Het wferkfonds Tot industrie-financiering besloten De laatste reis R.K. Fractie in de Tweede Kamer Vliegende vleugel heeft toekomst Kdn. Paleis te Amsterdam =5 (J GEHAKT IN BLIK WETSONTWERP Z.H.S. AANGENOMEN w VRIJDAG 8 MEI 1936 TWEEDE KAMER Tegen luchtaanvallen Minister Gelissen UITVOERING WONINGWET Wetenschappelijk college Haringwet 1927 Controle op den uitvoerhandel Aanpassing en handelspolitiek De Vaste-lasten-ontwerp Wijziging te wachten? Consumptiemelk Uitgaven gedaaii zonder toestemming Reeds valt duidelyk een stimu- leerende invloed der credieten waar te nemen MINISTER DE GRAEFF NAAR GENÈVE Een loonlcwestie bij de werkverschaffing Reclasseeringsdag op Zaterdag 9 Mei Nauwgezetheid ver- eischt Directe bemoeiingen van den Minister van Sociale Zaken Veertig arbeiders leggen het werk neer Gunstige indruk der deskundigen bij demonstratie op Schiphol Mr. Goseling voorzitter, dr. Kortenhorst bestuurslid Zoo mogelijk per 1 Juni beschik- baar voor werkloozen Duitschers kenden het principe reeds „Witte Zee” brengt de „Zee- landia” naar den slooper Wetsontwerp, waarbij *t afgestaan wordt aan het Ryk, ingediend Met het steunen van de reclas- seering vervult men een maat- 'ijken plicht Inspecteur voor de bescherming van de bevolking benoemd --- Industrialisatie de eenige weg, om tot behoorlijke verruiming van werkgelegenheid te komen - O' c I 4> I J I DEN HAAG, 7 Mei 1936 erl SCi i tengevolge van ar- tijd vordert. de arbeidsinspectie bij de uitvoering ten andere zoowel den 1 Kr is hiervoor zooals reeds gezegd zeer veel geld noodlg, doch wanneer men op 9 Mei zijn penningske offert, kan men de overtuiging hebben, dat zijn bijdrage tot den laatsten cent nuttig wordt besteed. DU allee sow mr. De Jongh willen verhelpen door het oprichten van werkkampen, waarin de jeugdige misdadigers geregelden arbeid sul len te verrichten hebben. In bet Woningbeslult zün eenlge wijzigingen aangebracht, waardoor de minister van Sociale Zaken zich voortaan in verschillende gevallen, zonder tusschenkomst van derden, met de uit voering van de Woningwet zal bemoeien. Met nimf wordt de dlrecteur-generaal van de Volks gezondheid hier uitgeschakeld. Dit besluit is op 1 Mel JJ. in werking ge treden. Het ligt in de bedoeling van den min tater van Sociale Zaken, soo mogelijk reeds per 1 Juni aj. zoogenaamd gehakt in bUk tegen la gen prijs voor werkloonen verkrijgbaar te stel len. voor dit nieuwe type. Naar wfj vernemen sullen ook heden demon stratievluchten met den Vliegenden Vleugel wor den gemaakt. Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging van de Haringwet 1927. In artikel 1 is het verboden haring, beboe rende tot een der aangewesen soorten, uit te voeren of aan een middel van vervoer tot ult- vber aan te bieden, tenzij de haring verpakt en de verpakking gemerkt is op de voorgeschreven wijze. „Aanbieden aan een middel van vervoer tot uitvoer” kan worden geconstateerd, indien de Medegedeeld werd nog, dat niet alle toege zegde bedragen worden opgenomen at v-rbrulkt Het komt namelijk voor, dat alleen door het o 2 In de Donderdag gehouden vergadering van de R. K. fractie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal werd mededeeling gedaan van het besluit van prof. mr. P. J. M. Aalberae om. na zijn benoeming tot voorzitter van de Ka mer, ontslag te nemen als bestuurslid van de fractie. Tot voorzitter der fractie werd daarna met op één na algemeene stemmen gekosen mr. C. M. J. F. Geseling, terwijl de vacature als bestuurslid werd aangevuld door de verkiezing van dr. L. C. Kortenhorst. Met tal van statistische gegevens werd toegelicht, dat industrialisatie de eenl ge weg is, om voor ons zeer dicht be volkte land met zijn nog steeds snel aangroeiende bevolking tot een behoor lijke verruiming van de werkgelegen heid te komen. Bjj dit ontwerp heeft de minister mede gedeeld, dat door hem dezer dagen aan den chef vah den generalen staf opdracht Is gegeven te onderzoeken, of en hoe het mogelijk is, voor een behoorlijke grensver- dedlglng speciale maatregelen te treffen door b.v., gelijk de heer Schaepman wenscht, bijzondere grensregimenten van geoefende dienstplichtigen Ja het leven te roepen voor de besetting der kazematten. twee punten zelde, was nogal magertjes. Met de aanpassing, zoo stelde hij, stond het toch waarlijk niet zóó slecht als sommigen plegen te De Kamer is tot 36 Mei uiteengegaan. De volgende week heeft dus de Eerste Kamer weer het rijk alléén op het Binnenhof. Dolnderdagmorgen is in verband met 'n loon- kwestie li wilde staking uitgebroken onder de arbeiders, die in werkverschaffing'werkzaam zijn aan den Nieuwen Rijksweg Nijmegen—Rotter dam. De staking betreft arbeiders uit de ge meente SUedrecht. Zij kunnen in werkverschaf fing geen hooger loon halen dan f f per week, hetgeen te gering geacht wordt. Donderdag hebben ongeveer 40 arbeiders van de zeventig t werk verlaten. Reeds eerder zijn dertig arbeiders, die in staking gingen van steun uitgesloten. Desen waren inmiddels weer door andere arbeiders vervangen. De experimenten met het staartlooss vlieg tuig zijn Intusachen niet van den laatsten tjjd. Reeds jaren geleden werd dit principe In Duitaehland aangeraakt. De bekende con structeur ir. Llppisch paste het toe, zoowel op motor- als zweefvliegtuigen. De geringe practische belangstelling voor bet type rem de echter de ontwikkeling. Op Zaterdag 9 Mei wordt de nationale reclas seeringsdag gehouden, dat wil zeggen, dat in tijna alle gemeenten van ons land gecollecteerd zal werden om geld bijeen te brengen voor de reclasseeringsvereenlgingen,- de vereentgingen, die ten doel hebben om de bedrijvers van mls- daden tot normaal maatschappelijke tndtviduen op te voeden. Het offeren voor de reels swering 1 is dus niet alleen liefdadigheid, het is bet dienen van het belang der maatschappij, van het ge- heele land en tenslotte van zichzelf. Dat er ontzettend veel geld voor de reclas- seering noodlg is, juist In deze tijden, behoeft nauwelijks betoog. Eenerzljds verminderden gif ten en subsidies, anderzijds is de criminaliteit de slechte economische om standigheden en vooral door de werkloosheid ontstellend toegenomen. Een minimum aan weerstandsvermogen in de lucht met als gevolg een zoo economisch mogelijke exploitatie van het vliegtuig, zie daar het uiteindelljk doel, waarnaar de luchtvaart streeft. In dezen «ontvrlkkelinga- gang speelt het vliegtuigtype, dat gisteren op Schiphol experimenteerde de Vliegen de Vleugel en rol. Ook hierbij is ge streefd naar vereenvoudiging, verfijning dus, van het vliegtuigmodel en als zoodanig heeft het de belangstelling der deskundi gen. zoowel van de K. L. M., als de Rljks- studiedienst voor de Luchtvaart. Het ia bij de K. L. M. vooral Ir. E. A Dries sen, die zich reeds jaren Interesseert voor de ontwikkeling van dit type. Daarom heeft ook de K. L. M. de B. A. Alle Volante te Pa rijs ultgenoodlgd haar eersten Vliegenden Vleu gen naar Schiphol te zenden, om bet door haa> ontwikkelde type eens in oogenschouw te ne men. De installatie van Prof. Aalberae als nieu wen voorzitter van de Nederlandsche Volks vertegenwoordiging is een stemmige plech tigheid geweest. Er hing de weemoed over om het verlies van den hooggeschatten president, die menig jaar met zwier de ka mer gevoerd heeft en dien het land enkele weken geleden ten grave dragen moest. Zoowel de heer Van Dijk, die bjj den aan vang deser vergadering in het voorzitters- gestoelte zetelde en den nieuwen president In een keurig toespraakje hartelfjk In rijn nieuwe functie verwelkomde, als Prof. Aal berae self hebben Jhr. Rujjs nog eens her dacht. Reeds gedurende eenigen tijd zijn omtrent den aanmaak van dit product besprekingen ge voerd tusschen de departementen van Sociale Zaken en van Landbouw. De voorbereidingen, welke voor deze distributie moesten worden getroffen, zijn thans zoover gevorderd, dat met de productie binnen enkele weken een aanvang zal kunnen worden gemaakt, nu daaromtrent tusschen het departement van Sociale Zaken en den betrokken leverancier overeenstemming is bereikt. Wat de eigenlijke credieten aan de industrie betreft, daarvan is thans een 30-tal toegezegd tot een bedrag van bijna drie millloen gulden. Z|j hebben aan den eenen kant de bedoeling, bestaande bedrijven door een reorganisatie voor ondergang te behoeden en daardoor werkgele genheid in het land te houden, aan den an deren kant de gelegenheid te openen met steun credietverstiëkkïng sVBn het Werkfonds nieuwe producten te fa- briceeren. Zoo heeft een aantal credieten er toe geleld, dat bestaanden bedrijven de gelegen heid werd gegeven nieuwe producten aan de markt te brengen, waardoor niet alleen de werkgelegenheid in het bestaande bedrijf be houden kon blijven, doch ook nieuwe werkge legenheid kon worden geschapen, hetzij in de bedrijven die de grondstoffen leveren, hetzij In de neven-bedrljven (transport enz.), hetzij in de ambachts- en middenstandsbedrijven. waarin de tewerk gestelde arbeiders als con sument optreden. De vele ingediende plannen ver- eischen dan ook een nauwgezette be- studeering, welka uit den aard der De minister van Buitenlandsche Zaken. A. c. D. Jhr. mr. de' Graeff. Is Donderdag avond. vergezeld van den administrateur, chef van jje afdeeling Volkenbondszaken, prof. Fran cois. naar Genève vertrokken. Het silhouet van het vliegtuigje ia heel op merkelijk. Bij start of landing gelijkt zijn pro fiel een vreemd Insect, in de lucht is het staart- looce vleugelvlak met den even vooruit stekenden neus precies een vleermuis at vampyr. De Pransche piloot doet piet het kleine, uitent be weeglijke toestel, wat hij wil. Hierboven het wapen, dat Mgr. H. Stam, benoemd Apostolisch Vicaris van Kisumu. zich gekosen heeft. Op het wapenschild onderscheidt men bovenaan de Ster van Bethlehepi, een schip ter aanduiding van den patroonheilige St. Nicolaas en onderaan de Roos van Lisieux, ter eere van de H. Theresia, aan wie het vicariaat van Kisumu is toegewifd. Als devies heeft de nieuwe btsschop gekozen: „Non recuso laborem” (Jk weiger den arbeid niet”) Zoo nam ook thans de rede weder den vorm aan van een wetenschappelijk college, waaruit afdoende bleek, hoe uitstekend de minister in de problemen, die hier rijzen, thuis is. Op nieuw kreeg de Kamer een uiteenzetting te hooren van de wijze, waarop deze bewinds man zich de verdere ontplooiing, der Nederland sche industrie denkt. Op 38 April JJ. was voor een totaal aantal van 362 plannen vastgelegd e«i bedrag van 67.446.806.73 waarvan tot dusver is uitgegeven ongeveer 10 millloen gulden. dracht bij levering in oousumptle van dan taxemelk cent. Werk is de beste remedie tegen de misdaad. Werkloosheid werkt criminaliteit in de hand. Als voorbeeld van te verrichten arbeid noem de mr. De Jongh het sloopen van oude spoor wegwagens. zooals reeds thans op de Marine werf geschiedt. Een voordeel hiervan is verder, dat de jongens leeren met gereedschappen om gaan. Medewerking van de Nederlandsche Spoorwegen is in dezen reeds verkregen. Thans resten er nog slechts financleele en organisa torische moeilijkheden, welke door verschillen de commissies worden onderzocht. Ongunstig voor de financleele resultaten van zulk een werkkamp is het feit, dat men de vrije markt geen Concurrentie mag aandoen De uiteenzetting van mr. De Jongh toonde duidelijk aan, hoe krachtig en hoe veelzijdig de reclasseertng, juist in deze tijden, ter hand moet worden genomen. beweren. En wat de handelspolitiek betreft, de contingenteering had voor de Industrie heel wat goede resultaten af geworpen en, wie weet, misschien kon ook door een hooger invoerrecht Wel eens wat. bereikt worden in bijzondere ge vallen. Of dit gedeelte van de bewuste in dustriepolitiek binnen korten tijd zal gevoerd worden op de eenlg Juiste wijze. dUraan blijft na 's Ministers rede alle twijfel gerechtvaar digd. haring aan een trein of boot, die bestemd is naar het buitenland te vertrekken, wordt aan geboden. Veelal wordt de haring echtei eerst van de pakkerfj met een of ander vervoermid del vervoerd naar een station van de spoorweg maatschappij of naar een havenplaats terwijl tegenwoordig ook zeer veel haring vervoerd wordt per vrachtauto, oa. naar Dultschland en naar België. Deze vrachtauto is dikwijls het eigendom van den haring-exporteur. soodat er van „tot uitvoer aanbieden” aan een middel van vervoer dan geen sprake is. Aan deze beswaren wordt thans tegemoet ge komen. Voorts Is gebleken, dat sommige ingeschreven haringexporteurs tonnen haring, voorzien van het stempelmerk, afleveren aan in een der grensplaatsen gevestigde handelaars, die deze haring eerst in opslag houden en daarna expor- teeren. De uitvoer wordt dan niet verantwootd op de staten, welke de exporteurs moeten in dienen, want deze hebben geen haring uitge voerd en de handelaars in de grensplaatsen staan meestal niet bij den dienst der Neder- landsche haringcontróle ingeschreven. Bovendien is er gelegenheid te knoeien met het gewicht door haring uit de tonnen te nemen of goede haring te vervangen door haring vaa mindere kwaliteit. Ook hierin wordt thans voorzien. Week van 10 Mei tot en met 16 Mei 1936 ocn- Onder leiding van den heer A. J. Lievegoed, chef van den Regeeringspersdlenst, is op het departement van Buitenlandsche Zaken een persconferentie gehouden over het Werkfonds, waarbij inlichtingen werden verstrekt door den heer dr. A. H. W. Hacke, algemeen secretaris van het Werkfonds en dr. ir. B. Bölger. Aan de zeer uitvoerige gegevens te dezer con ferentie verstrekt wordt het volgende ontleend: Het Werkfonds, dat naast bevordering van de industrie beoogt vermindering der werk loosheid, heeft van het begin af gepoogd stl- muleerend te werken. In dit verband werd voor al gewezen op het bereikte resultaat by den scheepsbouw. De werkgelegenheid bij de scheepswerven is gestimuleerd, eenerzljds door prijs-overbrugglng, waardoor voorkomen kon worden, dat verschillende orders voor groote schepen naar het buitenland gingen, aan den anderen kant door het verstrekken van cre dieten, als tweede hypotheek voor den bouw van kustvaartuigen. Met ingang van 18 Mei Is benoemd tot in specteur voor de bescherming van de bevolking tegen luchtaanvallen, in vasten dienst, P. H. A. de Ridder, gepensionneerd lultenant-gene- raai. t Ter bereiking van dit doel is een instrumen- larium noodlg. waarin handelspolitieke maat regelen, economische voorlichting, conjunc tuur- en marktanalyse, economlsch-technolo- gische exploratie, ordening van het bedrijfsleven en hulp bU de financiering de Instrumenten zijn. was vastgelegd f 2.091.737.5® van welk bedrag op de bouwplaats werd verloond 434.454 voor 36.799 manweken, waarbij nog een zelfde aan tal moet worden gerekend voor arbeiders bul ten de bouwplaats. Op 3 Mel JJ. waren 113 plannen geheel of gedeeltelijk In uitvoering, waarvoor het toegestane bedrag f 26.466290.— bedroeg. Op de bouwplaats werd tot dusver hiervan verloond f 1.176220 terwijl het aantal manweken tot 15 April 61.140 was. Over het geheele toegestane bedrag zal het aantal man weken op de bouwplaats rond 384.000 bedragen. Zoo is tot dusver reeds een aanmerkelijke ver meerdering der werkgelegenheid bereikt, welke als vanzelfsprekend nog zal toenemen, wanneer ook geleidelijk de overige reeds goedgekeurde plannen in uitvoering zullen komen. Want het aantal op de bouwplaats werkende arbeiders, beweegt zich, behoudens een kleine inzinking van 2000 tot 1700 in de periode 15 September 193515 Januari 1936 voortdurend in stijgende HJn en nam sinds laatstgenoemden datum toe tot 1900 op 16 Februari, 3160 op 15 Maart en 2500 op 15 April J.L Het loon btf deze in werkverruiming uitge voerde werken bedraagt gemiddeld 26 gulden per week. Hierbij dient men In het oog te houden, dat met inbegrip van de materialen voor het tewerk stellen van 1 man op de bouwplaats (met als gevolg daarvan 1 man daarbuiten) per week een bedrag van 80 gul den noodlg is, soodat, wanneer al onze werk- looeen op deze wijze aan werk zouden worden geholpen, daarvoor niet minder dan 700 mil lloen per Jaar zou moeten worden uitgegeven, waarop dan natuurlijk de thans uitbetaalde steunbedragen in mindering moeten worden gebracht. Het doel van deze werkverruiming u verder om de arbeiders weer terug te brengen tot de normale bedrljfsverhoudlngen, in welk verMnd gewezen werd op de medewerking, welke ten deze is ondervonden van de vakorganisaties In zijn toelichting tot de bereikte resultaten van het werkfonds gaf dé heer Hacke tenslotte >tjn overtuiging te kennen, dat het fonds heilzaam gewerkt heeft bij de bestrijding der werkloosheid. B Wat minister Gelissen over de financierings maatschappij zelde, bood na. de gewisselde stukken weinig nieuws meer. De bank zal zich strikt moeten beperken tot het verstrekken van credieten op langen termijn voor investee- tingsdoeleinden In gevallen, wsmr het particu liere bankwezen zich van C-1 - onthoudt Minister Gelissen staat namelijk op bet solidaristische standpunt, dat de Staat •en aanvullende taak heeft, als het particulier Initiatief te kort schiet. De financiering zal centraal moeten geschieden, terwijl de exploi tatie van industrleele mogelijkheden beter wordt overgelaten asm regionale instellingen. Het smbtelljk element mag in de leiding van de centrale bank niet ontbreken ten eerste, om- <l«t de bank ten slotte over Overheidsgelden beschikt, en ten tweede, omdat de ambtenaren beter dan particulieren kunnen waken voor overeenstemming van de gestie der bank met bet algemeen economisch Regeeringsbeleld. Wél heeft de Minister aan dr. Kortenhorst nauwe samenwerking met de Rljkscom- ktlssie voor Werkverruiming toegezegd. AAn het einde van den middag is nog door •s Kamer met 49 tegen 19 (aociaal-democra- Ten slotte werd door een der aanwezigen de opmerking gemaakt, dat in de bouw wereld groote ongerustheid heerscht over de inschakeling van de Nederlandsche Hei demaatschappij bU de uitvoering van alle mogelijke bouwwerken, in plaats van het economisch-technlsch apparaat der beidslnspectie, van welke inschakeling vreesd werd een degradatie van het werk, waardoor het niet zou kunnen leiden tot terugkeer naar normale arbeidsverhoudin gen. maar alleen zou dienen om de men- schen maar een beetje aan den gang te houden. De bij niet 30 Meter Is het toestel al los om zeer snel te stijgen de stabiliteit de lucht, de opmerkelijk vlotte landing bleken goede eigenschappen, welke werden bevestigd door Ir. Wynla van den Rljksstudiedienst. die later op den middag mee de lucht in ging. Ir Wynla prees de stabiele ligging van bet toestel vooral in de bocht. BU het overtrekken zakte de machine pas bf) 80 gr. over een vleugel weg. zonder dat bet verschijnsel gevaarlijk was te noemen. tisebe en revolutionnalre) stemmen een sup pletore defensle-begrooting goedgekeurd, waar bij de katholieke afgevaardigde SCHAEPMAN terecht nog eens bezwaar Inbracht tegen het feit, dat het departement tot groote bedragen uitgaven heeft gedaan oa. voor de aan schaffing van pantserwagens zonder dat het Parlement tevoren die uitgaven had toege staan Wél merkte Dr. COLIJN op, dat het eindcijfer van de be'grootlng niet was over schreden en het budgetrecht der Staten-Ge neraal dus niet geschonden, maar de stelling van den minister, dat de regeering bepaalde uitgaven kan opvoeren mits zij op andere door de Staten-Generaal toegestane posten besnoeit, zou toch wel tot zeer zonderlinge en onge- wenschte consequenties kunnen lelden. Geluk kig leek ons dr. Coljjn’s nadere toelichting niet. De idee van den vliegenden vleugel, zooals die 1 ook hier weer gunstig is uitgewerkt, beeft voor 1 de toekomst ongetwijfeld toepassingsmogeltjk- held voor het practische luchtverkeer, dat Im- mers gebaat is bU ds grootste vereenvoudiging van het model der verkeersvliegtuigen. Van-,a Indien er gerepliceerd was doch men zag daar blijkbaar van af, omdat het flnanclerlngs- voorstel zelf ten slotte aanvaardbaar werd ge acht had de Kamer den minister allicht nog eens geïnterpelleerd omtrent hetgeen hU vrV terloops aanvoerde over de aanpassing van de kostprijzen en over de handelspolitiek. Indien immers deze vragen niet bevredigend beant woord kunnen worden, loopt de financiering van nieuwe industrieën vanzelf op niets uit. Maar wat minister Gelissen speciaal over deze twee punten zeide, was nogal magertjes. Naar de aj. Rotterdammer verneemt, is nog een wijziging In het s<. vaste-lasten-ontwerp te wachten, waardoor de bepaling zal vervallen, dat huurveriaging afhankelijk zal worden ge steld van den flnancieelen toestand van den huurder. Aanvankelijk was de regeling zoo gedacht, dat voor eventueele verlaging van huur de finan- cieele toestand van den huurder en van den ver- overmelk regeeringsmlnimumprijs 3.6 cent, af- huurter tagen elkaar zouden worden afgewogen. Dit subjectieve element zal, la bet blad wel IngeUcht, uit bet ontwerp worden verwijderd. Een hartelljk handgeklap zoowel na het installeerend woord van den heer Van Dijk als na de rede van den nieuwen voor zitter onderstreepte, hoe de Kamer is Inge nomen met de figuur, die thans aan hare ver gaderingen zijne bedachtzame leiding geven gaat. Toen ging het gewone werk van allen dag weer voort en stond tegenover voorzitter Aal- berse minister Gelissen voor de verdediging van zjjn ontwerp op de industriefinanciering. Leerling Gelissen tegenover leeraar Aalberae. Want de huidige minister heeft vroeger, toen Aalberse professor was te Delft, college geloo- pen bU den huldigen Kamerpresident. En de minister herinnerde op hupsche wijze aan die periode uit hun beider leven, toen hjj van achter de Regeeringstafel «Un gelukwensich aanbood aan zjjn vroegeren leermeester tegen over hem. Minister GELISSEN heeft lang gesproken over de industriefinanciering. Te verdedigen viel er voor hem eigenlijk niet veel. Want met de industriefinanciering zelf was immers haast heel de Kamer het eens. En ook de liberalen hebben ten slotte niet tegen de wet* gestemd. 5K cent, eventueel verhoogd met premie ot verminderd met afdracht voor de kwaliteit. Doch zooals gezegd, de Kamer wilde daar blijkbaar thans maar niet meer diep op In gaan en keurde alvast dit' ééne van ’s mi nisters industriallsatie-mlddelen s. h. a goed. De minister van Financiën heeft thans bii de Tweede Kamer inge diend een wetsontwerp tot goedkeu ring van de overeenkomst, houden de afstand om niet door de ge meente Amsterdam aan den Staat van het koninklijk paleis aan den Dam te Amsterdam en uitkeering door den Staat aan de gemeente Amsterdam van een bedrag, groot f 10 millioen. voor .den bouw van een nieuw raadhuis. feit, dat de betrokkene de toezegging van een credlet uit het werkfonds had, hjj van parti culiere zijde voldoende geld kan aantrekken en daardoor het werkfcmds-crediet zelf met noo dlg heeft. Verder hebbel) andere bedrijven nog slechts een gedeelte van het credlet opgenomen, en hopen de rest niet noodlg te hebben. Ook hier blijkt dus weer duidelijk de stlmuleerende wer king. BU de credietverleenlng, welke steeds wordt gezien in het kader van de algemeene wel- vaarts-politiek der regeering, wordt steeds na gegaan, of de betrokken onderneming niet ge heel door particulier kapitaal kan worden ge holpen. Indien deze mogelijkheid bestaat, wordt geen credlet gegeven. Verder wordt rekening gehouden met de ren tabiliteit van het bedrijf. Waar hier met overheidsgeld wordt gewerkt, en dus de uiterste voorzichtigheid moet worden betracht, spreekt het wel vanzelf, dat het aan tal afgewezen crediet-aanvragen veel grooter is dan dat der ingewilligde, hetgeen bU velen na tuurlijk teleurstelling In het Werkfonds heeft gewekt. Daartegenover staat echter de voldoening, dat uit de ervaring welke met het werkfonds tot dusver is opgedaan, blUkt, dat op het ge bied van de industrie-financiering de over heid een taak te vervullen heeft en dat wjj ons gelukkig mogen prijzen, dat het Werk fonds daartoe de gelegenheid heeft gegeven. Op een vraag, of bij de industrie-financiéring ook voorwaarden worden gesteld ten aanzien van de loonen, werd geantwoord, dat de kwes tie der loonen Inderdaad moet worden bekeken ir. verband met de rentabiliteit van het bedrijf. Het Werkfonds zelf treedt echter niet In de onderhandellngen hierover, wanneer deze tus schen werkgever en werknemers zouden moe ten worden gevoerd. BU de beoordeeling der rentabiliteit wordt tevens onderzocht, of bet bedrijf winstgevend is, waarby geen rekening wordt gehouden met bedragen, welke aan steun worden gegeven, zulks om geen bedrijven kunstmatig In het le ven te houden, die niet anders dan met over heidssteun kunnen bestaan. Wat de bemoeienis van het werkfonds bjj de uitvoering van werkobjecten aangaat, werd op gemerkt, dat bU financiering voor openbare werken in het algemeen moet vaststaan, dat deze werken zonder medewerking van het werkfonds niet zouden worden uitgevoerd. Te vens wordt hlerbU rekening gehouden met ge bruik van zooveel mogelUk Nederlandsch ma teriaal en met de plaatseUjke werkloosheid. Er rust hier dus een zware taak op de schouders van de reclasseeringsvereenlgingen, temeer daar de middelen, om de misdadigheid bU Jeugdige personen te doen afnemen, steeds moellüker rijn toe te passen. Werd vroeger veel bereikt met het opleggen van boeten, die van het zakgeld werden afgehouden, thans is dit middel wegens het in vele gevallen ontbreken van zakgeld haast ónmogelijk geworden. Het gevolg hiervan Is, dat hechtenu en tuchtschool de plaats van de boete hebben Ingenomen, het geen grootere kosten voor het Rük en vaak minder opvoedende waarde voor den jeugdigen misdadiger beteekent. indruk, welken de Vliegende Vleugei deze demonstratievlucht maakte, was ongustig. De snelle start na een is het toestel al los om dan te stijgen de stabiliteit in In een persconferentie, welke het comité voor den reclasseeringsdag dezer dagen or ganiseerde, heeft de oud-klnderrechter te Amsterdam, mr. O. F. J. de Jongh aan de band van cijfers en statistieken aangetoond, dat de misdadigheid van Jongens van 14 tot 18 Jaar de laatste jaren onrustbarend is gestegen. Vonden in 1931 te Amsterdam 140 processen tegen jongens van 14 tot 18 Jaar plaats, in 1935 was dit aantal tot 354 geste gen en het ziet er niet naar uit of vanzelf aan deze stijging spoedig een einde zal komen. Een desbetreffend voorstel der regeering. ter oplossing dezer aangelegenheid, heeft de raad van Amsterdam goedgekeurd. De daarop tusschen het Rük en de gemeente gesloten overeenkomst wordt bü het onder havige wetsontwerp ter goedkeuring aange boden. De ndnUter deelt mede, dat het in het voornemen der regeering ligt, de uitkeering van de krachtens het contract aan de ge meente Amsterdam verschuldigde bedragen te doen’ plaats hebben ten laste van het Werk fonds. Het mailschip „Zeelandla” van den Kon. Holl. Lloyd, dat. na langen tijd opgelegd te zUn ge weest, verkocht U aan de N V. Frank Rljsdljk te Hendrik-Ido-Ambacht, heeft gistermorgen te 9.20 uur van de Coenhaven te Amsterdam sün laatste reis aanvaard. Het schip, dat. ofschoon het nog in goeden staat verkeert, onder sloopershanden vallen zal. is door twee sleepbooten van de N.V. voorbeen Gebr Goedkoop naar IJmuiden gesleept, waar het U overgenomen door de sterke aeesleep- boot „Witte Zee”, van A. Smit en Cofs Inter nationalen Sleepdienst, die het naar Hendrik- Ido-Ambacht sleept. - sumptiemelk regeeringacontract taxegedeelte Hierop werd geantwoord, dat het bureau van het fonds volkomen technisch is ingericht en Reeds uitgevoerd zün 33 plannen, waarvoor voile is Ingeschakeld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 5