Financiering dér industrie
ui
Katholiek radio-congres te Praag
der Berlijnsche Graal
DE OLIJFOLIE
Mechanisatie in de
sigarenindustrie
A.
„Kreuzchor”
EEN SCHRIJVEN VAN
Z. H. DEN PAUS
RADICALE REDE VAN
MR. WESTERMAN
r
KATHOLIEK BERLIJN
BIJEEN
WOENSDAG 6 MEI 1936
rw
I
x
Ontvangst op het Raadhuis
^RINS?d JULIANA TE BAARN
Katholieke actie in den aether
TWEEDE KAMER
TOESLAG VISCHVENTERS
GLASFABRIEK LEERDAM
Vragen aan minister Gelissen
TUINBOUWSTEUN
is
In eigen hand
Ufa-Palast geheel vol
N
v.
repn
L
i
-a
sa
-50
-M
-SS
De opvoedende taak
van de radio
Commissie van deskundigen moet
van advies dienen
Bezoek aan tentoonstelling
gebracht
Op de feestvergadering voerden
eenige hoogwaardigheids-
bekleeders het woord
'Jede'ceen
heuxmded de
PALMOLIVE
TEINT"!
»-
ite
ie.
m.
en
r-
ik
e-
e-
Feestvergadering
Na ordening moet de industrie zoo
krachtig mogelyk tegen het
buitenland beschermd
worden
Het standpunt van de
S.D.A.P.
si»
'uceeren op deze pagina een tweetal fragmenten uit het, door da Berlfjnsche
Graal IX Zondag op gevoerde Jtrsuschof
isde
olijfolie in
^abnolive!
De katholieken en de radio
verwerkt, jeugd en charme
geeft aan Uw teint.
Er is geen andere schoonheidsolie die met
olijfolie kan worden vergeleken. Olijfolie
„smelt" op lichaamstemperatuur, drinkt diep
in de poriën 'door en reinigt deze grondig,
zonder de huid te irriteeren.
Rede pater de Soccorsi
Diepe zin van de „Imitatio” op
kunstzinnige wyze verbeeld
was voorge-
«3
(Van onzen bijzonderen correspondent)
l
Dit schrijven luidde:
die
in
ia
i
PtR STUK
4
den.
Den Haag. 5 Mei 1«M.
meer
bet
(Van een bijzonderen correspondent)
Berlijn. 4 Mei
doel
i.
n
k
i
■M-'i
i
op-
nog
hter
Wat de radio kan uitwerken in de huiska
mers, in de ziekenkamers schetst spreker aan
ree
nde
jen
>en
rat
I
I
Aansluitend bij deze slotgedachte behandel
de pater Dito het vraagstuk van de radio on
der katholiek opzicht.
aan regeerlngskringen was gelieerd.
In stille aandacht volgde het publiek
nfl, en was dankbaar voor de sterkende
■pochte, welke de Oraal het mee gaf.
r re-
noch
m-
8.
jk
ii-
in
sn
■n
in
st
29
i.
i.
(en
HU
in-
en-
dat
Deze groots feestvergadering werd door ruim
honderd personen bijgewoond, w.o. leden der
Regeering. parlementsleden, vertegenwoordigers
van het coins E’lrmat que en vele andere ker-
kelUke en wereldlijke hoogwaardigheidsbeklee-
ders.
Omdat de voorzitter van het bestuur, Mgr.
B. Marschall eerst Dinsdag arriveerde, werd
het congres geleid door Pater Dito O.P., vice-
voorzltter en directeur van het B. C. I. R., die
nadat de nationale hymne was gespeeld
een openingsrede hield. Spr. uitte zijn vreugde
over de groote opkomst naar het congres en
ripp vooral den autoriteiten een hartelUk wel
kom toe, o.a. den vertegenwoordiger van den
Apostolischen Nuntius, den ministers, leden van
heU corps diplomatique, professoren der Unl-
verslteiten, e.a.
Nadat de brief van Z. H. den Paus, waarvan
..teutte.
Eerst betrekkelUk laat in den middag Is
de Kamer toegekamen aan het belangrijke
wetsontwerp tot stichting van een N.V.
Maatschappij veer Indmtrteflnandering.
Voor dit gehoor van Berlünsche Katholieken
klonk deze tekst als een gongslag. Hier werd
geen religieuze tendens voorzichtig in een pro
faan omhulsel binnengesmokkeld. Hier, in een
bioscooptheater, klonk open en onomwonboar
de realistische waarheid van het onontkoombare
kruis. Hier durfden Jonge menschen een blij
moedig ,Ja" te zeggen op het offer, en het he
roïsme van het lüden te verheerUjken. Een
„Bejahung" van het leven in zün volheid, van
levensvreugd èn lijden, van natuur èn boven
natuur. Een zuiver religieuze waarheid, maar
snijdend actueel In het leven van elk der aan-
Nadat neK Congresplan was aanvaard, gingen
de Congressisten uiteen, om den eersten dag te
besluiten met een groote feestvergadering, die
te acht uur gehouden werd in Sladkovsky zaal
van het „Representacnl dum”, bet Represen
tatie huls, door de Regeering.
Daarom rees In het katholieke kamp de
gedachte om ter verspreiding van de ka
tholieke wereldbeschouwing een katholieken
wereldzender op te richten, geheel onaf
hankelijk van welk staatsbeheer ook. Boe
prachtig oen dergelUk plan ook moge lij
ken. toch wijst spreker het als onuitvoer
baar van de hand. De katholieken zoo
zegt hü moeten hun krachten niet be
perken tot het oprichten van één wereld
zender, evenmin als zü één Katholieke we
reldkrant voldóende hebben geacht. Juist
om de universaliteit en de internationali-
teit van de radio, moet de ra<Jlo-onfroep
een werktuig zün in dienst van heel een
volk, waarvan de.gemeenschappelijke cul-
tuurbelangen dezelfde zün. Daaróm moe
ten de Katholieken in elk land hun in
vloed op de radio doen gelden ten djenste
van een behaald volk.
„De H. Vadér heeft met genoegen verno
men, dat het tweede katholieke Radio-con
gres te Praag gehouden wordt onder pro
tectoraat van Kardinaal Kaspar. Uwe Emi
nentie Weet heel goed van welk belang mo
menteel het probleem der radio is; de radio,
die een machtig wapen is om de waarheid
en rechtvaardigheid te verkondigen, doch
ongelukkigerwijze ook gebruikt wordt
als een der meest gevaarlijke verspreidin
gen van het kwaad.
Het is dus niet te verwonderen, dat Z. H.
de Paus zijn bijzondere belangstelling ten
opzichte van het B.C.I.R. heeft en aan de
congressisten door middel van Kard. Kas-
par zijn speclalen zegen geeft, die tegelljker-
tüd een vaderlUke aanmoediging is en een
uitdrukking van zijn wenschen.”
PACELLI,
Kardinaal Staatssecr.
De tweede Congresdag werd begonnen met
een H. Mis in de St. Wenzel-kapel van de
Praagsche Kathedraal, waar de vertegenwoor
diger van ZAn. Kard. Kaspar de H. Offerande,
bijgewoond door alle Congres-leden opdroeg.
Om 12 uur ontving de eerste burgemeester
Dr. Baxa de Congres-leden in bet fraaie Raad
huis. Op zün begroetingswoord antwoordde Pa
ter Dito met een korte toespraak, om vervol
gens in naam van allen een krans te leggen
bü het graf van den onbekenden soldaat in de
z.g. Raadhuiskapel.
Na de kranslegging noodigde spr. de aanwe
zigen uit een Onze Vader te willen bidden voor
de zielerust van hen die vielen, en tot het be
houd van den vrede.
Hedenmorgen komen de Congressisten samen
in de Kerk der Paters Dominicanen, waar Pa
ter Provinciaal Th. DiU het H. Misoffer zal
opdragen.
Om tien uur wordt een bezoek gebracht aan
de Praagsche radiozenders.
In haar memorie van antwoord op .het voor-
tooplg verslag over bet wetsontwerp, houden
de tUdelUke maatregelen betreffende de me
chanisatie in de sigarenindustrie deelt
geering mede, dat noch de Bedrjjfsraai
de NUverheldsraad haar de aangewezen In
stantie voorkomt om op tZ treden als advi-
seerend college bü de uitvoering der betref
fende wet.
b «e ordening geschied, dan dient Mj
de Industrie see krachtig mogetjjk tegen
bet b^tenhnd te beschermen. Geschiedt
dit, dan beeft Mj althans de rendabiliteit
In eigen hand.
1935 3d bad een vrij rommelig karakter, door
dat ter eerst afdeelingen moesten getrokken
worden en, toen dat geschied was en de afdee
lingen haar voorzitters hadden gekozen, een
vrij gevarieerde agenda gereed lag.
De Directeur van het B.CI.R, Pater Dito,
bracht verslag uit over de werkzaamheden van
het Bureau sedert 1929, toen het eerste Int.
Kath. Radio-Congres werd gehouden.
Als zeer verheugend werd geconstateerd het
feit, dat de Katholieken de noodzakelijkheid
beginnen th te zien van zich op radisgebied te
moeten doen gelden. Doch het zal noodig zün,
dat de oegeerde samenwerking vergezeld ga
van medewerking. Als dit Congres slechts een
oplevende medewerking en een blijvende be
langstelling mag verwekken, dan is de stap in
de goede richting gezet, en kan een volhar
dende activiteit Internationaal ondersteund,
ook nationaal groote vruchten afwerpen.
Over dit onderwerp voerde het woord dr.
Max Jordan, Europeesch vertegenwoordiger
van de National Broadcasting Company of
America.
Er blUkt uit de verstrekte gegevens, dat in
de meeste landen, waar de Katholieken ge
tracht hebben iets op radio-gebied te’ onder
nemen, men de beschikking heeft over eenige
Kathollexe uren. In' sommige landen, als Ita
lic. Polen, Oostenrijk, Tschecho-Slowaklje wordt
wekelijks de H. Mis uitgezonden. In Zuld-Afrt-
ka wordt maandelijks een godsdienstoefening
uitgezonden. In Japan geschiedde dit twee
keer bij gelegenheid van het Paasch- en Kerst
feest, doch slechts België en Nederland kun
nen bogen op een wekeljjksch Katholiek pro
gram, dat voor België twee dagen per week en
voor Nederland bijna de geheele week omvat,
waaruit wel blijkt, dat de positie van den KR
O. in Nederland uniek is in de wereld.
De eerste vergadering van de Tweede Kamer
In het derde trimester van het zittingsjaar
Het soc.-dem. Tweede Kamerlid Drop heeft
den minister van Waterstaat gevraagd, of de
vischventers als belanghebbenden in gfen zin
der Zuideraeesteunwet kunnen toétreden tot
een toeslagregeling en of het Juist is, dat de
toeslag neerkomt op f8 per week voor gehuw
den en kostwinners en f 0.50 per kind beneden
14 Jaar gedurende 19 weken, terwijl over de
andere 33 weken geen toeslag gegeven zal wor-
cd sawa
Het R- K. Tweede Kamerlid Kuiper heeft
den minister van Handel. Nijverheid en
Scheepvaart gevraagd. Indien de minister
overtuigd is van het groote belang, om, tot
behoud van werkgelegenheid, de Glasfabriek te
’Leerdam in stand te houden, wat zijnerzijds
daartoe dan is verricht en in hoeverre bet juist
is, dat voorstellen van den kant der directie
tot oplossing der moeilijkheden gedaan, door
de regeering zijn afgewezen.
Ten slotte heeft het Kamerlid gevraagd, of
het Juist is, dat van den kant der regeering
een oplossing zouKworden bevorderd, die de
Glasfabriek te Leerdam onder buitenlandsche
Invloeden zou brengen, met het gevaar, dat
de fabriek binnen afzienbaren tijd zal worden
stilgelegd.
De eerste spreker, de „nationalist” mr. WES
TERMAN heeft daarover een radicaal
elgenlUk zeer logisch) betoog gehouden,
wenscht van de Regeering niet slechts
dustrlefinancierlngspolitiek, maar bewuste
consequente industriepolitiek. HU oordeelt,
minister Gelissen de zaak te eng ziet, als al
leen ondernemingen met behoorlUke rendabl-
llteitskansen credlet zullen krUgen. In een tüd.
waarin van onbelemmerd handelsverkeer geen
sprake meer is en waarin één buitenlandsche
maatregel de rendabiliteit van een Nederland-
sche onderneming kan doen ineenstorten, is
die rendabiüteltseisch volgens den heer Wes
terman een typisch overblUfsel uit den tüd der
liberale economische opvattingen. HU wil, dat
de Regeering dit probleem geheel anders gaat
bezien. ZU moet volgens zün oordeel een in
ventaris opmaken van wat in ons land aan
indivldueele productie bestaat en dan nagaan,
wat aan het industrieel apparaat gereorgani
seerd moet worden.
De voorgelezen adhaesie-betulgingen, gezon
den aan net Tweede Internationaal katholiek
Radio-congres, dat dezer dagen te Praag wordt
gehouden, culmineerden in het schrüven van
Z. H. den Paus, door Pater Soccorsi aan bet
c Congres-Bestuur overhandigd.
hlerbü de positie der koorletdsters, die voor het
publiek de eenheid van elke groep personifieer
den en het gemeenschappelUk optreden tot iets
persoonlijk^ samenbonden.
Doch niet alleen door aangeboren kunstgevoel
kwam deze opvoering „van innen heraus”. In
weaen was dit spel allereerst tekst, slechts
uitgedrukt door klank en beweging. Het groote
effect op bet publiek werd bereikt door de
groeiende overtuiging, waarmee elk der meisjes
haar woorden sprak.
Sinds de K R O. begon met de radio ook te
stellen in dienst van de Missionarissen, kwam
de kwestie van radio en Missie meer op den
voorgrond. Uit besprekingen met den Kardi-
naal-Prefect der Propaganda Fide, zoowel als
onderscheidene Missie-oversten in Rome, is
komen vast te staan, dat het Nederlandsch
initiatief groote waardeering en aanmoediging
heeft ondervonden, en dat ook bestudeering
van dit vraagstuk in meer algemeenen zin aan
beveling verdient.
de hand van de praktük in Nederland. Wan
neer dit bereikt kon worden in een land met
een toch gemengde bevolking, dan moet el
ders tenminste hetzelfde kunnen verkregen
worden.
De radio staat ook niet stil voor de gren
zen van een land, en ia in waarheid van in
ternationalen en universeelen invloed.
De erkennlngcvan deaen Invloed bracht Rus
land ertoe zich van den omroep meester te
maken voor de propaganda van de communis
tische wereldbeschouwing. Spreker gaat na boe
Groote hoeveelheden
van dexe beroewde
•choonhcidsolie wor-
den M de bereiding
van eik stuk Palmolive
zeep gebruikt, om char-
geven. en de teint der
fengd te behouden'
De radio moet eerst een volk
zün eigen wezen doen kennen, alle
cultuurwaarden, waarvan velen ver
stoken bleven, aan jong en oud,
aan arm en rijk doen kennen. Daar
naast moet de radio het meeleven
van een volk met de geestesuitin-
g^'”eX| beschavingsideeën van an
dere volken mogelijk maken. De
cultureele actie van de radio stelt
voorop eerst den mensch, dan het
volk. en dan eerst de volkeren dich
ter te brengen bij God.
,De groote uitvinding van deVadio kan veel
zegen, maar ook veel verderf mengen. WU
danken u, dat ge meewerkt onV*de radio te
maken tot een werktuig van zegen, om den
luisteraars te brengen de waarheid der christe
lijke gedachte en den zegen van de Kath. cul
tuur. Ik bid Gods zegen af over het werk van
het congres.”
Uit naam van. de congressisten sprak Abbi-
Caffarel, als secretaris van de kath. central*
voor film en radio te Parijs, die dank brach'.
voor de ontvangst en organisatie, waarna d‘
heer Wlttner namens den Duitsch kath.-radio-
bond in Tsjecho-Slowaküe nog een korte rede
hield.
De heer Westerman is op dit punt zeer ra
dicaal. Zelfs een liberale interruptie, dat, wat
hU wenscht, op Mfelalisatie zou moeten uit
toepen, werd door hem beantwoord met de
opmerking, dat ook die socialisatie te verkie
zen it boven den ondergang TM dien onder
gang komt het, als niet de Regeering een
krachtige politiek tot behoud van de natio
nale kapitaalkracht voeren gaat. Want de tüd,
dat hët individu die taak met succes volbren
gen kon, is volgens mr. Westerman lang
voorbü.
De regeering is bevreesd, dat indien niet wordt
Ingegrepen, de toestand zich in korten tüd
sterk ten ongunste zal wüzlgen.
Mocht dit wetsontwerp niet tot wet worden
verbyven, dan is een snelle mechanisatie speciaal
in het Zuiden des lands te verwachten.
De regeering zegt, met dit wetsontwerp geens
zins te beoogen den op 15 Mei 1935 bestaanden
toestand te „bevriezen”; zü wil aan de nor
male geleidelüke ontwikkeling der mechanisatie
mogelük hindernissen in den weg leg-
alleen daar, waar noodig, regelend in-
Doktoren bevelen olijfolie aan voor het teere
huidje van pasgeboren kinderen, en 20.000
schoonheidsspecialisten dringen aan Op de
toepassing van olijfolie, om frissche. stralen
de schoonheid te behouden. Daarom zeggen
zij U: „gebruik Palmolive zeep!"
Massage met het overvloedige schuim van
Palmolive zeep is een schoonheidsbehan-
deiing op zichzelf. Pas tweemaal daags deze
eenvoudige behandeling toe; al spoedig zult
U bemerken hoe groot de charme is van een
gezonde, goed onderhouden, zachte huid.
Masseer met het rijke Palmolive schuim niet
.alleen Uw gezicht en hals, maar Uiv ge
heele lichaamLaat bet schuim diep in Uw
poriën dringen, zoodat alle onreinheden wor
den verwijderd. Spoel daarna af: eerst met
warm, dan met koud water en droog de huid
zorgvuldig af, om springen te voorkomen.
Uw belooning Nieuwe jeugd, het behoud
van Uw charme!
Hoe heerlijk is een dagelijksch
Palmolive voetbadhet houdt
Uw voeten in goede conditie.
Tot stomme verbazing van den minister van
Justitie is over de herziening van de voorschrif
ten nopens de toelating, om kosteloos te pro-
cedeeren, geen woord gezegd. Van belang is in
de nieuwe regeling vooral, dat voortaan niet,
slechts onvermogenden kosteloos, maar ook
minvermogenden tegen een gereduceerd tarief
gunnen procedeeren.
De directeur van Radio Vatlcana, Pater dn
Soccorsi, hield vervolgens een rede over de
geestelüke taak van de radio in de wereld.
Spr. had tot tekst gekozen „Wat Ik u gezegd
heb in de duisternis, zeg dat in het volle licht;
en wat Ik u in het oor gezegd heb, predik dat
van de daken”.
Toen aan het einde bet „züt dan bereid” de
zaal werd ingeslingerd, en de toeschouwers stil
de zaal verlieten, hebben dezen de gedachten
uit de „Imitatio” als een levenden schat mee I
huiswaarts genomen.
Dinsdagavond van half zes tot kwart over
zes, bracht Prinses Juliana een onofficieel be
zoek aan de tentoonstelling van werken van
H. M. de Koningin en Gooische meesters, die
gehouden wordt in de aula van het Lyceum
te Baam. H. K. H. werd ontvangen door den
intendant van het paleis, Jhr. De Jonge van
WUnbergen en burgemeester Jhr. dr. G. O. J.
van Rëenen. Zü werd voorgesteld aan de hee-
ren van het comité WUnja en Vorderhake.
H. K. H. werd rondgeleid door den heer Wün-
Ja, terwUl diens dochter bloemen aan de Prin
ses aanbood.
De voordrachtenreeks in een der zalen
van hetHandelsmlnlsterie te Praag, waar
het Tweede Internationaal Radio-Congres
büeen kwam, werd geopend door den Di
recteur van den OostenrUkschen Radio Om
roep (Ravag) Dr. O. Czeya met een ver
handeling over „De radio in de Wereld."
Wanneer de Invloed van de radio in
de wereld vast staat, dan heeft het voor
de Katholieken ook zin, om zich inter
nationaal op dit ferreln te organiseeren,
om de „spreekbuis van de wereld” te stel
len in dienst van de Katholieke levensbe
schouwing.
Het Tweede Kamerlid Groen heeft gevraagd
aan den minister van Landbouw en Vlsscherü,
of deze bereid is mede te deelen. waarom de
einduitkeering tuinbouwsteun over het Jaar
1935 nog niet heeft plaats gehad.
Het ia tegenwoordig een fSeldzame ge
beurtenis, dat katholiek Berlün te zamen
komt bü een uitvoering, door eeh katho
lieke organisatie gegeven. Toen dan ook
Zondagmiddag de Graal in het Ufa-Palast
am Zoo haar „Kreuzchor” opvoerde, was de
élite van katholiek Berlün samengestroomd,
om met haar blsschop, mgr. Graf von Prey-
slng, getuige te zün van deze openlüke be-
lüdenls van katholieke gedachten. De zaal
van het groote filmpaleis was geheel ge
vuld. Behalve kerkelüke prominenten zag
De regeering stelt zich echter voor, een
commissie van deskundigen in te stellen,
welke haar bü de uitvoering der wet van -
advies zal dienen.
Ken diepgaand onderzoek in de verschillende
bedreven, dat zich niet zou beperken tot den
invloed varv de ontwikkeling op de werkloosheid,
doch zich zou moeten uitstrekken tot de betee-
kenls daarvan voor de positie der onderneming,
bü welk onderzoek de 470.000 werkloocen zou
den moeten worden gerubriceerd, is practisch
niet mogelük.
Het vmagqfuk der wachtgeldregelingen heeft
een algemeenen kant, dielniët incidenteel kan
worden behandeld.
Minder radicaal uitte zich de sociaal-democra-
tische econoom Dr. VAN PEN TEMPEL. HU
herinnerde aan het verledenTvan het probleem
der industriefinanciering. sraartn-Dr. Coliin her-
haaldelük een Overheidsoptreden afwees. En zün
standpunt ten opzichte van het voorstel van
thans viel samen te vatten in de woorden „be
ter laat dan nooit."
EW. Van, den Tempel zette uiteen, dat da
S. D, A. P. anders tegen-
over dit vraagstuk staat
dan de Regeering, die I
het voorstel nog teveel
als een onvermUdelüken
noodmaatregel ziet, die
zoo spoedig mogelük
weer verdwünen moet,
als de particulieren zelf
deze taak meer verworgen
kunnen. Men zal in de
toekomst deze taak niet
meer künnen overlaten
aan het particulier ini
tiatief. aldua Dr. van den i a t—ar-'
TempeL Ook hü wraak
te het, dat in de overwegingen der Regeering
altüd nog zooveel restanten uit een voorbijen,
liberalen tüd schuilen.
Trouwens, ook de opset van het flnanclerings-
instltuut voldeed den aociaal-democrati-
schen afgevaardigde niet erg, al nam hü er ten
slotte genoegen mede.
Morgen komen wü nog nader op de verschil
lende kanten van hst voorstel terug.
leden als kembeweging te werken, een uitvoe
ring, welker effect lag in een artlstieken vorm,
waartoe elk der medewerkenden persoonlük bü-
droeg.
Het kleiner aantal medespelenden bood de
mogelükheid een ruimer gebruik te maken van
de artlstigke uitdrukkingsmiddelen zang, dans,
en begeleidende muziek en hierin een harmoni
sche perfectie te bereiken. Hoe moet het .Kreuz-
ebor” genoemd worden? Het was meer dan een
spreekkoor, af gewisse ld door koraal en dans.
Het was veeleer een compositie van dat alles.
Een vierstemmig koor van Graalleden voerde
onder leiding van Fritz Stummel, die de muziek
had gecomponeerd, de koralen uit. De organist
van het Ufa-Palast Erwin Christoph schiep
door zün orgelspel een gevoelige sfeer rond het
spel. Op het Jxxiium speelde, reciteerde, zong
en danste de Graal.
De vorm, waarin de Graal in staat bleek de
diepe gedachten tot uitdrukking te brengen,
verried meer dan een gewetensvolle voorberei
ding. Ofschoon uiteraard een gedfsclpllneerd
optreden van velen, ontbrak op charmante wüae
elke bestudeerdheld in houding en dictie, een
bewijs, dat het spel den speelsters „lag”. De
stüfheid van vele tableaux vivanta, het hache-
lük gevaar van dergelüke opvoeringen, was ge
lukkig afwezig. Er had een strenge schifting
onder de medespelenden plaats gehad, doch ver-
moedelük was het ook de volksaard, waardoor
wü hier een natuurlüko vrüheid van beweging
en een soepele danshoudlng te zien kregen. De
schoonheid van het spel werd in hooge mate
gedragen door bet artistiek aanvoelingsvermo
gen van elk der medespelenden. Van belang was
men ook in andere landen naar de radio*als
instrument voor volksbelnvloeding heeft ge
grepen.
De Graal had zich niet tevreden gesteld met
een goedkoop tooneelsucëes. De stof, welke aan
het publiek werd voorgehouden, was een harde
en voor velen moellük te aanvaarden waarheid.
In overeenstemming met den dlepzinnigen
tekst was in den vorm het banale vermeden en
werden aan de uitvoering db hoogste artistieke
eischen gesteld.
De stof, waaruit het spel was gebouwd, was
ontleend aan de hoofdstukken uit de „Imitatio
Christi”, welke handelen over „den koninklü-
ken weg des Kruises”, het 12e en 56e kapittel
van het tweede en derde Boek. Voor dit
had de Graal den Latünschen tekdt van Tho
mas Kempls opnieuw uit het Latijn vertaald
Deze tekst was uitgebreid met het „Vexllla Re
gis” en het „Crux fidelis”. De opbouw en de
ensceneenng der scènes sloot aan op den ge
dachtengang der belde hoofdstukken der „na
volging". In de eerste scène vlamde uit het
echt menschelük verlangen naar het edele en
groote de geestdrift op voor het Kruis. Dit
vluchtig enthousiasme louterde zich in de twee
de scène tot een diepe, gloeiende liefde tot het
Kruis. Open en klaar sprak in de derde scène
de wü de liefde tot het Kruis om te zetten in
de daad.
Dezelfde tekst der „Imitatio” heeft indertijd
ook gediend als bouwstof voor het „Paasch-
kruls”, dat de Oraal in 1931 in bet Olympisch
Stadion uitvoerde. De overeenkomst tusschen
de Amsterdamsche opvoering en het „Kreuz
chor” beperkt zich echter tot dit samenvallen
der grondgedachte. In den vorm was er een
groot onderscheid. Tóen was het een demon
stratie van duizenden in de open lucht, thAns
was het een opvoering van 250 spelenden onder
de schijnwerpers van een filmtheater. Te Am
sterdam was de uitvoering allereerst een getui
genis van eigen gezindheid en een openbare
meditatie. Te Berlün werd het „Kreuzchor" veel
meer tot het publiek gesproken, was het een
vastberaden en bemortRgend „Kom, neem uw
Kruis op”. Men kan hierin het verschil proeven
tusschen het karakter-der beide Graal-afdee
lingen. Te Amsterdam gaf de beweging met
duizenden leden, gewoon demonstratief naar
buiten op te treden een massale demonstratie,
w<elke Imponeerde door de eensgezindheid der
duizendtallen. Te Begijn gaf een beweging,
welke gewend is in de grootstad met haar 1800
Ce inhoud hierboven is vermeld, was voorge
lezen, werd besloten telegrammen van eerbied
te zenden aan Z. H. den Paus, aan dr. Benesj,
president der Tsjecho Slowaaksche republiek en
aan Pastoor L. H. Perquin, oprichter en eere-
voorzitter van het bureau.
Namens Kardinaal Ch. Kaspar, pauselük
nuntius te Praag, werd hierna het woord ge
voerd door Z. H. Exc. Mgr Xltsckner, bisschep
van Praag, die de spüt van den kardinaal
uitte, dat deze door apostolische yprmrelzen
verhinderd was het congres bü te wonen, om
toch van zün sympathie te getuigen had Z. E.
zün hulpbisschop gezonden om hem te ver
tegenwoordigen.
Z. Em. richtte zich in een brief als volgt tot
het Congres: