erna oelwicano isss Belgisch schip gezonken Prinses Juliana te nnuveu MTum Felle brand te Joure ZOMER Onze verkenners in Rome Godsdienst en persoonlijkheid REIS dezen PER Arnhem de Geïllustreerde Reisgids IALE x umi HET VERBLUF ONDER DE WAPENEN Gratis verkrijgbaar GLASFABRIEK LEERDAM ZATERDAG 18 APRIL 1936 LEEKEPREEKEN Draad in de schroef Alle opvarenden gered Steun aan Bloementeelt >85 Doorwerken? Motorbotter in nood Mgr. J. P. Huibers In de Eeuwige Stad aangekomen Groot verlof en VLIEGTUIG GEVALLEN >rfl Politie arresteert vyf personen Scheepsbouw HEFFING OP BOTER ÉS i fB Thans tusschen Desme Addis Abeba Door een hevlgen storm overvallen op de Westerschelde Na veel moeite veilig in de Urker haven binnengebracht Moord op Nederlander in België Dr. Van Schelven heeft met H.K. H. aan een maaltijd deelgenomen De bepalingen voor het klein ver lof; sommigen krygen binnen kort groot verlof Ernstig gevaar voor uitbreiding door een geweldigen vonkenregen ter-» aar f 300.000 ter beschikking van Ned. Sierteeltcentrale an tie By feilen brand te De Lier (Z.-H.) stonden weldra drie gebouwen in lichterlaaie Onze ambulance in Abessinië Maandag de beslissende vergadering? N een 1 „Winkels” sluit Mgr. J. O. Smit droeg een H. Mis op in den Sint Pieter aan het CENTRAAL REISBUREAU N.Z. VOORBURGWAL 67-73, AMSTERDAM, vermeldende een keur van reizen, welke dit jaar door de V.K.P. ge- Het vuur bedwongen KEULEN-FRANKFORT- MILAAN - ROME PRAAG - WEENEN - BOEDAPEST HAMBURG - KOPENHAGEN - MALMÖ BRUSSEL-PARIJS LONDEN, 6 diensten per dag BERLIJN, 3 diensten per dag Wat nog blijft Engelsch stoomschip kan de reis niet voortsetten ARMA VERIT a LIBRA 17 April: Officier-vlieger gewond selegen o Zooals reeds Is medegedeeld, heeft de minis ter van Defensie bepaald, dat de dienstplichti gen, die na het einde van de eerste oefening in werkelUken dienst zijn gebleven, op Zaterdag 18 April as. in het genot van onbepaald klein verlof worden gesteld, voor zóóveel st) het self wenschen en niet ooi een bljsondere reden bU den troep aanwezig dienen te blijven. Toen de brandweer van De Lier ongeveer een kwartier na het uitbreken van den brand Van den directeur der fabriek vernamen wU nog. dat hl) zal trachten ook. de volgende week, evenals deae week is geschied, met 360 man personeel door te werken. Zekerheid hierom trent kon hU echter niet geven, aangezien dit van de geldmiddelen afhangt. Z. H. Bk. Mgr. J. F. Huibers is in gezelschap van secretaris H. W. Achterof en Mgr. H. J. M Taskln hedenavond in Rome aangekomen. Z. H. Exc. heeft zijn intrek genomen in het Nederlandsch College op den Aventljn. 4 le ren er- Zij, die geen gebruik maken van de gelegen heid om op 18 April as. met onbepaald klein verlof te vertrekken, kunnen desgewenscht op een lateren datum In het genot van zoodanig verlof worden gesteld. Indien het aan anderen verleend verlof inmiddels niet is ingetrokken. vellingsgebouw in lichter laaie. Aangewakkerd door den wind, sloeg het vuur over naar de groote pakloods van den heer C. Disselkoen en naar het gebouw van de aankoop-vereenl- ging „De Lier”. Het blusschlngswerk werd onder leiding van den burgemeester, den beer O. J. van der Hoe ven, krachtig ter hand genomen. De weg langs de brandende gebouwen werd door de polltte afgezet. Daar de brandweer van De Uer vreesde, dat zij verdere uitbreiding van den brand niet zou kunnen voorkomen, heeft de burgemeester as sistentie gevraagd aan de brandweer van Delft. inleveren van wa- gehandeld als bij Criais-Zuivelcentrale. De heffing op boter en de vervoervergunntng voor bultenlandache bo ter is voor de week van 30—36 April vastgesteld op /I per kilogram. Vrijdagmiddag heeft Minister Oelisaen op bet departement van Handel. Nijverheid en Scheep vaart opnieuw een langdurige bespreking ge voerd met de leiding van de N.V. Glasfabriek Leerdam en vertegenwoordigers van de Leer- damsche arbeiders. Heden sullen partijen zich respectievelijk met de glasindustrie te Maastricht en te Schiedam in verbinding stellen, waarna Maandag de be trokken groepen gezamenlijk ten departements zullen komen voor een nieuwe bespreking, on der leiding van den Minister. Van deae laatste bespreking wordt gehoopt, dat zij de definitieve zal kunnen zijn. Om acht uur Vrijdagavond is door tot nu toe onbekende oorzaak brand uitgebroken In den kruidenierswinkel van den heer Marten Beams aah bet Zand te Joure. Tengevolge van den hevlgen Noordwesten- storm stond het geheele huls in een oogwenk in lichter laaie, terwijl het niet lang duurde of bet vuur was overgeslagen naar het belen dende perceel, eveneens een kruidenierswinkel, toebehoorend aan den beer A. de Wreede. Een geweldige vonkenregen drijft over geheel Joure zoodat er t>U het afzenden van dit be richt gevaar bestond voor de hulzen, die In de windrichting liggen. Aangezien de motorbrandspult te Joure niet voldoende krachtig is. heeft men assistentie ge vraagd in de omliggende gemeenten. der de tuis In den vliegenden storm van Vrijdagmiddag is ten Zuidoosten van Urk van den motorbotter UK 193 de zeilval gebroken, waardoor bet schip aan dg woede van wind en golven was overge leverd. In de haven had men evenwel gemerkt, dat er met het schip iets niet In orde was. In aller ijl voer de UK 194 ter assistentie uit. De bemanning van dit schip mocht bet na heel veel moeite gelukken het vaartuig te na deren. Terwijl het redding brengende schip ma noeuvreerde, verloor de UK 193 het anker. Ten slotte kregen de schepen contact met elkaar, waarna de UK 193 veilig In de Urker haven kon worden binnengebracht. Het Belgische motorschip ..Simon Smits 3", kapitein Zaman, dat geladen met hout op weg was van Antwerpen naar Gent, is Vrijdagmiddag In de schaar van Waarde op de Wester-Schelde door een hevlgen storm overvallen. Daar het schip dreigde te zinken ie het door de bemanning en een Nederlandschen douanebeambte, die zich aan boord bevond, in roeibooten verlaten. Met veel moeite en met behulp van sleep- booten, die zich ,‘n de nabijheid bevonden, slaagden de opvarenden er In Waarde te bereiken. Het schip is later vol water ge- loopen en kort daarna gezonken. - Al degenen, die in verhand met het bo vengenoemde K. B. van 11 Maart 1938 ver plicht of vrijwillig In werkelljken dienst zfja zoowel at), die onbepaald klein verlof ge nieten als de anderen worden, behoudens onvoorziene omstandigheden, In bet genot van groot verlof gesteld: veer zooveel rij beboeren tot de IVe divisie, met ingang van 18 Mei 1938; en voor zooveel rij beboe ren tot een der andere divisies, iet het re giment wielrijder» of tot de 4e artillerie- brigade, met ingang van 18 Juni 1938. Vrijwillige opkomst In werkelljken dienst krachtens L. O. 1938, no. 99. wordt niet Onze Romeinache correspcmdent seint ons, d.d. 17 April: Hedenochtend heeft Mgr. J. O. Smit voor de vierhonderd verkenners en leidsters in den Sint Pieter een H. Mie opgedragen. De intocht van de pelgrims met bun vaandels, voorafgegaan door den biaschop, nadat op de treden van de basiliek de liturgische gebeden een aanvang hadden genomen, bood een vroom en indrukwekkend schouwspel. Onder de H. Ml. hield Mgr. J. O. Smit een toespraak, waarin hij de beteekenls van de Eeuwige Stad als grafstede der Apostelen on zetel van den Fiaatebekleeder van Christus in het licht stelde en de jeugdige pelgrims op wekte om hun bezoek aan Rome te beleven ah een groote acte van geloof. In het verder verloop van den ochtend heb ben de pelgrims den Sint Pieter bezichtigd on in den namiddag een rondrit door de stad ge maakt. die besloten werd met een Lof, door den aalmoezenier, prof. Huysmans, gecelebreerd in de St. Ignatiuskerk. waar het graf van den H. Aloyslu» en van den H. Johannes Berth mans la Het Engelsche stoomschip „Emsworth Manor”, ter plaatse verscheen, stond het geheele oude dat Terneuzen passeerde op weg naar Gent, beeft in de Westsluis bU het manoeuvreeren een draad in de schroef gekregen. Het. schip kan zijn reis niet voortzetten. Met hulp van duikers zal worden getracht den draad te verwijderen. Bij bet vertrek met onbepaald klein verlof wordt ten aanzien van het pens en andere goederen vertrek met groot verlof. Vrijdagochtend te ongeveer half negen is te De Uer (Z.-H.) een felle brand uitge broken in het zoogenaamde oude vellings gebouw Westerlee, in de opslagplaats van den groentenexporteur J. de Jong. In deae opslagplaats was een groote hoeveelheid papier, stroo en kratten voor bet verpak ken van groente en fruit opgeslagen. Het vuur vond In dit materiaal gretig voedsel en spoedig sloegen de vlammen naar alle kanten uit. Ten slotte* is nog aan de betrokken militaire autoriteiten medegedeeld, dat de met onbe paald klein verlof vertrekkende dienstnlichtl- gen, zooveel noodig, moeten worden voorzien van een vervoerbewjjs of vervberbewUzen voor de reis naar huls en eveneens van een vervoer- bewijs of vervoerbewjjzen voor tnogeljjken te rugkeer van onbepaald klein verlof. twee voorwaarden: a. De dienstplichtige moet zorgen, dut zijn adres voortdurend bekend is zoowel bij zijn korpscommandant als bij den burgemeester van de gemeente, waar hij woont, of laatstelijk beeft gewoond; b. de dienstplichtige mag gedurende het on bepaald klein verlof sUn uniform niet anders dragen, dan op den dag, waarop dit verlof in gaat. op den dag, waarop het mogeljjk wordt’ ingetrokken, en in de gevallen, waarin het dra gen van uniform voorgeschreven is. Het bij de Noord-Nederiandsche Scheepswer ven te Groningen, voor rekening van T. Tam- mea, eveneens te Groningen, gebouwde nu. - ..Europa". heeft een goed geslaagden proeftocht gehouden. Het schip meet bruto 339 «ten en te voorzien van een Bena Dieselmotor, met een capaciteit van 300 PJC. H. K. H. Prinses Juliana, die strikt incognito eenige dagen te Arnhem logeert ten huize van den Commissaris der Koningin in de provincie Gelderland, mr. fl. baron van Heemstra, ge bruikte Vrijdagavond het diner in de ambts woning van baron Van Heemstra. Aan dit diner zaten om. aan mevrouw Van Schelven en dr. A. van Schelven uit Velp, die. zooals men weet, dezer dagen uit Abessinie Is teruggekeerd. Prinses Juliana heeft Vrijdag verschillende uitstapjes in de omgeving van Arnhem gemaakt. ten; die hun meer dan middelmatige talenten ontplooien en in dienst stellen van een groot doel. In de Kerk zijn de heiligen niet andere Wjj vinden onder hen de grootste verscheiden heid, temperamentvoile en zachtzinnige mannen en vrouwen, zoekers naar stilte en eenzaamheid en redenaars voor de massa; maagden, die zich voor alle menscheiyke blikken in slotkloosters onttrekken en een Jeanne d’Arc, die in harnas aan het hoofd van een leger soldaten rijdt. Tusschen een zachtmoedige als de apostel Jo annes en den vurigen Paulus, tusschen een kind- Nader vernemen wij dienaangaande, dat dit ook geldt voor de vrijwillige dienst plichtigen, wier verblijf in werkelljken dienst op denzelfden voet werd verlengd, voor die dienstplichtigen, die zich krach tens art. 35 der dienstplichtwet vrijwillig in werkelljken dienst bevinden ter vervan ging van een ander, voor degenen, die na het einde van de eerste oefening tot het reaerve-personeel zijn komen te behooren en in werkelljken dienst gebleven zijn krachtens art. 5. 3e lid, 6o„ der wet voor het reserve-personeel der landmacht 1905 en ta.v. de voor hetzelfde doel willig in werkelljken dienst zijnde reeerve-offi- cleren. Nader wordt gemeld: De brandweer stond machteloos tegenover de vuurzee en in korten tjjd stond het geheele vellingsgebouw in lich ter laaie, dat dan ook spoedig met den grond gelijk gemaakt was. De loodsen besloegen een oppervlakte van 800 vierkante meter. De voor raden kunstmest, glas en andere tulnbouw- benoodigdheden gingen verloren. Het vuur zette zijn vernielend werk voort en tastte spoedig de naastliggende gebouwen aan. De pakloods van den heer C. Disselkoen. waarin zich een auto, groote voorraden pakpapier, eenlge balen hout wol en honderden velllngsklsten bevonden, moest het eveneens ontgelden en is totaal uit gebrand. Ten slotte sloeg het vuur over naar het ge bouw der aankoop-vereenlging ,JDe Lier”, dat ook spoedig met den geheelen inventaris een prooi der vlammen werd. De schade, welke zeer groot te, wordt door verzekering gedekt. De recherche uit Luik heeft drie mannen en t<ree vrouwen uit Klein Lanaeken (B.) ge arresteerd, verdacht van moord op den dezer dagen in een sluis gevonden, Maastrichtschen veekoopman B. Schellevls. Naar uit het onderzoek gebleken is, had Sch., dle^Jiogal duidelijk aan den dag legde, dat hö 350 bjj zich had, zich in gezelschap van een man en een vrouw naar België begeven. Deae laatsten echter keerden later op den avond weer naar Maastricht terug. Gebleken te. dat 8ch. ztfn verderen avond heen doorgebracht in geselschap van seksten R B. uit Klein Lanaeken, diens twee zusters en twee Polen. J. M. en Ch. N. De mannen trokken de aandacht van de politie, omdat af). ondanks hun werkloosheid, bet na dien avond te Luik nogal bont gemaakt hadden; sU reden met taxi’s rond, dronken champagne en be- taalden hun verteringen met Nederlandsch geld. Verklaringen o.m. van getuigen, die in den - bewusten nacht hulpkreten bij de sluis had- den gehoord, waren aanleiding voor de politie, om het vijftal te arresteeren. De minister van Landbouw en Visschertj heeft bepaald, dat uit het Landbouwcrisisfonds 300.000 ter beschikking van de Ned. Sierteelt centrale zal worden gesteld, teneinde haar in staat te stellen van georganiseerde kweekers op de veilingen producten van de bloementeelt aan te koopen. Gistermorgen te half twaalf is het school- vllegtuig 8. 10. dat bestuurd werd door den offlciervlleger J. Vonk, bij bet landen op bet vliepveld De Mooy zoo ongelukkig neerge komen. dat bet toestel geheel vernield werd. De bestuurder werd gewond. en vooral niet vervelend zijn. Rn onder verve lend wordt alles verstaan, wat ook maar in de verte met godsdienst te maken heeft. Hier door rijn b.v. levens van heiligen, vroeger soo geliefd in het katholieke gezin, verboden waar gewordeu. Zulke lectuur is immers niets meer voor een modern mensch. zelfs niet voor een modern kind! Wat beteekent dltr Dat wij niet meer leeren, wat een heilige in de gemeenschap der geloovlgen beteekent. En juist die heiligen kunnen ons zeggen, wat vorming der persoon lijkheid In bet godsdienstige teven -is. In de wereld noemen wU persoonlijkheden de staatslieden, de financiers, de groot-lndustrlee- ten, de leiders van het economisch leven, kunste naars en geleerden, die met vasten wil een eigen we^ gaan; die de dagelljksche sleur bre- Naar het hoofdbestuur van bet Ned. Roode Kruis mededeelt, te hedenochtend telefonisch bericht ontvangen van het Int. Roode Kruis Comité te Genève, dat de Ned. ambulance zich thans schijnt te bevinden in Kolamude, een plaatsje gelegen tusschen Dessle en Addis Abeba. Na de oude Karseboom verdwijnt nu ook café-restaurant Winkels uit het Amsterdam- sche stadsbeeld der Kalverstraat. Naar men zich herinnert zijn zoowel de zaak als de gerant failliet verklaard. De laatste heeft een nieuwe zaak geopend terwijl de oude zaak van Winkels onder beheer kwam van den curator, bijgestaan door den chef van het Rijnpaviljoen in Arnhem. Met 1 Mei zal deae veertien jaar bestaande zaak gesloten worden. Aan bet personeel, omvattende ongeveer veer tig personen (buiten de orkestjes in boven- en benedenzaal) te om die reden ontslag aange zegd. Onder ben bevinden zich enkelen die van de oprichting af aan de zaak verbonden waren. Er zijn nog pogingen aangewend de zaak op anderen voet voort te aetten maar thans zal blijkbaar tot sluiting moeten overgegaan vrar- den. We herinneren er aan, dat de oprichter Win kels die deze zaak stichtte reeds vele jaren met meer aan haar verbonden was. reria. tusschen Tarcisius en Augustinus, tus schen Aloysius en Ignatius liggen alle variaties van de meest verscheiden persoonlijkheden. Zij allen hebben op hun eigen wijze de hun geschon ken talenten ontwikkeld; elk op eigen manier op de ontvangen genade gereageerd. Ieder voor zich was in zijn godsdienstig leven een persoon lijkheid. Dat zij de wetten van God en van de kerk onderhielden; dat zij de godsdienstoefe ningen bewoonden sprak vanzelf. Maar naast het dienen van God gezamenlijk met anderen, beschouwden zij als hun voornaamsten plicht de vorming van hun eigen ziel naar het vol maakte model, Christus. Die persoonlijke heili ging stond bjj alles voorop, zonder deae be schouwden zQ al het andere als nietswaardig, volgens het woord van Paulus: wat sou het mij baten anderen gepredikt te hebben en zelf ver loren te gaan? Die zelfheiliging vroeg van allen zwaren, per soonlijken strijd, gedurige waakzaamheid, zelf verloochening en omgang met God in persoon lijk gebed. Zoo zijn in de Kerk de duizenden persoonlijkheden gegroeid, die wU heiligen noe men. Ten allen tijde hebben persoonlijkheden de massa aangetrokken; figuren, die boven het ge middelde uitsteken, worden tot zelfs in het uiterlljke nagebootst. Na de Wllhelmsnor kwam de Hitlerlok; filmsterren geven voor mode en levensgewoonten den toon aan: hun portret ten worden als kostbare beelden aan den muur gehangen. Het ware te wenschen dat, wie in het godsdienstig leven moeite hebben om een eigen houding te vinden, om aan eigen ziel een persoonlijke vorming te geven, hun aandacht vestigden op de persoonlijkheden in de Kerk, de heiligen. Daar zijn er in overvloed te vinden, die eenzelfde karakter nadden als wij, in dezelf de levensomstandigheden verkeerden, dezelfde of grootere moeilijkheden te overwinnen hadden en die geslaagd zijn. In onzen tijd van reclame wordt men voort durend in pakkende annonces aangespoord om cursussen te volgen, waar men zijn persoonlijk heid kan ontwikkelen: hoe leer ik mijn verle genheid af; hoe word ik een volksredenaar, hoe word ik zakenman? Gretig wordt naar dergeljjke oefeningen ge grepen: hoe meer bet type cortfectlemensch toeneemt, hoe grooter het verlangen naar vor ming van de eigen persoonlijkheid. Moet het niet bevreemdend genoemd worden, dat daarbij het voornaamste verwaarloosd wordt? Karaktervorming en ontwikkeling van den aan leg voor het maatschappelijk leven is goed; maar oneindig veel meer waard is vorming van de ziel, die voor de eeuwigheid bestemd is. De heiligen namen daarvoor als model Christus, die in Zijn menschelljke natuur de volmaakte persoonlijkheid van den mensch heeft uitge beeld. Is het niet belachelijk, dat zulk een vol maakt en verheven model op zjj wordt gescho ven voor een prins charming, een nieuwbakken staatsman of filmster? Nader vernemen wtj, dat de brand te Joure, die zich tengevolge van den hevlgen wind nogal ernstig liet aanzien, gelukkig beperkt is gebleven tot een blok van drie woningen, n.l. den krui denierswinkel van Bosman en de woningen van de beeren Pater en De Vries. De brand bleek ontstaan te zijn In de woning van den heer Pater en zich vandaar aan de be lendende perceelen te hebben medegedeeld. De brandweer van Joure tastte het vuur met vier stralen op de motorspuit aan en na ruim drie kwartier bleek, dat men het vuur zoo goed als meester was. Assistentie uit andere plaatsen achtte men daarom niet meer noqdlg. Nog tot laat in den avond was men met de nablusscbing bezig. D« KLM Zomerdienst 1936 gaat in op 19 April. 200 Europeesche steden op 1 dag bereikbaar! Avonddiensten naar Londen, Hamburg, Berlijn I Snelle, gerief lijke, geruischlooze Fokker-Dougla*- vliegtuigen met steward-service aan boord. Doe wat dagelijks duizenden doen: reis door de lucht! VAN AMSTERDAM EN ROTTERDAM NAAR Tariefsverlaging Rotterdam Parijs Kortere verbinding Schiphol Vertrek bos Leidscheplein 35 minuten voor vertrek vliegtuig. v ..'s Voorts is bepaald, dat bij elk regiment voor- looptg aanwezig moeten blijven voor de ge vormde 5e Compagnie: een commandant; een administrateur of als zoodanig dienstdoend onder-officier; een fourier of als zoodanig dienstdoend onder-officier; 5 korporaals of soldaten. Ook is vastgesteld, dat het onbepaald klein verlof moet worden verleend onder de volgende iet enkel in en voor de maatschappij heb- ben wU te streven naar ontwikkeling L onzer persoonlijkheid, voor ons gods dienstig leven geldt dit evenzeer, schreven wij ■n «en vorige beschouwing. Het gevaar, dat het persoonlijke in den mensch vervlakt en afneemt je voor zeer velen ten opzichte van het religieuze jeven zelfs nog grooter dan bjj het maat- tchappelljke. Immers in de wereld wordt ons gerakter, ondanks onszelf, herhaaldelijk op oe proef gesteld. WU moeten dikwijls vóór of tegen iets kiezen, kleur bekennen, toonen wie we rijn. In het godsdienstige is het voor slappe en jeffe personen veel gemakkelUker wrijvingen te ontloopen, weerstanden uit te schakelen, met een minimum van plichtsbetrachting te vol- rtaan en anderen en zichzelf wijs te maken, dat men een braaf mensch is, terwUl men in wer kelijkheid een doode ziel heeft. Omtrent het persoonlijke in het godsdienstig leven bestaan veel wanbegrippen en dit is heel begrijpelijk. De Kerk neemt in het leven van den katholiek van het eerste oogenblik af, waar in bet verstand tot ontwikkeling is gekomen, ruik een groote plaats in, dat het persoonlijk element bU gebrek aan een verstandige gods dienstige opvoeding gemakkelUk verloren gaat. Er zijn twee uitersten, welke In het religieu ze leven vermeden moeten worden: het Indivi dualisme, dat zich liefst zooveel mogelijk aan alle geestelijk gezag onttrekt; dat zichzelf wijs maakt een ideaal te bereiken door, wat met een groot gevaarlijk woord genoemd wordt alles en een ieder tusschen God en eigen zieleleven uit te schakelen; en het andere uiterste, de sleur, waarin men zich laat gaan naar hetgeen opvoe ding, traditie en milieu bUbrengen zonder eenl ge persoonlijke reactie, zonder eigen beleving, ronder zelfs de geringste belangstelling. Ziedaar de twee groote klippen, waarop ons godsdienstig leven stranden kan. Wjj leggen op #beide tegehjkertUd nadruk; Immers het komt maar al te veel voor, dat iemand van dit eene* uiterste in het andere valt. Is dit met ontelbaren niet het geval geweest tijdens de groote refor matie? Na jaren van een leven van louter sleur in het godsdienstige, na jaren van enkel vor mendienst' werden vele duizenden plotseling overvallen door een rellgieuse beweging, die het persoonlUk onderzoek predikte, het centrale kerkelUk gezag omverwierp en lederen mensch vatbaar verklaarde voor de onmiddeUUke inspi ratie van den H. Geest. Zoo zag men in korten tijd ontelbaren, die jaren lang tegenover Kerk en godsdienst de grootste onverschilligheid aan den dag hadden gelegd, opeens ontbranden in ijver voor de nieuwe leer. De ontroerende litur gie, de verheven geloofswaarheden, de rijke ult- deelihg der sacramenten, het had hen alles met kunnen bekoren in de katholieke kerk; rij sleur den zich door den algemeen erkenden godsdienst heen, zopd^r dezen^ zelf te beleven. Maar nau welijks -steekt een rellgieuse beweging het hoofd op, die weinig kerkeiUken luister, weinig geestelijken troost, weinig leiding in het gods dienstig leven biedt, die enkel een beroep doet op persoonlijke belijdenis en eigen onderzoek, of duizenden geven zich gewonnen. Dit gevaar bestond met enkel in den tUd van Luther en CalvUn. Wat toen massaal geschiedde komt individueel nog dagelijks voor. Menschen, die als goede katholieken bekend stonden, die meer dan hun minimale godsdienstplichten ver vulden, die zelfs kerksch waren, blUken op een goeden dag hun geloot te hebben vaarwel ge zegd. „ZU doen er niet meer aan” heet het dan in den volksmond Wanneer men naar de oor zaak hiervan zoekt, fieeft deze heel dlkwUls met het geloof zelf mets te maken: een meenlngs- verschll met den pastoor; een ruzie met een on derwijzer of onderwijzeres van een katholieke school; een achteruitzetting In een vakvereenl- glng; achteruitgang In zaken; onvoldoende hulp van geloofsgenooten, al deze en dergelüke zui ver menschelljke overwegingen geven den door slag om de oude Moederkerk den rug toe te kee- ren. Men vraagt zich In zulke gevallen met angst af. hoe weinig gefundeerd blljktear het geloof van duizenden is, hoe weinig invloed de godsdienst bij zeer velen op het denken en doen heeft; hoe gering het persoonlijk beleven van de religie is. Tevens wordt er do» verklaard hoe gemakkelUk in zg. Roomsche landen een kerk vervolging kan uitbreken; boe gewUde tempels verbrand, kloosters geplunderd, geestelijken ver jaagd, katholieke scholen opgeheven kunnen worden. In naam was het volk katholiek, uit sleur gingen nog honderdduizenden naar de kerk; het stoken van enkele demagogen, het drijven van weinige vrijmetselaars is voldoende om van een katholiek volk In weinig tUds een antl-kathoUe- ken staat te maken, wasuln godloochenaars de wetten voorschreven. Op dezelfde wUze wordt verklaard, hoe streken met een overwegende of althans sterke katholieke bevolking in enkele jaren het beeld van een socialistische of com munistische gemeenschap opleverden, 't Is alles het gebrek aan persoonlUk beleven van den godsdienst. In onzen modernen tUd van opeenhooping van menschen in huurkazernes der groote steden en den dagelUkachen omgang van de meest hete rogene elementen in reusachtige ondernemin gen, In onzen tUd met de snelle verspreiding van allerlei soort denkbeelden door drukpers en ladlo is het gevaar voor geloofsverlies en afval van den godsdienst al bijzonder groot. De con- fectlemensch, die van jongs af slechte in de •leur van geioofsformules en kerkbezoek wordt getrokken en wiens peraoonlUkheid met ook in hot godsdienstige gevormd wordt, loopt voor •Dn zlelehell een onverantwoordelUk risico. Daarom is de vorming van de persoonlUkheld In de godsdienstige opvoeding van soo groot be lang. Bi daarom is het te betreuren, dat, hoe boodlger deae vorming wordt, hoe meer zU *ordt verwaarloosd. Laten wU een voorbeeld nemen in de lectuur. VergelUk de jeugdlectuur en in het algemeen de leesstof van het katholieke gezin van nu met die van vroeger. Zoowel de kinderboeken als die Bx* groote menschen moeten ontspanning bren- moeten luchtig en toch spannend zUn; zU ■“gen geen Inspanning van de hersens vergen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 15