4 KALMEERT DE ZENUWEN LIDO I DE FELSTE KOUDE I 95 *r hiickmann Het Centraal Station te Utrecht r. 5 i 75 <s> MARKTEN DE VERBOUWING KATOEN WANTOESTAND IN DEN MELKHANDEL 17 39 59 VEREENIGDE BRANDSTOFFENHANDEL N.V. OPROEP 'H Familieberichten J. H. v. AMSTEL AU GASTRONOME A90 T WOT VON Hf)R€N BIEDT. VINDT U ELDERS NIET VRIJDAG 28 FEBRUARI 1936 A. rmtoa BOEI Ontwerp-van Ravesteyn L. T. B. BOERENVAKBOND ma DAMMEN rut Veehouders de dupe KELLER—RAMAN REMISE VRAGENBUS SPECIALE A4IBIEDIIG 4 Laigestraat 47 Alkaaar - 5 stuks - 5 cent /la, cI/eeav >ncuLitü<i 4 4 s 8 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 W 4 WEEK-RECLAME i 15 ct. pond 18 Ct. 4 Maart jaarvergadering te Haarlem BRECHCOKES EN INDUSTRIE IV VOOR CENTRALE VERWARMING i» t Uit de geschiedenis der Spoorwegplannen Fijne Bonbons met slappe vulling 2 ons Heerlijke K.L.M. biscuitsper i dm 1 tot ter- Heb je het vergeten Haal dan gauw even nog by DOETS 1 ons machln. ultgeen. Zalmbokklng, kost maar 8 cent, 2 ons 15 cent en neem nog ons Zalm mee. WIJ GEVEN ZE VAN L. T. B. diende regeling in, waar door het geven van steekpen ningen verdwijnen zal ^SCHOENFABRIEKEN WAALWIJK 'N TROUWE KLANT Naar voren brengen van den voor gevel en een grondige inwen dige verandering ■Q - - Plattegrond van het Utrechteohe Centraal Station en omgeving, zooalt het ar na de verbouwing uit sal zien Hoe het station verbouwd wordt Te koop te A’dam Aardappe len-, Groenten- en Frnitzaak met wyk. welke een burgerbestaan oplevert. Pr. 1800. Br. onder no. 578, bur. van dit blad. Om het kampioenschap van Nederland Schapenverkooping M te' DUISTER WOGNUM ra. Geschil over een straatverlichting «OO H suncrasan 1 I»—IS; 46. SS—S3 30—38; 47. 30—34 1$—»; 48. gesp. gew. gel. verl pnt. rolge DIE VLIEGER GING NIET OP melk gander heffing. uur JD Het Bestuur. RBoUn M oio voornome plooi ie» met 10 ZU die il >‘«Ei 4 rt week irge- wed. op pen. keer raste 0 0 o 5% 0 5 1 1 3 1 3 4 4 3 S 1 3 1 0 7 8 8 4 4 4 3 3 3 3 1 I 7 2 0 0 Tn het N -H Dagblad van 34 dezer stond o.a. In het stadsnieuws 0 1 0 1 1 o o 1 I 3 2 3 root. Olie Upe- 238. ever eder l Likeurbonbons. per pond iS et. Rumboonen S ons S3 et. Bnuaelsche Kennis 1 pond 38 et. N.V. Chocolaterie LIDO - Langestr. 29 - Alkmaar FILIALEN DOOR GEHEEL NEDERLAND gl zei 038; 830; 330; -r Alle 330; 630; 030; 884; 35 Bij aankoop van 3 heele bl. zalm 1 p. Mayonnaise cadeau 3 halve blikken zalm H pot Mayonnaise cadeau Onze prijzen zijn verlaagd Beleefd aanbevelend LAAT 149 TEL. 3656 TELEFOON 4141—4148 KONINGSTRAAT 6 ;hou- geld IS NIET BESTAND TEGEN ONZE PRIMA BELGISCHE EN WALES ANTHRACIET SOORTEN. OVERTUIGT U HIERVAN EN LAAT ONS UW VOLGENDE BESTELLING UITVOEREN tot 7 tot een» tna- taal- min. 1931 ollar tot OP ver- dorp 4 3 1 3 1 0 0 o o 1 o o ■oad- ■dM acht essl- >ller. orgd zich irkt- gen- JN—r on Wind «hoon met onverwoestbaar rubber onderwerk. Oerdege lijke schoen yo mlng” was bedoeld. De politie ontdekte deze poging t_: - spoedig schipbreuk leed. Uw uitlegging van dit (opgeblazen) geval te EU Juist niet zooals het gegaan la. Dat er tegen intt proces ---1 z~-zzzzz--. ‘z onbekend. Wel zijn mlj docr den heer de"etalage gemaakt." maar" dit la m. I. nog geen verbaal en 1—---- •- ’- band staan. En dat O kenen. (Men zet toch eind van oen woord), - want als u de Alkmaarsche Crt. van 34 dezer ntelaat, zult u alen, dat er verschillende uitleg gingen van -“rf— zeMs de vraag of er In dit geval nog niet Iets anders mee la bedoeld. Ook dat het een ontdui king der wet sou zijn (dit zijn uw woorden) Die uitstekende kwolit.it, die schitterende modellen en sniffen en zulke geweldige loge prijzen, die zult U werkelijk nergens oantreffen. Alléén VAN HAREN, -de grootst. Nederlondsche Schoenfabriek kon zulk gegarandeerd Ut. klos schoenwerk voor d>. rsw gunstig, prijzen aanbieden. Doet dus Uw voordeel, koopt bij VAN HARE N, dan bespaart U vel. Guldens, on U draagt schoenen van onvergelijkalijke kwaliteit •n uitvoering I "3 en ds kwaliteit Ive sulver wol) Hieronder volgt het verloop der party. Wit: C. Keiler Zwart: F. Raman 34—30 33 x 24 40 29X30. Remise. De stand ia nu: Heerenscficenen m luxe uitvoering. Zeer fijn cdfc- ma* leder en mooie mode Hen In uiterst solide en keu- A rige ofwerking. Proch- Keurig kopschoentje met sierlijke hok en fijne veter- garneering. Zeer fraai en solide. Ie zwart - suède are») Het gevolg hiervan is, dat een oneerlijke con currentie wordt Ingeechakeld, daar de tgrtj- felachtige handelaar de melk goedkooper In handen krijgt San de bonafide, waardoor weer vele bonafide koopers genoodzaakt kQn ten einde hun bedrijf gaande te houden ver- -S- taasussBKm 'i Lo ringsconsumpüe-eoutract wenscht af te sluitend Dit geven van .steekpenningen- wint steeds meer terrein, zoodat dit voorjaar te verwachten is. dat vele veehouders een consumptlecontract zullen moeten .Jcoopen", daar zjj er anders geen zullen krijgen. Nietwaar. U bent *n trouw lezer van onae rubriek ..Omroepers", D moogt sr graag eens in grasduinen De aakenman weet van Uw speurlust te prollteeren. hij plaatst Zaken-Om- roepen. die onze rubriek Juist eoo veelzijdig doen züo en die Uwe regel* dhsilgebelangstelllng inderdaad mo- tlveeren. Elke steekpenning of eventueele ontduiking der maatregelen beteekent schade voor de vee houders. Dagrom beeft de L. T. B. dan ook een regeling Ingediend, die voor het contractjaar 10361937 zou kunnen gelden en een einde sou maken aan de bovengenoemde wantoestanden. Dese regeling bestaat uit 14 uitvoerig en ge documenteerd opgestelde punten. Aangedron gen wordt op de stichting van een centraal bu reau In de groote steden. Onder dit bureau moeten ressorteeren alle veehouders, die hun melk zelf niet verwerken en de geheele melkhandel uit de stad en omstreken. Alle melk zal door dit bureau aan den melkhandel self moeten worden verkocht. De melkvelllngen moeten dienst doen als centraal bureau. De geheele melkhandel kan zooveel tnelk op con tract koopen als gewenscht wordt, doch via het bureau. Overmelk zal door het bureau voor industrie-doeleinden worden verkocht. De boete voor tekort-leverlng by contractmelk zal moe ten vervallen. Alle melk zal door de centraal- bureaux moeten worden verantwoord aan de Nederlandsche Zuivel Centrale, ook de con- tract-melk. Ook de koopers der melk zijn ver antwoording aan de N. Z. C. verschuldigd. Daardoor worden knoeierijen tot een minimum beperkt. Dan worden eenlge artikelen gewijd aan de administratie, contrdle en hygiëne. Kinderschoentjes in d« niovwsto modelletjes en leersoorten. Lokbond- Jchoentjes, moot 18 W. Rustenburg I J. H. Voe R. O. Keiler P. J. van Dartelen M. Btahlberg R. Raman J. Kalden J, Bom A. de Graag A. Ltgthart B. Dukel O. J. Lochtenberg wy geven inzender groot geiyk. dat hy hier niet zwart op wit verklaart, dat zyn OO bet tegenwoordig levensgevaarlijk woord -oprui ming'’ zou beteekenen. Wat die raadselachtige puntjes dan wél willen zeggen, hooren wy Jammer genoeg niet, integen deel. Inzender maakt de zaak nog geheimzinni ger door ook Ir. dit stukje een paar maal met die alles te denken gevende stippen te werken. De ..oplossingen" van onzen collega hebben wy met genoegen gelezen, maar we gelooven, dat een gehaald Krulswoordpuzzelaar er op een regen- aehtlgen Zondagmiddag nog wel een tiental zoo kan vinden, zy hebben echter alle dit nadeel, dat geen enkele zóó vanzelf sprekend, zóó logisch zou zyn, als dat bewuste woord, u weet wel. Daar tegen is die hoofdletter op het eind een zwak argument, kijk maar eens naar tientallen raambiljetten, die geheel uit z.g. hoofdletters be staan. ..Proces-verbaal opgemakt" wil nog niet zeg gen. dat de zaak vervolgd wordt, alleen dat ze In onderzoek Is. Van de resultaten van dit on derzoek zal bet afhangen of Alkmaar een nieuw blad aan zyn vlctorlekrana kan toevoegen, n.l. de eerste bres te hebben geschoten u^een goed bedoelde, maar onsympathiek uitgevallen wet. Red. N -H. Dagblad. Architect Ir. 8. van Ravesteyn, van wlen be kend zyn het Beursstation en het station -Deutsche Poort” te Rotterdam, kreeg ook op dracht om voor de verbouwing van het Cen traal Station te Utrecht een ontwerp te maken en deed na de uiteenzetting van Ir. Driessen hiervan eenlge mededeellngen. De verbouwing beperkt zich uitsluitend tot den beganen grond. Deze krijgt een naar het Plein ultgebouwden nieuwen gevel, een onge veer 90 meter lange colonnade met kolommen (5 M. hoog) op ongeveer 1.80 M onderllngen i afstand, waartusschen glas. De suldeiyke uitgang blijft gehandhaafd, doch wordt gemoderniseerd; de tegenwoordige uit gang uitmondende voor de bestaande rtjwlel- •talling vervalt; aan de Noordzyde komt een De Nederlandsche Zuivel Centrale heeft een ?onsumpt!emelk-regellng. die biykens mededee- 'tngen van den L. T. B. verre van gunstig moet mn en zeUi corruptie In de hand werkt. By deze regeling heeft de melkhandel de .’ryheld. de veehouders voor levering van con- sumptiemelk uit te kiezen, voor zoover dese het recht hebben door z.g. oude rechten consump- tlemelk op contract te mogen leveren. Daarby kan gelet worden op de beste kwaliteit der melk en de gemakkeiyke ligging der boerderij, maar men moet toch betreuren, dat teveijs ge let wordt oo *n anderen factor: welke der-leverancier aan den kooper het mees teruggeeft, indien kooper met hem een Zeer chique bondsch. me» prachtige strik- gameerin^- Bijzonder gemakkelijke pas vorm in zworren bruin 48 die een inleg kunnen byeen- JWrtn om daarna met de huur hun huls af te betalen worden ver- **ht naam en adres op te geven No. 582, bureau van dit blad. Vr. 1: Hebben alle Kardinalen tegenwoordig de H. Prlesterwydlng ontvangen? 2. Waren er vroeger (of nog) Kardinalen be noemd uit den hoogen Italiaanschen en Bul* tenlandschen adel (leeken) t 3. zyn de in 2 bedoelden er veel geweest en hoeveel ongeveer? Antw.: 1. Volgens Csmon 232 vm het Ker-, keiyk Wetboek moeten de Kardinalen „min stens de Prlesterwydlng hebben ontvangen." 2. Vroeger, toen de strengere bepalingen van het nieuwe Wetboek nog niet bestonden, is het inderdaad enkele malen voorgekomen, dat lee ken tot Kardlnsuü werden benoemd. Deae ge vallen zyn echter uiterst zeldzaam geweest, daar zoo goed als altijd verelscht werd, dat de eandidaten geestelijken waren, dus minstens de kruinschering hadden ontvsmgen. Dikwyis werd by zulke benoemingen bepaald, dat deze Kar dinalen niet alle rechten en prevlleges van het Kardinalaat zouden genieten, zooals ook thans nog geschiedt by de Kardinalen, wier benoe ming Z. H. de Paus Jn petto" houdt. 3. Het antwoord hierop ia reeds in het vorige antwoord gegeven. Hoewel de verbouwing van het Centraal Sta- i tion niet in direct verband staat met de groote gpoorwegwerken te Utrecht, is deze toch noo- djg als een gevolg van de verdwijning van het Buurtstatlon, dat wel tot het mlllloenen-werk behoort. Bovendien verlangde de Gemeente Utrecht reeds lang naar verruiming van het Stations plein, waarover vorig Jaar met de Spoorwegen overeenstemming is verkregen. Zooals men weet, komt aan de Moreelaelaan een groot parkeerterrein van 40 by 40 Meter, waarvoor de oude stal daar moet worden afge broken. terwyi de gemeente Utrecht eveneens verlangde, dat het gebouw voor drukwerken verdween. Zoodlende krijgt men ruimte om de voor- geveliyn naar voren te brengen. Een nieuw ge bouw komt er dus niet en er wordt gewerkt met een minimum van kosten, die betaald worden door de Spoorwegen met uitzondering van een bedrag van ƒ40.000.— door het Ryk, dat be- achouwd wordt als een vergoeding voor de verplaatsing van het Buurtstation. De sporen, die daar nu uitmonden worden Immers doorgr- trokken tot dlchtby den Noordgevel van het Oen trasl-Stationsgebouw. De verbouwing bepemlt zich dus tot een naar voren brengen van het stationsgebouw en een intensieve inwendige verbouwing. Een en ander werd ons medegedeeld op een pen-conferentle, waar allereerst Ir. Ch. H. J. Driessen, chef van den Dienst van Weg en Werken «en historisch overzicht gaf van de wording der spoorwegplannen. nieuwe uitgang voor de reizigers, aankomende op de kopeporen; hlerby worden drie loketten Ingericht, die alleen by blzondere drukte wor den geopend, en drie winkels. De bekende ry- Reeds op 17 Mei 1902 werd by Koninklijk Besluit een Commissie benoemd, die een on derzoek zou Instellen naar de Spoorwegtoestan- den en die van het gewone verkeer rondom Utrecht. 19 Juni 1906 bracht deze commissie baar efrrdverslag uit, nadat tusschentyds reeds was geadviseerd den nog bestaanden onderdoor gang op den Lsldschenweg te maken. In het eindverslag werd ook voorgesteld het station meer naar bulten te brengen, dat ge projecteerd werd tusschen Croeselaan en Mer- wedekanaal. waartegen de Staatsspoorwegen aanstonds bezwaar maakten. In 1913 kwam een plan gereed, dat de mc geiykheid bewees om bet station In de stad te behouden. De oorlog maakte een einde aan alle plannen en ook hierna bleef de zaak nog op een dood punt, daar het weg-verkeer nieuwe problemen bracht en alle aandacht voor zich opeischte. In 1921 ontstond een plan, waarbij werd voorgeateld alle lynen over elkaar te doen loe pen en dus niet op één niveau te houden, waar van de kosten evenwe^ op 40 millloen begroot vebden kon niet gedacht worden. Intusschen bleven Kamer van Koophandel en Oemeentebeatuur aandringen op verbetering der apoorwegtoestanden en In 1932 werd de zooge naamde Kleine Technische Commissie be noemd, die 12 Februari 1934 haar versldfe uit bracht zonder een uitspraak over de verdeeling der kosten te doen. Dank zy het Ryksfonds. waaruit het werk ge subsidieerd wordt, was het evenwel mogeiyk reeds na twee Jaar ermee te beginnen. By de damvereeniglng D. O. S. werd in ,At- i lantic” te Amsterdam Woensdagavond de uit gestelde ontmoeting Keller—Raman can het damkampioenschap van Nederland gespeeld. Ook deze party tusschen twee titelpretend'enten mocht als zeer belangrijk worden bezien, en was dit In verband jnet Rustenburg's overwinning op Vos dubbel. i Keiler opende met 3328 en de kamplben van Amsterdam antwoordde regelmatig met 1823, i waarna de openingszetten langs klassieke paden gingen. Juist echter het Hollandsche spelgenre, op moderne wyze behandeld, biedt de meeste kansen op verwikkeling, althans op een belang- i wekkend verloop en Keiler besloot by zyn tien- den zet een 'variant te nemen, welke onder j andere door den wereldkampioen Raichen- bach zeer veelvuldig Is tdpgepast. Hy nam een I ruil naar veld 21, die een inleiding moest Wor- den tot een aanval op Raman's korten vleugel, en tevens werd het .centrum bezet. Raman speelde dezen variant op oorspronkelijke wyze i tegen. Zeer voorzichtig ontweek hy temponadeel door in een centrumpositie, en nadat het stuk op 21 naar 16 was verhuisd, veld 29 te bezet ten. hiermede tevens een fraaien lokzet doende r achtU^teMBtMaMsr- onmlddeliyk te rullen en de party mm nu een zuiver Hollandsch karakter aan. Ook bet stuk op 16 verdween door een ruil achterwaarts en het middenspel van deze zeer interessante ont moeting verliep onder geiyke kansen. Na eènlge rullen leek Keiler in het eindspel Iets voordeel te hebben, doch Raman maakte aan allen twy- fel een einde door een stuk naar den rand te brengen, waardoor Keiler hem wegens tempo- gebrek moest loslaten. En na ruim vier spelen werd de party remise gegeven. Hlermeds vervullen wy >ten treurigen plicht U kennis te geven ven. het overlyden van onsen Innig geUefden Bentge noot, Vader. Behuwd- en Grootvader FETRUS KAMF Echtgenoot van Marg. stam voorzien van de H H. Sacra menten der Stervenden ia den ouderdom van '63 Jaar. Fit aller naam: WKD. P. KAMP—STAM Purmerend. 35 Febr. 1936 VoorultaUaat 46 wielstalling wordt met het oog op de verkeers- belangen afgebroken en vervangen door een stalling onder de nieuwe hal, welke meer berg ruimte biedt en met een trap In rechtstreek- sche verbinding met de hal staat. Vanaf het stationsplein is de kelder toegankelijk aoowel door een flauwe helling als door een trap. De nieuwe Ingang (vyf deuren) komt lets ten Noorden van den tegenwoordlgen Ingang der 3e klasse geprojecteerd tusschen Ingang en uitgang moet wegens de voorrijdende auto's een •zekere afstand liggen en brengt den reiziger In de zeer ruime hal, waar loketten voor aDe klas sen en bagageafgtfte zyn, krantenkiosk enz. De se hal verlaat de reiziger door de oontróle gele gen In den Zuld-Wtesthoek van het gebouw, die door een kwart cirkel wordt afgesneden. Daar mede wordt bereikt, dat de reizigers niet meer, zooals nu, op het le perron worden gebracht, doch onmlddeliyk vóór den bekenden tunnel trap naar 2e en 3e perron de hal verlaten. De hal met toebehooren werd uiteraard op de gun stigste plaats voor den door den reiziger af te leggen weg. dJ. naar den tunneltoegang, ge projecteerd. Dit primaire belang bracht mede, dat de wachtkamers meer ter zyde komen te liggen. Die voor reizigers le en 3e kl.met rooken biyft ongewyzlgd; de nieuwe restauratie le en 2e klasse, met een gevellengte van 40 M. langs het stationsplein komt ongeveer ter plaatse van het tegenwoordige terras; zy is onderverdeeld In een direct van uit de half toegankeiyk deel (Cafetaria) waarvan dus ook niet van plaats- kaarten voorziene personen gebruik kunnen maken en een deel voor reizigers, die de con trole «passeerd zyn; een eetzaaltje langs het plein en een. zy het ook klein terras, zyn hier aan toegevoegd. De nieuwe wachtkamer 3e kL komt waar nu de bagagehal is en de loketten le en 2e kl. Het bestaande depót bagage wordt overgebracht naar een ruimte, ten Zuiden van den Zuidelijken uitgang Door den uitbouw naar het stationsplein is het niet meer mogeiyk aldaar auto’s te doen parkeeren Daarvoor dient bet parkeerterrein aan de Moreelaelaan. Aan de Zuidzyde van dit terrein zyn een 4-tal winkeltjes ontworpen. Half September wordt met de verbouwing begonnen, die naar men hoopt vóór den zomer 1937 zal zyn voltooid. MePhet oog op de te verwachten drukte met de lustrumfeesten begint men eerst als de zomei voorby is. Ir. Van Ravesteyn deelde nog mede, dat het in zyn bedoeling ligt het oorspronkeiyk symme trische karakter van het gebouw naar voren te brengen. De voorgeveliyn wordt eenlgszlns grilMg, om een dlepte-werking te verkrijgen tegenover het wat smalle Stationsplein. Op verzoek van de gemeente Utrecht komt voor het station een 4 Meter breed trottoir. Voor den Ingang alsmede boven het terras wordt een markies aangebracht. De werkzaamheden zullen In een dusdanige volgorde worden uitgevoerd, dat In geen enkelen dienst stagnatie ontstaat en geen enkele noo- dige ruimte gemist behoeft te worden. Zoo moeten de wachtkamers en keuken In gebruik biyven. Hoewel de uitvoering sober zal zyn, heb- De algemeene vergadering van den Boeren vakbond van den L.T.B. wordt gehouden op Woensdag 4 Maart, om half elf, In gebouw 8t. Bavo te Haarlem. Het bestuurslid, de heer Jos. SJerps. zal een inleiding houden, mede naar aanleiding van een aantal Ingekomen stukken. Het bestuur van de Piusstichting alhier, maakt bekend, dat MAANDAG 2 MAART aj, v.m. 11 uur, de SCHAPEN publiek zullen worden verkocht bij den Heer J. BURGERING, Achter- dam, alhier. Heden overleed tot onze diepe droefheid, na voorzien M zijn van de H.H. Sacramen ten der Stervenden, onze dierbare Echtgenoot. Vader. Behuwd- en Grootvader, de Heer JACOBUS GOLWENBF.RG in den ouderdom van 76 Jaren. Wed. A. C. GOUWENBERG— MOORMAN Kinderen en Kleinkinderen Julianadorp. 36 Februari 1936 Kortevllet 58 De H. Uitvaartdienst zal plaats hebben op Zaterdag 39 Februari as. te 9 uur in de parochiekerk O. L. Vr. Onbevl. Ontvangen. Nleuwetraat. De teraardebestelling te 10% uur vanuit de kerk op het R. K. Kerkhof 8t. Joeef te Huisdui nen. 1. 33—28 18—23 2. 39—33 12—18; 3. 31—27 17—31; 4. 37—31 21—26; 5. 44—39 26 x 37; 6. 42X31 7—12; 7. 47—42 30—24 8. 41—37 14—20; 9. 46—41 10—14; 10. 27—21 16X27; 11. 31X22 18X37; 12. 32X21 23X33; 13. 37x28 13—18; 14 21—16 1—7; 18. 41—37 0—13; 16. 37—32 4—9; 17. 42—37 5—10; 18. 34—30 20—26; 19. 50-44 25X34 20. 40 x 20 15 x 34 21. 44—40 10—15; 22. 40—34 14—20 23. 49 44 18—23 24. 34-30 13—18; 25. 30—25 8—12; 26 25X14 9 x 20; 27. 44—40 11—17; 38. 37—31 24—29 29 33X24 20x 29 30. 40—34 29X40; 31. 48X34 15—20 32. 39—33 20—24 33. 43—39 2—8; 34. 48—43 7—11; 3». 16X7 12X1; 36. 31—27 6—11; 37. 27—22 18X37; 38. 33X12 8X17 39. 26—31 23 x 32 40. 38X37 1—7; 41. 31—26 7—12; 42. 34—29 24—30 43. 35X24 19X30; 44. 43—38 11—16 45. 33-28 AMSTERDAM. M De waren heden onveranderd Aanvoer 253000 KS- aTkNHORN 37 Febr. Coöp Land- en Tuin bouw- en Marktvereen. Avenhorn en Omstf. U zak Sprultkool 1802 25 per 18 kg. 3400 kg- Roode kool 680—9 40, 2900 kg. Gele kool 8— 1080, per 100 kg 1800 stuk. Groene of Putjee- kool 380—780 per 100 at. 25000 kg. Uien: groot» maat 2 50—280. gewone maat .190BAO^drlMln- gen 0.70—1. nep 3.70—4 per 100 kg. 3O00atuka groote Bleten 16.2017.40 per K)00 st. S000 kg. kleine Bleten 489—4.70 per 100 kg. 38000 kg. Wortelen: Flakkee, verbeterde 180390 per 100 BOVMNKARSPTL. BloemboUenveUlnssvw. W- Frtealand. Een zeer groote gladlolen-plantgoed- velllng werd gehouden op 26 Febr.. waarvoor enorme belangstelling bestond. De veiling werd zeker bezocht door 1000 vakgenooten. De nleU- were soorten gladiolen ontmoeten een goede markt en gaan vlug van de hand, de oude aoor- tgn missen alle belangstelling. Noteering waa: Apricot 4-6 7. Albatros 6-10 28. Idem 4-6 18. America 4-6 7. Bar. Jules Hulot 6-10 813, 4-6 S. Blériot 6-10 7—18. 4-6 5—8. 3-4 33 per L. Beatt AU 60 per L. Bl. Vogel 6-10 30. Charles Dickens 4-6 42. 2-4 3334 per L. Copernicus 3-4 56 per L. Early Sunrise 6-10 14. 4-6 1316. 3-4 30-48. Bmpree of India 6-10 7, Early Oran ge 6-10 58. Emma 4-7 50. idem 3-4 3—30 per L. Fr. van Schubert 6-10 6. 4-6 4. Jac. van Bele ren 6-10 69. 4-6 10. L' Immaculee 6-10 1115. idem 4-6 8—9. 2-4 3638 per L. Llebesfeuer 6-10 1930. Lady Boreel 6-10 6 Lilac Wonder 6-10 1518. 4-6 913. Mount Everest 6-10 4. Mevr, van Konijnenburg 6-10 55, 4-6 34. 2-4 175 per L Mac Laren 6-10 23—30. 4-6 17—22. 2-4 3443 per L. Maagd van Orleans 3-4 135 per L. Nancy Hanks 6-10 11. Idem 4-6 7. Oranje Princes 6-8 95. 2-4 38. Oranje Imperator 6-10 75. 4-6 46. Phltzers Triumph 6-10 36. 4-6 26—32. 3-4 60—70 per L Perle BrUlant 6-10 9. 4-6 7. Pink Perfec tion 6-10 0—11, PoolUs 6-10 98110. 4-6 78— 110. 3-4 70—75 Ptcardie 6-10 135. Prof v. Slog- teren 6-10 13. 4-6 8, 3-4 16 per L. Quo Vadis 6-10 17. 4-6 7_13, Red Emperor 6-10 13—16, 4-6 8. 2-4 16 per L. Rol SoleU 6-10 9—10. 4-6 34. Salmon Emperor 4-6 36. 2-4 1728, Scarlet Bed- dcr 6-10 23—36. 4-6 1533. 3-4 1338. Th. Edison 6-10 1318. Trudel Grotr. 3643 per L L White Giant 6-10 14. Alles in centen per 100 st wks. Kreien: AUegro 1850—3000. Ave Marta M. Dr. Bernett 500. Betty Nuthal 400. Charles Dickens SO. Captain Boyton 50, Commander Koehl 1400 1530. Copernicus 50. Jtmma 160160. Himmel- stor 200. Mevr van Konijnenburg 5075 Maagd van Orleans SO60. Non plus ultra 50. Oranje Blossom 110. Oranje Princes 210380. Oranje Imperator 329—350. Pt Triumph 80—100. Pi cardy 310—340. Pooiys 900, Pellegrins 1400- 1500. Peerles Pink 85—330. Red Admiraal 300, Scarlet Bedder 60. Salmon Emperor 60110. Star van Bethlehem 300—350 per 100. White Triumpha- tor 475500 per 100 Voor zoover niet anders vermeld centen per Liter. Llllum Regale 516 per kg. Idem zaad 11.45 pee kg. Llllum Tenullollum zaad 4.75—6.50 per kg„ Idem 1-Jarlg 1834 cent per 100. LEEUWARDEN, 38 Febr. Veemarkt. Aan gevoerd werden: 33 Enteratleren 86 110, 37 Twenterztleren 300—210. 463 vette koeien 90 166 per stuk. Idem 3043 ct. per kg.. 906 melk en kalikoeien 90—180, 143 pinken 30—70. 17 vette kalveren 3560, 1683 nuchtere kalveren 2.50—4.50, 812 vette schapen 9—19, 85 welde- schapen 815, 410 vette varkens 3090 per stuk. Idem 3938 ct. per .kg, 36 magere var kens 1540, 106 kleine biggen 713, 40 bokken en geiten, 66 paarden. Totaal-aanvoer 4836 st. Zuivel: Nagelkaas 7, Edammerkaas 36. Aanvoer 1949 kg. Mynboter 130 per kg., veilingboter 1.42 per kg., 1.18 per kg. 1-13 vat. Aanvoer 1-3, 6-6 en 1-12 vaten. Commissie 57. Kipeieren aan- eevoerd 18000 kg. Prijs 3.783.75 per 100 st. Handelsprijs 47.552.5 per kg. 350 kg. eendeie- ren. Prys 175335 per 100 stuks. Handelsprijs 379—42,5 per kg. Pluimvee: 10 slachthanen 50—90 ct.. 15 slachtkippen 096—1.10, 40 Jonge hanen 0.00—138 per stuk. Vereenlglng van Zuivelmaatschappijen. Goud- sche kaas 30 plus 910. idem W plus 15—1590 per 50 kg., Edammerkaas 30 plus 910. Idem 40 plus 1516 per 50 kg Broodkaas 40 plus 151590 per 80 kg., Leldsche kaas 30 plus 9 10 per 50 kg. Stemming kalm. LEEUWARDEN, 26 Febr. Kaas (noteering V.V. Z M Goudsche 20 plus 9 09—10. Idem 40 plus 15—15 50, idem wolvet 19—1090. Edammer 30 pl 9.0010. Idem 40 plus 18.0016. Broodkaas 40 plus 15—15 50; Leldsche 30 pCV »0O—TU Stem- O mlng kalm. - y ben we toch de goede verwachting, dat het Stationsgebouw In de spoorwegstad Utrecht een waardiger aanzien zal krygen. als het In consumptie brengen van Industrie- Onmldi Voor Ged. Staten van Noord-Holland werd Woensdag een zaak behandeld, die weinig belangrijk, maar toch vermeldenswaard is, om dat zy een beeld geeft van de sprongen, die sommige noodlijdende gemeentebesturen thans In het duister doen. De gemeenteraad van Wognum besloot leden Jaar om alle verlichting In het stop te zetten. Daaronder zou echter ook vallen het gedeelte van den Zwaagdyk, welke weg gemeenschappelijk door Zwaag, Nlbblxwoud en Wognum sinds eenlge Jaren wordt ver licht. Tegen dit raadsbesluit kwamen de andere belanghebbenden op en ry vroegen aan Ged. Staten vernietiging. - De burgemeester van Wognum verdedigde het beleid van zyn college en zeide, dat het P. K. N.-contract was opgezegd en dat een nieuwe offerte gevraagd was. Deze viel tegen en toen besloot men, omdat dé gemeente nood lijdend was geworden, de verlichting af te schaffen. Door opzegging van de gemeenschappeiyke regeling bespaarde Wognum f 130; de weg werd n.l. door 32 lantaarns verlicht, én Wog num moest van de totale kosten 12/44 be talen. De burgemeester van Zwaag meende, dat de regeering zelfs van noodUjdende gemeenten By vonnis van de Arrondissements- Rechtbank te Alkmaar van 27 Febr. Is In staat van faillissement ver klaard: JOHANNES PEETOOM, Makelaar, te Alkmaar, Bergerweg 20, met be noeming van den Edelachtb. Heer Mr. W. A. Ubbens. Rechter tn die Rechtb., tot Rechter-Commlssarls en van den ondergeteekende tot Curator. Dr. Mr. R. R. L. M. BROMBERG Kennemerpark 17 - Telefoon 3639 Stervenden, Echtgenoot, en Grootvader. M de Prijs M (behslvi ■I Fll d’ ecoeee-eokken |B nieuwste dessins Ifl Heerenpantalons i lange pijpen Prima charmeuse Da- |H mesonderjurken H| Onze Reclame-kousen H Zeer fyne MatelJde 6737 M Damee-dlrectolres M Ook In het fltner» uiterst voordeel! LA$G«0nAAX M87 nooit opheffing der straatverlichting heeft ge- elscht. Bpr. meende, dat men een gemeenschap, peiyke regeling soo maar niet omver kan loopen. In dit verband merkte de voorzitter, Jhr mr. dr. A Röell op. dat de opzegging van het con tract by het P. E. N. niet tengevolge mocht hebben de ontbinding van de gemeenschappe iyke regeling. De burgemeester van Wognum verklaarde, dat men straatverlichting Inderdaad gewenscht acht, maar dat er tegenwoordig wel grootere saken gewenscht zyn. De voorzitter: „Is het onmogeiyk den weg te verlichten als Wognum niet meedoet?” De burgemeester van Zwaag: „Ook Zwaag Is noodiydend en de regeering zou niet goedkeu ren dat meer gedaan wordt dan noodzakelyk is. By goedkeuring van het raadsbesluit zal allo verlichting pp den Zwaagdyk met veel ver keer Hoorn—Medembllk en ook Amsterdam— Leeuwarden worden stopgezet. Hieraan zyn groote bezwaren verbonden, want verleden week heb Ik cm half 10 te Wognum nog menachen op straat gezien, die de duisternis niet konden overwinnen als er weer een auto met fel licht voorbygegaan was." Als klap op den vuurpijl constateerde de voor zitter ten slotte nog, dat het contract mat het P. E. N. niet op tyd was opgezegd en dus eerst na een half Jaar zou vervallen. Ged. Staten zullen hun licht doen stralen over deze duistere zaak en hun beslissing nader kenbaar maken. Tegen een schoenwinkel Ier hier ter stede werd vaemorgen procee-verbsal opgemaakt wegens vermoedeiyke overtreding der ultverkoopwet. Bn verder: Iedereen begreep, dat het woord .nprul- J spoedig tot ontduiking der wet, zoodat deze ,>oeaig scwpbreuk leed. Uw uitlegging van dit (opgeblazen) irocee-verbaal Is opgemaakt, ie mij zelf nog J. Wel syn my door den heer inspecteur eenlge inlichtingen gevraagd en 1» een photo ver - - ----^5* "'"'C 3“**^ kan ook met onze prijzen in ver- Ot opruiming zou betee geen hoofdletter aan het te wel wat stout gezegd, want als u de Alkmaarsche Crt. van 24 gemaakt kunnen worden en bet is mee Is bedoeld. Ook dat het een ontdul- zyn uw ben Ik ook niet met u eens. Als het een ont duiking nou zyn, dan heeft niet de politie hier Iets mee noodlg, dochmaar dit bewaar Ik c—jngat-llmL voor a. y. t. later. Bn dan die achlp- BKükrWK huiveren er nog van. Maar komt u rioeu» -nwm ro» een mRar Mns kyken juJt u rlen, net nog rustig voortdóbbert (een winkelier dobbert eigen lijk altijd) en ook onze vlieger nog steeds In boo ger regionen verkeert, tenzij Maar dat le van later norg Met vrlendeiyken dank voor de plaatsing. Hoogachtend H. J. DS GRAAFF Laat 113.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 13