O
'8
I
BEZOEK vóór an na da R.A.I.
mllsbom swue
3
sas
NEDERLANDSCHE FORD
LANGS DEN WEG
llllllllllllllllllllllllllllll
De Nieuwendijk-Automatiek
NIEUWENDIJK 181
llllllllllllllllllllllllllllll
TENTOONSTELLING
AMSTERDAM - 31 JAN ’/m 9 FEBR
SAMENWERKING
V.-1
vóór «n na da
,2
L
V
A
Bedford
Oldsmobile
Stand 42
Stand 63
Stand» 56—75 an 77—105
Buick
D.K.W.
Stand 67
Stand 49
Opel
Stand 66
Philips-accessoire*
Stand 1
Ford en Lincoln
Stand 56 an 75
Ford vracht- en bestel-
wagens
Stand 46
Chevrolet
Stand 65
dar. arrttd autofabrikanten, bü een rtt met ztf» «rtó» «ftc fc
Daimler, een
UfaeradeotJiBaa GabriaM X Time 600
■c
GR<
1
Rr A
■r
1
4»
ten der nieuwe Ford Vt-modellen. De Fordor Sedan de Luxe
Van de
De Citroen-,Jl” Sport, een fraaie cabriolet met dicky-seat
maar
lan. Er
EZS
’4?
■ia -
coPO
1
11
b
11
Verder vestigen wij er nog de aandacht op,
dat de firma Blauwboer en Rossen te Behagen
als Ford-dealer optreedt.
kanten bestudeerd en staat, in verband
op
e
ii
o
vijf- en
natuur-
Q]
NA!
■tal
1
1
<1
1
t
a
v
v
atlge
gaat
lig-
lUn
l
1
I
I
I
1
1
I
1
IMPORTRICE N.V. EGGEIMEYER Co s AUTOMOBIEL MY: R DAM - DEN HAAG - A DAM
k
een Fordson-industrie-
b in dm handel go-
■L
'MM* etjartfe »Wf
A
Ford-dealer te Alkmaar te de heer W. Schmidt,
Heiligland 38, die gaarne over dit merk en
over de verschillende nieuwe mortellen inlich
tingen zal geven.
P ”'.'c
Met zijn keurige vlotte, snelheid suggereerende
lijnen ziet de nieuwe Ford V 8 er frtech en mo
dern uit. De motorkap sluit sierlijk over de
radlateurgrille van 'nieuw ontwerp, geeft den
wagen een langer aanzien en draagt tevens bij
tot verhoogde gratie van het geheel en de for-
■che voor- en achterspatschermen sluiten zich
harmonisch aan bij de lijnen van de carrosserie.
Ook het interieur is in verschillende opzich
ten verfraaid en maakt een zeer comfortabelen
en tevens luxueuzen indruk.
De nieuwe Ford V-8 „de luxe” beeft geperste
•talen wielen, waarvan bet discusvormige mid
dengedeelte rondom electrisch op de velg is ge-
laacht. Deze wielen hebben tevens het voordeel,
dat zij gemakkelijk gereinigd kunnen worden.
Bovendien ia het gewicht per wiel ongeveer 2j$
K.G. minder, zoodat het onafgeveerde gewicht
aTleiwi hierdoor dus reeds met ongeveer 10 K.O.
wordt verlaagd.
De mechanische verbeteringen, welke zijn aan-
De N.V. Nederlandsche Ford Automobiel
Fabriek heeft dit Jaar drie belangwekkende
stands op de tentoonstelling, n.l. direct te
genover den Ingang van het gebouw de
Ford-perzonenwagenstand (na 5675)links
daarvan stand no. 77106, waarop de nieu
we Lincoln V-12 en het allernieuwste pro
duct der Lincoln Fabriek de Lincoln
Zephys V-12 zijn geëxposeerd en ten
slotte reeds achter in de groote zaal de
Ford-truck en bestelwagenstand (no. «6).
Op stand 42 kan men kennis maken met de
Bedford Truck, welk merk in Alkmaar verte
genwoordigd wordt door Jac. Met’s Automobiel
bedrijf.
Dat de krachtige maar tevens bedriJfszulnlge
zescyllnder Bedford kopkleppenmotor 'n groote
capaciteit heeft, is bekend. Toch heeft hij voor
de nieuwe modellen WTH en WTL nog enkele
verbeteringen ondergaan. Door wijzigingen van
den cyltnderkop en de inlaatleldlngen is zijn
vermogen (6 cyl.) verhoogd van 57 tot 64 pk.
bij slechts 2800 toeren per minuut. Hij is voor
zien van een Zenith valstroomcarburateur, die
zoowel zijn krachtontwikkeling als zijn bedrijf s-
zuinigheld nog verbetert. De regeling van de
voorontsteking te vol-automattech. De gunstige
verhouding tusschen laadruimte en chaads-
lengte laat een zwaar frame toe en toch blijft
het dood gewicht laag. Bij den WTL hebben
de langsliggers een profielhoogte van 203 m.M.
bij een flensbreedte van 76 en een materiaal-
dikte van 5,5 m.M. Bij den WTH zijn deze ma
ten resp. 192 bij 63,5 en 5.5 m.M.
- -
I GEOPEND raai 0r« 5 am.vara.8am. 10 ara.
]SLUmNGZONDAG9FEBR.5 aam.
Am. A
llps-stand
met een
waarde van
bljjkt wel oju uit bet besluit van de Fransche
regeering, om het gebruik van gele lampen ver
plichtend te stellen. Behalve de schijnwerper-
lampen ziet men verder nog een groote ver
scheidenheid van autolampen voor alle moge-
Hjke doeleinden voor achtelicht, dash
board, zijverlichtlng, richtingaanwijzer, enz.
Van veel belang voor de antl-verbllndings-
empagra» is ook het Exfocal-rij wiellampje, dat
behalve een Selective-ballon ook een zoodanige
plaatsing van den gloeidraad heeft, dat het
licht bij horizontalen stand van den reflector
schuin naar beneden geworpen wordt.
Sin- s verleden jaar beeft de auto-radlo haar
intrede in Europa gedaan en op de R AI. kan
men een nieuw model Phllips-apparaat bewon
deren. dat ten opzichte van de vorige modellen
volmaakter is. Het geheel is lichter en kleiner
geworden, zoodat de Philips auto-radlo In eiken
wagen een plaatsje kan vinden, terwijl de con
structie verbeterd en de montage vereenvou
digd is. De gevoeligheid is bij het nieuwe ap
paraat sterk opgevoerd, zoodat men ook over
dag een groot aantal stations kan ontvangen.
Bij de ontstorlng worden, in tegenstelling met
andere fabrikaten, geen weerstanden in de
bougiesleldlng gebruikt, omdat gebleken is, dat
bet rendement van den motor hierdoor ongun-
i I
mlcrofoonversterker. De eerste Is bestemd voor
zwaardere vrachtwagens en autobussen, waar
van de bestuurder in de afgesloten cabine oe
signalen van de achterop rijdende wbgens niet
hoort. Met de mlcrofoonversterker-Installatie
voor autobussen kan de koerier van een reis
gezelschap zich zonder Inspanning verstaan
baar maken.
dat het uitzicht niet belemmert.
De motor is een 4 cylinder, die 32 rem pk
ontwikkelt, en een zulgverplaatsing heeft
van 1.172 Hij heeft alle typische Ford-con-
struetie-details, die bijdragen tot een soepelen,
trilllngsvrljen gang, groote krachtsontwikke
ling en zuinig brandstofverbruik.
Het Ford Junior chassis wordt geleverd met
drie carrosserie-typen, nJ. en Tudor en Fordor
Sedan, benevens een Phaeton,
gemakkelijk voor- en achterwaarts
De wagens zijn van zeer breede
deuren voorzien.
De ,^iew Bluebird", de .fameuste renwagen van Malcolm Campbell, waarmede deze
Engelschman zooveel records vestigde
•tig beïnvloed wordt; de ontstorlng wordt be
reikt door een goede afscherming en door het
gebruik van speciale filters. Van het bedle-
nlngskastje zfjn thans drie modellen gemaakt,
alle vervaardigd van zwart Philite en reap,
geschikt voor montage aan het stuur, in bet
dashboard en onder het dashboard. Vooral de
vereenvoudigde montage en de kleine afmetin
gen zullen veel bijdragen tot een nog grootere
populariteit hiervan.
Onder de Philips gehjkrichtera voor het op
laden van au to-accu’s bevindt zich een nieuw
model Dit is speciaal ontworpen voor 24-Volt
batterijen van Diesel-auto’s, maar is tevens sen
universeel apparaat, geschikt voor U en 6 Volt
hattsrijsn,
TenaWke de a-inrichting
vloed van de centrlfugaalkracht, ZUdeliggMiae
zwaalbewegtng* ontstonden, grijpt b4 da
DK.W.-.43chWibaachse' de voor dit doel boog
aangebrachte veer in da mraarteiingiBto van
den wagen zelf aan. Daardoor wordt de veer
ontlast van het opnemen der aentrifugaaflfrachl.
De veering van den wagen kan door dese con
structie zoo soepel en aangenarm gekozen
worden als men wenscht, de carrosserie zwaait
ook bij de scherpste bochten niet, en de rijvelllg-
heid Is aanzienlijk verhoogd.
In Alkmaar wordt de D.K.W. vertegenwoor
digd door Jacob Rossen, Laat 48.
De verbeteringen, aangebracht in de 150 rem
pk Uncoln komen In hoofdzaak neer op veran
deringen van détails. Men heeft achttien ver
schillende carrosserie-typen, waarvan het mee-
rendeel vervaardigd wosdt door onafhankelijke
oamsserie-fabrikanten. Vier leidende carros-
serie-fabrieken hebben In samenwerking met
de Uncoln Fabriek de navolgende 18 nieuwe
carrosserie-typen gecreëerd:
LINCOLN 7 pers. Sedan, 7 pen. Limousine,
7 pen. Touring, 8 pen. Sedan 3-raams, 6 pers.
Sedan 2-raams, 5 pen. Coupé.
BRUNN Brougham, Cabriolet (geheel en ge
deeltelijk te openen type). Convertible Victoria.
JUDKINS Berilne 2-raams, Beriine 3-raams,
06dan Umousiiie.
LB BARON Convertible Sedan, Convertible
Sedan Phaeton, Convertible Roadster, 2 pen.
Coupé.
Van de Opel, een General Motor-product,
dat de laatste jaren veel opgang heeft gemaakt
en dat op stand 68 geëxposeerd wordt, is de
N.V. Nassaugarage, Nassaupleln, Alkmaar, dea
ler voor Alkmaar, Behagen en Wlerlngeiw
De Opel Olympia beeft een zelf-dragende car
rosserie, d.wx. chassis en onderstel van het
koetswerk zijn tot één geheel vereenlgd. Op
deze wijze Is niet alleen een stevige, robuuste
bouw met grooten wringingsweentand maar
ook een aanmerkelijk geringer eigen gewicht
van den waged verkregen. Den invloed van de
gunstige verhouding tusschen wagengewicht en
motorvermogen slechts 33 kg. dood gewicht
per PK. bespeurt de eigenaar van een
Olympia Cabriolet-Coech onmiddellijk aan het
verbluffend snel optrekken en het merkwaar
dige klimvermogen van zijn wagen.
gebracht, hebben in hoofdzaak betrekking op de
stuurinrichting, de versnellingsbak en in bet
algemeen op het nóg meer gerulschloos func-
tlonneeren van den wagen.
Meer dan twee millloen Ford-automobielen
hebben In de practjjk de betrouwbaarheid en de
zuinigheid van den V-8 motor bewezen en het
is derhalve te begrijpen, dat men dezen motor
zonder eenige belangrijke wijziging heeft ge-
bandhaafd.
De serie nieuwe Ford V-8 modellen bestaat uit
tien carrosserie-typen. De Sedan Transformable
de Luxe, welke het vorige jaar werd geïntro
duceerd. is gehandhaafd, verder zijn er in „de
luxe” uitvoering nog de Coupé 4 ruiten, de
Roadster, de Cabriolet, de Phaeton, de Tudor
Sedan en de Fordor Sedan, welke laatste twee
Sedans ook nog in de „Grand Luxe” uitvoering
d.wx. met aangebouwden koffer, geleverd kun
nen worden. Bovendien zijn de Tudor en Fordor
Sedans ook leverbaar zonder ^le luxe” uitrus
ting, tegen legeren prijs, terwijl nog een spe
ciale zaken-coupé, de Coupé 6 ruiten geleverd
kan worden.
In de stalen, electrischtot één geheel ge-
laschte carrosserieën, to rondom veiligheidsglas
Op de personenwagen-stand is ten behoeve
van de bezoekers, die bijzonder belang stellen
in technische bijzonderheden, de nieuwe Ford
V-8 ook te zien in gedeeltelijke doorsnede met
alle bewegende deelen In werking.
Jac. Met’s Automobielbedrijf, Achterweg, ver
tegenwoordigt de Chevrolet, die op de R-A.I. ge-
expoeeerd wordt op stand 65, waar vooral de
„Chevrolet de Luxe 1936”, zooals de 7-persoons
„Imperial Sedan”, de „Sport Coupe” en niet te
vergeten de „Luxe Touring Sedan” te zien zijn.
Chevrolet de Luxe opvallend kenmerk van
comfortabete wagen met volop been-, elleboog-
en hoedruimte. De bekleeding to mooi, van
prima kwaliteit en keurig afgewerkt. Ook de
veer-constructie van de zit- en leuningkussens
te degelijk en duurzaam. Gemakkelijke arm
leuningen verhoogen het comfort. Ruime aan
gebouwde koffer b!j de Touring Coach en Tou
ring Sedan. De voorzitting der tweedeurs vijf-
persoons Touring Coach vormt één kussen over
de geheele breedte. Alleen de rugleuning te
tweedeelig. De rechterhelft daarvan kan naar
voren omgeklapt worden om den toegang-, naar
en het uitstappen uit het achtercompartiment
gemakkelijk te maken. De voorzitting is in alle
modellen
verstelbaar.
Een beeld, dat men dezer dagen weer in
de omgeving van het BJU.-gebouw
kan zien
Nog eet» product van de General Motors. Een
zeer bekend zelfs, met een groote reputatie.
Solide en sierlijk, dat is de indruk, welke zelfs
-een leek van de uitgebreide serie Bulckwagens
op stand 67 moet krijgen.
In Alkmaar te de ..Buick" vertegenwoordigd
bij Jac. Met’s Automobielbedrijf. Achterweg.
Van de serie 40 noemen we drie Buick Specials.
n.1. de Touring Sedan, de Sport Coupe en de
Touring Coach.
Verder zijn er de Buick Centuries „Converti
ble Coupé” en „Victoria Coupé”, terwijl de
Buick Limited een prachtige Limousine aan
de markt te. De bijzonder ruime zltaccommoda-
tie aan al deze wagens geeft een schlt. zend
rijcemfort. Ruimte en comfort te trouwens al
tijd het principe van de Buickbouwers geweest
en het spreekt vanzelf dat men deze gedachte
getrouw gebleven te.
De Buick acht-in-Ujn kopkleppen-motor is
onbetwistbaar een der beste krachtbronnen die
ooit in een automobiel gemonteerd werden.
Maar ook die heeft nog belangrijke verbete
ringen ondergaan. Alle motoren hebben thans
dubbelen vatetroom-carburateur met gecombi
neerde luchtreiniger - inlaatgelulddemper.
De nieuwe „anolite” zuigers vereenlgen de
lichtheid van aluminium met de hardheid van
gietijzer. Door hun licht gewicht bevorderen zij
een snel optrekken en verminderen zQ de be
lasting ett verlengen den levensduur der drijf-
stanglagers. Hun electrolyttech geoxydeerd
oppervlak te even hard en duurzaam als giet
ijzer, bovendien eenigszins poreus, zoodat het
tetsMtend olie houdt» -■
De Ford V-8 bestelwagen is zeer populair
om de vele toepassingsmogelijkheden, die hij
biedt, om de groote laadruimte, de geweldige
prestaties en de lage bedrijfskosten. De hard
houten vloer te door stalen strippen beschermd.
De zijwanden zijn tot boven de wielkasten met
staalplaat bekleed; vandaar af tot aan bet
dak is ter bescherming een hardhouten latwerk
aangebracht. De laadruimte-af metingen zijn:
vloeroppervlak 2.08 M. lang, 130 M. breed,
hoogte 131 M.
Het chassis, waarop deae bestelwagen ge
bouwd te, wordt ook zonder carrosserie gele
verd, waardoor de eigenaar de gelegenheid
heeft een bestel-carrosserie naar eigen inzicht
General-Motorproducten oa de
Oldsmobile in Alkmaar vertegenwoordigd door
Jac. Mets Automobielbedrijf N.V.. Achterweg,
één van
Temidden van de talrijke auto’s bevindt zich
ook dit jaar de Philips-stand met verschillende
belangrijke accessoires.
Het vraagstuk van de verkeersverlichtlng,
welke door het toenemende verkeer bi) nacht
Wteeds belangrijker wordt, te door Philips asm
alle
met de wetenschappelijke onderzoekingen
dit gebied, in het teeken van geel licht.
Voor alle lampen, voor Amerikaanschr, Tsje
chische, Fransche. Belgische, Dultache en Ita-
llaanache schijnwerpers, treft men op de Phi-
speclaal gecontrueerde autolampen
ballon van Selectlva-glas aan. De
geel licht voor het autoverkeer
Isigi «ss wa» dëér ges»
bsé «al NM siasa ara
da aigaa aato at «atv
dankets, asaar ook rake,
atag hoadea raat aede-
rest. - Daa aai hal vee
beer vtoSter worden. Den
wordt do verkeerwortlo-
bed groolar. Helpt aüaa
WILLOUGHBY Limousine, Sport-Sedan.
De radlateurmantel en de grille zijn nagenoeg
oeaelfde gebleven als bij bet vorige model, doch
zijn van onderen iets breeder. Het geheele front
geeft een lm posanten Indruk; de spatschermen
hebben krachtige, meer vloeiende Hjn en de
spatscherm-stofmantels pasSèn zich bij dese
nieuwe lijn volkomen aan. De overgang voor
ruit dak te vloeiend en de bovenhoeken van
de voorruit zijn eveneens ronder. De handrem
is thans links van den bestuurder onder het
dashboard aangebracht.
De mechanische verbeteringen betreffen o.m.
veranderingen in de transmissie, de wielen en
het stuur-mechanlsme.
Alle carrosserieën zjjn gemonteerd op het 145”
wielbasis chassis, behalve de 5 persoons Sedans,
de 8 en 2 persoons coupés en enkele transfor-
mabele modellen, die op het 136” chassis zijn
gebouwd.
Het nieuwe product, de Lincoln Zephyr, te
uitgerust met een 12-cyllnder motor in V-vorm,
die 110 pk ontwikkelt. Het nieuwe model heeft
uiterlijk een ver doorgevoerd stroomlijn-type.
Men heeft gebroken met de conventioneels
chassis- of chassis-raam-constructie. die men
vervangen heeft door een geheel stalen carros
serie, met een eveneens geheel stalen geraAmte
waarin de motor gemonteerd is en de overbren-
gingsorganen zijn bevestigd. De Lincoln Zephyr
kan een snelheid ontwikkelen van 145 K.M. De
constructie van den V-12 motor te feitelijk ont
leend aan die van den Ford V-8 motor, natzzw
Hik met de noodige veranderingen aan détails.
De carrosserie bestaat uit een geheel stalen
constructie en heeft een stalen dak, dat zich
vanaf de achterzijde der carrosserie, met de
reservewlelbergplaats, uitstrekt tot het front.
Door de groote stijfheid van de geheel stalen-
carrosserie-constructie heeft de wagen een on
gewone stijfheid en sterkte. De nuttige last
wordt gelijk verdeeld tusschen het boven- en
ondergedeelte der carrosserie, tengevolge van het
feit, dat het stalen carrosserie-geraamte ge
bouwd is als de boog van een brug.
Verder staan op de Ford-personenwagen-stand
ook een tweetal exemplaren geëxposeerd van de
kleine Ford-automobielen, n.l. een Ford Model
Y en een Ford Junior tweedeurs Sedan. Zoowel
de Y als de Junior serie is gunstig bekend bij
het autorijdend publiek in Nederland, zoodat
voor de nieuwste modellen van beide series veel
belangstelling bestaat.
De Ford Model Y te een kleine, maar toch
ruime en vooral handige wagen, voorzien van
een uitstekende 4 cylinder 21 rem pk motor. Een
volledig uitgebalanceerde krukas bevordert een
trlllingvrijen gang, terwijl een 3-versnellingstMk
met synchromesh tusschen 2e en 3e versnelling-
en geruischlooze 3e versnelling voor gemakkelijk
schakelen zorg draagt. De motor te op 3 punten
in rubber opgehangen.
De wagen wordt geleverd met twee c
typen, n.l. een Tudor en een Fordor
is ook een Model Y bestelwagen.
De Ford Junior munt uit door een
niet overdreven stroomlijn, die gepi
aan maximum inwendig comfort en
ging op den weg. De gesloten carross
uitgerust met een tochtvrij ventilatiesysteem,
Ongetwijfeld is de Oldsmobile 1936
de toonaangevende wagen^ in stijl.
Op stand 63 zien wij de' fraaiste
twee-persoons modellen, de laatste
lijk van een ruime dickey seat voorzien. De ge
ëxposeerde modellen zullen de R.A.I.-bezoekers
zeker niet het minst imponeeren.
Van de Oldsmobile 1936 bestaan twee series,
een serie zescyllndera met een wielbasis van
233 m. en een serie achtcylinden met een
wielbasis van 3.07 m. Elke dezer series heeft
zeven modellen: een rijfpersoons Coupé, een
vijfperzoons Sedan, een rijfpersoons Touring
Coupé en een vijfperzoons Touring Sedan,
beide met aangebouwden koffer, een tweeper
soons Sport Coupé en een tweepersoons Con
vertible Coupé, beide met dickey seat voor
twee passagiers, en een tweepersoons Business
Coupé met zeer ruime bergplaats voor bagage
achterin. Alle modellen met reservewiel opge
sloten in bergplaats, die het tegen regen, slijk
en zonnehitte beschut.
dit chassis te de groete-carnoesabele lengte. Dit
is in de allereerste plaats te danken aan den
korten bouw van den V-8 motor, die zeer wei
nig chassterulmte in beslag neemt. Bovendien
zijn de veeren voor en achter de respectievelijke
assen aangebracht, waardoor de motor verder
naar voren in het chassis geplaatet kon worden
en tevens de veerbaste 3.13 M. aanzienlijk
grooter werd dan de wielbasis (3.85 MJ.
De Ford V-8 trucks met 335 m en 4 m wiel
basis hebben een bijzonder fraai en sterk ge
construeerd chassis. Om het nuttige draag
vermogen te vergrooten, is de motor meer
naar voren in bet chassis geplaatst. Cabine en
laadbak komen dus eveneens meer naar voren,
waardoor deze laatste minder over de achter
as heen gebouwd behoeft te worden. Het
zwaartepunt van den last komt hierdoor ver
der voor de achteras te liggen en het gewicht
wordt gunstiger over de voor- en achteras
verdeeld.
De zware chasslsbalken zijn geheel recht en
achter de cabine ook evenwijdig, waardoor alle
soorten carrosserieën erop gebouwd kunnen
worden.
De Ford V-8 truck met 335 m wielbasis leent
zich in het bijzonder voor hst vervoer van
materialen met hoog soortelijk gewicht, zooals
zand, steenen etc. Door den kleinen draalcirkel
kan men met dezen truck zeer handig ma-
noeuvreeren, wat ia vele gevallen een groot
voordeel te. De beschikbare lengte- van de
chasslsbalken achter de cabine te zeer groot
en bedraagt 237 m, terwijl de afstand van
cabine tot achteras 1.47 m. bedraagt.
Bij de Ford V-8 truck met 4 m. wielbasis
zijn dese afstanden respectievelijk 333 m. en
233 m. zoodat bij beide trucks de balken
slechts 1.10 m. voorbij de hartlijn van de ach
teras komen en toch een ongewoon groote
laadruimte beschikbaar te.
De Cabine, die de Ford-Fabriek op trucks
bouwt, te zeer ruim en comfortabel.
Op t Ford V-8 truckchamis 335 m. wielbasis
wordt tevens een zeer practtoche geheel stalen
bestelwagen-carrosaerie geleverd. Dese bestel-
wagen-carrosserieën zijn sterk gebouwd en
hebben een groote inwendige ruimte, waarin de
goederen geheel beschermd vervoerd kunnen
worden.
De Ford V-8 truck met fnmt-beeturing te
ontworpen met het doel een zoo groot moge-
Hjke lengte van het chassis voor den nuttigen
last beschikbaar te stellen. Daartoe te de
stuurinrichting ver naar voren in bet chaasto
geplaatst en komt de bestuurder naast in
plaats van achter dsn motor te zitten. De
verhouding tusschen wielbasis en beschikbare
chasstelengte te daardoor bijzonder gunstig.
Bjj een wielbasis van 3.00 m. kan de lengte
van dan laadbak 330 m. bedragen.
Dit chassis wordt met 4 verschillende wiel-
bases geleverd.
De Ford V-8 seswieler met dubbele aandrij
ving heeft twee achterassen, die beide aange
dreven worden.
De seer zware frame-constructle, de zware
amen en het groote draagvermogen der 8 ban
den vier dubbele wielen met 32 x 6 achter
maken o.a. dit chassis bM uitstek geschikt voor
bet vervoer van beknopte lasten, ook over
slecht terrein, sooals het vervoer van machi
nes, steenen, zand, grond en andere materia
len voor wegenbouw
De Ford-aeswielers worden ook gebouwd met
één aangedreven achteras en voor grootere
laadlengte.
■Ford V-8 4.70 m. autobuschasste. Tenslotte
exposeert de N.V. Nederlandsche Ford Auto-
mobiel Fabriek nog een nieuw type bus-chas-
sis met 4.70 m. wielbasis. Op dit chassis kan
een zeer ruime elegante carrosserie, plaats
biedende aan 25 personen (maximaal 38 per
sonen en 140 kg bagage) gebouwd warden, die
fraai aansluit aan de hooge forsche motorkap.
Ford-,jullmotoren”. Na tienduizenden kilo
meters betrouwbaren dienst kan de Ford-motor
omgewisseld worden voor een motor, die in de
Fordfabriek geheel gereviseerd en nieuw opge
bouwd ia. j.
Een dergelijke .juilmotor” wordt op de
vracht- en bestelwagen Mand geëxposeerd,
terwijl een In bet oog springende affiche, met
verklarenden tekst desen nieuwen vorm van
Pord-servloe nader toelicht.
Tenslotte exposeert de N.V. Nederlandsche
Ford-Automoblelfabriek op de RAJ. een aan
tal Fordson-tractor», zooals den specialen Ford-
son cultlvator-tractcr en den Fordson-land-
bouwtractor op lage druk-banden.
Verder wordt oa.
tractor met luebtb
bracht»
In steeds grooter wordend aantal ziet men dit
Duitech automobielproduct langs onze wegen
gaan. Ongetwijfeld Is de DK W. een zeer eco-
-Msaudjc wagen en het behoeft dus niet te
verwend?^», dat deze wagens in den tegenwoor-
digen tijd phvild zijn.
D.K W met zijn meer en meer in trek komen
den tweetakt motor is een product van Auto
Union, welke fabrieken zich gedurende de laat
ste jaren met Mercedes in de motorensport tot
een bijkans eenzame hoogte hebben opgeweekt.
Stand 49 toont ons een aantal D.K.W. wagens
In diverse pluimage, doch de een aléraaler dan
de andere.
Voor een uitstekende veering en een goede
ligging op den weg, hebben de DK.W.’s voor-
wlelaandrijving en zijn daarbij bovendien voor
zien van de „Schwebeachse" achter.
De DK.W.-,Bchwebeachse” beduidt "n nieuwe
belangrijke schrede voorwaarts naar rijcomfort
en rljveiligheld. Terwijl tot nu toe de carrosserie
op meer of minder goed werkende veersystemen
gezet werd, waardoor In iedere bocht, onder in-