Wat Kikker Karei en Tuimeltje beleefden w^Aaal can den daf H HET NIEUWE HEIDENDOM IN DUITSCHLAND A ZIJN SCHAKEERINGEN Kindermummie Studie over Irak et eiland der eenzamen DINSDAG 31 MAART 1936 De hoofdman en de priester Lugubere vondst te Boedapest Einstein gecritiseerd Studenten-werkkamp 1 Levensbeschrijving van Pater Damiaan De godloozenactie in Rusland I Een om zyn olie begeerd land religie de orgaan =F= scheept voor de speciale markten van Hamburg d. gat, 3 hU (Wtordt sssvoigd) De ooievaar stapte recht op den draad af en Tuimeltje was gereed cm hem naar den overkant te trekken. Maar de ooievaar nam het stuk touw in zUn snavel en beet het midden door. Toen begon hij met alle macht er aan te trekken. Tuimeltje trok ook maar de odevaar was veel sterker en tot schrik van alle kikkers zagen ae dat de ooievaar Tuimeltje de sloot in trok. Een rilling ging door de kikkers, die vol spanning stonden te kijken, want de ooievaar, die de beenen van Tuimeltje in zijn bek hield, begon Ineens te vliegen en Tuimeltje moest mee de lucht in. Wat had hij een schrik, aoo hoog te moeten zweven. Kikker Karei viel flauw toen h U dit sag, want het was askar, dat de ooievaar Tuimeltje dood sou maken. Roman van Paul Kellar Vertaald door Louis de Bourbon antie Alle werkt P. v. d. M. aan een roman die Inlijk als titel zal dragen: jDe Mensch Dit hier ia dese prachtige lijst keet t 5»—. Ea zónder hot schilderij T (Rie A Rae). de glazen kast waarin.Pubi Arangl zijn eeuwi gen slaap voortaet. Men begrijpt, dat deae lugubere vondst aan* leiding geeft tot allerlei opmerkingen. Is het wel juist, aoo vraagt men zich af. verlof te ge ven tot bet conaerveeren van lijken onder om standigheden. zooals hier? Er zijn dan ook stemmen opgegaan om het lijk alsnog te doen begraven. Anderen daarentegen zien in de kin der-mummie een monument van ware vader liefde, en dringen zelfs aan op opneming in een openbaar museum. De gevonden oplossing is wellicht de beate, maar zonder een zekere grie- zellng, die een afkeuring Inhoudt, zal men van dit alles toch niet kennis nemen! waarop alle „slo&bewoners" de gerust stellende meenlng uitten, dat het er bu dien ouden rommel niets op aan kwam. Een heftige strijd om het eiland ontbrandde. De doorluchtige rijksvorst, die het kloostergoed onder zulke gunstige omstandigheden .gekocht'' had, bezat een geslepen advocaat, die mets anders te doen had dan dag in dag uit de „privilegiën van zijn doorluchten heer" te be hartigen. En als een van die privilegiën be schouwde deze ook, dat het eiland niet toe behoorde aan de joden van den overkant, die De mummie van PuM Arangi te Boedapest bij verHea van een hand, een voet at een oog weigerden hunne kudden erheen te brengen, de visschers hielden zich verre van zyn kusten. Ach, de menschen wanen zoo angstig en zoo bUgeloovlg, dat niet eens de goedkoopste ver pachting hen kon verleiden, hun leven te wagen op gebied, dat een slechten naam droeg De kooplieden trokken weg, andere helden- daden tegemoet, en het eiland lag vereenzaamd. Na eenlge Jaren ging het gerucht, dat allerlei lichtschuwe lieden zich op het eiland hadden gevestigd. Niemand bekommerde er zich om. nog angatvalliger slechts werd het eiland door oeverbewoners gemeden en de boeren schrokken op, als een schot of een hamerslag vanuit het gevloekte gebied weerklonk. Zoo bleef het, tot op zekeren dag onder de kromgewerkte boeren van den westkant, even als onder de fuivende lakeien van den oost kant, het verhaal de ronde deed, dat een groote gebeurtenis had plaats gehad: een vreemde, sombere man zou zijn aangekomen en bezit van het eiland hebben genomen. HU zou een graaf zjjn en Raymond heeten. Behalve een paar knechten zou in zjjn geze’schap slechts een tien jarig meisje zijn. Een rij van wagens mat aller hande meubelen en huisraad was op den .and- weg verschenen. Vreemd arbeidsvolk had al deze dingen naar het eiland gebracht, de boeren van de streek waren niet één dienst of woord waardig gekeurd. De vreemde arbeiders waren met de wagens weer verdwenen; maar in bet oude vlsschershuls aan het strand, dat al lang had leeggestaan, hadden zich een viaecher. met name Kajetan, en zijn jonge vrouw gevestigd, en de graaf woonde met zijn bedienden en het „Help”, riep Tuimeltje, DU laat me verdrinken", maar hoe graag ae ook allemaal waren gekomen, de kikkers durfden niet. Kikker Karei was erg zenuwachtig, want Tuimeltje was toch zijn beste vriend. Hulpeloos moesten ze toezien hoe dat arme kabou tertje heelemaal nat werd en het leek wel of de ooievaar daar nog heelemaal niet genoeg aan had, want hij ging naar Tui meltje toe en pakte hem bij zijn beneen. rk (Speciale correspondentie uit Boedapest). en buitengewoon sensatloneele ontdekking, H dezer dagen gedaan... op een eenvoudig -1-* zolderkamertje te Boedapest, te hier het onderwerp van alle gesprekken en ook van me nige discussie. Ziehier de’feiten. zooals ze zich hebben voorgedaan. Op .pen zolderkamertje te Boedapest vond men de mummie van een zesjarig knaapje, ge kleed in een donkerbruine fluweelen jas, met een dik koord om het middel, in witte kanten broek en gelakte pantoffels. HU rust met zjjn linkerhand op de leuning van den stoel, zijn rechterhand ligt in zijn schoot, op zijn hoofd draagt hij "n fluweelen muts, waaronder blonde krullen uitgolven. Zoo rust de gestorven knaap in 'n glazen kast. Als een mooi standbeeld. De glazen oogen glimlachen, men ziet dat het knaapje niet veel heeft geleden en maar kort ziek moet zijn geweest. Zijn bleeke lippen zijn rood geverfd en de zilveren knoopjes glinsteren r. Naar wij vernemen, legt de bekende schrijver Pieter van der Meer de Walcheren, die na zijn verblijf te Oosterbout zich metterwoon,in Parijs heeft gevestigd, thans de laatste hand aan een uitvoerige levensbeschrijving van den beken den Apostel der Melaatschen Pater Damiaan de Vuyster. Tevens waarscHjji en God et was tijdens da Fransche revolutie. Het schrikbewind heerschte op zijn hevigst en eischte lederen dag opnieuw zjjn slachtoffers, die als „vijanden" van de omwen telingen hun leven lieten onder de guillotine, de immer scherpe valbijl- Met moordlust-beziel de legerbenden trokken door geheel Frankrijk, overal waar ze kwamen t volk den schrik op t lijf Jagend. Ze ontzagen niets en niemand. Waar ze brand wilden stichten, daar deden ae dat; waar ze wilden plunderen, daar gingen ae hun gang. Den menschenleven telden ae niet. Wie hun in den weg trad, staken of schoten ae neer als h hond, want tegenstand of verset werd niet geduld. Parijs had den wreeden kerels geleerd nooit of nergens in hun optreden sentimenteel te zijn. Immers, in de stad aan de Seine was men dat ook niet. Aldaar gaven de leiders, met Robes pierre aan t hoofd, het voorbeeld van krank zinnigen haat ten opzichte van.den adel en de geestelijkheid- In Parijs vloeide dagelijks het bloed uit deae categorieën der menschheid en medelijden en genade kende men daar geens zins. Ataoo waren ook de revolutiesoldaten, de aanhangers en bevorderaars van het bloedspel, dat in Frankrijk triomfen vierde, ware tyrannen en gevoellooae onderdrukkers. Wee dengene, die in hun moordenaarshanden viel. en New-York. Ook mals, dierenhuiden en da- °l; den donkeren rok. dels worden uitgevoerd, maar natuurlijk blijft de olie-export het hoofdbestanddeel van 'slands economlschen groei. Gedurende de komende jaren zal Irak, voorheen een achterlijke en ar me streek, zeker meer en meer een rijk land worden. Ondertusschen groeit er een politiek zelfbe wustzijn in t volk, dat vroeger aan tyrannieke - -roem was.-politieke en nationale ambities worden wakker. Welk stelsel het halen zal, een parlementaire regeering volgens Brit sche opvatting, of een dictatuur volgens Oos- tcrschen stijl, is nog niet met zekerheid te voorspellen. Het zeer samengestelde wezen van het tand, gevormd uit godsdienst, monarchie, economlschen bloei, Britsche Invloeden en voor al de mysterieuze Oostersche ziel, zal daarop alleen het antwoord kunnen geven. de kerkhervorming schrijft dezelfde Durchbruch o. Dultsche geloof bewust gene, dat toen nq£ i werd, doch onbewust maansch-Dultsche subs betrokken werd”, era nleuw-heidendom ver Christendom tot een het Duitscbe wezen in gewezen moet worden; de bijbel beet regelmatig een joodsch, volksvijandig boek, dat slechts be wijst hoe joodsch en volksvijandig het Chris tendom zelve is en kerk en predikanten zijn als „functionarissen- dezer leer” zoo „onvolksch” en „soortvreemd", dat ze slechts verachting verdienen en als „staatsgevaarlijk" uitgedreven moeten worden. Citaten in dezen geest zjjn week aan week aan dese pers te ontleenen. Het te dan ook geenszins overeenkomstig de bedoe ling van deze Germaansche religieuze groepen, indien men op grond van soms een enkel vrién delijk woord over Christus of over christelijke leerstellingen ben tot een linkervleugel van de Christelijke kerk wil maken. Men kan aan hun beweging geen grooter ..smaad" aandoen. Zij willen oer-Oermaansch zijn tegen den vreemden geïmporteerden Christelijken godsdienst en achten het hun eer heidenen te heeten. Met het vrijzinnig Protestantisme kan men hen niet vereenzelvigen. Zij zijn geen llnkergroep van het Christendom. Zij zijn tegenstanders van het Christendom. Het „bloedbad van Ver den” is Inderdaad hun „schlbboleth", oud-Ger- maansch religieus tegenover den geïmporteer den Christelijken Godsdienst. (Ned. Chr. Persbureau). De in den'regel als „nleuw-heidendom” be titelde Duitscbe religiositeit telt na herhaal delijke omgroepeerlngen thans de volgende stroomlngen: 1. De Duitscbe geloofsbeweging van prof. dr. Wilhelm Hauer en graaf Reventlow. Deze stroo- ming heeft tot organen „Deutscher Glaube” met 34000, de „Relchswart" met 13000 en de .Durchbruch” met 6100 exemptarén, samen 42100 exemplaren oplage. 2. Het huls Ludendorff. Dese beweging beeft geen vaste organisatie, maar vormt wel scherp afgesloten „völkische" kringen, die In den taat sten tijd sterk toenamen (De Tannenbergbond bestaat niet meer). Het Ludendorff-orgaan ,,Am heiligen Quell” steeg van 34200 exemplaren op lage in 1934 tot 70.000 thans. 3. De Dultsch-geloovlge gemeente van Alfred Conn, die van de Hauersche beweging zich af scheidde; haar orgaan „Wldar” heeft 3000 exemplaren oplage. 4. De Noordsche geloofsbeweging van Seiberts met het te Leipzig verschijnende orgaan de „Nordische Zeitung”. 5. De Duitscbe volkskerk van Arthur Dinter; deze beweging beeft twee organen, de .Deut sche Volkskirche" en .Jtellglöse Revolution”. 0. De Bond voor Duitscbe eenheidsreligie van dr. Hornpf. 7. De Christelijk-Duitschnoordscbe van den heer Fischer-Dodeleben. 8. De Dultsche actie met het .Blitz". 9. De volksche actie met bet orgaan „Nord- tand” (21800 exemplaren oplage). 10. De kampring voor het Dultsche geloof met het blad .jBiegrune”, leider Oskar Schultz. De verzamelnaam „nleuw-heidendom” is voor dese richtingen geen &naad;-al mogen sommige groepeeringen onder ben niet geheel afwijzend tegenover het Christendom staan, hun geza menlijk uitgangspunt was in 1933 „de religie der Germaansche voorvaderen”, gelijk die ge kend werd uit de onderzoekingen van Wlrth, Kummer, Neckel, enz., en in overwegende meer- De visscher Kajetan vierde sQn nasmfeeet. Daarom werkte hij niet. Wanneer hij geen naamfeest vierde, werkte Mi ook niet. Er was een onverstoorbare regelmaat in zijn leven. Als Kajetan al eens iets deed, dan was bet slechts voor zijn noodsakelijk onderhoud. In "n anders aoo vredig dorpje van 't rustige Bretagne lagen in die' bange revolutiedagen nu eveneens rumoerige benden soldaten. De dorps kerk was gesloten. Sedert eenlge maanden had geen menschenvoet 't Godshuis betreden. Geen klokkestem riep de eenvoudige landlieden meer op. Het .Angelus” mocht niet meer geklept worden. De klokken In den toren waren door de geweldenaars naar omlaag gehaald en ver brijzeld. Weg met de kerk, weg met de monar chie! Vrijheid, gelijkheid en broederschap waren thans de beginselen, waaraan men zich te hou den had. Andere beginselen bestonden niet meer. Wie er niet aoo over dacht, werd gevan gen genomen. Zwaar was zijn straf. Ja hem wachtte onverbiddelijk de dood op 't schavot of met 1 vuurwapen. Zwijgend en somber stond de hoofdman, wiens mannen aan de kust gelegerd waren, tegen 'n boom, terwijl hij zijn blikken doelloos bet gaan over t kalme watervlak. Plotseling zag hij *n lichtje uit de dikke duisternis van den nacht op duiken. "n Eindje verder nóg een, daar nóg een, aan den anderen kan óók nog een.... Wat bad dat te beduiden? *n Oogenblik tater sag hij, dat in een der dichtst nabijzijnde booten *n man zegenend de handen ophief. .Donders, weer zoo'n vervloekte priester,” dacht hij. „Als ge zoo denkt de revolutlewetten to ontduiken, hebt ge t mis.... wees daar van banken in de gelagkamers. Velen waren van meenlng dat de graaf zich aan den duivel had verkocht en ongure elementen om zich ver zamelde, die In de wereld allerlei weinig eerzame ambachten hadden uitgeoefend en nu op het eiland een toevlucht vonden. Een boer, die naar bet eiland trok en daar werd opgeno men, was in de stad, die een tot twee uren loopen stroomafwaarts van bet eiland lag, door een herbergier herkend als een voormallgen moordenaar. Christenen konden het niet zUn. Nooit klonk meer het klokje van de Lieve Vrouwe kapel over het water, booze geesten hielden huis op het eiland en de gemeenteraad van de stad, dis stroomafwaarts van het eiland lag, werd door de bevolking gewaarschuwd, er voor te waken, dat zich niet In de buurt van de stadsmuren een gevaarlijk roovers- en dievenvolk nestelde. Het eiland bleef in den ban. Slechts de vis scher Kajetan, dien de graaf als veerman aan den oever had aangesteld, werd niet als ge vaarlijk beschouwd. De menschen zelden slechts, dat hij erg verwaand was en erg lui. i -j—s en uitgebeelde studie over Irak, over de H binnen- en bultentandsche problemen -■—van dit jonge, om zijn olie begeerde land. vinden we in „The Contemporary Review”. Het wwImtHnr yew land verkeert in vollen puberteltsgroei, met al de aanvechtingen, zoowel van binnen als van buiten komend, daaraan verbonden. Een jaar na den dood van Koning Faisal L werd Irak ontheven van de Engelsche mandaat-contróle en in 1934 als lid van den Volkenbond aange nomen. De' vele en belangrijke Engelsche be langen, de nabijheid van de Perzische golf, wel ke de belde „paradijselijke” stroomen be- heerscht, en de buurschap van Iram (of Perzië, denk aan B. P. olie), houden dit tand steeds in het „brandpunt" der Britsche belangstelling. Daarbij komt nog het lastige vraagstuk der vervolgde Assyrische minderheden waarvan het meerendeel christenen zijn, en voor welke men nu de volgende deportatie-oplossing uitwerkt. Onder leiding van M. Ollvan en zijn expert- eomité, afgevaardigd door den Volkenbond, w men goed op weg de zaak dezer Assyrische vluchtelingen te regelen. Het kan hier niet ons doel zijn, de wanhopige situatie van dit onge lukkig volk of anderzijds de wraakzuchtige me thoden van het Irak-leger te crifiseeren. De Irakeezen zijn verantwoordelijk voor het bloed bad van Augustus 1933, maar een goede rege ling zal dergelijke slachtingen in de toekomst onmogelijk maken. Men wil namelijk de As- syriërs, die erin zouden toestemmen, hun hui dige nederzetting in Noord-Irak ie verlaten, overbrengen naar de Orontesvahel in Fransch- Syrië. Minstens 10.000 man zouden die rich ting uit gaan. Frankrijk zal deze nieuwe ver antwoordelijkheid slechts nemen, als een be taling van 600.000 pond st. wordt gedaan, te storten door Engeland, Irak en den Volken bond In een verhouding van 5, 5 en 2? Met dit geld zal men landbouw-nederzettin- gen kunnen Inrichten, en het is te verwachten dat de christen Assyriërs even gelukkig zullen zijn in Orontes als in de Irakeesche hooglanden, waaruit ze verdreven werden na de oorlogsver klaring tegen de Turken, 20 jaar geleden. Op die manier kan Mosul verlost worden van een der hinderlijkste mlnoriteit-problemen, cn voor Noord-Irak, met zjjn groot tekort aan ver keerswegen, is dit ook wenschelUk. Er loopen wel private motor-transporten door de woestijn van Mosul naar de olievelden van Kirkuk en naar den Russischen spoor-terminus, maar Mosul zou veel liever de route explolteeren die de Tigris volgt van Bagdad naar Baijl. Ondanks dit gebrek aan verkeerswegen, is er een druk autotransport van kippen en eieren naar het naburige Fransche mandaatland, waar, dank zij den gouden standaard, hooge prijzen ge maakt worden. De mousseline-stof, wier naam aan de stad Mosul ontleend werd, wordt niet meer gemaakt te Mosul, maar een nieuwe bron van inkom sten is gevonden in den handel in schapen darmen, gebruikt voor worstvellen. Langs de Tigris worden ze in massa's inge- i „Kijk, ellendeling, zoo dben we met jullie zwartrokken....!” Méér wilde hij zeggen, doch op eenmaal was t, alsof zijn tong verlamde.. Geen woord kon hij over zijn lippen krijgen.... .Deo," zei de gevangene zacht. .Deo, hoe kun je zóó iets doen...i Maar ja. Judas verraadde zelfs den Goddelijken Mees ter wel....** Nadien werd de poort gesloten, terwijl de sol daten onverschillig en luidruchtig weer naar hun kamp terugkeerden, 's Nachts was t daar stil. De revolutiemannen sliepen allen; alleen de hoofdman woelde onrustig onder zijn deken. HU kon onmogelijk den slaap vatten, hij moest voortdurend aan den gevangen genomen pries ter denken.... Ten laatste werd t hem be nauwd in bed. Zacht, zonder eenlg gerucht te maken, stond hij op en liep in t bolle van den nacht myg den ouden toren. „Henri, vergeef 't me.” fluisterde hij, terwijl hjj naar den gevangene toeging. Meteen ont sloot hij de zware ijzeren enkel- en polsbanden, lei ae op den grond, en nam den priester, die zijn, broer was, bij de hand. Belden gingen den toren uit, waarna de hoofdman de poort sloot. En dan. dan vluchtten ae naar de duinen., den zwarten nacht in.... Den morgen daarop was het kamp in op schudding. Lang nog zochten de soldaten naar hun hoofdman en den ontsnapten priester. Maar de talrijke vloeken en verwenschlngen, die ae op hun onderzoekingstocht uitstieten, waren niet in staat hen op de vlucht te achter halen.... plotseling: Jere de revolutie!" Ben paar sol daten sprongen over, en.... „Gevangen!” schreeuwden ae direct daarna den hoofdman toe. „Gevangen...." zuchtte de priester zacht voor zich heen.Breng hem naar den toren, mannen!" beval de hoofdman. En met ben meegaande duwde hij den geestelijke aèlf in den toren. maal was hjj kort en baraeh tegen den kleine, maar overigens was hij goed voor hem en bij zijn dood zeide hij: .MUn zoon, God zegen je!” Volgens het testament van den ouden Heyburg kwam de knaap voor zijn opvoeding bij de monniken aan den oostelijken oever van de rivier; de bezitting, waarvan bet kasteel door stroopende Kroaten was verbrand, werd aan winstzuchtige handelaren verkocht, die het ver deelden. Toen het kind tien Jaren oud was, ging het met de kloosterbroeders mee in verbanning. Politieke machthebbers hadden bet kloostergoed |^=- voor den duivel gehakt maakten van de aan de oostzijde van de rivier geseculariseerd, zich dus nog veel minder bekommerd om koop brieven en dergelijke formaliteiten dan eertijds de heeren von Höffingen en von Heyburg. Mooier en beter was het door den nieuwen tijd aan den rivieroever niet geworden: aan deze zijde kleine, armoedige landbouwers, die bet stukje grond veel te duur hadden betaald, en nu een ellendig leven leidden om de rente te kunnen opbrengen; ginder een rijksvorst, die het kloostergoed voor een appel en een ei bad „gekocht” en zich overigens het gebeele jaar In de „woestenij” niet liet zien, aoodat het heele prachtige klooster, dat nu in een kasteel was veranderd, eigenlijk slechts door lakeien werd bewoond. Voor het oude portaal, waar een kunsthistoricus at een architect in droomen zou kunnen verzinken, slenterde nu af en toe een portier in een belachelijke livrei been en weer; in den ouden refter speelden bedienden onnoozele kaartspelen en in een Palma Vecchio stootte een kamennelsje met een beaem een derheid achten dese richtingen den naam „nleuw-heidendoen" hun eerenaam, eenlg chris telijk etiquette daarentegen smaad. Zoo lezen we in de .Durchbruch" (van de Hauerbewe- ging) dat de paden uit elkaar gaan bij bet bloedbad van Verden (Karei de Groote) en dat, wie zich dan aan de zijde der Sakserz stelt Duitsch geloovlge is, in tegenstelling met den gene, die zich aan de zijde van Karei den Saksenslachter stelt, „een leer, welke' ge heel volksvreemd is en slechts door vuur en zwaard haar existentie kon rekken, met leugen en bedrog tracht te rechtvaardlgen”.s,Tegenover a. dat het Jn het opwaken thans van het t en klaar gaat om dat- door het vreemde belet en onklaar als de Oer-p ede in den strijd rganen van bet regelmatig het mde” religie, die met Ud te en radicaal af- moole bezitting, maar dat het het eigendom was van den hooggeboren heer, die het klooster goed had gekocht. Het eiland, zoo meende de rechtsgeleerde, was oorspronkelijk en nawijs baar in het bezit der monniken geweest, die hun eigendomsrecht formeel nooit hadden Prijsgegeven, zooals uit hun protesten, dc ver schillende banspreuken, enz. voldoende viel te bewijzen. „Res clamat ad dominum." Het resultaat van bet proces was, dat de rijksvorst op zijn aanklacht in het ongelUk werd gesteld en dat het eiland dus aan de handelaren werd toegewezen. Maar ook de han delaren hadden geen geluk met het eiland, dat hun nu toebehoorde. Het eiland had een slechten naam gekregen. Ontheiligd was de kapel, waarin bloed was vergoten, verloren was de toovermacht van de liefde bron, waaruit graaf Heyburg en zijn vrouw op den huwelijks dag eeuwige trouw hadden gedronken, en die haar kracht aoo slecht had bewezen. De vrouwen meden het eiland, de herdersjongens verzekerd....” „Vlug mannen, op, maar zacht,” comman deerde aanstonds de hoofdman zijn soldaten. *n Moment tater sloop de groep soldaten langs *t strand, ae bemachtigden *n boot, roeiden dan vqprzich tig naar de andere booten. Toen ae vlak bij de boot van den priester waren, riepen ze i;'1 kind op het eiland. Dat was alles wat de boeren en de lakeien wisten. Meer vernamen zij niet. De nieuwe heer van het eiland stuurde geen enkele boodschap naar het oude klooster en met de boenen aan den anderen oever liet h|j rich heelemaal niet in. Daar overigens het klooster een half uur stroomopwaarts en de boerenwoningen een half uur stroomafwaarts lagen, alles verborgen achter heuvels en bosschen, lag het eiland geheel vereenzaamd en dagen, ja weken verliepen zonder dat een vreemde blik bet beroerde. Ondanks dat breidde op het eiland self de bevolking zich uit. Sombere, norsche kerels trokken er heen, handwerkslieden, boeren en ander volk, maar huns gelijken op bet oever land keurden zij geen blik en geen groet waardig. Een flink aantal hulzen en hofsteden werd op het eiland gebouwd alles van hout en door vreemde timmerlieden. Zij kwamen en verdwenen weer zonder eenlg contact te hebben gehad met de oeverbevolklng. Ja. zelfs geen stukje vee werd bij de boeren gekocht. Wel zagen de strandbewoners vaak vrachtschuiten de rivier afkomen, vaartuigen beladen met allerlei huisraad en landbouwwerktuigen en ook met koeten, paarden, geiten en hoenders. De schepen kwamen uit verre streken, legden even by het eiland aan en verdwenen weer, ata zU hun tadlng hadden ontscheept. Dit geheimzinnig gedoe hield de oeverbe woners vele jaren lang bezig. Oude sprookjes werden weer levend, nieuwe sagen ontstonden en alle geruchten werden ge’oofd, die om de haardvuren gonsden oC zweefden rond de toon- Een Jaar geleden ontvingen we uit Parijs het bericht, dat de directeur der Polytechnische school Carvallo, had aangetoond, dat de rela tiviteitstheorie van Prof. Albert Einstein als onjuist moest worden beschouwd, daar het be ginsel der onveranderlijke lichtsnelheid, waarop zij gebouwd is, niet bestaanbaar te. Sindsdien zijn nog meer geleerden gaan twijfelen en til hen heeft zich thans ook gevoegd de Canadée- sche hoogleeraar Dr. W. B. Cartmel, van de universitelt van Montreal. In een gecombineerde studeerde met een ongekenden ijver,-oBe VërgadeHng van de American Physical Society Daarna dronk en lachte de oude von Heyburg drie dagen en drie nachten lang, en hij was vol wilde vreugde; dan kwamen de dienaren van het gerecht en brachten hem naar de ge vangenis. Maar spoedig werd hjj weer vrijge laten. Doch hij lachte niet, toen hij de zonnige straat betrad. HU biechtte zijn zonden Aan een monnik, maar zijn oog werd niet meer blij. Hij zwierf door de wereld en daar, waar «D het schoonste en het vreedzaamst was, weende hij of droomde. Hij schrok voor ieder Christusbeeld, dat aan den weg stond; Iedere Jonge vrouw, die hij zag, was voor hem een smartelijke aanblik en elke kinderlach wekte een brandend heimwee in hem. Van al deze gevoelens was het verlangen naar het kind het sterkste. Alle innerlijke strijd daartegen was nutteloos; diep In de verte wenkten twee kleine onschuldige handen, zU wenkten dag en nacht •chter luidruchtige vroolijkheld en diene een- saamheld, en op een dag was de cude Heyburg thuis. HU riep den knaap tot zich en zag hem lang en onderzoekend aan: maar het was alsof hU In het gelaat van de sphinx keek: hU sag Hechts de trekken van zUn vrouw. Een paar met de Optical Society of Amerika, welke bij eenkomst te New-York is gehouden, heeft Cartmel de meenlng uitgesproken, dat de reta- tlviteitsleer van den beroemden wiskundige onhoudbaar zou zUn. Aanleiding tot deze medeeling gaven waarne mingen, die Prof. Dayton C. Miller van de Case school van toegepaste wetenschap te Cleveland heeft gedaan, met veel moeite en tUd. Op grond van de Michetoon-Morley proef van 1887 was men indertijd tot de slotsom gekomen, dat er geen verschil In lichtsnelheid is tusschen twee lichtstralen, waarvan de een rich met de aarde mee en de andere In tegenovergestelde richting beweegt. Miller nu heeft inderdaad zulk een verschil gevonden en daarmede is een der hoofdpülers van Einstein’s theorie omver gehaald. HU kwam in verband hiermee tot de slotsom, dat de aether, die Einstein wegcijferde, inderdaad bestaat. Intusschen werd aan het slot der bedoelde vergadering verklaard, dat Prof. Cartinel's mededeeling door proeven dient te worden bevestigd. Daar wachten we dus maar op. ATT E* A OZ^AT'NT'^1 °p Wa<1 ingevolge de venekerlngsvoorwaarden tegen p Ml levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door p *7^0 b*J een ongeval met p OKrt I al iTi ADkJI v 1 w 1-s fcJ ongevallen verzekerd voor een der volgende ultkeeringen verlies van beide armen, belde beenen of belde oogen doodelljken afloop fcieJVa" AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL Voor bUzonder verdlenstelUke godloosen heeft de centrale raad der godlooeen een ooderachei- dingsteeken ingesteld. nJ. een vUfpuntige ster met een inschrift: „Godsdienst is opium voor het volk”. De centrale raad der godlooeen heeft In 1935 in totaal meer dan 11 mlllloeii antl-religleuse boeken en vlugschriften over de wereld ver spreid en wel In de pAnsche, Engelsche, Duit scbe, Nedertandsche, Tsjechische, Grieks-De, Servische, Bulgaarsche, Poolache, Llttausche, Finsche. Zweedsche, Italtaansche, Spaansche, Japonsche, Chineesche en Arabische talen. Dese literatuur werd door de verschillende cellen der godlooeen naar het buitenland vervoerd De verstrekking van dit propoganda-materiaal geschiedde grootendeels kosteloos. Naar er- luidt zal dit jaar nog een aanzlenhjk grootere hoeveelheid propaganda-geschrtften en boeken in de verschillende talen worden gedrukt en m het buitenland '‘verspreid. De Russische regeering heeft benaald, dat naar Rusland gezonden levensmiddelenpakket ten, welke godsdienstige litteratuur bevatten, voortaan verbeurd verklaard worden. In de Russische Oekraïne zUn door de Sov jets alle collecten In de kerken verboden; wel mogen de kerken toegangsbewijzen voor de kerkdiensten verkoopen. De gesleten lippen vertellen het zonderlinge veriiaal van een. alles trotseerende vaderliefde. In het begin van de 19e eeuw heeft te Boeda pest groot opzien gebaard een kleine scholier, Lajos Arangl, die reeds op 11-jarigen leeftijd vloeiend LatUn, Grieksch, Duitsch, Fransch en Engelsch sprak. HU wilde pastoor worden, maar de ontzettende cholera-epidemle van net jaar 1833 gaf hem den immils, o«n arts te worden. HU cnderdeelen der medische wetenschan. Had hij schilder willen worden, hU zou geslaagd zUn. ZUn overgebleven doeken en teekenlngen ge tuigen van een groot schilderstalent. HU was een begaafd beeldhouwer, in de chirurgische af- öeellng van de Boedanester klinieken heeft hU alleszins afwUkende gevallen geteekend en in gips gegoten. Als medisch student vertoefde hU in Padua en in Weenen en werd in 1861 pro fessor in de histologie en pathologische anato mie aan de universitelt te Boedapest. In dit jaar stierf zUn eenlg zoontje aan diph- theritis. Professor Arangl kreeg toestemming van den gemeenteraad om het ontzielde lichaam voor zich te bewaren. HU werd dus ontslagen van den plicht, het ter aarde te bestellen. Weken achtereen werkte de geleerde nu om zün geliefd kind voor ontbinding te vrijwaren. HU mummificeerde zUn zoon, en plaatste de mummie in een glazen kast tegenover zUn schrUfbureau. Na zUn dood geraakte de mummie op den zolder, waar zU nu gevonden werd. In het museum van de universitelt staat nu Het Nedertandsche Comité vgn International Student-Service heeft ook dit jaar. in samen werking met de bekende Amsterdamsche Stu denten Vereenlglng „Studiosi Invare Delecta- mur" een werkkamp te Dlever in Drente ge organiseerd. In dit werkkamp, zal. onder lei ding van het Staatsboschbeheer, de weg. waqr- mede reeds door het vorige werkkamp begon nen was, voltooid worden. De te verrichten ar beid is niet zwaar, maar vereischt een goede gezondheid en veel werklust. Dat bet werk kamp niet alleen uit werken bestaat. lifwUsmi wel de vele gezellige gemeenschappelUke toch ten, welke vooral In de middag- en avonduren gehouden worden. ZU dragen er toe bU dat er een gezellige geest in het kamp heeracht. WU moeten er de aandacht op vestigen, dat alleen studenten toegang tot bet werkkamp hebben. Vorige jaren moesten we talloos velen, die zoo gaarne mee hadden gedaan, teleurstel len. Voor de voeding wordt door een bejiaald aan tal vrouweUjke studenten gezorgd. Ook de sani taire afdeeling is in goede banden van een dok ter uit Diever, die geassisteerd wordt door meer dere jaars medische studenten. Het werkkamp is verdeeld in twee happen van leder drie weken; van 13 Juli tot 1 Augustus en van 2 Augustus tot 22 Augustus. Het kamp geld bedraagt f 15.— Aanmelding kan geschieden bU den kamp- secretaris, den heer C. G. L. J. Klister, Karei du Jardlnstraat 57, Amsterdam (ZJ, die tevens gaarne alle gcwenschte Inlichtingen verstrekt. Men wordt dringend verzocht zich, om teleur stelling te voorkomen, tUdig aan te melden. Ook de plaatselUke vertegenwoordigers ver strekken de gevraagde inlichtingen, nD de hee ren: J. O. Kist, Boisotkade 9, Lelden; D. O. XIl Habraken, Hlppolytusbuurt 28, Delft; J. J. En gelberts, Keulsche Kade 185, Utrecht; J. Sluys. Vierambachtatraat 93. Rotterdam. ft» ItS

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 17