wet SIVAN. 25ste Autotentoonstelling het R.A.I.-gebouw De volheid der FAMEUSW /-f rat j r Nieuwe tankboot besteld Luchtverkeer op Indië KONINGIN NAAR TIROL WIJZIGING HINDERWET VOORGESTELD MIN. GELISSEN VERRICH1 PLECHTIGHEID ERNSTIGE AUTOBOTSING TE HILLEGOM 4 tfrat is die rdeuute HON IG'S KALFSSOE P Restaurant DORRIUS ZATERDAG 1 FEBRUARI 1936 Contract voor dienat mot lacht- achepen reeda afgealoten? sas Trekking Persloterij Wijziging Pensioenwet Invoer van witte kool genomen Nadere bijzonderheden 1935 slechtste jaar! 1 is maar een X) TBF' LEEKEPREEKEN Onder veel belangstelling zyn Voratin en Prinaea Vrydag avond van Rotterdam af vertrokken Een daartoe strekkend wetsont werp ia ingediend Strekking van het nieuwe ontwerp Waarom Denemarken naar ons land mocht exporteeren BESTUURSLID SI ER TEEL T- CENTRALE ONTSLAGKWESTIES BIJ DE RIJKSMUNT Aantal auto’s neemt af, consta- teert de heer Lang Belangrijke order voor de Rotter- damache Droogdok My. AUTOM O B IEL TENTOONST E L LING AMSTERDAM - 31 JAN 7m 9 FEBR SLUITING ZONDAG 9 FEBR 5 Beroepen ongegrond verklaard Loonsverlaging in kleeding- industrie voorgesteld zee in ziekenhuizen op- van wie Ik 1 6 in dat LIBRA o W op Minister Gelissen o F t 4 &r RA Ucafoell ba N. Aan den minister van Defensie wordt opge dragen het toezicht over de fabrieken en be waarplaatsen van vuurwerken, daar op naleving der voorwaarden beter het Departement kan toezien dan de gemeentebesturen. Ingediend la een wetsontwerp tot wijziging van de Hinderwet. De Standard Vacuum-Oil Cy te New York heeft bü de Rotterdamsche Droogdok Mij. een tankboot van 15000 B. R. T. be steld. Deze bestelling verschaft aan duizen den arbeid. steeds voortdurende excessieve heffingen. Naar Reuter uit Genua meldt, heeft volgens de bladen dr. Eckener. de commandant van de Graf Zeppelin, die momenteel aldaar vertoeft, met vertegenwoordigers van een Nederlandecbe maatschappij een contract afgesloten voor het stichten van een dienst met luchtschepen tus- schen Nederland en Ned.-Indlé. Van de andere Inzittenden liepen mevrouw Lubbers, sinds koet te Amsterdam woonachtig alsmede haar beide dochters van ongeveer 16 en 17 jaar verwondingen op. Mevrouw Lubbers* was er bet ergst aan toe; ds meisjes werden lichter gewond. Alle drie zijn naar de Maria» stichtlng te Haarlem vervoerd. De chauffeur yan de taxi, de beer Koreneef ulL Den Haag, kreeg verschillende hoofdwonden, welke in de Maria-stichting te Haarlem verbonden zijn. -De belde auto's zijn eenigen tijd na het on geval met behulp van een kraanwagen wegge sleept en door de politie in beslag genomen. Het eerste ondersoek werd geftid door Rijks politie uit Amsterdam, die toevallig met een auto op eenigen afstand achter dë taxi reed, toen het ongeval gebeurde. Vrijdagmorgen omstreeks elf uur heeft op de Leidschestrsat te Hlllegotn een ernstige botsing plaats gehad tusachen twee personenauto's, ten gevolge van het feit, dat een van deze beide wa* gens op de tramrails slipte. In den eenen auto, ‘n wagen voor zes personen, komende uit 's-Gravenhage en op weg naar Am sterdam. zaten in totaal zeven personen, terwijl zich in den anderen auto, komende uit Haarlem, alleen de chauffeur bevond. De botsing was zeer hevig; beide wagens wer den ernstig beschadigd. Van de inrittetxfen van den Haagschen wagen werden zes personen gewond. Vier hunner wer den met beenbreuken en andere ernstige fractu ren naar de Mariastlchting te Haarlem vervoerd, terwijl een andere ernstig gewonde werd over gebracht naar het Academisch Ziekenhuis te Leiden. De zesde gewonde, de chauffeur van den Haagschen wagen, kon ter plaatse verbon den worden, slecht één Inzittende bekwam geen letsel. De bestuurder van den Haarlemschen auto werd naar t Diaconessen-ziekenhuis te Haarlem overgebracht. en WJ en en en i O. I. Vewebwrgwal b. h. •pul, tustotosu RLATB DU JOUA IN LA CAATB s. Vrijdagavond is HM. de Koningin in gezel schap van H.K.H. Prinses Juliana met den trein van 6.11 uur van het station DJ*, te Rotterdam naar Tirol vertrekken. Visschertj der Dr viel op de Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging van enkele artikelen der Pensioenwet. In de eerste plaats wordt voorgesteld om. wanneer de wedde of de som der wedden op of beneden 400 Is gedaald, het ambtenaarschap in den sin der Pensioenwet alleen verloren te doen gaan, wanneer de belanghebbende zulks uitdrukkelijk verlangt. Voorts worden ook pensioengerechtigd ge maakt personen, die als directeur, leeraar of in eenlg andere betrekking In vasten dienst zijn verbonden aan bijzondere middelbare scho len voor meisjes. Ten aanzien van art. 69 is een aanvulling voorgesteld, volgens welke bij de beperking van pensioenen, wanneer het gezamenlijk bedrag dier pensioenen ƒ4000 en voor zoover gewezen ministers betreft, ƒ6000 overschrijdt, rekening kan warden gehouden, wanneer een lijdelijk® korting op een dier pensioenen is verleend. Voor bijzondere leeraren en onderwijzers, die het ambtenaarschap verliezen op grond van een der redenen vermeld in de artikelen 88 en 89 der Pensioenwet, zal volgens een nieuw voor gesteld lidt van art. 95 ook behoud van uitzicht op gezlnspensioen kunnen worden verzekerd. Verder wordt een verlaging voorgesteld van de jaarlijksche bijdrage van het Rijk aan het Pensioenfonds in dier voege, dat die bijdrage is bepaald op f 31500 000 over de jaren 1929 tot en met 1932, op 23.400.000 over de jaren 1933 en 1934 en op ƒ25.400.000 over 1935 en vol gende jaren. Ten slotte wordt voorgesteld met terugwer kende kracht tot 1 Juli 1925 te doen vervallen de tweede volzin van het vijfde lid van art. LXXXIV der wet van 28 Mei 1925. Volgens het bepaalde in dien volzin blijft teiA-aanzien van den diensttijd, ter zake waarvan-'-een op grond van het bepaalde in den eersten volzin verval len wachtgeldvervangend pensioen is genoten geweest, het eerste lid van art 59 der Pen- 6 Het was de voorzitter van de RAI-, de heer J. Leonard Lang, die de autoriteiten en andere genoodlgden welkom heette en In het bijzonder den minister dankte voor den steun, aan den Nederlaodschen automobielhandel verleend, door zijn bereidverklaring de openingsplechtig heid te wiyen verrichten. De R.A.I.-tentoonstelling wordt zoo zeide spr. verder in de kringen van onzen handel mln of meer beschouwd als de aanvang van een nieüw verkoopseizoen. En het Is dan ook te begrijpen, dat wij ons allen de vraag stel- een bewondering, een vereering. De aanrijding werd veroorzaakt door den uit de richting Haarlem komenden personenauto, waarin zich alleen de chauffeur bevond. Deze had aanvankelijk rechts van den weg gereden, doch was. kort voor de ontmoeting met den anderen auto een taxi, van een onderneming, welke een geregelden passagiersdlenst tusachen Den Haag en Amsterdam onderhoudt gaan slingeren. Beide auto's werden door de botsing aeer zwaar beschadigd: de bestuurder van den auto, die het ongeluk heeft veroorzaakt, de heer Schut, wonende aan de Keizersgracht te Am sterdam. Is naar het Dlaconessenhuto te Haar lem overgebracht. Van den anderen auto werd de ongeveer 40-jarige mejuffrouw Tammer» te Den Haag woonachtig, zwaar gekwetst. Zij la naar het Academisch Ziekenhuis te Leiden ver voerd. rioenwet bulten toepassing voor de beoordeellng van het recht op en het bedrag van later te verleenen uitgesteld pensioen. Dit voorschrift is aldus ultgelegd, dat de door het vervallen van bedoeld pensioen vrijgekomen diensttijd slechts kan medetellen voor de beoordeellng van het recht op en het bedrag van het uitge steld pensioen uit de met afloopend pensioen verlaten betrekking (beslissing Centrale Raad van Beroep van 4 October 19321. Er Is naar de meening van de regeering geen enkele re den om bet over den betrokken diensttijd aan vankelijk levenslang toegekend pensioen, dat daarna in vele gevallen een tijdelijk pensioen werd en na eenigen tijd vervalt, niet later In anderen vorm te doen herleven. Maar dan over de geheele lün en niet slechts In den vorm van een uitgestelcj pensioen, dat bovendien nog be perkt wordt tot een bepaalde functie. Onder groote belangstelling, mede uit officieele kringen, heeft Vrijdag middag de Minister van Handel, Nijverheid en Scheepvaart, Z. Exc. Prof. DrTTr. H. C. J. H. Gelissen, in het gebouw der R.A.L aan de Ferdinand Bolstraat te Amsterdam, de 25ste automobieltentoonstelling geopend. GEOPEND van 10» m 5 n m »an 8 n.m. 10 am Vrijdagmiddag deed bet Ambtenarengerecht te Utrecht, waarvan president was mr. H. van Haerlngen. uitspraak in de procedures van twee werklieden bij de Rijksmunt, die ontslagen wa ren. De eerste klager Van W. was in beroep geko men tegen het ontslag, dat gegeven was op grond van niet voldoende vertrouwen, dat hij In zijn functie als moorman-smelter moest genieten. Zooals men zich zal herinneren hield een en ander verband met de verbreking van het zegel van een smeltkroes, waarin oude rljksdaaldera werden versmolten, terwijl hij alleen in het smeltlokaal was. Overwogen werd ook, dat Van W in 1932 verdacht werd specie uit den kroes te hebben willen ontvreemden. Het Ambtenarengerecht- achtte het ontslag niet in strijd met het Algemeen Ambtenaren-regle- ment en verklaarde bet beroep ongegrond. De tweede klager L. was in tüdelüken dienst en was in beroep gekomen, omdat de reden van ontslag niet medegedeeld was en hem geen ge tuigschrift verleend sou zijn. Ook dit beroep werd ongegrond verklaard, waarbij werd overwogen, dat geen getuigschrift was geweigerd, maar wel in dien sin, zooals L had geéischt, terwijl de bepaling omtrent een omschreven getuigschrift niet van toepassing la bij ontslag van werklieden In tijdelijken dienst. len: „Wat zal dit nieuwe seizoen ons brengen?” Een vraag, waarop het antwoord eerst later zal blijken, doch door het organlseeren dezer tentoonstelling trachten wij dit antwoord In voor den Nederlandschen automobielhandel gunstlgen zin te beïnvloeden. Toen „het besluit, om in 1936 weder een automobieltentoonstelling te houden, was gevallen, heb Ik mij, aldus de heer Lapg, afgevraagd, hoe de handel op dit besluit zou reageeren, of deze handel ten volle zou medewerken, de uitvoering van dit be sluit mogelijk te maken op de wijle als voor het welslagen noodig to. Het antwoord op deze vraag geeft de straks te openen tentoonstelling, welke ten duidelijkste de grootsche wijze, waarop bet bestuur bij zijn streven werd gesteund, demonstreert. Het was elf minuten over zessen precies op tijd toen de trein zich in beweging zette. HM. de Konincin boog zich uit het raampje en wuifde bij bet vertrek eveneens de juichende menigte toe. 5 De werkgevers in het kleedlngbedrijf hebben den vakbonden voorgesteld de op 15 Februari eindigende CA.O. te vervangen door een nieuwe, die om. een loonsverlaging van ca. 10 pCt. bevat. De heer A. F. Bronzing, directeur der Stoomvaart Mi). „Nederland", heeft op zijn reis naar Nederlandsch- Indië hij vertrok Vrijdag met het m.z. „Mamix van St. Aldegon- de" van Genua naar Batavia de gelegenheid benut Dr. Eckener, die op het oogenblik aan de Riviera vertoeft, te Genua te ontmoeten en met hem een bespreking te hebben over de reeds lang bestaande plannen van het Syndicaat voor luchtschipverkeer met Nederlandzch- Indië, waarvan de heer Bronsing voorzitter is. Tevoren heeft de heer Bronsing op zijn reis naar Genua een bezoek gebracht aan Friedrichs hafen en aldaar op de werf de nieuwe Zeppelin in oogenzehouw ge nomen. Zooals gezegd. 1935 waz een deer dhgunstlg Jaar, dat echter het vertrouwen in de toekomst niet heeft vernietigd. En vol moed en hoop wordt bet nieuwe seizoen nu weer met deze tentoonstelling ingezet, ter bevordering van het gebruik van motorvoértuigeft. De Minister heeft hierna de tentoonstelling geopend verklaard. o Omtrent het ernstig auto-ongeval, dat Vrij dagmorgen op de Leldscheetraat onder de ge meente Hlllegom is geschied, vernemen wü nader, dat de botsing tusachen beide auto's plaats had tegenover de bloembollenschuur van den heer Hulseboech. Om zes uur arriveerde de koninklijke a®to voor het station. Reeds lang tevoren waren de loopers uitgeleid en was de trein voorgereden. Eenlge leden van de hofhouding hadden reeds in het voor HM. bestemde rijtuig een ge wonen Mltropa-wag<en plaats genomen. Op het perron waren ter uitgeleide aanwezig de burgemeester van Rotterdam, mr. Drooglee- ver Fortuyn en de hoofdcommissaris van po litie alsmede de stationschef de heer Luslnk en de inspecteur van het vervoerwezen. Ir. Breu- telman, die de reis tot Getdermalsen zou mede- maken. Ir. Pot zou te Geldermalsen den hoofd-ln- specteur Ir. Breukelman vervangen en den trein uitgeleide doen tot de Duitsche grens. De politie aorgde voor een ruime afzetting; het publiek stond in rjjen-dik opgesteld. Het was even voor zes uur de repen plons de zonder ophouden toen de koninklijke auto, voorafgegaan door de motorbrigade der Rotterdamsche politie, voor het station arri veerde. Allereerst^ steeg" uit den wagen H.K.H. Prin ses Juliana, die gekleed was in een zwarten mantel, waarna HM. de Koningin den auto verliet. De vorstin was gekleed In een grij.shflge mantel. Na begroeting door burgemeester en hoofd commissaris wandelden de vorstelijke personen het perron op, toegejuicht door het publiek. HM. de Koningin dankte met een buiging, ter wijl H.K.H. Prinses Juliana de menigte met Haar hand toewuifde. Voordat de vorstinnen plaats namen in het rjjtulg, onderhield Hare Majesteit zich nog met den burgemeester. In de memorie van toelichting wordt gewezen op de in 1909 en 1913 ingediende en deze week Ingetrokken wetsontwerpen tot wijziging der Hinderwet en betreffende de Riolenwet. Thans is opnieuw de vraag onder de oogen gezien, welke wettelijke voorzieningen in het belang van de bestrijding der waterverontreiniging noodig zijn. De in 1934 Ingestelde Commissie inzake de' waterverontreiniging is ultgenoodigd, over de eventueel te treffen wettelijke voorzieningen tegen waterverontreiniging van voorlichting te dienen. Andere wijzigingen, opgenomen in het oude ontwerp van 1909 zijn voor een groot deel op genomen in het nieuwe wetsontwerp, dat in hoofdzaak de volgende strekking heeft: <n». tejy sH er slechts één God ta tot wiens eer de mensch is geschapen en dat de wet Gods hangt aan twee geboden: de liefde tot Hem en tot dan naaste, dat dtft voor hem, die eenmaal het ge loof heeft, de godsdienst ie samen te vat ten in dit eene woord: liefde! Hoe hoopvol en angstwekkend tevens blijft deze waarheid voor alle tijden, niet het minst voor den onzen. Liefde is den eersten mensch bij de schepping ingestort; liefde heeft heel de menschheld altijd bezield; het ie de groote hartstocht, de drijfveer, de motor van alle ge slachten. Ook in onzen tijd kan men geen ge sprek aanhooren, geen blad of boek in de hand nemen, geen film of tooneelstuk zien, of de liefde speelt er een hoofdrol. Maar nog altijd is liefde ook het meest misbruikte woord; nog altijd is naastenliefde het groote struikelblok voor het christendom. Thans echter in txnge- keerden zin als In den catacomben tijd. Toen maals kostte bet ontzaglijke moeite de heide nen tot de liefdeleer te brengen; maar eenmaal daartoe bekeerd, volbrachten de eerste chris tenen de wet met al de vurigheid van conver- tteten. En de nog niet bekeerden zagen het wonder van naastenliefde aan: meesters, die hun slaven als broeders behandelden; rijken, die den armen mededeelden; gezonden, die zie ken liefderijk verpleegden. En zij riepen in ver bazing uit: ziet hoe zij elkander beminnen! Verbazing wekte nieuwsgierigheid, nieuwsgie righeid leergierigheid: zoo prikkelde de onder linge liefde der christenen de overigen tot ken de nieuwe leer; zóó werd de groote propagandiste van Dit wijst op vertrouwen in de toekomst en zulks stemt hoopvol in de, ook voor den auto mobielhandel. zeer ongunstige tijdsomstandig heden. Ook deze, tot voor enkele jaren bloeien de tak van handel lijdt in hooge mate aan de algemeens ziekte dezer orisistUden. zoodnt krachtige saneeringspogingen zuilen moeten worden gedaan om wellicht onherstelbaar ver der onheil te voorkomen, en waarbij de mede werking de> Regeering bezwaarlijk zal kunnen worden gemist. Het jaar 1935 Is, tot rtu toe, zeker het slecht* ste jaar geweest, dat de automobielhandel en alles, wat met dien handel verband houdt, heeft medegemaakt. Dit is niet uitsluitend een recht- streeksch gevolg der nog algemeene crisis; ook de welke den gebruikers van automobielen werden opgelegd en welke ook in 1935 nog werden ver zwaard, hadden een ongunstlgen invloed den verkoop van automobielen. de opsomming van de inrichtingen in artikel 2 der Hinderwet aan te vullen en te verdui delijken; een plaataelljke verordening mogeiyk te ma ken, ook indien niet in de gemeente zelve, maar In de nabijheid daarvan een Inrichting aanwezig is, waarin belanghebbenden het be drijf kunnen uitoefenen; aan omwonenden, die van een inrichting hin der ondervinden, het recht toe te kennen, op legging van nieuwe voorwaarden te verzoeken en tegen niet inwilliging van dat verzoek bij de Kroon in beroep te komen; het toedicht, in artikel 24 der Hinderwet aan den Minister van Defensie opgedragen, eenlgs- zlns uit te breiden; aan de Hinderwet voor zoover noodig te on derwerpen de industrieele ondernemingen, op- gericht ten tijde, dat voor haar oprichting nog geen vergunning vereischt werd. In verband met berichten, volgens welke we gens gebrek aan witte kool, de grondstof voor zutfrkool, db zuurkoolfabrikanten te Langen- dijk de laatste weken nog belangrijke hoeveel heden witte kool uit Denemarken Invoeren, welke import een zeer ongewoon verschijnsel wordt genoemd, verklaarde men ons ter bevoeg- der plaatse, dat er een misoogst is geweest met betrekking tot de witte kool, die wordt gepro duceerd om te dienen als grondstof voor de zuurkool, welke hier ten lande wordt geconsu meerd. Daardoor was de hoeveelheid witte kool niet toereikend. Dit is de reden, waarom kool uit Denemarken wordt Ingevoerd. Deze Invoer, deel de men voorts mede, is echter van weinig be- teekenls. Voorheen was er geen invoer van witte kool uit Denemarken, maar wel Is vroe ger wel eens kool uit het Rijnland geïmpor teerd. Vrijdagavond is in het American-Hotel te Amsterdam ten overstaan van notaris Van DJjk de trekking gehouden van de loterij van het Nationaal Comité van Nederland voor de Vatl- caansche Wereldtentoonstelling 1936 van de Katholieke Pers. De hoofdprijs het landhuis V no. 21022, de Chrysler Plymouth op 13841, Opel op 7223, het radlo-toestel op 9642 en de belde salcn-ameublementen op 29592 en 7753. nlsmaklng met naastenliefde de het christendom. Hoe staat onze tijd daarmee? Het gebod der naastenliefde is uit de traditie aan iedereen bekend; maar in plaats van een aantrekkings kracht to het een verwijt geworden. De helde- nen van on2en t\jd wijzen de christenen na en zeggen: ziet hoe zij elkander haten en belaste ren, tegenwerken en achtervolgen; ho^ de een zich boven den ander verheft; hoe de een den ander van zijn plaats dringt; hoe zü de armen met minachting, althans met verveling bekij ken; hoe zij zich achter hooge belastingen en openbaren steun verschuilen om zich aan de liefdadigheid te onttrekken; hoe zü zelfs de charitatieve vereeniglngen misbruiken om den baas te spelen over de minst bedeelden en om aan maatschappelijke relaties te komen: één woord, ziet hoe zü in niets van ons ver schillen en zü noemen zich nog wel volgelingen van Hem die gezegd heeft: bemint uw even naaste gelük u zelf! Beschamend is de practük van ontelbare christenen. Wanneer er terecht geklaagd wordt over te trage uitbreiding van het Godsrük op aarde dan to dit voornamelük te wüten aan het gebrek aan naastenliefde onder hen, voor wie deze liefde het hoogste gebod moest rijn. Nooit heeft het christendom sinds den tijd van Nero beter kans gehad dan nu; wü leven in een wereld vol verwarring en tegenstrijdigheid; heel de samenleving wordt door wVrkloceheld en economische malaise geteisterd. Wanneer het leger van christenen, dat honderden mll- lloenen telt, zich zou verheffen boven alle vernuftige economische stelsels en berekenin gen, welke tot nu toe schandelijk hebben ge faald en de wereld tot een chaos hebben ge in wendig* bracbt; wanneer dat leger van christenen tot eenlge wet en levensstijl weer zou nemen de beoefening der naastenliefde, dan zou het chris tendom weer even snel opbloeien als In den tüd der catacomben en met dien geestelijken bloei zou een nieuwe welvaart gepaard gaan, zooals Indertüd het christendom Europa tot een hooge beschaving heeft gebracht. Ziedaar waarom het zoo belangrijk is, onze maatschappü het woord van Paulus be grijpt en in practük brengt: de volheid der wet te de liefde. De Minister van Landbouw en heeft benoemd tot lid van het bestuur Stichting Nederlahdsché Slerteeltcentrale A. 3. Verhage te Haarlem. ys er één woord, dat meer gebruikt en ook I meer misbruikt wordt dan het wtoord llef- -■■de? In den zuiveren vorm drukt het t schoonste uit wat een mensch is ingeschapen: een genegen heid'voor een persoon of een zaak zóó groot, dat men niet rust voordat men daarvan in het volledige bezit is gekomen of er zich zoo innig mogelük mee verbonden heeft. Liefde In den rillveren vorm deinst voor niets terug: etocht het voorwerp onzer genegenheid, dat wü moeite doen het te benaderen: geen afstand to ons te groot, ggen vermoeienis te zwaar; kost het geld het in stand te houden: echte liefde put zich tot het laatste uit; al wat bet object onzer genegenheid vennooit stemt ons tot vreugde, al wat het schaadt doet ons Pün, Zóó bezien to er veel valechheid in wat leder uur van den dag „liefde" genoemd wordt. Onze moderne tüd verstaat een woord, waarmee de onechte liefde juist geteekend wordt: filmlief de. Het is de vluchtige verliefdheid, de kort stondige zinsbegoocheling, de dierlüke passie, die twee personen van verschillend geslacht voor een wüle liü elkaar drüft ♦oor een be dwelmenden roes van zingenot om ze, na be vrediging eener ongezonde nieuwsgierigheid of na de spoedige verflauwing van een verachen prikkel weer onvoldaan en brandend van nieu we begeerten uiteen te doen gaan. Zulke gene genheden hebben met liefde niets te maken; zü zün slechts beleedigingen van het zuivere begrip. Zü missen de wezenskenmerken der ware liefde nl. toewijding, overgave, zelfverloo chening en trouw. Heeft de menschheld door alle tijden heen het verschil tusschen de zuivere en valsche lief de gekend; is oprechte vriendschap en zuivere huwriükstrouw, ook al kwam zü zeldzaam voor of liever juist daarom zelfs door de oude hei- densche dichters verheerlükt, één vorm van liefde, hoewel geheel passend bü de mensche- lüke natuur en vóortspruitend uit de gescha pen wereldorde, to ons eerst door het christen dom geleerd en door Christus’ navolgers In practük gebracht nJ. de naastenliefde. Die leer is het groote struikelblok en tevens de groote triumph van het christendom geworden. Het was voor de zelfzuchtige trotsche heidenen een harde leer. Neem den Romeinschen burger, die zich lid voelde van het wereldrük. Hü erkende maar, één macht boven zich nJ. den Staat, voor welks heil hü alles, zelfs zün leven over had. Overigens wtos hü zün eigen meester: hü heerechte over zün vrouw, had het volledige beschikkingsrecht over zün kinderen, behan delde zün slaven als zün persoonlük eigendom. Al wat zün land en zün eigen belang in den weg stond was zün vüand; een beleediging moest hü :met gelüke munt betalen anders te doen ware laf en eerloos. Daar komt een nieuwe godsdienst en schrijft voor beleedigin gen te vergeven, geen kwaad met kwaad te vergelden; den arme mee te deelen van zün overvloed, ja, den arme zün broeder te be handelen. In den slaaf moest hü een broeder in Christus zien! De Tien Geboden Gods wa ren nog te aanvaarden; trouwens, 1- sprak de stem van het geweten, dat deze na tuurwet de ware moest zün en reeds vele hel- densebe dichters en filoeophen hadden geleerd, dat stelen, liegen en bedriegen, moorden en overspel plegen was^ de góden tergen. Maar Paulus’ Brief aan diezelfde Romeinen moet voor hen een harde noot zün geweest; trou- aéns, wanneer de apostel der heidenen niet van de dringende noodzakelükheid om het volk van Rome tot de leer der naastenliefde te bren gen, overtuigd was geweest, zou hü daaraan sooveel tüd niet hebben besteed. Maar die noodzakelükheid ligt voor de hand en dringt rich zelfs nu nog aan ons op. Broeders, schrijft Paulus aan die van Rome: weest elkander gilets anders schuldig dan dat gü elkander bemint. En dan citeert hü de tien geboden, de grond wet voor het leven van lederen mensch om dan ineens deze verrassende wending te nemen; welk gebod ge ook neemt, het Is vervat In dit ééne woord: bemint uw naaste gelük uzelf! Bü de volmaakte naastenliefde is het kwaad uit gesloten; daarom to de liefde de volheid van de wet. Laten wü ons eens Indenken, wat deze woor den voer goedwillende, maar nog in den hei- denschen gees^ verstrikte menschen moeten be- teekend hebben. Welk een geweldigen tweestrijd moet die leer der naastenliefde niet hebben ge wekt. En toch to Juist deze liefdeleer een der machtigste wapenen In» den strüd van het christendom geweest. Hoe was het mogelük, dat eenlge tientallen mannen uit Palestina den grondslag legden voor een godsdienst, die na enkele eeuwen in heel <ft toenmalig bekende wereld zou door dringen en thans, na twintig eeuwen nog den toon aangeeft in het geestesleven, een gods dienst die niets aantrekkelüka had voor den toenmallgen mensch en'ntet zooals de leer van Mahomed zich aanpaste aan de menta liteit dergenen, voor wie ze gepredikt werd? Wü kunnen ons In dezen tüd gemakkelük Voorstellen hoe naar den mensch gesproken wanhopig het voor het handjevol leerlingen vsn Christus geweest moet zün. om het hel dendom van het geweldige Romelnsche impe rium tot den christelüken godsdienst te bren- 8en. Gesteld dat er in onzen tüd een dozün mannen ópstond met het doel om alle inwoners Van het Britsche wereldrük tot een nieuwen Bodedienst over te halen, een goddienst die Been enkel materieel voordeel bood, enkel elschen stelde, waaraan slechts door zwtoren «trüd tegen eigen menschelüke neigingen was te voldoen. Wie zou zulken idealisten eenlge kans geven? Zouden zü niet in minder dan •een tüd door den openbaren spot zün afge- “makt, of wel als ordeverstoorders of geestes- kranken worden opgesloten? Zeker, het Is de bovennatuurlüke genade ge weest, welke de eerste predikers van het christendom heeft bijgestaan. Maar zü gebruik ten voor hun doe! gewone, natuurlüke midde- zü predikten met woord en daad en hiel den niet op de goedwlllenden te overreden, dat Wü moeten uitsluitend als gevolg van dese laatstgenoemde omstandigheid constateeren, dat de toename van het aantal automobielen in Nederland thans reeds aan het afnemen is. een ernstig verschünsel, omdat de dichtheid van automobielen, d.«x het aantal automobie len per büvoorbeeld 100 Inwoners in Neder land nog lang niet gelük to aan die van andere economisch ontwikkelde landen. En, indien dit verschünsel blüvend zou zün, zou zulks betee- kenen, dat Nederland den achterstand bü die andere landen niet alleen niet Inhaalt, doch zelfs vergroot. Een. niet alleen vogr hst motorverkeer, verontrustend feit! De 25ste RAI-tentoonstelling i« gelukkig, in haar ulteriük, geen ymerspiegeling van dexe weinig opwekkende omstandigheden. Zü de monstreert veeleer het volle vertrouwen op betere tijden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 5