en
I
De^ijf en twintigste R.A.I
tentoonstelling
0
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
gezinnen
I
- I
MODERNE INDUSTRIE EN
KOETSWERKBOUW
Plaats dan een „Omroeper”
voor 80.
fi
BW
Accessoire* op de R.A.L
Singer
Lindbergh Touring Car
Hat
geoutilleerde garage-bedryf
Studebaker
Goodyear
De stroomlijnwagens
Botch
Hupmobile
Marrit
Austin en Willyt
Minerva
Kromhout
De carroeeerieën werden thane
hoofdaakelijk van plaatstaal
International en Burring N.A.G.
MAANDAG 3 FEBRUARI 1934
DAMMEN
prestatie
CLUBKAMP1OENSCHAP VAN
NEDERLAND
-
Gezellig Samenzijn kampioen
1
W
Spelmoment uK den Morland-hockeywodsérBd Zesd
de automo-
De N. Kromhout Motoren fabriek D. Goed
koop Jr. exposeert op etend 45 een 40-peraoons
trambus met 68 PK. Kromhout Dieselmotor, ty-
heel
verliest
fraaie wagens sullen zeker met belangstelling
morden bezichtigd, temeer daar de prijzen erg
meevallen.
De
hoort
Zuid
itelU
Ne
kleed
km
mldd
stras
een i
kome
voorn
buaae
Ree
uur
in de
borde
nn
spreul
Naa
woord
door 1
pen
dan
mr,
«Onze
rterk"
voor i
Van
•che v
de vai
Op
Plaats
kxc. i
mlntat
van b
lieke 1
Pe N.V. H. Englebert’s Automobielhandel te
Den Haag expoeeert op stand 128 het nieuwe
International-chassis. waarvan, meer dan vijf
tig verschillende modellen varieerend van 500
tot 12.000 KG. draagvermogen en van 6000 tot
25.000 KG. trekvermogen kunnen worden ge
leverd. -
De Intematlonal-fabriek steunt op een erva
ring van 35 jaren en het behoeft dus geen ver
wonderen, dat de producten van deze fabriek
■eer gevraagd zijn.
Op stand 129 wordt de Büsslng-NAG., voor
zien van Diesel-motoren, geëxposeerd. Deze
motoren zijn van een geheel nieuwe construc
tie, waarmee men met de jongste ervaringen op
Op stand 11 expoeeert de firma van Rossum
en Co. te Den Haag de bekende Goodyear-ban-
den, ballonbanden, alrwheelbanden, motorben
den, truckbanden en binnenbanden, die op
Java in Nederlandsch-Indlë worden geprodu
ceerd. Men heeft hier dus met Nederlandsen
fabrikaat te doen, iets waardoor de populariteit
van dit merk zeker nog zal toenemen.
85 PK. Kromhout Dieselmotor, type 5—LW, met
Fluid flywheel en Wilson preselective versnel
lingsbak en een Kromhout tractor-chassis met
51 PK. Dieselmotor, geschikt voor een netto-
last van acht ton.
Daar chassis en motoren geheel in de eigen
fabriek worden vervaardigd, is dit tevens de
eerste maal, dat een Diesel-chassis van Neder-
landsch fabrikaat op de R. A. L verschijnt.
Verder worden tentoongesteld enkele Krom
hout LW—Dieselmotoren, waaronder een doorge
zaagde driecyllnder motor, type 3LW en een
kleine viercyllnder Dieselmotor, type 4LK.
Vooral deze kleine motor aal groote aandacht
trekken, doordat hierin de zuinigheid en be
drijfszekerheid van den Diesel samen gaan met
den nistigen, soepeien gang van den benzine
motor.
Niet alleen de hoofdstad, maar geheel
Nederland staat eigenlijk deze week in het
teek en van de vijf en twintigste RA.L-
tentoonstelling, die duizenden naar het
groote gebouw aan de Ferdinand Bolstraat,
waar de nieuwste snufjes op automobiel -
gabled te zien zijn, trekt.
Van de modellen, die de N.V. Eerste Voor-
burgaohe Autohandel op stand 139 tentoonstelt,
vraagt een groote reiswagen van de Lindbergh
Touring Oar (directeur H. J? A van "Olffenj
te Ahisterdam speciale aandacht Het Is een
Stewart-touringcar met een carrosserie gebouwd
door de firma van Leersum te Hilversum, die
plaats biedt aan dertig personen. De wagen,
geheel op Engelsche wijze ingericht is zeer
comfortabel en alles beeft men zoo gecon
strueerd, dat de reHigera het zoo gemakkelijk
mogeljjk hebben. Na de RAX zal deze wagen
in gebruik Worden genomen.
Van de Nederlanders, die te Davos aan
de wereldkampioenschappen deelna-
men, leverde Langedlik de beste
De nieuwe Studebakers, die geïmporteerd wor
den door de N. V. Internationale Automobiel-
maatschappU te Den Haag vindt men op stand
61. Er zjjn twee modellen, n. 1. de 8-cyllnder
President, met 115 P k.-motor, waarvan een vjjf-
persoons vierdeurs Cruising Sedan geëxposeerd
wordt en de 6-cyllnder Dictator met 90 PK«
motor. Hiervan ziet men op de R. A. I. een
vljf-persoons vierdeurs Sedan, een tweepersoons
Coupé, een vjjfpersoons vierdeurs Cruising Se
dan en een vjjfpersoons vierdeurs Cruising Se
dan de Luxe. t
Alle Studebakers hebben een geheel stalen
carrosserie, en hebben behalve de gewone Dtcta-
tor-sedan, o. a. onafhankelijke voorveerlng
freewheeling versnellingsbak met overdrive.
arrosserie waarbinnen de
spoedig tot orkaankracht
dan ook boe langer boe
De
winddruk
meer terrein.
Het enkele jaren geleden tegen het gesloten
rijtuig bestaande bezwaar dat de ventilatie öf
véél te sterk óf geheel onvoldoende was, is
«hans volkomen opgeheven door toepassing van
een verstelbare zijruit in het voorportier, die
tal Menie. volmaakt tochtvrije luchtverver-
schlng levert.
De 's-Gravenhaagsche Automoblel-Import-
MaatschappU vraagt op stand 83 de aandacht
van de R A I.-bezoekers voor de Hupmobile,
waarvan men 6- en 8-cyIinder-types aantreft
met verschillende carrosserieën, die alle zeer
ruim zijn, zooals een vierdeurs sedan voor zes
personen, een ooupé-cabriolet voor drie personen
met dlckey-seat en een zespersoons sedan-ca-
briolet met vier deuren. De wagens kan men
eventueel ook verkrijgen met aangebouwden kof
fer.
Het bezwaar tegen de plaatstalen carrosserie
dat zij als klankbodem op de trillingen van het
algemeene mouvement reageerde, wordt thans
volkomen te niet gedaan door een behandeling
van de binnenzijde der platen met een plas
tische substantie, die elke geluldstrilling on
derdrukt.
Overigens vormen deze carrosserlën zulk een
solide en weinig tot trillen geneigd geheel, dat
men in de betere uitvoeringen van de v'
deurs-sedan de middenstijlen tusseben de por
tieren geheel heeft kunnen laten vervallen.
Wat meer zegt: bij een der geëxposeerde plaat-
staalconstructles zal men zelfs kunnen ontdek
ken, dat het stalen koetswerk het chasslaraam
overbodig heeft gemaakt. Motor en transmissie
worden hier eenvoudig gemonteerd op enkele
verspannlngen tusseben de stalen rail die den
benedenrand van de koetswerkconstructle
vormt I
Een goed ding is, dat er meer bezadigdheid
in de stroomlijnbeweging gekomen is. Het
ulterlljk schoon is er op vooruitgegaan.
Bovendien Is er geen sprake meer van belem-
r-*rd uitricht op den weg, het comfort is van
dien aard, dat het ook In het groot-tourisme
niets meer te wensch^n overlaat en bjj vele koete-
werktypen treft men ruime bergplaatsen voor
de bagage en de reservewielen aan. die geheel
binnen het koetswerk vallen en dus geen af
breuk doen aan „de lijn".
af dealing automoblel-toebehooren
tot' de hmlainwaa iTflglmleu van deze
tentoonstelling. Meer dan ooit geeft zij den
bezoeker een inzicht tot welk een omvang
het goed geoutilleerde garagebedrijf zich heeft
ontwikkeld.
De tjjd ligt inderdaad heel ver achter ons
waarin de garagehouder zijn cliënten kon ge
rieven met eens voorraad benzine en smeer»
olie en een werkplaatsje voor het verwisselen
en repareeren van banden of het aandraaien
van losloopende moeren.
Het moderne bedrijf stelt andere eiseben en
deze show zal nog uitvoeriger dan de vorige
tentoonstelling doen zien, welk een Instrumen
tarium er vereischt wordt om bijv, revisies aan
den motor en de transmissieorganen op vak
kundige wijze enzonder noodelooee tjjdsver-
spilllng uit te voeren.
Op verscheidene stands zal men een keur
van kostbare precisiemeet-instrumenten aan
treffen om de lastig meetbare ovale uitslijting
van cylinders A prima vista te kunnen afle
zen. r
Tot het zware garage-gereedschap behoofen
verplaatsbare takels, liften voor lucht- of
oliedruk, waarmede de zwaarste wagen voor
insnectle-doeleinden tot manshoogte wordt OP*
De N.V. Minerva Automobielen te Amster
dam brengt van dit bekende Belgische merk op
stand 70 os. een 4-cylinder, type Y4. Conduite
Interieur met 4/5 plaatsen, een zeer economl-
schen wagen. Daarnaast trekt een 25 PK., 8 cy
linder met carrosserie Conduite Interieur de
Luxe voor 6/7 personen de aandacht, terwijl
eveneens de 40 PK. 8-cyllnder Conduite Inte-
het gebied van de Diesel-motoren rekening
beeft gehouden, terwijl men door een spectale
motevophanging heeft gezorgd, dat de trillin
gen niet op bet chassis worden overgebracht.
Een van de populaire Engelsche wagens, de
Austin, geïmporteerd door de firma H. C. L.
Sleberg wordt op stand 69 geëxposeerd. Van
deze smaakvol en degelijk uitgevoerde en uitge
ruste wagens is de Austin Sedan, welk model
het afgeloopen jaar zeer veel opgang gemaakt
heeft, de kleinste. Van de grootere typen heeft
de Austin Ten een gewijzigd model, waarvan op
de R. A I. een Saloon de Luxe, vier deuren
met schuifdak opgesteld is. Van de Austin Light
Twelve kan men een gedeeltelijk opengewerkt
chassis sten, waardoor men een duidelijk beeld
van de constructie krijgt.
De Willys heeft verschillende technische en
model verandering en. Van dit merk zjjn o. m.
een vlerdeur standaard sedan, een sedan
luxe en een coupé aanwezig.
In onze R.A.I.-biJlage hebben wjj reeds ge
wezen op de bijzonderheden, die verschillende
op de tentoonstelling geëxposeerde automobie
len kenmerken. Er zijn echter nog meer mer
ken, die de aandacht verdienen.
Wat de moderne industrie b.v. op het oogen-
bllk op het gebied van koetswerkbouw op de
11. A L te zien geeft is eenvoudig fabelachtig.
De carrosserlën worden thans hoofdzakelljk
van plaatstaal geconstrueerd en door middel
van enorme hydraulische persen weet men het
•tugge materiaal in een minimaal aantal be
werkingen te fateoeneeren tot eiken gewensch-
ten vorm. Nimmer zag men koetswerken, zoo
elegant en vlot van lijn als thans, nu de koets-
werk-artist, in dienst van den massa produ-
eent, zjjn modellen in plaatstaal laat verme
nigvuldigen door de hydraulische pers.
Aan deze ultra-moderne techniek heeft de
stroomljjn-carroeserie baar algemeene verbrei
ding te danken. Immers, de gebogen lijnen en
rondingen van dit koetswerk-type kunnen
door andere constructiemethoden en met ander
materiaal et in t geheel niet öf slechts tegen
buitensporige kosten benaderd worden. Behalve
bet voordeel van een ideale vormgeving heeft
plaatstaal bovendien de eigenschap dat het
buitengewone soliditeit paart aan licht gewicht.
Het dood gewicht van den auto is daardoor de
laatste jaren belangrijk verminderd en met
motoren van gelijke capaciteit bereikt men dus
thans hoogere snelheden bjj een verminderd
brandstofverbruik.
Deze hoogere snelheid, die bij auto’s uit de
mldden-prijsklaase de 100 KM. met eenige
Minmeters overtreft, heeft natuurlijk aanleiding
<egeven tot de algemeene voorkeur voor bet
gesloten koetswerk.
open
al
Zoo expoeeert de N.V. Morris' Automobiel
fabrieken te Delft op stand 57 verschillende
fraaie modellen van de gerenommeerde Morris
automobielen. Zoo vtndtr'men hier Sedan-mo-
dellen met openschuifbaar dak van de Morris
/en Four en de Morrls-Twelve-Föur, belde
met vier cylinder-motoren en van de Morris
Twenty Tlve met een zes cylinder motor. De
wagens zijn uitgerust'met hydraulische remmen
en achokbrekers, aangebouwde hydraulische
cricks. Voorts hebben zij onspllnterbaar glas en
echt'lederen bekleedlng. Verder expoeeert men
op dezen stand een Morris Elght-tweeritttr en
Morris Eight-Coach, belde met vier cylinder-
motoren en eveneens keurig uitgerust.
Op stand 93 riet men os. twee Morris Com
mercial-chassis en een Morris EUht-bestelwa-
gen.
De Blnger-modellen, die Ancheton’s Automo-
btel-MU. te Amsterdam op stand 40 naar voren
brengt, staan In het middelpunt der belang
stelling, daar het nieuwe Bantamtype uiterst
economisch in het gebruik is en buitengewoon
fraai uitgevoerd. De Singer Coach de Luxe en
Sedan de Luxe hebben een cyllnderinhoud van
ongeveer een liter, zijn uitgerust met hydrauli
sche remmen en achokbrekers en hebben een
benzineverbruik van 7 liter op 100 kilometer.
Voorts exposeert deze firma van dit Engelsche
merk een tweepersoons Sport Speedster, terwijl
ook een Slnger-bestelwagen op Bantam-chassis,
die evenwel wegens plaatsgebrek niet kon wor
rier- aen (jefcxpogeCTd, m den handel wordt ge
bracht.
Da wandwlsportvaraeniging .Da Vierdaagscha* hield haar
aarstan wandeltocht van dit seizoen. De deelnemers op
den Boulevard te Schevenlngen
0-2
2- 0
1—1
3— 0
0—2
2-0
2-0
1—1
1—1
Gezellig Samenzijn
Constant
Zwart-Wit
j
blelwereld vooral zoo’n belangrijke plaats heb
ben veroverd en die in Nederland worden ge-
importeerii door de N.V. Willem van RUn te
Amsterdam, is stand 12 Ingericht. Op allerlei
gebieden van ontsteking, verlichting en electri-
citelten, worden de Bosch-apparaten, die hier
geëxposeerd zjjn gebruikt. Zjj zjjn zoo bekend,
dat wjj er hier zeker geen opsomming van be
hoeven te geven.
1.
2.
3.
A
5.
e
c
v
ti
Da Nad. Fox-tarriar Club haaft ta
Utrecht een ddbmstch gehouden. De
eerste- en tweede prijswinnaar com-
pllmenteeren alkagr
Cd
Te Amsterdam werd Zondag de belangrijke
oompetltle-wedstrljd tumichan Gezellig Samen
zijn, Amsterdam, tltelhoudster en Constant,
Rotterdam, om het clubkampioenschap van Ne
derland hoofdklasse gespeeld, die door de Am
sterdammers met 128 werd gewonnen.
Gezellig Samenzijn Constant
J. H. VosG. van der Waals
W. Rustenburg—J. van der Doe
J. J« Kwaad—J. Coster
H. de Boer—K. Boosten
J. J. Bedolla—D. Winkelman
J. van Kralingen—Ph. J. Ham
C. J. Lochtenberg—J. Glelen
A M. ter Wal—A. M. Olsen
A J. P. van der VeldeJ. Geerling
H. Spoelstra—M. Jansen
getild; hydraulische persen voor het monteeren
van massieve rubberbanden, rijdende kranen
voor den reddingsdienst, electrisch aangedreven
luchtpompen voor Duco-spult-installatles en
pneumatische waterverstuiflnrichtlngen voor
het schoonmaken van wagens. Behalve deze
installaties, komen in groote garages de rem-
beproevlngsbrug en het apparaat, voor het na
meten en zuiver stellen der wlelopsporing meer
en meer in zwang.
Het garagebedrijf eischt dus hoe langer boe
meer gedegen vakkennis en practische erva
ring, niet alleen op werktuigkundig, maar ook
op electrotechnisch gebied.
De schitterende collectie garagegereedschap-
pen en speciale meetwerktuigen, in de accea-
■oires-afdeellng bijeengebracht, wijst er op. dat
in het moderne bedrijf niet meer op de gis
wordt gewerkt, maar dat men er naar streeft
het prachtige auto-mechanlsme te behandelen1
met alle respect dat voor eep vakkundige ter-
vice noodzakelijk ia
Jhr. mr. Ch. J. M. Ri
landdag van da I
Amsterdam is gehouden. Achter de tafel v.l.n.r.prof. Aaibarse,
mr. Houben, oud-mlnister Steenberghe en Mgr. Poeh
I Burgemeester
I Ven Lenechot
I opende Zater-
dag bet ver-
keershuis dor
V.V.V. te den
Boétoh