z Christelijke gebruiken in het gezin Uit Alkmaar Medische Kroniek 4/üh teven.. Rector J. F. A. Bots voor de Sociale Actie WOGNUM DE WEERE T ZAND Rede rector Bot» DE RIJP N.V. NOORDER BANK Geen dividend over 1935 ARR. RECHTBANK ALKMAAR WIERINGERMEER VENHUIZEN Uitspraken MIDDENMEER WESTER-BLOKKER DE STILLE OMGANG ZUIDERMEER WESTER-ZWAAGDIJK Crute- Ziel en lichaam WAARLAND BURGERLIJKE STAND WESTWOUD hangt van öw remmen af! ZATERDAG 7 MAART HEROPENING vmBROUWER’S meubel, tapijt- en beddenmagazijn LAAT Hun leven ea het ewe evennerl - kan mlaschi** morgen al behouden blij- ven dank rij uw ramman I VISCH VANGEN EN WEER LOSLATEN Meervoudige strafkamer Zitting van 3 Maart tegenover de R.K, Kerk H'y hopen door vakkundige en teeele bediening het vertrouwen wederom waardig te worden, dat wij in onze vorige zaak zoo ruimschoots gehad hebben. Ziet onze openings-etalages. Eigen werk met garantie. VRfJDAG 6 MAART 1936 yAROCHIE VAN DE H. MARIA MAGDALENA voor Alida Ammers en overt. voor EUa. Krynsen—Schipper. d. retraiten in het Bisdom Haarlem. en de Fr. voor 10 uur er en dank- i. Alt. Groote Jan van Anna en der rindt Hikt, one van het teeken des kruises, met het wijwater rïwstoor !D- weid of van eed» ons l in de' ver- jok uw l Ml U looren. sa be th rbei- chen MJ loofd Ven- aak. t als n de hem Verschenen la het jaarverslag over 1935 van de N. V. Noorder Bank te Alkmaar. Voorge stel verwar- schryft Kennemerstraatweg 435 Helloo. Nadere bijzonderheden over het programma volgen. 13—13: ipoed". twist «tjn: wlen leven >boek In de aken, wen; rijn tanks Maria- te 8a- devo- ■h nog jn moe- sld door verlaten, i dubbel en een- ele ver trekking ou zijn, anderen «iemand deuren >m hulp zij zou list om- 1U meer verloren zijn en in het schull- illen en n verre ril self ZOU zij et geen st haar voordat ik toch ar ver dediger, poütie- naam Ier van lij toch loen en nnis te n putte verklel- djn ver ken op I dacht :ht. En t moe- r ieder den in 0 uur. 1. 7.15, jdens- der i nog jpna- st eb ■gaan tvoe- hi er t be- i ooit En aan- iheid de be- isschen maken en tot suerus. i 1M daarna, met Beek. Heiden- röslein van F.. Schubert, "nAria uit Acts und Galathee van Hlndel en Wiegelied van B. Filet, waarbij zij een aandachtlg gehoor vind en waarvoor beide dames met een dankbaar en hartelijk applaus beloond werden. ZONDAG half 8 H. Mis voor Nico Koomen. kgnes Kipshagen en Agatha Groot: half 10 voor de parochie; half 2 Congregatie voor de jon gens; half 3 Lof. Na het Lof gelegenheid boeken te wisselen in de bibliotheek. In de week om half 8 de H. Mis. WOENSDAG-avond om kwart over T Lof ter eere van den H Jozef. VRIJDAG in de morgenuren biechthooren voor de kinderen; 's avonds om half 8 Lof en Lijdensmeditatie, te houden door den zeereerw heer pastoor Th. Taman uit Heerhugowaard. ZATERDAG de H. Mis in de kapel en te kwart vóór 8 gemeenschappelijke H. Communie der rchoolkinderen. Van 33 en van 6—7.15 uur biechtgelegenheid, daarna Marla-Lof. Deze week is het gebruik van vleeschspjjzen geoorloofd, éénmaal per dag, behalve Vrijdag. laar, f 8 we- ialen; elsch von- OtSfi conform. lond aan Zee. stroopertj. Hooger^Cëroêp vonnis kantonrechter; elsch be vestiging Van het vonnis f 35 of 80 dg.Uit spraak f 15 of 15 dg. ZONDAG half 8 H. Mis voor Paulus Nan en overl. fam.; 10 uur voor de parochie; 3 uur Vespers; 7 uur Lijdensmeditatie. MAANDAG 7 uur in t Gesticht voor overl. herders der parochie; 8 uur voor P. Mooi). DINSDAG 8 uur voor overl. echtgenoote fam. WOENSDAG 8 uur voor Jan Ruyter, Ud Broe derschap Rozenkrans. DONDERDAG 8 uur voor Jac. Koeman. VRIJDAG 8 uur voor Th. Konijn, lid R. K. Vrouwenbond. ZATERDAG 8 uur voor S. Koopman, lid Broe derschap Rozenkrans. - ZONDAG half 8 voor Cornelia KonijnSoet; 10 uur voor de parochie. ztrtoen. nnlng- Joeef. Een 18 voor rekenen! Robbie, hoe dikwijls heb je al ge zegd, dat je niet op die muur mag klau teren? Elfmaal^ moeder. ZONDAG 8 Maart; 3e Zondag v. d. vatten H. Mis te 7.30 uur voor de overl. ouders Baten; te 10 uur de Hoogmis waaronder Lijdensmedi tatie. Te 6 uur: Lof op Middenmeer. In de week: H. Mis te 7.30 uur, op Dinsdag, Woensdag en Zaterdag. DINSDAG te 13 uur: biechten voor de 3e, 3e en 4e klas. WOENSDAG algemeene H. Communie der kinderen. DONDERDAG te 7.30 uur: Kruiswegoefening waarna sangrepetltle. ZAT'IskDAG van 7—8 uur, biechtgelegenheid. ZONDAG 15 Maart sal de H. Mis te 7.30 uur zijn voor Jóhannes Remmeren, echtg. van Cor nelia van Weezenbeek. ZATERDAG gelegenheid cm te biechten, be halve voor de kinderen, van 3—430 eh van 640 —8 uur. Om half 8 in de kapel Rosenhoedje «na. ZONDAG de H.H Missen om half 8 en 10 uur de Hoogmis; geen Vespers; 7 uur Lof met medi tatie over het lijden van Jezus. Onder de H.H Missen collecte voor den St. Pieterspenning Half 8 H. Mis voor Gerrit Grooteman; 10 uur tot zekere intentie. Des middags spreekuur aan de pastorie. De bibliotheek is geopend Zaterdag avond. In de week de H.H. Missen te 7 en 8 uur, be halve Dinsdag en Vrijdag, dan alleen om 8 uur. MAANDAG, feest van de H. Pranclsca Roma ns. WOENSDAG, de sesde Woensdag voor het feest- van den H. Josef; des avonds te 7 uur Lof ter eere van den H. Joeef, daarna Maria-Con- gregatie. VRIJDAG-mlddag te kwart vóór 4 biechthoo ren voor de schoolgaande kinderen, volgens rooster; *s avonds T uur oefening van den H Kruisweg met relikwie-vereering. ZATERDAp-mlddag gelegenheid om te biech ten van 34.30 en van 630—8 uur. Otn half 8 in de kapel Rosenhoedje. DONDERDAG feest van den H. Gregorius den Grooten, Paus en Kerkleeraar. Ten einde tegemoet te komen San een door velen geul ten wensch heeft bet bestuur besloten de reis naar Amsterdam op 31 Maart u., ter gelegenheid van den Stillen Omgang als proef per autobussen te maken. De voordeelen van deze wijss van vervoer rijn tweeledig. Ten eerste zijn de reiskosten aan merkelijk lager, en ten tweede brengen de auto's ons tot voor de kerk; zoodoende is het bezwaar van de lange wandeling van het sta tion naar de kerk, en weer uit de kerk naar het station opgeheven, en kunnen zelfs degenen, die minder goed ter been zijn aan den Stillen Omgang deelnemen. Na het Lof, dat om half 1 in de kerk wordt gehouden, volgt de Ommegang. De prijs alles inbegrepen zal slechts fL— bedragen. Bovendien ia het onnoodig onkosten te ma ken om zich te ontnuchteren, aangezien wi) na afloop der H, Mis onmlddeliyk In de bij de kerk wachtende auto’s stappen, die ons binnen het uur, d-L ongeveer 5 uur in Alkmaar terugbrengen. Vertrek uit Alkmaar op Zaterdag 31 Maart om 11.15 van af: 't Hofplein. Plaatsbewijzen voor de auto’s, tevens toe- vens toegangsbewijs tot de kerk vanaf heden tot en met Donderdag 19 Maart verkrijgbaar aan het bureau van het N. H. Dagblad, Hof plein 8, en bij de Heeren C. Bots, Heerenstraat ZONDAG half 8 Vroegmis; 9 uur uitreiken der H. Communie; 10 uur Hoogmis. Collecte voor den 8- Pieterspenning. 7 uur Meditatie door pa ter Wlro Spruit, daarna kort Lof. WOENSDAG 4 uur Catechismus voor de pi. H. Communie; 7 uur Lof ter eere van den H. Jo zef met Rozenhoedje en Litanie. VRIJDAG 7 uur oefening van den H. Kruis weg- ZATERDAG van 4—8 uur biechthooren. -- eenmaal, behalve op Vrij- Na de pauze, waarin mevr. Engelman weer een drietal liederen zong, vervolgde rector Bots zijn rede. Geboren; Cornells Johannes Josef, soon van Hendricus Bernardus Huybers en Maria Beste men; Johannes Josef, soon van Klaas Rood en Johanna Veronica Baars. Geboren: Theodocus Hfenrlcus, soon van Theo- door Hendrik Sterken en Eknerentia Anna Op dam. Geboren: Arie, soon van Abram Wayboer en Grietje Elzer; Nlcolaas Petrus Cornells, soon van Nlcolaas Petrus Cornells Erkamp en He lena Marla Josephine Bierman. Gehuwd: Jacob Oudea en Elisabeth Bare- man. Overleden: Albert Pool. 75 Jaar; Cornelia Ma na Merens. 81 jaar; Lucia Agatha Berger, 11 j. Overleden: Henriette Elisabeth Bilstein, geh. met Hendrik van Apeldoorn, 48 jaar; Maarten Vriesman. 62 jaar. Overleden: Anna Tromp, geh. mot Simon Jonker 38 jaar; Martina Catharina Abbo, twee dagen. Willem Gr., monteur, Esmond aan Zee (toe brengen van zwaar lichamelijk letsel tengevolge van roekeloos rijden; aanrijding Hoeverweg 18 Dec. jl.) eisch f150; uitspraak 1 f 180 subs. 60 dagen hechtenis. L. H. C. S., directeur Zulvelfabc. Hoorn, een voudige mishandeling; eisch f35 of 16 dagen; uitspraak cenfoi m. Simon T. Hooier beroep vonnis kantonrech ter te Hoorn; eisch f 10 bevestiging vonnis kantonrechter; uitspraak conform. KI. N„ Den Haag, Willem Br., Amsterdam. P. Kn.; Th. J. O., Den Haag en L. M., Am sterdam. hazardspel te Behagen; elsch tegen de twee eersten reap, f300 of 60 dg. en f 75 of 35 dg.; uitspraak; vrijgesproken. Elsch tegen de andere drie vrijspraak: ult-^ spraak conform. Adr. Nlc. v. d. W., taxl-chauffe] hooger beroep vonnis kani yens niet voldoende nis bevestigd; uil Relnler_K»»r'ï wordt gauw bleek, begint spoedig te beven want dat zijn de gewoonste houdingen van het lichaam In toorn. En dit alles geschiedt ook. wanneer het kind zelf niet driftig behandeld wordt, doch slechts telkens deze driftigheid tiet Wanneer het kind steeds angst om zich heen ziet, wordt het self ook angstig; ook daar gaat het lichaam naar staan. Het lichaam ver andert Inderdaad, maar ook de tiel verandert: lichaam en ziel zijn buitengewoon innig met elkaar vergroeid. Wanneer het kind ouder wordt, moet het met dit angstig of toornig veranderd lichaam het leven door: net heeff1 zijn rust, zijn kalmte verloren. Het kind heeft dan veel door te maken, om tot zelfbeheer- schlng en rustige kracht te komen. Zoo machtig is de invloed van de tiel op het lichaam. Het staat trouwens in het Evangelie met duidelijke woorden: „Als uw oog eenvou dig is. Ml uw geheele lichaam lichtend zijn. Als uw oog boos is. Ml heel uw lichaam duis ter rijn» (Matt. VI 33-33). De uitdrukking van het oog is immers de innerlijkste gedachte van den mensch; daar door wordt sün geheele lichaam .veranderd Niet iedereen bemerkt dat duidelijk, maar voor al sommige heiligen hadden daarvoor een uiterst scherp waarnemingsvermogen Ook mij is iemand bekend, die voor dece duisternis, ■oowel als voor de helderheid van het lichaam een duidelijk waarnemingsvermogen berit. Voor de tegenwoordige wetenschap U dit in t' ge heel niet vreemd. Dr. TH. H. SCHUCHTING. of iets beters denken. In de gewone dingen van het leven moeten wij ons zelve harden; In verleidingen. dA voorstellingen, die ons kunnen verleiden, raadt dé Kerk ons aan, te vluchten, d.wz aan iets beters te denken. Dit vluchten beteekent dan ook tegelijkertijd een harding, want door aan iets beten te denken, wordt onze ziel zoo gesterkt, dat de zelfde onwillekeurige voorstellingen, die vroeger vat op ons hadden, dit later niet meer hebben. Maar met kinderen is het anders. Om het eens oneerbiedig te zeggen, deze gelijken veel meer op konijntjes In het laboratorium. Zij kunnen niet vluchten, zij kunnen rich niet tegen de voorstellingen te weer stellen; s|j zijn aan den invloed van hun omgeving, in den letterlijken zin. van het woord bloot gesteld ZU reageeren daarop, als zij wat ouder zijn, half bewust, en in het begin onbewust. Als een kind b.v. toornigheid en drift om zich heen ziet, gaat het onwillekeurig, onbewust, deze houding van lichaam en ziel aannemen, want de imitatlezucht is een menscheliJke eigen schap; hóe minder onafhankelijk onse geest Is, des te meer Imiteeren wi). Ziel en Uchaaam van het kind gaan vanzelf naar 7J0 uur voor overl- 10 uur ^o^de Parochie, 3 uur Lof met LUdenamedi- maandag familie. DINSDAG voor Reinilde Wlering—Ruiter. WOENSDAG W uur ges. JaargetUfle voor Fe- uur Lo« eere <Hn den H. Jozef met Rozenhoedje. Donderdag voor Pieter Schaper en overl. lamme. VRIJDAG voor Petrus Kamp, 7 uur oefe- H Krulswe« met vertering van de relikwie. to het A<n- Sestlcht weinig of geen baten op. terwijl bet inea—n- bedrUf sterk den invloed ondervond van de concurrentie door de Staatsbedrijven, die wel iswaar groote faciliteiten verleemn,’ doch de koeten daarvan op de gemeenschap verhalen. Alleen de elfectenzaken hielden rieh, on danks het ontbreken van de In het voorafgaan de jaar veelvuldig voorkomende conversies, vrij goed, zoodat het resultaat niet veel verschilt' van dat van 1934. Hoewel de rentestandaard. tengevolge van de vlucht uit den gulden, enkele maanden zeer hoog was. wijst onze Interestrekening een lager eindbedrag aan. deels tengevolge van de ver mindering der uitstaande credleten en van de toegestane rente-rsductie. doch hoofdzakeigk tengevolge van de meerdere gereserveerde rente. De onzekerheid, zoowel ten aanzien van de prijzen der vaste goederen als van de rentabi liteit der bedrijven, belde tegenwoordig in groo te mate afhankelijk van overheidsmaatregelen, waaraan toch een tUdeltjk karakter moet wor den toegeschreven, geeft ons aanleiding tot b|j- sondjre voorzichtigheid. Hoezeer wjj het ook betreuren, dat de lange reeks van jaren, waarover dividend werd uitge keerd, wordt onderbroken, meenen wtj dat dit thans zeker de veiligste en ook in het belang van alle geïnteresseerden de meest gewensehte handelwijze is. Wij sluiten ons daardoor geheel aan bij den gedachtengang der meeste Hypo- teekbanken. die, de uiterste voorzichtigheid in acht nemend, eveneens besloten de gemaakte winsten geheel te reserveeren. De bruto-winst bedraagt ƒ8743839; af: on kosten en salarissen f 40.508.61. zoodat netto resteert ƒ36.738.78, die. sooals reeds vermeld, na afschrijving van ƒ3000.op gebouwen, wordt voorgesteld toe te voegen aan de Deba te uren-Re serve. De derde sociale avond van de Contact commissie. gisteravond in het Gulden Vlies ge houden, was goed bezocht. Na opening met den Chr. groet heette dr. R. Bromberg allen, sneclaal Rector Bots én de dames Engelman on Van Beek hartelijk welkom. Spr. was er van overtuigd, dat met dezen bekenden roreker over een onderwerp, dat ons allen zoo na aan het hart ligt en met de seer gewaardeerde muzikale opluistering van genoemde dames, die snr. reeds by voorbaat dank bracht, deae derde sociale avond uitstekend zou slagen. Mevr. C. A. Engelman song begeleiding van mevr. dr. A. v elden, ja waarschijnlijk nooit, te de nauwe «amanhang van ziel en lichaam zoo duidelijk aangetoond als in de reeds be roemde proeven van Metalnikoff. Deae heeft b|j zijn proeven gebruik gemaakt van do resuh taten van Pawlow. toen deze de z.g. gecondi^ tionneerde reflexen bestudeerde. Een reflex noe men wij een onwillekeurige steeds aanwezige reactie op een of anderen prikkel. Wanneer wij een hapje behoorlijk voedsel in den mond ne men. beginnen automatisch de speekselklieren speeksel af te zonderen, zoodat de vertering van het voedsel kan beginnen. Dat te dus een reflex. Dat zelfde gebeurt ook reeds, indien w|j iets lekkers zien: het water loopt ons over de tanden; d.wz. de speekselklieren werken dan al. vóórdat het voedsel in den mond komt. Wsnneer men de saak van den buitenkant be kijkt. aan gaan dus op een gezichtsindruk, b.v. op het gezicht van een goeden biefstuk de speekselklieren al aan het werk. Pawlow heeft deze zaak nu jaren lang bij honden bestudeerd en wel speciaal de afzondering van het maag sap. H|j liet b.v. weken lang, wanneer een hond werd gevoerd, één bepaalden toon op een mu ziekinstrument weerklinken. Na eenigen tijd begonnen de honden dan, alleen op het nooren van dien toon, zonder dat er voedsel in de nabijheid was, maagsap af te zonderen Dit is dus geen natuurlijke reflex meer, maar een re flex, die door bepaalde omstandigheden of con dities te gekweekt, en heet daarom gecondltlon- neerde reflex. Nu waren de proeveh van Paw low wel te waar seer geniaal, maar achteraf bekeken zeggen w|j toch, dat dergeltjke dingen eigenlijk toch al bij de menschen bekend wa- -ren. al waren zij niet wetenschappelijk bestu deerd en met in wetenschappelijke termen uitgedrukt. Maar de proeven van Metalnikoff hij werkte aan het Instltut Pasteur toonden aan. dat deae gecondltlonneerde reflexen ook bestonden od gebieden, waar men ze in 1 geheel met verwachtte. Hij spoot bij konijnen een ge steriliseerd bacteriBnhoudend vocht (de bac teriën waren dus dood) in de buikholte. Daar op ontstaat dan in de buikholte van bet diertje een vochtafscheiding een exsudaat. Dat is heel gewoon. Maar nu deed Metalnikoff bij iedere inspuiting een bepaalden toon op een trompet weerklinken. HU deed dit 30 A 40 malen achter- r de te biechten van Mfp van het H. Vandaag feest van den H. Joannes de Deo. 730 uur H. Mis voor Margaretha Wenker; 10 uur voor de parochie. In de week de HSL Missen Dinsdag en Vrij dag om 8 uur. WOENSDAG, zesde Woensdag voor het feest van den H. Joeef. DONDERDAG, feest van den H. Gregorius den Grooten. ZATERDAG gelegenheid om te biechten van 8—8 uur; om half 8 Lof. DONDERDAG 8 uur C. Agenant en overle dene familie. VRIJDAG 8 uur P. Hoogenboom Krui) er. ZATERDAG gelegenheid om 5—8 uur; om half 8 Lof ter ZONDAG de H.H. Missen te 730 en 10 uur de Hoogmis; geen Vespers; *s avonds 7 uur Lof met Lijdensmeditatie. Onder de H.H. Missen collecte voor den 8t. Pieterspenning. ZATERDAG gelegenheid om te biechten om 5, 6, 7 en 8 uur. ZONDAG om half 7 Communie-ultreiken De H. H Mtesen om 7 uur en half 10 de Hoogmis. Te 1 uur Congregatie en te 3 uur Lof met Lijdensmeditatie. 7 uur H. Mis voor de parochie; half 10 voor Anna Karsten en Maria Swarthoed. Beden de mis: Reminiscere en bet Evangelie volgens Mattheus: Over de verheerUiking van Christus. Na de Vespers is de bibliotheek geopend. MAANDAG feest van de H. Pranclsca Ro mans. In de week zijn de HH. Missen op Dinsdag. Donderdag en Vrijdag in de kerk te 7 uur, in de kajlel om 8 uur. De overige dagen te de H. Mis in de kerk cm 8 uur. 'WOENSDAG, de sesde Woensdag voor het feest van den H. Joeef. DONDERDAGavond Mariacongregatle in de kapel VRIJDAGavond 7 uur oefening van den H. Kruisweg. ZATERDAG gelegenheid om te biechten om I, 6, 7 en 8 uur. KERK VAN MARIA, STERRE DER ZEE ZONDAG 8 Maart: 3e Zondag v. d. Vasten. Te 730 uur stille H. Mis en te 10 uur de Hoog mis, waaronder Lijdensmeditatie. Te 6 uur Lof. In de week: H. Mis te 730 uur, op Maandag, Donderdag en Vrijdag. DINSDAG te 7.30 uur: Kruiswegoefening, waarna zangrepetltie. DONDERDAG te 13 uur: biechten voor de meisjes. VRIJDAG algem. H. Communie der kinderen. ZATERDAG van 7—8 uur: Biechtgelegen heid. Katechismusles: le klas: lesje 4 en 5. 3e en 3e klas: vraag 88—91. 4e, Se 6e en Te klas: vraag 306—317. moderne jonge menschen in lachen uitbarsten, omdat ze in de étalage van een boekwinkel ’n boek zien over het ..Heilig Huwelijk”, dan tee- kent dat de mentaliteit van den modernen mensch, van den materialist, die in het huwe lijk niets heiligs kan rien. Met. Godsdienst Is het gezinsleven nauw ver want; de gebruiken in het christelijk gesin zjjn godsdienstige gebruiken. Ons gezinsleven zal het laatste bolwerk zijn, waartegen het materialisme te pletter zal loo- pn, als het geestelijk en sedelljk bewustzijn In net gezin weer sterk wordt en de christelijke geest erin weer wordt hersteld. Het christendom heeft het gesin vernieuwd' het geslnsleven moet zijn Goddelijk karakter weer bewust worden en naar buiten uitleven door de christelijke gezinsgebruiken. ZONDAG 730 tot zekere* intentie. 10 uur pa rochie. maandag Elis. Huyaman—V. d. Nes vanwege de Br. v. Ged. Aanbidding DINSDAG Magdalena Hootfschuur—Lange. WOENSDAG Renee v. d. Wardt geb. Koeboit IXJNDERDAG Catharina Wilhelmina Pelk— Meijer. VRIJDAG Uit dankbaarheid. ZATERDAG overl. armen van de parochie. Zondag 730 Dirk Blnneldam en Geertje Groot. 10 uur parochie. HEDEN tweede Zondag van de Vasten. Onder de HJf. Missen schaalcoüecte v. d. St. Pieters penning. Alle parochianen die hun eerste H. Coihmunie gedaan hebben behooren hiervoor per jaar minstens 13 cents te offeren. Na de Vroegmis algemeene H. Communie voor de leden van de Jongenscongregatle en van P. MX. Ax Zondag na de Vroegmis algemeene H. Communie voor de leden van de meisjescongre gatie. Hedenmiddag 3.15 Catechismus en om 7 uur Lof met Lijdensmeditatie (Adore Te, cratie, Miserere oratie, meditatie, 3 maal paree Domlne, paree populo tuo met vers en oratie. Ave Regina Ooelorum, Tantum ergo). MAANDAG-avond 7 uur Jongenscongregatle. DINSDAG as. begint de noveen ter eere van den H. Jozef. WOENSDAG 6de van de 7 Woensdagen ter sere van den H. Joseph, ’s avonds 7 uur 8t. Jo- seflof met daarna meisjescongregatie. DONDERDAG-avond 7 uur H. Sacramentslof. VRIJDAG-morgen algemeene H. Communie voor de schoolkinderen, en ’s avonds 7 uur oefe- nlng van den Kruisweg. Zaterdag biechthooren van 35 uur en van 630 tot 8 uur. HEDEN 3de Zondag van de Vasten. De H. Communie wordt uitgereikt om 6,48, onder de H. Mis van 730 en om 9 uur. Om 10 uur de Hoogmis. 2 uur Derde Orde. Onder de H.H. Mtesen overweging van het Lijden des Heeren. WOENSDAG 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph. Lied 73. Na het Lof Maria-Congregatie - - w - VRIJDAG 7 uur oefening van den H. Kruis* weg. Dagelijks biechthooren van 78 uur Zteter- d“S 1145 voor de schoolkinderen, verder 3—5 ZONDAG as. schaalcoüecte voor het werk v. en~?^Lyur' ZONDAG-8 Maart 730 voor Cornells Mans handen. 10 parochie. MAANDAG 8 uur jaardlenst Elisabeth Tromp. DINSDAG 8 uur Dirk Konlng. WOENSDAG 8 uur Martftje Paauw en overt fam. van Diepen. DONDERDAG 8 w. d. Adriana GrootKlaver. VRIJDAG 8 uur Gerrit van Diepen. ZATERDAG 8 m. d. Theodorus Slljkerman en Maria Schouten. Zondag 7.30 Maria Sneek—Kar sten. 10 uur parochie. Dat goede vteschers niet alleen vtech vangen maar ook wel eens vtech weer laten zwemn en, wordt in aeze dagen w 1 bewezen door de Alk- maarsche vlsschersvereenlglng ,De Sportclub.” Door de leden van deze vereerlglng werd 'Maanc’ag en Dinsdag in de z.g. Oudorper kom met de netten ruim 900 pond vtech gevangen. Deze visch werd met den trootsten spoed naar de Schermer getransporteerd en in de wateren m van dezen ultgedlepten polder weer losgelaten, teg«novèrziïn"'ievensbron teneinde alzoo den vtechstand aldaar te ver beteren. Gisteren toog meri opnieuw met de netten er op uit en weer naar de zelfde Oudorper omge ving. Ditmaal werd de ringvaart langs den Huijgensdijk afgevtecht, hetgeen een resultaat opleverde, dat de stoutste verwachtingen over trof. Ook deze visch werd onmiddellijk overge poot in de Schenner. Op deze manier zal de Schermer binnen af- rienbaren tijd een paradijs worden voor de lief hebbers van de vischsport. ZONDAG half 8 H. Mis voor de parochie; 10 Uur de Hoogmis voor Klaas Schouten en Ma- HJtje Neefjes. MAANDAG (bij de Berw. Zusters) voor de ar- tuen der parochie; 8 uur in de kerk voor Alida Ammers. dinsdag 8 uur voor Pieter Schaper en Em- Betje Vriend. WOENSDAG 8 uur voor den edelachtb. heer «n mevr. O. Neefjes—Schaper. DONDISU3AG 8 uur voor Jan Groot en overl. fam. VRIJDAG 8 uur voor Petrus van Kaïgpenr^ ZATERDAG 8 uur voor den D Meijer. A* ZONDAG om half 8 voor de parochie; 10 B»r voor Petrus Kamp. De H. Communie wordt uitgereikt na de H "le en ook om 9 uur. Heden geen Vespers, maar Zondagavond om 7 B» Lof en Lijdensmeditatie met schaalcoüecte. Na de Hoogmis en om half 3 gelegenheid bceken ruilen in de bibliotheek. VRijDAG-evond 7 uur oefening van den H kruisweg. ZATERDAG gelegenheid om te biechten van en van $—8 uur. In het tweede gedeelte van rijn rede ontwik kelde rector Bots de gedachte van Chesterton die zei, dat op den heiligen driehoek van het gezin vader en moeder en kind de - - - - - mystieke spiegel te gelegd, waardoor het gezin driftigheid ataan; het kind wordt prikkelbaar. de heilige familie werd van kind, moeder en vader; het christendom gaf dit element aan het huwelijk, dat te van bovennatuurlijk. God delijk karakter. St. Paulus zei het, dat de man het hoofd der vrouw te. zooals Christus het Hoofd der Kerk en de man zijn vrouw moet liefhebben als Christus de Kerk. Dat te niet alleen een gelij- kente, maar een voortzetting van die geheim zinnige verhouding die bestond tusschen Chris tus en zjjn Kerk. i Zfln wij, Katholieken, ons bewust van die heiligheid, van die Goddelijke aending van het Het huwelijksleven is de voortzetting leven der Kerk. De priester zegent het nieuwe huis, met het teeken des kruises, met het wijwater en de ouden- z|jn de priesters; hun kruisje op hét voorhoofd hunner kinderen geeft aegen aaan hun rieten. Die priesterlijke taak moet worden uitgeoefend in de gebruiken van het gezin. Met de Madonna op de hoeken der straten verdwenen door de reformatie de christelijke gerinagebruiken naar bufen. De priesterlijke gestalte van de ouders geeft hen dat sedelijke overwicht, dat ze noodlg heb ben als hun kinderen grooter worden. We hebben een machtigen overvloed van ster ke middelen, om den geest in ons verin te kerstenen; de feesten van het kerkeljjk jaar met hun Mturgiache gebruiken, bet Kerstfeest tnz. rijn gelegenheden, «n dien cbrlstelijktf-. geeft in het gezin te brengen, beter dan pree- ZATERDAG 8 uur Maartje Tesselagr en Si mon Kok. De gebeden worden verzocht voor Petrus Hoogenboom. die in den Heer te overleden. ZONDAG 730 overledene famine Bruin- Jong: 10 uur parochie; 830 Lijdensmeditatie. MAANDAG 8 uur Agatha Jans. DINSDAG 8 uur Nic. Koemeester en Afra Thkken. WOENSDAG Anna Zut hutevr. Stoop en overledene kinderen. ken en scholen het doen kunnen; daar wint de ouder de onweerstaanbare macht over zijn kind, dat nooit de herinnering aan zoo’n pries- ter-ouder aal vertleeen. Alles wijst er op. dat in de toekomst de gods dienst meer zal afhangen van het initiatief en ieders eigen overtuiging. We voeden onze kin deren allereerst op tot karakters, om ben in staat te stellen later offers te brengen. Katbo- Uek-sijn is baast niet bestaanbaar zonder bet brengen van economische offers. Von KeUeter zegt; er zal een tijd komen, waarin het gesin de geheele taak van den pries ter sal moeten overnemen, om de Kerk in stand te houden. Die tijd nadert en daarom moeten we strij den voor het christelijk karakter van bet ge zin. We moeten er alles op setten, om bet m- slnsleven dat karakter te geven van chrtetellJLe offerüefde. We moeten onze gebruiken en ons^fniselljk leven zoo inrichten, dat Christus zich dav vei lig voelt. (Applaus). Dr. Bromberg bracht rector Bots en mevr. Engelman hartelijk dank voor bet goede- werk voor de C. C. verricht. Spr. onderstreepte nog eens de actueels woorden van rector Bots en wees er op indien de ouders de taak van den priester niet overnemen, er gevaar dreigt voor onze zielen en die van onze kinderen. Daarom moet bet katholieke gezinsleven weer opbloeien m godsdienstige beleving en moeten we trach ten te redden wat mede door onze schuld is verloren gegaan. Spr beval daarom de lezing aan van door den R. K. Volksbond op dezen avond spreide brochure. Hierna sloot spr. met gebed. Het bestuur van het Genootschap van den Stillen Omgang verzoekt ons het volgende mede te deelen: Dese begon met te wijzen op de beteekenis van het gezinsleven in dezen tijd, die dringend eischt. dat bet wezen en het Innerlijke karak ter van het gezin naar bulten tot ultMig komt: spr. wilde wijsen op het gesin. gezien in de worsteling van deze tijden. Spreker schetste z*n beeld van de hedendaag- sche wereld van Rusland, Mexico. Amerika, Japen, China, en ons eigen Europa, waar het bolsjewisme openlijk of heimelijk leeft. Spr. Wijst op het Spanje van de laatste dagen en noemt de wereld er een van het materialisme; bet to niet louter agitatie, het is strijd. Spanje leert met zijn laksheid, dat de kinderen der duisternis slimmer zijn dan de kinderen des lichts. ^iaterialteme beteekent. geloof in t geweld, moeten nu bidden: God leer ons onsen tijd kennen I Het Rijk van Lenin en dat van Hitler te ’n rijk van terreur, van materialisme Het moderne materialisme eischt niet slechts uiterljjke on derwerping. maar ook de ziel, de overtuiging van heel de samenleving. De strijd van het materialisme gaat natuur lijk tegen *n party. Wie te die tegenpartij? A M. Kloet. Oudegracht^279 en J. A. Netten Laten we ons daarin niet vergissen. Socialisme, kapitalisme, nationalisme en communisme en al die andere partyen h*oben meer overeenkomsten dan tegenstellingen. De tegenpartij is het Katholicisme en Kerk te zich daarvan bewust. Zelfs Lenin was er rich van bewust, dat als by den eindstrijd twee groepen tegenover el kaar zouden komen te staan, dat zouden rijn: het materialisme en het katholicisme. Alleen de groote, zedeiyke kracht van de Kerk vreesde Lenin Terecht roept de Paus de katholieken dan ook op tot katholieke actie. De werkeiykheld komt nader en misschien zal dit geslacht den eindstrijd nog beleven. Dc strijd gaat tegen de Kerk. dus ook tegen het gezin. De hedendaagache mensch staat vijandig --hy lacht over het gezin; ook in onae kringen wordt er nog over gelachen. De theorie *van de vrije liefde is niet alleen de leer van gedegenereerde t,r zooals de beide Wlbauta. het is de leer van heel aan een. dus b.v. telkens met een tusschenpoos van twee weken; telkens een inspuiting, vergezeld van een trompetstoot. Na zooveel malen waren dan de konynen „geoefend” en hy zag het merkwaardige gebeuren, dat nu door den trom petstoot alleen, zonder de inspuiting, ook een vochtafscheiding rich voordeed in de buik holte van het konijn. Het zenuwstelsel oefent dus ook invloed uit op allerlei processen, waarvan men dit niet zou vermoeden, wy kun nen dus veilig veronderstellen, dat de toestand van ons zenuwstelsel van belang te voor bet Verloop van riekten. Nu zal men zéggen; een konyn heeft geen ziel. Dat Is waar, maar by den mensch te het zenuwstelsel, en daarmee bedoel ik hier de her senen, noodzakeiyk .voor de werking van de tiel. wy voelen niet met onze handen, maar met de hersenen; wy proeven niet met de tong, maar met de hersenen; wy loopen niet met onze beenen. maar wy loopen met onze hersenen. Dit te tenminste in het algemeen waar. De Invloed van de hersenen, of liever van de tiel vla de hersenen, of nog beter: de invloed van voorstellingen op het lichaam is geweldig. Men brengt b.v. iemand in hypnose, en maakt hem boos. Tegeiykertyd wordt hy met Röntgenstralen onderzocht, zyn maag trekt zich precies zoo samen, alsof hy een maagkatarrh had. Dat kan men tien. Ja, als wy ons boos maken, raakt de maag in de war en wil geen maagsap meer afscheiden. Fritz Reuter schreef in rijn beroemde boek ..Het boerenleven” dan ook van den ouden Brkzig dat deze zich graag kwaad maakte na het eten, dat bekwam hem heel goed; maar vóór het eten, dat bedierf zyn maag. Zelfs de nieren gehoorzamen aan voorstellin gen, althans in hypnose. Aan iemand, die in hypnose was gebracht, werd gesuggereerd, dat hy een beetje water dronk. Hy kreeg echter geen druppel, maar scheidde wel een kalven liter urine meer af. Het gelukt zelfs by sommige individuen in hypnose, om hen door suggestie een roodheid van de huid en een blaas daarop te doen verschynen. Ik moet er echter ult- drukkeiyk aan toevoegen, dat de hier bedoelde individuen eigeniyk overgevoelig, men kan wel zeggen riekelyk gevoelig waren. Maar dat alles neemt niet weg, dat men daaruit over een bepaalde periode in het men- •cbenleven toch een groote les kan trekken M> wel voor den klnderleeftyd. Ouderen, en vooral volwassenen, kunnen zich op minstens drie manieren aan den Invloed van allerlei voorstellingen onttrekken. Iemand, die naast een slager woont en geen bloed kan zien, kar. ten eerete rich verwyderen. ten tweede rich verzetten tegen den Invloed, dus zich harden en ten derde afletdlns zoeken, aan iets anders ZONDAG 8 Maart, 3e Zondag v. d. Vasten. De H. Missen* zyn; half 7, half 8 de Hoogmis en 10 uur, 11 uur katechtemus, 7 uur Lot en Lij densmeditatie. WOENSDAG 6e Woensdag ter voorbereiding op het 8t. Josephfeest Des avonds 7 uur lof ter eere van St. Joseph met litanie. DONDETtDAG des avonds 7 uur: Maria- congregatie voor de jongens van 1735 jaar. VRIJDAG des avonds 7 uur Kruiswegoefe ning. ZATERDAG van half 3half 4 en van 68 uur gelegenheid om te biechten. wordt de over het afgeloopen jaar be- netto- winst ad f 98.735 na afschrijving van f 3000 op gebouwen aan de debiteuren-re- serve toe te voegen. De algemeene toestand in de streek, waarin de Bankinstelling werkt, is beslist ongunstig, heeft zelfs aanleiding gegeven tot het creëert n van een bijzonderen ertetesteun aan den land bouw van Regeeringswegeop dien grond reeds gebiedt de voorzichtigheid de positie van de Bank zoo sterk mogelyk te houden en de mid delen in het bedryf te ls<en. Bovendien te in de cyfers van het bankbe drijf self de invloed dier ongunstige omstandig heden reeds te coMtateeren door een verlaging van het winstcijfer, vergeleken by dat van het vorig jaar. wat tot meerdere voorzichtigheid maant. Commissarissen vertrouwen, dat het gerecht vaardigd verlangen van de aandeelhouders naar een soiled beleid, waarby zy meer ge baat zjjn dan by de uitkeering van een laag dividend, ren over de teleurstelling in het mis sen van een uitkeering zal hoen helpen. Na den slechten, toestand van ons gewest te hebben geschetst, vervolgt de directie; Dat onder deae omstandigheden ook onze zaken verder Inkrompen, en wy ons groote ge reserveerdheid oplegden by het verieenen van nieuwe credleten. spreekt van zelf. De buttenlandsche handel, voorheen ook voor typen, ons hidireet een bron van inkomsten, leverde de moderne wereld, die de huwelijkstrouw klaagt als openbare onaedeiykheid. In Rusland had bet gezin zyn bestaansrecht verloren; thans, na 16 jaar, ziet Stalin zich gedwongen het gezin In zyn eer te herstellen, ondanks de verbijsterende communistische theorieën. In het gezin zullen ten laatste de heilige schatten van ons geloofsleven verborgen moe ten worden, als ae nergens anders meer veilig zijn. Materialisme en gezinsleven zijn niet te com bineer en. Het gezfri is in de sfeer van het ma terialisme onbestaanbaar. Het materialisme is: naar zich toe halen, roofbouw plegen op de aarde en het leven, en men ziet de resultaten. In het gezin te het geven en nog eens geven Het oer-heldendom was stukken beter dan het moderne heidendom. De oude helden zag de werkeiyke beteekenls van het leven niet In zelfzucht, maar in overgave en zoo zag hy ook het £uweiyk, zooals blijkt uit de legende van de huweiykstrouw van Philemon en Baucte, die niets anders verlangden op bun ouden dag dan immer by elkaar te biyven. En hoe is de moderne mentaliteit? Als twee

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 11