4
KALMEERT
DE
ZENUWEN
LIDO
I
DE FELSTE KOUDE
I
95
*r
hiickmann
Het Centraal Station te Utrecht
r.
5
i
75
<s>
MARKTEN
DE VERBOUWING
KATOEN
WANTOESTAND IN DEN
MELKHANDEL
17
39
59
VEREENIGDE BRANDSTOFFENHANDEL N.V.
OPROEP
'H
Familieberichten
J. H. v. AMSTEL
AU GASTRONOME
A90
T
WOT VON Hf)R€N BIEDT. VINDT U ELDERS NIET
VRIJDAG 28 FEBRUARI 1936
A.
rmtoa
BOEI
Ontwerp-van Ravesteyn
L. T. B. BOERENVAKBOND
ma
DAMMEN
rut
Veehouders de dupe
KELLER—RAMAN REMISE
VRAGENBUS
SPECIALE
A4IBIEDIIG
4
Laigestraat 47
Alkaaar
-
5 stuks - 5 cent
/la, cI/eeav >ncuLitü<i
4
4
s
8
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
W
4
WEEK-RECLAME
i 15 ct.
pond 18 Ct.
4 Maart jaarvergadering te
Haarlem
BRECHCOKES EN INDUSTRIE IV
VOOR CENTRALE VERWARMING
i»
t
Uit de geschiedenis der
Spoorwegplannen
Fijne Bonbons met slappe vulling 2 ons
Heerlijke K.L.M. biscuitsper i
dm
1 tot
ter-
Heb je het vergeten
Haal dan gauw even nog by DOETS
1 ons machln. ultgeen. Zalmbokklng,
kost maar 8 cent, 2 ons 15 cent en
neem nog ons Zalm mee.
WIJ GEVEN ZE
VAN
L. T. B. diende regeling in, waar
door het geven van steekpen
ningen verdwijnen zal
^SCHOENFABRIEKEN WAALWIJK
'N TROUWE KLANT
Naar voren brengen van den voor
gevel en een grondige inwen
dige verandering
■Q - -
Plattegrond van het Utrechteohe Centraal Station en omgeving, zooalt het ar na de
verbouwing uit sal zien
Hoe het station verbouwd
wordt
Te koop te A’dam Aardappe
len-, Groenten- en Frnitzaak
met wyk. welke een burgerbestaan
oplevert. Pr. 1800. Br. onder no.
578, bur. van dit blad.
Om het kampioenschap van
Nederland
Schapenverkooping
M te'
DUISTER WOGNUM ra.
Geschil over een straatverlichting
«OO H
suncrasan
1
I»—IS; 46. SS—S3 30—38; 47. 30—34 1$—»; 48.
gesp. gew. gel. verl pnt.
rolge
DIE VLIEGER GING NIET OP
melk gander heffing.
uur
JD
Het Bestuur.
RBoUn M oio voornome plooi ie»
met
10
ZU die
il
>‘«Ei
4
rt
week
irge-
wed.
op
pen.
keer
raste
0
0
o
5%
0
5
1
1
3
1
3
4
4
3
S
1
3
1
0
7
8
8
4
4
4
3
3
3
3
1
I
7
2
0
0
Tn het N -H Dagblad van 34 dezer stond o.a.
In het stadsnieuws
0
1
0
1
1
o
o
1
I
3
2
3
root.
Olie
Upe-
238.
ever
eder
l
Likeurbonbons. per pond iS et.
Rumboonen S ons S3 et.
Bnuaelsche Kennis 1 pond 38 et.
N.V. Chocolaterie LIDO - Langestr. 29 - Alkmaar
FILIALEN DOOR GEHEEL NEDERLAND
gl
zei
038;
830;
330;
-r
Alle
330;
630;
030;
884;
35
Bij aankoop van 3 heele bl.
zalm 1 p. Mayonnaise cadeau
3 halve blikken zalm H pot
Mayonnaise cadeau
Onze prijzen zijn verlaagd
Beleefd aanbevelend
LAAT 149 TEL. 3656
TELEFOON 4141—4148 KONINGSTRAAT 6
;hou-
geld
IS NIET BESTAND TEGEN ONZE PRIMA BELGISCHE EN WALES
ANTHRACIET SOORTEN. OVERTUIGT U HIERVAN EN LAAT ONS
UW VOLGENDE BESTELLING UITVOEREN
tot
7 tot
een»
tna-
taal-
min.
1931
ollar
tot
OP
ver-
dorp
4
3
1
3
1
0
0
o
o
1
o
o
■oad-
■dM
acht
essl-
>ller.
orgd
zich
irkt-
gen-
JN—r on Wind «hoon met
onverwoestbaar rubber
onderwerk. Oerdege
lijke schoen
yo
mlng” was bedoeld. De politie ontdekte
deze poging t_: -
spoedig schipbreuk leed.
Uw uitlegging van dit (opgeblazen) geval te
EU Juist niet zooals het gegaan la. Dat er tegen
intt proces ---1 z~-zzzzz--. ‘z
onbekend. Wel zijn mlj docr den heer
de"etalage gemaakt." maar" dit la m. I. nog geen
verbaal en 1—---- •- ’-
band staan.
En dat O
kenen. (Men zet toch
eind van oen woord), -
want als u de Alkmaarsche Crt. van 34 dezer
ntelaat, zult u alen, dat er verschillende uitleg
gingen van -“rf—
zeMs de vraag of er In dit geval nog niet Iets
anders mee la bedoeld. Ook dat het een ontdui
king der wet sou zijn (dit zijn uw woorden)
Die uitstekende kwolit.it, die schitterende modellen
en sniffen en zulke geweldige loge prijzen, die zult
U werkelijk nergens oantreffen. Alléén VAN HAREN,
-de grootst. Nederlondsche Schoenfabriek kon zulk
gegarandeerd Ut. klos schoenwerk voor d>. rsw
gunstig, prijzen aanbieden. Doet dus Uw voordeel,
koopt bij VAN HARE N, dan bespaart U vel. Guldens,
on U draagt schoenen van onvergelijkalijke kwaliteit
•n uitvoering I
"3 en ds kwaliteit
Ive sulver wol)
Hieronder volgt het verloop der party.
Wit: C. Keiler Zwart: F. Raman
34—30 33 x 24 40 29X30. Remise.
De stand ia nu:
Heerenscficenen m luxe
uitvoering. Zeer fijn cdfc- ma*
leder en mooie mode Hen
In uiterst solide en keu- A
rige ofwerking. Proch-
Keurig kopschoentje met
sierlijke hok en fijne veter-
garneering. Zeer fraai en
solide. Ie zwart - suède
are»)
Het gevolg hiervan is, dat een oneerlijke con
currentie wordt Ingeechakeld, daar de tgrtj-
felachtige handelaar de melk goedkooper In
handen krijgt San de bonafide, waardoor weer
vele bonafide koopers genoodzaakt kQn ten
einde hun bedrijf gaande te houden ver-
-S- taasussBKm 'i
Lo
ringsconsumpüe-eoutract wenscht af te sluitend
Dit geven van .steekpenningen- wint steeds
meer terrein, zoodat dit voorjaar te verwachten
is. dat vele veehouders een consumptlecontract
zullen moeten .Jcoopen", daar zjj er anders geen
zullen krijgen.
Nietwaar. U bent *n trouw lezer van
onae rubriek ..Omroepers", D moogt
sr graag eens in grasduinen De
aakenman weet van Uw speurlust te
prollteeren. hij plaatst Zaken-Om-
roepen. die onze rubriek Juist eoo
veelzijdig doen züo en die Uwe regel*
dhsilgebelangstelllng inderdaad mo-
tlveeren.
Elke steekpenning of eventueele ontduiking
der maatregelen beteekent schade voor de vee
houders. Dagrom beeft de L. T. B. dan ook een
regeling Ingediend, die voor het contractjaar
10361937 zou kunnen gelden en een einde sou
maken aan de bovengenoemde wantoestanden.
Dese regeling bestaat uit 14 uitvoerig en ge
documenteerd opgestelde punten. Aangedron
gen wordt op de stichting van een centraal bu
reau In de groote steden. Onder dit bureau
moeten ressorteeren alle veehouders, die hun
melk zelf niet verwerken en de geheele
melkhandel uit de stad en omstreken. Alle melk
zal door dit bureau aan den melkhandel self
moeten worden verkocht. De melkvelllngen
moeten dienst doen als centraal bureau. De
geheele melkhandel kan zooveel tnelk op con
tract koopen als gewenscht wordt, doch via het
bureau. Overmelk zal door het bureau voor
industrie-doeleinden worden verkocht. De boete
voor tekort-leverlng by contractmelk zal moe
ten vervallen. Alle melk zal door de centraal-
bureaux moeten worden verantwoord aan de
Nederlandsche Zuivel Centrale, ook de con-
tract-melk. Ook de koopers der melk zijn ver
antwoording aan de N. Z. C. verschuldigd.
Daardoor worden knoeierijen tot een minimum
beperkt. Dan worden eenlge artikelen gewijd
aan de administratie, contrdle en hygiëne.
Kinderschoentjes in d«
niovwsto modelletjes en
leersoorten. Lokbond-
Jchoentjes, moot 18
W. Rustenburg
I J. H. Voe
R. O. Keiler
P. J. van Dartelen
M. Btahlberg
R. Raman
J. Kalden
J, Bom
A. de Graag
A. Ltgthart
B. Dukel
O. J. Lochtenberg
wy geven inzender groot geiyk. dat hy hier
niet zwart op wit verklaart, dat zyn OO
bet tegenwoordig levensgevaarlijk woord -oprui
ming'’ zou beteekenen.
Wat die raadselachtige puntjes dan wél willen
zeggen, hooren wy Jammer genoeg niet, integen
deel. Inzender maakt de zaak nog geheimzinni
ger door ook Ir. dit stukje een paar maal met
die alles te denken gevende stippen te werken.
De ..oplossingen" van onzen collega hebben wy
met genoegen gelezen, maar we gelooven, dat een
gehaald Krulswoordpuzzelaar er op een regen-
aehtlgen Zondagmiddag nog wel een tiental zoo
kan vinden, zy hebben echter alle dit nadeel,
dat geen enkele zóó vanzelf sprekend, zóó logisch
zou zyn, als dat bewuste woord, u weet wel.
Daar tegen is die hoofdletter op het eind een
zwak argument, kijk maar eens naar tientallen
raambiljetten, die geheel uit z.g. hoofdletters be
staan.
..Proces-verbaal opgemakt" wil nog niet zeg
gen. dat de zaak vervolgd wordt, alleen dat ze
In onderzoek Is. Van de resultaten van dit on
derzoek zal bet afhangen of Alkmaar een nieuw
blad aan zyn vlctorlekrana kan toevoegen, n.l.
de eerste bres te hebben geschoten u^een goed
bedoelde, maar onsympathiek uitgevallen wet.
Red. N -H. Dagblad.
Architect Ir. 8. van Ravesteyn, van wlen be
kend zyn het Beursstation en het station
-Deutsche Poort” te Rotterdam, kreeg ook op
dracht om voor de verbouwing van het Cen
traal Station te Utrecht een ontwerp te maken
en deed na de uiteenzetting van Ir. Driessen
hiervan eenlge mededeellngen.
De verbouwing beperkt zich uitsluitend tot
den beganen grond. Deze krijgt een naar het
Plein ultgebouwden nieuwen gevel, een onge
veer 90 meter lange colonnade met kolommen
(5 M. hoog) op ongeveer 1.80 M onderllngen
i afstand, waartusschen glas.
De suldeiyke uitgang blijft gehandhaafd, doch
wordt gemoderniseerd; de tegenwoordige uit
gang uitmondende voor de bestaande rtjwlel-
•talling vervalt; aan de Noordzyde komt een
De Nederlandsche Zuivel Centrale heeft een
?onsumpt!emelk-regellng. die biykens mededee-
'tngen van den L. T. B. verre van gunstig moet
mn en zeUi corruptie In de hand werkt.
By deze regeling heeft de melkhandel de
.’ryheld. de veehouders voor levering van con-
sumptiemelk uit te kiezen, voor zoover dese het
recht hebben door z.g. oude rechten consump-
tlemelk op contract te mogen leveren. Daarby
kan gelet worden op de beste kwaliteit der
melk en de gemakkeiyke ligging der boerderij,
maar men moet toch betreuren, dat teveijs ge
let wordt oo *n anderen factor: welke
der-leverancier aan den kooper het mees
teruggeeft, indien kooper met hem een
Zeer chique bondsch.
me» prachtige strik-
gameerin^- Bijzonder
gemakkelijke pas
vorm in zworren bruin
48
die een inleg kunnen byeen-
JWrtn om daarna met de huur
hun huls af te betalen worden ver-
**ht naam en adres op te geven
No. 582, bureau van dit blad.
Vr. 1: Hebben alle Kardinalen tegenwoordig
de H. Prlesterwydlng ontvangen?
2. Waren er vroeger (of nog) Kardinalen be
noemd uit den hoogen Italiaanschen en Bul*
tenlandschen adel (leeken) t
3. zyn de in 2 bedoelden er veel geweest en
hoeveel ongeveer?
Antw.: 1. Volgens Csmon 232 vm het Ker-,
keiyk Wetboek moeten de Kardinalen „min
stens de Prlesterwydlng hebben ontvangen."
2. Vroeger, toen de strengere bepalingen van
het nieuwe Wetboek nog niet bestonden, is het
inderdaad enkele malen voorgekomen, dat lee
ken tot Kardlnsuü werden benoemd. Deae ge
vallen zyn echter uiterst zeldzaam geweest,
daar zoo goed als altijd verelscht werd, dat de
eandidaten geestelijken waren, dus minstens de
kruinschering hadden ontvsmgen. Dikwyis werd
by zulke benoemingen bepaald, dat deze Kar
dinalen niet alle rechten en prevlleges van het
Kardinalaat zouden genieten, zooals ook thans
nog geschiedt by de Kardinalen, wier benoe
ming Z. H. de Paus Jn petto" houdt.
3. Het antwoord hierop ia reeds in het vorige
antwoord gegeven.
Hoewel de verbouwing van het Centraal Sta-
i tion niet in direct verband staat met de groote
gpoorwegwerken te Utrecht, is deze toch noo-
djg als een gevolg van de verdwijning van het
Buurtstatlon, dat wel tot het mlllloenen-werk
behoort.
Bovendien verlangde de Gemeente Utrecht
reeds lang naar verruiming van het Stations
plein, waarover vorig Jaar met de Spoorwegen
overeenstemming is verkregen.
Zooals men weet, komt aan de Moreelaelaan
een groot parkeerterrein van 40 by 40 Meter,
waarvoor de oude stal daar moet worden afge
broken. terwyi de gemeente Utrecht eveneens
verlangde, dat het gebouw voor drukwerken
verdween.
Zoodlende krijgt men ruimte om de voor-
geveliyn naar voren te brengen. Een nieuw ge
bouw komt er dus niet en er wordt gewerkt met
een minimum van kosten, die betaald worden
door de Spoorwegen met uitzondering van een
bedrag van ƒ40.000.— door het Ryk, dat be-
achouwd wordt als een vergoeding voor de
verplaatsing van het Buurtstation. De sporen,
die daar nu uitmonden worden Immers doorgr-
trokken tot dlchtby den Noordgevel van het
Oen trasl-Stationsgebouw.
De verbouwing bepemlt zich dus tot een naar
voren brengen van het stationsgebouw en een
intensieve inwendige verbouwing.
Een en ander werd ons medegedeeld op een
pen-conferentle, waar allereerst Ir. Ch. H. J.
Driessen, chef van den Dienst van Weg en
Werken «en historisch overzicht gaf van de
wording der spoorwegplannen.
nieuwe uitgang voor de reizigers, aankomende
op de kopeporen; hlerby worden drie loketten
Ingericht, die alleen by blzondere drukte wor
den geopend, en drie winkels. De bekende ry-
Reeds op 17 Mei 1902 werd by Koninklijk
Besluit een Commissie benoemd, die een on
derzoek zou Instellen naar de Spoorwegtoestan-
den en die van het gewone verkeer rondom
Utrecht. 19 Juni 1906 bracht deze commissie
baar efrrdverslag uit, nadat tusschentyds reeds
was geadviseerd den nog bestaanden onderdoor
gang op den Lsldschenweg te maken.
In het eindverslag werd ook voorgesteld het
station meer naar bulten te brengen, dat ge
projecteerd werd tusschen Croeselaan en Mer-
wedekanaal. waartegen de Staatsspoorwegen
aanstonds bezwaar maakten.
In 1913 kwam een plan gereed, dat de mc
geiykheid bewees om bet station In de stad te
behouden. De oorlog maakte een einde aan alle
plannen en ook hierna bleef de zaak nog op
een dood punt, daar het weg-verkeer nieuwe
problemen bracht en alle aandacht voor zich
opeischte.
In 1921 ontstond een plan, waarbij werd
voorgeateld alle lynen over elkaar te doen loe
pen en dus niet op één niveau te houden, waar
van de kosten evenwe^ op 40 millloen begroot
vebden
kon niet gedacht worden.
Intusschen bleven Kamer van Koophandel en
Oemeentebeatuur aandringen op verbetering der
apoorwegtoestanden en In 1932 werd de zooge
naamde Kleine Technische Commissie be
noemd, die 12 Februari 1934 haar versldfe uit
bracht zonder een uitspraak over de verdeeling
der kosten te doen.
Dank zy het Ryksfonds. waaruit het werk ge
subsidieerd wordt, was het evenwel mogeiyk
reeds na twee Jaar ermee te beginnen.
By de damvereeniglng D. O. S. werd in ,At- i
lantic” te Amsterdam Woensdagavond de uit
gestelde ontmoeting Keller—Raman can het
damkampioenschap van Nederland gespeeld. Ook
deze party tusschen twee titelpretend'enten
mocht als zeer belangrijk worden bezien, en was
dit In verband jnet Rustenburg's overwinning
op Vos dubbel. i
Keiler opende met 3328 en de kamplben van
Amsterdam antwoordde regelmatig met 1823, i
waarna de openingszetten langs klassieke paden
gingen. Juist echter het Hollandsche spelgenre,
op moderne wyze behandeld, biedt de meeste
kansen op verwikkeling, althans op een belang- i
wekkend verloop en Keiler besloot by zyn tien-
den zet een 'variant te nemen, welke onder j
andere door den wereldkampioen Raichen-
bach zeer veelvuldig Is tdpgepast. Hy nam een I
ruil naar veld 21, die een inleiding moest Wor-
den tot een aanval op Raman's korten vleugel,
en tevens werd het .centrum bezet. Raman
speelde dezen variant op oorspronkelijke wyze i
tegen. Zeer voorzichtig ontweek hy temponadeel
door in een centrumpositie, en nadat het stuk
op 21 naar 16 was verhuisd, veld 29 te bezet
ten. hiermede tevens een fraaien lokzet doende
r achtU^teMBtMaMsr-
onmlddeliyk te rullen en de party mm nu een
zuiver Hollandsch karakter aan. Ook bet stuk
op 16 verdween door een ruil achterwaarts en
het middenspel van deze zeer interessante ont
moeting verliep onder geiyke kansen. Na eènlge
rullen leek Keiler in het eindspel Iets voordeel
te hebben, doch Raman maakte aan allen twy-
fel een einde door een stuk naar den rand te
brengen, waardoor Keiler hem wegens tempo-
gebrek moest loslaten. En na ruim vier
spelen werd de party remise gegeven.
Hlermeds vervullen wy >ten
treurigen plicht U kennis te
geven ven. het overlyden van
onsen Innig geUefden Bentge
noot, Vader. Behuwd- en
Grootvader
FETRUS KAMF
Echtgenoot van Marg. stam
voorzien van de H H. Sacra
menten der Stervenden ia den
ouderdom van '63 Jaar.
Fit aller naam:
WKD. P. KAMP—STAM
Purmerend. 35 Febr. 1936
VoorultaUaat 46
wielstalling wordt met het oog op de verkeers-
belangen afgebroken en vervangen door een
stalling onder de nieuwe hal, welke meer berg
ruimte biedt en met een trap In rechtstreek-
sche verbinding met de hal staat. Vanaf het
stationsplein is de kelder toegankelijk aoowel
door een flauwe helling als door een trap. De
nieuwe Ingang (vyf deuren) komt lets ten
Noorden van den tegenwoordlgen Ingang der
3e klasse geprojecteerd tusschen Ingang en
uitgang moet wegens de voorrijdende auto's een
•zekere afstand liggen en brengt den reiziger In
de zeer ruime hal, waar loketten voor aDe klas
sen en bagageafgtfte zyn, krantenkiosk enz. De
se hal verlaat de reiziger door de oontróle gele
gen In den Zuld-Wtesthoek van het gebouw, die
door een kwart cirkel wordt afgesneden. Daar
mede wordt bereikt, dat de reizigers niet meer,
zooals nu, op het le perron worden gebracht,
doch onmlddeliyk vóór den bekenden tunnel
trap naar 2e en 3e perron de hal verlaten. De
hal met toebehooren werd uiteraard op de gun
stigste plaats voor den door den reiziger af te
leggen weg. dJ. naar den tunneltoegang, ge
projecteerd. Dit primaire belang bracht mede,
dat de wachtkamers meer ter zyde komen te
liggen. Die voor reizigers le en 3e kl.met rooken
biyft ongewyzlgd; de nieuwe restauratie le en
2e klasse, met een gevellengte van 40 M. langs
het stationsplein komt ongeveer ter plaatse van
het tegenwoordige terras; zy is onderverdeeld
In een direct van uit de half toegankeiyk deel
(Cafetaria) waarvan dus ook niet van plaats-
kaarten voorziene personen gebruik kunnen
maken en een deel voor reizigers, die de con
trole «passeerd zyn; een eetzaaltje langs het
plein en een. zy het ook klein terras, zyn hier
aan toegevoegd. De nieuwe wachtkamer 3e kL
komt waar nu de bagagehal is en de loketten
le en 2e kl. Het bestaande depót bagage wordt
overgebracht naar een ruimte, ten Zuiden van
den Zuidelijken uitgang
Door den uitbouw naar het stationsplein is
het niet meer mogeiyk aldaar auto’s te doen
parkeeren Daarvoor dient bet parkeerterrein
aan de Moreelaelaan. Aan de Zuidzyde van dit
terrein zyn een 4-tal winkeltjes ontworpen.
Half September wordt met de verbouwing
begonnen, die naar men hoopt vóór den zomer
1937 zal zyn voltooid.
MePhet oog op de te verwachten drukte met
de lustrumfeesten begint men eerst als de zomei
voorby is.
Ir. Van Ravesteyn deelde nog mede, dat het
in zyn bedoeling ligt het oorspronkeiyk symme
trische karakter van het gebouw naar voren
te brengen.
De voorgeveliyn wordt eenlgszlns grilMg, om
een dlepte-werking te verkrijgen tegenover het
wat smalle Stationsplein.
Op verzoek van de gemeente Utrecht komt
voor het station een 4 Meter breed trottoir. Voor
den Ingang alsmede boven het terras wordt een
markies aangebracht.
De werkzaamheden zullen In een dusdanige
volgorde worden uitgevoerd, dat In geen enkelen
dienst stagnatie ontstaat en geen enkele noo-
dige ruimte gemist behoeft te worden. Zoo
moeten de wachtkamers en keuken In gebruik
biyven. Hoewel de uitvoering sober zal zyn, heb-
De algemeene vergadering van den Boeren
vakbond van den L.T.B. wordt gehouden op
Woensdag 4 Maart, om half elf, In gebouw 8t.
Bavo te Haarlem.
Het bestuurslid, de heer Jos. SJerps. zal een
inleiding houden, mede naar aanleiding van
een aantal Ingekomen stukken.
Het bestuur van de Piusstichting
alhier, maakt bekend, dat
MAANDAG 2 MAART aj, v.m.
11 uur, de SCHAPEN publiek
zullen worden verkocht bij den
Heer J. BURGERING, Achter-
dam, alhier.
Heden overleed tot onze
diepe droefheid, na voorzien
M zijn van de H.H. Sacramen
ten der Stervenden, onze
dierbare Echtgenoot. Vader.
Behuwd- en Grootvader, de
Heer
JACOBUS GOLWENBF.RG
in den ouderdom van 76 Jaren.
Wed. A. C. GOUWENBERG—
MOORMAN
Kinderen en Kleinkinderen
Julianadorp. 36 Februari 1936
Kortevllet 58
De H. Uitvaartdienst zal
plaats hebben op Zaterdag 39
Februari as. te 9 uur in de
parochiekerk O. L. Vr. Onbevl.
Ontvangen. Nleuwetraat. De
teraardebestelling te 10% uur
vanuit de kerk op het R. K.
Kerkhof 8t. Joeef te Huisdui
nen.
1. 33—28 18—23 2. 39—33 12—18; 3. 31—27
17—31; 4. 37—31 21—26; 5. 44—39 26 x 37; 6.
42X31 7—12; 7. 47—42 30—24 8. 41—37 14—20;
9. 46—41 10—14; 10. 27—21 16X27; 11. 31X22
18X37; 12. 32X21 23X33; 13. 37x28 13—18; 14
21—16 1—7; 18. 41—37 0—13; 16. 37—32 4—9;
17. 42—37 5—10; 18. 34—30 20—26; 19. 50-44
25X34 20. 40 x 20 15 x 34 21. 44—40 10—15;
22. 40—34 14—20 23. 49 44 18—23 24. 34-30
13—18; 25. 30—25 8—12; 26 25X14 9 x 20; 27.
44—40 11—17; 38. 37—31 24—29 29 33X24 20x 29
30. 40—34 29X40; 31. 48X34 15—20 32. 39—33
20—24 33. 43—39 2—8; 34. 48—43 7—11; 3».
16X7 12X1; 36. 31—27 6—11; 37. 27—22 18X37;
38. 33X12 8X17 39. 26—31 23 x 32 40. 38X37
1—7; 41. 31—26 7—12; 42. 34—29 24—30 43.
35X24 19X30; 44. 43—38 11—16 45. 33-28
AMSTERDAM. M De
waren heden onveranderd Aanvoer 253000 KS-
aTkNHORN 37 Febr. Coöp Land- en Tuin
bouw- en Marktvereen. Avenhorn en Omstf. U
zak Sprultkool 1802 25 per 18 kg. 3400 kg-
Roode kool 680—9 40, 2900 kg. Gele kool 8—
1080, per 100 kg 1800 stuk. Groene of Putjee-
kool 380—780 per 100 at. 25000 kg. Uien: groot»
maat 2 50—280. gewone maat .190BAO^drlMln-
gen 0.70—1. nep 3.70—4 per 100 kg. 3O00atuka
groote Bleten 16.2017.40 per K)00 st. S000 kg.
kleine Bleten 489—4.70 per 100 kg. 38000 kg.
Wortelen: Flakkee, verbeterde 180390 per 100
BOVMNKARSPTL. BloemboUenveUlnssvw. W-
Frtealand. Een zeer groote gladlolen-plantgoed-
velllng werd gehouden op 26 Febr.. waarvoor
enorme belangstelling bestond. De veiling werd
zeker bezocht door 1000 vakgenooten. De nleU-
were soorten gladiolen ontmoeten een goede
markt en gaan vlug van de hand, de oude aoor-
tgn missen alle belangstelling. Noteering waa:
Apricot 4-6 7. Albatros 6-10 28. Idem 4-6 18.
America 4-6 7. Bar. Jules Hulot 6-10 813, 4-6
S. Blériot 6-10 7—18. 4-6 5—8. 3-4 33 per L.
Beatt AU 60 per L. Bl. Vogel 6-10 30. Charles
Dickens 4-6 42. 2-4 3334 per L. Copernicus
3-4 56 per L. Early Sunrise 6-10 14. 4-6 1316.
3-4 30-48. Bmpree of India 6-10 7, Early Oran
ge 6-10 58. Emma 4-7 50. idem 3-4 3—30 per
L. Fr. van Schubert 6-10 6. 4-6 4. Jac. van Bele
ren 6-10 69. 4-6 10. L' Immaculee 6-10 1115.
idem 4-6 8—9. 2-4 3638 per L. Llebesfeuer 6-10
1930. Lady Boreel 6-10 6 Lilac Wonder 6-10
1518. 4-6 913. Mount Everest 6-10 4. Mevr,
van Konijnenburg 6-10 55, 4-6 34. 2-4 175 per L
Mac Laren 6-10 23—30. 4-6 17—22. 2-4 3443
per L. Maagd van Orleans 3-4 135 per L. Nancy
Hanks 6-10 11. Idem 4-6 7. Oranje Princes 6-8
95. 2-4 38. Oranje Imperator 6-10 75. 4-6 46.
Phltzers Triumph 6-10 36. 4-6 26—32. 3-4 60—70
per L Perle BrUlant 6-10 9. 4-6 7. Pink Perfec
tion 6-10 0—11, PoolUs 6-10 98110. 4-6 78—
110. 3-4 70—75 Ptcardie 6-10 135. Prof v. Slog-
teren 6-10 13. 4-6 8, 3-4 16 per L. Quo Vadis 6-10
17. 4-6 7_13, Red Emperor 6-10 13—16, 4-6 8.
2-4 16 per L. Rol SoleU 6-10 9—10. 4-6 34.
Salmon Emperor 4-6 36. 2-4 1728, Scarlet Bed-
dcr 6-10 23—36. 4-6 1533. 3-4 1338. Th.
Edison 6-10 1318. Trudel Grotr. 3643 per L
L White Giant 6-10 14. Alles in centen per 100
st wks.
Kreien: AUegro 1850—3000. Ave Marta M. Dr.
Bernett 500. Betty Nuthal 400. Charles Dickens
SO. Captain Boyton 50, Commander Koehl 1400
1530. Copernicus 50. Jtmma 160160. Himmel-
stor 200. Mevr van Konijnenburg 5075 Maagd
van Orleans SO60. Non plus ultra 50. Oranje
Blossom 110. Oranje Princes 210380. Oranje
Imperator 329—350. Pt Triumph 80—100. Pi
cardy 310—340. Pooiys 900, Pellegrins 1400- 1500.
Peerles Pink 85—330. Red Admiraal 300, Scarlet
Bedder 60. Salmon Emperor 60110. Star van
Bethlehem 300—350 per 100. White Triumpha-
tor 475500 per 100 Voor zoover niet anders
vermeld centen per Liter.
Llllum Regale 516 per kg. Idem zaad 11.45
pee kg. Llllum Tenullollum zaad 4.75—6.50 per
kg„ Idem 1-Jarlg 1834 cent per 100.
LEEUWARDEN, 38 Febr. Veemarkt. Aan
gevoerd werden: 33 Enteratleren 86 110, 37
Twenterztleren 300—210. 463 vette koeien 90
166 per stuk. Idem 3043 ct. per kg.. 906 melk
en kalikoeien 90—180, 143 pinken 30—70. 17
vette kalveren 3560, 1683 nuchtere kalveren
2.50—4.50, 812 vette schapen 9—19, 85 welde-
schapen 815, 410 vette varkens 3090 per
stuk. Idem 3938 ct. per .kg, 36 magere var
kens 1540, 106 kleine biggen 713, 40 bokken
en geiten, 66 paarden. Totaal-aanvoer 4836 st.
Zuivel: Nagelkaas 7, Edammerkaas 36. Aanvoer
1949 kg. Mynboter 130 per kg., veilingboter 1.42
per kg., 1.18 per kg. 1-13 vat. Aanvoer 1-3, 6-6
en 1-12 vaten. Commissie 57. Kipeieren aan-
eevoerd 18000 kg. Prijs 3.783.75 per 100 st.
Handelsprijs 47.552.5 per kg. 350 kg. eendeie-
ren. Prys 175335 per 100 stuks. Handelsprijs
379—42,5 per kg. Pluimvee: 10 slachthanen
50—90 ct.. 15 slachtkippen 096—1.10, 40 Jonge
hanen 0.00—138 per stuk.
Vereenlglng van Zuivelmaatschappijen. Goud-
sche kaas 30 plus 910. idem W plus 15—1590
per 50 kg., Edammerkaas 30 plus 910. Idem
40 plus 1516 per 50 kg Broodkaas 40 plus
151590 per 80 kg., Leldsche kaas 30 plus 9
10 per 50 kg. Stemming kalm.
LEEUWARDEN, 26 Febr. Kaas (noteering V.V.
Z M Goudsche 20 plus 9 09—10. Idem 40 plus
15—15 50, idem wolvet 19—1090. Edammer 30 pl
9.0010. Idem 40 plus 18.0016. Broodkaas 40
plus 15—15 50; Leldsche 30 pCV »0O—TU Stem- O
mlng kalm. - y
ben we toch de goede verwachting, dat het
Stationsgebouw In de spoorwegstad Utrecht een
waardiger aanzien zal krygen.
als het In consumptie brengen van Industrie- Onmldi
Voor Ged. Staten van Noord-Holland werd
Woensdag een zaak behandeld, die weinig
belangrijk, maar toch vermeldenswaard is, om
dat zy een beeld geeft van de sprongen, die
sommige noodlijdende gemeentebesturen thans
In het duister doen.
De gemeenteraad van Wognum besloot
leden Jaar om alle verlichting In het
stop te zetten. Daaronder zou echter ook vallen
het gedeelte van den Zwaagdyk, welke weg
gemeenschappelijk door Zwaag, Nlbblxwoud
en Wognum sinds eenlge Jaren wordt ver
licht. Tegen dit raadsbesluit kwamen de andere
belanghebbenden op en ry vroegen aan Ged.
Staten vernietiging. -
De burgemeester van Wognum verdedigde
het beleid van zyn college en zeide, dat het
P. K. N.-contract was opgezegd en dat een
nieuwe offerte gevraagd was. Deze viel tegen
en toen besloot men, omdat dé gemeente nood
lijdend was geworden, de verlichting af te
schaffen.
Door opzegging van de gemeenschappeiyke
regeling bespaarde Wognum f 130; de weg
werd n.l. door 32 lantaarns verlicht, én Wog
num moest van de totale kosten 12/44 be
talen.
De burgemeester van Zwaag meende, dat de
regeering zelfs van noodUjdende gemeenten
By vonnis van de Arrondissements-
Rechtbank te Alkmaar van 27 Febr.
Is In staat van faillissement ver
klaard:
JOHANNES PEETOOM, Makelaar,
te Alkmaar, Bergerweg 20, met be
noeming van den Edelachtb. Heer
Mr. W. A. Ubbens. Rechter tn die
Rechtb., tot Rechter-Commlssarls
en van den ondergeteekende tot
Curator.
Dr. Mr. R. R. L. M. BROMBERG
Kennemerpark 17 - Telefoon 3639
Stervenden,
Echtgenoot,
en Grootvader.
M de Prijs
M (behslvi
■I Fll d’ ecoeee-eokken
|B nieuwste dessins
Ifl Heerenpantalons i
lange pijpen
Prima charmeuse Da-
|H mesonderjurken
H| Onze Reclame-kousen
H Zeer fyne MatelJde 6737
M Damee-dlrectolres
M Ook In het fltner»
uiterst voordeel!
LA$G«0nAAX M87
nooit opheffing der straatverlichting heeft ge-
elscht. Bpr. meende, dat men een gemeenschap,
peiyke regeling soo maar niet omver kan
loopen.
In dit verband merkte de voorzitter, Jhr mr.
dr. A Röell op. dat de opzegging van het con
tract by het P. E. N. niet tengevolge mocht
hebben de ontbinding van de gemeenschappe
iyke regeling.
De burgemeester van Wognum verklaarde,
dat men straatverlichting Inderdaad gewenscht
acht, maar dat er tegenwoordig wel grootere
saken gewenscht zyn.
De voorzitter: „Is het onmogeiyk den weg te
verlichten als Wognum niet meedoet?”
De burgemeester van Zwaag: „Ook Zwaag Is
noodiydend en de regeering zou niet goedkeu
ren dat meer gedaan wordt dan noodzakelyk
is. By goedkeuring van het raadsbesluit zal allo
verlichting pp den Zwaagdyk met veel ver
keer Hoorn—Medembllk en ook Amsterdam—
Leeuwarden worden stopgezet. Hieraan zyn
groote bezwaren verbonden, want verleden week
heb Ik cm half 10 te Wognum nog menachen
op straat gezien, die de duisternis niet konden
overwinnen als er weer een auto met fel licht
voorbygegaan was."
Als klap op den vuurpijl constateerde de voor
zitter ten slotte nog, dat het contract mat
het P. E. N. niet op tyd was opgezegd en dus
eerst na een half Jaar zou vervallen.
Ged. Staten zullen hun licht doen stralen
over deze duistere zaak en hun beslissing
nader kenbaar maken.
Tegen een schoenwinkel Ier hier ter stede werd
vaemorgen procee-verbsal opgemaakt wegens
vermoedeiyke overtreding der ultverkoopwet. Bn
verder: Iedereen begreep, dat het woord .nprul-
J spoedig
tot ontduiking der wet, zoodat deze
,>oeaig scwpbreuk leed.
Uw uitlegging van dit (opgeblazen)
irocee-verbaal Is opgemaakt, ie mij zelf nog
J. Wel syn my door den heer inspecteur
eenlge inlichtingen gevraagd en 1» een photo ver
- - ----^5* "'"'C 3“**^
kan ook met onze prijzen in ver-
Ot opruiming zou betee
geen hoofdletter aan het
te wel wat stout gezegd,
want als u de Alkmaarsche Crt. van 24
gemaakt kunnen worden en bet is
mee Is bedoeld. Ook dat het een ontdul-
zyn uw
ben Ik ook niet met u eens. Als het een ont
duiking nou zyn, dan heeft niet de politie hier
Iets mee noodlg, dochmaar dit bewaar Ik
c—jngat-llmL voor a. y. t. later. Bn dan die achlp-
BKükrWK huiveren er nog van. Maar komt u
rioeu» -nwm ro» een mRar Mns kyken juJt u rlen, net nog
rustig voortdóbbert (een winkelier dobbert eigen
lijk altijd) en ook onze vlieger nog steeds In boo
ger regionen verkeert, tenzij
Maar dat le van later norg
Met vrlendeiyken dank voor de plaatsing.
Hoogachtend
H. J. DS GRAAFF
Laat 113.