af gehandeld Tarieven der Ned. Spoorwegen If Onderwijs De werkloosheid leder pak HONIG’s VERMICELLI GRATIS ■li SLOANS d« mi SPOORWEGONTVANGSTEN VERGELIJKING MET HET BUITENLAND SCHEEPSBOUWBEDRIJF GESANEERD REDE VAN MINISTER SLOTEMAKER WOENSDAG 18 MAART 1936 EERSTE KAMER kh'-’ Het nationaal karakter Waterstaat Minister Oud voor de Industrieele Club t Ryksveldwachter gedood Vatte lasten Postvluchten JHR. MR. G. d. DOES Abonnementen SANCTIEWET OVERTREDEN? N. S. B.-theorieën W eekend-retours Het ontslag van prof, van Calcar In het jaar 1935 elf millioen achteruitgegaan 24 uur onafgebroken achter ’t stuur Regeering kan geen ordening opleggen De spellingkwestie ie by den bewindsman nog in studie Op het einde van Februari iets gedaald Goudvoorraad Ned. Bank Revolver afgegaan BOERDERIJ BRAND BIJ NIJMEGEN Toen door den slaap overmand en een aanrijding, waarbij een wielrijder zwaar ge wond werd Eerste-klasse coupé’i steeds leeger De directie der N.S. gelooft niet, dat weekend-retoars hier succes zouden hebben R.K. ONDERWIJZERS VERBOND LINIMENT Eén-daagsche retour» Tegengaan van apeculatieven han del in verouderde en over tollige industrieën I Een schandelijk pamflet bevat ter kennismaking een HONIG's BOUILLONBLOKJE Spellingvraagstuk Vergadering van het bestuur - - M.S. S.-cachets -■ Uitspraak over 1* dagen. I Den Haag. 17 Maart 1936 De Eerste Kamer aal dese «eek een heel eind met haar begrootingswerk opschieten. Bijna al de hoofdstukken welke nog niet sijn afgehandeld. prijken in het geselschap van de begroetingen van Zuiderzee- en Ver- keersfonds op haar agenda. En heden kwam sU met de Onderwjjsbegrootlng alvast klaar. Minister Slotemaker de Bruine. in het jaar 1934. Een totale achteruitgang ontvangsten dus van t 1L261.381. Nadrukkelijk verklaarde dese spoorweg-auto- riteit, dat de directie der Nederlandsche Spoor wegen er niet aan denkt om week-end-blljet- ten in te voeren. Het zou ook niet voordeelig voor de spoorwegen sijn, daar men het week- end-relzen, voor zoover het in ons land bestaat, er toch niet noemenswaard mee bevordert. Ik zie uit het bedrijfsleven een toenemenden drang naar organisatie, maar ik ben steeds be vreesd voor een ordening door den staat opge legd; hoofdzaak is hier de ordening, die uit de maatschappij self opkomt. De Overheid kan be hulpzaam sfjn, stlmuleeren in de goede rich ting, maar leiding geven kan si) niet. Het Verbondsbestuur van het Katholieke On derwijzers Verbond vergaderde Zondag in hotel „Noord-Brabant" te Utrecht. De „Lijster” (thuisreis) vloog Dinsdag van Jodhpur naar Bagdad. In een korte repliek beeft ook de Ka tholieke afgevaardigde Prof. STEGER nog eens op een wijze, die lederen Katholiek behalve dezen NBB.-er overtuigt, aange toond, dat de NB.B.-theorieën over onder wijs en opvoeding in volstrekten strijd stfn met de richtlijnen van *s Pausen Encycliek .XMvlnl lllius Ma gis tri". het eene r het tweede Blijkens den jongsten weekstaat ia de goud voorraad van de Nederlandsche Bank in de af- geloopen berichtsperlode gestegen met ruim 16 millioen gulden. De verschillende omstandigheden in aanmer king nemende eischte de officier van Justitie tegen den chauffeur twee maanden hechtenis met Intrekking van het rijbewijs voor den tijd van aes maanden. Wat School Dan is er de moeilijke quaestle der vaste lasten. Neemt men de maatregelen niet juist, dan doet men misschien meer schade dan goed, en grijpt men op de credletmarkt In. waar zooveel imponderabilia werken, dan maakt men bet crediet juist duur. Wanneer men ziet, dat de rechtszekerheid bij de regeering niet veilig is, trekt men zich terug van de credletmarkt. Men heeft vaak beweerd, dat de regeering het kapitaal heeft gespaard en de loonen wel aangetast. Niets is minder juist. Men zie slechts naar de renteverlaging en wat met aandeelen- We stonden voor het noodlottig accoord van dalende inkomsten en stijgende uitgaven. Van 1933 op 1936 is onze begroeting echter verbeterd met f 134 millioen, wat wel duldt op een belangrijke bezuiniging. WU móeten inderdaad naar lagere lasten: ik erken, dat wjj de laatste jaren tegenover een verzwaring in plaats van een verlichting van belastingdruk staan. Ik pleit echter clementie. De laatste dagen kwamen op de veiling te Rotterdam, aldus de Telegraaf, groote partijen citroenen, die, naar men in deskundige kringen met vrijwel absolute aekerheid verklaarde, uit Italië afkomstig moeten sijn. Dese citroenen sijn echter verpakt in Syrische kisten, welke voorsten sijn van Syrische merken. Wel heel vreemd is dit, als men in aanmerking neemt, dat de dtroenenoogst sedert eenlge maanden is afgeloopen, terwijl in den bone fide-handel reeds sedert tien weken geen offerten meer in deze citroenen gedaan worden. De handelaars, die niet aan desen sluikhandel meedoen, worden er door gedupeerd, omdat de groote aanvoer van dese citroenen de markt blijft drukken. Men heeft reeds de Kamer van Koophandel en de douaneautoriteiten op dese gevallen van ontduiking van de sanctiewet gewezen. 1) Het verdient aandacht, dat de ..Noten kraker" de plaat niet in kleurendruk afdrukte, evenmin bijschrift en „gedicht” opnam. Op den terugweg zijnde ’s Maandagsmcrgens te ongeveer zeven uur, dus vier en twintig uur nadat hij zijn „dagtaak” was begonnen, voelde dese 2O-jarige taxl-ehauffeur. dat de slaap hem de baas dreigde te worden. Het was bij Leersum en volgens de vooraf gemaakte berekening, had hij al terug moeten zfjn. Even zette hij zijn wagen langs den weg en stapte uit, om door de koude den slaap vrat te verdrijven. Dat frischte hem wel op. doch toen hij weer achter het stuur plaats nam. begon het vechten tegen den slaap opnieuw! l*n slotte 's Ministers antwoord aan den Graaf de Marchant et d’Ansembourg over de houding van de NB B. inzake onderwijs en op voeding. Overigens is de bewindsman op dit punt nog Biet volkomen uitgestudeerd. Bi) heeft beswaar tegen wat de commissie-van Haeringen terzake van de buiginga-n en de pronominale aandui ding adviseerde. En hij wenscht deze vragen eerst nog eens goed te bezien, voordat hij een definitieve beslissing neemt. Want die beslis sing geldt dan tegelijk voor de „spelling”. welke voortaan van overheidswege zal worden ge bezigd. Daar sUn allereerst de weekend-retours die in Dultschland worden uitgegeven en welke men in ons land niet kent. SHoe zit dat?" informeerden wij. „Bestaat er geen mogelijkheid, dat de Nederlandsche Spoor wegen zulks ook Invoeren?” Onze zegsman wees er allereerst op, dat ons land niet aooaeer week-ends cm te reizen kent in den zoo’n koet eveneens niet o schlen korri Zii in o fct De Minister is overigens van meening, dat ook die onderwijzer, die buiten de school aanspoort tot ongehoorxaapheid aan de wet ten des lande, niet voor de klas gehand haafd kan blijven. Wijziging van de Lager Onderwijswet zal, om daartoe de mogelijk heid te openen, noodig zijn. „Indien alles naar beneden sou gaan, dan sullen de tarieven der spoorwegen ongetwij feld aangepast worden." luidde het ant woord. waarbij herinnerd werd aan de jongste verlaging, die in 1933 werd toege- past Manmoedig klemde hjj zijn kaken op elkaar en reed door. Hoe het precies gebeurde, sal hij wel nooit kunnen navertellen, doch toen hij zich weer wat bewust werd, stond een andere auto naast den zijnen en de bestuurder van net andere voertuig vertelde hem, dat hü een wiel rijder, die op bet rijwielpad langs de autobaan reed, omvergereden had. Het slachtoffer was er erg aan toe. Wanneer we, aldus de minister, weer in de opgaande lijn willen komen, moet het bedrijfs leven weer op rendabele basis komen; we moe ten dus op een zeker peil komen met het buitenland: wat men noemt „aanpassen”. We moeten erkennen soms maatregelen te nemen, die niet leiden tot verlaging, maar tot vërhoo- glng der levenskoeten. 1739 in te gaan, kta evenals hij onwederlagbaar aantoonde, dat bet beroep op den leerplicht, die bet primaire recht van de ouders, om over den geest van de opvoeding hunner kinderen te beslissen, sou aantasten, volstrekt geen ar gument is, waarmee de ééne nationale jeugd- vereenlging verdedigd kan worden. Want naast de verplichting, om hun kinderen Lager On derwijs te doen genieten, geeft de gesmade demo-Hberale Staat aan de ouders het recht om vrijelijk te beslissen, van welken geest dat onderwijs doortrokken sal sijn. Uit 'sheeren DE MARCHANT’S repliek no- teeren wij, dat hij zeide, een oogje in het sell te zullen houden, of de Minister wel voldoende zorgen zal voor bet nationaal karakter van het onderwijs. Het bloed kruipt, waar het niet gaan kan! Hier sprak zijns ondanks de democraat, die op controle van bet uitvoerend bewind ge steld to! Seven groote scheepsbouwmaatschappijen hebben opgericht de N.V. Scbeepsbouw- belangen, met zetel te 's-Gravenhage, wel- ke vennootschap zich ten doel stelt het steunen en gezondmaken van de scheeps- -bouwindustrie in ons land. Dinsdagmiddag om drie uur was de Rljks- veldwachter M. Martens te Roden bezig sijn revolver schoon te maken. Het wapen ging plot seling af, waardoor M. op slag werd gedood. Hij laat een vrouw en drie kinderen achter. VERDRIJFT PIJN' Bü het reizen neemt de trein nog steeds een belangrijke plaats in en het leek ons daarom Interessant met een der leiders van de Spoor wegen voor tarievenaangelegenheden over de prijzen te gaan praten. We hadden wel niet de illiMle, dat het reizen in het komende seizoen minder van ons budget zou vragen, maar men boort hier en daar wel eens opmerkingen ma ken over de tarieven, waarvan men graag het juiste wil weten. Blijkens mededeellng van de afdeeling Werk verschaffing en steunverleening van het De partement van Sociale Zaken, waren einde 1936 54.049 werklooze arbeiders geplaatst bij een werkverschaffing. Bovendien waren 751 perso nen met financieelen steun van de Overheid tewerkgesteld in het land- en tuinbouwbedrijf; laatstbedoeld aantal is niet begrepen onder het over einde Januari 1936 als werkloos opgegeven aantal personen. Met eenlge cijfers werd ons aangetoond, dat het reizen met genoemde biljetten in Dultsch- land toch niet goedkooper is dan in ons land btf het bestaande tarieven-systeem. Het belangrijke element in de oprichting der N. V. Scheepsbouwbelangen is het feit, dat thans een markt is geschapen, welke op het terrein der scheepsbouwlndustrie koopers en verkoopers tot elkander kan brengen. Tot nu toe deed zich het versciHjnsel voor, dat be staande outillages door tusschenkomst van speculanten vqpr een appel en een el van de hand werden gedaan en de nieuwe onderne mers met het tegen afbraakprjjzen verkregen object de andere meer levenskrachtige onder nemingen beconcurreerden, hetgeen ongezonde toestanden in het bedrijf teweegbracht. Tegen een dergeljjke wijze van handelen heeft de nieuwe maatschappij stelling genomen, aange zien thans het orgaan is geschapen, dat aan verdere, tegen het algemeen belang indrul- sebende werkzaamheid van verouderde of niet rendeerende scheepsindustrieën een einde kan maken. Hoe dit stelsel in de practijk sal wor den, zal moeten worden afgewacht; in elk ge val heeft het genomen Initiatief de sympathie van de regeering, aangezien het bijdraagt tot het orde stellen dp zaken, waarmede de belan gen van duizenden zijn gediend. Het maatschappelijk kapitaal der nieuwe vennootschap bedraagt ƒ100.000.—, verdeeld in «andeelen van ƒ3500.—, waarvan bü de op richting 38 zijn geplaatst. Als directeur fun geert voor de eerste maal de beer Th. de Hoog te Rotterdam. Maandagavond hield ,De Industrieele Club” te Amsterdam den Jaarlükschen gemeenschap- pelüken maaltijd van haar leden, waarbij als gast tegenwoordig was mr. P. J. Oud, de minis ter van Financiën. Minister Oud heeft bij deze gelegenheid een rede gehouden, waaraan wü het volgende ont- leenenc We kwamen nog eens te spreken over de één-daagsche retour-biljetten, die 1 Juli 1935 zün ingevoerd, waarbü we vernamen, dat, hoe vreemd het ook kUnkt, lang niet alle menschen daarmee bekend sijn. Een verschil tusschen de spelling, welke op examens wordt geëlscht, en die, welke de Re- (eerlng zelf In het ambtelijk leven toepast, is Immers volgens de Memorie van Antwoord „een toestand, die In geen geval zou kunnen worden bestendigd.” Ook hier is men over het resultaat tevreden, al blükt de uitwerking gewoonlük veel later. Aan ontvangsten van nieuwe reizigers 3e klas, hetgeen men had kunnen specificeren, werd in het derde kwartaal 1935, 34 pCt. meer ontvangen dan in het derde kwartaal 1934. Voor de tweede klas bedroeg die vermeerde ring ternauwernood 7 pCt. waaruit weer een sterke declassificatle van de reizigers bleek. In den nacht van Maandag op Dinsdag is brand ontstaan in de boerderij van E. Jansen aan de Woezlkschestraat aan de grens der ge meente Nijmegen. De brandweer, die onmlddellük was uitgerukt, had met groote moeilijkheden te kampen, daar niet voldoende bluschwater aanwezig was. Zü kon dan ook weinig uitrichten. De boerderü brandde geheel uit. Van den inboedel kon niets worden gered. De schade wordt gedeeltelijk door verzekering gedekt. Bi het redden van het vee liep de heer Jan sen brandwonden op aan het gelaat. De brand, die werd ontdekt door een logeetje van de fa milie Jansen, is vermoedeUJk ontstaan door een lek in den schoorsteen. Zondagsmorgens te zeven uur was hij te Amsterdam bü rijn patroon, een taxl-onderne- m-r, in dienst getreden. Den geheelen dag .oor had hü personen in zün wagen vervoerd en tegen zeven uur dienzelfden avond kreeg hü opdracht *n „vrachtje" naar Nümegen te rüdzn. Uitgerekend was, hoelang hü daarvoor noodig had en het tijdstip van weer terug te zün in de garage te Amsterdam werd vastgesteld. Met een bedrag van f 7.673522 zün de ont vangsten dtr Ned. Spoorwegen over December 1935 f 753.968 lager dan die over December 193-1. Tot dit nadeelig verschil droegen de reizigers-’ ontvangsten rond f 226.000.bü (vorig jaar f 268.000.— en de goederenontvangsten rond f 422.000.De rest van het verachlï to te wü- ten aan verminderde opbrengst der overige ba ten^ waaronder die uit het veevervoer, dat rond f 70.000 minder opbracht. Over het geheele jaar 1935 waren de totale Inkomsten f 101.130313.—, tegen f 112381393 - 1D Een en ander speelde zich op Maandagmorgen 3 Februari JJ. af en tot op heden Is de «an- geredene nog niet hersteld. Vüf dagen na het ongeval kreeg de jongeman ontslag. Wegens dit feit werd de chauffeur vervolgd terzake bet veroorzaken van swaar lichamelijk letsel door schuld en hü had zich Dinsdag voor de Rechtbank te Utrecht te verantwoorden. Een van de gehoorde getuigen, de automo bilist. die den taxi-chauffeur had aangehouden, had achter hem gereden en gezien, hoe het’ ongeval zich had afgespeeld. De auto van ver dachte zoo vertelde de man slingerde niet en aan het voortbewegen van den wagen viel niets bijzonders op te merken. Plotse’<ng echter zwenkte de wagen naar rechts, reed het ter rechterzijde van den weg gelegen rijwielpad op. botste tegen den wielrijder aan. raakte ook nog een lantaarnpaal en zwenkte toen weer naar links, om dan gewoon verder te rijden op den weg. Get., die met zün wagen ruim honderd meter achter den eersten wagen reed, gaf meer gas, haalde den anderen auto in en beduidde den chauffeur te stoppen, wat deze onmlddeL lük deed. Samen zün zü naar den in bewuste- loozen toestand op den grond llggenden man toegesneld, om hulp te bieden. Ook was er spoe dig een veldwachter ter plaatse, alsmede de burgemeester van Leersum, voor wiens woning het ongeluk plaats vond. Het bleek spoedig, dat de chauffeur in slaap gevallen was en niets van bet ongeval wist. Een streep groene verf langs de rechtersüde van den auto toonde echter duidelijk aan. dat de wagen langs den lantaarnpaal was geschuurd. Hoewel de president zich kon Indenken, dat verdachte bevreesd was zün betrekking te ver liezen en hü daarom nog trachtte op tijd terug te zün, had hü toch niet mogen doorrüden, daar hü niet capabel meer was. een auto te besturen. Hierdoor bracht hü niet alleen zich zelf in gevaar, doch bovendien alle weggebrui kers op het door hem af te leggen traject. A Dat de kinderen het volkslied moeten keren, spreekt volgens den Minister vanzelf. Dat men hun dan tegelük den zin van het Wilhelmus van Nassouwe uitlegt, is niet noodzakelük. Ook het gebrek aan Bijbelkennis is zeer te betreu ren, maar het is niet gemakkelük, hierin door middel van de Openbare School te voorzien, omdat de onderwüzers voor dit werk ook gees telijk geschikt moeten zün. Men kan nu een maal dese delicate materie niet maar aan iedereen in handen geven. Intusschen Juicht de Minister het ten zeerste toe, wanneer hier door samenwerking van ouders en onderwü- zend personeel in bestaande leemten wordt voorzien. - ff Indien er concrete feiten aan hem worden voorgelegd ten bewüse, dat de geest van som mige onderwüzers niet deugt, wil de Minister die feiten natuurlük gaarne onderzoeken. Maar feiten uit het heden had de N.S.B.-’er graaf de Marchant et d’Ansembourg, niet genoemd. De NBB aldus de Minister, zegt, dat zü «übeid sal laten „voor bet goede”. Maar wat “et .goede” is, sal haar leider uitmaken. Dat herinnert aan de tyrannic van de liberalen van *•15 en aan het „nul n’aura d’esprlt que nous •n nos amis”. Godsdienst en kerk sullen zich ^Meu laten gelden, zoolang zü <>e „eenheid" ®*et bedreigen. Dat wees Minister Slotemaker ®e Bruine met kracht ran de hand. Evenals hü onder verwüzing naar figuren als ~®h*epman, Kuyper, Groen van Prinsterer en ra Savomln Lobman de vrijmoedige bewering “streed, als zou de NBB zün noodig geweest, tegen de beginselen van de revolutie van Over „Waterstaat” sün vandaag al twee sprekers aan het woord geweest. Mr. VAN LANSCHOT beval in 's Ministers aandacht eenlge belangrüke waterstaatswerken in Noord- Brabant aan, nm. de beteugeling van de stormvloeden bü den Biesbosch en de aanslui ting van Roosendaal op het Brabantsch kana lennet. En de anti-revolutionnaire Jhr. VAN CITTERS betoogde nog eens opnieuw, dat de secretarls-generaal van Waterstaat, die in deze functie ook blnnenvaartbelangen te be hartigen heeft, niet tegefijkertUd preeldent- commissarto moet wezen van de Nederlano- sche doorwegen. Het eerste klas reizen gaat steeds meer ach teruit. als een gevolg van de slechte tüdsom- standigbeden en ook, omdat de Diesel-treinen geen le klas meer hebben. Wel is natuurlijk eer» gevolg van het andere, maar ook le klas reizen wordt steeds minder. We vroegen at de Directie der Spoorwegen de gedachte was gekomen, dat mis oor een andere tarieven-politiek het reizlgers-vervoer zou toegenomen zün. ,Js er geen verlaging in het zicht?” „Dat hangt van omstandigheden af.” Inzake het spellingvraagstuk heeft bet debat in de Eerste Kamer alleen dit nieuws gebracht, dat de Minister na de repliek van den anti-revolutionnalr VAN CITTERS niet meer k priori afwees, aan zün even tueel in te voeren gewüzigd régime een wettelüke kans te geven door aan de Staten Generaal een althans eenlgszlns concreet omschreven machtiging tot het regelen dezer materie te vragen. Bü ons gaan de menschen meer op Zondag u:t en als bewijs daarvoor voerde hü aan het drukke relzlgersvervoer op dien dag. In Enge land is het heel anders. Daar gaat men Zater dags op reis om eerst op Maandagmorgen terug te keeren en wat Dultschland betreft, waar men de zoogenaamde „Rückfahrtkarte" kent, daar van is alleen de bedoeling de bewoners van kleine plaatsen naar de groote stad te brengen en vanuit de groote stad naar bulten. Daarom kan men deze goedkoope reisbiljetten, waarmee men op Maandagmorgen voor een bepaald uur terug moet reizen, alleen op bepaalde trajecten krügen. Dultschland heeft ook geen één-daag- sche retours, zooals wü wel kennen. Als de dagen gaan lengen en de zon nu en dan suggereert, dat het een malsch voorjaars-weertje is, associeert zich daar mee de gedachte aan vacantie en reizen. De N. 8. B.-l«idlng blükt ter verspreiding in het geheele land af gegeven te. hebben een biljet, waarop een overdruk van e«i plaat, die op 18 Februari 1933 in .De Notenkraker" stond en waarop in verband met de Zeven-Provinciën- affatre Dr. Colün to afgebeeld, van wiens han den het bloed druipt. Het opschrift is: Chrls- telüke gezagshandhavinghet onderschrift: .Mün God is een God der wrake.... en daar hou ik me an!” De N.8.B., deze pteat met het daarbü ge voegde „gedicht" en bijschrift af drukkend, voegt er aan toe: „De Notenkraker” werd niet in beslag genomen. Zü wil klaarblükelük suggereeren, aldus achrüft de „Standaard", dat de inbeslagname van een nummer van „Volk jen Vaderland” eenigen tüd geleden een onrechtvaardige daad was. Zü doet dit ten onrechte, omdat op het moment, dat deze plaat werd afgecrukt. Colün niet aan het bewind was, terwül Juist sinds hü aan het bewind was. hü strenger tegen de revolutlonnaire groepen is opgetreden, waarom de S. D. A. P. dan ook in alle opzichten to geretireerd. Thans laat de N. S. B. dese plaat in honderd duizenden exemplaren herdrukken en versprei den 1). Ongetwüfeld staat zü daarmee even schuldig als de S. D. A. F. indertijd. Wie een schunnige plaat afgedrukt en verspreidt, ook al doet hü het zoo genaamd om sün afkeer uit te drukken, to stellig schuldig te verklaren. en obligatiekapitaal geschiedt. De regeering heeft zich op dit terrein zooveel mogelük af- züdig gehouden en de zaken haar normalen loop laten nemen. Wat de bestrijding der werkloosheid betreft moet men werk zien te verschaffen, dat tots blüvends tot stand brengt. Tegenover dese werk verschaffing staat echter het streven tot ratio nalisatie; ook hier weer bet dualisme van dezen tüd: door de rationalisatie, die de bedrijnen op rendabele basis brengt, ontstaat meer werk- loofibcid. Verbod van rationalisatie beteekent stopaet- tlng van de verbetering in de industrie. Toch kan er aanleiding zün (b.v. in de sigaren industrie) uit sociale en andere reden om de rationalisatie te remmen, al belemmert men hier de Industrie. O. a. in haar concurrentie tegenover het buitenland. Reizend met een D-treln betaalt men Dultschland voor een traject gelük aan afstand GroningenDen Haag voor weekend-kaart f 10.40 en in Nederland een retour GroningenDen Haag, met een D-treln f 1030, van 2 Juli tot 15 Sep tember en met Paschen en Plnksteren met va- cantlerkaarten slechts f 8.—. Het gebruik van vacantle-kaarten, waarvan het voordeel eerst bü circa 190 K. M. begint, werd niet onbevredigend genoemd. Op de vragen van het Tweede Kamerlid Moller betreffende opschorting van het ont slag van den hoogleeraar Van Calcar en over legging aan de Tweede Kamer van op de op heffing van den leerstoel in de bacteriologie te Leiden betrekking hebbende stukken heeft Minister Slotemaker de Bruine geantwoord, dat hü bü de beraadslaging over de tweede afdeeling (Hooger Onderwüs) van de begroe ting van zün Departepienf voor 1936 over de motie-Moller naar zün meening voldoende heeft uiteengezet, waarom van hem opschor ting van het aan den hoogleeraar Van Calcar gegeven ontslag niet was te verwachten. De benoeming en het ontslag van ambtenaren behooren tot de bevoegdheid van de Kroon. Ten aanzien van het ontslag van den hoog leeraar Van Calcar heeft de minister zün be leid, voor zoover dit de doelmatigheid betrof, reeds In de Kamer uiteengezet. De vraag om trent de rechtmatigheid dient thans voor het ambtenarengerecht. De minister heeft er overwegend beswaar tegen, de gevraagde stukken aan de Kamer over te leggen en kan geen vrijheid vinden, het advies van de medische faculteit ter ken nis van de Kamer te brengen. Hem to geen omstandigheid bekend, die aanleiding sou ge ven om af te wüken van den regel, dat amb- telüke adviezen, uitsluitend voor de Regeering bestemd, slechts ter kennis van de Regeering komen. de Lagere betreft, be handelde Minister Slotemaker den geest bü dit onderwüs, de positie, welke het volkslied daarbü moet innemen, en de vraag, of het bübrengen van BUbelkennis op de Openbare School moet worden bevorderd. Inzake bet eerste ontwerp gaf de Mi nister toe, dat wel eens te aeer een onvrucht baar intellectualisme hoogtü viert, terwül de belangrijke taak van de karaktervorming in t gedrang komt. 1 In zün openingsrede wees de voorzitter, de heer W. Wlltsc^ut, op den drang, die ran de Kath. Onderwzerskringen uitgaat om te ko men tot opheffing van de beperkende bepalingen in de L. O.-wet ten opzichte van de benoeming tot hoofd der school. Spr. bracht 'A eeresaluut aan de 60-Jarige col lega’s. die met voorloopig pensioen gaan, om plaats te maken voor de jongeren. In verband met de-plannen der Regeering tot z«. herberekentng der pensioenen merkte spr. op, dat het K. O. V. ervoor zal ageeren, dat de pensioenen onaantastbaar blijven. De rekening en verantwoording van den pen ningmeester over 1935 tot een totaal bedrag van f 46203.07, werd goedgekeurd, terwül de voor- loopige begrootlng voor 1937 tot een totaal be drag van f 46680 werd ontworpen. Besloten werd, bü Regeering en Katholieke Kamerfractie actie te voeren om te verkrijgen, dat op korten termün naast de onderwüzers- wachtgelders ook benoembaar gesteld zullen worden, zü, die in 1932 of eerder geslaagd zün voor onderwüzer. Aan het Dagelüksch Bestuur werd opdracht gegeven zich nogmaals In verbinding te stellen met den Ned. R. K. Schoolraad, teneinde eenlge regeling te krügen voor de mogelük nog noodige afvloeiing van personeel, naar aanleiding van de verhooglng der leeriingenschaal bü het L. O. en het U. L O. Bü de Regeering zal actie gevoerd woeden ten einde te bereiken, dat voor het verkrijgen der U. L. O.-marge het bezit van de middelbare acte Ned. Taal en Letterkunde gelük gesteld wordt met het bezit van de middelbare acten Fransch, Duitsch en Engelsch. Tenslotte wees men ons op het goedkoope reizen, dat men met een abonnement doet. Voor de eerste maand betaalt de reiziger f 45 voor 3e klas en voor elke aansluitende maand 130, waarbü het er niet op aankomt of men eenige dagen op zün nieuwe kaart moet wachten. Het reizen komt dan slechts op f 1 per dag, wat zeker niet veel is, als men rekent, dat een kaartje 3M cent per KM. enkele reis kost en 31/, cent retour. Bü een afstand van ruim 30 KM. is men dus al voordeeliger uit met een abonnement. Het komt dan ook veel vuldig voor, dat abonnementen worden ge bruikt inplaats van traject-kaarten, waarvan de prijs 57 cent per KM. bedraagt. Wanneer men b.v. één keer per week den afstand Gro ningenRotterdam aou moeten afleggen, is het voordeeliger, wanneer men een abonnement neemt. Regelen darm-functtes. Houden het bloed rein. Zün de boete wachters voor Uw gesondheid! De directeur van den Rüksdienst der Werk loosheidsverzekering en Arbeidsbemiddeling deelt mede, dat in de week van 2429 Februari 1936 het aantal leden van ingevolge het Werk loosheidsbesluit 1917 gesubsidieerde vereenigin- gen bedroeg 537300 (waarvan 74.600 landar beiders). De werkloosheid onder deze verzekerden be droeg voor het geheel: in de week van 3429 Februari 1936 33.3 pet.; in de vorige veralag- week (3—8 Febr. 1936) 353 pet.; in de over eenkomstige verslagweek van 1935 33.6 pet.; in de overeenkomstige verslagweek van *34 363 Pet. In het vorige persbericht (over de week 38 Februari) stond ten onrechte voor het per centage werkloosheid voor het geheel vermeld 37.1; dit had moeten zün 353. Laat men de landarbeiders buiten beschou wing. dan bedroeg de werkloosheid onder de overige verzekerden: in de week van 34—39 1936 35.4 pet.; in de vorige verslagweek 36.9 pet.; in de overeenkomstige week van 1935 34.6 pet.; in de overeenkomstige week van *34 38 pet. Zooals uit deze cüfers blükt, to het werk loosheidspercentage (zonder landarbeiders), dat van de tweede helft van December 1935 xf Vrijwel statlonnair op het hoogtepunt van om streeks 36,7 stond op het einde van Februari 1936 gedaald tot 35,4. Bü 1063 organen der openbare arbeidsbemid deling stonden op 29 Februari 1936 in totaal 483366 werkzoekenden ingeschreven onder wie 456.388 mannen. Van deze werkzoekenden waren er 463.963 werkloos onder wie 442.297 mannen. De nieuwbenoemde landsadvocaat, jhr. mr. G. W. van der Does, is op 35 November 1894 te Arnhem geboren. Hü is aan de unlverslteit te Leiden gepromoveerd op een proefschrift over de bedrijfsorganisatie in het drukkersbe- drüf. In het begin van 1931 kwam jhr. van der Does op het kantoor van den landsadvocaat, mr. J. H. TNders. Het Jaar daarna werd hü dbthpagnon en plaatsvervangend landsadvo caat. Jhr. van der Does is lid van het bestuur der Juristenvereenlging, voorzitter van bet Me disch Tuchtcollege, hoofdredacteur van het Advocatenblad en voorzitter der commissie van advies, bedoeld in het Crisis-Organlsatiebesluit. voor welke laatste functie hü thans zal be danken. De nieuwbenoemde landsadvocaat heeft prae- adviezen geschreven voor de Juristenvereeni- ging over den wenschelüksten vorm van rech- terlüke organisatie en voor de Advocatenveree- nlging over de rechtsverhouding tusschen ad vocaat en cliënt. Vroeger is jhr. van der Does werkzaam ge weest-als redacteur van het dagblad Da Ne derlander”, van welke courant hü vast mede werker gebleven is. Er is bü dit hoofdstuk betrekkeUjk weinig ge sproken. Men bepaalde zich vrü algemeen tot wat op het oogenblik hoofdpunten zün In *s Mi nisters beleid. En Minister SLOTEMAKER ant woordde daarop in een driedeellge rede, waarin hü achtereenvolgens eenlge belangrijke kwes ties in verband met het Lager Onderwüs, zün beleid ter sake van de spelling en de houding van de N. 8. B. ten opzichte van onderwüs en opvoeding behandelde. Daaraan deed hü eenige losse opmerkingen voorafgaan, waarvan wü noteeren, dat de Katholieke afgevaardigde de Bruyn een verdediging te hooren kreeg van de subsidieering van de Philips' avondcursussen, alsmede een toelichting, dat de omzetting van de driejarige in tweejarige ambachtsscholen zon der al te groote schade geschieden kan. Mr. Kropman, zün fractiegenoot, had niet al te veel succes van zün interventie voor noodlij dende kunstenaars. Eerst moeten de gemeenten maar eens meer medewerking verleenen, aldus de Minister, aan hetgeen vanwege Sociale Zaken aan initiatief ten behoeve van deze groep is ontwikkeld. gelooft hoor eigen oogen niet, wan- r ik straks met dezen knaap thuis I Zij gelooft het nóóit I Evenmin als Ihijn genoegen begrijpt, om hier uren Imi regen te zitten. Maar visscher ben otsje bwnt het niet I Rheumatiek f deenTnwjiiet I Ik heb Sloan's I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 13