Onze Oostgrens bedreigd?
Koloniale wereldproblemen
K
van
Het wemelt
er van
Met welk doel spant Duitschland een net
militaire versterkingen
langs de grens?
Rijkwaliteit en
betrouwbaarheid
DE VIJF „BEZITTENDE”
MOGENDHEDEN
tTac
VRIJDAG 7 FEBRUARI 1936
p
Wat de RJLJ. leert
onse
Wegen voorbereid
BRUGGEN EN WEGEN
Luchtvaartbases
Nieuwe garnizoenen?
Maandag opening te Waalhaven
Technische dienst
Het Verbond van Ned.
Heden opening van den dienst
Werkgevers
De viering van het 10-jarig bestaan
Een net van werkkampen
Nieuwe garnizoenen
Departementen
Het expansie-pro
em
MIJNWERKERSFONDS
De vijf even genoemde landen bezitten «1 pet.
s
Ontheffing monopolie-
recht
Voor versche peren eti rozynen
uit bepaalde landen
Opmerkelijke liefhebberij voor de
vliegsport, naast vreedzame
werkkampen
Oefeningen met afweergeschut op
papieren vliegtuigen
Vorming van een amortiaatie-
fonds bepleit
DE MOEILIJKHEDEN VAN DE
HUISEIGENAREN
ENGELSCHE LUCHTLIJN OP
SCANDINAVIË
PERMANENTE LUCHTVAART-
TENTOONSTELLING
13 uur; Amsterdam a. 1430,
Italianen kunnen niet begrijpen,
dat juist Engeland hen zoo
tegenwerkt
De jaarlyksche Rylubydrage
De minister van Waterstaat. Jhr. van
Lidth de Jeude bracht op de RAJ. een
bezoek aan den General Motors-stand
Academische examens
Groote snelheid en lange af stemden
stellen niet zulke eischen meer
aan den bestuurder
Wal stokt te gebeuren?
"ft ,00
68.00
140.68
168 00
106930
De Amerikaansche journa
list Edgar A. Mowrer doet
verontrustende mededee-
lingen omtrent zeer groote
militaire activiteit van
Duitschland aan
Oostelijke grens.
1
I
S:'-
ten
(Bijzondere
itle)
ml
rijke oude leger voor den oorlog. Een
deel van deze nieuwe gamizoensteden
en misschien andere, die dé schrijver
niet kent, liggen om zoo te zeggen bin
nen de Nederlandsche „sfeer”
Hier volgt de materieele Inhoud van het
eerste van twee artikelen, die hij aan de
Chicago Daily News heeft gezonden. HU
heeft dit naar categorieën ingedeeld.
Mowrer had den raad gevolgd. Dunk zU
«Un kennis van Duitschland en veel erva
ring was hU heel wat te weten gekomen.
2137
51,77
10.30;
35,00
1233
236
Het zijn Lingen, Rheine, Lippstadt, "Hamm,
Iserlohn, en Oanabrilck, Paderborn en Mun
ster waren allang militaire steden, maar on-
langs werden de garnizoenen versterkt.
- tb
vliegvelden
Werkkampen, oorspronkelijk voor vrijwilli
gers, rijn niet door de regeering van Hitler
uitgevonden, maar het bleef voor het nieuwe
regime weggelegd, in de eerste plaats werkloo-
zen en vele andere, niet geheel vertrouwde
groepen burgers, gelijk jonge advocaten, tot het
verblijf daar te dwingen, ze te maken tot een
gewichtig bestanddeel van de lichamelijke,
zedelijke, politieke en militaire opvoeding van
de Duitsche jeugd. Binnen het getnakkeljjk be
reik van de Nederlandsche grens, oogenschUn-
Ijjk bezig met verschillende soorten nuttigen
arbeid, zooais het droogleggen van moerassen,
bestaan er niet minder dan 55 werkkampen, ja.
in millioenen
Brltsche Rijk
Frankrijk
Nederland
U 8. A.
Rusland -
Overige wereld
.T
Dtt plan staat neg op papier, behalve een
klein deel bü de Nederiandsche grens. Als
het voltooid is zal het een van de sn riste,
ooit beraamde middelen vormen tot concen
tratie van zwaar verkeer naar een ander
land, van verschillende belangrijke punten
met een minimum-verlies aan rijd.
ort geleden verscheen in de Engelsche
Economist een artikel over de bevol
kingsdichtheid en de oppervlakte van de
verschillende landen en hun koloniën, een
artikel, dat vooral ook in Italiaansche kringen
bijzondere aandacht getrokken heeft.
Het Eerste Kamerlid De Marchant et d'An-
sembourg <NSB) heeft aan den minister van
Sociale Zaken gevraagd, of hU kennis heeft
genomen van het adres, dat de Bond van Oe-
penslonneerde Mijnwerkers In November 1935
richtte aan de Regeering en de Tweede Kamer,
in welk adres genoemde Bond protesteert tegen
het feit, dat door het nieuwe reglement van
bet Algemeen Mjjnwerkersfonds. de ultkeering
De British Continental Airway, waarvan de
K.L.M. als hoofdvertegenwoordigster in Neder
land optreedt, zal heden haar dienst op Scan
dinavië openen. Deze dienst, Londen-Amster-
dam-Hamburg-Kopenhagen-Malmö, zal twee
maal per week worden uitgevoerd, gedurende de
periode van 7 Februari tot en met 19 April. Ge
vlogen zal worden met het vier-motorig vliegtuig
D.H. M.
Edgar A. Mowrer beeft een bezoek gebracht
aan ons land. De heer Mowrer 3 een der be
kendste Amerlkaansche journalisten, die o.a.
meer dan een decennium lang Beriljnsch cor
respondent geweest is van zijn blad. HU is
schrijver van het bekende boek Germany puts
the clock back, dat hem onder het nieuwe re
gime in Duitschland zeer kwalUk genomen is,
maar waarvan de beteekenls nooit is miskend.
Het bedaardste en vredelievend-
ste volk van Europa is in ongerust
heid geraakt”, zoo schrijft Edgar
A. Mowrer, Parjjsch correspondent
van de Chicago Daily News, in zjjn
blad. Hij moest weten wat de reden
van die ongerustheid was. Zijn taak
bleek hem niet gemakkelijk, doch
ten slotte is hjj zeer belangrijke fei
ten te weten gekomen, die hij in
zijn blad publiceert.
Het feit, dat onze regeering het ontwerp voor
een weerfonds van 54 mlllioen bU de Kamer
heeft ingediend, had zijn aandacht getrokken,
aldus bericht de N. Rott. Crt. in een artikel,
waarvan wjj den inhoud hier laten volgen.
„De Nederlanders houden aldus Mowrer
ervan o«n met buitenlanders te spreken, maar
zU zijn zoo terdege onzijdig! ZU loopen niet
gaarne met hun argwaan te koop, uit vrees
den verdachten buurman te prikkelen". HU
had al spoedig begrepen, dat een bezoek aan
een der regeeringsdepartementen niets zou op
leveren. In gesprek met bevriende Nederlan
ders had hU echter begrepen, dat men reden
meende te hebben, ernstige bezorgdheid ten
opzichte van Duitschland te moeten koesteren.
„Wat hebben de Dultschers dan tegen Ne
derland”. had hU gevraagd. „Niets” was het
antwoord geweest, maar wat hadden zU tegen
België in 1914?”
„ZU meenden dat België hun in den weg
stond”, had de Amerikaan geopperd.
„Precies, en als Nederland in den weg staat,
gelooft gU dan, dat zU zullen aarzelen. Als
gU weten wilt, waarom de Nederlanders zich
onbehaaglUk voelen, moet ge zien te weten te
komen, wat de Dultschers vlak bU onze Oost
grens uitvoeren."
Enkele jaren geleden heerschte in techni
sche kringen de meaning, dat de strijd die
in de® autoconstructie bet eerst diende te.
worden uitgevochten, sou gaan over de
kwestie hoeveel cylinders de motor moest
hebben. Inderdaad is er een periode ge
weest, waarin dit vraagstuk zeer urgent
leek, de vier- en zes-cyllnder motoren een
weinig tn het gedrang kwamen en een nieu
we toekomst scheen aan te breken voor
acht-, twaalf- en zelfs sestlen-cylinder mo
toren.
Btnnen 60 i 80 K.M van de Nederlandsche
grens bezitten de Dultschers op zUn minst 15
„offideele" vliegcentra. Die te Wesermunde en
Wilhelmshafen aan beide oevers van den mond
der Weser en op de eilanden Norderney, Bar
ken. Langeroog en Wangeroog dienen voor wa
tervliegtuigen, 9 andere, Wesermunde, Osna-
briiek. Munster, Gelsenkirchen, Dortmund,
Dusseldorp, Miihlheim en Keulen liggen Zuid
waarts verspreid in een soort ketting, evenwU-
dlg aan de Nederlandsche grens.
Voorts vernemen wU van bevoegde züde. dat
de Nederlandsche Groenten- en Fniltcentrale
gemachtigd is, ontheffing te verleenen ten
aanzien van het monopolierecht voor rozijnen
tot een bedrag van 1 cent per K.G. netto-bruto,
voor die rozijnen, welke zUn voortgebracht in
de Vereenigde staten van Amerika ot in die
landen, die op het stuk der heffingen recht
hebben op behandeling als meestbegunstigde
natie of voorloopig de facto een behandeling als
zoodanig genieten.
Uit het bovenstaande volgt, dat deze verla
ging, behalve op den invoer uit de Vereenigde
Staten van Noord-Amerlka, mede van toepas
sing zal zjjn op dien uit Spanje en Sovjet-Rus-
land, een en ander, zooais bekend, met ingang
van 1 dezer.
De Centrale heeft het recht, bU Invoer deug-
delUke bewijzen omtrent de juistheid van het
aangegeven land van oorsprong te eischen.
Op verschillende punten langs de Duitsche
rijde van de Nederlandsche grens zjjn geluld-
waarschuwers opgesteld voor het snel melden
van naderende voertuigen. Elders Is een aantal
afdeelingen „spoorwegpolitie" gelegerd, In stel
lingen bulten de voornaamste verkeérscentra.
In op zjjn minst 2 plaatsen hebben Duitsche
bewoners den aanleg van opmerkelUke beton
nen platforms op verrassend groote schaal uit
gebracht.
Te Urdingen, ten Zuiden van Duisburg, is
sen nieuwe brug, naar het heet meer dan 80
voet breed, over den RUn geslagen. precies
waar de toegang het gemakkelljkst is tot den
Nederlandscben uitspringenden hoek van Venlo
op een afstand van ongeveer 20 mUl. Een
gerucht, waarvan de schrijver geen bevestiging
kon geven, spreekt van nieuwe „bruggenhoof
den” te Emmerik, binnen een geweerschot af
stand van Nederland en in Duisburg zelf. Nog
treffender zjjn de nieuwe autowegen, vervat in
het niet openbaar gemaakte Hitler-plan, die de
Duitsche overheid liever niet aan de groote
klok schUnt te hangen. Eén groote weg, uit
een oogpunt van logica volkomen bevredigend,
leidt bUna pal westwaarts van Hannover vla
Osnabrück naar Gronau en de grens tegenover
Ekischedé.
naarmate het buitenland zich te weer ging
stellen tegen immigratie en tegen den invoer
van vreemde producten.
Het Is een veel voorkomende (zoo gaat be
doelde rijde voort) misvatting, dat koloniën
geen oplossing bieden voor overbevolking. Ter
verdediging van deze these voert men gewoon
lijk aan, dat meestal slechts een zeer gering
percentage van de bewoners van het moeder
land in de koloniën een bestaan vindt. Men
verliest hlerbU echter uit het oog, dat onder
normale omstandigheden de in de koloniën ge
maakte winsten een zeer sterke büdrage vor
men aan de koopkracht In het moederland
Het behoeft wel geen nadere toelichting, dat,
waar die koopkracht voldoende is, geen onop
losbaar probleem van overbevolking bestaat.
Zeer zeker bestaat dat probleem in Engeland
niet en men vindt het in Italië daarom van
zelf sprekend, dat de Britten de Italiaansche
moellUkheden niet kpnnen aanvoelen. Boven
dien vestigt men er in Italiaansche kringen de
aandacht op, dat in Engeland zoowel als tn
andere hypergecultiveerde landen vaak op cy
nische wjjze het neo-malthusianlsme als mid
del tot oplossing van een te groeten bevol
kingsaanwas wordt gepropageerd, welk stelsel
in Italië door strenge straffen wordt geweerd.
In dit verband verwUst men naar de ver
gadering van de Anglicaansche bisschoppen uit
het geheele Brltsche Rijk, welke enkele jaren
geleden te Londen in het Lambeth-Palels ge
houden werd, bU welke gelegenheid de Angli
caansche geestelUkheid als haar oordeel uit
sprak, dat neo-malthusianlsme onder bepaalde
omstandigheden geoorloofd is. Een ketterij, die
door den Paus met de beroemde encycliek
Cast! COnnubil beantwoord werd. De Italiaan
sche intelleAueelen vragen thans sarcastisch,
of de Anglicaansche clerus, die zich zoo fel
tegen Italië gekeerd heeft, thans voor Italië
al de „bepaalde omstandigheden” aanwezig
acht, waarbU het geoorloofd sou zUn, onderbet
volk een stelselmatige verkrachting der door
God gestelde natuurwetten te propageeren.
Wie objectief wil zUn, kan al deze grieven niet
zonder meer ter rijde stellen.
TFJDKN, 5 Febr Candidaataexamen rechten,
de heer M. A. Huender en de dames G. Taytel-
baum en A. A. van *t Hof.
Naar de directie van de K.L.M. mededeelt,
zal op het Vliegveld Waalhaven te Rotterdam
een permanente luchtvaarttentoonstelling wor
den inger'.cht.
Maandag, 10 Februari, ’s middags om drie
uur, zal de heer J. Brautlgam, wethouder van
Openbare Werken te Rotterdam, deze ten
toonstelling openen.
Om de een at andere reden heeft het
herstel van den krijsdienst concentratie
van Duitsche troepen veel verder
noordwaarts tengevolge gehad dan
noodig werd geacht veer het even tal-
Van bevoegde sUde vernemen wU, dat de Ne
derlandsche Groenten- en Fniltcentrale ge
machtigd is. ontheffing te verleenen ten aanzien
van met monopolierecht voor versche peren tot
een* bedrag van 2 cent per K.G. bruto. Ingevoerd
in het tUdvak 1 Februari tot 30 Juni 1936 voor
die versche peren, die zUn voortgebracht in de
Vereentede Staten van Noord-Amerika of In
die landen, die op het stuk der heffingen recht
hebben op behandeling als meestbegunstigde
natie of voorloopig de facto een behandeling
als zoodanig genieten.
Een en ander is echter gebonden aan een
maximum-hoeveelheid en wel voor elk land een
kwantum, dat gelUk is aan de in het jaar 1934
in dat land voortgebrachte en in ons land in
gevoerde hoeveelheid versche peren.
Uit het bovenstaande volgt, dat deze verla
ging. behalve op den Invoer uit de Vereenigde
Staten van Noord-Amerika, mede van toepas
sing zal zUn op dien uit Australië, België. Ca
nada. Chili, Duitschland. Frankrijk. Groot-
Brittannië, Italië, Luxemburg. Nieuw-Zeeland,
Polen, Spanje. TSJecho-Slowaklje en de Unie
van Zuid-Afrika. De verlaging is met Ingang
van 1 dezer van kracht geworden.
De Centrale heeft het recht. bU Invoer deug-
delUke bewijzen omtrent de juistheid van het
aangegeven land van oorsprong te eischen.
Aldus kan men er in de buurt van Meppen
niet minder dan 19 tellen, benevens de drie
kampen van veroordeelden boven vermeld BU
Benthelm, waar het Duitsche gebied in Neder
land snUdt. zUn er nog vier. Ben ander bevindt
zich te Bentheim zelf en te Nordhom in de
buurt. Lingen. Haselhuenne, Fleckeren, Doehre,
Lengerich, Messingen. Loenlnge, Soegel. Secken-
<4orf, Bitenwegen. Nienborg, Karthaus en
Esselburg, elke plaats heeft haar kamp voor
oogenachUnlUk jonge arbeiders. Kr zUn er v\)f
in het district Goch. Geldem. tien ten Zuiden
en Zuidoosten van Venlo, twee bezuiden Gei
lenkirchen en twee ten Zuiden van Aken
Noordwaarts ligt Rhede, zoo dicht bU de grens,
dat Nederlanders met fijne zenuwen meenen,
dat si), als de wind Westwaarts blaast, de stem
men van de gevangenen hooren.
Talrijke nieuwe vliegvelden, nieuwe en ver
sterkte garnizoenen, nieuwe bruggen en de be
lofte van vertakte autowegen en verder luister
posten, vaste platforms, meer of minder ge
heimzinnige groepen spoorwegpolitie, een over
daad aan werk- en andere kampen, alle vlak
bU de Nederlandsche grens, dit zUn zeker harde
feiten, die de kalme Nederlanders ten langen
leste met zorg vervullen. In hef geheel weet
de bevolking er nauwelijks van. Maar bijna een
teder weet iets en begint de rest- te- vermoeden.
In verband met andere dingeirbe-
schouwd, hebben deze feiten her-
haaldelqk den indruk gewekt, onge
looflijk schokkend voor de Neder
landsche gemoedsgesteldheid. dat
het gedaan kon zjjn met den tijd
van een met succes toegepaste on
zijdigheid, en dat als er weer een
oorlog uitbreekt tusschen de reuzen
van West-Europa, Nederland op de
een of andere manier gevaar loopt
daarin onweerstaanbaar betrokken
te worden.
De Economist bracht in herinnering, dat de
wereld een oppervlakte heeft van 132340.000
vierkante KM. met een bevolking van 2024
mlllioen menschen, waaromtrent de volgende
specificatie valt te geven:
Oppervlakte
(vierkante KK.) Bevolking
in ■iOnenm
511,61
Deze 15 centra vormen een aanzien
lijke constellatie ter beschikking van
militaire of andere piloten, die van
Duitschland westwaarts koen zetten.
Maar deze vormen zjjn maar bet klein
ste deel van de bestaande luchtbases in
bet kleine deel van Duitschland in
kwestie. Want er zijn bovendien nog 24
andere velden voor „sportvliegers” ge
ïdentificeerd.
Te 'sGravenhage heeft Donderdagmiddag de
Ned. Bond van Bouwondernemers een buiten
gewone vergadering gehouden, waarin de
bondsvoorzitter, de heer H. van der Schaar, een
lezing heeft gehouden over het onderwerp
„Hulp aan den particulieren hulseigendom,
eisch van sociale rechtvaardigheid.”
Spr. betoogde om., dat de aanpassingspoli
tiek, welke de regeering voorstaat, voor de huis
eigenaren nog niet van waarde is geweest.
BU lagere huren dienen ook de vaste lasten
naar beneden te gaan, terwijl eveneens het hy
pothecair crediet in de aanpassing moet wor-
vermoedelUk neg meer, die aan de aandacht
van speurende vreemdelingen ontsnapten.
Voeg daarbU drie kampen voor tot
dwangarbeid veroordeelden en het politieke
concentratiekamp te Rhede (Papenburg),
dat bekend is geworden door het opzien
barende boek „De veensoldaten.” en men
komt tot het eerbiedwaardige aantal van
59 centra van zweren arbeid voor de jeugd
dicht bU Nederland, waar zU dichter opeen
liggen dan in eenig ander deel van Duitsch
land.
van de aardoppervlakte, waarvan Engeland al
leen reeds 27 pet Ongeveer 53 pct. van de
menschheid woont buiten de vUf koloniale
rijken, doch deze 53 pet. beschikt slechts over
39 pct. van den aardbodem. Het verschil tus
schen de landen, die groote koloniën bezitten
en die weinig of geen koloniën hebben, is door
deze cijfers nog niet voldoende aangetoond. Van
de 511 mlllioen inwoners van het Brltsche RUk
wonen er 400 mUIioen in Indlë. De kxmen die
de Brltach-Ipdiërs en de kleurlingen in andere
deelen VM> het Brltsche RUk verdienen staan
°P ejjrclusdanig laag peil, dat de groote voor-
tjsclen van de koloniale productie voor het
grootste percentage ten goede komen aan de
44 mlllioen inwoners van het Engelsche moe
derland. Soortgelijke overwegingen gelden voor
de andere koloniale rijken.
Onder de 53 pet. der aardbevolklng, die bul
ten de U. 8. A. en de vier groote koloniale rijken
woont ressorteeren Duitschland, Japan en
Italië, die door de Economist de drie groote
„onbevredigde naties” genoemd worden.
Engeland controleert 29,8 pet van de wereld-
koperproductie, 943 pet van de nikkelpro-
ductle, 44 pct. van de loodproductle, 35 pet. der
zinkproductle, 333* pct. van de chroom- en 30,4
pet. der mangaanproductie.
BU deze verdeeling van de contröle over de
beschikbare grondstoffen van de wereld kan
men in Italiaansche kringen geen begrip krij
gen voor de Brltsche politiek, waar die zich
verzet tegen Italiaansche koloniale expansie. In
Italië acht men die expansie tegelUkertUd een
noodzakelUke verdediging vafl de reeds be
staande koloniale belangen. Abesslnië is het na-
tuurlUke achterland van Eritrea en Somali
land. Wanneer in dit achterland de Italiaan
sche belangen stelselmatig geboycot worden.
zUn Eritrea en Somaliland gedoemd, om eco
nomisch uit te drogen.
Overigens is (van Italiaansche zUde wUst
men daar immer weer op) daar natuur-
lUk ook vooral het probleem der Italiaansche
overbevolking, waarvan men de urgentie niet
kan ontkennen, zen urgentie, die grooter werd
Deze liggen ongeveer op de volgende punten:
Berge bü Wilhelmshafen, Bredehorn bU Varel.
Oldenburg, Meppen, 20 K.M. van de Nederland
sche grens, Cloppenburg, Quakerburch, Vechta,
Kalkrlese. Minden, Lingen, Klaushelde, ten
zuidwesten van Lingen, Nienbom, ten noorden
48n westen van Burgstelnfurt, 11 K. M. van
Nederland, Bielefeld, Halie ten noordwesten
van Bielefeld, Dettmold, Krefeld, Duisburg, We-
sel, Gladbach, Aken, Duren en een beetje ver
der oostwaarts Paderborn en Marburg. Waar-
lUk. de geestdrift voor het „sportvllegen” kent
in het nieuwe Duitschland geen grenzen.
den betrokken.
Naar sprekers oordeel dient er te komen een
amortlsatiefonds, waardoor de druk wordt ver
schoven over een langere periode. Dit stelsel
sal mogelUk zün met betrekkelUk geringe las
ten voor de publieke kassen, terwUl mede de
eigenaren en de hypotheekhouders een deel van
wat hun toekomt uit de exploitatie betaald sul
len moeten krUgen met een obligatie ten laste
van dat fonds, welke obligatie^ later, als de
druk der tUden sal sUn verminderd, verzilverd
kunnen worden.
Met algemeene stemmen werd ten slotte een
motie in den geest van het gesprokene aangeno
men. welke motie sal worden gezonden aan de
regeering.
De RAI 1936 teert thans, dat op dit strUdtoo-
neel de kalmte is teruggekeerd. Zelfs de vter-
-icyllnder, die het meest bedreigd werd, leert
nog en hoe! Verjongd is hU uit den strijd
weergekeerd.
Zooais men weet, ging het er bU de voor
aanstaande constructeurs niet om, elkander
met groote cylmdertallen te overtroeven, doch
om een motor te construeeren, vrU van trillin
gen en met een ideaal draalmoment. Men wil
de eenvoudig een explosiemotor, soepel en
elastisch als een perfecte stoommachine.
Maar toen kwam er een uitvinder, die het
trilUngsprobleem uit de wereld hielp door den
motor tn bet frame te monteeren op met rub-
bervoering bekleede steunblokken. En ziet, de
vlercylinder, dien men om technische redenen
nooit volmaakt had kunnen uitbalanceer» en
die daardoor een eigen trilling bezat, die het
publiek elgenlUk niet deerde, maar den auto-
ingenieur slapelooze nachten bezorgde, diezelf
de vier-eylinder vertoonde door deze rubber-
ophangtng plotseling suallteiten van trlUlng-
vrUheid en geruischloosheid, welke men tevo
ren eerst in multl-cyllnders had bespeurd. De
vler-cyHnder heeft dus zUn plaats In eenvou
dige en minder kostbare constructies behouden,
terwUl zes-, acht- en twaalf-cylinders zich
onverzwakt in hun onneembare stellingen
hebben gehandhaafd.
Maar de elgenUjke strijd heeft zich thans
verplaatst naar een ander terrein. Het gaat ar
nu om, het publiek voor den auto te winnen
door het mechanisch vo^rtülg toe te rusten
met eigenschappen, waarvan men vroeger niet
durfde droomen. RUkaraliteit en comfort is
vandaag het parool.
RUkwalttelt wU seggen, dat de auto vlot en
zonder Inspanning van den motor alle tractle-
weerstanden overwint en door grove oneffen
heden in het wegdek noch uit haar koers, noca
uit haar horizontale positie wordt gebracht. De
moderne auto ts dank zU den ballonbanden en
de onafhankelUke veering te vergeUjken met *n
formidabel snellen torpedo-jager, die zoneter
stampen ;of slingeren gerulschloos over hooge
seeën vaart.
Groote snelheid en lange afstanden stellen
dus aan den bestuurder niet zulke hooge
eischen meer. Het tot het uiterste geperfec-
tlonneerde materiaal-onderzoek In de groote
fabriekslaboratorla heeft ook de betrouwbaar
heid van den auto ten top gevoerd. Men rUdt
thans ongeloofelUke afstanden zonder reparaU*
of voorziening aan welk machinedeel ook. om
dat alle vitale ondertfeelen door de fabriek,
voordat zU goedgekeurd werden, over nóg on-
geloofelUker afstanden aan versnelde slUtage-
en vemiellngsproeven werden onderworpen.
De tweede autoweg geeft meer te denken.
Neem een potlood en trek een lUn van Bremen
njeer of minder zuldwestwaarts naar Osna
brück (zetel van een nieuw garnizoen), waar
zU den weg van Hannover snUdt en t$ek ze
recht door naar Munster. Te Munster ver
deelt de Ujn zich. De noordelUke tak loopt een
beetje zuldwestwaarts naar bet belangrijke
spoorwegknooppunt van Wesel. De andere tak
loopt zuidwaarts naar Dortmund, waar hU zich
op zUn beurt in drieën splitst. Eén weg uzi
zuidwaarts loopen na^r Elberfeld, een andere
zuldwestwaarts door Dusseldorp en verder pre
cies naar dat deel van Nederlandse!) Limburg,
dat de Dultschers zich onthielden in 1914 te
schenden, en de derde weg zal meer of minder
westwaarts loopen naar de buurt van Duisburg,
en verder noordwestwaarts, totdat hU den bo
venbeschreven tak te Wesel ontmoet.
Het vliegtuig vertrekt Dinsdags en Vrijdags
uit Londen en wel ’s morgens om 9 uur; te
Amsterdam aankomst 1135, vertrek 11.40; te
Hamburg a. 1430, v. 15 uur; Kopenhagen a.
1635, V. 1630; Malmö 17X».
Van Malmö wordt Woensdags en Zaterdags
gestart te 's morgens om 10 uur. De dienstrege
ling is verder: Kopenhagen a. 10.15,
Hamburg a. 12.06,
v. 1430; Londen 1635.
van de 400.000.—. die het RUk gedurende 75
jaren aan genoemd Fonds zal verleenen, niet
In haar geheel ten goede komt aan de mUn-
werkers, die reeds op 31 December 1919 lid
waren van dat Fonds.
Indien de minister van meening is. dat het
genoemde reglement niet in overeenstemming
is met de wettelUke bepalingen, is de minister
dan alsnog bereid, wordt verder. gevraagd,
spoedig maatregelen te nemen, waardoor de
jaarlUksche rijksbUdrage aan het Fonds in haar
geheel aan de bedoelde mUnwerkers ten goede
komt?
Hedenmiddag is in Pulchri Studio te Den
Haag de algemeene vergadering van het Ver
bond van Nederlandache Werkgevers gehouden,
ter viering van het 10-jarig bestaan der orga
nisatie.
De algemeen-voorzitter van het Verbond,
de heer H. P. Geldertnan C. M. zn..
heeft In die vergadering een rede uitgesproken,
waaraan het Volgende Is ontleend.
WU kunnen met voldoening terugzfen op de
achter ons liggende tien jaren. omdat het doel,
dat men zich destijds voor oogen stelde. Is
bereikt en omdat elk onzer sedert dien nieuwe
vrienden rijker Is geworden.
Maar is er tegelUk een gevoel van weemoed tn
ons midden, omdat wU zoowel dr. F. O. Wal
ler, als den laatsten voorzitter van de Ver-
eeniging van Nederlandsche Werkgevers, dr. C.
F. Stork, bU deze herdenklngsvergadering moe
ten missen. Met groote dankbaarheid herden
ken wU. wat zU. mannen van breede visie, voor
het Nederlandsche bedrijfsleven hebben gedaan.
Ook onze fUnzinnlge en gevoelvolle Kalft la
niet meer. Aan Krantz, onzen oud-voonitter.
e-’ aan zoovelen, die vooral In de laatste jaren
van ons gingen, behouden wU dankbare her
inneringen.
Met groote erkentelUkbeld gewaagde spr. van
de vele medewerking, die het Verbond van hoog
tot laag op de verschillende
ondervindt.
’s Werelds bestel is naar zUn diepe overtui
ging naar geen vaste schemata ta leiden. Veel,
zoo niet alles, sal afhangen van de kracht, die
aan de samenstellende deelen wordt gegeven
on. naar eigen overtuiging en met eigen ver-
antwoordelUkhld de taak, die voor hen bestemd
is, te vervullen.
De overtuiging, dat er in elke samenleving
voor de ondernemers een gewichtige taak is
weggelegd, geeft de kracht de onderlinge sa
menwerking zooveel mogelUk te bevorderen en
alles af te wUzen. wat een gezonde ontwikke
ling sou kunnen belemmeren.
WU verheugen ons zoo vervolgde spr.
over de goede samenwerking met andere orga
nisaties. zooais Centraal Overleg, de Alg. R. K.
Werkgeversvereenlging, de Chr. Werkgevers-
vereenlging en de Ned. Maatschappü voor Nij
verheid en Handel en die geregeld tot uiting
komt in NUverheidsraad. Hoogen Raad van
Arbeid en talrijke andere colleges.
Vooral In tUden als thans, waar de Regee
ring steeds meer in het bedrijfsleven ingrijpt
en bUna alle tegenslagen bet gevolg zijn van
maatregelen, waartegen veelal de Regeering
alleen hulp kan bieden, is eensgezindheid en
samenwerking meer dan ooit geboden.
Zoo gaan wU een nieuw tijdperk tegemoet.
Ook al zullen moellUkheden ons niet bespaard
blUven. de overtuiging, dat wü elkaar in dit
Verbond de hand reiken om eendrachtig daar
aan het hoofd te bieden en voor onze goede
zaak te pletten, sterke ons bU den arbeid.