PEDERUKERI I I Op weg naar de startplaatsen zoo 2 tusschert 6 jaar als kinderen bet hardst groeten dkn is bet tijd voor Dlopha, het D vitamine preparaat dat esta stroom van nieuwe levenskracht geeft dat de eetlust en vitali teit verhoogt Zorg dat Uw kind sterk on krachtig is vóór he» baar school gaat. Geef heb Dlopha. Per bus, voldoende voor, MOWN A1 m**nd’ 90 KOUSENSPAARDER H.P. 20 ct Zoekt gij betrouwbaar Personeel? „Omroeper” gezinnen vu BOMMEL SOMN VOORBEREIDING VAN DE RALLYE MONTE CARLO Plaats dan een voor 80. Machinisten-examen Examens Middelbaar Paedagogiek Academische Examens Examens Nijverheidsonderwijs PALEIS VAN VOLKSVLIJT Waarheen reist de Nederlander Onvermoeid rollen de auto’s verder NUTRICIA- KINDERMEEL st® wiiR - 'N „ONS LEGER” Afwikkeling loten 1867 Eenmaal over de grens van DuitscMand of Ooetenryk opent zich een andere wereld Int. Recherche- en Inf. Bureau „Hommes” (Oud Polltte-Comm.) Amstel 8 b/d Munt. Adam Behandeling v alle Bechtazaken. Advies 1--— Begellng Huwelijksvoorwaarden. Doeltreffende ACT8N op elk gebied. - Voerk. faiUlseementea I Handelsbur. J. G. Potgieser N.V. - Amsterdam Vooral naar Dmtechland en België Prina zingende kanariemgels R.K. DAMES- EN MEISJES-TEHUIS te ’i-GRAVENHAGE HUIZE MARTHA - N. Havenztraat 74 TELSF. rWmiOK per dag van f lA af. 118 8 81 per week van 830 VRIJDAG 24 JANUARI 1936 AUTOMOBILISME VANDAAG# MORGEN p«Fw CSP?**5 gr IS Dl Cu- «e- VAN RIJN’S MOSTERD - UTRECHT GiNTLEMiN DRAGEN V BOMMEl SCHOENEN maar soodra zij verder doorgedrongen zijn, be ginnen (ij met elkaar in contact te komen. Op deaelfde plaatsen overnachten sfj, in deselfde hotels omdat er geen andere op vele tientallen AMSTERDAM. Bevorderd tot doctor in de Geneeskunde op proefschrift: „Het moeder schap in Overijsel" de heer J. H. Hagenbeek, arts te Zwolle. Cand. ex. Geschiedenis de heer J. A. ten Cat*. DEN HAAG. Geslaagd voor practisch ge deelte van diploma B. de heeren: C. L. P. Friedrichs, Haarlem. Theoretisch gedeelte van dipt B.: M. Ak- kerdaas, Domburg. derlandsche automobilisten gebruik maakt van de grensdocumenten van den AJi.WA, vormen ook deze autistische cijfers een maatstaf voor de beoordeeltng waarheen en boe de Nederlan- DEN HAAG. Geslaagd voor B: P. F. Over» beeke te Delft Geslaagd voor A: M. H. 3. Zuld- weg te Arnhem; 3. O. G. Hoppener te Rotter» dam en A G. ^kker te Den Haag. MN BRON VAN KRACHT tM GtZQNOHtfO letveo* DEN HAAG. Geslaagd voor het theoretisch gedeelte van diploma B de heeren: R. India te Amsterdam; 3. Pal te te Rotterdam. Geslaagd voor hdt practisch gedeelte van diploma B de heeren: P. Th. Wètselaar te Den Haag; G. Tiesema te Utrecht; F. Th. Westhof te Veem. Inzake de afwikkeling der Loten 1867 N.V. Paleis van Volksvlijt wordt ons medegedeeld, dat de commissie van beheer van het waar borgfonds. bestaande uit de heeren mr. O. D. de Nedertand- betreffende de besluiten om hieraan haar tal relsinlichtingen werd gevraagd voor reizen per auto, nX totaal 34.736, tegen 1.212 voor mo torrijwielen. ruim 5000 voor rijwiel toch ten, meer dan 3400 voor wandel-, 3600 voor watertoerisme en 17.783 voor reizen per trein, boot enz. In December is weer de jaarlijksche stijging der relsinlichtingen voor Zwitserland en Oosten rijk begonnen, die gewoonlijk in Januari en Fe bruari aanhoudt, in verband met de toenemende liefhebberij voor de wintersport en het ski-loo- pen in de berglanden. Scherpenzeel; 3. Jansen te Putten; A J. de Bte, T. Bresser, L J. v d Bylaard te Utrecht; T. v. d. Griend te Bunnlk; C. J. Tolmeyer te A’dam; L. Malschert te Dordrecht; A. Bakker te Gouda; C. J. E. v d Broek te Utrecht; P. Dieleman te Hoek (Zld.l; A Puist te Apeldoorn; M Lange- veld te Hilversum; A. Wagemakers te lemborg: M. Luckman te Winterswijk. Asser en E. de Graaf alsmede sche Trust Mij. te Amsterdam, uitvoering van de genomen voorzlchtlgheldsredenen alleen medewerking wenseht te verleenen Indien zij bij rechtelUk gewijsde hiertoe verplicht wordt. Geheel in overeenstemming mat dezen Het maandblad „On» Leger", officieel or gaan van de Kon. Ned. Vereenlglng van dien naam, is met ingang van den jaargang 1936 op breeder basis gekomen en is thans tevens al gemeen orgaan voor Weermachtsbelangen. Aan zulk een blad bestaat in ons land inderdaad behoefte, en wij hopen dat „Ons Leger’ daar in zal kunnen voorzien. Dit eerste nummer maakt reeds een goeden indruk. Het bevat -om. een artikel over het „weerfonds” en de ma teriele uitrusting van onze weermacht, en een historisch artikel over Slcco van Goslingo, ge deputeerde te velde tijdens den Spaanschen aucoessle-oorlog. Onze beste wenschen voor deaen nieuwen opaet. jfi i-> kilometers afstand van elkaar 'verwüderd zün Daar lezen zij in de hotelregisters wie hun voorgangers van de vorige dagen waren en ook van de douanes hooren dj wie reeds zijn ge passeerd. Maar selfs het landschep verhaalt de Rallye- kronlek In al zijn bijzonderheden. Op de sneeuw der Bulgaarsche wegen ligt het spoor van een wagen, dat moet een Rallye-rijder zijn, want andere automobielen rijden er in den winter niet, behalve in den omtrek van Sofia. Nu gaat men lezen hier is de wagen geslipt, een paar kilometer verder is hij van den weg afgegaan; daar heeft hij zelfs vastgezeten en hebben de inzittenden met hunne sneeuwschoppen moeten werken om hem los te krijgen. Dit alles ver tellen de onmiskenbare sporen in de sneeuw, die 1 onberoerd blijven liggen totdat een versche laag sneeuw ze aan het oog onttrekt. En in de vol gende pleisterplaats vindt men des avonds den voorganger met wlen men zich den heelen dag beeft bezig gehouden, of wel men boort, dat hi) 1 den vorigen nacht er heeft doorgebracht, de sporen dus een dag oud zijn. In teder geval men weet zijn naam en blijft nu verder op een afstand in voortdurend con tact met hem door hetgeen men U van hem vertelt in alle pleisterplaatsen waar ook hij ge passeerd is en stilgehouden heeft. Er wordt wel eens gesmaald op dit soort toe risme, dat van den morgen tot den avond rijdt, zonder oponthoud om bijzonderheden te bezich tigen, maar ik geloof, dat de Balkanreizlger juist op deze wijze de troostelooze eenzaamheid, die de karakteristiek van het landschep is, het beste in zich opneemt. De vreemdeling die Hol land bezoekt, behoort eigenlijk in iedere plaats op te houden, omdat de karakteristiek van ons land schuilt in het cachet, dat iedere stad en iedere provincie bezitten.... Maar wat geeft dieper indruk van de verla tenheid van het Bulgaarsche land, dan een ge- heelen dag te rijden langs een spoorbaan, die het land doorkruist en dan in al die lange uren slechts ééft enkelen spoortrein te zien. Hoe verder men in die onbewoonde streken doordringt, des te hooger stijgt de bewondering voor den modernen automobiel. Wat die ver dragen kan, daar geeft men zich in onze lan den geen rekenschap van. Onvermoeid rolt hij verder over wegen, die niet voor hem gebouwd zijn. De bestuurders wisselen elkaar af. maar de wagen krijgt geen rust. Dagen lang moet hij arbeiden onder omstandigheden, waarvoor htf niet gebouwd is en hU doet het en houdt het uit. Welk ander vervoermiddel zou dat verdragen? Hoever komt een trein, waaraan de rails ont nomen is? Welk een enorme safety de auto mobiel in het dagelijksche gebruik op onze mo derne wegen heeft, dat leert de Railye Monte Carlo. Mr. P. H. L. Lamberts Hurrelbrlnck schrijft ons: Thans zijn alle deelnemers vertrokken naar hun verre startplaatsen in de uithoeken van Europa. Vol goeden moed zijn zij op reis gegaan, de dag-étapen t nauwkeurig opgemaakt en alles komt zoo heel anders uit dan zij zich voor gesteld hebben. Zoolang zij nog in Centraal Europa zijn, gaat alles vrijwel volgens vooraf vastgesteld program, al zijn de oponthouden ge woonlijk langer dan waarop gerekend was. Men beeft den tijd en wanneer men zoo vele uren achter elkaar in Januari-weer over troost*- loose winterwegen heeft gereden, dan oefent de warme gezelligheid van oen restaurant een groote bekoring uit. Maar eenmaal over de grens van Dultschland et van Oostenrijk, dan opent zich een andere wereld, vooral daar in het Zuiden van den Balkan. De weg van Weenen naar Boedapest te. nog een prachtige autostrade, maar daarna voelt men zich opgeslokt in de onmetelijke poesta, waar alles grillig en onberekenbaar is, de wegen, die mooi en afschuwelijk zijn, zonder aanwijsbare oorzaak voor die plotselinge over- gangen, de dorpen, waar in deaelfde straat de kapitale boerenhofsteden naast de armelijke krotten staan. De grensoverschrijdingen worden expedities, waar men een uur of anderhalf met allerhande formaliteiten verliest, waarna men onder gewapend geleide een soldaat met An griezelig scherpen bajonet op bet geweer een 15 KM. verder naar een volgend blokhuis rijdt om wederom door een ambtenaar die vijf woorden Fransch at Duitsch spreekt, onder vraagd ie worden. Op de groote heerwegen van Centraal Europa ■werven de deelnemers op weg naar hun start- w plaatsen rond, zonder iets van elkaar te merken. Alle dames leerden volgens methode E. N, 8. A L D. DAMES, eiken morgen X minuut, bespaart U uren stopwerk. HET IS WERKELIJK EEN UITKOMST I OVERAL VERKRIJGBAAR Hat aftreden vgn LavaL Do Mt Óysée te Parijs, na zijn te hebben ook voldoende was. De commissie meent thans deze afspraak niet gestand te kunnen doen. Van de zijde van het Paleis van Volksvlijt is in deze alle spoed betracht om de betref fende en zoogenaamde proef-proebdure aan den gang te brengen. De besprekingen met de commissie hebben echter meer tijd vereischt dan gedacht en gehoopt werd. Intusschen kan thans medegedeeld worden dat de acte van prorogatie (voor de zgn. proef- procedure) ter verkrijging van een beslissing bij het gerechtshof te Amsterdam geteekend Is. Deze beslissing moet afgewacht worden. Nog heeft de commissie den eisch gesteld dat een nog van vroeger loopende procedure tusschen haar en de N.V. Rechtszekerheid betreffende een door deze vennootschap gestelden eisch tot betaling van uitgetoote loten ten einde wordt gebracht. Met medewerking van partijen wordt ge tracht deae aangelegenheid terzelfder tijd tot een goed einde te brengen. **>«n tot de toeristische statistiek en een ant woord geven op de vraag, welke landen bij voor- fetsdoel worden gekozen door den Ne- derlandachen toerist en welke rol de auto ver vult in het moderne reiswezen. cijfer» van de in 1935 door den Toeristen bond verstrekte relsinlichtingen en grensdo- cumenten toonen ook nu weer een toeneming Er werden'in totaal door den A.N.WB. iD dat jaar verstrekt 53.864 relsinlichtingen waarvan voor het binnenland let» minder dan’ één derde nJ. 15 649 (tegen 17.161 in 1934) en voor het bui tenland 38^15, tegen 36.435 het jaar tevoren. Dat is dus voor het buitenland een toeneming van ongeveer 2000 en voor het binnenland een ver mindering van 1513, waaruit kan blijken, dat de drang om binnenslands te blijven het vorig I».. grooter was dan nu. Van de relsinlichtingen voor het buitenland werd verreweg het grootste gedeelte gevraagd en gegeven voor Dultschland en Belgte, nJ. tezamen 21.784 op een totaal van 38.215. Voor Dultschland is het cijfer Iets hoo ger dan verleden Jaar. nJ. 13243 tegen 13S44 en voor België toont bet een belangrijke stijging van 6.100 in 1934 tot 8A41 dit jaar, al» gevolg van de goedkoope Belgische ^tulvera- franeskens", de druk bezochte Belgische ten toonstelling en den toenemenden trek naar de Belgische zeebadplaatsen. Uit de afgifte van de grensdocumenten blijkt, dat in 1935 werden verstrekt 116.094 grensdocu menten, waarvan 40.736 triptieken. 9.450 car nets, 3.055 douanekaarten, 33355 intern, rijbe wijzen, 29364 Intem. wagenbewijzen en 634 be- lastlngcarnets. Zooals men weet zijn sedert me dio 1935 douanekaarten voor Belgis niet meer noodig, de belastlngcamets, (waarvan er in 1934 nog 6372 werden afgegeven) evenmin en worden daar voor personenauto's de rij- en wa- genbewijsen niet meer vereischt. Coupeuse: J. Kamerbeek te Amersfoort; J. H. Landman, A M. B. Wever te Zeist; A. M. Hen driks te Herwen-Aerdt; H. M. Bollée te Oes ter beek; G. Doppenburg, J. v. d. Geest te Put ten; K. Th. Tja Llm, P. A. Wisman te Utrecht; A. J. v. d Putten te BUthoven; A. O. de Boer te Fort Tienhoven; T. J. v Bekkum te Wijk bij Duurstede; N. Splts-Smeulers, A. de Jong té Dordrecht; K. v. Bennekom, E. Bouwman te Slledrecht; A. Koning te Enschede; G. C. Brou wer, M. Oppenhemer te Hilversum; R. de Heus, I. G. Holleman, M. de Bruin en J, M. Henne- velt te Utrecht; E. T. Kragt te Hlllegersberg; A J. W. du Saln te Zeist; J. J. de Koning te St. Mlchlels-Gestel; D. v. d. Vegt—de Jong te A’dam; D. v. d. Meijden te Driebergen-Rjjsen- burg; A. E. Polderman te Goes. Costumiére: C. Kraak te Zeist; L. Plantje te Utrecht; J. C. v. Bergen te Gouda; 3. Kubes te Utrecht; W. Rutenfrans, te Klarenbeek; H. C. A v. Haren te Hilversum; A J. Stempvoort, B. Smits, T. W Oskam, E. Oppenvoort te Zeist; P. v. Vlijmen te Stolwijk; W. J. v. d. Sluis, M. v. d. Loos, C. Groothuis te Utrecht; G. H. Beestman te Winterswijk; A Rlggeling te Eem- nes; C. Langendoen te Hilversum. Moderne Sierkunst: E. 3. v. Varik te Leider dorp; 3. v. Zon te Dordrecht; Woudenberg te Maartensdijk. UTRECHT. (Eerste Ned. Mode vakschool ver.). Geslaagd voor Leeraree-Coupeuse: C. v. Dort te /M6. Voorzangers 3.66 BBpaasende popjes /L68 - 8 dagen W op proef. Zending rembours ongefr. J. O. tan Heggeler Vogeiwlnkels Iteieie en Hengele (O.). ii b< k »p da ge da da on De IcapMeta eter mariniers, M. R. de Bruljne, wordt 1 Februari a.s. tijdelijlt belast met de waarneming der betrek» hing van commandant ven het Konink lijk instituut dor Marine te Willemsoord at di oe or Ju I s?. wensch tot voorzichtigheid was voorjaar 1935 afgesnroken dat een bevoegdheidsverklaring De Belgische minirter van Economische Zaken de heer Isacker bracht Donderdag oen beaook aan de Han- delshooge- zchool te Til burg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 4