Zwerftochten naar sloot D K-W en plas VERHUIZINGEN EXPOSITIE JACOB KOSSEN GROOTE KEUZE WOL Handwerken, Schorten, Interlock veer dames en beeren. Kousen en sokken in alle prijzen Baby-artikelen enz. - Beleefd aanbevelend d.*LIJN H. LIND DE PLANTTIJD WSXse ▼oor Laanboomen. Vruchtboomen. Heesters, Benen. Vaste planten, enz. Voor uw tuin EXCELSIOR HAARWATER MAART Oude Paaschgebruiken JAC. J. KOOP *T HOOGSTE GERIEF *t Voordeeligste tarief NIEUWPOORTSLAAN 164 TELEF. 2166 DAMES- KIMDERHOEDEN 3 MIENT 5 SCHOONMAAK-RECLAME HOUDT DEN MOND SCHOON „SURSUM CORDA” TE SCHOORL C MOLENAAR SCHOONMAAKTIJD H. USPEERT - ALKMAAR ONS LENTE-NUMMER NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD eerste vereischte W. KLAASSE-BOS :n Prijzen vanaf f 985.- (2-per*oonz cabriolet) KO HARTOG ALKMAAR Maison Marie van Vliet RITSEVOORT 27 TELEFOON 3763 BOOMKWEEKERIJ Goed uitkijken een U ziet ze steeds meer en meer Bespaart meer dan zij kost JULIANASTRAAT 31 Op week-end aan den waterkant ALKMAAR STATIONSWEG 10 S TOONZALEN tuinharken,spaden, snoeischaren, snoei messen en ander Tuingereedschap in prima kwaliteit voorradig 7S CENT PER FLACON NIET GOED, GELD TERUG DAMESTASSCH: 1 groote staaf voor Wegenbelasting por Jaar f 84.- Benzineverbruik 1L op 14-16 K.M. Agente voor Noord-Holland ELECTRO TECHNISCH INSTALLATIE BUREAU GARAGE LAAT 43 TELEFOON 4085 DAMES!! ONS TARIEF UW VOORDEEL PERMANENT f 1.50 geheel compleet. Ons werk is onze reclame. UW ADRES VOOR HEERENMODES N.V. Dameshoedenmagazijn v/h SINDS 1854 TELEFOON 3534 - ALKMAAR Voor de Paaschdagen Betrouwbare EIEREN, fijn van smaak en van vastgehouden kippen. - B. J. SCHUYFF ALKMAAR 5 stuks -5 cent „HET LEDERHUIS” PAYGLOP 9 Beleefd aanbevelend F. VAN BODEGRAVEN TELEFOON 28 2 pond Transparantzeep en Huishoudzeep te zamen voor 25 cent - IEVENSMIDDELENBEDRIJF Laat nu Uw haarden vakkundig repareeren en schoonmaken UW ADRES HIERVOOR IS Geneest U binnen 14 dagen van de ROOS EN HET UITVALLER VAK HET HAAR Bij bijna alle Kappers en Kapsters in Noord-Holland verkrijgbaar vanaf I 1 maar TOT VAN 24 worden ONZE De Dommeldemette. De vasten Is uyt. Kyrie Beleen. Te Paachen sullen we eieren eten. Soo is de vasten vergeten. Kyrie Elelson. NAAST HET VICTOBIA-THEATEB ALKMAAR GABARDIHE WOLLEK REGENJASSEN Kleermakerawerk Prima coupe I*<e prösen HOEDEN. PETTEN, OVERHEMDEN, ENZ. - Het nieuwste 31 MAART Voor de Thee on» KEEKJES 2 cent per stuk; lekker en niet duur; licht. Kaptein’s Melkhandel Vierstaten - Telefoon 4216 Verkoop Zuivelproducten: Lutjewinkel - Wilhelmina - Deka Overal te ontbieden En.' juist als bil de rommelpotten} op Vasten avond het geval was, werden de jeugdige «an gers ook hier aan de deuren beloond, nu met wat geld of eieren. Dat met Paschen de eieren steeds zulk een btj- eonder groote rol spelen, danken we minder aan het feit, dat de hoenders om dezen tijd van het jaar meer dan anders te leggen plegen, als wel aan een oude traditie, die tot In de eerste eeuwen teruggaat. Want al toen hechtte men aan een el, dat ulteriijk soo levenloos was, insar innerlijk de kiem van nieuw leven bevatte, een bijzon dere beteekenis. Daarom Is het ook verklaar baar, dat in verschillende graven van martela ren eieren gevonden werden. Zoo vertelt Bol- detti in een zijner publicaties over de oude dat zijn voornaamste taak hierin bestond: de honden die hun meesters vergezelden, uit de kerk te jagen, voegde zich dan bij de kinderen, om temmen al ratelend langs de huizen te -stn- gen; DAMES, bij Uw nieuw voorjaars- costuum hoort een TA8CH uit „HET LEDERHUI8” MIDDEN IN DE PATGLOP. Voor de P a a s c h vacantle een STERKE KOFFER. Onze sorteering is groot en wij zijn niet duur. Verder groote keuze in alle FIJNE LEDERWAREN en BIJQUTERIEëN. Alle soorten RIEMEN - HONDENARTIKELEN Reparatie-in richting Leden Vereen, van Huisvrouwen 5% korting op vertoon van kaart. LET OP HET JUISTE ADRES KOOPT BIJ EEN SOLIED BEKEND STAAND ADBES KOMT DAABOM BU ONS Zoekt ww hoornen persoonlijk irit, uit onzen «eer groeten voorraad PRIJZEN ZUN ENOBM VERLAAGD i raagt oase nieuwste prijscourant Spenteel bedrijf a. d. Duinweg, tasseben Bergen en Schoor! Moderne Tuinaanleg Teekentng en begroeting gratis w verzameling uitgedroogde en half vergane die renlijken. Wie eenlg Idee wil krijgen van de manier, waarop men hierbij te werk kan gaan, raad pleegt het „Biologisch studie- en werkboek" uitgegeven door het Jongensweeshuls te Til burg. Hoe interessant en vruchtbaar dit ondersoek van den dooden vorm ook is, t blijft eenzij dig en onvolledig als men voordurend zichzelf de vraM stelt, waartoe zou deze of die vorm dienen. Dan pas wordt het werk belangwek kend, het dier gaat voor ons weer leven en naast deze vreugde aan *t werk, boeken we *n mail mum aan gewin voor onze verstandvor- Aan de overzijde van den Rijn lag in die da gen de heerlijkheid Meinerswijk, die de Paasch- wet der Arnhemmers uitmaakte. Een oud gebruik Is ook het eieren tikken, dat vooral soo in eere was bij de echte Amsterdam» sche jongens, die zich daarvoor op de Boter markt verzamelden. In de dorpen kende men naast het spelletje van eierentikken, ook nog die van eieren schieten en werpen. De eieren, die gewoonlijk In alle kleuren van den regenboog bestreken pn beechlderd waren, droegen bij na der bekijken ook van binnen meestal merkwaar dige vuilgroene en paarsblauwe kleuren, die echter afkomstig bisten te «ün van era kal- harde gekookthefd I Een spel, dat men vooral in de zeventiende eeuw hoog in eere hield. Is het eterdansen. 1B het Rijksmuseum te Amsterdam hangt nog een schildert) van Pieter Aertez, waarop dit spel ti afgebeeld. Op den steenen huisvloer is in het midden een witte kring getrokken. Daar rond- omheen liggen tusschen een chaos van zwaar den, muilen, kannen, tangen en alle bedenkbaar gerei meer, velschillende eieren. Tusschen dat alles door hinkt lustig een jongeman op kouse- voeten, die dra huisgenooten hiermee kennelijk era groot amusement bezorgt. De bedoeling van het spelletje is, de eieren, die binnen den witten kring gelegen hebbben, eruit te hinkelen en da moeilijkheid daarbij, niet op de voorwerpen te trappen. Het schilderij dateert uit bet midden der zestiende eeuw. Den tweeden Paaachdag werden de eieren ge gaard en trok bet heele dorp uit, om naar den elergaarder te zien. Door den dorpsherbergier werd een korf met 25 eieren te voorschijn ge haald en de eieren op gelijken afstand van el kaar op dra weg neergelegd. De elergaarder en zijn medespeler trokken nu gelijk uit, de eerste om »oo gauw mogelijk alle eieren weer in het korfje te verzamelen en er mee terug te kernen, de ander om soo hard hij kon naar eqn van te voren bei&alde herberg te loopen, daar een briefje, als bewijs dat hij er geweest was, te laten teekenen, en weer terug te gaan. Wie het eerst terug was won den korf met eieren. "Ook had de medespeler wel-eens oen moelllJkeT werkje dan enkel hard loopen te verrichten. Hij werd met gebonden handen voor een tobbe water, waarin een groote appel dreef geplaatst, en de vraag was nu wie of het eerst klaar was, de appelbüter of elergaarder. Het Paaachbrooï bakken is eveneens al een over-oude gewoonte'en verschillende keuren uit de Middeleeuwen slaan hierop. Zoo -bepaalt bij voorbeeld een Amsterdameche keur van 25 No vember 100», dat alle Paaschbrooden gebakken moeten worden met bloem en tarwemeel. In de zuidelijke streken bakte men de enorme Paaach- mlkken en in sommige Belgische streden da zoogenaamde Alleluiakoeken. FORESTU88TRAAT 12 TELEF. 3867 - ALKMAAR t T r eer li het voorjaar op komst en wacht yy het water met z’n schatten aan na- T tuurschoon op de jonge .Zwervers". Want rjjk rijn onze plassen en slooten voor hem, die zijn oogvn weet te gebruiken en zijn gedachten aan t werk zet bij alles wat hij riet en hoort. Hoeveel problemen bevat niet *n een voudig begroeide sloot? Hierin hulst *n harmo nisch afgesloten levensgemeenschap van plan ten en dieren, van roovers en hun prooi. Dat stille water kent zijn gerulschlooeen .strijd om 't Bestaan”, maar deze is niet een doelloos uitmoorden van den zwakste door den sterk ste. Deze strijd is sooals overal in de na tuur een zelf-reguleerende factor, dien we ook kennen in ons eigen lichaam, en die mede helpt om bedoelde levensgemeenschap als een groot organisch geheel in stand te houden. Vandaar dat zoo’n water steeds de meest ver schillende planten en dieren bergt, elk toege rust met doelmatige inrichtingen, sooals hun leefwijze en milieu dat vorderen. Deze inrich tingen. die ofwel het voortbestaan van het In dividu, ofwel de Instandhouding van het soort beoogen zijn zoo varleerend. dat het waterleven ook voor de jeugdige natuuronder zoekers een der aantrekkelijkste biologische onderwerpen uitmaakt. Daarbij komt dan nog, dat waterdieren met weinig hulpmiddelen en op vrij gemakkelijke manier bemachtigd kun nen worden. Men heeft niets anders noodig dan ’n stevig schepnet en iets om de diertjes mee naar huis te nemen. Hiervoor is een wijdhalzige fleech, met ’n touwtje voor *t dragen, en In veel ge vallen (Insecten en hun larven) een doosje met wat mos voldoende. Wil men kuocee hebben op z’n zwerftocht naar sloot en plas, dan moet men echter goed kijken, aldus schrijft Vine, van Ierse! In „De Zwerver in Gods vrije natuur." Dit leert iemand, die liefde voor de natuur heeft, stilaan van self en dat is juist een der grootste voordeelen, verbonden aan de natuur- sport. De jonge menech leert er zijn zintuigen gebruiken en scherpen, en dit strekt hem la ter In alle opzichten tot voordeel. Zijn er wei nig menschen, die weten te denken, omdat ze zich hierin nooit oefenden, nog minder kun nen goed waarnemen, omdat ze ook dit nooit leerden. We maken ons daarom gewoon alles wat rich In de omgeving van ons „operatleterrein" be vindt, nauwkeurig te onderzoeken. Boomen, struiken, palen, steenen, vooral on dergedoken en drijvende planten nauwlettend onder oogen genomen. Jarenlang vond ik nooit *n spinnende water tor. totdat ik ertoe overging 1 slijk tusschen grootere waterplanten oplettend te onderzoe ken. Het bleek toen, dat deze reuaekever bij lange' zoo zeldzaam niet was als ik eerst meende. Ook het bodemslijk, de bladeren en steenra, die op den bodem liggen, bieden ’n gunstige gelegenheid om allerlei dieren te vangen. De bemachtigde bult kan nu op verschillende manieren verder verwerkt worden. We kunnen een verzameling aanleggen en daardoor naast vormenkennls een zekere ken nis van de fauna uit onze geboortestreek ver werven. Hierbij kunnen insecten droog be waard worden. Kevers en wanteen kunnen di rect gedroogd worden, terwijl libellen, koker juffers, netvleugeligen en dergelijke eerst ge spannen moeten worden. Insectenlarven en andere „vreeke” dieren bewaart men het beste in formal-alcohol (100 deelen alcohol, 100 doe len water, 5 deelen formaline). Grooter waarde is verbonden aan 1 onder soek der gevangen dieren. Dit omvat twee dee len: bestudeerlng van het levende dier en be- studeering' van den lichaamsbouw. Voor de laatste studie kan ’n goede loupe of *n eenvoudig microscoop onschatbare diensten bewijzen. Andere hulpmiddelen, die 1 onder zoek vergemakkelijken, maakt men liefst self. Voonal hier geldt: „Brobeeren gaat boven studeeren.” Meent men het ernstig met zijn werk en wil men er voor zich zelf zoo’n groot mogelfjk voordeel uit trekken, dan maakt men van alle onderdeden, die men onderzoekt, een teekening. Zoo dwingt men rich tot nauwkeu rig kijken en op den 'duur krijgt men ’n mooie f -j- et is nog niet eens zoo hert lang geleden, f—I dat op Paaschzalerdag de kinderen langs x x de straten zongen en met era ratel rond liepen. om de terugkomst der Paaschklokken te verkondigen aan. leder die het boeren wilde. Soms werd hiermede gewacht tot het avond ge worden was, en de kerkwachter, dien wij In on zen tijd koster noemen, maar in .rijn eeuw den chrlstengraven tusschen <te orarbitjfsels van de heilige Balbina en Theodora marmeren eieren te hebben gevonden. Ook trof hij in verschillende graven vaak eierschalen aan. Het was dus heel gemakkelijk deze afbeelding stut de herschepping en verrijzenis over te dragen op het kerkelijk feest der herschepping en verrijaenls. Het ontsteken der Paaeehvuren is oorspron kelijk een oud beidensch gebruik, dat plaats rthd op de heldensche viering van de komst van bet nieuwe leven, het feest van Bostra, de lente. In ons land brandden vroeger de Paaschvurra hoog op en vormden, hoewel onchristelijk van oorsprong, voor de geloovige Middeleeuwers toch even goed 'n bron van groot volksvermaak. Op het platteland ging men dagen te voren met een kar of kruiwagen rond In de dorpen, om bout en oude bezems en matten en al wat er voor verbranding in aanmerking kwam, voor de Paaschvuren te verzamelen. Behalve de jool en pret, die er rond de brandende vuren werd ge maakt, trok ook de Paaschwei. waar om dezen t}jd soms heele kermissen stonden, veel vierden. Daar waren vooral Gelderland en Overjjsel sterk V- in. mlnff. Iemand, die *n onderzochten vorm zoo doordenkt» zijn vermoedens critlscti onder zoekt en zoo mogelijk toetst aan *t levende dier, smaakt de vreugde van een onderzoeker en ontwikkelt zijn geest tot een bruikbaar ap paraat. Ditzelfde geldt voor de bestudeerlng van het levende dier. Ook hierbij ontdekt men allerlei feiten met betrekking tot voortbeweging, ademhaling, voedsel nemen, nestbouw, enz. Maar deze feiten, hoe belangwekkend ook op zichzelf, krijgen pas kleur en beteekenis, als men ze In verband brengt met den vorm of leefwijze van het dier. Voor het houden van levende waterdieren Is het meestal gewenscht in plaats van één groot aquarium, meerdere kleine te gebruiken. Accu bakken of groote flesschen zijn uitstekend ge schikt. Planteneters geeft men waterplanten, (wa terpest, kikkerbeet, watervloller), vleeecheterz voert men kleinere waterdieren of wormen, t Is meestal niet goed, dat het water warm wordt en daarom zet men de bakjes niet In de zon. Heeft men Insecten, die kunnen vliegen (kevers, wantsen), longslakken of salamanders In z’n bak, dan dekt men het aquarium met *n stuk gaas of glas. Evenals bij het onderzoek van den dooden vorm het maken van teekenlngen alle aan dacht verdient, is bij de bestudeerlng van het levende dier het houden van aanteekeningen zeer waardevol. Dit kan b.v. gebeuren bi den vorm van 'n dagboek, waarin men de vind plaats. vindtijd en zijn verdere waarnemingen opteekent. Mogen velen erdoor gebracht worden zelf ook de natuur in te trekken ra na te denken over datgene, wat se daar zien.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 28