erna oelwicano isss
Belgisch schip
gezonken
Prinses Juliana te
nnuveu MTum
Felle brand te
Joure
ZOMER
Onze verkenners
in Rome
Godsdienst
en persoonlijkheid
REIS
dezen
PER
Arnhem
de Geïllustreerde Reisgids
IALE
x
umi
HET VERBLUF ONDER DE
WAPENEN
Gratis verkrijgbaar
GLASFABRIEK LEERDAM
ZATERDAG 18 APRIL 1936
LEEKEPREEKEN
Draad in de schroef
Alle opvarenden gered
Steun aan Bloementeelt
>85
Doorwerken?
Motorbotter in nood
Mgr. J. P. Huibers
In de Eeuwige Stad aangekomen
Groot verlof
en
VLIEGTUIG GEVALLEN
>rfl
Politie arresteert vyf personen
Scheepsbouw
HEFFING OP BOTER
ÉS
i
fB
Thans tusschen Desme
Addis Abeba
Door een hevlgen storm overvallen
op de Westerschelde
Na veel moeite veilig in de Urker
haven binnengebracht
Moord op Nederlander
in België
Dr. Van Schelven heeft met
H.K. H. aan een maaltijd
deelgenomen
De bepalingen voor het klein ver
lof; sommigen krygen binnen
kort groot verlof
Ernstig gevaar voor uitbreiding
door een geweldigen
vonkenregen
ter-»
aar
f 300.000 ter beschikking van
Ned. Sierteeltcentrale
an
tie
By feilen brand te De Lier (Z.-H.)
stonden weldra drie gebouwen
in lichterlaaie
Onze ambulance in
Abessinië
Maandag de beslissende
vergadering?
N
een
1
„Winkels” sluit
Mgr. J. O. Smit droeg een H. Mis
op in den Sint Pieter
aan het
CENTRAAL REISBUREAU
N.Z. VOORBURGWAL 67-73, AMSTERDAM,
vermeldende een keur van reizen,
welke dit jaar door de V.K.P. ge-
Het vuur bedwongen
KEULEN-FRANKFORT- MILAAN - ROME
PRAAG - WEENEN - BOEDAPEST
HAMBURG - KOPENHAGEN - MALMÖ
BRUSSEL-PARIJS
LONDEN, 6 diensten per dag
BERLIJN, 3 diensten per dag
Wat nog blijft
Engelsch stoomschip kan de reis
niet voortsetten
ARMA
VERIT
a
LIBRA
17 April:
Officier-vlieger gewond
selegen
o
Zooals reeds Is medegedeeld, heeft de minis
ter van Defensie bepaald, dat de dienstplichti
gen, die na het einde van de eerste oefening in
werkelUken dienst zijn gebleven, op Zaterdag
18 April as. in het genot van onbepaald klein
verlof worden gesteld, voor zóóveel st) het self
wenschen en niet ooi een bljsondere reden bU
den troep aanwezig dienen te blijven.
Toen de brandweer van De Lier ongeveer
een kwartier na het uitbreken van den brand
Van den directeur der fabriek vernamen wU
nog. dat hl) zal trachten ook. de volgende week,
evenals deae week is geschied, met 360 man
personeel door te werken. Zekerheid hierom
trent kon hU echter niet geven, aangezien dit
van de geldmiddelen afhangt.
Z. H. Bk. Mgr. J. F. Huibers is in gezelschap
van secretaris H. W. Achterof en Mgr. H. J. M
Taskln hedenavond in Rome aangekomen.
Z. H. Exc. heeft zijn intrek genomen in het
Nederlandsch College op den Aventljn.
4
le
ren
er-
Zij, die geen gebruik maken van de gelegen
heid om op 18 April as. met onbepaald klein
verlof te vertrekken, kunnen desgewenscht op
een lateren datum In het genot van zoodanig
verlof worden gesteld. Indien het aan anderen
verleend verlof inmiddels niet is ingetrokken.
vellingsgebouw in lichter laaie. Aangewakkerd
door den wind, sloeg het vuur over naar de
groote pakloods van den heer C. Disselkoen
en naar het gebouw van de aankoop-vereenl-
ging „De Lier”.
Het blusschlngswerk werd onder leiding van
den burgemeester, den beer O. J. van der Hoe
ven, krachtig ter hand genomen. De weg langs
de brandende gebouwen werd door de polltte
afgezet.
Daar de brandweer van De Uer vreesde, dat
zij verdere uitbreiding van den brand niet zou
kunnen voorkomen, heeft de burgemeester as
sistentie gevraagd aan de brandweer van Delft.
inleveren van wa-
gehandeld als bij
Criais-Zuivelcentrale. De heffing op boter en
de vervoervergunntng voor bultenlandache bo
ter is voor de week van 30—36 April vastgesteld
op /I per kilogram.
Vrijdagmiddag heeft Minister Oelisaen op bet
departement van Handel. Nijverheid en Scheep
vaart opnieuw een langdurige bespreking ge
voerd met de leiding van de N.V. Glasfabriek
Leerdam en vertegenwoordigers van de Leer-
damsche arbeiders.
Heden sullen partijen zich respectievelijk met
de glasindustrie te Maastricht en te Schiedam
in verbinding stellen, waarna Maandag de be
trokken groepen gezamenlijk ten departements
zullen komen voor een nieuwe bespreking, on
der leiding van den Minister. Van deae laatste
bespreking wordt gehoopt, dat zij de definitieve
zal kunnen zijn.
Om acht uur Vrijdagavond is door tot nu toe
onbekende oorzaak brand uitgebroken In den
kruidenierswinkel van den heer Marten Beams
aah bet Zand te Joure.
Tengevolge van den hevlgen Noordwesten-
storm stond het geheele huls in een oogwenk
in lichter laaie, terwijl het niet lang duurde
of bet vuur was overgeslagen naar het belen
dende perceel, eveneens een kruidenierswinkel,
toebehoorend aan den beer A. de Wreede.
Een geweldige vonkenregen drijft over geheel
Joure zoodat er t>U het afzenden van dit be
richt gevaar bestond voor de hulzen, die In de
windrichting liggen.
Aangezien de motorbrandspult te Joure niet
voldoende krachtig is. heeft men assistentie ge
vraagd in de omliggende gemeenten.
der
de
tuis
In den vliegenden storm van Vrijdagmiddag
is ten Zuidoosten van Urk van den motorbotter
UK 193 de zeilval gebroken, waardoor bet schip
aan dg woede van wind en golven was overge
leverd.
In de haven had men evenwel gemerkt, dat
er met het schip iets niet In orde was. In aller
ijl voer de UK 194 ter assistentie uit.
De bemanning van dit schip mocht bet na
heel veel moeite gelukken het vaartuig te na
deren. Terwijl het redding brengende schip ma
noeuvreerde, verloor de UK 193 het anker. Ten
slotte kregen de schepen contact met elkaar,
waarna de UK 193 veilig In de Urker haven kon
worden binnengebracht.
Het Belgische motorschip ..Simon Smits
3", kapitein Zaman, dat geladen met hout
op weg was van Antwerpen naar Gent, is
Vrijdagmiddag In de schaar van Waarde
op de Wester-Schelde door een hevlgen
storm overvallen. Daar het schip dreigde te
zinken ie het door de bemanning en een
Nederlandschen douanebeambte, die zich aan
boord bevond, in roeibooten verlaten.
Met veel moeite en met behulp van sleep-
booten, die zich ,‘n de nabijheid bevonden,
slaagden de opvarenden er In Waarde te
bereiken. Het schip is later vol water ge-
loopen en kort daarna gezonken. -
Al degenen, die in verhand met het bo
vengenoemde K. B. van 11 Maart 1938 ver
plicht of vrijwillig In werkelljken dienst zfja
zoowel at), die onbepaald klein verlof ge
nieten als de anderen worden, behoudens
onvoorziene omstandigheden, In bet genot
van groot verlof gesteld: veer zooveel rij
beboeren tot de IVe divisie, met ingang
van 18 Mei 1938; en voor zooveel rij beboe
ren tot een der andere divisies, iet het re
giment wielrijder» of tot de 4e artillerie-
brigade, met ingang van 18 Juni 1938.
Vrijwillige opkomst In werkelljken dienst
krachtens L. O. 1938, no. 99. wordt niet
Onze Romeinache correspcmdent seint ons,
d.d. 17 April:
Hedenochtend heeft Mgr. J. O. Smit voor de
vierhonderd verkenners en leidsters in den Sint
Pieter een H. Mie opgedragen.
De intocht van de pelgrims met bun vaandels,
voorafgegaan door den biaschop, nadat op de
treden van de basiliek de liturgische gebeden
een aanvang hadden genomen, bood een vroom
en indrukwekkend schouwspel.
Onder de H. Ml. hield Mgr. J. O. Smit een
toespraak, waarin hij de beteekenls van de
Eeuwige Stad als grafstede der Apostelen on
zetel van den Fiaatebekleeder van Christus in
het licht stelde en de jeugdige pelgrims op
wekte om hun bezoek aan Rome te beleven
ah een groote acte van geloof.
In het verder verloop van den ochtend heb
ben de pelgrims den Sint Pieter bezichtigd on
in den namiddag een rondrit door de stad ge
maakt. die besloten werd met een Lof, door
den aalmoezenier, prof. Huysmans, gecelebreerd
in de St. Ignatiuskerk. waar het graf van den
H. Aloyslu» en van den H. Johannes Berth
mans la
Het Engelsche stoomschip „Emsworth Manor”, ter plaatse verscheen, stond het geheele oude
dat Terneuzen passeerde op weg naar Gent,
beeft in de Westsluis bU het manoeuvreeren een
draad in de schroef gekregen.
Het. schip kan zijn reis niet voortzetten. Met
hulp van duikers zal worden getracht den draad
te verwijderen.
Bij bet vertrek met onbepaald klein verlof
wordt ten aanzien van het
pens en andere goederen
vertrek met groot verlof.
Vrijdagochtend te ongeveer half negen is
te De Uer (Z.-H.) een felle brand uitge
broken in het zoogenaamde oude vellings
gebouw Westerlee, in de opslagplaats van
den groentenexporteur J. de Jong. In deae
opslagplaats was een groote hoeveelheid
papier, stroo en kratten voor bet verpak
ken van groente en fruit opgeslagen. Het
vuur vond In dit materiaal gretig voedsel
en spoedig sloegen de vlammen naar alle
kanten uit.
Ten slotte* is nog aan de betrokken militaire
autoriteiten medegedeeld, dat de met onbe
paald klein verlof vertrekkende dienstnlichtl-
gen, zooveel noodig, moeten worden voorzien
van een vervoerbewjjs of vervberbewUzen voor
de reis naar huls en eveneens van een vervoer-
bewijs of vervoerbewjjzen voor tnogeljjken te
rugkeer van onbepaald klein verlof.
twee voorwaarden:
a. De dienstplichtige moet zorgen, dut zijn
adres voortdurend bekend is zoowel bij zijn
korpscommandant als bij den burgemeester van
de gemeente, waar hij woont, of laatstelijk
beeft gewoond;
b. de dienstplichtige mag gedurende het on
bepaald klein verlof sUn uniform niet anders
dragen, dan op den dag, waarop dit verlof in
gaat. op den dag, waarop het mogeljjk wordt’
ingetrokken, en in de gevallen, waarin het dra
gen van uniform voorgeschreven is.
Het bij de Noord-Nederiandsche Scheepswer
ven te Groningen, voor rekening van T. Tam-
mea, eveneens te Groningen, gebouwde nu. -
..Europa". heeft een goed geslaagden proeftocht
gehouden. Het schip meet bruto 339 «ten en te
voorzien van een Bena Dieselmotor, met een
capaciteit van 300 PJC.
H. K. H. Prinses Juliana, die strikt incognito
eenige dagen te Arnhem logeert ten huize van
den Commissaris der Koningin in de provincie
Gelderland, mr. fl. baron van Heemstra, ge
bruikte Vrijdagavond het diner in de ambts
woning van baron Van Heemstra.
Aan dit diner zaten om. aan mevrouw Van
Schelven en dr. A. van Schelven uit Velp, die.
zooals men weet, dezer dagen uit Abessinie Is
teruggekeerd.
Prinses Juliana heeft Vrijdag verschillende
uitstapjes in de omgeving van Arnhem gemaakt.
ten; die hun meer dan middelmatige talenten
ontplooien en in dienst stellen van een groot
doel. In de Kerk zijn de heiligen niet andere
Wjj vinden onder hen de grootste verscheiden
heid, temperamentvoile en zachtzinnige mannen
en vrouwen, zoekers naar stilte en eenzaamheid
en redenaars voor de massa; maagden, die zich
voor alle menscheiyke blikken in slotkloosters
onttrekken en een Jeanne d’Arc, die in harnas
aan het hoofd van een leger soldaten rijdt.
Tusschen een zachtmoedige als de apostel Jo
annes en den vurigen Paulus, tusschen een kind-
Nader vernemen wij dienaangaande, dat
dit ook geldt voor de vrijwillige dienst
plichtigen, wier verblijf in werkelljken
dienst op denzelfden voet werd verlengd,
voor die dienstplichtigen, die zich krach
tens art. 35 der dienstplichtwet vrijwillig
in werkelljken dienst bevinden ter vervan
ging van een ander, voor degenen, die na
het einde van de eerste oefening tot het
reaerve-personeel zijn komen te behooren
en in werkelljken dienst gebleven zijn
krachtens art. 5. 3e lid, 6o„ der wet voor
het reserve-personeel der landmacht 1905
en ta.v. de voor hetzelfde doel willig
in werkelljken dienst zijnde reeerve-offi-
cleren.
Nader wordt gemeld: De brandweer stond
machteloos tegenover de vuurzee en in korten
tjjd stond het geheele vellingsgebouw in lich
ter laaie, dat dan ook spoedig met den grond
gelijk gemaakt was. De loodsen besloegen een
oppervlakte van 800 vierkante meter. De voor
raden kunstmest, glas en andere tulnbouw-
benoodigdheden gingen verloren. Het vuur zette
zijn vernielend werk voort en tastte spoedig de
naastliggende gebouwen aan. De pakloods van
den heer C. Disselkoen. waarin zich een auto,
groote voorraden pakpapier, eenlge balen hout
wol en honderden velllngsklsten bevonden,
moest het eveneens ontgelden en is totaal uit
gebrand.
Ten slotte sloeg het vuur over naar het ge
bouw der aankoop-vereenlging ,JDe Lier”, dat
ook spoedig met den geheelen inventaris een
prooi der vlammen werd.
De schade, welke zeer groot te, wordt door
verzekering gedekt.
De recherche uit Luik heeft drie mannen
en t<ree vrouwen uit Klein Lanaeken (B.) ge
arresteerd, verdacht van moord op den dezer
dagen in een sluis gevonden, Maastrichtschen
veekoopman B. Schellevls.
Naar uit het onderzoek gebleken is, had Sch.,
dle^Jiogal duidelijk aan den dag legde, dat hö
350 bjj zich had, zich in gezelschap van een
man en een vrouw naar België begeven. Deae
laatsten echter keerden later op den avond
weer naar Maastricht terug.
Gebleken te. dat 8ch. ztfn verderen avond
heen doorgebracht in geselschap van seksten
R B. uit Klein Lanaeken, diens twee zusters
en twee Polen. J. M. en Ch. N. De mannen
trokken de aandacht van de politie, omdat af).
ondanks hun werkloosheid, bet na dien avond
te Luik nogal bont gemaakt hadden; sU reden
met taxi’s rond, dronken champagne en be-
taalden hun verteringen met Nederlandsch
geld.
Verklaringen o.m. van getuigen, die in den -
bewusten nacht hulpkreten bij de sluis had-
den gehoord, waren aanleiding voor de politie,
om het vijftal te arresteeren.
De minister van Landbouw en Visschertj
heeft bepaald, dat uit het Landbouwcrisisfonds
300.000 ter beschikking van de Ned. Sierteelt
centrale zal worden gesteld, teneinde haar in
staat te stellen van georganiseerde kweekers op
de veilingen producten van de bloementeelt
aan te koopen.
Gistermorgen te half twaalf is het school-
vllegtuig 8. 10. dat bestuurd werd door den
offlciervlleger J. Vonk, bij bet landen op bet
vliepveld De Mooy zoo ongelukkig neerge
komen. dat bet toestel geheel vernield werd.
De bestuurder werd gewond.
en vooral niet vervelend zijn. Rn onder verve
lend wordt alles verstaan, wat ook maar in de
verte met godsdienst te maken heeft. Hier
door rijn b.v. levens van heiligen, vroeger soo
geliefd in het katholieke gezin, verboden waar
gewordeu. Zulke lectuur is immers niets meer
voor een modern mensch. zelfs niet voor een
modern kind! Wat beteekent dltr Dat wij niet
meer leeren, wat een heilige in de gemeenschap
der geloovlgen beteekent. En juist die heiligen
kunnen ons zeggen, wat vorming der persoon
lijkheid In bet godsdienstige teven -is.
In de wereld noemen wU persoonlijkheden de
staatslieden, de financiers, de groot-lndustrlee-
ten, de leiders van het economisch leven, kunste
naars en geleerden, die met vasten wil een
eigen we^ gaan; die de dagelljksche sleur bre-
Naar het hoofdbestuur van bet Ned. Roode
Kruis mededeelt, te hedenochtend telefonisch
bericht ontvangen van het Int. Roode Kruis
Comité te Genève, dat de Ned. ambulance zich
thans schijnt te bevinden in Kolamude, een
plaatsje gelegen tusschen Dessle en Addis
Abeba.
Na de oude Karseboom verdwijnt nu ook
café-restaurant Winkels uit het Amsterdam-
sche stadsbeeld der Kalverstraat. Naar men
zich herinnert zijn zoowel de zaak als de gerant
failliet verklaard. De laatste heeft een nieuwe
zaak geopend terwijl de oude zaak van Winkels
onder beheer kwam van den curator, bijgestaan
door den chef van het Rijnpaviljoen in Arnhem.
Met 1 Mei zal deae veertien jaar bestaande zaak
gesloten worden.
Aan bet personeel, omvattende ongeveer veer
tig personen (buiten de orkestjes in boven- en
benedenzaal) te om die reden ontslag aange
zegd. Onder ben bevinden zich enkelen die van
de oprichting af aan de zaak verbonden waren.
Er zijn nog pogingen aangewend de zaak op
anderen voet voort te aetten maar thans zal
blijkbaar tot sluiting moeten overgegaan vrar-
den.
We herinneren er aan, dat de oprichter Win
kels die deze zaak stichtte reeds vele jaren met
meer aan haar verbonden was.
reria. tusschen Tarcisius en Augustinus, tus
schen Aloysius en Ignatius liggen alle variaties
van de meest verscheiden persoonlijkheden. Zij
allen hebben op hun eigen wijze de hun geschon
ken talenten ontwikkeld; elk op eigen manier
op de ontvangen genade gereageerd. Ieder voor
zich was in zijn godsdienstig leven een persoon
lijkheid. Dat zij de wetten van God en van de
kerk onderhielden; dat zij de godsdienstoefe
ningen bewoonden sprak vanzelf. Maar naast
het dienen van God gezamenlijk met anderen,
beschouwden zij als hun voornaamsten plicht
de vorming van hun eigen ziel naar het vol
maakte model, Christus. Die persoonlijke heili
ging stond bjj alles voorop, zonder deae be
schouwden zQ al het andere als nietswaardig,
volgens het woord van Paulus: wat sou het mij
baten anderen gepredikt te hebben en zelf ver
loren te gaan?
Die zelfheiliging vroeg van allen zwaren, per
soonlijken strijd, gedurige waakzaamheid, zelf
verloochening en omgang met God in persoon
lijk gebed. Zoo zijn in de Kerk de duizenden
persoonlijkheden gegroeid, die wU heiligen noe
men.
Ten allen tijde hebben persoonlijkheden de
massa aangetrokken; figuren, die boven het ge
middelde uitsteken, worden tot zelfs in het
uiterlljke nagebootst. Na de Wllhelmsnor kwam
de Hitlerlok; filmsterren geven voor mode en
levensgewoonten den toon aan: hun portret
ten worden als kostbare beelden aan den muur
gehangen. Het ware te wenschen dat, wie in het
godsdienstig leven moeite hebben om een eigen
houding te vinden, om aan eigen ziel een
persoonlijke vorming te geven, hun aandacht
vestigden op de persoonlijkheden in de Kerk, de
heiligen. Daar zijn er in overvloed te vinden,
die eenzelfde karakter nadden als wij, in dezelf
de levensomstandigheden verkeerden, dezelfde
of grootere moeilijkheden te overwinnen hadden
en die geslaagd zijn.
In onzen tijd van reclame wordt men voort
durend in pakkende annonces aangespoord om
cursussen te volgen, waar men zijn persoonlijk
heid kan ontwikkelen: hoe leer ik mijn verle
genheid af; hoe word ik een volksredenaar, hoe
word ik zakenman?
Gretig wordt naar dergeljjke oefeningen ge
grepen: hoe meer bet type cortfectlemensch
toeneemt, hoe grooter het verlangen naar vor
ming van de eigen persoonlijkheid.
Moet het niet bevreemdend genoemd worden,
dat daarbij het voornaamste verwaarloosd wordt?
Karaktervorming en ontwikkeling van den aan
leg voor het maatschappelijk leven is goed;
maar oneindig veel meer waard is vorming van
de ziel, die voor de eeuwigheid bestemd is. De
heiligen namen daarvoor als model Christus,
die in Zijn menschelljke natuur de volmaakte
persoonlijkheid van den mensch heeft uitge
beeld. Is het niet belachelijk, dat zulk een vol
maakt en verheven model op zjj wordt gescho
ven voor een prins charming, een nieuwbakken
staatsman of filmster?
Nader vernemen wtj, dat de brand te Joure,
die zich tengevolge van den hevlgen wind nogal
ernstig liet aanzien, gelukkig beperkt is gebleven
tot een blok van drie woningen, n.l. den krui
denierswinkel van Bosman en de woningen
van de beeren Pater en De Vries.
De brand bleek ontstaan te zijn In de woning
van den heer Pater en zich vandaar aan de be
lendende perceelen te hebben medegedeeld.
De brandweer van Joure tastte het vuur met
vier stralen op de motorspuit aan en na ruim
drie kwartier bleek, dat men het vuur zoo goed
als meester was.
Assistentie uit andere plaatsen achtte men
daarom niet meer noqdlg.
Nog tot laat in den avond was men met de
nablusscbing bezig.
D« KLM Zomerdienst 1936 gaat in op
19 April. 200 Europeesche steden op
1 dag bereikbaar! Avonddiensten naar
Londen, Hamburg, Berlijn I Snelle, gerief
lijke, geruischlooze Fokker-Dougla*-
vliegtuigen met steward-service aan
boord. Doe wat dagelijks duizenden
doen: reis door de lucht!
VAN AMSTERDAM EN ROTTERDAM
NAAR
Tariefsverlaging Rotterdam Parijs
Kortere verbinding Schiphol Vertrek bos
Leidscheplein 35 minuten voor vertrek vliegtuig.
v ..'s
Voorts is bepaald, dat bij elk regiment voor-
looptg aanwezig moeten blijven voor de ge
vormde 5e Compagnie: een commandant; een
administrateur of als zoodanig dienstdoend
onder-officier; een fourier of als zoodanig
dienstdoend onder-officier; 5 korporaals of
soldaten.
Ook is vastgesteld, dat het onbepaald klein
verlof moet worden verleend onder de volgende
iet enkel in en voor de maatschappij heb-
ben wU te streven naar ontwikkeling
L onzer persoonlijkheid, voor ons gods
dienstig leven geldt dit evenzeer, schreven wij
■n «en vorige beschouwing. Het gevaar, dat het
persoonlijke in den mensch vervlakt en afneemt
je voor zeer velen ten opzichte van het religieuze
jeven zelfs nog grooter dan bjj het maat-
tchappelljke. Immers in de wereld wordt ons
gerakter, ondanks onszelf, herhaaldelijk op oe
proef gesteld. WU moeten dikwijls vóór of tegen
iets kiezen, kleur bekennen, toonen wie we
rijn. In het godsdienstige is het voor slappe en
jeffe personen veel gemakkelUker wrijvingen te
ontloopen, weerstanden uit te schakelen, met
een minimum van plichtsbetrachting te vol-
rtaan en anderen en zichzelf wijs te maken, dat
men een braaf mensch is, terwUl men in wer
kelijkheid een doode ziel heeft.
Omtrent het persoonlijke in het godsdienstig
leven bestaan veel wanbegrippen en dit is heel
begrijpelijk. De Kerk neemt in het leven van
den katholiek van het eerste oogenblik af, waar
in bet verstand tot ontwikkeling is gekomen,
ruik een groote plaats in, dat het persoonlijk
element bU gebrek aan een verstandige gods
dienstige opvoeding gemakkelUk verloren gaat.
Er zijn twee uitersten, welke In het religieu
ze leven vermeden moeten worden: het Indivi
dualisme, dat zich liefst zooveel mogelijk aan
alle geestelijk gezag onttrekt; dat zichzelf wijs
maakt een ideaal te bereiken door, wat met een
groot gevaarlijk woord genoemd wordt alles en
een ieder tusschen God en eigen zieleleven uit
te schakelen; en het andere uiterste, de sleur,
waarin men zich laat gaan naar hetgeen opvoe
ding, traditie en milieu bUbrengen zonder eenl
ge persoonlijke reactie, zonder eigen beleving,
ronder zelfs de geringste belangstelling.
Ziedaar de twee groote klippen, waarop ons
godsdienstig leven stranden kan. Wjj leggen op
#beide tegehjkertUd nadruk; Immers het komt
maar al te veel voor, dat iemand van dit eene*
uiterste in het andere valt. Is dit met ontelbaren
niet het geval geweest tijdens de groote refor
matie? Na jaren van een leven van louter sleur
in het godsdienstige, na jaren van enkel vor
mendienst' werden vele duizenden plotseling
overvallen door een rellgieuse beweging, die het
persoonlUk onderzoek predikte, het centrale
kerkelUk gezag omverwierp en lederen mensch
vatbaar verklaarde voor de onmiddeUUke inspi
ratie van den H. Geest. Zoo zag men in korten
tijd ontelbaren, die jaren lang tegenover Kerk
en godsdienst de grootste onverschilligheid aan
den dag hadden gelegd, opeens ontbranden in
ijver voor de nieuwe leer. De ontroerende litur
gie, de verheven geloofswaarheden, de rijke ult-
deelihg der sacramenten, het had hen alles met
kunnen bekoren in de katholieke kerk; rij sleur
den zich door den algemeen erkenden godsdienst
heen, zopd^r dezen^ zelf te beleven. Maar nau
welijks -steekt een rellgieuse beweging het
hoofd op, die weinig kerkeiUken luister, weinig
geestelijken troost, weinig leiding in het gods
dienstig leven biedt, die enkel een beroep doet
op persoonlijke belijdenis en eigen onderzoek,
of duizenden geven zich gewonnen.
Dit gevaar bestond met enkel in den tUd van
Luther en CalvUn. Wat toen massaal geschiedde
komt individueel nog dagelijks voor. Menschen,
die als goede katholieken bekend stonden, die
meer dan hun minimale godsdienstplichten ver
vulden, die zelfs kerksch waren, blUken op een
goeden dag hun geloot te hebben vaarwel ge
zegd. „ZU doen er niet meer aan” heet het dan
in den volksmond Wanneer men naar de oor
zaak hiervan zoekt, fieeft deze heel dlkwUls met
het geloof zelf mets te maken: een meenlngs-
verschll met den pastoor; een ruzie met een on
derwijzer of onderwijzeres van een katholieke
school; een achteruitzetting In een vakvereenl-
glng; achteruitgang In zaken; onvoldoende hulp
van geloofsgenooten, al deze en dergelüke zui
ver menschelljke overwegingen geven den door
slag om de oude Moederkerk den rug toe te kee-
ren. Men vraagt zich In zulke gevallen met
angst af. hoe weinig gefundeerd blljktear het
geloof van duizenden is, hoe weinig invloed de
godsdienst bij zeer velen op het denken en doen
heeft; hoe gering het persoonlijk beleven van
de religie is. Tevens wordt er do» verklaard hoe
gemakkelUk in zg. Roomsche landen een kerk
vervolging kan uitbreken; boe gewUde tempels
verbrand, kloosters geplunderd, geestelijken ver
jaagd, katholieke scholen opgeheven kunnen
worden.
In naam was het volk katholiek, uit sleur
gingen nog honderdduizenden naar de kerk; het
stoken van enkele demagogen, het drijven van
weinige vrijmetselaars is voldoende om van een
katholiek volk In weinig tUds een antl-kathoUe-
ken staat te maken, wasuln godloochenaars de
wetten voorschreven. Op dezelfde wUze wordt
verklaard, hoe streken met een overwegende of
althans sterke katholieke bevolking in enkele
jaren het beeld van een socialistische of com
munistische gemeenschap opleverden, 't Is alles
het gebrek aan persoonlUk beleven van den
godsdienst.
In onzen modernen tUd van opeenhooping van
menschen in huurkazernes der groote steden en
den dagelUkachen omgang van de meest hete
rogene elementen in reusachtige ondernemin
gen, In onzen tUd met de snelle verspreiding
van allerlei soort denkbeelden door drukpers en
ladlo is het gevaar voor geloofsverlies en afval
van den godsdienst al bijzonder groot. De con-
fectlemensch, die van jongs af slechte in de
•leur van geioofsformules en kerkbezoek wordt
getrokken en wiens peraoonlUkheid met ook in
hot godsdienstige gevormd wordt, loopt voor
•Dn zlelehell een onverantwoordelUk risico.
Daarom is de vorming van de persoonlUkheld In
de godsdienstige opvoeding van soo groot be
lang. Bi daarom is het te betreuren, dat, hoe
boodlger deae vorming wordt, hoe meer zU
*ordt verwaarloosd.
Laten wU een voorbeeld nemen in de lectuur.
VergelUk de jeugdlectuur en in het algemeen
de leesstof van het katholieke gezin van nu met
die van vroeger. Zoowel de kinderboeken als die
Bx* groote menschen moeten ontspanning bren-
moeten luchtig en toch spannend zUn; zU
■“gen geen Inspanning van de hersens vergen