z
Christelijke gebruiken in het gezin
Uit Alkmaar
Medische Kroniek
4/üh teven..
Rector J. F. A. Bots voor de
Sociale Actie
WOGNUM
DE WEERE
T ZAND
Rede rector Bot»
DE RIJP
N.V. NOORDER BANK
Geen dividend over 1935
ARR. RECHTBANK ALKMAAR
WIERINGERMEER
VENHUIZEN
Uitspraken
MIDDENMEER
WESTER-BLOKKER
DE STILLE OMGANG
ZUIDERMEER
WESTER-ZWAAGDIJK
Crute-
Ziel en lichaam
WAARLAND
BURGERLIJKE STAND
WESTWOUD
hangt van öw remmen af!
ZATERDAG 7 MAART HEROPENING
vmBROUWER’S meubel, tapijt- en beddenmagazijn
LAAT
Hun leven ea het ewe
evennerl - kan mlaschi**
morgen al behouden blij-
ven dank rij uw ramman I
VISCH VANGEN EN WEER
LOSLATEN
Meervoudige strafkamer
Zitting van 3 Maart
tegenover de R.K, Kerk
H'y hopen door vakkundige en teeele bediening het vertrouwen
wederom waardig te worden, dat wij in onze vorige zaak zoo
ruimschoots gehad hebben. Ziet onze openings-etalages.
Eigen werk met garantie.
VRfJDAG 6 MAART 1936
yAROCHIE VAN DE H. MARIA MAGDALENA
voor Alida Ammers en overt.
voor EUa. Krynsen—Schipper.
d. retraiten in het Bisdom Haarlem.
en
de
Fr.
voor
10 uur
er en
dank-
i.
Alt.
Groote
Jan
van
Anna
en
der
rindt
Hikt,
one
van het
teeken des kruises, met het wijwater
rïwstoor
!D-
weid
of
van
eed»
ons
l in
de'
ver-
jok uw
l Ml U
looren.
sa be th
rbei-
chen
MJ
loofd
Ven-
aak.
t als
n de
hem
Verschenen la het jaarverslag over 1935 van
de N. V. Noorder Bank te Alkmaar. Voorge
stel
verwar-
schryft
Kennemerstraatweg 435 Helloo.
Nadere bijzonderheden over het programma
volgen.
13—13:
ipoed".
twist
«tjn:
wlen
leven
>boek
In de
aken,
wen;
rijn
tanks
Maria-
te 8a-
devo-
■h nog
jn moe-
sld door
verlaten,
i dubbel
en een-
ele ver
trekking
ou zijn,
anderen
«iemand
deuren
>m hulp
zij zou
list om-
1U meer
verloren
zijn en
in het
schull-
illen en
n verre
ril self
ZOU zij
et geen
st haar
voordat
ik toch
ar ver
dediger,
poütie-
naam
Ier van
lij toch
loen en
nnis te
n putte
verklel-
djn ver
ken op
I dacht
:ht. En
t moe-
r ieder
den in
0 uur.
1. 7.15,
jdens-
der
i nog
jpna-
st eb
■gaan
tvoe-
hi er
t be-
i ooit
En
aan-
iheid
de be-
isschen
maken
en tot
suerus.
i 1M
daarna, met
Beek. Heiden-
röslein van F.. Schubert, "nAria uit Acts und
Galathee van Hlndel en Wiegelied van B. Filet,
waarbij zij een aandachtlg gehoor vind en
waarvoor beide dames met een dankbaar en
hartelijk applaus beloond werden.
ZONDAG half 8 H. Mis voor Nico Koomen.
kgnes Kipshagen en Agatha Groot: half 10 voor
de parochie; half 2 Congregatie voor de jon
gens; half 3 Lof. Na het Lof gelegenheid boeken
te wisselen in de bibliotheek.
In de week om half 8 de H. Mis.
WOENSDAG-avond om kwart over T Lof ter
eere van den H Jozef.
VRIJDAG in de morgenuren biechthooren
voor de kinderen; 's avonds om half 8 Lof en
Lijdensmeditatie, te houden door den zeereerw
heer pastoor Th. Taman uit Heerhugowaard.
ZATERDAG de H. Mis in de kapel en te kwart
vóór 8 gemeenschappelijke H. Communie der
rchoolkinderen. Van 33 en van 6—7.15 uur
biechtgelegenheid, daarna Marla-Lof.
Deze week is het gebruik van vleeschspjjzen
geoorloofd, éénmaal per dag, behalve Vrijdag.
laar,
f 8 we-
ialen; elsch von-
OtSfi conform.
lond aan Zee. stroopertj.
Hooger^Cëroêp vonnis kantonrechter; elsch be
vestiging Van het vonnis f 35 of 80 dg.Uit
spraak f 15 of 15 dg.
ZONDAG half 8 H. Mis voor Paulus Nan en
overl. fam.; 10 uur voor de parochie; 3 uur
Vespers; 7 uur Lijdensmeditatie.
MAANDAG 7 uur in t Gesticht voor overl.
herders der parochie; 8 uur voor P. Mooi).
DINSDAG 8 uur voor overl. echtgenoote
fam.
WOENSDAG 8 uur voor Jan Ruyter, Ud Broe
derschap Rozenkrans.
DONDERDAG 8 uur voor Jac. Koeman.
VRIJDAG 8 uur voor Th. Konijn, lid R. K.
Vrouwenbond.
ZATERDAG 8 uur voor S. Koopman, lid Broe
derschap Rozenkrans. -
ZONDAG half 8 voor Cornelia KonijnSoet;
10 uur voor de parochie.
ztrtoen.
nnlng-
Joeef.
Een 18 voor rekenen!
Robbie, hoe dikwijls heb je al ge
zegd, dat je niet op die muur mag klau
teren?
Elfmaal^ moeder.
ZONDAG 8 Maart; 3e Zondag v. d. vatten
H. Mis te 7.30 uur voor de overl. ouders Baten;
te 10 uur de Hoogmis waaronder Lijdensmedi
tatie. Te 6 uur: Lof op Middenmeer.
In de week: H. Mis te 7.30 uur, op Dinsdag,
Woensdag en Zaterdag.
DINSDAG te 13 uur: biechten voor de 3e, 3e
en 4e klas.
WOENSDAG algemeene H. Communie der
kinderen.
DONDERDAG te 7.30 uur: Kruiswegoefening
waarna sangrepetltle.
ZAT'IskDAG van 7—8 uur, biechtgelegenheid.
ZONDAG 15 Maart sal de H. Mis te 7.30 uur
zijn voor Jóhannes Remmeren, echtg. van Cor
nelia van Weezenbeek.
ZATERDAG gelegenheid cm te biechten, be
halve voor de kinderen, van 3—430 eh van 640
—8 uur. Om half 8 in de kapel Rosenhoedje «na.
ZONDAG de H.H Missen om half 8 en 10 uur
de Hoogmis; geen Vespers; 7 uur Lof met medi
tatie over het lijden van Jezus. Onder de H.H
Missen collecte voor den St. Pieterspenning
Half 8 H. Mis voor Gerrit Grooteman; 10 uur
tot zekere intentie. Des middags spreekuur aan
de pastorie. De bibliotheek is geopend Zaterdag
avond.
In de week de H.H. Missen te 7 en 8 uur, be
halve Dinsdag en Vrijdag, dan alleen om 8 uur.
MAANDAG, feest van de H. Pranclsca Roma
ns.
WOENSDAG, de sesde Woensdag voor het
feest- van den H. Josef; des avonds te 7 uur Lof
ter eere van den H. Joeef, daarna Maria-Con-
gregatie.
VRIJDAG-mlddag te kwart vóór 4 biechthoo
ren voor de schoolgaande kinderen, volgens
rooster; *s avonds T uur oefening van den H
Kruisweg met relikwie-vereering.
ZATERDAp-mlddag gelegenheid om te biech
ten van 34.30 en van 630—8 uur. Otn half 8
in de kapel Rosenhoedje.
DONDERDAG feest van den H. Gregorius den
Grooten, Paus en Kerkleeraar.
Ten einde tegemoet te komen San een door
velen geul ten wensch heeft bet bestuur besloten
de reis naar Amsterdam op 31 Maart u., ter
gelegenheid van den Stillen Omgang als proef
per autobussen te maken.
De voordeelen van deze wijss van vervoer rijn
tweeledig. Ten eerste zijn de reiskosten aan
merkelijk lager, en ten tweede brengen de
auto's ons tot voor de kerk; zoodoende is het
bezwaar van de lange wandeling van het sta
tion naar de kerk, en weer uit de kerk naar
het station opgeheven, en kunnen zelfs degenen,
die minder goed ter been zijn aan den Stillen
Omgang deelnemen.
Na het Lof, dat om half 1 in de kerk wordt
gehouden, volgt de Ommegang.
De prijs alles inbegrepen zal slechts fL—
bedragen.
Bovendien ia het onnoodig onkosten te ma
ken om zich te ontnuchteren, aangezien wi)
na afloop der H, Mis onmlddeliyk In de bij
de kerk wachtende auto’s stappen, die ons
binnen het uur, d-L ongeveer 5 uur in Alkmaar
terugbrengen.
Vertrek uit Alkmaar op Zaterdag 31 Maart
om 11.15 van af: 't Hofplein.
Plaatsbewijzen voor de auto’s, tevens toe-
vens toegangsbewijs tot de kerk vanaf heden
tot en met Donderdag 19 Maart verkrijgbaar
aan het bureau van het N. H. Dagblad, Hof
plein 8, en bij de Heeren C. Bots, Heerenstraat
ZONDAG half 8 Vroegmis; 9 uur uitreiken
der H. Communie; 10 uur Hoogmis. Collecte voor
den 8- Pieterspenning. 7 uur Meditatie door pa
ter Wlro Spruit, daarna kort Lof.
WOENSDAG 4 uur Catechismus voor de pi.
H. Communie; 7 uur Lof ter eere van den H. Jo
zef met Rozenhoedje en Litanie.
VRIJDAG 7 uur oefening van den H. Kruis
weg-
ZATERDAG van 4—8 uur biechthooren.
-- eenmaal, behalve op Vrij-
Na de pauze, waarin mevr. Engelman weer
een drietal liederen zong, vervolgde rector Bots
zijn rede.
Geboren; Cornells Johannes Josef, soon van
Hendricus Bernardus Huybers en Maria Beste
men; Johannes Josef, soon van Klaas Rood en
Johanna Veronica Baars.
Geboren: Theodocus Hfenrlcus, soon van Theo-
door Hendrik Sterken en Eknerentia Anna Op
dam.
Geboren: Arie, soon van Abram Wayboer en
Grietje Elzer; Nlcolaas Petrus Cornells, soon
van Nlcolaas Petrus Cornells Erkamp en He
lena Marla Josephine Bierman.
Gehuwd: Jacob Oudea en Elisabeth Bare-
man.
Overleden: Albert Pool. 75 Jaar; Cornelia Ma
na Merens. 81 jaar; Lucia Agatha Berger, 11 j.
Overleden: Henriette Elisabeth Bilstein, geh.
met Hendrik van Apeldoorn, 48 jaar; Maarten
Vriesman. 62 jaar.
Overleden: Anna Tromp, geh. mot Simon
Jonker 38 jaar; Martina Catharina Abbo, twee
dagen.
Willem Gr., monteur, Esmond aan Zee (toe
brengen van zwaar lichamelijk letsel tengevolge
van roekeloos rijden; aanrijding Hoeverweg
18 Dec. jl.) eisch f150; uitspraak 1 f 180 subs.
60 dagen hechtenis.
L. H. C. S., directeur Zulvelfabc. Hoorn, een
voudige mishandeling; eisch f35 of 16 dagen;
uitspraak cenfoi m.
Simon T. Hooier beroep vonnis kantonrech
ter te Hoorn; eisch f 10 bevestiging vonnis
kantonrechter; uitspraak conform.
KI. N„ Den Haag, Willem Br., Amsterdam.
P. Kn.; Th. J. O., Den Haag en L. M., Am
sterdam. hazardspel te Behagen; elsch tegen de
twee eersten reap, f300 of 60 dg. en f 75 of
35 dg.; uitspraak; vrijgesproken.
Elsch tegen de andere drie vrijspraak: ult-^
spraak conform.
Adr. Nlc. v. d. W., taxl-chauffe]
hooger beroep vonnis kani
yens niet voldoende
nis bevestigd; uil
Relnler_K»»r'ï
wordt gauw bleek, begint spoedig te beven
want dat zijn de gewoonste houdingen van het
lichaam In toorn. En dit alles geschiedt ook.
wanneer het kind zelf niet driftig behandeld
wordt, doch slechts telkens deze driftigheid
tiet Wanneer het kind steeds angst om zich
heen ziet, wordt het self ook angstig; ook daar
gaat het lichaam naar staan. Het lichaam ver
andert Inderdaad, maar ook de tiel verandert:
lichaam en ziel zijn buitengewoon innig met
elkaar vergroeid. Wanneer het kind ouder
wordt, moet het met dit angstig of toornig
veranderd lichaam het leven door: net heeff1
zijn rust, zijn kalmte verloren. Het kind heeft
dan veel door te maken, om tot zelfbeheer-
schlng en rustige kracht te komen.
Zoo machtig is de invloed van de tiel op het
lichaam. Het staat trouwens in het Evangelie
met duidelijke woorden: „Als uw oog eenvou
dig is. Ml uw geheele lichaam lichtend zijn.
Als uw oog boos is. Ml heel uw lichaam duis
ter rijn» (Matt. VI 33-33).
De uitdrukking van het oog is immers de
innerlijkste gedachte van den mensch; daar
door wordt sün geheele lichaam .veranderd
Niet iedereen bemerkt dat duidelijk, maar voor
al sommige heiligen hadden daarvoor een
uiterst scherp waarnemingsvermogen Ook mij
is iemand bekend, die voor dece duisternis,
■oowel als voor de helderheid van het lichaam
een duidelijk waarnemingsvermogen berit. Voor
de tegenwoordige wetenschap U dit in t' ge
heel niet vreemd. Dr. TH. H. SCHUCHTING.
of iets beters denken. In de gewone dingen
van het leven moeten wij ons zelve harden;
In verleidingen. dA voorstellingen, die ons
kunnen verleiden, raadt dé Kerk ons aan, te
vluchten, d.wz aan iets beters te denken.
Dit vluchten beteekent dan ook tegelijkertijd
een harding, want door aan iets beten te
denken, wordt onze ziel zoo gesterkt, dat de
zelfde onwillekeurige voorstellingen, die vroeger
vat op ons hadden, dit later niet meer hebben.
Maar met kinderen is het anders. Om het
eens oneerbiedig te zeggen, deze gelijken veel
meer op konijntjes In het laboratorium. Zij
kunnen niet vluchten, zij kunnen rich niet
tegen de voorstellingen te weer stellen; s|j zijn
aan den invloed van hun omgeving, in den
letterlijken zin. van het woord bloot gesteld
ZU reageeren daarop, als zij wat ouder zijn,
half bewust, en in het begin onbewust. Als
een kind b.v. toornigheid en drift om zich heen
ziet, gaat het onwillekeurig, onbewust, deze
houding van lichaam en ziel aannemen, want
de imitatlezucht is een menscheliJke eigen
schap; hóe minder onafhankelijk onse
geest Is, des te meer Imiteeren wi). Ziel en
Uchaaam van het kind gaan vanzelf naar
7J0 uur voor overl- 10 uur
^o^de Parochie, 3 uur Lof met LUdenamedi-
maandag
familie.
DINSDAG voor Reinilde Wlering—Ruiter.
WOENSDAG W uur ges. JaargetUfle voor Fe-
uur Lo« eere <Hn den H.
Jozef met Rozenhoedje.
Donderdag voor Pieter Schaper en overl.
lamme.
VRIJDAG voor Petrus Kamp, 7 uur oefe-
H Krulswe« met vertering van
de relikwie.
to het A<n- Sestlcht
weinig of geen baten op. terwijl bet inea—n-
bedrUf sterk den invloed ondervond van de
concurrentie door de Staatsbedrijven, die wel
iswaar groote faciliteiten verleemn,’ doch de
koeten daarvan op de gemeenschap verhalen.
Alleen de elfectenzaken hielden rieh, on
danks het ontbreken van de In het voorafgaan
de jaar veelvuldig voorkomende conversies, vrij
goed, zoodat het resultaat niet veel verschilt'
van dat van 1934.
Hoewel de rentestandaard. tengevolge van de
vlucht uit den gulden, enkele maanden zeer
hoog was. wijst onze Interestrekening een lager
eindbedrag aan. deels tengevolge van de ver
mindering der uitstaande credleten en van de
toegestane rente-rsductie. doch hoofdzakeigk
tengevolge van de meerdere gereserveerde
rente.
De onzekerheid, zoowel ten aanzien van de
prijzen der vaste goederen als van de rentabi
liteit der bedrijven, belde tegenwoordig in groo
te mate afhankelijk van overheidsmaatregelen,
waaraan toch een tUdeltjk karakter moet wor
den toegeschreven, geeft ons aanleiding tot b|j-
sondjre voorzichtigheid.
Hoezeer wjj het ook betreuren, dat de lange
reeks van jaren, waarover dividend werd uitge
keerd, wordt onderbroken, meenen wtj dat dit
thans zeker de veiligste en ook in het belang
van alle geïnteresseerden de meest gewensehte
handelwijze is. Wij sluiten ons daardoor geheel
aan bij den gedachtengang der meeste Hypo-
teekbanken. die, de uiterste voorzichtigheid in
acht nemend, eveneens besloten de gemaakte
winsten geheel te reserveeren.
De bruto-winst bedraagt ƒ8743839; af: on
kosten en salarissen f 40.508.61. zoodat netto
resteert ƒ36.738.78, die. sooals reeds vermeld,
na afschrijving van ƒ3000.op gebouwen,
wordt voorgesteld toe te voegen aan de Deba
te uren-Re serve.
De derde sociale avond van de Contact
commissie. gisteravond in het Gulden Vlies ge
houden, was goed bezocht.
Na opening met den Chr. groet heette dr.
R. Bromberg allen, sneclaal Rector Bots én
de dames Engelman on Van Beek hartelijk
welkom. Spr. was er van overtuigd, dat met
dezen bekenden roreker over een onderwerp,
dat ons allen zoo na aan het hart ligt en met
de seer gewaardeerde muzikale opluistering van
genoemde dames, die snr. reeds by voorbaat
dank bracht, deae derde sociale avond
uitstekend zou slagen.
Mevr. C. A. Engelman song
begeleiding van mevr. dr. A. v
elden, ja waarschijnlijk nooit, te de nauwe
«amanhang van ziel en lichaam zoo
duidelijk aangetoond als in de reeds be
roemde proeven van Metalnikoff. Deae heeft
b|j zijn proeven gebruik gemaakt van do resuh
taten van Pawlow. toen deze de z.g. gecondi^
tionneerde reflexen bestudeerde. Een reflex noe
men wij een onwillekeurige steeds aanwezige
reactie op een of anderen prikkel. Wanneer wij
een hapje behoorlijk voedsel in den mond ne
men. beginnen automatisch de speekselklieren
speeksel af te zonderen, zoodat de vertering
van het voedsel kan beginnen. Dat te dus een
reflex. Dat zelfde gebeurt ook reeds, indien
w|j iets lekkers zien: het water loopt ons over
de tanden; d.wz. de speekselklieren werken
dan al. vóórdat het voedsel in den mond komt.
Wsnneer men de saak van den buitenkant be
kijkt. aan gaan dus op een gezichtsindruk, b.v.
op het gezicht van een goeden biefstuk de
speekselklieren al aan het werk. Pawlow heeft
deze zaak nu jaren lang bij honden bestudeerd
en wel speciaal de afzondering van het maag
sap. H|j liet b.v. weken lang, wanneer een hond
werd gevoerd, één bepaalden toon op een mu
ziekinstrument weerklinken. Na eenigen tijd
begonnen de honden dan, alleen op het nooren
van dien toon, zonder dat er voedsel in de
nabijheid was, maagsap af te zonderen Dit is
dus geen natuurlijke reflex meer, maar een re
flex, die door bepaalde omstandigheden of con
dities te gekweekt, en heet daarom gecondltlon-
neerde reflex. Nu waren de proeveh van Paw
low wel te waar seer geniaal, maar achteraf
bekeken zeggen w|j toch, dat dergeltjke dingen
eigenlijk toch al bij de menschen bekend wa-
-ren. al waren zij niet wetenschappelijk bestu
deerd en met in wetenschappelijke termen
uitgedrukt.
Maar de proeven van Metalnikoff hij
werkte aan het Instltut Pasteur toonden
aan. dat deae gecondltlonneerde reflexen ook
bestonden od gebieden, waar men ze in 1 geheel
met verwachtte. Hij spoot bij konijnen een ge
steriliseerd bacteriBnhoudend vocht (de bac
teriën waren dus dood) in de buikholte. Daar
op ontstaat dan in de buikholte van bet diertje
een vochtafscheiding een exsudaat. Dat is heel
gewoon. Maar nu deed Metalnikoff bij iedere
inspuiting een bepaalden toon op een trompet
weerklinken. HU deed dit 30 A 40 malen achter-
r de
te biechten van
Mfp van het H.
Vandaag feest van den H. Joannes de Deo.
730 uur H. Mis voor Margaretha Wenker;
10 uur voor de parochie.
In de week de HSL Missen Dinsdag en Vrij
dag om 8 uur.
WOENSDAG, zesde Woensdag voor het feest
van den H. Joeef.
DONDERDAG, feest van den H. Gregorius
den Grooten.
ZATERDAG gelegenheid om te biechten van
8—8 uur; om half 8 Lof.
DONDERDAG 8 uur C. Agenant en overle
dene familie.
VRIJDAG 8 uur P. Hoogenboom
Krui) er.
ZATERDAG gelegenheid om
5—8 uur; om half 8 Lof ter
ZONDAG de H.H. Missen te 730 en 10 uur
de Hoogmis; geen Vespers; *s avonds 7 uur Lof
met Lijdensmeditatie.
Onder de H.H. Missen collecte voor den 8t.
Pieterspenning.
ZATERDAG gelegenheid om te biechten om
5, 6, 7 en 8 uur.
ZONDAG om half 7 Communie-ultreiken De
H. H Mtesen om 7 uur en half 10 de Hoogmis.
Te 1 uur Congregatie en te 3 uur Lof met
Lijdensmeditatie.
7 uur H. Mis voor de parochie; half 10 voor
Anna Karsten en Maria Swarthoed.
Beden de mis: Reminiscere en bet Evangelie
volgens Mattheus: Over de verheerUiking van
Christus.
Na de Vespers is de bibliotheek geopend.
MAANDAG feest van de H. Pranclsca Ro
mans.
In de week zijn de HH. Missen op Dinsdag.
Donderdag en Vrijdag in de kerk te 7 uur, in
de kajlel om 8 uur.
De overige dagen te de H. Mis in de kerk
cm 8 uur.
'WOENSDAG, de sesde Woensdag voor het
feest van den H. Joeef.
DONDERDAGavond Mariacongregatle in de
kapel
VRIJDAGavond 7 uur oefening van den H.
Kruisweg.
ZATERDAG gelegenheid om te biechten om
I, 6, 7 en 8 uur.
KERK VAN MARIA, STERRE DER ZEE
ZONDAG 8 Maart: 3e Zondag v. d. Vasten.
Te 730 uur stille H. Mis en te 10 uur de Hoog
mis, waaronder Lijdensmeditatie. Te 6 uur Lof.
In de week: H. Mis te 730 uur, op Maandag,
Donderdag en Vrijdag.
DINSDAG te 7.30 uur: Kruiswegoefening,
waarna zangrepetltie.
DONDERDAG te 13 uur: biechten voor de
meisjes.
VRIJDAG algem. H. Communie der kinderen.
ZATERDAG van 7—8 uur: Biechtgelegen
heid.
Katechismusles: le klas: lesje 4 en 5.
3e en 3e klas: vraag 88—91.
4e, Se 6e en Te klas: vraag 306—317.
moderne jonge menschen in lachen uitbarsten,
omdat ze in de étalage van een boekwinkel ’n
boek zien over het ..Heilig Huwelijk”, dan tee-
kent dat de mentaliteit van den modernen
mensch, van den materialist, die in het huwe
lijk niets heiligs kan rien.
Met. Godsdienst Is het gezinsleven nauw ver
want; de gebruiken in het christelijk gesin zjjn
godsdienstige gebruiken.
Ons gezinsleven zal het laatste bolwerk zijn,
waartegen het materialisme te pletter zal loo-
pn, als het geestelijk en sedelljk bewustzijn In
net gezin weer sterk wordt en de christelijke
geest erin weer wordt hersteld.
Het christendom heeft het gesin vernieuwd'
het geslnsleven moet zijn Goddelijk karakter
weer bewust worden en naar buiten uitleven
door de christelijke gezinsgebruiken.
ZONDAG 730 tot zekere* intentie. 10 uur pa
rochie.
maandag Elis. Huyaman—V. d. Nes vanwege
de Br. v. Ged. Aanbidding
DINSDAG Magdalena Hootfschuur—Lange.
WOENSDAG Renee v. d. Wardt geb. Koeboit
IXJNDERDAG Catharina Wilhelmina Pelk—
Meijer.
VRIJDAG Uit dankbaarheid.
ZATERDAG overl. armen van de parochie.
Zondag 730 Dirk Blnneldam en Geertje
Groot. 10 uur parochie.
HEDEN tweede Zondag van de Vasten. Onder
de HJf. Missen schaalcoüecte v. d. St. Pieters
penning. Alle parochianen die hun eerste H.
Coihmunie gedaan hebben behooren hiervoor
per jaar minstens 13 cents te offeren.
Na de Vroegmis algemeene H. Communie voor
de leden van de Jongenscongregatle en van P.
MX.
Ax Zondag na de Vroegmis algemeene H.
Communie voor de leden van de meisjescongre
gatie. Hedenmiddag 3.15 Catechismus en om 7
uur Lof met Lijdensmeditatie (Adore Te,
cratie, Miserere oratie, meditatie, 3 maal paree
Domlne, paree populo tuo met vers en oratie. Ave
Regina Ooelorum, Tantum ergo).
MAANDAG-avond 7 uur Jongenscongregatle.
DINSDAG as. begint de noveen ter eere van
den H. Jozef.
WOENSDAG 6de van de 7 Woensdagen ter
sere van den H. Joseph, ’s avonds 7 uur 8t. Jo-
seflof met daarna meisjescongregatie.
DONDERDAG-avond 7 uur H. Sacramentslof.
VRIJDAG-morgen algemeene H. Communie
voor de schoolkinderen, en ’s avonds 7 uur oefe-
nlng van den Kruisweg.
Zaterdag biechthooren van 35 uur en van
630 tot 8 uur.
HEDEN 3de Zondag van de Vasten. De H.
Communie wordt uitgereikt om 6,48, onder de
H. Mis van 730 en om 9 uur. Om 10 uur de
Hoogmis. 2 uur Derde Orde. Onder de H.H.
Mtesen overweging van het Lijden des Heeren.
WOENSDAG 7 uur Lof ter eere van den H.
Joseph. Lied 73. Na het Lof Maria-Congregatie
- - w -
VRIJDAG 7 uur oefening van den H. Kruis*
weg.
Dagelijks biechthooren van 78 uur Zteter-
d“S 1145 voor de schoolkinderen, verder 3—5
ZONDAG as. schaalcoüecte voor het werk v. en~?^Lyur'
ZONDAG-8 Maart 730 voor Cornells Mans
handen. 10 parochie.
MAANDAG 8 uur jaardlenst Elisabeth Tromp.
DINSDAG 8 uur Dirk Konlng.
WOENSDAG 8 uur Martftje Paauw en overt
fam. van Diepen.
DONDERDAG 8 w. d. Adriana GrootKlaver.
VRIJDAG 8 uur Gerrit van Diepen.
ZATERDAG 8 m. d. Theodorus Slljkerman en
Maria Schouten. Zondag 7.30 Maria Sneek—Kar
sten. 10 uur parochie.
Dat goede vteschers niet alleen vtech vangen
maar ook wel eens vtech weer laten zwemn en,
wordt in aeze dagen w 1 bewezen door de Alk-
maarsche vlsschersvereenlglng ,De Sportclub.”
Door de leden van deze vereerlglng werd
'Maanc’ag en Dinsdag in de z.g. Oudorper kom
met de netten ruim 900 pond vtech gevangen.
Deze visch werd met den trootsten spoed naar
de Schermer getransporteerd en in de wateren m
van dezen ultgedlepten polder weer losgelaten, teg«novèrziïn"'ievensbron
teneinde alzoo den vtechstand aldaar te ver
beteren.
Gisteren toog meri opnieuw met de netten er
op uit en weer naar de zelfde Oudorper omge
ving. Ditmaal werd de ringvaart langs den
Huijgensdijk afgevtecht, hetgeen een resultaat
opleverde, dat de stoutste verwachtingen over
trof. Ook deze visch werd onmiddellijk overge
poot in de Schenner.
Op deze manier zal de Schermer binnen af-
rienbaren tijd een paradijs worden voor de lief
hebbers van de vischsport.
ZONDAG half 8 H. Mis voor de parochie; 10
Uur de Hoogmis voor Klaas Schouten en Ma-
HJtje Neefjes.
MAANDAG (bij de Berw. Zusters) voor de ar-
tuen der parochie; 8 uur in de kerk voor Alida
Ammers.
dinsdag 8 uur voor Pieter Schaper en Em-
Betje Vriend.
WOENSDAG 8 uur voor den edelachtb. heer
«n mevr. O. Neefjes—Schaper.
DONDISU3AG 8 uur voor Jan Groot en overl.
fam.
VRIJDAG 8 uur voor Petrus van Kaïgpenr^
ZATERDAG 8 uur voor den
D Meijer.
A* ZONDAG om half 8 voor de parochie; 10
B»r voor Petrus Kamp.
De H. Communie wordt uitgereikt na de H
"le en ook om 9 uur.
Heden geen Vespers, maar Zondagavond om 7
B» Lof en Lijdensmeditatie met schaalcoüecte.
Na de Hoogmis en om half 3 gelegenheid bceken
ruilen in de bibliotheek.
VRijDAG-evond 7 uur oefening van den H
kruisweg.
ZATERDAG gelegenheid om te biechten van
en van $—8 uur.
In het tweede gedeelte van rijn rede ontwik
kelde rector Bots de gedachte van Chesterton
die zei, dat op den heiligen driehoek van het
gezin vader en moeder en kind de
- - - - - mystieke spiegel te gelegd, waardoor het gezin
driftigheid ataan; het kind wordt prikkelbaar. de heilige familie werd van kind, moeder en
vader; het christendom gaf dit element aan
het huwelijk, dat te van bovennatuurlijk. God
delijk karakter.
St. Paulus zei het, dat de man het hoofd der
vrouw te. zooals Christus het Hoofd der Kerk
en de man zijn vrouw moet liefhebben als
Christus de Kerk. Dat te niet alleen een gelij-
kente, maar een voortzetting van die geheim
zinnige verhouding die bestond tusschen Chris
tus en zjjn Kerk.
i Zfln wij, Katholieken, ons bewust van die
heiligheid, van die Goddelijke aending van het
Het huwelijksleven is de voortzetting
leven der Kerk.
De priester zegent het nieuwe huis, met het
teeken des kruises, met het wijwater en de
ouden- z|jn de priesters; hun kruisje op hét
voorhoofd hunner kinderen geeft aegen aaan
hun rieten. Die priesterlijke taak moet worden
uitgeoefend in de gebruiken van het gezin.
Met de Madonna op de hoeken der straten
verdwenen door de reformatie de christelijke
gerinagebruiken naar bufen.
De priesterlijke gestalte van de ouders geeft
hen dat sedelijke overwicht, dat ze noodlg heb
ben als hun kinderen grooter worden.
We hebben een machtigen overvloed van ster
ke middelen, om den geest in ons verin te
kerstenen; de feesten van het kerkeljjk jaar
met hun Mturgiache gebruiken, bet Kerstfeest
tnz. rijn gelegenheden, «n dien cbrlstelijktf-.
geeft in het gezin te brengen, beter dan pree-
ZATERDAG 8 uur Maartje Tesselagr en Si
mon Kok.
De gebeden worden verzocht voor Petrus
Hoogenboom. die in den Heer te overleden.
ZONDAG 730 overledene famine Bruin-
Jong: 10 uur parochie; 830 Lijdensmeditatie.
MAANDAG 8 uur Agatha Jans.
DINSDAG 8 uur Nic. Koemeester en Afra
Thkken.
WOENSDAG Anna Zut hutevr.
Stoop en overledene kinderen.
ken en scholen het doen kunnen; daar wint
de ouder de onweerstaanbare macht over zijn
kind, dat nooit de herinnering aan zoo’n pries-
ter-ouder aal vertleeen.
Alles wijst er op. dat in de toekomst de gods
dienst meer zal afhangen van het initiatief en
ieders eigen overtuiging. We voeden onze kin
deren allereerst op tot karakters, om ben in
staat te stellen later offers te brengen. Katbo-
Uek-sijn is baast niet bestaanbaar zonder bet
brengen van economische offers.
Von KeUeter zegt; er zal een tijd komen,
waarin het gesin de geheele taak van den pries
ter sal moeten overnemen, om de Kerk in stand
te houden.
Die tijd nadert en daarom moeten we strij
den voor het christelijk karakter van bet ge
zin. We moeten er alles op setten, om bet m-
slnsleven dat karakter te geven van chrtetellJLe
offerüefde.
We moeten onze gebruiken en ons^fniselljk
leven zoo inrichten, dat Christus zich dav vei
lig voelt. (Applaus).
Dr. Bromberg bracht rector Bots en mevr.
Engelman hartelijk dank voor bet goede- werk
voor de C. C. verricht. Spr. onderstreepte nog
eens de actueels woorden van rector Bots en
wees er op indien de ouders de taak van den
priester niet overnemen, er gevaar dreigt voor
onze zielen en die van onze kinderen. Daarom
moet bet katholieke gezinsleven weer opbloeien
m godsdienstige beleving en moeten we trach
ten te redden wat mede door onze schuld is
verloren gegaan.
Spr beval daarom de lezing aan van
door den R. K. Volksbond op dezen avond
spreide brochure.
Hierna sloot spr. met gebed.
Het bestuur van het Genootschap van den
Stillen Omgang verzoekt ons het volgende
mede te deelen:
Dese begon met te wijzen op de beteekenis
van het gezinsleven in dezen tijd, die dringend
eischt. dat bet wezen en het Innerlijke karak
ter van het gezin naar bulten tot ultMig komt:
spr. wilde wijsen op het gesin. gezien in de
worsteling van deze tijden.
Spreker schetste z*n beeld van de hedendaag-
sche wereld van Rusland, Mexico. Amerika,
Japen, China, en ons eigen Europa, waar het
bolsjewisme openlijk of heimelijk leeft. Spr.
Wijst op het Spanje van de laatste dagen en
noemt de wereld er een van het materialisme;
bet to niet louter agitatie, het is strijd. Spanje
leert met zijn laksheid, dat de kinderen der
duisternis slimmer zijn dan de kinderen des
lichts.
^iaterialteme beteekent. geloof in t geweld,
moeten nu bidden: God leer ons onsen tijd
kennen I
Het Rijk van Lenin en dat van Hitler te ’n
rijk van terreur, van materialisme Het moderne
materialisme eischt niet slechts uiterljjke on
derwerping. maar ook de ziel, de overtuiging
van heel de samenleving.
De strijd van het materialisme gaat natuur
lijk tegen *n party. Wie te die tegenpartij?
A M. Kloet. Oudegracht^279 en J. A. Netten Laten we ons daarin niet vergissen.
Socialisme, kapitalisme, nationalisme en
communisme en al die andere partyen h*oben
meer overeenkomsten dan tegenstellingen.
De tegenpartij is het Katholicisme en
Kerk te zich daarvan bewust.
Zelfs Lenin was er rich van bewust, dat als
by den eindstrijd twee groepen tegenover el
kaar zouden komen te staan, dat zouden rijn:
het materialisme en het katholicisme. Alleen
de groote, zedeiyke kracht van de Kerk vreesde
Lenin
Terecht roept de Paus de katholieken dan
ook op tot katholieke actie. De werkeiykheld
komt nader en misschien zal dit geslacht den
eindstrijd nog beleven.
Dc strijd gaat tegen de Kerk. dus ook
tegen het gezin.
De hedendaagache mensch staat vijandig
--hy lacht over het
gezin; ook in onae kringen wordt er nog over
gelachen. De theorie *van de vrije liefde is
niet alleen de leer van gedegenereerde t,r
zooals de beide Wlbauta. het is de leer van heel
aan
een. dus b.v. telkens met een tusschenpoos van
twee weken; telkens een inspuiting, vergezeld
van een trompetstoot. Na zooveel malen waren
dan de konynen „geoefend” en hy zag het
merkwaardige gebeuren, dat nu door den trom
petstoot alleen, zonder de inspuiting, ook een
vochtafscheiding rich voordeed in de buik
holte van het konijn. Het zenuwstelsel oefent
dus ook invloed uit op allerlei processen,
waarvan men dit niet zou vermoeden, wy kun
nen dus veilig veronderstellen, dat de toestand
van ons zenuwstelsel van belang te voor bet
Verloop van riekten.
Nu zal men zéggen; een konyn heeft geen
ziel. Dat Is waar, maar by den mensch te het
zenuwstelsel, en daarmee bedoel ik hier de her
senen, noodzakeiyk .voor de werking van de
tiel. wy voelen niet met onze handen, maar
met de hersenen; wy proeven niet met de
tong, maar met de hersenen; wy loopen niet
met onze beenen. maar wy loopen met onze
hersenen. Dit te tenminste in het algemeen
waar. De Invloed van de hersenen, of liever
van de tiel vla de hersenen, of nog beter: de
invloed van voorstellingen op het lichaam is
geweldig. Men brengt b.v. iemand in hypnose,
en maakt hem boos. Tegeiykertyd wordt hy
met Röntgenstralen onderzocht, zyn maag
trekt zich precies zoo samen, alsof hy een
maagkatarrh had. Dat kan men tien. Ja, als
wy ons boos maken, raakt de maag in de war
en wil geen maagsap meer afscheiden. Fritz
Reuter schreef in rijn beroemde boek ..Het
boerenleven” dan ook van den ouden Brkzig
dat deze zich graag kwaad maakte na het
eten, dat bekwam hem heel goed; maar vóór
het eten, dat bedierf zyn maag.
Zelfs de nieren gehoorzamen aan voorstellin
gen, althans in hypnose. Aan iemand, die in
hypnose was gebracht, werd gesuggereerd, dat
hy een beetje water dronk. Hy kreeg echter
geen druppel, maar scheidde wel een kalven
liter urine meer af. Het gelukt zelfs by sommige
individuen in hypnose, om hen door suggestie
een roodheid van de huid en een blaas daarop
te doen verschynen. Ik moet er echter ult-
drukkeiyk aan toevoegen, dat de hier bedoelde
individuen eigeniyk overgevoelig, men kan wel
zeggen riekelyk gevoelig waren.
Maar dat alles neemt niet weg, dat men
daaruit over een bepaalde periode in het men-
•cbenleven toch een groote les kan trekken
M> wel voor den klnderleeftyd. Ouderen, en
vooral volwassenen, kunnen zich op minstens
drie manieren aan den Invloed van allerlei
voorstellingen onttrekken. Iemand, die naast
een slager woont en geen bloed kan zien, kar.
ten eerete rich verwyderen. ten tweede rich
verzetten tegen den Invloed, dus zich harden
en ten derde afletdlns zoeken, aan iets anders
ZONDAG 8 Maart, 3e Zondag v. d. Vasten.
De H. Missen* zyn; half 7, half 8 de Hoogmis en
10 uur, 11 uur katechtemus, 7 uur Lot en Lij
densmeditatie.
WOENSDAG 6e Woensdag ter voorbereiding
op het 8t. Josephfeest
Des avonds 7 uur lof ter eere van St. Joseph
met litanie.
DONDETtDAG des avonds 7 uur: Maria-
congregatie voor de jongens van 1735 jaar.
VRIJDAG des avonds 7 uur Kruiswegoefe
ning.
ZATERDAG van half 3half 4 en van 68
uur gelegenheid om te biechten.
wordt de over het afgeloopen jaar be-
netto- winst ad f 98.735 na afschrijving
van f 3000 op gebouwen aan de debiteuren-re-
serve toe te voegen.
De algemeene toestand in de streek, waarin
de Bankinstelling werkt, is beslist ongunstig,
heeft zelfs aanleiding gegeven tot het creëert n
van een bijzonderen ertetesteun aan den land
bouw van Regeeringswegeop dien grond reeds
gebiedt de voorzichtigheid de positie van de
Bank zoo sterk mogelyk te houden en de mid
delen in het bedryf te ls<en.
Bovendien te in de cyfers van het bankbe
drijf self de invloed dier ongunstige omstandig
heden reeds te coMtateeren door een verlaging
van het winstcijfer, vergeleken by dat van het
vorig jaar. wat tot meerdere voorzichtigheid
maant.
Commissarissen vertrouwen, dat het gerecht
vaardigd verlangen van de aandeelhouders
naar een soiled beleid, waarby zy meer ge
baat zjjn dan by de uitkeering van een laag
dividend, ren over de teleurstelling in het mis
sen van een uitkeering zal hoen helpen.
Na den slechten, toestand van ons gewest te
hebben geschetst, vervolgt de directie;
Dat onder deae omstandigheden ook onze
zaken verder Inkrompen, en wy ons groote ge
reserveerdheid oplegden by het verieenen van
nieuwe credleten. spreekt van zelf.
De buttenlandsche handel, voorheen ook voor
typen, ons hidireet een bron van inkomsten, leverde
de moderne wereld, die de huwelijkstrouw
klaagt als openbare onaedeiykheid.
In Rusland had bet gezin zyn bestaansrecht
verloren; thans, na 16 jaar, ziet Stalin zich
gedwongen het gezin In zyn eer te herstellen,
ondanks de verbijsterende communistische
theorieën.
In het gezin zullen ten laatste de heilige
schatten van ons geloofsleven verborgen moe
ten worden, als ae nergens anders meer veilig
zijn.
Materialisme en gezinsleven zijn niet te com
bineer en. Het gezfri is in de sfeer van het ma
terialisme onbestaanbaar. Het materialisme is:
naar zich toe halen, roofbouw plegen op de
aarde en het leven, en men ziet de resultaten.
In het gezin te het geven en nog eens geven
Het oer-heldendom was stukken beter dan het
moderne heidendom. De oude helden zag de
werkeiyke beteekenls van het leven niet In
zelfzucht, maar in overgave en zoo zag hy ook
het £uweiyk, zooals blijkt uit de legende van de
huweiykstrouw van Philemon en Baucte, die
niets anders verlangden op bun ouden dag
dan immer by elkaar te biyven.
En hoe is de moderne mentaliteit? Als twee