mifUUt
KYRIAII
Ferik oval - Finas round - 25 ets.
WIJ LUISTEREN NAAR
Geniet van
Italiaansche Diesel
Instantlne
i^a^wpiinstil lende
TEGEN DE OPVORDERING
VAN HYPOTHEKEN
WERKLOOSHEID IETS
VERMINDERD
VALDA PASTILLES
togen koude vochtigheid on Infectie. ff
Maar vraag naar do
ECHTE VALDA
^Brandwonden
DE REISBELASTINGWET
g
VRIJDAG 31 JAN.
SU.-. opera
Doomft«n
MEER DIESELTREINEN
Aantal mat seven uitgebreid
Verkoop op afbetaling
ll. K. METAALBEWERKERS
Opening is bepaald op 8 April
Mr. G. van Baren
GOLFLENGTEN
Fraudes in Indie
HANDEL IN KANONNEN?
ROTTERDAMS KASPOSITIE
Onze Diesel valt te
prefereeren
Woensdag is een proefrit Utrecht-
Den Haag v.v. gemaakt met een
„Littorina” motorrijtuig
Mr. van Vessem stelt vragen aan
minister Coign
UITBREIDINGSPLAN VAN
HAARLEM
LUCHTVAARTEXPOSITIE
TE SOESTERBERG
Bij reparaties door gas
verstikt
De Kroon onthoudt haar goed
keuring
Benoemd verklaard tot lid der
T^weede Kamer
Reserve» der werkloozenkaeeen de
laatste vyf jaren teruggeloo-
pen tot f 4A millioen
Thans door den Volksraad al ge
handeld^
De Suikersaneering in
Indië
Marine-commando in
Indië
Oprichting van een Staatscrediet-
bank met uitgifte van pand
brieven zou tientallen
millioenen kosten
Zeer vele Eerste Kamerleden kun
nen zich met de ingediende
wetsontwerpen vereenigen
Drie dooden tengavdkfs van
ongeval by Batavia
Gemeentesalarissen kunnen not
net betaald worden
Pu rol er op
w P’jro! geneest
DONDERDAG 30 JANUARI 1936
Ka
op
SOLISTEN -CONCERT KN
6.46 Brussel II
II
Llszt-herdenklng.
GODSDIENST
met
X
SPORT
I
(Reportage ult
TOONEEL
7.30 Hamburg (.Mann Im Kata")
1130
GRAMOFOON
ISIS M.
Orkest»
orkest)
LICHTE MUZIEK
(VARA-orkest)
M8KK8»»X8SX8»X8K8X8»XX8»X8X8X8X8X8X8K8aC8X«XK851
ti
Wal Mijnhardt maakt n qoed
MS
Vermelden wU dok, dat Flat-wagenz ook in
gebruik rijn bij de spoorwegen In Polen, Rus
land en Spanje.
4.ao
5.36
Nieuwe bondsvoorzitter aan-
'gewezen
(Populair con-
(Weensche mus.)
positie wat hjj zal moeten
een procedure. Ingevolge deze
VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VERWIJZEN WIJ NAAR
DEN KATHOLIEKEN RADIQGIDS
BHBLMN
BEBOMUN8TEB
BOEDAPEST
BBUSSEL I
bbubsel n
1261 M.
4553 M.
1804 M.
Mas M.
1648 M.
3123 M
4203 M.
2283 M.
NU M.
Algemeen onderschreven dese leden de con
clusie der Regeering, dat, na afweging van
het voor- en nadeel van de afbetallngsover-
eenkotnst, dese niet behoeft te worden verwor
pen om het misbruik, dat daarvan te maken
valt, doch dat integendeel met het oog op dese
mogelijkheid van ernstig misbruik, in verband
met de omstandigheid, dat het koopen op af
betaling zich meer en meer ontwikkelt tot eene
wijze van verkrijging van eigendom van zaken
van
De
(Arbelderswo-
Radioreportage
DBorrwicH
HAMBURG
HILVERSUM I
(KRO en NCRV)
HILVERSUM II
(AVRO en VARA)
KALUNDBORG
LANGENBBRG
LUXEMBURG
MILAAN
PABUS I
PABIJS n
BOMK
TOULOUSE
WEENBN
Plechtigheid op het vlaggeschip
„Sumatra”
Als we gaan vergelijken met eooe Die-
seia, den prefereeren wfj Meeree te rfl-
den, daar de Italianneche wagen voet
meer over de rail» schudt en bet lawaai
van de motoren bg gebrek aan een af-
aebetding in de eoapé-ratante sterk hoor
baar is.
Een dergelijk voertuig Ifjkt one dan eek
niet in staat de N. S.-Dieeels of dectrische
treinen te vervangen en ie alleon bruik
baar op minder drukke baanvakken.
8 April a-s. wordt in het Theehuis Hoesterdal
te Soesterberg een luchtvaarttentoonstelling
geopend. Vele instanties op luchtvaartgebied
hebben haar medewerking reeds toegezegd, nX:
de Luchtvaartafdeeling Soesterberg, de K.L. M„
de Koninklijke Vereenlglng voor Luchtvaart,
de Fokkerfabrieken, de N. V. Bataafsche Im
port Maatschappij, de Oero Fabrieken, de fir-
tna Ridderhof en van Dijk, terwijl ook de ge
meente Soest een stand gereserveerd heeft. Tot
deelneming aan de tentoonstelling sullen alsnog
worden ultgenoodlgd de P.T. T.. de RUksstmile-
dlenst voor de Luchtvaart, de Luchtvaartdienst
en de Nationale Luchtvaart School.
De deelnemers sullen allen een eigen stand
hebben en bovendien een inzending toevoegen
aan eenlge gemeenschappelijke groepen.
De tentoonstelling is tendeele in een zaal,
ten deele in den tuin' waar o. a. verscheidene
Fokkervllegtuigen te zien zullen zijn.
Tijdens de tentoonstelling zal er gelegenheid
zijn om een rondvlucht boven Soesterberg te
maken.
l
JGWAM. van KOUVATTEN^^
Bescherm Uw kool, luchtpijpen en
longen mot antiseptische
I. Hotlandtch. door.»
Sinds een tiental dagen loopt op onse
spoorwegrslls een vreemde gast In den
vorm van een ,JJttorina”-motorrljtulg, dat
eenlge overeenkomst vertoont met een
Sympbonleooncert
(Klein orkest)
(Opera-orkest)
(Sympboniache mu-
Aan de Memorie van Antwoord aan de Eerste
Kamer in zake bet wetsontwerp houdende bij
zondere maatregelen ter voorkoming van op
vordering onder bepaalde omstandigheden van
hoofdsommen, tot waarborg waarvan hypo
theek op onroerend goed is bedongen, en ter
voorkoming van vexatolre beslagen, is het vol
gende ontleend:
Dat betreft bet denkbeeld, de huidige moei
lijkheden op te lossen door oprichting van een
Staatscredletbank met uitgifte van pandbrie
ven, verwezenlijking hiervan zou den Staat
tientallen millioenen kosten, zoodat alleen reeds
uit dezen hoofde dit voorstel voor practlsche
verwezenlijking niet in aanmerking komt en
door de Regeering wordt afgewezen.
11J0 Kalundborg
19.10 Droltwlch
1230 Luxemburg
(pop. progr.)
(dansmuziek)
(Engelsche muziek)
Zlgeunerkapel
-Z^Z-j
(Dansmuziek)
(Dansmuziek)
Wie voornemens is naar het buitenland te
gaan, moet daarvan den dag te voren mede-
deellng doen aan het plaatselijk belastingkan
toor in zijn gemeente. Het wordt dan aange
tekend in zijn pas. Zoodra hjj terug is en dc
trens passeert zullen de controleerende ambte
naren door een stempel aantoonen, dat hij in
het land is teruggekeerd. Het verschuldigde
bedrag kan hjj dan voldoen aan het plaatselijk
belastingkantoor en daarvan wordt aanteeke-
nlng gehouden in den pas.
Het ontwerp tot heffing van een reisbelas-
ting heeft thans, aMus de Telegraaf, den Raad
van State verlaten, zoodat verwacht kan wor
den. dat het binnenkort bU de Tweede Kamer
zal worden Ingediend, ten einde nop voor den
aanvang van het nieuwe seizoen in werking te
kunnen treden.
nen zijn gevonden dan huurkoop, welke bet
spraakgebruik er aan heeft gegeven.
Verschillende leden konden zich niet vereen! -
gen met de bepaling van artikel VII, dat alle
rechtsvorderingen zullen staan ter berechting
van den kantonrechter.
730 Tuivessum II (Wielrennen: De
Zesdaagschg van Kopenhagen)
11.18 Hilversum n -
Kopenhagen)
SM.7 M.
sas s m.
UU M.
MSB M.
Stl3 M.
DEUT8CHL. SBNDER 1171 M.
isoe M.
8813 M.
W13 M.
ftr. van Baren werd in 1883 geboren te Pa-
pekop bD Oudewater. HU studeerde aan cdz
VrUe Unlversltelt te Amsterdam in de rechts
wetenschappen en promoveerde in l#10, waar
na hjj zich te Schiedam vestigde als advocaat
Zeer vele leden daarentegen, ofschoon
met niet minder stelligheid er van over
légd, dat het afbetalingsstelsel tot uiterst
kwade praktUken aanleiding kan geven,
konden toch met deze wetsontwerpen zich
zeer wel vereenigen. i
moei niet alleen de pijn verzachten,
maar onmiddellijk het geprikkelde
pijncentrum kalmeeren
Het werkt daardoor niet alleen
een bepaalde soort pijnen, maar
het kan dus lagen alle pijnen op
dezelfde wijze aangewend worden
Deze voordeelen verdenigf op uit
stekende wijze in zich het moderne,
pijnstillende middel: INSTANTINE
®rijs per doosje slashts SO ets.
SOERABAJA, 38 Jan. (Ansta). Het .Roe-
Handelsblad” meldt dat ta het Regentschap Bod-
jonegoro belangrijke fraudes zijn geconstateerd.
Het ondersoek In dese kwestie duurt nog voort
BU K. B. is een beschikking gegeven op eenlge
beroepen tegen het besluit van Oed. Staten van
Noord-Holland, houdende goedkeuring van een
uitbreidingsplan ca. van Haarlem. Met vernieti
ging van het besluit van Oed. Staten heeft de
Kroon aan het betreffende raadsbesluit
Haarlem alsnog goedkeuring onthouden.
Kroon overweegt os. dat bU dit plan van uit
breiding de daaronder vallende gronden zUn
bestemd voor land- en tuinbouw en sportdoel-
elnden. dat echter een dergelUke bestemming
van gronden tot land- en tuinbouw zich met
de strekking van de Woningwet niet verdraagt,
daar deze wet beoogt de bepalingen vast te stel
len betreffende de volkshuisvesting en het
bevorderen van land- en tuinbouw niet ligt in
de bedoeling deóer wet.
BATAVIA, 39 Jan. (Aneta). Ter gelegenheid
van de overname van het Marinecommando op
31 Febr. ra. door den schout-bU-oacht Fer-
werda, die op dien datum met de „Baloeran"
te Tandjong-Prlok arriveert, worden de vol
gende schepen der Koninklijke Marine op
38 Februari te Tandjonv-Priok verwacht: de
kruiser „Sumatra," de torpedobootjagers „Witte
de With,” „Van Galen," „Evertsen” en „Piet
Hein,” de eerste divisie onderzeebooten, be
staande uit de K XIV, K XV, K XVI en
K XVII, de tweede divisie onderzeebooten, be
staande uit de K X, K XII en K XIII. als
mede het flottleljevaartuig .jBoemba,” welk
laatste schip de .vlag van den nieuwen com
mandant der Zeemacht zal salueeren.
De plechtigheid van de overgave van het
commando zal geschieden op het vlaggeschip.
Hr. Ms. kruiser „Sumatra."
Naar wjj vernemen zal, Ingaande Maandag
3 Februari as. het aantal Diesel-electrlschc
treinen met een zevental worden ultgebreld.
Behalve de met den aanvang van de win ter-
dienstregeling bekend gemaakte D. E. treinen,
zullen. Ingaande b.g. datum, de nagenoemde
E. M. treinen, behoudens onvoorziene omstan
digheden, op werkdagen, werkelijke dleseltreinen
zjjn: trein no. 517 Amsterdam Cs.—Arnhem
(Amsterdam Cs. V 12.12)trein no. 526 Arnhem
Den Haag (Arnhem V. 14.07); trein no. 531
Den Haag—Arnhem (Den Haag V. 17.10); trein
no. 544 ArnhemAmsterdam Os. (Arnhem V,
30.58); trein no. 547 Amsterdam Cb.Utrecht
(Amsterdam V. 23.28); trein no. 603 Utrecht—
Blndhoven (Utrecht V. 7.11); trein no. 616
EindhovenAmsterdam Cs. (Eindhoven V.
9.39). Bovendien zullen nog enkele voortreinen
loopen.
(BBC-Mldland-or-
(8ymphonle-otk.)
(Weenach aympho-
Het hoofdbestuur van den R. K. Metaalbewer-
kersbond heeft eenlge mutaties in het bestuur
goed gekeurd.
Als gevolg van het heengaan uit den bond
van den tegenwoordigen voorzitter E. Schaaper
moest in deze vacature worden voorzien. Het
dagelijksch bestuur stelde het hoofdbestuur voor
om. behoudens bekrachtiging door de eerstvol
gende bondsvergadering, J. G. van den Brink, be
stuurder van het district Bergen op Zoom, te be
noemen tot voorzitter.
Met algemeens stemmen werd aldus besloten.
De heer v. d. Brink zal in zijn district worden
opgevolgd door dep heer. Stelnmetz uit Amster
dam.
en procureur. In 1916 volgde zijn verkiezing tot
lid der Prov. Staten van Zuld-Holland, twee
jaar later werd hij tot wethouder van Schie
dam gekoeen en weer twee jaar later, dus in
1930, volgde zijn benoeming tot burgemeester
van Delft.
De heer Van Baren, die tot de anti-revolu-
tionnaire partij behoort, bekleedt verder nog
verschillende functies. O* is hjj curator van
de Technische Hoogeschool en commissaris van
bet Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds. Hij zal
tot 1937 de functie van burgemeester en Kamer
lid combineeren.
7.35 Brusml n
7.M Milaan
8 40 Boedapest
1030 Bruaael II
10.20 Brunel I
1030 Parijs II
11.00 Hilversum II (Jaaz-progr.)
11.15 Luxemburg (Dansmuziek)
11.45 Hilversum n (pop. pl.)
KAMERMUZIEK
Dat in het onderhavige ontwerp niet een be
paling voorkomt, als Is neergelegd In artikel 5
van het ontwerp van wet tot verlaging van
vaste lasten 1935, waarbij ten behoeve van de
hypotheekbanken de aflossingsvoorwaarden van
de pandbriefleenlngen kunnen worden gewij
zigd in dien zin, dat aan pandbrieven in eenig
jaar nimmer een grooter bedrag behoeft te wor
den afgelost, dan in het daaraan voorafgaan
de Jaar aan aflossingen op de door die instel
lingen verstrekte geldleeningen is ontvangen,
is daaraan toe te schrijven, dat de Regeering
van oordeel was en is, dat eerstgenoemd ont
werp met zijn individueel karakter slechts tot
een in totaal geringe vermindering,van jierio-
dieke aflossing op hypotheken aanleiding zal
geven. ZIJ meenden dan ook. dat met gerust
heid de totstandkoming van artikel 5 van ge
noemd ontwerp kan worden afgewacht. Intus-
schen wil de Regeering gaarne herhalen de bjj
monde van den Minister van Justitie in de
Tweede Kamer gedane toezegging, dat de Re
geering niet in gebreke zal blijven zoo noodlg
maatregelen als boven omschreven, bjj afzon
derlijk wetsontwerp, aanhangig te maken.
De uitzondering In art. 5 Ud 3 bepaalt, dat
verzoeken, die worden gedaan binnen zes maan
den na afwijzing van een soortgelijk verzoek,
geen executie-schorsende werking hebben, be
houdens de bevoegdheid van den kantonrechter,
aan zoodanige verzoeken wèl die werking toe
te kennen, indien de debiteur daar uitdruk
kelijk om vraagt en de kantonrechter termen
daartoe aanwezig vindt.
Dat het somtijds voor den crediteur minder
aangenaam aal zijn, om opening te geven van
zijn flnaneieele--
doen als hij In
wet ondernomen, wil aannemelijk maken, dat
hij niet kan afzien van terugvordering kan
worden toegegeven. Zulks is nu eenmaal onver
mijdelijk, als men de debiteuren, die in nood
verkeeren, moet helpen.
BATAVIA. 39 Jan. (Aneta). Bij de uitvoering
van reparaties aan den vloer van het groote
droogdok van de Droogdok-Maatschappij Priok
welke vloer uit tanks bestaat werd een
tank opengemaakt, die in langen tUd niet ge
bruikt was. Een inlander, die met de reparatie
bezig was, viel bewusteloos neer; een viertal
anderen begaven zich toen naar beneden doch
ook zij raakten buiten bewustzijn. Vervolgens
trachtte een lid van het personeel der Droogdok-
MU„ met een touw om het middel, af te dalen,
doch ook deze poging bleef vruchteloos. Hierop
werd getracht een poging tot redding te doen
van de afgedaalde Inlanders, waarvoor de red
ders voorzien waren van gasmaskers. De rijf
koelies werden naar boven gehaald; drie van ben
bleken reeds overleden te zijn. Pogingen tot
kunstmatige ademhaling bleven zonder resul-
taat.
De oorzaak van het ongeluk is vermoedelijk
vorming van koolzuur.
De ..Littorina” is een motorrijtuig op twee
draaisteUen, dat in serie gebouwd wordt door
de bovengenoemde Flat-fabrieken. Van derge
lUke motorrijtuigen zijn er in Italië pijn. 150
stuks op verschillende lijnen in gebruik in ver
schillende lengten en zoowel van Diesel- als
benzine-motoren voorzien.
De inrichting van het rijtuig wükt af van
de gebruikelijke Inrichting bU het N. 8.-mate
rieel. doordat geen afzonderlUke ruimten voor
„rooken” en „niet rooken” benchikhaar zUn.
geen bagageruimte aanwezig is en de bestuur
der geen, van bet publiek afgescheiden, ruim
te ter beschikking heeft. Het uitzicht voor de
reizigers is hierdoor beter.
De Littorina is inwendig plm. 35 cm. smal
ler en pijn. 40 cm. lager dan de N>S.-Dlesel
treinen.
Normaal heeft een dergeUJk rijtuig 80 zit
plaatsen tweede en derde klams, de per rei
ziger beschikbaar gestolde oppervlakte la be
langrijk kleiner dan bU de N. S.-Dieseltreinen
en wel resp. 0.6 en 0.83 m3 per reiziger.
Het rijtuig is voorzien van twee 110 PK. Flat
Diesel-motoren met maximum 1800 toeren. De
bediening is met gassen rempedaal, pedaal
voor debrayage zonder doodemanshandel, de
krachtoverbrenging geschiedt door tandrade
ren, alles geheel als bU automobielen gebrul-:
kelUk.
De verwarming is alleen werkzaam geduren
de bet rijden; er wordt dan buitenlucht langs
dé ultlaatleidlngen van den motor gevoerd en
toegelaten In het voertuig.
Het rijtuig, dgt min of meer in stroomlijn
gebouwd is, is zeer licht uitgevoerd (totaal ge
wicht 24 ton); het gewicht per M2 nuttig
vloeroppervlakte bedrag 530 kg. (670 kg. voor
N. 8.-Dte6el>. De maximum snelheid* bedraagt
110 H.M. per uur.
Metbet in ons land zUnde rijtuig werd
Woensdagmiddag een demonstratie gehouden
op het baanvak UtrechtDen Haag v.v.
Voor dezen tocht waren ultgenoodlgd W-
tegenwoordige» van de Pen, die in groot aan
tal present waren. Voor de Ned. Spoorwegen
namen er aan deel de heeren Ir. W. Huykes,
hoofd-ingenieur chef van den Dienst van Trac
tie en Materieel; Ir, E. Bolleman Kljlstro,
hoofdingenieur chef van den RUtuig- en Wa-
genbouw en J. D. Evers, chef van den Dienst
van Exploitatie, terwUl de wagen bestuurd
werd door ir. van Stappes der Ned. Spoor
wegen.
Te 15 uur 13 vertrok de „Littorina" vanaf
het 3e perron C. 8. naar Den Haag en precies
twee uur later te 17 uur 13 bracht zü haar
passagiers-genoodlgden voor desen tocht' weer
behouden te Utrecht terug.
Gemiddeld werd gereden met een snelheid
van 106 K M.
Het overkomt ook wel een», dat ge
leerlingen waarmede ge een» op school
hebt gezeten en die daar uitblonken
na jaren in het maatschappelijk leven
weer tegenkomt als doodgewone bur
ger» die het waarlijk niet ver gebracht
hebben. Terwijl er achterblijvers van
een klas, die echter met hun betrek-
keNJk klein talent gewoekerd hebben
en gestaag vol bleven houden, wel
slagen in het gewone leven. Waarlijk
niet altijd en niet allereerst slaagt de
rtjkbegaafde, de gemakkelijk leeren-
de, maar wel slaagt meestal degeen die
weet vol te houden, die gestaag voort
gaat en zich niet laat terugschrikken
door moeilijkheden noch door aanvan
kelijke tegenslagen.
Doorzetten is in ons leven een
ding! „De aanhouder wint",
oud spreekwoord.
Aan het voorloopig verslag der Eerste
mer in sake de wetsontwerpen tot wettelUke
regeling van de overeenkomst van koop en ver
koop op afbetaling en houdende eenlge wette
lUke regelingen nopens het afbetalingsbedrUf is
het volgende ontleend:
Enkele leden verklaarden terstond aan de
voorgestelde wettelUke regeling hun stem niet
te kunnen geven.
De koop en verkoop op afbetaling bederft bet
volkskarakter en verzwaart voor velen den druk
des tUds. In stede van deze pralgtyk te legall-
seeren, moest de overheid, naar de meening
dezer leden, hier aan het woord, maatregelen
treffen om haar met wortel en tak uit te
roeien.
De „Littorina" is een spoorwegwagen van
Itallaansch fabrikaat, nJ. van de firma Flat
te TurUn. De directie dier fabriek beeft de
Ned. Spoorwegen verzocht met haar nieuwen
Dieselwagen een demonstratie op het spoor
wegnet van ons land te inogen gevefl.
De directie onzer Spoorwegen beeft bet van
«it Italië gekomen verzoek gaarne bewilligd en
soo Is de spoorwegwagen met den zoetvloeien-
den naam ..Littorina" vla Zwitserland en
Duitschland naar ons vaderland gekomen.
Als de voornaamste bUsonderheden over de
constructie en de Inrichting van de in room
kleurige tint geschilderde en in rood gestof
feerde „Littorina” vermelden wU het vol
gende:
In verband met de berichten over den slech
ten financieelen toestand van de gemeente Rot
terdam meldt de „Telegraaf", dat het geme«a-
tebestuur er wel in Is geslaagd, uit de ge»^*10
inkomsten der gemeente de noodlge contant®
bijeen te krijgen, om althans aan de meert
dringende verplichtingen der gemeente
betaling der salarissen en loonen van het te-
meente-prt*»oneel te kunnen voldoen, wei
is In de uitbetaling der salarissen eenlge ver
traging te bespeuren.
(Politleber.)
(Beroemde Ne-
Vocallsten, dlaco
Vrijdagavond zal het Opera-
orkest van Boedapest o.a. de
3e Sympnbnie in F gr. t. van
Brahms spelen
(Boedapest 9-20)
BATAVIA, 3» Jan- (Aneta) In de zitting
van den Volksraad werd de ontwerp-ordonnan-
tte tot wUziglng van de Verband 8ulker-or-
donnantle zonder hoofdelUke stemming aan
genomen.
Na een uitvoerige discussie werd de motie-
De Hoog om de aanvulling van het personeel
voor de suikerindustrie plaats te doen hebben
uit krachten. In Indië aanwestg, benevens het
treffen van andere sociale voorzieningen
39 stemmen voor en 9 stemmen tegen aange
nomen.
Met de vaststelling van het bovenstaande B
de sulker-saneering door den Volksraad afge
handeld.
Inslanfine draagt hei
Bayerkruis, hel garantie
bewijs voor werkzaam
heid en onschadelijkheid
De voorzitter van bet Centraal Stembureau
heeft, In verband mét het nlet-aannemen van
zUn benoeming tot lid der Tweede Kamer door
minister J. A. de Wilde, mr. O. van Baren,
burgemeester van Delft, benoemd verklaard
tot Ud dter Kamar.
(Schriftlezing
(Morgendienst
19.18 HUvêreum I (Leger dos Heil»-
BU de samenstelling is de minister er van
uitgegaan, dat de kleine man minder zwaar
belast moest worden; vandaar het voorstel om
een tarief te heffen van 50 cent per dag voor
de eerste rijf dagen, 75 cent per dag voor de
volgende vier dagen en 1 per dag voor alle
volgende dagen tot een maximum van 35.
Men kan zich voor ƒ35 een ..abonnement” voor
het geheele jaar nemen, zoodat zakenmenachen
er betrekkelUk weinig last van sullen onder
vinden.
VARIA
10.16 Hilversum H („Doolnlk’a MM-
drUf". Een verhaal uit den
wereldoorlog)
11.00 Hilversum II („Da Moeder*'.
Een Vlaamse be novelle van
Anton Thlry)
1900 Hilversum I
9 00-Hilversum H (1
derlandachs
causerie)
2.30 Hilversum I (Lezen van Chr.
Lectuur: ..De pontjesmaa Al
bertus")
5.00 Hilversum II (Na school tijd)
5 30 Hilversum I (Declamatie, af
gewisseld door orkestplaten
8.30 Hilversum I (Wlntersnosl der
frultboomen)
7.00 Hilversum I (Politleber.)
7.00 Hilversum n
nlngbouw)
7.15 Hilversum I
NCRV)
730 Hilversum I (Uteralr halfuur-
De directeur van den RUksdlenst der Werk
loosheidsverzekering en Arbeidsbemiddeling
deelt mede, dat in de week van 6 tJn. 11 Jan.
1836 het aantal leden van ingevolge bet Werk
loosheidsbesluit 1917 gesubsidieerde vereenlgln-
gen bedroeg 538.400 (waarvan 74.400 landarb.).
De werkloosheid onder dese verzekerden be
droeg voor het geheel: in de week van 7 Lm. 13
Januari 1936 38.0 pet.; in de vorige verslagweek
(33 tjn 38 December 1935) 39.5 pcL; in de
overeenkomstige week van 1935 35,7 pCt.; in de
overeenkomstige week van 1934 34.5 pet.
Laat men de landarbeiders buiten beschou
wing dan bedroeg de werkloosheid onder de
overige 464.000 verzekerden: in de week van 7
t.m. 13 Januari 1936 36.6 pet; in de vorige ver
slagweek (33 tJtn. 38 December 1935) 36.7 pet.;
in de overeenkomstige week van 1835 34.7 pet.;
in de overeenkomstige week van 1834 313 pet
In het Jaar 1935 ontvingen de werkloozen-
kassen bU een gemiddeld aantal leden van
551.000 in het totaal uit bUdragen van de leden
7.740.000 gld. (1934: 8380.000 gld. bU een ge
middeld aantal Men van 581.000).
Ten laste van het Rijk en de gemeenten ont
vingen de kassen in het totaal aan subsidie
13.000.000 gld. (1834: 13335.000).
Aan haar werkloose leden keerden de kassen
in totaal uit 18.630.000 gld. (1834 31.300.000 gld.).
gld.).
Uit de reserves der werkloosenkasaen, die op
bet einde van het jaar 1830 10.810.000 gld. be
droegen, moest in de Jaren 1931, 1933 en 1933
worden geput met het gevolg, dat die reserves
slonken tot 2910.000 gld op 31 December 1933.
In de Jaren 1934 en 1935 werden de kassen
in staat gesteld wederom eenlge reserve te
kweeken. Dientengevolge bedroeg de som der
reserves op 31 December 1935 4.410.000 gld.
BU 1064 organen der openbare arbeidsbemid
deling stonden op 11 Januari 1936 In totaal
491.198 werkzoekenden Ingeschreven, onder wie
464336 mannen. Van dese werkzoekenden waren
er 471348 werkloos, onder wie 450.793 mannen.
3.50 Hilversum n
8.00 Hilversum I
930 Berlijn
9.20 Deutachlandsender
9.45 Hilversum I
10.46 Hilversum II
lAngenberg (Omroepklelnor-
1330 Brussel II (Omroeporkest)
13.00 Brussel I (Salonorkest)
130 Brussel I (BalOnorkest
138 Droltwlch (Phllh. Strijkor
kest)
430 Rome (Concert)
430 Milaan (Concert)
430 Droltwlch --
keet)
630 Hamburg
8.15 Weenen
nlé-orkest)
830 Brussel I (Omroeporkest)
830 Bruseel II (Omroepeymphonle-
orkest)
830 Milaan I
9.10 Toulouse (I
930 Boedapest
1236 Toulous»
ziek)
8 00 Hilversum II
818 Hllvershm I (Morgenwijding)
10.38 Hilversum II (BBC-Symphonle
Orkest)
11.20 Hllversum^TP'*
12.00 Hilversum II
1.50 Brussel II
2.00 Hilversum I
2.00 Brussel I
3.20 PsrUs II
2.80 PsrU» I
3 20 Beromünster
4.00 Hilversum II
4.20 BerlUn
4.35 Beromünstsr
5.20 Brussel H
8.30 Hilversum II
5.45 Hilversum II
6.20 Deutachlan diender
6.20 Brussel I
6.38 Parijs II
695 Brussel n
0.46 Hilversum H (O. Husch stogt)
tje: ,Jten Hollandsch drama"
v. Arthur Schendei)
8.06 Hilversum I (Kerkeonoert. Het
koor v. d. Nederl. Bachver.. een
strijkkwartet en solisten)
PERSBERICHTEN
11.00 Hilversum I (Ronald Parker)
1130 Droltwlch (Fredric Bay co)
330 Beromünster (Peter Stüast)
ORltEST-CONCERTEN
1230 Hilversum I (Ensemble v. d.
Horst)
12.30 Hilversum (Kovacs Lajoe)
1.50 Kalundborg (Instrumentaal
ensemble)
3.10 Hilversum II (AVRO-Deci-
beto)
3 20 Deutschlandsender (Omroep-
Amusements-orkest
Parijs I (Blaasorkest)
Droltwlch (BBC-Donsork.)
6.38 Luxemburg
6.88 Weer.en (Pop. concert)
7.30 Berlijn (concours voor dons
orkesten)
830 Luxemburg
8.30 Beromünster
eert)
8 50 Toulouse
9.38 Rome (Dansmuziek)
9 35 Kalundborg
10.20 Kalundborg
10.28 Toulouse
10.36 Boedapest
10.45 Weenen (Dansmuziek)
11 38 Droltwlch
11.80 Toulouse
1230 Toulouse (Pop. concert)
Ret lid der Eerste Kamer, mr. A. J. v. Ves-
•em (NJ3JB.) heeft den Minister van Defensie
a. 1. gevraagd, of het juist is, dat het millioenen
guldens gekost hebbende zwaar geschut van
28 cJl L 45, waarvan in 1913 de toenmalige
Minister van Oorlog, de heer ColUn, de aan
schaffing ten behoeve der kustverdediging sterk
heeft bevorderd, nimmer gereed voor 's lands
verdediging is opgesteld, en of inderdaad dit
kostbare, meest moderne zware geschut van
Nederland, dat omstreeks 1919 door de firma
Krupp is geleverd eenlge jaren geleden voor
enkele tienduizenden guldens aan een particu
lieren wapenhandelaar Is verkocht?
Indien dit geschut niet meer eigendom is van
den Ned. Staat, dan zou bU gaarne weten, in
welk jaar het dan verkocht is, aan wien. voor
welken prijs en waar de opbrengst van desen
verkoop van Islands eigendom verantwoord is.
12.35 Parijs I (Kamerorkest)
400 Hilversum I (Trio)
630 Parijs I (Kamerorkest)
6.60 Brussel I (Trio in C gr. t„
Brahms)
830 Deutechlandsender (Trio V.
fluit, hobo en cembalo)
10.00 Luxemburg (Trio Ir C-moll,
op. 101, Brahms)
10.46 Luxemburg (kwintet)
stilt en voorkomt
pijnen!
3.48 HUversum ÏTTzang)
8.18 HUversum I (zang-rsoltal)
8.30 Deutschland sender (piano-ro-
cltal)
330 Brussel I (Kmlle v. Herck
(plano) speelt el^en^ werken
sonate. Beethoven)
630 Boedapeet (sang)
6 50 Droltwlch
planofpel)
OPERA EN OPERETTE
730 Brussel n (pianorecital)
7.38 Brussel II (plano-recltal)
7.38 Brussel I (plano-recltal)
8.30 Parijs I (sang)
8.80 Parijs I
Massenet)
8.00 Hilversum
N.CR.V.)
1030 Hilversum
NCRV.)
kwartiert»
ORGELBESPELING
door economisch zwakkeren, wettelUke règellng
van deze overeenkomst zeer gewenscht is.
Zeer vele leden hadden liever gezien, dat voor