Financiering dér industrie ui Katholiek radio-congres te Praag der Berlijnsche Graal DE OLIJFOLIE Mechanisatie in de sigarenindustrie A. „Kreuzchor” EEN SCHRIJVEN VAN Z. H. DEN PAUS RADICALE REDE VAN MR. WESTERMAN r KATHOLIEK BERLIJN BIJEEN WOENSDAG 6 MEI 1936 rw I x Ontvangst op het Raadhuis ^RINS?d JULIANA TE BAARN Katholieke actie in den aether TWEEDE KAMER TOESLAG VISCHVENTERS GLASFABRIEK LEERDAM Vragen aan minister Gelissen TUINBOUWSTEUN is In eigen hand Ufa-Palast geheel vol N v. repn L i -a sa -50 -M -SS De opvoedende taak van de radio Commissie van deskundigen moet van advies dienen Bezoek aan tentoonstelling gebracht Op de feestvergadering voerden eenige hoogwaardigheids- bekleeders het woord 'Jede'ceen heuxmded de PALMOLIVE TEINT"! »- ite ie. m. en r- ik e- e- Feestvergadering Na ordening moet de industrie zoo krachtig mogelyk tegen het buitenland beschermd worden Het standpunt van de S.D.A.P. si» 'uceeren op deze pagina een tweetal fragmenten uit het, door da Berlfjnsche Graal IX Zondag op gevoerde Jtrsuschof isde olijfolie in ^abnolive! De katholieken en de radio verwerkt, jeugd en charme geeft aan Uw teint. Er is geen andere schoonheidsolie die met olijfolie kan worden vergeleken. Olijfolie „smelt" op lichaamstemperatuur, drinkt diep in de poriën 'door en reinigt deze grondig, zonder de huid te irriteeren. Rede pater de Soccorsi Diepe zin van de „Imitatio” op kunstzinnige wyze verbeeld was voorge- «3 (Van onzen bijzonderen correspondent) l Dit schrijven luidde: die in ia i PtR STUK 4 den. Den Haag. 5 Mei 1«M. meer bet (Van een bijzonderen correspondent) Berlijn. 4 Mei doel i. n k i ■M-'i i op- nog hter Wat de radio kan uitwerken in de huiska mers, in de ziekenkamers schetst spreker aan ree nde jen >en rat I I Aansluitend bij deze slotgedachte behandel de pater Dito het vraagstuk van de radio on der katholiek opzicht. aan regeerlngskringen was gelieerd. In stille aandacht volgde het publiek nfl, en was dankbaar voor de sterkende ■pochte, welke de Oraal het mee gaf. r re- noch m- 8. jk ii- in sn ■n in st 29 i. i. (en HU in- en- dat Deze groots feestvergadering werd door ruim honderd personen bijgewoond, w.o. leden der Regeering. parlementsleden, vertegenwoordigers van het coins E’lrmat que en vele andere ker- kelUke en wereldlijke hoogwaardigheidsbeklee- ders. Omdat de voorzitter van het bestuur, Mgr. B. Marschall eerst Dinsdag arriveerde, werd het congres geleid door Pater Dito O.P., vice- voorzltter en directeur van het B. C. I. R., die nadat de nationale hymne was gespeeld een openingsrede hield. Spr. uitte zijn vreugde over de groote opkomst naar het congres en ripp vooral den autoriteiten een hartelUk wel kom toe, o.a. den vertegenwoordiger van den Apostolischen Nuntius, den ministers, leden van heU corps diplomatique, professoren der Unl- verslteiten, e.a. Nadat de brief van Z. H. den Paus, waarvan ..teutte. Eerst betrekkelUk laat in den middag Is de Kamer toegekamen aan het belangrijke wetsontwerp tot stichting van een N.V. Maatschappij veer Indmtrteflnandering. Voor dit gehoor van Berlünsche Katholieken klonk deze tekst als een gongslag. Hier werd geen religieuze tendens voorzichtig in een pro faan omhulsel binnengesmokkeld. Hier, in een bioscooptheater, klonk open en onomwonboar de realistische waarheid van het onontkoombare kruis. Hier durfden Jonge menschen een blij moedig ,Ja" te zeggen op het offer, en het he roïsme van het lüden te verheerUjken. Een „Bejahung" van het leven in zün volheid, van levensvreugd èn lijden, van natuur èn boven natuur. Een zuiver religieuze waarheid, maar snijdend actueel In het leven van elk der aan- Nadat neK Congresplan was aanvaard, gingen de Congressisten uiteen, om den eersten dag te besluiten met een groote feestvergadering, die te acht uur gehouden werd in Sladkovsky zaal van het „Representacnl dum”, bet Represen tatie huls, door de Regeering. Daarom rees In het katholieke kamp de gedachte om ter verspreiding van de ka tholieke wereldbeschouwing een katholieken wereldzender op te richten, geheel onaf hankelijk van welk staatsbeheer ook. Boe prachtig oen dergelUk plan ook moge lij ken. toch wijst spreker het als onuitvoer baar van de hand. De katholieken zoo zegt hü moeten hun krachten niet be perken tot het oprichten van één wereld zender, evenmin als zü één Katholieke we reldkrant voldóende hebben geacht. Juist om de universaliteit en de internationali- teit van de radio, moet de ra<Jlo-onfroep een werktuig zün in dienst van heel een volk, waarvan de.gemeenschappelijke cul- tuurbelangen dezelfde zün. Daaróm moe ten de Katholieken in elk land hun in vloed op de radio doen gelden ten djenste van een behaald volk. „De H. Vadér heeft met genoegen verno men, dat het tweede katholieke Radio-con gres te Praag gehouden wordt onder pro tectoraat van Kardinaal Kaspar. Uwe Emi nentie Weet heel goed van welk belang mo menteel het probleem der radio is; de radio, die een machtig wapen is om de waarheid en rechtvaardigheid te verkondigen, doch ongelukkigerwijze ook gebruikt wordt als een der meest gevaarlijke verspreidin gen van het kwaad. Het is dus niet te verwonderen, dat Z. H. de Paus zijn bijzondere belangstelling ten opzichte van het B.C.I.R. heeft en aan de congressisten door middel van Kard. Kas- par zijn speclalen zegen geeft, die tegelljker- tüd een vaderlUke aanmoediging is en een uitdrukking van zijn wenschen.” PACELLI, Kardinaal Staatssecr. De tweede Congresdag werd begonnen met een H. Mis in de St. Wenzel-kapel van de Praagsche Kathedraal, waar de vertegenwoor diger van ZAn. Kard. Kaspar de H. Offerande, bijgewoond door alle Congres-leden opdroeg. Om 12 uur ontving de eerste burgemeester Dr. Baxa de Congres-leden in bet fraaie Raad huis. Op zün begroetingswoord antwoordde Pa ter Dito met een korte toespraak, om vervol gens in naam van allen een krans te leggen bü het graf van den onbekenden soldaat in de z.g. Raadhuiskapel. Na de kranslegging noodigde spr. de aanwe zigen uit een Onze Vader te willen bidden voor de zielerust van hen die vielen, en tot het be houd van den vrede. Hedenmorgen komen de Congressisten samen in de Kerk der Paters Dominicanen, waar Pa ter Provinciaal Th. DiU het H. Misoffer zal opdragen. Om tien uur wordt een bezoek gebracht aan de Praagsche radiozenders. In haar memorie van antwoord op .het voor- tooplg verslag over bet wetsontwerp, houden de tUdelUke maatregelen betreffende de me chanisatie in de sigarenindustrie deelt geering mede, dat noch de Bedrjjfsraai de NUverheldsraad haar de aangewezen In stantie voorkomt om op tZ treden als advi- seerend college bü de uitvoering der betref fende wet. b «e ordening geschied, dan dient Mj de Industrie see krachtig mogetjjk tegen bet b^tenhnd te beschermen. Geschiedt dit, dan beeft Mj althans de rendabiliteit In eigen hand. 1935 3d bad een vrij rommelig karakter, door dat ter eerst afdeelingen moesten getrokken worden en, toen dat geschied was en de afdee lingen haar voorzitters hadden gekozen, een vrij gevarieerde agenda gereed lag. De Directeur van het B.CI.R, Pater Dito, bracht verslag uit over de werkzaamheden van het Bureau sedert 1929, toen het eerste Int. Kath. Radio-Congres werd gehouden. Als zeer verheugend werd geconstateerd het feit, dat de Katholieken de noodzakelijkheid beginnen th te zien van zich op radisgebied te moeten doen gelden. Doch het zal noodig zün, dat de oegeerde samenwerking vergezeld ga van medewerking. Als dit Congres slechts een oplevende medewerking en een blijvende be langstelling mag verwekken, dan is de stap in de goede richting gezet, en kan een volhar dende activiteit Internationaal ondersteund, ook nationaal groote vruchten afwerpen. Over dit onderwerp voerde het woord dr. Max Jordan, Europeesch vertegenwoordiger van de National Broadcasting Company of America. Er blUkt uit de verstrekte gegevens, dat in de meeste landen, waar de Katholieken ge tracht hebben iets op radio-gebied te’ onder nemen, men de beschikking heeft over eenige Kathollexe uren. In' sommige landen, als Ita lic. Polen, Oostenrijk, Tschecho-Slowaklje wordt wekelijks de H. Mis uitgezonden. In Zuld-Afrt- ka wordt maandelijks een godsdienstoefening uitgezonden. In Japan geschiedde dit twee keer bij gelegenheid van het Paasch- en Kerst feest, doch slechts België en Nederland kun nen bogen op een wekeljjksch Katholiek pro gram, dat voor België twee dagen per week en voor Nederland bijna de geheele week omvat, waaruit wel blijkt, dat de positie van den KR O. in Nederland uniek is in de wereld. De eerste vergadering van de Tweede Kamer In het derde trimester van het zittingsjaar Het soc.-dem. Tweede Kamerlid Drop heeft den minister van Waterstaat gevraagd, of de vischventers als belanghebbenden in gfen zin der Zuideraeesteunwet kunnen toétreden tot een toeslagregeling en of het Juist is, dat de toeslag neerkomt op f8 per week voor gehuw den en kostwinners en f 0.50 per kind beneden 14 Jaar gedurende 19 weken, terwijl over de andere 33 weken geen toeslag gegeven zal wor- cd sawa Het R- K. Tweede Kamerlid Kuiper heeft den minister van Handel. Nijverheid en Scheepvaart gevraagd. Indien de minister overtuigd is van het groote belang, om, tot behoud van werkgelegenheid, de Glasfabriek te ’Leerdam in stand te houden, wat zijnerzijds daartoe dan is verricht en in hoeverre bet juist is, dat voorstellen van den kant der directie tot oplossing der moeilijkheden gedaan, door de regeering zijn afgewezen. Ten slotte heeft het Kamerlid gevraagd, of het Juist is, dat van den kant der regeering een oplossing zouKworden bevorderd, die de Glasfabriek te Leerdam onder buitenlandsche Invloeden zou brengen, met het gevaar, dat de fabriek binnen afzienbaren tijd zal worden stilgelegd. De eerste spreker, de „nationalist” mr. WES TERMAN heeft daarover een radicaal elgenlUk zeer logisch) betoog gehouden, wenscht van de Regeering niet slechts dustrlefinancierlngspolitiek, maar bewuste consequente industriepolitiek. HU oordeelt, minister Gelissen de zaak te eng ziet, als al leen ondernemingen met behoorlUke rendabl- llteitskansen credlet zullen krUgen. In een tüd. waarin van onbelemmerd handelsverkeer geen sprake meer is en waarin één buitenlandsche maatregel de rendabiliteit van een Nederland- sche onderneming kan doen ineenstorten, is die rendabiüteltseisch volgens den heer Wes terman een typisch overblUfsel uit den tüd der liberale economische opvattingen. HU wil, dat de Regeering dit probleem geheel anders gaat bezien. ZU moet volgens zün oordeel een in ventaris opmaken van wat in ons land aan indivldueele productie bestaat en dan nagaan, wat aan het industrieel apparaat gereorgani seerd moet worden. De voorgelezen adhaesie-betulgingen, gezon den aan net Tweede Internationaal katholiek Radio-congres, dat dezer dagen te Praag wordt gehouden, culmineerden in het schrüven van Z. H. den Paus, door Pater Soccorsi aan bet c Congres-Bestuur overhandigd. hlerbü de positie der koorletdsters, die voor het publiek de eenheid van elke groep personifieer den en het gemeenschappelUk optreden tot iets persoonlijk^ samenbonden. Doch niet alleen door aangeboren kunstgevoel kwam deze opvoering „van innen heraus”. In weaen was dit spel allereerst tekst, slechts uitgedrukt door klank en beweging. Het groote effect op bet publiek werd bereikt door de groeiende overtuiging, waarmee elk der meisjes haar woorden sprak. Sinds de K R O. begon met de radio ook te stellen in dienst van de Missionarissen, kwam de kwestie van radio en Missie meer op den voorgrond. Uit besprekingen met den Kardi- naal-Prefect der Propaganda Fide, zoowel als onderscheidene Missie-oversten in Rome, is komen vast te staan, dat het Nederlandsch initiatief groote waardeering en aanmoediging heeft ondervonden, en dat ook bestudeering van dit vraagstuk in meer algemeenen zin aan beveling verdient. de hand van de praktük in Nederland. Wan neer dit bereikt kon worden in een land met een toch gemengde bevolking, dan moet el ders tenminste hetzelfde kunnen verkregen worden. De radio staat ook niet stil voor de gren zen van een land, en ia in waarheid van in ternationalen en universeelen invloed. De erkennlngcvan deaen Invloed bracht Rus land ertoe zich van den omroep meester te maken voor de propaganda van de communis tische wereldbeschouwing. Spreker gaat na boe Groote hoeveelheden van dexe beroewde •choonhcidsolie wor- den M de bereiding van eik stuk Palmolive zeep gebruikt, om char- geven. en de teint der fengd te behouden' De radio moet eerst een volk zün eigen wezen doen kennen, alle cultuurwaarden, waarvan velen ver stoken bleven, aan jong en oud, aan arm en rijk doen kennen. Daar naast moet de radio het meeleven van een volk met de geestesuitin- g^'”eX| beschavingsideeën van an dere volken mogelijk maken. De cultureele actie van de radio stelt voorop eerst den mensch, dan het volk. en dan eerst de volkeren dich ter te brengen bij God. ,De groote uitvinding van deVadio kan veel zegen, maar ook veel verderf mengen. WU danken u, dat ge meewerkt onV*de radio te maken tot een werktuig van zegen, om den luisteraars te brengen de waarheid der christe lijke gedachte en den zegen van de Kath. cul tuur. Ik bid Gods zegen af over het werk van het congres.” Uit naam van. de congressisten sprak Abbi- Caffarel, als secretaris van de kath. central* voor film en radio te Parijs, die dank brach'. voor de ontvangst en organisatie, waarna d‘ heer Wlttner namens den Duitsch kath.-radio- bond in Tsjecho-Slowaküe nog een korte rede hield. De heer Westerman is op dit punt zeer ra dicaal. Zelfs een liberale interruptie, dat, wat hU wenscht, op Mfelalisatie zou moeten uit toepen, werd door hem beantwoord met de opmerking, dat ook die socialisatie te verkie zen it boven den ondergang TM dien onder gang komt het, als niet de Regeering een krachtige politiek tot behoud van de natio nale kapitaalkracht voeren gaat. Want de tüd, dat hët individu die taak met succes volbren gen kon, is volgens mr. Westerman lang voorbü. De regeering is bevreesd, dat indien niet wordt Ingegrepen, de toestand zich in korten tüd sterk ten ongunste zal wüzlgen. Mocht dit wetsontwerp niet tot wet worden verbyven, dan is een snelle mechanisatie speciaal in het Zuiden des lands te verwachten. De regeering zegt, met dit wetsontwerp geens zins te beoogen den op 15 Mei 1935 bestaanden toestand te „bevriezen”; zü wil aan de nor male geleidelüke ontwikkeling der mechanisatie mogelük hindernissen in den weg leg- alleen daar, waar noodig, regelend in- Doktoren bevelen olijfolie aan voor het teere huidje van pasgeboren kinderen, en 20.000 schoonheidsspecialisten dringen aan Op de toepassing van olijfolie, om frissche. stralen de schoonheid te behouden. Daarom zeggen zij U: „gebruik Palmolive zeep!" Massage met het overvloedige schuim van Palmolive zeep is een schoonheidsbehan- deiing op zichzelf. Pas tweemaal daags deze eenvoudige behandeling toe; al spoedig zult U bemerken hoe groot de charme is van een gezonde, goed onderhouden, zachte huid. Masseer met het rijke Palmolive schuim niet .alleen Uw gezicht en hals, maar Uiv ge heele lichaamLaat bet schuim diep in Uw poriën dringen, zoodat alle onreinheden wor den verwijderd. Spoel daarna af: eerst met warm, dan met koud water en droog de huid zorgvuldig af, om springen te voorkomen. Uw belooning Nieuwe jeugd, het behoud van Uw charme! Hoe heerlijk is een dagelijksch Palmolive voetbadhet houdt Uw voeten in goede conditie. Tot stomme verbazing van den minister van Justitie is over de herziening van de voorschrif ten nopens de toelating, om kosteloos te pro- cedeeren, geen woord gezegd. Van belang is in de nieuwe regeling vooral, dat voortaan niet, slechts onvermogenden kosteloos, maar ook minvermogenden tegen een gereduceerd tarief gunnen procedeeren. De directeur van Radio Vatlcana, Pater dn Soccorsi, hield vervolgens een rede over de geestelüke taak van de radio in de wereld. Spr. had tot tekst gekozen „Wat Ik u gezegd heb in de duisternis, zeg dat in het volle licht; en wat Ik u in het oor gezegd heb, predik dat van de daken”. Toen aan het einde bet „züt dan bereid” de zaal werd ingeslingerd, en de toeschouwers stil de zaal verlieten, hebben dezen de gedachten uit de „Imitatio” als een levenden schat mee I huiswaarts genomen. Dinsdagavond van half zes tot kwart over zes, bracht Prinses Juliana een onofficieel be zoek aan de tentoonstelling van werken van H. M. de Koningin en Gooische meesters, die gehouden wordt in de aula van het Lyceum te Baam. H. K. H. werd ontvangen door den intendant van het paleis, Jhr. De Jonge van WUnbergen en burgemeester Jhr. dr. G. O. J. van Rëenen. Zü werd voorgesteld aan de hee- ren van het comité WUnja en Vorderhake. H. K. H. werd rondgeleid door den heer Wün- Ja, terwUl diens dochter bloemen aan de Prin ses aanbood. De voordrachtenreeks in een der zalen van hetHandelsmlnlsterie te Praag, waar het Tweede Internationaal Radio-Congres büeen kwam, werd geopend door den Di recteur van den OostenrUkschen Radio Om roep (Ravag) Dr. O. Czeya met een ver handeling over „De radio in de Wereld." Wanneer de Invloed van de radio in de wereld vast staat, dan heeft het voor de Katholieken ook zin, om zich inter nationaal op dit ferreln te organiseeren, om de „spreekbuis van de wereld” te stel len in dienst van de Katholieke levensbe schouwing. Het Tweede Kamerlid Groen heeft gevraagd aan den minister van Landbouw en Vlsscherü, of deze bereid is mede te deelen. waarom de einduitkeering tuinbouwsteun over het Jaar 1935 nog niet heeft plaats gehad. Het ia tegenwoordig een fSeldzame ge beurtenis, dat katholiek Berlün te zamen komt bü een uitvoering, door eeh katho lieke organisatie gegeven. Toen dan ook Zondagmiddag de Graal in het Ufa-Palast am Zoo haar „Kreuzchor” opvoerde, was de élite van katholiek Berlün samengestroomd, om met haar blsschop, mgr. Graf von Prey- slng, getuige te zün van deze openlüke be- lüdenls van katholieke gedachten. De zaal van het groote filmpaleis was geheel ge vuld. Behalve kerkelüke prominenten zag De regeering stelt zich echter voor, een commissie van deskundigen in te stellen, welke haar bü de uitvoering der wet van - advies zal dienen. Ken diepgaand onderzoek in de verschillende bedreven, dat zich niet zou beperken tot den invloed varv de ontwikkeling op de werkloosheid, doch zich zou moeten uitstrekken tot de betee- kenls daarvan voor de positie der onderneming, bü welk onderzoek de 470.000 werkloocen zou den moeten worden gerubriceerd, is practisch niet mogelük. Het vmagqfuk der wachtgeldregelingen heeft een algemeenen kant, dielniët incidenteel kan worden behandeld. Minder radicaal uitte zich de sociaal-democra- tische econoom Dr. VAN PEN TEMPEL. HU herinnerde aan het verledenTvan het probleem der industriefinanciering. sraartn-Dr. Coliin her- haaldelük een Overheidsoptreden afwees. En zün standpunt ten opzichte van het voorstel van thans viel samen te vatten in de woorden „be ter laat dan nooit." EW. Van, den Tempel zette uiteen, dat da S. D, A. P. anders tegen- over dit vraagstuk staat dan de Regeering, die I het voorstel nog teveel als een onvermUdelüken noodmaatregel ziet, die zoo spoedig mogelük weer verdwünen moet, als de particulieren zelf deze taak meer verworgen kunnen. Men zal in de toekomst deze taak niet meer künnen overlaten aan het particulier ini tiatief. aldua Dr. van den i a t—ar-' TempeL Ook hü wraak te het, dat in de overwegingen der Regeering altüd nog zooveel restanten uit een voorbijen, liberalen tüd schuilen. Trouwens, ook de opset van het flnanclerings- instltuut voldeed den aociaal-democrati- schen afgevaardigde niet erg, al nam hü er ten slotte genoegen mede. Morgen komen wü nog nader op de verschil lende kanten van hst voorstel terug. leden als kembeweging te werken, een uitvoe ring, welker effect lag in een artlstieken vorm, waartoe elk der medewerkenden persoonlük bü- droeg. Het kleiner aantal medespelenden bood de mogelükheid een ruimer gebruik te maken van de artlstigke uitdrukkingsmiddelen zang, dans, en begeleidende muziek en hierin een harmoni sche perfectie te bereiken. Hoe moet het .Kreuz- ebor” genoemd worden? Het was meer dan een spreekkoor, af gewisse ld door koraal en dans. Het was veeleer een compositie van dat alles. Een vierstemmig koor van Graalleden voerde onder leiding van Fritz Stummel, die de muziek had gecomponeerd, de koralen uit. De organist van het Ufa-Palast Erwin Christoph schiep door zün orgelspel een gevoelige sfeer rond het spel. Op het Jxxiium speelde, reciteerde, zong en danste de Graal. De vorm, waarin de Graal in staat bleek de diepe gedachten tot uitdrukking te brengen, verried meer dan een gewetensvolle voorberei ding. Ofschoon uiteraard een gedfsclpllneerd optreden van velen, ontbrak op charmante wüae elke bestudeerdheld in houding en dictie, een bewijs, dat het spel den speelsters „lag”. De stüfheid van vele tableaux vivanta, het hache- lük gevaar van dergelüke opvoeringen, was ge lukkig afwezig. Er had een strenge schifting onder de medespelenden plaats gehad, doch ver- moedelük was het ook de volksaard, waardoor wü hier een natuurlüko vrüheid van beweging en een soepele danshoudlng te zien kregen. De schoonheid van het spel werd in hooge mate gedragen door bet artistiek aanvoelingsvermo gen van elk der medespelenden. Van belang was men ook in andere landen naar de radio*als instrument voor volksbelnvloeding heeft ge grepen. De Graal had zich niet tevreden gesteld met een goedkoop tooneelsucëes. De stof, welke aan het publiek werd voorgehouden, was een harde en voor velen moellük te aanvaarden waarheid. In overeenstemming met den dlepzinnigen tekst was in den vorm het banale vermeden en werden aan de uitvoering db hoogste artistieke eischen gesteld. De stof, waaruit het spel was gebouwd, was ontleend aan de hoofdstukken uit de „Imitatio Christi”, welke handelen over „den koninklü- ken weg des Kruises”, het 12e en 56e kapittel van het tweede en derde Boek. Voor dit had de Graal den Latünschen tekdt van Tho mas Kempls opnieuw uit het Latijn vertaald Deze tekst was uitgebreid met het „Vexllla Re gis” en het „Crux fidelis”. De opbouw en de ensceneenng der scènes sloot aan op den ge dachtengang der belde hoofdstukken der „na volging". In de eerste scène vlamde uit het echt menschelük verlangen naar het edele en groote de geestdrift op voor het Kruis. Dit vluchtig enthousiasme louterde zich in de twee de scène tot een diepe, gloeiende liefde tot het Kruis. Open en klaar sprak in de derde scène de wü de liefde tot het Kruis om te zetten in de daad. Dezelfde tekst der „Imitatio” heeft indertijd ook gediend als bouwstof voor het „Paasch- kruls”, dat de Oraal in 1931 in bet Olympisch Stadion uitvoerde. De overeenkomst tusschen de Amsterdamsche opvoering en het „Kreuz chor” beperkt zich echter tot dit samenvallen der grondgedachte. In den vorm was er een groot onderscheid. Tóen was het een demon stratie van duizenden in de open lucht, thAns was het een opvoering van 250 spelenden onder de schijnwerpers van een filmtheater. Te Am sterdam was de uitvoering allereerst een getui genis van eigen gezindheid en een openbare meditatie. Te Berlün werd het „Kreuzchor" veel meer tot het publiek gesproken, was het een vastberaden en bemortRgend „Kom, neem uw Kruis op”. Men kan hierin het verschil proeven tusschen het karakter-der beide Graal-afdee lingen. Te Amsterdam gaf de beweging met duizenden leden, gewoon demonstratief naar buiten op te treden een massale demonstratie, w<elke Imponeerde door de eensgezindheid der duizendtallen. Te Begijn gaf een beweging, welke gewend is in de grootstad met haar 1800 Ce inhoud hierboven is vermeld, was voorge lezen, werd besloten telegrammen van eerbied te zenden aan Z. H. den Paus, aan dr. Benesj, president der Tsjecho Slowaaksche republiek en aan Pastoor L. H. Perquin, oprichter en eere- voorzitter van het bureau. Namens Kardinaal Ch. Kaspar, pauselük nuntius te Praag, werd hierna het woord ge voerd door Z. H. Exc. Mgr Xltsckner, bisschep van Praag, die de spüt van den kardinaal uitte, dat deze door apostolische yprmrelzen verhinderd was het congres bü te wonen, om toch van zün sympathie te getuigen had Z. E. zün hulpbisschop gezonden om hem te ver tegenwoordigen. Z. Em. richtte zich in een brief als volgt tot het Congres:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 13