het nieuwe land Zielzorg cm 1 z KWIEK EN VIEF Wie dezen zomer Zoekt gij betrouwbaar Personeel? Plaats dan een „Omroeper” gezinnen den Geillustreerden Reisgids aan, welke voor belangstellenden gratis verkrijgbaar is en hun behulp- c io*. w in B KOLONISTEN-DEMO- CRATIE SR 1 voor 80. H hi I I 5 v r i i Sr X BOEK EN BLAD i r De Wieringermeer- pastoor vertelt Houtop (links), winnaar van alle seniores-races bij de motorwedstrijden op de grasbaan te Alkmaar, in de finale tegen Jac Al 1 voornemens is, een reisje te maken vraqe aan het CENTRAAL REISADRES N.Z. VOORBURGWAL 67-73, AMSTERDAM^ Een kort gebod in het meert ver laten kerkje oan den'Witten Donderdag a M DINSDAG 14 APRIL 1936 7 1 K Wx kampioen- schap behaalde dt. V T»n bat* van bat Vacantie-Kinderieett ward Zaterdag in da booMctad da e jaarlijktcha collecte gehouden r f- M ji I X' o •te Ik wordt over- aUOOTDORP, Aprfl. De X mis aan een traditie van katholiek levan.... En geen katholieke scbeoL „De Menechen hebben hun gebre ken”, door A. van Duinkerken. De herb van nog ding nem ge» ook Zo 8. D Rott De part: wap< den kam, en d O aan aenl: hoe hoe nad< wil krijg bom maa Ol b«e< tong Volk van uon tion voor na ti O van A® ti)P< de1* Stuui waar 8p tevei staat In vaar deelt AI nom feit maa Wou aan stan wel moet Ir. tract over 8p telljl De fenis erke: Oi groo wij SP zich aeto natk wien De niet ken lij o leent stam Al men lieke doelt ons voor dere dat Oc het «en ‘r L-- - -*"■ Xi Jt.rL natk utste is ge niet door gron De dit i ultbr He büzo rond diger De kiesr hanc He verte Dit dach »ang De rakt. ging der bied den geer van kan De men ka th gene SD. dat gene SD Or vord meei geen F ƒ2 Het elftal van Feyenoorddet Zondag in den wedstrijd te gen Excelsior te Rotterdam hetafdeelings- k.. Het vreeselijk auto-ongeluk te Heesch heeft aen drie personen het leven gekost De vernielde wagen op de plaats des onheil* Se-.-.- «s-Mi Jognet at hun face k main komen bekijken of de boel van hun was, at zij t hier hadden opgebouwd, al se In "n soort dierentuin zitten en dan moet Je hooren hoe die toeristen zich verbasen over wat se hier zien. Ja t gaat hier beter dan in de oude polders, waar iedere kolonist op zijn eigen Initiatief bleef aange wezen. Hier regelt vadertje Staat de koloni satie. En dat gaat heusch zoo kwaad niet. Hier is heusch geen Wild West. En de menschen, pastoor? De menschen komen hier van alle kan ten, dat weet u wel. Ais u bet mjj vraagt beeft Nederland geen elf provincies, maar wel dub bel zooveel. wanneer ten minste leder gewest zijn eigen dialect spreekt. Wat Je hier alle maal niet hoort! En alles Nederiandsch. Het gebeurt hier herhaaldelijk, dat twee arbeiders elkaar niet verstaan en elkaar dan verwijten dat ae geen goed Nederiandsch spreken! ■resg veen•viiw«hi1 - 1/ - interessanter en voor de zielzorg vooral belangryker is echter, dat de mebschen, hoewel ze uit allerlei landstreken stammen, toch allen uit Mn stand komen, Mn stand vormen athans. Zoo, dat zijn onze problemen, gaat u nu nog even mee naar mijn kerkje? Het kerkje Ugt aan den overkant. Een paar kinderen spelen er vóór. In de stilte van bat wijde nieuwe land gaan onze gedachten nog over dit alles: tot de auto de houten brag weer over rammelt, die naar den ouden polder voert, waar weer boomen staan, en waar een lange historie ligt geschreven in de bonte, oude hekken en de kromme sloten »en de bochten van de hobbe lige wegen.... Ook al Jal WU hebben hier bijzonder neu traal onderwijs, dat weet u. Ideaal la het na tuurlijk niet, maar in de gegeven omstandig heden geloof ik, dat het voor bier het best- bereikbare la Beschouwt men het zóó, dat de openbare school vooral een gevaar vormt door de q u a s 1-neutraliteit van haar leer krachten, dan zjjn de gevaren hier sterk ver minderd. Hier beeft een schoolbestuur, waarin Z. Hoogw. Exc. onze thans regeerende Bisschop Mgr. Huibers als Deken van Hoorn nog zitting had. de benoeming in handen en ik moet zeggen bet personeel is uitstekend. Voor het godsdienstonderwijs moeten wtj echter een stap terug. Niet meer de meester, doch moe der moet voortaan toezien, dat de kinderen hun les leeren. Is dat eigenlijk wei een achter uitgang? J FOTOREPORTAGE j. Perry, de wereld-tenniskampioen, la actie tijdens de wed strijden welke hij Zaterdag tegen onzen landgenoot Timmer in Amsterdam speelde Zoo zit ik ook met andere dingen. Al mijn bijzondere plechtigheden mijn eerste com munies, plechtige communies en vormsels moet ik op Zondag houden. Door de week hebben de meneeben geen tijd. Zoo gebeurt het, da* b<j een epoedbediening mtjn huis houdster achter bet stuur moet gaan sitten cm mtj met Ons Heer weg te brengen. Men heeft mtj daar wel eens gek om aangekeken, maar wat wil ik anders? Tachtig van de hon derd menschen kunnen hier chauffeeren, maar ik kan er niet Mn van zijn werk afhalen. En bet peil van uw menschen, pastoor? Uitstekend. Zooals ik seg: ze moeten nog wennen aan bet Idee, dat zQ hler zelf de élite van de parochie moeten vormen, al lemaal samen. Maar naar de kerk komen ze trouw, ook van grooten afstand. En dat weet ik van allemaaL In oude parochies, vooral in de stad, komt het nogal eens voor, dat bij een missie of zoo plotseling een aantal „ka tholieken” opduikt, die de pastoor nooit aU zoodanig beeft gekend. Hier komt alles nieuw binnen. Ik weet precies wie katholiek Is of van katholieke afkomst en wie niet. Hebt veel parochianen uit de katho lieke streken van bet land? Neen, gelukkig niet. *t Zijn beste, dlep- geloovige menschen, maar *t valt hun hier toch erg koud op het Hjf, de dagelfjksche om gang met andersdenkenden en dat totale ge- Dat geen natuurlijk «ün problemen in de zielzorg? Heel eigenaardige problemen zelfs. In oude gevestigde parochies, u weet dat wel. CkriztMwns, dw Bwlgizcltw doelvwrdediger Nederland - België geblesseerd raakte, heeft De geest, die hier onder de menschen heerscht is die van een volmaakte kolonisten-democratie. Allen zgn jong verreweg dé meesten althans. Allen moeten den heelen dag door hard werken. Ouden van dagen of menschen die niets te doen hebben kennen wjj hier niet. Alles werkt aam dezelfde cultuurmaatschappij. Een paar zelf standige pachtboeren doen toch óók dezelfde soort arbeid. „Notabelen” zijn er niet. Op Middenmeer woont een dokter en we hebben een paar onderwijzers en ingenieurs, maar geen daarvan hoort tot mijn paro chianen. Allen zfjn hier even wijs, even machtig en even goed. Wij leven hier werkelijk in een volko men democratie. Hier ziet men on der zijn oogen hoe in een land als Amerika het door-en-door-demo- cratiache voelen groeide. (midden), die in den wedstrijd wZaterdag het Wilhelmina-rieken- huis te Amsterdam, waar hij verpleegd werd, hersteld verlaten tt <te Anna-Paulownapolder rijden wij da Wleringermeer binnen bet wijde, vlakke nieuwe land, waar nog maar enkele Jaren geleden de zee overheen stond en waar nu wijd verspreid, beelemaad los en var van elkaar splinter nieuwe boerderijen met helder-roode pan nendaken uit den grond worden opgetrok ken. Wijd en zijd, wéér men ook kijkt 'pergens valt één enkele boom te bespeu ren. Alléén maar boerderijen steken hier uit de vlakte omhoog als vroeger de schepen kilometers ver. Land zonder boomen zonder traditie zonder his torie. Laat ik u sens vertellen vaz? den eersaeu Zondag den besten bier in mijn kerkje. Toen de Bisschop wijlen Mgr. Aengenent bet kerkje was komen insegenen, liep alles prach tig - masr den Zondag daarna.Ik had am per twee misdienaars. Een organist koe ik niet vinden, zangen evenmin. Als collectant had zich zegge en schrijve één Jongeman aan gemeld, die vroeger, in de parochie waar hij vandaan kwam ook wel eens met t derde zakje had geloopen. Alles moest worden op gebouwd. Een organist heb Ik zelf zoo goed en soo kwaad ais het ging, moeten vormen zij heeft u daarstraks open gedaan, bet is mijn eigen huishoudster. Ik moest wel man nen, die tijd hebben om bet orgelspel te gaan leeren heb ik niet. Om nu den goeden gang van zaken niet ai te veel aan mijn eigen huishouden te binden geplaatst moet er toch iemand zijn die orgel speelt heb Ik naar een nieuwe kracht om gekeken. En ik heb er een gevonden; wMr een meisje, een kind van 13 jaar met groote be gaafdheid. De jongens werken als se 14 wor den even hard als de vader. Zóó is het leven hiér. Zangers had ik niet. Kwamen andere pastoors uit weeldee tot den volkszang, ik moest er mjjn toevlucht toe nemen uit armoe. Voor collectant durfde niemand zich opgeven, om dat ieder gewend was, hi de parochie, waar hij vandaan kwam, anderen dat werk te sten O;pknappen. Daar cleed de kerk geen beroep op ben. Men achtte zich daardoor eigenlijk nog niet waardig tot bet vervullen van zulke functies. Ik ben toen denaelfden weg opgegaan als met den zang: ik heb ze allemaal tot col lectant gebombardeerd. Wie het dichtste MJ zit, of het eerste naar voren komt, neemt bet zakje en gaat rond. En dat gékt! Op het altaar, in dit kleine, breed-gebouwde. witte godshuis, branden de kaarsen, en geuren de bloemen. Onze Lieve Heer staat hier maar gewoon in het taberna kel. Het kan niet anders. Eén en kele eenvoudige jonge vrouw bidt in een zijbankje. De menschen kunnen niet komen, fluistert de pastoor mjj in. Zjj zjjn aan het werk. Zjj kunnen er niet van af. En de vrouwen zjjn bjj de kleine kinderen. Het zijn al lemaal jonge gezinnen. Dat ééne meisje daar komt van acht kilome ter ver. Overal in het land staan de ker ken operr Overal knielen héél den dag menschen. die tijd hebben, voor de versierde Sacramentsaltaren. Hier in de kolonie, onder deze goe de. hard werkende menschen. moet Onze Lieve Heer alleen blijven, in het meest verlaten kerkje van den blanken. Witten Donderdag. Wtj rijden bet -dorp" binnen een van de drie plekken in de meer waar een paar hulzen wat dichter op elkaar staan gebouwd, waar een breed soort dorpsstraat, gloednieuw in helderroode baksteen zich in de lengte rekt In het laatste van deze SooCdorpscbe hul zen woont de pastoor. pastoor Braak een vlotte, hartellJke man, die ons mrt uit gestrekte band al tegemoet komt, al* zijn vriendelijke huisboudster ons maar amper bin- nen beeft gelaten en ons met een „welkom in de negorij’ rijn gezellige huls-sit-studeer- k*mcr Mnnenleidt. Zóór, we zullen maar eens beginnen met de radlo-centrale af te zetten, dan kunnen we rustig praten, niet? Centrale, zei U? Ja zeker, man. wfl krijgen hier de radio per centrale. Dat dacht u niet hé? Dat den ken trouwens de meesten niet: se meenen hier allemaal in een land te komen, waar de men- zeben nog in buien wonen en met dieren veilen om loopen. Nu kennen wij hier na tuurlijk niet de geneuchten ven een groote stad. Maar bebt u wel gezien hoe keurig wtj hier wonen, langt onze asphaltwegen? Hebt u Men klaagt allerwegen over de verwUderizg van onzen tijd. Bi voor menigeen is deze ver wildering een raadsel bjj de uitgebreidheid van onderwijs en ontzaglijke sommen gelds welke oog dagelijks voor allerlei onderwijsinrichtin gen worden uitgetrokken. Met recht wijst men op vroegere tUden waar oneindig meer met veel minder geldverkwlstlng bereikt werd. Men vergeet echter daarbij dat bet on derwijs van vroeger een heel ander karakter droeg. Het was vooral bezield met een anderen geest. De vorming van den mensch, en niet veelweterij, stond op het voorplan. Geen me chanisatie. maar humanlsatie Was het doel waar men naar streefde. Nu is de mensch <z- worden het verlengstuk der machine, opvoe ding schikt zich naar efficiency; zelfs de ziels vermogens worden getest, machinaal vastge legd. gematerialiseerd, wetenschappelijk ge kweekt om als goedkoop en economisch ver antwoord product op de markt des levens te worden gegooid. Er komt vast een tijd waarin de gebreken van den mensch een kostbare dy namische waarde zullen hebben, een tijd, waar in wjj er om sullen treuren dat wij zonder bochel, ot doofheid, of blindheid of de hemel weet welk gebrek, ter wereld zjjn gekomen Als inleiding tot dit glanstijdperk der nieuwe tij den is het boekje van van Duinkerken een kostelijke satyre. Hoe wij de grootheid van Ho merus, Esopus, Ronsard en andere genieën kunnen aankweeken ia ons nu bekend gewor den. Wellicht krijgen wjj binnenkort een nieu we wereldgeschiedenis op verbeterden grond slag en een Vondelverklaring waaruit blflkt dat da glorieuze visies zijner bespiegelingen zonder zijn kousenhandel niet tot stand wa ren gekomen. Moge dit verschiet onze In ar moe levende dichters tot het kousenvak be- keeren. Inmiddels biedt bet boek van van Duinkerken een verbeugenden positieven kant. HU vestigt wederom de aandacht der le zers op de oudheid. Het zijn de klassieken die Holland hebben groot gemaakt. De gouden eeuw la hun werk. Grooter en onvergankelü- ker dan welk stoffelijk bezit Is de humanisti sche rijkdom welken onae voorouders uit de werken en het leven der klassieken hebben gepuurd. En bet is bet verwaarloozen en bet minachten dezer schatten dat ons gebracht beeft tot de geestelijke en zedelijke Inzinking waarover nu zoo geklaagd wordt. Het is van Duinkerken's verdienste ons wederom te heb ben Ingeleid in populalren vorm, Mj enkele fi guren der oudheid of der herboren oudheid. Moge deze poging succes oogsten en de be langstelling voor de bron eener betere en hu manere beschaving nieuw leven inblazen. WU hebben het meer dan noodlg in dezen tijd van steeds wassende brutaliteit eet schaamtaloee- held. IS onze „Omroeper* Bkan avond weer opnmtM spreekt hU ta «MM gezinnen, waar bij ren trouw gehoor vindt. Zaken-Omroeper* per regel. Particuliere Omroepers 30 A. 0* egel Betrekkingen (gevraagd en aangrim** ié et, per regel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 4