Verlaging
de pensioenen
van
Heffing van een reisbelasting
Storing op de 1875 meter-golf
I
B
WEGENSCHOONHEID IN
ONS LAND
REGELING OP KOMST!
RAPPORT CQMMISSIE-
PALM
CONCENTRATIE BIJ HET
ONDERWIJS
WETSONTWERP THANS
VERSCHENEN
OFFICIEELE CRISIS
PUBLICATIES
Ingaande op 1 Juli eJc.
Aantal werkloozen
C. VERBEETEN
JAARBEURS TE LEIPZIG
1
i
4
Onderhoud met den
heer Paul Speet
Werkingsduur beperkt
tot drie jaar
I
De ellende der 1875 M. I menlê zette uiteen, dat de ontvangst in Roe-
r.
Televisie
Het systeem
Het wereld programma
Causerie door burgemeester Van
Lanschot van Den Bosch
voor ondermelk
Een regeling?
DINSDAG 3 MAART 1936
Import van veevoeder
Einde Januari 1936
f 000
t 000
461.437
414011
464.038
Totaal
30.487
17.481
Totaal
471034
433.303
Algemeen totaal
laat
oplevert
ÜS
id
1
i.
l>
8
r
lalt
>V18.
«kt
it
It
It
Mannen
18 jaar en ouder
jonger dan 18 jaar
Radiocongres te Parys heeft
commissie van onderzoek
roede benoemd
VKM8
14.300
7.000
1035
403256
13.855
11077
5.604
1935
433.054
17.483
13.433
7.065
de,
ig-
IUS
lUt
en
en
sn.
en
Vrouwen
18 jaar en ouder
jonger dan 18 jaar
Thans is verschenen een wetsontwerp tot
hefflng*van een reisbelasting.
De toelichting zegt om., dat dit wetsont
werp in de eerste en voornaamste plaats ten
doei heeft, de algemeene RUksmiddelen te
stijven door het heffen van een verterings
belasting van het in de laatste jaren aan
zienlijk gestegen aantal van de inwoners des
Rijks, die een deel van hun Inkomen aan
relsgenoegens in het buitenland plegen te
besteden. Om dat fiscale doel te bereiken
dient ds heffing op een matig bedrag ge
steld te Worden, soodanlg dat de remmende
en beperkende werking ten aanzien van
bultenlandsche reizen, die er het gevolg van
kan zijn, tot een minimum wordt beperkt.
M 18
terts
sch-
t
l
I
Woensdag installatie der
Staatscommissie
tigen: en dan: de lintbebouwing. De lange, eln-
delooze rij van incultureele, nietszeggende en
vervelende „villa’s" (TT) vernielen allengs ons
prachtig landschep.
Bij een en ander is de voorlichting van een
voor
ige-
ons
tjes
seft.
t M
twit
iut-
U.
n
ren
«1-
xsls
tm-
Van dien tijd af dateert de ellende. „Hul
zen” was toentertijd nog zwak en de uit
zendingen waren slechts met 7 K. W. ener
gie. Maar Kootwijk, de „versterkte zender"
kwam, en deze zond uit met een energie van
ongeveer 130 K. W
Januari 1931 onmlddeUljk op de volle 10 pet
stelt en de verlaging beperkt tot de oensioenen
der militairen vóór 1 Juli 1038 ontslagen, ter
wijl ook de daling in de percentages na 1 Ja-
nuarl 1934 sneller verloopt.
1 Mei—31
Aug. 1938-
f 1 35
f 0.90
f 106
f 0.80
f 150
f 125
De belasting is voor elke reis afsonderltjk
per reiziger gesteld op ƒ850 per dag voer
de eerste acht dagen, op ƒ0.75 per dag voer
de volgende vier dagen en op L— veer ei
ken volgenden dag.
Rapport nog onderwerp
van bespreking
Naar aanleiding van bovenstaande mededee-
lingen vernemen wij, dat de regeerlng, alvorens
haar standpunt definitief te bepalen, het rap
port der commissie, zooals te doen gebruikelijk
Is, aan de commissies voor Georganiseerd Over
leg heeft toegezonden.
Het bedoelde rapport maakt thans een onder
werp van besprekingen uit in deze commissies.
Het trekken van conclusies ten aanzien van
het regeerlngsstandpunt moet dus als voorbarig
worden aangemerkt.
Overigens zij er op gewezen, dat de In het rap
port genoemde korting vrijwel overeenkomt met
de voor de spoorwegpensloetsen getroffen maat
regelen.
Afzonderlijke bepalingen voor
grensbewoners en beroeps
reizigers
Als besluit van de bijeenkomst der Vereenl-
ging van Nederlandsche Gemeenten, welke
Maandag te Utrecht in het gebouw voor K. en
W. werd gehouden, sprak de burgemeester van
's-Hertogenbocoh sar. T. J. van Lanscbot over
„Wegen door het landschep”.
Besloten werd, uit te gaan van de algemeene
wijzigingen, welke de salarissen der ambtena
ren in den loop der jaren hebben ondergaan,
met Inachtneming van een limiet, beneden
welke het herberekende pensioen niet zal mo
gen dalen. Te verwachten valt, dat een pen-
sloenverlaging tot ten hoogste 10 pCL vrijwel
zal overeenkomen met de daling der ambte
naarssalarissen in het algemeen.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek ver
strekt de volgende cijfers betreffende het aan
tal geheel werklooeen, bij alle organen der
openbare arbeidsbemiddeling als werkzoeken
de Ingeschreven. Hierbij zij opgemerkt, dat niet
alle werklooeen in Nederland zich als werk
zoekende bij de openbare arbeidsbemiddeling
laten inschrijven.
Bezuiniging voor het Rjjk ten
bedrage van ruim drie
millioen gulden
Ook Roemenië klaagt
Men heeft uitvoerig over deze kwestie ge
sproken en ook de vertegenwoordiger van Roe-
Men is echter niet van plan dit is uit de
beraadslagingen wel gebleken' ten gerieve
van de oplossing van dit probleem het „Plan
van Luzern" te wijzigen.
Voor lijnkoeken
Voor soyaschroot
Voor soyakoeken
Voor grondnootkoeken
Voor grondnootschilfers
Voor cocoskoeken
Voor Ned. Oost-Indische
cocoekoeken
Voor tot andere soorten
veevoeder verwerkte olie
houdende zaden pitten en
noten f 000
Indien men zijn Import op verderen termijn nu
reeds wenscht vast te leggen tot bovengenoem-
Inklaring Inktaring
3 Mrt 30
April 1936
f 125
f 0,70
f 1.06
f
f 128
f 120
De Minister van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschapp. zal Woensdagavond om 11 u.
in het Departement van Binnenlandsche
Zaken de Staatscommissie voor de Onder-
wjjsconcentratle installeeren.
Het verheugt ons te kunnen melden, dat de
ijverige bedrijfsleider van den K. R. O. er in
geslaagd is vele waardevolle. Intercontinentale
relaties aan te knoopen, hetgeen zQn uit
werking en nut niet missen aal.
menig eveneens allenniaerabelst is te noemen.
Practisch kan meer dan de helft van het tand
niet behoorlijk naar de uitzendingen van Bra
sov I luisteren.
Ken poging tot oplossing kwam van de zijde
van den voorzitter der Unie, den heer Rambert
en van den heer Braillart voorzitter van de
Deser dagen werd vermeld, dat een wets
ontwerp tot verlaging van de pensioenen der
burgerlijke en militaire ambtenaren, overeen
komstig bet rapport der commissie-Palm spoe
dig is te wachten.
Mocht de voorgedragen heffing naast ver
krijging van de gewenschte bate voor de schat
kist er toe lelden, dat hetgeen minder aan
bultenlandsche reizen wordt uitgegeven niet ten
volle aan belasting wordt opgebracht, maar deels
ook aan het Nederlandsche reis- en bedrijfs-
wezen ten goede komt, dan zal dit als een bij
komend voordeel der heffing zijn te beschou
wen. Ieder streven naar een gedwongen om-
Op het radlo-congres te Luzem in 1933 werd
het „Plan van Luzern” opgemaakt, waar
bij onze 1875 meter werd toegekend aan Hui
zen en „Bod", den Roemeenschen zender bij
Brasov.
Vanzelfsprekend weigerde de Nederlandsche
De heer F. A- M. Speet, algemeen be
drijfsleider van den K R. O„ is onlangs te
ruggekeerd nit Parijs, waar hfj enkele dagen
vertoefd heeft op het congres van de Unie
Internationale du Radiodiffusion.
In een onderhoud, dat de beer Speet ens
welwillend toestond, heeft dese ons tnge-
Ucht omtrent de belangrijke kwesties, welke
op dit Congres behandeld MJn, waaronder
die van de 1875 Meter golf, waarbU Neder
land zoo nauw betrokken is.
De Radlo-Unle, aldus spr„ moet voor de
se kwestie een oplossing vinden, daar Ne
derland ten slotte met zijn ruim één millioen
luisteraars het vierde tand in Europa is en
wel na Engeland, Frankrijk en Dultsch-
tand.
De Nederlandsche ultaendlngen zijn boven
dien van dien aard, dat juist de schoonste en
meest serieuze muzlekuitzendlngen veel aan
waarde verliezen door de storingen vanuit Roe
menië, hetgeen zeer te betreuren valt.
Thans wordt, eveneens in Parijs, bet inter
continentale radlo-congres gehouden, dat tot
7 Maart voortduurt. Ook op dit congres zijn de
Vatlcaansche vertegenwoordigers aanwezig.
Zoowel op het congres der U. I. R. als op het
Intercontinentale zijn meerdere, zeer belang
wekkende kwesties ter sprake gekomen. Wij
vermelden van de technische problemen o. m.
de verbreiding der radiogolven, de kwestie der
„banden”, bestemd voor den radio-omroep en
het standaardiseerden van opnamen van geluid,
zulks o. m. in verband mei relais-ultaendln
gen. Natuurlijk kwam ook de televisie ter sprake.
De heer Speet gaf op onze vraag over dese
kwestie ten antwoord, dat het nog wel vele
jaren zal duren, voordat de televisie even
veel burgerrecht heeft verworven als de radio
dit thans heeft.
Op dit congres van de Radio Unie, dat int
hotel Continental te Parijs bijeen kwam, was I
Nederland vertegenwoordigd door de „Nosema”.
Als leider trad op Prof. mr. P. 8. Gerbran-
dy, secretaris der Nosema, en een bekwaam
jurist, die het radio-omroepvraagstuk volko
men beheerècht.
Voorts beboerden tot de delegatie Ir. A. Du
bois, directeur der Nosema en lid van den Con-
seil van de Unie Internationale du Radio
Diffusion, en dr. B. V. d. Pol, een radio-tech-
nlsch deskundige, die zich in internationalen
kring een groote reputatie heeft verworven.
Er bestond voor dit congres groote belang
stelling, want niet alleen alle Europeesche lan
den hadden hun vertegenwoordigers gezonden,
doch bovendien waren er velen uit andere we-
relddeelen.
Bovendien waren aanwezig de vertegenwoor
digers van het Vatlcaan, Pater Soccorsl, direc
teur van het Vatlcaansch Radio Station, en
mr. Angelini Rota, een der juristen van bet Va
tlcaan.
Het systeem van de belasting komt op bet
volgende neer:
Degene, die niet in aanmerking kan of wil
komen als grensbewoner of als beroepsreiziger,
moet, vóór het verlaten van het tand, in zijn
paspoort of eenig ander daarmede gelijkge
steld bewijs den dag van zijn vertrek uit Ne
derland doen vastleggen.
Bij zijn terugkomst In Nederland moet hjj in
zijn paspoort voor een voldoend bedrag aan
zegels hebben gehecht en dese onbruikbaar
hebben gemaakt.
Deze zegels zullen behalve op de kantoren
der Invoerrechten en accijnzen zooveel mogo-
Ulk ook op andere plaatsen verkrijgbaar wor
den gesteld.
De reiziger die bij binnenkomst geen of te
weinig zegels aan zijn paspoort heeft gehecht,
zal het dus aan zich zelf hebben te wijten,. In-
dlen hij bjj terugkomst aan de grens belangrijk
oponthoud ondervindt. Hetzelfde geldt voor den
reiziger die heeft nagelaten, den dag van zijn
vertrek uit het Rijk te doen vastleggen. Der
gelijke reizigers zullen het dubbele van de te
weinig betaalde belasting moeten voldoen. Wil
len zij hiertoe niet overgaan, dan zal van hen
geldelijke zekerheid voor dit dubbele bedrag
worden geëlscht en kunnen hun bagage en hun
ne particuliere vervoermiddelen worden aan
gehouden, waarop dan later de dubbele betas
ting wordt verhaald.
In aansluiting aan bet bepaalde in de
Ambtenarenwet 1939, volgens welke bepaling
de eerste f 800 van het pensioen niet vat
baar is voor inhouding, beslag en korting,
wordt voorgesteld van de herberekenlng en'
de daaruit voortvloeiende verlaging der
pensioenen uit te sluiten de pensioenen
vaA f 800 en daar beneden.
delegatie deze conventie van Luzem te onder-
teekenen, evenals de Roemeensche dat deed.
De partVraad der RJC. Staatspartij hield Zaterdag in het Caeino te Den Boech zijn 16e vergadering. Vl.ns.: prof. Aalberte
mr. F. Tevlinge, mr. Goteling en mr. KoLfechoten, die in blijmoedige ttemming verheeren
Voor de militairen, met een pensioenbereke
ning over de inkomsten van het laatste dienst
jaar. is het salarispeil van 1 Januari 1930 reeds
ten volle verdisconteerd in de pensioenen, ver
leend na 1 Januari 1931, en dat van 1 Januari
1938 m de pensioenen van de na 1 Januari
»37 ontslagenen.
Vandaar dat de regeling de pensioenverta-
•h* voor de militaire pensioenen van na 1
Grensbewoners en beroeps
reizigers
In bet algemeen zegt de toelichting verder
is bet niet mogelijk onderscheid te maken
tusschen pleizierrelzen en andere reizen. Vele
reizen hebben toch een gemengd karakter, waar
bij het een onbegonnen werk sou zijn om vast
te stellen, in hoeverre het pleizler door andere
factoren wordt overbeerscht. Er zijn echter en
kele categorieën van personen, van wie zonder
meer aangenomen kan worden, dat hunne rei
zen naar het buitenland veelal niet of niet In
Bij de juridische problemen werd o. m. be
handeld de auteursrecht-kwestle, waarvan de
oplossing nog wel enkele jaren met zich aal ne-,
men.
Sinds korten tijd heeft de K. R O. zijn reeds
nu beroemde wereldprogramma’s, welke via den
Phoiü-zender In den aether gaan. Juist ook
hiervoor was dit congres een dankbare bijeen
komst in het belang van den K. R. O„ want
de heer Speet kon daar vele vooraanstaande fi
guren uit het radlo-weaen van de geheele we
reld ontmoeten.
technische commissie van de U. L R. en di
recteur van het Centre de Contróle te Brussel.
Op voorstel van dese heeren werd overge
gaan tot de samenstelling van een kleine
commissie, welke dese kwestie zal bestudee-
ren en trachten op te lossen. Dese commis
sie zal In de eerste week van Maart bijeen
komen, daar men nog meet wachten op
de Russische vertegenwoordigers.
Dese taatsten zijn zeer in dese kwestie ge
ïnteresseerd, daar Rusland meerdere lange-golf
senders bezit als Moskou, Leningrad en Char-
kov.
Het is echter nog een groot vraagteeken, of
men tot een oplossing zal kunnen komen, daar
de vertegenwoordigers - van Nederland en Roe
menië wel belden zeer prijs stellen op het be
houd der 1875 meter golf l
buiging van bet reizigersverkeer van bet buiten
land naar het binnenland of nsmr eenlge an
dere beperking van de bewegingsvrijheid is dus
aan deze heffing vreemd.
Naar aanleiding van hetgeen hierboven over
verteringsbelasting is gezegd, merkt de minister
nog het volgende op.
De verteringen zijn, voor zoover zU geschieden
ter bevrediging van andere dan noodzakeljjke
levensbehoeften, een aanwijzing van draag
kracht. Het is om verschillende, vooral flscaal-
technlsche, redenen niet steeds mogelijk die ver
tering op directe wijze te belasten; vele ver
teringen moeten op indirecte wijze worden ge
troffen (door accijnzen en dergelijke).
Het voordeel van deze nieuwe betasting is.
dat zjj evenals de personeele belasting den be
lastingplichtige voor de door hem gemaakte ver
teringen direct treft; in dit geval is boven
dien sprake van een vertering welke in nage
noeg alle gevallen onbetwistbaar van draag
kracht blijk geeft. Al wordt dese belasting
In tegenstelling met de zoo juist genoemde per
soneele belasting in fiscaal technisch opcicht
als een indirecte geconstrueerd, economisch
heeft zü stellig bet karakter van een directe
belasting. Immers de persoon, die haar betaalt,
draagt hMr eveneens.
In de Memorie van Toelichting op bet Wets
ontwerp tot verlaging van de pensioenen der
burgerlijke en militaire ambtenaren, overeen
komstig het rapport der commissie-Palm,
wordt allereerst bet standpunt der regeerlng
uiteengezet ten aanzien van de pensloenver-
laging.
Pensioen moet, ook naar het oordeel der Re-
geering. worden beschouwd als het resultaat
eener samenwerking tusschen de Overheid en
den ambtenaar. Hierdoor wordt echter niet een
soodanlge verhouding tusschen Overheid en
ambtenaar geschapen, dat het bedrag van het
pensioen onder alle omstandigheden onaantast
baar zou zijn.
Te Nijmegen is op 76-jarigen leeftijd over
leden de heer C. Verbeetên, medeoprichter en
oud-voorzltter van het Bossche Diocesane
Werkliedenverbond en eerste voorzitter van de
Nijmeegsche R.K. Werkliedenvereenlging. De
overledene was oud-lld van den gemeenteraad
van Nijmegen en de laatste jaren voorzitter van
de R-K. Werkmeesters-organlsatie.
*s-Oravsnbags, 39 Februari 1938-
De Nederlandsche Zulvelcentrale maakt naar
aanleiding van het bericht betreffende de toe-
slagregellng voor ondermelk, bekend, dat met
het in voorbereiding zijnde stelsel getracht aal
worden een bruto-ondennelkwaarde, vermin
derd met verwerkingskosten per kg. ondermelk
te bereiken van 0.5 cent gedurende de tweede
helft der maand Maart van 0.4 cent geduren
de de maand April en van 02 cent in het tijd
vak van Mei tot en met Augustus 1938.
Indien mocht blijken, dat de gemiddelde
bruto-ondermelkwaarde, verminderd met ver
werkingskosten. gedurende een tijdsverloop van
4, respectievelijk 5 weken gestegen Is tot of
boven de waarden, hlervoren genoemd, zal wor
den overgegaan tot buitenwerkingstelllng der
regeling, zulks echter met dien verstande, dat
deze buitenwerkingstelllng achterwege zal kun
nen blijven, wanneer gedurende de belde laat
ste weken van een 4- of 5-weeksch tijdvak de
bruto-ondermelkwaarde. verminderd met ver
werkingskosten niet is gestegen boven 0 55 cent
per kg. ondermelk in de tweede helft van
Maart. 0.44 cent in April en 0,38 cent in Mei
en volgende maanden.
Nadere bijzonderheden over de uitwerking
van het stelsel zal de Nederlandsche Zulvel-
centrale aan belanghebbenren rechtsstreeks me
de eerste plaats bet karakter van plelzierreiaen dedeelen.
De Nederlandsche Meelcentrale maakt be
kend: Behalve het sub 1 van de Ministerieels
beschikking van 30 Augustus 1935. no. 11898, ge
noemde bedrag ad f 50 per 100 Kg. veevoeder,
zijn de prijsverschillen bij Invoer van tot vee
voeder verwerkte oliehoudende zaden, uitten en
noten als volgt vastgesteld:
Ieder verlangt naar een behoorlijke
oplossing van dese onprettige kwestie. En van
daar, dat op den taatsten dag van het Parjjsche
Congres der U. L R. de afgevaardigden in het
hotel Continental zich met dese „tange goif-
kwestle” ophielden.
Het was Ir. A. Dubois, de directeur der No
sema, die het Nederlandsche standpunt in de
se toelichtte. Dese heeft er op gewezen, dat
de Nederlandsche ultaendlngen uitermate wor
den gestoord, sinds Brasov met versterkte ener
gie in den aether la.
hebben.
Dit is het geval met grensbewoners en
met al degenen, die zich uit hoofde van bun
beroep of bedrijf regelmatig naar het bui
tenland dienen te begeven. Voor desa cate
gorieën Is In het algemeen aangenomen, dat
alle bultenlandsche reizen te ismen In een
geheel jaar hun evenveel genot zullen ver-
schaffen als een reis van vijftien dagen aan
een ander geeft. Voor grensbewoners of be-
roepsrelzlgers met een gering inkomen en
vermogen sou echter ook een betasting van
tien gulden per persoon en per jaar te zwaar
zijn. Voor hen is daarom een van vijftig
cents tot tien gulden oploopende schaal ont
worpen, verband houdende met de belast
bare som voor de gemeentefondsbetasting.
c Vrijstelling
Enkele categorieën van personen komen naar
de meenlng van den minister voor algebeele
vrijstelling in aanmerking, nJ. de vreemde di
plomaten en beroepsconsuls met hunne gezin
nen en het personeel van de bet verkeer met de^prijsvlrtchlil»; zelle^ë ’men’ ridTdaaruvCT
het buitenland onderhoudende vervoermldde- met de Nederlandsche Meelcentrale te ’s-Gra-
len; aan welke categorieën nog zijn toegevoegd venhage in verbinding te stellen,
jongelui, die een schoolreis maken en alle kin
deren en jongelieden van niet ouder dan seven-
tien jaar.
Opgemerkt wordt nóg, dat een onderscheid
naar de plaatsen of landen waarheen de reisen
gemaakt worden, niet in het stelsel van het
ontwerp sou passen. Voor reisen naar de Ne
derlandsche overzeesebe gewesten zijn dus geen
afwijkend» bepalteigen gemaakt.
Ook voor gezondheldsrelaen zijn geen uit
sonderingen gemaakt. Bijna elke vacantlerels
dient de gezondheid tevens Een grens is hier
niet te trekken. De minister stelt zich echter
voor bij langdurig verblijf om gezondheidsrede
nen In het buitenland (bijv, in een inrichting
te Davos) vrijstelling of vermindering te ver-
leenen met behulp van de hem In artikel 18
toe te kennen bevoegdheid.
Aangezien het een volkenrechtelUk ada
gium Is, dat een zeeschip geldt als grond
gebied van het land, onder welke vlag het
vaart, is In artikel 1 de mogelijkheid ge
opend, dat reisen onbelast blijven, zoolang
men op een Nederlandsch zeeschip verblijft.
Nader verneemt het N. v. d. Dag, dat
het de bedoeling is deze verlaging te
doen ingaan op 1 Juli 1938 en van
kracht te doen zijn tot 1 Januari 1941.
Uit den voorgestelden maatregel- wordt
een jaarlijkschp bezuiniging verkregen
voor het Rijk Tan f3.398.990; voer het
veertigtal gemeenten, dat voor een
deel barer ambtenaren het risico van
eigen pensioen draagt, van f 800.000
en voor het Alg. Bqrgerlijk Pensioen
fonds van f 1.600.900.
De formaliteiten, welke hlerbqyen zijn aan
gegeven, zullen aanmerkelijk bunnen worden
vereenvoudigd voor degenen, die in groeps
verband een reis maken.
Door een tijdelijke versterking van de posten
aan de grenzen gedurende bet reisselzoen, zal
worden bewerkt, dat de treinen niet sullen wor
den opgehouden en dat ook het toeristenver
keer zoo vlot mogelijk zal verloopen.
In het algemeen zullen personen, die bulten
de zoogenaamde eerste Unie aan de landszede
wonen, d.wa. meer dan een uur gaans van de
grens, niet als grensbewoners aangemerkt die
nen te worden.
Waar de reisbelasting een uitvloeisel ia van
of althans ten nauwste samen hangt met de ab
normale onevenwichtige economisch» omstan
digheden hier en In het buitenland, heeft de
minister gemeend, dat bet gewenscht is den
werkingsduur van de ontworpen wet voorshands
tot een drietal jaren te beperken.
Aantal werkloozen op het einde van
Januari Januari December
1936
435.311
18.717
Ook Roemenië zat niet stil en de sender te
Bod, beter bekend als Brasov, werd versterkt
tot 150 K. w. De uitbreiding kwam gereed en
de storingen waren geboren. Het was inderdaad
een ernstige storing, welke slechte verdwenen
was, wanneer Brasov zweeg of naar bed was
gegaan.
Uitgaande van een normale pensioenbereke
ning voor de burgerlijke ambtenaren naar de
mlddelsom der [«nsloengrondslagen der laatste
3 dienstjaren zullen de na 1 Januari 1937 te
verleenen pensioenen volledig aan deze 10 pet.
salarisverlaging aangepast zijn te achten en
die van na 1 Januari 1939 aan de 5 pet. sala
risverlaging van 1 Januari 1936.
Gedurende het jaar 1938 behoeft dus nog
slechts van de 5 pet. verlaging van 1 Januari
1936 van 1/3 op 1 Januari tot nihil op ultimo
December In het pensioen verwerkt te wor
den, hetgeen een te verwaarloozen percentage
oplevert In een op globale afgeronde verta-
gingspercentages berustend systeem.
Vandaar dat de regeling de pensioenen der
in 1938 en tater ontslagen ambtenaren onaan
getast laat.
Aangezien de pensioenen voor het reserve-
personeel van de see- en landmacht voor alle
gevallen als een pensioen uit een nevenbe
trekking moeten worden beschouwd, wordt
voorgesteld voor deze pensioenen bedoelde U-
mlet niet In acht te nemen.
Vrijstelling van de pensioenen van f 800 en
lager van de herberekenlng brengt vanzelf
mede, dat door de herberekenlng ook geen pen
sioen van boven f 800 tot beneden dat bedrag
mag dalen.
Het schijnt rationeel de maximum verlaging
van 10 pet. eerst toe te passen op de pensioe
nen der na 1 Januari 1923 ontslagen ambte
naren en met vrijstelling der pensioenen der
in 1930 ontstegen ambtenaren de verlaging
der pensioenen van de in 1931 en 1933 ontsla
gen ambtenaren op een verminderd percenta
ge te stellen.
BU de berekening van het pensioen naar de
mlddelsom der pensioengrondslagen over de
laatste 3 dienstjaren, welke berekeningswijze,
wegens de salarlsverhoogingen in die jaren wel
de meest gebruikelijke zal zijn geweest, Is het
redelijk de stijging In verlagingsperoentages
voor genoemde Jaren dienovereenkomstig te
doen zijn.
De regeling stelt daarom naast de verlaging
van de pensioenen der In 1923 ontslagen amb
tenaren met 10 pet. de verlaging op 3 en 6
pet. voor de pensioenen der respectievelijk in
1931 en 1933 ontslagen ambtenaren.
Ministers Deckers en Gelissen
brengen er een bezoek
Naar ons uit Leipzig gemeld wordt, hebben
de ministers mr. dr. L. N. Deckers en Ir. H. Ge
hesen Zondag een bezoek gebracht aan de Lelp-
■iger Messe. Des morgens werden de jaarbeurs
gebouwen In de binnenstad bezocht en des
middags de afdeelingen landbouw en techniek.
De lunch werd in .Harmonie” gebruikt met
Messedlrektor dr. Koehler en den heer H. J.
Tan der Borg.
De ministers werden nog in de Hollandscbe
kamer ontvangen door de Nederlandsche jour
nalisten
Vele burgemeesters waren hierbij tegenwoordig,
alsmede de Commissaris der Koningin in de
provincie Utrecht, jhr. mr. dr. L. H. N. Bosch
Ridder van Rosenthal; enkele leden van het
College van Gedeputeerde Staten In dit gewest;
de griffier der Provinciale Staten jhr. Asch van
Wljck en de hoofdingenieur van den Rijks Wa
terstaat Ir. H. B. Bakker.
Bjj het aanleggen van een weg door bet land
schep worden twee eischen gesteld: nJ. van
aesthetischen aard en die welke het snelver
keer aan de wegen 13 gaan stellen. Over ons
mooie Nederland ligt een dicht net van groote
en kleine wegen uitgespreid en allerwege is men
nog druk doende om het wegenplan uit te brei
den. Over het algemeen worden de verkeera-
elschen wel In het oog gehouden, hoewel op
vele plaatsen wel een te veel aan borden erg
valt waar te nemen waardoor het verkeer weder
om wordt bedreigd. Want een weggebruiker kan
ónmogelijk de groote dosis aanwijzingen in zich
opnemen, die hem vanaf een tiental borden wor
den gedaan bij het Inslaan van een weg. Zulk
een teveel moet noodwendig lelden tot over
tredingen.
Aan den anderen kant dreigt het landschep
echter danig In het gedrang te komen. Het
groote euvel is veelal, dat men b(J nieuwe wegen
een te dichte boom- of andere beplanting aan
brengt. waarbU het uitzicht op het landschap
verloren gaat.
In de tweede helft van de negentiende eeuw
verloor men bjj de toepassing van beton en
staal uit het oog. dat er nog een bouwkunst
Is; dit geldt thans voor het landschap.
Spr. gaf een overzicht van den ontwikkelings
gang der wegen. Den grooten stoot tot rechte en
breede wegen gaf Napoleon. Deze bracht ons
bet principe van den modernen verkeersweg.
Helaas wordt dit op vele niaatnon wel wat
De reiziger, die bU het uitgaan den dag van u ver doorgevoerd. Nlet wordt er reke_
zijn vertrek niet doet vastleggcn.’ Ml niet al- ning gehouden met het karakter van de om
leen de kans loopen, dat hij bij weder binnen- geving. Door een helde-veld kan men geen
komst dubbele belasting moet betalen - om- betonweg neerleggen, want bet steedache karak-
tw dat den betonweg eigen U, past ten eenen-
dat nJ. moeilijk kan blijken hoeveel dagen h« male nlet □'deXkten.
op reis is geweest doch zal bovendien bij ^el het meeste te lijden krijgt bet landschap
het verlaten van het tand voor de mogelijkheid op plaatsen waar zich vele inenschen gaan vee-
komen te staan, dat reeds dan van hem ze
kerheid zal worden geëlscht voor de belasting
welke hl) bjj de weder-blnnenkomst redelij
kerwijze verschuldigd kan zijn en dat ook
dan reeds zijn bagage en particulier vervoer- I knap landschap-archltect onontbeerlijk. Br is
middel kunnen worden aangehouden. deskundige leiding noodlg om tot bet doel to
I geraken, nJ. óm den weg In volkomen harmonie
te brengen met het larxjschap.
Aan de hand van een groote en fraaie serie
lichtbeelden toonde spr. aan boe het wel en
hoe het niet moet. Nu eens verscheen een voor
beeld op het doek waar een te veel aan beplan
ting was, met daaraan onnoodlge kosten ver
bonden. terwijl bovendien de schoonheid van
bet landschap verloren gaat; dan weer was een
fraaie natuuropname een prachtige getuigenis
er van, boe een goede weg in volkomen har
monie kan zijn met de omgeving. Van de lint
bebouwing toonde spr. afgrijselijke voorbeelden.
De populaire Bossche burgemeester liet dese
interessante vertooning met tal van kwinkslagen
gepaard gaan.
Het ligt in het voornemen van mr. van Lan
scbot om een causerie en een serie lichtbeelden
samen te stelten, waarin wordt duidelijk ge
maakt de goede en slechte wtjM van toepassing
van heggen, hekken on anderszins langs N»er-
tands wegen.