6.000.000 brieven vlogen over den Oceaan BELGIE-NEDERLAND WIJ -LUISTEREN NAAR PRIJS F 10.00 I NAAR DEN VOETBALWEDSTRIJD TE BRUSSEL - 2-3MEI Per Trein en Per Luxe Autocar voetbal I 1 BERUCHT RAMP0KKER GEARRESTEERD DUITSCHLAND-CHIU IN VIEB.DAGEN STADIONKAARTEN BIJ ONS TIJDIG TE BESTELLEN HET CENTRAAL REIS-ADRES DER VEREENIGDE KATHOLIEKE PERS „T KASTEEL VAN AEMSTEL” N.Z. VOORBURGWAL 65-73, AMSTERDAM, TEL. 46878 DINSDAG 7 APRIL 1936 Laat de kleinen. Over den Ande» Luft Hansa jubileert REIS A REIS B Handel met Spanje NED. TUINBOUWRAAD De heer G. M. Berendsen 70 jaar DE N. S. B. IN MALANG DR. COLIJN MET VERLOF lichte muziek Woensdag 8 April' Vele ernstig gewonden GOLFLENGTEN n 5 E^N OUD-OPERAZANCER GEHULDIGD Spoorwegaanleg in Mexico Nederland dringt aan op betaling achterstand Vertrek Zaterdagmiddag Terugkeer Zondagavond BELGISCHE VOETBAL- DICTATOR KAMPONGBEWONERS SLAAGS GERAAKT r Het betreft een traject van 900 kilometer door tropisch oerwoud In 1937 groote tentoonstelling te Den Haag Gouverneur Hoffman beschuldigd Het stoffelyk overschot van Hauptmann Zelfs een onderzoek in verband met zyn pogingen Haupt mann te redden n Hy wordt van êen twintigtal moorden verdacht en wtst acht jaar uit de handen der politie te blijven Gewone vliegers op gewone toe stellen maakten ISO oceaan- vluchten in twee jaar PER TREIN: PRIJS vanaf Amsterdam f 12.50 vanaf Den Haag f 11.00 vanaf Rotterdam f 10.50 PER AUTO: Verdyck kiest het elftal AARDSCHOK IN IND1B 1 van i 9 (Van onsen correspondent) van route bediende. i V crédlet In guldens. 3.00 630 7 00 GODSDIENST 7.40 8.00 10.30 12.15 0.00 10.05 tenor) 8.45 (Lendes sympho- 7.55 10.35 3.35 Vadls". (..Quo 7.00 Bym-, 6.20 1875 M. tore' GRAMOFOON (Symph. in C- VARIA 9.30 10.15 KAMERMUZIEK >3t> Dultsche 120 i - - ;r SPORT Hilversum I (sportprsatje) lorme snelheid werd mogelljk zoodra genoeg ervaring en een voldoende 3.50 4.15 12.15 12.20 1 05 1.00 1.15 8 35 10.10 11.20 11.20 10 15 «00 6.05 6 35 6.36 7.50 8.10 8 15 Naar aanleiding van een persbericht uit Mexi co, dat door het Internationaal Handelsconsor- tlum in Den Haag een overeenkomst zou zijn afgesloten voor den bouw van een gedeelte van de South Eastern Railway, hebben wij ons ge wend tot den adjunct-dlrecteur van dit Consor tium, den heer J. Giddlng, die dit bericht in hoofdzaak bevestigde. De heer Giddlng voegde hieraan toe, dat sinds zes maanden met Mexico is onderhandeld over den bouw van bedoelden spoorweg, welke een Verbinding zal vormen tusschen het Yucatan- net In het zuiden van Mexico, met het noorde lijk spoorwegnet, waartusschen thans geen com municatie bestaat. De minister-president dr. Coltfn Is tot na de Paaschdggen met verlof vertrokken. 1130 11.50 tot via 12.00 2.00 6.05 6.50 8.00 8 20 8.40 VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VERWIJZEN WIJ NAAR DEN KATHOLIEKEN RADIOGIDS d V B F C r i B 5) E fl g 11 v Inrichten van. een een jaar gewerk^ De slechts 1.30 2.15 2.55 3 20 -4.20 4.35 5.35 0.20 9 40 9 50 10 15 10.20 10.20 10.20 10 20 10.80 10.50 11 05 11.35 12.40 830 8.45 9.06 5.20 6.05 6 20 6.55 7.15 7.20 7.30 1036 10.50 11.00 11.20 IM aoo 803 0.20 9.20 1000 1030 1030 BERLIJN BEKOMUN8TEE BOEDAPEST BRUSSEL I BRUSSEL n DBOTTWICa HAMBURG HILVERSUM I (AVRO en VARA) HILVERSUM n (KRO en NCRV) KALUNDBORG LANGENBERG LUXEMBURG MILAAN PARIJS I PARUS n BOMB TOULOUSE WBENEN 1 j j 7.15 7.30 Gewone verkeersvliegers vlogen in ruim twee jaren honderd-en-vijftig malen over den Oceaan. De reis van Stuttgart naar Buenos Aires welke aanvankelijk vijf da gen duurde, wordt thans wekelijks vol bracht in vijf-en-tachtlg uren, dat is min der dan drie-en-een-halven dag. De pioniers der na-oorlogscbe jaren zijn tóch niet voor niets gevallen. Men bericht ons uit Madrid: Van welingelichte zijde verluidt, dat de Ne derlandsche gezant bij de Spaansclie regeering heeft aangedrongen op betaling van den achter stand der devlezen-centrale met ons land. De Nederlandsche gezant heeft bij deze ge legenheid voorgesteld goud te exporteeren ter verkrijging van de deviezen, reep, het zenden van goud, dat als gararfWe kan dienen voor, eer. Hells-kwartler) ORCfELBESPELlNG 356.7 M. 530.6 M. 456.5 M. 483.8 M. >813 M. DEUTSCHL. SENDER 1571 M. 1606 M. 331.0 M. 3013 M. BATAVIA, 6 April. (Aneta) Een viertal ma rechaussees te Tjlbaxoesa arresteerde een zeer berucht rampokker, die reeds gedurende acht Jaar uit de handen van de politie wist te blijven? HJj wordt er van verdacht een 20-tal moorden op zijn geweten te hebben. Bij sijn arrestatie loste dit, bij de bevolking ten zeerste gevrees de, individu een vijftal schoten, welke echter gedeeltelijk misten. Een drietal andere leden van zijn bende, die met twee revolvers gewapend zijn, wordt thans ook door de politie het vuur na aan de schenen gelegd. Hilversum I door P- J. Kers Jr>: Hilversum X (uitzant dat de vi worden dc ihlleensche hoofdstad Santiago ligt dertien-honderd kilometer van Buenos Aires verwijderd. Dat neemt echter niet weg dat de Ju 52 die men, zoodra zij op de La Plata neergestreken Is, haar drij vers ontneemt, om er weer een paar lan- dingswielen onder te zetten,, een reis voor den boeg heeft welke gevaarlijker en moel- Hjker is dan de tocht over drie werelddee- len en een oceaan. Tusschen Buenos Aires toch en Santiago verheft zich de hoogste bergketen ter wereld, de Cordillera de 'los Andes. 1361 M. 4553 M. 1304 M. 368.6 M. 1648 M. 3183 M. 4303 M. 388.8 M. 5083 M. Boedapest hoorspel) PERSBERICHTEN 730 Brussel I („Die Meistersinger” opera v. R. Wagner) Rome („La bottega fantastl- ca", operette v. Jorio en An tonelli) Toulouse (operetta-aria’s) TOONEEL X (Residentie orkest oJ.v. Leo Ruygrok m. m. v. sopraan) Hilversum II(Arab. Orksst- Zaterdag: 's Middags te 14.23' uur vertrek van Amsterdam; te 15.18 van Den Haag en te 15.46 van Rotterdam; "s avonds diner te Brussel; rondwandeling: logies. Zondag: Bijwoning der H. MIs; ontbijt: be zichtiging der vele, verrassende* beziens waardigheden te Brussel per luxe-suto- oar; lunch; per auto naar het Eeuw-Stadlon en terug; diner; terug naar Holland vanaf Noord-Statlon te 18.53 uur; aankomst te 'Rotterdam 21 uur. te Den Haag 21.27 uur en te Amsterdam 22 20 uur. N.B. Be groote autotoer door Brussel is In den prils Inbegrepen. dering der menschheid voor hun prestaties aan ‘hun voeten neerlegden. Zij hadden niets, niets dan de dienstregeling hunner maatschappij die van geen tegenwind, geen storm, onweer, geen nevel afweet, en die alleen maar zegt hoe laat ze vertrekken en hoe laat ze aankomen moe ten. Onbekende helden. In het buitenland weet men heel zelden dat de lijn welke z(j bevlie gen, bestaat. In Dultschland zelf kent niemand ook maar hun namen.... Hilversum XI (NCRV. Schrift lezing en meditatie) Hilversum n (NCRV, Mor gendienst) Hilversum II (Leger des Het betreft hier een traject van 800 A 900 K.M door tropisch oerwoud en de economische waar de van den geprojecteerden spoorweg is mede daarin gelegen, dat hij een belangrijk cultuur gebied met productie vooral van ananas, bana nen. en cacao, welk gebied thans nog slechts over primitieve middelen van vervoer beschikt, een verbinding brengt met de kust erf het daar door grootere mogelijkheid voor een aanzien lijken export biedt. Passagiers worden er op de lijn Stuttgart- Santiago Diet meegenomen. Deze langste dienst van de „Luft Hansa” is een postdienst. Tijdens honderd-en-vijftig reizen over een afstand van vijftien-dulzend kilometer, maakten zes millioen brieven den tocht over drie werelddeelen. acht landen, een Oceaan en de hoogste bergketen i' PADANG, 6 April (Aneta). Tijdens volksfees ten, welke gehouden werden te Hasanhosen. in het Parlamonsche, ontstond een ernstige vecht partij tusschen inwoners van den kampong F»* rlman en die van Soengeitotan. Velen der vechtenden werden ernstig gewond. 12.20 Langenberg Kamerorkest; 1230 Hilversum I In iets meer dan twee Jaren vlogen gewone verkeersvliegers op sewone verkeerstoestellen op de lijn Stuttgart—Buenos Aires plet zoo heel veel minder eten anderhalf millioen kilo meter boven de zee. In dlrecten transatlantl- schen dienst, tusschen Bathurst en Porto Natal, legden zij vier-hoprferd-dulzend kilometer af. Doch ook op de route SevillaLas Palmas Bathurst en verder op de route Porto Natal Rio de Janeiro—Montevideo vliegen zij voort durend over water en dikwijls honderden kilo meters uit de kust. Van .de honderd-en-vijftig vluchten welke zij nu achter den rug nebben, werd er geen een speciaal voorbereid. Zij wachtten nooit op mooi weer ot gunstige at mosferische omstandigheden. Zij hadden niet den moreelen steun van duizenden kranten die in alle Idiomen der wereld hun prestaties be wegen, hun foto’s publiceerden en de üewoo- Voor een enthousiast publiek is de oud- operazanger en koordirigent, de heer G. M. Be rendsen. Zaterdagavond in de groote concert zaal van hotel „De Roskam” te Weesp. op bij zonder hartelijke wijze gehuldigd, ter gelegen heid van zijn 70sten verjaardag en ter herden king van zijn eerste optreden als solo-zanger voor een halve eeuw geleden. Deze huldiging viel samen met de feestelijke herdenking van het 10-jarig bestaan van het Dubbel-Mannen- kwartet „Excelsior” dat van de oprichting af onder leiding van den jubilaris heeft gestaan. Onder de talrijke woordvoerders, die den heer Berendsen kwamen huldigen, bevond zich ook 5.50 Parijs I (kamerorkest) 6.04a' Luxemburg (kwintet) 6.20 Berlijn (klein orkest) 630 Brussel II (kwartet) 6.35 -Beronrtlnater (kwartet) 830 Luxemburg (kwintet) 0.06 Luxemburg (kwintet) 0.50 Deutschlandsender (fluit, harp en violen) SOLISTEN-CONCERTEN 11.15 Hilversum II (pianorecital) 1.05 Brussel (Zanglust) S.46 - -- 4.00 4.35 5.20 De Mexlcaansche regeering zond een uit-noo- diging aan het Internationaal Handelsconsor- tetam in Den Haag, dat terstond eenige Inge- 'kleurs uitzond om den toestand ter plaatse op tX nemen. Vervolgens vertrok de directeur van hek Consortium, dr. V. Kresin, naar Mexico, om ms^de regeering aldaar te onderhandelen. Het resul^g van deze besprekingen is, dat de vo rige week de contracten zijn geteekend voor den bouw van ongeveer een vierde deel van den spoorweg, terwijl optie werd verkregen voor an dere gedeelten. Nadere Inlichtingen over dezé, voor onze Industrie belangrijke order met name \pver het bedrag, dat voor dezen spoorwegbouw zal "worden besteed en of ook de bijkomende werken, als het bouwen van de stations en elec- trische krachtlnstallaties, door het Consortium zullen moeten worden ültgevoerd, kon de heer Giddlng thans nog niet verstrekken, aangezien de ontvangen têlegrammen niet in verdere de- tails treden. Dr. Kresin bevindt zich reeds Weder op de terugreis en wordt tegen half April in Den Haag terug verwacht. Nog vernamen wij, dat in verband met voor bereidende werkzaamheden o.a. het zenden van de noodige machines, van hier naar Mexico, de uitvoeringswerken op zijn vroegst in October 83. zullen kunnen worden aangevangen. Men gelooft, dat door dit onaenoek aan ver schillende politieke carrières een einde kan ko men. Reeds gaan van verschillende kanten stemmen op, om gouverneur Hoffman in staat van beschuldiging te stellen. (Weet n (vocaal en in strumentaal ensemble) 1.45 Luxemburg (kwintet) 5.06 Droltwich (kwintet) 5.30 Hilversum I (Orvltropla O.I.V.' J. v. d. Horst) MALANG. 6 April (Aneta). Door het dicta toriaal optreden van den Kringleider is een scheuring in de N. 8. B.-afdeellng te Malang ontstaan. Eer aantal vooraanstaande leden heeft zich telegrafisch gewend tot den leider In Indië, den heer Scheurer. met verzoek te willen ingrijpen. Circa 40 leden zijn itgetre- (Onze keuken voor arbeiders In contlnubeir.) Hilversum II (polltlebsr.) Hlltwrsum I (voor dw vrou wen) Zaterdag: *s Middags vertrek vim Amster dam te 14.30 uur. van Haarlem te 14 uur, van Utrecht 15.30 uur: rit over Oorlnchem. Breda en Antwerpen, alwaar diner, naar Brussel; rondwandeling: logies. Zondag: ‘Bijwoning der H. Mis: ontbijt: groote autotoer door de stad; lunch: per auto naar bet Stadion heen en terug; diner In Antwerpen: verder terugreis evenals heenreis; terug te Utrecht 23 uur, te Amsterdam 24 uur. Een kleine motorboot komt aangrommen en haalt de post af' die wordt overgebracht naar het drijvende steunpunt „Schwabetiland” dat op zijn cafapult reeds de Dornler-Wal gereed beeft liggen die de groote reis over den Oceaan ,wh Afrika naar Amerika moet maken. Mid den in den nacht haalt de „Schwabcnland” zijn ankers in en zet op de Oambla-rlvler koers tegen den wind. Zoodra men op gang is en in de goede richting ligt, wordt het startsein ge geven en de Dornier-Wal verdwijnt in de don kerte van den tropennacht. Nog vóór men den equator bereikt, wordt het reeds dag. Een draadloos telegram stelt er het voor de Bra- Zlllaansche kust liggende drijvende steunpunt „Westfalen” van in kennis dat de overzeesche reis van ruim drie-dulzend kilometer begon nen is. NEW YORK, 5 April (Reuter). Ruim M uift ha de terechtstelling van Bruno Hauptmann werd bekend, dat men In par- lementaire kringen voornemens is, een on derzoek in tè stellen naar de geheele Llnd- bergh-affalre en voornamelijk naar de hou ding van den gouverneur van New-Jersey, Harold G. Hoffman, in verband met diens herhaalde pogingen, het teven van Bruno Hauptmann te rekken. BRUSSEL, 6 April (An.) Het uitvoerend oanttó van den Kon. Belgischen Voetbalbond heeft Maandagavond besloten om met Ingang van het ai. seizoen het Belgisch elftal slechte door éta persoon te doen samenstellen. Voor deze functie werd benoemd de heer Alfred Verdijck, algemeen secretaris van den K. B. V. B. Pianomuziek van Schumann is Woensdagmiddag van 6.50 725 uur te beluisteren Droltwich 12 20 12.35 1.05 Luxemburg’ (omroeporkest) 1.20 --- 1.50 mevr. E. G. W. Bethe van Eyken te Baarn, als afgevaardigde van het hoofdbestuur en de afd. Utrecht-’t Gooi van den Bond van Koor dirigenten. In ztjn dankwoord bleek de heer Berendsen ontroerd te zijn door deze grootsche huldiging, welke bovenal uitblonk door hartelijkheid. „Ik hoop en bid Innig dat de Jaren die mij nog ge schonken worden, mij de gelegenheid zullen laten, ook verder nog de kunst te dienen.” 8.00 8 15 820 8.20 9.35 11 00 1130 12.00- 12.20 Brussel II 12.25 Pari)» n 1.00 Hllvarsum I (Rich. Crooks) De Maasbode meldt, dat volgens een persbe richt uit Mexico door het Internationaal Han- delsconsortlum in DeiP Haag qgn overeenkomst aou zijn afgesloten voor den bouw van een ge deelte van de Southeastern Railway, die 800 K.M. lang zal worden. Genoemd consortium bestaat uit een groep groote Nederlandsche maatschappijen, die voor uitvoering van open bare werken in aanmerking komen. Met den bouw* van den spoorweg zou over twee maanden begonnen worden, terwijl er langer dan twee jaar aan gewerkt zou worden. De bouwkosten zouden meer dan 50 millioen peso’s bedragen <De huidige waarde van een Mex. peso is ruim 40 cent).. De Nederlandsche industrie heeft hier blijk baar een flinke bultenlandsche order gekregen. 430 Par(ja I 5.00 Hilversum II Hamburg Hilversum II Deutschlandsender Par()s II Hilversum II Brussel II Deutschlandsender Hilversum II Parijs II Hilversum I Luxemburg moll Mozart) Weenen Droltwich (dansmuziek) Deze eni men over technische organisatie beschikte om op de moei lijke Europa-*Afrika—Oceaan—Amerika Urn dag en nacht door te kunnen vliegen. Aanhet Ltex, wereld mei verzameleji van practtsehe gegeveitt w avonddienst werd meer dan Set WM den 30 Maart 1935 dienst voor het eerstkon ivoerd. Het was den 3 Februari 1934 dat het eerste Hansa-toestel in regeimatigen dienst van Dultschland naar Zuid-Amerlka vertrok. Aan vankelijk vloog men om de veertien dagen, met dien verstande dat de ,Alr France” de eene week een machine naar Buenos Aires en later naar Santiago zond, terwijl di de volgende week de zelfde Reeds eenige maanden later echter openden zoowel Frankrijk als Dultschland een weke- lljkschen dienst die Europa direct met Brazilië Uruguay, Argentinië en Chili verbindt. De Duitschers hebben het record, daar zij den tocht van Afrika naar Amerika door de lucht afleggen, terwijl Frankrijk tusschen beide con tinenten een bootdienst onderhoudt. AMBOINA, e^April. (Aneta) Hedenmorgen om 8 uur 30 plaatselijken tijd werd een duide lijk merkbare aardschok geconstateerd. Prijzen ƒ4.85 en f 336 (beide overdekt); f SM (onoverdekt); fl.(staanplaats), alle verhoogd met ƒ030 voor administratie. W ZU, die niet in het bezit zijn van paspoort of bewijs van Nederlanderschap kunnen zich voorzien van een z«. voetbalpasje tegen betaling van ƒ030. Zich aan te melden, liefst zoo spoedig mogelljk, daar entrëe-kaarten uitverkocht dreigen te rakenin ieder geval vóór 23 April as. Men geve zich op aan een onzer bureaux of aan Eiken Donderdagmorgen begint in Stuttgart de lange reis naar het uiterste Zuiden van het Amerikaansche vasteland. De snelste verkeers toestellen waarover Dultschland beschikt, de Heinkel He 70 en sinds eenigen tijd ook de tweemotorige Heinkel He 111, die kruissnel heden maken van drie-h<)nderd kilometer, vlie gen de route StuttgartSevilla. Daar staat een Junkers Ju 52 gereed om dadelijk te starten ▼oor 'het eerste transatlantische gedeelte van den tocht SevhlaLas Palmas, - van Zuld- Spanje naar de Canarische Eilanden. Op Las Palmas blijft men niet lang. In den vooravond maakt de Ju 52 haar tweeden sprong over den Oceaan om In den nacht te Bathurst op Afrika's Westkust te landen. Het stoffelijk overschot van Hauptmann i» in een eenvoudige eiken kist geplaatst en naar bet crematorium gebracht. Tot nu toe zijn geen bloemen gebracht. Een nieuwsgierige menigte verzamelde zich buiten het crematorium. Even voor zijn terechtstelling woog Haupt mann nog slechts44 kilo, terwijl hij bij zijn arrestatie 86 kilo woog. De bladen publlceeren treffende foto’» van de vrouw van Hauptmann met haar zoontje. Gouverneur Hoffman verklaarde, dat de kwestie van Hauptmann nog niet is opgeloet Hij betreurt zijn pogingen voor Hauptmann niet. Sinds de „Luft Hansa” haar Zuid-Ame- rlkaanache lijn van Buenos Aires naar Santiago doortrok, brengen gezagvoerder" Rohlandt en marconist Friedl elke week hun kist van Argentinië naar Chili en vy» Chili naar Argentinië. Zij hadden nog geen ongelukken en vlogen met bijna honderd procent regelmatigheid. Wie kent hun namen? Tn een rede te Newark verklaarde het voor malige Congreslid Franklin W. Fort, dat hij er bezwaar tegen maakte, dat gouverneur Harold G. Hoffman zou worden afgevaardigd naar de nationale repubiikeinsche conventie, aangezien men er dan niet zeker van kon zijn, dat in d» toekomst „fatsoen en orde in het openbaar be stuur niet verdrongen zouden worden door reclame en politiek.” Van Buenos Aires gaat de Ju 52 eerst naar Mendoza. Zoodra men daar gestart is. begint er oogenbllkkelijk een enorme klimpartij, want niet ver ten Westen van Mendoza stijgt het zeven-duizend meters hooge massief der Andes bjjna loodrecht uit de vlakte van Patagonië op. De route ligt tusschen den 7263 hoogen top van den Aconcagua en den 6800 meter hoogen Tupungato. De verlatenheid van het gebergte en vooral de verschrikkelijke atmosferische condities welke daar regel zijn, overtreffen de stoutste verbeelding van den koensten Europee- schen Alpenvlieger. Dolle wolkenforirfatles ma ken het uitzicht ónmogelijk. Ongetemde berg winden gooien de machtige machine door de ruimte als een stuk speelgoed. En wat het Ie le „Luft_ Hansa ven van de mannen in de cabine bijna onmo- 1 gelijk maakt, is de vreeselijke koude waartegen geen verwarmlngslnstallatle opgewassen is. Het temperatuurverschil tusschen de vlakte en de regionen boven de Andes bedraagt in het warme jaargetijde bijna zeventig graden Celslusl Kalundborg (pianorecital) Hilversum II (ssngrecltal) Rome (viool) Deutschlandaender (bariton m. pianobegeleiding) Brussel I (rengsolUte) Droltwich (pianomuziek) Toulouae (zangroordracht) Parijs I (zang en viool) Weenen (planosoll: tiende en vijftiende rhapeodle v. Llazt. voorafgegaan door toespraak gezant Hongarije) 9.15 Kalundborg (zang m. plano- beleldlng) 9.20 Droltwich (zangvoordraebt en tenor) 12.40 Toulouse (jachthoomrecltal) OPERA EN OPERETTE Vijftien tot achttien uren duurt deze wekeliJksche oceaantocht. Dan knarsen de drijvers en de kiel der Domler-Wal over het zand van de kust voor Porto Natel. Een Ju 52-watervllegtulg ligt daar reeds gereed om post over te nemen en te starten voor de reis langs de stranden van Brazilië. Uruguay en Argentinië. Over een afstand van bijna vUf-dulzend kilometer vliegt men hier bij daglicht en in de nach telijke duisternis boven water. De Brasl- liaansche hoofdstad, Rio de Janeiro, ligt ongeveer op de helft van deze route. Een jjorte tusschenlanding In de Uruguaysche hoofdstad Montevideo is het laatste sta tion voor de Argentijnsche hoofdstad Buëhos Aires. In vüf-en-twintSg uren heeft men veertien-duizend kilometer af gevlo gen. Hilversum I Hilversum II Brussel I Brussel II Hamburg Hilversum n (zangplaten) Droltwich Hilversum I (draalorgelmuz.) Z Tï Parfls II Droltwieh 1.35 Langenberg 2.00 Hilversum II - 3.00 Hilversum II 4 06 Berlijn' woording over 1935 en de ingediende begrooting voor 1936 werd de contributie voor 1936 vast gesteld op hetzelfde bedrag als voor 1935. In verband .met de wenschelljkheld, van en kele zijden geuit, om de statuten van den raad meer in overeenstemming te brengen met de in de laatste jaren gevolgde praktijk, werd een commissie ingesteld om dit werk voor te be reiden bestaande uit de heeren H. Gorter (voorzitter), J. C. M. Mensing, mr. E. Niemöller en Jhr. dr. J. C. Mollerus. Goedkeuring werd verleend aad een reeds verzonden schrijven aan het college van regee- rlngscommissarissen betreffende het afschei den van de tulnbouwaangelegenheden uit het verband der provinciale Landbouwcrlsisorganl- saties. Mededeellng werd gedaan van een verzonden voordracht aan den minister van Landbouw en Visscharij voor de benoeming van een Ud van het bestuur der Landbouwcrisisorganisa tie voor Zuid-Holland, waarop zijn geplaatst de heeren M. van Rijn Jzn. en P. Varenkamp bel den te 's-Gravezande. Aan den minister van Sociale Zaken werd medegedeeld, dat als lid en plaatsvervangend lid voor den Hoogen Raad van Arbeid aanbe volen worden de heeren F. V. Valstar en J. C. M. Mensing. Dezer dagen vergaderde de Nederlandsche Tuinbouwraad te Den Haag, onder leiding van den heer A. Verduyn Jr. Ir. v. d. Plassche was aanwezig als vertegen woordiger van den minister van Landbouw en Visscheri). De heer D. Admiraal deed uitvoerige mede- deelingen over een van 14 April tot 25 Mei 1937 in het Zuiderpark^ te Den Haag te houden groote tuinbouwtentoonstelling. Van verschil lende zijden werd reeds medewerking toege zegd. De meer gedetailleerde plannen zullen over eenige maanden gereed zijn. Na goedkeuring van de rekening en verant- I den, onder wie verschillende functionarissen. Het nieuw bezielde palmpaaschge- bruik op vele plaatsen en straks de Paascfrverblijding voor de kleinen herinneren ons in deze week van Christus’ lijden en opstanding aan Zijn woorden„laat de kleinen tot Mij komen” en ,jzoo ge niet wordt als deze kleinen zult ge het Hemelrijk niet binnen gaan.” Wij grooten moeten de onschuld herkrijgen van het kind, en het kind moeten we dicht bij Jezus brengen. Het was niet Jezus" wil dat de apostelen de kleine woelwaters te rugwezen. Neen, laat ze tot Mij komen zegt Hij. En daarom aan de kinderen een goede plaats bij alle kerkelijke plechtigheden deze week. Op de jonge verbeeiatng moet de machtige taal der beeldende en verklarende kerkelijke liturgie een onvergankelijken indruk achter laten! Nooit spreekt de kerk in hare symbolische handelingen zoo diep tot de fantasie als deze week. De jeugd is het geslacht van mor gen. Dat moet dicht bij Jezus zijn! 1135 Droltwich (Quentin MacLean) 2.50 Droltwich (Harold Darke) 5.15 Hllveryum II (Ronald Parker) 10.30 Luxemburg (Leblanc u. d Luxemb. Kathedraal ORKEST-CONCER TEN (omroeporkest) (orkest nr. m. V. (orkest m.m.v. (Keu lach phonle or keet) Beromünster (Schubert-con cert door omroeporkest) Hamburg (Neder-Saks. Sympb. orkest m.m.v. cello) 7.02 Kalundborg 7 50 Milaan (II atite- del reden- tore", oratorium v. Peroel) 8.05 Hamburg 8.15 Hilversum II (Arnh. Orkeet- Spaander- Luxemburg (gevar. concert) Hamburg Deutsch landsender Kalundborg Hilversum I (Eddy Wehs’ orkest) Brussel I (Zigeunerorkest) Luxemburg (geoar. concert) Deutschl.sender (gevar. conc.) ParUs II (dansmuziek) Hilversum I (Eddy Web’s orkest) Brussel II (Zigeunerorkest) Hilversum I (Notenkraker») Brussel I (Zigeunerorkest) Deutschlandsender Deutschlandsender Rome (gevar. concert) Droltwich (BBC Dansorkest o.l.v. Henry Hall) Boedapest (populair concert) Hilversum I (Flierefluiter») Brussel I (dansmuziek) Luxemburg (gevar. concert) Droltwlcli Toulouse (dansmuziek) Hilversum I (dansmuziek d. Vara-Orkest w.l.v. Hugo de Groot) Brussel II (omroeporkest) Toulouse (gevar. progr.) Boedapest (Lajos Klss’ Zigeu nerorkest) BrusMl II (omroeporkest) Weenen (Weensche muziek) Langenberg (gevar. progr.) Toulouse Hamburg Kalupdborg (dansmuziek) Droltwich (gevar. progr.) Deutschlandsender (dansm.) Brussel II (dansmuziek) Rome (dansmuziek) Parijs I (dansmuziek) Droltwich (dansmuziek) Toulouse. Brussel - Hilversum n Hilversum I Berlijn Deutschlandsender Hilversum I_ Hilversum Brussel 11 Voor den tweeden keer binnen enkele weken viert de „Deutsche Luft Hansa" een jubileum. Een maand geleden herdacht zij haar tienjarig bestaan. Tharj^ v*eJt ZÜ het feit dat haar vliegers op gèwone toestekteh en in het kader der dienst regeling met bijna honderd pro cent regelmatigheid zonder onrgfeluk- ken honderd-en-vijftig malen den Atlantischen Oceaan overstaken Oost naar West en van West naar Oost. 230 Hilversum II (lezen v. Christ, lectuur: ,J>e tjjd v. h. Avopd- o«er") Hilversum I (Voor de kinde ren. m.m.v. Varstooneel) Hilversum II (Éénjarige sasl- planten in den,aiertuln, door A. J. Herwte) Hilversum II (polltleber.) 7.15 Hilversum I (Roodborstjes kinderkoortje o.l.v. Lelda Hul- scher) Hilversum II (radio-reportage) Hilversum II (literair halfuur; d. J. Karsemejjer over; „mevr. A. BosboomToussaint") Hilversum I (mr. J. H. van Peursem ovw: „G. Washing ton") 8.00 Hilversum I (S.OB.-berichten) 8.30 BecomUnster (koor en plano) 9.00 Hilversum I (W. v. Capellen draagt voor: „De eerste-.’) Hilversum II („Hoe houd ik mijn auto In conditie?” door Ir. J. van Wemelen) Hllvarsum I (carlllonbespellng) St. Romboutstoren te Meche len. door Jef Denijn en Staf NSW) 11.20 Langenberg 11.20 Parijs I 11.30 Hamburg nle-orkest) Droltwich Parijs I (orkest m. m. van sangsollste) Brussel I i Droltwich sopraan) Droltwich vlooi) Langenberg phonle ork< „■romünster eert door omroeporkest) j£W^_. -Cl orkest m.m.v. cello) (II ai U)1V Hamburg Hilversum II (Arnh. Vereen, o.l.v. Jaap C man m.m.v. tenor) 8.20 Kalundborg 8 36 Parijs H 8.50 Luxemburg 9.15 Hilversum. sopraan) TT t Ver. oJ.v. Jaap Spaanderman) 9AO Kalundborg 9.50 Luxemburg (omroeporkest m. m. v. bariton) 10.10 Boedapest (Opera-orkest) 1035 Hilversum I (Res.-Orkest m m. v. pianosonate). 10.40 Droltwich (BBC-orkest) 1130 Luxemburg (omroeporkest)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 6