Verlaging de pensioenen van Heffing van een reisbelasting Storing op de 1875 meter-golf I B WEGENSCHOONHEID IN ONS LAND REGELING OP KOMST! RAPPORT CQMMISSIE- PALM CONCENTRATIE BIJ HET ONDERWIJS WETSONTWERP THANS VERSCHENEN OFFICIEELE CRISIS PUBLICATIES Ingaande op 1 Juli eJc. Aantal werkloozen C. VERBEETEN JAARBEURS TE LEIPZIG 1 i 4 Onderhoud met den heer Paul Speet Werkingsduur beperkt tot drie jaar I De ellende der 1875 M. I menlê zette uiteen, dat de ontvangst in Roe- r. Televisie Het systeem Het wereld programma Causerie door burgemeester Van Lanschot van Den Bosch voor ondermelk Een regeling? DINSDAG 3 MAART 1936 Import van veevoeder Einde Januari 1936 f 000 t 000 461.437 414011 464.038 Totaal 30.487 17.481 Totaal 471034 433.303 Algemeen totaal laat oplevert ÜS id 1 i. l> 8 r lalt >V18. «kt it It It Mannen 18 jaar en ouder jonger dan 18 jaar Radiocongres te Parys heeft commissie van onderzoek roede benoemd VKM8 14.300 7.000 1035 403256 13.855 11077 5.604 1935 433.054 17.483 13.433 7.065 de, ig- IUS lUt en en sn. en Vrouwen 18 jaar en ouder jonger dan 18 jaar Thans is verschenen een wetsontwerp tot hefflng*van een reisbelasting. De toelichting zegt om., dat dit wetsont werp in de eerste en voornaamste plaats ten doei heeft, de algemeene RUksmiddelen te stijven door het heffen van een verterings belasting van het in de laatste jaren aan zienlijk gestegen aantal van de inwoners des Rijks, die een deel van hun Inkomen aan relsgenoegens in het buitenland plegen te besteden. Om dat fiscale doel te bereiken dient ds heffing op een matig bedrag ge steld te Worden, soodanlg dat de remmende en beperkende werking ten aanzien van bultenlandsche reizen, die er het gevolg van kan zijn, tot een minimum wordt beperkt. M 18 terts sch- t l I Woensdag installatie der Staatscommissie tigen: en dan: de lintbebouwing. De lange, eln- delooze rij van incultureele, nietszeggende en vervelende „villa’s" (TT) vernielen allengs ons prachtig landschep. Bij een en ander is de voorlichting van een voor ige- ons tjes seft. t M twit iut- U. n ren «1- xsls tm- Van dien tijd af dateert de ellende. „Hul zen” was toentertijd nog zwak en de uit zendingen waren slechts met 7 K. W. ener gie. Maar Kootwijk, de „versterkte zender" kwam, en deze zond uit met een energie van ongeveer 130 K. W Januari 1931 onmlddeUljk op de volle 10 pet stelt en de verlaging beperkt tot de oensioenen der militairen vóór 1 Juli 1038 ontslagen, ter wijl ook de daling in de percentages na 1 Ja- nuarl 1934 sneller verloopt. 1 Mei—31 Aug. 1938- f 1 35 f 0.90 f 106 f 0.80 f 150 f 125 De belasting is voor elke reis afsonderltjk per reiziger gesteld op ƒ850 per dag voer de eerste acht dagen, op ƒ0.75 per dag voer de volgende vier dagen en op L— veer ei ken volgenden dag. Rapport nog onderwerp van bespreking Naar aanleiding van bovenstaande mededee- lingen vernemen wij, dat de regeerlng, alvorens haar standpunt definitief te bepalen, het rap port der commissie, zooals te doen gebruikelijk Is, aan de commissies voor Georganiseerd Over leg heeft toegezonden. Het bedoelde rapport maakt thans een onder werp van besprekingen uit in deze commissies. Het trekken van conclusies ten aanzien van het regeerlngsstandpunt moet dus als voorbarig worden aangemerkt. Overigens zij er op gewezen, dat de In het rap port genoemde korting vrijwel overeenkomt met de voor de spoorwegpensloetsen getroffen maat regelen. Afzonderlijke bepalingen voor grensbewoners en beroeps reizigers Als besluit van de bijeenkomst der Vereenl- ging van Nederlandsche Gemeenten, welke Maandag te Utrecht in het gebouw voor K. en W. werd gehouden, sprak de burgemeester van 's-Hertogenbocoh sar. T. J. van Lanscbot over „Wegen door het landschep”. Besloten werd, uit te gaan van de algemeene wijzigingen, welke de salarissen der ambtena ren in den loop der jaren hebben ondergaan, met Inachtneming van een limiet, beneden welke het herberekende pensioen niet zal mo gen dalen. Te verwachten valt, dat een pen- sloenverlaging tot ten hoogste 10 pCL vrijwel zal overeenkomen met de daling der ambte naarssalarissen in het algemeen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek ver strekt de volgende cijfers betreffende het aan tal geheel werklooeen, bij alle organen der openbare arbeidsbemiddeling als werkzoeken de Ingeschreven. Hierbij zij opgemerkt, dat niet alle werklooeen in Nederland zich als werk zoekende bij de openbare arbeidsbemiddeling laten inschrijven. Bezuiniging voor het Rjjk ten bedrage van ruim drie millioen gulden Ook Roemenië klaagt Men heeft uitvoerig over deze kwestie ge sproken en ook de vertegenwoordiger van Roe- Men is echter niet van plan dit is uit de beraadslagingen wel gebleken' ten gerieve van de oplossing van dit probleem het „Plan van Luzern" te wijzigen. Voor lijnkoeken Voor soyaschroot Voor soyakoeken Voor grondnootkoeken Voor grondnootschilfers Voor cocoskoeken Voor Ned. Oost-Indische cocoekoeken Voor tot andere soorten veevoeder verwerkte olie houdende zaden pitten en noten f 000 Indien men zijn Import op verderen termijn nu reeds wenscht vast te leggen tot bovengenoem- Inklaring Inktaring 3 Mrt 30 April 1936 f 125 f 0,70 f 1.06 f f 128 f 120 De Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschapp. zal Woensdagavond om 11 u. in het Departement van Binnenlandsche Zaken de Staatscommissie voor de Onder- wjjsconcentratle installeeren. Het verheugt ons te kunnen melden, dat de ijverige bedrijfsleider van den K. R. O. er in geslaagd is vele waardevolle. Intercontinentale relaties aan te knoopen, hetgeen zQn uit werking en nut niet missen aal. menig eveneens allenniaerabelst is te noemen. Practisch kan meer dan de helft van het tand niet behoorlijk naar de uitzendingen van Bra sov I luisteren. Ken poging tot oplossing kwam van de zijde van den voorzitter der Unie, den heer Rambert en van den heer Braillart voorzitter van de Deser dagen werd vermeld, dat een wets ontwerp tot verlaging van de pensioenen der burgerlijke en militaire ambtenaren, overeen komstig bet rapport der commissie-Palm spoe dig is te wachten. Mocht de voorgedragen heffing naast ver krijging van de gewenschte bate voor de schat kist er toe lelden, dat hetgeen minder aan bultenlandsche reizen wordt uitgegeven niet ten volle aan belasting wordt opgebracht, maar deels ook aan het Nederlandsche reis- en bedrijfs- wezen ten goede komt, dan zal dit als een bij komend voordeel der heffing zijn te beschou wen. Ieder streven naar een gedwongen om- Op het radlo-congres te Luzem in 1933 werd het „Plan van Luzern” opgemaakt, waar bij onze 1875 meter werd toegekend aan Hui zen en „Bod", den Roemeenschen zender bij Brasov. Vanzelfsprekend weigerde de Nederlandsche De heer F. A- M. Speet, algemeen be drijfsleider van den K R. O„ is onlangs te ruggekeerd nit Parijs, waar hfj enkele dagen vertoefd heeft op het congres van de Unie Internationale du Radiodiffusion. In een onderhoud, dat de beer Speet ens welwillend toestond, heeft dese ons tnge- Ucht omtrent de belangrijke kwesties, welke op dit Congres behandeld MJn, waaronder die van de 1875 Meter golf, waarbU Neder land zoo nauw betrokken is. De Radlo-Unle, aldus spr„ moet voor de se kwestie een oplossing vinden, daar Ne derland ten slotte met zijn ruim één millioen luisteraars het vierde tand in Europa is en wel na Engeland, Frankrijk en Dultsch- tand. De Nederlandsche ultaendlngen zijn boven dien van dien aard, dat juist de schoonste en meest serieuze muzlekuitzendlngen veel aan waarde verliezen door de storingen vanuit Roe menië, hetgeen zeer te betreuren valt. Thans wordt, eveneens in Parijs, bet inter continentale radlo-congres gehouden, dat tot 7 Maart voortduurt. Ook op dit congres zijn de Vatlcaansche vertegenwoordigers aanwezig. Zoowel op het congres der U. I. R. als op het Intercontinentale zijn meerdere, zeer belang wekkende kwesties ter sprake gekomen. Wij vermelden van de technische problemen o. m. de verbreiding der radiogolven, de kwestie der „banden”, bestemd voor den radio-omroep en het standaardiseerden van opnamen van geluid, zulks o. m. in verband mei relais-ultaendln gen. Natuurlijk kwam ook de televisie ter sprake. De heer Speet gaf op onze vraag over dese kwestie ten antwoord, dat het nog wel vele jaren zal duren, voordat de televisie even veel burgerrecht heeft verworven als de radio dit thans heeft. Op dit congres van de Radio Unie, dat int hotel Continental te Parijs bijeen kwam, was I Nederland vertegenwoordigd door de „Nosema”. Als leider trad op Prof. mr. P. 8. Gerbran- dy, secretaris der Nosema, en een bekwaam jurist, die het radio-omroepvraagstuk volko men beheerècht. Voorts beboerden tot de delegatie Ir. A. Du bois, directeur der Nosema en lid van den Con- seil van de Unie Internationale du Radio Diffusion, en dr. B. V. d. Pol, een radio-tech- nlsch deskundige, die zich in internationalen kring een groote reputatie heeft verworven. Er bestond voor dit congres groote belang stelling, want niet alleen alle Europeesche lan den hadden hun vertegenwoordigers gezonden, doch bovendien waren er velen uit andere we- relddeelen. Bovendien waren aanwezig de vertegenwoor digers van het Vatlcaan, Pater Soccorsl, direc teur van het Vatlcaansch Radio Station, en mr. Angelini Rota, een der juristen van bet Va tlcaan. Het systeem van de belasting komt op bet volgende neer: Degene, die niet in aanmerking kan of wil komen als grensbewoner of als beroepsreiziger, moet, vóór het verlaten van het tand, in zijn paspoort of eenig ander daarmede gelijkge steld bewijs den dag van zijn vertrek uit Ne derland doen vastleggen. Bij zijn terugkomst In Nederland moet hjj in zijn paspoort voor een voldoend bedrag aan zegels hebben gehecht en dese onbruikbaar hebben gemaakt. Deze zegels zullen behalve op de kantoren der Invoerrechten en accijnzen zooveel mogo- Ulk ook op andere plaatsen verkrijgbaar wor den gesteld. De reiziger die bij binnenkomst geen of te weinig zegels aan zijn paspoort heeft gehecht, zal het dus aan zich zelf hebben te wijten,. In- dlen hij bjj terugkomst aan de grens belangrijk oponthoud ondervindt. Hetzelfde geldt voor den reiziger die heeft nagelaten, den dag van zijn vertrek uit het Rijk te doen vastleggen. Der gelijke reizigers zullen het dubbele van de te weinig betaalde belasting moeten voldoen. Wil len zij hiertoe niet overgaan, dan zal van hen geldelijke zekerheid voor dit dubbele bedrag worden geëlscht en kunnen hun bagage en hun ne particuliere vervoermiddelen worden aan gehouden, waarop dan later de dubbele betas ting wordt verhaald. In aansluiting aan bet bepaalde in de Ambtenarenwet 1939, volgens welke bepaling de eerste f 800 van het pensioen niet vat baar is voor inhouding, beslag en korting, wordt voorgesteld van de herberekenlng en' de daaruit voortvloeiende verlaging der pensioenen uit te sluiten de pensioenen vaA f 800 en daar beneden. delegatie deze conventie van Luzem te onder- teekenen, evenals de Roemeensche dat deed. De partVraad der RJC. Staatspartij hield Zaterdag in het Caeino te Den Boech zijn 16e vergadering. Vl.ns.: prof. Aalberte mr. F. Tevlinge, mr. Goteling en mr. KoLfechoten, die in blijmoedige ttemming verheeren Voor de militairen, met een pensioenbereke ning over de inkomsten van het laatste dienst jaar. is het salarispeil van 1 Januari 1930 reeds ten volle verdisconteerd in de pensioenen, ver leend na 1 Januari 1931, en dat van 1 Januari 1938 m de pensioenen van de na 1 Januari »37 ontslagenen. Vandaar dat de regeling de pensioenverta- •h* voor de militaire pensioenen van na 1 Grensbewoners en beroeps reizigers In bet algemeen zegt de toelichting verder is bet niet mogelijk onderscheid te maken tusschen pleizierrelzen en andere reizen. Vele reizen hebben toch een gemengd karakter, waar bij het een onbegonnen werk sou zijn om vast te stellen, in hoeverre het pleizler door andere factoren wordt overbeerscht. Er zijn echter en kele categorieën van personen, van wie zonder meer aangenomen kan worden, dat hunne rei zen naar het buitenland veelal niet of niet In Bij de juridische problemen werd o. m. be handeld de auteursrecht-kwestle, waarvan de oplossing nog wel enkele jaren met zich aal ne-, men. Sinds korten tijd heeft de K. R O. zijn reeds nu beroemde wereldprogramma’s, welke via den Phoiü-zender In den aether gaan. Juist ook hiervoor was dit congres een dankbare bijeen komst in het belang van den K. R. O„ want de heer Speet kon daar vele vooraanstaande fi guren uit het radlo-weaen van de geheele we reld ontmoeten. technische commissie van de U. L R. en di recteur van het Centre de Contróle te Brussel. Op voorstel van dese heeren werd overge gaan tot de samenstelling van een kleine commissie, welke dese kwestie zal bestudee- ren en trachten op te lossen. Dese commis sie zal In de eerste week van Maart bijeen komen, daar men nog meet wachten op de Russische vertegenwoordigers. Dese taatsten zijn zeer in dese kwestie ge ïnteresseerd, daar Rusland meerdere lange-golf senders bezit als Moskou, Leningrad en Char- kov. Het is echter nog een groot vraagteeken, of men tot een oplossing zal kunnen komen, daar de vertegenwoordigers - van Nederland en Roe menië wel belden zeer prijs stellen op het be houd der 1875 meter golf l buiging van bet reizigersverkeer van bet buiten land naar het binnenland of nsmr eenlge an dere beperking van de bewegingsvrijheid is dus aan deze heffing vreemd. Naar aanleiding van hetgeen hierboven over verteringsbelasting is gezegd, merkt de minister nog het volgende op. De verteringen zijn, voor zoover zU geschieden ter bevrediging van andere dan noodzakeljjke levensbehoeften, een aanwijzing van draag kracht. Het is om verschillende, vooral flscaal- technlsche, redenen niet steeds mogelijk die ver tering op directe wijze te belasten; vele ver teringen moeten op indirecte wijze worden ge troffen (door accijnzen en dergelijke). Het voordeel van deze nieuwe betasting is. dat zjj evenals de personeele belasting den be lastingplichtige voor de door hem gemaakte ver teringen direct treft; in dit geval is boven dien sprake van een vertering welke in nage noeg alle gevallen onbetwistbaar van draag kracht blijk geeft. Al wordt dese belasting In tegenstelling met de zoo juist genoemde per soneele belasting in fiscaal technisch opcicht als een indirecte geconstrueerd, economisch heeft zü stellig bet karakter van een directe belasting. Immers de persoon, die haar betaalt, draagt hMr eveneens. In de Memorie van Toelichting op bet Wets ontwerp tot verlaging van de pensioenen der burgerlijke en militaire ambtenaren, overeen komstig het rapport der commissie-Palm, wordt allereerst bet standpunt der regeerlng uiteengezet ten aanzien van de pensloenver- laging. Pensioen moet, ook naar het oordeel der Re- geering. worden beschouwd als het resultaat eener samenwerking tusschen de Overheid en den ambtenaar. Hierdoor wordt echter niet een soodanlge verhouding tusschen Overheid en ambtenaar geschapen, dat het bedrag van het pensioen onder alle omstandigheden onaantast baar zou zijn. Te Nijmegen is op 76-jarigen leeftijd over leden de heer C. Verbeetên, medeoprichter en oud-voorzltter van het Bossche Diocesane Werkliedenverbond en eerste voorzitter van de Nijmeegsche R.K. Werkliedenvereenlging. De overledene was oud-lld van den gemeenteraad van Nijmegen en de laatste jaren voorzitter van de R-K. Werkmeesters-organlsatie. *s-Oravsnbags, 39 Februari 1938- De Nederlandsche Zulvelcentrale maakt naar aanleiding van het bericht betreffende de toe- slagregellng voor ondermelk, bekend, dat met het in voorbereiding zijnde stelsel getracht aal worden een bruto-ondennelkwaarde, vermin derd met verwerkingskosten per kg. ondermelk te bereiken van 0.5 cent gedurende de tweede helft der maand Maart van 0.4 cent geduren de de maand April en van 02 cent in het tijd vak van Mei tot en met Augustus 1938. Indien mocht blijken, dat de gemiddelde bruto-ondermelkwaarde, verminderd met ver werkingskosten. gedurende een tijdsverloop van 4, respectievelijk 5 weken gestegen Is tot of boven de waarden, hlervoren genoemd, zal wor den overgegaan tot buitenwerkingstelllng der regeling, zulks echter met dien verstande, dat deze buitenwerkingstelllng achterwege zal kun nen blijven, wanneer gedurende de belde laat ste weken van een 4- of 5-weeksch tijdvak de bruto-ondermelkwaarde. verminderd met ver werkingskosten niet is gestegen boven 0 55 cent per kg. ondermelk in de tweede helft van Maart. 0.44 cent in April en 0,38 cent in Mei en volgende maanden. Nadere bijzonderheden over de uitwerking van het stelsel zal de Nederlandsche Zulvel- centrale aan belanghebbenren rechtsstreeks me de eerste plaats bet karakter van plelzierreiaen dedeelen. De Nederlandsche Meelcentrale maakt be kend: Behalve het sub 1 van de Ministerieels beschikking van 30 Augustus 1935. no. 11898, ge noemde bedrag ad f 50 per 100 Kg. veevoeder, zijn de prijsverschillen bij Invoer van tot vee voeder verwerkte oliehoudende zaden, uitten en noten als volgt vastgesteld: Ieder verlangt naar een behoorlijke oplossing van dese onprettige kwestie. En van daar, dat op den taatsten dag van het Parjjsche Congres der U. L R. de afgevaardigden in het hotel Continental zich met dese „tange goif- kwestle” ophielden. Het was Ir. A. Dubois, de directeur der No sema, die het Nederlandsche standpunt in de se toelichtte. Dese heeft er op gewezen, dat de Nederlandsche ultaendlngen uitermate wor den gestoord, sinds Brasov met versterkte ener gie in den aether la. hebben. Dit is het geval met grensbewoners en met al degenen, die zich uit hoofde van bun beroep of bedrijf regelmatig naar het bui tenland dienen te begeven. Voor desa cate gorieën Is In het algemeen aangenomen, dat alle bultenlandsche reizen te ismen In een geheel jaar hun evenveel genot zullen ver- schaffen als een reis van vijftien dagen aan een ander geeft. Voor grensbewoners of be- roepsrelzlgers met een gering inkomen en vermogen sou echter ook een betasting van tien gulden per persoon en per jaar te zwaar zijn. Voor hen is daarom een van vijftig cents tot tien gulden oploopende schaal ont worpen, verband houdende met de belast bare som voor de gemeentefondsbetasting. c Vrijstelling Enkele categorieën van personen komen naar de meenlng van den minister voor algebeele vrijstelling in aanmerking, nJ. de vreemde di plomaten en beroepsconsuls met hunne gezin nen en het personeel van de bet verkeer met de^prijsvlrtchlil»; zelle^ë ’men’ ridTdaaruvCT het buitenland onderhoudende vervoermldde- met de Nederlandsche Meelcentrale te ’s-Gra- len; aan welke categorieën nog zijn toegevoegd venhage in verbinding te stellen, jongelui, die een schoolreis maken en alle kin deren en jongelieden van niet ouder dan seven- tien jaar. Opgemerkt wordt nóg, dat een onderscheid naar de plaatsen of landen waarheen de reisen gemaakt worden, niet in het stelsel van het ontwerp sou passen. Voor reisen naar de Ne derlandsche overzeesebe gewesten zijn dus geen afwijkend» bepalteigen gemaakt. Ook voor gezondheldsrelaen zijn geen uit sonderingen gemaakt. Bijna elke vacantlerels dient de gezondheid tevens Een grens is hier niet te trekken. De minister stelt zich echter voor bij langdurig verblijf om gezondheidsrede nen In het buitenland (bijv, in een inrichting te Davos) vrijstelling of vermindering te ver- leenen met behulp van de hem In artikel 18 toe te kennen bevoegdheid. Aangezien het een volkenrechtelUk ada gium Is, dat een zeeschip geldt als grond gebied van het land, onder welke vlag het vaart, is In artikel 1 de mogelijkheid ge opend, dat reisen onbelast blijven, zoolang men op een Nederlandsch zeeschip verblijft. Nader verneemt het N. v. d. Dag, dat het de bedoeling is deze verlaging te doen ingaan op 1 Juli 1938 en van kracht te doen zijn tot 1 Januari 1941. Uit den voorgestelden maatregel- wordt een jaarlijkschp bezuiniging verkregen voor het Rijk Tan f3.398.990; voer het veertigtal gemeenten, dat voor een deel barer ambtenaren het risico van eigen pensioen draagt, van f 800.000 en voor het Alg. Bqrgerlijk Pensioen fonds van f 1.600.900. De formaliteiten, welke hlerbqyen zijn aan gegeven, zullen aanmerkelijk bunnen worden vereenvoudigd voor degenen, die in groeps verband een reis maken. Door een tijdelijke versterking van de posten aan de grenzen gedurende bet reisselzoen, zal worden bewerkt, dat de treinen niet sullen wor den opgehouden en dat ook het toeristenver keer zoo vlot mogelijk zal verloopen. In het algemeen zullen personen, die bulten de zoogenaamde eerste Unie aan de landszede wonen, d.wa. meer dan een uur gaans van de grens, niet als grensbewoners aangemerkt die nen te worden. Waar de reisbelasting een uitvloeisel ia van of althans ten nauwste samen hangt met de ab normale onevenwichtige economisch» omstan digheden hier en In het buitenland, heeft de minister gemeend, dat bet gewenscht is den werkingsduur van de ontworpen wet voorshands tot een drietal jaren te beperken. Aantal werkloozen op het einde van Januari Januari December 1936 435.311 18.717 Ook Roemenië zat niet stil en de sender te Bod, beter bekend als Brasov, werd versterkt tot 150 K. w. De uitbreiding kwam gereed en de storingen waren geboren. Het was inderdaad een ernstige storing, welke slechte verdwenen was, wanneer Brasov zweeg of naar bed was gegaan. Uitgaande van een normale pensioenbereke ning voor de burgerlijke ambtenaren naar de mlddelsom der [«nsloengrondslagen der laatste 3 dienstjaren zullen de na 1 Januari 1937 te verleenen pensioenen volledig aan deze 10 pet. salarisverlaging aangepast zijn te achten en die van na 1 Januari 1939 aan de 5 pet. sala risverlaging van 1 Januari 1936. Gedurende het jaar 1938 behoeft dus nog slechts van de 5 pet. verlaging van 1 Januari 1936 van 1/3 op 1 Januari tot nihil op ultimo December In het pensioen verwerkt te wor den, hetgeen een te verwaarloozen percentage oplevert In een op globale afgeronde verta- gingspercentages berustend systeem. Vandaar dat de regeling de pensioenen der in 1938 en tater ontslagen ambtenaren onaan getast laat. Aangezien de pensioenen voor het reserve- personeel van de see- en landmacht voor alle gevallen als een pensioen uit een nevenbe trekking moeten worden beschouwd, wordt voorgesteld voor deze pensioenen bedoelde U- mlet niet In acht te nemen. Vrijstelling van de pensioenen van f 800 en lager van de herberekenlng brengt vanzelf mede, dat door de herberekenlng ook geen pen sioen van boven f 800 tot beneden dat bedrag mag dalen. Het schijnt rationeel de maximum verlaging van 10 pet. eerst toe te passen op de pensioe nen der na 1 Januari 1923 ontslagen ambte naren en met vrijstelling der pensioenen der in 1930 ontstegen ambtenaren de verlaging der pensioenen van de in 1931 en 1933 ontsla gen ambtenaren op een verminderd percenta ge te stellen. BU de berekening van het pensioen naar de mlddelsom der pensioengrondslagen over de laatste 3 dienstjaren, welke berekeningswijze, wegens de salarlsverhoogingen in die jaren wel de meest gebruikelijke zal zijn geweest, Is het redelijk de stijging In verlagingsperoentages voor genoemde Jaren dienovereenkomstig te doen zijn. De regeling stelt daarom naast de verlaging van de pensioenen der In 1923 ontslagen amb tenaren met 10 pet. de verlaging op 3 en 6 pet. voor de pensioenen der respectievelijk in 1931 en 1933 ontslagen ambtenaren. Ministers Deckers en Gelissen brengen er een bezoek Naar ons uit Leipzig gemeld wordt, hebben de ministers mr. dr. L. N. Deckers en Ir. H. Ge hesen Zondag een bezoek gebracht aan de Lelp- ■iger Messe. Des morgens werden de jaarbeurs gebouwen In de binnenstad bezocht en des middags de afdeelingen landbouw en techniek. De lunch werd in .Harmonie” gebruikt met Messedlrektor dr. Koehler en den heer H. J. Tan der Borg. De ministers werden nog in de Hollandscbe kamer ontvangen door de Nederlandsche jour nalisten Vele burgemeesters waren hierbij tegenwoordig, alsmede de Commissaris der Koningin in de provincie Utrecht, jhr. mr. dr. L. H. N. Bosch Ridder van Rosenthal; enkele leden van het College van Gedeputeerde Staten In dit gewest; de griffier der Provinciale Staten jhr. Asch van Wljck en de hoofdingenieur van den Rijks Wa terstaat Ir. H. B. Bakker. Bjj het aanleggen van een weg door bet land schep worden twee eischen gesteld: nJ. van aesthetischen aard en die welke het snelver keer aan de wegen 13 gaan stellen. Over ons mooie Nederland ligt een dicht net van groote en kleine wegen uitgespreid en allerwege is men nog druk doende om het wegenplan uit te brei den. Over het algemeen worden de verkeera- elschen wel In het oog gehouden, hoewel op vele plaatsen wel een te veel aan borden erg valt waar te nemen waardoor het verkeer weder om wordt bedreigd. Want een weggebruiker kan ónmogelijk de groote dosis aanwijzingen in zich opnemen, die hem vanaf een tiental borden wor den gedaan bij het Inslaan van een weg. Zulk een teveel moet noodwendig lelden tot over tredingen. Aan den anderen kant dreigt het landschep echter danig In het gedrang te komen. Het groote euvel is veelal, dat men b(J nieuwe wegen een te dichte boom- of andere beplanting aan brengt. waarbU het uitzicht op het landschap verloren gaat. In de tweede helft van de negentiende eeuw verloor men bjj de toepassing van beton en staal uit het oog. dat er nog een bouwkunst Is; dit geldt thans voor het landschap. Spr. gaf een overzicht van den ontwikkelings gang der wegen. Den grooten stoot tot rechte en breede wegen gaf Napoleon. Deze bracht ons bet principe van den modernen verkeersweg. Helaas wordt dit op vele niaatnon wel wat De reiziger, die bU het uitgaan den dag van u ver doorgevoerd. Nlet wordt er reke_ zijn vertrek niet doet vastleggcn.’ Ml niet al- ning gehouden met het karakter van de om leen de kans loopen, dat hij bij weder binnen- geving. Door een helde-veld kan men geen komst dubbele belasting moet betalen - om- betonweg neerleggen, want bet steedache karak- tw dat den betonweg eigen U, past ten eenen- dat nJ. moeilijk kan blijken hoeveel dagen h« male nlet □'deXkten. op reis is geweest doch zal bovendien bij ^el het meeste te lijden krijgt bet landschap het verlaten van het tand voor de mogelijkheid op plaatsen waar zich vele inenschen gaan vee- komen te staan, dat reeds dan van hem ze kerheid zal worden geëlscht voor de belasting welke hl) bjj de weder-blnnenkomst redelij kerwijze verschuldigd kan zijn en dat ook dan reeds zijn bagage en particulier vervoer- I knap landschap-archltect onontbeerlijk. Br is middel kunnen worden aangehouden. deskundige leiding noodlg om tot bet doel to I geraken, nJ. óm den weg In volkomen harmonie te brengen met het larxjschap. Aan de hand van een groote en fraaie serie lichtbeelden toonde spr. aan boe het wel en hoe het niet moet. Nu eens verscheen een voor beeld op het doek waar een te veel aan beplan ting was, met daaraan onnoodlge kosten ver bonden. terwijl bovendien de schoonheid van bet landschap verloren gaat; dan weer was een fraaie natuuropname een prachtige getuigenis er van, boe een goede weg in volkomen har monie kan zijn met de omgeving. Van de lint bebouwing toonde spr. afgrijselijke voorbeelden. De populaire Bossche burgemeester liet dese interessante vertooning met tal van kwinkslagen gepaard gaan. Het ligt in het voornemen van mr. van Lan scbot om een causerie en een serie lichtbeelden samen te stelten, waarin wordt duidelijk ge maakt de goede en slechte wtjM van toepassing van heggen, hekken on anderszins langs N»er- tands wegen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 13