Onderwijs afgehandeld Tarieven der Ned. Spoorwegen De werkloosheid leder pak HONIG’s VERMICELLI GRATIS SLOAN’S 1 De I««r. SPOORWEGONTVANGSTEN VERGELIJKING MET HET BUITENLAND SCHEEPSBOUWBEDRIJF GESANEERD REDE VAN MINISTER SLOTEMAKER WOENSDAG 18 MAART 1936 EERSTE KAMER ’•uba. SS Een schandelijk pamflet Het nationaal karakter Waterstaat Minister Oud voor de Industrieele Club Revolver afgegaan Rjjksveldwachter gedood Postvluchten JHR. MR. G. d. DOES Abonnementen SANCTIEWET OVERTREDEN? W eekend-retours I I 4 Eerste-klasse coupé’» steeds leeger Het ontslag van prof, van Calcar 24 uur onafgebroken achter ’t stuur In het jaar 193S elf millioen achteruitgegaan Op het einde van Februari iet» gedaald R.K. ONDERWIJZERS VERBOND BOERDERUBRAND BU NIJMEGEN N. S. B.-theorieën De directie der NS. gelooft niet, dat weekend-retours hier tucces zouden hebben Goudvoorraad Ned. Bank' De spellingkwestie ie bjj den bewindsman nog in studie LINIMENT Tegengaan van speculatieven han del in verouderde en over tollige industrieën Eén-daagsche retours ko Toen door den slaap overmand en een aanrijding, waarby een wielrijder zwaar ge wond woerd Spellingvraagstuk Regeering kan geen ordening opleggen M. 3. S.-cachets bevat ter kennismaking een HONIB’e BOUILLONBLOKJE Vergadering van het bestuur Vaste lasten ts«en ds beginselen van de revolutie Tan I ■•drang kotat." Uitspraak over 14 dagen. a inkomsten t 191.130313. in het Jaar 1934. Ben totale achteruitgang ontvangsten dus van f 11361381. Ik zie uit het bedrijfsleven een toenemenden drang naar organisatie, maar ik ben steeds be vreesd voor een ordening door den staat opge legd; hoofdsaak is hier de ordening, die uit de maatschappij self opkomt. De Overheid kan be hulpzaam sjjn, stimuleeren in de goede rich ting. maar leiding geven kan zy niet. Den Haag, 17 Maart 1936 De Eerste Kamer zal deae week een heel eind met haar begrootingswerk ópschieten Bijna al de hoofdstukken welke nog niet zyn afgehandeld, prijken in het geselschap van de begrootlngen van Zuiderzee- en Ver- keenfcnds op haar agenda. Eb heden kwam zy met Öe OnderwijsbegrooUng alvast klaar. Het eerste klas reizen gaat steeds meer ach teruit, als een gevolg van de slechte tijdsom standigheden en ook, omdat de Dlesel-trelnen geen le klas meer hebben. Wel is natuurlijk het eene een gevolg van het andere, maar ook het tweede klas reizen wordt steeds minder. Het Verbondsbestuur van het Katholieke On derwijzers Verbond vergaderde Zondag in hotel „Noord-Brabant” te Utrecht. Daar zijn allereerst de weekend-retours die in Duitschland worden uitgegeven en welke men 111 .Hoe ïttdatr tafomeenten wij. „Bestaat er geen mogelijkheid, dat de Nederiandacbe Spoor wegen zulks ook invoeren?** Onze zegsman wees er allereerst op, dat ons tend niet zoozeer week-ends om te reizen kent. Over „Waterstaat” zijn sprekers aan bet woord LAN8CHOT beval in Nadrukkelijk verklaarde deze spoorweg-auto- riteit, dat de directie der Nedérlandsche Spoor wegen er niet aan denkt om week-end-biljet ten in te voeren. Hat sou ook niet voordeelig voor- de spoorwegen zijn, daar men het week- end-relzen, voor zoover het in ons land bestaat, er toch niet noemenswaard mee bevordert. *ipe laatste dagen kwamen op de veiling te Rotterdam, aldus de Telegraaf, groote partijen citroenen, die, naar men in deskundige kringen met vrijwel absolute zekerheid verklaarde, uit Italië afkomstig moeten zijn. Deae citroenen «#n echter verpakt in Syrische kisten, welke voorzien sijn van Syrische merken. Wel heel Op den terugweg zijnde ’s Maandagsmorgens te ongeveer zeven uur, dus vier en twintig uur nadat hij zijn .dagtaak” -was begonnen, voelde deae 30-jarige taxl-chauffeur, dat de elaap hem de baas dreigde te worden. Het was bij Leersum en volgens de vooraf gemaakte berekening, had hy al terug moeten zijn Even zette hy zijn wagen langs den weg en stapte uit, om door de koude den slaap wat te verdrijven. Dat friachte hem wel op. doch toen hij weer achter het stuur plaats nam. begon het vechten tegen den slaap opnieuw! Ihn slotte Ministers antwoord aan den Graaf de Marchant et d’Ansembourg over de tending van de NHJB. inzake onderwijs en op- **Ung. Mln teler Slotemaker de Bruine. Met eenlge cijfers werd ons aangetoond, dat het relaen met genoemde biljetten in Duitsch land toch niet goedkooper is dan in ons land by het bestaande tarleven-systeem. We vroegen of de Directie der Spoorwegen niet op de gedachte was gekomen, dat mis schien door een andere tarieven-poiltlek relzlgers-vervoer sou toegenomen zyn. geen verlaging in het zicht?” „Dat hangt van omstandigheden af.” We stonden voor het noodlottig accoord van dalende Inkomsten en stygende uitgaven. Van 1933 op 1936 is onze begroeting echter verbeterd met /134 millioen, wat wel duldt op een belangrijke bezuiniging. wy moeten Inderdaad naar lagere lasten: Ik erken, dat wy de laatste jaren tegenover een verzwaring in plaats van een verlichting van belastingdruk staan. Ik pleit echter clementie. het ,Js er dat de dtroenenoogst sedert eenlge maanden is afgeloopen, terwijl in den booe flde-handel reeds sedert tien weken geen offerten meer in deze citroenen gedaan worden. De handelaars, die niet aan desen sluikhandel meedoen, worden er door gedupeerd, omdat de groote aanvoer vah deae citroenen de markt biyft drukken. Men heeft reeds de Kamer van Koophandel en de douaneautoriteiten op dese gevallen van ontduiking van da sanctiewet gewezen. 1) Het verdient aandacht, dat de ..Noten kraker" de plaat niet in kleurendruk afdrukte, evenmin bijschrift en „gedicht” opnam. in den aoo*n kost Overigens is de bewindsman op dit punt nog “iet volkomen uitgestudeerd. Hü heeft bezwaar tegen wat de commissie-van Haerlngen terzake van de buigings-n en de pronominale aandui ding adviseerde. En hy wenscht dese vragen tent nog eens goed te besten, voordat hy een definitieve beslissing neemt. Want die beslis- ving geldt dan tegeiyk voor de .spelling", welke voortaan' van overheidswege zal worden ge- beslgd. Utraneer we, aldus de minister, weer in de opgaande Ujn willen komen, moet bet bedrijfs leven weer op rendabele basis komen; we moe ten dus op een zeker peil komen met bet buitenland: wat men noemt „aanpassen". We moeten erkennen soms maatregelen te nemen, die niet leiden tot verlaging, maar tot verhoo- ging der levenskosten. VERDRIJFT PIJN o Als de dagen gaan lengen en de son nu en dan suggereert, dat het een malsch voorjaars-weertje is, associeert zich daar mee de gedachte aan vacantie en reizen. De verschillende omstandigheden in aanmer king nemende elschte de officier van Justitie tegen den chauffeur twee maanden hechtenis met intrekking van het rybewys voor den tyd van zes maanden. De Minister is everigens van mrrmtng, dat eek die onderwijzer, die belten de school aanspoort tot ongebooraaamheid aan de wet ten des lands, niet voor de klas gehand haafd kan blttven. Wlpdgjng van de Lager Manmoedig klemde hy zyn kaken op elkaar en reed door: Hoe bet precies gebeurde, zal hy wel nooit kunnen navertellen, doch toen hy zich weer wat bewust werd, stond een andere auto naast dan zijnen en de bestuurder van net andere voertuig vertelde hem. dat hy een wiel rijder, die op het rijwielpad langs de autobaan reed, omvergereden bad. Het slachtoffer was er erg aan toe. Di een korte repliek heeft ook de Ka tholieke afgevaalHlgde Prof. STEGER nog eens op een wyze. die lederen Katholiek behalve desen NAB.-er overtuigt, aange- toond, dat de NBJB.-theorieën over onder wijs en opvoeding in volstrekten strijd Mjn met de richtiynen van *Z Pausen Bicyeüek JCMvlnl llllus Maglstri”. „Indien alles naar beneden zou gaan, dan sullen de tarieven der spoorwegen ongetwy- feld ‘aangepast worden.” luidde bet ant woord, waarby herinnerd werd aan da jongste verlaging, die in 1933 werd toege past. Blijkens den jongsten weekstaat ia de goun- voorraad van de Nederiandacbe Bank in de af geloopen berichtsperiode gestegen met ruim 16 millioen gulden. Dinsdagmiddag om drie uur was de Ryks- veldwachter M. Martena te Roden bezig zyn revolver schoon te maken. Het wapen ging plot seling af, waardoor M. op slag werd gedood. Hy laat een vrouw en drie kinderen achter. Seven groote scheepsbouwmaatschappijen hebben oogerifeht de N. V. Scheepsbou w- belangen, met zetel te ’s-Gravenhage, wel ke vennootschap zich ten doel stelt hst steunen en gezondmaken van de scheeps- bouwlndustrie in ons land. Het belangrijke element in de oprichting der N. V. Scheepsbouwbelangen is het feit, dat thans een markt Is geschapen, welke op het terrein der scheepsbouwindustrie koopers en verkoopers tot elkander kan brengen. Tot nu toe deed zich het verschynsel voor, dat be staande outillage» door tusschenkomst van speculanten voor een appel en een el van de hand werden gedaan en de nieuwe onderne mers met het tegen afbraakpryzen verkregen object de andere meer levenskrachtige onder nemingen- beconcurreerden, hetgeen ongezonde toestanden in het bedrijf teweegbracht. Tegen een dergelyke wyze van handelen heeft de nieuwe maatschappij stelling genomen, aange zien thans het orgaan is geschapen, dat aan verdere, tegen het algemeen belang indrui- sebende werkzaamheid van verouderde of niet rendeerende scheepslndustrieën een einde kan maken. Hoe dit stelsel in de practyk aal wor den, aal moeten worden afgewacht; in elk ge val heeft het genomen Initiatief de sympathie van de regeering, aangezien bet bydraagt tot het orde stellen op zaken, waarmede de belan gen van duizenden zyn gediend. Het maatschappelijk kapitaal der nieuwe vennootschap bedraagt f 100.000.—verdeeld in aandeelen van ƒ3500.—, waarvan by de op richting 38 zyn geplaatst. Als directeur fun geert voor de eerste maal de beer Th. de Hoog te Rotterdam. De „Lyster” (thuisreis) vloog Dinsdag van Jodhpur naar Bagdad. Indien er concrete feiten asm hem worden voorgelegd ten bewijze, dat de geest van som mige onderwysers niet deugt, wil de Minister die feiten natuuriyk gaarne onderzoeken. Maar feiten uit het heden had de NBB.-'er graaf de Marchant et d’Ansembourg,' niet genoemd. We kwamen nog eens te spreken over de één-daagsche retour-blljetten, die 1 Juli 1935 zyn ingevoerd, waarby we vernamen, dat, hoe vreemd het ook klinkt, lang niet alle mmachen daarmee bekend zyn. wing, overige 1936 pet-: pet.; pet. Zooals uit deze cyfers biykt,is het werk loosheidspercentage (zonder landarbeiders), dat van de tweede helft van December 1935 af vrijwel stationnalr op het hoogtepunt van om streeks 36,7 stond op het einde van Februari 1936 gedaald tot 35,4. By 1063 organen der openbare arbeidsbemid deling stonden op 39 Februari 1936 in totaal 483366 werkzoekenden Ingeschreven onder wie 456388 mannen. Van deae werkzoekenden waren er 463.963 werkloos onder wie 443397 mannen. Reizend met een D-trein betaalt men Duitschland voor een traject gelijk aan afstand GroningenDen Haag voor weekend-kaart f 10.40 en in Nederland een retour GroningenDen Haag, eveneens met een D-trein f 1030, van 3 Juli tot 15 Sep tember en met Pascben en Plnksteren met va- cantle-kaarten slechts f 3.—. Het gebruik van vacantie-kaarten, waarvan bet voordeel eerst by circa 190 K. M. begint, werd niet onbevredigend genoemd. De N. 8. B.-leiding biykt ter verspreiding In bet geheele land afgegeven te hebben een biljet, waarop een overdruk van een plaat, die op 19 Februari 1933 in ,J> Notenkraker” stond en waarop in verband met de Zeven-Provinciën- affalre Dr. Colyn is afgebeeld. van wiens han den bet bloed druipt. Het opschrift is: Chris- teiyke gezagshandhaving; het onderschrift: „Myn God is een God der wrake.... en daar hou ik me an!" De N.8.B.. dese plaat met het daarby ge voegde „gedicht" en byschrlft afdrukkend, voegt er aan toe: ,J3e Notenkraker” werd niet in beslag genomen. zy wil klaarbiykeiyk suggereeren, aldus schrijft de „Standaard", dat de inbeslagname van een nummer van „Volk en Vaderland* •enigen tijd geleden een onrechtvaardige daad was. Zy doet dit ten onrechte, omdat op het moment, dat dese plaat werd afgecrukt, Dr. Coiyn niet aan bet bewind was, terwyi juist sinds hy aan het bewind was, hy strenger tegen de revolutlonnalre groepen is opgetreden. waarom de 8. D. A. P. dan ook in alle opzichten is geretireerd. Thans laat de N. 8. B. deze plaat in honderd duizenden exemplaren herdrukken en versprei den 1). Ongetwyfeld staat zy daarmee even schuldig als de 8. D. A. P. indertijd. Wie een schunnige plaat afgedrukt en verspreidt, ook al doet hy het zoo genaamd om zyn afkeer uit te drukken, is stellig schuldig te verklaren. ■I je, of >e bent het niet I Rheumotiek f Dat deentne-ojet I Ik heb Sloan's I In den nacht van Maandag op Dinsdag is brai\d ontstaan in de boerderij van E. Jansen aan de Woezlkschestraat aan de grens der ge meente Nymegen. De brandweer, die onmiddeliyk was uitgerukt, had met groote moeiiykheden te kampen, daar niet voldoende bluschwater aanwezig was. Zy kon dan ook weinig uitrichten. De boerdery brandde geheel uit. Van den inboedel kon niets worden gered. De schade wordt gedeelteiyk door verzekering gedekt. By het redden van het vee liep de heer Jan sen brandwonden op aan het gelaat. De brand, die werd ontdekt door een logeetje van de fa milie Jansen, is vermoedeiyk ontstaan door een lek in den schoorsteen. De directeur van den Ryksdienst der Werk- looshekdsvemekeclng en ArbeidsbemiddeMrig deelt mede, dat In de week van 34—39 Februari 1936 het aantal leden van ingevolge het Werk loosheidsbesluit 1917 gesubsidieerde vereenigln- gen bedroeg 537300 (waarvan 74.600 landar beiders). De werkloosheid onder deze verzekerden be droeg voor het geheel: in de week van 34—39 Februari 1936 333 pet.; in de vorige verstag- week (38 Febr. 1936) 359 pet.; in de over eenkomstige verslagweek van 1935 33.6 pet.; in de overeenkomstige verslagweek van *34 36.9 pet. In het vorige persbericht (over de week 3—8 Februari) stond ten onrechte voor het per centage werkloosheid voor het geheel vermeld 37.1; dit had moeten zyn 359. Laat men de landarbeiders bulten beechou- dan bedroeg de werkloosheid onder de verzekerden: in de week van 34—39 35.4 pet.; in de vorige verslagweek 369 in de overeenkomstige week van 1935 34.6 in de overeenkomstige week van *34 38 ■en verschil tusschen de spelling, welke op examens wordt geëischt, en die, welke de Be ttering zelf in het ambteiyk teven toepast, is Immers volgens de Memorie van Antwoord ■een toestand, die in geen geval zou kunnen *»den bestendigd.” By ons gaan de menschen meer op Zondag uit en als bewijs daarvoor voerde hy aan het drukke reizlgersvervoer op dien dag. In Enge land is het heel anders. Daar gaat men Zater dags op reis om eerst op Maandagmorgen terug te keeren en wat Dultechland betreft, waar men de zoogenaamde ^tückfahrtkarte” kent, daar van is alleen de bedoeling de bewoners van kleine plaatsen naar de groote stad te brengen en vanuit de groote stad naar bulten. Daarom kan men deze goedkoope reisbiljetten, waarmee men op Maandagmorgen voor een bepaald uur terug moet reizen, alleen op bepaalde trajecten krygen. Duitschland heeft ook geen één-daag sche retours, zooals wy wel kennen. Met een bedrag van f 7.673323 zyn de ont vangsten der Ned. Spomwegen over December 1935 f 753968 lager dan die over December 1934. Tot dit nadeelig verschil droegen de reizigers- ontvangsten rond f 236.000.— by (vorig jaar f 388.000.en ds goederenontvangsten rond f 433.000.De rest van het verschil is te wy- ten aan verminderde opbrengst der overige tak ten, waaronder die uit het veevervoer, dat rond f 70.000 minder opbracht. Over het geheele Jaar 1935 waren de totale -, tegen f113381993.- in Ook hier is men over het resultaat tevreden, al biykt de uitwerking gewooniyk veel later. Aan ontvangsten van nieuwe reizigers 3e klas, hetgeen men had kunnen speclflceeren, werd in het derde kwartaal 1985, 24 pCt. meer ontvangen dan in het derde kwartaal 1934. Voor de tweede klas bedroeg die vermeerde ring ternauwernood 7 pCt. waaruit weer een sterke dedassiflcatie van de reizigers bleek. 1789 in te gaan. Bh evenals hy onwedertegiMar aantoonde, dat bet beroep op den leerplicht, die het primaire recht van de ouders, om over den geest van de opvoeding hunner kinderen te heslissen, sou santasten, volstrekt geen ar gument Is, waarmee de ééne nations!» jeugd- vereeniglng verdedigd kan worden. Want naast de verplichting, om hun kinderen Lager On derwijs te doen genieten geeft de gesmade demo-llberate Staat aan de ouders bet recht, «n vrUeiyk te beslissen, van welken geest dat onderwys doortrokken zal zyn. Uit -sheeren DE MARCHANTs repliek no- teeren wy, dat hy zeide, een oogje in bet zeil te zullen houden, of de Minister wel voldoende zorgen zal voor bet nationaal karakter van het onderwys. Het bloed kruipt, waar het niet gaan kan! Hier sprak zyns ondanks de democraat, die op controle van bet uitvoerend bewind ge steld is! Inzake het spellingvraagstuk heeft het debat in de Eerste Kamer alleen dit nieuws gebracht, dat de Minister na de repliek van den anti-revolutionnalr VAN (JITTERS niet meer k priori afwees, aan sijn even tueel in te voeren gewijzigd régime een wetteiyke kans te geven door aan de Staten Generaal een althans eenigszins concreet omschreven machtiging tot bet repeten deser materie te vragen. Dat de kinderen het volkslied moeten Jeeren, •preekt volgens den Minister vanzelf. Dat men bun dan tegeiy k den sin van hetWilhelmus Van Nassouwe uitlegt, is niet noodsakeiyk. Ook bet gebrek aan Bybelkennls is zeer te betreu ren, maar het is niet gemakkeiyk, hierin door middel van de Openbare School te voorzien, tmdat de onderwijzers voor dit werk ook gees- teiyk geschikt moeten zyn. Men kan nu een maal deae delicate materie niet maar aan iedereen in handen geven. Intusscben juicht 5e Minister het ten zeerste toe, wanneer hier door samenwerking van ouders en onderwy- ■end personeel in bestaande leemten wordt voorzien. Zondagsmorgens te zeven uur was hy te Amsterdam by rijn patroon, een taxl-onderne- m-r, in dienst getreden. Den geheelen dag .oor had hy personen in zyn wagen vervoerd en tegen zeven uur dienselfden avond kreeg hy opdracht *n „vrachtje" naar Nymegen te rydrr.. Uitgerekend was, hoelang hy daarvoor noodlg had en het tydstip van weer terug te zyn to de garage te Amsterdam werd vastgesteld. Biykens mededeellng van de afdeellng Werk verschaffing en steunverleening van het De partement van Sociale Zaken, waren einde 1936 54.049 werklooze arbeiders geplaatst by era werkverschaffing. Bovendien waren 751 perso nen met flnancieelen steun van de Overheid tewerkgesteld to het land- en tuinbouwbedrijf; laatstbedoeld aantal is niet begrepen onder het over einde Januari 1936 als werkloos opgegeven santa! personen. vandaag al twee geweest. Mr. VAN *s Ministers aandacht eenlge belangrijke waterstaatswerken in Noord- Brabant aan, nm. de beteugeling van de stormvloeden by den Biesbosch en de aanslui ting van Roosendaal op het Brabantach kana lennet. En de anti-revolutionnalre Jhr. VAN CTITSHS betoogde nog eens opnieuw, dat de secretaris-generaal van Waterstaat, die in dese functie ook binnen vaartbelangen te be hartigen heeft, niet tegeiykertyd presldent- oommlsaarls moet wezen van de Nederland- fiche Spoorwegen. wat zeker niet veel is, als men rekent, dat vreemd is dit. als men in aanmerking neemt, een kaartje 2H cent per KM. enkele reis kost en 3X cent retour. By een afstand van ruim 30 KM. is men dus al voordeeliger uit met een abonnement. Het komt dan ook veel vuldig voor, dat abonnementen worden ge bruikt inplaats van traject-kaarten. waarvan de prijs 57 cent per KM. bedraagt. Wanneer men b.v. één keer per week den afstand Gro ningen— Rotterdam nou moeten afleggen. Is het voordeeliger, wanneer men een abonnement neemt. I Zij gelooft het nóóit I Evenmin als lijn genoegen begrijpt, om hier wren regen te zitten. Maar visscher ben Regelen darm-functies. Houden het bloed rem. zyn de beste wachters voor Uw gezondheid! Veis 6e M.S.S. gswetal By het reizen neemt de trein nog steeds een belangrijke plaats in en het leek ons daarom Interessant met een der leiders van de Spoor wegen voor tarievenaangelegenheden over de pryzen te gaan praten. We hadden wel niet de Illusie, dat het reizen in het komende seizoen minder van ons budget sou vragen, maar men boort hier en daar wel eens opmerkingen ma ken over de tarieven, waarvan men traag het juiste wil weten. In zyn openingsrede wees de voorzitter, 4e heer W.- Wiltschut, op den drang, die van de Kath. Onderwyzerskrlngen uitgaat om te ko men tot opheffing van de beperkende bepalingen in de L. O.-wet ten opzichte van de benoeming tot hoofd der school. Spr. bracht *n eeresaluut aan de 60-jarige col lega's. die met voorlooplg pensioen gaan, om plaats te maken voor de jongeren. In verband met de plannen der Regeering tot s.g. herberekenlng der pensioenen merkte spr. op, dat hel K. O. V. ervoor sal ageeren. dat de pensioenen onaantastbaar biy ven. De rekening en verantwoording van dm pen ningmeester over 1985 tot een totaal bedrag van f 45203.07, werd goedgekeurd, terwijl de voor loopse begroeting voor 1937 tot een totaal be drag van f 45680 werd ontworpen. Besloten werd, by Regeering en Katholieke Kamerfractie actie te voeren om te verkrijgen, dat op korten termUn naast de onderwyzers- wachtgelders ook benoembaar gesteld zullen worden, zy, die in 1932 of eerder geslaagd zyn voor onderwyser. Aan het Dageiyksch Bestuur werd opdracht gegeven zich nogmaals in verbinding te stellen met den Ned. R. K. Schoolraad, teneinde eenlge regeling te krijgen voor de mogeiyk nog noodlge afvloeiing van personeel, naar aanleiding van de verhooglng der leerllngenschaal by het L. O. en het U. L. O. By de Regeering zal actie gevoerd worden ten einde te bereiken, dat voor het verkrijgen der U. L. O.-marge het bezit van de middelbare acte Ned. Taal en Letterkunde geiyk gesteld wordt met het bezit van de middelbare acten Frensch, Dultech en Engelsch. gelooft haar «igen oogen niet, wan- r ik straks met dezen knaap thuis Er is by dit hoofdstuk betrekkeiyk weinig ge sproken. Men bepaalde zich vry algemeen tot wat op het oogenbllk hoofdpunten zyn to *s Mi nisters beleid. En Minister SLOTEMAKER ant woordde daarop in een driedeelige rede, waarin hy achtereenvolgens eenlge belangrijke kwes ties in verband met het Lager Onderwijs, zyn beleid ter zake van de spelling en de houding van de N. 8. B. ten opzichte van onderwijs en opvoeding behandelde. Daaraan deed hy eenlge losse opmerkingen voorafgaan, waarvan wy noteeren, dat de Katholieke afgevaardigde de Bruyn een verdediging te hooren kreeg van de suteldieering van de Philips’ avondcursussen, alsmede een toelichting, dat de omzetting van de driejarige in tweejarige ambachtsscholen zon der al te groote schade geschieden kan. Mr. Kropman, zyn fractiegenoot, had niet al te veel succes van zyn interventie voor noodlij dende kunstenaars. Eerst moeten de gemeenten maar eens meer medewerking verleenen, aldus de Minister, aan hetgeen vanwege Sociale Zaken aan Initiatief ten behoeve van deae groep is ontwikkeld. Maandagavond hield „De Industrieele Club’’ te Amsterdam den jaariykschen gemeenschap- peiyken maaltyd van haar leden, waarby als gast tegenwoordig was mr. F. J. Oud, de minis ter van Financiën. Minister Oud heeft by dese gelegenheid sen rede gehouden, waaraan wy het volgende ent- leenen Wat School handelde Slotemaker den geest by dit onderwijs, de positie, welke het volkslied daarby moet Innemen, en de vraag, cf bet bybrengen van Bybelkennls op de Openbare School moet woeden bevorderd. Inzake het eerste ontwerp get de Mi nister toe, dat wel eens te zeer een onvrucht baar intellectualisme hoogty viert, terwyi de belangrijke taak van de karaktervorming in *t *-’M - Tenslotte wees men ons op het goedkoope reizen, dat men met een abonnement doet. Voor de eerste maand betaalt de reiziger f 45 voor 3e klas en voor elke aansluitende maand f30, waarby het er niet op aankomt ot men eenlge dagen op zyn nieuwe kaart moet wachten. HM reizen komt dan slechte op f 1 per dag. en obüsatiekapitaal geschiedt, De regeering beeft zich op dit terrein zooveel mogeiyk af zijdig gehouden en de zaken haar normalen joop laten nemen. Wat de bestrijding der werkloosheid betreft moet men werk zien te verschaffen, dat Iets biyvends tot stand brengt. Tegenover dese werk verschaffing staat echter het streven tot ratio nalisatie; ook hier wser hM dualisme van desen tyd: door de rationalisatie, die de bedrijven op rendabele basis brengt, ontstaat meer werk- loosheid. Verbod van rationalisatie beteekent stopaet- ting van de verbetering in de industrie. Toch kan er aanleiding zyn (b.v. to de sigaren industrie) uit sociale en andere reden om de rationalisatie te remmen, al belemmert men hier de industrie. O. a. in haar concurrentie tegenover het buitenland. de Lagere betreft, be- Minlster Op de vragen van het Tweede Kamerlid Moller betreffende opschorting van het ont slag van den hoogleeraar Van Calcar en over legging aan de Tweede Kamer van op de op heffing van den leerstoel In de bacteriologie te Lelden betrekking hebbende stukken heeft Minister Slotemaker de Bruine geantwoord, dat hy by de beraadslaging over de tweede afdeellng (Hooger Onderwys) van de begroe ting van zyn Departement voor 1936 over de motle-Moller naar zyn meentog voldoende heeft uiteengezet, waarom van hem opschor ting van het aan den hoogleeraar Van Calcar gegeven ontslag niet was te verwachten. De benoeming en het ontslag van ambtenaren behooren tot de bevoegdheid van de Kroon. Ten aanzien van het ontslag van den hoog leeraar Van Calcar heeft de minister zyn be leid, voor zoover dit de doelmatigheid betrof, reeds In de Kamer uiteengezet. De vraag om trent de rechtmatigheid dient thans voor het ambtenarengerecht. De minister heeft er overwegend beswaar tegen, de gevraagde stukken aan de Kamer over te leggen en kan geen vrijheid vinden, het advies van de medische faculteit ter ken nis van de Kamer te brengen. Hem Is geen omstandigheid bekend, die aanleiding sou ge ven om af te wyken van den regel, dat amb- teiyke adviezen, uitsluitend voor de Regeering bestemd, slechts ter kennis van de Regeerinp komen. Dan is er de moeiiyke quaestie der vaste lasten. Neemt men de maatregelen nlM Juist, dan doet men misschien meer schade dan goed, en grijpt men op de credletmarkt in, waar zooveel Imponderabilia werken, dan maakt men hM credlet juist duur. Wanneer men, ziet, dat de rechtszekerheid by de regeering niet veilig is, trekt men zich terug van de credletmarkt. Meeheeft vaak beweerd, dat de regeering het npltaal heeft gespaard en de loonen wel aangetast. Niets is minder juist. Men zie slechts naar de renteverlaging en wat met aandeelen- Een en ander speelde zich op Maandagmorgen 3 Februari Ji af en tot op heden te de ian- geredene nog niet hersteld. VUf dagen na óm ongeval kreeg de jongeman ontslag. Wegens dit feit werd de chauffeur vervolgd terzake bet veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel door schuld en hy had zich Dinsdag voor de Rechtbank te Utrecht te verantwoorden. Een van de gehoorde getuigen, de automo bilist. die den taxi-chauffeur had aangehouden, had achter hem gereden en gezien, hoe bet ongeval zich had afgespeeld. De auto van ver dachte zoo vertelde de man aHngera« nlM en aan hM voortbewegen van den wagen viel niets byzonders op te merken. Plotse'tog echter zwenkte de wagen naar rechts, reed bet ter rechterzyde van den weg gelegen rijwielpad op, botste tegen den wielrijder un. raakte ook nog een lantaarnpaal en zwenkte toen weer naar links,, om dan gewoon verder te rijden op den weg. Get., die met zyn wagen ruim honderd meter achter den eersten wagen reed, gaf meer gas, haalde den anderen auto In en beduidde den chauffeur te stoppen, wat dese onmlddeL iyk deed. Samen zyn zy naar den in bewuste lozen toestand op den grand Hggenden man toegesneld, om hulp te bieden. Ook was er spoe dig een veldwachter ter plaatse, alsmede de burgemeester van Leersum. voor wiens woning hM ongeluk plaats vond. Het bleek spoedig, dat de chauffeur in slaap gevallen was en niets van het ongeval wist. Een streep groene verf langs de rechterzyde van den auto toonde echter duidelijk aan, dat de wagen langs dery lantaarnpaal was geschuurd. Hoewel de president zich kon indenken, dat verdschte bevreesd wss zyn betrekking te ver liezen en htl daarom nog trachtte op tyd terug te zyn. had hy toch niet mogen doorrijden, daar hy niet capabel meer was. een auto te besturen. Hierdoor bracht hy niet alleen zich zelf In gevaar, doch bovendien alle weggebrui kers op hM door hem af te leggen traject. De KAB, aldus de Minister, zegt, dat sy ytlheid zal laten „voor het goede”. Maar wat "t .goede” Is, aal haar leider uitmaken. Dat herinnert aan de tyrannie van de liberalen van 1815 en aan het „nul n'aura d’esprit que nous •a nos amis”. Godsdienst en kerk sullen zich “°8en laten gelden, zoolang sy de ..eenheid’’ bedreigen. Dat wees Minister Slotemaker Bruine mM kracht van de hand. Evenals hy onder verwystog naar figuren als *haepman, Kuyper, Groen van Prlnsterér en Bavornln Lobman de vrijmoedige bewering betreed, ata sou de NBB. zyn noodlg geweest, De nieuwbenoemde landsadvocaat, Jhr. mr. O. W. van der Does, is op 35 November 1894 te Arnhem geboren. Hy is aan de unlversltelt te Lelden gepromoveerd op een proefschrift over de bedrijfsorganisatie In het drukkersbe- drijf- In het begin van 1931 kwam jhr. van der Does op bet kantoor van den landsadvocaat, mr. J. H. Telders. Het Jaar daarna werd hy dblhpagnon en plaatsvervangend landsadvo caat. Jhr. van der Does is lid van bet bestuur der Juristenvereenlglng, voorzitter van het Me disch Tuchtcollege, hoofdredacteur van het Advocatenblad en voorzitter der commissie van advies, bedoeld in het Crisls-Organlsatiebeslult. voor welke laatste functie hy thans sal be danken. De nieuwbenoemde landsadvocaat heeft prae- adylezen geschreven voor de Juristenvereenl glng over <ten wenscheiyksten vorm van rech terlijke organisatie en voor de Advocatenveree- nlglng over de rechtsverhouding tusschen ad vocaat en cliënt. Vrpeger Is jhr. van der Does werkzaam ge- weeM als redacteur van bet dagblad .toe Ne derlander", van welke courant hy vast mede werker gebleven ia.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 5