f.1895.- LINCOLN ZEPHIR V12 Een geheel nieuwe wagen JAC. ME VS Ziet de nieuwe Nash 1936 modellen op de STAND 55 oeeoo I AUTOMOBIELBEDRIJF N.V. OLDSMOBILE BEDFORD CHEVROLET Stads 65 m 41 I W. SCHMIDT W„AIR CONDITIONED" BUICK Stad 17 TRUCKS Citroën uiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii: niiiiiiiiiiiiuiiiililiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiR STAND Re. 137 4 en 6 Cylinder Trucks Garagebedrijf JOH. C. RUSTMAN LARGE NEERENVEST 134 - HAARLEM TELEFOOH 14363 Stand 74 an 126 De groote kerk te Breda Duitschland in 1936 Oorded van de „Völkieche” ■te? T 1 J r; èM ujlg NAGVRSKI r Alkmaar Telefoon 3444 (2 lijnen) Stasi 63 Stad 42 F Sedans vanaf 1 GROOTE BINNENHOOGTE EN RUIMTE e~> talk Hn •tat ziek LaFAYETTE NASH,,400^ - AMBASSADOR De nieuwe Ford V8, de nieuwe Ford Junior, de nieuwe Ford V8 trucks en bestelwagen vindt U op de stands van de Ned. Ford-automobielfabr. Gaarne wachten wij uw bezoek GEHEEL STALEN CARROSSERIEËN «cMo corroMorio biodt Ook. Mrtjofoo, n wrterkfo rioor, rite gekool vee braden U oea zoor groote voIHsboM. OFF. FORD DEALER HEILIGLAND 38 ALKMAAR. <- U een wagen wenachl, die mooi ia en bovendien goed, een wagen, die snel is en over remmen beschikt, die die snelheid veilig voor U maken, een wagen waarop U trolach kunt lijn, omdat hij over prestaties beschikt, die ver uitstéken boven die, waarover andere wagens beschikken..... dan moet U niet verruimen de nieuwe 1936 NASH modellen op Stand 55 te gaan zien. Bekijkt deze wagens zonder een enkele verplichting, vergelijkt de technische verbeteringen en de ruimte mei die, welke U in andere wagens geboden worden. U zult tot de conclusie komen dat da NASH tientallen verbeteringen bezit, die geen I enkel ander merk op zijn wagens loepast. Zelis de laaggeprijsde Business Sedan van f 1895.- beschikt over prestaties en kwaliteiten, die hun weerga niet hebben. j Overtuigt U persoonlijk van de groote waarde, die U 1 dit jaar geboden wordt. En ziet dan ookeensdeprachtige NASH „400" en Ambassador modellen, waarvan de 6 I pers. 4 deuren Sedan slechts f 2395.- kost. Laat dus Uw Mrste gang zijn naar Stand 55, de (rAir Conditioned** J Stand vlak vooraan bij den ingang, aan Uw rechier- I hand. Het is Uw eigen belang! F MF K.CL MANDER ZES PERSOONS CARROSSERltN Bezoekt tijdens de RAI. de stands van General Motors Een onzer is daar steeds aanwezig voor het verstrekken van inlichtingen ONVERWOESTBAAR GOEDKOOP IN ONDERHOUD 1 I Bet nieuwete Cord-model, dot op deze tentoonttetting rtfn intrede doet I» Europa O het fraaie mauso- e.e De voorlooper van de moderne automobiel de z.. de r'-,\ «krijn óu-h.,-«■ r •■T si i I 1 .idi.ïM 107 K.G. RONZANI ri.rtijio orMo itie els men erkennen, dat. al kwam bet in de practtJk wel een» anders uit. de film Inzichten van Goeb bels aanzienlijk edeler zijn dan die van zijn voorgangen. Dr. Bauer dan noemt de film .Triumph dee Willens", door Lenl Rlefenthal op den partijdag van Neurenberg opgenomen en later met den Dultachen staatsprijs bekroond. Wjj zagen deze film niet en we zullen haar binnen onze gren zen wel nimmer aanschouwen, doch op goede gronden mogen we aannemen, dat de film tech nisch van standing is en dat de Ideologie, die eruit spreekt, de gemoederen zal beroeren naar mate zij vóór of tegen zijn. Verder worden genoemd „Liebealente", .Ma zurka", .Jtlesennot”. Laatstgenoemde wordt als een supérieur kunstwerk geprezen, waaraan de antl-communlstteche en anti-religieuze tendens wel niet vreemd zal zijn. Deze film is bovendien naar het oordeel van onzen Berljjnschen cor respondent een oordeel, dat wij uit eigen aanschouwing kunnen bevestigen van mid delmatige makelij, terwijl .Mazurka” van WU11 Forst ver boven de middelmatigheid uitstijgt. Met nadruk worden nog geprezen de films „Der AmmenMnig”. „Viktoria" en „Stilteen der Ge sellschaft* naar het tocneelwerk van Ibzen. Omtrent „Das Mkdchen Johanna” en .Der alte und der junge König” wordt niets vermeld. Vallen deze films wellicht nog onder 1934 of heeft men de rivaliteit, naar aanleiding van deze films tusschen Goebbels en Goering ontstaan, maar liever niet willen ophalen? Met .Der verlohrene Sohn” van Luis Trenker besluit de schrijver dan zjjn opsomming om te concludeeren, dat met een zestal artistiek waar devolle films de oogst bevredigend mag genoemd worden. Dit sou inderdaad het geval zijn, in dien al deze films waardevol waren, hetgeen niet bet geval is. Maar toch zit er iets in de stelling, dat men doelbewust streven moet naar de pro ductie van weinig goede, liever dan naar een tnassa-productie van mlndervaardlge films. Ook de wendingen in de crltiek worden be sproken en met vreugde constateert de schrij ver. dat de vroegere verschillen In de filmcritlek verdwenen zijn, hetgeen alweer niet zeggen wil, dat de crltiek aan banden zou gelegd zijn. Maar toch is het een opvallend verschijnsel, dat zelfs een katholiek blad hst niet gewaagd heeft tegen „Frlesennot” te protesteeren, hoewel er voor een protest alle aanleiding bestend. Met ophef vertelt de schrijver van een merk waardig geval, dat zich onlangs te Berlijn heeft afgespeeld en waarbij een bioscoopexploitant een dagblad bedreigd had met onthouding van ad vertenties als maatregel tegen de fllmcritleken in bedoeld blad. Nauwelijks was dit geval dr. Goebbels ter oore gekomen, of hjj nam heftig stelling tegen den aanvaller en vóór de vrije crltiek. Er wordt alleen niet blf vermeld, welke film in het geding te geweest en we hebben niet de zekerheid, dat de felle stellingname van dr. Goebbels zich ten aanzien van alle films sou manlfesteeren. Wanneer bet hier is gegaan oga een minderwaardig product buiten de thans heersebende Ideologie om, dan beeft de houding van den propaganda-minister weinig te betas kenen. Os NASH Stand zal ia de 10 dopnn, die de ILA.I. duurt voor ds 10 dvizeodee bezoekers een ooze blijken te zijn I Komt op Stand 55, direct bij don ingang aan den rechterkant, do „Air Conditioned" Stond, do Stand van de beroemde NASH automobielen I UW ei' een ro.t die hri Je- Jct, ■SP. het de COMPLEET Itesh NASH b Se «x ■talon, aan één xijwandon, carro •taal. Daza carr 1* -wet zal 23 Februari aA 35 jaar geleden I—I zijn, dat een aanvang Werd gemaakt met x de reusachtige restauratiewerken aan de Groote ofwel O. L. Vrouwe-kark te Breda. Men te thans na deze lange jaren van zweren ar beid gereed gekomen met de restauratie van bet koor, waar voortaan de diensten van de Ned. Herv. Gemeente zullen worden gehouden, die tevoren plaats vonden ia het ongerestau reerde middenschip. Het hoogkoor bevat ook «V- -- overtuigende wijze, dof do NASH de toeinoM Sedon, een 6 poree- Op de foto ziet U Monden 107 X G, .1 Hogvrakl 115 K.O., drie van de bekend-, eugby-tgelora, die op de veerbeek vee >liik kmuraa zktee. IMPORT. VOOR GEHEEL NEDERLAND M.V. H. RNGUAERFS AUTOMOBIELHANDEL - THERESIASTRAAT 145 TELEFOON 772MS - DEN HAAO Filiaal: Weteringschans 130-132 TeL 34359 Amsterdam n de „yölkiscite Beobachter" treffen wij een ovrgfcht aan van ds Duitache fllmprestatles in 1035, geschreven door dr. Krwtn Bauer, allereerst constateert, dat de film in Duitschland In het taeken van de staathuis houdkunde kwam te staan, hetgeen vermoede lijk wal een der oorzaken is van den teruggang, al kunnen we daaraan toevoegen, dat de laatste twee jaren vóór het Derde Rijk de Duitache film reeds aan lager wal was geraakt. Men kan dus dr. Goebbels en het huidige systeem niet voor alles verantwoordelijk stellen en zelfs moet De Nederlandsche maatschappij van het Cl- troén-concern, de N.V. Automobiles CltroCn, exposeert op de stands 74 en 135 weer hoer op vallende typen personen- en vrachtwagens. De aeer geavanceerde modellen, die ruim an derhalf jaar geleden door hun verachtjnlng onder de seriewagens zooveel beroering brach ten. hebben, zooals vanzelf spreekt, in de ver- achlllende details van hun constructie ettelijke wijzigingen en verbeteringen ondergaan, waar bij men zich de ervaring met de tienduizenden wagens, die thans reeds van dit model loopen, ten nutte heeft gemaakt. Ook aan de afwerking, zoowel in- als uitwendig, heeft men speciale zorg besteed. Vooral de zeer fraaie, gemetalli seerde kleuren trekken bijzonder de aandacht De principes van da .T’ en de Jl* werden echter niet gewijzigd. Zooals men weet, zjjn de principes, die de Cltrota-fabrleken met haar constructie toe pazen in de eerste plaats van invloed op de ruimte en gewlchtsverdeellng. Het geheele me chanische gedeelte, de motor en de aandrij- vingsorganen. bevindt zich onder de motorkap. Er wordt geen nuttige ruimte in beslag geno men door overbrengings- en aandrljvings-orga- nen, aoodat de ruimte voor passagiers en ba gage veel grooter is dan men op het eerste gezicht sou vermoeden. Voorts heeft Citroën gebroken biet bet systeem: chassis plus carros serie. De geheel staten koetswerk-constructie, waarvan de deelen langs electrischen weg tot een geheel samen zjjn gelascht, vormt tegelij kertijd het chassis. Men heeft dus een z.g.n. „zelfdragende carrosserie.” Door de ratantever- deeling te eveneens een gunstige gewichtsver- deeling verkregen. Het zwaartepunt ligt zeer laag en tevens vóór het midden van den wagen, waardoor de aandrijvende voorwielen op deze wijze gunstig belast zijn. Verder zijn de wagens met hydraulische remmen uitgerust, terwijl in plaats van bladveeren, xgn. torsie- ■teven voor de veering wordsn gebruikt. De voorwielen voeren onafhankelijk en de achtar- veering is half onafhankelijk. De vier-cyllnder kopkleppenmotor. waarvan een „opengelegd" demonstratiemodel aanwezig te. trekt onmiddellijk de aandacht door de ult- neembare cylinders. Deze motor te niet in rubber opgehangen, aoodat de hinderlijke reactie-trillingen zich niet in de carrosserie kunnen voortzetten. Een uit economisch oogpunt eveneens be- langrljke factor te. dat b.v. de „7”, hoofdsake- Wk dank zij bet vervallen van het chassis, car- leum van de Nassau's achter de monumentale tombe van graaf Itagelbrecht van Nassau. Dezer dagen la het eerst gebit ben, dat het mausoleum, waarin Graaf taigelbrecht I, Jo hanna van Polanen. Graaf Jan en Maria van Loon begraven liggen, reeds eerder gt opted la geweest. De beer Nlerse, koster van de Groote Kerk beeft namelijk in het archief een docu ment gevonden, waaruit blijkt, dat de grafkel der, die in 1873 verzakte, hersteld moest wor- den Een bijgaande teekenlng geeft bet inwendige van dan balder te zien, waaruit blijkt dat stah daarin drie kisten bevonden. In de eerste, die afzonderlijk stond, bevond zich nog een gaaf vrouwengeraamte. Het te begrijpelijk, dat de historici zeer be nieuwd sUn. of de nieuwe openlegging, die door het verzakken van den vloer noodzakelijk is geworden, nieuwe gezichtspunten zal openen omtrent de geschiedenis van ons vorztenhuta. Men koestert thaiA te Breda de stille hoop, dat H.M. de Koningin en H. K. H. de Prinses bij de ingebruikname van het herstelde koor aanwezig zullen zijn. •■4W v; OW: doaaz, ochterttrug en bladveeren. slechts onge veer 1000 kg. weegt, dus een gevoelige bespa ring in wegenbelasting en benzineverbruik, ver- CltaStan^^KJT*S“ deV“ «Mte^Ue "driT ty- P*z: de ,.T’ met een LS Liter motor, de „11” met een bijna 3 Liter motor en de „11-oport”, daarvan de carroeeerieën een luxe-ultvoering hebben en de afmetingen overeenkomen met die van de „r. Dit laatste type te echter ult- gerust met den motor en de aandrljvingsor- gznen van de „11", een wagen dus met een hooge snelheid. Op de stand vindt men ook een 4/5 pers, gesloten model Berllne „7". een zeer fraaie Cabriolet „11-Spcrt", een Berllne ai" en een 8-pers. Familiale „11”. Bovendien bouwt Citroën nog, speciaal voor taai-ander- nemlngen en verhuur-inrichtlngen een z.g.n. Femlllsle „10”. waarvan eveneens een model aanwezig te. Deze wagen, die acbterwlelaan- drijving heeft, te eveneens uitgerust met den boyenomschreven kopkleppenmotor. <X> de bedrUfinragenstand valt dlBect het groote T 45 autobuschassis op. Van dit chas sis heeft men verschillende interessante de tails, zooals b.v. het hydraulische rem-systeem gecombineerd met een Westinghouse vacuum servo apparaat en de centrale chasstesmering door een speciale kleur gemarkeerd, aoodat men duidelijk de ligging dezer belangrijke or ganen kan volgen. De motor, een aes-cyllnder 80 PJC„ te even als bij de personenwagens een kopklepper, voorsten van centrifugaal gegoten, ultneem- bare cylinders, balanceerend opgehangen en daardoor geheel trillingvrlj. Dit chassis, met een wielbasis van 533 M. en een totaal draagvermogen van 5400 kg„ te speciaal gebouwd als autobus- en touringcar- chasste. Officieel te het goedgekeurd als auto- buachasste voor 33 personen. WU sagen echter op de stand een luxe-retewagen gebouwd op dit chassis, waarvan de carrosserie ontworpen en uitgevoerd te door de firma Verheul, die behalve de plaatsen voor chauffeur en gids. 34 ruime en comfortabele zitplaatsen btodk Uit den aard der zaak wordt door desen reiswagen en het chassis het grootste gedeelte van de stand In beslag genomen. Men vindt echter nog een mooi uitgevoerden ambulance- auio geëxposeerd, welke gebouwd Is op het T. 23 chatas, een vier cylinder kopklepper met uitneembore cylinders.^ Deze wagen te uitge rust met een op oüeschókbreken veerende bran card. Door de groote Inwendige ruimte te er gelegenheid voor het vervoer van rittende pa tiënten op een ligstoel. Daar echter, uit den aard der aaak, een stead op de automobieltan- toonstelllng niet voldoende ruimte biedt om alle modellen te exposeeren, heeft men een volle dige tentoonstelling van alle modellen Ingericht in de groote showroom van het Citroën-gebouw aan het Stadionpleln te Amsterdam. In de benauwde, rookorigo en bedompte atmotpheer van haf RAJ.-pebouw, zu/f U als een oase in de woestijn, onze Stand vinden. Stand 55, de ^Air Conditioned" Stand. U zult er de nieuwe, prachtige NASH modellen 1936 in een frissche, gezonde Sj. «ftraoWhie «reet U oe Mrrmir-*-*". ook dio voo do ■ras ■looi» biodon. Op c_ Bonsanl 107 K.O. oa Noevrakl 1 WO Amorikoan»cho F «mi NASH eieaklrali» kooMo DÜBB. ACHTERWIELEN MET EXTRA HULPVEEREN HYDRA UI, IBCHK LOCKHEED-REMMEN TIMKEN ASSEN HERCULES MOTOR ONVERWOESTBAAR CHAS8ISRAAM BIET EXTRA ZWARE BALKEN HOOFDVERTECENWOORDICER VOOR HAARLEM, HAARLEMMERMEER, KENNEMERLAND EN BLOEMBOLLENSTREEK -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 11