uur van
F
Boedapest nog slechts vijf
Amsterdam
:s
De nieuwe kruiser „De Ruyter”
POKON«:P:“'
b«j de bloefri- en zaadw
vele verxorgmgtaanwq
De glasindustrie
N
R-
Accijnsverl^ging
KerkelijkZegen
DE EERSTE VLUCHT DER
BLUE DANUBE EXPRESS
:n
DE MINDERBROEDERS
TE WEERT
EN DE 7 PROVINCIËN"
VRIJDAG 24 APRIL 1936
-
voontel der brouwerijen
RECORDVERKOOP
ONZE DEFENSIE
NEERLANDS ZUIVEL
DE JAMBOREE
„De Zeven Provinciën”
De pest ei acht slachtoffers
4
BELGISCHE SCHOLIEREN
NAAR NEDERLAND
Hartelijke ontvangst op
Mathyasföld
1
Blijft de Kon. HolL
Lloyd?
Pater dr. C. Wilde S i*
60
Vroegere „De Ruyter’s”
HEFFING OP KOFFIE
Uitgaven gedaan, voordat de
Kamera er kennia
van droegen
Acrie van Amaterdamache readers
(Van onsen specialen verslaggever)
van
Boterprys
uitgevoerd
door
Onjuiate voorstelling
arrondissementsrechtbank
De
Door courantenreclame
De Ruyter’s geest
q r at
AR
EN.
Surséance van betaling
aangevraagd
Voorloopige surséance
verleend
Uit de vensters blikt men op bet altoos op
nieuw bekorende beeld der fantastische wolken-
Donderdag had te Weert de feeatetyke
herdenking plaats van het feit, dat da
paters Minderbroeders vóór honderd jaren
terugkeerden In hun aloude klooster aan
de Biest aldaar.
Kamerlid Teulings vraagt
inlichtingen
Commlssienoteering Nederlandsche boter 27
April—2 Mei f 0.44 per K.G.
De offlcleele Deensche boternoteering is voor
de volgende week vastgesteld op 170 kronen is
56 ct. per K.G.
Maandag as. zal H. M. De Ruyter, de
nieuwe kruiser der Nederlandsche marine,
sljn eersten technlschen proeftocht volbren
gen.
Naar aanleiding van de aanvrage tot voor-
leepige sarséance van betaling dar N.V. Glas
fabriek „Leerdam", voorheen Jeekel. Mtyns-
sen en Co„ vernemen wij, dat tot desen stap
besloten werd, teneinde de inegeUjbhrid tot
voortzetting deser nationale Industrie niet
geheel te doen verloren gaan.
Nederland ligt onder nevel en lage bewolking.
West Duitschland siet blank van de verech ge
vallen sneeuw als een suikerbakkerswerkplaata
Verderop en In Bohemen staat een harde wind
met sneeuwjacht. Ergens boven Hongarije regent
het. Maar de Rietvink zegt tot Duimelaar: ..Kle
ger, grüss mlr die Sonne" en de naald van den
hoogtemeter schuift langs 1000, voorbij 2000, bo-
Amsterdam-Praag-Weenen-Boedapest. Een
route over vjjf landen. Een afstand waar
over de snelste trein nog altijd 30 uren doet.
De Rietvink draalt er zün vlerk niet voor
om. Te half tien Amsterdamschen tüd start
hij van Schiphol, neemt In Praag vijf kwar
tier zijn gemak, rust dan nog In Weenen
een uur en is evengoed om vóór half vijf
Amsterdamschen tijd op *t vliegveld Mat-
hyasföld bü Boedapest.' Daarbij maakt hij
een gemiddelde snelheid van 280 KM. per
uur, wat zooveel wil zeggen als kalmpjes aan.
Het R. K. Tweede Kamerlid Teulings heeft
den betrokken ministers een aantal vragen ge
steld over de heffing op koffie. O.m. vraagt
hij, of de regeering volledige mededeeiing wil
doen over de bedoelingen der heffing, of de
heffing niet langs den weg eener normale be
lastingwetgeving had behooren te loopen en
of de heffing kan eindigen, door den even-
tueelen steun aan de koffiecultures te plaat
sen in het kader van algemeene steunverle
ning. in welken vorm dan ook, aan de Ned -
Indische volkshuishouding.
Machtige viering van het
eeuwfeest
en cortelassen gewapende voorvaderen, die zoo
op enteren belust waren, geen „slag aan den
bak” aouden krijgen.
Aan munitie draagt de De Ruyter rond 130.000
K.G. mede, enfin tusschen snel vuurpa tronen en
krult gaat de vergelijking heelemaal niet op.
En dan.... alles van de Zeven Provinciën, be
halve de mannen, was van hout, alles op de De
Ruyter is van staal en ander hard meta*L
malen de propellers tot het azuur lëlUauw weei-
kaatst op de even wiegende vleugels en in het
achroetveld de zonneglans driftig wervelt.
o
Uw
•w.
Bloempp, *a morgana geplukt op
Hollandachen bodem, 'a mid-
daga friach en bloeiend
aan den Donau
Om negen uur des morgens verzamelde rich
een stoet van bruidjes in Huize Charttas op
de Biest, waarna omstreeks kwart over negen
de flaters van het klooster, de bruidjes, het
huldlgingseomitó en vele belangstellenden on
der begeleiding van de Blester Harmonie naar
de pastorie tn de Maasstraat trokken, waar
men Z. H. Esc. Mgr. dr. G. Lammens, bls-
schop Van Roermond, afhaalde. die in
de parochiale hoofdkerk een pontificale Hoog
mis opdroeg, met assistentie van paters Min
derbroeders.
De gezangen werden
Schola Cantorum.
ben geloopen.
Het was bemand met 475 koppen en met 80
bronzen kanonnen bewapend. Het borg 44000
Amsterd. ponden buskruit, zijn zware 36 pon
ders verschoten 15 pond krult per schot.
In den zomer van 1668 kreeg het schip met
De Ruyter aan boord zijn vuurdoop in den Vler-
daagschen Zeeslag.
In den ongelukklgen tweedaagschen slag ver
loor het al zijn zeilen en masten, maar het
droeg De Ruyter de Medway binnen In het vol
gend jaar.
Het werd zwaar lek geschoten en deerlijk ge
havend bl) Solebay In 1672 en na den slag bjj
Kijkduin viel het de Maze binnen, versierd met
zijden vlaggen en wimpels, wapperend van top.
In 1683 het heeft zijn Meester lang over
leefd toonde het teekenen van ouderdom, de
bewapening werd verminderd en het werd tot
gewoon oorlogsschip gedegradeerd. Wij Hollan
ders waren blijkbaar te nuchter om bet even
als Nelson’s Victory voor den nazaat te be
houden.
De Zeven Provinciën heeft zijn laatsten strijd
gestreden bij Kaap La Hogue (1884). aan het
hoofd van de Linie; na de overwinning is het
vrijwel ontredderd Portsmouth binnengesleept en
na gerepareerd te zijn In Holland teruggekomen
en toen.... voor .sleet” verkocht.
Hoe anders dan dit slagschip der 17e eeuw
ziet er onze kleine kruiser uit.
Deze is 170.8 M. lang, meer dan driemaal aoo
lang als de Zeven Provinciën, maar ongeveer
even breed (ISA M.) en steekt even diep (4.9
M.). Maar de De Ruyter wint het met de vaart,
die 32 knoopen worde moet.
HU aal bemand worden met 432 koppen en zijn
7 kanonnen van 15 c.M. aouden de 80 van de
Zeven Provinciën binnen de minuut het zwijgen
kunnen opleggen, om maar te zwUgen van zijn
10 mitrailleurs van 40 m.M. en 8 mitrailleurs
van 12.7 m_M., waartegen onze met enterbijlen
DJOCJA, 23 April. (Aneia). Tengevolge van
de pest-explosie, welke is uitgebroken in da
afdeellng Wonosari. onder-dlstrict Plajen, aUn
nog vier personen overleden.
Naar wjj van bevoegde zijde vernemen, moet
bovenstaande voorstelling van zaken, die den in
druk wekt alsof het optreden der regeering zich
in de kwestie-Leerdam tot dusverre zou heb
ben beperkt tot het weigeren van haar mede
werking bjj invoerbeperking, geheel in strijd
met de juiste toedracht worden geacht.
Tot tweemaal toe zijn door de regeering sa-
neeringsvoorstellen gedaan, die tevens in het
belang waren van de geheele glas-industrie,
doch die op bezwaren van Leerdam zün afge-
stult. De aangelegenheid heeft bü voortduring de
aandacht van den Minister van Handel, NUver-
heid en Scheepvaart.
Nu ja, de De Ruyter alleen vormt geen partij
tegen de vechtmonsters der groote mogend
heden, maar als zün mannetjes bekeerd zijn tot
het User hunner voorvaderen en zün comman
dant en officieren Inspiratie putten uit de
prachtige kopergravure van den Zeeheld In de
kajuit, het werk van twee oud-zeeofflcieren,
dan kan het Ruytertje tenminste een Insect
met een scherpen angel worden, die als hü
maar genoeg broertjes krijgt, den bullebak, die
onzen mierenhoop wil verstoren, pünlüke builen
kan bezorgen.
Nadat Woensdagavond tn de kapel van het
St. Aloysluscollege aan de Oostduinlaan te Den
Haag de plechtige Metten waren gezongen,
waarbü als agens fungeerde pater-rector L>
Bonnlke 8.J, had aldaar Donderdagmorgen de
plechtige uitvaart plaats van pater dr. C. Wilde
8J.
Het is opmerkelijk, hoe vaak de ontwikkeling
van bedrijven gelijken tred beeft gehouden
met het gebruik dat sü maakten van couran
tenreclame.
De Chrysler Corporation is één der vele spre
kende voorbeelden.
In 1924 nam deze nog de 27ste plaats In op
de ranglijst der voornaamste autofabrieken.
Dat Jaar bracht het een nieuw model op de
markt; advertenties in de couranten verspreid
den het groote nieuws over het geheele land.
Een recordverkoop van 32.000 was het resul
taat.
In 1926 gaf deze maatschappü 8 1300.000 aan
courantenreclame uit; zü was tot de zesde
plaats in de ranglüst opgeschoven.
Twee jaar later stond de Chrysler reeds op de
derde plaats.
Snel dalen wü op Mathyasföld Wanneer er X
vliegtuig tot stilstand is gekomen, Is bet één
golf van hartelük enthousiasme, waarin de eer
ste reizigers der Blue Danube Express voor een
oogenblik verloren gaan. Dan openen zich
paketten en frisscbe roode bloemen gaan van
hand tot hand, bloemen met nog den geur der
Hollandsche aarde, als een symbool van de
groote vriendschap van Nederland voot Hon
garije. En zoo ook getuigde plechtig de groote
krans met de Nederlandsche kleuren, die wei
nige minuten later rustte op de tombe van den
ombekenden soldaat aan den voet van bet mo-
nument voor het duizendjarig Hongarije.
Het Zuivelbureau te ‘sGravenhage deelt me
de:
Met zichtbaar genoegen hebben de talrijke
bezoekers van de Brusselache Jaarbeurs In den
stand var»* het Zuivelbureau de kennismaking
met de, nog uit de dagen der Wereldtentoon
stelling aoo welbekende ..Prinses Juliana Hoeve”
hernieuwd. Een afbeelding dezer Hoeve met
drie strulsche boerinnen in fleurige gewaden,
die de vaderlandsche producten: kaas en boter,
letterlük „op de handen droegen”, vormde den
achtergrond van een stand, waar ook verder in
woord, beeld en natura de aandacht op deze
voortreffelüke producten van Nederlandschen
bodem werd gevestigd.
Opschriften, In beide landstalen, vestigden de
aandacht op de beteekenis van de tentoonge
stelde producten. Onze kaas blükt ook den Bel
gen goed te smaken; ongeveer 70.000 bezoekers
proefden de beschuitjes met echte Nederland-
sc he kalis.
Wü spreken de hoop uit. dat dit bü onze zui-
delüke buren zal bevorderen de gedachte:
.Jleerlanda Zuivel voedt U goed!"; hiermede
zou dan ongetwüfeld een bü uitstek Neder-
landsch belang worden gediend.
Terreinmoeilijkheden opgeheven
Naar vrij vernemen. Is de Konlnklüke goed
keuring verleend op de overheidsmaatregelen,
welke waren verelscht voor het wegencomplex
in de nabijheid der terreinen, waarop de jam
boree zal worden gehouden.
Hiermede zfjn thans de terreinmoellükbeden.
welke den aanvang van de uitvoeringswerten
nog in den weg stonden, opgeheven.
Weer staat daar op Schiphol een vliegtuig,
nerveus trillend achter zün roffelende mo
toren. Een K.L.M-vogel, de Rietvink, sllver-
glanzende Douglas, die een nieuwe lün gaat
vliegen: de Blue Danube Air Express, de
snelverbindlng door de lucht naar den blauwen
Donau.
Een klein gezelschap gaat mede op dezen
eersten tocht. Daar is onze gastheer, de heer
D. J. de Vries, het hoofd- van de afd. Handel
der K.LM., waaronder de belangrijke buiten-
landsche routes ressorteeren. De heer Paul
Balasz, de ^ivermoelde propagandist voor Hon-
garije in Nederland, neemt deel aan deze
vlucht, die de belde hem zoo dierbare landen
weer dichter tot elkaar moet brengen. En eln-
delük zün er de journalisten, de luchtverslag
gevers, die den snellen groei van dit jonge ver
keer op den voet volgen.
Duimelaar vliegt de Rietvink, geassisteerd
door van Alsum, meccano, Strükers, radio-tele-
graflst en eindelük een stille, maar groote
kracht: den automatischen piloot, ’n soort van
luchtrobot, die desgewenscht het besturen van
het vliegtuig overneemt en deze kunst even goed
verstaat als de baas zelf. En achter in de cabine
zitten de passagiers in het vertrouwde interieur
van zoo’n onvolprezen Douglas, waar alle denk
bare comfort in klein bestek is vei^enlgd. waar
een sfeer van bezorgde hulselükheld wordt ver
zekerd door de stewardes op onze reis, Mej.
Nleuwkamp.
Ten aanzien van de plannen in deze richting
kan het bestuur op dit oogenblik geen nadere
mededeelingen doen. De reorganisatieplannen,
door het bestuur ingediend, hebben niet tot een
lesultaat geleid, aangezien hlerbü een voor
waarde was: het bereiken van een prijs- en
productieregeling met de andere glasfabrieken
In Nederland.
krijgt de garantie, dat de opbrengst
1136 overeen zal stemmen met de raming,
vofirtomende op de begroeting van dat jaar.
De heer J. O. Mcdlema, oud-luitenant ter zee
en bekend schrijver op het gebied van scheep
vaart en zeewezen, schrijft ons naar aanleiding
van die gebeurtenis:
Vóórdat wü den nieuwen kruiser aan den tand
gaan voelen of hü zün naam met eere draagt,
willen wü zeer In het kort een schets geven
van de Ruyter’s beroemd admiraalschip ,De
Zeven Provinciën”; de vergelüking van beide
schepen sal den lezer, beter dan wat ook, het
verschil tusschen een oorlogsschip uit de Gou
den-Eeuw en van den modernen tüd duidelük
maken.
In een bespreking met de besturen dezer on
dernemingen bleek, dat zoodanige regeling niet
zou zün te verwezenlüken, zonder medewer
king van de regeering ten aanzien van de be
perking van Invoer van glas uit het buitenland,
een medewerking, die de regeering, mede in ver
band met verplichtingen, voortvloeiende uit
handelsverdragen, op dit moment niet kon ga-
randeeren.
Plannen van andere züde zün tot dusverre
ondoorvoerbaar gebleken, aangezien hlerbü, af
gezien van de vraag ot de werkgelegenheid bü
oeze plannen wel inderdaad behouden zal war
den, de rechtens noodzakelüke medewerking
van preferente crediteuren op zün minst uiterst
dubieus moest worden geacht.
Een vergelijking met het vlagge-
achip van zyn „peetevaer”
De arrondissementsrechtbank te Dordrecht
heeft Donderdag voorloopige rtirséancw nm be- jyen 3000 Meter en door witte en grijze wolken
taling verleend aan de N.V. Glasfabriek Leer- -
dam. 1
Als bewindvoerders werden aangewezep mr. G.
van Hall uit Amsterdam en mr. E. J.'J. van
Lldth de Jeude uit Tlel.
Op 17 Juni as. zal beslist worden <wer de de
finitieve surséance van betaling.
Recht genoeglük is bet thans In de Douglas-
cablne. Men leest of converseert, zonder gehin-
der van het motorgeronk, dat slechts als een
verwüderde lichte dreun binnen doordringt.
Achter bü bet kleine buffet verricht de stewardes
wonderen. Het geurt naar versebe kotfle en
dampenden bouillon Als dese wordt opgediend
blükt pas goed de volkomen rust van bet toe
stel, als schoof het op onzichtbare rails door de
lucht. Nauwelüks beweging ia er in de gevulde
koppen.
Af en toe wükt bet wolkendek beneden van
een en dan schuift weer beei diep een stuk
aarde voorbü. Het Sauerland ligt diep onder de
sneeuw, die ook verder op overgroote afstanden
sprookjesachtig ligt uitgestrooid. Pas bet Bo-
heemsche land voorbü Karlsbad toont vrij zün
grijze, groene en bruine tinten. Over Praag cir
kelen wü. Onze schaduw glüdt over de stad, over
het glinsterend water der Moldau. Onmiddellük
herkent men den ouden burcht Hradschln. hoog
boven de huizen, de Karlsbrück met haar torens
en beelden. Dan daalt het vliegtuig langzaam
nur de luchthaven Kbéllch.
Een hartelüke ontvangst door de Tsjechen.
Nationale dranken worden geschonken, waarvan
het meest opmerkelük de Borovicka, gestookt uit
de bloesems van naald boomen. met een sterken
terpentünachtigen smaak. Verder gaat het dan
weer, thans den Donau tegemoet, welke na ruim
een half uur reeds In zicht komt; niet blauw,
maar matgrijs glanzend tusschen de hooge groe
ne oevers. Wü volgen de rivier langs den Ooste-
Ujken oever. Achter de uitloopers van bet Ween-
sche Woud, de contouren van Wahlenberg en
Kobenzl, doemt nu de stad op. Weenen met zün
torens en koepels, trotsch boven alles uit de
8t. Btephanusdom. Ook het vliegveld Aspern,
historische klank uit de Napoleontische oorlogen,
ligt aan den linkeroever en zoo zien wü de stad
slechts van ver. als wü dalen gaan, juist terwül
onze tegenligger, de Tsjechische Douglas, op de
keervlucht- van Boedapest naar Amsterdam,
zich in de lucht verheft. Ook op Aspern harte-
lüke begroeting door de autoriteiten, een Jongen
en meisje in (quasi) Volendamsch costuum. die
surprises aanbieden namens de Weensche Bens-
dorp-fabrieken, koffie met rodm, die voor de
beste Hollandsche niet onderdoet en dan Is het
weer spoedig tüd voor de laatste étappe: naar
Boedapest.
formaties, waarvan de wit-blauwe koppen thans
diep «Mier het vliegtuig liggen verzonken, gril
lig en verlaten als een Poolsee. Bulten wijst de
thermometer 90 Celsius onder nul. In de cabine
set de stewardes de verwarming aan en sü beeft
plaids beschikbaar voor wie dan nog last mocht
hebben van koude voeten. Overjassen heeft zü
achter op beugels gehangen.
Op dit aanbod der brouwerijen heeft de
Minister van Financiën geantwoord geen
aanleiding te kunnen vinden om de tot
standkoming te bevorderen van de hierbo
ven geschetste regeling.
Deze afwüzlng doet de hoop op een spoe
dige bieraccijnsverlaging verdwünen. Aan
de algemeen bestaande hoop op een flinke
Prijsverlaging, een prijsverlaging, welke de
afnemers zou kunnen helpen en waarvoor
de brouwerijen allen steun, die van haar
verlangd kon worden, hebben aangeboden,
b thans de bodem Ingeslagen.
Volgens de betrokkéh brouwers dreigt
thans de sluiting van bedrijven en de daar
uit volgende toeneming van werkloosheid.
Ons Ujkt de zaak in elk geval belang
rijk genoeg om aan te dringen op een na
dere motiveering van de weigering der ro
ttering. Door het plan der bierbrouwerijen
m het budget voor het toppende jaar niet
benadeeld worden en ofschoon het natuur
lijk mogelük is, dat in 1937 de opbrengst
na een zóó drastische verlaging beneden die
Tan 1935 zou blijven, zou men tevens
kunnen nagaan hoe zich de toestand in het
brouwerij bedrijf ontwikkelde en dan het
róór en tegen van handhaving der verla
ting tegen elkaar kunnen afwegen. Het is
van belang te weten, welke motieven den
minister van Financiën geleld hebben bij de
afwijzing van het voorstel.
^-en aanzien van den accijns op bier en
gedistilleerd heeft de Minister van Fl-
A nanclën reeds langen tijd een vrij
onderlinge houding aangenomen.
get was bij de indiening van het be-
p.tntrinusontwerp, dat de Regeering toegaf,
(jzt verlaging noodzakelijk was om fiscale
redenen omdat de hoogte van den accijns
„lf de totaal-opbrengst in gevaar bracht.
Over den bieraccijns schreef de regeering in
de M>morte van Toelichting:
Ook hier is de accüns te hoog opgevoerd.
Dit beeft geleid tot een zoodanig verminderden
gu^et, dat de belangen der schatkist door
den beogen accüns blüken te worden bena
deeld in stede van gebaat."
l Benige leden vroegen of niet bezuiniging zou
kunnen worden verkregen door een zoodanig*
würiglng van de dienstpUchtwet, dat geduron-
«e het geheele Jaar voldoend geoefende dlenst-
Thans doet onze Douglas zün naam van
Donau Express eer aan. Steeds blüft de
trotsche rivier in onze buurt, nu een» pal
onder ons In de vlakte, dan weer zich naar
het Noorden of Zuiden verliezend tusschen
de bergen. Rük aan afwisseljng.ls dit laat
ste traject, dat dwaze en onrechtvaardige
verknlpplng van de kaart van Midden Euro
pa onophoudelük grenzen passeert. Naar
het Oosten herkennen wü de donker* kam
men der Kleine Karpatlfcn. De Donau buigt
er dicht langs en in de bocht verheft Zich
eenzaam de Hamburg, waar een» Atllla zün
Frankische bruid ontmoette. Be romantiek
der Nlbélungen vergeet men voorbü
Bratislawa alweer voor het Zuid Westelük
opdoemend Bakony Woud, waar zoovele
.Hongaarsche sagen hun oorsprong vinden.
Bü de Matste sterke bocht van den Donau
herkennen wü nog de oude Konlngsveste
Gran en dan ligt ons reisdoel voor ons: de
majestueuze dubbelstad met in haar greep
de machtige zonne-glanzende rivier, waar
in donker het silhouet van het Marga-
retha Eiland en de strakke lün der bruggen.
De Zeven Provinciën dan. is evenals onze
gloednieuwe De Ruyter aan de Maze gebouwd
door twee .büzondere" scheepstimmerlieden, de
voorloopers dus van de twee-eenlfcid WUton-
Feyenoord.
Het schip was ongeveer 56 Meter lang, M
Meter breed. 5 Meter hol en viel „treffelük van
maaksel en uitermate wel bezeild” uit; bet zal
Naar de „Telegraaf" verneemt, loopt deze
week de termün af, binnen welken de regeering
een aannemelük voorstel moet hebben bereikt
In zake den Kon. HoU. Lloyd. Volgens het blad
tracht men In Amsterdamsche reederskringen
den Kon. HoU. Lloyd voor Amsterdam te be
houden. Deze reederü sou niet opgeheven wor
den, doch Uüven bestaan, zü bet onder een
beheersvorm, waarin naast Wm. Müller een
r^d®r<!e” de Maatschappü Ne-
schappü vertegenwoordigd aal "zijn.
Betreffende het bezoek van Belgische schooé-
groepen aan Nederland van 25 tot 28 April
wordt gemeld:
Van Belgische züde is alles gedaan om
deelneming aan de algemeene schoolreis
’t Belgisch middelbaar onderwüs naar Nederland
zoo groot mogelük te doen zün.
Het resultaat van deze maatregelen kan *11—-
zlns bevredigend genoemd worden. Aan den
tocht zullen ongeveer 425 personen deelnemen.
Het reisplan, omvat bezoeken aan Rotterdam,
Den Haag, Schevenlngen. Amsterdam, de Zui
derzeewerken, Haarlem en de bollenvelden bil
Hillegom.
De gemeenten Rotterdam en Amsterdam bie
den den reizigers een boottocht aan, de ge
meente Haarlem zal een orgelconcert laten ge
ven en de gemeente 's-Gravenhage sal voor
gratis tramvervoer zorgen. In Amsterdam valt
nog te roemen de tegemoetkomendheid van de
A. M. V. J., In wier centraal gebouw de maal
tijden zullen worden gebruikt. In Hillegom ver-
leenen eenlge bloembollenkweekers, gastvrijheid
voor een lunch in hun gebouwen, terwül sü den
gasten elk wat bloemen zullen meegeven voor
de terugreis.
Te Rotterdam, ’s Gravenhage, Amsterdam en
Haarlem zullen de Belgische scholieren gelegen
heid krijgen, kennis te maken met leerlingen
van Nederlandsche inrichtingen van onderwüs.
,„Veen, ik laat den moed niet vallen. Ik heb
mijn leven veil voor den StaatAl werd
mij bevolen Lands vlag op ién enkel schip
te voeren. Ut tou daarmede in zee gaan^
Deze woorden van Michiel Adriaansz. De
Ruyter, uitgesproken vóór zijn laatsten
tocht blijpen het parool der Nederlandsche
marine, die thans een nieuw en modem
schip aan haar .jcleyn hoopken" ziet
toegevoegd
Bü dit voorstel zoo schrijft cos thans de
Bond hebben de brouwerüen zich dus be
reid verklaard om een offer voor één maal In
den vorm eener accünsopbrengstgarantle te
brengen. Bovendien verklaarden zü zich be
reid tot een dusdanige prijsvermindering, dat
daaruit voor haar een blüvende opbrengst-
vermlndering per Liter bier het gevolg zou
zün.
Volgens bet voorlooplg verslag der Tweede
over het wetsontwerp Suppletolre defen-
•••-begrootlng voor 1935 betreurden vele leden,
T*n wie verscheidenen de noodzakelükheld van
te gedane uitgaven erkenden, dat de minister
«en bedrag van f 1.534.000 uitgaven heeft ge-
te*n ten laste van den gewonen dienst, sender
teljde Kamers daarvan te voren kennis droegen.
f» het büzonder had dez^grièTBetrekklng op
Toorgestelde verhooging van artikel 26. Deze
tenvrage heeft Immers zoo laat 6 Maart 1936
- de Kamer bereikt, dat het onderzoek in de af-
teMagen plaats had daags voordat het ge-
"teXe materieel in dienst werd gesteld.
h?*,r het «wdeel dezer leden had de minister
te* Toorstel tot verhooging van- dit artikel aan
*~*te>schafflng v. d. pantserauto’s moeten doen
T“**fgaan. De Kamer sou dan In de gclegen-
teta gewteat, zich over de wenschelükheld
2** aanschaffing van pantserwagens uit te
zonder daarbij voor een voldongen feit
De zeer ruime St. Martlnuskerk was geheel
gevuld met geloovigen en belangstellenden.
Na afloop van de H. Mis trok de stoet we
derom naar bet klooster.
De geheele stad, de buurtschap Biest en di
verse omliggende gehuchten, hadden door bet
uitstéken van vlaggen bun belangsfentng* voor
déze feestelijke herdenking bettflgd.
Van 12 tot 1 uur had de receptie plaats in n
de aula van het provincialart, welke zeer druk
bezocht was.
Vervolgena had door het comité de aanbie
ding plaats van de feestgave der geheele ge
meente. welke bestond uit een vernieuwing en
verfraaiing van bet voorplein voor de klooster
kerk.
Volgens de laatste wilsbeschikking van de op
2 April 1461 overleden Johanna van Meurs, ge-
malln van graaf Jacob van Horne, stichtte
deze laatste een klooster voor de paters Fran
ciscanen.
Hiervoor had graaf Jacob zün kasteel de Aal-
denborch bestemd. Op den Zondagmor^m van
1 November 1461 had deze schenking plaats.
Na bet overiüden van zün vrouw voelde graaf
Jacob zich meer tot bet kloosterleven sange-
trokken en hü trad omstreeks het jaar 1470 In
de orde der Minderbroeders. Bü de consacree-
rlng van bet kerkje van bet klooster was oa
aanwezig de beroemde redenaar en klooster
hervormer Jan Brugman, toen vlcarl*-provtn-
cialls dier orde, wiens faam betreffende wel
sprekendheid tot op beden nog voortlecft.
Door de Geuzen werd in 1566 een aanval op
dit klooster gedaan, terwül de paters later nog
enkele malen in 1572 en 1637 verjaagd en hun
klooster en kerk vernield werden. Op 9 Februari
1797 werden de paters, die Intusschen hun
klooster weer eenlgszins hadden hersteld, nog
maals uitgedreven door den commissaris der
Fransche republiek.
De paters bleven toen In het geheim hun be
diening uitoefenen, zich schuil houdend bü
burgers, op de zolders van het verlaten klooster
of In de gewelven der kerk. Eindelük echter
op Zondag 16 April 1836 werd bet regelmatig
kloosterleven op de Biest hervat, welk heuglük
feit door gansch Katholiek Weert en omgeving
vandaag feestelük werd herdacht.
Kleine, roode trosrozen zijn mor
gens gesneden op een kweekerjj
te Aalsmeer; dienzelfden middag
sieren zij den krans, dien een Hol
landsche vriendenhand legt op het
graf van den onbekenden soldaat
in het hart van Boedapest. Voch
tig glanst er nog op teere rozen
blaadjes de dauw, die voor weinige
uren daalde uit den neveligen
ochtendschemer van het verre,
lage land
De luchtvaart, het vliegen, is mis
schien toch wel het grootste won
der van onzen tijd!
als stoomfregat, het diende tot 1860. Daarop
volgde een stoomfregat In 1876. later herdoopt
in Koningin Emma, nadat ’n nieuw schip, In
1879 gebouwd, zün naam geërfd had.
Het pantserschip De Ruyter, welks aanbouw
de vader van den commandant van den nieu
wen kruiser hielp verzorgen, dateert van 1900.
In 1925 liep de torpedojager De Ruyter van
stapel, die zün naam en scheepsklok, hem ge
schonken door het gemeentebestuur van Vlis-
singen, aan het nieuwe schip heeft moeten
afstaan en nu Van Oendt heet.
Plechtige uitvaart en begrafenia
tictroepen wederom sou kunnen worden Inge-
krompen.
Tenslotte vroegen eenlge leden, of het Juist is.
OA- voor plaatsing dit korps alleen in
king komen Roomsch-Katholieken en anU-re-
volutlonnalren; zü zouden het betreuren, indlen
de minister op dese vraag een bevestigend ant
woord sou moeten geven.
Ofschoon men nu zou denken dat los
van het geheele bezulniglngsontwerp ten-
Mtnste de voor de schatkist schadelijke ac-
eünj moest worden verlaagd, kwam daar
niets van. Bü de Indiening der millioenen-
nota 1936 werd de accijnsverlaging weer als
boog noodig In het vooruitzicht gesteld, derland. hetsü de Kon. Ned. ScheepvaartlkCaat-
mzar.... tevens geraamd dat de schatkist
daardoor toch 7 mlllloen Inkomsten zou
derven. Intusschen te ook van deze verlaging
afgezien; toen het parlement bezwaar
maakte tegen de verhooging der omzetbe
lasting. Intusschen daalt het bierverbrulk In
om land steeds, tot schade van de brouwe
rijen en het cafétredrljf, en de minister van
Financiën vond het raadzaam, de opbrengst
van den accijns voor ’36 te ramen op slechts
83 pCt. van de opbrengst over ’35.
De Bond van Nederlandsche Brouwerijen
heeft toen op 28 Februari J.I., om toch ein-
deUJk tot de zoo noodige verlaging te ko
men, het volgende voorstel gedaan aan de
Regeering:
Aan een met ingang van 1 Mei ba. in te
voeren bieraccijnsverlaging tot het niveau
als vóór de laatste verhooging gold, wat
neerkomt op een verlaging van 50 pCt. van
den tegenwoordigen bieraccijns, wordt de
voorwaarde verbonden, dat* iedere brouwe
rij van dien datum tot en met 31 December
1936 boven den door haar in die periode
venchuldigden, verlaagden bieraccijns een
soodanig bedrag zal bijpassen, dat het to
taal (verlaagde bieraccijns, vermeerderd met
bet bijgepaste bedrag) gelijk zal zün aan 88
pCt. van hetgeen zij in dezelfde periode van
1935 aan bieraccüns betaald heeft. De brou
werijen zullen dan per 1 Mei aa. de nooo-
zakeUJke bierprljsverlaglng invoeren door
den bierprijs te verminderen met een groo-
ter bedrag dan de accijnsverlaging reeds
toelaat. De totaal-prijsverlaging wordt dan
grooter dan overeenkomt met de bierac-
rijnsverlaging. De omzet zal daardoor ge-
leideUjk op een zoodanig i>eU komen, dat de
acrijnsopbrengst in 1937 op een reëele en
stabiele baste zal kunnen steunen. De fiscus
in
Volledigheidshalve vermelden wü nog even
de andere naamgenooten-voorgangers van on
zen nieuwen kruiser. Bekend zün een linieschip
van 1778 met 68 stukken, gevolgd tn 1804 door
een met 90, gesloopt In 1822. Het derde met 80
stukken is gebouwd In 1806 en gesloopt in 1818.
De merkwaardigste De Ruyter is wel die, die
in 1831 op stapel is gezet en na tweemaal gewü-
zigd te zün, eindelük In.... 1853 van ztapel liep
In tegenwoordigheid van de patere en leer
lingen van het Instituut en voorts van vele be
langstellenden. onder wte wü o.m. opmerkten
pater V. Esser 8.J., provinciaal der Paters Jezu
ïeten, pater Flncke, provinciaal dar Patere v»a
het H. Hart; pater O. Kolfschoten, superior vaa
Huize Katwük en prof: dr. A. M. A. A. Steger,
werd de H. Requiemmis opgedragen door pa-
ter-rector L. Bonnlke 8.J.. met assistentie van
den weleerw. heer Q. Klomp en pater J. de
Kort 8.J„ oud-leerllngen van den overledene,
terwül tevens aan twee zü-altaren H. H. Mis
sen werden gelezen.
Ne de piechtlghaden te de kapel vertrok de
lükstoet naar het kerkhof „Mariëndaal" bü
Grave, waar des middags de begrafenis ge
schiedde.