Wat te doen bij brand om paraat te zijn IBIS SHAG Een nacht van zwijgzaam bidden Dobbelmann lebber... man! STILLE OMGANG d- VOOR ALLES: KALMTE BEWAREN r IK. MAANDAG 16 MAART 1936 Arnhem blijft Devotie van eeuwen i wü £«n principieel» beslissing HANDEL IN COCAÏNE Apothekera-aasiatent Wonderlijke organisatie sy i 1 op 4 t Octrooi op den nt*m „Jamboree” feg if 1 Ri I PENSIONNEER1NG BIJ DE SPOORWEGEN VESTIGING VAN NIEUWE WINKELS OOK KAASVKRSTREKK1NG AAN ONDERSTEUNDEN? H. M. de Koningin en Prinses Juliana bezichtigen repara tie van den grafkelder AMBTENAREN NAAR DE JAARBEURS VORSTELIJK BEZOEK AAN DELFT Tien- en tienduizenden smeekten vrede voor de wereld en de zielen Officieele crisis publicatie Antwoord van de Regeering aan dtn heer v. d. Woerden Het redden van vee een boerderij Later bleek bet een „melige” geschiedenis te zün Catastrophaal is meest een brand op het platteland, waar men nog maar al te vaak op primitieve hulpmiddelen is aangewezen Neem altyd voorzorgsmaatregelen en is het ongeluk gebeurd, verwek geen paniek Uit heel het land Brok historie MM e y 4 ■■s bestond. nog te aanbiddend." regelmaat pitten en noten als der groei De „0.60 „OM „OM „OM achteraan i tej. verblijdend boe goed tal be- waarbij «r k a een men een processie was om LEIDEN. Geslaagd: de dames H. J. Hoek, Den Haag en m. G. K Mljlhof, Schiedam. ene. bewonderenswaardige van hoe voeder zün jde prijsverschillen tot veevoeder verwerkte oliehoudende saden, volgt vastgesteld: De heiige drempels en de sporen van X verleden Goddank! zü zijn nu nog ter Kalverstraat bewaard. Op X wijdberoemde feest gaan Jaarlijks nog de schreden Van velen, barrevoets, In d’ochtend tempelwaart; Daarom staat nadrukkelük In onze bisschop pelijke statuten: „De Stille Omgang mag nooit zijn een manifestatie of protestoptocht, hij moet blijven een stille bedetocht. Iedere deel nemer, dus lid van het Gezelschap, behoort ge heel in Rich zelf gekeerd, biddend, zonder Het historisch karakter van den Stillen Om. gang is dus eene van stil gebed, en moet zoo blijven I Want dit is geheel overeenkomstig de behoefte van onzen tijd. Er is geen sprake van een manifestatie, een optocht, het is zelfs niet een stil protest tegen het nog niet zich kunnen ontplooien der processie. Want deze heeft recht op Gods daglulster en onze nach- telijke tocht is louter een mannendaad, zon der uiterlijkheid, van waarachtig geloof in de tegenwoordigheid van Jezus in het H. Sa crament des Altaars. Deuren slulte men bij brand altijd direct, eenerzijds om luchtverplae tying en daar door aanwakkering van bet vuur te voor komen, anderzijds omdat zelfs een gewone dunne houten deur in staat is om ongeveer een half uur lang aan het doorbreken der vlammen weerstand te Meden. Nooit springe men uit het raam zoolang niet het onmld- delüke gevaar bestaat, dat men door de vlammen wordt gegrepen. i ergens logeert, zich steeds hoogte stelt van de ligging In wezen was déze eerbiedwaardige niets anders, dan wat Zuster Lysbeth dochter urt het Bethanlénklooeter Juni 1414 deed, toen zij driemaal H. Hostie strompelde Inklaring van 1 Mei af t/m. 31 Aug. 1936: Doelmatig is het, wanneer de stal twee te genover gelegen uitgangen heeft, zoodat de die ren vanzelf lange de van het vuur afgelegen zijde vluchten. Kippen enz. vange men op, stopt ze in zakken en late ze op een veilige- plaats weer los. Varkens zyn bet moellijkst te redden. Deze moeten beslist gebonden en naar bulten worden gebracht. Bi) al dergelUke red dingswerkzaamheden ga men rustig en bedacht zaam te werk en vergete niet op eigen veilig heid bedacht te zijn. Men vergete niet, dat onder alle omstandigheden een menschenleven kostbaarder is dan dat van dieren. gaan; ten einde verkeersmoeilijkheden te j- kapel. ƒ1.1» .1.1» .140 „OM „135 -IA» um eld, ey- tan 10 ita- sr), M). O) er- „140 .13» /l.l» .0.60 1- VOOR l)E PUP doet stroomen, nu lijkt het goed er aan te herinneren, dat de Stille nacht is gebonden, maar hét Octaaf van t Mlra- Bjj voorkeur trachta men langs den gewonen weg, dus naar beneden langs trappen en gan gen. de straat te bereiken. Rook en gassen trekken steeds naar boven, zoodat op de bo- -«>aa aal *^nde, Jierhaaldelijk rondwandelt --1J van gemoed en bledig mogelUk, al bewonderend. Nog in 1664 vinden wij in een anonieme be. schrij ving van Amsterdam aangeteekend„noch dagelijks worden rondom deze kapel Inzonder- heldt Mj nacht en X ontljden, vele devote pel- grimaslën en bedevaarden, wolle en barre voets gedaan”. Maar was het wonder, dat die trouwe ka tholieken de heugenis niet konden vergeten aan de blijde dagen der luistervolle Mlrakel- processie, toen het Mlrakelfeest was een ker kelijk en stedelijk feest en dat sfj tai stilte aan den ommegang rand de kapeile verbonden het verder trekken langs den weg. eene door de processie genomen? Zoo ontstond, na de hervorming, die gecom bineerde Stille Omgang zooals wij dien heden kennen. Die gewoonte van vóór de reformatie, om in stilte en eenvoud in de eerste ochtend schemering biddend rond de kapel te trekken en den ommegang te maken, bleef ook na de hervorming in eere, zooals van zelf spreekt. Want toen de andersdenkende Overheid na de overwinning der reformatie te Amsterdam verbood den weg der Mirakelprocessle nog te sieren op straffe van drie Karels-guldens, kon. den de burgers, die hun geloof aan God in Zijn Altaar-Sacrament wilden blijven betuigerl, dit te onopgemerkter en gemakkelijker blijven doen door den Stillen Omgang van eertijds. Zoo bleef deze aloude devotie in zwang, gelijk duidelijk blijkt uit een door dr. Sterck mooi vertaald latijnsch gedicht van Cornells Gyz- bertzoon Plemp in 1616. TnklMFtng van 16Mrt. af t/m. 30 April 1936: Dan nog iets over de msatrsgelen MJ brand op het platte land. Het is een bekend feit dat by brand dieren, welke uit een stal zijn ge haald, de neiging vertoonen onmiddellük daar heen terug te loopen. Dieren die niet, of niet stevig zijn vastgebonden, trachten zich in ge val van brand los te rukken en dan zoo dicht opeen te dringen, dat ze niet meer uit elkaar te halen zijn. Speciaal schapen en paarden willen zich tegenover het naderende onbekende gevaar op deze wijze In verdedlglngztoestand brengen. Om dezelfde reden zoeken de bees ten instinctmatig de donkerste en bet verst van het vuur gelegen plaats van den stal op en verzetten zich met alle macht er tegen om daar te worden weggehaald. pensions of als men onmiddellijk op de 1 der trappen. portalen, uitgangen, het al dan niet aanwezig zijn van nooduitgangen, brand ladders, enz. Bij het ter ruste gaan legge men. zijn kleeren altijd zoo neer, dat men ze, desnoods in het donker, dadelijk weet te vinden en ze vlug kan aantrekken. Nuttig is het steeds een zak lantaarn by zich te hebben. Wordt men in den slaap door het knetteren van vlammen, rook of andere brandverschijnselen gewekt, dan alarmeere men door luidkeels hulp te roepen de overige huisbewoners. Vervolgens stelle men plaats, soort en grootte van het gevaar vast. Wanneer gangen en portalen vol rook staan, zoodat men daarlangs niet weg kan, dan is het vooral zaak, om stevig de deur te sluiten. Na het openen van een raam kunnen voor bijgangers worden aangeroepen. Tuzscben de directie van de Nederlandsche Spoorwegen en den Personeelraad is. volgens de N. R. Crt„ overeenstemming bereikt in zake de penslonneerlng van personeel met het oog op de afvloeiing, o. m. op de volgende grondslagen: De directie krijgt de bevoegdheid leder lid van het personeel op 60-jarigen leeftijd ontslag te verleenen met dadelijk Ingaand pensioen; Aan wachtgelders van 60-jarigen leeftijd of ouder zal op dien datum van de in werklng- tredlng der gewijzigde pensioenwet dadelijk in gaand pensioen worden verleend; Personeel van 58 Jaar of ouder kan op eigen verzoek dpor de directie gepenslonneerd wor den. De verschillende personeelorganlsaties zullen zich over deze voorstellen moeten beraden. De personeelraad beveelt aanvaarding aan. op bewusteloos worden of verstikking. Alleen indien het eerste niet meer mogelijk sou zijn, overwege men een vlucht langs het dak. Moch ten er vuurgevaarlijke stoffen of vloeistoffen m het gebouw aanwezig zijn, dat lichte men na aankomst de brandweer omtrent den aard en de ligging daarvan nauwkeurig in. Men sorge er ook voor dat eventueel in huis aanwezige noodluiken, nooduitgangen enz. nooit door opgeborgen goederen of anderszins gebarricadeerd syn en ook, dat deze uitgangen gemakkelijk kunnen worden geopend. Zij moeten aan den binnenkort dus nooit met eeij sleutel, die gemakkelijk soek kan raken, maar met een grendel, welke goed geolied ia. afgesloten a0n. «re». we, bevatten, de nauwe straten konden hen niet geleidelijk snel genoeg doorlaten rond bet Spui moest in barren winter soms 1% uur gewacht, al had het bestuur een regeling ge troffen, waardoor geleidelijk van drie zijden om beurten de groepen werden toegelaten. Bo. vendien waren er geen ontbjjtgelegenheden ge noeg, waar na de Mis de beevaartgangers zich konden ontnuchteren. Er was geen andere practische mogelijkheid dan een verdeelen der beevaartgangers over twee Zondagen en met algeheele medewerking der bultenarganisatlee is er toen een verdeeling gemaakt, welke re kening hield zoowel met het historisch gewor- dene als met de praktijk. De Amsterdammers en de bedevaartgangers uit de dichterbijzijnde plaatsen, die al jaren gewoon waren met de Amsterdammers te gaan, bleven op den Octaaf. Zondag komen. De nieuwere groote groepen van elders komen thans op den soogenaam- den Triduum.Zondag. Zoowel per voet volgens overoud schoon ge bruik als met tientallen extra-trelnen, booten, tal van autobussen kwamen de pelgrims. Het was voor de spoorwegautoriteiten een puzzle om de legkaart voor de aankomst der extra- trelnen vast te stellen. Deze opsomming van de verschillende maat regelen, welke wij bij brand dienen te treffen en de manier, waarop wij het gevaar tegemoet moeten treden, moge dan al niet volledig zijn, zij geeft toch een algemeen overzicht van de voornaamste dingen, waarop wij dienen acht te slaan. Maar beter nog ie het wanneer wij dit allee kunnen vermijden, omdat wy in staat zijn ons tegen vuur te verdedigen Inplaats van reeds spoedig genoodzaakt te zijn tot een smadelijke vlucht. Hiertoe toch zouden wij eerst moeten be sluiten, Indien ons geen enkele andere weg overblijft. Voordien echter moeten vrij trach ten ons bedt zelf te redden. „Wie zich zelf helpt, helpt zich bet beste". Ra de moderne techniek stelt ons sinds vele jaren daartoe een zeer doeltreffend, maar in ons land belaas nog lang niet voldoend bekend en Ingevoerd mid del ter beschikking. waarop wy la om volgend artikel mlten terugkomen. de KEMA. bericht, dat de Regeering bereid was de K E M A te ontheffen van de verplich ting, haar Inrichtingen naar Delft te verplaat sen. waartoe zij zich blijkens dien zelfden brief verbonden had. Aan deze bereidverklaring werden ojn. de voorwaarden verbonden, dat de jaarlijksche bij dragen voor aan het Rijk te bewijzen diensten zouden komen te vervallen, daar van deze diensten geen gebruik sou worden gemaakt; dat van deelneming in het kapitaal der vennoot schap en van het aanwljzen van een tweetal leden in den raad van commiasariasen Bouwor den atgezien en dat voorts de vergoeding van kosten, verbonden aan de overplaatsing naar Delft en hetgeen daarmede verband houdt, ge heel sou komen te vervallen, terwijl K.E.M.A. ook overigens geenerlei aanspraken op het Rijk zou kunnen doen gelden. De aandeelhoudersvergadering der KEMA, nam op 14 Februari JJ, met 130 tegen 8 stem men en 13 stemmen blanco het voorstel der Re geering aan. In verband hiermede kunnen thans worden tegemoet gezien: lo. van den minister van O., K. en W. voor stellen omtrent uitbreiding van de outillage der Technische Hoogeechool, in de eerste plaats de aanvrage van een eersten termijn voor den bouw van een hoogspannlngslaboratorium te Delft. 3o. van den minister van Waterstaat bevor dering van een wetsvoorstel tot het stellen van regelen betreffende de electriciteitevoorzienlnc en daarbij omtrent het vaststellen van Rijks- voorschrtften in zake keuring van electrotech- nlsche materialen en apparaten en verder een voorstel tot betaling van sen bedrag van f40.000 in eens aan de K.E.MA. om voor soo~<a veel noodip, gebruik te kunnen maken van haar inrichtingen. nlng der aloude devotie door mannen in den nacht van den Octaaf-Zondag na het Mlrakel feest. aronderbaarlijk uitgebreid. Zoodat dui zenden mannen thans In de Zondagnachten vóór en na het Hoogfeest van Mirakel opgaan «n den processieweg te volgen en rond de plek der vroegere H. Stede te trekken. Z. H. de Paus verleende hiervoor een vellen aflaat. Zonder dat de stichters van het geselschap dit zelf wisten, kozen zij ongeveer hetzelfde uur als waarop vóór de hervorming de Katho lieken rond de Mirakelkapel trokken, zooals uit een brief d.d. 1531 van Alardus van Am- sterdam aan Nlcolaas Hein, kerkmeester der H. Stede, is af te leiden. Daarin lezen wij, hoe uitmuntend hij het vond, dat toen (In 1531) bijna iedere katholieke Inwoner „van het eer ste daglicht af. met ongedekte hoofde bam. ^tS,„en eenv°“dig zonder opschik gekleed, dikwijls met brandende kaars in de hand, de oogen neergeslagen en daarbij niemand groe- **nde. herhaaldelijk rondwandelt met bijzon dere Ingetogenheid van gemoed en zoo eer- vereerend en Het woord ..Jamboree" is door samenwerking met bet Octrooibureau, Den Raag, als zoodanig gedeponeerd. Van dien naam ook niet van soortgelijke benamingen mag dus door welke firma ook geen gebruik gemaakt worden. Bon der uitdrukkelijke tonehimmlng van de Jam- Een gezelschap van ongeveer 300 dames en heeren, leden van den kring van ambtenaren van het ministerie van Handel. Nijverheid en Scheepvaart en aanverwante diensten, heeft Zaterdagmiddag per Dleaeltreln een excursie van Den Haag uit naar de 36e Koninklijke Nederlandsche Jaarbeurs W Utrecht onder nomen. Te é«n uur werd het geselschap, waarbij aanwezig waren de minister van Handel, Nij verheid en Scheepvaart, prof. Ir. Oellasen en de secretaris-generaal mr. dr. A. A. van Rhijn. m het Staatsspoor-station door den voorzit ter van den kring, den heer M. J. Keyser, met een Inleidend woord toegesproken. Ir. Hupkes deelde Mj deze gelegenheid mede, dat de teleurstellingen, welke de spoorwegen met de Dteeeltreinen hebben ondervonden, thans naar hij hoopt zijn overwonnen en dat 15 Mei •a. van bet aantal daarvoor aangewezen treinen Dieaeltractle aal hebben. Blijkbaar Juist in verband met die gecom bineerde, die dubbele devotie deed reeds In 1651 de 91-jarige Agatha Loen den processie weg opteekenen, zooals zij zich dien nog uit haar kindsheid herinnerde, welke acte nog In bet Bagijnhofarchlef berust. En allerwaar schijnlijkst juist in verband met de beoefe ning van dien gecotnbineerden Omgang, werd deze aanteekening in 1737 als pelgrlmsblaadje gedrukt ter algemeene verspreiding. Volgens het .Handelablad" wordt op het oogenbllk niet alleen onderaocht de mogelijk heid en wenschelükheld om na uitputting van den bllkvleeschvoorraad koelhuls-eieren aan de daarvoor in aanmerking komenden te ver strekken; de commissie gaat óók na, in hoe verre kaas daarvoor in aanmerking kan ko men. Ten slotte is er nog een belangrijk punt, nl. het ontstaan van paniek, een der ergste en gevaarlijkste dingen, welke bij brand kunnen gebeuren. Hoe dikwijls heeft men al niet een brandje van vrijwel geen beteekenls meege maakt. terwijl er toch ernstige ongelukken voorvielen of ipenschenlevens te betreuren vielen, alleen omdat, er paniek ontstond. Wanneer men zich op een plaats bevindt, waar veel menachen In een beperkte ruimte aanwezig zyn, en men zou een begin van brand constateeren, begin dan niet luidkeels te schreeuwen, om de aandacht op dat feit te vestigen. Tracht het brandje zelf te dooven. of, als men daar geen kans toe ziet, waarschuw dan rustig het dienstpersoneel. Laat een kal meerenden Invloed uitgaan op de omringen den. Spreek eenlge rustige, waarschuwende woorden. Het bezadigde maar tevens energieke optreden van een enkelen persoon kan in aoo*n geval dikwijls een ramp voorkomen. Hoe moeten wy ons in geval brand verweren, wanneer en ons in veiligheid stellen? Zooveel is hierover te zeggen, dat wy al de nog volgende artikelen daaraan zul len wijden. In de allereerste plaats verzuime men nooit om by het ontstaan of ontdekken van brand onmiddellyk de brandweer te alarmeeren, en zoo men dit door omstandigheden zelf niet kan doen, te zorgen dat dit door anderen geschiedt. Men traine zyn geest dusdanig, dat het bewustzijn „er is brand uitge broken”, ons onmiddelljjk in een stadium van groote kalmte brengt, waarbjj men een oogenblik rustig nadenkt voor men zich te weer stélt of, indien dit onmogelijk is, het gevaar ontgaat. stooten en stokslagen er drijft. Men make daarom bij brand niet dan in uitersten nood alle dieren tegelijk los, maar brenge ze stuk voor stuk naar buiten, zoo mogelijk geblinddoekt, in het bijzonder de paarden. Slechte in het alleruiterste geval van nood late men al het vee gelijktijdig los. Een der dieren moet dan met geweld naar buiten worden gesleept, terwijl men de reet met Zaterdagmiddag te omstreeks twaalf uur brachten H. M. de Koningin en H. K H. Prin ses Juliana, in gezelschap van de Groct-Her- togln van Oldenburg, een onverwacht besoek aan de Nieuwe Kerk te Delft. De hooge bezoeksters werden rondgeleld door den burgemeester van Delft, mr. G. van Baren. Zy vertoefden gerulmen HJd In den Koninklij ken Grafkelder en namen met belangstelling de reparatie-werkzaamheden in oogenschouw. Te ruim half een verlieten de Koninklijke bezoeksters Delft. Door bet Inmiddels Mj de kerk verzamelde publiek werden ay hartelijk begroet. ROOKT IBIS SN GÉIN ANPIRS SHAG de katholieken nog wel den stillen omgang be oefenen en verbonden daaraan als van zelf verder trekken langs den weg eens door «e Mirakelprocessle genomen. In zjjn boekje over den Stillen Omgang mt reeds 38 drukken en zün Beevaartboekje «at 17 drukken beleefde, heeft de, heer Leo- van den Broeke dit geschetst, ontleenen er het volgende aan. By Koninklijk Besluit Is de beslissing van den Gemeenteraad van Bussum van 11 Februari JL, waarbij voor den tüd van één Jaar een vesti gingsverbod voor winkels sou worden afgekon- dlgd, opgeschort tot 1 Augustus. Bussum is de eerste gemeente, waar de Raad een dergelUke verordening heeft goedgekeurd De burgemeester, de heer De Bordes, maakte be swaar dit besluit uit te voeren, omdat hü het in strijd met het algemeen belang acht HU heeft derhalve een beroep op de Kroon ge daan met als resultaat, dat de verordening thans is opgeschort. Indien men zün Import op verderen termijn nu reeds wenscht vast te leggen tot boven genoemde prijsverschillen, geUeve men zich daarover met de Nederlandsche Meelcentrale te 's-Gravenhage In verbinding te stellen. De politie te Venlo heeft dezer dagen ten huize van zekere P. V. te Venlo een inval ge daan. Inspecteur Eysaens had met enkele re chercheurs eerst de woning afgezet, zoodat nie mand ontUdig zou kunnen ontsnappen. In de woning troffen zU een drietal personen aan. nl P.V.uit Venlo (denbewoner), zekeren W.uit Roermond en P. C. uit Btein In Zuid-Llmburg BU een voortgezet onderzoek werd een hoeveel heid cocaïne gevonden, die men MJ de komst van de politie nog trachtte te vernietigen. Een flesch werd in beslag genomen, waarop stond dat de inhoud voor 98 pCt. uit cocaïne bestond. BU nader onderzoek bleek, dat de In beslag ge nomen „cocaïne" niets anders was dan meel. De Nederlandsche Meelcentrale maakt be kend: Behalve het sub 1 van de Mlnlsterleele Be schikking van 30 Augustus 1935 no. 11896, genoemde bedrag ad OM per 100 K.G. vee voeder zün fae prijsverschillen MJ Invoer van Het Tweede Kamerlid Van der Weerden heeft vragen gesteld betreffende de redenen van de door de Regeering opgegeven poging tot het verkrUgen van zeggenschap in de KAMA en spannlngslaboratortum te Delft. Aan het antwoord van de ministers van Waterstaat en van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen ontleenen wU het volgende: BU schruven van 18-19 October 1933 werd aan de K E M A, bericht, dat de Regeering besloten had tot inwilliging van haar verzoek in zake deelneming in de vennootschap en tot het aan haar verleenen van een jaarlUksche bijdrage, als bedoeld in haar schrijven van 23 Maart 1931. onder meer op voorwaarde, dat de KEMA, haar gezamenlUke werken in het rayon Delft sou bouwen. Uit het onderzoek naar de financleele gevol gen is echter gebleken, dat vestiging In Delft op de met de K E.M.A. overeengekomen voor waarden voor het RUk reeds aanstonds tot niet onbeteekenend hoogere lasten sou moeten lei den dan vestiging in Arnhem, soodat de vraag rees, of onder de huidige financleele omstan digheden de van de overplaatsing verwachte voordeelen die hoogere lasten wel zouden wetti gen. In verband met een en ander werd bU gr* meenschappelUk schrUven van de ministers van Waterstaat en van Onderwijs. Kunsten en Wetenschappen van 14/1» December 1935 aan tienduizenden maakte het noodsakélUk om de deelnemenden in 1938 over twee Zondagen te verdeelen. De kerken konden de beevaartgangers niet Desen nacht kwamen de beevaartgangers uit Tilburg, Breda, Eindhoven, Helmond. Roo sendaal, Den Bosch, Nijmegen, Den Haag, Delft, Rotterdam, Lelden, Twente, Kampen, Groningen, Middelburg, Vllssingen, Goes, Friesland, Dordrecht, Heiloo, Uitgeest, Aals meer, Amersfoort, Zwolle, vlaardingen enz. enz. Er waren groepen van 2000 als uit NUme- gen, van 600 als uit Hilversum, 750 uit Eind hoven, 1800 uit Den Haag, 1100 uit Friesland, J400 uit Deventer, Apeldoorn, Ki met ging alles. ZU komen in X geheim, de vromen en getrouwen En brengen U hun groet, verlaten heiligdom. Om X Wonder-Sacrament te aanbidden; om te aanschouwen De heilige plek, en gaan haar plechtig driemaal om. Genadig God. verlaat de wakkre burgers niet. Wier trouwe godsvrucht nooit Uw Heiige stee verliet. ulterlüke teekenen. zelfstandig, sender stah MJ een vereenlglng of groep te denken, den aan. gegeven weg te volgen.” Met groote zorg moet daarom door allen er voor worden gewaakt, dat alle luidruchtigheid, alle mterUJk vertoon verre bUJven. Eventueels insignes van pelgrims die van bulten komen, worden afgelegd binnen Amsterdam en de be- stuurderen van zusterorganisaties elders wor den met den meesten aandrang verzocht de pelgrims eerst tn den nacht Amsterdam te doen bereiken en zoo vroeg mogelUk weer te doen vertrekken, mede ook hierom, wyi vele pastoor^ hunne geloovigen weer wachten in de Hoog mis, ter viering van bet Mirakel dien Zondag in hun eigen parochiekerk. Door éénheid van streven, en nauwe samen werking met het Amsterdamsch Geselschap, moge ieder krachtig meewerken om het aloude karakter van den Stillen Omgang ongerept te bewaren en den nachtelUken bedetocht waar lijk te doen zUn een stichtend mannelijk ge bed tot den Christus EucharlsUcus. De devotie begint tn de Kalverstraat tus. schen Enge en WUde Kapelsteeg. Mj voor malige N. z. Kapel (ds plek van het huls waar God het wonder wrochtte). Men gaat door de Kalverstraat naar den Dam. Op den Dam te bidden voor Koningin en Vaderland. Verder langs NleuwendUk. Martelaarsgracht en Prins Hendriklaade naar de Nleuwebrug. Daar een gebed voor zeevarenden en op de zee omgekemenen. Door da Nleuwebrugsteeg en de Warmoeastraat, Nes en Langebrugsteeg mar de Langebrug. Op de Langebrug te bidden voor Kerk en Paus en de eenheid der Christenen Verder door Taksteeg, Kalverstraat, dus rond de kapel, waarna de devotie eindigt. Op den Dam, de Nleuwebrug en Langebrug werd vroe ger de zegen met het Allerheiligste gegeven. Door den toevloed van beevaartgangers is X onmogelUk nog driemaal rond de kapel te gaan; ten einde verkeersmoeliykheden te voor komen gaat men thans één keler rond de Hlerby geldt als eerste regel, dat men in het huls, waar men zich bevindt, altijd goed den weg weet» en dus vooral Mj verblijf in hotels, senate verdiepingen hot aweste kano bestaat Wederom zyn tienduizenden en tienduizenden uit heel het land in alle stilte volgens overoud gebruik naar Amsterdam gekomen om daar den nachtelyken Stillen Omgang volbrengen. De nacht is niet voor de vrouwen, noch voor de kinde ren. Die houden de eeuwenoude de votie overdag gedurende heel de Mirakelweek in eere. Maar de Zon dagnachten vóór en na het Hoog feest van het Hoogheilig Sacra ment van Mirakel van Amsterdam is historisch den mannen toebedeeld. De eerste Zondag voor de groepen ver van buiten de stad, dé tweede voor de dichterbij gelegen plaat- alsmede voor de Amsterdam- zelf. Ds Stille Omgang la een devotie, die reeds Zaert ««uwen door de Katholieken beoefend *ordt ter vereering van het Hoogheilig Sacra- ™«ht van Mirakel van Amsterdam. Het be- yeft hier een persoonlijke devotie die Xoch- ’s middags en 's avonds door mannen vrouwen, leder op zich zelf wordt ^«fend gedurende de Mirakelweek. Onafge- 70*”1 la deae devotie tot op onzen dag in gebleven. En nu de nachtelüke Stille "™gang zooveel duizenden deelnemers telt en *ot jaar meerdere pelgrims naar nadruk T0®*0® niet aan een gedurende heel werd beoefend door mannen, vrouwen "^kinderen echter in 1881 bet Geselschap van nu»., Ulen Omgang te Amsterdam werd ge- en enkele mannen, ten einde zonder ^>rnto *e kunnen gaan, de nachtelljke uren providentieel deae wtfse van beoefe. voor lijnkoeken voor soyaschroot voor soyakoeken voor grondnootkoeken voor grondnootschllferz voor cocoskoeken voor Ned. Oost-Indische cocoskoeken Voor tot andere soorten veevoeder Vei welkte oliehoudende saden, pitten en noten Er Is geen tljdatip van begin noch van eindigen. De devotie is een persoonlijke devotie en soodra de groepen van buiten, die gezamenlijk naar Amsterdam getogen zijn, daar aankomen leggen ze alle insignes af, denkt leder zich niet Mj een groep maar geheel op zich zelf. Er wordt geen optocht gevormd, geen stoet geformeerd. Sommige groepen beginnen on- middellljk na aankomst den omgang te doen en gaan dan naar hun kerk. Andere groepen hebben eerst een klein Lof ten einde niet te vroeg met den ommegang aan 4e vangen wan neer het late avondleven nog niet is uitge storven. Het is opmerkelijk en t4 de tienduizenden het Juiste karakter hebben begrepen van den bedegang zooals deze door de geschriften van X bestuur Is ter kennis van een ieder gebracht. Maar er groeien nleu. *e geslachten op, en daarom is X goed het juiste begrip steeds te verbreiden. Ook omdat bulten het Gezelschap van den Stillen Omgang sommige schrijvers en spre kers een verkeerde voorstelling vormen van wezen en historie alsof de Stille Omgang een vertapte, verboden processie ware. Niets is minder waar. Ook in Roomsche tijden, toen de luistervolle Mirakelprocessle uittrok, «Jond de Stille Omgang reeds, namelijk het driemaal In stil gebed in den nanacht roed- 8aan om de H. Stede, waar het Wonder-Sa- *t*ment rustte. Toen jna de reformatie de Processie niet meer mocht uittrekken konden Ziedaar dus reeds den Stillen Omgang, soo als deze vóór de hervorming geheel in hetzelfde karakter geschetst na de hervorming. Die beevaart bleef immer voort duren. Hieruit ziep wij mede, dat er reeds Stille Otpgang bestond toen óók de tevens uittrok en er dus geen sprake uit vrees voor vervolging In stilte te moeten gaan ter herinnering aan verganen luister. gewoonte Fransen reeds op rond de en genezen werd. Te twaalj uur waren bestuurderen en leiders tn de kapel van het Maagdenhuis tezamen ge komen waar ze nogmaals hun pas gestorven medebestuurslid wyien den heer F. Kristen, herdachten die als toegewjjd penningmeester zooveel voor den Stillen Omgang heeft ge- Voorts verdient het aanbeveling, dat in boo ger gelegen slaapvertrekken, waarvan de uit weg bü brand spoedig kan worden versperd, aan het raamkozijn een paar stevige haken bevestigd zün en er qp die kamers een dik glü- touw van voldoende lengte aanwezig Is, soodat men. onder omstandigheden, als laatste red middel langs dit koord kan trachten'den be- ganen grond te bereiken. Wanneer de brandweer ter plaatse U en het s«. red- of springzeU gereed maakt, spring dan nooit alvorens eerst den afstand te schat ten en ook niet voordat de brandweer daartoe het sein geeft. Hü pogingen om uit een met rook gevuld buis te ontsnappen, kruipe men op handen en voeten over den grond en bedekke daarbij neus en mond met een zakdoek of handdoek, welke zoo mogelük bevochtigd la. De deuren In een huls waar brand Is, slulte men bü het passeeren steeds achter zich dicht. Nooit verllese men tüd met pogingen om deze of gene voorwerpen in veiligheid te brengen, tenzü men er zich eerst van overtuigd heeft dat de mogelükheid daartoe nog ruimschoots voorhanden is. •vw ’i ■.r-rd SOM

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 5