Onderwijs afgehandeld
Tarieven der Ned. Spoorwegen
De werkloosheid
leder pak HONIG’s VERMICELLI
GRATIS
SLOAN’S
1
De I««r. SPOORWEGONTVANGSTEN
VERGELIJKING MET HET
BUITENLAND
SCHEEPSBOUWBEDRIJF
GESANEERD
REDE VAN MINISTER
SLOTEMAKER
WOENSDAG 18 MAART 1936
EERSTE KAMER
’•uba.
SS
Een schandelijk pamflet
Het nationaal karakter
Waterstaat
Minister Oud voor de
Industrieele Club
Revolver afgegaan
Rjjksveldwachter gedood
Postvluchten
JHR. MR. G.
d. DOES
Abonnementen
SANCTIEWET OVERTREDEN?
W eekend-retours
I
I
4
Eerste-klasse coupé’»
steeds leeger
Het ontslag van prof,
van Calcar
24 uur onafgebroken
achter ’t stuur
In het jaar 193S elf millioen
achteruitgegaan
Op het einde van Februari
iet» gedaald
R.K. ONDERWIJZERS
VERBOND
BOERDERUBRAND BU
NIJMEGEN
N. S. B.-theorieën
De directie der NS. gelooft niet,
dat weekend-retours hier
tucces zouden
hebben
Goudvoorraad Ned.
Bank'
De spellingkwestie ie bjj den
bewindsman nog in studie
LINIMENT
Tegengaan van speculatieven han
del in verouderde en over
tollige industrieën
Eén-daagsche retours
ko
Toen door den slaap overmand en
een aanrijding, waarby een
wielrijder zwaar ge
wond woerd
Spellingvraagstuk
Regeering kan geen ordening
opleggen
M. 3. S.-cachets
bevat ter kennismaking een
HONIB’e BOUILLONBLOKJE
Vergadering van het bestuur
Vaste lasten
ts«en ds beginselen van de revolutie Tan
I
■•drang kotat."
Uitspraak over 14 dagen.
a
inkomsten t 191.130313.
in het Jaar 1934. Ben totale achteruitgang
ontvangsten dus van f 11361381.
Ik zie uit het bedrijfsleven een toenemenden
drang naar organisatie, maar ik ben steeds be
vreesd voor een ordening door den staat opge
legd; hoofdsaak is hier de ordening, die uit de
maatschappij self opkomt. De Overheid kan be
hulpzaam sjjn, stimuleeren in de goede rich
ting. maar leiding geven kan zy niet.
Den Haag, 17 Maart 1936
De Eerste Kamer zal deae week een heel
eind met haar begrootingswerk ópschieten
Bijna al de hoofdstukken welke nog niet
zyn afgehandeld, prijken in het geselschap
van de begrootlngen van Zuiderzee- en Ver-
keenfcnds op haar agenda. Eb heden kwam
zy met Öe OnderwijsbegrooUng alvast klaar.
Het eerste klas reizen gaat steeds meer ach
teruit, als een gevolg van de slechte tijdsom
standigheden en ook, omdat de Dlesel-trelnen
geen le klas meer hebben. Wel is natuurlijk
het eene een gevolg van het andere, maar ook
het tweede klas reizen wordt steeds minder.
Het Verbondsbestuur van het Katholieke On
derwijzers Verbond vergaderde Zondag in hotel
„Noord-Brabant” te Utrecht.
Daar zijn allereerst de weekend-retours die
in Duitschland worden uitgegeven en welke men
111 .Hoe ïttdatr tafomeenten wij. „Bestaat er
geen mogelijkheid, dat de Nederiandacbe Spoor
wegen zulks ook invoeren?**
Onze zegsman wees er allereerst op, dat ons
tend niet zoozeer week-ends om te reizen kent.
Over „Waterstaat” zijn
sprekers aan bet woord
LAN8CHOT beval in
Nadrukkelijk verklaarde deze spoorweg-auto-
riteit, dat de directie der Nedérlandsche Spoor
wegen er niet aan denkt om week-end-biljet
ten in te voeren. Hat sou ook niet voordeelig
voor- de spoorwegen zijn, daar men het week-
end-relzen, voor zoover het in ons land bestaat,
er toch niet noemenswaard mee bevordert.
*ipe laatste dagen kwamen op de veiling te
Rotterdam, aldus de Telegraaf, groote partijen
citroenen, die, naar men in deskundige kringen
met vrijwel absolute zekerheid verklaarde, uit
Italië afkomstig moeten zijn. Deae citroenen
«#n echter verpakt in Syrische kisten, welke
voorzien sijn van Syrische merken. Wel heel
Op den terugweg zijnde ’s Maandagsmorgens
te ongeveer zeven uur, dus vier en twintig uur
nadat hij zijn .dagtaak” -was begonnen, voelde
deae 30-jarige taxl-chauffeur, dat de elaap hem
de baas dreigde te worden.
Het was bij Leersum en volgens de vooraf
gemaakte berekening, had hy al terug moeten
zijn Even zette hy zijn wagen langs den weg
en stapte uit, om door de koude den slaap wat
te verdrijven. Dat friachte hem wel op. doch
toen hij weer achter het stuur plaats nam.
begon het vechten tegen den slaap opnieuw!
Ihn slotte Ministers antwoord aan den
Graaf de Marchant et d’Ansembourg over de
tending van de NHJB. inzake onderwijs en op-
**Ung.
Mln teler Slotemaker
de Bruine.
Met eenlge cijfers werd ons aangetoond, dat
het relaen met genoemde biljetten in Duitsch
land toch niet goedkooper is dan in ons land
by het bestaande tarleven-systeem.
We vroegen of de Directie der Spoorwegen
niet op de gedachte was gekomen, dat mis
schien door een andere tarieven-poiltlek
relzlgers-vervoer sou toegenomen zyn.
geen verlaging in het zicht?”
„Dat hangt van omstandigheden af.”
We stonden voor het noodlottig accoord van
dalende Inkomsten en stygende uitgaven.
Van 1933 op 1936 is onze begroeting echter
verbeterd met /134 millioen, wat wel duldt op
een belangrijke bezuiniging.
wy moeten Inderdaad naar lagere lasten: Ik
erken, dat wy de laatste jaren tegenover een
verzwaring in plaats van een verlichting van
belastingdruk staan. Ik pleit echter clementie.
het
,Js er
dat de dtroenenoogst sedert eenlge maanden
is afgeloopen, terwijl in den booe flde-handel
reeds sedert tien weken geen offerten meer in
deze citroenen gedaan worden.
De handelaars, die niet aan desen sluikhandel
meedoen, worden er door gedupeerd, omdat de
groote aanvoer vah deae citroenen de markt
biyft drukken.
Men heeft reeds de Kamer van Koophandel
en de douaneautoriteiten op dese gevallen van
ontduiking van da sanctiewet gewezen.
1) Het verdient aandacht, dat de ..Noten
kraker" de plaat niet in kleurendruk afdrukte,
evenmin bijschrift en „gedicht” opnam.
in
den
aoo*n
kost
Overigens is de bewindsman op dit punt nog
“iet volkomen uitgestudeerd. Hü heeft bezwaar
tegen wat de commissie-van Haerlngen terzake
van de buigings-n en de pronominale aandui
ding adviseerde. En hy wenscht dese vragen
tent nog eens goed te besten, voordat hy een
definitieve beslissing neemt. Want die beslis-
ving geldt dan tegeiyk voor de .spelling", welke
voortaan' van overheidswege zal worden ge-
beslgd.
Utraneer we, aldus de minister, weer in de
opgaande Ujn willen komen, moet bet bedrijfs
leven weer op rendabele basis komen; we moe
ten dus op een zeker peil komen met bet
buitenland: wat men noemt „aanpassen". We
moeten erkennen soms maatregelen te nemen,
die niet leiden tot verlaging, maar tot verhoo-
ging der levenskosten.
VERDRIJFT PIJN
o
Als de dagen gaan lengen en de son nu
en dan suggereert, dat het een malsch
voorjaars-weertje is, associeert zich daar
mee de gedachte aan vacantie en reizen.
De verschillende omstandigheden in aanmer
king nemende elschte de officier van Justitie
tegen den chauffeur twee maanden hechtenis
met intrekking van het rybewys voor den tyd
van zes maanden.
De Minister is everigens van mrrmtng, dat
eek die onderwijzer, die belten de school
aanspoort tot ongebooraaamheid aan de wet
ten des lands, niet voor de klas gehand
haafd kan blttven. Wlpdgjng van de Lager
Manmoedig klemde hy zyn kaken op elkaar
en reed door: Hoe bet precies gebeurde, zal hy
wel nooit kunnen navertellen, doch toen hy
zich weer wat bewust werd, stond een andere
auto naast dan zijnen en de bestuurder van net
andere voertuig vertelde hem. dat hy een wiel
rijder, die op het rijwielpad langs de autobaan
reed, omvergereden bad. Het slachtoffer was
er erg aan toe.
Di een korte repliek heeft ook de Ka
tholieke afgevaalHlgde Prof. STEGER nog
eens op een wyze. die lederen Katholiek
behalve desen NAB.-er overtuigt, aange-
toond, dat de NBJB.-theorieën over onder
wijs en opvoeding in volstrekten strijd Mjn
met de richtiynen van *Z Pausen Bicyeüek
JCMvlnl llllus Maglstri”.
„Indien alles naar beneden zou gaan, dan
sullen de tarieven der spoorwegen ongetwy-
feld ‘aangepast worden.” luidde bet ant
woord, waarby herinnerd werd aan da
jongste verlaging, die in 1933 werd toege
past.
Blijkens den jongsten weekstaat ia de goun-
voorraad van de Nederiandacbe Bank in de af
geloopen berichtsperiode gestegen met ruim 16
millioen gulden.
Dinsdagmiddag om drie uur was de Ryks-
veldwachter M. Martena te Roden bezig zyn
revolver schoon te maken. Het wapen ging plot
seling af, waardoor M. op slag werd gedood. Hy
laat een vrouw en drie kinderen achter.
Seven groote scheepsbouwmaatschappijen
hebben oogerifeht de N. V. Scheepsbou w-
belangen, met zetel te ’s-Gravenhage, wel
ke vennootschap zich ten doel stelt hst
steunen en gezondmaken van de scheeps-
bouwlndustrie in ons land.
Het belangrijke element in de oprichting der
N. V. Scheepsbouwbelangen is het feit, dat
thans een markt Is geschapen, welke op het
terrein der scheepsbouwindustrie koopers en
verkoopers tot elkander kan brengen. Tot nu
toe deed zich het verschynsel voor, dat be
staande outillage» door tusschenkomst van
speculanten voor een appel en een el van de
hand werden gedaan en de nieuwe onderne
mers met het tegen afbraakpryzen verkregen
object de andere meer levenskrachtige onder
nemingen- beconcurreerden, hetgeen ongezonde
toestanden in het bedrijf teweegbracht. Tegen
een dergelyke wyze van handelen heeft de
nieuwe maatschappij stelling genomen, aange
zien thans het orgaan is geschapen, dat aan
verdere, tegen het algemeen belang indrui-
sebende werkzaamheid van verouderde of niet
rendeerende scheepslndustrieën een einde kan
maken. Hoe dit stelsel in de practyk aal wor
den, aal moeten worden afgewacht; in elk ge
val heeft het genomen Initiatief de sympathie
van de regeering, aangezien bet bydraagt tot
het orde stellen op zaken, waarmede de belan
gen van duizenden zyn gediend.
Het maatschappelijk kapitaal der nieuwe
vennootschap bedraagt f 100.000.—verdeeld in
aandeelen van ƒ3500.—, waarvan by de op
richting 38 zyn geplaatst. Als directeur fun
geert voor de eerste maal de beer Th. de Hoog
te Rotterdam.
De „Lyster” (thuisreis) vloog Dinsdag van
Jodhpur naar Bagdad.
Indien er concrete feiten asm hem worden
voorgelegd ten bewijze, dat de geest van som
mige onderwysers niet deugt, wil de Minister
die feiten natuuriyk gaarne onderzoeken. Maar
feiten uit het heden had de NBB.-'er graaf de
Marchant et d’Ansembourg,' niet genoemd.
We kwamen nog eens te spreken over de
één-daagsche retour-blljetten, die 1 Juli 1935
zyn ingevoerd, waarby we vernamen, dat, hoe
vreemd het ook klinkt, lang niet alle mmachen
daarmee bekend zyn.
wing,
overige
1936
pet-:
pet.;
pet.
Zooals uit deze cyfers biykt,is het werk
loosheidspercentage (zonder landarbeiders), dat
van de tweede helft van December 1935 af
vrijwel stationnalr op het hoogtepunt van om
streeks 36,7 stond op het einde van Februari
1936 gedaald tot 35,4.
By 1063 organen der openbare arbeidsbemid
deling stonden op 39 Februari 1936 in totaal
483366 werkzoekenden Ingeschreven onder wie
456388 mannen. Van deae werkzoekenden waren
er 463.963 werkloos onder wie 443397 mannen.
Reizend met een D-trein betaalt men
Duitschland voor een traject gelijk aan
afstand GroningenDen Haag voor
weekend-kaart f 10.40 en in Nederland
een retour GroningenDen Haag, eveneens
met een D-trein f 1030, van 3 Juli tot 15 Sep
tember en met Pascben en Plnksteren met va-
cantle-kaarten slechts f 3.—.
Het gebruik van vacantie-kaarten, waarvan
bet voordeel eerst by circa 190 K. M. begint,
werd niet onbevredigend genoemd.
De N. 8. B.-leiding biykt ter verspreiding In
bet geheele land afgegeven te hebben een biljet,
waarop een overdruk van een plaat, die op 19
Februari 1933 in ,J> Notenkraker” stond en
waarop in verband met de Zeven-Provinciën-
affalre Dr. Colyn is afgebeeld. van wiens han
den bet bloed druipt. Het opschrift is: Chris-
teiyke gezagshandhaving; het onderschrift:
„Myn God is een God der wrake.... en daar
hou ik me an!"
De N.8.B.. dese plaat met het daarby ge
voegde „gedicht" en byschrlft afdrukkend,
voegt er aan toe: ,J3e Notenkraker” werd niet
in beslag genomen.
zy wil klaarbiykeiyk suggereeren, aldus
schrijft de „Standaard", dat de inbeslagname
van een nummer van „Volk en Vaderland*
•enigen tijd geleden een onrechtvaardige daad
was. Zy doet dit ten onrechte, omdat op het
moment, dat dese plaat werd afgecrukt, Dr.
Coiyn niet aan bet bewind was, terwyi juist
sinds hy aan het bewind was, hy strenger
tegen de revolutlonnalre groepen is opgetreden.
waarom de 8. D. A. P. dan ook in alle opzichten
is geretireerd.
Thans laat de N. 8. B. deze plaat in honderd
duizenden exemplaren herdrukken en versprei
den 1). Ongetwyfeld staat zy daarmee even
schuldig als de 8. D. A. P. indertijd. Wie een
schunnige plaat afgedrukt en verspreidt, ook al
doet hy het zoo genaamd om zyn afkeer uit
te drukken, is stellig schuldig te verklaren.
■I
je, of >e bent het niet I Rheumotiek f
Dat deentne-ojet I Ik heb Sloan's I
In den nacht van Maandag op Dinsdag is
brai\d ontstaan in de boerderij van E. Jansen
aan de Woezlkschestraat aan de grens der ge
meente Nymegen.
De brandweer, die onmiddeliyk was uitgerukt,
had met groote moeiiykheden te kampen, daar
niet voldoende bluschwater aanwezig was. Zy kon
dan ook weinig uitrichten. De boerdery brandde
geheel uit. Van den inboedel kon niets worden
gered.
De schade wordt gedeelteiyk door verzekering
gedekt.
By het redden van het vee liep de heer Jan
sen brandwonden op aan het gelaat. De brand,
die werd ontdekt door een logeetje van de fa
milie Jansen, is vermoedeiyk ontstaan door een
lek in den schoorsteen.
De directeur van den Ryksdienst der Werk-
looshekdsvemekeclng en ArbeidsbemiddeMrig
deelt mede, dat In de week van 34—39 Februari
1936 het aantal leden van ingevolge het Werk
loosheidsbesluit 1917 gesubsidieerde vereenigln-
gen bedroeg 537300 (waarvan 74.600 landar
beiders).
De werkloosheid onder deze verzekerden be
droeg voor het geheel: in de week van 34—39
Februari 1936 333 pet.; in de vorige verstag-
week (38 Febr. 1936) 359 pet.; in de over
eenkomstige verslagweek van 1935 33.6 pet.; in
de overeenkomstige verslagweek van *34 36.9
pet.
In het vorige persbericht (over de week 3—8
Februari) stond ten onrechte voor het per
centage werkloosheid voor het geheel vermeld
37.1; dit had moeten zyn 359.
Laat men de landarbeiders bulten beechou-
dan bedroeg de werkloosheid onder de
verzekerden: in de week van 34—39
35.4 pet.; in de vorige verslagweek 369
in de overeenkomstige week van 1935 34.6
in de overeenkomstige week van *34 38
■en verschil tusschen de spelling, welke op
examens wordt geëischt, en die, welke de Be
ttering zelf in het ambteiyk teven toepast, is
Immers volgens de Memorie van Antwoord
■een toestand, die in geen geval zou kunnen
*»den bestendigd.”
By ons gaan de menschen meer op Zondag uit
en als bewijs daarvoor voerde hy aan het
drukke reizlgersvervoer op dien dag. In Enge
land is het heel anders. Daar gaat men Zater
dags op reis om eerst op Maandagmorgen terug
te keeren en wat Dultechland betreft, waar men
de zoogenaamde ^tückfahrtkarte” kent, daar
van is alleen de bedoeling de bewoners van
kleine plaatsen naar de groote stad te brengen
en vanuit de groote stad naar bulten. Daarom
kan men deze goedkoope reisbiljetten, waarmee
men op Maandagmorgen voor een bepaald uur
terug moet reizen, alleen op bepaalde trajecten
krygen. Duitschland heeft ook geen één-daag
sche retours, zooals wy wel kennen.
Met een bedrag van f 7.673323 zyn de ont
vangsten der Ned. Spomwegen over December
1935 f 753968 lager dan die over December 1934.
Tot dit nadeelig verschil droegen de reizigers-
ontvangsten rond f 236.000.— by (vorig jaar
f 388.000.en ds goederenontvangsten rond
f 433.000.De rest van het verschil is te wy-
ten aan verminderde opbrengst der overige tak
ten, waaronder die uit het veevervoer, dat rond
f 70.000 minder opbracht.
Over het geheele Jaar 1935 waren de totale
-, tegen f113381993.-
in
Ook hier is men over het resultaat tevreden,
al biykt de uitwerking gewooniyk veel later.
Aan ontvangsten van nieuwe reizigers 3e
klas, hetgeen men had kunnen speclflceeren,
werd in het derde kwartaal 1985, 24 pCt. meer
ontvangen dan in het derde kwartaal 1934.
Voor de tweede klas bedroeg die vermeerde
ring ternauwernood 7 pCt. waaruit weer een
sterke dedassiflcatie van de reizigers bleek.
1789 in te gaan. Bh evenals hy onwedertegiMar
aantoonde, dat bet beroep op den leerplicht,
die het primaire recht van de ouders, om over
den geest van de opvoeding hunner kinderen
te heslissen, sou santasten, volstrekt geen ar
gument Is, waarmee de ééne nations!» jeugd-
vereeniglng verdedigd kan worden. Want naast
de verplichting, om hun kinderen Lager On
derwijs te doen genieten geeft de gesmade
demo-llberate Staat aan de ouders bet recht,
«n vrUeiyk te beslissen, van welken geest dat
onderwys doortrokken zal zyn.
Uit -sheeren DE MARCHANTs repliek no-
teeren wy, dat hy zeide, een oogje in bet zeil
te zullen houden, of de Minister wel voldoende
zorgen zal voor bet nationaal karakter van het
onderwys. Het bloed kruipt, waar het niet gaan
kan! Hier sprak zyns ondanks de democraat,
die op controle van bet uitvoerend bewind ge
steld is!
Inzake het spellingvraagstuk heeft het
debat in de Eerste Kamer alleen dit nieuws
gebracht, dat de Minister na de repliek van
den anti-revolutionnalr VAN (JITTERS
niet meer k priori afwees, aan sijn even
tueel in te voeren gewijzigd régime een
wetteiyke kans te geven door aan de Staten
Generaal een althans eenigszins concreet
omschreven machtiging tot bet repeten
deser materie te vragen.
Dat de kinderen het volkslied moeten Jeeren,
•preekt volgens den Minister vanzelf. Dat men
bun dan tegeiy k den sin van hetWilhelmus
Van Nassouwe uitlegt, is niet noodsakeiyk. Ook
bet gebrek aan Bybelkennls is zeer te betreu
ren, maar het is niet gemakkeiyk, hierin door
middel van de Openbare School te voorzien,
tmdat de onderwijzers voor dit werk ook gees-
teiyk geschikt moeten zyn. Men kan nu een
maal deae delicate materie niet maar aan
iedereen in handen geven. Intusscben juicht
5e Minister het ten zeerste toe, wanneer hier
door samenwerking van ouders en onderwy-
■end personeel in bestaande leemten wordt
voorzien.
Zondagsmorgens te zeven uur was hy te
Amsterdam by rijn patroon, een taxl-onderne-
m-r, in dienst getreden. Den geheelen dag .oor
had hy personen in zyn wagen vervoerd en
tegen zeven uur dienselfden avond kreeg hy
opdracht *n „vrachtje" naar Nymegen te rydrr..
Uitgerekend was, hoelang hy daarvoor noodlg
had en het tydstip van weer terug te zyn to
de garage te Amsterdam werd vastgesteld.
Biykens mededeellng van de afdeellng Werk
verschaffing en steunverleening van het De
partement van Sociale Zaken, waren einde 1936
54.049 werklooze arbeiders geplaatst by era
werkverschaffing. Bovendien waren 751 perso
nen met flnancieelen steun van de Overheid
tewerkgesteld to het land- en tuinbouwbedrijf;
laatstbedoeld aantal is niet begrepen onder het
over einde Januari 1936 als werkloos opgegeven
santa! personen.
vandaag al twee
geweest. Mr. VAN
*s Ministers aandacht
eenlge belangrijke waterstaatswerken in Noord-
Brabant aan, nm. de beteugeling van de
stormvloeden by den Biesbosch en de aanslui
ting van Roosendaal op het Brabantach kana
lennet. En de anti-revolutionnalre Jhr. VAN
CTITSHS betoogde nog eens opnieuw, dat de
secretaris-generaal van Waterstaat, die in
dese functie ook binnen vaartbelangen te be
hartigen heeft, niet tegeiykertyd presldent-
oommlsaarls moet wezen van de Nederland-
fiche Spoorwegen.
wat zeker niet veel is, als men rekent, dat vreemd is dit. als men in aanmerking neemt,
een kaartje 2H cent per KM. enkele reis
kost en 3X cent retour. By een afstand van
ruim 30 KM. is men dus al voordeeliger uit
met een abonnement. Het komt dan ook veel
vuldig voor, dat abonnementen worden ge
bruikt inplaats van traject-kaarten. waarvan
de prijs 57 cent per KM. bedraagt. Wanneer
men b.v. één keer per week den afstand Gro
ningen— Rotterdam nou moeten afleggen. Is
het voordeeliger, wanneer men een abonnement
neemt.
I Zij gelooft het nóóit I Evenmin als
lijn genoegen begrijpt, om hier wren
regen te zitten. Maar visscher ben
Regelen darm-functies.
Houden het bloed rem.
zyn de beste wachters
voor Uw gezondheid!
Veis 6e M.S.S. gswetal
By het reizen neemt de trein nog steeds een
belangrijke plaats in en het leek ons daarom
Interessant met een der leiders van de Spoor
wegen voor tarievenaangelegenheden over de
pryzen te gaan praten. We hadden wel niet de
Illusie, dat het reizen in het komende seizoen
minder van ons budget sou vragen, maar men
boort hier en daar wel eens opmerkingen ma
ken over de tarieven, waarvan men traag het
juiste wil weten.
In zyn openingsrede wees de voorzitter, 4e
heer W.- Wiltschut, op den drang, die van de
Kath. Onderwyzerskrlngen uitgaat om te ko
men tot opheffing van de beperkende bepalingen
in de L. O.-wet ten opzichte van de benoeming
tot hoofd der school.
Spr. bracht *n eeresaluut aan de 60-jarige col
lega's. die met voorlooplg pensioen gaan, om
plaats te maken voor de jongeren.
In verband met de plannen der Regeering tot
s.g. herberekenlng der pensioenen merkte spr.
op, dat hel K. O. V. ervoor sal ageeren. dat de
pensioenen onaantastbaar biy ven.
De rekening en verantwoording van dm pen
ningmeester over 1985 tot een totaal bedrag van
f 45203.07, werd goedgekeurd, terwijl de voor
loopse begroeting voor 1937 tot een totaal be
drag van f 45680 werd ontworpen.
Besloten werd, by Regeering en Katholieke
Kamerfractie actie te voeren om te verkrijgen,
dat op korten termUn naast de onderwyzers-
wachtgelders ook benoembaar gesteld zullen
worden, zy, die in 1932 of eerder geslaagd zyn
voor onderwyser.
Aan het Dageiyksch Bestuur werd opdracht
gegeven zich nogmaals in verbinding te stellen
met den Ned. R. K. Schoolraad, teneinde eenlge
regeling te krijgen voor de mogeiyk nog noodlge
afvloeiing van personeel, naar aanleiding van
de verhooglng der leerllngenschaal by het L. O.
en het U. L. O.
By de Regeering zal actie gevoerd worden ten
einde te bereiken, dat voor het verkrijgen der
U. L. O.-marge het bezit van de middelbare acte
Ned. Taal en Letterkunde geiyk gesteld wordt
met het bezit van de middelbare acten Frensch,
Dultech en Engelsch.
gelooft haar «igen oogen niet, wan-
r ik straks met dezen knaap thuis
Er is by dit hoofdstuk betrekkeiyk weinig ge
sproken. Men bepaalde zich vry algemeen tot
wat op het oogenbllk hoofdpunten zyn to *s Mi
nisters beleid. En Minister SLOTEMAKER ant
woordde daarop in een driedeelige rede, waarin
hy achtereenvolgens eenlge belangrijke kwes
ties in verband met het Lager Onderwijs, zyn
beleid ter zake van de spelling en de houding
van de N. 8. B. ten opzichte van onderwijs en
opvoeding behandelde. Daaraan deed hy eenlge
losse opmerkingen voorafgaan, waarvan wy
noteeren, dat de Katholieke afgevaardigde de
Bruyn een verdediging te hooren kreeg van de
suteldieering van de Philips’ avondcursussen,
alsmede een toelichting, dat de omzetting van
de driejarige in tweejarige ambachtsscholen zon
der al te groote schade geschieden kan. Mr.
Kropman, zyn fractiegenoot, had niet al te
veel succes van zyn interventie voor noodlij
dende kunstenaars.
Eerst moeten de gemeenten maar eens meer
medewerking verleenen, aldus de Minister, aan
hetgeen vanwege Sociale Zaken aan Initiatief
ten behoeve van deae groep is ontwikkeld.
Maandagavond hield „De Industrieele Club’’
te Amsterdam den jaariykschen gemeenschap-
peiyken maaltyd van haar leden, waarby als
gast tegenwoordig was mr. F. J. Oud, de minis
ter van Financiën.
Minister Oud heeft by dese gelegenheid sen
rede gehouden, waaraan wy het volgende ent-
leenen
Wat
School
handelde
Slotemaker den geest
by dit onderwijs, de
positie, welke het
volkslied daarby moet
Innemen, en de vraag,
cf bet bybrengen van
Bybelkennls op de
Openbare School moet
woeden bevorderd.
Inzake het eerste
ontwerp get de Mi
nister toe, dat wel eens te zeer een onvrucht
baar intellectualisme hoogty viert, terwyi de
belangrijke taak van de karaktervorming in *t
*-’M -
Tenslotte wees men ons op het goedkoope
reizen, dat men met een abonnement doet.
Voor de eerste maand betaalt de reiziger
f 45 voor 3e klas en voor elke aansluitende
maand f30, waarby het er niet op aankomt
ot men eenlge dagen op zyn nieuwe kaart moet
wachten.
HM reizen komt dan slechte op f 1 per dag.
en obüsatiekapitaal geschiedt, De regeering
beeft zich op dit terrein zooveel mogeiyk af
zijdig gehouden en de zaken haar normalen
joop laten nemen.
Wat de bestrijding der werkloosheid betreft
moet men werk zien te verschaffen, dat Iets
biyvends tot stand brengt. Tegenover dese werk
verschaffing staat echter het streven tot ratio
nalisatie; ook hier wser hM dualisme van desen
tyd: door de rationalisatie, die de bedrijven op
rendabele basis brengt, ontstaat meer werk-
loosheid.
Verbod van rationalisatie beteekent stopaet-
ting van de verbetering in de industrie. Toch
kan er aanleiding zyn (b.v. to de sigaren
industrie) uit sociale en andere reden om de
rationalisatie te remmen, al belemmert men
hier de industrie. O. a. in haar concurrentie
tegenover het buitenland.
de Lagere
betreft, be-
Minlster
Op de vragen van het Tweede Kamerlid
Moller betreffende opschorting van het ont
slag van den hoogleeraar Van Calcar en over
legging aan de Tweede Kamer van op de op
heffing van den leerstoel In de bacteriologie
te Lelden betrekking hebbende stukken heeft
Minister Slotemaker de Bruine geantwoord,
dat hy by de beraadslaging over de tweede
afdeellng (Hooger Onderwys) van de begroe
ting van zyn Departement voor 1936 over de
motle-Moller naar zyn meentog voldoende
heeft uiteengezet, waarom van hem opschor
ting van het aan den hoogleeraar Van Calcar
gegeven ontslag niet was te verwachten. De
benoeming en het ontslag van ambtenaren
behooren tot de bevoegdheid van de Kroon.
Ten aanzien van het ontslag van den hoog
leeraar Van Calcar heeft de minister zyn be
leid, voor zoover dit de doelmatigheid betrof,
reeds In de Kamer uiteengezet. De vraag om
trent de rechtmatigheid dient thans voor het
ambtenarengerecht.
De minister heeft er overwegend beswaar
tegen, de gevraagde stukken aan de Kamer
over te leggen en kan geen vrijheid vinden,
het advies van de medische faculteit ter ken
nis van de Kamer te brengen. Hem Is geen
omstandigheid bekend, die aanleiding sou ge
ven om af te wyken van den regel, dat amb-
teiyke adviezen, uitsluitend voor de Regeering
bestemd, slechts ter kennis van de Regeerinp
komen.
Dan is er de moeiiyke quaestie der vaste
lasten.
Neemt men de maatregelen nlM Juist, dan
doet men misschien meer schade dan goed, en
grijpt men op de credletmarkt in, waar zooveel
Imponderabilia werken, dan maakt men hM
credlet juist duur. Wanneer men, ziet, dat de
rechtszekerheid by de regeering niet veilig is,
trekt men zich terug van de credletmarkt.
Meeheeft vaak beweerd, dat de regeering
het npltaal heeft gespaard en de loonen wel
aangetast. Niets is minder juist. Men zie slechts
naar de renteverlaging en wat met aandeelen-
Een en ander speelde zich op Maandagmorgen
3 Februari Ji af en tot op heden te de ian-
geredene nog niet hersteld. VUf dagen na óm
ongeval kreeg de jongeman ontslag.
Wegens dit feit werd de chauffeur vervolgd
terzake bet veroorzaken van zwaar lichamelijk
letsel door schuld en hy had zich Dinsdag voor
de Rechtbank te Utrecht te verantwoorden.
Een van de gehoorde getuigen, de automo
bilist. die den taxi-chauffeur had aangehouden,
had achter hem gereden en gezien, hoe bet
ongeval zich had afgespeeld. De auto van ver
dachte zoo vertelde de man aHngera«
nlM en aan hM voortbewegen van den wagen
viel niets byzonders op te merken. Plotse'tog
echter zwenkte de wagen naar rechts, reed bet
ter rechterzyde van den weg gelegen rijwielpad
op, botste tegen den wielrijder un. raakte ook
nog een lantaarnpaal en zwenkte toen weer
naar links,, om dan gewoon verder te rijden op
den weg. Get., die met zyn wagen ruim honderd
meter achter den eersten wagen reed, gaf meer
gas, haalde den anderen auto In en beduidde
den chauffeur te stoppen, wat dese onmlddeL
iyk deed. Samen zyn zy naar den in bewuste
lozen toestand op den grand Hggenden man
toegesneld, om hulp te bieden. Ook was er spoe
dig een veldwachter ter plaatse, alsmede de
burgemeester van Leersum. voor wiens woning
hM ongeluk plaats vond.
Het bleek spoedig, dat de chauffeur in slaap
gevallen was en niets van het ongeval wist.
Een streep groene verf langs de rechterzyde
van den auto toonde echter duidelijk aan, dat
de wagen langs dery lantaarnpaal was geschuurd.
Hoewel de president zich kon indenken, dat
verdschte bevreesd wss zyn betrekking te ver
liezen en htl daarom nog trachtte op tyd terug
te zyn. had hy toch niet mogen doorrijden,
daar hy niet capabel meer was. een auto te
besturen. Hierdoor bracht hy niet alleen zich
zelf In gevaar, doch bovendien alle weggebrui
kers op hM door hem af te leggen traject.
De KAB, aldus de Minister, zegt, dat sy
ytlheid zal laten „voor het goede”. Maar wat
"t .goede” Is, aal haar leider uitmaken. Dat
herinnert aan de tyrannie van de liberalen van
1815 en aan het „nul n'aura d’esprit que nous
•a nos amis”. Godsdienst en kerk sullen zich
“°8en laten gelden, zoolang sy de ..eenheid’’
bedreigen. Dat wees Minister Slotemaker
Bruine mM kracht van de hand.
Evenals hy onder verwystog naar figuren als
*haepman, Kuyper, Groen van Prlnsterér en
Bavornln Lobman de vrijmoedige bewering
betreed, ata sou de NBB. zyn noodlg geweest,
De nieuwbenoemde landsadvocaat, Jhr. mr.
O. W. van der Does, is op 35 November 1894
te Arnhem geboren. Hy is aan de unlversltelt
te Lelden gepromoveerd op een proefschrift
over de bedrijfsorganisatie In het drukkersbe-
drijf-
In het begin van 1931 kwam jhr. van der
Does op bet kantoor van den landsadvocaat,
mr. J. H. Telders. Het Jaar daarna werd hy
dblhpagnon en plaatsvervangend landsadvo
caat.
Jhr. van der Does is lid van bet bestuur der
Juristenvereenlglng, voorzitter van het Me
disch Tuchtcollege, hoofdredacteur van het
Advocatenblad en voorzitter der commissie van
advies, bedoeld in het Crisls-Organlsatiebeslult.
voor welke laatste functie hy thans sal be
danken.
De nieuwbenoemde landsadvocaat heeft prae-
adylezen geschreven voor de Juristenvereenl
glng over <ten wenscheiyksten vorm van rech
terlijke organisatie en voor de Advocatenveree-
nlglng over de rechtsverhouding tusschen ad
vocaat en cliënt.
Vrpeger Is jhr. van der Does werkzaam ge-
weeM als redacteur van bet dagblad .toe Ne
derlander", van welke courant hy vast mede
werker gebleven ia.