bij brand Wat te doen om paraat te zijn IBIS SHAG i Dobbelmanvi lekker... man! Een nacht van zwijgzaam bidden K- STILLE OMGANG VOOR ALLES: KALMTE BEWAREN "I MAANDAG 16 MAART 1936 Devotie van eeuwen £en principiedt beslissing Uit heel het land HANDEL IN COCAINE Apothekero-aissistent Wonderlijke organisatie Brok historie Tien- en tienduizenden smeekten vrede voor de wereld en de zielen Het redden van vee op een boerderij PENSIONNEERING BIJ DE SPOORWEGEN VESTIGING VAN NIEUWE WINKELS OOK KAASVERSTREKKINu AAN ONDERSTEUNDEN? H. M. de Koningin en Prinses Juliana bezichtigen repara tie van den grafkelder VORSTÉL1JK BEZOEK AAN DELFT Antwoord van de Regeering aan den heer v. d. Woerden AMBTENAREN NAAR DE JAARBEURS Waarom de IGEJMLA. te Arnhem blijft Neem altijd voorzorgsmaatregelen en is het ongeluk gebeurd, verwek geen paniek Later bleek bet een „melige' geschiedenis te zgn Octrooi op den naam „Jamboree” Officieele crisis* pul>licatie bestond, nog te aanbiddend?* daan. 9» regelmaat „OM „060 „OM ..OM l waarbij maar f F i met die gecom- deed reeds in Hierbij geldt als eerste regel, dat men in bet huis, vaar men zich bevindt, altijd goed den ot ia. k i Daarom staat nadrukkelUk in onre bisschop pelijke statuten: ,JDe Stille Omgang mag nooit zün een manifestatie of protestoptocht, hU moet blijven een stille bedetocht. Iedere deel nemer, dus lid van het Geselschap, behoort ge heel in Mich self gekeerd, biddend, sondes Het historisch karakter van den Stillen Om. gang is. dus eene van stil gebed, en moet zoo bltfvenI .Want dit is geheel overeenkomstig de behoefte van onsen tijd. Er is geen sprake van een manifestatie, een optocht, het is selfs niet een stil protest tegen het nog niet sich kunnen ontplooien der processie. Want dese heeft recht op Gods dagluister en onae nach telijke tocht is louter een mannendaad, zon der uiterlijkheid, van waarachtig geloof tn de tegenwoordigheid van Jezus in het H. Sa crament des Altaars. Inklaring van 1 Mei af t/m. 31 Aug. 1936: ƒ1.16 „0.60 1- „0.— „140 „1-25 VOOR DE PUP ƒ1.16 .1.16 .1» .060 „165 „125 Deuren slulte men bü brand altijd direct, eenentjds om luchtverplaatsing en daar door aanwakkering van het vuur te voor komen, andersUds omdat zelfs een gewone dunne houten deur in staat is om ongeveer een half uur lang aan het doorbreken der vlammen weerstand te bieden. Nooit springe men uit het raam zoolang niet het onmid- deUJke gevaar bestaat, dat men door de vlammen wordt gegrepen. stooten en stokslagen drijft. Ziedaar dus reeds den Stillen Omgang, zoo als dese vóór de hervorming geheel in hetzelfde karakter geschetst na de hervorming. Die beevaart bleef immer voort duren. Inklaring vanlSMrt. af t/m. 30 April 1936: Doelmatig is het, wanneer de stal twee te genover gelegen uitgangen heeft, zoodat de die ren vanzelf langs de van het vuur afgelegen zijde vluchten. Kippen enz. vange men op, stopt ze in zakken en late ze op een veilige plaats weer los. Varkens ztfn het moelltfkst te redden. Dese moeten beslist gebonden en naar bulten worden gebracht. BU al dergelijke red dingswerkzaamheden ga men rustig en bedacht zaam te werk en vergete niet op eigen veilig heid bedacht te zijn. Men vergete niet, dat onder alle omstandigheden een menschenleven kostbaarder is dan dat van dieren. de mogelijkheid voorhanden ia. De heiige drempels en de sporen van t verleden Goddank! zij zijn nu nog ter Kalverstraat bewaard. Op *t wtfdberoemde feest gaan jaarlijks nog de schreden Tan velen, barrevoets, in d'ochtend tempelwaart; Dan nog iets over de maatregelen bü brand op het platte land. Het is een bekend feit dat btf brand dieren, welke uit een stal zijn ge haald, de neiging vertonnen onmiddellük daar heen terug te kropen. Dieren die niet, of niet stevig zijn vastgebonden, trachten zich In ge val van brand los te rukken en dan zoo dicht opeen te dringen, dat ze niet meer uit elkaar te halen zijn. Speciaal schapen en paarden willen zich tegenover het naderende onbekende gevaar op dese wijze in verdedlgingstoestand brengen. Om dezelfde reden zoeken de bees ten instinctmatig de donkerste en het verst van het vuur gelegen plaats van den stal op en verzetten sich met''alle macht er tegen om daar te worden weggehaald. op bewusteloos worden of verstikking. Alleen indien het eerste niet meer mogelijk sou zijn, overwege men een vlucht langs het dak. Moch ten er vuurgevaarljjke stoffen of vloeistoffen m het gebouw aanwezig zijn, dat lichte men na aankomst de brandweer omtrent den aard en de ligging daarvan nauwkeurig in. Men zorgt er ook voor dat eventueel In huis aanwezige noodluiken, nooduitgangen enz. nooit door opgeborgen goederen of anderszins gebarricadeerd ztfn en ook, dat dese uitgangen gemakkelijk kunnen worden geopend. Zij moeten aan den binnenkort dus nooit met een sleutel, die gemakkeljjk soek kan raken, maar met een grendel, welke goed geolied is, afgesloten stjn. LEIDEN. Geslaagd: de dames H. J. Hoek. Den Haag en m. G. E. Mljlhof, Schiedam. Wanneer men zich op een plaats bevindt, waar veel menschen in een beperkte ruimte aanwezig ztfn, en men sou een begin van brand constateeten, begin dan niet luidkeels te schreeuwen, om de aandacht op dat feit te vestigen. Tracht het brandje self te dooven. of. als men daar geen kans toe ziet, waarschuw dan rustig het dienstpersoneel. Laat een kal meerenden Invloed uitgaan op de omringen den. Spreek eenige rustige, waarschuwende woorden. Het bezadigde maar tevens energieke optreden van een enkelen persoon kan in boo'd geval dikwijls een ramp voorkomen. aanvrage van bouw van een Delft. 3o. van den minister van Waterstaat bevor dering van een wetsvoorstel tot het stellen van regelen betreffende de electriclteitsvoorzienlng en daarbij omtrent het vaststellen van Rljks- voorschrlften in zake keuring van electrotech- nlsche materialen en apparaten en verder een voorstel tot betaling van een bedrag van*'1 f40.000 in eens aan de KEMA bm voor zoo-"11 veel noodig, gebruik te kunnen maken van haar1’* Inrichtingen. Catastrophaal it meest een brand op het platteland, waar men nog maar al te vaak op primitieve hulpmiddelen it aangewezen Indien men zijn Import op verderen termijn nu reeds wenscht vast te leggen tot boven genoemde prijsverschillen, gelieve men zich daarover met de Nederlandsche Meelcentrale te 's-Gravenhage in verbinding te stellen. Wederom zijn tienduizenden en tienduizenden uit heel het land in alle stilte volgens overoud gebruik naar Amsterdam gekomen om daar den nachtelijken Stillen Omgang volbrengen. De nacht is niet voor de vrouwen, noch voor de kinde ren. Die houden de eeuwenoude de votie overdag gedurende heel de Mirakelweek in eere. Maar de Zon dagnachten vóór en na het Hoog feest van het Hoogheilig Sacra ment van Mirakel van Amsterdam is historisch den mannen toebedeeld. De eerste Zondag voor de groepen ver van buiten de stad, de tweede de dichterbij gelegen plaat- voor de Amsterdam- Volgens bet ..Handelsblad” wordt op bet oogenbllk niet alleen onderzocht de mogelijk heid en wenschelUkheid om na uitputting van den bllkvleeschvoorraad koelhuis-eieren aan de daarvoor In aanmerking komenden te ver strekken; de commissie gaat óók na, in hoe verre kaas daarvoor in aanmerking kan ko men. De Nederlandsche Meelcentrale maakt be kend: Behalve het sub 1 van de Mlnisterieele Be schikking van 30 Augustus 1938 no. 11896, genoemde bedrag ad fOM per 100 KG. vee voeder zijn de prijsverschillen bü invoer van tot veevoeder Verwerkte oliehoudende zaden, pitten en noten als volgt vastgesteld: Er is geen tijdstip van begin noch van eindigen. De devotie is een persoonlijke devotie en aoodra de groepen van bulten, die gezamenlijk naar Amsterdam getogen zijn, daar aankomen leggen ze alle insignes af, denkt ieder rich niet bjj een groep maar geheel op zich zelf. Er wordt geeó optocht gevormd, geen stoet geformeerd. Sommige groepen beginnen on middellük na aankomst den omgang te doen en gaan dan naar hun kerk. Andere groepen hebben eerst een klein Lof ten einde niet te vroeg met den ommegang aan te vangen wan neer het late avondleven nog niet is uitge storven. Het is opmerkelijk en verblijdend boe goed de tienduizenden het juiste karakter hebben begrepen van den bedegang zooals dese door - de geschriften van *t bestuur is ter kennis van een leder gebracht. Maar er groeien nieu we geslachten op, en daarom is t goed bet juiste begrip steeds te verbreiden. Ook omdat buiten het Gezelschap van den Stillen Omgang sommige schrijvers en spre kers een verkeerde voorstelling vormen van wezen en historie alsof de Stille Omgang een verkapte, verboden processie ware. Niets is toen be- Zoo ontstond, na de hervorming, die gecom bineerde Stille Omgang zooals wij dien heden kennen. Deze opsomming van de verschillende maat regelen. welke wij bij brand dienen te treffen en de manier, waarop wij het gevaar tegemoet moeten treden, moge dan al niet volledig zijn, zü geeft toch een algemeen overzicht van de voornaamste dingen, waarop wij dienen acht te slaan. Maar beter nog is het wanneer wtf dit alles kunnen vermijden, omdat wtf in staat zijn ons tegen vuur te verdedigen inplaats van reeds spoed* genoodzaakt te zijn tot een smadelijke vlucht. Hiertoe toch zouden wtf eerst moeten be sluiten, Indien ons geen enkele andere weg overblijft. Voordien echter moeten wij trach ten ons bezit zelf te redden. „Wie zich zelf helpt, helpt zich bet beste". En de moderne techniek stelt ons sinds vele jaren daartoe een zeer doeltreffend, maar in ons land helaas nog lang niet voldoend bekend en Ingevoerd mid del ter beschikking, waarop wtf in ons volgend artikel zullen terugkomen. Zaterdagmiddag te omstreeks twaalf uur brachten H. M. de Koningin en H. K. H. Prin ses Juliana, in gerelscliap ven de Groct-Her- togin van Oldenburg, een onverwacht beaoek aan de Nieuwe Kerk te Delft. De hooge bezoeksters werden rondgeleid door den burgemeester van Delft, mr. G. van Baren. Ztf vertoefden gerulmen tijd in den Koninklij ken Grafkelder en namen met belangstelling de reparatle-werkzaamheden in oogensebouw. Te ruim half een verlieten de Koninklijke bezoeksters Delft. Door het Inmiddels bij de kerk verzamelde publiek werden zü hertelt)»- begroet. Voorts verdient het aanbeveling, dat in boo ger gelegen slaapvertrekken, waarvan de uit weg btf brand spoedig kan worden versperd, aan het raamkozijn een paar stevige haken bevestigd zijn en er op die kamers een dik gltf- touw van voldoende lengte aanwezig Is, zoodat men, onder omstandigheden, als laatste red middel langs dit koord kan trachten den be- ganen grond te bereiken. pensions of als men ergens logeert, zich steeds onmlddellljk op de hoogte stelt van de ligging der trappen, portalen, uitgangen, het al dan niet aanwezig zjjn van nooduitgangen, brand ladders, enz. Bi] het ter ruste gaan legge men zijn kleeren altijd zoo neer, dat men re, desnoods in het donker, dadelijk weet te vinden en re vlug kan aantrekken. Nuttig is het steeds een zak lantaarn btf zich te hebben. Wordt men in den slaap door het knetteren van vlammen, rook of andere brandverschünselen gewekt, dan alarmeere men door luidkeels hulp te roepen de overige huisbewoners. Vervolgens stelle men plaats, soort en grootte van het gevaar vast. Wanneer gangen en portalen vol rook staan, zoodat men daarlangs niet weg kan, dan Is het vooral zaak, om stevig de deur te sluiten. Na het openen van een raam kunnen voor bijgangers worden aangeroepen. Nog in 1664 vinden wij In een anonieme be. schrijvlng van Amsterdam aangeteekend„noch dagelijks worden rondom dere kapel inzonder- heidt bU nacht en t on tijden, vele devote pel- grtmasMn en bede vaarden, woile en barre voets gedaan". Maar was het wonder, dat die trouwe ka tholieken de heugenis niet konden vergeten aan de blijde dagen der luistervolle Mlrakel- proceasie, toen het Mlrakelfeest was een ker kelijk en stedelijk feest en dat zü ht stilte aan den smmrigaag rond de kapelle verbonden bet verder trekken langs den weg, eens door de Wanneer de brandweer ter plaatse la en het zg. red- of sprlngzeil gereed maakt, spring dan nooit alvorens eerst den afstand te schat ten en ook niet voordat de brandweer daartoe het sein geeft. Bjj pogingen om uit een met rook gevuld huis te ontsnappen, krulpe men op handen en voeten over den grond en bedekke daarbij neus en mond met een zakdoek handdoek, welke zoo mogelijk bevochtigd De deuren in een huls waar brand is, slulte men bjj het passeeren steeds achter zich dicht. Nooit verlleze men tijd met pogingen om deze of gene voorwerpen in veiligheid te brengen, tenzij men er zich eerst van overtuigd heeft dat daartoe nog ruimschoots Ten slotte la er nog een belangrijk punt, nl. het ontstaan van paniek, een der ergste en gevaarlijkste dingen, welke bij brand kunnen gebeuren. Hoe dikwijls heeft .men al niet een brandje van vrijwel geen beteekenls meege maakt, terwijl er toch ernstige ongelukken voorvielen of menacbenlevens te betreuren vielen, alleen omdat er paniek ontstond. Tuascben de directie van de Nederlandsche Spoorwegen en den Personeelraad is, vólgens de N. R. Crt., overeenstemming bereikt in zake de pensionneering van personeel met bet oog op de afvloeiing, o. m. op de volgende grondslagen: De directie krijgt de bevoegdheid ieder lid van het personeel op 60-jarigen leeftijd ontslag te verleenen met dadelijk ingaand pensioen; Aan wachtgelders van 60-jarigen leeftijd of ouder zal op dien datum van de in werklng- tredlng der gewijzigde pensioenwet dadelijk in gaand pensioen worden verleend; Personeel van 65 jaar of'ouder kan op eigen verzoek door de directie gepensionneerd wor den. De verschillende personeelorganlsaties zullen zich over deze voorstellen moeten beraden. De personeelraad beveelt aanvaarding aan. ROOKT IBIS 8H GÉÉN AHOIRC SHAG Een gezelschap van ongeveer 300 dames en heeren. leden van den kring van ambtenaren van het ministerie van Handel. Nijverheid «n Scheepvaart en aanverwante diensten, heeft Zaterdagmiddag per Diereltrein een excursie van Den Haag uit naar de 38e Koninklijke Nederlandsche Jaarbeurs te Utrecht onder nomen. Te één uur werd het geselschap, waarbij aanwezig waren de minister van Handel. Nij verheid en Scheepvaart, prof. tr. Oelissen en de secretaris-generaal mr. dr. A. A. van Rhtjn. tn bet Staatsspoor-station door den voorzit ter van den kring, den heer M. J. Keyser, met een Inleidend woord toegesproken. Ir. Hupkes deelde bjj deae gelegenheid mede, dat de teleurstellingen, welke de spoorwegen met de Dteseltreinen hebben ondervonden, ‘thans naar hij hoopt zjjn overwonnen en dat 16 Mei as. 4'5 van bet aantal daarvoor aangewezen treinen Dieseltractie aal hebben. er achteraan Het Tweede Kamerlid Van der Waerden heeft vragen gesteld betreffende de redenen van de door de Regeering opgegeven poging tot het verkrijgen van zeggenschap in de K E M A en van de intrekking van haar eisch van verplaat sing naar Delft; betreffende voorziening in de 'behoefte aan een Rjjkskeur van electro-tech- nlsche materialen en den bouw van een hoog- spanningslaboratortum te Delft. Aan het antwoord van de ministers van Waterstaat en van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen ontleenen wij bet volgende: Bjj schrijven van 18-19 October 1933 werd aan de KEMA, bericht, dat de Regeering besloten had tot inwilliging van haar verzoek in zake deelneming in de vennootschap en tot het aan haar verleenen van een jaariUkscbe bijdrage, als bedoeld in haar schrijven van 33 Maart 1931, onder meer op voorwaarde, dat de KEMA, haar gezamenlUke werken in het rayon Delft zou bouwen Uit bet onderzoek naar de flnancleele gevol gen is echter gebleken, dat vestiging in Delft op de met de KEMA overeengekomen voor waarden voor het Rük reeds aanstonds tot niet onbeteekenend hoogere lasten zou moeten lei den dan vestiging in Arnhem, zoodat de vraag rees, of onder de huidige flnancleele omrtan- digheden de van de overplaatsing verwachte voordeelen die hoogere lasten wel zouden wetti gen. In verband met een en ander werd bU ge meenschappelijk schrijven van de ministers van Waterstaat en van Onderwijs. Kunsten en Wetenschappen van 14/16 December 1936 aan de K EM A bericht, dat de Regeering bereid was de K.EM.A. te ontheffen van de verplich ting, haar inrichtingen naar Delft te verplaat sen, waartoe zU zich blijkens dien zelfden brief verbonden had. Aan dese bereidverklaring werden om. de voorwaarden verbonden, dat de jaariUkscbe bü- dragen voor aan het RUk te bewUren diensten zouden komen te vervallen, daar van deze diensten geen gebruik zou worden gemaakt; dat van deelneming in het kapitaal der vennoot schap en van het aanwijzen van een tweetal leden In den raad van commiesa rissen sou wor den afgezien en dat voorts de vergoeding van kosten, verbonden aan de overplaatsing naar Delft en hetgeen daarmede verband houdt, ge heel zou komen te vervallen, terwUl K EM A, ook overigens geenerlel aanspraken op het RUk sou kunnen doen gelden. De aandeelhoudersvergadering der KEM A nam op 14 Februari jl. met 130 tegen 8 stem men en 12 stemmen blanco het voorstel der Re- peering aan. In verband hiermede kunnen thans worden tegemoet gezien: lo. van den minister van O., K. en W. voor stellen omtrent uitbreiding van de outillage der Technische Hoogeechool, in de eerste {Maats de een eersten termUn voor den hoogspanningslaboratorlum te Het woord .Jamboree** is door samenwerking met bet Octroolbureau, Den Haag, als zoodanig gedeponeerd. Van dien naam ook niet van soortgelUke benamingen mag dus door welke firma ook geen gebruik gemaakt worden, zon der ultdrukkelUke toestemming van de Jam-' BU Konlnklük Besluit is de beslissing van den Gemeenteraad van Bussum van 11 Februari JJ„ waarbU voor den rijd van één jaar een vesti gingsverbod voor winkels zou worden afgekon- digd. opgeschort tot 1 Augustus. Bussum is de eerste gemeente, waar de Raad een dergelUke verordening heeft goedgekeurd De burgemeester, de beer De Bordes, maakte be swaar dit besluit uit te voeren, omdat hU het In strijd met het algemeen belang acht HU beeft derhalve een beroep op de Kroon ge daan met als resultaat, dat de verordening thans is opgeschort. minder waar. Ook In Roomsche tUden, de luistervolle Mirakel processie uittrok,' •tend de Stille Omgang reeds, namelijk bet driemaal in stil gebed in den nanacht rond gaan om de H. Stede, waar het Wonder-Sa- Wament rustte. Toen jna de reformatie de processie niet meer mocht uittrekken konden de katholieken nog wel den stillen omgang be oefenen en verbonden daaraan als van zelf het verder trekken langs den weg eens door de Mlrakelprocessle genomen. ïn zUn boekje over den Stillen Omgang dat reeds 36 drukken en zün Beevaartboekje dat 17 drukken beleefde, heeft de heer Leo- nardus van den Broeke dit geschetst. We ontleenen er het volgende aan. ZU komen in t geheim, de vromen en getrouwen En brengen U hun groet, verlaten heiligdom. Om *t Wonder-Sacrament te aanbidden; om te aanschouwen De heilige plek, en gaan baar plechtig driemaal om. Genadig God. verlaat de wakkre burgers niet. Wier trouwe godsvrucht nooit Uw Heiige stée verliet. voor een 'alsmede mers zelf. Die gewoonte van vóór de reformatie, om in stilte en eenvoud in de eerste ochtend schemering biddend rond de kapel te trekken en den ommegang te maken, bleef ook na de hervorming in eere. zooals van zelf spreekt. Want toen de andersdenkende Overheid na de overwinning der reformatie te Amsterdam verbood den weg der Mlrakelprocessle nog te sieren op straffe van drie Karels-guldens, kon. den de burgers, die hun geloof aan God in ZUn Aitaar-Sacrament wilden blUven betuigen, dit te onopgemerkter en gemakkelUker bUjven doen door den Stillen Omgang van eertijds. Zoo bleef deze aloude devotie in zwang, geUjk duidelUk blUkt uit een door dr. Sterck mooi vertaald latUnsch gedicht van Cornells Gys- bertzoon Plemp in 1616. De politie te Venlo heeft dezer dagen ten huize van zekere P. V. te Venlo een inval ge daan. Inspecteur Eyssens had met enkele re chercheurs eerst de woning afgezet, zoodat nie mand ontUdig zou kunnen ontsnappen. In de woning troffen sU oen drietal personen aan. nl P. V. uit Venlo (den bewoner), zekeren W. uit Roermond en P. C. uit Stein in Zuid-Limburg. BU een voortgezet onderzoek werd een hoeveel heid cocaïne gevonden, die men bü de komst van de politie nog trachtte te vernietigen. Een flesch werd in beslag genomen, waarop Stond dat de inhoud voor 98 pCt. uit cocaïne bestond. BU nader onderzoek Meek, dat de in beslag ge nomen „cocaïne” niets anders was dan meel. Men make daarom bü brand niet dan in uitersten nood alle dieren tegelyk los, maar brenge ze stuk voor stuk naar buiten, zoo mogelgk geblinddoekt, in het byzonder de paarden. Slechts in het alleruiterste geval van nood late men al het vee gelüktijdig los. Een der dieren moet dan met geweld naar bui(pn worden gesleept, terwjjl men de rest met Deren nacht kwamen de beevaartgangers uit Tilburg, Breda, Eindhoven, Helmond. Roo sendaal, Den Boech. NUmegen, Den Haag, Delft. Rotterdam, Leiden, Twente, Kampen, Groningen. Middelburg, Vllssingen, Goes, Friesland, Dordrecht, Helloo, Uitgeest, Aals meer, Amersfoort. Zwolle, Vlaardingen enz. enz. Br waren groepen van 3000 als uit NUme gen, van 600 als uit Hilversum, 750 uit Eind hoven, 1800 uit Den Haag, 1100 uit Friesland, 1400 uit Deventer, Apeldoorn, enz. En met bewonderenswaardige ging alles. Hoe moeten wjj ons in geval van brand verweren, winneer en hoe ons in veiligheid stellen? Zooveel is hierover te zeggen, dat wü al de nog volgende artikelen daaraan zul len wqden. In de allereerste plaats verzuime men nooit om bg het ontstaan of ontdekken van brand onmiddellük de brandweer te alarmeeren, en zoo men dit door omstandigheden zelf niet kan doen, te zorgen dat dit door anderen geschiedt. Men traine zün geest dusdanig, dat het bewustzün „er is brand uitge broken", ons onmiddellük in een stadium van groote kalmte brengt, waarbü men een oogenblik rustig nadenkt voor men zich te weer stelt of, indien dit onmogelük is, het gevaar ontgaat. De groei der tienduizenden maakte het noodzakelUk om de deelnemenden in 1938 over twee Zondagen te verdeelen. De kerken konden de beevaartgangers niet meer bevatten, de nauwe straten konden hen niet geleidelük snel genoeg doorlaten rond het Spul moest in barren winter soms 1% uur gewacht, al had het bestuur een regeling ge troffen, waardoor geleidelük van drie zijden om beurten de groepen werden toegelaten. Bo vendien waren er geen ontbütgelegenheden ge noeg, waar na de Mis de beevaartgangers zich konden ontnuchteren. Er was geen andere practlsche mogelUkheld dan een verdeelen der beevaartgangers over twee Zondagen en met algeheele medewerking der buitenorganisaties la er toen een verdeeling gemaakt, welke re kening hield zoowel met het historisch gewor- dene als met de praktük. De Amsterdammers en de bedevaartgangers uit de dichterbuzünde plaatsen, die al jaren gewoon waren met de Amsterdammers te gaan, bleven op den Octaaf. Zondag komen. De nieuwere groote groepen van elders komen thans op den zoogenaam- den Triduum.Zondag. Zoowel per voet volgens overoud schoon ge bruik als met tientallen extra-treinen, booten, tal van autobussen kwamen de pelgrims. Het was voor de spoorwegautoriteiten een puzzle om de legkaart voor de aankomst der eztra- treinen vast te stellen. voor lijnkoeken voor soyaschroot voor soyakoeken voor grondnootkoeken voor grondnootschllfers voor cocoekoeken voor Ned. Oost-Indische cocoskoeken voor tot andere soorten veevoeder verwerkte oliehoudende zaden, pitten en noten De Stille Omgang is een devotie, die reeds •edert eeuwen door de Katholieken beoefend’ wordt ter vereering van het Hoogheilig Sacra ment van Mirakel van Amsterdam. Het be seft hier een persoonlüke devotie die 's och tends, 's middags en 's avonds door mannen toowel als vrouwen, ieder op zich zelf vwordt beoefend gedurende de Mirakelweek. Onafge broken is deze devotie tot op onzen dag in gebleven. En nu de nachbelüke Stille Omgang zooveel duizenden deelnemers telt en ^aar ^aar meerdere pelgrims naar Amsterdam doet stroomen, nu UJkt het goed met nadruk er aan te herinneren, dat de Stille omgang niet aan een nacht is gebonden, maar gedurende heel het Octaaf van t Mlra- werd beoefend door mannen, vrouwen kinderen. echter in 1881 het Gezelschap van wen Stillen Omgang te Amsterdam werd ge- cht en enkele mannen, ten einde zonder •“ornis te kunnen gaan, de nachtelüke uren «•en, is providentieel dese wyze van beoefsu Hieruit zien wü mede, dat er reeds een Stille Omgang bestond toen óók de processie tevens uittrok en er dus geen sprake was om uit vrees voor vervolging in stilte te moeten gaan ter herinnering aan verganen luister. In wezen was deze eerbiedwaardige géwoonte niets anders, dan wat Zuster Lysbeth Fransen dochter uH het Bethaniénklooster reeds op 8 Juni 1414 deed, toen zü driemaal rond de H. Hostie strompelde en genezen werd. ning der aloude devotie door az an n e n in den n^cht van den Octaaf-Zondag na het Mirakel- feest, wonderbaarlUk uitgebreid. Zoodat dui zenden mannen thans in de Zondagnachten vóór en na het Hoogfeest van Mirakel opgum om den processieweg te volgen en rond de plek der vroegere H. Stede te trekken. Z. H. de F»us verleende hiervoor een vollen aflaat. Zonder dat de stichters van het gezelschap dit zelf wisten, kosen zü ongeveer hetzelfde uur als waarop vóór de hervorming de Katho lieken rond de Mlrakelkapel trokken, zooals uit een brief dxL 1631 van Alardus van Am sterdam aan Nlcolaas Hein, kerkmeester der H. Stede, is af te leiden. Daarin lezen wü, hoe uitmuntend hü het vond, dat toen (in 1631) büna iedere katholieke Inwoner „van het eer ste daglicht af, met ongedekte hoofde barre, voets en eenvoudig zonder opschik gekleed, dlkwüls met brandende kaars In de hand, de oogen neergeslagen en daarbU niemand groe tende, herha^ldelük rondwandelt met bijzon dere Ingetogenheid van gemoed en zoo eer biedig mogelUk, al bewonderend, vereerend en ulterlüke teekenen. zelfstandig, zonder zich MJ een vereenlgtng of groep te denken, den aan gegeven weg te volgen.' Met groots zorg moet daarom door allen, er voor worden gewaakt, dat alle luidruchtigheid, alle uiterlük vertoon verre blUven. Eventueele Insignes van pelgrims die van buiten komen, worden afgelegd binnen Amsterdam en de be- stuurderen van zusterorganisaties elders veer den met den meesten aandrang verzocht de pelgrims eerst tn den nacht Amsterdam te doen bereiken en zoo vroeg mogelUk weer, te doen vertrekken, mede ook hierom, wül vele pastoors hunne geloovlgen weer wachten in de Hoog mis, ter viering van bet Mirakel dien Zondag in hun eigen parochiekerk. Door éénheid van streven, en nauwe samen werking met het Amsterdamsch Geselschap, moge leder krachtig meewerken om het aloude karakter van den Stillen Omgang ongerept te bewaren en den nachtelUken bedetocht waar- lük te doen zün een stichtend mannelük ge bed tot den Christus Eucharistlcus. De devotie begint in de Kalverstraat tus. schen Enge en Wijde Kapelsteeg, bü voor malige N. Z. Kapel (de plek van het huis waar God het wonder wrochtte). Men gaat door de Kalverstraat naar den Dam. Op den Dam te bidden voor Koningin en Vaderland. Verder langs NleuwendUk, Martelaarsgracht en Prins Hendrikkade naar de Nleuwebrug. Daar een gebed voor zeevarenden en op de zee omgekomenen. Door de Nieuwebrugsteeg en de Warmoesstraat, Nes en Lange brugsteeg naar de Langebrug. Op de Langebrug te bidden voor Kerk en Paus en de eenheid der Christenen. Verder door Taksteeg, Kalverstraat. dus rond de kapel, waarna de devotie eindigt. Op den Dam, de Nieuwebrug en Langebrug werd vroe ger de zegen met het Allerheiligste gegeven. Door den toevloed van beevaartgangers is *t onmogelük nog driemaal rond de kapel te gaan; ten einde verkeersmoellUkheden te voor komen gaat men thans één keter rond de kapel. Te twaalf uur waren bestuurderen en leiders 'n de kapel van het Maagdenhuis tezamen ge komen waar re nogmaals hun pas gestorven medebestuurslid wUlen den heer F. Kristen, herdachten die als toegewUd penningmeester zoovéél voor den Stillen Omgang heeft ge daan. Bü voorkepr trachte men langs den gewonen weg. dus naar beneden langs trappen en gan gen, de straat te bereiken. Rook en gassen trekken steeds naar boven, zoodat op de bo- weg weet,* en dus vooral bü verblüf tal hotels, vsnste verdiepingen bat meeste kans bsstaat Blükbaar juist in v, blneerde, die dubbele 1661 de 91-jajlge Agatha Loen''den processie weg opteekenen, zooals zü zich dien nog uit haar kindsheid herinnerde, welke écte nog in het Bagünhofarchief berust. En SUerwaar- schünlljkst juist in verband met de beoefe ning van dien gecombineerden Omgang, Werd dere aanteekening in 1737 als pelgrlmsblaadjé gedrukt ter algemeene verspreiding.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 17