uur van :n De nieuwe kruiser „De Ruyter” F Boedapest nog slechts vijf Amsterdam POKONXLX De glasindustrie R- Accijnsverlaging DE EERSTE VLUCHT DER BLUE DANUBE EXPRESS ÏS DE MINDERBROEDERS TE WEERT EN DE „7PROVINCIËN" VRIJDAG 24 APRIL 1936 Een voortitel der brouweryen Kerkelijk Leven Boterpnjs Pater dr. C. Wilde S J. EN RECORDVERKOOP Door courantenreclame HEFFING OP KOFFIE De Ruyter's geest ONZE DEFENSIE NEERLANDS ZUIVEL DE JAMBOREE De pe«V eischt slachtoffers r. EL 60 Surséance van betaling aangevraagd Voorloopige surséance verleend Een v^idijking met het vlagge- schip van zyn „peetevaer’* Blijft de Kon. HolL Lloyd? BELGISCHE SCHOLIEREN NAAR NEDERLAND Kamerlid Teulings vrakgt inlichtingen Plechtige viering van het eeuwfeest Bloemen, *s morgens geplukt op Hollandse hen bodem, 's mid dags frisch en bloeiend aan den Donau Uitgaven gedaan, voordat de Kamers er kennis van droegen Onjuiste voorstelling Vroegere „De Ruyter’»” Terreinmoeilükhetien opgeheven Zeven Provinciën” Actie van Amsterdamsche readers Hartelijke ontvangst op Mathyasföld Plechtige uitvaart en begrafenis (Van onzen specialen verslaggever) door de I üw euw. AAR <EN Maandag »s. zal H. M. ts De Ruyter, de nieuwe kruiser der Nederlandsche marine, zijn eersten technischen proeftocht volbren gen. Naar aanleiding van de aanvrage tot voor- loopige surséance van betaling der N.V. Glas fabriek „Leerdam”, voorbeen Jeekel, Mjjns- I sen en Co, vemenasa WÜ, dat tot desen stap besloten werd, teneinde de mogelijkheid tot voortzetting dezer nationale industrie niet geheel te deen verloren gaan. Nederland ligt onder nevel en lage bewolking. West Dultschland ziet blank van de versch ge vallen sneeuw als een suikerbakkerswerkplaats. Verderop en in Bohemen staat een harde wind met sneeuwjacht. Ergens boven Hongarije regent het. Maar de Rietvink zegt tot Duimelaar: .Jlie- ger, grüss mlr die Sonne” en de naald van den hoogtemeter schuift langs 1000, voorbij 2000, bo ven 3000 Meter en door witte en grijze wolken malen de propellers tot het azuur lelblauw weer kaatst op de even wiegende vleugels en in het schroefveld de zonneglans driftig wervelt. Uit de vensters blikt men op het altoos op nieuw bekorende beeld der fantastische wolken- Anuterdam-Praag-Weenen-Boedapest. Den route over vijf landen. Een afstand waar over de snelste trein nog altijd 30 uren doet. De Rietvink draalt er zün vlerk niet voor om. Te half tien Amsterdamschen tijd start hij van Schiphol, neemt in Praag vijf kwar tier zjjn gemak, rust dan nog in Weenen een uur en is evengoed om vóór haif vijf Amsterdamschen tijd op 't vliegveld Mat hyasföld bij Boedapest. Daarbij maakt hij een gemiddelde snelheid van 380 K.M per uur, wat zooveel wil zeggen als kalmpjes aan. Donderdag had te Weert de feestelijke herdenking plaats van bet feit dat de paters Minderbroeders vóór honderd Jaren terugkeerden in hun aloude klooster aan de Biest aldaar. l de van eri cortelassen gewapende voorvaderen, die zoo op enteren belust waren, geen ..slag aan den bak” zouden krügen. Aan munitie draagt de De Ruyter rond 130.000 K.G. mede, enfin tusschen snelvuurpatronen en kruit gaat de vergelijking heelemaal niet op. En dan.alles van de Zeven Provinciën, be halve de mannen, was van hout, alles op de De Ruyter is van staal en ander hard metaal. formaties, waarvan de wlt-blauwe koppen thans diep onder het vliegtuig liggen verzonken, gril lig en verlaten als een Poolzee. Bulten wijkt de thermometer 90 Celsius onder nul. In de cabine zet de stewardes de verwarming aan en zü heeft plaids beschikbaar voor wis dan nog last mocht hebben van koude voeten. Overjassen heeft zü achter op beugels gehangen. .Marlëndaal" de begrafenis DJOCJA, 33 April. (Aneta). Tengevolge van de pest-explosie, welke is uitgebroken in de afdeling Wonoeari, onder-district Plajen, zijn nog vier personen overleden. Het R. K. Twgede Kamerlid Teulings heeft den betrokken ministers een aantal vragen ge steld over de heffing op koffie. O.m. vraagt h|J, of de regeering volledige mededeeling wil doen over de bedoelingen der heffing' of de heffing niet langs den weg eener normale be lastingwetgeving had behooren te loopen en of de heffing kan eindigen, door den even- tueelen steun aan de koffiecultures te plaat sen in het kader van algemeene steunverle ning, in welken vorm dan ook, aan de Ned - Indische volkshuishouding. Snel dalen wij op Mathyasföld. Wanneer er t vliegtuig tot stilstand is gekomen, is bet één golf van hartelijk enthousiasme, waarin de eer ste reizigers der Blue Danube Express voor een oogenblik verloren gaan. Dan openen zich paketten en frlssche roode bloemen gaan van hand tot hand, bloemen met nog den geur der Hollandsche aarde, als een symbool van de groote vriendschap van Nederland voor Hon garije. En zoo ook getuigde plechtig de groote krans met de Nederlandsche kleuren, die wei nige minuten later rustte op de tombe van den onbekenden soldaat aan den voet van het mo nument voor het duizendjarig Hongarije. Naar wij van bevoegde zijde vernemen, moet bovenstaande voorstelling van zaken, die den in druk wekt alsof het optreden der regeering zich In de kwestie-Leerdam tot dusverre zou heb ben beperkt tot het weigeren van haar mede werking bjj Invoerbeperking, geheel in strijd met de Juiste toedracht worden geacht. Tot tweemaal toe zijn door de regeering sa- neerlngsvoorstellen gedaan, die tevens in het belang waren van de geheele glas-industrie, doch die op bezwaren van Leerdam zijn afge stuit. De aangelegenheid heeft bij voortduring de aandacht van den Minister van Handel, Nijver heid en Scheepvaart. Bij dit voorstel zoo schrijft ons thans de Bond hebben de brouwerijen zich dus be reid verklaard om een offer voor één maal in den vorm eener accijnsopbrengstgarantle te brengen. Bovendien verklaarden zij zich be reid tot een dusdanige prijsvermindering, dat daaruit voor haar een blijvende opbrengst- vermlnderlng per Liter bier het gevolg zou zijn. De arrondissementsrechtbank te Dordrecht heeft Donderdag voorloopige surséance van be taling verleend aan de N.V. Glasfabriek Leer dam. Als bewindvoerders werden aangewezen mr. O. van Hall uit Amsterdam en mr. E. J. J. van Lldth de Jeude uit Tiel. Op 17 Juni aa. zal beslist worden over de de finitieve surséance van betaling. De zeer ruime St. Martlnuskerk was geheel gevuld met geloovigen en belangstellenden. Na afloop van de H. Mis trok de stoet we derom naar bet klooster. De geheele stad,* de buurtschap Biest en di verse omliggende gehuchten, hadden door het uitsteken van vlaggen hun belangstelling voor deze feestelijke herdenking betüigd. Van 13 tot 1 uur had de receptie plaats In de aula van het provincialaSt. welke aeer druk bezocht was. Vervolgens had door het comité <|e aanbie- ding plaats van de feestgave der geheele ge meente. welke bestond uit een vernieuwing en verfraaiing van het voorplein voor de klooster kerk. Nu ja, de De Ruyter alleen vormt geen pgrtij tegen de vechtmonsters der groote mogend heden, maar als zijn mannetjes bekeerd zijn tot het ijzer hunner voorvaderen en zijn comman dant en officieren inspiratie putten uit de prachtige kopergravure van den Zeeheld in de kajuit, het werk van twee oud-zeeofflcieren, dan kan het Ruytertje tenminste een insect met een scherpen angel worden. die als hij maar genoeg broertjes krijgt, den bullebak, die onzen mierenhoop wil verstoren, pijnlijke bullen kan bezorgen. Nadat Woensdagavond in de kapel van het 8t. Aloysluscollege aan de Oostduinlaan te Den Haag de plechtige Metten waren gezongen, waarbij als agens fungeerde pater-rector L. Bonnike 8.J.. had aldaar Donderdagmorgen de plechtige uitvaart plaats van pater dr. O. Wilde 8J. met barden wind misschien wel 9 knoopen heb ben geloopen. Het was bemand met 475 koppen en met 80 bronzen kanonnen bewapen!. Het borg 44000 Amsterd. ponden buskruit, zijn zware 36 pon ders verschoten 15 pond kruit per schot. In den zomer van 1666 kreeg het schip met De Ruyter Mn boord zijn vuurdoop in den Vler- daagschen Zeeslag. In den ongelukkigen tweedaagschen slag ver loor het al zijn zeilen en masten, maar het droeg De Ruyter de Medway binnen in het vol gend jaar. Het werd zwaar lek geschoten en deerlijk ge havend bij Solebay in 1672 en na den slag bjj Kijkduin viel het de Maze binnen, versierd met zijden vlaggen en wimpels, wapperend van top. In 1683 het heeft zijn Meester lang over leefd toonde het teekenen van ouderdom, de bewapening werd verminderd en het werd tot gewoon oorlogsschip gedegradeerd. Wij Hollan ders waren blijkbaar te nuchter om het even als Nelson’s Victory voor den nazaat te be houden. De Zeven Provinciën heeft zijn laatsten strijd gestreden bü Kaap La Hogue (1694). aan het hoofd van de Linie; na de overwinning is het vrijwel ontredderd Portsmouth binnengesleept en na gerepareerd te zijn in Holland teruggekomen en toen.... voor .sleet” verkocht. Hoe anders gan dit slagschip der 17e eeuw ziet er onze kleine kruiser uit. Deze is 170.8 M. lang, meer dan driemaal zoo lang als de Zeven Provinciën, maar ongeveer even breed (15.6 M.) en steekt even diep (4J> M.) Maar de De Ruyter wint het met de vaart, die 33 knoopen worde moet. HU zal bemand worden met 433 koppen en zün 7 kanonnen van 15 cM. zouden de 80 van de Zeven Provinciën binnen de minuut het zwijgen kunnen opleggen, om maar te zwijgen van zijn 10 mitrailleurs van 40 m.M. en 8 mitrailleurs van 13.7 mM, waartegen onze met enterbijlen „Neen, ik laat den moed niet vallen. Ik heb mijn leven veil voor den StaatAl werd mij bevolen ‘s Lands vlag op één enkel schip te voeren, ik zou daarmede in zee gaan." Deze woorden van Michiel Adriaansz. De Ruyter, uitgesproken vóór zijn laatsten tocht blijpen het parool der Nederlandsche marine, die thans ten nieuw en modern schip aan haar .Jcleyn hoopken" ziet toegevoegd bn df» blo«»rn- en i aa dw ink o Ook hier is de accijns te hoog opgevoerd. Dit heeft geleid tot een zoodanig verminderden omzet. dat de belangen der schatkist door den hoogen accijns blijken te worden bena deeld in stede van gebaat.” In een bespreking met de besturen dezer on dernemingen bleek, dat zoodanige regeling niet zou zijn te verwezenlijken, zonder medewer king, van de regeering ten aanzien van de be perking van Invoer van glas uit het buitenland, een medewerking, die de regeering, mede in ver band met verplichtingen, voortvloeiende uit handelsverdragen, op dit moment niet kon ga- randeeren. Plannen van andere zijde zjjn tot dusverre ondoorvoerbaar gebleken, aangezien hierbij, af gezien van de vraag of de werkgelegenheid bij deze plannen wel inderdaad behouden zal wor den, de rechtens noodzakelijke medewerking van preferente crediteuren op zijn minst uiterst dubieus moest worden geacht. In tegenwoordigheid van de paters en leer lingen van het instituut en voorts van vele be langstellenden, onder wie wij ojn. opmerkten pater V. Esser S.J, provinciaal der Paters Jezu ïeten. pater Plncke, provinciaal der Paten van het H Hart; pater O. Kolfschoten, superior van Huize Katwijk en prof. dr. A. M. A. A. Steger, werd de H. Requiemmis opgedragen door pa- ter-rector L. Bonnike 8J„ met assistentie van den weléerw. heer Q. Klomp en pater J. de Kort 8.J., oud-leerlingen van den overledene, terwijl tevens aan twee atf-altaren H. H. Mis sen werden gelezen. Na de plechtigheden lp de kapel vertrok de lijkstoet naar het kerkhof ..Mariëndaal" bij Grave, waar des middags de begrafenis ge schiedde. De heer J. C. Mollema, oud-lultenant ter zee en bekend schrijver op het gebied van scheep vaart en zeewezen, schrijft ons naar aanleiding van die gebeurtenis: Vóórdat wij den nieuwen kruiser aan den tand gaan voelen of hij zijn naam met eere draagt, willen wij zeer in het kort een schets geven van de Ruyter’s beroemd admiraalschip „De Zeven Provinciën”; de vergelijking van belde schepen zal den lezer, beter dan wat ook, het verschil tusschen een oorlogsschip uit de Gou den Eeuw en van den modernen tijd duidelijk maken. Cotnmissienoteering Nederlandsche boter 37 April—3 Mei f 0.44 per K.G. De offlcleele Deensche boternoteering is voor de volgende week vastgesteld op 170 kronen is Naar wij vernemen, is de Koninklijke goed keuring verleend op de overheidsmaatregelen, welke waren vereischt voor het wegencomplex In de nabijheid der terreinen, waarop de Jam boree zal worden gehouden. Hiermede zijn thans de terreinmoeilükheden. welke den aanvang van de ultvoeringswerken nog in den weg stonden, opgeheven. Kleine, Woode trosrozén zijn ‘s mor gens gesneden op een kweekery te Aalsmeer; dienzelfden middag sieren zjj den krans, dien een Hol landsche vriendenhand legt op het graf van den onbekenden soldaat in het hart van Boedapest. Voch tig glanst er nog op teere rozen blaadjes de dauw, die voor weinige uren daalde uit den neveligen ochtendschemer van het verre, lage land De luchtvaart, het vliegen, is mis schien toch wel het grootste won der van onzen tijd! Op dit aanbod der brouwerijen heeft de Minister van Financiën geantwoord geen aanleiding te kunnen vinden om de tot standkoming te bevorderen van de hierbo ven geschetste regeling. Deze afwijzing doet de hoop op een spoe dige bieraccijnsverlaging verdwijnen. Aan de algemeen bestaande hoop op een flinke prijsverlaging, een prijsverlaging, welke de afnemers zou kunnen helpen en waarvoor de brouwerijen allen steun, die van haar verlangd kon worden, hebben aangeboden, is thans de bodem ingeslagen. Volgens de betrokken brouwers dreigt thans de sluiting van bedrijven en de daar uit volgende toeneming van werkloosheid. Ons lijkt de zaak in elk geval belang rijk genoeg om aan te dringen op een na dere motlveering van de weigering der re- geering. Door het plan der bierbrouwerijen zou het budget voor het loopende jaar niet benadeeld worden en ofschoon het natuur lijk mogelijk is, dat in 1937 de opbrengst na een zóó drastische verlaging beneden die van 1935 zou blijven, zou men tevens kunnen nagaan hoe zich de toestand in het brouwerij bedrijf ontwikkelde en dan het vóór en tegen van handhaving der verla ging tegen elkaar kunnen afwegen. Het is van belang te weten, welke motieven den minister van Financiën geleid hebben bij de wij zing van het voorstel. Het Zulvelbureau te ’sGravenhage deelt me de: Met zichtbaar genoegen hebben de talrijke bezoekers van de Brusselsche Jaarbeurs in den stand van het Zuivelbureau de kennismaking met de. nog uit de dagen der wereldtentoon stelling zoo welbekende ..Prinses Juliana Hoeve” hernieuwd. Een afbeelding dezer Hoeve met drie struische boerinnen in fleurige gewaden, die de vaderlandscbe producten: kaas en boter, letterlijk „op de handen droegen”, vormde den achtergrond van een stand, waar ook verder in woord, beeld en natura de aandacht op deze voortreffelijke producten van Nederlandschen bodem werd gevestigd. Opschriften, in beide landstalen, vestigden de Mndacht op de beteekenls van de tentoonge stelde producten. Onze kaas blijkt ook den Bel gen goed te smaken; ongeveer 70.000 bezoekers proefden de beschuitjes met echte Nederland- sche kOs. Wij spreken de hoop Ólt. dat dit bjj onze zui delijke buren zal bevorderen de gedachte: .Neerland! Zuivel voedt U goedl”; hiermede zou dan ongetwijfeld een b(j uitstek Neder- I landsch belang worden gediend. 1 Recht genoeglijk is bet thans in de Douglas- cablne. Men leest of converseert, zonder gehln- der van bet motorgeronk, dat slechts als een verwijderde lichte dreun binnen doordringt. Achter bü het kleine buffet verricht de stewardes wonderen. Het geurt naar versche koffie en dampenden bouillon. Als deze wordt opgediend blijkt pas goed de volkomen rust van het toe stel, als schoof het op onzichtbare rails door de lucht. Nauwelijks beweging ia er In de gevulde koppen. Af en toe wUkt het wolkendek beneden van een en dan schuift weer heel diep een stuk Mrde voorbij. Het Sauerland ligt diep onder de 'sneeuw, die ook verder op overgroote afstanden sprookjesachtig ligt uitgestrooid. Pas het Bo- heemsche land voorbij Karlsbad toont vrij zijn grjjze, groene en bruine tinten. Over Praag cir kelen wij. Onze schaduw glijdt over de stad, over het glinsterend water der Moldau. Onmiddellljk herkent men den ouden burcht Hradschln. hoog boven de hulzen, de Karlsbrück met haar torefis en beelden. Dan daalt het vliegtuig langzaam naar de luchthaven Kbéllch. Een hartelijke ontvangst door de Tsjechen. Nationale dranken worden geschonken. WMrvan het meest opmerkelijk de Borovicka, gestookt uit de bloesems van naaldboomen, met een sterken terpentijnachtigen smaak. Verder gaat het dan weer, thans den Donau tegemoet, welke na ruim een half uur reeds in zicht komt; niet blauw, maar matgrUs glanzend tusschen de hooge groe ne oevers. Wij volgen de rivier langs den Ooste- lijken oever. Achter de ultloopers van het Ween- sche Woud, de contouren van Wahlenberg en Kobenzl, doemt nu de stad op, Weenen met zijn torens en koepels, trotsch boven alles uit de St. Stephanusdom. Ook het vliegveld Aspern, historische klank uit de Napoleontische oorlogen, ligt aan den linkeroever en zoo zien wij de stad slechte van ver, als wij dalen gaan, juist terwijl onze tegenligger, de Tsjechische Douglas, op de keervlucht van Boedapest naar Amsterdam, zich In de lucht verheft. Ook op Aspern harte lijke begroeting door de autoriteiten, een jongen en meisje in (quasi) Volendamsch costuum, die surprises aanbieden namens de Weensche Bens- dorp-fabrieken, koffie met room, die voor de beste Hollandsche niet onderdoet en dan is het weer spoedig tüd voor de laatste étappe: naar Boedapest. Naar de „Telegraaf" verneemt, loopt deze week de termijn af, binnen welken de regeering een aannemelijk voorstel moet hebben bereikt In zake den Kon. Holl. Lloyd. Volgens het blad tracht men in Amsterdamsche reederskringen den Kon. Holl. Lloyd voor Amsterdam te be houden. Deze reedertj zou niet opgeheven wor den, doch blijven bestaan, zij het onder een beheersvorm, waarin naast Wm. Müller een der reederijen hetzij de Maatschappij Ne derland, hetzij de Kon. Ned. Scheepvaart Maat schappij vertegenwoordigd zal zijn. Ten aanzien van de plannen in deze richting kan het bestuur op dit oogenblik geen nadere mededeellngen doen. De reorganisatieplannen, door het bestuur ingediend, hebben niet tot een resultaat geleid, aangezien hierbij een voor waarde was: het bereiken van een prijs- en productieregeling met de andere glasfabrieken in Nederland. Volgens het voorlooplg verslag der Tweede *»mer over bet wetsontwerp Suppletoire defen- *M-begrootlng voor 1935 betreurden vele leden, 7*b wie verscheldenen de noodzakelijkheid van gedane uitgaven erkenden, dat de minister V* een bedrag van f 1.534.000 uitgaven heeft ge- étan ten laste van den gewonen dienst, zonder ést de Kamers daarvan te voren kennis droegen. In het bijzonder had deze grief betrekking op To^gestelde verhooging van artikel 35. Deze **nvragë heeft immers zoo laat 5 Maart 1936 de Kamer bereikt, dat het onderzoek in de af- ó«öingen plaats had daags voordat het ge- koch** materieel in dienst werd gesteld. het oordeel dezer leden had de minister voorstel tot verhooging van dit artikel aan *anschaffing v. d. pantserauto’s moeten doen ^^knan. De Kamer zou dan in de gelegen- "*ld rijn geweest, zich over de wenscbelijkheid *™de Mnschaffing van pantserwagens uit te ?r'*en zonder daarbij voor een voldongen feit _-en aanzien van den accijns op bier en M gedistilleerd heeft de Minister van Fi- A nanciën reeds langen tijd een vrij onderlinge houding aangenomen. Het was bü de Indiening van het be- oinlgingsontwerp, dat de Regeering toegaf, jat verlaging nood zake lijk was om fiscale redenen omdat de hoogte van den accüns rlf de totaal-opbrëngst In gevaar bracht. Over den bieraccüns schreef de regeering In de Memorie van Toelichting: Ofschoon men nu zou denken dat los van het geheele bezulnigln^sontwerp ten minste de voor de schatkist schadelüke ac cijns moest worden verlaagd, kwam daar niets van. Bü de indiening der millloenen- nota 1936 werd de accijnsverlaging weer als hoog noodlg in het vooruitzicht gesteld, maar.... tevens geraamd dat de schatkist daardoor toch 7 mlllloen Inkomsten zou derven. Intusschen Is ook van deze verlaging afgezien, toen het parlement bezwaar maakte tegen de verhooging der omzetbe lasting. Intusschen daalt het bierverbruik in ons land steeds, tot schade van de brouwe rijen en het cafébedrüf. en de minister van financiën vond het raadzaam, de opbrengst van den accüns voor ’36 te ramen op slechts 83 pCt. van de opbrengst over 35. De Bond van Nederlandsche Brouwerijen heeft toen op 28 Februari J.I., om toch ein delijk tot de 200 noodlge verlaging te ko men, het volgende voorstel gedaan aan de Regeering: Aan een met ingang van 1 Mei as. in te voeren bleraccünsverlaglng tot het niveau als vóór de laatste verhooging gold, wat neerkomt op een verlaging van 50 pCt. van den tegenwoordigen bieraccijns, wordt de voorwaarde verbondeh, dat iedere brouwe rij van dien datum tot en met 31 December 1936 boven den door haar in die periode verschuldigden, verlaagden bieraccüns een zoodanig bedrag zal bijpassen, dat het to taal (verlaagde bieraccüns, vermeerderd met het bijgepaste bedrag) geUjk zal zün aan 88 pCt. van hetgeen zü in dezelfde periode van 1935 aan bieraccüns betaald heeft. De brou werijen zullen dan per 1 Mei as. de nooa- zakeüjke bierp rij «verlaging invoeren door den bierprijs te verminderen met een groo- ter bedrag dan de accünsverlaging reeds toelaat. De totaal-prijsverlaging wordt dan pooter dan overeenkomt met de bierac cijnsverlaging. De omzet zal daardoor ge- leidelljk op een zoodanig peil komen, dat de accijnsopbrengst in 1937 op een reëele en stabiele basis zal kunnen steunen. De fiscus krijgt de garantie, dat de opbrengst In 1936 overeen zal stemmen met de raming, roqrkomende op de begrooting van dat jaar. De Zeven Provinciën dan, is evenals onze gloednieuwe De Ruyter aan de Maze gebouwd door twee „bijzondere” scheepstimmerlieden, de voor loopers dus van de twee-eenheid Wilton- Feyenoord. Het schip wm ongeveer 55 Meter lang. 14 Meter breed, 5 Meter hol en viel „treffelijk van maaksel en uitermate wel bezeild” uit; het zal Het ia opmerkelijk, hoe vaak de ontwikkeling van bedrijven gelijken tred heeft gehouden met het gebruik dat zü maakten van couran tenreclame. De Chrysler Corporation is één der vele spre kende voorbeelden. In 1924 nam deze nog de 27ste plaats in op de ranglüst der voornaamste autofabrieken. Dat jMr bracht het een nieuw model op de markt; advertenties in de couranten verspreid den het groote nieuws over het geheele land. Een recordverkoop van 32.000 wm het resul taat. In 1926 gaf deze mMtschappü I 1.300.000 aan courantenreclame uit; zü was tot’ de zesde plaats in de ranglüst opgeschoven. Twee Jaar later stond de Chrysler reeds op de derde ptaats. Om negen uur des morgens verzamelde zich een stoet van bruidjes In Huize Charitae op de Bleet, waarna omstreeks kwart over negen de paters van het klooster, de bruidjes, het huldigingscomité en vele belangstellenden on der begeleiding van de Btester Harmonie naar de pMtorie in de Maasstraat trokken, waar men Z. H. Exc. Mgr. dr. o. Lemmens, bls- schop van Roermond, afhaalde, die in de jmrochtale hoofdkerk een pontificale Hoog mis opdroeg, met assistentie'van paten Min derbroeders. De gezangen werden uitgevoerd Schola Cantorum. Benige leden vroegen of niet bezuiniging zou k“pnen worden verkregen door een zoodanig. <ürigtag van de dienstplichtwet, dat geduren de het geheele jaar voldoend geoefende dienst plichtigen aanwezig zün, zoodat het korps poU- tietroepen wederom zou kunnen worden inso* krompen. Tenslotte vroegen eenlge leden. het juist is. dat voor plaatsing bü dit korps alleen in aanmer king komen Roomsch-Katholieken en antl-re- volutionnairen; zü zouden het betreuren, indien de minister op deze vraag een bevestigend ant woord zou moeten geven. Weer staat daar op Schiphol een vliegtuig, nerveus trillend achter zün roffelende mo toren. Een KLM.-vogel, de Rietvink, zllver- glanzende Douglas, die een nieuwe lün gaat vliegen: de Blue Danube Air Express, de snelverblndlng door de lucht naar den blauwen Donau. Een klein gezelschap gaat mede op dezen eersten tocht. Daar is onze gastheer, de heer p. J. de Vries, het hoofd van de afd. Handel der KLM, waaronder de belangrijke buiten- landsche routes ressorteeren. De heer Paul Balasz, de onvermoeide propagandist voor Hon- garüe in Nederland, neemt deel aan deze vlucht, die de beide hem zoo dierbare landen weer dichter tot elkaar moet brengen. En ein- delük zün er de journalisten, de luchtverslag gevers, die den snellen groei van dit Jonge ver keer op den voet volgen. Duimelaar vliegt de Rietvink, geassisteerd door van Alsum, meccano, Strükers, radio-tele- grafist en eindelük een stille, maar groote kracht: den automatischen piloot, 'n soort van luchtrobot, die desgewenscht het besturen van het vliegtuig overneemt en deze kunst even goed verstaat als de baas zelf. En achter in de cabine zitten de passagiers in het vertrouwde interieur van zoon onvolprezen Douglas, waar alle denk bare comfort in klein bestek is vereenlgd. waar een sfeer van bezorgde huiselükheid wordt ver zekerd door de stewardes op onze reis, Mej. Nleuwkamp. Thans doet onze Douglas zün naam van Donau Express eer aan. Steeds blüft de trotsche rivier In onze buurt, nu eens pal onder ons in de vlakte, dan weer zich nMr het Noorden of Zuiden verliezend tusschen de bergen. Rük aan afwisseling is dit laat ste traject, dat dwaze en onrechtvaardige verknipping van de kaart van Midden Euro pa onophoudelük grenzen passeert. Naar het Oosten herkennen wü de donkere kam men der Kleine Karpathen. De Donau buigt er dicht langs en in de bocht verheft zich eenzaam de Hamburg, waar eens Atllla zün Frankische bruid ontmoette. De romantiek der Nibelungen vergeet men voorbij Bratislawa alweer voor het Zuid Westelijk opdoemend Bakony Woud, waar zoovele Hongaarsche sagen hun oorsprong vinden. Bü de laatste sterke bocht van den Donau herkennen wü nog de oude Koningsveste Gran en dan ligt ons reisdoel voor ons: de majestueuze dubbelstad met In haar greep de machtige zonne-glanzende rivier, waar in donker het silhouet van het Marga- retha Eiland en de strakke lün der bruggen. Betreffende het bezoek van Belgische school- groepen aan Nederland van 25 tot 38 April aj. wordt gemeld: Van Belgische züde is alles gedaan om deelneming aan de algemeene schoolreis ’t Belgisch middelbaar onderwüs naar Nederland zoo groot mogelük te doen zün. Het resultaat van deze maatregelen kan alles zins bevredigend genoemd worden. Aan den tocht zullen ongeveer 425 personen deelnemen. Het reisplan omvat bezoeken aan Rotterdam, Den Haag, Schevenlngen, Amsterdam, de Zui derzeewerken, Haarlem en de bollenvelden bü HUlegom. De gemeenten Rotterdam en Amsterdam Me den den reizigers een boottocht aan, de ge meente Haarlem zal een orgelconcert laten ge ven en de gemeente *s-Gravenhage zal voor gratis tram vervoer zorgen. In Amsterdam valt nog te roemen de tegemoetkomendheid van de A. M. V. J., In wier centraal gebouw de maal tijden zullen worden gebruikt. In HUlegom ver- leenen eenlge bloembollenkweekers, gastvrijheid voor een lunch in hun gebouwen, terwül zü den gasten elk wat bloemen zullen meegeven voor de terugreis. Te Rotterdam, 's Gravenhage, Amsterdam en Haarlem zullen de Belgische scholieren gelegen heid krijgen, kennis te maken met leerlingen van Nederlandsche inrichtingen van onderwijs. Volgens de laatste wilsbeschikking van de op 3 April 1461 overleden Johanna van Meurs, ge malin van graaf Jacob van Home, stichtte deze laatste een klooster voor de paters Fran ciscanen. Hiervoor had graaf Jacob zün kasteel de Aal- denborch bestemd. Op den Zondagmorgen van 1 November 1461 had deze schenking plaats. Na het overlüden van zün vrouw voelce graaf Jacob zich meer tot het kloosterleven aange trokken en hü trad omstreeks het jaar 1470 in de orde der Minderbroeders. Bü de consacree- ring van het kerkje van het klooster was oa. aanwezig de beroemde redenaar en klooster hervormer Jan Brugman, toen vicaris-provln- cialis dier orde, wiens faam betreffende wel sprekendheid tot op heden nog voortieeft. Door de Geuzen werd in 1566 een aanval op dit klooster gedaan, terwül de paters later nog enkele malen in 1573 en 1637 verjaagd en hun klooster en kerk vernield werden. Op 9 Februari 1797.werden de paters, die intusschen hun klooster weer eenlgszins hadden hersteld, nog maals uitgedreven door den commissaris der Fransche republiek. De paters bleven toen in het geheim hun be diening uitoefenen, zich schuil houdend bü burgers, op de zolders van het verlaten klooster of in de gewelven der kerk. Eindelük echter op Zondag 16 April 1836 werd het regelmatig kloosterleven op de Biest hervat, welk heuglük feit door gansch Katholiek Weert en omgeving vandaag feestelük werd herdacht. Volledigheidshalve vermelden wü nog even de andere naamgenooten-voorgangers van on zen nieuwen kruiser. Bekend zün een linieschip van 1778 met 68 stukken, gevolgd in 1804 door eer) met 90. gesloopt In 1833. Het derde met 80 stukken is gebouwd in 1806 en gesloopt in 1818. De merkwaardigste De Ruyter is wel die. die in 1831 op stapel is gezet en na tweemaal gewü- zigd te zün. eindelük in.... 1853 van stapel liep als stoomfregat, het diende tot 1860. Daarop volgde een stoomfregat in 1876. later herdoopt in Koningin Emma, nadat *n nieuw schip, in 1879 gebouwd, zün naam geërfd had. Het pantserschlp De Ruyter, welks aanbouw de vader van den commandant van den nieu wen kruiser hielp verzorgen, dateert van 1900. In 1925 Hep de torpedojager De Ruyter van stapel, die zün naam en scheepsklok, hem ge schonken door het gemeentebestuur van Vlia- singen, aah het nieuwe schip heeft moeten afstaan en nu Van Gendt heet.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 5