O '8 I BEZOEK vóór an na da R.A.I. mllsbom swue 3 sas NEDERLANDSCHE FORD LANGS DEN WEG llllllllllllllllllllllllllllll De Nieuwendijk-Automatiek NIEUWENDIJK 181 llllllllllllllllllllllllllllll TENTOONSTELLING AMSTERDAM - 31 JAN ’/m 9 FEBR SAMENWERKING V.-1 vóór «n na da ,2 L V A Bedford Oldsmobile Stand 42 Stand 63 Stand» 56—75 an 77—105 Buick D.K.W. Stand 67 Stand 49 Opel Stand 66 Philips-accessoire* Stand 1 Ford en Lincoln Stand 56 an 75 Ford vracht- en bestel- wagens Stand 46 Chevrolet Stand 65 dar. arrttd autofabrikanten, bü een rtt met ztf» «rtó» «ftc fc Daimler, een UfaeradeotJiBaa GabriaM X Time 600 ■c GR< 1 Rr A ■r 1 4» ten der nieuwe Ford Vt-modellen. De Fordor Sedan de Luxe Van de De Citroen-,Jl” Sport, een fraaie cabriolet met dicky-seat maar lan. Er EZS ’4? ■ia - coPO 1 11 b 11 Verder vestigen wij er nog de aandacht op, dat de firma Blauwboer en Rossen te Behagen als Ford-dealer optreedt. kanten bestudeerd en staat, in verband op e ii o vijf- en natuur- Q] NA! ■tal 1 1 <1 1 t a v v atlge gaat lig- lUn l 1 I I I 1 1 I 1 IMPORTRICE N.V. EGGEIMEYER Co s AUTOMOBIEL MY: R DAM - DEN HAAG - A DAM k een Fordson-industrie- b in dm handel go- ■L 'MM* etjartfe »Wf A Ford-dealer te Alkmaar te de heer W. Schmidt, Heiligland 38, die gaarne over dit merk en over de verschillende nieuwe mortellen inlich tingen zal geven. P ”'.'c Met zijn keurige vlotte, snelheid suggereerende lijnen ziet de nieuwe Ford V 8 er frtech en mo dern uit. De motorkap sluit sierlijk over de radlateurgrille van 'nieuw ontwerp, geeft den wagen een langer aanzien en draagt tevens bij tot verhoogde gratie van het geheel en de for- ■che voor- en achterspatschermen sluiten zich harmonisch aan bij de lijnen van de carrosserie. Ook het interieur is in verschillende opzich ten verfraaid en maakt een zeer comfortabelen en tevens luxueuzen indruk. De nieuwe Ford V-8 „de luxe” beeft geperste •talen wielen, waarvan bet discusvormige mid dengedeelte rondom electrisch op de velg is ge- laacht. Deze wielen hebben tevens het voordeel, dat zij gemakkelijk gereinigd kunnen worden. Bovendien ia het gewicht per wiel ongeveer 2j$ K.G. minder, zoodat het onafgeveerde gewicht aTleiwi hierdoor dus reeds met ongeveer 10 K.O. wordt verlaagd. De mechanische verbeteringen, welke zijn aan- De N.V. Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek heeft dit Jaar drie belangwekkende stands op de tentoonstelling, n.l. direct te genover den Ingang van het gebouw de Ford-perzonenwagenstand (na 5675)links daarvan stand no. 77106, waarop de nieu we Lincoln V-12 en het allernieuwste pro duct der Lincoln Fabriek de Lincoln Zephys V-12 zijn geëxposeerd en ten slotte reeds achter in de groote zaal de Ford-truck en bestelwagenstand (no. «6). Op stand 42 kan men kennis maken met de Bedford Truck, welk merk in Alkmaar verte genwoordigd wordt door Jac. Met’s Automobiel bedrijf. Dat de krachtige maar tevens bedriJfszulnlge zescyllnder Bedford kopkleppenmotor 'n groote capaciteit heeft, is bekend. Toch heeft hij voor de nieuwe modellen WTH en WTL nog enkele verbeteringen ondergaan. Door wijzigingen van den cyltnderkop en de inlaatleldlngen is zijn vermogen (6 cyl.) verhoogd van 57 tot 64 pk. bij slechts 2800 toeren per minuut. Hij is voor zien van een Zenith valstroomcarburateur, die zoowel zijn krachtontwikkeling als zijn bedrijf s- zuinigheld nog verbetert. De regeling van de voorontsteking te vol-automattech. De gunstige verhouding tusschen laadruimte en chaads- lengte laat een zwaar frame toe en toch blijft het dood gewicht laag. Bij den WTL hebben de langsliggers een profielhoogte van 203 m.M. bij een flensbreedte van 76 en een materiaal- dikte van 5,5 m.M. Bij den WTH zijn deze ma ten resp. 192 bij 63,5 en 5.5 m.M. - - I GEOPEND raai 0r« 5 am.vara.8am. 10 ara. ]SLUmNGZONDAG9FEBR.5 aam. Am. A llps-stand met een waarde van bljjkt wel oju uit bet besluit van de Fransche regeering, om het gebruik van gele lampen ver plichtend te stellen. Behalve de schijnwerper- lampen ziet men verder nog een groote ver scheidenheid van autolampen voor alle moge- Hjke doeleinden voor achtelicht, dash board, zijverlichtlng, richtingaanwijzer, enz. Van veel belang voor de antl-verbllndings- empagra» is ook het Exfocal-rij wiellampje, dat behalve een Selective-ballon ook een zoodanige plaatsing van den gloeidraad heeft, dat het licht bij horizontalen stand van den reflector schuin naar beneden geworpen wordt. Sin- s verleden jaar beeft de auto-radlo haar intrede in Europa gedaan en op de R AI. kan men een nieuw model Phllips-apparaat bewon deren. dat ten opzichte van de vorige modellen volmaakter is. Het geheel is lichter en kleiner geworden, zoodat de Philips auto-radlo In eiken wagen een plaatsje kan vinden, terwijl de con structie verbeterd en de montage vereenvou digd is. De gevoeligheid is bij het nieuwe ap paraat sterk opgevoerd, zoodat men ook over dag een groot aantal stations kan ontvangen. Bij de ontstorlng worden, in tegenstelling met andere fabrikaten, geen weerstanden in de bougiesleldlng gebruikt, omdat gebleken is, dat bet rendement van den motor hierdoor ongun- i I mlcrofoonversterker. De eerste Is bestemd voor zwaardere vrachtwagens en autobussen, waar van de bestuurder in de afgesloten cabine oe signalen van de achterop rijdende wbgens niet hoort. Met de mlcrofoonversterker-Installatie voor autobussen kan de koerier van een reis gezelschap zich zonder Inspanning verstaan baar maken. dat het uitzicht niet belemmert. De motor is een 4 cylinder, die 32 rem pk ontwikkelt, en een zulgverplaatsing heeft van 1.172 Hij heeft alle typische Ford-con- struetie-details, die bijdragen tot een soepelen, trilllngsvrljen gang, groote krachtsontwikke ling en zuinig brandstofverbruik. Het Ford Junior chassis wordt geleverd met drie carrosserie-typen, nJ. en Tudor en Fordor Sedan, benevens een Phaeton, gemakkelijk voor- en achterwaarts De wagens zijn van zeer breede deuren voorzien. De ,^iew Bluebird", de .fameuste renwagen van Malcolm Campbell, waarmede deze Engelschman zooveel records vestigde •tig beïnvloed wordt; de ontstorlng wordt be reikt door een goede afscherming en door het gebruik van speciale filters. Van het bedle- nlngskastje zfjn thans drie modellen gemaakt, alle vervaardigd van zwart Philite en reap, geschikt voor montage aan het stuur, in bet dashboard en onder het dashboard. Vooral de vereenvoudigde montage en de kleine afmetin gen zullen veel bijdragen tot een nog grootere populariteit hiervan. Onder de Philips gehjkrichtera voor het op laden van au to-accu’s bevindt zich een nieuw model Dit is speciaal ontworpen voor 24-Volt batterijen van Diesel-auto’s, maar is tevens sen universeel apparaat, geschikt voor U en 6 Volt hattsrijsn, TenaWke de a-inrichting vloed van de centrlfugaalkracht, ZUdeliggMiae zwaalbewegtng* ontstonden, grijpt b4 da DK.W.-.43chWibaachse' de voor dit doel boog aangebrachte veer in da mraarteiingiBto van den wagen zelf aan. Daardoor wordt de veer ontlast van het opnemen der aentrifugaaflfrachl. De veering van den wagen kan door dese con structie zoo soepel en aangenarm gekozen worden als men wenscht, de carrosserie zwaait ook bij de scherpste bochten niet, en de rijvelllg- heid Is aanzienlijk verhoogd. In Alkmaar wordt de D.K.W. vertegenwoor digd door Jacob Rossen, Laat 48. De verbeteringen, aangebracht in de 150 rem pk Uncoln komen In hoofdzaak neer op veran deringen van détails. Men heeft achttien ver schillende carrosserie-typen, waarvan het mee- rendeel vervaardigd wosdt door onafhankelijke oamsserie-fabrikanten. Vier leidende carros- serie-fabrieken hebben In samenwerking met de Uncoln Fabriek de navolgende 18 nieuwe carrosserie-typen gecreëerd: LINCOLN 7 pers. Sedan, 7 pen. Limousine, 7 pen. Touring, 8 pen. Sedan 3-raams, 6 pers. Sedan 2-raams, 5 pen. Coupé. BRUNN Brougham, Cabriolet (geheel en ge deeltelijk te openen type). Convertible Victoria. JUDKINS Berilne 2-raams, Beriine 3-raams, 06dan Umousiiie. LB BARON Convertible Sedan, Convertible Sedan Phaeton, Convertible Roadster, 2 pen. Coupé. Van de Opel, een General Motor-product, dat de laatste jaren veel opgang heeft gemaakt en dat op stand 68 geëxposeerd wordt, is de N.V. Nassaugarage, Nassaupleln, Alkmaar, dea ler voor Alkmaar, Behagen en Wlerlngeiw De Opel Olympia beeft een zelf-dragende car rosserie, d.wx. chassis en onderstel van het koetswerk zijn tot één geheel vereenlgd. Op deze wijze Is niet alleen een stevige, robuuste bouw met grooten wringingsweentand maar ook een aanmerkelijk geringer eigen gewicht van den waged verkregen. Den invloed van de gunstige verhouding tusschen wagengewicht en motorvermogen slechts 33 kg. dood gewicht per PK. bespeurt de eigenaar van een Olympia Cabriolet-Coech onmiddellijk aan het verbluffend snel optrekken en het merkwaar dige klimvermogen van zijn wagen. gebracht, hebben in hoofdzaak betrekking op de stuurinrichting, de versnellingsbak en in bet algemeen op het nóg meer gerulschloos func- tlonneeren van den wagen. Meer dan twee millloen Ford-automobielen hebben In de practjjk de betrouwbaarheid en de zuinigheid van den V-8 motor bewezen en het is derhalve te begrijpen, dat men dezen motor zonder eenige belangrijke wijziging heeft ge- bandhaafd. De serie nieuwe Ford V-8 modellen bestaat uit tien carrosserie-typen. De Sedan Transformable de Luxe, welke het vorige jaar werd geïntro duceerd. is gehandhaafd, verder zijn er in „de luxe” uitvoering nog de Coupé 4 ruiten, de Roadster, de Cabriolet, de Phaeton, de Tudor Sedan en de Fordor Sedan, welke laatste twee Sedans ook nog in de „Grand Luxe” uitvoering d.wx. met aangebouwden koffer, geleverd kun nen worden. Bovendien zijn de Tudor en Fordor Sedans ook leverbaar zonder ^le luxe” uitrus ting, tegen legeren prijs, terwijl nog een spe ciale zaken-coupé, de Coupé 6 ruiten geleverd kan worden. In de stalen, electrischtot één geheel ge- laschte carrosserieën, to rondom veiligheidsglas Op de personenwagen-stand is ten behoeve van de bezoekers, die bijzonder belang stellen in technische bijzonderheden, de nieuwe Ford V-8 ook te zien in gedeeltelijke doorsnede met alle bewegende deelen In werking. Jac. Met’s Automobielbedrijf, Achterweg, ver tegenwoordigt de Chevrolet, die op de R-A.I. ge- expoeeerd wordt op stand 65, waar vooral de „Chevrolet de Luxe 1936”, zooals de 7-persoons „Imperial Sedan”, de „Sport Coupe” en niet te vergeten de „Luxe Touring Sedan” te zien zijn. Chevrolet de Luxe opvallend kenmerk van comfortabete wagen met volop been-, elleboog- en hoedruimte. De bekleeding to mooi, van prima kwaliteit en keurig afgewerkt. Ook de veer-constructie van de zit- en leuningkussens te degelijk en duurzaam. Gemakkelijke arm leuningen verhoogen het comfort. Ruime aan gebouwde koffer b!j de Touring Coach en Tou ring Sedan. De voorzitting der tweedeurs vijf- persoons Touring Coach vormt één kussen over de geheele breedte. Alleen de rugleuning te tweedeelig. De rechterhelft daarvan kan naar voren omgeklapt worden om den toegang-, naar en het uitstappen uit het achtercompartiment gemakkelijk te maken. De voorzitting is in alle modellen verstelbaar. Een beeld, dat men dezer dagen weer in de omgeving van het BJU.-gebouw kan zien Nog eet» product van de General Motors. Een zeer bekend zelfs, met een groote reputatie. Solide en sierlijk, dat is de indruk, welke zelfs -een leek van de uitgebreide serie Bulckwagens op stand 67 moet krijgen. In Alkmaar te de ..Buick" vertegenwoordigd bij Jac. Met’s Automobielbedrijf. Achterweg. Van de serie 40 noemen we drie Buick Specials. n.1. de Touring Sedan, de Sport Coupe en de Touring Coach. Verder zijn er de Buick Centuries „Converti ble Coupé” en „Victoria Coupé”, terwijl de Buick Limited een prachtige Limousine aan de markt te. De bijzonder ruime zltaccommoda- tie aan al deze wagens geeft een schlt. zend rijcemfort. Ruimte en comfort te trouwens al tijd het principe van de Buickbouwers geweest en het spreekt vanzelf dat men deze gedachte getrouw gebleven te. De Buick acht-in-Ujn kopkleppen-motor is onbetwistbaar een der beste krachtbronnen die ooit in een automobiel gemonteerd werden. Maar ook die heeft nog belangrijke verbete ringen ondergaan. Alle motoren hebben thans dubbelen vatetroom-carburateur met gecombi neerde luchtreiniger - inlaatgelulddemper. De nieuwe „anolite” zuigers vereenlgen de lichtheid van aluminium met de hardheid van gietijzer. Door hun licht gewicht bevorderen zij een snel optrekken en verminderen zQ de be lasting ett verlengen den levensduur der drijf- stanglagers. Hun electrolyttech geoxydeerd oppervlak te even hard en duurzaam als giet ijzer, bovendien eenigszins poreus, zoodat het tetsMtend olie houdt» -■ De Ford V-8 bestelwagen is zeer populair om de vele toepassingsmogelijkheden, die hij biedt, om de groote laadruimte, de geweldige prestaties en de lage bedrijfskosten. De hard houten vloer te door stalen strippen beschermd. De zijwanden zijn tot boven de wielkasten met staalplaat bekleed; vandaar af tot aan bet dak is ter bescherming een hardhouten latwerk aangebracht. De laadruimte-af metingen zijn: vloeroppervlak 2.08 M. lang, 130 M. breed, hoogte 131 M. Het chassis, waarop deae bestelwagen ge bouwd te, wordt ook zonder carrosserie gele verd, waardoor de eigenaar de gelegenheid heeft een bestel-carrosserie naar eigen inzicht General-Motorproducten oa de Oldsmobile in Alkmaar vertegenwoordigd door Jac. Mets Automobielbedrijf N.V.. Achterweg, één van Temidden van de talrijke auto’s bevindt zich ook dit jaar de Philips-stand met verschillende belangrijke accessoires. Het vraagstuk van de verkeersverlichtlng, welke door het toenemende verkeer bi) nacht Wteeds belangrijker wordt, te door Philips asm alle met de wetenschappelijke onderzoekingen dit gebied, in het teeken van geel licht. Voor alle lampen, voor Amerikaanschr, Tsje chische, Fransche. Belgische, Dultache en Ita- llaanache schijnwerpers, treft men op de Phi- speclaal gecontrueerde autolampen ballon van Selectlva-glas aan. De geel licht voor het autoverkeer Isigi «ss wa» dëér ges» bsé «al NM siasa ara da aigaa aato at «atv dankets, asaar ook rake, atag hoadea raat aede- rest. - Daa aai hal vee beer vtoSter worden. Den wordt do verkeerwortlo- bed groolar. Helpt aüaa WILLOUGHBY Limousine, Sport-Sedan. De radlateurmantel en de grille zijn nagenoeg oeaelfde gebleven als bij bet vorige model, doch zijn van onderen iets breeder. Het geheele front geeft een lm posanten Indruk; de spatschermen hebben krachtige, meer vloeiende Hjn en de spatscherm-stofmantels pasSèn zich bij dese nieuwe lijn volkomen aan. De overgang voor ruit dak te vloeiend en de bovenhoeken van de voorruit zijn eveneens ronder. De handrem is thans links van den bestuurder onder het dashboard aangebracht. De mechanische verbeteringen betreffen o.m. veranderingen in de transmissie, de wielen en het stuur-mechanlsme. Alle carrosserieën zjjn gemonteerd op het 145” wielbasis chassis, behalve de 5 persoons Sedans, de 8 en 2 persoons coupés en enkele transfor- mabele modellen, die op het 136” chassis zijn gebouwd. Het nieuwe product, de Lincoln Zephyr, te uitgerust met een 12-cyllnder motor in V-vorm, die 110 pk ontwikkelt. Het nieuwe model heeft uiterlijk een ver doorgevoerd stroomlijn-type. Men heeft gebroken met de conventioneels chassis- of chassis-raam-constructie. die men vervangen heeft door een geheel stalen carros serie, met een eveneens geheel stalen geraAmte waarin de motor gemonteerd is en de overbren- gingsorganen zijn bevestigd. De Lincoln Zephyr kan een snelheid ontwikkelen van 145 K.M. De constructie van den V-12 motor te feitelijk ont leend aan die van den Ford V-8 motor, natzzw Hik met de noodige veranderingen aan détails. De carrosserie bestaat uit een geheel stalen constructie en heeft een stalen dak, dat zich vanaf de achterzijde der carrosserie, met de reservewlelbergplaats, uitstrekt tot het front. Door de groote stijfheid van de geheel stalen- carrosserie-constructie heeft de wagen een on gewone stijfheid en sterkte. De nuttige last wordt gelijk verdeeld tusschen het boven- en ondergedeelte der carrosserie, tengevolge van het feit, dat het stalen carrosserie-geraamte ge bouwd is als de boog van een brug. Verder staan op de Ford-personenwagen-stand ook een tweetal exemplaren geëxposeerd van de kleine Ford-automobielen, n.l. een Ford Model Y en een Ford Junior tweedeurs Sedan. Zoowel de Y als de Junior serie is gunstig bekend bij het autorijdend publiek in Nederland, zoodat voor de nieuwste modellen van beide series veel belangstelling bestaat. De Ford Model Y te een kleine, maar toch ruime en vooral handige wagen, voorzien van een uitstekende 4 cylinder 21 rem pk motor. Een volledig uitgebalanceerde krukas bevordert een trlllingvrijen gang, terwijl een 3-versnellingstMk met synchromesh tusschen 2e en 3e versnelling- en geruischlooze 3e versnelling voor gemakkelijk schakelen zorg draagt. De motor te op 3 punten in rubber opgehangen. De wagen wordt geleverd met twee c typen, n.l. een Tudor en een Fordor is ook een Model Y bestelwagen. De Ford Junior munt uit door een niet overdreven stroomlijn, die gepi aan maximum inwendig comfort en ging op den weg. De gesloten carross uitgerust met een tochtvrij ventilatiesysteem, Ongetwijfeld is de Oldsmobile 1936 de toonaangevende wagen^ in stijl. Op stand 63 zien wij de' fraaiste twee-persoons modellen, de laatste lijk van een ruime dickey seat voorzien. De ge ëxposeerde modellen zullen de R.A.I.-bezoekers zeker niet het minst imponeeren. Van de Oldsmobile 1936 bestaan twee series, een serie zescyllndera met een wielbasis van 233 m. en een serie achtcylinden met een wielbasis van 3.07 m. Elke dezer series heeft zeven modellen: een rijfpersoons Coupé, een vijfperzoons Sedan, een rijfpersoons Touring Coupé en een vijfperzoons Touring Sedan, beide met aangebouwden koffer, een tweeper soons Sport Coupé en een tweepersoons Con vertible Coupé, beide met dickey seat voor twee passagiers, en een tweepersoons Business Coupé met zeer ruime bergplaats voor bagage achterin. Alle modellen met reservewiel opge sloten in bergplaats, die het tegen regen, slijk en zonnehitte beschut. dit chassis te de groete-carnoesabele lengte. Dit is in de allereerste plaats te danken aan den korten bouw van den V-8 motor, die zeer wei nig chassterulmte in beslag neemt. Bovendien zijn de veeren voor en achter de respectievelijke assen aangebracht, waardoor de motor verder naar voren in het chassis geplaatet kon worden en tevens de veerbaste 3.13 M. aanzienlijk grooter werd dan de wielbasis (3.85 MJ. De Ford V-8 trucks met 335 m en 4 m wiel basis hebben een bijzonder fraai en sterk ge construeerd chassis. Om het nuttige draag vermogen te vergrooten, is de motor meer naar voren in bet chassis geplaatst. Cabine en laadbak komen dus eveneens meer naar voren, waardoor deze laatste minder over de achter as heen gebouwd behoeft te worden. Het zwaartepunt van den last komt hierdoor ver der voor de achteras te liggen en het gewicht wordt gunstiger over de voor- en achteras verdeeld. De zware chasslsbalken zijn geheel recht en achter de cabine ook evenwijdig, waardoor alle soorten carrosserieën erop gebouwd kunnen worden. De Ford V-8 truck met 335 m wielbasis leent zich in het bijzonder voor hst vervoer van materialen met hoog soortelijk gewicht, zooals zand, steenen etc. Door den kleinen draalcirkel kan men met dezen truck zeer handig ma- noeuvreeren, wat ia vele gevallen een groot voordeel te. De beschikbare lengte- van de chasslsbalken achter de cabine te zeer groot en bedraagt 237 m, terwijl de afstand van cabine tot achteras 1.47 m. bedraagt. Bij de Ford V-8 truck met 4 m. wielbasis zijn dese afstanden respectievelijk 333 m. en 233 m. zoodat bij beide trucks de balken slechts 1.10 m. voorbij de hartlijn van de ach teras komen en toch een ongewoon groote laadruimte beschikbaar te. De Cabine, die de Ford-Fabriek op trucks bouwt, te zeer ruim en comfortabel. Op t Ford V-8 truckchamis 335 m. wielbasis wordt tevens een zeer practtoche geheel stalen bestelwagen-carrosaerie geleverd. Dese bestel- wagen-carrosserieën zijn sterk gebouwd en hebben een groote inwendige ruimte, waarin de goederen geheel beschermd vervoerd kunnen worden. De Ford V-8 truck met fnmt-beeturing te ontworpen met het doel een zoo groot moge- Hjke lengte van het chassis voor den nuttigen last beschikbaar te stellen. Daartoe te de stuurinrichting ver naar voren in bet chaasto geplaatst en komt de bestuurder naast in plaats van achter dsn motor te zitten. De verhouding tusschen wielbasis en beschikbare chasstelengte te daardoor bijzonder gunstig. Bjj een wielbasis van 3.00 m. kan de lengte van dan laadbak 330 m. bedragen. Dit chassis wordt met 4 verschillende wiel- bases geleverd. De Ford V-8 seswieler met dubbele aandrij ving heeft twee achterassen, die beide aange dreven worden. De seer zware frame-constructle, de zware amen en het groote draagvermogen der 8 ban den vier dubbele wielen met 32 x 6 achter maken o.a. dit chassis bM uitstek geschikt voor bet vervoer van beknopte lasten, ook over slecht terrein, sooals het vervoer van machi nes, steenen, zand, grond en andere materia len voor wegenbouw De Ford-aeswielers worden ook gebouwd met één aangedreven achteras en voor grootere laadlengte. ■Ford V-8 4.70 m. autobuschasste. Tenslotte exposeert de N.V. Nederlandsche Ford Auto- mobiel Fabriek nog een nieuw type bus-chas- sis met 4.70 m. wielbasis. Op dit chassis kan een zeer ruime elegante carrosserie, plaats biedende aan 25 personen (maximaal 38 per sonen en 140 kg bagage) gebouwd warden, die fraai aansluit aan de hooge forsche motorkap. Ford-,jullmotoren”. Na tienduizenden kilo meters betrouwbaren dienst kan de Ford-motor omgewisseld worden voor een motor, die in de Fordfabriek geheel gereviseerd en nieuw opge bouwd ia. j. Een dergelijke .juilmotor” wordt op de vracht- en bestelwagen Mand geëxposeerd, terwijl een In bet oog springende affiche, met verklarenden tekst desen nieuwen vorm van Pord-servloe nader toelicht. Tenslotte exposeert de N.V. Nederlandsche Ford-Automoblelfabriek op de RAJ. een aan tal Fordson-tractor», zooals den specialen Ford- son cultlvator-tractcr en den Fordson-land- bouwtractor op lage druk-banden. Verder wordt oa. tractor met luebtb bracht» In steeds grooter wordend aantal ziet men dit Duitech automobielproduct langs onze wegen gaan. Ongetwijfeld Is de DK W. een zeer eco- -Msaudjc wagen en het behoeft dus niet te verwend?^», dat deze wagens in den tegenwoor- digen tijd phvild zijn. D.K W met zijn meer en meer in trek komen den tweetakt motor is een product van Auto Union, welke fabrieken zich gedurende de laat ste jaren met Mercedes in de motorensport tot een bijkans eenzame hoogte hebben opgeweekt. Stand 49 toont ons een aantal D.K.W. wagens In diverse pluimage, doch de een aléraaler dan de andere. Voor een uitstekende veering en een goede ligging op den weg, hebben de DK.W.’s voor- wlelaandrijving en zijn daarbij bovendien voor zien van de „Schwebeachse" achter. De DK.W.-,Bchwebeachse” beduidt "n nieuwe belangrijke schrede voorwaarts naar rijcomfort en rljveiligheld. Terwijl tot nu toe de carrosserie op meer of minder goed werkende veersystemen gezet werd, waardoor In iedere bocht, onder in-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 10