van BIJEEN V'. landdag van de R.K, Staatspartij fERKERS in de hoofdstad él Arbeid voor ons volk is een onafwijsbare voorwaarde De bijeenkomst IHI Wij blijven waakzaam voor Nederland ZONDER DRALEN RADI CALE HERVORMINGEN 3 Ji MAANDAG 3 FEBRUARI 1936 «3 I l «e De doctor aan het woord Drie aspecten Jeugdig idealisme waard Schrikbarende cyfers Mor. Dr. g. X Boeit We vervolg elders b» dtt bied) Mr. C. M. F. Goteling in Zonder dralen ai. De party verdient den steun en het - idealisme der jeugd Mr. Steenberghe over de kwestie der devaluatie gezonden nationalen zin warme sociale liefde Groet naar de Apollo* hal D. )n> Gezond en gaaf Fanfaremuziek en zang wisselden Rede mr, Goteling in Jhr. Ruys over „Vader landsliefde” f en werkzAam i Wij hebben werk te doen in en - niet minder - m Onze herinnering h 7 «V De ministers Vgp Schaik, Deckers en Gelissen ttfdens het spelen van het Wilhelmus onze te •i». Jhr. Mr. Ch. J. M. Ruys de Beerenbrouck maar daarmede meer r* 1 sten. >èA •cbe voor deze ram ose i ge- ieer* telen uüen srva- ook Wie er In Nederland voor nationale eenheid, voor nationale verbondenheid en saamhoorig- Voor wie de toestanden kent in Nederland is het eenvoudig evident, dat voor ons. Katho lieken een eigen en sterke politieke party, in Nederland althans, volkomen onmisbaar is. keur aan- jtlng afle- ï^of voor op* jeren anen even (UK zdat t-M -M wy zyn er organisatie! Wy hebben hebben. Om halt vier nam het Kieskringbestuur van Amsterdam op het aan weerskanten met vlaggedoek versierde voortooneel plaats en beklom Mr. O. M. J. F. Gosellng het spreek gestoelte voor het uitspreken van zyn ope ningsrede. De mal. het balcon en de galerijen waren op dat oogenblik vrijwel geheel beset. Liet men de blikken gaan langs de rijen, dan trot wel het sterkst, hoe uit alle‘bevolking- milieus hier menschen byeen waren geko men; jongen en ouden, arbeiden en tntel- lectueelen, landbouwers en middenstanders, symbolteeerend de alles omvattende blnd- kracht der party. Vooral bet platteland was sterk vertegenwoordigd. De zon-doorbruinde koppen, de rustige trekken van het landvolk, men sag re telkens en telkens weer. Ook een groep Zeeuwen was onder hen in de stem mige kleederdracht van hun eilanden. q ea orige nen- aan vak- nrer- be- deze den vang heeft Dceft- dat reeft leletf ser- tyd staatskracht te geven. Waarin zyn wij gezond en gaaf? Wij syn gezond in ons hart en In ons gemoed. wy koesteren oprechte liefde voor ons Ne derland, ons vaderland. wy zijn gehecht aan zyn historie, aan syn cultuur en aan syn grenzen. Ja, en hier keert spr. zich om en wyst naar dr. Poels, ook aan zyn grenzen; aan zyn volksaard en aan zyn na tionale waarden en goed. (Langdurig applaus). keiyk radicale hervormingen, die do grond slagen zélf aantasten van de moderne heiden* sche maatschappy biyven In onre Europee- sche landen de regeeringen nog lang talmen met een nieuwe .ordening** op den grondslag van bet chrtateiyk recht wy dan sender eenlgen twytel spoedig zeer korte metten te lesen krijgen, en dat na heel korten tyd aan desen chaos een einde wordt gemaakt met re- volutionnalr geweld. Wat onzen politieken leiders voortdurend voor den geest moet staan willen zy het vertrou wen verdienen, maar dan ook krygen van die mlllioenen, die thans aan den Mjve loeren voe len wat moderne „beschaving” is is het feit, dat, wordt niet «onder dralen" in vollen ernst althans een krachtig begin gemaakt met wer- Reeds te omstreeks drie uur begon de groote zaal van Carré, waar om halfvier de groote pa- rallel-vergadering^ sou aanvangen, vol te strop- rrteu. Aan het station W. P. en tHj de tramhalten tn de'‘èarphattetraat waren propagandisten op gesteld. herkenbaar aan gele banden aan den arm, die de Landdagdeelnemers van bulten van dienst konden zyn, om Carré te bereiken. In den orkestbak van de groote saai had het fanfarecorps ,jBt. Gregorius” uit Duivendrecht plaats genomen, dat onder leiding van zyn di recteur den heer J. F. Kok den tijd mot een pit- tlgen marsch kortte. is onze organisatie in haar geheel nog in even wicht en getuigt haar bestendige groeikracht van een waariyk gezonde biymoedlgheld en van een gezonden durf? Wy willen immers levenkracht bieden aan ons nationale leven. Een evenwichtig groeiproces vraagt aanvoer van jonge kracht en van friseb bloed. Tus- schen Jong en oud, in deselfde verantwoorde lijkheid gesteld, móg geen tegenstelling bestaan. Waar zy bestaat of in het leven wordt ge roepen, lydt beider verantwoordeiykheldsbesef. Wie de jeugd ontloopt, verstart en sterft af. Wie wijsheid en ervaring versmaadt, groeit uit zyn krachten, maar wie voor slechte humeuren op den loop gaat, heeft groot geiyki Wie bet werk van onze Party eeriyk en on bevooroordeeld volgt, en wie er van weet wat hy ervan behoort te weten, zal my toestem men, dst zy het idealisme van onre katho lieke jeugd waard is, en dat zy den steun dier jeugd verdient. Daadkracht en gezonde durf moeten onze Party biyven aanvoeren en aandriJven. „Wacht op onze daden", is „crediet". ..Ziethier onze daden’1, is „contant". Dan is misverstand over de waarde van óns betaalmiddel uitgesloten! Onse eerste daad ia: dat we er syn! Dat wy hier in Nederland onae plaats bezetten en waardig bezetten! Dat althans van bet ka tholieke volksdeel kan worden getuigd, dat hot krachtsinspanning en opoffering van beperkt belang niet heeft gespaard om "voor de pu blieke zaak vruchtbaar te zyn! Noemen wy ons daarby Katholiek, dan «chynt het niet goed. Vormen wy een Party, dan betwiit men h—r bestMUMveden. Eten «gbe- Koningschap culmlneeren, dan zyn het de Katholieken in Nederland, die' met hart en vu righeid den Nederlandschen troon beschermen tegen ondoordacht bederf van het beste en het schoonste dat onze staat bezit! (Daverende toe juichingen). Wat wy noodsakeiyk aap het volk dai- deiyk moeten maken, Is, dat het alleen de magogen en volksbedriegers zyn, die een algemeenen gezonden ecooomischen toe stand durven voor te spiegelen, welke reeds na heel korten tijd te verwezenlijken zon Mjn. Wy staan op misschim een der aller grootste bochten van beet de wereldhisto rie. Uit de te hervormen wereld van val orise ideeen syn de niet langer meer door waadbare rrotvnsnisrhe moerassen ontstaan. Ons volk luistert niet langer naar redenaars en propagandisten, die gestadig enkel van de verhevenheid van onzen godsdienst spreken ot voortdurend alleen op onze zoo noodzakeiyke éénheid hameren. Nu honderdduizenden kou en armoe iyden en met den dag hun ellende wordt, hebben ook onze katholieke voor zulke sprekers geen ooren meer. Op dezen politieken Landdag behoorde in ons midden de noodkist van Sint Servaes te staan! De kernspreuk van het door Jezus gepredikte Christendom „Voorwaar, Ik zég U, wat gy gedaan hebt aan een van deze myn geringste broeders, dat hebt gy aan My gedaan.” „Voor waar, Ik zeg U. wat gy niet gedaan hebt aan een dezer geringsten, dat hebt gy ook niet gedaan aan My” moet thans niet alleen de kernspreuk van heel onze katholieke sociale actie, maar ook van onze Katholieke Staats party zyn. Z. Exc. Jhr. Mr. Ch. J. M. Ruys de Beeren brouck, met langdurig handgeklap begroet, sprak daarna over „Vaderlandsliefde”. wy komen hier niemand politieke eer bewij zen, noch in de verdediging, noch in den aanval. Wy willen ons staatkundig werk gejeid en gericht zien door een helder en onverzwakt oordeel omtrent de plaats en de taak ,van het katholieke volksdeel in zyn eigen vaderland. Het gestel van hek katholieke volksdeel in Nederland is nog sterk en vitaal genoeg, dat wy zonder zelfbedrog zélf kunnen uitmaken, niet óf, maar dót ons volksdeel uit inneriyke gezondheid en gaafheid aan het land in be- narden tyd gezonde staatskracht heeft te geven. Onder één voorwaarde, als wy maar radicaal willen ontkomen aan die rampzalige kwaal van dp verdenking van zieïete en broosheid. Zelfver trouwen is hier het versterkende middel! De tyd is er niet naar, om ons volk maar steeds weer het projectieplaatje voor te schui ven van een groepje katholieke Nederlanders, dat zich aan zyn emancipatie, aan zyn vrij wording heeft moe gevochten. De tyd is er niet naar, om systemen weg te praten met de hardnekkige algemeenheid, dat de Katholieke Party steeds op barsten staat door de spanningen, die haar samenhang be dreigen. De t(Jd is er niet naar, om “de beteekenis én de waarde Van ons staatkundig beginsei. weg te drukken in den hoek varr confessioneels be krompenheid en verouderdheid. In dezen tyd heeft Nederland het katholieke volksdeel en de staatkundige beginselen naar katholieke opvatting hard- en broodnoodig! Over „Christendom en Politiek” sprak ver- volgeps Mgr. Dr. H. A. Poels, hoofdaalmoeze nier van dén arbeid in Limburg, met daverend handgeklap by zyn verzehynen voor de micro foon begroet. Wordt de waarheid voorgesteld in den vorm waarin zU leeft en zich in de ons omringende wereld vertoont, dan biykt niet zelden, dat het gewone volk ze beter kent dan vete kamer- geleerden Het heeft met die waarheid, als objectieve werkeiykheid, dag in dag uit te maken. Het is vaak op minder aangename wyze, dat het >e beleven moet Wat devaluatie in werkeiykhéid beteekent, begrypen wy eerst voor goed, wanneer wy tevens de bedoeling en den oorsprong alsmede de gevolgen daarvan zien. Onze taak is niet meer of minder dan: mede te werken aan het bevorderen van het algemeen welzyn van het Nederlandsche volk. De staatkundige beginselen naar katholieke opvatting geven ons leiding. Die hebben wy in concrete plannen, in praktische daden om te zetten. Dat kunnen wy niet alléén. Maar wat wy wèl kunnen en moeten doen, dat is: bewust en sterk ons aandeel nemen in de gedachten vorming. De positie, waarin het katholieke volksdeel in Nederland allengs gekomen is, en die zeker geen aanleiding geeft tot zelfvoldane uitingen, wyst ons dóór misschien wel de voor naamste taak. Zeker in dezen tyd, die terecht getypeerd is als een van algemeene vervlakking van het oordeel, een gesteldheid, die mede een verklaring geeft, waarom de beruchte instinc- ten-politiek er zoo gemakkeiyk in gaat. Die gedachtenvorming moeten wy verzorgen, aller eerst onder ons. Maar wy moeten ook de ge zonde leer, de gezonde gedachten onder anderen uitdragen: wy moeten overtuigen door de inner iyke redeiykheld van hetgeen wy voorstaan. Zóó moeten wy meer dan vroeger onze nationale taak, ons staatkundig werk zien. Dus niet: „wy óf zy”, zooals degenen, die zich als wegbereiders voor een nieuwe volks eenheid opwerpen, de tegenstellingen by voor baat toespitsen, maar: wy, te zamen met ande ren, in sterke overtuiging ons land dienend. wy doen voor geen anderen Nederlander onder in verknochtheid en asmhankeiykheld aan Haar, die in bloed en traditie verbonden met den Vader des Vaderlands, voor ons een .Moeder des Vaderlands” geworden Is. En wan neer de Katholieke Staatsparty In dezen tyd, niet met leuze en algemeenheid, maar met staatkundig argument en overtuiging tn het krijt treedt voor de onverzwakte handliavlng „n nationale Instellingen, die in het nationale Wy zyn geen menschen van luidruchtigheid, van veel lawaai. van veel uiterlijkheid. Maar als we voor den dag komen doen we het goed en waardig, ernstig en bewust. Zoo was de eerste Landdag van onze Staatsparty, in zijn voorberei ding, in zyn opzet en ook in zyn slagen. Want geslaagd is hy. Zevenduizend katholieken uit alle deelen van het land hebben in ernstige aandacht geluisterd naar de ernstige woorden, welke hun lei ders hun te hooren gegeven heb ben. Het was taal van mannen tot mannen, van Nederlanders tot Ne- - derlanders, van katholieken tot ka- tholieken. Degelijke, openlijke, eer lijke, ronde taal, zonder verbloe ming, zonder mooidoenerij. En de party genooten hebben ge luisterd, in stille, in waardige, in begrijpende, in ernstige aandacht, slechts nu en dan onderbroken door een applaus, dat dan echter ook in de gulheid waarmede het gegeven werd de volledige instemming ver tolkte van de vergaderden. Maar tevens leeft in de herinnering van het stholteke volksdeel het beeld van den palm, ie ouder het gewicht onder den, druk van rie donkere eeuwen moest groeten, om weer- and te kweeken. ook voor den hevigen storm, oon periode blyve het Nederlandsche volk jorgoed bespaard! wy zyn gezond in ons bloed. Onze politieke >lsslag is normaal. Hy slaat niet te langzaam - wy zyn niet conservatief Hy slaat niet snel wy zyn niet radicaal, noch naar aks, noch naar rechts! Maar het is niettemin onvervalscht Neder- ndsch bloed, dat ons door de aderen vloeit!! Wy zyn gezond zelfs in onze spysvertering. at al onverteerbaren en onsmakeiyken kost >bben wy moeten fikken, wanneer het in den op der jaren ging om een oordeel over óns erk, ónze bedoelingen, óns streven; wanneer __Jt ging om ónze plaats in de volksgemeen schap en óns aandeel in het nationale teven! Maar we zyn gezond gebleven en geduldig, grooter en wy zyn er fier op, dat de verdraagzaamheid, «lezers element van Nederlands geestesmerk, in onae houding niet is beschaamd of geschonden. Als wy in Nederland voor óns recht opkomen, dan is het niet alleen óns recht, maar dan is het ook.... recht! Wy willen gezond biyven in ons geloof en gaaf in ons geweten. Wy willen ons staatkun dig werk doen in het besef daarmede onzen plicht te doen. Onae chrlsteiyke plicht 1a onze nationale plicht, wy willen hard werken, als menschen die beseffen, dat God met ons is. Ook in de gebiedsdeelen oversee aal onae nationale plicht een christeiyke moeten zyn. Het eerbiedwaardige beschavingswerk van de Katholieke Kerk zal ons tot 'aansporing en ten voorbeeld biyven om voor de landen overzee oprecht-christeiyke staatkunde te voeten. weging" kunnen wy niet zyn, want die is er maar één. ....Maar we blyven op onzen poet! Leve het vaderland' /Met groote geestdrift worden de laatste woor den ontvangen en krachtig klinkt daarna het „Wlen Neerlands Bloed" door de machtige had. heid wil getuigen, ga zyn gang; doch hy spare één derde van ons volk voor het vooroorde^*, dat splitsing en tweedracht mede voor reke ning zouden komen van de Katholieke Staats party. Die party treft die blaam niet! Zy heeft sedert haar oprichting, dertig jaren en langer, haar plicht gedaan, niet voor zich zelf, niet voor eigen macht en Roomsche heerschappy, doch voor het land en het geheele volk! Wy syn gezond in ons verstand. Daarom kunnen wy er met ons verstand niet by, hoe men in dezen tyd aan het burgerhart een even ongezonde als verkeerd begrepen liefde tot het vadwlónd kan opdringen, die haar oorsprong vindt in de gekunstelde overschatting van de waarde van eigen ras en bloed; die is gekweekt tot een onwezenlyke mystiek en die in óen grooten, almachtlgen en onpverwlnneiyken Stakt het voorvjprp vindt van- dweperige ver afgoding. Onze vaderlandsliefde is grooter en inniger en hechter, want zy berust mede op het vrije inzicht in onzen christelyken plicht van eerbied voor de overheid, van onderwerping en steun aan het gezag e» van gebruik van onze vrijheid In overeenstemming met de eischen eener or- deiyke gemeenschap. Zonder eenlge verbetering, die ons tenminste weer eens op adem zou kunnen laten komen, is bet aantal werkloozen sedert het dieptepunt van de internationale crisis In 1933 met ongeveer 1/3 gestegen tot het schrikbarende getal van 468.000 in December 1935. In gestadigde daling zyn de cyfers van de in- dustrieele productie afgezakt van: In 1931 79 pot van 1939, tot 83 pct. in October 1935. Het volkslnkomen is van 1929 op 1933 vermin derd nominaal met ongeveer 1/3, reéel met 1/5. Het jaar 1935 zal zoo goed ate zeker een ver dere vermindering te zien geven. By de Ryksbegrootlng komt het natuuriyk aan op bet resultaat, dat is: de werkeiyke stand van inkomsten en uitgaven over een dienstjaar. Naar dien maatstaf bedroeg het totale tekort over de Jaren 1931 tot en met 1935 (1935 ge schat op ruim 71J millloen) ruim 286 mlllioen. Tn het afgeloopen Jaar te de opbrengst van de ten deele verhoogde heffingen rond 33 millloen by de raming ten achter gebleven. Vooral dit laatste feit heeft een benauwende aanwijzing voor de beweging van de schroef- zonder-elnd. Eén ding is zeker: Juist de sombere werke iykheid prikkelt tot rustelooze activiteit, tot voortdurend beraad, vooral ook tot de doelbe wuste daad. Dat geeft ook aan onse groote staatkundige organisatie, die op niets anders gericht te dan op het bevorderen van het alge meen welzyn van het Nederlandsche volk, bet recht en den plicht om actief en opbouwend zy kon dien plicht zóó doen, omdat zy een staatkundige éénheid vormde en omdat haar veelzydlge samenstelling reeds den schadeiyken belangendienst uitsloot. Het staatsleven óók in Nederland heeft ólles te verwachten van waarden, als kerk en geloof. Deze waarden zyn het by uitstek, welke de Staatsparty der katholieke Nederlanders den moed, de overtuiging en de bezieling geven om de staatkunde te voeren, die zy voert. Dat te de staatkunde, niet in dogmatisch harnas, niet van een^polltlek of verpolitiekt Katholicisme, doch de staatkunde, die onder voorlichting en bevestiging van de geopenbaarde waarheid, haar beginselen grondt op de natuuriyke, voor alle menschen openliggende waarheid, op de na tuuriyke eischen van het persooniyke- en het gemeenschapsleven. Ons volksdeel heeft uit zyn inneriyke ge zondheid en gaafheid aan bet land in benarden Het was druk, heel druk in Amsterdam-1 Zuid en dat niet alleen door de auto-tentoon- steüing in bet R. A. I.-gebouw. Neen, behalve de vele automobilisten en aan kleeding of insigni kenbare adspirant-bezoe- ter» van de auto-show bewogen zich Zondag middag in de omgeving van de Ferd. Bol- ztraat en het Roelof Hartplein velen, die met een ander doel naar de hoofdstad waren ge komen, de moesten per trein, veten echter, vooral uit de Noordeiyke provincies, met auto bussen. Na de rede van den voorzitter van de R. K Staatsparty nam de beer J. O. Berger, voorzit ter van het Kringbestuur, het woord en stelde de vergadering voor den heer Gosellng. die hierna weer vertrok om de byeenkomst in de Apollohal te sluiten, een boodschap mee te ge ven voor de 5000 psütygenooten die daar te ta rnen waren. Onder instemming der zaal las de heer Be.--, ger den tekst van de boodschap voor, welke luidde: „Uw 2000 geloofs- en volksgenooten, in Carré byeen. met hetzelfde doel, in dezelfde geest drift en met denzelfden onwrikbaren wil om ons beginsel tn levende werkeiykheid te bren gen, renden u per oppersten koerier hunnen groet en verklaren, dat, nu zy gedwongen zyn gescheiden op te trekken, zy toch met u vsree- nigd willen triomfeeren.” De verschillende sprekers werden afgewteseld door zang van het R. K. Amsterdamsch zang koor onder leiding van Evert Haak. De na tionale en strijdliederen werden door de zaal meegezongen. Het fanfarecorps JBt. Grego rius" zorgde voor de begeleiding. Achter de op het tooneel opgestelde zangers en zangeressen. 250 in getal en allen in bet zwart, was een sprekende reclame aangebracht voor „de Opmarsch". De vergadering bad een vlot verloop. De sprekers werden herhaaldeiyk door applaus onderbroken. Na afloop ging men ordeiyk uit een. groote staatkundige getoond recht van bestaan Wy hebben onze taak in het heden, meer dan ooit gericht op de toekomst. Die taak is zwaar - wy kunnen haar aan. In dit fiere bewustzyn, in hecht vertrouwen op God, willen wy, werkers in de R. _K. Staats party, elkaar vandaag versterken. Wy zyn gezond in onze herinnering, wy heb- :n de vaderlandsche geschiedenis geleerd en ïgrepen, en wy weten, dat een volk, dat natio- kle heiligen heeft voortgebracht dat Egmands jale abdy bouwt, maar ook herbouwt dat zyn istorie verbonden weet aan een Willem van ranje mag aanspraak maken op de be- herming en handhaving zyner Christelijke mede te werken aan het herstel, vosral door daarby sterk ons werk te richten op een duide- lyk perspectief. Geen verstandig mensch ver wacht uitkomst van een onfeilbaar, onveran- derlyk plan. Slechts een wanhopige of een staatkundige analphabeet stelt vertrouwen in de almacht van een leider, die „het wel eens anders zal maken”. Maar wel heeft het volk Intens behoefte aan een duldeiyke lyn, aan een beeld zonder „al te veel" dualtemen of anders gezegd tegenstrydigheden. Zonder een meer «dan oppervlakkige kennis, zonder een sterk gevoel van hechte onderlinge verbondenheid, zonder het fiere bewustzyn by ons alten, dat wy door onzen gemeenschappe- lyken arbeid aan ons land véél kunnen geven, kunnen wy onze taak niet vervullen. Wy heb ben werk te doen, in gezonden nationalen zin en niet minder in warme sociale liefde. In dien geest vooral willen wy vandaag elkaar wederkeerig versterken! Na de rede van dén party-voorzitter, waarop klaterend applaus volgde, zongen de vergaderden een strophe van het Schaepmansüed met het „Aan U, o Koning der Eeuwen”. Wte de katholieke kiezers warm wil maken v°or JN» Katholieke Staatsparty, moet vooral thans niet met vage theorteén komen. Hy moet hun laten zien, wat die Party voor het wegnemen van de niet langer te dragen el lende in vollen ernst wil doen en wat zy daar voor doet. hadden eveneens in het gereserveerde gedeelte plaats genomen. -We zagen Mgr. dr. G c. van Noort, deken van Amsterdam, mr. van Lanschot, president der Eerste Kamer fractie en de katholieke hoogleeraren Van Rooy, Barge, de Quay, Kaag en Romme. In de volmaaktste orde, dank zy den voor- treffelyken geleldedienst van leden der Algem. Propagandaclub hadden alle deelnemers hun plaatsen Ingenomen toen om drie uur precies mr. Houben uit Breda deze massa-byeenkomst opende met den christelyken groet en ter- stond het woord gaf aan den voorzitter der pariy, mr. C. M. J. F. Gosellng tot het hou den van zyn openingsrede, waarvoor hy tot titel had gekozen „Van onze taak bewust”. Reeds lang voor den aanvang, die op drie Wr was gesteld, begon het druk te worden te de Apollohal, waar langs de wanden groote borden waren opgehangen, die doel en streven v»n de R. K. Staatsparty in duideiyke kern- Wuken verkondigden. Naast het podium hingen ter weerszyden de •oorden: „Aan beiden trouw”, geflankeerd <teor het Pauseiyke en het Nederlandsche wa- P«n en Schaepman’s devies „Credo, Pugno”, dan verder: „Door trouw aan eigen wetten uti". „wy bouwen aan een nieuwe orde", .Onze Eendracht Neerlands kracht”, Hamen •terk”, .Alles herstellen in Christus”, „wy voor alten”, „Storm op til, stut uw huis". Van de hooge zoldering hingen Nederland- *he vlaggen neer en ook langs de wanden was de vaderlandsche driekleur gespannen. Op de zetels tegenover het podium hadden Pteats genomen de drie R. K. Ministers, H.H. kxc. Deckers, Gelissen en v. Schalk, de oud- teteisters Marchant. Verschuur en Welter. Tal v»n bekende persoonlykheden uit het katho- “*ke leven, geesteiyk, wetenschappeiyk en so- Drié aspectetf vooral teekenen zich duideiyk af: het nationale, het geesteiyke, het stoffelyke. Ze zyn eigeniyk in de staatkunde onafschei- deiyk verbonden en oefenen op elkaar een sterke wisselwerking. Het gaat om het welzyn van het Nederland sche volk, niet in doodende geiykschakeling, maar in levenden drang tot samenwerking, waarin leder geeft van het beste, vooral van zyn geestelyk bezit. Er was,wreeds vóór de crisis, zware geestelyke schade aangericht. Schade niet het minst in het „denken" van de ^nenschen. De crisis heeft daar dwars overheen gebracht: stoffeiyken nood en ellende. De verwarring te gestegen, ook de kans,op bezinning! Zóó zien wy dezen tyd het beste als een kans, die God ons geeft, een kans vooral aan de jon geren onder ons, als een tyd van ver nieuwing. Er valt te herstellen, te vernieuwen, ook te beschermen en te behouden hetgeen sommigen, in onkunde of doldrlftigen yver, dreigen kapot te slaan. Tydens de verkiezingsperiode-1933 te in .een bekend vierhoeksprogram de taak der toen komende Regeering in een viertal slagwoorden aangeduid: herstel van het gezag, financieel evenwicht in de huishoudingen van de organen der overheid, herstel van het bedrijfsleven, be strijding van de werkloosheid. Met voorbedacht neem ik thans de directie ven in omgekeerde volgorde. De allesbeheerschende werkloosheid stel ik voorop.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 17