Ziet de nieuwe Nash 1936 modellen op
de STAND 55
LINCOLN ZEPHIR V 12
JAC MET'S
f.1895
AUTOMOBIELBEDRIJF N.V.
TRUCKS
137
OLDSMOBILE
I
H
BEDFORD
W. SCHMIDT
CHEVROLET B U I C K
„AIR CONDITIONED"
Citroën
.O
SB
firn
s
niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiis
STAND No.
glIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllB
Sxdkoop7nOEonokAhou? 4 en 6 Cylinder Trucks
R 11 I 11 K IN P D 11 DUBB. ACHTERWIELEN MET EXTRA HULPVEEREN
Garagebedrijf JOH. C. RUSTMAN
LARGE HEERERVEST 134 - HAARLEM
TELEFOOH 14383
Stand 74 en 126
De groote kerk te Breda
Duitechland in 1935
Oordeel van de „Völkiache”
-Ned. Ford-automobielfabr. Gaarne wachten wij uw bezoek
LaFAYETTE -
NASH„400" - AMBASSADOR
-
De nieuwe Ford V8, de nieuwe Ford Junior, de nieuwe
Ford V8 trucks en bestelwagen vindt U op de stands van de
Alkmaar Telefoon 3444 (2 lijnen)
Stand <3
ïfe -
StMi 42
Een geheel nieuwe wagen
ZES PERSOONS CARROSSER1ËN
g.*. afHWelding toon» U op ovortvigondo wijze, dot de NASH
carro—ook die van de Busineu Sedan, aan 6 pereo-
OFF. FORD DEALER
HEILIGLAND 38 ALKMAAR
groote binnenhoogte en ruimte
onkelen wogen in te pripklea» NASH vindt U
IM PORT. VOOR GEHEEL NEDERLAND
StMds 65 m 41 - StMd 67
Bezoekt tijdens de R.A.I. de stands
van General Motors
Eèn onzer is daar steeds aanwezig
voor het verstrekken van inlichtingen
U. een wagen wenzehf, die mooi i» en
bovendien goed; een wagen, die snel is en
over remmen beschikt, die die snelheid veilig
voor U maken, een wagen waarop U trotsch kunt sijn,
omdat hij over prestaties beschikt, die ver uitsteken
boven die, waarover andere wagens beschikken—..
dan moei U niet verzuimen de nieuwe 1936 NASH
modellen op Stand 55 te gaan zien. Bekijkt deze wagens
zondereen enkele verplichting, vergelijkt de technische
verbeteringen en de ruimte met die, welke U in andere
wagens geboden worden. U zult tot de conclusie komen
dat de NASH tientallen verbeteringen bezit, die geen
enkel ander merk op zijn wagens toepast. Zelfs de
laaggeprijsde Business Sedan van f 1895.- beschikt over
prestaties en kwaliteiten, die hun weerga 'niet hebben.
Overtuigt U persoonlijk van de groote waarde, die U
dit jaar geboden wordt. En ziet dan ookeensdeprachtige
NASH „400" en Ambassador modellen, waarvan de 6
pers. 4 deuren Sedan slechts I 2395.- kost. Laai dus Uw
eerste gang zijn naar Stand 55, de „Air Conditioned"
Stand vlak vooraan bij den ingang, aan Uw rechter
hand. Het is Uw eigen belang!
GEHEEL STALEN CARROSSERIEËN
HOOFDVERTECENWOORDICER VOOR HAARLEM,
HAARLEMMERMEER, KENNEMERLAND EN
BLOEMBOLLENSTREEK
Sedans
vanaf
107 K.G.
RONZANI
115 K.CL
NAGURSKI
I
Het nieuwete Cord-model, dat op date tentoonstelling zijn intrede doet in Europa
f
oe
I
et zal 22 Februari aa. 35 jaar geleden
zijn, dat een aanvang werd gemaakt met
de reusachtige restauratiewerken aan do
film in het geding 1a geweest en we hebben niet
de zekerheid. dat de felle stellingname van dr.
Goebbels zich ten aanzien van alle tllma zou
manifesteeren. Walmeer het hier is gegaan osn
een minderwaardig product bulten de thans
heerschende Ideologie om, dan heeft de houding
van den propaganda-minister weinig te betee-
kenen.
die
Groote ofwel O. L. Vrouw»-kerk te Breda. Men
is thans na deze lange jaren van zwaren ar
beid gereed gekomen met de restauratie van
het koor, waar voortaan de diensten van de
Ned. Herv. Gemeente zullen worden gehouden,
die tevoren plaats vonden in het ongerestau
reerde middenschip.
Het hoogkoor bevat ook het fraaie mauso-
■N Amerikoenecho lugby->M<«'V «e ep te veerbeek vee
eee NASH gemezkelijk kennen zitten.
dit chassü; waarvan de csuroseerle ontworpen
en uitgevoerd is door de firma Verheul, die
behalve de plaatsen voor chauffeur en gids.
34 ruilde en comfortabele zitplaatsen biedt.
uit den aard der zaak wordt door desen
reiswagen en het chassis het grootste gedeelte
van de stand in beslag genomen. Men vindt
echter nog een mooi uitgevoerdeiw ambulanoe-
auto geëxposeerd, welke gebouwd ia op het
T. 23 chassis, een vier cylinder kopklepper met
Uitneembafe cylinders. Deze wagen is uitge
rust met een op oüeachokbrekera veerende bran
card Door de groote inwendige ruimte is er
gelegenheid voor het vervoer van zittende pa
tenten op een ligstoel. Daar echter, uit den
aard der zaak, een stand op de autosnobieltsn-
toonatelling niet voldoende ruimte biedt om alle
modellen te exposeeren, heeft men een volle
dige tentoonstelling van alle modellen Ingericht
in de groote showroom van het Citroën-gebouw
aan bet Stadlonplein te Amsterdam.
aan den rechterkant, de „Air Conditioned"
men erkennen, dat, al kwam het in de practUk
wel eens anders uit, de fllminzichten van Goeb
bels aanzienlijk edeler zijn dan die van zijn
voorgangers.
Dr. Bauer dan noemt de film ..Triumph des
Willens", door Lenl Riefenthal op den partijdag
van Neurenberg opgenomen en later met den
Duitschen staatsprijs bekroond. Wij zagen deze
film niet en we zullen baar binnen onze gren
zen wel nimmer aanschouwen, doch op goede
gronden mogen we aannemen, dat de film tech
nisch van standing is en dat de Ideologie. di“
eruit spreekt, de gemoederen zal beroeren naar
mate zij vóór of tegen zijn.
Verder worden genoemd .Liebeslente”. „Ma
zurka”, .Friesennot". Laatstgenoemde wordt als
een supérieur kunstwerk geprezen, waaraan de
anti-communistische en antl-rellgieuae tendenz
wel niet xxeemd zal zijn. Deze film is bovendien
naar het“oordeel van onsen Berlijnschen cor
respondent een oordeel, dat wij uit eigen
aanschouwing kunnen bevestigen van mid
delmatige makelij, terwijl .Mazurka” van Wllli
Forst ver boven de middelmatigheid uitstijgt.
Met nadruk worden nog geprezen de films „Der
Ammenkönlg". ..Viktoria” en ..Btütaen der Ge
sellschaft" naar het tooneelwerk van Ibeen.
Omtrent „Das Mkdchen Johanna" en „Der
alte und der junge König" wordt niets vermeld
Vallen deze films wellicht nog onder 1934 of
beeft men de rivaliteit, naar aanleiding van deze
films tusschen Goebbels en Goering ontstaan,
maar liever niet willen ophalen?
Met .Der verlohrene Sohn" van Luis Trenker
besluit de schrijver dan zijn opsomming om te
concludeeren, dat met een zestal^artistiek waar
devolle films de oogst bevredigend mag genoemd
worden. Dit zou inderdaad het geval zijn, In
dien al deze films waardevol waren, hetgeen niet
het geval is. Maar toch zit er iets in de stelling,
dat men doelbewust streven moet naar de pro
ductie van weinig goede, liever dan naar een
masga-productie van minderwaardige films.
Ook de wendingen in de critiek worden be
sproken en met vreugde constateert de schrij
ver, dat de vroegere verschillen in de filmcritiek
verdwenen zijn, hetgeen alweer niet zeggen wil,
dat de critiek aan banden zou gelegd zijn. Maar
toch is het een opvallend verschijnsel, dat zelfs
een katholiek blad het niet gewaagd heeft tegen
„Friesennot” te protesteeren, hoewel er voor een
protest alle aanleiding bestond.
Met ophef vertelt de schrijver va4 een merk
waardig geval, dat zich onlangs te Berlijn heeft
afgespeeld en waarbij een bioscoopexploitant een
dagblad bedreigd had met onthouding van ad
vertenties als maatregel tegen de filmcntieken
in bedoeld blad. Nauwelijks was dit geval dr.
Goebbels ter oore gekomen, of hij nam heftig
stelling tegen den aanvaller en vóór de vrije
critiek. Er wordt alleen niet btf vermeld, welke
leum van de Nassau’s achter de monumentale
tombe van graaf Engelbrecht van Nassau.
Dezer da«en te bet eerst gebleken, dat bet
mausoleum, waarin Oraaf Bngelbrecht X, Jo-
hanna van Polanen, Oraaf Jan en Maria van
Loon begraven liggen, reeds eerder geopend is
geweest. De heer Nlerse, koster van de Groote
Kerk, heeft namelijk in het archief een dor
mant gevonden, waaruit blijkt, dat de grafkel
der. die In 1873 verzakte, hersteld moest wor
den.
Een bijgaande teekening geeft bet Inwendige
van den kelder te zien, waaruit blijkt dat zich
daarin drie kisten bevonden. In de eerste, die
afzonderlijk stond, bevond zich nog een gaaf
vrou wengeras m te
Het is begrijpelijk, dat de historici zeer be
nieuwd zjjn. of de nieuwe openlegging, die door
het verzakken van den vloer noodzakelijk is
geworden, nieuwe gezichtspunten zal openen
omtrent de geschiedenis van ons vorstenhuis.
Men koestert thans te Breda de stille hoof*,
dat H.M. de Koningin en H.K. H. de Prinses
bij de ingebruikname van het herstelde koor
aanwezig zullen zijn.
groot, brnnenhoogte. ruimt. en breed. «tpleeben U
■Mt ztdt zee'. rahM wogen loc* ook Mm leien demontlrwr».
De Nederlandsche maatschappij van het Cl-
troën-concem. de N.V. Automobiles Citroën,
exposeert op de stands 74 en 126 weer haar op
vallende typen personen- en vrachtwagens.
De zeer geavanceerde modellen, die ruim an
derhalf Jaar geleden door hun verschijning
onder de aeriewagens zooveel beroering brach
ten. hebben, zooals vanzelf spreekt, in de ver
schillende details van hun constructie ettelijke
wijzigingen en verbeteringen ondergaan, waar
bij men zich de ervaring met de tienduizenden
wagens, die thans reeds van dit model loopen,
ten nutte beeft gemaakt. Ook aan de afwerking,
zoowel in- als uitwendig, heeft men special-
zorg besteed. Vooral de zeer fraaie, gemetalli
seerde kleuren trekken* bijzonder de ..Macht
De principes van da „7” en de „11” werden
echter niet gewijzigd.
Zooals men weet, zijn de principes, die de
Cltroën-fabrieken met haar constructie toe
passen in de eerste plaats van invloed op de
ruimte en gewichtsverdeling. Het geheele me
chanische gedeelte, de motor en de aandrij-
vingsorganen, bevindt zich onder de motorkap.
Er wordt geen nuttige ruimte in beslag geno
men door overbrengings- en aandrjjvlngs-orga-
nen, zoodat de ruimte voor passagiers en ba
gage veel grooter is dan men op het eerste
gezicht zou vermoeden. Voorts heeft Citroën
gebroken met het systeem: chassis plus carros
serie. De geheel stalen koetswerk-constructie,
waarvan de deelen langs electrischen weg tot
een geheel samen zjjn gelaacht. vormt tegelij
kertijd het chassis. Men heeft dus een z.g_n.
„zelfdragende carrosserie.” Door de rulmtever-
deellng is eveneens een gunstige gewichtsver
deling verkregen. Het zwaartepunt ligt zeer
laag en tevens vóór het midden van den
wagen, waardoor de aandrijvende voorwielen op
deze wijze gunstig belast zijn. Verder zjjn de
wagens met hydraulische remmen uitgerust,
terwijl in plaats van blad voeren. z.g.n torsie-’
staven voor de veering worden gebruikt. De
jwprwislen veeren onafhankelijk en de achtar-
veering is half onafhankelijk.
De vier-cylinder kopkleppenmotor,
een -
Is, I
danas, achterbrug en bladveeren, slechts enge-
ss Mass erssarzr
gect^fanbiengt*»6 dew” OM^X/drtT’ty-
pes: de „7" met een 14 Liter motor, de „11”
met een bijna 2 Liter motet- en de „11-sport”,
waarvan de carrosserieën een luxe-ultvoering
hebben en de afmetingen overeenkomen met
die van da ,,T’. Dit laatste type is echter uit-
genist mat den motor en de aandrijvingsor-
ganen van de „11”, een wagen dus met een
hoege snelheid. Op de stand vindt man ook
een 4/5 pers, gesloten model Berllne „7”, een
zser fraaie Cabriolet Ul-Sport”, een Berllne
„11” an een 8-pers. Familiale „11". Bovendien
bouwt Citroën nog, speciaal voor taxi-onder
nemingen en verhuur-lnrichtingen een x.g.n.
Familiale „10”, waarvan eveneens sen model
aanwezig is. Deze wagen, die achterwielaan-
drijvlng heeft, is eveneens ultgsrust met den
bovenomschreven kopkleppenmotor.
Op de bedrijfswagenstand valt diflzet het
groote T 45 autobuschassis op. Van dit chas
sis heeft men verschillends interessante de
tails, zooals b.v. het hydraulische rem-systeem
gecombineerd met een Westinghouse vacuum
servo apparaat en de centrale chassissmering
door een speciale kleur gemarkeerd, zoodat
men duidelijk de ligging dezer belangrijke or
ganen kan volgen.
De motor, een zes-cyllnder 80 PK is even
als btj de personenwagens een kopklepper
voorzien van centrifugaal gegoten, ultnsem-
bar» cylinders, balanceerend opgehangen en
daardoor geheel trilllngvrij.
Dit chassis, met een wielbasis van 5J8 M.
en een totaal draagvermogen van 5400 kg„ is
speciaal gebouwd als autobus- en touj-ingcar-
chassis. Officieel is het goedgekeurd als auto
buschassis voor 33 personen. Wü zagen echter
op de stand een luxe-reiswagen gebouwd op
waarvan
i „opengelegd” demonstratiemodel aanwezig
trekt «mmiddellijk de aandacht deer de utt-
neembare cylinders.
Deze motor is niet 'in rubber opgehangen,
zoodat de hinderlijke reactie-trlllingen zich
niet in de carrosserie kunnen voortzetten.
Een uit economisch oogpunt eveneens be
langrijke factor is, dat b.v. de „T’, hoofdzake
lijk dank zjj het vervaBën van het chassis, car-
N.V. H. ENGUBfRrS AUTOMOBIELHANDEL - THENESIASTNAAT 145 - TELEFOON 772085 - DEN HAAG
Filiaal: Wateringtchans 130-132 - TaL 34359 - Amsterdam
n de „Völkische Beobachter” treffen wü een
overzicht aan van de Duitzche fllmprestatles
in 1935, geschreven door dr. Erwin Bauer,
allereerst constateert, dat de film in
Duitschland In het teeken van de staathuis
houdkunde kwam te staan, hetgeen vermoedc-
lljk wel een der oorzaken Is van den teruggang,
al kunnen we daaraan toevoegen, dat de laatste
twee jaren vóór het Derde Rük de Duitsche
film reeds aan lager wal was geraakt. Men kan
dus dr. Goebbels en het huidige systeem niet
voor alles verantwoordelijk stellen en zelfs moet
NASH b te Mltlfl. WM.R h> zij» pHfrik™. teJl M. «teMl
teh». mk «te Xk o-IomM. errowri. pte. -
•SwMd.n. carro>MteXil«« m wterk*. vier, ite te*Ml »M
*Ml. De» cornuMriMn bieden U een zeer groote veiligherd.
DILL IJ A in HKIJD HYDRAULISCHE LOCKHEED- REMMEN
TIMKEN ASSEN HERCULES MOTOR
ONVERWOESTBAAR CHASSISRAAM MET EXTRA
ZWARE BALKEN VRAAGT DEMONSTRATIE:
iaren.
bieden U oen zeer groote veiligheid.
De voorlooper van de moderne automobiel
In de benauwde, rookarige «n bedompte
atmotpheer van het t.A.1.-gebouw, zult U al»
oen oate in de woetfijn, onze Stand vinden,
Stand 55, de ,^ür Conditioned" StanfiC
U zult er do nieuwe, prachtige
modellen 193Ó m «on frittehe, ge
en opwekkende lucht kunnen bewant
De NASH Stand zal in de
die de ILA.I. duurt voor de T0 duizenden
bezoeken een oate blijken te zijn I
COMPLEET
automobielen I