtlngen
voor het buitenland werd verreweg het grootste
gedeelte gevraagd en gegeven voor Duitschtend
en Belg», nX tezamen 21.784 op een totaal van
38215. Voor Duitschtend Is het cijfer Iets hoo-
ger dan verleden Jaar, nX 13243 tegen 12944 en
voor België toont bet een belangrijke stijging
van &100 in 1934 tot 8541 dit jaar. als gevolg
van de goedkoope Belgische -stulvers-
franeskens”, de druk bezochte Belgische ten
toonstelling en den toenemenden trek naar de
Belgische zeebadplaatsen.
Uit de afgifte van de grensdocumenten blijkt,
dat in 1935 werden verstrekt 116.094 grensdocu
menten. waarvan 40.736 triptieken, 9.450 car
nets, 2.055 douanekaarten, 33355 intern, rijbe
wijzen, 29364 intern, wagenbewjjzen en 634 be-
lastingcamete. Zooals men weet xjjn sedert me
dio 1935 douanekaarten voor België niet meer
noodig, de belastlngcarnete. (waarvan er in
1934 nog 6372 werden afgegeven) evenmin en
worden daar voor personenauto’s de rij- en wa-
genbewljzen niet meer vereischt.
Aangeslen de overgroote meerderheid der Ne-
derlandsche automobilisten gebruik maakt van
de grensdocumenten van den ANWB., vormen
ook deze statistische cijfers een'maatstaf voor
de beoordeellng waarheen en boe de Nederten-
I DAMES, eiken morgen minuut, bespaart U uren stopwerk.
I HET 18 WERKELIJK EEN UITKOMST I OVERAL VERKRIJGBAAR
to
kl:
lid
B
bE
h.
■te»
De kapitein der mariniers, M. R. de
Bruijne, wordt 1 Februari a.a Mfdelijtr
belast met de waarneming der betrek,
hing van commandant van het Konink
lijk Instituut der Marine te Willemsoord
*w»
wenach tot voorzichtigheid was voorjaar 1935
afgesproken dat een bevoegdheidsverktering
ook voldoende was. De commissie meent thans
De Belgische
minister van
Economische
Zaken de heer
Isacker bracht
Donderdag
oen bezoek
aan de Hen-
deUhooge-
school te Til
burg.