eKctwbfaal I Wat Kikker Karei en-Tuimeltje beleefden 1 wui den da^ 11 - De Via Dolorosa H I F 250.- sr r 279' k- ri 11 2 Gebed in de St.Paulskerk Loodertsen in Kazakstan et eiland der eenzamen Jean Patou overleden Gezant der Franache modekunat z De weg dien Jezus, zijn kruis dragend, volgde i\ Km 2IJ bij levenslange geheel» ongeschiktheid tot werken door WI met Terugkeer op Paschen De Kruisweg in de historie een sterk verlangen, ulsweg zoo duidelijk NI levr on n Ams K EI die beht onde bure ÏS« K NE bied din| Brie bet G p A DAKTKlf? >C! °P blad rlJn ingevolge de verzekerlngsvoorwaarden tegen XV I .1 T. fX 111 JIN11 Cl O' ongevallen verzekerd voor een der volgende ultkeerlngen Van Jezus Christus bij verlies van een hand, een voet of een oog 17 *7 tin bij levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door T7 7^0 «e“,,°hKevalJnet vvo" verlies van belde.-armen, beide beenen of beidé oogen doodelljken afloop ~/J>MGlFTEMOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UIT ERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL 216 ZATERDAG 11 APRIL 1936 Ek v, een groet. De Via dolorosa BU Desclée de Brouwer, Paris* 1) BK ftiiMcfet Cttotne. Ernould lege Oi Oer b Ga S’' Oen 12 op te staan <e* den verdween r- L 4.' G „Ja," antwoordde Clothilde „vijf dagen I maar!” *r* <1 SM let Bli Met die banaan sullen wy nog pleizier maken, riep Tulmeltje uit, en hU_«el tegen kikker Karel: toe Kareltje, help eens mee die banaan optillen. We zullen daar eens een fijne wip van maken. Kikker Karei die nog nooit in een wfp gezeten had. sag wel aan het gezicht van Tulmeltje, dat dat iets fijns moat zijn en vlug tilde hu de banaan op en hielp Tulmeltje om de banaan weg te brengen. In de nabijheid van de keuken hielden ze stil. Tulmeltje sloop heel stil naar de keuken en haalde een grooten kurkentrekker uit de kast. Toen zetten zU de banaan rechtop en kikker Karei moest den kurkentrekker in de banaan booren. Het was een heel karwei, want Tulmeltje kon de banaan bijna niet recht op houden, maar eindelijk waren ze klaar en begon het lieve leven. pUn overeind, uit en zonk Het is niet te verwonderen, dat sedert de eerste eeuwen Christenen van lederen tang en stand en uit de meest afgelegen landen naar Jerusalem getrokken z(jn, om met eigen oogen Christus’ kruisweg te zien en zoo hun geloof ««V. •tras MI Dl i I te leem fevr. nets •tere voor koke 25 He be: 27S Gei bet me: b lett 10^4 «bove kunj des arch Jc •v Gi Vi Wilf van 1 Br. t (OW anti IBS' Bd as 1*- Heet Gev: R.K. der ou wen lett Oen paar 28 W1B Ble, Roman van Paul Keiler Vertaald door Louis de Bourbon i< ala A 1 BUI 5?i] h.h. lew fi en "de V b<W« sia Tulmeltje en kikker Karei klommen leder op de kurkentrek ker en de banaan jchommelde lekker heen en weer. Wat was dat gezellig. Tulmeltje wilde hoe larger hoe harder wippen en kikker Karei, die veel dikker was dan Tulmeltje, kon zich niet goed meer vasthouden en viel er af. En de banaan, die nog altUd heftig heen en weer ging, maakte een duikeling en daar lag Tulmeltje naast kikker Karei op den grond. ■^Bw^JB^mrCÏothllde’s gevangenis. Acht keer reeds had zU hier „gesmacht"; vijf keer telkens een dag, drie maal telkens drie dagen en nu vijf dagen. Dat was harh. Maar Clothilde ver zette zich niet, zjj -huilde noch morde, maar zat zwijgend en onverstoorbaar haar straftijd uit. Slechts één ding kon zjj niet velen: dat van bulten af haar deur werd afgesloten; zij deed er zelf van binnen den grendel op. van Christus, over datgene, waarvoor Christus op de wereld gekomen is en gestorven op de plaatsen, waar thans rumoer, koopmanschap, en de grootste verdeeldheid heerschen; men kan bier zien hoe Christus bij Zijn dood verlaten was van lederen, op enkele trouwe zielen na, die onder het Kruis stonden. Zoo zjjn de droevige gedachten, die deze be keerde Jood In Jeruzalem heeft geproefd. S. VIJFDE HOOFDSTUK De oogsttijd was in het land. Overal rufsch- ten sikkels en zeisen door de b’.eek-zllveren korenhalmen en wierpen deze op den grond. Eén maaier echter keerde met leege handen van het eiland naar huis; zijn oogst was nog niet rijp. De dood. Ounther genas. De wonden heelden en hij voelde zijn krachten terugkeeren. Toen hij echter na vior weken voor het eerst van het ziekbed wilde opstaan, kon hy niet goed meer loopen. De blinde en Fridolln moesten hem ondersteunen en h(j was blij, toen hij na eenlge schreden weer in zijn bed lag. „Het heeft mU toch flink aangepakt,” zuchtte hl); „Ik za! weer moeten leeren loopen als een klein kind.” ,4a, u hebt uw bezoek op het eiland duur moeten betalen,” antwoordde zij. Hy schudde zachtjes zjjn hoofd en greep haar hand Het is mooi bier zei hij langzaam. .Zeid- awall Wat heeft mb Bfflwb k ma. Zoo’n défilé van mannequins is op zichzelf niets bjjzcrtiders meer. Bijzonder was echter de «naaf, waarvan elk zijner vindingen getuigde. In dezen delicaten tak van nijverheid stond hjj in het eerste gelid. In den goeden tijd kon hij elschen stellen. Wie zijn drempel overschreed temidden van de leverkleurige zalen, waar de verkoopsters een -daarop afgestemd uniform dragen, moest een flinke waarborgsom storten, -die, wanneer een behoorlijke bestelling gedaan was, In „mindering werd gebracht. Uit Alma Ata wordt gemeld, dat een geolo gische expeditie In- de bergen van Oost-Kgzak- stan, over een gebied met een oppervlakte van 13 A® 15 duizend vierkante kilometer 44 lagen looderts heeft aangetroffen. Volgens oude geschiedbronnen zouden reeds In het bronzen tijdperk^ oude stammen in dete streek looderts hebben gewonnen en daar loo- den voorwerpen uit hebben vervaardigd. oe het eigenlijk gekomen was wist nie mand te zeggen.... het minst Ferdinand zelf. Eerst had hjj twist gehad met den koster, later had hjj zich over den pastoor gefi-gerd. Tenslotte had hjj dit en dat aan het kleine kerkje in zijn geboorteplaats aan te mer ken en eindelijk ging hij heelemaal niet meer naar de kerk. Zoo kwam het en zoo bleef het vele Jaren lang, tot groot verdriet van de moeder, die juist dezen zoon zoozeer liefhad, omdat hU haar zorgenkind was. O, wie kent het hart van een moeder! En vlak voor een heilig Paaschfeest was Fer dinand heengegaan. Hij had ternauwernood zijn meester vaarwel gezegd en zijn verschrikte moeder een afscheidskus gegeven. Ferdinand trok de wijde wereld In, zocht werk, vond werk, hier en daar.... en schreef af en toe een groet naar huis, die altijd vrooiyk van toon was. Maar de moeder dacht vaak dat het toch wel merkwaardig was, dat Juist haar Ferdinand, die zoo stil en teruggetrokken was. dien nooit het reizen en trekken In de wijde wereld aan getrokken had, van stad tot stad wandelde en er geen seconde aan scheen te denken.weer naar huis te komen. En Jaren verliepen en de moeder had nooit opgehouden voor haar kind te bidden In tee- dere, trouwe moederliefde, dat hy weer den weg terug zou vinden naar de Communiebank, waaraan hjj als kind en jongeman met geloovig hart neergeknield had. O, wat kon deze eenvoudige moeder bidden., heel haar sidderend, beminnend moederhart legde ze In haar gebed neer. Maar nooit schreef haar kind dat het naar de kerk geweest was of de H.H. Sacramenten ontvangen had. En hoe minder kans er scheen te bestaan dat deze Ferdinand weer naar zijn oud geloof terug zou keeren, des te Inniger werd het gebed der moe der. En geen enkel nog zoo klein verwijt deed zu hem zelfs in gedachte, integendeel, er waren uren, waarin zij geheel In zichzelf keerde, nadacht en peinsde: had zij, de moeder, wellicht geen schuld, dat baar kind....? En Immer dringender werd haar bidden.... En wanneer de nieuwsgierige buren dikwijls gevoelloos en bits vroegen: „Nu, moeder Jenns- sen, hoe staat het met het berouwvolle schaap je?" dan knikte zij maar eens: „Let op. God zal hem terugbrengen! Vóór het Paaschfeest is hu weggegaan.... wie weet, of hjj niet juist op een Paaschfeest, wanneer alle klokken in heel de wereld zingen, terugkomt!** Zes jaren waren voorbijgegaan. De moeder was oud, ziek en gebrekkig en tenslotte lag zjj op het ziekbed, waarvan zij niet meer kon opstaan. n lader Christen leeft om sich Christus’ K mogelijk voor te stelten. Het is nog niet .zoo heel lang, dat de veertien kruiswegstaties in onze kerken tot een medltatleven rondgang willen ultnoodlgen en cWe moeten er helaas by zeggen, zelden met uitdrukkingsmiddelen, die ook maar in de verte een ontroering In ons opwekken, die het verHbven onderwerp waardig is. In de Mid deleeuwen vinden we eerst alleen maar afbeel dingen van de kruisdraging, zonder den stoet van omringende personen. In de late Middel eeuwen kregen de voorstellingen der kruisdra ging, geïnspireerd door St. Lucas’ meer gede tailleerd -Evangelieverhaal, een uitbreiding, doordat de ontmoeting met de vrouwen van Jerusalem uitgebeeld werd. Later werd ook nog het verhaal van Veronica er aan toegevoegd. Eerst In de vijftiende eeuw ontwikkelde zich, onder Invlped der bedevaarten naar Jerusalem, dec. eigenlijke kruisweg. HIJ bestond ephter uit seven staties: le) Christus draagt het Kruis. 2e) Christus valt voor den eersten keer, 3e) Christus ontmoet.. Zjjn Móéder, 4e) Christus valt voor de tweede maal, 5e) Veronica reikt Christus den zweetdoek, 6e) Christus valt voor den derden keer en 7e) Christus wordt In het graf ge legd. Een van de mooiste en beroemdste kruis wegen met zeven-statles is die van Adam Kraft, welke in 1490 voor den weg naar het St. Jans- kerkhof in Neurenberg'gemaakt werd. In de 17e en 18e eeuw werden In,Europa de kruiswegen met veertien staties door de Fran ciscanen van ouds de bewaarders der hei lige plaatsen In Palestina verbreid. Wellicht de oudste en zeker een der belangrijkste van déze kruiswegen is die, welke Januarius Ziek, die van 1732 tot 1797 lééfde, voor de St. Ulrich in Augsburg maakte. Maar eerst In de 19e eeuw werd het algemeen gebruik de veertien kruiswegstaties in onze kerken aan te brengen. *e- van haBpen, pakte hem dan stevig oU den nek en propte zooveel brood In zijn mond dat hij bijna stikte. Daarna ging zy naar het keldergewelf. zag daarjeen malsche ham hangen, kreeg er Alt trek In, en nam de ham mee naar de kamer, waar zt) lekker begon te smul- i kauwde zijn Trwelllng van In de fet.Paulskerk te Londen werd volgens „,The Times” Zondag in het-gebed door den dienstdoenden geestelijke gebeden „voor allen, ené Schwab, de zeer intelligente Jood, die katholiek geworden is, maar em nog meer aan het lot van het Joodsche volk te denken, he^ft van zijn pelgrimstocht naar het Heilige Land de gedachten en Indrukken neergelegd In een boek, waaraan hij den titel gaf: Solitude de Jesus Christ, 1) de eenzaam heid van Jezus Christus. Want dat is wat hem het meest getroffen heeft in het Heilige Land en in Jeruzalem vooral; de verlatenheid van der: Zaligmaker juist op de plaatsen, waar Hij ge wandeld en geleerd heeft, en waar Hjj den verzoeningsdood gestorven Is. Schwab heeft -dan ook geen woord over voor schilderachtigheid, voor oudheidkunde, in *t kort voor niets, wat wij onder den naam cul tuur samenvatten. 1 De twee volken, die elkiar het Heilige Land betwisten, de Joden en de Arabieren, geven geen van belde veel om den Zaligmaker. Beide deze volkeren hebben een Godsdienst van een God die niet voor de andere volkeren bestaat, maar slechts voor de uitverkorenen. En de Zionistische Joden bekommeren zich in *t ge heel niet om godsdienst; zij hebben van het Joodsche ras niet den geest, maar alleen de letter bewaard. Doch ook de vraag, of Arabieren dan wel Joden daar thuis behooren, is voor Schwab niet van ttelang: want hij is gekomen voor Christin «elf. Het meest ontroerd heeft hem het geplaveide plein, Llthostratos, waar Christus door Pilatus veroordeeld werd, toen de Joden geroepen had den. dat Zjjn bloed mocht komen over hen en hun kinderen; de plaats vanwaar de uittocht der Joden over de wereld begon. Daar wordt thans, In de basiliek, die daar overheen g*ebouwd is, eiken dag sedert de stichting, op het «ogenblik van de Consecratie, driemaal geroepen: Heer, vergeef het hun, waarop door de geloovigen driemaal, telkens luider geantwoord wordt: Want zi) weten niet, wat zij doen. t, Daar op de plaats, waar de Joden den Mes sias verloochend hebben, leest Schwab óp Sf- exvoto’s de namen van Joden, die bekeerd zjjn en hun teeken van dankbaarheid hebbeti ach tergelaten, Levy, Bauer, rabbijn D. en familie. op dat oogenbUk schoot zijn gebloed vpl, en^ kon hij zijn tranen niet weerhöuden. r „Maar zullen de christenen, die wij «ijn, er in slagen, de Joden te genezen? Onze zonden, onze lauwheden, en aelfs de verlatenheid, waar- a^_mee wjj Christus omgeven, alles strijdt met den geheelen tijd door had geslapen, sou het ook hem wel reeds zjjn opgevallen, dat er sinds drie tot vier weken geen goede wind meer was geweest. Daardoor was men op het eiland in groote moeilijkheden geraakt, omdat de eenlge windmolen, waarover men hesphlkte, het meel, noodig om* brood te maken, niet meer kon malen, afgezien van het veevoeder, waaraan in het geheel niet meer te denken viel. Dus moesten ook de handmolens in gebruik worden genomen, en Kajetan mocht nu om te beginnen eens vier weken lang dage’ii’-s twaalf uur gaan malta. Daarna mta nog wel eena aira, op strengen toon. Zij beheerschte zich en zelde met een zweem van weerspannigheid: ,De zieke, die bij den schcenmakerligLbegXL gezegd, dat Kajetan aan dui MilÜpSil uas vastgebonden; toen ben ik naar den overkant gegaan en heb hem los gemaakt.” „Hoe kwam de boot, hier, zoadat zjj naar den overkant kon roeien?" wendde de graaf zich nu tot den viascher. Deze knielde In zjjn bootje neer en vertelde onder geklaag en geween en met nu en dan een smeekenden blik op Clothilde dé geschie denis van den overval. De graaf hoorde hem somber aan; dan zei hl): .Als je niet zoon geweldige ezel was, zou je tenminste eeiri-een andere leugen verzinnen. Voorloopig sul je vier weken den molen draaien. Voor hem weg, Lucas!” Deze pretentie kon hjj zich veroorlooven. Men aanvaardde het van hem en ^andere dan Mrst) wlst-hM zich ook in de magere crisisjaren te- handhaven. De» laatsten «lid ging het Juist beter. In Amerika pad hij belangrijke orders geplaatst en men fluisterde van een chéque van een mlllloen franc, door hem Mn een zljde-fa- brikant uitbetaald. In de Vereenlgde Staten gold hij als de ge zant van de Fransche modekunst. Zjjn glans tijd lag tusschen 1934 en ’37. HIJ bleef trouw aan de klassieke Ujn zonder opschlk en deze sierlijke eenvoud werkt nog door. HIJ was de eerste, die meer dan 500 modellen vertoonde en er ook bont en hoeden bijnam. Bulten de paleizen van zijn ateliers leefde hl) het leven van een grpoten meneer. Men zag hem op feesten en zelfs organiseerde hU er in zfjn villa’s te Biarritz en elders. HIJ schrikte er niet voor terug een hotel af te huren om zijn vrienden te onthalen en was zelf een voorbeeld van elegantie. Zoo toonde hij in vele opzichten een ruime hand. Parijs mist hem zeer. len. Kajetan keek begeertg toe en brood. Na een poosje kon zjj de den ander niet meer aanzien en stak haar ge vangene een stuk ham In den mond, met de woorden: .Mier, vreet maar, jou- trouwelooee waak hond!” Ze was overtuigd, dat ze daarmee Iets .vernietigends gezegd had, maar Kajetan vatte haar gezegde anders op. Hjj begon nu weer hoop op bevrljding te koesteren, en kreeg het zoover, dat Clothilde een groot stuk ham heele maal in blokjes sneed, en er telkens één in haar eigen en één in Kajetan’s mond stak Tusschen deze bedrijven door probeerde zij haar gevangene angst en schrik aan te jagen. Zjj vertelde Kajetan: voor het geval hij niet wanneer al zijn dagen rustig en vreedzaam ver- loopen, de een gelijk aan den ander, kleurloos eh zonder afwisseling, en wanneer hij aan bet einde van zijn leven er op terug moet zien ais op een glad, grijs meer, «onder eenfg relief! Ik wil zoo niet leven. Ik moet eilanden hebben en stormen en golven.” .Eilanden!" zelde zij. „Ieder leven heeft eilanden, zelfs het armste; steigers, waar eens het scheepje heeft aangelegd en waarnaar de blik nu en dan terugkêért, ook wanneer zi) reeds achter ons liggen in de nevelige verten. Het ergste is, wanneer het een eiland der zaligen was, en wanneer men by den terug blik een swart kruis boven den haveningang ziet njaen: .geen toegang meer!” HU wist, dat een zwaar harteleed haar drukte, maar hij vroeg nooit naar de oorzaak van haar verdriet. De dagen verliepen vreedzaam. September was gekomen. Het licht bulten over de welden was koeoler en matter geworden. De zwaluwen in de lucht riepen hun vaarwel, en een aoime- bloem neigde haar blond hoefd en keek door bet venster bij den zieke naar bftinen. Gunther zat in een leunstoel, dien de blinde hem had verschaft. „Het wordt herfst!" zei hii en keek naar het venster. „Dat is goed,” antwoordde zij; „mij doet de «on pijn; mij doet allee pijn, wat licht en vroolijk Is." Toen kon hij zich niet langer bedwingen. te versterken. Een geheimzinnige kracht trok al duizenden naar het eeuwig Jerusalem, toen nog de martelende vermoeienissen van lang» voettochten en de gevaren van een zeereis op vermolmde karveelen moesten doorstaan wor den. Maar Jerusaiem*»werd verwoest, herhaal delijk Christus zelf had het Immers al ge zegd: geen steen sou op den anderen bill ven en zoo vonden de oude pelgrims in de Hei lige Stad niet meer dan enkele plaatsen, meer of minder vaag door de traditie van Jerusa lems eerste Christenen aangewezen. Heel be langwekkend zijn de geschriften, die tal van pelgrims uit de eerste tijden ons hebben na gelaten over de ervaringen, die zij op de heilige plaatsen opdeden. Wij vinden er onder het laconieke verhaal van. den pelgrim van Bor deaux het oudste pelgrimsverhMl dat we kennen die Jerusalem in 333 bezocht en de naïeve vertelling van den Onbekende van Plaisance, die omstreeks 570 de reis naar het Heilig Land aanvaard had. Heilige en geleerde, mannen, zooals Eusebius van Caesarea en Hle^ ronymus Heten ons hun Indrukken na. die waardevolle aanwijzingen bevatten over de to pografie der heilige plaatsen. Ook een vrouw stelde haar reiservaringen te boek; het is de Gallische dame Aetherea, die Palestina tegen het einde der vierde eeuw bezocht en In haar Peregrinatio ad loca sancta een verhaal geeft met echt vrouwelijk opgemerkte kleinigheden. In geen van deze verhalen vinden we een aanwijzing, dat de Jerusalemvaarders de ge woonte hadden den kruisweg te volgen. Slechts fragmentarisch noemen zjj de heiligdommen, die bezochten. De kruistochten en de stichting van het ko ninkrijk Jerusalem brachten hierin verande ring. De kruisvaarders meenden tal van hei lige plaatsen te kunnen identlficeeren. ZU werden daarbU echter meer door devotie dan door krlttachen zin gedreven. In dien tUd. het einde van de twaalfde eeuw dus, ontwikkelde zich langzamerhand, uitgaande van de plaats waar men het pretorium van den landvoogd Pilatus meende te ^moeten zoeken, de kruis weg, dien de pelgrim ook nu nog volgt. In teressant te het verhaal van den Angel-Saxer Saewulf en van den Russlschen priester Da niel, die beiden in het begin van de twaalfde eeuw, toen het koninkrijk Jerusalem pas ge sticht was, Palestina bezochten en waarvan de een als Westerling, de ander als Slaaf zijn visie op de toestanden geeft. Jan van Wurtsburg is blijkens zijn „Des- criptio Terrae Sanctae" dat in 1265 geschre ven werd, een der eersten geweest, die zich afvroeg, hoe Jezus van het rechthuis van Pj- latus naar Calvarié gegaan is. Jammer ge- die in deze ernstige dagen de verantwoorde- Hjkheld van groote beslissingen ten aanzien van de volkeren der aarde te dragen hebben, in het büiphder voor onzen konlng en zijn ministers, maar ook voor de heerschérs en lei ders van andere naties, voor Adolf Hitler, voor den president en. de regeerlng yjin FrgnkrUk, „En ik dacht, dat ik in eten toren moest?" riep Kajetan ontzet uit. ,,’s NaEhts in den toren," zelde rij uit de hoogte; „overdag zou Je daar in dit heete Jaargetijde te lekker slapen. En dat ligt niet in de bedoeling van ons, rechters van het eiland. Zoo. en nu hebben we genoeg gegeten. Nu gaan we!” „Waarheen?” vroeg hU jammerend. „Naar het eiland waar anders heen? Maak geen grapjes en kom mee!” HU bad, hU smeekte, hU viel haar te voet het hielp niets. ZU-bond een touw om «Un arm en trok hem als een weerbarstig kalf achter zich aan HU moest in de- boot stappen, rij greep de riemen en stootte af. ZUn huilen en smeeken roerde haar niet in het< minst. Pas toen -rif dicht bU het kreupelhout waren, zelde zU: JZoo. nu heb je Je eerste waarschuwing pakken! Nu zal ik je handen los maken. Ne de riemen en laat mU uitstappen. En maak dan, dat je weg komt, jou bandiet! Anders komt tenslotte de heele geschiedenis nog aan het licht!” De bevrijde gevangene bedankte haar met een vloed van woorden, terwUl alles werd uitge voerd zooals ri) had gezégd. Bu d< elzen- boschjes sprang zU op den otver. En toen gebeurde er iets, wat geen van belden had verwacht. De graaf trad uit het kreupel hout te voorschUn en achter hem verscheen de bewaker Lucas, die onmiddellUk «Un tams op ’roietan richtte. alsook voor de regeeringen van andere volken, opdat zU gqwlllige instrumenten, mogen zynjot bevordering der goddehjke doeleinden menschheld op den weg das vzedes geleld worde.” (Ned. Chr. Persbureau) Lucas Kajetan. „En nu JU, Clothilde. JU hebt geen andere wet dan mijn wil, en daarnaar heb Je je te voegen. Je weet, dat Je het eiland niet moogt verlaten. Dus, ditmaal wordt het vUf dagen!" Zonder een woord te antwoorden keerde Clothilde rich om en ging naar het slot. Daar aangekomen beklom zU de torentrap tot aan de bovenste kamer, een nauw zeshoekig vertrek dat vier kleine vensters had, die gele- ken op schietgaten. Een oude bewaakster stak het hoofd door de deur naar binnen: .Ben je er weer eens?” vroeg rij medeUj- wm «r wieg de gaaf wiö dfi&te t Weinigen zijn er maar, die den peest vaif Christus begrijpen. De Moederkerk zelf lUdt door de broosheid barer ledematen. Het lijden en de eenzaamheid van Christus zUn nergens duidelijker dan hier, juist door de verdeeldheid der christenen, en ook nog door de leelUkheld der monumenten. De pelgrims moeten zoo snel mogelUk alles gezien hebben, en hebben gepn tUd tot gebed en qjjerweglng. Het is dan ook geen plaats, die de devotie opwekt; maar een plaats, waar de eenzaam heid van Jezus Christus tastbaar wordt. Wil, geboren katholieken, leven meestal In de sleur, en hebben opgehouden ons te verwonderen, maar deze Jood riet met droeve, scherpe oogen het groote verschil tusschen de liefdesleer van Christus en de praktUk van de Christenheld. In het Heilige Land is dit verschil aangrij pend. Inderdaad, Is het niet wonderlijk,, kan het toevallig zUn, dat na bUna tweeduizend jaren Christendom de heilige plaatsen aldus bestaan? Bete? dan waar oók beseft mten hier, dat Christus in ZUn Kerk nog lUdt; en dit is dan ook de korte inhoud en de strekking van het boek van Schwab. Het is een droevig en 'pUnHJk boek, maar, zou ik durven zeggen, het is ook een weldoend boek, omdat het met Joodiéhen werkelUkheldsrin direct naar dc groote waarheid gaat, en rich niet bekommert om de lauwe archeologie, politiek en cultuur, maar spreekt over de liefde en Verlatenheid zelde zy. ‘-'J:. al, nu komt het brood.**' ZU vond ergens een geweldig stuk brood, «wart er een groot brok af. Het KMetan er De ParUache modekoning Jean Patou, die onlangs is overleden, is maar negen-en-veeiüg jaar oud geworden. HU was een der mannen van de ParUsche beau-monde, om wlen het meeste .gedrang” was, misschien alleen ge ëvenaard door dat van zUn bekwamen college Paul Poiret. Patou had werkelUk een wereldnaam, want ondanks alle pogingen, elders ondernomen, blUven de ParUsche modekunstenaars toch bet pulck van het puick, die hun wil aan de doch- teren Eva’s van den aardbol opleggen. ZUn .shows” waren meer dan beroemd, de vrouwen kwamen er wat men noemt idolaat vandaan. Kajetan smeekte, huilde, bekende volledig achuld, beloofde rotsvast beterschap bet hielp hem niets. Zij maakte hem weliswaar van .Moeder, waar denk je toch den heelen dag aan?” vroegen af en toe haar andere kinderen vol deelneming, wanneer zU dMr zoo stil lag. nooit naar iemand verlangde, geduldig wachtte tot men haar voedsel of medlcUnen bracht.... en de oude vrouw knikte slechts: „Nu heeft de goede God mU door riekte en ouderdom allen arbeid ontnomen, opdat Ik ongestoord voor hem zou kunnen bidden!” Den gingen de kinderen, die al lang volwas sen waren, stilletjes heen. En wederom naderde een Paaschfeest. was het en de bloemen bloeidenen alles maakte zich op voor het groote feest.... Met de oude moeder echter ging het achter uit. De dokter was gekomen en had het hoofd geschud en ge zegd: „Wie weet of su het feest nog overleven zal.” En van Fer dinand had men sinds maanden niets meer ge hoordr - ^Toen Paschen gekomen was met hemelsblau wste en helderen gouden zonneglans, en alle klokken Jubelend zongen en de blijde Christen- menschen in feéstdos naar de kerken stroom-?' den, richtte het oude vrouwtje zich plotseling in bed omhoog.de"oogen begonnen te schit teren, de verwelkte, verrimpelde handen sid- derden gevouwen: „Vandaag komt W)!” sta melde zU en viel weer uitgeput In bet kussen terug. En plotseling werd de kamerdeur opengewor pen en een van haar groote kleinkinderen stormde met heet gezichtje naar grootmoeders bed: „Oom Ferdinand Is er! Oom Ferdinand is er! HU rit In de kerk in de vierde bank, vlak aan de middengang! Grootmoeder, ik kende hem direct!” Het oude vrouwtje kon geen woord meer uitbrengen. Er gleed een lachje over haar bleek gericht en het was of ze knikte.... En Ferdinand is teruggekomen. Terug naar moeder in het allerlaatste uur en.... terug ook naar zijn God en zUn kerk! En hy is niet alleen gekomenhy heeft zUn jonge vrouw mee gebracht. En dat alles is zoo „eenvoudig" ge- gaanevenals het gebed van het oude moe dertje altyd eenvoudig was, maar onultsprekelUk vurig. In Zuld-Duitechland by een meester had hU werk gevonden, was daar gebleven, langer dan hy gewoon was.... had de dochter van den meester gezien en zUn hart was getroffen. De dochter van zyn meester was echter een braaf, goed meisje geweest. Voordat zy zyn liefde be antwoordde, had zy zyn afgedwaald hart weer gevoerd waarheen het op de allereerste plaats behoorde..,, naar God, naar de kerk! En soo was hst jarenlange gebed van een trouw moederhart op IPaaschmorgen verhoord noeg vermeldt hU in zyn werk slechts één sta tie: die van Simon van Cyrone, die Christus ZUn kruis helpt dragen. De richting van den kruisweg vinden wli voor het eerst aangegeven In het relaas van Ernoul, „Estat de la Cltez de Ihérusalem” dat van 1228 dateert. Behouflgps enkele kleine af wijkingen wordt de weg, dien Ernould be- schryft, ook nu nog gevolgd. Van Fra Rlcoldo weten wy, dat hU voor het eerst omstreeks 1280 een groep Wester- sche pelgrims leidde „op den weg, dien Jezus, ZUn kruis dragend, volgde". Eerst toont hy het huls van Pilatus. Op den weg naar Calvarié vereerde men achtereenvolgens: de plaats, wMr Jesus tot de vrouwen van Jerusalem sprak, van de bezwijming van Maria (waarover we het later nog rullen hebben) en waar Simon ge dwongen werd het kruis te dragen. Meer sta ties kende men toen nog niet. Eerst aan het einde van de 16e eeuw vin den wy in het TheMrum Terrae Sanctae van Adrichonfius een opgaaf van twaalf staties, die wU nog kennen. De 13e en 14e statie van on zen kruisweg ontbreken nog. ZU verschynen pas na de 17e eeuw. onze inneriyke bedoelingen. Neen! het zal niet door onze kleine heiligschennissen zyn, dat wy hun hardnekkigheid weten in te halen.” Zoo herinnert hU zich met smart de predl- catle op Goeden Vrydag van een leider eener Fransche bedevaart, een welgedanen kanunnik, die, om tyd te winnen, reeds bsyon te spreken, toen de Massie op het altaar werd voorgelezen, en die zjjn rede eindigde met de oorlogszuch tige verzen van Déroulède te declameeren -Op de plaats der kruisiging, wordt geld ge offerd voor kaarsen, maar zoodra de pelgrim* den rup gekeerd hebben, worden de kaarsen door den pope gedoofd. Zoowel de Grieksch katholieken, de Armeniërs, de Muzelmannen, alsook de Franciscanen, leder heeft hier zyn eigen rechten en zyn eigen hoekje Van de Roomsch-katholieken zyn er alleen maar Franciscanen, overigenf geen enkele orde. De christenen munten hier uit door een benauwende lauwheid. Hy woont de Paaschplechtlgheid van de Schismatleken by op het heilig Graf, waar nog steeds de comedie gepeeld wordt, alsof dan door den H. Geest zelf de toorts* van den Pa triarch wordt ontstoken. En de nacht voor Jl.t feest wordt ontluisterd door een orgte. De katholieken zelf, zegt Schwab, zondigen vooral door ydelheld. ,Jn *t algemeen Wint de nationale hoogmoed *hét van het bovennatuur- lyk apostolaat, zooals de liefde tot de steenen (gebouwen) het wint van de smart van Christus. Het schynt da| de Verlossing van het menschelyk geslacht nergens zoo totaal ver geten wordt als in Jeruzaleip. In tegenstelling met de triomfeerende eenheid van de christe lijke kerk, die te Lourdes heerscht, is het hier de verdeeling, die woekert." i schuld. den tafelpoot lós en -deed ook het touw van zyn beenen af, maar «U liet zyn handen ge bonden en beval hem, op te staan en haar te volgen. Hy kwam met een kreet v» rekte zyn mishandelde ledemal neer op «een stoel. „Ik kan niet," steunde hU, ,4k versmacht van honger en dorst.” ZU nam een beker met water bracht desen Mn Kajetgn's Uppen en zei:.,Drink!" HU nam een paar groote teugen, toen jammerde hU, dat hy zulk een vreeseiyken honger had - naast de kamer, fn het keldergewelf, moest gprr ge rookte ham hangen. 'moesten -jtA rooken, jou lui varken!" >rióe ta. -Weet JU niet, wat misdadigers te eten krijgen? Water en brood! Water heb s- ”7 v - V

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 22