Spoorwegmuseum verplaatst Het Indisch regeeringsbeleid verder besproken Lan cismiddelen Indië van GEFUNDEERDE CR1TIEK EEN INTERESSANTE INSTELLING LEIPZIGER VORJAHRS- MESSE ZATERDAG 22 FEBRUARI 1936 LEEKEPREEKEN De grootste der drie Arturo Toscanini Officiëele heropening Herstelling door Duitsche werf RAADSBESLUIT GESCHORST TWEEDE KAMER Wat er te «en is Conflict opgelost By de schoenfabriek te Veldhoven Sproeten komen vroeg in het voorjaar, koop tijdig een pot Spnitol. Bij alle Drogisten. DE SCHADE VAN HET S. S. KERKPLEIN 'end loonconflict in Den Haag Rijksbemiddelaar stelt den werk nemers voor in de verlaging te berusten •- Over 1935 bleef de opbrengst f 8.3 millioen onder die van het voorafgaande jaar I te iaat •D, do I Heukelom spreekt Bedenkelyke tegenstellingen Geen toestemming verleend om gekochte Duitsche artikelen voor 50 pCt. met Sperr- marken te voldoen Dr. Colijn antwoordt Dinsdag Zelfvoorziening Het zout is in Afrika een waarievol gebruiksartikel. Aan Os kiut van den Atlantischen Oceaan treft men vele zoutu>tnningen aan Ir. v. De heer Max van Poll gelooft niet aan een terugkeer van het vrye ruilverkeer Werkelijkheidszin? Hier ziet men het verleden, het heden en de toekomst van de spoorwegeh ECHTE VALDA In HollondKlM dooi.n Geen concerten te Londen De spoorweg heeft nog niet afgedaan en alle* i LIBRA. 8pr. eindigde met den wensch, dat bet mu- i ▼oor M. J. M. VAN POLL tM G BU Kon. Besluit van 3 Februari 1936 is ge schorst het besluit van den raad der gemeen tt Rotterdam van 31 October 193S, houdende vast stelling van een verordening op het venten. geopend. Daarna exposltie-ruimten De wereldberoemde dirigent Arturo Tosca nini, die, zooals wfj gemeld hebben, op 30 April aljn laatste concert dirigeert met het New- Yorksche Phllharmonlsch Orchest, zou In Mei zes concerten dlrlgeeren te Londen, waarvoor hU 3000 pond sterling zou krijgen. Thans rijn deze zes concerten afgelast en als reden wordt opgegeven, dat Toscanini vermoeid Is. En wat den politleken toestand betreft, no- teeren wij uit zijn betoog nog. dat hU In na volging van andere afgevaardigden, zich ver baasd heeft over de ..onbegrUpelüke lankmoe digheid”, welke door het Gouvernement tegen over de NSB. in Indië wordt betracht. Tevreden zal Dr. ColUn, die Dinsdag aan bet woord komt, zich bezwaarlijk kunnen too- nen over wrat er uit de Kamer gezegd is met betrekking tot het Indisch beleid. Vooral de katholieke fractie met haar gefundeerde cri- tlek heeft hem het antwoorden niet gemakke- HJk gemaakt. de arbeidsinspectie en de gezondheidszorg al thans ten deele wordt teruggekomen. volkingsrubber. Dit bedrag Is in de voorgaande cijfer* niet verwerkt. BATAVIA. 31 Febr. (Aneta) De Lands- mlddelen brachten over de maand December 1935 In totaal op f 36.700 000 tegenover In da maand December 1934 f 36.100.000. De totaal-opbrengst over bet jaar 1930 bedroeg f 378.000 .000 tegenover in bet jaar 1934 f 386300.000. de- ran be* rist ren ta re- ag. tte. srd en. ■d» nd. iet ril. >d- >o- [et r- de m. De katholieke afgevaardigde houdt vol, dat die terugkeer van den Internationalen ruilhandel In zijn oude gedaante een illusie is. Wel neemt de wereldhandel eenlgszlns toe, maar veel sterker groeit in alle lan den, tengevolge van het autarkisch streven, de industrieels productie. dat spoedig alle verdiepingen van dit gebouw voor het museum zouden kunnen worden be stemd. Bjj het Ingaan van de tweede phase wierp spr. een terugbhk op den afgelegden weg en constateerde met vreugde, dat het medeleven met bet Spoorwegmuseum bij het publiek steeds levendig is geweest. Dank zij dat medeleven 1* er veel bewaard kunnen blijven, dat voor thans en later van groot belang blijkt en zal blijken, hoewel spr. toch het gevoel heeft, dat de periode welke wij allen hebben meegemaakt niet vol doende In de collectie vertegenwoordigd Is. Dit is wel jammer; toch blijft bet museum voor groei en uitbreiding vatbaar en Ir. van Heuke lom heeft dan ook de overtuiging, dat de schen kingen niet zullen ophouden. Dit wordt al reeds getoond, door de versahlllende nieuwe aan winsten van zeer recenten datum, die thans In deze nieuwe omgeving ook voor het eerst te bezichtigen zijn. enk :tor hts) **r dng Uitvoerig heeft de katholieke afgevaar digde daarop aangetoond, dat de feitelijke ontwikkeling In 1935 rechtdraads is inge gaan tegen de door de regeering beoogde export vergrootlng. WO- last erig Oits rzr- het M*. ren Uen ba- ter rier r.v. che ipel che UJk FC. im- un- van 1» icht me nen Mis een leel ■en- op este root serd t de gen niet srt- ige- tste rille rer- te- ker, met en- iker En de bndgetaire toestand? Die is volgens den heer van Poll in den meest letterlijken sin eatastrophaaL In Nederland zit men ep het oogenbUk met 47500* werkloosen en een ontzaglijk gedaald belastbaar inkomen. Ia er b geen land ter wereld, waar sedert 1989 de productie sterker terugliep dan hier. In Indië te het evensoo. De voorzitter van den Raad van Toezicht van het museum, dr. Ir. W. C. van Heukelom. hield een rede, waarin hU er op wees, dat dit mu seum ontstaan is uit den kring van het spoor wegpersoneel HU dankte 4*. djrsctis voor de beschikbaarstelling van het gebouw en hoopte, wat er mede verband houdt 1* nog geen museum- goed geworden In den zin van Interessante din gen uit het verleden. Tot nu toe hebben de spoorwegen een het maatschappelijk leven. Door de enorme ont wikkeling van het snelverkeer op den weg wordt de taak van de spoorwegen alleen wat inge perkt. Wanneer dit geschiedt na een goede voorbereiding en men in *t oog houdt dat het snelverkeer op den weg afhankelijk moet blij ven van dat andere snelverkeer: de spoorwegen, dan is spr. er van overtuigd, dat de snelheden van de spoorwegen nog meer opgevoerd kunnen worden; een werk waar men steeds mee doende is De taak Van het Spoorwegmuseum is mede te helpen het publiek voor te lichten inzake het totale bedrijf, ook wat betreft de technische vorderingen, de bedrijfszekerheid en -capaci teit. Dus niet alleen wat geweest is, doch ook wat nog komen gaat, zal men reed* in het museum aantreffen. Bjj den rondgang, die na de opening gehouden zal worden, kan men een en ander zien. in het verleden en dat «ij ook in de toekomst niet slagen kan Juist omdat zjj steunt op een illusie. Het land zucht onder een ondraaglljken schuldenlast, ook volgens een blad als de Nieuwe Rotterdamsche Courant neemt de ondervoeding ernstige vormen aan. Ben man als oud-minister Verschuur acht de grens der aanpassing in In dië meer dan bereikt. Niettemin wilde de re geering een nieuwe salarisverlaging ad 10 mil lioen gulden doorvoeren, maatregel, die tenslotte tot 4 millioen werd teruggebracht, omdat ern stig verzet rees bU het Inlandse h bestuurcorp*. Dit laatste acht de heer van Poll een veront rustend symptoom, evenals hij ook de tegen stellingen zeer bedenfcelUk acht, welke tenge- Vrijdagmiddag had onder groote belang stelling de heropening plaats van het Spoor wegmuseum te Utrecht, dat van de Moreel- selaan in het oude eerste administratie gebouw der Ned. Spoorwegen aan het Mo- reelsepark is ondergebracht. Door samen smelting van enkele takken van dienst kwam dit groote gebouw vrij, hetwelk thans voor een gedeelte als museum is benut, terwijl In het overige deel de administratie der P.U.E.M. is gehuisvest. Met de Duitsche Regeering is omtrent een en ander geenerlel afspraak gemaakt. Voor het gebruik van eigen oorspronkelijk Sperrmarken tegoed, ter bestrijding van reis- en verblijfkos ten in Dultschland. i* geen toestemming van Nederlandsche zijde verelscht. Voor bet overige blijven echter de bepalingen met betrekking tot den aankoop van reis-cheques, het openen van accredltleven etc., voor reizen naar Dultsch land, onverminderd van kracht. Tenslotte verklaarde spr. bet museum voor werd een rondgang door de gemaakt. toestand staat hem niet toe direct na het seizoen in Amerika weer te dlrlgeeren. In Europa teruggekeerd, zal de vermaarde dirigent het eerst te Salzburg weer optreden. Na aldus uitvoerig te hebben geschetst de resultaten van de tot nog toe gevolgde politiek is de heer van Poli weer teruggekomen tot het geen de regeering en hem principieel gescheiden houdt. De Regeering zegt, dat aanpassing nüet te vermijden is, wil men de Nederlandsche en de Indische economie weer kunnen Inschakelen, zoodra de wereld weer geneest van haar waan zin en de internationale handel weer opleeft. volge van Indië's financieelen nood en den steeds algemeener wordenden eisch, dat Neder land een deel van de schuld overneemt, tus- schen de belde gebiedsdeelen dreigen te ont staan. Maar Nederland kin niet bijspringen volgens dr. Colijn. Zelf zit het financieel sóR aan den grond, dat het niet eens geld genoeg heeft voor de behoorlijke voorziening in den primalren plicht der landsverdediging. In de dagbladen komen berichten voor, In houdende, dat de bezoekers van bultenlandsche nationaliteit ter betaling van de koeten hunner reis naar de Leipzlger Vorjahrs Messe, gebruik zouden kunnen maken van *n eigen In Dultsch land uitstaand Sperrmarkentegoed. Voorts zou den zjj de factuurbedragen der op deze Messe gekochte Duitsche goederen voor ten hoogste 50 pet. uit een dergeiyk tegoed kunnen voldoen, waarna het restant in vrije deviezen, of, voor zoover met het betreffende land een clearing bestaat, vla de clearing sou moeten worden overgemaakt. Naar aanleiding van deze berichten deelt men on* van officieele zijde het volgende mede: Zoowel de Nederlandsche als de Indische uitvoer daalden weer aanzienlijk. In Januari 1936 zette deze ontwikkeling zich nog voort. En voor de toekomst is niet anders te verwachten, gezien het nieuwe handelsverdrag met Dultsch land. het verzet in Engeland tegen ons ultvoer- saldo, de maatregelen, die ook in België in het voornemen liggen. De schade, die het sa. ..Kerkplein", van de Scheepvaart Mü- „Mllllngen", te Rotterdam, door de stranding by Egmond heeft bekomen, zal worden hersteld door de Deutsche Werf te Hamburg. daarmee kon men geen zaken doen! Zoo ont stonden de gruwelijkste sociale misstanden. Het egoïsme weet altijd verontschuldigingen te vinden om er zijn gebrek aan naastenliefde achter te verschuilen. Zoo konden ondank. sociale wetgevingen, ondanks organisatie. stichtingen, vereen Iglngen zonder tal, welke alle de leniging van den stoffeiyken en gees telijken nood der minder bedeelden beoog den, toch millloenen, voornamelijk In de groo te steden en industriecentra, verkleumen en verkommeren en langs de helling van maat schappelijke ellende tot een leven zonder God. I or^r lêldtag"?^ proL mr“ A^c'jose- De invoering van de loonbelasting had niet alleen een grootere opbrengst, doch een sneller* betaling van het verschuldigde tengevolge, waardoor de opbrengst aan belasting over het jaar 1935 voor een bedrag van naar schatting van f 7.000.000 in gunstlgen zin werd beïnvloed ten opzichte van het jaar 1934. De verbetering van de cijfers over bet jaar 1935 is ook veroorzaakt doordat in verschil lende gevallen de achterstallige inkomstenbe lasting uit bet rubberultvoerrecht werd voldaan. In totaal is door verhooglng van de bestaande belastingen en invoering van nieuwe heffingen Want de heer van Pon bouwde zijn be toog op louter feiten. Hl) blijft op bet stand punt staan, dat de huidige aanpassings politiek, die gebaseerd Is op bet vertrouwen, lat binnen afzienbaren tijd de terugkeer van het gezond verstand vanzelf weer tot ver ruiming van den we reldhandel zal lelden, volkomen gefaald heeft Het valt niet weg te etjferen, aldus de katholieke afgevaardigde, dat deer het autarkisch streven van heel de wereld Ne derland zoowel als Indië, meer en meer ge ïsoleerd raken. Samenwerking, waarbfj het bewljaen van ftnancleele en wetenschappe lijke diensten door het moederland van groote beteekenis Is, blijft de heer van Poll geboden achten. rond f 10.000.000 verhoogd ten opzichte van bet jaar 1934. Tot en met de maand onder verslag te alomvattende rol gespeeld in f 3.150.000 ontvangen aan uitvoerrecht op be- Reeds verleden jaar voegde hjj als vrucht van zijn studie een belangrijke nota toe aan het Voorloopig Verslag over de Indische be groeting, een nota, aan welker beantwoording dr. ColUn de handen vol had. BU bet mondeling debat deed hU daarop een uitstekend geargu menteerd betoog volgen, waarvoor de minister, al moest zijn economisch Inzicht dat betoog afwUzen, den katholieken afgevaardigde alle hulde bracht. En ook dit Jaar beeft de heer van Poll aan hetgeen Ir. Feber gisteren reeds weinig vrién delijk ovel* de gevolgde economische politiek had opgemerkt, een op hoog peil staand economisch college toegevoegd, dat misschien nog ietwat teveel naar de lamp riekte, doch waarin niette min waarheden werden gezegd over het econo misch beleid, welke dr. Colijn lang niet ge- makkelUk zal kunnen weerleggen. seum de belangstelling en sympathie van het publiek mag behouden en velen deze interes sante inrichting in oogenschouw zullen gaan nemen. Ir. E. W. C. van Dtjk sprak mede namen* Ir. van Maanen waardeering uit voor hetgeen de Raad van Toezicht en de directeur van het museum, de heer H. Asselberghs hier tot stand hebben gebracht. Het speet de directie het oude gebouw aan de A.T.O. te moeten af staan, maar nu men het resultaat ziet tn bet nieuwe gebouw is deze spUt weer verdreven, want hier U de huisvesting veel beter, terwijl bet oude gebouw toch ook te klein werd. In vergelijking met het buitenland te dit museum weliswaar nog klein, doch de reden hiervan is gelegen in het feit, dat hier te lande te laat werd aangevangen. Bovendien beeft men nog de hand weten te leggen op verschillende groote stukken, soodat deze naderhand tn een nog grootere gelegenheid kunnen warden ou- dergebracht. De beheerden van bet museum sullen goed doen om juist in dezen ttyd aandacht te schenken aan de ontwikkeling van bet spoor wegbedrijf en voorwerpen, daarop betrekking hebbende, voor bet museum te verkrijgen. Want deze periode zal erheen van grooten vooruitgang en modernteeering' voor bet spoorwegbedrijf sljn, hetwelk zich aal voltrekken in een zoo danig tempo, als nog nooit te waargenomen. Vrijdagmiddag had op het Departement van Sociale Zaken te Den Haag een conferentie In economisch opzicht te de vrljsinnlg- democratische afgevaardigde een goed deel In de richting van de katholieke sprekers Ir. Feber en Max van Poll gegaan. DaarbU kon de katholieke afgevaardigde met tel van feiten aantoonen, dat de Indische re geering elgenlUk in het klein en niet geheel van harte en niet systematisch genoeg, maar dan toch in werkeiykheid ook In het afgeloopen jaar meer deed, wat hU op grooter schaal en In het kader eener bewuste welvaartspolltiek van nauwere economische samenwerking wil nastreven. Het merkwaardige is daarbij, dat, wat momenteel dan in die richting geschiedt, elgenlUk tegen het beginsel van dp huidige re- geeringspolltiek Ingaat, want deze maatregelen van Industrialisatie en het aanboren van aller lei nieuwe blnnenlandsche productlebronnen be vorderen de zelfvoorziening en verkleinen dus de ImportnoodzakelUkheid, hetgeen aan de door de regeering zoo hevig begeerde vergrootlng van den export allerminst ten goede komt. phus Jltte. met partijen betrokken bU het drei gend conflict bU de N.V. Maatschappij tot ex ploitatie van Stoomwasscherljen te ’s-Graven- hage. Aan het slot van de conferentie heeft de rijksbemiddelaar het volgende voorstel gedaan: De rijksbemiddelaar heeft geconstateerd, dat de directie na ontvangst van den brief van de arbeidersorganisaties de loonsverlaging eens gezind heeft verminderd en nog bereid te die loonsverlaging terug te brengen tot gemiddeld 4% pot., terwUI de individueele verlaging ner gens hooger zal *Un dan 7 pCt. Deze berekening geldt voor het geheele perso neel met uitsondering van de vier afdeellngs- ebets. De rijksbemiddelaar gaf den arbeiders organisaties in overweging in die verlaging te berusten. Fraai te ook het model van den gustroom- Ujnden 3-wagen electriachen trein, welke enkele maanden op bet traject Rotterdam—Hoek van Holland in dienst 1* gesteld. Toorts treft men onder de interessante groepen een installatie, waarmede men de stabiliteit der Diesels con troleert. Ben arbeider van de werkplaats te Tilburg, schonk enkele dagen geleden een wagon van het oude type, geheel door hem uit de hand vervaardigd. In 1843 leverde „Werkspoor” aan de Spoor wegen een stoommachine, type James Watt, welke dienst moest doen als kracht-leverings- Installatle. In 1913 kocht „Werkspoor” het apparaat terug om het op te stellen in de tentoonstellingshall te Amsterdam. BV gele genheid van de heropening van het Spoorweg museum ontving de directie de machineal* geschenk. Voorts treft men tal van type locomotieven; setninrichtlngen: overwegboomen enz. en*„ te veel cm op te «ommen, Ben groote aerie foto** completeert bet geheeL Binnenkort wordt aan de collectie een door snee van een nleuw-model coupé toegevoegd, welke zoodanig geplaatst aal worden, dat wan neer men er in gaat zitten, men bet idee beeft, inderdaad in een modernen trein te zijn. Behalve door de extremisten SNEEVLIET en ROESTAM EFFENDI, die natuurlUk ook dit jaar geen goed woord over hadden voor het Indisch beleid, is dezen- middag nog gesproken door den aoclaal-democraat K. TER LAAN, die zeer in den breede allerlei aangelegen heden van de Indische landsdienaren besprak, en door den vrUzlnnlg-democraat Mr. JOEKES. De heer Joekes heeft tn een gematigd betoog en in groote lijnen de gevoerde politiek wel onderschreven. Wat Indië's financieelen nood betreft, stelde hy zich op het standpunt, dat heb moederland reeds door verschillende maat regelen aan Indië Is tegemoetgekomen en dat bet gezond houden van het Nederlandsen cre- diet ook een Indisch belang is. Bezuinigen gaat ook volgens den heer Joekes niet verder meer. Integendeel acht ook hU het gewenscht, dat op de maatregelen, genomen ten aanzien van Door bemiddeling van den burgemeester van Veldhoven had Vrijdagmorgen ten Raadhuige aldaar een conferentie plaats tusschen de di rectie van Sambeek'* Stoomschoenfabriek. bet hoofdbestuur van de RJL Werklledenorganlm- tie en den voorzitter van de R.K. Werklteden- vereenlging te Veldhoven, den heer Smet*. Na langdurige besprekingen 1* het conflict bQ de schoenfabriek tot een bevredigende oplossing gebracht. Maandag aj. aal het werk door de ongeveer vijftig arbeiders sn arbeidsters, die by hst con flict betrokken waren, warden hervat Onder de talrUke aanwezigen merkten wü om. op den secretaris-generaal van het Depar tement van Waterstaat mr. G. v. d. Meulen; Ir. E. C. W. van Dyk, directeur der Ned. Spoor wegen (de heer van Maanen was door ambts bezigheden verhinderd); voorts hoofdambte naren; vertegenwoordigers van den Personeel- raad o.w. den heer Augusteyn; den voorzitter van den P.C.B. en den zoon van den vroegeren directeur en grondlegger van het museum dr. ?J. G. van Vloten. Groot was ook de belangstelling voor de maquette van het nieuw te bouwen Buiten Muiderpoortstatlon te Amsterdam. Geheel af gewerkt en keurig verzorgd als dit model ia, kan men zich een Juist idee vormen van het geen daar te Amsterdam koenen gaat. Dit station zal van grooter beteekente zijn dan bet oude Muiderpoortstatlon, daar hier zoowel voor de richting Utrecht al* voor Hilversum treinen zullen aankanen en vertrekken. ZUn Impresario Bruno zirato heeft ten sterkste ontkend dat politieke redenen dit be sluit zouden hebben bepaald, zooals beweerd werd. Toscanini Is 69 Jaar, zUn gezondheids- nlet toe direct na weer te dlrlgeeren. Engeland en zUn dominions voelen zich wel bü hun Ottawapolitlek. En als Dr. CoUjn voor werkeiykheldszin pleit en wan is van alle „fantasie", dan vraagt de heer van Poll, of het van werkelijkheidszin getuigt, wanneer men geen oog heeft voor bet ultbllfven van resultaten der huidige politiek en als men blind is voor het feit, dat de in ander verband steeds op_ den voorgrond gestelde structuurswVziglng een andere politiek biyvend noodzakeiyk maakt. gieusen schitterde ook succes had en nog’ heeft, die liefde, was en «Un. Vreemd stonden vorige geslachten tegen over die zuivere naastenliefde. En hoe vreemd ook het onze daar tegenover staat biykt uit de houding van onze katholieken ten opzichte van de Katholieke Actie, waartoe de thans regeerende groote Paus de kinderen der Kerk dagelijks oproept. Hoe weinigen zün er, die zyn woord begrijpen! Fit|* XI ziet heel scherp de groote kwaal van onze wereld in het ge brek aan naastenliefde. Vormt u zelf, zegt hy, tot innig godsdienstige mannen en vrouwen maar laat het daarby niet. -Ziet die millloenen, die hongeren en dorsten naar een woord van geesteiyke opwekking. Ziet in een groote stad een kerk staan temidden van een woestijn van steenen: elndelooze straten met aaneen- geryde hulzen, vyf, ze* verdiepingen hoog. Hoe kunt ge denken, dat één pastoor met twee of drie helpen In al bet matelooze llchameiyke en zleleleed, dat in die duizenden gezinnen ge leden wordt, hulp zullen brengen? Daarom: maakt u zelf tot leekenapostelen en snelt uw broeders en zusten in Christus te hulp met een brandend hart. Ziedaar een maatstaf om onze naastenlief de aan te meten. Het gaat er niet om aan eenlge liefdadige Instellingen corftributle te betalen en nu en dan op een fancy fair te verschynen. De vraag is: hoeveel geven wU van ons zelf; trekken wU de lauwen, de af- gedwaalden, de verstrikten in valsche begin selen. door woord en voorbeeld naar de waar heid? Het i* noodzakeiyk. dat de kinderen den catechismus leeren. dat het geloof op den preekstoel wordt verkondigd, dat de hoop op de eeuwige zaligheld levendig wordt gehou den. Maar wanneer de liefde ontbreekt baat dit alles niets! Ook nu nog blUven geloof, hoop en liefde; maar de grootste der drie te de liefde! tot een modem heidendom vervallen. Wat in den catacombentUd bet geloof deed ontvlam men. n.m. de zuivere naastenliefde, dat ont brak in den vervaltijd. D* liefde, zooals Paulus die predikte, kenden in de latere eeuwen en kennen ook nu nog maar weinigen: de liefde, die niet opgeblazen te, die zichzelf niet rockt, die gaarne vergeeft en zichzelf opoffert. De waarachtige naastenliefde, die hier en daar in enkele heiligen, by missionarissen en rell en nog uitblinkt en dan zU te uitzondering in plaat* van regel te Vooral de aandacht trokken de vele sn zeer fraaie studiemodellen van groote Nederiand- sche spoorbruggen en viaducten. Al deze mo dellen zyn tot in de fUnste blzonderheden af gewerkt en functlcnneeren precies zooals In werkeiykheid. Den Haag, 31 Februari "36 BU de voortzetting van de Algemeens ■Beschouwingen over de Indische begroeting heeft de Katholieke afgevaardigde MAX VAN POLL opnieuw een bewijs geleverd, hoe hy zich de laatste jaren in de econo mische kwesties betreffende het enorme Indische gebiedsdeel heeft Ingewerkt. Voorts wordt er nadrukkeiyk op gewezen, dat uit Dultschland ingevoerde goederen voor het geheele bedrag In de clearing moeten worden betaald. Slechts In uitzonderingsgevallen, welke aan bepaalde voorwaarden voldoen, kan het Nederlandsche Clearing Instituut vergunning verleenen tot gedeelteiyke (in den regel niet hooger dan 25 pet.) betaling van dergeiyke in voeren uit eigen Sperrmarkentegoed. Uiteraard dient de toestemming hiertoe vooraf bij bet Nederlandsche Clearing Instituut te worden aangevraagd. De hcrdnekklgzte HOEST bedaart ©ogenblikkelijk M gebruik van VALDA PASTILLES M het zterk antizeptizehe geneesmiddel tegen Verkoudheid, Keelpijn en Griep. Maar vraag naar do nlangs bevatte een Engelsch katholiek j 1 weekblad een bericht van *Un coms- pondent te Melbourne over het katho- jjcisme in Australië. Wanneer men U zoo pardoes zou vragen: jioe staat het met het katholicisme in het Reinste werelddeel: tien tegen één. dat ge bet niet zoudt weten. Vermoedeiyk echter zou den de meesten wel antwoorden: naar mijn meenlng is het daar met het aantal onzer jrioofsgenooten een enkele streek uHge- gonderd treurig gesteld. Daarom is het ver- blydend te hooren, dat van de 6ft millioen inwoners, welke dit werelddeel telt, byna 30 pet of een vijfde deel katholiek te; dat het aantal vaste kerkbezoekers onder de Room- achen het grootst is; dat bet aantel kinderen op katholieke scholen 200.000 bedraagt; dat bet aantal priesters en réligleusen sterk toe neemt; dat nog het vorig Jaar 38 nieuwe scho len en liefdadige Instellingen van katholieke zUde geopend werden enz. Zulke berichten kan men vaak lezen en zUn in bet verleden dlkwyis verspreid. In heel de geschiedenis zyn er telkens landen aan te wUzen geweest, waar het katholicisme in een bepaalde periode sterk opbloeide; en het zou wel eens de moeite waard Wezen na te gaan, waarom er na zekeren tijd stilstand kwam in dien bloei en waarom daarop een treurig ver val volgde. Ons eigen land geeft ons hierom trent een raadsel op. Hoe krachtig is de voor uitgang van het katholicisme in Nederland in de laatste eeuw niet geweest ook in het gë- tsl der geloofsgenooten! Hoeveel bekeeringen zUn en worden er niet regelmatig geconsta teerd! DaarbU komt, wat de getalverhouding betreft, bovendien nog een voor ons zeer gun stige factor, dat n.m. het geboortecUfer aan den overkant sterk dalende is, terwyi bU de katholieken nog altijd de grootste gezinnen gevonden worden. En toch is al sinds lang te constateeren. dat uitelndelljk het getal katho lieken niet aan de verwachtingen der geboor tecijfers beantwoordt, m.a.w. dat de afval vrij groot is. In Dultschland en Oostenrijk is dit venchUnsel nog veel erger: de bloei van bet katholicisme, uitgedrukt in het getal van zUn aanhangers, vóór en na den oorlog te in één woord ten. hemel schreiend. En zoo zouden wU tientallen voorbeelden kunnen noemen. Het is heel gemakkellfk zich van deze zaak *f te maken met als oorzaken te vermelden: gemengde huwelUken, zedenverwildering, ge- loofsverzwakking, modernen tUdgeest enz. Maar hiermee bevredigt men geen ernstig mensch. Hoewel wU in dit korte bestek niet voor nemens zUn te trachten aan een zooveel om vattend vraagstuk ook maar een begin van oplossing te geven, willen wU wel de aandacht vragen voor één belangrijken en te veel ver waarloosden kant aan deze zaak, die ons allen zoozeer ter harte moet gaan. Wanneer wU de geschiedenis van de opkomst van het christen dom lezen, dan worden wy bU de nieuw be keerden herluuüdeiyk getroffen door dadeti vso naastenliefde, welke de bewondering van de heidenen wekten. Bovendien is het voor naamste thema van de prediking der aposte len. biykens de nagelaten brieven, het wUzen op het nieuwe gebod: bemint uw evennaaste gelUk u zelf! Evenals er nu door de historie van den opbloei van het christendom één vaste Ujn loopt van prediking en beoefening van heldhaftige naastenliefde, zoo is vóór en ty- dens iedere vervalperiode eenzelfde lUn aan te wUzen van toenemend egoïsme, van ver- waarloozing van het groote liefdegebod. Laten wy ons bepalen bU den tijd, die het dichtst bU ons staat, de negentiende eeuw. Het meest kenmerkende van die periode was het opkomen van de industrie, de mechanisatie van den arbeid door allerlei vernuftige uitvindin gen. Daardoor hadden in het maatschappeiyk .leven grooter veranderingen plaats dan ooit met een volksverhuizing zUn geschied. In Europa en vooral in Amerika groeiden de ste den in enkele tientallen jaren sterker dan In een of twee eeuwrn te voren. Millloenen ver plaatsten zich van het platteland naar de in dustriecentra. Op het land leefden zU eenvou dig, soms zelfs schamel; maar zy hadden wei nig behoeften, zy hadden hun geloof en een betrekkeiyke vrUbeid en onafhankelykheid op *en eigen stukje grond. In de steden lokten hoogere loonen, comfort, vermaak. ZU vonden er in werkeiykheid huurkazernes, onvrijheid, sfhankeiykheid. loonslavernU. Die groove ste den werden in de arbelderswyken broedplaatsen van ontevredenheid, socialisme, communisme. De haat tegen een maatschappeiyk stelsel poeide uit tot afkeer van alle gezag, ook van geesteiyk gezag. De strijd om een beter be staan bracht den strijd met het geloof en in •eer veel gevallen ging het laatste daarbU ten onder. Wie de geschiedenis van den modernen geloofsafval wil beschrijven kan stof in over vloed vinden in dit conflict. Eenlge Jaren ge leden verscheen er een publicatie over den (odsdienstlgen achteruitgang in de industrie streek langs den Duitschen boven-RUn. Het vas een droevig verhaal hoe het eens zoo goed Roomsche volk uit Westfalen door de steden werd opgeslokt, door het socialisme verd aangevreten en tot een volslagen hei dendom verviel. De cUfers welke daarbU ge geven werden van een eenmaal kerngezonde Roomsche bevolking, die begon met haar gods dienstplichten te verzuimen, de kerk den rug toe te keeren en ten slotte in een volslagen ongeloof te vervallen, waren huiveringwekkend. En hetzelfde verloop is te vinden in de in- dustriestreken van Frankrijk en België, van Polen, Bohemen en heel de eenmaal geker stende wereld door. 1 Is één groot dram* van ■ëdeiyke en godsdienstige verwording, welke k> numtschappelUke verhoudingen haar oor sprong vindt. THteindelyk moet de schuld van al dezen Stoffelljken nood, welke tot zielenood leidde ntet anders gezocht worden dan In een groot lebrek aan nsmstenliefde. Onder de stichters bouwen van de moderne Industrieele on dernemingen waren ook christenen, ook ka tholieken; misschien behoorde de overgroote “ioorderheid van hen wel tot de beiyders van Christus. Maar zy maakten zichzelf wijs, dat d* geboden van God en van de kerk thuis ^en

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 15