f.1895.-
LINCOLN ZEPHIR V12
Een geheel nieuwe wagen
JAC. ME VS
Ziet de nieuwe Nash 1936 modellen op
de STAND 55 oeeoo
I
AUTOMOBIELBEDRIJF N.V.
OLDSMOBILE BEDFORD
CHEVROLET
Stads 65 m 41
I
W. SCHMIDT
W„AIR CONDITIONED"
BUICK
Stad 17
TRUCKS
Citroën
uiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii:
niiiiiiiiiiiiuiiiililiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiR
STAND Re.
137
4 en 6 Cylinder Trucks
Garagebedrijf JOH. C. RUSTMAN
LARGE NEERENVEST 134 - HAARLEM
TELEFOOH 14363
Stand 74 an 126
De groote kerk te Breda
Duitschland in 1936
Oorded van de „Völkieche”
■te?
T 1
J
r;
èM
ujlg
NAGVRSKI
r
Alkmaar Telefoon 3444 (2 lijnen)
Stasi 63 Stad 42
F Sedans
vanaf 1
GROOTE BINNENHOOGTE EN RUIMTE
e~>
talk Hn
•tat ziek
LaFAYETTE NASH,,400^ - AMBASSADOR
De nieuwe Ford V8, de nieuwe Ford Junior, de nieuwe
Ford V8 trucks en bestelwagen vindt U op de stands van de
Ned. Ford-automobielfabr. Gaarne wachten wij uw bezoek
GEHEEL STALEN CARROSSERIEËN
«cMo corroMorio biodt Ook. Mrtjofoo,
n wrterkfo rioor, rite gekool vee
braden U oea zoor groote voIHsboM.
OFF. FORD DEALER
HEILIGLAND 38 ALKMAAR.
<- U een wagen wenachl, die mooi ia en
bovendien goed, een wagen, die snel is en
over remmen beschikt, die die snelheid veilig
voor U maken, een wagen waarop U trolach kunt lijn,
omdat hij over prestaties beschikt, die ver uitstéken
boven die, waarover andere wagens beschikken.....
dan moet U niet verruimen de nieuwe 1936 NASH
modellen op Stand 55 te gaan zien. Bekijkt deze wagens
zonder een enkele verplichting, vergelijkt de technische
verbeteringen en de ruimte mei die, welke U in andere
wagens geboden worden. U zult tot de conclusie komen
dat da NASH tientallen verbeteringen bezit, die geen
I enkel ander merk op zijn wagens loepast. Zelis de
laaggeprijsde Business Sedan van f 1895.- beschikt over
prestaties en kwaliteiten, die hun weerga niet hebben.
j Overtuigt U persoonlijk van de groote waarde, die U
1 dit jaar geboden wordt. En ziet dan ookeensdeprachtige
NASH „400" en Ambassador modellen, waarvan de 6
I pers. 4 deuren Sedan slechts f 2395.- kost. Laat dus Uw
Mrste gang zijn naar Stand 55, de (rAir Conditioned**
J Stand vlak vooraan bij den ingang, aan Uw rechier-
I hand. Het is Uw eigen belang!
F MF K.CL
MANDER
ZES PERSOONS CARROSSERltN
Bezoekt tijdens de RAI. de stands
van General Motors
Een onzer is daar steeds aanwezig
voor het verstrekken van inlichtingen
ONVERWOESTBAAR
GOEDKOOP IN ONDERHOUD
1
I
Bet nieuwete Cord-model, dot op deze tentoonttetting rtfn intrede doet I» Europa
O
het fraaie mauso-
e.e
De voorlooper van de moderne automobiel
de
z..
de
r'-,\
«krijn óu-h.,-«■
r
•■T
si
i I
1
.idi.ïM
107 K.G.
RONZANI
ri.rtijio
orMo
itie
els
men erkennen, dat. al kwam bet in de practtJk
wel een» anders uit. de film Inzichten van Goeb
bels aanzienlijk edeler zijn dan die van zijn
voorgangen.
Dr. Bauer dan noemt de film .Triumph dee
Willens", door Lenl Rlefenthal op den partijdag
van Neurenberg opgenomen en later met den
Dultachen staatsprijs bekroond. Wjj zagen deze
film niet en we zullen haar binnen onze gren
zen wel nimmer aanschouwen, doch op goede
gronden mogen we aannemen, dat de film tech
nisch van standing is en dat de Ideologie, die
eruit spreekt, de gemoederen zal beroeren naar
mate zij vóór of tegen zijn.
Verder worden genoemd „Liebealente", .Ma
zurka", .Jtlesennot”. Laatstgenoemde wordt als
een supérieur kunstwerk geprezen, waaraan de
antl-communlstteche en anti-religieuze tendens
wel niet vreemd zal zijn. Deze film is bovendien
naar het oordeel van onzen Berljjnschen cor
respondent een oordeel, dat wij uit eigen
aanschouwing kunnen bevestigen van mid
delmatige makelij, terwijl .Mazurka” van WU11
Forst ver boven de middelmatigheid uitstijgt.
Met nadruk worden nog geprezen de films „Der
AmmenMnig”. „Viktoria" en „Stilteen der Ge
sellschaft* naar het tocneelwerk van Ibzen.
Omtrent „Das Mkdchen Johanna” en .Der
alte und der junge König” wordt niets vermeld.
Vallen deze films wellicht nog onder 1934 of
heeft men de rivaliteit, naar aanleiding van deze
films tusschen Goebbels en Goering ontstaan,
maar liever niet willen ophalen?
Met .Der verlohrene Sohn” van Luis Trenker
besluit de schrijver dan zjjn opsomming om te
concludeeren, dat met een zestal artistiek waar
devolle films de oogst bevredigend mag genoemd
worden. Dit sou inderdaad het geval zijn, in
dien al deze films waardevol waren, hetgeen niet
bet geval is. Maar toch zit er iets in de stelling,
dat men doelbewust streven moet naar de pro
ductie van weinig goede, liever dan naar een
tnassa-productie van mlndervaardlge films.
Ook de wendingen in de crltiek worden be
sproken en met vreugde constateert de schrij
ver. dat de vroegere verschillen In de filmcritlek
verdwenen zijn, hetgeen alweer niet zeggen wil,
dat de crltiek aan banden zou gelegd zijn. Maar
toch is het een opvallend verschijnsel, dat zelfs
een katholiek blad hst niet gewaagd heeft tegen
„Frlesennot” te protesteeren, hoewel er voor een
protest alle aanleiding bestend.
Met ophef vertelt de schrijver van een merk
waardig geval, dat zich onlangs te Berlijn heeft
afgespeeld en waarbij een bioscoopexploitant een
dagblad bedreigd had met onthouding van ad
vertenties als maatregel tegen de fllmcritleken
in bedoeld blad. Nauwelijks was dit geval dr.
Goebbels ter oore gekomen, of hjj nam heftig
stelling tegen den aanvaller en vóór de vrije
crltiek. Er wordt alleen niet blf vermeld, welke
film in het geding te geweest en we hebben niet
de zekerheid, dat de felle stellingname van dr.
Goebbels zich ten aanzien van alle films sou
manlfesteeren. Wanneer bet hier is gegaan oga
een minderwaardig product buiten de thans
heersebende Ideologie om, dan beeft de houding
van den propaganda-minister weinig te betas
kenen.
Os NASH Stand zal ia de 10 dopnn,
die de ILA.I. duurt voor ds 10 dvizeodee
bezoekers een ooze blijken te zijn I
Komt op Stand 55, direct bij don ingang
aan den rechterkant, do „Air Conditioned"
Stond, do Stand van de beroemde NASH
automobielen I
UW
ei'
een
ro.t
die
hri
Je-
Jct,
■SP.
het
de
COMPLEET
Itesh
NASH b Se «x
■talon, aan één
xijwandon, carro
•taal. Daza carr
1* -wet zal 23 Februari aA 35 jaar geleden
I—I zijn, dat een aanvang Werd gemaakt met
x de reusachtige restauratiewerken aan de
Groote ofwel O. L. Vrouwe-kark te Breda. Men
te thans na deze lange jaren van zweren ar
beid gereed gekomen met de restauratie van
bet koor, waar voortaan de diensten van de
Ned. Herv. Gemeente zullen worden gehouden,
die tevoren plaats vonden ia het ongerestau
reerde middenschip.
Het hoogkoor bevat ook
«V- --
overtuigende wijze, dof do NASH
de toeinoM Sedon, een 6 poree-
Op de foto ziet U Monden 107 X G,
.1 Hogvrakl 115 K.O., drie van de bekend-,
eugby-tgelora, die op de veerbeek vee
>liik kmuraa zktee.
IMPORT. VOOR GEHEEL NEDERLAND
M.V. H. RNGUAERFS AUTOMOBIELHANDEL - THERESIASTRAAT 145 TELEFOON 772MS - DEN HAAO
Filiaal: Weteringschans 130-132 TeL 34359 Amsterdam
n de „yölkiscite Beobachter" treffen wij een
ovrgfcht aan van ds Duitache fllmprestatles
in 1035, geschreven door dr. Krwtn Bauer,
allereerst constateert, dat de film in
Duitschland In het taeken van de staathuis
houdkunde kwam te staan, hetgeen vermoede
lijk wal een der oorzaken is van den teruggang,
al kunnen we daaraan toevoegen, dat de laatste
twee jaren vóór het Derde Rijk de Duitache
film reeds aan lager wal was geraakt. Men kan
dus dr. Goebbels en het huidige systeem niet
voor alles verantwoordelijk stellen en zelfs moet
De Nederlandsche maatschappij van het Cl-
troén-concern, de N.V. Automobiles CltroCn,
exposeert op de stands 74 en 135 weer hoer op
vallende typen personen- en vrachtwagens.
De aeer geavanceerde modellen, die ruim an
derhalf jaar geleden door hun verachtjnlng
onder de seriewagens zooveel beroering brach
ten. hebben, zooals vanzelf spreekt, in de ver-
achlllende details van hun constructie ettelijke
wijzigingen en verbeteringen ondergaan, waar
bij men zich de ervaring met de tienduizenden
wagens, die thans reeds van dit model loopen,
ten nutte heeft gemaakt. Ook aan de afwerking,
zoowel in- als uitwendig, heeft men speciale
zorg besteed. Vooral de zeer fraaie, gemetalli
seerde kleuren trekken bijzonder de aandacht
De principes van da .T’ en de Jl* werden
echter niet gewijzigd.
Zooals men weet, zjjn de principes, die de
Cltrota-fabrleken met haar constructie toe
pazen in de eerste plaats van invloed op de
ruimte en gewlchtsverdeellng. Het geheele me
chanische gedeelte, de motor en de aandrij-
vingsorganen. bevindt zich onder de motorkap.
Er wordt geen nuttige ruimte in beslag geno
men door overbrengings- en aandrljvings-orga-
nen, aoodat de ruimte voor passagiers en ba
gage veel grooter is dan men op het eerste
gezicht sou vermoeden. Voorts heeft Citroën
gebroken biet bet systeem: chassis plus carros
serie. De geheel staten koetswerk-constructie,
waarvan de deelen langs electrischen weg tot
een geheel samen zjjn gelascht, vormt tegelij
kertijd het chassis. Men heeft dus een z.g.n.
„zelfdragende carrosserie.” Door de ratantever-
deeling te eveneens een gunstige gewichtsver-
deeling verkregen. Het zwaartepunt ligt zeer
laag en tevens vóór het midden van den
wagen, waardoor de aandrijvende voorwielen op
deze wijze gunstig belast zijn. Verder zijn de
wagens met hydraulische remmen uitgerust,
terwijl in plaats van bladveeren, xgn. torsie-
■teven voor de veering wordsn gebruikt. De
voorwielen voeren onafhankelijk en de achtar-
veering is half onafhankelijk.
De vier-cyllnder kopkleppenmotor. waarvan
een „opengelegd" demonstratiemodel aanwezig
te. trekt onmiddellijk de aandacht door de ult-
neembare cylinders.
Deze motor te niet in rubber opgehangen,
aoodat de hinderlijke reactie-trillingen zich
niet in de carrosserie kunnen voortzetten.
Een uit economisch oogpunt eveneens be-
langrljke factor te. dat b.v. de „7”, hoofdsake-
Wk dank zij bet vervallen van het chassis, car-
leum van de Nassau's achter de monumentale
tombe van graaf Itagelbrecht van Nassau.
Dezer dagen la het eerst gebit ben, dat het
mausoleum, waarin Graaf taigelbrecht I, Jo
hanna van Polanen. Graaf Jan en Maria van
Loon begraven liggen, reeds eerder gt opted la
geweest. De beer Nlerse, koster van de Groote
Kerk beeft namelijk in het archief een docu
ment gevonden, waaruit blijkt, dat de grafkel
der, die in 1873 verzakte, hersteld moest wor-
den
Een bijgaande teekenlng geeft bet inwendige
van dan balder te zien, waaruit blijkt dat stah
daarin drie kisten bevonden. In de eerste, die
afzonderlijk stond, bevond zich nog een gaaf
vrouwengeraamte.
Het te begrijpelijk, dat de historici zeer be
nieuwd sUn. of de nieuwe openlegging, die door
het verzakken van den vloer noodzakelijk is
geworden, nieuwe gezichtspunten zal openen
omtrent de geschiedenis van ons vorztenhuta.
Men koestert thaiA te Breda de stille hoop,
dat H.M. de Koningin en H. K. H. de Prinses
bij de ingebruikname van het herstelde koor
aanwezig zullen zijn.
•■4W
v; OW:
doaaz, ochterttrug en bladveeren. slechts onge
veer 1000 kg. weegt, dus een gevoelige bespa
ring in wegenbelasting en benzineverbruik, ver-
CltaStan^^KJT*S“ deV“ «Mte^Ue "driT ty-
P*z: de ,.T’ met een LS Liter motor, de „11”
met een bijna 3 Liter motor en de „11-oport”,
daarvan de carroeeerieën een luxe-ultvoering
hebben en de afmetingen overeenkomen met
die van de „r. Dit laatste type te echter ult-
gerust met den motor en de aandrljvingsor-
gznen van de „11", een wagen dus met een
hooge snelheid. Op de stand vindt men ook
een 4/5 pers, gesloten model Berllne „7". een
zeer fraaie Cabriolet „11-Spcrt", een Berllne
ai" en een 8-pers. Familiale „11”. Bovendien
bouwt Citroën nog, speciaal voor taai-ander-
nemlngen en verhuur-inrichtlngen een z.g.n.
Femlllsle „10”. waarvan eveneens een model
aanwezig te. Deze wagen, die acbterwlelaan-
drijving heeft, te eveneens uitgerust met den
boyenomschreven kopkleppenmotor.
<X> de bedrUfinragenstand valt dlBect het
groote T 45 autobuschassis op. Van dit chas
sis heeft men verschillende interessante de
tails, zooals b.v. het hydraulische rem-systeem
gecombineerd met een Westinghouse vacuum
servo apparaat en de centrale chasstesmering
door een speciale kleur gemarkeerd, aoodat
men duidelijk de ligging dezer belangrijke or
ganen kan volgen.
De motor, een aes-cyllnder 80 PJC„ te even
als bij de personenwagens een kopklepper,
voorsten van centrifugaal gegoten, ultneem-
bare cylinders, balanceerend opgehangen en
daardoor geheel trillingvrlj.
Dit chassis, met een wielbasis van 533 M.
en een totaal draagvermogen van 5400 kg„ te
speciaal gebouwd als autobus- en touringcar-
chasste. Officieel te het goedgekeurd als auto-
buachasste voor 33 personen. WU sagen echter
op de stand een luxe-retewagen gebouwd op
dit chassis, waarvan de carrosserie ontworpen
en uitgevoerd te door de firma Verheul, die
behalve de plaatsen voor chauffeur en gids.
34 ruime en comfortabele zitplaatsen btodk
Uit den aard der zaak wordt door desen
reiswagen en het chassis het grootste gedeelte
van de stand In beslag genomen. Men vindt
echter nog een mooi uitgevoerden ambulance-
auio geëxposeerd, welke gebouwd Is op het
T. 23 chatas, een vier cylinder kopklepper met
uitneembore cylinders.^ Deze wagen te uitge
rust met een op oüeschókbreken veerende bran
card. Door de groote Inwendige ruimte te er
gelegenheid voor het vervoer van rittende pa
tiënten op een ligstoel. Daar echter, uit den
aard der aaak, een stead op de automobieltan-
toonstelllng niet voldoende ruimte biedt om alle
modellen te exposeeren, heeft men een volle
dige tentoonstelling van alle modellen Ingericht
in de groote showroom van het Citroën-gebouw
aan het Stadionpleln te Amsterdam.
In de benauwde, rookorigo en bedompte
atmotpheer van haf RAJ.-pebouw, zu/f U als
een oase in de woestijn, onze Stand vinden.
Stand 55, de ^Air Conditioned" Stand.
U zult er de nieuwe, prachtige NASH
modellen 1936 in een frissche, gezonde
Sj. «ftraoWhie «reet U oe
Mrrmir-*-*". ook dio voo do
■ras ■looi» biodon. Op c_
Bonsanl 107 K.O. oa Noevrakl 1
WO Amorikoan»cho F
«mi NASH eieaklrali» kooMo
DÜBB. ACHTERWIELEN MET EXTRA HULPVEEREN
HYDRA UI, IBCHK LOCKHEED-REMMEN
TIMKEN ASSEN HERCULES MOTOR
ONVERWOESTBAAR CHAS8ISRAAM BIET EXTRA
ZWARE BALKEN
HOOFDVERTECENWOORDICER VOOR HAARLEM,
HAARLEMMERMEER, KENNEMERLAND EN
BLOEMBOLLENSTREEK -