uur van
:n
De nieuwe kruiser „De Ruyter”
F
Boedapest nog slechts vijf
Amsterdam
POKONXLX
De glasindustrie
R-
Accijnsverlaging
DE EERSTE VLUCHT DER
BLUE DANUBE EXPRESS
ÏS
DE MINDERBROEDERS
TE WEERT
EN DE „7PROVINCIËN"
VRIJDAG 24 APRIL 1936
Een voortitel der brouweryen
Kerkelijk Leven
Boterpnjs
Pater dr. C. Wilde S J.
EN
RECORDVERKOOP
Door courantenreclame
HEFFING OP KOFFIE
De Ruyter's geest
ONZE DEFENSIE
NEERLANDS ZUIVEL
DE JAMBOREE
De pe«V eischt slachtoffers
r.
EL
60
Surséance van betaling
aangevraagd
Voorloopige surséance
verleend
Een v^idijking met het vlagge-
schip van zyn „peetevaer’*
Blijft de Kon. HolL
Lloyd?
BELGISCHE SCHOLIEREN
NAAR NEDERLAND
Kamerlid Teulings vrakgt
inlichtingen
Plechtige viering van het
eeuwfeest
Bloemen, *s morgens geplukt op
Hollandse hen bodem, 's mid
dags frisch en bloeiend
aan den Donau
Uitgaven gedaan, voordat de
Kamers er kennis
van droegen
Onjuiste voorstelling
Vroegere „De Ruyter’»”
Terreinmoeilükhetien opgeheven
Zeven Provinciën”
Actie van Amsterdamsche readers
Hartelijke ontvangst op
Mathyasföld
Plechtige uitvaart en begrafenis
(Van onzen specialen verslaggever)
door
de
I
üw
euw.
AAR
<EN
Maandag »s. zal H. M. ts De Ruyter, de
nieuwe kruiser der Nederlandsche marine,
zijn eersten technischen proeftocht volbren
gen.
Naar aanleiding van de aanvrage tot voor-
loopige surséance van betaling der N.V. Glas
fabriek „Leerdam”, voorbeen Jeekel, Mjjns-
I
sen en Co, vemenasa WÜ, dat tot desen stap
besloten werd, teneinde de mogelijkheid tot
voortzetting dezer nationale industrie niet
geheel te deen verloren gaan.
Nederland ligt onder nevel en lage bewolking.
West Dultschland ziet blank van de versch ge
vallen sneeuw als een suikerbakkerswerkplaats.
Verderop en in Bohemen staat een harde wind
met sneeuwjacht. Ergens boven Hongarije regent
het. Maar de Rietvink zegt tot Duimelaar: .Jlie-
ger, grüss mlr die Sonne” en de naald van den
hoogtemeter schuift langs 1000, voorbij 2000, bo
ven 3000 Meter en door witte en grijze wolken
malen de propellers tot het azuur lelblauw weer
kaatst op de even wiegende vleugels en in het
schroefveld de zonneglans driftig wervelt.
Uit de vensters blikt men op het altoos op
nieuw bekorende beeld der fantastische wolken-
Anuterdam-Praag-Weenen-Boedapest. Den
route over vijf landen. Een afstand waar
over de snelste trein nog altijd 30 uren doet.
De Rietvink draalt er zün vlerk niet voor
om. Te half tien Amsterdamschen tijd start
hij van Schiphol, neemt in Praag vijf kwar
tier zjjn gemak, rust dan nog in Weenen
een uur en is evengoed om vóór haif vijf
Amsterdamschen tijd op 't vliegveld Mat
hyasföld bij Boedapest. Daarbij maakt hij
een gemiddelde snelheid van 380 K.M per
uur, wat zooveel wil zeggen als kalmpjes aan.
Donderdag had te Weert de feestelijke
herdenking plaats van bet feit dat de
paters Minderbroeders vóór honderd Jaren
terugkeerden in hun aloude klooster aan
de Biest aldaar.
l
de
van
eri cortelassen gewapende voorvaderen, die zoo
op enteren belust waren, geen ..slag aan den
bak” zouden krügen.
Aan munitie draagt de De Ruyter rond 130.000
K.G. mede, enfin tusschen snelvuurpatronen en
kruit gaat de vergelijking heelemaal niet op.
En dan.alles van de Zeven Provinciën, be
halve de mannen, was van hout, alles op de De
Ruyter is van staal en ander hard metaal.
formaties, waarvan de wlt-blauwe koppen thans
diep onder het vliegtuig liggen verzonken, gril
lig en verlaten als een Poolzee. Bulten wijkt de
thermometer 90 Celsius onder nul. In de cabine
zet de stewardes de verwarming aan en zü heeft
plaids beschikbaar voor wis dan nog last mocht
hebben van koude voeten. Overjassen heeft zü
achter op beugels gehangen.
.Marlëndaal"
de begrafenis
DJOCJA, 33 April. (Aneta). Tengevolge van
de pest-explosie, welke is uitgebroken in de
afdeling Wonoeari, onder-district Plajen, zijn
nog vier personen overleden.
Het R. K. Twgede Kamerlid Teulings heeft
den betrokken ministers een aantal vragen ge
steld over de heffing op koffie. O.m. vraagt
h|J, of de regeering volledige mededeeling wil
doen over de bedoelingen der heffing' of de
heffing niet langs den weg eener normale be
lastingwetgeving had behooren te loopen en
of de heffing kan eindigen, door den even-
tueelen steun aan de koffiecultures te plaat
sen in het kader van algemeene steunverle
ning, in welken vorm dan ook, aan de Ned -
Indische volkshuishouding.
Snel dalen wij op Mathyasföld. Wanneer er t
vliegtuig tot stilstand is gekomen, is bet één
golf van hartelijk enthousiasme, waarin de eer
ste reizigers der Blue Danube Express voor een
oogenblik verloren gaan. Dan openen zich
paketten en frlssche roode bloemen gaan van
hand tot hand, bloemen met nog den geur der
Hollandsche aarde, als een symbool van de
groote vriendschap van Nederland voor Hon
garije. En zoo ook getuigde plechtig de groote
krans met de Nederlandsche kleuren, die wei
nige minuten later rustte op de tombe van den
onbekenden soldaat aan den voet van het mo
nument voor het duizendjarig Hongarije.
Naar wij van bevoegde zijde vernemen, moet
bovenstaande voorstelling van zaken, die den in
druk wekt alsof het optreden der regeering zich
In de kwestie-Leerdam tot dusverre zou heb
ben beperkt tot het weigeren van haar mede
werking bjj Invoerbeperking, geheel in strijd
met de Juiste toedracht worden geacht.
Tot tweemaal toe zijn door de regeering sa-
neerlngsvoorstellen gedaan, die tevens in het
belang waren van de geheele glas-industrie,
doch die op bezwaren van Leerdam zijn afge
stuit. De aangelegenheid heeft bij voortduring de
aandacht van den Minister van Handel, Nijver
heid en Scheepvaart.
Bij dit voorstel zoo schrijft ons thans de
Bond hebben de brouwerijen zich dus be
reid verklaard om een offer voor één maal in
den vorm eener accijnsopbrengstgarantle te
brengen. Bovendien verklaarden zij zich be
reid tot een dusdanige prijsvermindering, dat
daaruit voor haar een blijvende opbrengst-
vermlnderlng per Liter bier het gevolg zou
zijn.
De arrondissementsrechtbank te Dordrecht
heeft Donderdag voorloopige surséance van be
taling verleend aan de N.V. Glasfabriek Leer
dam.
Als bewindvoerders werden aangewezen mr. O.
van Hall uit Amsterdam en mr. E. J. J. van
Lldth de Jeude uit Tiel.
Op 17 Juni aa. zal beslist worden over de de
finitieve surséance van betaling.
De zeer ruime St. Martlnuskerk was geheel
gevuld met geloovigen en belangstellenden.
Na afloop van de H. Mis trok de stoet we
derom naar bet klooster.
De geheele stad,* de buurtschap Biest en di
verse omliggende gehuchten, hadden door het
uitsteken van vlaggen hun belangstelling voor
deze feestelijke herdenking betüigd.
Van 13 tot 1 uur had de receptie plaats In
de aula van het provincialaSt. welke aeer druk
bezocht was.
Vervolgens had door het comité <|e aanbie-
ding plaats van de feestgave der geheele ge
meente. welke bestond uit een vernieuwing en
verfraaiing van het voorplein voor de klooster
kerk.
Nu ja, de De Ruyter alleen vormt geen pgrtij
tegen de vechtmonsters der groote mogend
heden, maar als zijn mannetjes bekeerd zijn tot
het ijzer hunner voorvaderen en zijn comman
dant en officieren inspiratie putten uit de
prachtige kopergravure van den Zeeheld in de
kajuit, het werk van twee oud-zeeofflcieren,
dan kan het Ruytertje tenminste een insect
met een scherpen angel worden. die als hij
maar genoeg broertjes krijgt, den bullebak, die
onzen mierenhoop wil verstoren, pijnlijke bullen
kan bezorgen.
Nadat Woensdagavond in de kapel van het
8t. Aloysluscollege aan de Oostduinlaan te Den
Haag de plechtige Metten waren gezongen,
waarbij als agens fungeerde pater-rector L.
Bonnike 8.J.. had aldaar Donderdagmorgen de
plechtige uitvaart plaats van pater dr. O. Wilde
8J.
met barden wind misschien wel 9 knoopen heb
ben geloopen.
Het was bemand met 475 koppen en met 80
bronzen kanonnen bewapen!. Het borg 44000
Amsterd. ponden buskruit, zijn zware 36 pon
ders verschoten 15 pond kruit per schot.
In den zomer van 1666 kreeg het schip met
De Ruyter Mn boord zijn vuurdoop in den Vler-
daagschen Zeeslag.
In den ongelukkigen tweedaagschen slag ver
loor het al zijn zeilen en masten, maar het
droeg De Ruyter de Medway binnen in het vol
gend jaar.
Het werd zwaar lek geschoten en deerlijk ge
havend bij Solebay in 1672 en na den slag bjj
Kijkduin viel het de Maze binnen, versierd met
zijden vlaggen en wimpels, wapperend van top.
In 1683 het heeft zijn Meester lang over
leefd toonde het teekenen van ouderdom, de
bewapening werd verminderd en het werd tot
gewoon oorlogsschip gedegradeerd. Wij Hollan
ders waren blijkbaar te nuchter om het even
als Nelson’s Victory voor den nazaat te be
houden.
De Zeven Provinciën heeft zijn laatsten strijd
gestreden bü Kaap La Hogue (1694). aan het
hoofd van de Linie; na de overwinning is het
vrijwel ontredderd Portsmouth binnengesleept en
na gerepareerd te zijn in Holland teruggekomen
en toen.... voor .sleet” verkocht.
Hoe anders gan dit slagschip der 17e eeuw
ziet er onze kleine kruiser uit.
Deze is 170.8 M. lang, meer dan driemaal zoo
lang als de Zeven Provinciën, maar ongeveer
even breed (15.6 M.) en steekt even diep (4J>
M.) Maar de De Ruyter wint het met de vaart,
die 33 knoopen worde moet.
HU zal bemand worden met 433 koppen en zün
7 kanonnen van 15 cM. zouden de 80 van de
Zeven Provinciën binnen de minuut het zwijgen
kunnen opleggen, om maar te zwijgen van zijn
10 mitrailleurs van 40 m.M. en 8 mitrailleurs
van 13.7 mM, waartegen onze met enterbijlen
„Neen, ik laat den moed niet vallen. Ik heb
mijn leven veil voor den StaatAl werd
mij bevolen ‘s Lands vlag op één enkel schip
te voeren, ik zou daarmede in zee gaan."
Deze woorden van Michiel Adriaansz. De
Ruyter, uitgesproken vóór zijn laatsten
tocht blijpen het parool der Nederlandsche
marine, die thans ten nieuw en modern
schip aan haar .Jcleyn hoopken" ziet
toegevoegd
bn df» blo«»rn- en i aa dw ink o
Ook hier is de accijns te hoog opgevoerd.
Dit heeft geleid tot een zoodanig verminderden
omzet. dat de belangen der schatkist door
den hoogen accijns blijken te worden bena
deeld in stede van gebaat.”
In een bespreking met de besturen dezer on
dernemingen bleek, dat zoodanige regeling niet
zou zijn te verwezenlijken, zonder medewer
king, van de regeering ten aanzien van de be
perking van Invoer van glas uit het buitenland,
een medewerking, die de regeering, mede in ver
band met verplichtingen, voortvloeiende uit
handelsverdragen, op dit moment niet kon ga-
randeeren.
Plannen van andere zijde zjjn tot dusverre
ondoorvoerbaar gebleken, aangezien hierbij, af
gezien van de vraag of de werkgelegenheid bij
deze plannen wel inderdaad behouden zal wor
den, de rechtens noodzakelijke medewerking
van preferente crediteuren op zijn minst uiterst
dubieus moest worden geacht.
In tegenwoordigheid van de paters en leer
lingen van het instituut en voorts van vele be
langstellenden, onder wie wij ojn. opmerkten
pater V. Esser S.J, provinciaal der Paters Jezu
ïeten. pater Plncke, provinciaal der Paten van
het H Hart; pater O. Kolfschoten, superior van
Huize Katwijk en prof. dr. A. M. A. A. Steger,
werd de H. Requiemmis opgedragen door pa-
ter-rector L. Bonnike 8J„ met assistentie van
den weléerw. heer Q. Klomp en pater J. de
Kort 8.J., oud-leerlingen van den overledene,
terwijl tevens aan twee atf-altaren H. H. Mis
sen werden gelezen.
Na de plechtigheden lp de kapel vertrok de
lijkstoet naar het kerkhof ..Mariëndaal" bij
Grave, waar des middags de begrafenis ge
schiedde.
De heer J. C. Mollema, oud-lultenant ter zee
en bekend schrijver op het gebied van scheep
vaart en zeewezen, schrijft ons naar aanleiding
van die gebeurtenis:
Vóórdat wij den nieuwen kruiser aan den tand
gaan voelen of hij zijn naam met eere draagt,
willen wij zeer in het kort een schets geven
van de Ruyter’s beroemd admiraalschip „De
Zeven Provinciën”; de vergelijking van belde
schepen zal den lezer, beter dan wat ook, het
verschil tusschen een oorlogsschip uit de Gou
den Eeuw en van den modernen tijd duidelijk
maken.
Cotnmissienoteering Nederlandsche boter 37
April—3 Mei f 0.44 per K.G.
De offlcleele Deensche boternoteering is voor
de volgende week vastgesteld op 170 kronen is
Naar wij vernemen, is de Koninklijke goed
keuring verleend op de overheidsmaatregelen,
welke waren vereischt voor het wegencomplex
In de nabijheid der terreinen, waarop de Jam
boree zal worden gehouden.
Hiermede zijn thans de terreinmoeilükheden.
welke den aanvang van de ultvoeringswerken
nog in den weg stonden, opgeheven.
Kleine, Woode trosrozén zijn ‘s mor
gens gesneden op een kweekery
te Aalsmeer; dienzelfden middag
sieren zjj den krans, dien een Hol
landsche vriendenhand legt op het
graf van den onbekenden soldaat
in het hart van Boedapest. Voch
tig glanst er nog op teere rozen
blaadjes de dauw, die voor weinige
uren daalde uit den neveligen
ochtendschemer van het verre,
lage land
De luchtvaart, het vliegen, is mis
schien toch wel het grootste won
der van onzen tijd!
Op dit aanbod der brouwerijen heeft de
Minister van Financiën geantwoord geen
aanleiding te kunnen vinden om de tot
standkoming te bevorderen van de hierbo
ven geschetste regeling.
Deze afwijzing doet de hoop op een spoe
dige bieraccijnsverlaging verdwijnen. Aan
de algemeen bestaande hoop op een flinke
prijsverlaging, een prijsverlaging, welke de
afnemers zou kunnen helpen en waarvoor
de brouwerijen allen steun, die van haar
verlangd kon worden, hebben aangeboden,
is thans de bodem ingeslagen.
Volgens de betrokken brouwers dreigt
thans de sluiting van bedrijven en de daar
uit volgende toeneming van werkloosheid.
Ons lijkt de zaak in elk geval belang
rijk genoeg om aan te dringen op een na
dere motlveering van de weigering der re-
geering. Door het plan der bierbrouwerijen
zou het budget voor het loopende jaar niet
benadeeld worden en ofschoon het natuur
lijk mogelijk is, dat in 1937 de opbrengst
na een zóó drastische verlaging beneden die
van 1935 zou blijven, zou men tevens
kunnen nagaan hoe zich de toestand in het
brouwerij bedrijf ontwikkelde en dan het
vóór en tegen van handhaving der verla
ging tegen elkaar kunnen afwegen. Het is
van belang te weten, welke motieven den
minister van Financiën geleid hebben bij de
wij zing van het voorstel.
Het Zulvelbureau te ’sGravenhage deelt me
de:
Met zichtbaar genoegen hebben de talrijke
bezoekers van de Brusselsche Jaarbeurs in den
stand van het Zuivelbureau de kennismaking
met de. nog uit de dagen der wereldtentoon
stelling zoo welbekende ..Prinses Juliana Hoeve”
hernieuwd. Een afbeelding dezer Hoeve met
drie struische boerinnen in fleurige gewaden,
die de vaderlandscbe producten: kaas en boter,
letterlijk „op de handen droegen”, vormde den
achtergrond van een stand, waar ook verder in
woord, beeld en natura de aandacht op deze
voortreffelijke producten van Nederlandschen
bodem werd gevestigd.
Opschriften, in beide landstalen, vestigden de
Mndacht op de beteekenls van de tentoonge
stelde producten. Onze kaas blijkt ook den Bel
gen goed te smaken; ongeveer 70.000 bezoekers
proefden de beschuitjes met echte Nederland-
sche kOs.
Wij spreken de hoop Ólt. dat dit bjj onze zui
delijke buren zal bevorderen de gedachte:
.Neerland! Zuivel voedt U goedl”; hiermede
zou dan ongetwijfeld een b(j uitstek Neder- I
landsch belang worden gediend. 1
Recht genoeglijk is bet thans in de Douglas-
cablne. Men leest of converseert, zonder gehln-
der van bet motorgeronk, dat slechts als een
verwijderde lichte dreun binnen doordringt.
Achter bü het kleine buffet verricht de stewardes
wonderen. Het geurt naar versche koffie en
dampenden bouillon. Als deze wordt opgediend
blijkt pas goed de volkomen rust van het toe
stel, als schoof het op onzichtbare rails door de
lucht. Nauwelijks beweging ia er In de gevulde
koppen.
Af en toe wUkt het wolkendek beneden van
een en dan schuift weer heel diep een stuk
Mrde voorbij. Het Sauerland ligt diep onder de
'sneeuw, die ook verder op overgroote afstanden
sprookjesachtig ligt uitgestrooid. Pas het Bo-
heemsche land voorbij Karlsbad toont vrij zijn
grjjze, groene en bruine tinten. Over Praag cir
kelen wij. Onze schaduw glijdt over de stad, over
het glinsterend water der Moldau. Onmiddellljk
herkent men den ouden burcht Hradschln. hoog
boven de hulzen, de Karlsbrück met haar torefis
en beelden. Dan daalt het vliegtuig langzaam
naar de luchthaven Kbéllch.
Een hartelijke ontvangst door de Tsjechen.
Nationale dranken worden geschonken. WMrvan
het meest opmerkelijk de Borovicka, gestookt uit
de bloesems van naaldboomen, met een sterken
terpentijnachtigen smaak. Verder gaat het dan
weer, thans den Donau tegemoet, welke na ruim
een half uur reeds in zicht komt; niet blauw,
maar matgrUs glanzend tusschen de hooge groe
ne oevers. Wij volgen de rivier langs den Ooste-
lijken oever. Achter de ultloopers van het Ween-
sche Woud, de contouren van Wahlenberg en
Kobenzl, doemt nu de stad op, Weenen met zijn
torens en koepels, trotsch boven alles uit de
St. Stephanusdom. Ook het vliegveld Aspern,
historische klank uit de Napoleontische oorlogen,
ligt aan den linkeroever en zoo zien wij de stad
slechte van ver, als wij dalen gaan, juist terwijl
onze tegenligger, de Tsjechische Douglas, op de
keervlucht van Boedapest naar Amsterdam,
zich In de lucht verheft. Ook op Aspern harte
lijke begroeting door de autoriteiten, een jongen
en meisje in (quasi) Volendamsch costuum, die
surprises aanbieden namens de Weensche Bens-
dorp-fabrieken, koffie met room, die voor de
beste Hollandsche niet onderdoet en dan is het
weer spoedig tüd voor de laatste étappe: naar
Boedapest.
Naar de „Telegraaf" verneemt, loopt deze
week de termijn af, binnen welken de regeering
een aannemelijk voorstel moet hebben bereikt
In zake den Kon. Holl. Lloyd. Volgens het blad
tracht men in Amsterdamsche reederskringen
den Kon. Holl. Lloyd voor Amsterdam te be
houden. Deze reedertj zou niet opgeheven wor
den, doch blijven bestaan, zij het onder een
beheersvorm, waarin naast Wm. Müller een
der reederijen hetzij de Maatschappij Ne
derland, hetzij de Kon. Ned. Scheepvaart Maat
schappij vertegenwoordigd zal zijn.
Ten aanzien van de plannen in deze richting
kan het bestuur op dit oogenblik geen nadere
mededeellngen doen. De reorganisatieplannen,
door het bestuur ingediend, hebben niet tot een
resultaat geleid, aangezien hierbij een voor
waarde was: het bereiken van een prijs- en
productieregeling met de andere glasfabrieken
in Nederland.
Volgens het voorlooplg verslag der Tweede
*»mer over bet wetsontwerp Suppletoire defen-
*M-begrootlng voor 1935 betreurden vele leden,
7*b wie verscheldenen de noodzakelijkheid van
gedane uitgaven erkenden, dat de minister
V* een bedrag van f 1.534.000 uitgaven heeft ge-
étan ten laste van den gewonen dienst, zonder
ést de Kamers daarvan te voren kennis droegen.
In het bijzonder had deze grief betrekking op
To^gestelde verhooging van artikel 35. Deze
**nvragë heeft immers zoo laat 5 Maart 1936
de Kamer bereikt, dat het onderzoek in de af-
ó«öingen plaats had daags voordat het ge-
koch** materieel in dienst werd gesteld.
het oordeel dezer leden had de minister
voorstel tot verhooging van dit artikel aan
*anschaffing v. d. pantserauto’s moeten doen
^^knan. De Kamer zou dan in de gelegen-
"*ld rijn geweest, zich over de wenscbelijkheid
*™de Mnschaffing van pantserwagens uit te
?r'*en zonder daarbij voor een voldongen feit
_-en aanzien van den accijns op bier en
M gedistilleerd heeft de Minister van Fi-
A nanciën reeds langen tijd een vrij
onderlinge houding aangenomen.
Het was bü de Indiening van het be-
oinlgingsontwerp, dat de Regeering toegaf,
jat verlaging nood zake lijk was om fiscale
redenen omdat de hoogte van den accüns
rlf de totaal-opbrëngst In gevaar bracht.
Over den bieraccüns schreef de regeering In
de Memorie van Toelichting:
Ofschoon men nu zou denken dat los
van het geheele bezulnigln^sontwerp ten
minste de voor de schatkist schadelüke ac
cijns moest worden verlaagd, kwam daar
niets van. Bü de indiening der millloenen-
nota 1936 werd de accijnsverlaging weer als
hoog noodlg in het vooruitzicht gesteld,
maar.... tevens geraamd dat de schatkist
daardoor toch 7 mlllloen Inkomsten zou
derven. Intusschen Is ook van deze verlaging
afgezien, toen het parlement bezwaar
maakte tegen de verhooging der omzetbe
lasting. Intusschen daalt het bierverbruik in
ons land steeds, tot schade van de brouwe
rijen en het cafébedrüf. en de minister van
financiën vond het raadzaam, de opbrengst
van den accüns voor ’36 te ramen op slechts
83 pCt. van de opbrengst over 35.
De Bond van Nederlandsche Brouwerijen
heeft toen op 28 Februari J.I., om toch ein
delijk tot de 200 noodlge verlaging te ko
men, het volgende voorstel gedaan aan de
Regeering:
Aan een met ingang van 1 Mei as. in te
voeren bleraccünsverlaglng tot het niveau
als vóór de laatste verhooging gold, wat
neerkomt op een verlaging van 50 pCt. van
den tegenwoordigen bieraccijns, wordt de
voorwaarde verbondeh, dat iedere brouwe
rij van dien datum tot en met 31 December
1936 boven den door haar in die periode
verschuldigden, verlaagden bieraccüns een
zoodanig bedrag zal bijpassen, dat het to
taal (verlaagde bieraccüns, vermeerderd met
het bijgepaste bedrag) geUjk zal zün aan 88
pCt. van hetgeen zü in dezelfde periode van
1935 aan bieraccüns betaald heeft. De brou
werijen zullen dan per 1 Mei as. de nooa-
zakeüjke bierp rij «verlaging invoeren door
den bierprijs te verminderen met een groo-
ter bedrag dan de accünsverlaging reeds
toelaat. De totaal-prijsverlaging wordt dan
pooter dan overeenkomt met de bierac
cijnsverlaging. De omzet zal daardoor ge-
leidelljk op een zoodanig peil komen, dat de
accijnsopbrengst in 1937 op een reëele en
stabiele basis zal kunnen steunen. De fiscus
krijgt de garantie, dat de opbrengst In
1936 overeen zal stemmen met de raming,
roqrkomende op de begrooting van dat jaar.
De Zeven Provinciën dan, is evenals onze
gloednieuwe De Ruyter aan de Maze gebouwd
door twee „bijzondere” scheepstimmerlieden, de
voor loopers dus van de twee-eenheid Wilton-
Feyenoord.
Het schip wm ongeveer 55 Meter lang. 14
Meter breed, 5 Meter hol en viel „treffelijk van
maaksel en uitermate wel bezeild” uit; het zal
Het ia opmerkelijk, hoe vaak de ontwikkeling
van bedrijven gelijken tred heeft gehouden
met het gebruik dat zü maakten van couran
tenreclame.
De Chrysler Corporation is één der vele spre
kende voorbeelden.
In 1924 nam deze nog de 27ste plaats in op
de ranglüst der voornaamste autofabrieken.
Dat jMr bracht het een nieuw model op de
markt; advertenties in de couranten verspreid
den het groote nieuws over het geheele land.
Een recordverkoop van 32.000 wm het resul
taat.
In 1926 gaf deze mMtschappü I 1.300.000 aan
courantenreclame uit; zü was tot’ de zesde
plaats in de ranglüst opgeschoven.
Twee Jaar later stond de Chrysler reeds op de
derde ptaats.
Om negen uur des morgens verzamelde zich
een stoet van bruidjes In Huize Charitae op
de Bleet, waarna omstreeks kwart over negen
de paters van het klooster, de bruidjes, het
huldigingscomité en vele belangstellenden on
der begeleiding van de Btester Harmonie naar
de pMtorie in de Maasstraat trokken, waar
men Z. H. Exc. Mgr. dr. o. Lemmens, bls-
schop van Roermond, afhaalde, die in
de jmrochtale hoofdkerk een pontificale Hoog
mis opdroeg, met assistentie'van paten Min
derbroeders.
De gezangen werden uitgevoerd
Schola Cantorum.
Benige leden vroegen of niet bezuiniging zou
k“pnen worden verkregen door een zoodanig.
<ürigtag van de dienstplichtwet, dat geduren
de het geheele jaar voldoend geoefende dienst
plichtigen aanwezig zün, zoodat het korps poU-
tietroepen wederom zou kunnen worden inso*
krompen.
Tenslotte vroegen eenlge leden. het juist is.
dat voor plaatsing bü dit korps alleen in aanmer
king komen Roomsch-Katholieken en antl-re-
volutionnairen; zü zouden het betreuren, indien
de minister op deze vraag een bevestigend ant
woord zou moeten geven.
Weer staat daar op Schiphol een vliegtuig,
nerveus trillend achter zün roffelende mo
toren. Een KLM.-vogel, de Rietvink, zllver-
glanzende Douglas, die een nieuwe lün gaat
vliegen: de Blue Danube Air Express, de
snelverblndlng door de lucht naar den blauwen
Donau.
Een klein gezelschap gaat mede op dezen
eersten tocht. Daar is onze gastheer, de heer
p. J. de Vries, het hoofd van de afd. Handel
der KLM, waaronder de belangrijke buiten-
landsche routes ressorteeren. De heer Paul
Balasz, de onvermoeide propagandist voor Hon-
garüe in Nederland, neemt deel aan deze
vlucht, die de beide hem zoo dierbare landen
weer dichter tot elkaar moet brengen. En ein-
delük zün er de journalisten, de luchtverslag
gevers, die den snellen groei van dit Jonge ver
keer op den voet volgen.
Duimelaar vliegt de Rietvink, geassisteerd
door van Alsum, meccano, Strükers, radio-tele-
grafist en eindelük een stille, maar groote
kracht: den automatischen piloot, 'n soort van
luchtrobot, die desgewenscht het besturen van
het vliegtuig overneemt en deze kunst even goed
verstaat als de baas zelf. En achter in de cabine
zitten de passagiers in het vertrouwde interieur
van zoon onvolprezen Douglas, waar alle denk
bare comfort in klein bestek is vereenlgd. waar
een sfeer van bezorgde huiselükheid wordt ver
zekerd door de stewardes op onze reis, Mej.
Nleuwkamp.
Thans doet onze Douglas zün naam van
Donau Express eer aan. Steeds blüft de
trotsche rivier In onze buurt, nu eens pal
onder ons in de vlakte, dan weer zich nMr
het Noorden of Zuiden verliezend tusschen
de bergen. Rük aan afwisseling is dit laat
ste traject, dat dwaze en onrechtvaardige
verknipping van de kaart van Midden Euro
pa onophoudelük grenzen passeert. Naar
het Oosten herkennen wü de donkere kam
men der Kleine Karpathen. De Donau buigt
er dicht langs en in de bocht verheft zich
eenzaam de Hamburg, waar eens Atllla zün
Frankische bruid ontmoette. De romantiek
der Nibelungen vergeet men voorbij
Bratislawa alweer voor het Zuid Westelijk
opdoemend Bakony Woud, waar zoovele
Hongaarsche sagen hun oorsprong vinden.
Bü de laatste sterke bocht van den Donau
herkennen wü nog de oude Koningsveste
Gran en dan ligt ons reisdoel voor ons: de
majestueuze dubbelstad met In haar greep
de machtige zonne-glanzende rivier, waar
in donker het silhouet van het Marga-
retha Eiland en de strakke lün der bruggen.
Betreffende het bezoek van Belgische school-
groepen aan Nederland van 25 tot 38 April aj.
wordt gemeld:
Van Belgische züde is alles gedaan om
deelneming aan de algemeene schoolreis
’t Belgisch middelbaar onderwüs naar Nederland
zoo groot mogelük te doen zün.
Het resultaat van deze maatregelen kan alles
zins bevredigend genoemd worden. Aan den
tocht zullen ongeveer 425 personen deelnemen.
Het reisplan omvat bezoeken aan Rotterdam,
Den Haag, Schevenlngen, Amsterdam, de Zui
derzeewerken, Haarlem en de bollenvelden bü
HUlegom.
De gemeenten Rotterdam en Amsterdam Me
den den reizigers een boottocht aan, de ge
meente Haarlem zal een orgelconcert laten ge
ven en de gemeente *s-Gravenhage zal voor
gratis tram vervoer zorgen. In Amsterdam valt
nog te roemen de tegemoetkomendheid van de
A. M. V. J., In wier centraal gebouw de maal
tijden zullen worden gebruikt. In HUlegom ver-
leenen eenlge bloembollenkweekers, gastvrijheid
voor een lunch in hun gebouwen, terwül zü den
gasten elk wat bloemen zullen meegeven voor
de terugreis.
Te Rotterdam, 's Gravenhage, Amsterdam en
Haarlem zullen de Belgische scholieren gelegen
heid krijgen, kennis te maken met leerlingen
van Nederlandsche inrichtingen van onderwijs.
Volgens de laatste wilsbeschikking van de op
3 April 1461 overleden Johanna van Meurs, ge
malin van graaf Jacob van Home, stichtte
deze laatste een klooster voor de paters Fran
ciscanen.
Hiervoor had graaf Jacob zün kasteel de Aal-
denborch bestemd. Op den Zondagmorgen van
1 November 1461 had deze schenking plaats.
Na het overlüden van zün vrouw voelce graaf
Jacob zich meer tot het kloosterleven aange
trokken en hü trad omstreeks het jaar 1470 in
de orde der Minderbroeders. Bü de consacree-
ring van het kerkje van het klooster was oa.
aanwezig de beroemde redenaar en klooster
hervormer Jan Brugman, toen vicaris-provln-
cialis dier orde, wiens faam betreffende wel
sprekendheid tot op heden nog voortieeft.
Door de Geuzen werd in 1566 een aanval op
dit klooster gedaan, terwül de paters later nog
enkele malen in 1573 en 1637 verjaagd en hun
klooster en kerk vernield werden. Op 9 Februari
1797.werden de paters, die intusschen hun
klooster weer eenlgszins hadden hersteld, nog
maals uitgedreven door den commissaris der
Fransche republiek.
De paters bleven toen in het geheim hun be
diening uitoefenen, zich schuil houdend bü
burgers, op de zolders van het verlaten klooster
of in de gewelven der kerk. Eindelük echter
op Zondag 16 April 1836 werd het regelmatig
kloosterleven op de Biest hervat, welk heuglük
feit door gansch Katholiek Weert en omgeving
vandaag feestelük werd herdacht.
Volledigheidshalve vermelden wü nog even
de andere naamgenooten-voorgangers van on
zen nieuwen kruiser. Bekend zün een linieschip
van 1778 met 68 stukken, gevolgd in 1804 door
eer) met 90. gesloopt In 1833. Het derde met 80
stukken is gebouwd in 1806 en gesloopt in 1818.
De merkwaardigste De Ruyter is wel die. die
in 1831 op stapel is gezet en na tweemaal gewü-
zigd te zün. eindelük in.... 1853 van stapel liep
als stoomfregat, het diende tot 1860. Daarop
volgde een stoomfregat in 1876. later herdoopt
in Koningin Emma, nadat *n nieuw schip, in
1879 gebouwd, zün naam geërfd had.
Het pantserschlp De Ruyter, welks aanbouw
de vader van den commandant van den nieu
wen kruiser hielp verzorgen, dateert van 1900.
In 1925 Hep de torpedojager De Ruyter van
stapel, die zün naam en scheepsklok, hem ge
schonken door het gemeentebestuur van Vlia-
singen, aah het nieuwe schip heeft moeten
afstaan en nu Van Gendt heet.