ff Zoekt gij betrouwbaar Personeel? „Omroeper” gezinnen MODERNE INDUSTRIÉ EN KOETSWERKBOUW r Plaats dan een voor 80. MAANDAG 3 FEBRUARI 1936 Studebaker Goodyear De stroomlijn wagens Bosch Hupmobile DAMMEN Morri» CLUBKAMPIOENSCHAP VAN Austin en Willys Gezellig Samenzijn kampioen Kromhout 1 4 rr—n o o De carrosserieën sparden thanh hoofdxakelyk van plaatstaal geconstrueerd International en Bussing N.A.G. 1 Van de Nederlanders, die te Davos aan de wereldkampioenschappen deelna men, leverde Langedijk de beste prestatie Minerva O: ling ;n speelde wedstrijden verloor 0.6. geen enkelen. luxe en een coupé aanwezig. OiwllH Samenzijn behaalde bet 1 1 1*—8 Door dit resultaat heeft de Amsterdamse!» vereeniging GezeUig Samenzijn voor de derde I 3 1 1 Gezellig Bamenztfn Constant Zwart-Wit 3 O O O o De N. V. Kromhout Motoren fabriek D. Goed koop JT. exposeert op stand 45 een 40-persoons trambus met 68 PK. Kromhout Dieselmotor, ty pe 4—LW, een 34- 40 persoons bus-chassis met 8-13 5-15 Verder i hout LW—1 zaagde driecyllnder motor, type 3LW en kleine viercyllnder Dieselmotor, type Zult steil N< klee< kers midt stra; een kom voon buss< 0-3 3—0 1—1 3—0 1—1 0-3 3-0 3-0 1—1 1—1 Re uur in d< bordt van spreu Nai woon door pen dan vrij”, «On» sterk* voor Vat sche 1 de vb Op Plaats Exc. minisi van t Ueke - nf- worden tentoongesteld enkele Krcm- Öleselmotoren, waaronder een doorge- J een Dieselmotor, type 4LK. Vooral deze kleine motor zal groote aandacht trekken, doordat hierin de zuinigheid en be drijfszekerheid van den Diesel samen gaan met den rustigen, soepelen gang Van den benzine motor. Gezellig Samenzijn Constant J. H. Vos—G. van der Waals W. Rustenburg—J. van der Doe J. J. Kwaad—J. Coster H. de Boer—K. Boosten J. J. Bedolla—D. Winkelman J. van Krallngen—Ph. J. Ham O. J. Loehtenberg—J. Glelen Op stand 11 exposeert de firma van'Rossum en.Co. te Den Haag de bekende Goodyear-ban- den, ballonbanden, airwheelbanden, motorban- den, truckbanden en binnenbanden, die op Java in Nederlandsch-Indlë worden geprodu ceerd. Men beeft hier dus met Nederlandsch fabrikaat te doen, iets waardoor de populariteit van dit merk zeker nog zal toenemen. 6. 7. 8. A. M. ter Wal—A. M. Olsen B. A. J. P. van der Velde—J. Geerling 16. H. Spoelstra-M, Jansen waarbinnen de spoedig tot orkaankracbt dan ook hoe langer hoe Een van de populaire Engelsche wagens, de Austin, geïmporteerd door de firma H. C. L Bleberg wordt op stand 60 geëxposeerd. Van %eze smaakvol en degelijk uitgevoerde en uitge ruste wagens is de Austin Sedan, welk model het afgeloopen jaar zeer veel opgang gemaakt heeft, de kleinste. Van de grootere typen heeft de Austin Ten een gewijzigd model, waarvan op de R. A. I. een Saloon de Luxe, vier deuren met schuifdak opgesteld is. Van de Austin Light Twelve kan men een gedeeltelijk opengewerkt chassis zien, waardoor men een duidelijk beeld van de constructie krijgt. De Willys heeft verschillende technische en modelveranderingen. yan dit merk zijn o. m. De N.V. H. Englebert’s Automobielhandel te Den Haag exposeert op stand 138 het nieuwe International-chassis, waarvan meer dan vijf tig verschillende modellen varieerend van 500 tot 13.000 K.G. draagvermogen en van 8000 tot 35.000 KG. trekvermogen kunnen worden ge leverd. De Internatlonal-fabriek steunt op een erva ring van 35 jaren en het behoeft dus geen ver wonderen, dat de producten van deze fabriek zeer gevraagd zijn. Op stand 139 wordt de Bilssing-NAG., voor zien van Diesel-motoren, geëxposeerd. Deze motoren zijn van een geheel nieuwe construc tie, waarmee men met de jongste ervaringen op De nieuwe Studebakers, die geïmporteerd wor den door de N. V. Internationale AutomoUel- maatschappü te Den Haag vindt men op stand 61. Er zijn twee modellen, n. 1. de 8-cyllnder President, met 115 P.k.-motor, waarvan een vjjf- persoons vierdeurs Cryislng Sedan geëxposeerd wordt en de 6-cylinder Dictator met 90 PK- motor. Hiervan ziet men op de R. A I. een vijf-persoons vierdeurs Sedan, een tweepersoons Coupé, «en vjjfpersoons vierdeurs Cruising Se dan en een vjjfpersoons vierdeurs Cruising Se dan de Luxe. Alle Studebakers hebben een geheel stalen carrosserie, en hebben behalve de gewone Dicta- tor-sedan, o. a. Onafhankelijke voorveering en freewheeling versnellingsbak met overdrive. Te Amsterdam werd Zondag de belangrijke competitie-wedstrjjd tusschen qezellig Samen zijn, Amsterdam, titelhoudster en Constant, Rotterdam, om het clubkampioenschap van Ne derland hoofdklasse gespeeld die door de Am sterdammers met 13—8 werd gewonnen. vraagt ren «groote reiswagen van de Lindbergh Touring Car (directeur H. J. A. van Olffen) te Amsterdam speciale aandacht. Het is een Stewart-touringcar met een carrosserie gebouwd door de firma van Leersum te Hilversum, die plaats bie* aan dertig personen. De wagen, geheel op Engelsche wijze ingericht is zeer comfortabel en alles beeft men zoo gecon strueerd, dat de reizigers het zoo gemakkelijk mogelijk hebben. Na de RAX zal deze wagen tn gebruik Worden genomen, en voor- deze installaties, komen in groote garages de rem- beproevlngsbrug en het apparaat voor het na meten en zuiver stellen der wlelopsporing meer en meer in zwang. Het garagebedrijf eischt dus hoe langer boe meer gedegen vakkennis en practische erva ring, niet alleen op werktuigkundig, maar ook op electrotechnlsch gebied. De schitterende collectie garagegereedschap- pen en speciale meetwerktuigen, -In. de acces- soires-afdeeling bijeengebracht, wijst er op. dat in het moderne^bedrijf niet meer op de gis wordt gewerkt, maar dat men er naar streeft het prachtige auto-mechanisme te behandelen met alle respect dat voor een vakkundige ser vice noodzakelijk is. De *s-Gravenhaagsche Automobiel-Import- Maatschappjj vraagt op stand 83 de aandacht van de R. A I.-bezoekers voor de Hupmobile, waarvan men 6- en 8-cyünder-types aantreft met verschillende carrosserieën, die alle zeer ruim zijn, zooals een vierdeurs sedan voor zes personen, een coupé-cabriolet voor drie personen met dickey-seat en een zespersoons sedan-ca- briolet met vier deuren. De wagens kan men eventueel ook verkrijgen met aangebouwden kof fer. K? a. hoort tot de bezienswaardigheden van deze tentoonstelling. Meer dan ooit geeft zij den bezoeker een inzicht tot welk een omvang het goed geoutilleerde garagebedrijf zich heeft De tijd ligt inderdaad heel ver achter cos waarin de garagehouder zijn cliënten kon ge rieven met een voorraad benzine en smeer olie en een werkplaatsje voor het verwisselen en repareeren van benden of het aandraaien van losloopende moeren. Het moderne bedrijf stelt andere eischen en deze show zal nog uitvoeriger dan de vorige tentoonstelling doen zien, welk een instrumen tarium er verelscht wordt om bijv, revisies aan den motor en de transmissieorganen op vak kundige wijze en zonder noodelooee tijdsver- s pilling uit te voeren. Op verscheidene stands zal men een keur van kostbare precisiemeet-lnstrumenten aan treffen oA> de lastig meetbare ovale uitslijting van cylinders k prima vista te kunnen afle- zen. Tot het zware garage-gereedschap behooren verplaatsbare takels, liften voor lucht- of oliedruk, waarmede de zwaarste wagen voor inspectle-doeleinden tot manshoogte wordt op getild; hydraulische persen voor het monteeren van massieve rubberbanden, rijdende kranen voor den reddingsdienst, electrisch aangedreven luchtpompen voor Duco-spuit-lnstallaties pneumatische waterverstuifinrlchtlngen schoonmaken van wagens. Behalve clubkam- pioenschap van Nederland thane roede voor zevende maal. maal m successie het clubkampioenschap van Nederland hoofdklasse behaald. Gezellig Sa menzijn, wél edns de club der meesters ge noemd en onbetwistbaar de sterkste vereenlglng in den lande, behaalde dezen titel thans, nadat ook in de afdeeüngskampioenschappen geen en kele ontmoeting verloren ging. Van de acht ge speelde wedstrijden verloor G.6. geen enkelen, zee werden er gewonnen en twee gelijk gespeeld, tegen de damclub Umuiden en de Haarlemscbe Damclub, terwijl de stand in de finale is: De winddruk aanzwelt, meer terrein. Het enkele jaren geleden tegen het gesloten rijtuig bestaande beswaar dat de ventilatie <M véél te sterk M geheel onvoldoende was, is «hans volkomen opgeheven door toepassing van •en verstelbare zijruit in het voorportler, die een ideale, volmaakt tochtvrije luchtverver- schlng levert. In onze R.A.I.-bijlage hebben wij reeds ge wezen op de bijzonderheden, die verschillende op de tentoonstelling geëxposeerde automobie len kenmerken. Er zijn echter nog meer mer ken, die de aandacht verdienen. Niet alleen de hoofdstad, maar geheel Nederland staat eigenlijk deze week In het teeken van de vijf en twintigste RA.I.- tentoonstelllng, die duizenden naar het groote gebouw-aan de Ferdinand Bolstraat, waar de nieuwste snufjes op automobiel- gebied te zien zijn, trekt. Voor de Bosch-producten, die in de automo- blelwereld vooral zoo’n belangrijke plaats heb ben veroverd en die in Nederland worden ge ïmporteerd door de N.V. Willem van Rijn te Amsterdam, ia stand 13 ingericht. Op allerlei gebieden van ontsteking, verlichting en electrl- dtelten, worden de Boech-apparaten, die hier geëxposeerd zfjn gebruikt. Zij zijn zoo bekend, dat wjj er hier zeker geen opsomming van be hoeven te geven. Wat de moderne industrie b.v. op het oogen- blik op het gebied van koetswerkbouw op de R. A I. te zien geeft is éénvoudig fabelachtig. De carrosseriën worden thans hoofdsakelijk van plaatstaal geconstrueerd en door middel van enorme hydraulische persen weet men het stugge materiaal in een minimaal aantal be werkingen te fatsoeneeren tot eiken gewensch- ten vorm. Nimmer zag men koetswerken, zoo elegant en vlot van lijn als thans, nu de koets werk-artist, In dienst van den massa-produ cent, zijn modellen In plaatstaal laat verme nigvuldigen door de hydraulische pers. Aan deze ultra-modeme techniek heeft de stroomlijn-carrosserie haar algemeene verbrei ding te danken. Immers, de gebogen lijnen en rondingen van dit koetswerk-type kunnen door andere constructiemethoden en met ander materiaal bf in 't. geheel niet óf slechts tegen buitensporige kosten benaderd worden. Behalve het voordeel van een ideale vormgeving heeft plaatstaal bovendien de eigenschap dat het buitengewone soliditeit paart aan licht gewicht Het dood gewicht van den auto is daardoor de Matste jaren belangrijk verminderd en met motoren van gelijke capaciteit bereikt men dus thans hooggre snelheden bü eén verminderd brandstof verbruikt Deze boogere snelheid, die bjj auto's uit de midden-prijsklasse de 100 KM. met eenige kilometers overtreft, heeft natuurlijk aanleiding gegeven tot de algemeene voorkeur voor het gesloten koetswerk. open sportcarrosserie al heel verliest Zoo exposeert de N.V. Morris' Automobiel fabrieken te Delft op stand 57 verschillende fraaie modellen van de gerenommeerde Morris automobielen. Zoo vindt men hier 8edan-mo- dellen met openschuifbaar dak van de Morris ren Four en de Morris-Twelve-Four, beide met vier cylinder-motoren en van de Morris Twenty Tive met een zes cylinder motor. Dé wagens zijn uitgerust met hydraulische remmen en sohokbrekers. aangebouwde hydraulische cricks. Voorts hebben zU onspllnterbaar glas en echt lederen bekleedlng. Verder exposeert men op dezen stand een Morris ESght-tweezltttr en Morris Eight-Coach, belde met vier cylinder- motoren en eveneens keurig uitgerust. Op stand 93 ziet men os. twee Morris Oom- njercial-chassls en een Morris BSght-bestelwa- gen. economisch in het gebruik is en buitengewoon fraai uitgevoerd. De Singer Coach d? Luxe en Sedan de Luxe hebben een cyllndertnhoud van ongeveer een liter, zijn uitgerust met hydrauli sche remmen en schokbrekera en hebben een benzineverbruik van 7 liter ap 100 kilometer. Voorts exposeert deze firma van dit Engelsche merk een tweepersoons Sport Sj>eedster, terwijl ook een Slnger-bestelwagen op Bantam-chassls, die evenwel wegens plaatsgebrek niet kon wor den geëxposeerd. in den handel wordt ge bracht. De N.V. Minerva Automobielen te Amster- sedan dam brengt van dit bekende Belgische merk op stand 70 os. een 4-cyllnder. type Y4. Conduite Interieur met 4/5 plaatsen, een zeer economl- schen wagen. Daarnaast trekt een 35 PJL, 8 cy linder met carrosserie Conduite Interieur de Luxe voor 6/7 personen de aandacht, terwijl eveneens de 40 PJC. 8-cyllnder Conduite Inte rieur de Luxe met 6/7 plaatsen opvalt. Deze Het bezwaar tegep de plaatstalen carrosserie dat zü als klankbodem op de trillingen van bej algemeene mouvement reégeerde, wordt volkomen te niet gedaan door een behad van de bitmy-nirie der platen met een tische subsUKtie. 4>e, elke geluidstrillin; derdrukt. Overigens v< solide en weinig 'tSHtrlllen geneigd geheel, dat men in de betere uitvoeringen van de vier- deurs-sedan de middenstijlen tusschen de por tieren geheel heeft kunnen laten, vervallen. Wat meer zegt: bij.een der geëxposeerde plaat- staalconstructies zal men zelfs kunnen ontdek ken, dat bet stalen koetswerk het chassisraam overbodig heeft gemaakt. Motor en transmissie worden hier eenvoudig gemonteerd op enkele verspannlngen tusschen de stalen rail die den benedenrand van de koetswerkconstructie vormt! e Een p>ed ding is, dat er meer bezadigdheid in de stroomiijnbeweging gekomen is. Het ulterlijk schoon is er op vooruitgegaan. Bovendien is er geen sprake meer van belem- r-«rd uitzicht op den weg, het comfort is van dien aard, dat het ook in het groot-tourisme niets meer te wenschen overlaat en bij vele koets- werktypen treft men ruime bergplaatsen voor de bagage en de reservewielen aan, die geheel binnen het koetswerk vallen en dus geen af breuk doen aan „de lijn". De Slnger-modellen, dte Anchelbn’s Automo- blel-Mü. te Amsterdam op stand 40 naar véren brengt, staan in het middelpunt der belang- 85 PJC. Kromhout Dieselmotor, type 5LW, met Fluid flywheel en Wilson pteéekiuNvz iisiiMé lingshak en een Kromhout tractor-chassis met 51 PK. Dieselmotor, geschikt voor een netto- last van acht ton. Daar chassis en motoren geheel in de eigen fabriek worden vervaardigd,' is dit tevens de eerste maal, dat een Diesel-chassis van Neder- t fraaie wagens zullen zeker mét belangzhelling «Prden bezichtigd, temeer daar de prijzen erg meevallen. BurgwmMster Van Lanschoi opende Zater- dag het ver- keershuis der V.V.V. ie den Bezeil bet gebied van de Diesel-motoren rekening beeft gehouden, terwijl men door een speciale motorophanglng heeft gezorgd, dat de trillin gen niet op het chassis worden overgebracht. landdag van de Amsterdam is gi mr. Houn r 1. 3. 4.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 4