GOEDE WEEK IN VROEGER AMSTERDAM I R Basiliek het H. Graf van H DE PLECHTIGHEDEN BEGONNEN REEDS OP WOENSDAG Het vraagstuk der restauratie IE De intocht van Christus in Jeruzalem, naar een schilderij in het bezit van het kerkbestuur van St. Dominions te Utrecht Zinrijke uitbeelding van Christus’ lijden in en buiten de kerk De rechten van den Staat -ft Christus op den nel. Houten palmezel uit *9 Heerenberg. nu in het AartsMt- echoppeltjk Museum Paaschmorgen Oude Kerk te Kmtterdam, gezien van den O. 2. Voorburgwal. (Haar een oude kopergravural Hoe de ramp ontstond e aardbeving vah 1927 bad het weer- I 1 standsvermogen van den eerbledwaardlgen tempel van het H. Graf, die uit de dagen der Kruistochten dateert, op een zware wijze op de proef gesteld. In de fundamenten en de De Palmprocesrie Het groote Triduum De speelsche fantasie der Middel eeuwers schiep zich ceremoniën en gebruiken waaraan de geheele bevolking deelnam Ongemotiveerde beschuldi gingen aan het adres der Katholieken De lijkwade van Christus n 9 wetenschappelijke onderzoe- (Bljzondere correspondentie ult Jerusalem) I ope- worden sal ukken Umelo n eel zijn geloovigen en bejubeld door de kinderen, die palmen zwaaiden en den gezegende des Heeren toejuichten. nsorg. Ned. nader iddags teg^n zwijgzaamheid nae t choor toe," maar, „niet sonder verbaest- heyt van eenighe jonghers, die altemt ommekU- cken, wanneer sy door de helle passeeren. vree- aende otter noch ergbens een nlckertgen in een hoeck was blijven steecken om haer te betrappen ende met syne dauwen wech te sleepen.” Een treffende, hoewel wat bizarre uit beelding van Christus’ nederdallng ter helle. Nog heden ten dage is deze processie in bet Dultsche bisdom Munster in gebruik. Van de duiveltjes is hier echter nle.s te bespeuren. Het kruis werd nu voor het hoogkoor op een «ereplaats opgehangen en bleef daar tot Hee ren hemelvaart, wanneer bet na het Evangelie aan een koord naar het gewelf werd geheschen. Na Plnksteren werd het weggenomen. In de Kapittelkerk van St. Salvator te Utrecht, om hing de koster het kruis reeds voor de proces sie met een witte stool, in Amsterdam werd het na den processie met een .gouwe laeckens stoel” bekleed. Y n 1604 werd te Amsterdam een boekje uit gegeven met als aanhef van den langen tl- tel: .Roomsche MysterWn ontdeckt”, welks schrijver zich achter de initialen W. 8. ver borg. In het exemplaar, dat de Leidsche Uni- versiteits-bibliotheek in bezit heeft zijn deze letters met inkt aangevuld; Walich SiJvaerts- zoon. Uit onderzoekingen van Dr. Johan C. Breen, archivaris van Ams.erdam, is gebleken, dat de schrijver in 1546 geboren is, het apothe- kersvak uitoefende in de Warmoess.raat te Am sterdam en dat hij jarenlang Ouderling is geweest van de Ned. Herv. Kerk; in 1593 ook Kerkmeester van de Oudé Kerk, waar hjj 26 1 et sou ons ie ver voeren, wanneer wfl een chronologisch overzicht souden moeten geven van de wisselvalligheden rond het restauratlevraagstuk gedurende de laatste twee laren. steen in het portaal onder den kerktoren, maar men legde toen tevens een groot vuur aan. dat hü zegende. De hontslagher hield er de wacht bU en gaf eenieder -voor een deen geldt" van dit gewijde vuur, zoodat men met de noodlge sorg het geheele jaar .Jheyllch vyer in buys bad. De Paaschavond verliep verder rustig, met uit sondering dan van den ommegang van den hontslagher met de scholieren, die met hun ratels er op uittrokken, een zouteloos liedje zongen; geld ophaalden en een .goede kanne biers” dronken; eerst de hontslagher en dan de jongens, die een slok kregen toegedeeld in hun unuteen. die alj toehouden, ende drincken daaruyt. voor ons het meest zwaarwichtige te. e wij op de eerste plaats rekening moe ten houden, dat ta het vraagstuk van bet be ginsel, waar bet om gaat. Op de eerste plaats moeten wij de beschul diging terugwijzen, die sender eenlgen schijn van bewijs aan het adres van de Katholieken wordt gericht, als souden dese de oorzaak zjjn dat leder herstelplan vertraging ondervond. De „Daily Telegraph" kan er van verzekerd sljn, dat de pogingen om de Basiliek van bet H. Graf zooveel mogelijk in baar oorspronkelijken staat te herstellen, met behoud van de grootst magelijke artistieke waarde bjj de Katholieken steunpilaren vertoonden zich groote scheuren, zoodat het geheele gebouw dreigde In te stor ten. Toen de eerste emotie van de aardbeving eenigszins voorbij was, bleek, sooals wel meer gebeurt, dat de cefste berichten, die na het on- mlddellük plaatsgrijpen van een ramp de wereld worden ingezonden, wel eenigszins overdreven waren. Intusschen bleef de toestand in leder geval zorgwekkend. Er werden dan ook restau ratiewerken uitgevoerd om het gebouw en den koepel van het Cathollcon der Grieken te schra gen. Want juist door de zwaarte van dezen koepel liep het geheele gebouw gevaar. Tenslot te kwamen de pennen in beweging en in de pers werd reeds aangekondlgd, dat de Ineenstorting van de Basiliek van het H. Graf haast onver mijdelijk zou zjjn. Toen heeft de Regecrlng in gegrepen. ZU besprak het vraagstuk met de Latijnen, de Grieken en de Armeniërs, die de Basiliek in gemeenschappelijk eigendom bezit ten, en er werden plannen overwogen om de noodzakelijkste Herstelwerken zoo spoedig mo gelijk uit te voeren. Toen volgde de meeat natuurlijke zaak van de geheele wereld. Er werd overleg gepleegd, des kundigen werden geraadpleegd, en aan de meest bevoegde bouwmeesters der wereld werd om advies gevraagd. De Franciscanen, die met de Castodle (bewaking) van het H. Land ba last zijn, raadpleegden professor Marangonl uit Venetië, terwijl door de andere Belijdenissen het advies van eveneens zeer beroemde bouw kundigen werd Ingewonnen. Zooals gemakkelijk was te voorzien, waren de opvattingen zeer verschillend. Iedereen was niet overtuigd, dat de uitvoe ring van de restauratiewerken zoo buitenge woon urgent was. Zelfs de concrete voorstellen, die gedaan waren voor verschillende onderdee- len van het werk, konden niet de algemeens goedkeuring wegdragen. Derhalve bleek dat het probleem een meer diepgaande studie etechte. In dit stadium kreeg Sir William Harvey van de Engelsche regeering opdracht om onmlddellljk over te gaan tot de noodlge herstelwerken, sooals hjj die zelf in sljn plan had aangeduld. Dat de zangertjes zich hoog hadden opge steld herinnert aan hun collega’s tusschen de kanteelen, maar meer nog aan het enthousiaste volk, dat bij Christus’ intocht in de boomen Klom en takken afrukte. Wat zjj zongen laat zich slechts raden. Misschien hier ook wel als elders het Gloria, laus et honor, vooral ook omdat Walich hier niets zegt over het wachten voor de gesloten deur, waarbij wjj tegenwoordig dien lofzang zingen. Deze processie gedaen zijnde, gaat Walich verder, ende wederomme in de kereke gekeert, so werde de ezel met den man voor t hooch- choor gestelt so lange de Misse gedeurde.... Nae gedaene Misse werden stl na de H. Stede getrokken alwaer slj tsamen vredeljjck huls hiel den, sonder kijven, tot des anderen jaers als men se wederom ginek halen om hetselfde spel te spelen. Dit laatste moge tevens als een, hoe wel hier juist zeer onschuldig, voorbeeld dienen van Walich's spotlust. De hierbij afgebeelde palmezel is het eenlge exemplaar dat nog in Nederland aanwezig is; in Dultsche musea echter zijn meerdere en zeer van den Olijfberg de stad introk, omstuwd door mooie palmezels bewaard. Het Aartsbisschoppe lijk museum mag zich beroemen op het bezit van dezen uit llndenhout gesneden en geheel gepolychromeerden palmezel, welken het kasteel .Huize Bergh" te 's Heerenberg aan het Mu seum in bruikleen heeft afgestaan. De figuur is 1.20 M. hoog en werd op een kleinen rolwagen in den stoet meegevoerd. Al mist deze groep de plechtige monumen taliteit der mlddeleeuwsche triumphale Chris tusfiguur. gezeten op een fier schrijdenden, slan ken ezel, toch is zjj juist door haar eenvoud niet zonder bekoring. Het is opmerkelijk dat Walich met geen woord rept over de Palmpaasch, die toch In ztjn tijd ook te Amsterdam geen onbekende was. t~s en der grootste Engelsche dagbladen H de „Daily Telegyaph" heeft het noo- dig geoordeeld, om een eigen redacteur naar het Heilig Land te zenden, die zich ter plaatse van den toestand op de hoogte stelde en in zjjn blad aan dit vraagstuk een lang ar tikel wijdde, dat besloten werd met een korte samenvatting over het „plan van den arbeid", zooals dat door Sir William Harvey is ontwor pen in opdracht van de Engelsche Regezring, die een deskundig onderzoek liet instellen naar den* toestand, waarin de Basiliek van het Hei lig Graf zich momenteel bevindt. Het Engelsche blad meent, naar aanleiding van dit plan, enkele algemeene opmerkingen te moeten maken, waarin twijfel wordt uitgespro ken of het plan van Mr. Harvey wel praktische resultaten zou opleveren, en behalve het pes simisme, dat in bedoeld artikel tot uitdrukking komt, wordt de totale schuld voor den treuri- gen toestand van de Basiliek van het H. Graf, toegeschreven aan de Kerkgenootschappen, die het H. Graf moeten bewaken. Tegen dese be wering meenen wjj ten sterkste te moeten pro testen ren. Want zonder eenlgen schijn van bewijs wordt de schuld voor den treurigen toe stand waarin de Basiliek van het H. Graf zich bevindt, toegeschreven aan diegenen die met de bewaking van het H. Graf zjjn belast, en daaronder behooren ook de Katholieken. Het Is nog te meer noodzakelijk om deze valsche be weringen recht te zetten, wijl het niet de eer ste maal te, dat in de Engelsche pers een wei nig welwillend oordeel wordt uitgesproken aan het adres van de Latijnen In het Heilig Land. WU willen niet ontkennen dat het artikel in de „Daily Telegraph” in een zeer gematigden toon werd geschreven, en dat de schrijver zelfs getracht heeft om objectief te zijn, maar toch kunnen wij dit artikel niet laten passeeren zon der enkele algemeene bemerkingen te maken, waardoor de blaam, die hetzij te goeder of te kwader trouw op de Katholieken van Palestina geworpen wordt, aal worden weggenomen. -J--V e eigenaardige plechtigheid die nu plaats 1 had is een van de twee ceremoniën, die over geheel Europa verspreid waren. Hier had men de processie met het kruisbeeld, elders beeldde men de gebeurtenissen uit die te Jeruzalem plaats grepen bij het ledige graf. Nog steeds, lag het Kruisbeeld in het graf, waarom de geloovigen om beur.en hun omme gangen hadden gehouden. ..Des nachts nae middernacht". Walich vergeet te vermelden boe laat. komen de geloovigen en de zan gertjes met hun leider in de kerk samen. Een priester gaat nu naar het Heilig Graf toe. neemt bet Kruisbeeld er uit en zingt met luider stem: „Christus is uit het graf opge staan." Een processie vormt zich: de priester met het kruis voorop, de zangertjes met het volk er achter en zoo trekt men buiten rond de kerk, maar niet allen gaan mee. Wanneer men bij de torendeur terugkomt is deze geslo ten en aan den binnenkant is de kerk ..met een deel luchtige quanten beset, die men de jeucht wijs maeckt dattet duyveltgens zijn." Dé pries ter zingt nu het psalmvers „Doet open uw poor ten gU vorsten en de Konlng der glorie zal binnengaan." „De duyveltgens hebben in elcke handt eenen grooten steen of twee; vraeghen den priester met luyder stemme: „Wie is deze Conlngh der glorie?" ende werpen voort met groot ghewelt ende eysselyk gheschrey de steenen tegbens de doore aen.” Zoo gaat men driemaal rond de kerk en tel kens antwoorden de duiveltjes op het gebod van den priester met veel lawaai. Btf den der den keer stoot de kruisdrager met de schaft van het kruis de deur open .Alsdan Is victorie ende de helle gaet open.” De duiveltjes stui ven weg en de processie trekt op „door de helle 9 lüderil Bcher- op ie fo- 1M Bene- geeft Pater Sortte 1. volgt len aasch» >lj MS feete- mdera t pre»- 1. H* waar in ete j Rte. ICO, i Ute- n aaa ratte» omate I te®* 1 do<* st bet xr de skblad □V*B> aan- i aate- Zool» r kost te geen tegenstand sullen ondervinden. Integen deel, met welk een blijdschap sullen wU den dag tegemoet slen, waarop men zal besluiten een einde te maken aan de ontzettende profa natie, die men in de Basiliek heeft gepleegd, door daarin muren op te trekken, waardoor het Koor der Grieken geheel misvormd werd en ’n kerk In een kerk werd gebouwd, waardoor de harmonische lijnen van de Basiliek totaal ver broken werden. Ditzelfde kan gesegd worden van bet opruimen van verschillende moderne constructies, die vooral in de laatste eeuw sljn aangebracht, en die wel van een seer slechten kunstzin getuigen. Maar waarop wij wel den nadruk willen leg gen is het feit, dat de rege;ring, bjj al deze eventueele restauratieplannen, niet de pretentie moet hebben, om zich rechten aan te matigen, die zij niet bezit. Want deze rechten behooren aan de drie Kerkgenootschappen die de Ba siliek van het H. Graf in gemeenschappelijk eigendom bezitten, en zij alleen hebben het recht om te beslissen of, en wanneer, en hoe de herstelwerken moeten worden uitgevoerd. Wan neer de Staat daarop eenlgerlei pressie sou uitoefenen sou dat een openlijke schending be ttekenen van den „Status Quo" betreffende de Heilige Plaatsen en zou zulks een willekeurig inbreuk maken bettekenen op de rechten van den particulieren eigendom. Aan de rege^rlng kennen wQ in dit opzicht slechts één bevoegdheid toe en dat is: te elschen, dat de meest noodsakelljke reparaties in leder geval worden uitgevoerd, voor het geval dat vertraging hiervan een bedreiging zou vormen voor de publieke veiligheid, waardoor het leven van de pelgrims, die de Basiliek van hét H. Graf souden besoeken, in gevaar sou gebracht. Wanneer men dit vraagstuk aldus belicht, kunnen wjj ons niet voorstellen, dat men aan de Katholieken nog het verwijt durven blijven maken, dat zij fanatiek, onver- setteljjk zjjn, tegenover onverschillig welk rede lijk herstelplan van de Basiliek van het H. Graf. soo doet het gemeene volck met seeckere gan- ghen de ronde daeromme, neyghende telcke reyse, als zij ‘ten hoofde ende ten voeteneynde vant cruys comen. Men bemerkt, dat het Amsterdamache gebruik veel weg heeft van de beaardlngsplechtlgheden van een doode voor de begrafenis. Dat juist dit gedeelte van de Goede Vrijdag-liturgie aan plaatselUke gebruiken leven en beteekenis heeft gegeven, is licht te begrijpen; het is immers het dramatische hoogtepunt van de herdenking van Christus’ dood. In de Angelsaksische kerk, had men,'sooals Rock in zjjn „The Church of our Fathers” aan geeft, „The Burial of the Rood”, de begraving van het kruis in een graf met gordijnen om hangen. Twee of meer monniken hielden hier de wacht tot Paaschmorgen. Eigenaardig is de vermelding van een dubbel graf te Nieuwpoort. In het benedenste gedeelte lag het kruisbeeld met een wit laken gedekt, waarop drie zilveren kronen, en in de boven verdieping was het tabernakel met het Aller heiligste, aldus Kan. v. d. Velde in zjjn boek over de Goede Week. De wacht werd hier be trokken door manschappen van de Spaansche bezetting, later door de hoveniers, leden van de broederschap van het Heilig Kruis. In lans* mantels gehuld hielden zjj de eerewacht en met hun pieken gaven zjj bjj elk uurslag een sloot op den grond. In zijn parochiekerk, vertelde mij een pries ter. geboortig uit Tirol, wordt nog steeds in een imltatie-steenen graf een levensgroot Christusbeeld gelegd, als op een praalbed met palmen en groen er omheen. Het graf ligt dan veelal voor het hoogaltaar, zoodat men erover heen den monstrans met het Allerheillgs.e op den exposl.letroon kan zien; de monstrans is echter ten teeken van rouw om Christus’ dood met een witten sluier omhuld. Op Paaschzaterdag liet men in Oud-Amster dam wekere eetbare spüae" wijden en de meer- vermogenden kwamen aandragen met een „deu- vecater”, het brood met aan weerszijden een knobbel, en noemden het „wyebroot”. Zooals nu sloeg de priester vuur uit een over Oost en West en verwierf zich tenslotte een vaste plaats in de tradities der Middel eeuwers. Zooveel mogelijk hield men zich aan de beschrijving in de Evangeliën en liet .men den Chrls.us komen van buiten de stad, van een heuvel of kerk buiten de wallen, waar de palm dan ook eerst gewijd werd, zoodat er dus maar één intocht gehouden werd. Men deed daarbij fcoms den celebrant op een ezel rijden, of 'plaatste op een houten ezel op wieltjes een beeld of schilderij van den Zaligmaker. Soms ook droegen diakens een Evangelieboek op een versierde draagbaar, terwijl in Normandië en Engeland het Allerheiligste In de eucharistische duif werd meegevoerd. Aan de poorten der stad gekomen vond de processie deze gesloten. Zangertjes hadden zich opgesteld tusschen de kanteelen der muren en op de transen der torens en zongen hier den lofzang, van Theodulfus. „Gloria, laus et ho nor”. In 820 had deze bisschop van Orleans den lofzang in zlin kerker te Angers gemaakt, waarin hfj door valsche aanklachten was opge sloten. Toen LodewUk de Vrome op Palmzondag voor bij trok, hief Theodulfus zjjn gezang aan, dat hem de vrijheid deed verwerven. Ter herinne ring hieraan zegt Garnerius (eind 13de eeuw) zingt men dezen zang voor de gesloten poort, terwijl men er de beteekenis van een overwin ning op de erfzonde inlegde door het openstoo- ten van de deur met de schaft van het kruis. Christus immers opende voor de menschheld door zijn lijden en dood de gesloten hemelpoort. a msterdam vierde Palmzondag aldus; ZX JMe palm geweUt zijnde, ging men in x x processie buyten de kereke met een groo ten houten ezel, waerop een houten man sadt. welcke som tij ts van de Jerusalemsvaerders met hare Jerusalemsveeren in de hant, somtijds van twaalf oude mannen, welcke tn T Oude-man- nenhuys woonden, ende op sljn Apostels met zonderlinge gecoleurde lange rocken toege- maeckt, voortghetrocken werden. So waren in verscheljden huysen aan ’t kerkhof, op de boven- cameren voor de vensteren, twee scholieren in haer witte choor-cleederen gestelt, elc met een palmtacxken in de handt, ende, als de ezel met de man daer nevens quamen, soo hielden de treckers stille; als dan schoneken de scholiers. den ezel met den man een deuntgen ter*ven- steren uyt, werpende hare palmtacxkens ,na In Tirol is tegenwoordig dese verrtjaenls- vlering naar den Paaschzaterdagavond ver schoven en heeft het karakter van een lof, waarbij zeer velen tegenwoordig zjjn. Tot aan de inlijving bjj Italië was te Brlxen ook bet Oostenrijksch garnizoen aanwezig, welks mili taire muziek dreunend en daverend inzette na den uit roep van den priester, dat Christus is verrezen. Voor de kleinen op moeders arm. was dit steeds een te groote verrassing! In Noord-Frankrijk, althans rond CbAteau- Thierry, zingt men in dén vroegen morgen rond zes uur de Metten en Lauden van Paschen. Een processie vormt rich dan naar het altaar van het H. Graf, waar de H. Hostie in den monstrans wordt geplaatst; hierna trekt men weer terug naar het Hoogaltaar. Dan plaatst men den Monstrans op een tafel voor de Com muniebank en de geloovigen komen den voet ervan kussen. Paescndag ende Peescha vont, (men zou Wa lich hier moeten controteeren wat Paasch zaterdag betreft) hielden de leecken Hoogtljt. Een kerkmeester stond dan, jaar in Jaar uit, bjj een tafeltje met een schaal wijn. Elke commu nicant nam een lepel wijn, zooals nu nog de wijdelingen na de communie in de wijdings mis een teug wjjn drinken. 's Middags trokken de Amsterdammers er op uit en .gingh men om zijn aflaet." Men be gon bU het Leprozenkerkhof op den O. Z. Ach terburgwal, ging dan naar dé „Celle-susten te Bethanlën" bij de Turf gr acht en vereerde in de heiligdommen der stad de relikwieën die er be waard werden eeds uit de oudheid bereiken ons berich ten over de nabootsing van de inhuldi ging van Christus in Jerusalem. Ae.heria, de pelgrim uit Bordeau naar de heilige plaatsen, maakt er in haar beschrijving, eind 4e eeuw, reeds melding van hoe na de lange oefeningen op Palmzondag, de bisschop de liturgie voorschrijft dat er eenig gedruisch zal gemaakt worden, ter herinnering aan de na tuurverschijnselen bij Christus’ dood, gaf eerst de hontslagher een roffel op zijn groote houten clappe, waarschijnlijk, zooals nu nog gebruike lijk, een plankje met een beweegbaren houten hamer er midden op, waarop dan de zanger tjes ins.emden met hun ratels, smeten met stoelen en banken en trapten met hun voeten, dat er alsulcken rumoer ende ghetler in de kereke is, dat eener het gehoor haest soude vergaen; ende dit heet: de Dommeldemet te speelen (Donkere Metten). Witte Donderdag verliep zonder veel bijzon derheden. Men at „bastaer soppe" (witte wijn soep), men luisterde naar de toen nog voorge schreven afkondiging van de Avondmaalsbulle. tegen het overwicht van de wereldlijke macht in geestelijke zaken, en ging 's avonds naar de kerk, waar de passie gepreekt werd -j-v Ij de plechtigheden op Goeden Vrijdag ging het behoudens één uitzondering, gelijk nu nog jaar in jaar uit in onze kerken. Maar deze uitzondering is zeer bijzonder, hoewel niet alleen Amsterdamse!)over geheel Europa kwam zij voor en in Tirol is zjj. hoewel eenigszins an ders nog steeds In gebruik. Ende als zU het cruys menichmael met zan- ghen ghegroet ende gepresen hebben, ende dat aanghebeden zijnde (dus na de krulson.blootlng en -verheerlijking en na de aanbidding van den Zaligmaker op het Kruis) so wert dat in een hooge tombe met swart laeken overghe.ogen. steende int midde vant choor, nederghelegt. en dat heet „Het heilig graf”, al waeromme die priester met een wjjeroocksvat ten hoofde en de ten voeteneynt gaet wyeroocken ende daarna ■j—xe eerste dagen der goede week verliepen 1 toen, evenals nu zander bijzonderheden. Beginnen echter nu voor t gewone paro chieleven de plechtigheden pas op Witte Don derdagmorgen, den eersten dag van het groo.e en heilige triduum van Christus’ lijden, in Oud- Amsterdam begon men reeds Woensdagmiddag omdat in deze week het officie door de paro chianen werd bijgewoond en de Donkere Metten reeds sinds eeuwen van den nacht naar den avond ervoor waren verschoven. Een op merkelijk verschil met onze gebruiken, maar juist zeer logisch in het groo.e geheel, was het gebruik om den klokken reeds op Woensdag avond voor de me. ten van Witten Donderdag het zwijgen op te leggen. „Wanneer de volgende Woensdach comt, soo schart men de doeken, alsoo dat men die op die tjjdt ende daermae tot Paesch-avent niet en luydt; ende die dach heet Schortel-Woensdach.” De naarn Schorsel (Schortel) Woensdag is verdwenen, maar niet het gebruik, nog heden ten dage schorten b.v. de klokkenluiders van bet Theologicum te War mond de klokkentouwen op en leggen er een grooten knoop in. Zoo is men verzekerd vergissingen. Een gevolg van deze vroege van bellen en klokken is, dat de ratel zooveel eerder in beweging komt. Gheduerende die tjjt, zegt Walich. soo loopt de hontslagher als 't Qjt is om ter kereke te comen, met eenen grooten ratel langhes strate om- *t volck t’samen te roepen. Als de scholieren, de zangertjes der Middel eeuwen, hun eerbied in Gods Huis, den man die de jankende honden de kerk insloeg, of hun althans een eerbiedig zwijgen inboezemde, met zijn ratel langs Amsterdams grachten hoorden, grepen ook zU hun ratel en gingen ter kerke om de donkere Métten te ringen. Op het eind, als In de Kathedraal van Turijn wordt de H. Lijkwade bewaard, waarin het Allerheiligste Lichaam van Christus na de Kruisafname ge wikkeld werd. Jarenlang hebben de geleerden een onderzoek ingesteld naar de echtheid van dese kostbare rellquie. Het resultaat van deze onderzoekingen is thans samengevat in een boek van den TSjechlschen geneesheer dr. R. V. Hynek, dat dezer dagen ook in het Duitech verschenen is, en dat tot titel draagt: J)e Marteldood van Christus in het licht der mo derne wetenschap. De ontdekking van de eehte beeltenis." Na langdurige wetenschappelijke onderzoe kingen. waarbij gebruik gemaakt werd van alle hulpmiddelen der moderne techniek, zooals scheikunde, fotografie, physlologle, uitra-violet- te en infra-roode stralen, is men tot de con clusie gekomen, dat de Rellquie die in Turijn bewaard wordt, werkelijk de H. Lijkwade is, waarin het Lichaam van Christus gedurende ongeveer 36 tot 42 uur gewikkeld was. Het voornaamste bewtji is wel gelegen in het feit, dat de afbeeldingen in de lijkwade absoluut negatief rijn, dat wil zeggen, zooals van een fotografische plaat, op welker gevoe lige laag het geprojecteerde beeld opgevangen wordt. Duidelijk kon worden geconstateerd dat deze afdrukken er later niet op aangebracht rijn. Uit een diepgaand onderzoek van de afdruk ken in de lijkwade tracht de schrijver een vol ledig beeld van het lijden van Christus te re- construeeren. De bloedsporen van de doornen kroon wijzen op een slagaderbloedlng. zander dat dese weefsels daarbQ al te seer verscheurd waren geworden. Op het lichaam waren dui delijk de sparen te zien van talrijke wonden ter lengte van ongeveer 3 cm., die twee aan twee waren waar te nemen, 80 in totaal, het geen overeenkomt met de 40 geeselslagen die bU de Romeinen gebruikelijk waren. Uit de afdrukken der wonden, die bij de Kruisiging sljn ontstaan, kan de gevolgtrekking worden ge maakt. dat de spijkers niet door het midden van de hand gedreven werden, maar door den handwortel, terwijl de armen reeds uitgestrekt waren, werden de voeten geheel in bet midden van de wreef vastgenageld. Uit het ondersoek te verder komen vast te staan, de doodsoorzaak waaraan Christus ge storven te. De dood trad in door verstikking, tengevolge van tetanteche krampen, onder zeer groote pij nen en bij volledig bewustzijn; het te anato misch bewezen, dat bjj langdurige uitrekking der armen, nog te meer wanneer deze aan een kruis vastgenageld zijn, door de ongewone in spanning van het middenrif een belenuneriiw der ademhaling veroorzaakt wordt, die tan slotte leidt tot verstikking, suffocatie, syanose. die een blauwe kleur veroorzaakt. Het ia zeer merkwaardig boe deze medteebe onderzoekingen geheel li in inigginiinin met het BUbeiverbaaL, Juli 1606 wer< bijgezet. Het „klein tractaetgen” dat deze geleerde apotheker in 1604 de wereld in zond, was een strijdschrift tegen de werkelijke tegenwoordig heid van Christus in t H. Sacrament, maar de voorrede bultte hjj uit om hen, die nog heim wee mochten hebben naar de Roomsche glorie van weleer, te wijzen op het z.l. afgodische cn ongerijmde van de Katholieke praktijken, weik doel hij niet beter Wist te bereiken daa d')oe alles in het belachelijke te trekken, ongewild is hjj echter een voor de kerkhistorie waardevolle bron geworden, die de verspreide gegevens van Roomsche kerkgebruiken bevestigt en aanvul t, terwijl hij voor Ams.erdam een getuige te van bijzonder gezag. Het behoeft geen betoog dat de Goede Week voor de speelsche fantasie der middeleeuwen een onderwerp was dat zich uitermate goed leende voor zinrijke gewoon.en. Bjj de hiervolgende bijzonderheden over de Goede Week in vroeger nog geheel Katholiek Amsterdam, volgen wij dezen ooggetuige op den voet, terwijl wij hem hier en daar in zjjn eigen krulmlg oud-Hol- lanösch aan het woord zullen laten. Zijn gegevens zullen wij aanvullen met korte verwijzingen naar gelijktijdige en hier en daar nu nog bestaande gebruiken, maar zijn hate lijkheden dit boude de lezer ons ten goede zullen wjj niet overnemen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 19