wet
SIVAN.
25ste Autotentoonstelling
het R.A.I.-gebouw
De volheid der
FAMEUSW
/-f
rat
j
r
Nieuwe tankboot
besteld
Luchtverkeer op
Indië
KONINGIN NAAR TIROL
WIJZIGING HINDERWET
VOORGESTELD
MIN. GELISSEN VERRICH1
PLECHTIGHEID
ERNSTIGE AUTOBOTSING
TE HILLEGOM
4
tfrat is die rdeuute HON IG'S KALFSSOE P
Restaurant DORRIUS
ZATERDAG 1 FEBRUARI 1936
Contract voor dienat mot lacht-
achepen reeda afgealoten?
sas
Trekking Persloterij
Wijziging Pensioenwet
Invoer van witte kool
genomen
Nadere bijzonderheden
1935 slechtste jaar!
1
is maar een X) TBF'
LEEKEPREEKEN
Onder veel belangstelling zyn
Voratin en Prinaea Vrydag
avond van Rotterdam af
vertrokken
Een daartoe strekkend wetsont
werp ia ingediend
Strekking van het nieuwe
ontwerp
Waarom Denemarken naar ons
land mocht exporteeren
BESTUURSLID SI ER TEEL T-
CENTRALE
ONTSLAGKWESTIES BIJ
DE RIJKSMUNT
Aantal auto’s neemt af, consta-
teert de heer Lang
Belangrijke order voor de Rotter-
damache Droogdok My.
AUTOM O B IEL
TENTOONST E L LING
AMSTERDAM - 31 JAN 7m 9 FEBR
SLUITING ZONDAG 9 FEBR 5
Beroepen ongegrond verklaard
Loonsverlaging in kleeding-
industrie voorgesteld
zee in ziekenhuizen op-
van wie
Ik 1
6
in
dat
LIBRA
o W
op
Minister Gelissen
o
F
t
4
&r
RA
Ucafoell
ba
N.
Aan den minister van Defensie wordt opge
dragen het toezicht over de fabrieken en be
waarplaatsen van vuurwerken, daar op naleving
der voorwaarden beter het Departement kan
toezien dan de gemeentebesturen.
Ingediend la een wetsontwerp tot wijziging
van de Hinderwet.
De Standard Vacuum-Oil Cy te New
York heeft bü de Rotterdamsche Droogdok
Mij. een tankboot van 15000 B. R. T. be
steld. Deze bestelling verschaft aan duizen
den arbeid.
steeds voortdurende
excessieve heffingen.
Naar Reuter uit Genua meldt, heeft volgens
de bladen dr. Eckener. de commandant van de
Graf Zeppelin, die momenteel aldaar vertoeft,
met vertegenwoordigers van een Nederlandecbe
maatschappij een contract afgesloten voor het
stichten van een dienst met luchtschepen tus-
schen Nederland en Ned.-Indlé.
Van de andere Inzittenden liepen mevrouw
Lubbers, sinds koet te Amsterdam woonachtig
alsmede haar beide dochters van ongeveer 16
en 17 jaar verwondingen op. Mevrouw Lubbers*
was er bet ergst aan toe; ds meisjes werden
lichter gewond. Alle drie zijn naar de Maria»
stichtlng te Haarlem vervoerd. De chauffeur
yan de taxi, de beer Koreneef ulL Den Haag,
kreeg verschillende hoofdwonden, welke in de
Maria-stichting te Haarlem verbonden zijn.
-De belde auto's zijn eenigen tijd na het on
geval met behulp van een kraanwagen wegge
sleept en door de politie in beslag genomen.
Het eerste ondersoek werd geftid door Rijks
politie uit Amsterdam, die toevallig met een
auto op eenigen afstand achter dë taxi reed,
toen het ongeval gebeurde.
Vrijdagmorgen omstreeks elf uur heeft op de
Leidschestrsat te Hlllegotn een ernstige botsing
plaats gehad tusachen twee personenauto's, ten
gevolge van het feit, dat een van deze beide wa*
gens op de tramrails slipte.
In den eenen auto, ‘n wagen voor zes personen,
komende uit 's-Gravenhage en op weg naar Am
sterdam. zaten in totaal zeven personen, terwijl
zich in den anderen auto, komende uit Haarlem,
alleen de chauffeur bevond.
De botsing was zeer hevig; beide wagens wer
den ernstig beschadigd.
Van de inrittetxfen van den Haagschen wagen
werden zes personen gewond. Vier hunner wer
den met beenbreuken en andere ernstige fractu
ren naar de Mariastlchting te Haarlem vervoerd,
terwijl een andere ernstig gewonde werd over
gebracht naar het Academisch Ziekenhuis te
Leiden. De zesde gewonde, de chauffeur van
den Haagschen wagen, kon ter plaatse verbon
den worden, slecht één Inzittende bekwam geen
letsel.
De bestuurder van den Haarlemschen auto
werd naar t Diaconessen-ziekenhuis te Haarlem
overgebracht.
en
WJ
en
en
en
i
O. I. Vewebwrgwal b. h. •pul, tustotosu
RLATB DU JOUA IN LA CAATB
s.
Vrijdagavond is HM. de Koningin in gezel
schap van H.K.H. Prinses Juliana met den trein
van 6.11 uur van het station DJ*, te Rotterdam
naar Tirol vertrekken.
Visschertj
der
Dr
viel op
de
Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging
van enkele artikelen der Pensioenwet.
In de eerste plaats wordt voorgesteld om.
wanneer de wedde of de som der wedden op of
beneden 400 Is gedaald, het ambtenaarschap
in den sin der Pensioenwet alleen verloren te
doen gaan, wanneer de belanghebbende zulks
uitdrukkelijk verlangt.
Voorts worden ook pensioengerechtigd ge
maakt personen, die als directeur, leeraar of
in eenlg andere betrekking In vasten dienst
zijn verbonden aan bijzondere middelbare scho
len voor meisjes.
Ten aanzien van art. 69 is een aanvulling
voorgesteld, volgens welke bij de beperking van
pensioenen, wanneer het gezamenlijk bedrag
dier pensioenen ƒ4000 en voor zoover gewezen
ministers betreft, ƒ6000 overschrijdt, rekening
kan warden gehouden, wanneer een lijdelijk®
korting op een dier pensioenen is verleend.
Voor bijzondere leeraren en onderwijzers, die
het ambtenaarschap verliezen op grond van een
der redenen vermeld in de artikelen 88 en 89
der Pensioenwet, zal volgens een nieuw voor
gesteld lidt van art. 95 ook behoud van uitzicht
op gezlnspensioen kunnen worden verzekerd.
Verder wordt een verlaging voorgesteld van
de jaarlijksche bijdrage van het Rijk aan het
Pensioenfonds in dier voege, dat die bijdrage
is bepaald op f 31500 000 over de jaren 1929
tot en met 1932, op 23.400.000 over de jaren
1933 en 1934 en op ƒ25.400.000 over 1935 en vol
gende jaren.
Ten slotte wordt voorgesteld met terugwer
kende kracht tot 1 Juli 1925 te doen vervallen
de tweede volzin van het vijfde lid van art.
LXXXIV der wet van 28 Mei 1925. Volgens het
bepaalde in dien volzin blijft teiA-aanzien van
den diensttijd, ter zake waarvan-'-een op grond
van het bepaalde in den eersten volzin verval
len wachtgeldvervangend pensioen is genoten
geweest, het eerste lid van art 59 der Pen-
6
Het was de voorzitter van de RAI-, de heer
J. Leonard Lang, die de autoriteiten en andere
genoodlgden welkom heette en In het bijzonder
den minister dankte voor den steun, aan den
Nederlaodschen automobielhandel verleend,
door zijn bereidverklaring de openingsplechtig
heid te wiyen verrichten.
De R.A.I.-tentoonstelling wordt zoo zeide
spr. verder in de kringen van onzen handel
mln of meer beschouwd als de aanvang van
een nieüw verkoopseizoen. En het Is dan ook
te begrijpen, dat wij ons allen de vraag stel-
een bewondering, een vereering.
De aanrijding werd veroorzaakt door den uit
de richting Haarlem komenden personenauto,
waarin zich alleen de chauffeur bevond. Deze
had aanvankelijk rechts van den weg gereden,
doch was. kort voor de ontmoeting met den
anderen auto een taxi, van een onderneming,
welke een geregelden passagiersdlenst tusachen
Den Haag en Amsterdam onderhoudt gaan
slingeren.
Beide auto's werden door de botsing aeer
zwaar beschadigd: de bestuurder van den auto,
die het ongeluk heeft veroorzaakt, de heer
Schut, wonende aan de Keizersgracht te Am
sterdam. Is naar het Dlaconessenhuto te Haar
lem overgebracht. Van den anderen auto werd
de ongeveer 40-jarige mejuffrouw Tammer» te
Den Haag woonachtig, zwaar gekwetst. Zij la
naar het Academisch Ziekenhuis te Leiden ver
voerd.
rioenwet bulten toepassing voor de beoordeellng
van het recht op en het bedrag van later te
verleenen uitgesteld pensioen. Dit voorschrift
is aldus ultgelegd, dat de door het vervallen
van bedoeld pensioen vrijgekomen diensttijd
slechts kan medetellen voor de beoordeellng
van het recht op en het bedrag van het uitge
steld pensioen uit de met afloopend pensioen
verlaten betrekking (beslissing Centrale Raad
van Beroep van 4 October 19321. Er Is naar
de meening van de regeering geen enkele re
den om bet over den betrokken diensttijd aan
vankelijk levenslang toegekend pensioen, dat
daarna in vele gevallen een tijdelijk pensioen
werd en na eenigen tijd vervalt, niet later In
anderen vorm te doen herleven. Maar dan over
de geheele lün en niet slechts In den vorm van
een uitgestelcj pensioen, dat bovendien nog be
perkt wordt tot een bepaalde functie.
Onder groote belangstelling, mede
uit officieele kringen, heeft Vrijdag
middag de Minister van Handel,
Nijverheid en Scheepvaart, Z. Exc.
Prof. DrTTr. H. C. J. H. Gelissen,
in het gebouw der R.A.L aan de
Ferdinand Bolstraat te Amsterdam,
de 25ste automobieltentoonstelling
geopend.
GEOPEND van 10» m 5 n m »an 8 n.m. 10 am
Vrijdagmiddag deed bet Ambtenarengerecht
te Utrecht, waarvan president was mr. H. van
Haerlngen. uitspraak in de procedures van twee
werklieden bij de Rijksmunt, die ontslagen wa
ren.
De eerste klager Van W. was in beroep geko
men tegen het ontslag, dat gegeven was op
grond van niet voldoende vertrouwen, dat hij In
zijn functie als moorman-smelter moest genieten.
Zooals men zich zal herinneren hield een en
ander verband met de verbreking van het zegel
van een smeltkroes, waarin oude rljksdaaldera
werden versmolten, terwijl hij alleen in het
smeltlokaal was. Overwogen werd ook, dat Van
W in 1932 verdacht werd specie uit den kroes te
hebben willen ontvreemden.
Het Ambtenarengerecht- achtte het ontslag niet
in strijd met het Algemeen Ambtenaren-regle-
ment en verklaarde bet beroep ongegrond.
De tweede klager L. was in tüdelüken dienst
en was in beroep gekomen, omdat de reden van
ontslag niet medegedeeld was en hem geen ge
tuigschrift verleend sou zijn.
Ook dit beroep werd ongegrond verklaard,
waarbij werd overwogen, dat geen getuigschrift
was geweigerd, maar wel in dien sin, zooals L
had geéischt, terwijl de bepaling omtrent een
omschreven getuigschrift niet van toepassing la
bij ontslag van werklieden In tijdelijken dienst.
len: „Wat zal dit nieuwe seizoen ons brengen?”
Een vraag, waarop het antwoord eerst later
zal blijken, doch door het organlseeren dezer
tentoonstelling trachten wij dit antwoord In
voor den Nederlandschen automobielhandel
gunstlgen zin te beïnvloeden.
Toen „het besluit, om in 1936 weder een
automobieltentoonstelling te houden, was
gevallen, heb Ik mij, aldus de heer Lapg,
afgevraagd, hoe de handel op dit besluit
zou reageeren, of deze handel ten volle
zou medewerken, de uitvoering van dit be
sluit mogelijk te maken op de wijle als voor
het welslagen noodig to.
Het antwoord op deze vraag geeft de
straks te openen tentoonstelling, welke ten
duidelijkste de grootsche wijze, waarop bet
bestuur bij zijn streven werd gesteund,
demonstreert.
Het was elf minuten over zessen precies
op tijd toen de trein zich in beweging zette.
HM. de Konincin boog zich uit het raampje
en wuifde bij bet vertrek eveneens de juichende
menigte toe.
5
De werkgevers in het kleedlngbedrijf hebben
den vakbonden voorgesteld de op 15 Februari
eindigende CA.O. te vervangen door een nieuwe,
die om. een loonsverlaging van ca. 10 pCt. bevat.
De heer A. F. Bronzing, directeur
der Stoomvaart Mi). „Nederland",
heeft op zijn reis naar Nederlandsch-
Indië hij vertrok Vrijdag met
het m.z. „Mamix van St. Aldegon-
de" van Genua naar Batavia de
gelegenheid benut Dr. Eckener, die
op het oogenblik aan de Riviera
vertoeft, te Genua te ontmoeten en
met hem een bespreking te hebben
over de reeds lang bestaande
plannen van het Syndicaat voor
luchtschipverkeer met Nederlandzch-
Indië, waarvan de heer Bronsing
voorzitter is. Tevoren heeft de heer
Bronsing op zijn reis naar Genua
een bezoek gebracht aan Friedrichs
hafen en aldaar op de werf de
nieuwe Zeppelin in oogenzehouw ge
nomen.
Zooals gezegd. 1935 waz een deer dhgunstlg
Jaar, dat echter het vertrouwen in de toekomst
niet heeft vernietigd. En vol moed en hoop
wordt bet nieuwe seizoen nu weer met deze
tentoonstelling ingezet, ter bevordering van het
gebruik van motorvoértuigeft.
De Minister heeft hierna de tentoonstelling
geopend verklaard.
o
Omtrent het ernstig auto-ongeval, dat Vrij
dagmorgen op de Leldscheetraat onder de ge
meente Hlllegom is geschied, vernemen wü
nader, dat de botsing tusachen beide auto's
plaats had tegenover de bloembollenschuur van
den heer Hulseboech.
Om zes uur arriveerde de koninklijke a®to
voor het station. Reeds lang tevoren waren de
loopers uitgeleid en was de trein voorgereden.
Eenlge leden van de hofhouding hadden reeds
in het voor HM. bestemde rijtuig een ge
wonen Mltropa-wag<en plaats genomen.
Op het perron waren ter uitgeleide aanwezig
de burgemeester van Rotterdam, mr. Drooglee-
ver Fortuyn en de hoofdcommissaris van po
litie alsmede de stationschef de heer Luslnk
en de inspecteur van het vervoerwezen. Ir. Breu-
telman, die de reis tot Getdermalsen zou mede-
maken.
Ir. Pot zou te Geldermalsen den hoofd-ln-
specteur Ir. Breukelman vervangen en den trein
uitgeleide doen tot de Duitsche grens.
De politie aorgde voor een ruime afzetting;
het publiek stond in rjjen-dik opgesteld.
Het was even voor zes uur de repen plons
de zonder ophouden toen de koninklijke
auto, voorafgegaan door de motorbrigade der
Rotterdamsche politie, voor het station arri
veerde.
Allereerst^ steeg" uit den wagen H.K.H. Prin
ses Juliana, die gekleed was in een zwarten
mantel, waarna HM. de Koningin den auto
verliet. De vorstin was gekleed In een grij.shflge
mantel.
Na begroeting door burgemeester en hoofd
commissaris wandelden de vorstelijke personen
het perron op, toegejuicht door het publiek.
HM. de Koningin dankte met een buiging, ter
wijl H.K.H. Prinses Juliana de menigte met
Haar hand toewuifde.
Voordat de vorstinnen plaats namen in het
rjjtulg, onderhield Hare Majesteit zich nog met
den burgemeester.
In de memorie van toelichting wordt gewezen
op de in 1909 en 1913 ingediende en deze week
Ingetrokken wetsontwerpen tot wijziging der
Hinderwet en betreffende de Riolenwet. Thans
is opnieuw de vraag onder de oogen gezien,
welke wettelijke voorzieningen in het belang
van de bestrijding der waterverontreiniging
noodig zijn.
De in 1934 Ingestelde Commissie inzake de'
waterverontreiniging is ultgenoodigd, over de
eventueel te treffen wettelijke voorzieningen
tegen waterverontreiniging van voorlichting te
dienen.
Andere wijzigingen, opgenomen in het oude
ontwerp van 1909 zijn voor een groot deel op
genomen in het nieuwe wetsontwerp, dat in
hoofdzaak de volgende strekking heeft:
<n».
tejy
sH
er slechts één God ta tot wiens eer de mensch
is geschapen en dat de wet Gods hangt aan
twee geboden: de liefde tot Hem en tot dan
naaste, dat dtft voor hem, die eenmaal het ge
loof heeft, de godsdienst ie samen te vat
ten in dit eene woord: liefde!
Hoe hoopvol en angstwekkend tevens blijft
deze waarheid voor alle tijden, niet het minst
voor den onzen. Liefde is den eersten mensch
bij de schepping ingestort; liefde heeft heel
de menschheld altijd bezield; het ie de groote
hartstocht, de drijfveer, de motor van alle ge
slachten. Ook in onzen tijd kan men geen ge
sprek aanhooren, geen blad of boek in de hand
nemen, geen film of tooneelstuk zien, of de
liefde speelt er een hoofdrol. Maar nog altijd
is liefde ook het meest misbruikte woord; nog
altijd is naastenliefde het groote struikelblok
voor het christendom. Thans echter in txnge-
keerden zin als In den catacomben tijd. Toen
maals kostte bet ontzaglijke moeite de heide
nen tot de liefdeleer te brengen; maar eenmaal
daartoe bekeerd, volbrachten de eerste chris
tenen de wet met al de vurigheid van conver-
tteten. En de nog niet bekeerden zagen het
wonder van naastenliefde aan: meesters, die
hun slaven als broeders behandelden; rijken,
die den armen mededeelden; gezonden, die zie
ken liefderijk verpleegden. En zij riepen in ver
bazing uit: ziet hoe zij elkander beminnen!
Verbazing wekte nieuwsgierigheid, nieuwsgie
righeid leergierigheid: zoo prikkelde de onder
linge liefde der christenen de overigen tot ken
de nieuwe leer; zóó werd de
groote propagandiste van
Dit wijst op vertrouwen in de toekomst en
zulks stemt hoopvol in de, ook voor den auto
mobielhandel. zeer ongunstige tijdsomstandig
heden. Ook deze, tot voor enkele jaren bloeien
de tak van handel lijdt in hooge mate aan de
algemeens ziekte dezer orisistUden. zoodnt
krachtige saneeringspogingen zuilen moeten
worden gedaan om wellicht onherstelbaar ver
der onheil te voorkomen, en waarbij de mede
werking de> Regeering bezwaarlijk zal kunnen
worden gemist.
Het jaar 1935 Is, tot rtu toe, zeker het slecht*
ste jaar geweest, dat de automobielhandel en
alles, wat met dien handel verband houdt, heeft
medegemaakt. Dit is niet uitsluitend een recht-
streeksch gevolg der nog
algemeene crisis; ook de
welke den gebruikers van automobielen werden
opgelegd en welke ook in 1935 nog werden ver
zwaard, hadden een ongunstlgen invloed
den verkoop van automobielen.
de opsomming van de inrichtingen in artikel
2 der Hinderwet aan te vullen en te verdui
delijken;
een plaataelljke verordening mogeiyk te ma
ken, ook indien niet in de gemeente zelve,
maar In de nabijheid daarvan een Inrichting
aanwezig is, waarin belanghebbenden het be
drijf kunnen uitoefenen;
aan omwonenden, die van een inrichting hin
der ondervinden, het recht toe te kennen, op
legging van nieuwe voorwaarden te verzoeken
en tegen niet inwilliging van dat verzoek bij
de Kroon in beroep te komen;
het toedicht, in artikel 24 der Hinderwet aan
den Minister van Defensie opgedragen, eenlgs-
zlns uit te breiden;
aan de Hinderwet voor zoover noodig te on
derwerpen de industrieele ondernemingen, op-
gericht ten tijde, dat voor haar oprichting nog
geen vergunning vereischt werd.
In verband met berichten, volgens welke we
gens gebrek aan witte kool, de grondstof voor
zutfrkool, db zuurkoolfabrikanten te Langen-
dijk de laatste weken nog belangrijke hoeveel
heden witte kool uit Denemarken Invoeren,
welke import een zeer ongewoon verschijnsel
wordt genoemd, verklaarde men ons ter bevoeg-
der plaatse, dat er een misoogst is geweest met
betrekking tot de witte kool, die wordt gepro
duceerd om te dienen als grondstof voor de
zuurkool, welke hier ten lande wordt geconsu
meerd.
Daardoor was de hoeveelheid witte kool niet
toereikend. Dit is de reden, waarom kool uit
Denemarken wordt Ingevoerd. Deze Invoer, deel
de men voorts mede, is echter van weinig be-
teekenls. Voorheen was er geen invoer van
witte kool uit Denemarken, maar wel Is vroe
ger wel eens kool uit het Rijnland geïmpor
teerd.
Vrijdagavond is in het American-Hotel te
Amsterdam ten overstaan van notaris Van DJjk
de trekking gehouden van de loterij van het
Nationaal Comité van Nederland voor de Vatl-
caansche Wereldtentoonstelling 1936 van de
Katholieke Pers.
De hoofdprijs het landhuis V
no. 21022, de Chrysler Plymouth op 13841,
Opel op 7223, het radlo-toestel op 9642 en de
belde salcn-ameublementen op 29592 en 7753.
nlsmaklng met
naastenliefde de
het christendom.
Hoe staat onze tijd daarmee? Het gebod der
naastenliefde is uit de traditie aan iedereen
bekend; maar in plaats van een aantrekkings
kracht to het een verwijt geworden. De helde-
nen van on2en t\jd wijzen de christenen na en
zeggen: ziet hoe zij elkander haten en belaste
ren, tegenwerken en achtervolgen; ho^ de een
zich boven den ander verheft; hoe de een den
ander van zijn plaats dringt; hoe zü de armen
met minachting, althans met verveling bekij
ken; hoe zij zich achter hooge belastingen en
openbaren steun verschuilen om zich aan de
liefdadigheid te onttrekken; hoe zü zelfs de
charitatieve vereeniglngen misbruiken om den
baas te spelen over de minst bedeelden en om
aan maatschappelijke relaties te komen:
één woord, ziet hoe zü in niets van ons ver
schillen en zü noemen zich nog wel volgelingen
van Hem die gezegd heeft: bemint uw even
naaste gelük u zelf!
Beschamend is de practük van ontelbare
christenen. Wanneer er terecht geklaagd wordt
over te trage uitbreiding van het Godsrük op
aarde dan to dit voornamelük te wüten aan
het gebrek aan naastenliefde onder hen, voor
wie deze liefde het hoogste gebod moest rijn.
Nooit heeft het christendom sinds den tijd van
Nero beter kans gehad dan nu; wü leven in
een wereld vol verwarring en tegenstrijdigheid;
heel de samenleving wordt door wVrkloceheld
en economische malaise geteisterd. Wanneer
het leger van christenen, dat honderden mll-
lloenen telt, zich zou verheffen boven alle
vernuftige economische stelsels en berekenin
gen, welke tot nu toe schandelijk hebben ge
faald en de wereld tot een chaos hebben ge
in wendig* bracbt; wanneer dat leger van christenen tot
eenlge wet en levensstijl weer zou nemen de
beoefening der naastenliefde, dan zou het chris
tendom weer even snel opbloeien als In den
tüd der catacomben en met dien geestelijken
bloei zou een nieuwe welvaart gepaard gaan,
zooals Indertüd het christendom Europa tot een
hooge beschaving heeft gebracht.
Ziedaar waarom het zoo belangrijk is,
onze maatschappü het woord van Paulus be
grijpt en in practük brengt: de volheid der wet
te de liefde.
De Minister van Landbouw en
heeft benoemd tot lid van het bestuur
Stichting Nederlahdsché Slerteeltcentrale
A. 3. Verhage te Haarlem.
ys er één woord, dat meer gebruikt en ook
I meer misbruikt wordt dan het wtoord llef-
-■■de? In den zuiveren vorm drukt het t
schoonste uit wat een mensch is ingeschapen:
een genegen
heid'voor een persoon of een zaak zóó groot,
dat men niet rust voordat men daarvan in het
volledige bezit is gekomen of er zich zoo innig
mogelük mee verbonden heeft.
Liefde In den rillveren vorm deinst voor niets
terug: etocht het voorwerp onzer genegenheid,
dat wü moeite doen het te benaderen: geen
afstand to ons te groot, ggen vermoeienis te
zwaar; kost het geld het in stand te houden:
echte liefde put zich tot het laatste uit; al wat
bet object onzer genegenheid vennooit stemt
ons tot vreugde, al wat het schaadt doet ons
Pün,
Zóó bezien to er veel valechheid in wat leder
uur van den dag „liefde" genoemd wordt. Onze
moderne tüd verstaat een woord, waarmee de
onechte liefde juist geteekend wordt: filmlief
de. Het is de vluchtige verliefdheid, de kort
stondige zinsbegoocheling, de dierlüke passie,
die twee personen van verschillend geslacht
voor een wüle liü elkaar drüft ♦oor een be
dwelmenden roes van zingenot om ze, na be
vrediging eener ongezonde nieuwsgierigheid of
na de spoedige verflauwing van een verachen
prikkel weer onvoldaan en brandend van nieu
we begeerten uiteen te doen gaan. Zulke gene
genheden hebben met liefde niets te maken;
zü zün slechts beleedigingen van het zuivere
begrip. Zü missen de wezenskenmerken der
ware liefde nl. toewijding, overgave, zelfverloo
chening en trouw.
Heeft de menschheld door alle tijden heen
het verschil tusschen de zuivere en valsche lief
de gekend; is oprechte vriendschap en zuivere
huwriükstrouw, ook al kwam zü zeldzaam voor
of liever juist daarom zelfs door de oude hei-
densche dichters verheerlükt, één vorm van
liefde, hoewel geheel passend bü de mensche-
lüke natuur en vóortspruitend uit de gescha
pen wereldorde, to ons eerst door het christen
dom geleerd en door Christus’ navolgers In
practük gebracht nJ. de naastenliefde. Die leer
is het groote struikelblok en tevens de groote
triumph van het christendom geworden. Het
was voor de zelfzuchtige trotsche heidenen een
harde leer. Neem den Romeinschen burger, die
zich lid voelde van het wereldrük. Hü erkende
maar, één macht boven zich nJ. den Staat,
voor welks heil hü alles, zelfs zün leven over
had. Overigens wtos hü zün eigen meester: hü
heerechte over zün vrouw, had het volledige
beschikkingsrecht over zün kinderen, behan
delde zün slaven als zün persoonlük eigendom.
Al wat zün land en zün eigen belang in den
weg stond was zün vüand; een beleediging
moest hü :met gelüke munt betalen anders
te doen ware laf en eerloos. Daar komt een
nieuwe godsdienst en schrijft voor beleedigin
gen te vergeven, geen kwaad met kwaad te
vergelden; den arme mee te deelen van zün
overvloed, ja, den arme zün broeder te be
handelen. In den slaaf moest hü een broeder
in Christus zien! De Tien Geboden Gods wa
ren nog te aanvaarden; trouwens, 1-
sprak de stem van het geweten, dat deze na
tuurwet de ware moest zün en reeds vele hel-
densebe dichters en filoeophen hadden geleerd,
dat stelen, liegen en bedriegen, moorden en
overspel plegen was^ de góden tergen. Maar
Paulus’ Brief aan diezelfde Romeinen moet
voor hen een harde noot zün geweest; trou-
aéns, wanneer de apostel der heidenen niet
van de dringende noodzakelükheid om het volk
van Rome tot de leer der naastenliefde te bren
gen, overtuigd was geweest, zou hü daaraan
sooveel tüd niet hebben besteed. Maar die
noodzakelükheid ligt voor de hand en dringt
rich zelfs nu nog aan ons op. Broeders, schrijft
Paulus aan die van Rome: weest elkander gilets
anders schuldig dan dat gü elkander bemint.
En dan citeert hü de tien geboden, de grond
wet voor het leven van lederen mensch om dan
ineens deze verrassende wending te nemen;
welk gebod ge ook neemt, het Is vervat In dit
ééne woord: bemint uw naaste gelük uzelf! Bü
de volmaakte naastenliefde is het kwaad uit
gesloten; daarom to de liefde de volheid van
de wet.
Laten wü ons eens Indenken, wat deze woor
den voer goedwillende, maar nog in den hei-
denschen gees^ verstrikte menschen moeten be-
teekend hebben. Welk een geweldigen tweestrijd
moet die leer der naastenliefde niet hebben ge
wekt. En toch to Juist deze liefdeleer een der
machtigste wapenen In» den strüd van het
christendom geweest.
Hoe was het mogelük, dat eenlge tientallen
mannen uit Palestina den grondslag legden
voor een godsdienst, die na enkele eeuwen in
heel <ft toenmalig bekende wereld zou door
dringen en thans, na twintig eeuwen nog den
toon aangeeft in het geestesleven, een gods
dienst die niets aantrekkelüka had voor den
toenmallgen mensch en'ntet zooals de leer
van Mahomed zich aanpaste aan de menta
liteit dergenen, voor wie ze gepredikt werd?
Wü kunnen ons In dezen tüd gemakkelük
Voorstellen hoe naar den mensch gesproken
wanhopig het voor het handjevol leerlingen
vsn Christus geweest moet zün. om het hel
dendom van het geweldige Romelnsche impe
rium tot den christelüken godsdienst te bren-
8en. Gesteld dat er in onzen tüd een dozün
mannen ópstond met het doel om alle inwoners
Van het Britsche wereldrük tot een nieuwen
Bodedienst over te halen, een goddienst die
Been enkel materieel voordeel bood, enkel
elschen stelde, waaraan slechts door zwtoren
«trüd tegen eigen menschelüke neigingen was
te voldoen. Wie zou zulken idealisten eenlge
kans geven? Zouden zü niet in minder dan
•een tüd door den openbaren spot zün afge-
“makt, of wel als ordeverstoorders of geestes-
kranken worden opgesloten?
Zeker, het Is de bovennatuurlüke genade ge
weest, welke de eerste predikers van het
christendom heeft bijgestaan. Maar zü gebruik
ten voor hun doe! gewone, natuurlüke midde-
zü predikten met woord en daad en hiel
den niet op de goedwlllenden te overreden, dat
Wü moeten uitsluitend als gevolg van dese
laatstgenoemde omstandigheid constateeren,
dat de toename van het aantal automobielen
in Nederland thans reeds aan het afnemen is.
een ernstig verschünsel, omdat de dichtheid
van automobielen, d.«x het aantal automobie
len per büvoorbeeld 100 Inwoners in Neder
land nog lang niet gelük to aan die van andere
economisch ontwikkelde landen. En, indien dit
verschünsel blüvend zou zün, zou zulks betee-
kenen, dat Nederland den achterstand bü die
andere landen niet alleen niet Inhaalt, doch zelfs
vergroot. Een. niet alleen vogr hst motorverkeer,
verontrustend feit!
De 25ste RAI-tentoonstelling i« gelukkig, in
haar ulteriük, geen ymerspiegeling van dexe
weinig opwekkende omstandigheden. Zü de
monstreert veeleer het volle vertrouwen op
betere tijden.