Ziet de nieuwe Nash 1936 modellen op de STAND 55 LINCOLN ZEPHIR V 12 JAC MET'S f.1895 AUTOMOBIELBEDRIJF N.V. TRUCKS 137 OLDSMOBILE I H BEDFORD W. SCHMIDT CHEVROLET B U I C K „AIR CONDITIONED" Citroën .O SB firn s niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiis STAND No. glIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllB Sxdkoop7nOEonokAhou? 4 en 6 Cylinder Trucks R 11 I 11 K IN P D 11 DUBB. ACHTERWIELEN MET EXTRA HULPVEEREN Garagebedrijf JOH. C. RUSTMAN LARGE HEERERVEST 134 - HAARLEM TELEFOOH 14383 Stand 74 en 126 De groote kerk te Breda Duitechland in 1935 Oordeel van de „Völkiache” -Ned. Ford-automobielfabr. Gaarne wachten wij uw bezoek LaFAYETTE - NASH„400" - AMBASSADOR - De nieuwe Ford V8, de nieuwe Ford Junior, de nieuwe Ford V8 trucks en bestelwagen vindt U op de stands van de Alkmaar Telefoon 3444 (2 lijnen) Stand <3 ïfe - StMi 42 Een geheel nieuwe wagen ZES PERSOONS CARROSSER1ËN g.*. afHWelding toon» U op ovortvigondo wijze, dot de NASH carro—ook die van de Busineu Sedan, aan 6 pereo- OFF. FORD DEALER HEILIGLAND 38 ALKMAAR groote binnenhoogte en ruimte onkelen wogen in te pripklea» NASH vindt U IM PORT. VOOR GEHEEL NEDERLAND StMds 65 m 41 - StMd 67 Bezoekt tijdens de R.A.I. de stands van General Motors Eèn onzer is daar steeds aanwezig voor het verstrekken van inlichtingen U. een wagen wenzehf, die mooi i» en bovendien goed; een wagen, die snel is en over remmen beschikt, die die snelheid veilig voor U maken, een wagen waarop U trotsch kunt sijn, omdat hij over prestaties beschikt, die ver uitsteken boven die, waarover andere wagens beschikken—.. dan moei U niet verzuimen de nieuwe 1936 NASH modellen op Stand 55 te gaan zien. Bekijkt deze wagens zondereen enkele verplichting, vergelijkt de technische verbeteringen en de ruimte met die, welke U in andere wagens geboden worden. U zult tot de conclusie komen dat de NASH tientallen verbeteringen bezit, die geen enkel ander merk op zijn wagens toepast. Zelfs de laaggeprijsde Business Sedan van f 1895.- beschikt over prestaties en kwaliteiten, die hun weerga 'niet hebben. Overtuigt U persoonlijk van de groote waarde, die U dit jaar geboden wordt. En ziet dan ookeensdeprachtige NASH „400" en Ambassador modellen, waarvan de 6 pers. 4 deuren Sedan slechts I 2395.- kost. Laai dus Uw eerste gang zijn naar Stand 55, de „Air Conditioned" Stand vlak vooraan bij den ingang, aan Uw rechter hand. Het is Uw eigen belang! GEHEEL STALEN CARROSSERIEËN HOOFDVERTECENWOORDICER VOOR HAARLEM, HAARLEMMERMEER, KENNEMERLAND EN BLOEMBOLLENSTREEK Sedans vanaf 107 K.G. RONZANI 115 K.CL NAGURSKI I Het nieuwete Cord-model, dat op date tentoonstelling zijn intrede doet in Europa f oe I et zal 22 Februari aa. 35 jaar geleden zijn, dat een aanvang werd gemaakt met de reusachtige restauratiewerken aan do film in het geding 1a geweest en we hebben niet de zekerheid. dat de felle stellingname van dr. Goebbels zich ten aanzien van alle tllma zou manifesteeren. Walmeer het hier is gegaan osn een minderwaardig product bulten de thans heerschende Ideologie om, dan heeft de houding van den propaganda-minister weinig te betee- kenen. die Groote ofwel O. L. Vrouw»-kerk te Breda. Men is thans na deze lange jaren van zwaren ar beid gereed gekomen met de restauratie van het koor, waar voortaan de diensten van de Ned. Herv. Gemeente zullen worden gehouden, die tevoren plaats vonden in het ongerestau reerde middenschip. Het hoogkoor bevat ook het fraaie mauso- ■N Amerikoenecho lugby->M<«'V «e ep te veerbeek vee eee NASH gemezkelijk kennen zitten. dit chassü; waarvan de csuroseerle ontworpen en uitgevoerd is door de firma Verheul, die behalve de plaatsen voor chauffeur en gids. 34 ruilde en comfortabele zitplaatsen biedt. uit den aard der zaak wordt door desen reiswagen en het chassis het grootste gedeelte van de stand in beslag genomen. Men vindt echter nog een mooi uitgevoerdeiw ambulanoe- auto geëxposeerd, welke gebouwd ia op het T. 23 chassis, een vier cylinder kopklepper met Uitneembafe cylinders. Deze wagen is uitge rust met een op oüeachokbrekera veerende bran card Door de groote inwendige ruimte is er gelegenheid voor het vervoer van zittende pa tenten op een ligstoel. Daar echter, uit den aard der zaak, een stand op de autosnobieltsn- toonatelling niet voldoende ruimte biedt om alle modellen te exposeeren, heeft men een volle dige tentoonstelling van alle modellen Ingericht in de groote showroom van het Citroën-gebouw aan bet Stadlonplein te Amsterdam. aan den rechterkant, de „Air Conditioned" men erkennen, dat, al kwam het in de practUk wel eens anders uit, de fllminzichten van Goeb bels aanzienlijk edeler zijn dan die van zijn voorgangers. Dr. Bauer dan noemt de film ..Triumph des Willens", door Lenl Riefenthal op den partijdag van Neurenberg opgenomen en later met den Duitschen staatsprijs bekroond. Wij zagen deze film niet en we zullen baar binnen onze gren zen wel nimmer aanschouwen, doch op goede gronden mogen we aannemen, dat de film tech nisch van standing is en dat de Ideologie. di“ eruit spreekt, de gemoederen zal beroeren naar mate zij vóór of tegen zijn. Verder worden genoemd .Liebeslente”. „Ma zurka”, .Friesennot". Laatstgenoemde wordt als een supérieur kunstwerk geprezen, waaraan de anti-communistische en antl-rellgieuae tendenz wel niet xxeemd zal zijn. Deze film is bovendien naar het“oordeel van onsen Berlijnschen cor respondent een oordeel, dat wij uit eigen aanschouwing kunnen bevestigen van mid delmatige makelij, terwijl .Mazurka” van Wllli Forst ver boven de middelmatigheid uitstijgt. Met nadruk worden nog geprezen de films „Der Ammenkönlg". ..Viktoria” en ..Btütaen der Ge sellschaft" naar het tooneelwerk van Ibeen. Omtrent „Das Mkdchen Johanna" en „Der alte und der junge König" wordt niets vermeld Vallen deze films wellicht nog onder 1934 of beeft men de rivaliteit, naar aanleiding van deze films tusschen Goebbels en Goering ontstaan, maar liever niet willen ophalen? Met .Der verlohrene Sohn" van Luis Trenker besluit de schrijver dan zijn opsomming om te concludeeren, dat met een zestal^artistiek waar devolle films de oogst bevredigend mag genoemd worden. Dit zou inderdaad het geval zijn, In dien al deze films waardevol waren, hetgeen niet het geval is. Maar toch zit er iets in de stelling, dat men doelbewust streven moet naar de pro ductie van weinig goede, liever dan naar een masga-productie van minderwaardige films. Ook de wendingen in de critiek worden be sproken en met vreugde constateert de schrij ver, dat de vroegere verschillen in de filmcritiek verdwenen zijn, hetgeen alweer niet zeggen wil, dat de critiek aan banden zou gelegd zijn. Maar toch is het een opvallend verschijnsel, dat zelfs een katholiek blad het niet gewaagd heeft tegen „Friesennot” te protesteeren, hoewel er voor een protest alle aanleiding bestond. Met ophef vertelt de schrijver va4 een merk waardig geval, dat zich onlangs te Berlijn heeft afgespeeld en waarbij een bioscoopexploitant een dagblad bedreigd had met onthouding van ad vertenties als maatregel tegen de filmcntieken in bedoeld blad. Nauwelijks was dit geval dr. Goebbels ter oore gekomen, of hij nam heftig stelling tegen den aanvaller en vóór de vrije critiek. Er wordt alleen niet btf vermeld, welke leum van de Nassau’s achter de monumentale tombe van graaf Engelbrecht van Nassau. Dezer da«en te bet eerst gebleken, dat bet mausoleum, waarin Oraaf Bngelbrecht X, Jo- hanna van Polanen, Oraaf Jan en Maria van Loon begraven liggen, reeds eerder geopend is geweest. De heer Nlerse, koster van de Groote Kerk, heeft namelijk in het archief een dor mant gevonden, waaruit blijkt, dat de grafkel der. die In 1873 verzakte, hersteld moest wor den. Een bijgaande teekening geeft bet Inwendige van den kelder te zien, waaruit blijkt dat zich daarin drie kisten bevonden. In de eerste, die afzonderlijk stond, bevond zich nog een gaaf vrou wengeras m te Het is begrijpelijk, dat de historici zeer be nieuwd zjjn. of de nieuwe openlegging, die door het verzakken van den vloer noodzakelijk is geworden, nieuwe gezichtspunten zal openen omtrent de geschiedenis van ons vorstenhuis. Men koestert thans te Breda de stille hoof*, dat H.M. de Koningin en H.K. H. de Prinses bij de ingebruikname van het herstelde koor aanwezig zullen zijn. groot, brnnenhoogte. ruimt. en breed. «tpleeben U ■Mt ztdt zee'. rahM wogen loc* ook Mm leien demontlrwr». De Nederlandsche maatschappij van het Cl- troën-concem. de N.V. Automobiles Citroën, exposeert op de stands 74 en 126 weer haar op vallende typen personen- en vrachtwagens. De zeer geavanceerde modellen, die ruim an derhalf Jaar geleden door hun verschijning onder de aeriewagens zooveel beroering brach ten. hebben, zooals vanzelf spreekt, in de ver schillende details van hun constructie ettelijke wijzigingen en verbeteringen ondergaan, waar bij men zich de ervaring met de tienduizenden wagens, die thans reeds van dit model loopen, ten nutte beeft gemaakt. Ook aan de afwerking, zoowel in- als uitwendig, heeft men special- zorg besteed. Vooral de zeer fraaie, gemetalli seerde kleuren trekken* bijzonder de ..Macht De principes van da „7” en de „11” werden echter niet gewijzigd. Zooals men weet, zijn de principes, die de Cltroën-fabrieken met haar constructie toe passen in de eerste plaats van invloed op de ruimte en gewichtsverdeling. Het geheele me chanische gedeelte, de motor en de aandrij- vingsorganen, bevindt zich onder de motorkap. Er wordt geen nuttige ruimte in beslag geno men door overbrengings- en aandrjjvlngs-orga- nen, zoodat de ruimte voor passagiers en ba gage veel grooter is dan men op het eerste gezicht zou vermoeden. Voorts heeft Citroën gebroken met het systeem: chassis plus carros serie. De geheel stalen koetswerk-constructie, waarvan de deelen langs electrischen weg tot een geheel samen zjjn gelaacht. vormt tegelij kertijd het chassis. Men heeft dus een z.g_n. „zelfdragende carrosserie.” Door de rulmtever- deellng is eveneens een gunstige gewichtsver deling verkregen. Het zwaartepunt ligt zeer laag en tevens vóór het midden van den wagen, waardoor de aandrijvende voorwielen op deze wijze gunstig belast zijn. Verder zjjn de wagens met hydraulische remmen uitgerust, terwijl in plaats van blad voeren. z.g.n torsie-’ staven voor de veering worden gebruikt. De jwprwislen veeren onafhankelijk en de achtar- veering is half onafhankelijk. De vier-cylinder kopkleppenmotor, een - Is, I danas, achterbrug en bladveeren, slechts enge- ss Mass erssarzr gect^fanbiengt*»6 dew” OM^X/drtT’ty- pes: de „7" met een 14 Liter motor, de „11” met een bijna 2 Liter motet- en de „11-sport”, waarvan de carrosserieën een luxe-ultvoering hebben en de afmetingen overeenkomen met die van da ,,T’. Dit laatste type is echter uit- genist mat den motor en de aandrijvingsor- ganen van de „11”, een wagen dus met een hoege snelheid. Op de stand vindt man ook een 4/5 pers, gesloten model Berllne „7”, een zser fraaie Cabriolet Ul-Sport”, een Berllne „11” an een 8-pers. Familiale „11". Bovendien bouwt Citroën nog, speciaal voor taxi-onder nemingen en verhuur-lnrichtingen een x.g.n. Familiale „10”, waarvan eveneens sen model aanwezig is. Deze wagen, die achterwielaan- drijvlng heeft, is eveneens ultgsrust met den bovenomschreven kopkleppenmotor. Op de bedrijfswagenstand valt diflzet het groote T 45 autobuschassis op. Van dit chas sis heeft men verschillends interessante de tails, zooals b.v. het hydraulische rem-systeem gecombineerd met een Westinghouse vacuum servo apparaat en de centrale chassissmering door een speciale kleur gemarkeerd, zoodat men duidelijk de ligging dezer belangrijke or ganen kan volgen. De motor, een zes-cyllnder 80 PK is even als btj de personenwagens een kopklepper voorzien van centrifugaal gegoten, ultnsem- bar» cylinders, balanceerend opgehangen en daardoor geheel trilllngvrij. Dit chassis, met een wielbasis van 5J8 M. en een totaal draagvermogen van 5400 kg„ is speciaal gebouwd als autobus- en touj-ingcar- chassis. Officieel is het goedgekeurd als auto buschassis voor 33 personen. Wü zagen echter op de stand een luxe-reiswagen gebouwd op waarvan i „opengelegd” demonstratiemodel aanwezig trekt «mmiddellijk de aandacht deer de utt- neembare cylinders. Deze motor is niet 'in rubber opgehangen, zoodat de hinderlijke reactie-trlllingen zich niet in de carrosserie kunnen voortzetten. Een uit economisch oogpunt eveneens be langrijke factor is, dat b.v. de „T’, hoofdzake lijk dank zjj het vervaBën van het chassis, car- N.V. H. ENGUBfRrS AUTOMOBIELHANDEL - THENESIASTNAAT 145 - TELEFOON 772085 - DEN HAAG Filiaal: Wateringtchans 130-132 - TaL 34359 - Amsterdam n de „Völkische Beobachter” treffen wü een overzicht aan van de Duitzche fllmprestatles in 1935, geschreven door dr. Erwin Bauer, allereerst constateert, dat de film in Duitschland In het teeken van de staathuis houdkunde kwam te staan, hetgeen vermoedc- lljk wel een der oorzaken Is van den teruggang, al kunnen we daaraan toevoegen, dat de laatste twee jaren vóór het Derde Rük de Duitsche film reeds aan lager wal was geraakt. Men kan dus dr. Goebbels en het huidige systeem niet voor alles verantwoordelijk stellen en zelfs moet NASH b te Mltlfl. WM.R h> zij» pHfrik™. teJl M. «teMl teh». mk «te Xk o-IomM. errowri. pte. - •SwMd.n. carro>MteXil«« m wterk*. vier, ite te*Ml »M *Ml. De» cornuMriMn bieden U een zeer groote veiligherd. DILL IJ A in HKIJD HYDRAULISCHE LOCKHEED- REMMEN TIMKEN ASSEN HERCULES MOTOR ONVERWOESTBAAR CHASSISRAAM MET EXTRA ZWARE BALKEN VRAAGT DEMONSTRATIE: iaren. bieden U oen zeer groote veiligheid. De voorlooper van de moderne automobiel In de benauwde, rookarige «n bedompte atmotpheer van het t.A.1.-gebouw, zult U al» oen oate in de woetfijn, onze Stand vinden, Stand 55, de ,^ür Conditioned" StanfiC U zult er do nieuwe, prachtige modellen 193Ó m «on frittehe, ge en opwekkende lucht kunnen bewant De NASH Stand zal in de die de ILA.I. duurt voor de T0 duizenden bezoeken een oate blijken te zijn I COMPLEET automobielen I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 25