Onze Oostgrens bedreigd? Koloniale wereldproblemen K van Het wemelt er van Met welk doel spant Duitschland een net militaire versterkingen langs de grens? Rijkwaliteit en betrouwbaarheid DE VIJF „BEZITTENDE” MOGENDHEDEN tTac VRIJDAG 7 FEBRUARI 1936 p Wat de RJLJ. leert onse Wegen voorbereid BRUGGEN EN WEGEN Luchtvaartbases Nieuwe garnizoenen? Maandag opening te Waalhaven Technische dienst Het Verbond van Ned. Heden opening van den dienst Werkgevers De viering van het 10-jarig bestaan Een net van werkkampen Nieuwe garnizoenen Departementen Het expansie-pro em MIJNWERKERSFONDS De vijf even genoemde landen bezitten «1 pet. s Ontheffing monopolie- recht Voor versche peren eti rozynen uit bepaalde landen Opmerkelijke liefhebberij voor de vliegsport, naast vreedzame werkkampen Oefeningen met afweergeschut op papieren vliegtuigen Vorming van een amortiaatie- fonds bepleit DE MOEILIJKHEDEN VAN DE HUISEIGENAREN ENGELSCHE LUCHTLIJN OP SCANDINAVIË PERMANENTE LUCHTVAART- TENTOONSTELLING 13 uur; Amsterdam a. 1430, Italianen kunnen niet begrijpen, dat juist Engeland hen zoo tegenwerkt De jaarlyksche Rylubydrage De minister van Waterstaat. Jhr. van Lidth de Jeude bracht op de RAJ. een bezoek aan den General Motors-stand Academische examens Groote snelheid en lange af stemden stellen niet zulke eischen meer aan den bestuurder Wal stokt te gebeuren? "ft ,00 68.00 140.68 168 00 106930 De Amerikaansche journa list Edgar A. Mowrer doet verontrustende mededee- lingen omtrent zeer groote militaire activiteit van Duitschland aan Oostelijke grens. 1 I S:'- ten (Bijzondere itle) ml rijke oude leger voor den oorlog. Een deel van deze nieuwe gamizoensteden en misschien andere, die dé schrijver niet kent, liggen om zoo te zeggen bin nen de Nederlandsche „sfeer” Hier volgt de materieele Inhoud van het eerste van twee artikelen, die hij aan de Chicago Daily News heeft gezonden. HU heeft dit naar categorieën ingedeeld. Mowrer had den raad gevolgd. Dunk zU «Un kennis van Duitschland en veel erva ring was hU heel wat te weten gekomen. 2137 51,77 10.30; 35,00 1233 236 Het zijn Lingen, Rheine, Lippstadt, "Hamm, Iserlohn, en Oanabrilck, Paderborn en Mun ster waren allang militaire steden, maar on- langs werden de garnizoenen versterkt. - tb vliegvelden Werkkampen, oorspronkelijk voor vrijwilli gers, rijn niet door de regeering van Hitler uitgevonden, maar het bleef voor het nieuwe regime weggelegd, in de eerste plaats werkloo- zen en vele andere, niet geheel vertrouwde groepen burgers, gelijk jonge advocaten, tot het verblijf daar te dwingen, ze te maken tot een gewichtig bestanddeel van de lichamelijke, zedelijke, politieke en militaire opvoeding van de Duitsche jeugd. Binnen het getnakkeljjk be reik van de Nederlandsche grens, oogenschUn- Ijjk bezig met verschillende soorten nuttigen arbeid, zooais het droogleggen van moerassen, bestaan er niet minder dan 55 werkkampen, ja. in millioenen Brltsche Rijk Frankrijk Nederland U 8. A. Rusland - Overige wereld .T Dtt plan staat neg op papier, behalve een klein deel bü de Nederiandsche grens. Als het voltooid is zal het een van de sn riste, ooit beraamde middelen vormen tot concen tratie van zwaar verkeer naar een ander land, van verschillende belangrijke punten met een minimum-verlies aan rijd. ort geleden verscheen in de Engelsche Economist een artikel over de bevol kingsdichtheid en de oppervlakte van de verschillende landen en hun koloniën, een artikel, dat vooral ook in Italiaansche kringen bijzondere aandacht getrokken heeft. Het Eerste Kamerlid De Marchant et d'An- sembourg <NSB) heeft aan den minister van Sociale Zaken gevraagd, of hU kennis heeft genomen van het adres, dat de Bond van Oe- penslonneerde Mijnwerkers In November 1935 richtte aan de Regeering en de Tweede Kamer, in welk adres genoemde Bond protesteert tegen het feit, dat door het nieuwe reglement van bet Algemeen Mjjnwerkersfonds. de ultkeering De British Continental Airway, waarvan de K.L.M. als hoofdvertegenwoordigster in Neder land optreedt, zal heden haar dienst op Scan dinavië openen. Deze dienst, Londen-Amster- dam-Hamburg-Kopenhagen-Malmö, zal twee maal per week worden uitgevoerd, gedurende de periode van 7 Februari tot en met 19 April. Ge vlogen zal worden met het vier-motorig vliegtuig D.H. M. Edgar A. Mowrer beeft een bezoek gebracht aan ons land. De heer Mowrer 3 een der be kendste Amerlkaansche journalisten, die o.a. meer dan een decennium lang Beriljnsch cor respondent geweest is van zijn blad. HU is schrijver van het bekende boek Germany puts the clock back, dat hem onder het nieuwe re gime in Duitschland zeer kwalUk genomen is, maar waarvan de beteekenls nooit is miskend. Het bedaardste en vredelievend- ste volk van Europa is in ongerust heid geraakt”, zoo schrijft Edgar A. Mowrer, Parjjsch correspondent van de Chicago Daily News, in zjjn blad. Hij moest weten wat de reden van die ongerustheid was. Zijn taak bleek hem niet gemakkelijk, doch ten slotte is hjj zeer belangrijke fei ten te weten gekomen, die hij in zijn blad publiceert. Het feit, dat onze regeering het ontwerp voor een weerfonds van 54 mlllioen bU de Kamer heeft ingediend, had zijn aandacht getrokken, aldus bericht de N. Rott. Crt. in een artikel, waarvan wjj den inhoud hier laten volgen. „De Nederlanders houden aldus Mowrer ervan o«n met buitenlanders te spreken, maar zU zijn zoo terdege onzijdig! ZU loopen niet gaarne met hun argwaan te koop, uit vrees den verdachten buurman te prikkelen". HU had al spoedig begrepen, dat een bezoek aan een der regeeringsdepartementen niets zou op leveren. In gesprek met bevriende Nederlan ders had hU echter begrepen, dat men reden meende te hebben, ernstige bezorgdheid ten opzichte van Duitschland te moeten koesteren. „Wat hebben de Dultschers dan tegen Ne derland”. had hU gevraagd. „Niets” was het antwoord geweest, maar wat hadden zU tegen België in 1914?” „ZU meenden dat België hun in den weg stond”, had de Amerikaan geopperd. „Precies, en als Nederland in den weg staat, gelooft gU dan, dat zU zullen aarzelen. Als gU weten wilt, waarom de Nederlanders zich onbehaaglUk voelen, moet ge zien te weten te komen, wat de Dultschers vlak bU onze Oost grens uitvoeren." Enkele jaren geleden heerschte in techni sche kringen de meaning, dat de strijd die in de® autoconstructie bet eerst diende te. worden uitgevochten, sou gaan over de kwestie hoeveel cylinders de motor moest hebben. Inderdaad is er een periode ge weest, waarin dit vraagstuk zeer urgent leek, de vier- en zes-cyllnder motoren een weinig tn het gedrang kwamen en een nieu we toekomst scheen aan te breken voor acht-, twaalf- en zelfs sestlen-cylinder mo toren. Btnnen 60 i 80 K.M van de Nederlandsche grens bezitten de Dultschers op zUn minst 15 „offideele" vliegcentra. Die te Wesermunde en Wilhelmshafen aan beide oevers van den mond der Weser en op de eilanden Norderney, Bar ken. Langeroog en Wangeroog dienen voor wa tervliegtuigen, 9 andere, Wesermunde, Osna- briiek. Munster, Gelsenkirchen, Dortmund, Dusseldorp, Miihlheim en Keulen liggen Zuid waarts verspreid in een soort ketting, evenwU- dlg aan de Nederlandsche grens. Voorts vernemen wU van bevoegde züde. dat de Nederlandsche Groenten- en Fniltcentrale gemachtigd is, ontheffing te verleenen ten aanzien van het monopolierecht voor rozijnen tot een bedrag van 1 cent per K.G. netto-bruto, voor die rozijnen, welke zUn voortgebracht in de Vereenigde staten van Amerika ot in die landen, die op het stuk der heffingen recht hebben op behandeling als meestbegunstigde natie of voorloopig de facto een behandeling als zoodanig genieten. Uit het bovenstaande volgt, dat deze verla ging, behalve op den invoer uit de Vereenigde Staten van Noord-Amerlka, mede van toepas sing zal zjjn op dien uit Spanje en Sovjet-Rus- land, een en ander, zooais bekend, met ingang van 1 dezer. De Centrale heeft het recht, bU Invoer deug- delUke bewijzen omtrent de juistheid van het aangegeven land van oorsprong te eischen. Op verschillende punten langs de Duitsche rijde van de Nederlandsche grens zjjn geluld- waarschuwers opgesteld voor het snel melden van naderende voertuigen. Elders Is een aantal afdeelingen „spoorwegpolitie" gelegerd, In stel lingen bulten de voornaamste verkeérscentra. In op zjjn minst 2 plaatsen hebben Duitsche bewoners den aanleg van opmerkelUke beton nen platforms op verrassend groote schaal uit gebracht. Te Urdingen, ten Zuiden van Duisburg, is sen nieuwe brug, naar het heet meer dan 80 voet breed, over den RUn geslagen. precies waar de toegang het gemakkelljkst is tot den Nederlandscben uitspringenden hoek van Venlo op een afstand van ongeveer 20 mUl. Een gerucht, waarvan de schrijver geen bevestiging kon geven, spreekt van nieuwe „bruggenhoof den” te Emmerik, binnen een geweerschot af stand van Nederland en in Duisburg zelf. Nog treffender zjjn de nieuwe autowegen, vervat in het niet openbaar gemaakte Hitler-plan, die de Duitsche overheid liever niet aan de groote klok schUnt te hangen. Eén groote weg, uit een oogpunt van logica volkomen bevredigend, leidt bUna pal westwaarts van Hannover vla Osnabrück naar Gronau en de grens tegenover Ekischedé. naarmate het buitenland zich te weer ging stellen tegen immigratie en tegen den invoer van vreemde producten. Het Is een veel voorkomende (zoo gaat be doelde rijde voort) misvatting, dat koloniën geen oplossing bieden voor overbevolking. Ter verdediging van deze these voert men gewoon lijk aan, dat meestal slechts een zeer gering percentage van de bewoners van het moeder land in de koloniën een bestaan vindt. Men verliest hlerbU echter uit het oog, dat onder normale omstandigheden de in de koloniën ge maakte winsten een zeer sterke büdrage vor men aan de koopkracht In het moederland Het behoeft wel geen nadere toelichting, dat, waar die koopkracht voldoende is, geen onop losbaar probleem van overbevolking bestaat. Zeer zeker bestaat dat probleem in Engeland niet en men vindt het in Italië daarom van zelf sprekend, dat de Britten de Italiaansche moellUkheden niet kpnnen aanvoelen. Boven dien vestigt men er in Italiaansche kringen de aandacht op, dat in Engeland zoowel als tn andere hypergecultiveerde landen vaak op cy nische wjjze het neo-malthusianlsme als mid del tot oplossing van een te groeten bevol kingsaanwas wordt gepropageerd, welk stelsel in Italië door strenge straffen wordt geweerd. In dit verband verwUst men naar de ver gadering van de Anglicaansche bisschoppen uit het geheele Brltsche Rijk, welke enkele jaren geleden te Londen in het Lambeth-Palels ge houden werd, bU welke gelegenheid de Angli caansche geestelUkheid als haar oordeel uit sprak, dat neo-malthusianlsme onder bepaalde omstandigheden geoorloofd is. Een ketterij, die door den Paus met de beroemde encycliek Cast! COnnubil beantwoord werd. De Italiaan sche intelleAueelen vragen thans sarcastisch, of de Anglicaansche clerus, die zich zoo fel tegen Italië gekeerd heeft, thans voor Italië al de „bepaalde omstandigheden” aanwezig acht, waarbU het geoorloofd sou zUn, onderbet volk een stelselmatige verkrachting der door God gestelde natuurwetten te propageeren. Wie objectief wil zUn, kan al deze grieven niet zonder meer ter rijde stellen. TFJDKN, 5 Febr Candidaataexamen rechten, de heer M. A. Huender en de dames G. Taytel- baum en A. A. van *t Hof. Naar de directie van de K.L.M. mededeelt, zal op het Vliegveld Waalhaven te Rotterdam een permanente luchtvaarttentoonstelling wor den inger'.cht. Maandag, 10 Februari, ’s middags om drie uur, zal de heer J. Brautlgam, wethouder van Openbare Werken te Rotterdam, deze ten toonstelling openen. Om de een at andere reden heeft het herstel van den krijsdienst concentratie van Duitsche troepen veel verder noordwaarts tengevolge gehad dan noodig werd geacht veer het even tal- Van bevoegde sUde vernemen wU, dat de Ne derlandsche Groenten- en Fniltcentrale ge machtigd is. ontheffing te verleenen ten aanzien van met monopolierecht voor versche peren tot een* bedrag van 2 cent per K.G. bruto. Ingevoerd in het tUdvak 1 Februari tot 30 Juni 1936 voor die versche peren, die zUn voortgebracht in de Vereentede Staten van Noord-Amerika of In die landen, die op het stuk der heffingen recht hebben op behandeling als meestbegunstigde natie of voorloopig de facto een behandeling als zoodanig genieten. Een en ander is echter gebonden aan een maximum-hoeveelheid en wel voor elk land een kwantum, dat gelUk is aan de in het jaar 1934 in dat land voortgebrachte en in ons land in gevoerde hoeveelheid versche peren. Uit het bovenstaande volgt, dat deze verla ging. behalve op den Invoer uit de Vereenigde Staten van Noord-Amerika, mede van toepas sing zal zUn op dien uit Australië, België. Ca nada. Chili, Duitschland. Frankrijk. Groot- Brittannië, Italië, Luxemburg. Nieuw-Zeeland, Polen, Spanje. TSJecho-Slowaklje en de Unie van Zuid-Afrika. De verlaging is met Ingang van 1 dezer van kracht geworden. De Centrale heeft het recht. bU Invoer deug- delUke bewijzen omtrent de juistheid van het aangegeven land van oorsprong te eischen. Aldus kan men er in de buurt van Meppen niet minder dan 19 tellen, benevens de drie kampen van veroordeelden boven vermeld BU Benthelm, waar het Duitsche gebied in Neder land snUdt. zUn er nog vier. Ben ander bevindt zich te Bentheim zelf en te Nordhom in de buurt. Lingen. Haselhuenne, Fleckeren, Doehre, Lengerich, Messingen. Loenlnge, Soegel. Secken- <4orf, Bitenwegen. Nienborg, Karthaus en Esselburg, elke plaats heeft haar kamp voor oogenachUnlUk jonge arbeiders. Kr zUn er v\)f in het district Goch. Geldem. tien ten Zuiden en Zuidoosten van Venlo, twee bezuiden Gei lenkirchen en twee ten Zuiden van Aken Noordwaarts ligt Rhede, zoo dicht bU de grens, dat Nederlanders met fijne zenuwen meenen, dat si), als de wind Westwaarts blaast, de stem men van de gevangenen hooren. Talrijke nieuwe vliegvelden, nieuwe en ver sterkte garnizoenen, nieuwe bruggen en de be lofte van vertakte autowegen en verder luister posten, vaste platforms, meer of minder ge heimzinnige groepen spoorwegpolitie, een over daad aan werk- en andere kampen, alle vlak bU de Nederlandsche grens, dit zUn zeker harde feiten, die de kalme Nederlanders ten langen leste met zorg vervullen. In hef geheel weet de bevolking er nauwelijks van. Maar bijna een teder weet iets en begint de rest- te- vermoeden. In verband met andere dingeirbe- schouwd, hebben deze feiten her- haaldelqk den indruk gewekt, onge looflijk schokkend voor de Neder landsche gemoedsgesteldheid. dat het gedaan kon zjjn met den tijd van een met succes toegepaste on zijdigheid, en dat als er weer een oorlog uitbreekt tusschen de reuzen van West-Europa, Nederland op de een of andere manier gevaar loopt daarin onweerstaanbaar betrokken te worden. De Economist bracht in herinnering, dat de wereld een oppervlakte heeft van 132340.000 vierkante KM. met een bevolking van 2024 mlllioen menschen, waaromtrent de volgende specificatie valt te geven: Oppervlakte (vierkante KK.) Bevolking in ■iOnenm 511,61 Deze 15 centra vormen een aanzien lijke constellatie ter beschikking van militaire of andere piloten, die van Duitschland westwaarts koen zetten. Maar deze vormen zjjn maar bet klein ste deel van de bestaande luchtbases in bet kleine deel van Duitschland in kwestie. Want er zijn bovendien nog 24 andere velden voor „sportvliegers” ge ïdentificeerd. Te 'sGravenhage heeft Donderdagmiddag de Ned. Bond van Bouwondernemers een buiten gewone vergadering gehouden, waarin de bondsvoorzitter, de heer H. van der Schaar, een lezing heeft gehouden over het onderwerp „Hulp aan den particulieren hulseigendom, eisch van sociale rechtvaardigheid.” Spr. betoogde om., dat de aanpassingspoli tiek, welke de regeering voorstaat, voor de huis eigenaren nog niet van waarde is geweest. BU lagere huren dienen ook de vaste lasten naar beneden te gaan, terwijl eveneens het hy pothecair crediet in de aanpassing moet wor- vermoedelUk neg meer, die aan de aandacht van speurende vreemdelingen ontsnapten. Voeg daarbU drie kampen voor tot dwangarbeid veroordeelden en het politieke concentratiekamp te Rhede (Papenburg), dat bekend is geworden door het opzien barende boek „De veensoldaten.” en men komt tot het eerbiedwaardige aantal van 59 centra van zweren arbeid voor de jeugd dicht bU Nederland, waar zU dichter opeen liggen dan in eenig ander deel van Duitsch land. van de aardoppervlakte, waarvan Engeland al leen reeds 27 pet Ongeveer 53 pct. van de menschheid woont buiten de vUf koloniale rijken, doch deze 53 pet. beschikt slechts over 39 pct. van den aardbodem. Het verschil tus schen de landen, die groote koloniën bezitten en die weinig of geen koloniën hebben, is door deze cijfers nog niet voldoende aangetoond. Van de 511 mlllioen inwoners van het Brltsche RUk wonen er 400 mUIioen in Indlë. De kxmen die de Brltach-Ipdiërs en de kleurlingen in andere deelen VM> het Brltsche RUk verdienen staan °P ejjrclusdanig laag peil, dat de groote voor- tjsclen van de koloniale productie voor het grootste percentage ten goede komen aan de 44 mlllioen inwoners van het Engelsche moe derland. Soortgelijke overwegingen gelden voor de andere koloniale rijken. Onder de 53 pet. der aardbevolklng, die bul ten de U. 8. A. en de vier groote koloniale rijken woont ressorteeren Duitschland, Japan en Italië, die door de Economist de drie groote „onbevredigde naties” genoemd worden. Engeland controleert 29,8 pet van de wereld- koperproductie, 943 pet van de nikkelpro- ductle, 44 pct. van de loodproductle, 35 pet. der zinkproductle, 333* pct. van de chroom- en 30,4 pet. der mangaanproductie. BU deze verdeeling van de contröle over de beschikbare grondstoffen van de wereld kan men in Italiaansche kringen geen begrip krij gen voor de Brltsche politiek, waar die zich verzet tegen Italiaansche koloniale expansie. In Italië acht men die expansie tegelUkertUd een noodzakelUke verdediging vafl de reeds be staande koloniale belangen. Abesslnië is het na- tuurlUke achterland van Eritrea en Somali land. Wanneer in dit achterland de Italiaan sche belangen stelselmatig geboycot worden. zUn Eritrea en Somaliland gedoemd, om eco nomisch uit te drogen. Overigens is (van Italiaansche zUde wUst men daar immer weer op) daar natuur- lUk ook vooral het probleem der Italiaansche overbevolking, waarvan men de urgentie niet kan ontkennen, zen urgentie, die grooter werd Deze liggen ongeveer op de volgende punten: Berge bü Wilhelmshafen, Bredehorn bU Varel. Oldenburg, Meppen, 20 K.M. van de Nederland sche grens, Cloppenburg, Quakerburch, Vechta, Kalkrlese. Minden, Lingen, Klaushelde, ten zuidwesten van Lingen, Nienbom, ten noorden 48n westen van Burgstelnfurt, 11 K. M. van Nederland, Bielefeld, Halie ten noordwesten van Bielefeld, Dettmold, Krefeld, Duisburg, We- sel, Gladbach, Aken, Duren en een beetje ver der oostwaarts Paderborn en Marburg. Waar- lUk. de geestdrift voor het „sportvllegen” kent in het nieuwe Duitschland geen grenzen. den betrokken. Naar sprekers oordeel dient er te komen een amortlsatiefonds, waardoor de druk wordt ver schoven over een langere periode. Dit stelsel sal mogelUk zün met betrekkelUk geringe las ten voor de publieke kassen, terwUl mede de eigenaren en de hypotheekhouders een deel van wat hun toekomt uit de exploitatie betaald sul len moeten krUgen met een obligatie ten laste van dat fonds, welke obligatie^ later, als de druk der tUden sal sUn verminderd, verzilverd kunnen worden. Met algemeene stemmen werd ten slotte een motie in den geest van het gesprokene aangeno men. welke motie sal worden gezonden aan de regeering. De RAI 1936 teert thans, dat op dit strUdtoo- neel de kalmte is teruggekeerd. Zelfs de vter- -icyllnder, die het meest bedreigd werd, leert nog en hoe! Verjongd is hU uit den strijd weergekeerd. Zooais men weet, ging het er bU de voor aanstaande constructeurs niet om, elkander met groote cylmdertallen te overtroeven, doch om een motor te construeeren, vrU van trillin gen en met een ideaal draalmoment. Men wil de eenvoudig een explosiemotor, soepel en elastisch als een perfecte stoommachine. Maar toen kwam er een uitvinder, die het trilUngsprobleem uit de wereld hielp door den motor tn bet frame te monteeren op met rub- bervoering bekleede steunblokken. En ziet, de vlercylinder, dien men om technische redenen nooit volmaakt had kunnen uitbalanceer» en die daardoor een eigen trilling bezat, die het publiek elgenlUk niet deerde, maar den auto- ingenieur slapelooze nachten bezorgde, diezelf de vier-eylinder vertoonde door deze rubber- ophangtng plotseling suallteiten van trlUlng- vrUheid en geruischloosheid, welke men tevo ren eerst in multl-cyllnders had bespeurd. De vler-cyHnder heeft dus zUn plaats In eenvou dige en minder kostbare constructies behouden, terwUl zes-, acht- en twaalf-cylinders zich onverzwakt in hun onneembare stellingen hebben gehandhaafd. Maar de elgenUjke strijd heeft zich thans verplaatst naar een ander terrein. Het gaat ar nu om, het publiek voor den auto te winnen door het mechanisch vo^rtülg toe te rusten met eigenschappen, waarvan men vroeger niet durfde droomen. RUkaraliteit en comfort is vandaag het parool. RUkwalttelt wU seggen, dat de auto vlot en zonder Inspanning van den motor alle tractle- weerstanden overwint en door grove oneffen heden in het wegdek noch uit haar koers, noca uit haar horizontale positie wordt gebracht. De moderne auto ts dank zU den ballonbanden en de onafhankelUke veering te vergeUjken met *n formidabel snellen torpedo-jager, die zoneter stampen ;of slingeren gerulschloos over hooge seeën vaart. Groote snelheid en lange afstanden stellen dus aan den bestuurder niet zulke hooge eischen meer. Het tot het uiterste geperfec- tlonneerde materiaal-onderzoek In de groote fabriekslaboratorla heeft ook de betrouwbaar heid van den auto ten top gevoerd. Men rUdt thans ongeloofelUke afstanden zonder reparaU* of voorziening aan welk machinedeel ook. om dat alle vitale ondertfeelen door de fabriek, voordat zU goedgekeurd werden, over nóg on- geloofelUker afstanden aan versnelde slUtage- en vemiellngsproeven werden onderworpen. De tweede autoweg geeft meer te denken. Neem een potlood en trek een lUn van Bremen njeer of minder zuldwestwaarts naar Osna brück (zetel van een nieuw garnizoen), waar zU den weg van Hannover snUdt en t$ek ze recht door naar Munster. Te Munster ver deelt de Ujn zich. De noordelUke tak loopt een beetje zuldwestwaarts naar bet belangrijke spoorwegknooppunt van Wesel. De andere tak loopt zuidwaarts naar Dortmund, waar hU zich op zUn beurt in drieën splitst. Eén weg uzi zuidwaarts loopen na^r Elberfeld, een andere zuldwestwaarts door Dusseldorp en verder pre cies naar dat deel van Nederlandse!) Limburg, dat de Dultschers zich onthielden in 1914 te schenden, en de derde weg zal meer of minder westwaarts loopen naar de buurt van Duisburg, en verder noordwestwaarts, totdat hU den bo venbeschreven tak te Wesel ontmoet. Het vliegtuig vertrekt Dinsdags en Vrijdags uit Londen en wel ’s morgens om 9 uur; te Amsterdam aankomst 1135, vertrek 11.40; te Hamburg a. 1430, v. 15 uur; Kopenhagen a. 1635, V. 1630; Malmö 17X». Van Malmö wordt Woensdags en Zaterdags gestart te 's morgens om 10 uur. De dienstrege ling is verder: Kopenhagen a. 10.15, Hamburg a. 12.06, v. 1430; Londen 1635. van de 400.000.—. die het RUk gedurende 75 jaren aan genoemd Fonds zal verleenen, niet In haar geheel ten goede komt aan de mUn- werkers, die reeds op 31 December 1919 lid waren van dat Fonds. Indien de minister van meening is. dat het genoemde reglement niet in overeenstemming is met de wettelUke bepalingen, is de minister dan alsnog bereid, wordt verder. gevraagd, spoedig maatregelen te nemen, waardoor de jaarlUksche rijksbUdrage aan het Fonds in haar geheel aan de bedoelde mUnwerkers ten goede komt? Hedenmiddag is in Pulchri Studio te Den Haag de algemeene vergadering van het Ver bond van Nederlandache Werkgevers gehouden, ter viering van het 10-jarig bestaan der orga nisatie. De algemeen-voorzitter van het Verbond, de heer H. P. Geldertnan C. M. zn.. heeft In die vergadering een rede uitgesproken, waaraan het Volgende Is ontleend. WU kunnen met voldoening terugzfen op de achter ons liggende tien jaren. omdat het doel, dat men zich destijds voor oogen stelde. Is bereikt en omdat elk onzer sedert dien nieuwe vrienden rijker Is geworden. Maar is er tegelUk een gevoel van weemoed tn ons midden, omdat wU zoowel dr. F. O. Wal ler, als den laatsten voorzitter van de Ver- eeniging van Nederlandsche Werkgevers, dr. C. F. Stork, bU deze herdenklngsvergadering moe ten missen. Met groote dankbaarheid herden ken wU. wat zU. mannen van breede visie, voor het Nederlandsche bedrijfsleven hebben gedaan. Ook onze fUnzinnlge en gevoelvolle Kalft la niet meer. Aan Krantz, onzen oud-voonitter. e-’ aan zoovelen, die vooral In de laatste jaren van ons gingen, behouden wU dankbare her inneringen. Met groote erkentelUkbeld gewaagde spr. van de vele medewerking, die het Verbond van hoog tot laag op de verschillende ondervindt. ’s Werelds bestel is naar zUn diepe overtui ging naar geen vaste schemata ta leiden. Veel, zoo niet alles, sal afhangen van de kracht, die aan de samenstellende deelen wordt gegeven on. naar eigen overtuiging en met eigen ver- antwoordelUkhld de taak, die voor hen bestemd is, te vervullen. De overtuiging, dat er in elke samenleving voor de ondernemers een gewichtige taak is weggelegd, geeft de kracht de onderlinge sa menwerking zooveel mogelUk te bevorderen en alles af te wUzen. wat een gezonde ontwikke ling sou kunnen belemmeren. WU verheugen ons zoo vervolgde spr. over de goede samenwerking met andere orga nisaties. zooais Centraal Overleg, de Alg. R. K. Werkgeversvereenlging, de Chr. Werkgevers- vereenlging en de Ned. Maatschappü voor Nij verheid en Handel en die geregeld tot uiting komt in NUverheidsraad. Hoogen Raad van Arbeid en talrijke andere colleges. Vooral In tUden als thans, waar de Regee ring steeds meer in het bedrijfsleven ingrijpt en bUna alle tegenslagen bet gevolg zijn van maatregelen, waartegen veelal de Regeering alleen hulp kan bieden, is eensgezindheid en samenwerking meer dan ooit geboden. Zoo gaan wU een nieuw tijdperk tegemoet. Ook al zullen moellUkheden ons niet bespaard blUven. de overtuiging, dat wü elkaar in dit Verbond de hand reiken om eendrachtig daar aan het hoofd te bieden en voor onze goede zaak te pletten, sterke ons bU den arbeid.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 15