Paaschsymbolen
1
C
MAISON DES DAMES VAN B. PRIJS
H.BOSSERT&ZOON
HOEDEN
IND
DE PERjMAHEIIT WAVE a F 1.50
LANGESTRAAT 4
Voor Verlovingsringen
MAISON DES DAMES”
is het reeds merkbaar dat Lente in aantocht ie. Veie Dnmee
laten zich nu PERMANENTEN ot komen voor een echoonheidabehan-
deling naar één «er 4 anken van
Fa. JOH. LAUWERS
Ei en haas
DAMES!
HET TARIEF
MAISON DES DAMES
VAN MAISON DES DAMES:
ANGESTRAAT 72
hoek v.d. Boschstraat
ONS LENTE-NUMMER
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
firma HERMAN PLAS
Voor trouwen
aa n ne m en
en
ff-
Het „Vlöggelen" te
Oostmarsum
r -
n
Verwijdering vu eng ewe nichten haar-
komen afdoende en weinig kostbaar!
- DIE IN ALLE OPZICHTEN PRIMA IS
BIJ DE STEENENBRU6
ALKMAAR
TELEFOON 2898
Een aloud Paaschgebruik
is .het adres
steeds
nog
NUI6BR0UWERSTRAAT 11
ALKMAAR
Ten slotte hebben een pear honderd menschen
Apart en toch niet duur
van
v
In sommige streken van ons land vermaakt zich de jeugd met het
z.g. eierspeL Hierboven: twee ernstige beoefenaarster*
tl
al
v
E
w
h
b
B RA N D S TOFFENH AN DEL
WED. J. KEUSPER
NIEUWPOORTSLAAN 147
2e TUINDWARSSTR. 13. TEL 2 214
Uw voorraad op?
BESTELT U DAN EENS BIJ ONS!!
Het aangewezen adres voor
ANTHRACIET - EIERKOLEN
BRÊCH-COKES - CAS-COKES, ENZ.
WIJ HEBBEN BETERE SOORTEN
MANICUREN per behandeling SO cent
Ligeeren, l<kbehandelt v/h haar 25 ct.
Voor een keurige behandeling en popu
laire prijzen naar de meest modern
ingerichte Dameskapsalont van
GEBR. SCHOEN
Vheehenlaan
ALKMAAR TELEF. 2712
Laat ons nw wasch doen
ALLEEN PAYGLOP 15 - TELEF. 3812 - ALKMAAR
TEGENOVER DE BREEDSTRAAT
TEMPELIERSSTRAAT 60-62 - HAARLEM - TELEFOON 12178
BEN. CRONJéSTRAAT 54 - HAARLEM TELEFOON 14726
ZANDV00RT8CHELAAN 180 HEEMSTEOE-AERDENHOUT
TELEFOON 26205
VAN MAISON DES DAMES
Een nieuwe Lente,
Een nieuw geluid.
Met de camera er op uit.
De FILM dan naar KAMPEN gebracht,
KEURIG ONTWIKKELD, 't is een pracht.
VOORDEELIG, NETJES en ZEER SNEL,
Uw foto’s klaar, dat lijkt U wel.
BERT v. KAMPEN - Mient 2 - Alkmaar
De Paaschhaas
trekt T Paaschel,
waaruit twee kili~
kéntjes éóh g«ko'
men
Indien ge prys «telt op een keung
uherlijk, laat on« dan niet alleen Uw
kapsel, doch ook vooral Uw-handen en
nagels venorgen.
HERD ENK 1 N G S PENNINGEN
BIJ: PROMOTIE.
HUWELIJK, GEBOORTE, ENZ.
MEDAILLES VOOR ALLE SPORTEN
i
Oude Twentsche boerenwoning. Oostelijk type vakwerkbouw, met
houten topgevel en uitgebouwde woonruimte. Oorspronkelijke
teekening van den architect Jan Jans
4
PAYGLOP 3 ALKMAAR
LEVERT U ALLES OP
fotografie-gebIed
Ontwikkelen en afdrukken van films
enz.
's Morgens gebracht 's Avonds gereed
I
ALLES VERNIEUWT
I
i
li
Waar dat ik ben of waar ik sta.
Mijn ziel die zingt Halleluja.
Bij het ophalen der eieren pleegt men aller
lei rijmpjes en liedjes te zingen, die voor elke
plaats weer verschillend zijn.
'Want onze Heer en Koning rein
Die nu verrezen is voor mijn.
Zijn bitteren dood komt ons te sta,
Dus zingen wij Halleluja.
Het is vandaag den blijden dag.
Dien David in den geest voorzag.
dl
kt
bc
dc
ge
tv
lil
d<
h
gi
di
ki
tj
W
di
ui
tj
ti
DE LENTE KOMT.
ZICH. OOK BIJ
Tevens uitgebeelde collectie
CASSETTES EN ETUIS IN
GERO ZILVER en SOLA MASSIVE
ens.
Ich wüne^he, Liebchen, froh und frei,
Mich Dir, Dich mir sum Osterei!
gewoonljjk honderd, het een na het ander op
rapen en in een eenlgszlns terzijde staande
mand leggen, voor eqn ander van een opge
dragen doel terugfceert.
Christus voer ter hellen
Om daarin vrede te stellen.
Die in de duistemisse lagen bezwaard,
Ood heeft ze met Zijn eeuwige licht verklaart,
Halleluja
I
„Christus is opgestanden.
Al uit den Dood z’n banden.
Dus willen we allen vroolijk zijn,
Christus zal onze verlosser zijn. Halleluja.
zi
di
sc
d<
el
te
ge
di
d.
di
fe
v<
ee
d<
di
re
d<
m
I
1
1
1
I
DE NATUUR HERLEEFT.
t
c
t
<1
t
<1
k
o
J
11
’"r"
In Noord-Duitochland, io~.het bijzonder Ir
Sleeswijk-Holstein en Mecklenburg, eet men,
naar Albers in „Das Jahr und seine Feste” ver
telt op Paaschavond de Paascheterent is er
het eenige gebruik, dat daar van de oude ge
woonten overgebleven Is. In Zuld-Duitschlanu
daarentegen heeft zich in zekeren zin een ge-
heele „elerencultus” gevormd, want de Kerk
liet zich het prachtige zinnebeeld niet ontgaan.
Het ei werd als vanzelf het symbool der op
standing, en niet slechts dat der natuur dat
het reeds was, maar ook van den Verlosser en
van de gezamenlijke, door Zijn dood verloste
menschheid. Zoo kwam het et in de Kerk. De
priester wijdde de Paascheteren; men beschil
derde ze met allerlei vronft spreuken, waarbij
er langzamerhand echter ook kwamen als deze:
3—
0.75
050
0.25
„Ich. Du, das El,
Das slnd unser drel
Teilen wir das H,
Blelben unser zwel.
Einen wir uns zwei
Bleibt’s bei jBnerlel.”
WASSCHEN. KNIPPEN <~>NT>TTT.KKREN ƒ1
WASSCHEN. KNIPPEN 0 75
WASSCHEN. ONDULEEREN
KNIPPEN. ONDULEEREN
WASSCHEN
KNIPPEN 35
ONDULEEREN
LANG HAAR WASSCHEN en ONDULEEREN
KINDEREN KNIPPEN
LANG HAAR WASSCHEN
LANG HAAR ONDULEEREN
WASSCHEN KNIPPEN. WATERGOLF
KAART 5 MAAL ONDULEEREN
WASSCHEN, WATERGOLF
MANICUREN
LIGEEkEN
DIT TARIEF IS OOK GELDIG OP ZATERDAG
wascn
Voortoan gaat de wascb naar
0.40
050
1
0J5
0 50
0.50
Menig bijgeloof, dat aan de Paascheteren
verbonden Is, vindt aldus ook zijn verklaring.
Ken op Witten Donderdag gelegd ei werpt men
bij naderend onweer over het dak, teneinde het
huis voor blikseminslag te beschermen. Of wel
het meisje kookt tn den Paaschnacht op het
kerkhof een el en schenkt het den geliefde,
dien zij hierdoor hechter san zich gebonden
acht. Als het eenlgszlns mogelijk is, deelt zjj
het el met hem en zegt daarbij heimelijk:
Zjj die wel eens wat minder betaalden zullen ervaren dat onze PERMANENT
WAVE veel en veel beter Is, en zjj die meer betaalden zullen tot de conclusie
komen, dat dit absoluut onnoodig is. Onze Chemo-Natural Permanent is
iets aparts en wordt alleen en uitsluitend toegepast bij: MAISON DES DAMES.
Voor Dames met lastig te bewerken haar, of met haar dat door verkeerde
behandeling geleden heeft, te onze CHKMO-NATURAL-PERMANENT de eenige
methode die volkomen goed resultaat geeft. Kost slechte 2.50.
Bij al deze andere eierspelen worden de
eieren van te voren onder een feestelüken om
gang in het dorp verzameld en aan het eind
van het spel opgegeten.
Telkens na eiken regel wordt het woord Hal
leluja herhaald. Bü de laatste woorden van het
gezang heffen de ouders hun kinderen hoog in
de lucht, hetgeen steeds het eigenaardige einde
van het vleugelen te.
Hoezeer men ten allen tijde te Ootmarsum
aan dit oude gebruik gehecht te geweest, blijkt
wel hieruit, dat, toen m de eerste helft der 19e
eeuw een burgemeester het vleugelen verbood en
zelfs eenige woningen, die men gewoon was
M sld de
ande-
men
zich aangesloten en de stoet .trekt thans naar
de stad; bij de stad geven alle deelnemers eli.
kaar de hand en trekken in een lange rij de
straten door.
Eigenlijk begint de eigenaardige Paaschvie-
rlng reeds des morgens om negen uur. Dan ko
men een vijftigtal mannen en jongens op het
marktplein samen, gaan, het zooeven bedoel
de Paaschlfed zingende, eenige straten door en
zijn tegen tien uur weer op de markt, waarna
allen zich ter kerke begeven. Des middags om
half twee herhaalt zich hetzelfde gezang,
waarna allen naar den mlddagdienst gaan en
later op den middag heeft dan het eigenlijke
vleugelen plaats.
Aan den optocht doen zoowel Katholieken als
Protestanten mee. De woorden van het lied en
de toon, waWop gezongen wordt, doen onmld-
dellijk aan eeh processie denken, en ongetwij
feld te het vleugelen dit ook vroeger geweest.
Thans echter mist het elk kerkdijk karakter.
De optocht gaat niet alleen door de straten, hij
gaat soms zelfs door de huizen, meestal her
bergen, waar dan meestal tevens iets wordt
gebruikt. Op de markt set de voorganger voor
t laatst nog eens bet eerste couplet in en wordt
bet heele lied nog eens gezongen.
I
kookt moeten worden: dan blijven ze voor be
derf en kwaden reuk gespaard.
De Paaschhaas te uitsluitend Oermaansch.
Hjj was, als held in dienst van Venus, van
Ostara, van de Noordsche Aphrodite, als sym
bool van de jaarlijksche wederopstanding der
natuur, heilig. Als zoodanig te hij ten nirtwste
verwant met het Paaschel. Als de eerstelingen
der dierenwereld zocht men jonge Maart-hazen
en offerde ze Ostara op baar feest. Het
Christendom verbood dit natuurlijk, maar het
gebruik bleef bestaan; men vormde slechts de
Maart-haaen uit koeken- en sulkerdeeg en
schonk ze aan de kinderen inplaats van aan
de godin. Opdat dezen niet het genoegen zou
den moeten missen, ze zelf te zoeken verstopte
men ze in veld en beemd, en een over-ljverige
heeft het misschien wel gedaan als wijlen Jo
hann Balhom, die ook onder den haan, die zijn
A-B-C-boekje opluteterde, eieren legde! Even
als deze echter meende dat de haan als na
tuurlijke beschermer van het nest, met de
eieren daarin behoorde, zoo zal misschien de
gene, die voor het eerst de eieren onder den
haas legde, of
schoon ze eigen
lijk gescheiden, to
zoeken waren, ge
dacht hebben dat
belde, haas en
eieren, als natuur
lijke rinnebedden
der vruchtbaar
heid, in één nesl
behoorden.
De feesten welke aan Paschen verbonden
Min, aelfs de bont-gekleurde Paascheieren,
waren reeds bekend bij de oude Perzen. Tij
dens hun lentefeesten gaven zü deze aan sir
kaar als geschenk, teneinde daarmee hel
scheppingsverhaal, zooals Zoroaster hun dit
verteld had, te symbolteeeren. Het wereldei
werd eenmaal door den eerstgeborene der
schepping, den stier, met de horens stukge
slagen, waarop vervolgens alle levende we
zens eruit te voorschijn kwamen. En telkens
als het nieuwe voorjaar weer aanbreekt, als
de zon in het ■’sterrenbeeld van den Stier staat.
.springt" de starre, wintersche aarde open en
worden millioenen nieuwe levenskiemen te
voorschijn getooverd. Dat te de oorspronke
lijke beteekente van het Paaschel, en deze
beteekente te bj) alle Germaansche volken de
zelfde gebleven. Men denke slechts aan het
ei van den in den vuurdood zich verjongenden
vogel Phoenix der Grieken en san de uit het
ei ontstane Dtoskuren, de zonen van Zeus:
Castor en Pollux. De eerste te niet anders dan
het afstervende en wegkwijnende en zich weet
vernieuwende zonnejaar, en de beide laaUten
stellen dag en nacht, zomer en winter voor
Op hun feest liepen de Romeinen In een ei-
ronden kring om het hardst.
Geheel met dezelfde beteekente te het ei ook
in de Germaansche mythologie gekomen. Het
was als zinnebeeld der vruchtbaarheid aan
Ostara, de godin der vruchtbaarheid 'gewijd
Men offerde eieren op haar altaren en ga!
ze den priester ten geschenke. Toen men later,
na de invoering van het christendom, de eieren
niet meer op het altaar van de godin offeren
mocht, offerde men ze op het huls-sltaar
dwz. men at ze zelf. Zoo ontstond het ge
bruik van het eieren-eten op Paschen.
U kant goedkooper terecht. NataarlUk! U kunt duurder terecht. Van
zelfsprekend! Maar het beste te zoowel voor die minder betaalden, als
voor die Dames die meer betaalden toch
Den der Dultsche musea bezit een verzame
ling Paascheteren. Ze zijn afkomstig uit ScBiefe
bü Muskau in het Wendische, en zijn door Jon
gens en meisjes ter plaatse vervaardigd. In
vloeibare was zijn allerlei kunstzinnige voor
stellingen uit het Passieverhaal op het rauwe
ei aangebracht. Dit komt dan in gekleurd wa
ter en wordt gekookt, tot de was gesmolten is
en de voorstelling op de schaal achterblijft. Een
oud volksgeloof bij de Venden wtl, dat deze
Paascheteren op den Paaschdag re
et stadje Ootmarsum in Twente is niet
alleen bekend om het vete natuurschoon
zijner omstreken, maar ook om de vele
oude gebruiken, die hier nog in zwang zijn. Een
van de allermerkwaardigste te wel het z.g.
„vlöggelen" of vleugelen tijdens het Paasch-
feest.
Tusschen Ootmarsum en den Kulpersberg ligt
Zuidelijk van den straatweg de Paaschwelde.
Daar worden tegen Paschen enorme hoeveel
heden hout bijeengebracht, die voor het Paasch-
vuur moeten dienen, dat 's avonds wordt ont
stoken. Er staan ook enige kramen en stalletjes
met lekkernijen waarvan vooral natuurlijk de
jeugd druk gebruik maakt, ’s Middags begeven
de burgers zich eerst naar de Paaschwelde, de
kinderen om er te genieten van de uitgestalde
heerlijkheden, de ouderen om er een kijkje te
nemen en hun bijdrage te betalen In de kosten,
welke aan het Paaschvuur verbonden zijn. Het
koopen en het bijeenbrengen van het hout
wordt beredderd door een viertal personen, die
ook de leiding bü het vleugelen hebben.
Dit viertal vult gewoonlük zichzelf aan. Om
de paar jaar treedt er één af, waarna een an
der door de drie overgebleven personen wordt
gevraagd, of hü lust heeft deel uit te maken
van de commissie voor het paaschhout.
Wanneer men eenlgen tüd op de Paaschwelde
geweest is, begint zich nu langzamerhand een
groepje menschen te vormen, waarbü zich de
voorganger bevindt, iemand met een flinke
stem, de held van het Paaschfeest. Deze zet tel
kens een couplet in van een speciaal, zeer lang
Paaschlled; bet groepje, wandelende van den
eenen kant der weide naar den anderen, wordt
steeds grooter en grooter en valt telkens in.
Het elertikken bestaat hierin dat de kinde
ren hun eieren wederzüds met de spitse punt
teyen elkaar stooten en daarbü wedden, wiens
el het eerst breekt. Naast het büna overal als
kinderspel bekende elerloopen of elerdragen,
waarbü degene wint, die met zü» onbeschadigd
ei het eerst op een bepaald punt aankomt, be-
Btaat in enkele streken ook nog het eleren-in-
samelen. Hierbü moet temend een aantal eieren.
8ewo°n
door te trekken, sloot, het volk met gewi
gesloten deuren openbrak, daar het geen
ren weg wenschte te volgen dan dien
eeuwen lang was gegaan.
Men wil beweren, dat de nonnen van het
vroegere klooster te Weerselo, wanneer zü met
Paschen de kerk te Ootmarsum kwamen be
zoeken, hand aan hand de stad binnenkwamen
en dan het vleugelen daaruit zou zün ontstaan.
Anderen daarentegen meenen..dat het een over-
blüfsel te van de oud/'Taaêchprocessies, die in
Twente langer dan elders in gebruik zün ge
bleven.
Nog weer anderen zün van oordeel, dat het
vleugelen te Ootmarsum een Idhtste overblüt-
sel is van de s. g. geeselprocessies uit de 13e
en 14e eeuw.
De geeselhouders of flagellanten trokken,
aalmoezen Inzamelend, door steden en dorpen.
Daarop zou het trekken door de huizen bü het
vleugelen kunnen wijzen. Misschien ook heeft
het vleugelen wegens een zekere overeenkomst
met de boetprocessies van het flagellantteme
alleen den naam daarmede gemeen en werd
het schertsenderwüs naar het Latünsche woord
voor goMMlon
t-^ eze Paasch-sytnbolen spelen, gelük be-
J kend, in t dagelüksch leven nog dik
wijls een büzondere rol. Ook In ons
land kent men alom gebruiken met Paasch-
eieren, evenals in andere landen. TTihls ver
bergt moeder in verschillende hoeken van den
tuin of bü remte daarvan in de kamer de
eieren, die zü met haar kinderen in de uit
stalkasten bewonderde, in een klein zacht
nestje, zet er den Paaschhaas op en Iaat de
kleinen zoeken. Welk een gejuich wordt niet
geboord, als ze de eieren vinden, die de
Paaschhaas gelegd heeft I Vriend Lampe en
-eieren leggen, te dit mogelük niet met elkaar
in strijd? Oogenschijnlük wel, maar toch niet
geheel en al K
i
ra