Zwerftochten naar sloot
D K-W
en plas
VERHUIZINGEN
EXPOSITIE
JACOB KOSSEN
GROOTE KEUZE WOL
Handwerken, Schorten, Interlock veer dames
en beeren. Kousen en sokken in alle prijzen
Baby-artikelen enz. - Beleefd aanbevelend
d.*LIJN
H. LIND
DE PLANTTIJD WSXse
▼oor Laanboomen. Vruchtboomen.
Heesters, Benen. Vaste planten, enz.
Voor uw tuin
EXCELSIOR HAARWATER
MAART
Oude
Paaschgebruiken
JAC. J. KOOP
*T HOOGSTE GERIEF
*t Voordeeligste tarief
NIEUWPOORTSLAAN 164
TELEF. 2166
DAMES-
KIMDERHOEDEN
3 MIENT 5
SCHOONMAAK-RECLAME
HOUDT DEN MOND SCHOON
„SURSUM CORDA”
TE SCHOORL
C MOLENAAR
SCHOONMAAKTIJD
H. USPEERT - ALKMAAR
ONS LENTE-NUMMER
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
eerste vereischte
W. KLAASSE-BOS
:n
Prijzen vanaf f 985.-
(2-per*oonz cabriolet)
KO HARTOG
ALKMAAR
Maison Marie van Vliet
RITSEVOORT 27 TELEFOON 3763
BOOMKWEEKERIJ
Goed uitkijken een
U ziet ze steeds
meer en meer
Bespaart meer dan zij kost
JULIANASTRAAT 31
Op week-end aan den waterkant
ALKMAAR
STATIONSWEG 10
S TOONZALEN
tuinharken,spaden,
snoeischaren, snoei
messen en ander
Tuingereedschap
in prima kwaliteit voorradig
7S CENT PER FLACON
NIET GOED, GELD TERUG
DAMESTASSCH:
1 groote staaf
voor
Wegenbelasting por Jaar f 84.-
Benzineverbruik 1L op 14-16 K.M.
Agente voor Noord-Holland
ELECTRO TECHNISCH
INSTALLATIE BUREAU
GARAGE LAAT 43 TELEFOON 4085
DAMES!! ONS TARIEF UW VOORDEEL
PERMANENT f 1.50
geheel compleet. Ons werk is onze reclame.
UW ADRES VOOR
HEERENMODES
N.V. Dameshoedenmagazijn v/h
SINDS 1854
TELEFOON 3534 - ALKMAAR
Voor de Paaschdagen
Betrouwbare EIEREN, fijn van smaak
en van vastgehouden kippen.
- B. J. SCHUYFF
ALKMAAR
5 stuks -5 cent
„HET LEDERHUIS”
PAYGLOP 9
Beleefd aanbevelend F. VAN BODEGRAVEN
TELEFOON 28
2 pond Transparantzeep en
Huishoudzeep te zamen voor 25 cent
- IEVENSMIDDELENBEDRIJF
Laat nu Uw haarden vakkundig
repareeren en schoonmaken
UW ADRES HIERVOOR IS
Geneest U binnen 14 dagen van de
ROOS EN HET UITVALLER VAK HET HAAR
Bij bijna alle Kappers en Kapsters in
Noord-Holland verkrijgbaar vanaf
I 1
maar
TOT
VAN
24
worden
ONZE
De Dommeldemette.
De vasten Is uyt.
Kyrie Beleen.
Te Paachen sullen we eieren eten.
Soo is de vasten vergeten.
Kyrie Elelson.
NAAST HET VICTOBIA-THEATEB ALKMAAR
GABARDIHE WOLLEK REGENJASSEN
Kleermakerawerk Prima coupe I*<e prösen
HOEDEN. PETTEN, OVERHEMDEN, ENZ. - Het nieuwste
31 MAART
Voor de Thee on» KEEKJES 2 cent
per stuk; lekker en niet duur; licht.
Kaptein’s Melkhandel
Vierstaten - Telefoon 4216
Verkoop Zuivelproducten: Lutjewinkel - Wilhelmina - Deka
Overal te ontbieden
En.' juist als bil de rommelpotten} op Vasten
avond het geval was, werden de jeugdige «an
gers ook hier aan de deuren beloond, nu met
wat geld of eieren.
Dat met Paschen de eieren steeds zulk een btj-
eonder groote rol spelen, danken we minder aan
het feit, dat de hoenders om dezen tijd van het
jaar meer dan anders te leggen plegen, als wel
aan een oude traditie, die tot In de eerste eeuwen
teruggaat. Want al toen hechtte men aan een
el, dat ulteriijk soo levenloos was, insar innerlijk
de kiem van nieuw leven bevatte, een bijzon
dere beteekenis. Daarom Is het ook verklaar
baar, dat in verschillende graven van martela
ren eieren gevonden werden. Zoo vertelt Bol-
detti in een zijner publicaties over de oude
dat zijn voornaamste taak hierin bestond: de
honden die hun meesters vergezelden, uit de
kerk te jagen, voegde zich dan bij de kinderen,
om temmen al ratelend langs de huizen te -stn-
gen;
DAMES, bij Uw nieuw voorjaars-
costuum hoort een
TA8CH uit „HET LEDERHUI8”
MIDDEN IN DE PATGLOP.
Voor de P a a s c h vacantle een
STERKE KOFFER.
Onze sorteering is groot en wij
zijn niet duur.
Verder groote keuze in alle FIJNE
LEDERWAREN en BIJQUTERIEëN.
Alle soorten
RIEMEN - HONDENARTIKELEN
Reparatie-in richting
Leden Vereen, van Huisvrouwen
5% korting op vertoon van kaart.
LET OP HET JUISTE ADRES
KOOPT BIJ EEN SOLIED BEKEND STAAND ADBES
KOMT DAABOM BU ONS
Zoekt ww hoornen persoonlijk irit,
uit onzen «eer groeten voorraad
PRIJZEN ZUN ENOBM VERLAAGD
i raagt oase nieuwste prijscourant
Spenteel bedrijf a. d. Duinweg, tasseben Bergen en Schoor!
Moderne Tuinaanleg Teekentng en begroeting gratis
w
verzameling uitgedroogde en half vergane die
renlijken.
Wie eenlg Idee wil krijgen van de manier,
waarop men hierbij te werk kan gaan, raad
pleegt het „Biologisch studie- en werkboek"
uitgegeven door het Jongensweeshuls te Til
burg.
Hoe interessant en vruchtbaar dit ondersoek
van den dooden vorm ook is, t blijft eenzij
dig en onvolledig als men voordurend zichzelf
de vraM stelt, waartoe zou deze of die vorm
dienen. Dan pas wordt het werk belangwek
kend, het dier gaat voor ons weer leven en
naast deze vreugde aan *t werk, boeken we *n
mail mum aan gewin voor onze verstandvor-
Aan de overzijde van den Rijn lag in die da
gen de heerlijkheid Meinerswijk, die de Paasch-
wet der Arnhemmers uitmaakte.
Een oud gebruik Is ook het eieren tikken, dat
vooral soo in eere was bij de echte Amsterdam»
sche jongens, die zich daarvoor op de Boter
markt verzamelden. In de dorpen kende men
naast het spelletje van eierentikken, ook nog
die van eieren schieten en werpen. De eieren,
die gewoonlijk In alle kleuren van den regenboog
bestreken pn beechlderd waren, droegen bij na
der bekijken ook van binnen meestal merkwaar
dige vuilgroene en paarsblauwe kleuren, die
echter afkomstig bisten te «ün van era kal-
harde gekookthefd I
Een spel, dat men vooral in de zeventiende
eeuw hoog in eere hield. Is het eterdansen. 1B
het Rijksmuseum te Amsterdam hangt nog een
schildert) van Pieter Aertez, waarop dit spel ti
afgebeeld. Op den steenen huisvloer is in het
midden een witte kring getrokken. Daar rond-
omheen liggen tusschen een chaos van zwaar
den, muilen, kannen, tangen en alle bedenkbaar
gerei meer, velschillende eieren. Tusschen dat
alles door hinkt lustig een jongeman op kouse-
voeten, die dra huisgenooten hiermee kennelijk
era groot amusement bezorgt. De bedoeling van
het spelletje is, de eieren, die binnen den witten
kring gelegen hebbben, eruit te hinkelen en da
moeilijkheid daarbij, niet op de voorwerpen te
trappen. Het schilderij dateert uit bet midden
der zestiende eeuw.
Den tweeden Paaachdag werden de eieren ge
gaard en trok bet heele dorp uit, om naar den
elergaarder te zien. Door den dorpsherbergier
werd een korf met 25 eieren te voorschijn ge
haald en de eieren op gelijken afstand van el
kaar op dra weg neergelegd. De elergaarder en
zijn medespeler trokken nu gelijk uit, de eerste
om »oo gauw mogelijk alle eieren weer in het
korfje te verzamelen en er mee terug te kernen,
de ander om soo hard hij kon naar eqn van te
voren bei&alde herberg te loopen, daar een
briefje, als bewijs dat hij er geweest was, te laten
teekenen, en weer terug te gaan. Wie het eerst
terug was won den korf met eieren. "Ook had de
medespeler wel-eens oen moelllJkeT werkje dan
enkel hard loopen te verrichten. Hij werd met
gebonden handen voor een tobbe water, waarin
een groote appel dreef geplaatst, en de vraag was
nu wie of het eerst klaar was, de appelbüter of
elergaarder.
Het Paaachbrooï bakken is eveneens al een
over-oude gewoonte'en verschillende keuren uit
de Middeleeuwen slaan hierop. Zoo -bepaalt bij
voorbeeld een Amsterdameche keur van 25 No
vember 100», dat alle Paaschbrooden gebakken
moeten worden met bloem en tarwemeel. In de
zuidelijke streken bakte men de enorme Paaach-
mlkken en in sommige Belgische streden da
zoogenaamde Alleluiakoeken.
FORESTU88TRAAT 12 TELEF. 3867 - ALKMAAR
t T r eer li het voorjaar op komst en wacht
yy het water met z’n schatten aan na-
T tuurschoon op de jonge .Zwervers".
Want rjjk rijn onze plassen en slooten voor
hem, die zijn oogvn weet te gebruiken en zijn
gedachten aan t werk zet bij alles wat hij riet
en hoort. Hoeveel problemen bevat niet *n een
voudig begroeide sloot? Hierin hulst *n harmo
nisch afgesloten levensgemeenschap van plan
ten en dieren, van roovers en hun prooi. Dat
stille water kent zijn gerulschlooeen .strijd om
't Bestaan”, maar deze is niet een doelloos
uitmoorden van den zwakste door den sterk
ste. Deze strijd is sooals overal in de na
tuur een zelf-reguleerende factor, dien we
ook kennen in ons eigen lichaam, en die mede
helpt om bedoelde levensgemeenschap als een
groot organisch geheel in stand te houden.
Vandaar dat zoo’n water steeds de meest ver
schillende planten en dieren bergt, elk toege
rust met doelmatige inrichtingen, sooals hun
leefwijze en milieu dat vorderen. Deze inrich
tingen. die ofwel het voortbestaan van het In
dividu, ofwel de Instandhouding van het
soort beoogen zijn zoo varleerend. dat het
waterleven ook voor de jeugdige natuuronder
zoekers een der aantrekkelijkste biologische
onderwerpen uitmaakt. Daarbij komt dan nog,
dat waterdieren met weinig hulpmiddelen en
op vrij gemakkelijke manier bemachtigd kun
nen worden.
Men heeft niets anders noodig dan ’n stevig
schepnet en iets om de diertjes mee naar huis
te nemen. Hiervoor is een wijdhalzige fleech,
met ’n touwtje voor *t dragen, en In veel ge
vallen (Insecten en hun larven) een doosje met
wat mos voldoende.
Wil men kuocee hebben op z’n zwerftocht
naar sloot en plas, dan moet men echter goed
kijken, aldus schrijft Vine, van Ierse! In „De
Zwerver in Gods vrije natuur."
Dit leert iemand, die liefde voor de natuur
heeft, stilaan van self en dat is juist een der
grootste voordeelen, verbonden aan de natuur-
sport. De jonge menech leert er zijn zintuigen
gebruiken en scherpen, en dit strekt hem la
ter In alle opzichten tot voordeel. Zijn er wei
nig menschen, die weten te denken, omdat ze
zich hierin nooit oefenden, nog minder kun
nen goed waarnemen, omdat ze ook dit nooit
leerden.
We maken ons daarom gewoon alles wat rich
In de omgeving van ons „operatleterrein" be
vindt, nauwkeurig te onderzoeken.
Boomen, struiken, palen, steenen, vooral on
dergedoken en drijvende planten
nauwlettend onder oogen genomen.
Jarenlang vond ik nooit *n spinnende water
tor. totdat ik ertoe overging 1 slijk tusschen
grootere waterplanten oplettend te onderzoe
ken. Het bleek toen, dat deze reuaekever bij
lange' zoo zeldzaam niet was als ik eerst
meende.
Ook het bodemslijk, de bladeren en steenra,
die op den bodem liggen, bieden ’n gunstige
gelegenheid om allerlei dieren te vangen.
De bemachtigde bult kan nu op verschillende
manieren verder verwerkt worden.
We kunnen een verzameling aanleggen en
daardoor naast vormenkennls een zekere ken
nis van de fauna uit onze geboortestreek ver
werven. Hierbij kunnen insecten droog be
waard worden. Kevers en wanteen kunnen di
rect gedroogd worden, terwijl libellen, koker
juffers, netvleugeligen en dergelijke eerst ge
spannen moeten worden. Insectenlarven en
andere „vreeke” dieren bewaart men het beste
in formal-alcohol (100 deelen alcohol, 100 doe
len water, 5 deelen formaline).
Grooter waarde is verbonden aan 1 onder
soek der gevangen dieren. Dit omvat twee dee
len: bestudeerlng van het levende dier en be-
studeering' van den lichaamsbouw.
Voor de laatste studie kan ’n goede loupe of
*n eenvoudig microscoop onschatbare diensten
bewijzen. Andere hulpmiddelen, die 1 onder
zoek vergemakkelijken, maakt men liefst self.
Voonal hier geldt: „Brobeeren gaat boven
studeeren.” Meent men het ernstig met zijn
werk en wil men er voor zich zelf zoo’n groot
mogelfjk voordeel uit trekken, dan maakt men
van alle onderdeden, die men onderzoekt, een
teekening. Zoo dwingt men rich tot nauwkeu
rig kijken en op den 'duur krijgt men ’n mooie
f -j- et is nog niet eens zoo hert lang geleden,
f—I dat op Paaschzalerdag de kinderen langs
x x de straten zongen en met era ratel rond
liepen. om de terugkomst der Paaschklokken te
verkondigen aan. leder die het boeren wilde.
Soms werd hiermede gewacht tot het avond ge
worden was, en de kerkwachter, dien wij In on
zen tijd koster noemen, maar in .rijn eeuw den
chrlstengraven tusschen <te orarbitjfsels van de
heilige Balbina en Theodora marmeren eieren te
hebben gevonden. Ook trof hij in verschillende
graven vaak eierschalen aan. Het was dus heel
gemakkelijk deze afbeelding stut de herschepping
en verrijzenis over te dragen op het kerkelijk
feest der herschepping en verrijaenls.
Het ontsteken der Paaeehvuren is oorspron
kelijk een oud beidensch gebruik, dat plaats rthd
op de heldensche viering van de komst van bet
nieuwe leven, het feest van Bostra, de lente. In
ons land brandden vroeger de Paaschvurra
hoog op en vormden, hoewel onchristelijk van
oorsprong, voor de geloovige Middeleeuwers toch
even goed 'n bron van groot volksvermaak. Op
het platteland ging men dagen te voren met een
kar of kruiwagen rond In de dorpen, om bout
en oude bezems en matten en al wat er voor
verbranding in aanmerking kwam, voor de
Paaschvuren te verzamelen. Behalve de jool en
pret, die er rond de brandende vuren werd ge
maakt, trok ook de Paaschwei. waar om dezen
t}jd soms heele kermissen stonden, veel vierden.
Daar waren vooral Gelderland en Overjjsel sterk V-
in.
mlnff. Iemand, die *n onderzochten vorm zoo
doordenkt» zijn vermoedens critlscti onder
zoekt en zoo mogelijk toetst aan *t levende
dier, smaakt de vreugde van een onderzoeker
en ontwikkelt zijn geest tot een bruikbaar ap
paraat.
Ditzelfde geldt voor de bestudeerlng van het
levende dier. Ook hierbij ontdekt men allerlei
feiten met betrekking tot voortbeweging,
ademhaling, voedsel nemen, nestbouw, enz.
Maar deze feiten, hoe belangwekkend ook op
zichzelf, krijgen pas kleur en beteekenis, als
men ze In verband brengt met den vorm of
leefwijze van het dier.
Voor het houden van levende waterdieren Is
het meestal gewenscht in plaats van één groot
aquarium, meerdere kleine te gebruiken. Accu
bakken of groote flesschen zijn uitstekend ge
schikt.
Planteneters geeft men waterplanten, (wa
terpest, kikkerbeet, watervloller), vleeecheterz
voert men kleinere waterdieren of wormen,
t Is meestal niet goed, dat het water warm
wordt en daarom zet men de bakjes niet In de
zon. Heeft men Insecten, die kunnen vliegen
(kevers, wantsen), longslakken of salamanders
In z’n bak, dan dekt men het aquarium met *n
stuk gaas of glas.
Evenals bij het onderzoek van den dooden
vorm het maken van teekenlngen alle aan
dacht verdient, is bij de bestudeerlng van het
levende dier het houden van aanteekeningen
zeer waardevol. Dit kan b.v. gebeuren bi den
vorm van 'n dagboek, waarin men de vind
plaats. vindtijd en zijn verdere waarnemingen
opteekent.
Mogen velen erdoor gebracht worden zelf
ook de natuur in te trekken ra na te denken
over datgene, wat se daar zien.