Paaschsymbolen 1 C MAISON DES DAMES VAN B. PRIJS H.BOSSERT&ZOON HOEDEN IND DE PERjMAHEIIT WAVE a F 1.50 LANGESTRAAT 4 Voor Verlovingsringen MAISON DES DAMES” is het reeds merkbaar dat Lente in aantocht ie. Veie Dnmee laten zich nu PERMANENTEN ot komen voor een echoonheidabehan- deling naar één «er 4 anken van Fa. JOH. LAUWERS Ei en haas DAMES! HET TARIEF MAISON DES DAMES VAN MAISON DES DAMES: ANGESTRAAT 72 hoek v.d. Boschstraat ONS LENTE-NUMMER NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD firma HERMAN PLAS Voor trouwen aa n ne m en en ff- Het „Vlöggelen" te Oostmarsum r - n Verwijdering vu eng ewe nichten haar- komen afdoende en weinig kostbaar! - DIE IN ALLE OPZICHTEN PRIMA IS BIJ DE STEENENBRU6 ALKMAAR TELEFOON 2898 Een aloud Paaschgebruik is .het adres steeds nog NUI6BR0UWERSTRAAT 11 ALKMAAR Ten slotte hebben een pear honderd menschen Apart en toch niet duur van v In sommige streken van ons land vermaakt zich de jeugd met het z.g. eierspeL Hierboven: twee ernstige beoefenaarster* tl al v E w h b B RA N D S TOFFENH AN DEL WED. J. KEUSPER NIEUWPOORTSLAAN 147 2e TUINDWARSSTR. 13. TEL 2 214 Uw voorraad op? BESTELT U DAN EENS BIJ ONS!! Het aangewezen adres voor ANTHRACIET - EIERKOLEN BRÊCH-COKES - CAS-COKES, ENZ. WIJ HEBBEN BETERE SOORTEN MANICUREN per behandeling SO cent Ligeeren, l<kbehandelt v/h haar 25 ct. Voor een keurige behandeling en popu laire prijzen naar de meest modern ingerichte Dameskapsalont van GEBR. SCHOEN Vheehenlaan ALKMAAR TELEF. 2712 Laat ons nw wasch doen ALLEEN PAYGLOP 15 - TELEF. 3812 - ALKMAAR TEGENOVER DE BREEDSTRAAT TEMPELIERSSTRAAT 60-62 - HAARLEM - TELEFOON 12178 BEN. CRONJéSTRAAT 54 - HAARLEM TELEFOON 14726 ZANDV00RT8CHELAAN 180 HEEMSTEOE-AERDENHOUT TELEFOON 26205 VAN MAISON DES DAMES Een nieuwe Lente, Een nieuw geluid. Met de camera er op uit. De FILM dan naar KAMPEN gebracht, KEURIG ONTWIKKELD, 't is een pracht. VOORDEELIG, NETJES en ZEER SNEL, Uw foto’s klaar, dat lijkt U wel. BERT v. KAMPEN - Mient 2 - Alkmaar De Paaschhaas trekt T Paaschel, waaruit twee kili~ kéntjes éóh g«ko' men Indien ge prys «telt op een keung uherlijk, laat on« dan niet alleen Uw kapsel, doch ook vooral Uw-handen en nagels venorgen. HERD ENK 1 N G S PENNINGEN BIJ: PROMOTIE. HUWELIJK, GEBOORTE, ENZ. MEDAILLES VOOR ALLE SPORTEN i Oude Twentsche boerenwoning. Oostelijk type vakwerkbouw, met houten topgevel en uitgebouwde woonruimte. Oorspronkelijke teekening van den architect Jan Jans 4 PAYGLOP 3 ALKMAAR LEVERT U ALLES OP fotografie-gebIed Ontwikkelen en afdrukken van films enz. 's Morgens gebracht 's Avonds gereed I ALLES VERNIEUWT I i li Waar dat ik ben of waar ik sta. Mijn ziel die zingt Halleluja. Bij het ophalen der eieren pleegt men aller lei rijmpjes en liedjes te zingen, die voor elke plaats weer verschillend zijn. 'Want onze Heer en Koning rein Die nu verrezen is voor mijn. Zijn bitteren dood komt ons te sta, Dus zingen wij Halleluja. Het is vandaag den blijden dag. Dien David in den geest voorzag. dl kt bc dc ge tv lil d< h gi di ki tj W di ui tj ti DE LENTE KOMT. ZICH. OOK BIJ Tevens uitgebeelde collectie CASSETTES EN ETUIS IN GERO ZILVER en SOLA MASSIVE ens. Ich wüne^he, Liebchen, froh und frei, Mich Dir, Dich mir sum Osterei! gewoonljjk honderd, het een na het ander op rapen en in een eenlgszlns terzijde staande mand leggen, voor eqn ander van een opge dragen doel terugfceert. Christus voer ter hellen Om daarin vrede te stellen. Die in de duistemisse lagen bezwaard, Ood heeft ze met Zijn eeuwige licht verklaart, Halleluja I „Christus is opgestanden. Al uit den Dood z’n banden. Dus willen we allen vroolijk zijn, Christus zal onze verlosser zijn. Halleluja. zi di sc d< el te ge di d. di fe v< ee d< di re d< m I 1 1 1 I DE NATUUR HERLEEFT. t c t <1 t <1 k o J 11 ’"r" In Noord-Duitochland, io~.het bijzonder Ir Sleeswijk-Holstein en Mecklenburg, eet men, naar Albers in „Das Jahr und seine Feste” ver telt op Paaschavond de Paascheterent is er het eenige gebruik, dat daar van de oude ge woonten overgebleven Is. In Zuld-Duitschlanu daarentegen heeft zich in zekeren zin een ge- heele „elerencultus” gevormd, want de Kerk liet zich het prachtige zinnebeeld niet ontgaan. Het ei werd als vanzelf het symbool der op standing, en niet slechts dat der natuur dat het reeds was, maar ook van den Verlosser en van de gezamenlijke, door Zijn dood verloste menschheid. Zoo kwam het et in de Kerk. De priester wijdde de Paascheteren; men beschil derde ze met allerlei vronft spreuken, waarbij er langzamerhand echter ook kwamen als deze: 3— 0.75 050 0.25 „Ich. Du, das El, Das slnd unser drel Teilen wir das H, Blelben unser zwel. Einen wir uns zwei Bleibt’s bei jBnerlel.” WASSCHEN. KNIPPEN <~>NT>TTT.KKREN ƒ1 WASSCHEN. KNIPPEN 0 75 WASSCHEN. ONDULEEREN KNIPPEN. ONDULEEREN WASSCHEN KNIPPEN 35 ONDULEEREN LANG HAAR WASSCHEN en ONDULEEREN KINDEREN KNIPPEN LANG HAAR WASSCHEN LANG HAAR ONDULEEREN WASSCHEN KNIPPEN. WATERGOLF KAART 5 MAAL ONDULEEREN WASSCHEN, WATERGOLF MANICUREN LIGEEkEN DIT TARIEF IS OOK GELDIG OP ZATERDAG wascn Voortoan gaat de wascb naar 0.40 050 1 0J5 0 50 0.50 Menig bijgeloof, dat aan de Paascheteren verbonden Is, vindt aldus ook zijn verklaring. Ken op Witten Donderdag gelegd ei werpt men bij naderend onweer over het dak, teneinde het huis voor blikseminslag te beschermen. Of wel het meisje kookt tn den Paaschnacht op het kerkhof een el en schenkt het den geliefde, dien zij hierdoor hechter san zich gebonden acht. Als het eenlgszlns mogelijk is, deelt zjj het el met hem en zegt daarbij heimelijk: Zjj die wel eens wat minder betaalden zullen ervaren dat onze PERMANENT WAVE veel en veel beter Is, en zjj die meer betaalden zullen tot de conclusie komen, dat dit absoluut onnoodig is. Onze Chemo-Natural Permanent is iets aparts en wordt alleen en uitsluitend toegepast bij: MAISON DES DAMES. Voor Dames met lastig te bewerken haar, of met haar dat door verkeerde behandeling geleden heeft, te onze CHKMO-NATURAL-PERMANENT de eenige methode die volkomen goed resultaat geeft. Kost slechte 2.50. Bij al deze andere eierspelen worden de eieren van te voren onder een feestelüken om gang in het dorp verzameld en aan het eind van het spel opgegeten. Telkens na eiken regel wordt het woord Hal leluja herhaald. Bü de laatste woorden van het gezang heffen de ouders hun kinderen hoog in de lucht, hetgeen steeds het eigenaardige einde van het vleugelen te. Hoezeer men ten allen tijde te Ootmarsum aan dit oude gebruik gehecht te geweest, blijkt wel hieruit, dat, toen m de eerste helft der 19e eeuw een burgemeester het vleugelen verbood en zelfs eenige woningen, die men gewoon was M sld de ande- men zich aangesloten en de stoet .trekt thans naar de stad; bij de stad geven alle deelnemers eli. kaar de hand en trekken in een lange rij de straten door. Eigenlijk begint de eigenaardige Paaschvie- rlng reeds des morgens om negen uur. Dan ko men een vijftigtal mannen en jongens op het marktplein samen, gaan, het zooeven bedoel de Paaschlfed zingende, eenige straten door en zijn tegen tien uur weer op de markt, waarna allen zich ter kerke begeven. Des middags om half twee herhaalt zich hetzelfde gezang, waarna allen naar den mlddagdienst gaan en later op den middag heeft dan het eigenlijke vleugelen plaats. Aan den optocht doen zoowel Katholieken als Protestanten mee. De woorden van het lied en de toon, waWop gezongen wordt, doen onmld- dellijk aan eeh processie denken, en ongetwij feld te het vleugelen dit ook vroeger geweest. Thans echter mist het elk kerkdijk karakter. De optocht gaat niet alleen door de straten, hij gaat soms zelfs door de huizen, meestal her bergen, waar dan meestal tevens iets wordt gebruikt. Op de markt set de voorganger voor t laatst nog eens bet eerste couplet in en wordt bet heele lied nog eens gezongen. I kookt moeten worden: dan blijven ze voor be derf en kwaden reuk gespaard. De Paaschhaas te uitsluitend Oermaansch. Hjj was, als held in dienst van Venus, van Ostara, van de Noordsche Aphrodite, als sym bool van de jaarlijksche wederopstanding der natuur, heilig. Als zoodanig te hij ten nirtwste verwant met het Paaschel. Als de eerstelingen der dierenwereld zocht men jonge Maart-hazen en offerde ze Ostara op baar feest. Het Christendom verbood dit natuurlijk, maar het gebruik bleef bestaan; men vormde slechts de Maart-haaen uit koeken- en sulkerdeeg en schonk ze aan de kinderen inplaats van aan de godin. Opdat dezen niet het genoegen zou den moeten missen, ze zelf te zoeken verstopte men ze in veld en beemd, en een over-ljverige heeft het misschien wel gedaan als wijlen Jo hann Balhom, die ook onder den haan, die zijn A-B-C-boekje opluteterde, eieren legde! Even als deze echter meende dat de haan als na tuurlijke beschermer van het nest, met de eieren daarin behoorde, zoo zal misschien de gene, die voor het eerst de eieren onder den haas legde, of schoon ze eigen lijk gescheiden, to zoeken waren, ge dacht hebben dat belde, haas en eieren, als natuur lijke rinnebedden der vruchtbaar heid, in één nesl behoorden. De feesten welke aan Paschen verbonden Min, aelfs de bont-gekleurde Paascheieren, waren reeds bekend bij de oude Perzen. Tij dens hun lentefeesten gaven zü deze aan sir kaar als geschenk, teneinde daarmee hel scheppingsverhaal, zooals Zoroaster hun dit verteld had, te symbolteeeren. Het wereldei werd eenmaal door den eerstgeborene der schepping, den stier, met de horens stukge slagen, waarop vervolgens alle levende we zens eruit te voorschijn kwamen. En telkens als het nieuwe voorjaar weer aanbreekt, als de zon in het ■’sterrenbeeld van den Stier staat. .springt" de starre, wintersche aarde open en worden millioenen nieuwe levenskiemen te voorschijn getooverd. Dat te de oorspronke lijke beteekente van het Paaschel, en deze beteekente te bj) alle Germaansche volken de zelfde gebleven. Men denke slechts aan het ei van den in den vuurdood zich verjongenden vogel Phoenix der Grieken en san de uit het ei ontstane Dtoskuren, de zonen van Zeus: Castor en Pollux. De eerste te niet anders dan het afstervende en wegkwijnende en zich weet vernieuwende zonnejaar, en de beide laaUten stellen dag en nacht, zomer en winter voor Op hun feest liepen de Romeinen In een ei- ronden kring om het hardst. Geheel met dezelfde beteekente te het ei ook in de Germaansche mythologie gekomen. Het was als zinnebeeld der vruchtbaarheid aan Ostara, de godin der vruchtbaarheid 'gewijd Men offerde eieren op haar altaren en ga! ze den priester ten geschenke. Toen men later, na de invoering van het christendom, de eieren niet meer op het altaar van de godin offeren mocht, offerde men ze op het huls-sltaar dwz. men at ze zelf. Zoo ontstond het ge bruik van het eieren-eten op Paschen. U kant goedkooper terecht. NataarlUk! U kunt duurder terecht. Van zelfsprekend! Maar het beste te zoowel voor die minder betaalden, als voor die Dames die meer betaalden toch Den der Dultsche musea bezit een verzame ling Paascheteren. Ze zijn afkomstig uit ScBiefe bü Muskau in het Wendische, en zijn door Jon gens en meisjes ter plaatse vervaardigd. In vloeibare was zijn allerlei kunstzinnige voor stellingen uit het Passieverhaal op het rauwe ei aangebracht. Dit komt dan in gekleurd wa ter en wordt gekookt, tot de was gesmolten is en de voorstelling op de schaal achterblijft. Een oud volksgeloof bij de Venden wtl, dat deze Paascheteren op den Paaschdag re et stadje Ootmarsum in Twente is niet alleen bekend om het vete natuurschoon zijner omstreken, maar ook om de vele oude gebruiken, die hier nog in zwang zijn. Een van de allermerkwaardigste te wel het z.g. „vlöggelen" of vleugelen tijdens het Paasch- feest. Tusschen Ootmarsum en den Kulpersberg ligt Zuidelijk van den straatweg de Paaschwelde. Daar worden tegen Paschen enorme hoeveel heden hout bijeengebracht, die voor het Paasch- vuur moeten dienen, dat 's avonds wordt ont stoken. Er staan ook enige kramen en stalletjes met lekkernijen waarvan vooral natuurlijk de jeugd druk gebruik maakt, ’s Middags begeven de burgers zich eerst naar de Paaschwelde, de kinderen om er te genieten van de uitgestalde heerlijkheden, de ouderen om er een kijkje te nemen en hun bijdrage te betalen In de kosten, welke aan het Paaschvuur verbonden zijn. Het koopen en het bijeenbrengen van het hout wordt beredderd door een viertal personen, die ook de leiding bü het vleugelen hebben. Dit viertal vult gewoonlük zichzelf aan. Om de paar jaar treedt er één af, waarna een an der door de drie overgebleven personen wordt gevraagd, of hü lust heeft deel uit te maken van de commissie voor het paaschhout. Wanneer men eenlgen tüd op de Paaschwelde geweest is, begint zich nu langzamerhand een groepje menschen te vormen, waarbü zich de voorganger bevindt, iemand met een flinke stem, de held van het Paaschfeest. Deze zet tel kens een couplet in van een speciaal, zeer lang Paaschlled; bet groepje, wandelende van den eenen kant der weide naar den anderen, wordt steeds grooter en grooter en valt telkens in. Het elertikken bestaat hierin dat de kinde ren hun eieren wederzüds met de spitse punt teyen elkaar stooten en daarbü wedden, wiens el het eerst breekt. Naast het büna overal als kinderspel bekende elerloopen of elerdragen, waarbü degene wint, die met zü» onbeschadigd ei het eerst op een bepaald punt aankomt, be- Btaat in enkele streken ook nog het eleren-in- samelen. Hierbü moet temend een aantal eieren. 8ewo°n door te trekken, sloot, het volk met gewi gesloten deuren openbrak, daar het geen ren weg wenschte te volgen dan dien eeuwen lang was gegaan. Men wil beweren, dat de nonnen van het vroegere klooster te Weerselo, wanneer zü met Paschen de kerk te Ootmarsum kwamen be zoeken, hand aan hand de stad binnenkwamen en dan het vleugelen daaruit zou zün ontstaan. Anderen daarentegen meenen..dat het een over- blüfsel te van de oud/'Taaêchprocessies, die in Twente langer dan elders in gebruik zün ge bleven. Nog weer anderen zün van oordeel, dat het vleugelen te Ootmarsum een Idhtste overblüt- sel is van de s. g. geeselprocessies uit de 13e en 14e eeuw. De geeselhouders of flagellanten trokken, aalmoezen Inzamelend, door steden en dorpen. Daarop zou het trekken door de huizen bü het vleugelen kunnen wijzen. Misschien ook heeft het vleugelen wegens een zekere overeenkomst met de boetprocessies van het flagellantteme alleen den naam daarmede gemeen en werd het schertsenderwüs naar het Latünsche woord voor goMMlon t-^ eze Paasch-sytnbolen spelen, gelük be- J kend, in t dagelüksch leven nog dik wijls een büzondere rol. Ook In ons land kent men alom gebruiken met Paasch- eieren, evenals in andere landen. TTihls ver bergt moeder in verschillende hoeken van den tuin of bü remte daarvan in de kamer de eieren, die zü met haar kinderen in de uit stalkasten bewonderde, in een klein zacht nestje, zet er den Paaschhaas op en Iaat de kleinen zoeken. Welk een gejuich wordt niet geboord, als ze de eieren vinden, die de Paaschhaas gelegd heeft I Vriend Lampe en -eieren leggen, te dit mogelük niet met elkaar in strijd? Oogenschijnlük wel, maar toch niet geheel en al K i ra

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 20