af gehandeld
Tarieven der Ned. Spoorwegen
If
Onderwijs
De werkloosheid
leder pak HONIG’s VERMICELLI
GRATIS
■li
SLOANS
d« mi SPOORWEGONTVANGSTEN
VERGELIJKING MET HET
BUITENLAND
SCHEEPSBOUWBEDRIJF
GESANEERD
REDE VAN MINISTER
SLOTEMAKER
WOENSDAG 18 MAART 1936
EERSTE KAMER
kh'-’
Het nationaal karakter
Waterstaat
Minister Oud voor de
Industrieele Club
t
Ryksveldwachter gedood
Vatte lasten
Postvluchten
JHR. MR. G. d. DOES
Abonnementen
SANCTIEWET OVERTREDEN?
N. S. B.-theorieën
W eekend-retours
Het ontslag van prof,
van Calcar
In het jaar 1935 elf millioen
achteruitgegaan
24 uur onafgebroken
achter ’t stuur
Regeering kan geen ordening
opleggen
De spellingkwestie ie by den
bewindsman nog in studie
Op het einde van Februari
iets gedaald
Goudvoorraad Ned.
Bank
Revolver afgegaan
BOERDERIJ BRAND BIJ
NIJMEGEN
Toen door den slaap overmand en
een aanrijding, waarbij een
wielrijder zwaar ge
wond werd
Eerste-klasse coupé’i
steeds leeger
De directie der N.S. gelooft niet,
dat weekend-retoars hier
succes zouden
hebben
R.K. ONDERWIJZERS
VERBOND
LINIMENT
Eén-daagsche retour»
Tegengaan van apeculatieven han
del in verouderde en over
tollige industrieën
I
Een schandelijk pamflet
bevat ter kennismaking een
HONIG's BOUILLONBLOKJE
Spellingvraagstuk
Vergadering van het bestuur
-
-
M.S. S.-cachets
-■
Uitspraak over 1* dagen.
I
Den Haag. 17 Maart 1936
De Eerste Kamer aal dese «eek een heel
eind met haar begrootingswerk opschieten.
Bijna al de hoofdstukken welke nog niet
sijn afgehandeld. prijken in het geselschap
van de begroetingen van Zuiderzee- en Ver-
keersfonds op haar agenda. En heden kwam
sU met de Onderwjjsbegrootlng alvast klaar.
Minister Slotemaker
de Bruine.
in het jaar 1934. Een totale achteruitgang
ontvangsten dus van t 1L261.381.
Nadrukkelijk verklaarde dese spoorweg-auto-
riteit, dat de directie der Nederlandsche Spoor
wegen er niet aan denkt om week-end-blljet-
ten in te voeren. Het zou ook niet voordeelig
voor de spoorwegen sijn, daar men het week-
end-relzen, voor zoover het in ons land bestaat,
er toch niet noemenswaard mee bevordert.
Ik zie uit het bedrijfsleven een toenemenden
drang naar organisatie, maar ik ben steeds be
vreesd voor een ordening door den staat opge
legd; hoofdzaak is hier de ordening, die uit de
maatschappij self opkomt. De Overheid kan be
hulpzaam sfjn, stlmuleeren in de goede rich
ting, maar leiding geven kan si) niet.
Het Verbondsbestuur van het Katholieke On
derwijzers Verbond vergaderde Zondag in hotel
„Noord-Brabant" te Utrecht.
De „Lijster” (thuisreis) vloog Dinsdag van
Jodhpur naar Bagdad.
In een korte repliek beeft ook de Ka
tholieke afgevaardigde Prof. STEGER nog
eens op een wijze, die lederen Katholiek
behalve dezen NBB.-er overtuigt, aange
toond, dat de NB.B.-theorieën over onder
wijs en opvoeding in volstrekten strijd stfn
met de richtlijnen van *s Pausen Encycliek
.XMvlnl lllius Ma gis tri".
het eene r
het tweede
Blijkens den jongsten weekstaat ia de goud
voorraad van de Nederlandsche Bank in de af-
geloopen berichtsperlode gestegen met ruim 16
millioen gulden.
De verschillende omstandigheden in aanmer
king nemende eischte de officier van Justitie
tegen den chauffeur twee maanden hechtenis
met Intrekking van het rijbewijs voor den tijd
van aes maanden.
Wat
School
Dan is er de moeilijke quaestle der vaste
lasten.
Neemt men de maatregelen niet juist, dan
doet men misschien meer schade dan goed, en
grijpt men op de credletmarkt In. waar zooveel
imponderabilia werken, dan maakt men bet
crediet juist duur. Wanneer men ziet, dat de
rechtszekerheid bij de regeering niet veilig is,
trekt men zich terug van de credletmarkt.
Men heeft vaak beweerd, dat de regeering
het kapitaal heeft gespaard en de loonen wel
aangetast. Niets is minder juist. Men zie slechts
naar de renteverlaging en wat met aandeelen-
We stonden voor het noodlottig accoord van
dalende inkomsten en stijgende uitgaven.
Van 1933 op 1936 is onze begroeting echter
verbeterd met f 134 millioen, wat wel duldt op
een belangrijke bezuiniging.
WU móeten inderdaad naar lagere lasten: ik
erken, dat wjj de laatste jaren tegenover een
verzwaring in plaats van een verlichting van
belastingdruk staan. Ik pleit echter clementie.
De laatste dagen kwamen op de veiling te
Rotterdam, aldus de Telegraaf, groote partijen
citroenen, die, naar men in deskundige kringen
met vrijwel absolute aekerheid verklaarde, uit
Italië afkomstig moeten sijn. Dese citroenen
sijn echter verpakt in Syrische kisten, welke
voorsten sijn van Syrische merken. Wel heel
vreemd is dit, als men in aanmerking neemt,
dat de dtroenenoogst sedert eenlge maanden
is afgeloopen, terwijl in den bone fide-handel
reeds sedert tien weken geen offerten meer in
deze citroenen gedaan worden.
De handelaars, die niet aan desen sluikhandel
meedoen, worden er door gedupeerd, omdat de
groote aanvoer van dese citroenen de markt
blijft drukken.
Men heeft reeds de Kamer van Koophandel
en de douaneautoriteiten op dese gevallen van
ontduiking van de sanctiewet gewezen.
1) Het verdient aandacht, dat de ..Noten
kraker" de plaat niet in kleurendruk afdrukte,
evenmin bijschrift en „gedicht” opnam.
Op den terugweg zijnde ’s Maandagsmcrgens
te ongeveer zeven uur, dus vier en twintig uur
nadat hij zijn „dagtaak” was begonnen, voelde
dese 2O-jarige taxl-ehauffeur. dat de slaap hem
de baas dreigde te worden.
Het was bij Leersum en volgens de vooraf
gemaakte berekening, had hij al terug moeten
zfjn. Even zette hij zijn wagen langs den weg
en stapte uit, om door de koude den slaap vrat
te verdrijven. Dat frischte hem wel op. doch
toen hij weer achter het stuur plaats nam.
begon het vechten tegen den slaap opnieuw!
l*n slotte 's Ministers antwoord aan den
Graaf de Marchant et d’Ansembourg over de
houding van de NB B. inzake onderwijs en op
voeding.
Overigens is de bewindsman op dit punt nog
Biet volkomen uitgestudeerd. Bi) heeft beswaar
tegen wat de commissie-van Haeringen terzake
van de buiginga-n en de pronominale aandui
ding adviseerde. En hij wenscht deze vragen
eerst nog eens goed te bezien, voordat hij een
definitieve beslissing neemt. Want die beslis
sing geldt dan tegelijk voor de „spelling”. welke
voortaan van overheidswege zal worden ge
bezigd.
Daar sUn allereerst de weekend-retours die
in Dultschland worden uitgegeven en welke men
in ons land niet kent.
SHoe zit dat?" informeerden wij. „Bestaat er
geen mogelijkheid, dat de Nederlandsche Spoor
wegen zulks ook Invoeren?”
Onze zegsman wees er allereerst op, dat ons
land niet aooaeer week-ends cm te reizen kent
in
den
zoo’n
koet
eveneens
niet o
schlen
korri
Zii
in o
fct
De Minister is overigens van meening, dat
ook die onderwijzer, die buiten de school
aanspoort tot ongehoorxaapheid aan de wet
ten des lande, niet voor de klas gehand
haafd kan blijven. Wijziging van de Lager
Onderwijswet zal, om daartoe de mogelijk
heid te openen, noodig zijn.
„Indien alles naar beneden sou gaan, dan
sullen de tarieven der spoorwegen ongetwij
feld aangepast worden." luidde het ant
woord. waarbij herinnerd werd aan de
jongste verlaging, die in 1933 werd toege-
past
Manmoedig klemde hjj zijn kaken op elkaar
en reed door. Hoe het precies gebeurde, sal hij
wel nooit kunnen navertellen, doch toen hij
zich weer wat bewust werd, stond een andere
auto naast den zijnen en de bestuurder van net
andere voertuig vertelde hem, dat hü een wiel
rijder, die op bet rijwielpad langs de autobaan
reed, omvergereden had. Het slachtoffer was
er erg aan toe.
Wanneer we, aldus de minister, weer in de
opgaande lijn willen komen, moet het bedrijfs
leven weer op rendabele basis komen; we moe
ten dus op een zeker peil komen met het
buitenland: wat men noemt „aanpassen”. We
moeten erkennen soms maatregelen te nemen,
die niet leiden tot verlaging, maar tot vërhoo-
glng der levenskoeten.
1739 in te gaan, kta evenals hij onwederlagbaar
aantoonde, dat bet beroep op den leerplicht,
die bet primaire recht van de ouders, om over
den geest van de opvoeding hunner kinderen
te beslissen, sou aantasten, volstrekt geen ar
gument is, waarmee de ééne nationale jeugd-
vereenlging verdedigd kan worden. Want naast
de verplichting, om hun kinderen Lager On
derwijs te doen genieten, geeft de gesmade
demo-Hberale Staat aan de ouders het recht
om vrijelijk te beslissen, van welken geest dat
onderwijs doortrokken sal sijn.
Uit 'sheeren DE MARCHANT’S repliek no-
teeren wij, dat hij zeide, een oogje in het sell
te zullen houden, of de Minister wel voldoende
zorgen zal voor bet nationaal karakter van het
onderwijs. Het bloed kruipt, waar het niet gaan
kan! Hier sprak zijns ondanks de democraat,
die op controle van bet uitvoerend bewind ge
steld to!
Seven groote scheepsbouwmaatschappijen
hebben opgericht de N.V. Scbeepsbouw-
belangen, met zetel te 's-Gravenhage, wel-
ke vennootschap zich ten doel stelt het
steunen en gezondmaken van de scheeps-
-bouwindustrie in ons land.
Dinsdagmiddag om drie uur was de Rljks-
veldwachter M. Martens te Roden bezig sijn
revolver schoon te maken. Het wapen ging plot
seling af, waardoor M. op slag werd gedood. Hij
laat een vrouw en drie kinderen achter.
VERDRIJFT PIJN'
Bü het reizen neemt de trein nog steeds een
belangrijke plaats in en het leek ons daarom
Interessant met een der leiders van de Spoor
wegen voor tarievenaangelegenheden over de
prijzen te gaan praten. We hadden wel niet de
illiMle, dat het reizen in het komende seizoen
minder van ons budget zou vragen, maar men
boort hier en daar wel eens opmerkingen ma
ken over de tarieven, waarvan men graag het
juiste wil weten.
Blijkens mededeellng van de afdeeling Werk
verschaffing en steunverleening van het De
partement van Sociale Zaken, waren einde 1936
54.049 werklooze arbeiders geplaatst bij een
werkverschaffing. Bovendien waren 751 perso
nen met financieelen steun van de Overheid
tewerkgesteld in het land- en tuinbouwbedrijf;
laatstbedoeld aantal is niet begrepen onder het
over einde Januari 1936 als werkloos opgegeven
aantal personen.
Met eenlge cijfers werd ons aangetoond, dat
het reizen met genoemde biljetten in Dultsch-
land toch niet goedkooper is dan in ons land
btf het bestaande tarieven-systeem.
Het belangrijke element in de oprichting der
N. V. Scheepsbouwbelangen is het feit, dat
thans een markt is geschapen, welke op het
terrein der scheepsbouwlndustrie koopers en
verkoopers tot elkander kan brengen. Tot nu
toe deed zich het versciHjnsel voor, dat be
staande outillages door tusschenkomst van
speculanten vqpr een appel en een el van de
hand werden gedaan en de nieuwe onderne
mers met het tegen afbraakprjjzen verkregen
object de andere meer levenskrachtige onder
nemingen beconcurreerden, hetgeen ongezonde
toestanden in het bedrijf teweegbracht. Tegen
een dergeljjke wijze van handelen heeft de
nieuwe maatschappij stelling genomen, aange
zien thans het orgaan is geschapen, dat aan
verdere, tegen het algemeen belang indrul-
sebende werkzaamheid van verouderde of niet
rendeerende scheepsindustrieën een einde kan
maken. Hoe dit stelsel in de practijk sal wor
den, zal moeten worden afgewacht; in elk ge
val heeft het genomen Initiatief de sympathie
van de regeering, aangezien het bijdraagt tot
het orde stellen dp zaken, waarmede de belan
gen van duizenden zijn gediend.
Het maatschappelijk kapitaal der nieuwe
vennootschap bedraagt ƒ100.000.—, verdeeld in
«andeelen van ƒ3500.—, waarvan bü de op
richting 38 zijn geplaatst. Als directeur fun
geert voor de eerste maal de beer Th. de Hoog
te Rotterdam.
Maandagavond hield ,De Industrieele Club”
te Amsterdam den Jaarlükschen gemeenschap-
pelüken maaltijd van haar leden, waarbij als
gast tegenwoordig was mr. P. J. Oud, de minis
ter van Financiën.
Minister Oud heeft bij deze gelegenheid een
rede gehouden, waaraan wü het volgende ont-
leenenc
We kwamen nog eens te spreken over de
één-daagsche retour-biljetten, die 1 Juli 1935
zün ingevoerd, waarbü we vernamen, dat, hoe
vreemd het ook kUnkt, lang niet alle menschen
daarmee bekend sijn.
Een verschil tusschen de spelling, welke op
examens wordt geëlscht, en die, welke de Re-
(eerlng zelf In het ambtelijk leven toepast, is
Immers volgens de Memorie van Antwoord
„een toestand, die In geen geval zou kunnen
worden bestendigd.”
Ook hier is men over het resultaat tevreden,
al blükt de uitwerking gewoonlük veel later.
Aan ontvangsten van nieuwe reizigers 3e
klas, hetgeen men had kunnen specificeren,
werd in het derde kwartaal 1935, 34 pCt. meer
ontvangen dan in het derde kwartaal 1934.
Voor de tweede klas bedroeg die vermeerde
ring ternauwernood 7 pCt. waaruit weer een
sterke declassificatle van de reizigers bleek.
In den nacht van Maandag op Dinsdag is
brand ontstaan in de boerderij van E. Jansen
aan de Woezlkschestraat aan de grens der ge
meente Nijmegen.
De brandweer, die onmlddellük was uitgerukt,
had met groote moeilijkheden te kampen, daar
niet voldoende bluschwater aanwezig was. Zü kon
dan ook weinig uitrichten. De boerderü brandde
geheel uit. Van den inboedel kon niets worden
gered.
De schade wordt gedeeltelijk door verzekering
gedekt.
Bi het redden van het vee liep de heer Jan
sen brandwonden op aan het gelaat. De brand,
die werd ontdekt door een logeetje van de fa
milie Jansen, is vermoedeUJk ontstaan door een
lek in den schoorsteen.
Zondagsmorgens te zeven uur was hij te
Amsterdam bü rijn patroon, een taxl-onderne-
m-r, in dienst getreden. Den geheelen dag .oor
had hü personen in zün wagen vervoerd en
tegen zeven uur dienzelfden avond kreeg hü
opdracht *n „vrachtje" naar Nümegen te rüdzn.
Uitgerekend was, hoelang hü daarvoor noodig
had en het tijdstip van weer terug te zün in
de garage te Amsterdam werd vastgesteld.
Met een bedrag van f 7.673522 zün de ont
vangsten dtr Ned. Spoorwegen over December
1935 f 753.968 lager dan die over December 193-1.
Tot dit nadeelig verschil droegen de reizigers-’
ontvangsten rond f 226.000.bü (vorig jaar
f 268.000.— en de goederenontvangsten rond
f 422.000.De rest van het verachlï to te wü-
ten aan verminderde opbrengst der overige ba
ten^ waaronder die uit het veevervoer, dat rond
f 70.000 minder opbracht.
Over het geheele jaar 1935 waren de totale
Inkomsten f 101.130313.—, tegen f 112381393 -
1D
Een en ander speelde zich op Maandagmorgen
3 Februari JJ. af en tot op heden Is de «an-
geredene nog niet hersteld. Vüf dagen na het
ongeval kreeg de jongeman ontslag.
Wegens dit feit werd de chauffeur vervolgd
terzake bet veroorzaken van swaar lichamelijk
letsel door schuld en hü had zich Dinsdag voor
de Rechtbank te Utrecht te verantwoorden.
Een van de gehoorde getuigen, de automo
bilist. die den taxi-chauffeur had aangehouden,
had achter hem gereden en gezien, hoe het’
ongeval zich had afgespeeld. De auto van ver
dachte zoo vertelde de man slingerde
niet en aan het voortbewegen van den wagen
viel niets bijzonders op te merken. Plotse’<ng
echter zwenkte de wagen naar rechts, reed het
ter rechterzijde van den weg gelegen rijwielpad
op. botste tegen den wielrijder aan. raakte ook
nog een lantaarnpaal en zwenkte toen weer
naar links, om dan gewoon verder te rijden op
den weg. Get., die met zün wagen ruim honderd
meter achter den eersten wagen reed, gaf meer
gas, haalde den anderen auto in en beduidde
den chauffeur te stoppen, wat deze onmlddeL
lük deed. Samen zün zü naar den in bewuste-
loozen toestand op den grond llggenden man
toegesneld, om hulp te bieden. Ook was er spoe
dig een veldwachter ter plaatse, alsmede de
burgemeester van Leersum, voor wiens woning
het ongeluk plaats vond.
Het bleek spoedig, dat de chauffeur in slaap
gevallen was en niets van bet ongeval wist.
Een streep groene verf langs de rechtersüde
van den auto toonde echter duidelijk aan. dat
de wagen langs den lantaarnpaal was geschuurd.
Hoewel de president zich kon Indenken, dat
verdachte bevreesd was zün betrekking te ver
liezen en hü daarom nog trachtte op tijd terug
te zün, had hü toch niet mogen doorrüden,
daar hü niet capabel meer was. een auto te
besturen. Hierdoor bracht hü niet alleen zich
zelf in gevaar, doch bovendien alle weggebrui
kers op het door hem af te leggen traject.
A
Dat de kinderen het volkslied moeten keren,
spreekt volgens den Minister vanzelf. Dat men
hun dan tegelük den zin van het Wilhelmus
van Nassouwe uitlegt, is niet noodzakelük. Ook
het gebrek aan Bijbelkennis is zeer te betreu
ren, maar het is niet gemakkelük, hierin door
middel van de Openbare School te voorzien,
omdat de onderwüzers voor dit werk ook gees
telijk geschikt moeten zün. Men kan nu een
maal dese delicate materie niet maar aan
iedereen in handen geven. Intusschen Juicht
de Minister het ten zeerste toe, wanneer hier
door samenwerking van ouders en onderwü-
zend personeel in bestaande leemten wordt
voorzien.
- ff
Indien er concrete feiten aan hem worden
voorgelegd ten bewüse, dat de geest van som
mige onderwüzers niet deugt, wil de Minister
die feiten natuurlük gaarne onderzoeken. Maar
feiten uit het heden had de N.S.B.-’er graaf de
Marchant et d’Ansembourg, niet genoemd.
De NBB aldus de Minister, zegt, dat zü
«übeid sal laten „voor bet goede”. Maar wat
“et .goede” is, sal haar leider uitmaken. Dat
herinnert aan de tyrannic van de liberalen van
*•15 en aan het „nul n’aura d’esprlt que nous
•n nos amis”. Godsdienst en kerk sullen zich
^Meu laten gelden, zoolang zü <>e „eenheid"
®*et bedreigen. Dat wees Minister Slotemaker
®e Bruine met kracht ran de hand.
Evenals hü onder verwüzing naar figuren als
~®h*epman, Kuyper, Groen van Prinsterer en
ra Savomln Lobman de vrijmoedige bewering
“streed, als zou de NBB zün noodig geweest,
tegen de beginselen van de revolutie van
Over „Waterstaat” sün vandaag al twee
sprekers aan het woord geweest. Mr. VAN
LANSCHOT beval in 's Ministers aandacht
eenlge belangrüke waterstaatswerken in Noord-
Brabant aan, nm. de beteugeling van de
stormvloeden bü den Biesbosch en de aanslui
ting van Roosendaal op het Brabantsch kana
lennet. En de anti-revolutionnaire Jhr. VAN
CITTERS betoogde nog eens opnieuw, dat de
secretarls-generaal van Waterstaat, die in
deze functie ook blnnenvaartbelangen te be
hartigen heeft, niet tegefijkertUd preeldent-
commissarto moet wezen van de Nederlano-
sche doorwegen.
Het eerste klas reizen gaat steeds meer ach
teruit. als een gevolg van de slechte tüdsom-
standigbeden en ook, omdat de Diesel-treinen
geen le klas meer hebben. Wel is natuurlijk
eer» gevolg van het andere, maar ook
le klas reizen wordt steeds minder.
We vroegen at de Directie der Spoorwegen
de gedachte was gekomen, dat mis
oor een andere tarieven-politiek het
reizlgers-vervoer zou toegenomen zün. ,Js er
geen verlaging in het zicht?”
„Dat hangt van omstandigheden af.”
Inzake het spellingvraagstuk heeft bet
debat in de Eerste Kamer alleen dit nieuws
gebracht, dat de Minister na de repliek van
den anti-revolutionnalr VAN CITTERS
niet meer k priori afwees, aan zün even
tueel in te voeren gewüzigd régime een
wettelüke kans te geven door aan de Staten
Generaal een althans eenlgszlns concreet
omschreven machtiging tot het regelen
dezer materie te vragen.
Bü ons gaan de menschen meer op Zondag u:t
en als bewijs daarvoor voerde hü aan het
drukke relzlgersvervoer op dien dag. In Enge
land is het heel anders. Daar gaat men Zater
dags op reis om eerst op Maandagmorgen terug
te keeren en wat Dultschland betreft, waar men
de zoogenaamde „Rückfahrtkarte" kent, daar
van is alleen de bedoeling de bewoners van
kleine plaatsen naar de groote stad te brengen
en vanuit de groote stad naar bulten. Daarom
kan men deze goedkoope reisbiljetten, waarmee
men op Maandagmorgen voor een bepaald uur
terug moet reizen, alleen op bepaalde trajecten
krügen. Dultschland heeft ook geen één-daag-
sche retours, zooals wü wel kennen.
Als de dagen gaan lengen en de zon nu
en dan suggereert, dat het een malsch
voorjaars-weertje is, associeert zich daar
mee de gedachte aan vacantie en reizen.
De N. 8. B.-l«idlng blükt ter verspreiding in
het geheele land af gegeven te. hebben een biljet,
waarop een overdruk van e«i plaat, die op 18
Februari 1933 in .De Notenkraker" stond en
waarop in verband met de Zeven-Provinciën-
affatre Dr. Colün to afgebeeld, van wiens han
den het bloed druipt. Het opschrift is: Chrls-
telüke gezagshandhavinghet onderschrift:
.Mün God is een God der wrake.... en daar
hou ik me an!”
De N.8.B., deze pteat met het daarbü ge
voegde „gedicht" en bijschrift af drukkend,
voegt er aan toe: „De Notenkraker” werd niet
in beslag genomen.
Zü wil klaarblükelük suggereeren, aldus
achrüft de „Standaard", dat de inbeslagname
van een nummer van „Volk jen Vaderland”
eenigen tüd geleden een onrechtvaardige daad
was. Zü doet dit ten onrechte, omdat op het
moment, dat deze plaat werd afgecrukt.
Colün niet aan het bewind was, terwül Juist
sinds hü aan het bewind was. hü strenger
tegen de revolutlonnaire groepen is opgetreden,
waarom de S. D. A. P. dan ook in alle opzichten
to geretireerd.
Thans laat de N. S. B. dese plaat in honderd
duizenden exemplaren herdrukken en versprei
den 1). Ongetwüfeld staat zü daarmee even
schuldig als de S. D. A. F. indertijd. Wie een
schunnige plaat afgedrukt en verspreidt, ook al
doet hü het zoo genaamd om sün afkeer uit
te drukken, to stellig schuldig te verklaren.
en obligatiekapitaal geschiedt. De regeering
heeft zich op dit terrein zooveel mogelük af-
züdig gehouden en de zaken haar normalen
loop laten nemen.
Wat de bestrijding der werkloosheid betreft
moet men werk zien te verschaffen, dat tots
blüvends tot stand brengt. Tegenover dese werk
verschaffing staat echter het streven tot ratio
nalisatie; ook hier weer bet dualisme van dezen
tüd: door de rationalisatie, die de bedrijnen op
rendabele basis brengt, ontstaat meer werk-
loofibcid.
Verbod van rationalisatie beteekent stopaet-
tlng van de verbetering in de industrie. Toch
kan er aanleiding zün (b.v. in de sigaren
industrie) uit sociale en andere reden om de
rationalisatie te remmen, al belemmert men
hier de Industrie. O. a. in haar concurrentie
tegenover het buitenland.
Reizend met een D-treln betaalt men
Dultschland voor een traject gelük aan
afstand GroningenDen Haag voor
weekend-kaart f 10.40 en in Nederland
een retour GroningenDen Haag,
met een D-treln f 1030, van 2 Juli tot 15 Sep
tember en met Paschen en Plnksteren met va-
cantlerkaarten slechts f 8.—.
Het gebruik van vacantle-kaarten, waarvan
het voordeel eerst bü circa 190 K. M. begint,
werd niet onbevredigend genoemd.
Op de vragen van het Tweede Kamerlid
Moller betreffende opschorting van het ont
slag van den hoogleeraar Van Calcar en over
legging aan de Tweede Kamer van op de op
heffing van den leerstoel in de bacteriologie
te Leiden betrekking hebbende stukken heeft
Minister Slotemaker de Bruine geantwoord,
dat hü bü de beraadslaging over de tweede
afdeeling (Hooger Onderwüs) van de begroe
ting van zün Departepienf voor 1936 over de
motie-Moller naar zün meening voldoende
heeft uiteengezet, waarom van hem opschor
ting van het aan den hoogleeraar Van Calcar
gegeven ontslag niet was te verwachten. De
benoeming en het ontslag van ambtenaren
behooren tot de bevoegdheid van de Kroon.
Ten aanzien van het ontslag van den hoog
leeraar Van Calcar heeft de minister zün be
leid, voor zoover dit de doelmatigheid betrof,
reeds In de Kamer uiteengezet. De vraag om
trent de rechtmatigheid dient thans voor het
ambtenarengerecht.
De minister heeft er overwegend beswaar
tegen, de gevraagde stukken aan de Kamer
over te leggen en kan geen vrijheid vinden,
het advies van de medische faculteit ter ken
nis van de Kamer te brengen. Hem to geen
omstandigheid bekend, die aanleiding sou ge
ven om af te wüken van den regel, dat amb-
telüke adviezen, uitsluitend voor de Regeering
bestemd, slechts ter kennis van de Regeering
komen.
de Lagere
betreft, be
handelde Minister
Slotemaker den geest
bü dit onderwüs, de
positie, welke het
volkslied daarbü moet
innemen, en de vraag,
of het bübrengen van
BUbelkennis op de
Openbare School moet
worden bevorderd.
Inzake bet eerste
ontwerp gaf de Mi
nister toe, dat wel eens te aeer een onvrucht
baar intellectualisme hoogtü viert, terwül de
belangrijke taak van de karaktervorming in t
gedrang komt.
1
In zün openingsrede wees de voorzitter, de
heer W. Wlltsc^ut, op den drang, die ran de
Kath. Onderwzerskringen uitgaat om te ko
men tot opheffing van de beperkende bepalingen
in de L. O.-wet ten opzichte van de benoeming
tot hoofd der school.
Spr. bracht 'A eeresaluut aan de 60-Jarige col
lega’s. die met voorloopig pensioen gaan, om
plaats te maken voor de jongeren.
In verband met de-plannen der Regeering tot
z«. herberekentng der pensioenen merkte spr.
op, dat het K. O. V. ervoor zal ageeren, dat de
pensioenen onaantastbaar blijven.
De rekening en verantwoording van den pen
ningmeester over 1935 tot een totaal bedrag van
f 46203.07, werd goedgekeurd, terwül de voor-
loopige begrootlng voor 1937 tot een totaal be
drag van f 46680 werd ontworpen.
Besloten werd, bü Regeering en Katholieke
Kamerfractie actie te voeren om te verkrijgen,
dat op korten termün naast de onderwüzers-
wachtgelders ook benoembaar gesteld zullen
worden, zü, die in 1932 of eerder geslaagd zün
voor onderwüzer.
Aan het Dagelüksch Bestuur werd opdracht
gegeven zich nogmaals In verbinding te stellen
met den Ned. R. K. Schoolraad, teneinde eenlge
regeling te krügen voor de mogelük nog noodige
afvloeiing van personeel, naar aanleiding van
de verhooglng der leeriingenschaal bü het L. O.
en het U. L O.
Bü de Regeering zal actie gevoerd woeden ten
einde te bereiken, dat voor het verkrijgen der
U. L. O.-marge het bezit van de middelbare acte
Ned. Taal en Letterkunde gelük gesteld wordt
met het bezit van de middelbare acten Fransch,
Duitsch en Engelsch.
Tenslotte wees men ons op het goedkoope
reizen, dat men met een abonnement doet.
Voor de eerste maand betaalt de reiziger
f 45 voor 3e klas en voor elke aansluitende
maand 130, waarbü het er niet op aankomt
of men eenige dagen op zün nieuwe kaart moet
wachten.
Het reizen komt dan slechts op f 1 per dag,
wat zeker niet veel is, als men rekent, dat
een kaartje 3M cent per KM. enkele reis
kost en 31/, cent retour. Bü een afstand van
ruim 30 KM. is men dus al voordeeliger uit
met een abonnement. Het komt dan ook veel
vuldig voor, dat abonnementen worden ge
bruikt inplaats van traject-kaarten, waarvan
de prijs 57 cent per KM. bedraagt. Wanneer
men b.v. één keer per week den afstand Gro
ningenRotterdam aou moeten afleggen, is
het voordeeliger, wanneer men een abonnement
neemt.
Regelen darm-functtes.
Houden het bloed rein.
Zün de boete wachters
voor Uw gesondheid!
De directeur van den Rüksdienst der Werk
loosheidsverzekering en Arbeidsbemiddeling
deelt mede, dat in de week van 2429 Februari
1936 het aantal leden van ingevolge het Werk
loosheidsbesluit 1917 gesubsidieerde vereenigin-
gen bedroeg 537300 (waarvan 74.600 landar
beiders).
De werkloosheid onder deze verzekerden be
droeg voor het geheel: in de week van 3429
Februari 1936 33.3 pet.; in de vorige veralag-
week (3—8 Febr. 1936) 353 pet.; in de over
eenkomstige verslagweek van 1935 33.6 pet.; in
de overeenkomstige verslagweek van *34 363
Pet.
In het vorige persbericht (over de week 38
Februari) stond ten onrechte voor het per
centage werkloosheid voor het geheel vermeld
37.1; dit had moeten zün 353.
Laat men de landarbeiders buiten beschou
wing. dan bedroeg de werkloosheid onder de
overige verzekerden: in de week van 34—39
1936 35.4 pet.; in de vorige verslagweek 36.9
pet.; in de overeenkomstige week van 1935 34.6
pet.; in de overeenkomstige week van *34 38
pet.
Zooals uit deze cüfers blükt, to het werk
loosheidspercentage (zonder landarbeiders), dat
van de tweede helft van December 1935 xf
Vrijwel statlonnair op het hoogtepunt van om
streeks 36,7 stond op het einde van Februari
1936 gedaald tot 35,4.
Bü 1063 organen der openbare arbeidsbemid
deling stonden op 29 Februari 1936 in totaal
483366 werkzoekenden ingeschreven onder wie
456.388 mannen. Van deze werkzoekenden waren
er 463.963 werkloos onder wie 442.297 mannen.
De nieuwbenoemde landsadvocaat, jhr. mr.
G. W. van der Does, is op 35 November 1894
te Arnhem geboren. Hü is aan de unlverslteit
te Leiden gepromoveerd op een proefschrift
over de bedrijfsorganisatie in het drukkersbe-
drüf.
In het begin van 1931 kwam jhr. van der
Does op het kantoor van den landsadvocaat,
mr. J. H. TNders. Het Jaar daarna werd hü
dbthpagnon en plaatsvervangend landsadvo
caat.
Jhr. van der Does is lid van het bestuur der
Juristenvereenlging, voorzitter van bet Me
disch Tuchtcollege, hoofdredacteur van het
Advocatenblad en voorzitter der commissie van
advies, bedoeld in het Crisis-Organlsatiebesluit.
voor welke laatste functie hü thans zal be
danken.
De nieuwbenoemde landsadvocaat heeft prae-
adviezen geschreven voor de Juristenvereeni-
ging over den wenschelüksten vorm van rech-
terlüke organisatie en voor de Advocatenveree-
nlging over de rechtsverhouding tusschen ad
vocaat en cliënt.
Vroeger is jhr. van der Does werkzaam ge
weest-als redacteur van het dagblad Da Ne
derlander”, van welke courant hü vast mede
werker gebleven is.
Er is bü dit hoofdstuk betrekkeUjk weinig ge
sproken. Men bepaalde zich vrü algemeen tot
wat op het oogenblik hoofdpunten zün In *s Mi
nisters beleid. En Minister SLOTEMAKER ant
woordde daarop in een driedeellge rede, waarin
hü achtereenvolgens eenlge belangrijke kwes
ties in verband met het Lager Onderwüs, zün
beleid ter sake van de spelling en de houding
van de N. 8. B. ten opzichte van onderwüs en
opvoeding behandelde. Daaraan deed hü eenige
losse opmerkingen voorafgaan, waarvan wü
noteeren, dat de Katholieke afgevaardigde de
Bruyn een verdediging te hooren kreeg van de
subsidieering van de Philips' avondcursussen,
alsmede een toelichting, dat de omzetting van
de driejarige in tweejarige ambachtsscholen zon
der al te groote schade geschieden kan. Mr.
Kropman, zün fractiegenoot, had niet al te
veel succes van zün interventie voor noodlij
dende kunstenaars.
Eerst moeten de gemeenten maar eens meer
medewerking verleenen, aldus de Minister, aan
hetgeen vanwege Sociale Zaken aan initiatief
ten behoeve van deze groep is ontwikkeld.
gelooft hoor eigen oogen niet, wan-
r ik straks met dezen knaap thuis
I Zij gelooft het nóóit I Evenmin als
Ihijn genoegen begrijpt, om hier uren
Imi regen te zitten. Maar visscher ben
otsje bwnt het niet I Rheumatiek f
deenTnwjiiet I Ik heb Sloan's I