DUIZENDEN WERKERS IN DE HOOFDSTAD BIJEEN Arbeid voor ons vólk is een onafwijsbare voorwaarde II De bijeenkomst in Carré u zin en werkzaam ai Wij blijven waakzaam voor Nederland ZONDER DRALEN RADI CALE HERVORMINGEN7 Wij hebben werk te doen in gezonden nationalen JteJiiet minder - in warme sociale liefde De ministers Van Schaik, Deckers en Oelissen tijdens het spelen van het Wilhelmus De doctor aan het .woord V Zonder dralen Jeugdig idealisme waard Schrikbarende cijfers Mar. Dr. H. 4. Poels Mr. C. M. J. r. Goteling (Zie porvolg aiders t* dtt blad) 3 MIMI c MAANDAG 3 FEBRUARI 1936 Groet naar de Apollo* hal -n -u Oe party verdient den steun en het idealisme der jeugd Gezond en gaaf «n la Fanfaremuziek en zang wisselden de sprekers af - ----uur prcclM t I II Mr. Steenberghe over de kwestie der devaluatie Jhr. Ruys over „Vader* lahdstiefde” Onze herinnering Rede mr, Goseling wacht uitkomst van een onfeilbaar. derltfk plan. Slechts een wanhopige tonder een sterk gevoél van hechte onderlinge S' .Drie aspecten Jhr. Mr. Ch. J. M. Ruys de Beerenbrouck maar daarmede Grego- De hoe va- ook be- leze den ang seft -i> dien plicht zóó doen, omdat zU een ge éénheid vormde en omdat ons ge- ser- slen den K--- sche volk, niet in maar in levenden Waarin zUn wij gezond en gaaf? WU zijn gezond in ons hart en in ons gemoed. Wü koesteren oprechte liefde voor ons Ne derland, ons vaderland. WU zUn gehecht aan zün historie, aan zün cultuur en aan zün grenzen, ja, en hier keert spr. zich om en wijst naar dr. Poels. ook aan zUn grenzen; aan zijn volksaard en aan zUn na tionale waarden en goed. (Langdurig applaus). Wie er in Nederland voor nationale eenheid, voor nationale verbondenheid en saamhoorlg- itholieke Nederlanders, cipatle, aan zijn vrü- Om half vier nam bet Kieskringbestuur van Amsterdam op het aan weerskanten met vlaggedoek versierde voortooneel plaats en beklom Mr. O. M. J. P. Geseling bet spreek* gestoelte voor het uitspreken van zün ope ningsrede. De zaal, het balcon en de galerijen waren op dat oogenblik vrijwel geheel beset. Liet men de blikken gaan langs de rijen, dan trof wel het sterkst, hoe uit alle bevolklng- milleus hier menschen bijeen waren geko men; Jongen en ouden, arbeiders en intel- lectueelen, landbouwers en middenstanders, symbollseerend de alles omvattende bind- kracht der partU. Vooral het platteland was sterk vertegenwoordigd. De zon-door bruinde koppen, de rustige trekken van bet landvolk, men zag ze telkens en telkens weer. Ook een groep Zeeuwen was onder hen in de ztem- mlge kleederdracbt van hun eilanden. ap- dat sb «ft ilen er- ng lat sn- fe- dd. ha Het was druk, heel .druk in Amsterdam- Zuld en dat niet alleen door de auto-tentoon- stelling in het R. A. I.-gebouw. Neen, behalve de vele automobilisten en aan Weeding of Insigne kenbare adspirant-bezoe- kers van de auto-show bewogen zich Zondag middag in de omgeving van de Ferd. Bol straat en het Roelof Hartplein. velen, die met een ander doel naar de hoofdstad waren ge komen, de meesten per trein, velen echter, vooral uit de NoordelUke provincies, met auto bussen. In den orkestbak van de groote zaal nad het fanfarecorps ..St. Gregorius” uit Dulvendrecht plaats genomen, dat onder leiding van zijn di recteur den heer J. F. Kok den tijd met een pit- tigen marsch kortte. eur an- fle- ren of oor op ren nen ven en 'oor« leze ■m- na- leer rtge en- aan ak- rer- Wat onsen polltieken leiders voortdurend voor den geest moet staan willen zü het vertrou wen verdienen, maar dan ook krijgen van die tnlllioenen, die thans aan den lijve leeren voe len wat moderne „beschaving” is is het feit, dat, wordt niet „aonder dralen" in vollen ernst althans een krachtig begin gemaakt met wer- Voor wie de toestanden kent in Nederland is het eenvoudig evident, dat voor ons. Katho lieken een eigen en sterke politièke partü, in Nederland althans, volkomen onmisbaar is. staatkundige analphabeet stelt vertrouwen de almacht van een leider, die anders zal maken". Maar wel. Intens behoefte aan een duii beeld zonder „al te veel gezegd tegenstrijdig] menschen openliggende waarheid, op de tuurlUke elschen van het persoonlijke- en het gemeenschapsleven Ons volksdeel heeft uit zijn innerlijke ge zondheid en gaafheid aan het land in benarden tijd staatskracht te geven. weging” kunnen wü niet zijn, want die is er maar één. ..-..Maar we blijven op onsen post! Levs het vaderland' Met groote geestdrift worden de laatste woor den ontvangen en krachtig klinkt daarna het „Wlen Neerlands Bloed” door de machtige hal. Koningschap culmineeren, dan zijn het de Katholieken in Nederland, die met hart en vu righeid den Nederlandschen troon beschermen tegen ondoordacht bederf van het beste en het schoonste dat onze Staat bezit! (Daverende toe juichingen). Wij zijn gezond in ons verstand. Daarom kunnen wij er met ons verstand niet bij, boe men in dezen tijd aan het burgerhart een even ongezonde als Verkeerd begrepen liefde tot het vaderland kan opdringen, die haar oorsprong vindt in de gekunstelde overschatting van de waarde van eigen ras en bloed; die is gekweekt tot een onwezenlijke mystiek en die in oen almachtigen en onoverwinnelijken voorwerp vindt van dweperige ver- Ons volk luistert niet langer naar redenaars en propagandisten, die gestadig enkel van de verhevenheid van onzen godsdienst spreken of voortdurend alleen op onze zoo noodzakelijke éénheid hameren. Nu honderdduizenden kou en armoe lijden en met den dag hun ellende grooter wordt, hebben ook onze katholieke kiezers voor zulke sprekers geen ooren meer. Op dezen polltieken Landdag behoorde in ons midden de noodkist van Sint Servaes ta stadh! De kernspreuk van het door Jezus gepredikte Christendom „Voorwaar, Ik zeg U, wat gij gedaan hebt aaa een van deze mijn geringste broeders, dat hebt gij aan MU gedaan.’ „Voor waar, Ik zeg U, wat gij niet gedaan hebt aan een dezer gerlngsten, dat hebt gij ook niet gedaan aan MD" moet thans niet alleen de kernspreuk van heel onze katholieke sociale actie, maar ook van onze Katholieke Staats partij zijn. verbondenheid, zonder het fiere 'bewustzün bU ons allen, dat wij door onzen gemeenschappe- lüken arbeid aan onsJand véél kunnen geven, kunnen wij onze taak* niet vervullen. Wil heb ben werk te .doen, in gezonden nationalen zin en niet minder in warme sociale Ifèfde In dien geest vooral willen Wij vandaag elkaar wederkeerig versterken! Na de rede van den partij-voorzitter, waarop klaterend applaus volgde, zongen de vergaderden een strophe van net Schaepmanslled met het „Aan U, o Konlng der Eeuwen”. Staat het afgodlng. Onze vaderlandsliefde is grooter en inniger en hechter, want zü berust mede op het vrüe inzicht in onzen chrlstelDken plicht van eerbied voor de overheid, van onderwerping en steun aan het gezag en aan gebruik van onze vrijheid in overeenstemmlO®^de elschen eener or- delDke gemeenschajT^^p Over „Christendom en Politiek” sprak ver volgens Mgr. Dr. H. A. Poels, hoofdaalmoeze nier van den arbeid in Limburg, met daverend handgeklap bij zijn verschijnen voor de micro foon begroet. Wordt de waarheid voorgesteld in den vorm waarin zij leeft en zich in de ons omringende wereld vertoont, dan blDkt niet zelden, dat het gewone volk ze beter kent dan vele kamer geleerden Het heeft met die waarheid, als objectieve werkelijkheid, dag in dag uit te maken. Het is vaak op minder aangename wijze, dat het ze beleven moet. Wat devaluatie in werkelUkheid beteekent, begrijpen wij eerst voor goed, wanneer wfj tevens de bedoeling en den oorsprong alsmede de gevolgen daarvan zien. daal hadden eveneens in het gereserveerde gedeelte plaats genomen. We zagen Mgr. dr. G. C. van Noort, deken van Amsterdam, mr. van Lanschot, factie *en de katholieke hoogleeraren In de volmaaktste oide, dank zü den voor- - Propagandaclub harden alle deelnemers - --->-bDeenkomst opende met den chrlstelDken groet en ter stond het woord gaf aan den voorzitter der partD, mr. C. M J. p. Goseling tot het hou den van zün openingsrede, waarvoor hD tot titel had gekoaen „Van onze taak bewust”. Reeds lang voor den aanvang, die op drie uur was gesteld, begon het druk te worden in de Apollohal, waar langs de wanden groote borden waren opgehangen, die doel en streven van de R. K. StaatspartD in duldelüke kern spreuken verkondigden. Naast het podium hingen ter weerszDden de woorden: „Aan belden trouw", geflankeerd door het PauselDke en het Nederlandsche wa pen en Schaepman’s devies „Credo, Pugno”, dan verder: „Door trouw aan eigen wetten rrü”, „WU bouwen aan een nieuwe orde”, „Onze Eendracht Neerlands kracht", „Samen sterk", „Alles herstellen in Christus", „WU voor allen”, .Storm op UI, stut uw huls”. Van de hooge zoldering hingen Nederland sche vlaggen rteer en ook langs de wanden was de vaderlandsche driekleur gespannen. Op de zetels tegenover het podium hadden plaats genomen de drie R. K. Ministers, H.H. Exc. Deckers, Gellssen en v. Schalk, de oud- ministers Marchant, Verschuur en Welter. Tal van bekende persoonlükheden uit het katho lieke leven, geestelUk, wetenschappeHjk en so- Reeds te omstreeks drie uur begon de groote zaal van Carré, waar om halfvier de groote fe- rallel-vergadering fcu aanvangen, vol te stroo- rrten Aan het station W. P. en bU de tramhalten ia de Sarphatistraat waren propagandisten op-^' gesteld, herkenbaar aan g«le banden aan den arm, die de Landdagdeelnemers van buiten Van 1 - dienst konden zUn, om Carré te bereiken. heid wil getuigen, ga zUn gang; doch hU spare één derde van ons volk voor hei vooroordeel, dat splitsing en tweedracht mede voor reke ning zouden komen van -He Katholieke Staats- partU. Die partU treft die blaam niet! ZU heeft sedert haar oprichting, dertig jaren en langer, haar plicht gedaan, niet voor zich zelf, niet voor eigen macht en Roomsche heerschappU, doch voor het land en het geheele volk! ZU k< staatkundige éénheid vormde en omdat haar veelzUdlge samenstelling reeds den schadelUken belangendienst uitsloot. Het staatsleven óók in Nederland heeft élles te verwachten van waarden, als kerk en geloof. Deze waarden zUn het bU uitstek, welke de StaatspartD der katholieke Nederlanders den moed, de overtuiging en de bezieling geven om de staatkunde te voeren, die zU voert. Dat is de staatkunde, niet in dogmatisch harnas, niet van een politiek of verpollUekt Katholicisme, doch de staatkunde, die ónder voorlichting en bevestiging van de geopenbaarde waarheid, haar beginselen grondt op de natuurlU|p, voor alle menschen openliggende waarheid, op de na- Wü doen voor geen anderen Nederlander onder In verknochtheid en aanhankelUkheld aan Haar, die In bloed en traditie verbonden met den Vader des Vaderlands, voor ons een „Moeder des Vaderlands” geworden is. En wan neer de Katholieke StaatspartD in dezen tUd, niet met leuze en algemeenheid, maar met staatkundig argument en overtuiging in het krUt treedt voor de onverzwakte handhaving van nationale instellingen, die in het nationale >- I Drie aspecten vooral teekenen zich duidelUk i- af: het nationale, het geestelUke, het stoffelUke. Ze zUn eigenlUk in de staatkunde onafschei- delUk verbonden en oefenen op elkaar een sterkewisselwerking. Het gaat om het welzUn van het Nederland- doodende gelUkschakeling, drang tot samenwerking, waarin leder geeft van het beste, vooral van zUn geestelUk bezit. Er was, reeds vóór de crisis, zware geestelUke schade aangericht. Schade niet het minst in het „denken" van de menschen. De crisis heeft daar dwars overheen gebracht: stoffeUjken nood en ellende. De verwarring Is gestegen, ook de kans op bezinning! Zóó zien wU dezen tUd het beste als een kans, die God ons geeft, een kans vooral aan de jon geren onder ons, als een tUd van ver nieuwing. Er valt te herstellen, te vernieuwen, ook te beschermen en te behouden hetgeen sommigen, In onkunde of doldrlftlgen Uver, dreigen kapot te slaan. TUdens de verkiezingsperiode-1933 is in een bekend vlerhoeksprogram de taak der toen komende Regeering in een viertal slagwoorden aangeduid: herstel van het gezag, financieel evenwicht in de huishoudingen van de organen der overheid, herstel van het bedrijfsleven, be strijding van de werkloosheid. Met voorbedacht neem Ik thans de directie ven in omgekeerde volgorde. De allesbeheerschende werkloosheid stel ik voorop. Na de rede van den voorzitter van de R. K StaatspartD nam de heer J. C. Berger, voorzit ter van het Kringbestuur, het woord en stelde de vergadering vooc den heer Goseling, die hierna weer vertrok om de bUeenkomst in de ApoHohal te sluiten, een boodschap mee te ge ven voor de 5000 partUgenooten die daar te sa men waren. Onder instemming der zaal las de heer Ber ger den tekst van de boodschap voor, welke luidde ,.üw 2000 geloofs- en volksgenooten. in Carre bUeen, met hetzelfde doel. In dezelfde geest drift en met denzelfden onwrlkbaren wil om ons beginsel in levende werkelUkheid te bren gen, renden u per óppersten koerier hunnen groet en verklaren, dat, nu zU gedwongen zijn gescheiden op te trekken, zU toch met u veree- nlgd willen triomfeeren.” De verschillende sprekers werden afgewisseld door zang van het R. K. Amsterdamsch zang koor onder leiding van Evert Haak. De na tionale en strijdliederen werden door de zaal meegezongen. Het fanfarecorps ,3t. rlus" zorgde voor de begeleiding. Achter de op het tooneel opgestelde zangers en zangeressen, 250 in getal en allen in het zwart, was een sprekende reclame aangebracht voor „de Opmarsch”. De vergadering had een vlot verloop, sprekers werden herhaaldehjk door aj>p!aus onderbroken. Na afloop ging men ordehjk uit een. Wat wij noodzakrijjk aan bet volk dui delijk moeten maken, b, dat bet alleen de magogen en volksbedriegers Mjn, die een algemrenen geaonden econotniachen toe stand durven voor te spiegelen, welke reeds na boel korten tijd te verwezenlijken zou Wij staan op méozebten een der aller- grootete bochten van beeg de wereidhbto- rte. Uit de te hervormen wereld van val- sehe ideeën sfjn de niet langer meer door waadbare ecooomadx moreaaren ontstaan. mede te werken aan het herstel, vooral door daarbU sterk otA werk te richten op een duide- perspectief. Geen verstandig mensch verjM onveran- of een in et wel eens :ft het vdfk |ke IDn, aan een nen of anders Wie de katholieke kiezers warm wil maken voor de Kathglieke Staatspartij, moet vooral thans niet met vage theorieën komen. HU moet hun laten zien, wat die PartU voor het wegnemen van de niet langer te dragen el lende in vollen ernst wil doen en wat zU daar voor doet. - .JOFlen. Zonder een meer dan oppervlakkige kennis. Ia onze organisatie in haar geheel nog in even wicht en getuigt haar bestendige groeikracht van een waarlUk gezonde bUJmoedigheld en van een gezonden durf? WU willen immers levenkracht bieder aaa ons nationale leven. Een evenwichtig groeiproces vraagt aanvoer van jonge kracht en van frisch bloed. Tus- schen jong en oud, in dezelfde verantwoorde lijkheid gesteld, még geen tegenstelling bestaan. Waar zU bestaat of in het leven wordt ge roepen, lUdt bejder verantwoordeHJkheidsbesef. Wie de jeugd ontloopt, verstart en sterft af Wie wUsheid en ervaring versmaadt, groeit uit zUn krachten, maar wie voor slechte humeuren op den loop gaat, heeft groot geiUk! Wie het werk van onze PartU eerlUk en on bevooroordeeld volgt, en wie er van weet wat hu ervan behoort te weten, zal ndj toestem men, dat zU het Idealisme van onze katho lieke Jeugd waard is, en dat zU den steun dier jeugd verdient. Daadkracht en gezonde durf moeten onze PartU blUven aanvoeren en aandrUven. „Wacht op onze daden”, is „credlet”. „Zlethier onze I daden”, is „contant”. Dan is misverstand over de waarde van óns betaalmiddel uitgesloten! Onze eerste daad is: dat we er zUn! Dat wU hier in Nederland onze plaats bezetten en waardig bezetten! Dat althans van het ka tholieke volksdeel kan worden getuigd, dat het krachtsinspanning en opoffering van beperkt belang niet heeft gespaard om voor de pu blieke zaak vruchtbaar te zfjn! Noemen wü ons daarbU Katholiek, dan schUnt het niet goed. Vormen wU een PartU, dan betwist men haar bestaansreden. Ben J5é- Z. Exc. Jhr. Mr^fc. J. M. ituys de Beeren brouck, met langddrig hftndgeklap begroet, sprak daarna over „Vaderlandsliefde”. WU komen Uer niemand politieke eer bewU- zen. noch in de verdediging, noch in den aanval. WU willen c«s staatkundig wérk geleld en gericht zien door een helder en onverzwakt oordeel omtrent de plaats en de taak van het katholieke volksdeel in zUn eigen vaderland. Het gestel van het katholieke volksdeel in Nederland is nog sterk en vitaal genoeg, dat wü zonder zelfbedrog zélf kunnen uitmaken, niet óf, maar dét ons volksdeel uit InnerlUke gezondheid en gaafheid aan het land in be narden tUd gezonde staatskracht heeft te geven. Onder één voorwaarde, als wU maar radicaal willen ontkomen aan die rampzalig^ kwaal van de verdenking van ziekte en broosheid. Zelfver trouwen is hier het versterkende middel! De tUd is er niet naar, om ons volk maar steeds weer het projectieplaatje voor te schui ven van een groepje dat zich aan zUn en wording heeft moe gevochten. De tüd is er niet naar, om systemen weg te praten met de hardnekkige algemeenheid, dat de Katholieke PartU steeds op barsten staat door de spanningen, die haar samenhang be dreigen. De tüd is er niet naar, om de beteekenls en de waarde vhn ons staatkundig beginsel weg te drukken hr den hoek van confessioneels be krompenheid en verouderdheid. In dezen tUd heeft Nederland het katholieke volksdeel en de staatkundige beginselen -• naar katholieke opvatting hard- en broodnoodig! kelUk radicale hervormingen, die de grond slagen zélf aantasten van de moderne heiden- sche maatschappU blUven in onze Europee- sche landen de regeeringen nog lang talmen met een nieuwe „ordening” op den grondslag van het christelUk recht wU dgn aonder eenlgen twUfel spoedig aeer korte metten te lezen krUgen, en dat na heel korten tUd aan dezen chaos een einde wordt gemaakt met re- voluUonnair geweld. Zonder eenige verbetering, die ons tenminste weer eens op adem zou kunnen laten komen, is het aantal werkloozen sedert het dieptepunt van de internationale crisis in 1932 met ongeveer 1/3 gestegen tot het schrikbarende getal van 468.000 in December 1935. In gestadigde daling zUn de cUfers van de in dustrieels productie afgezakt van: in 1931 79 pet. van 1929, tot 63 pct. in October 1935. Het volkslnkomen is van 1929 op 1933 vermin derd nominaal met ongeveer 1/3, reëel met 1/5. Het Jaar 1935 zal zoo goed als zeker een ver dere vermindering te zien geven. BU de RUksbegrooting komt het natuurlUk aan op het resultaat, dat is: de werteUjke stand van Inkomsten en uitgaven over een dienstjaar. Naar dien maatstaf bedroeg het totale tekort over de jaren 1931 tot en met 1935 (1935 ge schat op ruim 71.5 miUloen) ruim 286 millioen. In het afgeloopen jaar is de opbrengst van de ten deele verhoogde heffingen rond 32 millioen bU de raming ten achter gebleven. Vooral dit laatste feit heeft een benauwende aanwüzlng voor de beweging van de schroef- zonder-eind. Eén ding is zeker: juist de sombere werke lUkheid prikkelt tot rustelooze activiteit, tot voortdurend beraad, vooral ook tot de doelbe wuste daad. Dat geeft ook aan onze groote staatkundige organisatie, die op niets anders gericht is dan op het bevorderen van het alge meen welzUn van het Nederlandsche volk, het recht en den plicht om actief en opbouwend WU zUn er in onze graate staatkundige organisatie Wy hebben getoond recht van beatan-n te hebben. WÜ hebben onze taak In het heden, meer dan ooit gericht op de toekomst. Die taak is zwaar wü kunneil haar fan In dit fiere bewustzün, In hecht vertrouwen op God, willen wU, werkers in de R. K. Staats- partU, elkaar vandaag versterken. Onze taak is niet meer of minder dan: mede te werken aan het bevorderen van het algemeen welzUn van het Nederlandsche volk. De staatkundige beginselen naar ^katholieke opvatting geven ons leiding. Die hebben wU in concrete plannen, in praktische daden om te zetten. Dat kunnen wü niet alléén. Maar, wat wU wèl kunnen en moeten doen, dat Is: bewust en sterk ons aandeel nemen In de gedachten vorming. De positie, waarin het katholieke volksdeel In Nederland allengs gekomen is, en die zeker geen aanleiding geeft tot zelfvoldane uitingen, wüst ons déér misschien wel de voor naamste taak. Zeker in dezen tüd, die terecht getypeerd is als een van algemeene vervlakking van het oordeel, een gesteldheid, die mede een verklaring geeft, waarom de beruchte insttne- ten-poUUek er zoo gemakkelUk in gaat. Die gedachtenvorming moeten wü verzorgen, aller eerst onder ons. Maar wü moeten ook de ge zonde leer, de gezonde gedachten onder anderen uitdragen: wü moeten overtuigendoor de inner- Hjke redelUkheid van hetgeen wü voorstaan. Zóó moeten wü tneer dan vroeger onze nationale taak, ons staatkundig werk zien. Dus niet: „wü óf zU”, zooals degenen, die xlch .als wegbereiders voor een nieuwe volks eenheid opwerpen, de tegenstellingen bU voor baat toespitsen, maar: wü, te zamen met ande ren, in sterke overtuiging ons land dienend. WU zün gezond in onze herinnering. WU heb ben de vaderlandsche geschiedenis geleerd en begrepen, en wU weten, dat een volk, dat natio nale heiligen heeft voortgebracht dat Egmands legale abdü bouwt, maar ook herbouwt dat zün historie verbonden weet aan een Willem van -Oranje mag aanspraak maken op de be scherming en handhaving züner Christelüke cultuur. Maar tevens leeft in de herinnering van het katholieke Volksdeel het beeld van den palm, die onder het gewicht onder den druk van drie donkere eeuwen moest groeien^om weer stand te kweeken. ook voor den hevlgën storm. Zoon periode blüve het Nederlandsche volk voorgoed bespaard! WU zün gezond in ons bloed. Onae politieke polsslag is normaal. HU slaat niet te langzaam wü zün niet conservatief HU slaat niet te snel wü zUn niet radicaal, noch naar links, noch naar rechts!- Maar het is niettemin onvervalscht Neder landsen bloed, dat ons door de aderen vloeit! Ie Wü zün gezond zelfs In onze spijsvertering. Wat al onverteerbaren en onsmakelüken kost hebben wü moeten slikken, wanneer het In den loop der jaren ging om een oordeel over óns werk, ónze bedoelingen, óns streven; wanneer het ging om ónze plaats in de volksgemeen schap en óns aandeel in het nationale leven! Maar we zün gezond gebleven en geduldig en wü zün er fier op, dat de verdraagzaamheid, element van Nederlands geestesmerk, in onze houding niet is beschaamd of geschonden. Als wü in Nederland voor óns recht opkomen, dan is het niet alleen óns recht, maar dan is het ook.... r^cht! t Wü willen gezond blUven in ons geloof en gaaf in ons geweten. Wü willen ons staatkun dig werk doen in bet besef daarmede onzen plicht te doen. Onze christelüke plicht is onze nationale plicht. WU willen hard werken, als menschen die beseffen, dat God met ons Is. Ook in de gebiedsdeelen overzee aal onze nationale plicht een christelüke moeten zUn. Het eerbiedwaardige beschavingswerk van de Katholieke Kerk zal ons tot aansporing en ten voorbeeld blUven om voor de landen overzee oprecht-christelUke staatkunde te voeren. Wü zijn geen menschen van luidruchtigheid, van veel lawaai, van veel uiterlylcheid. Maar als we voor deiydag komen doen we het goed en waardig, ernstig en bewust. Zoo was de eerste Landdag van onze Staatspartij, in zyn voorberei ding, in zün opzet en ook in zün alagen. Want geslaagd is hü- Zevenduizend katholieken uit alle deelen van het land hebben in ernstige aandacht geluisterd naar de ernstige woorden, welke hun lei ders hun te hooren gegeven heb- ben. Het was taal van mannen tot mannen, van Nederlanders tot 'Ne derlanders, van katholieken tot ka tholieken. Degelüke, openlijke, eer- lÜke, ronde taal, zonder verbloe ming, zonder mooidoenerü. En de partügenooten hebben gef luisterd, in stille, in waardige, in begrü pende, in ernstige aandacht, slechts nu en dan onderbroken door een applaus, dat dan echter ook in de gulheid waarmede het gegeven werd de volledige instemming ver tolkte van de vergaderden. president der perste Kamer- -- - „u Van Rooy, Barge, de Quay, Kaag en Romme. In de volmaaktste orde, dank zü den voor- ^ëffelUken geleldedienst van leden der Algem. i hun plaatsen Ingenomen, toen om ipr. Houben uit Breda dese'h

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 5