mifUUt KYRIAII Ferik oval - Finas round - 25 ets. WIJ LUISTEREN NAAR Geniet van Italiaansche Diesel Instantlne i^a^wpiinstil lende TEGEN DE OPVORDERING VAN HYPOTHEKEN WERKLOOSHEID IETS VERMINDERD VALDA PASTILLES togen koude vochtigheid on Infectie. ff Maar vraag naar do ECHTE VALDA ^Brandwonden DE REISBELASTINGWET g VRIJDAG 31 JAN. SU.-. opera Doomft«n MEER DIESELTREINEN Aantal mat seven uitgebreid Verkoop op afbetaling ll. K. METAALBEWERKERS Opening is bepaald op 8 April Mr. G. van Baren GOLFLENGTEN Fraudes in Indie HANDEL IN KANONNEN? ROTTERDAMS KASPOSITIE Onze Diesel valt te prefereeren Woensdag is een proefrit Utrecht- Den Haag v.v. gemaakt met een „Littorina” motorrijtuig Mr. van Vessem stelt vragen aan minister Coign UITBREIDINGSPLAN VAN HAARLEM LUCHTVAARTEXPOSITIE TE SOESTERBERG Bij reparaties door gas verstikt De Kroon onthoudt haar goed keuring Benoemd verklaard tot lid der T^weede Kamer Reserve» der werkloozenkaeeen de laatste vyf jaren teruggeloo- pen tot f 4A millioen Thans door den Volksraad al ge handeld^ De Suikersaneering in Indië Marine-commando in Indië Oprichting van een Staatscrediet- bank met uitgifte van pand brieven zou tientallen millioenen kosten Zeer vele Eerste Kamerleden kun nen zich met de ingediende wetsontwerpen vereenigen Drie dooden tengavdkfs van ongeval by Batavia Gemeentesalarissen kunnen not net betaald worden Pu rol er op w P’jro! geneest DONDERDAG 30 JANUARI 1936 Ka op SOLISTEN -CONCERT KN 6.46 Brussel II II Llszt-herdenklng. GODSDIENST met X SPORT I (Reportage ult TOONEEL 7.30 Hamburg (.Mann Im Kata") 1130 GRAMOFOON ISIS M. Orkest» orkest) LICHTE MUZIEK (VARA-orkest) M8KK8»»X8SX8»X8K8X8»XX8»X8X8X8X8X8X8K8aC8X«XK851 ti Wal Mijnhardt maakt n qoed MS Vermelden wU dok, dat Flat-wagenz ook in gebruik rijn bij de spoorwegen In Polen, Rus land en Spanje. 4.ao 5.36 Nieuwe bondsvoorzitter aan- 'gewezen (Populair con- (Weensche mus.) positie wat hjj zal moeten een procedure. Ingevolge deze VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VERWIJZEN WIJ NAAR DEN KATHOLIEKEN RADIQGIDS BHBLMN BEBOMUN8TEB BOEDAPEST BBUSSEL I bbubsel n 1261 M. 4553 M. 1804 M. Mas M. 1648 M. 3123 M 4203 M. 2283 M. NU M. Algemeen onderschreven dese leden de con clusie der Regeering, dat, na afweging van het voor- en nadeel van de afbetallngsover- eenkotnst, dese niet behoeft te worden verwor pen om het misbruik, dat daarvan te maken valt, doch dat integendeel met het oog op dese mogelijkheid van ernstig misbruik, in verband met de omstandigheid, dat het koopen op af betaling zich meer en meer ontwikkelt tot eene wijze van verkrijging van eigendom van zaken van De (Arbelderswo- Radioreportage DBorrwicH HAMBURG HILVERSUM I (KRO en NCRV) HILVERSUM II (AVRO en VARA) KALUNDBORG LANGENBBRG LUXEMBURG MILAAN PABUS I PABIJS n BOMK TOULOUSE WEENBN Plechtigheid op het vlaggeschip „Sumatra” Als we gaan vergelijken met eooe Die- seia, den prefereeren wfj Meeree te rfl- den, daar de Italianneche wagen voet meer over de rail» schudt en bet lawaai van de motoren bg gebrek aan een af- aebetding in de eoapé-ratante sterk hoor baar is. Een dergelijk voertuig Ifjkt one dan eek niet in staat de N. S.-Dieeels of dectrische treinen te vervangen en ie alleon bruik baar op minder drukke baanvakken. 8 April a-s. wordt in het Theehuis Hoesterdal te Soesterberg een luchtvaarttentoonstelling geopend. Vele instanties op luchtvaartgebied hebben haar medewerking reeds toegezegd, nX: de Luchtvaartafdeeling Soesterberg, de K.L. M„ de Koninklijke Vereenlglng voor Luchtvaart, de Fokkerfabrieken, de N. V. Bataafsche Im port Maatschappij, de Oero Fabrieken, de fir- tna Ridderhof en van Dijk, terwijl ook de ge meente Soest een stand gereserveerd heeft. Tot deelneming aan de tentoonstelling sullen alsnog worden ultgenoodlgd de P.T. T.. de RUksstmile- dlenst voor de Luchtvaart, de Luchtvaartdienst en de Nationale Luchtvaart School. De deelnemers sullen allen een eigen stand hebben en bovendien een inzending toevoegen aan eenlge gemeenschappelijke groepen. De tentoonstelling is tendeele in een zaal, ten deele in den tuin' waar o. a. verscheidene Fokkervllegtuigen te zien zullen zijn. Tijdens de tentoonstelling zal er gelegenheid zijn om een rondvlucht boven Soesterberg te maken. l JGWAM. van KOUVATTEN^^ Bescherm Uw kool, luchtpijpen en longen mot antiseptische I. Hotlandtch. door.» Sinds een tiental dagen loopt op onse spoorwegrslls een vreemde gast In den vorm van een ,JJttorina”-motorrljtulg, dat eenlge overeenkomst vertoont met een Sympbonleooncert (Klein orkest) (Opera-orkest) (Sympboniache mu- Aan de Memorie van Antwoord aan de Eerste Kamer in zake bet wetsontwerp houdende bij zondere maatregelen ter voorkoming van op vordering onder bepaalde omstandigheden van hoofdsommen, tot waarborg waarvan hypo theek op onroerend goed is bedongen, en ter voorkoming van vexatolre beslagen, is het vol gende ontleend: Dat betreft bet denkbeeld, de huidige moei lijkheden op te lossen door oprichting van een Staatscredletbank met uitgifte van pandbrie ven, verwezenlijking hiervan zou den Staat tientallen millioenen kosten, zoodat alleen reeds uit dezen hoofde dit voorstel voor practlsche verwezenlijking niet in aanmerking komt en door de Regeering wordt afgewezen. 11J0 Kalundborg 19.10 Droltwlch 1230 Luxemburg (pop. progr.) (dansmuziek) (Engelsche muziek) Zlgeunerkapel -Z^Z-j (Dansmuziek) (Dansmuziek) Wie voornemens is naar het buitenland te gaan, moet daarvan den dag te voren mede- deellng doen aan het plaatselijk belastingkan toor in zijn gemeente. Het wordt dan aange tekend in zijn pas. Zoodra hjj terug is en dc trens passeert zullen de controleerende ambte naren door een stempel aantoonen, dat hij in het land is teruggekeerd. Het verschuldigde bedrag kan hjj dan voldoen aan het plaatselijk belastingkantoor en daarvan wordt aanteeke- nlng gehouden in den pas. Het ontwerp tot heffing van een reisbelas- ting heeft thans, aMus de Telegraaf, den Raad van State verlaten, zoodat verwacht kan wor den. dat het binnenkort bU de Tweede Kamer zal worden Ingediend, ten einde nop voor den aanvang van het nieuwe seizoen in werking te kunnen treden. nen zijn gevonden dan huurkoop, welke bet spraakgebruik er aan heeft gegeven. Verschillende leden konden zich niet vereen! - gen met de bepaling van artikel VII, dat alle rechtsvorderingen zullen staan ter berechting van den kantonrechter. 730 Tuivessum II (Wielrennen: De Zesdaagschg van Kopenhagen) 11.18 Hilversum n - Kopenhagen) SM.7 M. sas s m. UU M. MSB M. Stl3 M. DEUT8CHL. SBNDER 1171 M. isoe M. 8813 M. W13 M. ftr. van Baren werd in 1883 geboren te Pa- pekop bD Oudewater. HU studeerde aan cdz VrUe Unlversltelt te Amsterdam in de rechts wetenschappen en promoveerde in l#10, waar na hjj zich te Schiedam vestigde als advocaat Zeer vele leden daarentegen, ofschoon met niet minder stelligheid er van over légd, dat het afbetalingsstelsel tot uiterst kwade praktUken aanleiding kan geven, konden toch met deze wetsontwerpen zich zeer wel vereenigen. i moei niet alleen de pijn verzachten, maar onmiddellijk het geprikkelde pijncentrum kalmeeren Het werkt daardoor niet alleen een bepaalde soort pijnen, maar het kan dus lagen alle pijnen op dezelfde wijze aangewend worden Deze voordeelen verdenigf op uit stekende wijze in zich het moderne, pijnstillende middel: INSTANTINE ®rijs per doosje slashts SO ets. SOERABAJA, 38 Jan. (Ansta). Het .Roe- Handelsblad” meldt dat ta het Regentschap Bod- jonegoro belangrijke fraudes zijn geconstateerd. Het ondersoek In dese kwestie duurt nog voort BU K. B. is een beschikking gegeven op eenlge beroepen tegen het besluit van Oed. Staten van Noord-Holland, houdende goedkeuring van een uitbreidingsplan ca. van Haarlem. Met vernieti ging van het besluit van Oed. Staten heeft de Kroon aan het betreffende raadsbesluit Haarlem alsnog goedkeuring onthouden. Kroon overweegt os. dat bU dit plan van uit breiding de daaronder vallende gronden zUn bestemd voor land- en tuinbouw en sportdoel- elnden. dat echter een dergelUke bestemming van gronden tot land- en tuinbouw zich met de strekking van de Woningwet niet verdraagt, daar deze wet beoogt de bepalingen vast te stel len betreffende de volkshuisvesting en het bevorderen van land- en tuinbouw niet ligt in de bedoeling deóer wet. BATAVIA, 39 Jan. (Aneta). Ter gelegenheid van de overname van het Marinecommando op 31 Febr. ra. door den schout-bU-oacht Fer- werda, die op dien datum met de „Baloeran" te Tandjong-Prlok arriveert, worden de vol gende schepen der Koninklijke Marine op 38 Februari te Tandjonv-Priok verwacht: de kruiser „Sumatra," de torpedobootjagers „Witte de With,” „Van Galen," „Evertsen” en „Piet Hein,” de eerste divisie onderzeebooten, be staande uit de K XIV, K XV, K XVI en K XVII, de tweede divisie onderzeebooten, be staande uit de K X, K XII en K XIII. als mede het flottleljevaartuig .jBoemba,” welk laatste schip de .vlag van den nieuwen com mandant der Zeemacht zal salueeren. De plechtigheid van de overgave van het commando zal geschieden op het vlaggeschip. Hr. Ms. kruiser „Sumatra." Naar wjj vernemen zal, Ingaande Maandag 3 Februari as. het aantal Diesel-electrlschc treinen met een zevental worden ultgebreld. Behalve de met den aanvang van de win ter- dienstregeling bekend gemaakte D. E. treinen, zullen. Ingaande b.g. datum, de nagenoemde E. M. treinen, behoudens onvoorziene omstan digheden, op werkdagen, werkelijke dleseltreinen zjjn: trein no. 517 Amsterdam Cs.—Arnhem (Amsterdam Cs. V 12.12)trein no. 526 Arnhem Den Haag (Arnhem V. 14.07); trein no. 531 Den Haag—Arnhem (Den Haag V. 17.10); trein no. 544 ArnhemAmsterdam Os. (Arnhem V, 30.58); trein no. 547 Amsterdam Cb.Utrecht (Amsterdam V. 23.28); trein no. 603 Utrecht— Blndhoven (Utrecht V. 7.11); trein no. 616 EindhovenAmsterdam Cs. (Eindhoven V. 9.39). Bovendien zullen nog enkele voortreinen loopen. (BBC-Mldland-or- (8ymphonle-otk.) (Weenach aympho- Het hoofdbestuur van den R. K. Metaalbewer- kersbond heeft eenlge mutaties in het bestuur goed gekeurd. Als gevolg van het heengaan uit den bond van den tegenwoordigen voorzitter E. Schaaper moest in deze vacature worden voorzien. Het dagelijksch bestuur stelde het hoofdbestuur voor om. behoudens bekrachtiging door de eerstvol gende bondsvergadering, J. G. van den Brink, be stuurder van het district Bergen op Zoom, te be noemen tot voorzitter. Met algemeens stemmen werd aldus besloten. De heer v. d. Brink zal in zijn district worden opgevolgd door dep heer. Stelnmetz uit Amster dam. en procureur. In 1916 volgde zijn verkiezing tot lid der Prov. Staten van Zuld-Holland, twee jaar later werd hij tot wethouder van Schie dam gekoeen en weer twee jaar later, dus in 1930, volgde zijn benoeming tot burgemeester van Delft. De heer Van Baren, die tot de anti-revolu- tionnaire partij behoort, bekleedt verder nog verschillende functies. O* is hjj curator van de Technische Hoogeschool en commissaris van bet Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds. Hij zal tot 1937 de functie van burgemeester en Kamer lid combineeren. 7.35 Brusml n 7.M Milaan 8 40 Boedapest 1030 Bruaael II 10.20 Brunel I 1030 Parijs II 11.00 Hilversum II (Jaaz-progr.) 11.15 Luxemburg (Dansmuziek) 11.45 Hilversum n (pop. pl.) KAMERMUZIEK Dat in het onderhavige ontwerp niet een be paling voorkomt, als Is neergelegd In artikel 5 van het ontwerp van wet tot verlaging van vaste lasten 1935, waarbij ten behoeve van de hypotheekbanken de aflossingsvoorwaarden van de pandbriefleenlngen kunnen worden gewij zigd in dien zin, dat aan pandbrieven in eenig jaar nimmer een grooter bedrag behoeft te wor den afgelost, dan in het daaraan voorafgaan de Jaar aan aflossingen op de door die instel lingen verstrekte geldleeningen is ontvangen, is daaraan toe te schrijven, dat de Regeering van oordeel was en is, dat eerstgenoemd ont werp met zijn individueel karakter slechts tot een in totaal geringe vermindering,van jierio- dieke aflossing op hypotheken aanleiding zal geven. ZIJ meenden dan ook. dat met gerust heid de totstandkoming van artikel 5 van ge noemd ontwerp kan worden afgewacht. Intus- schen wil de Regeering gaarne herhalen de bjj monde van den Minister van Justitie in de Tweede Kamer gedane toezegging, dat de Re geering niet in gebreke zal blijven zoo noodlg maatregelen als boven omschreven, bjj afzon derlijk wetsontwerp, aanhangig te maken. De uitzondering In art. 5 Ud 3 bepaalt, dat verzoeken, die worden gedaan binnen zes maan den na afwijzing van een soortgelijk verzoek, geen executie-schorsende werking hebben, be houdens de bevoegdheid van den kantonrechter, aan zoodanige verzoeken wèl die werking toe te kennen, indien de debiteur daar uitdruk kelijk om vraagt en de kantonrechter termen daartoe aanwezig vindt. Dat het somtijds voor den crediteur minder aangenaam aal zijn, om opening te geven van zijn flnaneieele-- doen als hij In wet ondernomen, wil aannemelijk maken, dat hij niet kan afzien van terugvordering kan worden toegegeven. Zulks is nu eenmaal onver mijdelijk, als men de debiteuren, die in nood verkeeren, moet helpen. BATAVIA. 39 Jan. (Aneta). Bij de uitvoering van reparaties aan den vloer van het groote droogdok van de Droogdok-Maatschappij Priok welke vloer uit tanks bestaat werd een tank opengemaakt, die in langen tUd niet ge bruikt was. Een inlander, die met de reparatie bezig was, viel bewusteloos neer; een viertal anderen begaven zich toen naar beneden doch ook zij raakten buiten bewustzijn. Vervolgens trachtte een lid van het personeel der Droogdok- MU„ met een touw om het middel, af te dalen, doch ook deze poging bleef vruchteloos. Hierop werd getracht een poging tot redding te doen van de afgedaalde Inlanders, waarvoor de red ders voorzien waren van gasmaskers. De rijf koelies werden naar boven gehaald; drie van ben bleken reeds overleden te zijn. Pogingen tot kunstmatige ademhaling bleven zonder resul- taat. De oorzaak van het ongeluk is vermoedelijk vorming van koolzuur. De ..Littorina” is een motorrijtuig op twee draaisteUen, dat in serie gebouwd wordt door de bovengenoemde Flat-fabrieken. Van derge lUke motorrijtuigen zijn er in Italië pijn. 150 stuks op verschillende lijnen in gebruik in ver schillende lengten en zoowel van Diesel- als benzine-motoren voorzien. De inrichting van het rijtuig wükt af van de gebruikelijke Inrichting bU het N. 8.-mate rieel. doordat geen afzonderlUke ruimten voor „rooken” en „niet rooken” benchikhaar zUn. geen bagageruimte aanwezig is en de bestuur der geen, van bet publiek afgescheiden, ruim te ter beschikking heeft. Het uitzicht voor de reizigers is hierdoor beter. De Littorina is inwendig plm. 35 cm. smal ler en pijn. 40 cm. lager dan de N>S.-Dlesel treinen. Normaal heeft een dergeUJk rijtuig 80 zit plaatsen tweede en derde klams, de per rei ziger beschikbaar gestolde oppervlakte la be langrijk kleiner dan bU de N. S.-Dieseltreinen en wel resp. 0.6 en 0.83 m3 per reiziger. Het rijtuig is voorzien van twee 110 PK. Flat Diesel-motoren met maximum 1800 toeren. De bediening is met gassen rempedaal, pedaal voor debrayage zonder doodemanshandel, de krachtoverbrenging geschiedt door tandrade ren, alles geheel als bU automobielen gebrul-: kelUk. De verwarming is alleen werkzaam geduren de bet rijden; er wordt dan buitenlucht langs dé ultlaatleidlngen van den motor gevoerd en toegelaten In het voertuig. Het rijtuig, dgt min of meer in stroomlijn gebouwd is, is zeer licht uitgevoerd (totaal ge wicht 24 ton); het gewicht per M2 nuttig vloeroppervlakte bedrag 530 kg. (670 kg. voor N. 8.-Dte6el>. De maximum snelheid* bedraagt 110 H.M. per uur. Metbet in ons land zUnde rijtuig werd Woensdagmiddag een demonstratie gehouden op het baanvak UtrechtDen Haag v.v. Voor dezen tocht waren ultgenoodlgd W- tegenwoordige» van de Pen, die in groot aan tal present waren. Voor de Ned. Spoorwegen namen er aan deel de heeren Ir. W. Huykes, hoofd-ingenieur chef van den Dienst van Trac tie en Materieel; Ir, E. Bolleman Kljlstro, hoofdingenieur chef van den RUtuig- en Wa- genbouw en J. D. Evers, chef van den Dienst van Exploitatie, terwUl de wagen bestuurd werd door ir. van Stappes der Ned. Spoor wegen. Te 15 uur 13 vertrok de „Littorina" vanaf het 3e perron C. 8. naar Den Haag en precies twee uur later te 17 uur 13 bracht zü haar passagiers-genoodlgden voor desen tocht' weer behouden te Utrecht terug. Gemiddeld werd gereden met een snelheid van 106 K M. Het overkomt ook wel een», dat ge leerlingen waarmede ge een» op school hebt gezeten en die daar uitblonken na jaren in het maatschappelijk leven weer tegenkomt als doodgewone bur ger» die het waarlijk niet ver gebracht hebben. Terwijl er achterblijvers van een klas, die echter met hun betrek- keNJk klein talent gewoekerd hebben en gestaag vol bleven houden, wel slagen in het gewone leven. Waarlijk niet altijd en niet allereerst slaagt de rtjkbegaafde, de gemakkelijk leeren- de, maar wel slaagt meestal degeen die weet vol te houden, die gestaag voort gaat en zich niet laat terugschrikken door moeilijkheden noch door aanvan kelijke tegenslagen. Doorzetten is in ons leven een ding! „De aanhouder wint", oud spreekwoord. Aan het voorloopig verslag der Eerste mer in sake de wetsontwerpen tot wettelUke regeling van de overeenkomst van koop en ver koop op afbetaling en houdende eenlge wette lUke regelingen nopens het afbetalingsbedrUf is het volgende ontleend: Enkele leden verklaarden terstond aan de voorgestelde wettelUke regeling hun stem niet te kunnen geven. De koop en verkoop op afbetaling bederft bet volkskarakter en verzwaart voor velen den druk des tUds. In stede van deze pralgtyk te legall- seeren, moest de overheid, naar de meening dezer leden, hier aan het woord, maatregelen treffen om haar met wortel en tak uit te roeien. De „Littorina" is een spoorwegwagen van Itallaansch fabrikaat, nJ. van de firma Flat te TurUn. De directie dier fabriek beeft de Ned. Spoorwegen verzocht met haar nieuwen Dieselwagen een demonstratie op het spoor wegnet van ons land te inogen gevefl. De directie onzer Spoorwegen beeft bet van «it Italië gekomen verzoek gaarne bewilligd en soo Is de spoorwegwagen met den zoetvloeien- den naam ..Littorina" vla Zwitserland en Duitschland naar ons vaderland gekomen. Als de voornaamste bUsonderheden over de constructie en de Inrichting van de in room kleurige tint geschilderde en in rood gestof feerde „Littorina” vermelden wU het vol gende: In verband met de berichten over den slech ten financieelen toestand van de gemeente Rot terdam meldt de „Telegraaf", dat het geme«a- tebestuur er wel in Is geslaagd, uit de ge»^*10 inkomsten der gemeente de noodlge contant® bijeen te krijgen, om althans aan de meert dringende verplichtingen der gemeente betaling der salarissen en loonen van het te- meente-prt*»oneel te kunnen voldoen, wei is In de uitbetaling der salarissen eenlge ver traging te bespeuren. (Politleber.) (Beroemde Ne- Vocallsten, dlaco Vrijdagavond zal het Opera- orkest van Boedapest o.a. de 3e Sympnbnie in F gr. t. van Brahms spelen (Boedapest 9-20) BATAVIA, 3» Jan- (Aneta) In de zitting van den Volksraad werd de ontwerp-ordonnan- tte tot wUziglng van de Verband 8ulker-or- donnantle zonder hoofdelUke stemming aan genomen. Na een uitvoerige discussie werd de motie- De Hoog om de aanvulling van het personeel voor de suikerindustrie plaats te doen hebben uit krachten. In Indië aanwestg, benevens het treffen van andere sociale voorzieningen 39 stemmen voor en 9 stemmen tegen aange nomen. Met de vaststelling van het bovenstaande B de sulker-saneering door den Volksraad afge handeld. Inslanfine draagt hei Bayerkruis, hel garantie bewijs voor werkzaam heid en onschadelijkheid De voorzitter van bet Centraal Stembureau heeft, In verband mét het nlet-aannemen van zUn benoeming tot lid der Tweede Kamer door minister J. A. de Wilde, mr. O. van Baren, burgemeester van Delft, benoemd verklaard tot Ud dter Kamar. (Schriftlezing (Morgendienst 19.18 HUvêreum I (Leger dos Heil»- BU de samenstelling is de minister er van uitgegaan, dat de kleine man minder zwaar belast moest worden; vandaar het voorstel om een tarief te heffen van 50 cent per dag voor de eerste rijf dagen, 75 cent per dag voor de volgende vier dagen en 1 per dag voor alle volgende dagen tot een maximum van 35. Men kan zich voor ƒ35 een ..abonnement” voor het geheele jaar nemen, zoodat zakenmenachen er betrekkelUk weinig last van sullen onder vinden. VARIA 10.16 Hilversum H („Doolnlk’a MM- drUf". Een verhaal uit den wereldoorlog) 11.00 Hilversum II („Da Moeder*'. Een Vlaamse be novelle van Anton Thlry) 1900 Hilversum I 9 00-Hilversum H (1 derlandachs causerie) 2.30 Hilversum I (Lezen van Chr. Lectuur: ..De pontjesmaa Al bertus") 5.00 Hilversum II (Na school tijd) 5 30 Hilversum I (Declamatie, af gewisseld door orkestplaten 8.30 Hilversum I (Wlntersnosl der frultboomen) 7.00 Hilversum I (Politleber.) 7.00 Hilversum n nlngbouw) 7.15 Hilversum I NCRV) 730 Hilversum I (Uteralr halfuur- De directeur van den RUksdlenst der Werk loosheidsverzekering en Arbeidsbemiddeling deelt mede, dat in de week van 6 tJn. 11 Jan. 1836 het aantal leden van ingevolge bet Werk loosheidsbesluit 1917 gesubsidieerde vereenlgln- gen bedroeg 538.400 (waarvan 74.400 landarb.). De werkloosheid onder dese verzekerden be droeg voor het geheel: in de week van 7 Lm. 13 Januari 1936 38.0 pet.; in de vorige verslagweek (33 tjn 38 December 1935) 39.5 pcL; in de overeenkomstige week van 1935 35,7 pCt.; in de overeenkomstige week van 1934 34.5 pet. Laat men de landarbeiders buiten beschou wing dan bedroeg de werkloosheid onder de overige 464.000 verzekerden: in de week van 7 t.m. 13 Januari 1936 36.6 pet; in de vorige ver slagweek (33 tJtn. 38 December 1935) 36.7 pet.; in de overeenkomstige week van 1835 34.7 pet.; in de overeenkomstige week van 1834 313 pet In het Jaar 1935 ontvingen de werkloozen- kassen bU een gemiddeld aantal leden van 551.000 in het totaal uit bUdragen van de leden 7.740.000 gld. (1934: 8380.000 gld. bU een ge middeld aantal Men van 581.000). Ten laste van het Rijk en de gemeenten ont vingen de kassen in het totaal aan subsidie 13.000.000 gld. (1834: 13335.000). Aan haar werkloose leden keerden de kassen in totaal uit 18.630.000 gld. (1834 31.300.000 gld.). gld.). Uit de reserves der werkloosenkasaen, die op bet einde van het jaar 1830 10.810.000 gld. be droegen, moest in de Jaren 1931, 1933 en 1933 worden geput met het gevolg, dat die reserves slonken tot 2910.000 gld op 31 December 1933. In de Jaren 1934 en 1935 werden de kassen in staat gesteld wederom eenlge reserve te kweeken. Dientengevolge bedroeg de som der reserves op 31 December 1935 4.410.000 gld. BU 1064 organen der openbare arbeidsbemid deling stonden op 11 Januari 1936 In totaal 491.198 werkzoekenden Ingeschreven, onder wie 464336 mannen. Van dese werkzoekenden waren er 471348 werkloos, onder wie 450.793 mannen. 3.50 Hilversum n 8.00 Hilversum I 930 Berlijn 9.20 Deutachlandsender 9.45 Hilversum I 10.46 Hilversum II lAngenberg (Omroepklelnor- 1330 Brussel II (Omroeporkest) 13.00 Brussel I (Salonorkest) 130 Brussel I (BalOnorkest 138 Droltwlch (Phllh. Strijkor kest) 430 Rome (Concert) 430 Milaan (Concert) 430 Droltwlch -- keet) 630 Hamburg 8.15 Weenen nlé-orkest) 830 Brussel I (Omroeporkest) 830 Bruseel II (Omroepeymphonle- orkest) 830 Milaan I 9.10 Toulouse (I 930 Boedapest 1236 Toulous» ziek) 8 00 Hilversum II 818 Hllvershm I (Morgenwijding) 10.38 Hilversum II (BBC-Symphonle Orkest) 11.20 Hllversum^TP'* 12.00 Hilversum II 1.50 Brussel II 2.00 Hilversum I 2.00 Brussel I 3.20 PsrUs II 2.80 PsrU» I 3 20 Beromünster 4.00 Hilversum II 4.20 BerlUn 4.35 Beromünstsr 5.20 Brussel H 8.30 Hilversum II 5.45 Hilversum II 6.20 Deutachlan diender 6.20 Brussel I 6.38 Parijs II 695 Brussel n 0.46 Hilversum H (O. Husch stogt) tje: ,Jten Hollandsch drama" v. Arthur Schendei) 8.06 Hilversum I (Kerkeonoert. Het koor v. d. Nederl. Bachver.. een strijkkwartet en solisten) PERSBERICHTEN 11.00 Hilversum I (Ronald Parker) 1130 Droltwlch (Fredric Bay co) 330 Beromünster (Peter Stüast) ORltEST-CONCERTEN 1230 Hilversum I (Ensemble v. d. Horst) 12.30 Hilversum (Kovacs Lajoe) 1.50 Kalundborg (Instrumentaal ensemble) 3.10 Hilversum II (AVRO-Deci- beto) 3 20 Deutschlandsender (Omroep- Amusements-orkest Parijs I (Blaasorkest) Droltwlch (BBC-Donsork.) 6.38 Luxemburg 6.88 Weer.en (Pop. concert) 7.30 Berlijn (concours voor dons orkesten) 830 Luxemburg 8.30 Beromünster eert) 8 50 Toulouse 9.38 Rome (Dansmuziek) 9 35 Kalundborg 10.20 Kalundborg 10.28 Toulouse 10.36 Boedapest 10.45 Weenen (Dansmuziek) 11 38 Droltwlch 11.80 Toulouse 1230 Toulouse (Pop. concert) Ret lid der Eerste Kamer, mr. A. J. v. Ves- •em (NJ3JB.) heeft den Minister van Defensie a. 1. gevraagd, of het juist is, dat het millioenen guldens gekost hebbende zwaar geschut van 28 cJl L 45, waarvan in 1913 de toenmalige Minister van Oorlog, de heer ColUn, de aan schaffing ten behoeve der kustverdediging sterk heeft bevorderd, nimmer gereed voor 's lands verdediging is opgesteld, en of inderdaad dit kostbare, meest moderne zware geschut van Nederland, dat omstreeks 1919 door de firma Krupp is geleverd eenlge jaren geleden voor enkele tienduizenden guldens aan een particu lieren wapenhandelaar Is verkocht? Indien dit geschut niet meer eigendom is van den Ned. Staat, dan zou bU gaarne weten, in welk jaar het dan verkocht is, aan wien. voor welken prijs en waar de opbrengst van desen verkoop van Islands eigendom verantwoord is. 12.35 Parijs I (Kamerorkest) 400 Hilversum I (Trio) 630 Parijs I (Kamerorkest) 6.60 Brussel I (Trio in C gr. t„ Brahms) 830 Deutechlandsender (Trio V. fluit, hobo en cembalo) 10.00 Luxemburg (Trio Ir C-moll, op. 101, Brahms) 10.46 Luxemburg (kwintet) stilt en voorkomt pijnen! 3.48 HUversum ÏTTzang) 8.18 HUversum I (zang-rsoltal) 8.30 Deutschland sender (piano-ro- cltal) 330 Brussel I (Kmlle v. Herck (plano) speelt el^en^ werken sonate. Beethoven) 630 Boedapeet (sang) 6 50 Droltwlch planofpel) OPERA EN OPERETTE 730 Brussel n (pianorecital) 7.38 Brussel II (plano-recltal) 7.38 Brussel I (plano-recltal) 8.30 Parijs I (sang) 8.80 Parijs I Massenet) 8.00 Hilversum N.CR.V.) 1030 Hilversum NCRV.) kwartiert» ORGELBESPELING door economisch zwakkeren, wettelUke règellng van deze overeenkomst zeer gewenscht is. Zeer vele leden hadden liever gezien, dat voor

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 6