w e Roode Kruisdokter hersteld zijn vaderland terug S-S- gewoonte volg l. M-S S •CACHETS Legervliegtuig neergestort Al De onbewaakte overweg Bij alles wat ik heb medegemaakt, zal ik mijn lotgevallen in Abessinië nooit ver geten, aldus Dr. van Schelven UI a 4 Brieven redden zijn leven 0 CARRO NA DE AUTORAMP BIJ HEESCH TREINONTSPORING TE WOERDEN er. M.S.S. - cachets; Maken Schoon Schip DOOO DE DONDERDAG 16 APRIL 1936 ir aan* Chauffeur gedood De overval VERDUISTERING TE OSS Sigarenfabriek gesloten Bedrijf te Beverwijk stilgelegd Toestel op *yn kop; bestuurder PATER W. WILLEMS OJ» t i DRIESSEN CARRO'S? /Terie/i/i /«ren Onderluitenant en twee Javaan- ache monteurs gedood Begrafenis van de drie slachtoffers te Tilburg ROOFRIDDER VAN DEN WEG BETRAPT MGR. D. HUURDEMAN WEEl HERSTELD DE HULDE AAN PATER DAMIAAN aar isar rant uur dan Van dorp tot dorp gejaagd Jachtvliegtuig maakt noodlanding Dr. v. Schelven wordt op het station te Arnhem verwelkomd tl» Zeven wagons uit de rails geloo- pen; twee personen licht gewond aan Nu ■aak b ik uit’ 1 Zom sproo verdwijnen i, door een pot SPRUTOL Bij alle drogisten. ►ten Iwijnen spoedig Vrachtauto door een electrischen trein onder Heemskerk verpletterd r Twee dagen in de woestijn gelegen, gekweld door pijn en dorst, met sluipende hyena’s in de nabijheid Nog een doode Van de hel in den hemel Dr. van Schelven, een van de doktoren van de Neder- landsche Roode Kruis-ambulance in Abessinië, die, naar men weet, bij een overval gewond werd, is gistermorgen in gezel schap van zijn echtgenoote in zijn woonplaats Arnhem gekomen. In een interview heeft de dokter het geheele relaas van den rebellen-overval en zijn verwondingen gedaan en vertelde o.a. hoe een pak brieven van Mevrouw van Schelven hem waarschijnlijk het leven heeft gered. 9 Het perspectief voor de ambulances SU teiRiHSIte^tl^WWWB^WBBWIgRKttoBl telteen* M Drie uur op een muilezel De reis van mevr. v. Schelven LOS 30 CENT PER ONSo Ik 1 I 1 I =s t N IN MELK EN PUUR u LD /HAG ll\ VAN U [teN KOMERTXf cMxnwiOoi fOO- boer boer Kl«r ram iha* hot »tto die bevochten en die bang voor elkander Hoe ik eindelijk in Kworam gekomen Laatstgenoemde is tijdens bet vervoer naar het hospitaal overleden. Op den Ryksstraatweg Den Bosch—Nijmegen werd de wielrijder van R. uit Nuland door een ■eer woest rijdenden auto gegrepen en tegen De paasagtora van den trein, hoewel «eer on der den indruk, kregen geen letsel, evenmin als de bestuurder, die eveneens aeer onder den Indruk was, maar die het ongeluk niet meer had kunnen voorkomen. Onder groote belangstelling heeft Woensdag te Tilburg de teraardebestelling plaats gehad van de slachtoffers van het tragisch auto-on- geluk op eersten Paaschdag te Heesch, waarbij drie kinderen van het echtpaar Willems, de vijftien-jarige Josefine, de elf-jallge Agnes en de negen-jarige Louise om het leven kwamen. wei» >MT w*r to mt r*aaw n n xcsetm tow ih feit M.ÜC*Ö«T3 «MCnI 1 Kxi goto aeoA AK ecx V te hu oeneoeioz-^ LA _t«nd ei> opgewekt X) O z z m r- CA Bi’ te llet ge- 'NéeM NU ANOAAC cm noeacN etxi zoo% M5Sgao«tdan 1 AOM ZON PAG tCNS WUKgN - Mevrouw van Schelven vlei haar man in de rede en wees op zijn handen, welke vol kerven en sneden - waren. „Zoo is hij over de rotsen gekropen”, voegde zij hieraan toe. De gewonden zyn naar bet hospitaal te Tjl- mahi vervoerd. Met een zwaren slag, die tot ver in den omtrek hoorbaar was, werd de auto uit el kaar geslagen en totaal versplinterd. De chauffeur werd ter zijde van de spoorbaan geslingerd, waar hij zieltogend bleef liggen. /Mlï BZN IR teMKAdOk 1 OAÏ X rvj Otc lAAHCX MANOOeOAAN ntm I m voet ne te* I AHoen mihjoJ is. dat de rails van Vervolgens vroeg de journalist dr. Van Schel ven wat zjjn Indruk was van het Abesslnlsche volk, van zijn beschaving en cultuur. „Het is een vrijgevochten, tuchtloose bevol- j king. Itallaansch protectoraat zal zonder twjj- I fel zegenrijk zijn voor dit volk, maar aan den anderen kant gun ik niemand, dat hij zijn vrij- heid verliest. i Het land is eigenlijk te groot. De Abessiniërs I bewonen nauwelijks drie provincies. De overige hangen er maar zoo wat aan. Zij zijn nu sens vóór den Negus, dan weer tegen den Negus, i Er is geen saamhoorigheldsgevoel en men kan dan ook van een AbeaMnlsche natie niet spre ken. Wat wij meegemaakb hebben, bewijst wel duidelijk, hoe primitief en ongeciviliseerd de toestanden daar zijn en hoe er inderdaad nog de eerste grondslagen voor een geordende sa menleving gelegd moeten worden. WW hebben wel lets bereikt, doch naar verhouding van het geld, de moeite en in spanning, is dit toch eigenlijk bitter wei- nig. Wei hebben wy aeer veel informatief werk gedaan en dat kan later van groote waarde zijn voor het Roode Kruta. In elk geval hebben wy geleerd, dat men niet moet beginnen met den bovenbouw van een am bulance. maar dat, vooral In ongeciviliseer de streken, de onderhouw het belanglo ste ia „Eigenlijk hebben de brieven van mijn vrouw mjj het leven gered", zoo ging dr. Van Schel ven verder, „want Ik had een pak brieven in mijn binnenzak en daardoor werd de kogel Iets gestuit. Was deze een millimeter verder ge gaan, dan zou ik u dit naar alle waarschijn lijkheid nu niet meer kunnen vertellen. Do dorst, welken ik toed, was het ergste: ik voelde in mijn sakken en vond een medicijn, •elke ik gretig slikte. Langzaam drong bet tot mij door, dat ik uit dM» bel moest wegkomen, omdat bet anders Wederom beeft de onbewaakte overweg een slachtoffer gebiecht. Woensdagmiddag Is een vrachtauto op den enbewaakten overweg MJ de Hoflaaa onder HeewwfcoHt door own electrischen trein verpletterd. De chauffeur werd gedood. De trein out- M.8.S.«cacbet ter Inwendige snlvering. De M.S.8.-eachete Bullen Uw hope runde »pü»- ▼ertering. Uw ▼ertraa<d« 0toel*an« horstel len. Uw met vergiftige afvalstoffen gevulde darmen zacht ledigen. Uw rastel opfrisschen. Ge raat U'n ander mensch voelen. Ge bemerkt vol welbeharen. dat re U op Zondag <ocht< voor het eerat eens lekker irisch. et) opgew gevoelt. vol van levenslust en energie, want Nadat de vorige week getracht WM«— oa. door het treffen van qpn regeling met het personeel de sigarenfabriek van de firma Majoor te Beverwijk, die te kampen had met gebrek aan liquide geldmiddelen, in bedrijf te houden, Is Dinsdag besloten de fabriek met in gang van heden te sluiten, waardoor ongeveer 180 arbeiders en arbeidsters werkloos worden. Naar wij vernemen, is van de zijde van het gemeentebestuur contact gezocht met Den Haag, teneinde de mogelijkheid te onderzoeken of met hulp der regeering het bedrijf in gang gehouden kan worden. Aneta verneemt omtrent dit ongeluk nader, dat de Fokker 417-t, welke te Salatrl gewone schietoefeningen had gehouden op den terug weg te plm. 13 uur nabij de Desa Bodjong, on- derdlstrict Ooenóeng-Haloe, in de buurt van Tjililln, is neergestort- Het toestel boorde zich met den motor in de Sawah. Vennoedeiyk is de machine door de zware be wolking tn een vrille geraakt. De bevolking waar schuwde den administrateur van een naby Be legen theeondememing, die de luchtvaartafdee- ling van het ongeluk op de hoogte bracht. Hierop zijn de commandant van fie lucht- vaartafdeellng en dr. Hubach naar de plaats des onhelis gegaan. Het toestel ligt ongeveer een uur loopen'van den grooten weg af. a d wisi ia TWOAMil Wa*joa«? wacht! tetNS ey^N.m £OO TT DUG Onderluitenant Van Lavieren is bU dit ongeluk gedood, evenals de Javaansche monteur Mento Taroeno; de Europeesche monteur-brigadier- geweermaker Rapmund en de Javaansche mon teur Amatkasiroem s^n hierbU zwaar geatond BATAVIA, 14 April (Aneta) Ben legertranspertvtiegtaig, dat op weg was naar Andlr, te ta de buurt van Tjililin neergestort. De onderluitenant Van La vieren en een Javaansch monteur zijn hierbij gedood. De brigadier Rapmnnd en een ander Javaansch monteur wer den zwaar gewond. Hoe lang ik daar bewusteloos gelegen heb. weet ik niet. Toen ik echter bijkwam, stond een Abessinlsch roover voor mij met de punt van sUn speer op mijn buik. Ik dacht toen, dat het met mij afgeioopen was en iedere seconde verwachtte ik, dat de wilde toe zou «teken. Hjj deed dit evenwel niet en ik be merkte, dat hij bijzondere aandacht Hbd voor mijn horlogeketting. Ik maakte dien los en gaf hem dezen. Daarna maakte ik een be weging alsof ik schieten vtoa hoewel ik mijn revolver kwijt was en daarop reti reerde de roover langzaam Neem eiken Zaterdag eea GU kunt niet gezond bleven, als van dag tot dag slch in Uw ingewanden vergiftige afval-stoffen ophoopen. want die hebben n bijzonder schadelijke werking op Uw gestel. Tenslotte begint Ge U ,^oo moe**. ,.*oo mat'* en ..zoo lusteloos*' te gevoelen en last te krijgen van allerlei onprettige verschijnselen, zonder dat Ge beseft, waar het U hapert! Overal verkrUsbear bU Apothekers en Drogisten. Per 11 stuks In koker slechts «0 cent. Naar men weet, was dr. Van Schelven met de „Christiaan Huygens" uit Port Said vertrokken om, na de emoties in Abessinië, in eigen land bentel te zoeken van zijn verwondingen. Zijn toestand wUs van dien aard, dit een rust kuur noodzakelijk was en daarom was het aan vankelijke plan om aan boord te blijven tot Amsterdam. De bootreis heeft hem echter zoo goed gedaan, dat dr. Van Schelven zich krach tig genoeg gevoelde om in Genua van boord te gaan en met den boottrein van de Maatschappij Nederland naar Arnhem té vertrekken, waar hij gisterochtend is aangekomen. BATAVIA, 15 April (Aneta) Bi) bet be stuur en de luchtvaartafdeellng te Bandoeng zijn gistermiddag berichten binnengekomen omtrent bet neerstorten van een leger-service- toestel, waarta gezeten waren de onderluitenant- vlieger P. vqp Lavieren, een Europeeach mon teur en twee Inlandsche monteurs. Na voorzien te zijn van de HH Sacramen ten der stervenden ia te Nijmegen overleden de saaie.rw. pater W. WlUems O.P. Wilhelmus WUlems werd 3t April 18M te Horssen geboren.. Hij trad in de Orde der Pre- dikheeren te Huissen 34 September 18T3 en werd te Utrecht priester gewijd IS Augustus 1880. Benige jaren was hjj assistent in de pa rochie van bet H. Hart van Jesus te Rotter dam. 14 September 1883 vertrok hij ala mis sionaris naar Curacao. Daar was hij van 1803 tot 1800 vlcarta-provlnciaal der miasle. In 1813 keerde hij naar Nederland terug. In 1023 werd hi) rector der Zusters Dominicanessen te Ko tert bij Nijmegen. Om 3 uur gistermiddag naderde de 35-jarige chauffeur D. Durge met een zwaar met klei beladen vrachtauto den onbewaakten overweg. Van tegenovergestelde richting kwam een col lega met een leegen vrachtauto en daar de weg ter plaatse zeer smal is, heeft Durge waar schijnlijk te veel aandacht besteed asm bet passeeren van zijn collega, met bet gevolg, dat hij den trein niet bemerkte, die om 13.55 van Beverwijk naar Uitgeest vertrekt en die met groote snelheid den overweg naderde. De chauffeur van den leegen wagen gaf nog een teeken met de hand, maar Durge heeft dit vermoedelijk niet gezien. Hjj reed althan» door, met het gevolg, dat zijn wagen ter hoogte van de cabine door den trein werd gegrepen. Door den geweldigen schok ontspoorde van den eersten wagon de voorste truc, hetgeen echter niet belette, dat de trein nog enkele honderden meters doomed, tot voorbij den be waakten overweg in den Oommunlcatieweg. Daar gleed de trein nog veilig over een spoor- bruggetje, om slch vervolgens in bet zand te boren. OnmiddeUijk snelde van alle kanten hulp toe. Ook Dr. Ypma, uit Heemskerk, waa neer spoedig ter plaatse, doch kon den chauffeur geen hulp meer verleenen. De man was reeds overleden. Dt had geen kracht om op te staan, adem kon k nauwelijks haten; toet een riem trachtte ik ®Dn wonden af te binden en uitgeput door bet hevig bloedverlies bleef ik uur na uur liggen. Een redacteur vsn het AKJ*. is dr. van Schel ven tot Düsseldorf tegemoet gereisd en beeft in den trein een onderhoud met hem gehad en van hem, na de min of meer fragmentarische berichtgeving over zijn lotgevallen, een aaneen geschakeld relaas gehoord, van hetgeen hem Is overkomen. Dg, van Schelven zelf voelde er eerst niet veel voor. Zijn toestand was bevredigend, zeide hij. Wef'voelde h(j zich nog wat slap, doch dit zou, naar hü hoopte, spoedig beter worden. Voor het overige was er, naar hij opmerkte, weinig nieuws. Do haat der rebellen ging in de eerste plaats *egen de Abessiniërs zelf. Voor hen kenden zjj teen genade. De blanken waren nog zoo kwaad Bkt, zoo dachten zij blijkbaar. Naait aal fc vergeten, hoe ik twee dagen fdegen heb in de woestijn, bU tijden het bewustzijn verlteaende. -e»-weM door pijn dorst, met een aantal lijken aas mü heen on de sla» iall hyena's ta de onmM- Bellijke nabijheid. Des. morgens waren de lijken van de slacht offers naar Tilburg overgebracht. Bij het via duct aan oen Bosscheweg werden de drie lijk kisten in de auto's geplaatst. Door een haag van belangstellenden trok de stoet naar het wqpnhuis der ouders van de slachtoffers aan de Enschotschestraat. Hier werd een groot aan tal kransen aan de lijkwagens gehangen. In een langen stoet rijtuigen volgden de broers (de va der kon wegens de bjj het auto-ongeluk opge- loopen verwondingen de begrafenis niet bijwo nen). familieleden en vrienden den lijkwagen op den langen weg naar de begraafplaats Vre- oehof aan de Ollzerbaan. Op het kerkhof sprak de predikant der Ne- derd. Herv. Oem., ds. P. v. d. Wal, woorden van troost tot het «waar beproefde gezin. Nadat een der broeders voor de deelneming had bedankt, verheten allen zeer ontroerd den doodop ak lc er Naar wij vernemen is bij de politie te OM aangifte gedaan van verduistering gepleegd ten nadeele van den R K. Fabrieksarbeidersbond ..St. Willlbrordus". Een bedrag van verscheidene duizenden guldens zou hiermede gemoeid zijn. De politie heeft de boeken der vereenigtng tot het instellen van een onderzoek in beslag geno men. Ds plechtigheid der hulde aan bet stoffelijk overschot van pater Damlaan tn tegenwoor digheid van den Koning der Belgen zal, aoo- als reeds werd bekend gemaakt, op 3 Mei a*. te Antwerpen nlaats hebben. W|j ontvingen in dit verband bet volgende verzoek; Vriéndelijk verzoeken we nogmaals den Ka tholieken Bonden en Vereenigingen ons te wil len berichten of zij wenseben deel te nemen aan de religieuze plechtigheid. Antwoorden worden Ingewacht tot en met Zaterdag 38 April is. bij het Huldlglngs-Comitë Pater Damlaan Paters der H. H. Harten. Ginneken. Met den trein, die even later uit tegenover gestelde richting passeerde, werden de passa giers weer naar Beverwijk gebracht. Met den- zelfden trein werd ook bet Wk van den Chauf feur vervoerd, waarna bet voorloopig naar bet Roode Kruls-ztekenhula aldaar werd overge bracht. Spoedig arriveerde een materlaaltrein uit Uitgeest, waarna onmiddellijk mqt de oprui mingswerkzaamheden werd begonnen. Tenge volge van de ontsporing moest het treinverkeer tusechen Beverwijk en Uitgeest over enkel spoor worden geleld, hetgeen echter geen ernstige vertraging veroorzaakte. De trein droeg aan de voorzijde duidelijke sporen van de hevige botsing. Het mag inder daad een wonder heeten, dat de ontspoorde wagen nog veilig over de brug is gegleden. Hij had evengoed even eerder geheel uit de baan kunnen geraken en dan waren de gevolgen on getwijfeld nog ernstiger geweest. De ongelukkige chauffeur was gehuwd en va der van een kind. Hij waa afkomstig uit Wijk aan Zee. De vrachtauto beboerde aan den ex pediteur van Zutpben. te Beverwijk. Het ongeval kan niet geweten worden aan gebrekkig uitzicht ter plaatse. Aan beide zijden kan men den trein reeds van grooten afstand De Nederlandsche ambulance is eigenlijk de eenige, welke nog niet gebombardeerd is, zoo vertelde dr. Van Schelven nog. Daarom is de stemming in Dessie in het Nederlandsche kamp zoo goed. Naar wij vernemen, is de hoogste u. het Mgr. D. Huurdeman. Vicaris-Generaal van het Aartsbisdom, die in het 8L Antonlus Gasthuis te Utrecht, een knle-operatle heeft ondergaan en daar gedurende eenige weken werd ver pleegd. thans In zooverre hersteld^ dat hij het woning aan de BlHstraat te teruggekeerd. Mgr. Huurdeman hoopt weer spoedig zijn werkzaamheden te kunnen hervatten. rT '5 ZUUR wem ga x nee ■MM «eusQi <xtN Om zeven uur stoomde de trein het station Arnhem binnen. Hier waren de kinderen va» dr. Van Schelven op het perron aanwezig, om vader en moeder en broer te verwelkomen. Na mens het hoofdbestuur van het Nederlandsche Roode Kruis was de heer B. W. de Kanter ter begroeting aanwezig. „Ik ben een avontuur rijker" zoo zeide dr. Van Schelven bij het afscheid, „maar bU alles, wat ik heb meegemaakt in Oost en in West, zal ik mijn lotgevallen in Abessinië nooit ver! geten.” onherroepelijk met mij gedaan zou zijn, sleepte mij voort en na een niet te vertellen lijden bereikte ik een dorp. Hier beduidde ik, dat ik water moest hebben; bet duurde echter uren voor ik het kreeg. Het geheele dorp liep eerst uit om mij te zien en toen begonnen alle inwoners te delibereeren, wat zij met mij zouden doen en of ze mij water zouden geven. Eindelijk kreeg ik het lang begeerde drinken. Toen werd ik het dorp uitgejaagd en kroop meer dan ik liep naar het volgende dorp. Het was een waanzinnige toestand. Alle dor pen werden bewoond door rooverbenden, elkaar waren, ben, weet ik nog niet” staande telefoon- en seinpalen werden. Een gelukkige omstandigheid kantelde wagons niet op de nevenspoor in tegenovergestelde richting vallen zijn, zoodat het geheele verkeer nog niet gestremd is. Door de ravage ondervond de treinenloop naar Leiden echter stagnatie. In Kworam kwam ik In een hemel, vergele ken met wat ik had moeten doorstaan. Ik was er de gast van den Negus en werd twee dagen in den keizerlijken schuilkelder verpleegd. Ik zou toen per vliegtuig naar Dessie gaan, maar deze toezegging van den Negus is hem duur te staan gekomen, want beide vliegtuigen, welke hij voor mj) bestemd had, werden vernield. De Negus besloot toen, dat ik per auto naar Dessie zou gaan. Daartoe stelde hij zijn eigen muilezel te mijner beschikking. Drie uur moest ik op dit dier rijden om by het begin van den autoweg naar Dessie te komen. Met den kei zerlijken auto ging het toen verder. Echter waren wij nog niet aan het eind van onze el lende, want bij het oversteken van een rivier geraakte de benzinetank lek en vulde deze zich met water; wjj moesten toen wachten tot er een vrachtauto met gewonden kwam en daarbij konden wij nog een plaatsje krijgen. Zoo kwamen wij in Dessie, dat mjj na alle doorgestane ontberingen en verschrikkingen werkelijk een paradijs leek. Herhaaldelijk werd onze karavaan door Ita- liaansche vliegtuigen gebombardeerd en het mag werkelijk een wonder heeten, dat wij zon der groote ongelukken in ons basiskamp aan kwamen. Gistermorgen omstreeks negen uzr ia even voorbij het station Woerden een snel trein, komende uit de richting Utrecht, ontspoord. Ben zevental wagons zijn zit de rails ge- kiepen en gekanteld; de ruiten werden ver nield. ■i Slechte twee personen werden bfl dese ontsporing Ueht gewond, terwijl da overige inzittenden «Set den schrik vTfj kwamen. De tocomotief en de andere wagesm kwa men ongeveer 388 aseter verder tot stil stand. De sneltrein, nr. 103 van de Hjn Utrecht— Rotterdam, passeerde 8.50 uur het station Woerden met een vaart van 90 KM. Door tot nog toe onbekende oorzaak liepen circa zeven wagons uit de rails, waardoor de langs de lijn totaal vernield Men bericht oog uit Houten: Wegens motorpech. werd de bestuurder van een militair jachtvliegtuig. Woensdagmiddag tot een noodlanding gedwongen op het welland van den veehouder A. O. de nabij het fort 1 Hemeltje onder Houten. Deze noodlanding zou goed gelukt zijn, ware het niet dat een doornhaag tenslotte nog een belemmering vorm de en de hierachter gespannen heiningdraden oorzaak waren, dat het toestel werd beschadigd en op sijn kop kwam te staan. De bestuurder, de 36-jarige sergeant-vliegenier P. Smits, kwam met den schrik vrij. De gemeente-polltie van Bunnlk en die van Houten waren weldra ter plaatse, om bet ter rein af te zetten en de vele nieuwsgierige be langstellenden op een behoorlijken afstand te houden. Het toestel werd later ter plaatse gedeinon- teerd SB naar Booster berg wrvoenL den grond geslingerd. Met een hersenschudding werd hjj door voorbtjgar.gers gevonden; de auto was met vol gas doorgereden en verdwe nen. Pijnenburg en Slaats keerden echter per auto juist van een wedstrijd terug. Zij zagen het on geluk gebeuren en zetten den roofridder van den weg na. Onder Nuland haalden hem In en dwongen den chauffeur tot stoppen. In den wagen bleken twee aangeschoten mannen te zitten, die beweerden van niets te weten, maar zeker te willen terugkeeren. Z(j wisten onder weg toch nog te ontsnappen. Pijnenburg en Blasts hadden echter het num mer van den auto genoteerd, die op naam bleek te staan van den berechten smokkelaar de Cr. uit Nijmegen, die al eens eerder wegens woest rijden heeft terecht gestaan. De Cr. is later op den avond nog op een agent te Den Bosch ingereden, die nog net wist te ontsnappen. De politie tracht thans den voort vluchtige op te sporen. Mevrouw Van Schelven las 's Maandags in de krant, dat haar man gewond was. Zij kon niet lijdelijk wachten op nadere berichten, maar besloot dadelijk handelend op te treden. Met haar 16-ji«rlgen zoon vertrok zij denzelfden avond naar Rome, en dank zij de bemiddeling van onsen gezant aldaar, kreeg zij toegang tot de hoogste militaire autoriteiten. Dezen stel den alles in het werk om haar te helpen. Er werd zelfs 80 kilogram vliegpost achtergehou- den. om haar een plaats In het vliegtuig van Rome naar Asmara te geven. Wanneer zij dan In Asmara aangekomen zou zijn, sou zij op eigen gelegenheid en eigen ri sico over het gevechtsterrein moeten gaan om dan de Abesslnlsche troepen en de daarachter gelegen Roode Kruiscolonnes te bereiken. Mevrouw Van Schelven greep dese gelegen heid aan. Maar kort voor haar vertrek ontving sy een telegram van haar man, van den vol genden inhoud: .JPacket of your letters saved my life. Kworam now." zy besloot nu een anderen weg te volgen en ging van Rome naar Marseille en vandaar met een Fransch schip naar Djlboetl. In Suez beeft sy toen haar man ontmoet en ia met hem via Port Bald teruggereisd. Dr. Van Schelven was vol lof over de hulp, welke hy van tal van autoriteiten heeft onder vonden. Dr. Lampe van de Nederl. Ambulance heeft als een vader voor hem gezorgd In de eerste dagen na zyn verwondingen. Ook de heer Boddard, de Fransche gezant in Addis Abeba, heeft gedaan wat hy kon. Tenslotte was de maatachappy „Nederland" zoo vriende- lyk, om ons van Port «Saïd naar Den Haag gratis terug te brengen. Dit medeleven en deze hartelyke gastvryheld heeft ons zeer getrof fen. aldus de dokter. Ik heb, zoo besloot dr. Van Schelven, van den Negus voor myn vertrek nog een onder scheiding gekregen. Ik ben namelyk benoemd tot Officier in de Orde van de H. Drieëenheid Ten slotte wist dr. Van Schelven ook nog mee te deelen, dat Jhr. dr. Van der Does zich eveneens op de terugreis bevindt „Wy konden niet werken," aldus dr. Van Schelven, „als W hy elkaar bleven. De ambu lance moest zich splitsen Dat was onze overtui ging en hoewel wy de gevaren, daaraan verbon den, niet onderschatten, hebben wy de splitsing doorgevoerd. Het Hoofdbestuur van het Rood" kruis was er nooit vour geweest. Steeds had men in Den Haag gezegd: by elkaar biyven en, achteraf gezien, is gebleken, dat het splitsen in eenheden inde-daad buitengewoon groote risico's met zich bracht. Wy meender echter, dat het belang van onzen arbeid het vorderde. De eenheid, waar Ik toe behoorde, ontmoette een aantal rebellen. Nu moet men zich van rebellen in Abessinië geen verkeerde voorstelling maken. Dit zyn eenvoudig wilden, die in benden van de bergen komen en moven en plunderen, waar zy maar kunnen Wanneer een Abessinisch escorte dergeiyke re bellen ontmoet, wordt er zonder meer op ben geschoten. Ons escorte viel dan ook dadeiyk de rebellen aan en by deze vechtparty vielen ver schillende dooden. Wy trachtten den stryd te doen eindigen en toen onze begeleiders twee ge vangen rebellen ook wilden dooden, hebben wy dit belet. Dit ging zelfs niet zonder dat wy de menschen op de meest krachtige manier dwVn- gen met de moordparty op te houden. Waarschynlyk heeft dit optreden my het leven gered. Want de rebellen namen wraak. Wy zagen ze om ons heen sluipen en inderdaad werd onze eenheid korten tyd later overvallen. Wil verdedigden ons zoo goed wy konden. Echter was de overmacht te groot. Onzen gids zag Ik naast my neervallen en daarna werd my alles zwart voor de oogen en ■akte ik ineen. Ik was door twee kogels in de borstkas getroffen. UJ

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 5