w
e
Roode Kruisdokter hersteld
zijn vaderland terug
S-S- gewoonte
volg
l.
M-S S •CACHETS
Legervliegtuig
neergestort
Al
De onbewaakte
overweg
Bij alles wat ik heb medegemaakt, zal ik
mijn lotgevallen in Abessinië nooit ver
geten, aldus Dr. van Schelven
UI
a
4
Brieven redden
zijn leven
0
CARRO
NA DE AUTORAMP BIJ
HEESCH
TREINONTSPORING TE
WOERDEN
er.
M.S.S. - cachets; Maken Schoon Schip
DOOO DE
DONDERDAG 16 APRIL 1936
ir
aan*
Chauffeur gedood
De overval
VERDUISTERING TE OSS
Sigarenfabriek gesloten
Bedrijf te Beverwijk stilgelegd
Toestel op *yn kop; bestuurder
PATER W. WILLEMS OJ» t
i DRIESSEN CARRO'S?
/Terie/i/i /«ren
Onderluitenant en twee Javaan-
ache monteurs gedood
Begrafenis van de drie slachtoffers
te Tilburg
ROOFRIDDER VAN DEN WEG
BETRAPT
MGR. D. HUURDEMAN WEEl
HERSTELD
DE HULDE AAN PATER
DAMIAAN
aar
isar
rant
uur
dan
Van dorp tot dorp
gejaagd
Jachtvliegtuig maakt
noodlanding
Dr. v. Schelven wordt op het station te
Arnhem verwelkomd
tl»
Zeven wagons uit de rails geloo-
pen; twee personen licht
gewond
aan
Nu
■aak
b ik
uit’
1
Zom
sproo
verdwijnen i,
door een pot
SPRUTOL
Bij alle drogisten.
►ten
Iwijnen spoedig
Vrachtauto door een electrischen
trein onder Heemskerk
verpletterd
r
Twee dagen in de woestijn gelegen,
gekweld door pijn en dorst, met
sluipende hyena’s in
de nabijheid
Nog een doode
Van de hel in den hemel
Dr. van Schelven, een van de doktoren van de Neder-
landsche Roode Kruis-ambulance in Abessinië, die, naar men
weet, bij een overval gewond werd, is gistermorgen in gezel
schap van zijn echtgenoote in zijn woonplaats Arnhem
gekomen.
In een interview heeft de dokter het geheele relaas van
den rebellen-overval en zijn verwondingen gedaan en vertelde
o.a. hoe een pak brieven van Mevrouw van Schelven hem
waarschijnlijk het leven heeft gered. 9
Het perspectief voor de
ambulances
SU teiRiHSIte^tl^WWWB^WBBWIgRKttoBl telteen* M
Drie uur op een muilezel
De reis van mevr. v. Schelven
LOS 30 CENT PER ONSo
Ik
1
I
1
I
=s
t
N
IN MELK EN PUUR
u
LD
/HAG ll\ VAN U
[teN KOMERTXf
cMxnwiOoi
fOO-
boer
boer
Kl«r
ram
iha*
hot
»tto
die
bevochten en die bang voor elkander
Hoe ik eindelijk in Kworam gekomen
Laatstgenoemde is tijdens bet vervoer naar het
hospitaal overleden.
Op den Ryksstraatweg Den Bosch—Nijmegen
werd de wielrijder van R. uit Nuland door een
■eer woest rijdenden auto gegrepen en tegen
De paasagtora van den trein, hoewel «eer on
der den indruk, kregen geen letsel, evenmin
als de bestuurder, die eveneens aeer onder den
Indruk was, maar die het ongeluk niet meer
had kunnen voorkomen.
Onder groote belangstelling heeft Woensdag
te Tilburg de teraardebestelling plaats gehad
van de slachtoffers van het tragisch auto-on-
geluk op eersten Paaschdag te Heesch, waarbij
drie kinderen van het echtpaar Willems, de
vijftien-jarige Josefine, de elf-jallge Agnes en
de negen-jarige Louise om het leven kwamen.
wei» >MT w*r to
mt r*aaw n n
xcsetm tow ih
feit M.ÜC*Ö«T3 «MCnI
1 Kxi goto aeoA AK ecx
V te hu oeneoeioz-^
LA
_t«nd
ei> opgewekt
X)
O
z
z
m
r-
CA
Bi’
te
llet
ge-
'NéeM NU ANOAAC
cm noeacN etxi zoo%
M5Sgao«tdan 1
AOM ZON PAG tCNS
WUKgN -
Mevrouw van Schelven vlei haar man in de
rede en wees op zijn handen, welke vol kerven
en sneden - waren. „Zoo is hij over de rotsen
gekropen”, voegde zij hieraan toe.
De gewonden zyn naar bet hospitaal te Tjl-
mahi vervoerd.
Met een zwaren slag, die tot ver in den
omtrek hoorbaar was, werd de auto uit el
kaar geslagen en totaal versplinterd. De
chauffeur werd ter zijde van de spoorbaan
geslingerd, waar hij zieltogend bleef liggen.
/Mlï BZN IR teMKAdOk
1 OAÏ X rvj Otc
lAAHCX MANOOeOAAN ntm I
m voet ne te* I
AHoen mihjoJ
is. dat de
rails van
Vervolgens vroeg de journalist dr. Van Schel
ven wat zjjn Indruk was van het Abesslnlsche
volk, van zijn beschaving en cultuur.
„Het is een vrijgevochten, tuchtloose bevol- j
king. Itallaansch protectoraat zal zonder twjj- I
fel zegenrijk zijn voor dit volk, maar aan den
anderen kant gun ik niemand, dat hij zijn vrij-
heid verliest. i
Het land is eigenlijk te groot. De Abessiniërs I
bewonen nauwelijks drie provincies. De overige
hangen er maar zoo wat aan. Zij zijn nu sens
vóór den Negus, dan weer tegen den Negus, i
Er is geen saamhoorigheldsgevoel en men kan
dan ook van een AbeaMnlsche natie niet spre
ken.
Wat wij meegemaakb hebben, bewijst wel
duidelijk, hoe primitief en ongeciviliseerd de
toestanden daar zijn en hoe er inderdaad nog
de eerste grondslagen voor een geordende sa
menleving gelegd moeten worden.
WW hebben wel lets bereikt, doch naar
verhouding van het geld, de moeite en in
spanning, is dit toch eigenlijk bitter wei-
nig. Wei hebben wy aeer veel informatief
werk gedaan en dat kan later van groote
waarde zijn voor het Roode Kruta. In elk
geval hebben wy geleerd, dat men niet moet
beginnen met den bovenbouw van een am
bulance. maar dat, vooral In ongeciviliseer
de streken, de onderhouw het belanglo
ste ia
„Eigenlijk hebben de brieven van mijn vrouw
mjj het leven gered", zoo ging dr. Van Schel
ven verder, „want Ik had een pak brieven in
mijn binnenzak en daardoor werd de kogel Iets
gestuit. Was deze een millimeter verder ge
gaan, dan zou ik u dit naar alle waarschijn
lijkheid nu niet meer kunnen vertellen.
Do dorst, welken ik toed, was het ergste: ik
voelde in mijn sakken en vond een medicijn,
•elke ik gretig slikte.
Langzaam drong bet tot mij door, dat ik uit
dM» bel moest wegkomen, omdat bet anders
Wederom beeft de onbewaakte overweg
een slachtoffer gebiecht.
Woensdagmiddag Is een vrachtauto op
den enbewaakten overweg MJ de Hoflaaa
onder HeewwfcoHt door own electrischen
trein verpletterd.
De chauffeur werd gedood. De trein out-
M.8.S.«cacbet ter Inwendige snlvering.
De M.S.8.-eachete Bullen Uw hope runde »pü»-
▼ertering. Uw ▼ertraa<d« 0toel*an« horstel
len. Uw met vergiftige afvalstoffen gevulde
darmen zacht ledigen. Uw rastel opfrisschen.
Ge raat U'n ander mensch voelen. Ge bemerkt
vol welbeharen. dat re U op Zondag <ocht<
voor het eerat eens lekker irisch. et) opgew
gevoelt. vol van levenslust en energie, want
Nadat de vorige week getracht WM«— oa.
door het treffen van qpn regeling met het
personeel de sigarenfabriek van de firma
Majoor te Beverwijk, die te kampen had met
gebrek aan liquide geldmiddelen, in bedrijf te
houden, Is Dinsdag besloten de fabriek met in
gang van heden te sluiten, waardoor ongeveer
180 arbeiders en arbeidsters werkloos worden.
Naar wij vernemen, is van de zijde van het
gemeentebestuur contact gezocht met Den
Haag, teneinde de mogelijkheid te onderzoeken
of met hulp der regeering het bedrijf in gang
gehouden kan worden.
Aneta verneemt omtrent dit ongeluk nader,
dat de Fokker 417-t, welke te Salatrl gewone
schietoefeningen had gehouden op den terug
weg te plm. 13 uur nabij de Desa Bodjong, on-
derdlstrict Ooenóeng-Haloe, in de buurt van
Tjililln, is neergestort- Het toestel boorde zich
met den motor in de Sawah.
Vennoedeiyk is de machine door de zware be
wolking tn een vrille geraakt. De bevolking waar
schuwde den administrateur van een naby Be
legen theeondememing, die de luchtvaartafdee-
ling van het ongeluk op de hoogte bracht.
Hierop zijn de commandant van fie lucht-
vaartafdeellng en dr. Hubach naar de plaats
des onhelis gegaan.
Het toestel ligt ongeveer een uur loopen'van
den grooten weg af.
a d
wisi ia TWOAMil
Wa*joa«? wacht!
tetNS ey^N.m
£OO TT DUG
Onderluitenant Van Lavieren is bU dit ongeluk
gedood, evenals de Javaansche monteur Mento
Taroeno; de Europeesche monteur-brigadier-
geweermaker Rapmund en de Javaansche mon
teur Amatkasiroem s^n hierbU zwaar geatond
BATAVIA, 14 April (Aneta) Ben
legertranspertvtiegtaig, dat op weg was
naar Andlr, te ta de buurt van Tjililin
neergestort. De onderluitenant Van La
vieren en een Javaansch monteur zijn
hierbij gedood. De brigadier Rapmnnd
en een ander Javaansch monteur wer
den zwaar gewond.
Hoe lang ik daar bewusteloos gelegen heb.
weet ik niet. Toen ik echter bijkwam, stond
een Abessinlsch roover voor mij met de punt
van sUn speer op mijn buik. Ik dacht toen,
dat het met mij afgeioopen was en iedere
seconde verwachtte ik, dat de wilde toe zou
«teken. Hjj deed dit evenwel niet en ik be
merkte, dat hij bijzondere aandacht Hbd
voor mijn horlogeketting. Ik maakte dien los
en gaf hem dezen. Daarna maakte ik een be
weging alsof ik schieten vtoa hoewel ik
mijn revolver kwijt was en daarop reti
reerde de roover langzaam
Neem eiken Zaterdag eea
GU kunt niet gezond bleven, als van dag
tot dag slch in Uw ingewanden vergiftige
afval-stoffen ophoopen. want die hebben n
bijzonder schadelijke werking op Uw gestel.
Tenslotte begint Ge U ,^oo moe**. ,.*oo mat'*
en ..zoo lusteloos*' te gevoelen en last te
krijgen van allerlei onprettige verschijnselen,
zonder dat Ge beseft, waar het U hapert!
Overal verkrUsbear bU Apothekers en Drogisten. Per 11 stuks In koker slechts «0 cent.
Naar men weet, was dr. Van Schelven met de
„Christiaan Huygens" uit Port Said vertrokken
om, na de emoties in Abessinië, in eigen land
bentel te zoeken van zijn verwondingen.
Zijn toestand wUs van dien aard, dit een rust
kuur noodzakelijk was en daarom was het aan
vankelijke plan om aan boord te blijven tot
Amsterdam. De bootreis heeft hem echter zoo
goed gedaan, dat dr. Van Schelven zich krach
tig genoeg gevoelde om in Genua van boord te
gaan en met den boottrein van de Maatschappij
Nederland naar Arnhem té vertrekken, waar hij
gisterochtend is aangekomen.
BATAVIA, 15 April (Aneta) Bi) bet be
stuur en de luchtvaartafdeellng te Bandoeng
zijn gistermiddag berichten binnengekomen
omtrent bet neerstorten van een leger-service-
toestel, waarta gezeten waren de onderluitenant-
vlieger P. vqp Lavieren, een Europeeach mon
teur en twee Inlandsche monteurs.
Na voorzien te zijn van de HH Sacramen
ten der stervenden ia te Nijmegen overleden
de saaie.rw. pater W. WlUems O.P.
Wilhelmus WUlems werd 3t April 18M te
Horssen geboren.. Hij trad in de Orde der Pre-
dikheeren te Huissen 34 September 18T3 en
werd te Utrecht priester gewijd IS Augustus
1880. Benige jaren was hjj assistent in de pa
rochie van bet H. Hart van Jesus te Rotter
dam. 14 September 1883 vertrok hij ala mis
sionaris naar Curacao. Daar was hij van 1803
tot 1800 vlcarta-provlnciaal der miasle. In 1813
keerde hij naar Nederland terug. In 1023 werd
hi) rector der Zusters Dominicanessen te Ko
tert bij Nijmegen.
Om 3 uur gistermiddag naderde de 35-jarige
chauffeur D. Durge met een zwaar met klei
beladen vrachtauto den onbewaakten overweg.
Van tegenovergestelde richting kwam een col
lega met een leegen vrachtauto en daar de weg
ter plaatse zeer smal is, heeft Durge waar
schijnlijk te veel aandacht besteed asm bet
passeeren van zijn collega, met bet gevolg, dat
hij den trein niet bemerkte, die om 13.55 van
Beverwijk naar Uitgeest vertrekt en die met
groote snelheid den overweg naderde.
De chauffeur van den leegen wagen gaf nog
een teeken met de hand, maar Durge heeft dit
vermoedelijk niet gezien. Hjj reed althan» door,
met het gevolg, dat zijn wagen ter hoogte van
de cabine door den trein werd gegrepen.
Door den geweldigen schok ontspoorde van
den eersten wagon de voorste truc, hetgeen
echter niet belette, dat de trein nog enkele
honderden meters doomed, tot voorbij den be
waakten overweg in den Oommunlcatieweg.
Daar gleed de trein nog veilig over een spoor-
bruggetje, om slch vervolgens in bet zand te
boren.
OnmiddeUijk snelde van alle kanten hulp
toe. Ook Dr. Ypma, uit Heemskerk, waa neer
spoedig ter plaatse, doch kon den chauffeur
geen hulp meer verleenen. De man was reeds
overleden.
Dt had geen kracht om op te staan, adem kon
k nauwelijks haten; toet een riem trachtte ik
®Dn wonden af te binden en uitgeput door bet
hevig bloedverlies bleef ik uur na uur liggen.
Een redacteur vsn het AKJ*. is dr. van Schel
ven tot Düsseldorf tegemoet gereisd en beeft
in den trein een onderhoud met hem gehad en
van hem, na de min of meer fragmentarische
berichtgeving over zijn lotgevallen, een aaneen
geschakeld relaas gehoord, van hetgeen hem Is
overkomen.
Dg, van Schelven zelf voelde er eerst niet veel
voor. Zijn toestand was bevredigend, zeide hij.
Wef'voelde h(j zich nog wat slap, doch dit zou,
naar hü hoopte, spoedig beter worden. Voor het
overige was er, naar hij opmerkte, weinig nieuws.
Do haat der rebellen ging in de eerste plaats
*egen de Abessiniërs zelf. Voor hen kenden zjj
teen genade. De blanken waren nog zoo kwaad
Bkt, zoo dachten zij blijkbaar.
Naait aal fc vergeten, hoe ik twee dagen
fdegen heb in de woestijn, bU tijden het
bewustzijn verlteaende. -e»-weM door pijn
dorst, met een aantal lijken aas mü
heen on de sla» iall hyena's ta de onmM-
Bellijke nabijheid.
Des. morgens waren de lijken van de slacht
offers naar Tilburg overgebracht. Bij het via
duct aan oen Bosscheweg werden de drie lijk
kisten in de auto's geplaatst. Door een haag
van belangstellenden trok de stoet naar het
wqpnhuis der ouders van de slachtoffers aan
de Enschotschestraat. Hier werd een groot aan
tal kransen aan de lijkwagens gehangen. In een
langen stoet rijtuigen volgden de broers (de va
der kon wegens de bjj het auto-ongeluk opge-
loopen verwondingen de begrafenis niet bijwo
nen). familieleden en vrienden den lijkwagen
op den langen weg naar de begraafplaats Vre-
oehof aan de Ollzerbaan.
Op het kerkhof sprak de predikant der Ne-
derd. Herv. Oem., ds. P. v. d. Wal, woorden van
troost tot het «waar beproefde gezin.
Nadat een der broeders voor de deelneming
had bedankt, verheten allen zeer ontroerd den
doodop ak lc er
Naar wij vernemen is bij de politie te OM
aangifte gedaan van verduistering gepleegd ten
nadeele van den R K. Fabrieksarbeidersbond
..St. Willlbrordus". Een bedrag van verscheidene
duizenden guldens zou hiermede gemoeid zijn.
De politie heeft de boeken der vereenigtng tot
het instellen van een onderzoek in beslag geno
men.
Ds plechtigheid der hulde aan bet stoffelijk
overschot van pater Damlaan tn tegenwoor
digheid van den Koning der Belgen zal, aoo-
als reeds werd bekend gemaakt, op 3 Mei a*. te
Antwerpen nlaats hebben.
W|j ontvingen in dit verband bet volgende
verzoek;
Vriéndelijk verzoeken we nogmaals den Ka
tholieken Bonden en Vereenigingen ons te wil
len berichten of zij wenseben deel te nemen
aan de religieuze plechtigheid. Antwoorden
worden Ingewacht tot en met Zaterdag 38 April
is. bij het Huldlglngs-Comitë Pater Damlaan
Paters der H. H. Harten. Ginneken.
Met den trein, die even later uit tegenover
gestelde richting passeerde, werden de passa
giers weer naar Beverwijk gebracht. Met den-
zelfden trein werd ook bet Wk van den Chauf
feur vervoerd, waarna bet voorloopig naar bet
Roode Kruls-ztekenhula aldaar werd overge
bracht.
Spoedig arriveerde een materlaaltrein uit
Uitgeest, waarna onmiddellijk mqt de oprui
mingswerkzaamheden werd begonnen. Tenge
volge van de ontsporing moest het treinverkeer
tusechen Beverwijk en Uitgeest over enkel spoor
worden geleld, hetgeen echter geen ernstige
vertraging veroorzaakte.
De trein droeg aan de voorzijde duidelijke
sporen van de hevige botsing. Het mag inder
daad een wonder heeten, dat de ontspoorde
wagen nog veilig over de brug is gegleden. Hij
had evengoed even eerder geheel uit de baan
kunnen geraken en dan waren de gevolgen on
getwijfeld nog ernstiger geweest.
De ongelukkige chauffeur was gehuwd en va
der van een kind. Hij waa afkomstig uit Wijk
aan Zee. De vrachtauto beboerde aan den ex
pediteur van Zutpben. te Beverwijk.
Het ongeval kan niet geweten worden aan
gebrekkig uitzicht ter plaatse. Aan beide zijden
kan men den trein reeds van grooten afstand
De Nederlandsche ambulance is eigenlijk de
eenige, welke nog niet gebombardeerd is, zoo
vertelde dr. Van Schelven nog. Daarom is de
stemming in Dessie in het Nederlandsche kamp
zoo goed.
Naar wij vernemen, is de hoogste u. het
Mgr. D. Huurdeman. Vicaris-Generaal van het
Aartsbisdom, die in het 8L Antonlus Gasthuis
te Utrecht, een knle-operatle heeft ondergaan
en daar gedurende eenige weken werd ver
pleegd. thans In zooverre hersteld^ dat hij het
woning aan de BlHstraat te teruggekeerd.
Mgr. Huurdeman hoopt weer spoedig zijn
werkzaamheden te kunnen hervatten.
rT '5 ZUUR
wem ga x nee ■MM
«eusQi <xtN
Om zeven uur stoomde de trein het station
Arnhem binnen. Hier waren de kinderen va»
dr. Van Schelven op het perron aanwezig, om
vader en moeder en broer te verwelkomen. Na
mens het hoofdbestuur van het Nederlandsche
Roode Kruis was de heer B. W. de Kanter ter
begroeting aanwezig.
„Ik ben een avontuur rijker" zoo zeide dr.
Van Schelven bij het afscheid, „maar bU alles,
wat ik heb meegemaakt in Oost en in West,
zal ik mijn lotgevallen in Abessinië nooit ver!
geten.”
onherroepelijk met mij gedaan zou zijn,
sleepte mij voort en na een niet te vertellen
lijden bereikte ik een dorp. Hier beduidde ik,
dat ik water moest hebben; bet duurde echter
uren voor ik het kreeg. Het geheele dorp liep
eerst uit om mij te zien en toen begonnen alle
inwoners te delibereeren, wat zij met mij zouden
doen en of ze mij water zouden geven. Eindelijk
kreeg ik het lang begeerde drinken. Toen werd
ik het dorp uitgejaagd en kroop meer dan ik
liep naar het volgende dorp.
Het was een waanzinnige toestand. Alle dor
pen werden bewoond door rooverbenden,
elkaar
waren,
ben, weet ik nog niet”
staande telefoon- en seinpalen
werden.
Een gelukkige omstandigheid
kantelde wagons niet op de
nevenspoor in tegenovergestelde richting
vallen zijn, zoodat het geheele verkeer nog niet
gestremd is.
Door de ravage ondervond de treinenloop
naar Leiden echter stagnatie.
In Kworam kwam ik In een hemel, vergele
ken met wat ik had moeten doorstaan. Ik was
er de gast van den Negus en werd twee dagen
in den keizerlijken schuilkelder verpleegd. Ik
zou toen per vliegtuig naar Dessie gaan, maar
deze toezegging van den Negus is hem duur
te staan gekomen, want beide vliegtuigen, welke
hij voor mj) bestemd had, werden vernield.
De Negus besloot toen, dat ik per auto naar
Dessie zou gaan. Daartoe stelde hij zijn eigen
muilezel te mijner beschikking. Drie uur moest
ik op dit dier rijden om by het begin van den
autoweg naar Dessie te komen. Met den kei
zerlijken auto ging het toen verder. Echter
waren wij nog niet aan het eind van onze el
lende, want bij het oversteken van een rivier
geraakte de benzinetank lek en vulde deze
zich met water; wjj moesten toen wachten tot
er een vrachtauto met gewonden kwam en
daarbij konden wij nog een plaatsje krijgen.
Zoo kwamen wij in Dessie, dat mjj na alle
doorgestane ontberingen en verschrikkingen
werkelijk een paradijs leek.
Herhaaldelijk werd onze karavaan door Ita-
liaansche vliegtuigen gebombardeerd en het
mag werkelijk een wonder heeten, dat wij zon
der groote ongelukken in ons basiskamp aan
kwamen.
Gistermorgen omstreeks negen uzr ia
even voorbij het station Woerden een snel
trein, komende uit de richting Utrecht,
ontspoord.
Ben zevental wagons zijn zit de rails ge-
kiepen en gekanteld; de ruiten werden ver
nield. ■i
Slechte twee personen werden bfl dese
ontsporing Ueht gewond, terwijl da overige
inzittenden «Set den schrik vTfj kwamen.
De tocomotief en de andere wagesm kwa
men ongeveer 388 aseter verder tot stil
stand.
De sneltrein, nr. 103 van de Hjn Utrecht—
Rotterdam, passeerde 8.50 uur het station
Woerden met een vaart van 90 KM. Door tot
nog toe onbekende oorzaak liepen circa zeven
wagons uit de rails, waardoor de langs de lijn
totaal vernield
Men bericht oog uit Houten:
Wegens motorpech. werd de bestuurder van
een militair jachtvliegtuig. Woensdagmiddag
tot een noodlanding gedwongen op het welland
van den veehouder A. O. de nabij het fort
1 Hemeltje onder Houten. Deze noodlanding
zou goed gelukt zijn, ware het niet dat een
doornhaag tenslotte nog een belemmering vorm
de en de hierachter gespannen heiningdraden
oorzaak waren, dat het toestel werd beschadigd
en op sijn kop kwam te staan. De bestuurder,
de 36-jarige sergeant-vliegenier P. Smits, kwam
met den schrik vrij.
De gemeente-polltie van Bunnlk en die van
Houten waren weldra ter plaatse, om bet ter
rein af te zetten en de vele nieuwsgierige be
langstellenden op een behoorlijken afstand te
houden.
Het toestel werd later ter plaatse gedeinon-
teerd SB naar Booster berg wrvoenL
den grond geslingerd. Met een hersenschudding
werd hjj door voorbtjgar.gers gevonden; de
auto was met vol gas doorgereden en verdwe
nen.
Pijnenburg en Slaats keerden echter per auto
juist van een wedstrijd terug. Zij zagen het on
geluk gebeuren en zetten den roofridder van
den weg na. Onder Nuland haalden hem In
en dwongen den chauffeur tot stoppen. In den
wagen bleken twee aangeschoten mannen te
zitten, die beweerden van niets te weten, maar
zeker te willen terugkeeren. Z(j wisten onder
weg toch nog te ontsnappen.
Pijnenburg en Blasts hadden echter het num
mer van den auto genoteerd, die op naam bleek
te staan van den berechten smokkelaar de
Cr. uit Nijmegen, die al eens eerder wegens
woest rijden heeft terecht gestaan.
De Cr. is later op den avond nog op een agent
te Den Bosch ingereden, die nog net wist te
ontsnappen. De politie tracht thans den voort
vluchtige op te sporen.
Mevrouw Van Schelven las 's Maandags in
de krant, dat haar man gewond was. Zij kon
niet lijdelijk wachten op nadere berichten, maar
besloot dadelijk handelend op te treden. Met
haar 16-ji«rlgen zoon vertrok zij denzelfden
avond naar Rome, en dank zij de bemiddeling
van onsen gezant aldaar, kreeg zij toegang
tot de hoogste militaire autoriteiten. Dezen stel
den alles in het werk om haar te helpen. Er
werd zelfs 80 kilogram vliegpost achtergehou-
den. om haar een plaats In het vliegtuig van
Rome naar Asmara te geven.
Wanneer zij dan In Asmara aangekomen zou
zijn, sou zij op eigen gelegenheid en eigen ri
sico over het gevechtsterrein moeten gaan om
dan de Abesslnlsche troepen en de daarachter
gelegen Roode Kruiscolonnes te bereiken.
Mevrouw Van Schelven greep dese gelegen
heid aan. Maar kort voor haar vertrek ontving
sy een telegram van haar man, van den vol
genden inhoud: .JPacket of your letters saved
my life. Kworam now."
zy besloot nu een anderen weg te volgen en
ging van Rome naar Marseille en vandaar
met een Fransch schip naar Djlboetl. In Suez
beeft sy toen haar man ontmoet en ia met
hem via Port Bald teruggereisd.
Dr. Van Schelven was vol lof over de hulp,
welke hy van tal van autoriteiten heeft onder
vonden. Dr. Lampe van de Nederl. Ambulance
heeft als een vader voor hem gezorgd In de
eerste dagen na zyn verwondingen. Ook de
heer Boddard, de Fransche gezant in Addis
Abeba, heeft gedaan wat hy kon. Tenslotte
was de maatachappy „Nederland" zoo vriende-
lyk, om ons van Port «Saïd naar Den Haag
gratis terug te brengen. Dit medeleven en deze
hartelyke gastvryheld heeft ons zeer getrof
fen. aldus de dokter.
Ik heb, zoo besloot dr. Van Schelven, van
den Negus voor myn vertrek nog een onder
scheiding gekregen. Ik ben namelyk benoemd
tot Officier in de Orde van de H. Drieëenheid
Ten slotte wist dr. Van Schelven ook nog
mee te deelen, dat Jhr. dr. Van der Does zich
eveneens op de terugreis bevindt
„Wy konden niet werken," aldus dr. Van
Schelven, „als W hy elkaar bleven. De ambu
lance moest zich splitsen Dat was onze overtui
ging en hoewel wy de gevaren, daaraan verbon
den, niet onderschatten, hebben wy de splitsing
doorgevoerd. Het Hoofdbestuur van het Rood"
kruis was er nooit vour geweest. Steeds had
men in Den Haag gezegd: by elkaar biyven en,
achteraf gezien, is gebleken, dat het splitsen
in eenheden inde-daad buitengewoon groote
risico's met zich bracht.
Wy meender echter, dat het belang van onzen
arbeid het vorderde. De eenheid, waar Ik toe
behoorde, ontmoette een aantal rebellen. Nu
moet men zich van rebellen in Abessinië geen
verkeerde voorstelling maken. Dit zyn eenvoudig
wilden, die in benden van de bergen komen en
moven en plunderen, waar zy maar kunnen
Wanneer een Abessinisch escorte dergeiyke re
bellen ontmoet, wordt er zonder meer op ben
geschoten. Ons escorte viel dan ook dadeiyk de
rebellen aan en by deze vechtparty vielen ver
schillende dooden. Wy trachtten den stryd te
doen eindigen en toen onze begeleiders twee ge
vangen rebellen ook wilden dooden, hebben wy
dit belet. Dit ging zelfs niet zonder dat wy de
menschen op de meest krachtige manier dwVn-
gen met de moordparty op te houden.
Waarschynlyk heeft dit optreden my het leven
gered. Want de rebellen namen wraak. Wy
zagen ze om ons heen sluipen en inderdaad werd
onze eenheid korten tyd later overvallen. Wil
verdedigden ons zoo goed wy konden. Echter
was de overmacht te groot.
Onzen gids zag Ik naast my neervallen en
daarna werd my alles zwart voor de oogen en
■akte ik ineen. Ik was door twee kogels in de
borstkas getroffen.
UJ