Vincent van Gogh en de mode w Wat Kikker Karel en Tuimeltje beleefden amerikaansche wijze VAN ZAKEN DOEN ucïAaal wu\ den daq EN EER I Oskar Barnack f MOCEN Win LIEFDE I p- I r p MAANDAG 3 FEBRUARI 1936 ELen goedkoope tunnel f i w aoo (Wordtvervolgd) t v Hoe zou de schilder gereageerd hebben? Archeologische peditie DOOR M. E. FRANCIS Lucky Short’s korte verhaal i i De dames zullen er uitzien als kron kelende cypreesen, opbrandpnde zonnebloemen of hel- i blauwe irissen Al T A op dit blad Zijn ingevolge de vensekeringsvoorwaarden tegen 17 7^0 - blJ levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door 17 *7 KA bij een ongeval met 17 OEA Ml *1 tr< ZA F>< I Ni IN r« o ongevallen verzekerd voor een der volgende ultkeeringen I vFKJe" verlies van beide armen, beide beenen of beide oogen VV«" doodelijken afloop AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHÏEN, GESCHIEDEN U1TERUJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL 39 37 e> f Hoogachtend Lucky Short Ru*te!l*trert 11.” n ..Nieto ST >r e ir 0 MO verscheidene IM Totaal t 15 *05 I s bij levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door die hem 1 HOOFubtu it I druk In de keuken. hi te voet r L t I 5 >1 Daar kwam kikker Karei eindelijk aan. Aan een grooten stok had hü allemaal van die groote vtoschen hangen, die hij zoo met sijn handen had gevangen. Wat ia er met Jou aan de hand, set hij verschrikt tegen Tuimeltje. Wat zie je er gek uit. Waar is je baard? Hoe kom je aan dien dikken neus? En Tuimeltje vertelde snikkend, <hoe_dle visschen hem toegetakeld hadden. Karei verbond den neus van Tuimeltje en stelde voor, om maar gauw naar huls te gaan. Samen gingen ze ndar huls. Toen MkkéT Karei en Tuimeltje in het paleis kwamen, moesten de kikkers verschrikkelijk lachen. Wat sag tuimeltje er nu toch leelijk uit, vonden ae allemaal. Dat geeft niets, antwoordde Tuimel, want morgen vroeg sullen jullie me niet meer uitlachen. De kikkers begrepen niets van dat geheimzinnig antwoord, en plaagden hem net zoo lang, tot se naar bed moesten. I, I, (spitsvondig rechter) den middenstand, Lady Beek keek hem even onderzoekend aan. dan ael zü, dat zü juist aan tafel gingen en ik nog maar zaak op haar 1780 500 1.455 I- a 1. r. it B, n 1. U 1* i: A. n it t. d e i: Dr. Barr heeft self den cataloog samenge steld, met behulp van de brieven van Vincent tan Theo van Gogh, waarvan de vertaling in drie boeken uitgegeven is door Houghton Mif flin Co., Boston en New York, en verder met den Catalogue Raisonnó van J. Haart de Ja Faille en W. Roudebush, die een stamboom Van de familie Van Gogh saamstelde. Bjj iedere reproductie van het Vincent-werk Met dr. Barr excerpten uit de brieven afdruk ken, die betrekking hebben op dat werk, gelijk Mj ons de heer Scherjozf dat gedaan heeft. De eerste oplaag van 4000 exemplaren waa leed* binnen vier weken tegen *2.50 p. stuk verkocht, zoodat onmiddellijk een tweede druk besteld werd. Dezelfde catalogus dient ook voor de musea in Philadelphia, Boston, Cleveland an San Francisco. Nee, ’k ben echt geen agitator, 'k Heb geen communist en-bloed; Tóch kreeg ik zoo dezer dagen Een opstandig, boos gemoed, ’k Las daar dat een neringdoende Rechterlijk veroordeeld was, Omdat men „Finale verkoop” Op zijn winkelruiten las. Vijf-en-twintig dure guldens Kostte hem die enkele sin. In geen weken komt zoo’n geldsom t middenstanders-laatje in.... Toen viel Tuimeltje achterover. Het water werd weer stil en er was .geen visch meer te zien. In de verte sag hjj kikker Karel, die met zijn handen de vtachjes beet greep. Kom eens gauw kijken wat er gebeurd is, riep Tuimeltje tegen Karei. Ik kom direct bij je, antwoordde Karei en hij greep maar naar de beestjes, die vol schrik wegzwommen. Naar aanleiding van de plannen om een tun nel onder de Theems aan te leggen, lezen wfl, dat 133 jaren geleden reeds een plan ontworpen werd tot den aanleg van een tunnel tusschen de graafschappen Essex en Kent, eenlge mijlen oostelijker dan de plaats waar men weldra be ginnen zal de Theems te ondermanen, namelijk tusschen Tilbury en Gravesend. Het plan werd niet alleen ontworpen; men ving zelfs aan met de uitvoering. Het Parlement nam een wet aan. warin mach tiging verleend werd tot het opnemen van f 30.000, hetgeen u, zelfs voor dien tijd, een spot prijs lijken zal. En toch was het bijna tweemaal zooveel als de koene Londensche Ingenieur, Mr. R. Dodd, die de geestelijke vader van het tun nelplan was, berekend had. De „Star" geeft zijn In 17M opgemaakte raming weer: Eerste-luitenant Hasse, die op het intemdtionale poncours hippi-, que te Berlijn den grooten prijs der „Nationalsozialis- tische Erhebung” veroverde met sijn -paard Tora edacteur Beaitm staarde naar den brief, IV die ongeopend was dporgedrongen in s’n w. privékantoor van de „Rowdy-Dowdy- Revue". Door het woord „persoonlijk” op de enveloppe was het stuk aan den secretaris der redactie ontsnap* en nu las Pesten met ver baasd opgetrokken wenkbrauwen voor de twee de maal de schrikwekkende regels, met bevende hand geschreven: .Mijnheer de redacteur. In den loop der laat ste 6 maanden heb ik u 100 korte verhalen toegezonden met verzoek die in de Rowdy- Dowdy Revue” te plaatsen. Ik heb er 99 terug ontvangen. Het ééne overbiljvende is waar schijnlijk in u.w papiermand neergedaald, wijl ik daar geen postzegel voor antwoord had bü- gevoegd. Dit schrijven heeft alleen ten doel, u mede te deeten, dat ik nu in t geheel geen postzegels meer heb, zoodat ik hedenavond pre cies cun 9 uur een touw bind aan de kram van mjjn lamp, een lu* maak aan t einde van het touw, op de tafel klim, do lus om m'n hals leg en van de tafel afspring. Aan deze manipulaties hebt u dan schuld. bij verlies van een hand, een voet of een oog e wisten wel, dat Vincent van Gogh te bewonderen, tegenwoordig zeer in de mode is, maar dat de mode, de mode in den engeren zin als datgene wat men aan b$t lijf trekt, zich van Van Gogh kan meester maken is bijna niet te gelooven. En toch ge schiedt het.'aan de overzijde van den Atlan- tlschen Oceaan, waar Immers nog altijd het land van de onbegrensde mogelijkheden Is. De Amerikanen hebben zich tot nu toe aan Van Gogh niet veel gelegen laten liggen. Zü bewonderen graag de cultuuruitingen, die uit Europa komen, maar zijn altijd een of twee generaties achter. Dat heeft Mengelberg on dervonden, toen hij Mahler en Richard Strauss speelde, en dat ondervond ook Van Gogh, of liever gezegd zijn nagedachtenis. Het is nog msar kort geleden/ dat de New Yorksche cri- Uek Vincent een charlatan en een idioot noem- de. Maar nu Is. dat veranderd. In het Manhat- tan-Museum of Modern Art te New York, aan de 53ste straat, by de St. Thomaskerk, is een groote tentoonstelling van werken van den Nederlandschen schilder gehouden en thans Is men daarmee op reis gegaan naar Philadelphia, Boston, Cleveland en San Francisco. Men behoeft geen deskundige te. zijn om op te merken, dat deze begroeting niet vrij was van lacunes. Zoo had Mr. Dodd verzuimd geld uit te trekken voor den aankoop van terreinen. Aan arbeldersloonen had hü in 't geheel niet gedacht Met den arbeid werd een aanvang gemaakt, maar door de zonderlinge denkbeelden welke Mr. Dodd er op na hield wat de kosten betrof, was het werk van den beginne af tot mislukking ge doemd. Het aflaten van de eerste schacht kostte 15.000, dus bijna evenveel als de totale raming bedroeg: Op dezen grondslag zou men ook met de door het Parlement toegestane 30.000 niet ver komen, an er zat niets anders op dan de heele onderneming, waarvoor groote belangstel ling heerschtc, op te geven. „Daar zijn ze aan het ploegen, denk Ik.” zei Jefferies by zichzelf en dacht er niet verder over na, totdat men hem, toen hij op de deur van de boerderij geklopt had en naar Sir John Beek gevraagd, mededeelde, dat „de baas op het land was.” .Maar hij komt nou gauw thuis," voegde het stevige, bruinverbrande meisje, dat hem open gedaan had, er aan tóe. „We gaan zoo eten.” „Is er dan niemand thuis?" vroeg Jefferies na een korte stilte. „Lady Beek is er,” antwoordde het meisje. .Maar ze zal u niet kunnen ontvangen, ze is Komt u d’r maar in." .Molly," riep een stroeve stem, vanuit het van bloemen muurbloemen veldje Mogen wij, Tobbers uit Asjeblief reclame maken Voor ons goederen-restant! Mogen wij wanhopig vechten Voor ons levensonderhoud? Mogen wij, gedrukt door zorgen, Strijden voor ons lijfsbehoud? Mogen wij V eens verzoeken Bij het laatje te gaan staan, Om de centen daar te tellen En de nota’s, (onvoldaan)? Mogen wij V eens belasten Met zoo’n slapeloozen nacht, Die door ons met duizend zorgen Piekerend wordt doorgebracht? Zeer-gestfAiie wetsbelchermer», Ife Vraag V tonder ironie: Al die middenstanders-nooden, Mijne Heeren: Ként U die?.... H. P. Haar gréote populariteit dankt de klein- beeldfotografle aan het baanbrekend werk van haar constructeur, voornamelijk aan de groote veelzijdigheid van deze toestellen, die zelfs opnamen mogelijk maken waar groote camera’s falen. Een bewijs hiervan zijn Onder meer, de foto’s uit de dagbladen, avondopnamen op straat bijvoorbeeld, zooals wij die met 8t. Nlcolaas hebben gezien. Die waren vroeger eenvoudig niet mogelijk zonder bHime.mHr.ht. De moderne klelnbeeldcamera staat echter nergens meer voor. Dit is het resultaat van jarenlange proefnemingen en stelselmatig con- strueeren der Lelca, het levenswerk van Oskar Barnack en zijn staf. Typisch Is dat, alhoewel deze camera's nu voor alle mogelijke doeleinden der fotografie het vervaardigen van micro-foto’s. Wel beston den er al jaren dergelijke toestellen, doch deze waren door het groote formaat niet gemak- kelljk te hanteeren en wat vooral een bezwaar was, het wisselen van het negatief-materiaal duurde te lang om de verschillende stadia van bewegende preparaten (levende bacteriën blj- Merkwaardig is het dat niemand op de ge dachte gekomen schijnt te zijn dat Mr. Dodd's ramingen buitensporig laag waren. HU schijnt veel over zijn tunnel geschreven en hierdoor de geestdrift van het publiek voor zijn plannen gaande gemaakt te hebben, maar niemand vroeg zich af of het wel mogelijk zou zijn zulk een werk uit te voeren tegen een prijs, welke zelfs voor de begrippen van dien tijd fantastisch be scheiden was. Ook in het Parlement, dat So.000 toestond, schijnt men geen begrip gehad te hebben van de geweldige bedragen, vereischt voor den aanleg ean een tunnel onder een bree- de rivier. Deze tentoonstelling is te New York georga niseerd door Dr. Alfred H. Barr Jr.. directeur van bet Museum of Modern Art. Beschermhee- ren waren Z. Exc. Grenville T. Emmett, Amg- rikaansch gezant te 's-Gravenhage en Z. Exc. jhr. H. M. van Haersma de With, Nederlandsch gezant te Washington, D. O. Deze expositie werd mogelijk gemaakt door de medewerking varf mevrouw KröilerMuller, die een groot deel van haar Vincent-verzamellng voor de ten toonstelling leende. Verder wordt In den cata logus hulde gebracht aan dr. W. de Vlugt, burgemeester van Amsterdam, professor dr. O. A. van Poelje, dr. Schmidt Degener van het RlJksmuseum, den heer Baard van het Stede lijk Museum te Amsterdam, Jhr. Roëll, 8. van Drventer uit Wassenaar en Ir. V. W, van Gogh. Uit vele particuliere Amerikaansche verzame lingen en musea werden eveneens Vlnoent-doe- ken te leen gegeven. Wjj noemen b.v. die van Adolf Lewisohn, met de Arléslenne naar een teekenlng van Gayguin, teekeningen en doeken in bet bezit van mevrouw J. D. Rockefeller Jr„. John Spaulding, mevr. Christine Veth te San Francisco. Marie Harriman Galleries en aan verscheidene kunsthandelarsn als Paul Rosen berg. Parijs, JczM Stransky, Dttand-Ruel, P1M- re Matisse Gallery, M. Knoedler Sc Co.. Wllden- «teln Sc Co., Jacques Sellgmann, allen te New Tort en Parijs. „Och kom, dat is toch een boerderij?” „Natuurlijk^ dat is het,’’ antwoordde de koetsier en glimlachte genoeglijk tegen mijn heer Jefferies. .Maar t to óók het huls van Sir John Beek, het eenlge hute, dat-ie heeft’’ Mijnheer Jefferies staarde zijn gids half onge- loovig, half verontwaardigd aan. als vreesde hij, dat hem een kool werd gestoofd, maar de ander keek hem zoo dood-onschuldig aan, dat hy dat denkbeeld liet varen. „Wat een huto," mompelde hjj halfluid. „Het huis van de oude familie Beek." „Ik heb altijd wei gedacht, dat het een heel netto familie was," zei de koetsier, die meende, dat de woorden tot hem gericht waren. JAaar dan zijn ze toch wel aardig achteruit ge- boerd.w ,JMt schijnt wel zoo.” zei mijnheer Jefferies „Nu, je kunt hier op me wachten, het zal niet zoo erg lang duren." De koetsier knikte, leunde naar voren en wierp een oude deken over den rug van het paard. Daarna sloeg hU zijn beenen over elkaar, ztak een pijp op en gaf zióh over aan vredige overpeinzingen. Onderwijl liep mijnheer Jefferies voorzichtig langs het modderige, ongelljke pad. De heggen aan weerszijden waren keurig geschoren en zijn blik kon ongehinderd over een groot vlak stuk bouwland dwalen. Aan zijn rechterhand, boven de rand van de heg uit, zag hij de sil houette van het hoofd en de schouders van een man en een span paarden, die langzaam voort gingen. De man had zijn hoed diep op de oogen gedrukt en had een langen, witten baart. Te Wetzlar (Duitschland) overleed’ dezer dagen Oskar Barnack. Deze naam zegt alleen enkelen ingewijden in den lande tets, maar tienduizenden kennen de Leica. Onder dezen naam is over de geheele we reld het kleine foto-apparaat met de groote mogelijkheden bekend. Oskar Barnack nu,was de constructeur van deze Ingenieuze Qamera HU was de_ vader van de Lelca en tevens de schepper van het nega- tlef-formaat 34 x 34 mm, der zoogenaamde klelnbeeldfotografle. Het groote succes dat de Lelca direct had in amateur- en vakkringen, sinds dit toestel ongeveer tien jaar geleden in den handel werd gebracht, bleef aanhouden en overal waar iets te fotografeeren valt ziet men de Lelca of een dergelUke klelnbeeldcamera. Want alhoewel de betere amateur-fotograaf in den beginne zeer sceptisch stond tegenover het kleine formaat van het negatief dat on geveer zoo groot is als een jubileumpostzegel, beeft hij in den loop der jaren moeten er kennen, dat zijn x 13 cM. camera het dik wijls moest afleggen tegen dit wonder van techniek. Ook van die kleine negatieven bleek het mogelljk vergrootlngen te maken van 100 x 60 cM. en nog grooter. De Itallai lacopo, heeft toUë beëindQ Door prof. lacopo en de zijnen zijn, naar men ons meldt, vier praehtotortoche zones ontdekt, een tweetal archaïsche grafheuvels waarvan de eene een belangrijke collectie goud en sie raden én bronzen gebruiksvoorwerpen uit de 6de eeuw vóór onze Jaartelling bleek te be vatten alsmede een relief, dat een godheid ngetf een gewyden stier voorstelt, omripgd dpor een'groo* aantal priesters. In verband met deze belangwekkende vondsten heeft de Itallaansche geleerde be sloten binnenkort een tweede expeditie te on dernemen, waarbij hij in de eerste plaats een deel van de kust der Zwarte Zee zal onder zoeken. stroopt, want de eent terwijl zü sprak, kndbpU dicht. Alles deed zü 'rustig heele optreden was waardig. .^la, ik.... ik wilde Sir John Beek spreken, maar ik vrees, dat ik ongelegen kom,” stamelde Jefferies. Al was hü nog zoo’n man van de wereld, de vreemde omstandighedenen een gevoel van onbeschelden-zün, maakten dat hü zich niet op zün gemak voelde. „Heelemaal niet.” velde Lady Beek. .Als u iets met mijn man te behandelen hebt, la dit het beste uur, want hü is «ton heelen dag buitens huis. Mag Ik uw naam vragen, münheer?*’ „Ik heet Jefferies. Robert Jefferies Ik gelóóf niet, dat u of uw man mün naam ooit gehoord hebben, maar als ik u uitleg, waarvoor ik kom. zult u mün bezoek verontschuldigen kon krijgen in alle vüftig de tijdschriften hier in de stad, schreef Ik dien brief aan u. schreef hem vüftig maal over en zond een exemplaar aan lederen redacteur van de stad.” „Maar, münheer." riep Seaton, „dus al die redacteurs zün vandaag bü u op visite ge- w^est?'* „Negen en dertig maar, münheer Seaton. De rest reflecteerde niet. Maar Ik ben zóó ook al tevreden. Ik heb op één avond honderd ver haaltjes. vüftig schetsen en zeventien gedich ten verkocht. Ik zou u dus alleen maar een paar grootere novellen kunnen leveren. U....” ,Xoop naar den drommel met je novellen I* riep mijnheer Seaton. „Je bent veel te handig om schrijver te zün. Die zün er trouwens al veel te veeli Hoe denk Je over baantje van reclamechef van de .Rowdy-Dowdy -Revue"? Aanvangssalaris is vierhonderd pond." „Aangenomen,” lachte Lucky Short, en van dit oogenbUk af schreef hü geen kort verhaaltje meer, behalve dan dit ééne. lambrtzeering, schoof een stoel by en liet hem alleen. Jefferies keek de kamer nieuwsgierig rond; de muren waren helaas in imitatie hout ge verfd. ET lag zeil on den vloer en de stoelen waren met tryp overtrokken. Er hing niets aan den muur dan een paar verschoten portretten hier en daar, er was geen boek In de heele kamer. Toen ging de deur open en kwam een jongen ran een jaar of zes de kamer in, een flinke, vierkante knaap met blond haar en de blauwste oogen. die ooit in een kindergezichtje straalden. In zyn eene hand had hy een schoen, in de andere een borstel. Terwyi hy door de kamer liep, gaf hü nog een of twee vegen, stond dan stil vlak voor zyn bezoeker sn sprak hem aan met een plat boerendialect, maar met een blyen glimlach. „Oma zei. dat te vergeten had u te zeggen, dat we altijd in de keuken eten.” .Dat to maar goed ook, in dit kille voorjaars weer.” antwoordde Jefferies vriendelUk. Het kind nam hem een paar minuten in stilte op, nog met den lach op zUn gezichtje en toen met de woorden: .Het to veel warmer in de keuken," wilde hy weer weggaan. Maar de bezoeker riep hem terug: ,Mlüf nog eens even, ventje. Hoe heet je?" „Ik moet eerst Oma zeggen, wat u gezegd beeft,” antwoordde de jongen. „Als ik het ge zegd heb, kom ik terug.” Hy draafde weg en verscheen al heel gauw weer, nog bezig met zün schoen. „Ik heet John Roger Beck." kondigde hü aan. „A Mylady,” antwoordde Molly. „Kóm eens eventjes hier.” Molly liet den deurknop in den steek en vertrok. Intusschen kon münheer Jefferies zün omgeving eens opnemen. Het was een schil derachtig gebouw met stevige grijze muren, boogvenster* en een warm-rood pannendak, maar toch was het geen passende woning voor een baron, zooals Sir John Beek. Er liep een smal tegelpad naar de voordeur, met randen en onder de ramen bloeiden en stokroeen. Maar het gras was wild en slecht onderhouden en rechts lag open en bloot het heele erf met de varkenshokken en de mestvaalten compleet. Jefferies keerde zich om en staarde weer naar de velden. De paarden waren aan het einde i *lat hü, ala hü hun eenvoudigen maaltijd wild* van de voor gekeerd, en nu zwoegden zü lang- feelen. welkom waa. saam naar hem toe, het lentesonnetje vtell Zü bracht ham naar een kamer met eiken De belangstelling voor de tentoonstelling te New York is enorm geweest en Van Gogh werd .the topic of the day”. JUt News” schreef dan ook bedachtzaam: mogeiykheid to groot, dat door deze ont- togltjke publiciteit het schoone doel om het Amerikaansche volk den echten v. Gogh te keren kennen voorby wordt geschoten. Nog nimmer is het oeuvre van een artist onder zul ke gunstige omstandigheden aan het Am. pu bliek gepresenteerd.” Msar nu over Vincent en de mode die men »»n het lyf hangt.... Ben der allergrootste modezaken van New- Tork, de firma Saks van de Fifth Avenue, heeft twaalf étalages gevuld met stoffen in .Van Gogh-kleuren” en in het komende voor stralend op net hoofd van den ouden man en deed zün baard als zilver glanzen. „Wenscht u myn man te spreken, münheer?" Jefferies draaide zich om en nam een beetje verschrikt zün hoed at. Een groote, oude vrouw stond tegenover hem, met een flink, energiek gezicht en heldere, donkere oogen. Zü had een katoenen Jak aan. over een wollen rok. een wit schort, en op haar overvloedig grüs haar droeg ae een antiek, zwart kanten mutsje. Klaarblükelük had zü pas haar mouwen afge- 1 mouw hing open en ite zy de andere rustig en bedaard, haar „Zoo. zoo,” bromde Seaton, „dat jonge manacb loopt wel hard van stapel.” Een oogenbUk later echter bekroop hem toch een onaangenaam gevoel. .Daaraan hebt u schuld.” Hü had geen flauw vermoeden wie die man was. Hü greep naar de telefoon. „De redactle-secretarto? Ja, zeg eens. Jibb, hebben wü bijdragen ontvangen van een zeke ren Lucky Short?" „Ja, zoowat om den anderen dag één." „Zün ze teruggestuurd? Waarom?” bijzonders, naam onbekend.... mid delmatig werk.” .Maar dan toch van de goede middelmaat?” .Dank Je. meer is er niet op het oogenbUk.” Seaton legde peinzend den hoorn neer. Ja. wat moest hy daarmee beginnen? Er zün er ooveel, die middelmatig werk leveren! Maar k wil toch geen schuld hebben aan die „ma nipulaties". Vanavond om 9 uur! Maar dan heb egn half uur tijd. Of zou ik de beloop laten? Neen, dat niet. Die kerel iaat natuurlük een brief achter, waarin hü 'n verklaring geeft van s’n dkad en dat een den naam van mün blad kunnen schaden. Ik kon er wel eens heen rüden en probeeren dien Lucky Short wat o0 te vroolüken; en een ver haaltje of een paar stukjes van hem koopen. Ze zullen wel niet veel slechter zün dan som mige andere dingen, die ook wel geplaatst worden!” Redacteur Beaton stond op. trok s’n jas aan en ging. Hy riep een auto aan en gaf het aArea op van den levensmoeden jongen strijder. Om tien minuten vóór negen stond hü voor het perceel Russeltotreet II. Juist toen hü het tuinhekje geopend had, kwam er een man naar buiten, die zich haastig verwyderde. „Ik ben een boon, al* dat niet Ballchrlsty ia van the „Evenlntf-teller”, mompelde hü en keek den ander verbaasd na. Daarna ging hü bet tuintje door, de stoep op an de trap naar de bovenverdiepingen. Op een deur vler-hoog zag hy het naamplaatje: Lucky Short. Hy wilde drukken op den belknop onder het plaatje, toen de deur open ging en s’n oude vriend Lewis Baxter, redacteur van de ..Weekly La«fh«»”. er. uit kwam en met een „beteuterd gezicht de trap begon af te dalen. De Jonge man, die Bax ter had uitgelaten, zei vriendelyk: „Weest u zoo goed binnen te komen. Is u niet mynheer Seaton?" De aangesprokene knikte eh trad een kleine kamer binnen, volgepropt met boeken en pa pieren en verlicht door een staande lamp. Op op die vroolljke, langzame manier^ eigen scheen te zün. „O, de Becks heelen allemaal John en Roger," zei Jefferies. „Opa is John, mün vader waa Roger, ik ben John Roger, maar ze noemen me Roger, omdat de Becks van Beckford om de beurt zoo heeten. Mün vader to dood, daarom ben ik Roger.” .Ach, to Je vader dood?” vroeg Jefferies. .£n Je moeder ook?" „Ja." zei Roger. ,D-oo-d." „Ik hoor, dat je al naar school gaat,” glim lachte Jefferies. „Neen." schudde Roger heftig. ,Jk ga nog niet naar school. Oma leert me en nicht Jane. Als ik een beetje ouder ben, ga ik naar een echte school.” Een langzame, zware stap klonk nu op bet tegelpad, dan volgde het geluid van voeten vcfiFcn. .Daar ia opa,” riep Roger. Hü draafde weg, en Jefferies hoorde, hoe hü zün grootvader vertelde van den bezoeker. „D’r is een münheer. opa en hü biyft by pns eten en we hebben hutspot vandaag en oma vroeg, of ie t erg vond dat we in de keuken aten en hü zei van niet Hier onderbrak Sir John blükbaar de confi denties van zün kleinzoon en kwam zelf de kamer binnen om zün gast hoffelük welkom te heeten. 900 yards tunnel, met Inbegrip van uitgravingen, den bouw van gewelven, enz., k 13 s. per yard het leggen van een nieuwen bodem; 9M yards A t t pef yart het bevestigen van lampen; post huizen voor de tolgaarders; slagbomen het aknleggen van toegangswegen een stoommachine voor het op pom pen van water machines diversen de Jatel midden in t vertrek lag een hang lamp en van een groote kram m den zolder bengelde een touw met een lus aan t einde. „Zoo. meende u het werkeiyk. Jongeman?" vroeg de jedacteur bü den aanbiik der toebe reidselen voor de .manipulaties”. „Wat bedoelt u?” ,Dat.... wat in den brief staat U is toch Lucky Short?" 9 ,^sc,” zei de jongeling, „en hebt u den voor u bestemden brief ontvangen?” .Den brief voor my bestemd? Dus u heb* ook nog aan anderen geschreven?" „Münheer de redacteur." sprak Short. „U hebt het voornaamste .tüdscfirlft van Londen in han den en met u wilde ik in re latie komeri. Daarom zal ik u de volle waarheid zeggen. Toen ik zelfs niet één novelle' geplaatst iteche archeoloog, prof. Giulio y zoo Juist een expeditie in Ana- :d. De koetsier van de oude, muffe vigilante die «ijnheer Jefferies drie kilometer lang over den '■'«ndlgsten Weg van heel Lancashire had ge- •thommeld, hield plotseling de teugel* in aan «n Ingang van een smal weggetje. Zich om- Otaalend op zün zltolaats, kondigde hü zün PtaMgler aan, dat deze het overige van den weg “voet zou moeten afleggen. ,.*5 “Angesorokene. een heer van middelbaren •eeftüd met een scherp, baardloos gezicht, stak Win hoofd ongeduldig uit het raam en na een* *<*d rond gekeken te hebben, riep hü kribbig: ..Ik heb Je toch gezegd, me naar Beckford te brengen, of hoe het huto van Sir John «ck dan ook heet” •Jvou. daar 1* het hul* van Sir John Beek." „Wa»r?” aan t eind van dit weggetje.” D* man knikte in de richting van een k’ein, Brij* huto. waarachter, aooal* by teder* "“taderü, schuren en stallen lagen. voorbeeld) vlug genoeg achter elkaar te kun nen fotografeeren. Oskar Barnack nu, als con structeur der Leto Mlcroscopenfabriek, loste dit vraagstuk op, door In plaats van op foto pieten de opnamen te maken op normale bios coopfilm en om na een opname direct weer een volgende opname te kunnen maken kop pelde hy de rol die de film transporteert aan den opwindknop van den sluiter. Door bet op draaien van den slulterknop wordt zoodoende meteen een onbelicht stukje film achter d* lens geplaatst en soo i* de camera binnen een seconfle voor een nieuwe opname gereed. Uit dit zuiver voor wetenschappelüke doel einden geconstrueerde foto-apparaat, groeid* de Lelca. Met de camera groeide de beschei den mtocroscopenfabriek tot het bedrijf met wereldreputatle, waar meer dan tweeduizend instrumentmakers aan de Lelca werken. Oskar Barnack zelf heeft de verdere ont wikkeling der klelnbeeldfotografle niet meer mee mogen maken, maar hü tpett nog het genoegen gesmaakt de overwlrïnlng van zün geestesproduct over de groote camera’s een voldongen feit te zien worden. Zün naam zal aan de Lelca en de kleinbeeld- fotografle in het algemeen onafscheidelük ver bonden blüven. jaar zullen de Amerikaansche schoenen er dus denkelük ultzlen als kronkelende cypressen, opbrandende zonnebloemen of hel-blauwe Iris ten. Saks adverteerde als volgt: „Geïnspireerd door de schitterende tentoon stelling van Van Gogh in het Museum of Mo dern Art, introduceeren wü een nieuwe serie kleuren. We zün zoo vrij, ze „Van Goghs Meu ten” te noemen, omdat op zün schilderijen van de Arles-periode de klare, zuivere kleuren aan doen als het waaien van een frtoschen wind. In de frtochheid en de kwaliteit en in de vitaliteit dezer kleuren vinden wü verwantechap met de kleuren, die wy u thans aanbieden voor het zz. seizoen. ..The Van Goghs kleuren” staan tentoonge steld, samen met reproducties van de werken, T“roP «e «Dn geïnspireerd, in onze twaalf étalages aan de rijfde Avenue. De kleuren val- te bewonderen in stoffen voor avond kleding. sportkleedlng. hoeden, schoenen en tal van mode-artikelen. Dit alles kan teven* in de betreffende afdeelingen gevonden worden, waar ons personeel u behulpzaam aal rijn bü het maken van een juiste keuze en een artis tieke combinatie.” Men had dat allemaal eens aan Van Gogh teoetan vertellen, toen hy nog in zün simpele Nuenen wevers en boeren zat te schilderen of landschappen maakte in de omgeving van Artes. Hü zou een toéval hebben Bekregen. had *ün palet In stukken gebroken xyn penseelen in de potkachel gestopt. Daar- na zou hü zün gaan preeken, niet In de Bori- nage, maar op de Fifth Avenue en de politie teujhem hebben opgebracht wegen* verkeers- stoomto. 400 100

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 3