en I De^ijf en twintigste R.A.I tentoonstelling 0 Zoekt gij betrouwbaar Personeel? gezinnen I - I MODERNE INDUSTRIE EN KOETSWERKBOUW Plaats dan een „Omroeper” voor 80. fi BW Accessoire* op de R.A.L Singer Lindbergh Touring Car Hat geoutilleerde garage-bedryf Studebaker Goodyear De stroomlijnwagens Botch Hupmobile Marrit Austin en Willyt Minerva Kromhout De carroeeerieën werden thane hoofdaakelijk van plaatstaal International en Burring N.A.G. MAANDAG 3 FEBRUARI 1934 DAMMEN prestatie CLUBKAMP1OENSCHAP VAN NEDERLAND - Gezellig Samenzijn kampioen 1 W Spelmoment uK den Morland-hockeywodsérBd Zesd de automo- De N. Kromhout Motoren fabriek D. Goed koop Jr. exposeert op etend 45 een 40-peraoons trambus met 68 PK. Kromhout Dieselmotor, ty- heel verliest fraaie wagens sullen zeker met belangstelling morden bezichtigd, temeer daar de prijzen erg meevallen. De hoort Zuid itelU Ne kleed km mldd stras een i kome voorn buaae Ree uur in de borde nn spreul Naa woord door 1 pen dan mr, «Onze rterk" voor i Van •che v de vai Op Plaats kxc. i mlntat van b lieke 1 Pe N.V. H. Englebert’s Automobielhandel te Den Haag expoeeert op stand 128 het nieuwe International-chassis. waarvan, meer dan vijf tig verschillende modellen varieerend van 500 tot 12.000 KG. draagvermogen en van 6000 tot 25.000 KG. trekvermogen kunnen worden ge leverd. - De Intematlonal-fabriek steunt op een erva ring van 35 jaren en het behoeft dus geen ver wonderen, dat de producten van deze fabriek ■eer gevraagd zijn. Op stand 129 wordt de Büsslng-NAG., voor zien van Diesel-motoren, geëxposeerd. Deze motoren zijn van een geheel nieuwe construc tie, waarmee men met de jongste ervaringen op Op stand 11 expoeeert de firma van Rossum en Co. te Den Haag de bekende Goodyear-ban- den, ballonbanden, alrwheelbanden, motorben den, truckbanden en binnenbanden, die op Java in Nederlandsch-Indlë worden geprodu ceerd. Men heeft hier dus met Nederlandsen fabrikaat te doen, iets waardoor de populariteit van dit merk zeker nog zal toenemen. 85 PK. Kromhout Dieselmotor, type 5—LW, met Fluid flywheel en Wilson preselective versnel lingsbak en een Kromhout tractor-chassis met 51 PK. Dieselmotor, geschikt voor een netto- last van acht ton. Daar chassis en motoren geheel in de eigen fabriek worden vervaardigd, is dit tevens de eerste maal, dat een Diesel-chassis van Neder- landsch fabrikaat op de R. A. L verschijnt. Verder worden tentoongesteld enkele Krom hout LW—Dieselmotoren, waaronder een doorge zaagde driecyllnder motor, type 3LW en een kleine viercyllnder Dieselmotor, type 4LK. Vooral deze kleine motor aal groote aandacht trekken, doordat hierin de zuinigheid en be drijfszekerheid van den Diesel samen gaan met den nistigen, soepeien gang van den benzine motor. Niet alleen de hoofdstad, maar geheel Nederland staat eigenlijk deze week in het teek en van de vijf en twintigste RA.L- tentoonstelling, die duizenden naar het groote gebouw aan de Ferdinand Bolstraat, waar de nieuwste snufjes op automobiel - gabled te zien zijn, trekt. Van de modellen, die de N.V. Eerste Voor- burgaohe Autohandel op stand 139 tentoonstelt, vraagt een groote reiswagen van de Lindbergh Touring Oar (directeur H. J? A van "Olffenj te Ahisterdam speciale aandacht Het Is een Stewart-touringcar met een carrosserie gebouwd door de firma van Leersum te Hilversum, die plaats biedt aan dertig personen. De wagen, geheel op Engelsche wijze ingericht is zeer comfortabel en alles beeft men zoo gecon strueerd, dat de reHigera het zoo gemakkelijk mogeljjk hebben. Na de RAX zal deze wagen in gebruik Worden genomen. Van de Nederlanders, die te Davos aan de wereldkampioenschappen deelna- men, leverde Langedlik de beste De nieuwe Studebakers, die geïmporteerd wor den door de N. V. Internationale Automobiel- maatschappU te Den Haag vindt men op stand 61. Er zjjn twee modellen, n. 1. de 8-cyllnder President, met 115 P k.-motor, waarvan een vjjf- persoons vierdeurs Cruising Sedan geëxposeerd wordt en de 6-cyllnder Dictator met 90 PK« motor. Hiervan ziet men op de R. A. I. een vljf-persoons vierdeurs Sedan, een tweepersoons Coupé, een vjjfpersoons vierdeurs Cruising Se dan en een vjjfpersoons vierdeurs Cruising Se dan de Luxe. t Alle Studebakers hebben een geheel stalen carrosserie, en hebben behalve de gewone Dtcta- tor-sedan, o. a. onafhankelijke voorveerlng freewheeling versnellingsbak met overdrive. arrosserie waarbinnen de spoedig tot orkaankracht dan ook boe langer boe De winddruk meer terrein. Het enkele jaren geleden tegen het gesloten rijtuig bestaande bezwaar dat de ventilatie öf véél te sterk óf geheel onvoldoende was, is «hans volkomen opgeheven door toepassing van een verstelbare zijruit in het voorportier, die tal Menie. volmaakt tochtvrije luchtverver- schlng levert. De 's-Gravenhaagsche Automoblel-Import- MaatschappU vraagt op stand 83 de aandacht van de R A I.-bezoekers voor de Hupmobile, waarvan men 6- en 8-cyIinder-types aantreft met verschillende carrosserieën, die alle zeer ruim zijn, zooals een vierdeurs sedan voor zes personen, een ooupé-cabriolet voor drie personen met dlckey-seat en een zespersoons sedan-ca- briolet met vier deuren. De wagens kan men eventueel ook verkrijgen met aangebouwden kof fer. Het bezwaar tegen de plaatstalen carrosserie dat zij als klankbodem op de trillingen van het algemeene mouvement reageerde, wordt thans volkomen te niet gedaan door een behandeling van de binnenzijde der platen met een plas tische substantie, die elke geluldstrilling on derdrukt. Overigens vormen deze carrosserlën zulk een solide en weinig tot trillen geneigd geheel, dat men in de betere uitvoeringen van de v' deurs-sedan de middenstijlen tusseben de por tieren geheel heeft kunnen laten vervallen. Wat meer zegt: bij een der geëxposeerde plaat- staalconstructles zal men zelfs kunnen ontdek ken, dat het stalen koetswerk het chasslaraam overbodig heeft gemaakt. Motor en transmissie worden hier eenvoudig gemonteerd op enkele verspannlngen tusseben de stalen rail die den benedenrand van de koetswerkconstructle vormt I Een goed ding is, dat er meer bezadigdheid in de stroomlijnbeweging gekomen is. Het ulterlljk schoon is er op vooruitgegaan. Bovendien Is er geen sprake meer van belem- r-*rd uitricht op den weg, het comfort is van dien aard, dat het ook In het groot-tourisme niets meer te wensch^n overlaat en bjj vele koete- werktypen treft men ruime bergplaatsen voor de bagage en de reservewielen aan. die geheel binnen het koetswerk vallen en dus geen af breuk doen aan „de lijn". af dealing automoblel-toebehooren tot' de hmlainwaa iTflglmleu van deze tentoonstelling. Meer dan ooit geeft zij den bezoeker een inzicht tot welk een omvang het goed geoutilleerde garagebedrijf zich heeft ontwikkeld. De tjjd ligt inderdaad heel ver achter ons waarin de garagehouder zijn cliënten kon ge rieven met eens voorraad benzine en smeer» olie en een werkplaatsje voor het verwisselen en repareeren van banden of het aandraaien van losloopende moeren. Het moderne bedrijf stelt andere eiseben en deze show zal nog uitvoeriger dan de vorige tentoonstelling doen zien, welk een Instrumen tarium er vereischt wordt om bijv, revisies aan den motor en de transmissieorganen op vak kundige wijze enzonder noodelooee tjjdsver- spilllng uit te voeren. Op verscheidene stands zal men een keur van kostbare precisiemeet-instrumenten aan treffen om de lastig meetbare ovale uitslijting van cylinders A prima vista te kunnen afle zen. r Tot het zware garage-gereedschap behoofen verplaatsbare takels, liften voor lucht- of oliedruk, waarmede de zwaarste wagen voor insnectle-doeleinden tot manshoogte wordt OP* De N.V. Minerva Automobielen te Amster dam brengt van dit bekende Belgische merk op stand 70 os. een 4-cylinder, type Y4. Conduite Interieur met 4/5 plaatsen, een zeer economl- schen wagen. Daarnaast trekt een 25 PK., 8 cy linder met carrosserie Conduite Interieur de Luxe voor 6/7 personen de aandacht, terwijl eveneens de 40 PK. 8-cyllnder Conduite Inte- het gebied van de Diesel-motoren rekening beeft gehouden, terwijl men door een spectale motevophanging heeft gezorgd, dat de trillin gen niet op bet chassis worden overgebracht. Een van de populaire Engelsche wagens, de Austin, geïmporteerd door de firma H. C. L. Sleberg wordt op stand 69 geëxposeerd. Van deze smaakvol en degelijk uitgevoerde en uitge ruste wagens is de Austin Sedan, welk model het afgeloopen jaar zeer veel opgang gemaakt heeft, de kleinste. Van de grootere typen heeft de Austin Ten een gewijzigd model, waarvan op de R. A I. een Saloon de Luxe, vier deuren met schuifdak opgesteld is. Van de Austin Light Twelve kan men een gedeeltelijk opengewerkt chassis sten, waardoor men een duidelijk beeld van de constructie krijgt. De Willys heeft verschillende technische en model verandering en. Van dit merk zjjn o. m. een vlerdeur standaard sedan, een sedan luxe en een coupé aanwezig. In onze R.A.I.-biJlage hebben wjj reeds ge wezen op de bijzonderheden, die verschillende op de tentoonstelling geëxposeerde automobie len kenmerken. Er zijn echter nog meer mer ken, die de aandacht verdienen. Wat de moderne industrie b.v. op het oogen- bllk op het gebied van koetswerkbouw op de 11. A L te zien geeft is eenvoudig fabelachtig. De carrosserlën worden thans hoofdzakelljk van plaatstaal geconstrueerd en door middel van enorme hydraulische persen weet men het •tugge materiaal in een minimaal aantal be werkingen te fateoeneeren tot eiken gewensch- ten vorm. Nimmer zag men koetswerken, zoo elegant en vlot van lijn als thans, nu de koets- werk-artist, in dienst van den massa produ- eent, zjjn modellen in plaatstaal laat verme nigvuldigen door de hydraulische pers. Aan deze ultra-moderne techniek heeft de stroomljjn-carroeserie baar algemeene verbrei ding te danken. Immers, de gebogen lijnen en rondingen van dit koetswerk-type kunnen door andere constructiemethoden en met ander materiaal et in t geheel niet öf slechts tegen buitensporige kosten benaderd worden. Behalve bet voordeel van een ideale vormgeving heeft plaatstaal bovendien de eigenschap dat het buitengewone soliditeit paart aan licht gewicht. Het dood gewicht van den auto is daardoor de laatste jaren belangrijk verminderd en met motoren van gelijke capaciteit bereikt men dus thans hoogere snelheden bjj een verminderd brandstofverbruik. Deze hoogere snelheid, die bij auto’s uit de mldden-prijsklaase de 100 KM. met eenige Minmeters overtreft, heeft natuurlijk aanleiding <egeven tot de algemeene voorkeur voor bet gesloten koetswerk. open al Zoo expoeeert de N.V. Morris' Automobiel fabrieken te Delft op stand 57 verschillende fraaie modellen van de gerenommeerde Morris automobielen. Zoo vtndtr'men hier Sedan-mo- dellen met openschuifbaar dak van de Morris /en Four en de Morrls-Twelve-Föur, belde met vier cylinder-motoren en van de Morris Twenty Tlve met een zes cylinder motor. De wagens zijn uitgerust'met hydraulische remmen en achokbrekers, aangebouwde hydraulische cricks. Voorts hebben zij onspllnterbaar glas en echt'lederen bekleedlng. Verder expoeeert men op dezen stand een Morris Elght-tweeritttr en Morris Eight-Coach, belde met vier cylinder- motoren en eveneens keurig uitgerust. Op stand 93 riet men os. twee Morris Com mercial-chassis en een Morris EUht-bestelwa- gen. De Blnger-modellen, die Ancheton’s Automo- btel-MU. te Amsterdam op stand 40 naar voren brengt, staan In het middelpunt der belang stelling, daar het nieuwe Bantamtype uiterst economisch in het gebruik is en buitengewoon fraai uitgevoerd. De Singer Coach de Luxe en Sedan de Luxe hebben een cyllnderinhoud van ongeveer een liter, zijn uitgerust met hydrauli sche remmen en achokbrekers en hebben een benzineverbruik van 7 liter op 100 kilometer. Voorts exposeert deze firma van dit Engelsche merk een tweepersoons Sport Speedster, terwijl ook een Slnger-bestelwagen op Bantam-chassis, die evenwel wegens plaatsgebrek niet kon wor rier- aen (jefcxpogeCTd, m den handel wordt ge bracht. Da wandwlsportvaraeniging .Da Vierdaagscha* hield haar aarstan wandeltocht van dit seizoen. De deelnemers op den Boulevard te Schevenlngen 0-2 2- 0 1—1 3— 0 0—2 2-0 2-0 1—1 1—1 Gezellig Samenzijn Constant Zwart-Wit j blelwereld vooral zoo’n belangrijke plaats heb ben veroverd en die in Nederland worden ge- importeerii door de N.V. Willem van RUn te Amsterdam, is stand 12 Ingericht. Op allerlei gebieden van ontsteking, verlichting en electri- citelten, worden de Bosch-apparaten, die hier geëxposeerd zjjn gebruikt. Zjj zjjn zoo bekend, dat wjj er hier zeker geen opsomming van be hoeven te geven. 1. 2. 3. A 5. e c v ti Da Nad. Fox-tarriar Club haaft ta Utrecht een ddbmstch gehouden. De eerste- en tweede prijswinnaar com- pllmenteeren alkagr Cd Te Amsterdam werd Zondag de belangrijke oompetltle-wedstrljd tumichan Gezellig Samen zijn, Amsterdam, tltelhoudster en Constant, Rotterdam, om het clubkampioenschap van Ne derland hoofdklasse gespeeld, die door de Am sterdammers met 128 werd gewonnen. Gezellig Samenzijn Constant J. H. VosG. van der Waals W. Rustenburg—J. van der Doe J. J« Kwaad—J. Coster H. de Boer—K. Boosten J. J. Bedolla—D. Winkelman J. van Kralingen—Ph. J. Ham C. J. Lochtenberg—J. Glelen A M. ter Wal—A. M. Olsen A J. P. van der VeldeJ. Geerling H. Spoelstra—M. Jansen getild; hydraulische persen voor het monteeren van massieve rubberbanden, rijdende kranen voor den reddingsdienst, electrisch aangedreven luchtpompen voor Duco-spult-installatles en pneumatische waterverstuiflnrichtlngen voor het schoonmaken van wagens. Behalve deze installaties, komen in groote garages de rem- beproevlngsbrug en het apparaat, voor het na meten en zuiver stellen der wlelopsporing meer en meer in zwang. Het garagebedrijf eischt dus hoe langer boe meer gedegen vakkennis en practische erva ring, niet alleen op werktuigkundig, maar ook op electrotechnisch gebied. De schitterende collectie garagegereedschap- pen en speciale meetwerktuigen, in de accea- ■oires-afdeellng bijeengebracht, wijst er op. dat in het moderne bedrijf niet meer op de gis wordt gewerkt, maar dat men er naar streeft het prachtige auto-mechanlsme te behandelen1 met alle respect dat voor eep vakkundige ter- vice noodzakelijk ia Jhr. mr. Ch. J. M. Ri landdag van da I Amsterdam is gehouden. Achter de tafel v.l.n.r.prof. Aaibarse, mr. Houben, oud-mlnister Steenberghe en Mgr. Poeh I Burgemeester I Ven Lenechot I opende Zater- dag bet ver- keershuis dor V.V.V. te den Boétoh

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 16