PEDERUKERI
I
I
Op weg naar de startplaatsen
zoo
2
tusschert
6 jaar
als kinderen bet hardst groeten
dkn is bet tijd voor Dlopha, het
D vitamine preparaat dat esta
stroom van nieuwe levenskracht
geeft dat de eetlust en vitali
teit verhoogt Zorg dat Uw kind
sterk on krachtig is vóór he»
baar school gaat. Geef heb
Dlopha. Per bus, voldoende voor,
MOWN A1 m**nd’ 90
KOUSENSPAARDER H.P. 20 ct
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
„Omroeper”
gezinnen
vu BOMMEL
SOMN
VOORBEREIDING VAN DE
RALLYE MONTE CARLO
Plaats dan een
voor 80.
Machinisten-examen
Examens Middelbaar Paedagogiek
Academische Examens
Examens Nijverheidsonderwijs
PALEIS VAN VOLKSVLIJT
Waarheen reist de
Nederlander
Onvermoeid rollen de
auto’s verder
NUTRICIA-
KINDERMEEL
st®
wiiR
-
'N
„ONS LEGER”
Afwikkeling loten 1867
Eenmaal over de grens van
DuitscMand of Ooetenryk
opent zich een andere
wereld
Int. Recherche- en Inf. Bureau „Hommes”
(Oud Polltte-Comm.) Amstel 8 b/d Munt. Adam
Behandeling v alle Bechtazaken. Advies 1--—
Begellng Huwelijksvoorwaarden. Doeltreffende
ACT8N op elk gebied. - Voerk. faiUlseementea
I Handelsbur. J. G. Potgieser N.V. - Amsterdam
Vooral naar Dmtechland en België
Prina zingende kanariemgels
R.K. DAMES- EN MEISJES-TEHUIS
te ’i-GRAVENHAGE
HUIZE MARTHA - N. Havenztraat 74
TELSF. rWmiOK per dag van f lA af.
118 8 81 per week van 830
VRIJDAG 24 JANUARI 1936
AUTOMOBILISME
VANDAAG# MORGEN
p«Fw CSP?**5
gr
IS Dl
Cu-
«e-
VAN
RIJN’S MOSTERD -
UTRECHT
GiNTLEMiN DRAGEN V BOMMEl SCHOENEN
maar soodra zij verder doorgedrongen zijn, be
ginnen (ij met elkaar in contact te komen. Op
deaelfde plaatsen overnachten sfj, in deselfde
hotels omdat er geen andere op vele tientallen
AMSTERDAM. Bevorderd tot doctor in de
Geneeskunde op proefschrift: „Het moeder
schap in Overijsel" de heer J. H. Hagenbeek,
arts te Zwolle.
Cand. ex. Geschiedenis de heer J. A. ten
Cat*.
DEN HAAG. Geslaagd voor practisch ge
deelte van diploma B. de heeren: C. L. P.
Friedrichs, Haarlem.
Theoretisch gedeelte van dipt B.: M. Ak-
kerdaas, Domburg.
derlandsche automobilisten gebruik maakt van
de grensdocumenten van den AJi.WA, vormen
ook deze autistische cijfers een maatstaf voor
de beoordeeltng waarheen en boe de Nederlan-
DEN HAAG. Geslaagd voor B: P. F. Over»
beeke te Delft Geslaagd voor A: M. H. 3. Zuld-
weg te Arnhem; 3. O. G. Hoppener te Rotter»
dam en A G. ^kker te Den Haag.
MN BRON VAN KRACHT tM GtZQNOHtfO
letveo*
DEN HAAG. Geslaagd voor het theoretisch
gedeelte van diploma B de heeren: R. India
te Amsterdam; 3. Pal te te Rotterdam.
Geslaagd voor hdt practisch gedeelte van
diploma B de heeren: P. Th. Wètselaar te
Den Haag; G. Tiesema te Utrecht; F. Th.
Westhof te Veem.
Inzake de afwikkeling der Loten 1867 N.V.
Paleis van Volksvlijt wordt ons medegedeeld,
dat de commissie van beheer van het waar
borgfonds. bestaande uit de heeren mr. O. D.
de Nedertand-
betreffende de
besluiten om
hieraan haar
tal relsinlichtingen werd gevraagd voor reizen
per auto, nX totaal 34.736, tegen 1.212 voor mo
torrijwielen. ruim 5000 voor rijwiel toch ten, meer
dan 3400 voor wandel-, 3600 voor watertoerisme
en 17.783 voor reizen per trein, boot enz.
In December is weer de jaarlijksche stijging
der relsinlichtingen voor Zwitserland en Oosten
rijk begonnen, die gewoonlijk in Januari en Fe
bruari aanhoudt, in verband met de toenemende
liefhebberij voor de wintersport en het ski-loo-
pen in de berglanden.
Scherpenzeel; 3. Jansen te Putten; A J. de Bte,
T. Bresser, L J. v d Bylaard te Utrecht; T. v.
d. Griend te Bunnlk; C. J. Tolmeyer te A’dam;
L. Malschert te Dordrecht; A. Bakker te Gouda;
C. J. E. v d Broek te Utrecht; P. Dieleman te
Hoek (Zld.l; A Puist te Apeldoorn; M Lange-
veld te Hilversum; A. Wagemakers te
lemborg: M. Luckman te Winterswijk.
Asser en E. de Graaf alsmede
sche Trust Mij. te Amsterdam,
uitvoering van de genomen
voorzlchtlgheldsredenen alleen
medewerking wenseht te verleenen Indien zij
bij rechtelUk gewijsde hiertoe verplicht wordt.
Geheel in overeenstemming mat dezen
Het maandblad „On» Leger", officieel or
gaan van de Kon. Ned. Vereenlglng van dien
naam, is met ingang van den jaargang 1936 op
breeder basis gekomen en is thans tevens al
gemeen orgaan voor Weermachtsbelangen. Aan
zulk een blad bestaat in ons land inderdaad
behoefte, en wij hopen dat „Ons Leger’ daar
in zal kunnen voorzien. Dit eerste nummer
maakt reeds een goeden indruk. Het bevat -om.
een artikel over het „weerfonds” en de ma
teriele uitrusting van onze weermacht, en een
historisch artikel over Slcco van Goslingo, ge
deputeerde te velde tijdens den Spaanschen
aucoessle-oorlog. Onze beste wenschen voor
deaen nieuwen opaet.
jfi i->
kilometers afstand van elkaar 'verwüderd zün
Daar lezen zij in de hotelregisters wie hun
voorgangers van de vorige dagen waren en ook
van de douanes hooren dj wie reeds zijn ge
passeerd.
Maar selfs het landschep verhaalt de Rallye-
kronlek In al zijn bijzonderheden. Op de sneeuw
der Bulgaarsche wegen ligt het spoor van een
wagen, dat moet een Rallye-rijder zijn, want
andere automobielen rijden er in den winter
niet, behalve in den omtrek van Sofia. Nu gaat
men lezen hier is de wagen geslipt, een paar
kilometer verder is hij van den weg afgegaan;
daar heeft hij zelfs vastgezeten en hebben de
inzittenden met hunne sneeuwschoppen moeten
werken om hem los te krijgen. Dit alles ver
tellen de onmiskenbare sporen in de sneeuw, die 1
onberoerd blijven liggen totdat een versche laag
sneeuw ze aan het oog onttrekt. En in de vol
gende pleisterplaats vindt men des avonds den
voorganger met wlen men zich den heelen dag
beeft bezig gehouden, of wel men boort, dat hi) 1
den vorigen nacht er heeft doorgebracht, de
sporen dus een dag oud zijn.
In teder geval men weet zijn naam en blijft
nu verder op een afstand in voortdurend con
tact met hem door hetgeen men U van hem
vertelt in alle pleisterplaatsen waar ook hij ge
passeerd is en stilgehouden heeft.
Er wordt wel eens gesmaald op dit soort toe
risme, dat van den morgen tot den avond rijdt,
zonder oponthoud om bijzonderheden te bezich
tigen, maar ik geloof, dat de Balkanreizlger
juist op deze wijze de troostelooze eenzaamheid,
die de karakteristiek van het landschep is, het
beste in zich opneemt. De vreemdeling die Hol
land bezoekt, behoort eigenlijk in iedere plaats
op te houden, omdat de karakteristiek van ons
land schuilt in het cachet, dat iedere stad en
iedere provincie bezitten....
Maar wat geeft dieper indruk van de verla
tenheid van het Bulgaarsche land, dan een ge-
heelen dag te rijden langs een spoorbaan, die
het land doorkruist en dan in al die lange uren
slechts ééft enkelen spoortrein te zien.
Hoe verder men in die onbewoonde streken
doordringt, des te hooger stijgt de bewondering
voor den modernen automobiel. Wat die ver
dragen kan, daar geeft men zich in onze lan
den geen rekenschap van. Onvermoeid rolt hij
verder over wegen, die niet voor hem gebouwd
zijn. De bestuurders wisselen elkaar af. maar
de wagen krijgt geen rust. Dagen lang moet hij
arbeiden onder omstandigheden, waarvoor htf
niet gebouwd is en hU doet het en houdt het uit.
Welk ander vervoermiddel zou dat verdragen?
Hoever komt een trein, waaraan de rails ont
nomen is? Welk een enorme safety de auto
mobiel in het dagelijksche gebruik op onze mo
derne wegen heeft, dat leert de Railye Monte
Carlo.
Mr. P. H. L. Lamberts Hurrelbrlnck schrijft
ons:
Thans zijn alle deelnemers vertrokken naar
hun verre startplaatsen in de uithoeken van
Europa. Vol goeden moed zijn zij op reis gegaan,
de dag-étapen t nauwkeurig opgemaakt en
alles komt zoo heel anders uit dan zij zich voor
gesteld hebben. Zoolang zij nog in Centraal
Europa zijn, gaat alles vrijwel volgens vooraf
vastgesteld program, al zijn de oponthouden ge
woonlijk langer dan waarop gerekend was. Men
beeft den tijd en wanneer men zoo vele uren
achter elkaar in Januari-weer over troost*-
loose winterwegen heeft gereden, dan oefent de
warme gezelligheid van oen restaurant een
groote bekoring uit.
Maar eenmaal over de grens van Dultschland
et van Oostenrijk, dan opent zich een andere
wereld, vooral daar in het Zuiden van den
Balkan. De weg van Weenen naar Boedapest
te. nog een prachtige autostrade, maar daarna
voelt men zich opgeslokt in de onmetelijke
poesta, waar alles grillig en onberekenbaar is,
de wegen, die mooi en afschuwelijk zijn, zonder
aanwijsbare oorzaak voor die plotselinge over-
gangen, de dorpen, waar in deaelfde straat de
kapitale boerenhofsteden naast de armelijke
krotten staan. De grensoverschrijdingen worden
expedities, waar men een uur of anderhalf met
allerhande formaliteiten verliest, waarna men
onder gewapend geleide een soldaat met An
griezelig scherpen bajonet op bet geweer
een 15 KM. verder naar een volgend blokhuis
rijdt om wederom door een ambtenaar die vijf
woorden Fransch at Duitsch spreekt, onder
vraagd ie worden.
Op de groote heerwegen van Centraal Europa
■werven de deelnemers op weg naar hun start-
w plaatsen rond, zonder iets van elkaar te merken.
Alle dames leerden volgens methode E. N,
8. A L D.
DAMES, eiken morgen X minuut, bespaart U uren stopwerk.
HET IS WERKELIJK EEN UITKOMST I OVERAL VERKRIJGBAAR
Hat aftreden vgn LavaL Do
Mt Óysée te Parijs, na zijn
te hebben
ook voldoende was. De commissie meent thans
deze afspraak niet gestand te kunnen doen.
Van de zijde van het Paleis van Volksvlijt
is in deze alle spoed betracht om de betref
fende en zoogenaamde proef-proebdure aan
den gang te brengen. De besprekingen met de
commissie hebben echter meer tijd vereischt
dan gedacht en gehoopt werd.
Intusschen kan thans medegedeeld worden
dat de acte van prorogatie (voor de zgn. proef-
procedure) ter verkrijging van een beslissing
bij het gerechtshof te Amsterdam geteekend Is.
Deze beslissing moet afgewacht worden. Nog
heeft de commissie den eisch gesteld dat een
nog van vroeger loopende procedure tusschen
haar en de N.V. Rechtszekerheid betreffende
een door deze vennootschap gestelden eisch
tot betaling van uitgetoote loten ten einde
wordt gebracht.
Met medewerking van partijen wordt ge
tracht deae aangelegenheid terzelfder tijd tot
een goed einde te brengen.
**>«n tot de toeristische statistiek en een ant
woord geven op de vraag, welke landen bij voor-
fetsdoel worden gekozen door den Ne-
derlandachen toerist en welke rol de auto ver
vult in het moderne reiswezen.
cijfer» van de in 1935 door den Toeristen
bond verstrekte relsinlichtingen en grensdo-
cumenten toonen ook nu weer een toeneming
Er werden'in totaal door den A.N.WB. iD dat
jaar verstrekt 53.864 relsinlichtingen waarvan
voor het binnenland let» minder dan’ één derde
nJ. 15 649 (tegen 17.161 in 1934) en voor het bui
tenland 38^15, tegen 36.435 het jaar tevoren. Dat
is dus voor het buitenland een toeneming van
ongeveer 2000 en voor het binnenland een ver
mindering van 1513, waaruit kan blijken, dat de
drang om binnenslands te blijven het vorig I»..
grooter was dan nu. Van de relsinlichtingen
voor het buitenland werd verreweg het grootste
gedeelte gevraagd en gegeven voor Dultschland
en Belgte, nJ. tezamen 21.784 op een totaal van
38.215. Voor Dultschland is het cijfer Iets hoo
ger dan verleden Jaar. nJ. 13243 tegen 13S44 en
voor België toont bet een belangrijke stijging
van 6.100 in 1934 tot 8A41 dit jaar, al» gevolg
van de goedkoope Belgische ^tulvera-
franeskens", de druk bezochte Belgische ten
toonstelling en den toenemenden trek naar de
Belgische zeebadplaatsen.
Uit de afgifte van de grensdocumenten blijkt,
dat in 1935 werden verstrekt 116.094 grensdocu
menten, waarvan 40.736 triptieken. 9.450 car
nets, 3.055 douanekaarten, 33355 intern, rijbe
wijzen, 29364 Intem. wagenbewijzen en 634 be-
lastlngcarnets. Zooals men weet zijn sedert me
dio 1935 douanekaarten voor Belgis niet meer
noodig, de belastlngcamets, (waarvan er in
1934 nog 6372 werden afgegeven) evenmin en
worden daar voor personenauto's de rij- en wa-
genbewijsen niet meer vereischt.
Coupeuse: J. Kamerbeek te Amersfoort; J. H.
Landman, A M. B. Wever te Zeist; A. M. Hen
driks te Herwen-Aerdt; H. M. Bollée te Oes
ter beek; G. Doppenburg, J. v. d. Geest te Put
ten; K. Th. Tja Llm, P. A. Wisman te Utrecht;
A. J. v. d Putten te BUthoven; A. O. de Boer te
Fort Tienhoven; T. J. v Bekkum te Wijk bij
Duurstede; N. Splts-Smeulers, A. de Jong té
Dordrecht; K. v. Bennekom, E. Bouwman te
Slledrecht; A. Koning te Enschede; G. C. Brou
wer, M. Oppenhemer te Hilversum; R. de Heus,
I. G. Holleman, M. de Bruin en J, M. Henne-
velt te Utrecht; E. T. Kragt te Hlllegersberg;
A J. W. du Saln te Zeist; J. J. de Koning te
St. Mlchlels-Gestel; D. v. d. Vegt—de Jong te
A’dam; D. v. d. Meijden te Driebergen-Rjjsen-
burg; A. E. Polderman te Goes.
Costumiére: C. Kraak te Zeist; L. Plantje te
Utrecht; J. C. v. Bergen te Gouda; 3. Kubes
te Utrecht; W. Rutenfrans, te Klarenbeek; H.
C. A v. Haren te Hilversum; A J. Stempvoort,
B. Smits, T. W Oskam, E. Oppenvoort te Zeist;
P. v. Vlijmen te Stolwijk; W. J. v. d. Sluis, M.
v. d. Loos, C. Groothuis te Utrecht; G. H.
Beestman te Winterswijk; A Rlggeling te Eem-
nes; C. Langendoen te Hilversum.
Moderne Sierkunst: E. 3. v. Varik te Leider
dorp; 3. v. Zon te Dordrecht; Woudenberg te
Maartensdijk.
UTRECHT. (Eerste Ned. Mode vakschool ver.).
Geslaagd voor Leeraree-Coupeuse: C. v. Dort te
/M6. Voorzangers 3.66
BBpaasende popjes /L68 - 8 dagen W
op proef. Zending rembours ongefr.
J. O. tan Heggeler Vogeiwlnkels
Iteieie en Hengele (O.).
ii
b<
k
»p
da
ge
da
da
on
De IcapMeta eter mariniers, M. R. de
Bruljne, wordt 1 Februari a.s. tijdelijlt
belast met de waarneming der betrek»
hing van commandant ven het Konink
lijk instituut dor Marine te Willemsoord
at
di
oe
or
Ju
I s?.
wensch tot voorzichtigheid was voorjaar 1935
afgesnroken dat een bevoegdheidsverklaring
De Belgische
minirter van
Economische
Zaken de heer
Isacker bracht
Donderdag
oen beaook
aan de Han-
delshooge-
zchool te Til
burg.