ff
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
„Omroeper”
gezinnen
MODERNE INDUSTRIÉ EN
KOETSWERKBOUW
r
Plaats dan een
voor 80.
MAANDAG 3 FEBRUARI 1936
Studebaker
Goodyear
De stroomlijn wagens
Bosch
Hupmobile
DAMMEN
Morri»
CLUBKAMPIOENSCHAP VAN
Austin en Willys
Gezellig Samenzijn kampioen
Kromhout
1
4 rr—n
o
o
De carrosserieën sparden thanh
hoofdxakelyk van plaatstaal
geconstrueerd
International en Bussing N.A.G.
1
Van de Nederlanders, die te Davos aan
de wereldkampioenschappen deelna
men, leverde Langedijk de beste
prestatie
Minerva
O:
ling
;n
speelde wedstrijden verloor 0.6. geen enkelen.
luxe en een coupé aanwezig.
OiwllH Samenzijn behaalde bet
1
1
1*—8
Door dit resultaat heeft de Amsterdamse!»
vereeniging GezeUig Samenzijn voor de derde
I
3
1
1
Gezellig Bamenztfn
Constant
Zwart-Wit
3
O
O
O
o
De N. V. Kromhout Motoren fabriek D. Goed
koop JT. exposeert op stand 45 een 40-persoons
trambus met 68 PK. Kromhout Dieselmotor, ty
pe 4—LW, een 34- 40 persoons bus-chassis met
8-13
5-15
Verder i
hout LW—1
zaagde driecyllnder motor, type 3LW en
kleine viercyllnder Dieselmotor, type
Zult
steil
N<
klee<
kers
midt
stra;
een
kom
voon
buss<
0-3
3—0
1—1
3—0
1—1
0-3
3-0
3-0
1—1
1—1
Re
uur
in d<
bordt
van
spreu
Nai
woon
door
pen
dan
vrij”,
«On»
sterk*
voor
Vat
sche 1
de vb
Op
Plaats
Exc.
minisi
van t
Ueke
- nf-
worden tentoongesteld enkele Krcm-
Öleselmotoren, waaronder een doorge-
J een
Dieselmotor, type 4LK.
Vooral deze kleine motor zal groote aandacht
trekken, doordat hierin de zuinigheid en be
drijfszekerheid van den Diesel samen gaan met
den rustigen, soepelen gang Van den benzine
motor.
Gezellig Samenzijn Constant
J. H. Vos—G. van der Waals
W. Rustenburg—J. van der Doe
J. J. Kwaad—J. Coster
H. de Boer—K. Boosten
J. J. Bedolla—D. Winkelman
J. van Krallngen—Ph. J. Ham
O. J. Loehtenberg—J. Glelen
Op stand 11 exposeert de firma van'Rossum
en.Co. te Den Haag de bekende Goodyear-ban-
den, ballonbanden, airwheelbanden, motorban-
den, truckbanden en binnenbanden, die op
Java in Nederlandsch-Indlë worden geprodu
ceerd. Men beeft hier dus met Nederlandsch
fabrikaat te doen, iets waardoor de populariteit
van dit merk zeker nog zal toenemen.
6.
7.
8. A. M. ter Wal—A. M. Olsen
B. A. J. P. van der Velde—J. Geerling
16. H. Spoelstra-M, Jansen
waarbinnen de
spoedig tot orkaankracbt
dan ook hoe langer hoe
Een van de populaire Engelsche wagens, de
Austin, geïmporteerd door de firma H. C. L
Bleberg wordt op stand 60 geëxposeerd. Van
%eze smaakvol en degelijk uitgevoerde en uitge
ruste wagens is de Austin Sedan, welk model
het afgeloopen jaar zeer veel opgang gemaakt
heeft, de kleinste. Van de grootere typen heeft
de Austin Ten een gewijzigd model, waarvan op
de R. A. I. een Saloon de Luxe, vier deuren
met schuifdak opgesteld is. Van de Austin Light
Twelve kan men een gedeeltelijk opengewerkt
chassis zien, waardoor men een duidelijk beeld
van de constructie krijgt.
De Willys heeft verschillende technische en
modelveranderingen. yan dit merk zijn o. m.
De N.V. H. Englebert’s Automobielhandel te
Den Haag exposeert op stand 138 het nieuwe
International-chassis, waarvan meer dan vijf
tig verschillende modellen varieerend van 500
tot 13.000 K.G. draagvermogen en van 8000 tot
35.000 KG. trekvermogen kunnen worden ge
leverd.
De Internatlonal-fabriek steunt op een erva
ring van 35 jaren en het behoeft dus geen ver
wonderen, dat de producten van deze fabriek
zeer gevraagd zijn.
Op stand 139 wordt de Bilssing-NAG., voor
zien van Diesel-motoren, geëxposeerd. Deze
motoren zijn van een geheel nieuwe construc
tie, waarmee men met de jongste ervaringen op
De nieuwe Studebakers, die geïmporteerd wor
den door de N. V. Internationale AutomoUel-
maatschappü te Den Haag vindt men op stand
61. Er zijn twee modellen, n. 1. de 8-cyllnder
President, met 115 P.k.-motor, waarvan een vjjf-
persoons vierdeurs Cryislng Sedan geëxposeerd
wordt en de 6-cylinder Dictator met 90 PK-
motor. Hiervan ziet men op de R. A I. een
vijf-persoons vierdeurs Sedan, een tweepersoons
Coupé, «en vjjfpersoons vierdeurs Cruising Se
dan en een vjjfpersoons vierdeurs Cruising Se
dan de Luxe.
Alle Studebakers hebben een geheel stalen
carrosserie, en hebben behalve de gewone Dicta-
tor-sedan, o. a. Onafhankelijke voorveering en
freewheeling versnellingsbak met overdrive.
Te Amsterdam werd Zondag de belangrijke
competitie-wedstrjjd tusschen qezellig Samen
zijn, Amsterdam, titelhoudster en Constant,
Rotterdam, om het clubkampioenschap van Ne
derland hoofdklasse gespeeld die door de Am
sterdammers met 13—8 werd gewonnen.
vraagt ren «groote reiswagen van de Lindbergh
Touring Car (directeur H. J. A. van Olffen)
te Amsterdam speciale aandacht. Het is een
Stewart-touringcar met een carrosserie gebouwd
door de firma van Leersum te Hilversum, die
plaats bie* aan dertig personen. De wagen,
geheel op Engelsche wijze ingericht is zeer
comfortabel en alles beeft men zoo gecon
strueerd, dat de reizigers het zoo gemakkelijk
mogelijk hebben. Na de RAX zal deze wagen
tn gebruik Worden genomen,
en
voor-
deze
installaties, komen in groote garages de rem-
beproevlngsbrug en het apparaat voor het na
meten en zuiver stellen der wlelopsporing meer
en meer in zwang.
Het garagebedrijf eischt dus hoe langer boe
meer gedegen vakkennis en practische erva
ring, niet alleen op werktuigkundig, maar ook
op electrotechnlsch gebied.
De schitterende collectie garagegereedschap-
pen en speciale meetwerktuigen, -In. de acces-
soires-afdeeling bijeengebracht, wijst er op. dat
in het moderne^bedrijf niet meer op de gis
wordt gewerkt, maar dat men er naar streeft
het prachtige auto-mechanisme te behandelen
met alle respect dat voor een vakkundige ser
vice noodzakelijk is.
De *s-Gravenhaagsche Automobiel-Import-
Maatschappjj vraagt op stand 83 de aandacht
van de R. A I.-bezoekers voor de Hupmobile,
waarvan men 6- en 8-cyünder-types aantreft
met verschillende carrosserieën, die alle zeer
ruim zijn, zooals een vierdeurs sedan voor zes
personen, een coupé-cabriolet voor drie personen
met dickey-seat en een zespersoons sedan-ca-
briolet met vier deuren. De wagens kan men
eventueel ook verkrijgen met aangebouwden kof
fer.
K?
a.
hoort tot de bezienswaardigheden van deze
tentoonstelling. Meer dan ooit geeft zij den
bezoeker een inzicht tot welk een omvang
het goed geoutilleerde garagebedrijf zich heeft
De tijd ligt inderdaad heel ver achter cos
waarin de garagehouder zijn cliënten kon ge
rieven met een voorraad benzine en smeer
olie en een werkplaatsje voor het verwisselen
en repareeren van benden of het aandraaien
van losloopende moeren.
Het moderne bedrijf stelt andere eischen en
deze show zal nog uitvoeriger dan de vorige
tentoonstelling doen zien, welk een instrumen
tarium er verelscht wordt om bijv, revisies aan
den motor en de transmissieorganen op vak
kundige wijze en zonder noodelooee tijdsver-
s pilling uit te voeren.
Op verscheidene stands zal men een keur
van kostbare precisiemeet-lnstrumenten aan
treffen oA> de lastig meetbare ovale uitslijting
van cylinders k prima vista te kunnen afle-
zen.
Tot het zware garage-gereedschap behooren
verplaatsbare takels, liften voor lucht- of
oliedruk, waarmede de zwaarste wagen voor
inspectle-doeleinden tot manshoogte wordt op
getild; hydraulische persen voor het monteeren
van massieve rubberbanden, rijdende kranen
voor den reddingsdienst, electrisch aangedreven
luchtpompen voor Duco-spuit-lnstallaties
pneumatische waterverstuifinrlchtlngen
schoonmaken van wagens. Behalve
clubkam-
pioenschap van Nederland thane roede voor
zevende maal.
maal m successie het clubkampioenschap van
Nederland hoofdklasse behaald. Gezellig Sa
menzijn, wél edns de club der meesters ge
noemd en onbetwistbaar de sterkste vereenlglng
in den lande, behaalde dezen titel thans, nadat
ook in de afdeeüngskampioenschappen geen en
kele ontmoeting verloren ging. Van de acht ge
speelde wedstrijden verloor G.6. geen enkelen,
zee werden er gewonnen en twee gelijk gespeeld,
tegen de damclub Umuiden en de Haarlemscbe
Damclub, terwijl de stand in de finale is:
De
winddruk
aanzwelt,
meer terrein.
Het enkele jaren geleden tegen het gesloten
rijtuig bestaande beswaar dat de ventilatie <M
véél te sterk M geheel onvoldoende was, is
«hans volkomen opgeheven door toepassing van
•en verstelbare zijruit in het voorportler, die
een ideale, volmaakt tochtvrije luchtverver-
schlng levert.
In onze R.A.I.-bijlage hebben wij reeds ge
wezen op de bijzonderheden, die verschillende
op de tentoonstelling geëxposeerde automobie
len kenmerken. Er zijn echter nog meer mer
ken, die de aandacht verdienen.
Niet alleen de hoofdstad, maar geheel
Nederland staat eigenlijk deze week In het
teeken van de vijf en twintigste RA.I.-
tentoonstelllng, die duizenden naar het
groote gebouw-aan de Ferdinand Bolstraat,
waar de nieuwste snufjes op automobiel-
gebied te zien zijn, trekt.
Voor de Bosch-producten, die in de automo-
blelwereld vooral zoo’n belangrijke plaats heb
ben veroverd en die in Nederland worden ge
ïmporteerd door de N.V. Willem van Rijn te
Amsterdam, ia stand 13 ingericht. Op allerlei
gebieden van ontsteking, verlichting en electrl-
dtelten, worden de Boech-apparaten, die hier
geëxposeerd zfjn gebruikt. Zij zijn zoo bekend,
dat wjj er hier zeker geen opsomming van be
hoeven te geven.
Wat de moderne industrie b.v. op het oogen-
blik op het gebied van koetswerkbouw op de
R. A I. te zien geeft is éénvoudig fabelachtig.
De carrosseriën worden thans hoofdsakelijk
van plaatstaal geconstrueerd en door middel
van enorme hydraulische persen weet men het
stugge materiaal in een minimaal aantal be
werkingen te fatsoeneeren tot eiken gewensch-
ten vorm. Nimmer zag men koetswerken, zoo
elegant en vlot van lijn als thans, nu de koets
werk-artist, In dienst van den massa-produ
cent, zijn modellen In plaatstaal laat verme
nigvuldigen door de hydraulische pers.
Aan deze ultra-modeme techniek heeft de
stroomlijn-carrosserie haar algemeene verbrei
ding te danken. Immers, de gebogen lijnen en
rondingen van dit koetswerk-type kunnen
door andere constructiemethoden en met ander
materiaal bf in 't. geheel niet óf slechts tegen
buitensporige kosten benaderd worden. Behalve
het voordeel van een ideale vormgeving heeft
plaatstaal bovendien de eigenschap dat het
buitengewone soliditeit paart aan licht gewicht
Het dood gewicht van den auto is daardoor de
Matste jaren belangrijk verminderd en met
motoren van gelijke capaciteit bereikt men dus
thans hooggre snelheden bü eén verminderd
brandstof verbruikt
Deze boogere snelheid, die bjj auto's uit de
midden-prijsklasse de 100 KM. met eenige
kilometers overtreft, heeft natuurlijk aanleiding
gegeven tot de algemeene voorkeur voor het
gesloten koetswerk.
open sportcarrosserie
al heel
verliest
Zoo exposeert de N.V. Morris' Automobiel
fabrieken te Delft op stand 57 verschillende
fraaie modellen van de gerenommeerde Morris
automobielen. Zoo vindt men hier 8edan-mo-
dellen met openschuifbaar dak van de Morris
ren Four en de Morris-Twelve-Four, beide
met vier cylinder-motoren en van de Morris
Twenty Tive met een zes cylinder motor. Dé
wagens zijn uitgerust met hydraulische remmen
en sohokbrekers. aangebouwde hydraulische
cricks. Voorts hebben zU onspllnterbaar glas en
echt lederen bekleedlng. Verder exposeert men
op dezen stand een Morris ESght-tweezltttr en
Morris Eight-Coach, belde met vier cylinder-
motoren en eveneens keurig uitgerust.
Op stand 93 ziet men os. twee Morris Oom-
njercial-chassls en een Morris BSght-bestelwa-
gen.
economisch in het gebruik is en buitengewoon
fraai uitgevoerd. De Singer Coach d? Luxe en
Sedan de Luxe hebben een cyllndertnhoud van
ongeveer een liter, zijn uitgerust met hydrauli
sche remmen en schokbrekera en hebben een
benzineverbruik van 7 liter ap 100 kilometer.
Voorts exposeert deze firma van dit Engelsche
merk een tweepersoons Sport Sj>eedster, terwijl
ook een Slnger-bestelwagen op Bantam-chassls,
die evenwel wegens plaatsgebrek niet kon wor
den geëxposeerd. in den handel wordt ge
bracht.
De N.V. Minerva Automobielen te Amster- sedan
dam brengt van dit bekende Belgische merk op
stand 70 os. een 4-cyllnder. type Y4. Conduite
Interieur met 4/5 plaatsen, een zeer economl-
schen wagen. Daarnaast trekt een 35 PJL, 8 cy
linder met carrosserie Conduite Interieur de
Luxe voor 6/7 personen de aandacht, terwijl
eveneens de 40 PJC. 8-cyllnder Conduite Inte
rieur de Luxe met 6/7 plaatsen opvalt. Deze
Het bezwaar tegep de plaatstalen carrosserie
dat zü als klankbodem op de trillingen van bej
algemeene mouvement reégeerde, wordt
volkomen te niet gedaan door een behad
van de bitmy-nirie der platen met een
tische subsUKtie. 4>e, elke geluidstrillin;
derdrukt.
Overigens v<
solide en weinig 'tSHtrlllen geneigd geheel, dat
men in de betere uitvoeringen van de vier-
deurs-sedan de middenstijlen tusschen de por
tieren geheel heeft kunnen laten, vervallen.
Wat meer zegt: bij.een der geëxposeerde plaat-
staalconstructies zal men zelfs kunnen ontdek
ken, dat bet stalen koetswerk het chassisraam
overbodig heeft gemaakt. Motor en transmissie
worden hier eenvoudig gemonteerd op enkele
verspannlngen tusschen de stalen rail die den
benedenrand van de koetswerkconstructie
vormt! e
Een p>ed ding is, dat er meer bezadigdheid
in de stroomiijnbeweging gekomen is. Het
ulterlijk schoon is er op vooruitgegaan.
Bovendien is er geen sprake meer van belem-
r-«rd uitzicht op den weg, het comfort is van
dien aard, dat het ook in het groot-tourisme
niets meer te wenschen overlaat en bij vele koets-
werktypen treft men ruime bergplaatsen voor
de bagage en de reservewielen aan, die geheel
binnen het koetswerk vallen en dus geen af
breuk doen aan „de lijn".
De Slnger-modellen, dte Anchelbn’s Automo-
blel-Mü. te Amsterdam op stand 40 naar véren
brengt, staan in het middelpunt der belang-
85 PJC. Kromhout Dieselmotor, type 5LW, met
Fluid flywheel en Wilson pteéekiuNvz iisiiMé
lingshak en een Kromhout tractor-chassis met
51 PK. Dieselmotor, geschikt voor een netto-
last van acht ton.
Daar chassis en motoren geheel in de eigen
fabriek worden vervaardigd,' is dit tevens de
eerste maal, dat een Diesel-chassis van Neder-
t
fraaie wagens zullen zeker mét belangzhelling
«Prden bezichtigd, temeer daar de prijzen erg
meevallen.
BurgwmMster
Van Lanschoi
opende Zater-
dag het ver-
keershuis der
V.V.V. ie den
Bezeil
bet gebied van de Diesel-motoren rekening
beeft gehouden, terwijl men door een speciale
motorophanglng heeft gezorgd, dat de trillin
gen niet op het chassis worden overgebracht.
landdag van de
Amsterdam is gi
mr. Houn
r
1.
3.
4.