6.000.000 brieven vlogen
over
den Oceaan
BELGIE-NEDERLAND
WIJ -LUISTEREN NAAR
PRIJS F 10.00
I
NAAR DEN VOETBALWEDSTRIJD
TE BRUSSEL - 2-3MEI
Per Trein en
Per Luxe Autocar
voetbal
I
1
BERUCHT RAMP0KKER
GEARRESTEERD
DUITSCHLAND-CHIU IN
VIEB.DAGEN
STADIONKAARTEN BIJ ONS TIJDIG TE BESTELLEN
HET CENTRAAL REIS-ADRES DER
VEREENIGDE KATHOLIEKE PERS
„T KASTEEL VAN AEMSTEL” N.Z. VOORBURGWAL 65-73, AMSTERDAM, TEL. 46878
DINSDAG 7 APRIL 1936
Laat de kleinen.
Over den Ande»
Luft Hansa jubileert
REIS A
REIS B
Handel met Spanje
NED. TUINBOUWRAAD
De heer G. M. Berendsen 70 jaar
DE N. S. B. IN MALANG
DR. COLIJN MET VERLOF
lichte muziek
Woensdag 8 April'
Vele ernstig gewonden
GOLFLENGTEN
n
5
E^N OUD-OPERAZANCER
GEHULDIGD
Spoorwegaanleg in
Mexico
Nederland dringt aan op betaling
achterstand
Vertrek Zaterdagmiddag
Terugkeer Zondagavond
BELGISCHE VOETBAL-
DICTATOR
KAMPONGBEWONERS
SLAAGS GERAAKT
r
Het betreft een traject van 900
kilometer door tropisch
oerwoud
In 1937 groote tentoonstelling
te Den Haag
Gouverneur Hoffman
beschuldigd
Het stoffelyk overschot
van Hauptmann
Zelfs een onderzoek in verband
met zyn pogingen Haupt
mann te redden
n
Hy wordt van êen twintigtal
moorden verdacht en wtst
acht jaar uit de handen
der politie te blijven
Gewone vliegers op gewone toe
stellen maakten ISO oceaan-
vluchten in twee jaar
PER TREIN:
PRIJS vanaf Amsterdam f 12.50
vanaf Den Haag f 11.00
vanaf Rotterdam f 10.50
PER AUTO:
Verdyck kiest het elftal
AARDSCHOK IN IND1B
1
van
i
9
(Van onsen correspondent)
van
route bediende.
i
V
crédlet In guldens.
3.00
630
7 00
GODSDIENST
7.40
8.00
10.30
12.15
0.00
10.05
tenor)
8.45
(Lendes sympho-
7.55
10.35
3.35
Vadls".
(..Quo
7.00
Bym-,
6.20
1875 M.
tore'
GRAMOFOON
(Symph. in C-
VARIA
9.30
10.15
KAMERMUZIEK
>3t>
Dultsche
120
i
- -
;r
SPORT
Hilversum I (sportprsatje)
lorme snelheid werd mogelljk zoodra
genoeg ervaring en een voldoende
3.50
4.15
12.15
12.20
1 05
1.00
1.15
8 35
10.10
11.20
11.20
10 15
«00
6.05
6 35
6.36
7.50
8.10
8 15
Naar aanleiding van een persbericht uit Mexi
co, dat door het Internationaal Handelsconsor-
tlum in Den Haag een overeenkomst zou zijn
afgesloten voor den bouw van een gedeelte van
de South Eastern Railway, hebben wij ons ge
wend tot den adjunct-dlrecteur van dit Consor
tium, den heer J. Giddlng, die dit bericht in
hoofdzaak bevestigde.
De heer Giddlng voegde hieraan toe, dat sinds
zes maanden met Mexico is onderhandeld over
den bouw van bedoelden spoorweg, welke een
Verbinding zal vormen tusschen het Yucatan-
net In het zuiden van Mexico, met het noorde
lijk spoorwegnet, waartusschen thans geen com
municatie bestaat.
De minister-president dr. Coltfn Is tot na de
Paaschdggen met verlof vertrokken.
1130
11.50
tot
via
12.00
2.00
6.05
6.50
8.00
8 20
8.40
VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VERWIJZEN WIJ NAAR
DEN KATHOLIEKEN RADIOGIDS
d
V
B
F
C
r
i
B
5)
E
fl
g
11
v
Inrichten van. een
een jaar gewerk^
De
slechts
1.30
2.15
2.55
3 20
-4.20
4.35
5.35
0.20
9 40
9 50
10 15
10.20
10.20
10.20
10 20
10.80
10.50
11 05
11.35
12.40
830
8.45
9.06
5.20
6.05
6 20
6.55
7.15
7.20
7.30
1036
10.50
11.00
11.20
IM
aoo
803
0.20
9.20
1000
1030
1030
BERLIJN
BEKOMUN8TEE
BOEDAPEST
BRUSSEL I
BRUSSEL n
DBOTTWICa
HAMBURG
HILVERSUM I
(AVRO en VARA)
HILVERSUM n
(KRO en NCRV)
KALUNDBORG
LANGENBERG
LUXEMBURG
MILAAN
PARIJS I
PARUS n
BOMB
TOULOUSE
WBENEN
1
j
j
7.15
7.30
Gewone verkeersvliegers vlogen in ruim
twee jaren honderd-en-vijftig malen over
den Oceaan. De reis van Stuttgart naar
Buenos Aires welke aanvankelijk vijf da
gen duurde, wordt thans wekelijks vol
bracht in vijf-en-tachtlg uren, dat is min
der dan drie-en-een-halven dag.
De pioniers der na-oorlogscbe jaren zijn
tóch niet voor niets gevallen.
Men bericht ons uit Madrid:
Van welingelichte zijde verluidt, dat de Ne
derlandsche gezant bij de Spaansclie regeering
heeft aangedrongen op betaling van den achter
stand der devlezen-centrale met ons land.
De Nederlandsche gezant heeft bij deze ge
legenheid voorgesteld goud te exporteeren ter
verkrijging van de deviezen, reep, het zenden
van goud, dat als gararfWe kan dienen voor, eer.
Hells-kwartler)
ORCfELBESPELlNG
356.7 M.
530.6 M.
456.5 M.
483.8 M.
>813 M.
DEUTSCHL. SENDER 1571 M.
1606 M.
331.0 M.
3013 M.
BATAVIA, 6 April. (Aneta) Een viertal ma
rechaussees te Tjlbaxoesa arresteerde een zeer
berucht rampokker, die reeds gedurende acht
Jaar uit de handen van de politie wist te blijven?
HJj wordt er van verdacht een 20-tal moorden
op zijn geweten te hebben. Bij sijn arrestatie
loste dit, bij de bevolking ten zeerste gevrees
de, individu een vijftal schoten, welke echter
gedeeltelijk misten.
Een drietal andere leden van zijn bende, die
met twee revolvers gewapend zijn, wordt thans
ook door de politie het vuur na aan de schenen
gelegd.
Hilversum I
door P- J. Kers Jr>:
Hilversum X (uitzant
dat de vi
worden dc
ihlleensche hoofdstad Santiago ligt
dertien-honderd kilometer van
Buenos Aires verwijderd. Dat neemt echter
niet weg dat de Ju 52 die men, zoodra zij
op de La Plata neergestreken Is, haar drij
vers ontneemt, om er weer een paar lan-
dingswielen onder te zetten,, een reis voor
den boeg heeft welke gevaarlijker en moel-
Hjker is dan de tocht over drie werelddee-
len en een oceaan. Tusschen Buenos Aires
toch en Santiago verheft zich de hoogste
bergketen ter wereld, de Cordillera de 'los
Andes.
1361 M.
4553 M.
1304 M.
368.6 M.
1648 M.
3183 M.
4303 M.
388.8 M.
5083 M.
Boedapest
hoorspel)
PERSBERICHTEN
730 Brussel I („Die Meistersinger”
opera v. R. Wagner)
Rome („La bottega fantastl-
ca", operette v. Jorio en An
tonelli)
Toulouse (operetta-aria’s)
TOONEEL
X (Residentie
orkest oJ.v. Leo Ruygrok m.
m. v. sopraan)
Hilversum II(Arab. Orksst-
Zaterdag: 's Middags te 14.23' uur vertrek
van Amsterdam; te 15.18 van Den Haag en
te 15.46 van Rotterdam; "s avonds diner te
Brussel; rondwandeling: logies.
Zondag: Bijwoning der H. MIs; ontbijt: be
zichtiging der vele, verrassende* beziens
waardigheden te Brussel per luxe-suto-
oar; lunch; per auto naar het Eeuw-Stadlon
en terug; diner; terug naar Holland vanaf
Noord-Statlon te 18.53 uur; aankomst te
'Rotterdam 21 uur. te Den Haag 21.27 uur
en te Amsterdam 22 20 uur.
N.B. Be groote autotoer door Brussel is In
den prils Inbegrepen.
dering der menschheid voor hun prestaties aan
‘hun voeten neerlegden. Zij hadden niets, niets
dan de dienstregeling hunner maatschappij die
van geen tegenwind, geen storm, onweer, geen
nevel afweet, en die alleen maar zegt hoe laat
ze vertrekken en hoe laat ze aankomen moe
ten. Onbekende helden. In het buitenland weet
men heel zelden dat de lijn welke z(j bevlie
gen, bestaat. In Dultschland zelf kent niemand
ook maar hun namen....
Hilversum XI (NCRV. Schrift
lezing en meditatie)
Hilversum n (NCRV, Mor
gendienst)
Hilversum II (Leger des
Het betreft hier een traject van 800 A 900 K.M
door tropisch oerwoud en de economische waar
de van den geprojecteerden spoorweg is mede
daarin gelegen, dat hij een belangrijk cultuur
gebied met productie vooral van ananas, bana
nen. en cacao, welk gebied thans nog slechts
over primitieve middelen van vervoer beschikt,
een verbinding brengt met de kust erf het daar
door grootere mogelijkheid voor een aanzien
lijken export biedt.
Passagiers worden er op de lijn Stuttgart-
Santiago Diet meegenomen. Deze langste dienst
van de „Luft Hansa” is een postdienst. Tijdens
honderd-en-vijftig reizen over een afstand van
vijftien-dulzend kilometer, maakten zes millioen
brieven den tocht over drie werelddeelen. acht
landen, een Oceaan en de hoogste bergketen
i'
PADANG, 6 April (Aneta). Tijdens volksfees
ten, welke gehouden werden te Hasanhosen. in
het Parlamonsche, ontstond een ernstige vecht
partij tusschen inwoners van den kampong F»*
rlman en die van Soengeitotan. Velen der
vechtenden werden ernstig gewond.
12.20 Langenberg
Kamerorkest;
1230 Hilversum I
In iets meer dan twee Jaren vlogen gewone
verkeersvliegers op sewone verkeerstoestellen
op de lijn Stuttgart—Buenos Aires plet zoo
heel veel minder eten anderhalf millioen kilo
meter boven de zee. In dlrecten transatlantl-
schen dienst, tusschen Bathurst en Porto Natal,
legden zij vier-hoprferd-dulzend kilometer af.
Doch ook op de route SevillaLas Palmas
Bathurst en verder op de route Porto Natal
Rio de Janeiro—Montevideo vliegen zij voort
durend over water en dikwijls honderden kilo
meters uit de kust. Van .de honderd-en-vijftig
vluchten welke zij nu achter den rug nebben,
werd er geen een speciaal voorbereid. Zij
wachtten nooit op mooi weer ot gunstige at
mosferische omstandigheden. Zij hadden niet
den moreelen steun van duizenden kranten die
in alle Idiomen der wereld hun prestaties be
wegen, hun foto’s publiceerden en de üewoo-
Voor een enthousiast publiek is de oud-
operazanger en koordirigent, de heer G. M. Be
rendsen. Zaterdagavond in de groote concert
zaal van hotel „De Roskam” te Weesp. op bij
zonder hartelijke wijze gehuldigd, ter gelegen
heid van zijn 70sten verjaardag en ter herden
king van zijn eerste optreden als solo-zanger
voor een halve eeuw geleden. Deze huldiging
viel samen met de feestelijke herdenking van
het 10-jarig bestaan van het Dubbel-Mannen-
kwartet „Excelsior” dat van de oprichting af
onder leiding van den jubilaris heeft gestaan.
Onder de talrijke woordvoerders, die den heer
Berendsen kwamen huldigen, bevond zich ook
5.50 Parijs I (kamerorkest)
6.04a' Luxemburg (kwintet)
6.20 Berlijn (klein orkest)
630 Brussel II (kwartet)
6.35 -Beronrtlnater (kwartet)
830 Luxemburg (kwintet)
0.06 Luxemburg (kwintet)
0.50 Deutschlandsender (fluit, harp
en violen)
SOLISTEN-CONCERTEN
11.15 Hilversum II (pianorecital)
1.05 Brussel (Zanglust)
S.46 - --
4.00
4.35
5.20
De Mexlcaansche regeering zond een uit-noo-
diging aan het Internationaal Handelsconsor-
tetam in Den Haag, dat terstond eenige Inge-
'kleurs uitzond om den toestand ter plaatse op
tX nemen. Vervolgens vertrok de directeur van
hek Consortium, dr. V. Kresin, naar Mexico, om
ms^de regeering aldaar te onderhandelen. Het
resul^g van deze besprekingen is, dat de vo
rige week de contracten zijn geteekend voor den
bouw van ongeveer een vierde deel van den
spoorweg, terwijl optie werd verkregen voor an
dere gedeelten. Nadere Inlichtingen over dezé,
voor onze Industrie belangrijke order met name
\pver het bedrag, dat voor dezen spoorwegbouw
zal "worden besteed en of ook de bijkomende
werken, als het bouwen van de stations en elec-
trische krachtlnstallaties, door het Consortium
zullen moeten worden ültgevoerd, kon de heer
Giddlng thans nog niet verstrekken, aangezien
de ontvangen têlegrammen niet in verdere de-
tails treden.
Dr. Kresin bevindt zich reeds Weder op de
terugreis en wordt tegen half April in Den Haag
terug verwacht.
Nog vernamen wij, dat in verband met voor
bereidende werkzaamheden o.a. het zenden van
de noodige machines, van hier naar Mexico, de
uitvoeringswerken op zijn vroegst in October
83. zullen kunnen worden aangevangen.
Men gelooft, dat door dit onaenoek aan ver
schillende politieke carrières een einde kan ko
men. Reeds gaan van verschillende kanten
stemmen op, om gouverneur Hoffman in staat
van beschuldiging te stellen.
(Weet
n (vocaal en in
strumentaal ensemble)
1.45 Luxemburg (kwintet)
5.06 Droltwich (kwintet)
5.30 Hilversum I (Orvltropla O.I.V.'
J. v. d. Horst)
MALANG. 6 April (Aneta). Door het dicta
toriaal optreden van den Kringleider is een
scheuring in de N. 8. B.-afdeellng te Malang
ontstaan. Eer aantal vooraanstaande leden
heeft zich telegrafisch gewend tot den leider
In Indië, den heer Scheurer. met verzoek te
willen ingrijpen. Circa 40 leden zijn itgetre-
(Onze keuken
voor
arbeiders In contlnubeir.)
Hilversum II (polltlebsr.)
Hlltwrsum I (voor dw vrou
wen)
Zaterdag: *s Middags vertrek vim Amster
dam te 14.30 uur. van Haarlem te 14 uur,
van Utrecht 15.30 uur: rit over Oorlnchem.
Breda en Antwerpen, alwaar diner, naar
Brussel; rondwandeling: logies.
Zondag: ‘Bijwoning der H. Mis: ontbijt:
groote autotoer door de stad; lunch: per
auto naar bet Stadion heen en terug; diner
In Antwerpen: verder terugreis evenals
heenreis; terug te Utrecht 23 uur, te
Amsterdam 24 uur.
Een kleine motorboot komt aangrommen en
haalt de post af' die wordt overgebracht naar
het drijvende steunpunt „Schwabetiland” dat
op zijn cafapult reeds de Dornler-Wal gereed
beeft liggen die de groote reis over den Oceaan
,wh Afrika naar Amerika moet maken. Mid
den in den nacht haalt de „Schwabcnland”
zijn ankers in en zet op de Oambla-rlvler koers
tegen den wind. Zoodra men op gang is en in
de goede richting ligt, wordt het startsein ge
geven en de Dornier-Wal verdwijnt in de don
kerte van den tropennacht. Nog vóór men
den equator bereikt, wordt het reeds dag. Een
draadloos telegram stelt er het voor de Bra-
Zlllaansche kust liggende drijvende steunpunt
„Westfalen” van in kennis dat de overzeesche
reis van ruim drie-dulzend kilometer begon
nen is.
NEW YORK, 5 April (Reuter). Ruim
M uift ha de terechtstelling van Bruno
Hauptmann werd bekend, dat men In par-
lementaire kringen voornemens is, een on
derzoek in tè stellen naar de geheele Llnd-
bergh-affalre en voornamelijk naar de hou
ding van den gouverneur van New-Jersey,
Harold G. Hoffman, in verband met diens
herhaalde pogingen, het teven van Bruno
Hauptmann te rekken.
BRUSSEL, 6 April (An.) Het uitvoerend oanttó
van den Kon. Belgischen Voetbalbond heeft
Maandagavond besloten om met Ingang van het
ai. seizoen het Belgisch elftal slechte door éta
persoon te doen samenstellen. Voor deze functie
werd benoemd de heer Alfred Verdijck, algemeen
secretaris van den K. B. V. B.
Pianomuziek van Schumann is
Woensdagmiddag van 6.50
725 uur te beluisteren
Droltwich
12 20
12.35
1.05 Luxemburg’ (omroeporkest)
1.20 ---
1.50
mevr. E. G. W. Bethe van Eyken te Baarn, als
afgevaardigde van het hoofdbestuur en de afd.
Utrecht-’t Gooi van den Bond van Koor
dirigenten.
In ztjn dankwoord bleek de heer Berendsen
ontroerd te zijn door deze grootsche huldiging,
welke bovenal uitblonk door hartelijkheid. „Ik
hoop en bid Innig dat de Jaren die mij nog ge
schonken worden, mij de gelegenheid zullen
laten, ook verder nog de kunst te dienen.”
8.00
8 15
820
8.20
9.35
11 00
1130
12.00-
12.20 Brussel II
12.25 Pari)» n
1.00 Hllvarsum I (Rich. Crooks)
De Maasbode meldt, dat volgens een persbe
richt uit Mexico door het Internationaal Han-
delsconsortlum in DeiP Haag qgn overeenkomst
aou zijn afgesloten voor den bouw van een ge
deelte van de Southeastern Railway, die 800
K.M. lang zal worden. Genoemd consortium
bestaat uit een groep groote Nederlandsche
maatschappijen, die voor uitvoering van open
bare werken in aanmerking komen. Met den
bouw* van den spoorweg zou over twee maanden
begonnen worden, terwijl er langer dan twee
jaar aan gewerkt zou worden. De bouwkosten
zouden meer dan 50 millioen peso’s bedragen
<De huidige waarde van een Mex. peso is ruim
40 cent)..
De Nederlandsche industrie heeft hier blijk
baar een flinke bultenlandsche order gekregen.
430 Par(ja I
5.00 Hilversum II
Hamburg
Hilversum II
Deutschlandsender
Par()s II
Hilversum II
Brussel II
Deutschlandsender
Hilversum II
Parijs II
Hilversum I
Luxemburg
moll Mozart)
Weenen
Droltwich (dansmuziek)
Deze eni
men over
technische organisatie beschikte om op de moei
lijke Europa-*Afrika—Oceaan—Amerika Urn
dag en nacht door te kunnen vliegen. Aanhet Ltex, wereld mei
verzameleji van practtsehe gegeveitt w
avonddienst werd meer dan
Set WM den 30 Maart 1935
dienst voor het eerstkon
ivoerd.
Het was den 3 Februari 1934 dat het eerste
Hansa-toestel in regeimatigen dienst van
Dultschland naar Zuid-Amerlka vertrok. Aan
vankelijk vloog men om de veertien dagen, met
dien verstande dat de ,Alr France” de eene
week een machine naar Buenos Aires en later
naar Santiago zond, terwijl di
de volgende week de zelfde
Reeds eenige maanden later echter openden
zoowel Frankrijk als Dultschland een weke-
lljkschen dienst die Europa direct met Brazilië
Uruguay, Argentinië en Chili verbindt. De
Duitschers hebben het record, daar zij den
tocht van Afrika naar Amerika door de lucht
afleggen, terwijl Frankrijk tusschen beide con
tinenten een bootdienst onderhoudt.
AMBOINA, e^April. (Aneta) Hedenmorgen
om 8 uur 30 plaatselijken tijd werd een duide
lijk merkbare aardschok geconstateerd.
Prijzen ƒ4.85 en f 336 (beide overdekt); f SM (onoverdekt); fl.(staanplaats), alle
verhoogd met ƒ030 voor administratie.
W ZU, die niet in het bezit zijn van paspoort of bewijs van Nederlanderschap kunnen
zich voorzien van een z«. voetbalpasje tegen betaling van ƒ030.
Zich aan te melden, liefst zoo spoedig mogelljk, daar entrëe-kaarten uitverkocht dreigen
te rakenin ieder geval vóór 23 April as. Men geve zich op aan een onzer bureaux of aan
Eiken Donderdagmorgen begint in Stuttgart
de lange reis naar het uiterste Zuiden van het
Amerikaansche vasteland. De snelste verkeers
toestellen waarover Dultschland beschikt, de
Heinkel He 70 en sinds eenigen tijd ook de
tweemotorige Heinkel He 111, die kruissnel
heden maken van drie-h<)nderd kilometer, vlie
gen de route StuttgartSevilla. Daar staat een
Junkers Ju 52 gereed om dadelijk te starten
▼oor 'het eerste transatlantische gedeelte van
den tocht SevhlaLas Palmas, - van Zuld-
Spanje naar de Canarische Eilanden. Op Las
Palmas blijft men niet lang. In den vooravond
maakt de Ju 52 haar tweeden sprong over den
Oceaan om In den nacht te Bathurst op
Afrika's Westkust te landen.
Het stoffelijk overschot van Hauptmann i»
in een eenvoudige eiken kist geplaatst en naar
bet crematorium gebracht. Tot nu toe zijn geen
bloemen gebracht. Een nieuwsgierige menigte
verzamelde zich buiten het crematorium.
Even voor zijn terechtstelling woog Haupt
mann nog slechts44 kilo, terwijl hij bij zijn
arrestatie 86 kilo woog.
De bladen publlceeren treffende foto’» van
de vrouw van Hauptmann met haar zoontje.
Gouverneur Hoffman verklaarde, dat de
kwestie van Hauptmann nog niet is opgeloet
Hij betreurt zijn pogingen voor Hauptmann
niet.
Sinds de „Luft Hansa” haar Zuid-Ame-
rlkaanache lijn van Buenos Aires naar
Santiago doortrok, brengen gezagvoerder"
Rohlandt en marconist Friedl elke week
hun kist van Argentinië naar Chili en vy»
Chili naar Argentinië. Zij hadden nog geen
ongelukken en vlogen met bijna honderd
procent regelmatigheid. Wie kent hun
namen?
Tn een rede te Newark verklaarde het voor
malige Congreslid Franklin W. Fort, dat hij er
bezwaar tegen maakte, dat gouverneur Harold
G. Hoffman zou worden afgevaardigd naar de
nationale repubiikeinsche conventie, aangezien
men er dan niet zeker van kon zijn, dat in d»
toekomst „fatsoen en orde in het openbaar be
stuur niet verdrongen zouden worden door
reclame en politiek.”
Van Buenos Aires gaat de Ju 52 eerst naar
Mendoza. Zoodra men daar gestart is. begint
er oogenbllkkelijk een enorme klimpartij, want
niet ver ten Westen van Mendoza stijgt het
zeven-duizend meters hooge massief der Andes
bjjna loodrecht uit de vlakte van Patagonië
op. De route ligt tusschen den 7263 hoogen top
van den Aconcagua en den 6800 meter hoogen
Tupungato. De verlatenheid van het gebergte
en vooral de verschrikkelijke atmosferische
condities welke daar regel zijn, overtreffen de
stoutste verbeelding van den koensten Europee-
schen Alpenvlieger. Dolle wolkenforirfatles ma
ken het uitzicht ónmogelijk. Ongetemde berg
winden gooien de machtige machine door de
ruimte als een stuk speelgoed. En wat het Ie
le „Luft_ Hansa ven van de mannen in de cabine bijna onmo-
1 gelijk maakt, is de vreeselijke koude waartegen
geen verwarmlngslnstallatle opgewassen is. Het
temperatuurverschil tusschen de vlakte en de
regionen boven de Andes bedraagt in het warme
jaargetijde bijna zeventig graden Celslusl
Kalundborg (pianorecital)
Hilversum II (ssngrecltal)
Rome (viool)
Deutschlandaender (bariton
m. pianobegeleiding)
Brussel I (rengsolUte)
Droltwich (pianomuziek)
Toulouae (zangroordracht)
Parijs I (zang en viool)
Weenen (planosoll: tiende en
vijftiende rhapeodle v. Llazt.
voorafgegaan door toespraak
gezant Hongarije)
9.15 Kalundborg (zang m. plano-
beleldlng)
9.20 Droltwich (zangvoordraebt en
tenor)
12.40 Toulouse (jachthoomrecltal)
OPERA EN OPERETTE
Vijftien tot achttien uren duurt deze
wekeliJksche oceaantocht. Dan knarsen de
drijvers en de kiel der Domler-Wal over
het zand van de kust voor Porto Natel.
Een Ju 52-watervllegtulg ligt daar reeds
gereed om post over te nemen en te
starten voor de reis langs de stranden van
Brazilië. Uruguay en Argentinië. Over een
afstand van bijna vUf-dulzend kilometer
vliegt men hier bij daglicht en in de nach
telijke duisternis boven water. De Brasl-
liaansche hoofdstad, Rio de Janeiro, ligt
ongeveer op de helft van deze route. Een
jjorte tusschenlanding In de Uruguaysche
hoofdstad Montevideo is het laatste sta
tion voor de Argentijnsche hoofdstad
Buëhos Aires. In vüf-en-twintSg uren heeft
men veertien-duizend kilometer af gevlo
gen.
Hilversum I
Hilversum II
Brussel I
Brussel II
Hamburg
Hilversum n (zangplaten)
Droltwich
Hilversum I (draalorgelmuz.)
Z Tï
Parfls II
Droltwieh
1.35 Langenberg
2.00 Hilversum II -
3.00 Hilversum II
4 06 Berlijn'
woording over 1935 en de ingediende begrooting
voor 1936 werd de contributie voor 1936 vast
gesteld op hetzelfde bedrag als voor 1935.
In verband .met de wenschelljkheld, van en
kele zijden geuit, om de statuten van den raad
meer in overeenstemming te brengen met de
in de laatste jaren gevolgde praktijk, werd een
commissie ingesteld om dit werk voor te be
reiden bestaande uit de heeren H. Gorter
(voorzitter), J. C. M. Mensing, mr. E. Niemöller
en Jhr. dr. J. C. Mollerus.
Goedkeuring werd verleend aad een reeds
verzonden schrijven aan het college van regee-
rlngscommissarissen betreffende het afschei
den van de tulnbouwaangelegenheden uit het
verband der provinciale Landbouwcrlsisorganl-
saties.
Mededeellng werd gedaan van een verzonden
voordracht aan den minister van Landbouw
en Visscharij voor de benoeming van een Ud
van het bestuur der Landbouwcrisisorganisa
tie voor Zuid-Holland, waarop zijn geplaatst de
heeren M. van Rijn Jzn. en P. Varenkamp bel
den te 's-Gravezande.
Aan den minister van Sociale Zaken werd
medegedeeld, dat als lid en plaatsvervangend
lid voor den Hoogen Raad van Arbeid aanbe
volen worden de heeren F. V. Valstar en J. C.
M. Mensing.
Dezer dagen vergaderde de Nederlandsche
Tuinbouwraad te Den Haag, onder leiding van
den heer A. Verduyn Jr.
Ir. v. d. Plassche was aanwezig als vertegen
woordiger van den minister van Landbouw en
Visscheri).
De heer D. Admiraal deed uitvoerige mede-
deelingen over een van 14 April tot 25 Mei 1937
in het Zuiderpark^ te Den Haag te houden
groote tuinbouwtentoonstelling. Van verschil
lende zijden werd reeds medewerking toege
zegd. De meer gedetailleerde plannen zullen
over eenige maanden gereed zijn.
Na goedkeuring van de rekening en verant- I den, onder wie verschillende functionarissen.
Het nieuw bezielde palmpaaschge-
bruik op vele plaatsen en straks de
Paascfrverblijding voor de kleinen
herinneren ons in deze week van
Christus’ lijden en opstanding aan
Zijn woorden„laat de kleinen tot Mij
komen” en ,jzoo ge niet wordt als deze
kleinen zult ge het Hemelrijk niet
binnen gaan.” Wij grooten moeten de
onschuld herkrijgen van het kind, en
het kind moeten we dicht bij Jezus
brengen. Het was niet Jezus" wil dat
de apostelen de kleine woelwaters te
rugwezen. Neen, laat ze tot Mij komen
zegt Hij. En daarom aan de kinderen
een goede plaats bij alle kerkelijke
plechtigheden deze week. Op de jonge
verbeeiatng moet de machtige taal der
beeldende en verklarende kerkelijke
liturgie een onvergankelijken indruk
achter laten! Nooit spreekt de kerk
in hare symbolische handelingen zoo
diep tot de fantasie als deze week.
De jeugd is het geslacht van mor
gen. Dat moet dicht bij Jezus zijn!
1135 Droltwich (Quentin MacLean)
2.50 Droltwich (Harold Darke)
5.15 Hllveryum II (Ronald Parker)
10.30 Luxemburg (Leblanc u. d
Luxemb. Kathedraal
ORKEST-CONCER TEN
(omroeporkest)
(orkest nr. m. V.
(orkest m.m.v.
(Keu lach
phonle or keet)
Beromünster (Schubert-con
cert door omroeporkest)
Hamburg (Neder-Saks. Sympb.
orkest m.m.v. cello)
7.02 Kalundborg
7 50 Milaan (II atite- del reden-
tore", oratorium v. Peroel)
8.05 Hamburg
8.15 Hilversum II (Arnh. Orkeet-
Spaander-
Luxemburg (gevar. concert)
Hamburg
Deutsch landsender
Kalundborg
Hilversum I (Eddy Wehs’
orkest)
Brussel I (Zigeunerorkest)
Luxemburg (geoar. concert)
Deutschl.sender (gevar. conc.)
ParUs II (dansmuziek)
Hilversum I (Eddy Web’s
orkest)
Brussel II (Zigeunerorkest)
Hilversum I (Notenkraker»)
Brussel I (Zigeunerorkest)
Deutschlandsender
Deutschlandsender
Rome (gevar. concert)
Droltwich (BBC Dansorkest
o.l.v. Henry Hall)
Boedapest (populair concert)
Hilversum I (Flierefluiter»)
Brussel I (dansmuziek)
Luxemburg (gevar. concert)
Droltwlcli
Toulouse (dansmuziek)
Hilversum I (dansmuziek d.
Vara-Orkest w.l.v. Hugo de
Groot)
Brussel II (omroeporkest)
Toulouse (gevar. progr.)
Boedapest (Lajos Klss’ Zigeu
nerorkest)
BrusMl II (omroeporkest)
Weenen (Weensche muziek)
Langenberg (gevar. progr.)
Toulouse
Hamburg
Kalupdborg (dansmuziek)
Droltwich (gevar. progr.)
Deutschlandsender (dansm.)
Brussel II (dansmuziek)
Rome (dansmuziek)
Parijs I (dansmuziek)
Droltwich (dansmuziek)
Toulouse.
Brussel -
Hilversum n
Hilversum I
Berlijn
Deutschlandsender
Hilversum I_
Hilversum
Brussel 11
Voor den tweeden keer binnen
enkele weken viert de „Deutsche
Luft Hansa" een jubileum. Een
maand geleden herdacht zij haar
tienjarig bestaan. Tharj^ v*eJt ZÜ
het feit dat haar vliegers op gèwone
toestekteh en in het kader der dienst
regeling met bijna honderd pro
cent regelmatigheid zonder onrgfeluk-
ken honderd-en-vijftig malen den
Atlantischen Oceaan overstaken
Oost naar West en van West
naar Oost.
230 Hilversum II (lezen v. Christ,
lectuur: ,J>e tjjd v. h. Avopd-
o«er")
Hilversum I (Voor de kinde
ren. m.m.v. Varstooneel)
Hilversum II (Éénjarige sasl-
planten in den,aiertuln, door
A. J. Herwte)
Hilversum II (polltleber.)
7.15 Hilversum I (Roodborstjes
kinderkoortje o.l.v. Lelda Hul-
scher)
Hilversum II (radio-reportage)
Hilversum II (literair halfuur;
d. J. Karsemejjer over; „mevr.
A. BosboomToussaint")
Hilversum I (mr. J. H. van
Peursem ovw: „G. Washing
ton")
8.00 Hilversum I (S.OB.-berichten)
8.30 BecomUnster (koor en plano)
9.00 Hilversum I (W. v. Capellen
draagt voor: „De eerste-.’)
Hilversum II („Hoe houd ik
mijn auto In conditie?” door
Ir. J. van Wemelen)
Hllvarsum I (carlllonbespellng)
St. Romboutstoren te Meche
len. door Jef Denijn en Staf
NSW)
11.20 Langenberg
11.20 Parijs I
11.30 Hamburg
nle-orkest)
Droltwich
Parijs I (orkest m. m. van
sangsollste)
Brussel I i
Droltwich
sopraan)
Droltwich
vlooi)
Langenberg
phonle ork<
„■romünster
eert door omroeporkest)
j£W^_. -Cl
orkest m.m.v. cello)
(II ai
U)1V
Hamburg
Hilversum II (Arnh.
Vereen, o.l.v. Jaap C
man m.m.v. tenor)
8.20 Kalundborg
8 36 Parijs H
8.50 Luxemburg
9.15 Hilversum.
sopraan)
TT t
Ver. oJ.v. Jaap Spaanderman)
9AO Kalundborg
9.50 Luxemburg (omroeporkest m.
m. v. bariton)
10.10 Boedapest (Opera-orkest)
1035 Hilversum I (Res.-Orkest m
m. v. pianosonate).
10.40 Droltwich (BBC-orkest)
1130 Luxemburg (omroeporkest)