Het wferkfonds
Tot industrie-financiering
besloten
De laatste reis
R.K. Fractie in de
Tweede Kamer
Vliegende vleugel
heeft toekomst
Kdn. Paleis te
Amsterdam
=5 (J
GEHAKT IN BLIK
WETSONTWERP Z.H.S.
AANGENOMEN
w VRIJDAG 8 MEI 1936
TWEEDE KAMER
Tegen luchtaanvallen
Minister Gelissen
UITVOERING WONINGWET
Wetenschappelijk college
Haringwet 1927
Controle op den uitvoerhandel
Aanpassing en handelspolitiek
De
Vaste-lasten-ontwerp
Wijziging te wachten?
Consumptiemelk
Uitgaven gedaaii zonder
toestemming
Reeds valt duidelyk een stimu-
leerende invloed der credieten
waar te nemen
MINISTER DE GRAEFF NAAR
GENÈVE
Een loonlcwestie bij de
werkverschaffing
Reclasseeringsdag op
Zaterdag 9 Mei
Nauwgezetheid ver-
eischt
Directe bemoeiingen van den
Minister van Sociale Zaken
Veertig arbeiders leggen het
werk neer
Gunstige indruk der deskundigen
bij demonstratie op Schiphol
Mr. Goseling voorzitter, dr.
Kortenhorst bestuurslid
Zoo mogelijk per 1 Juni beschik-
baar voor werkloozen
Duitschers kenden het
principe reeds
„Witte Zee” brengt de „Zee-
landia” naar den slooper
Wetsontwerp, waarbij *t afgestaan
wordt aan het Ryk,
ingediend
Met het steunen van de reclas-
seering vervult men een maat-
'ijken plicht
Inspecteur voor de bescherming
van de bevolking benoemd
---
Industrialisatie de eenige weg, om
tot behoorlijke verruiming
van werkgelegenheid
te komen
-
O'
c
I
4>
I
J
I
DEN HAAG, 7 Mei 1936
erl
SCi
i
tengevolge
van
ar-
tijd vordert.
de arbeidsinspectie bij de uitvoering ten
andere
zoowel
den 1
Kr is hiervoor zooals reeds gezegd
zeer veel geld noodlg, doch wanneer men op
9 Mei zijn penningske offert, kan men de
overtuiging hebben, dat zijn bijdrage tot
den laatsten cent nuttig wordt besteed.
DU allee sow mr. De Jongh willen verhelpen
door het oprichten van werkkampen, waarin
de jeugdige misdadigers geregelden arbeid sul
len te verrichten hebben.
In bet Woningbeslult zün eenlge wijzigingen
aangebracht, waardoor de minister van Sociale
Zaken zich voortaan in verschillende gevallen,
zonder tusschenkomst van derden, met de uit
voering van de Woningwet zal bemoeien. Met
nimf wordt de dlrecteur-generaal van de Volks
gezondheid hier uitgeschakeld.
Dit besluit is op 1 Mel JJ. in werking ge
treden.
Het ligt in de bedoeling van den min tater
van Sociale Zaken, soo mogelijk reeds per 1
Juni aj. zoogenaamd gehakt in bUk tegen la
gen prijs voor werkloonen verkrijgbaar te stel
len.
voor dit nieuwe type.
Naar wfj vernemen sullen ook heden demon
stratievluchten met den Vliegenden Vleugel wor
den gemaakt.
Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging
van de Haringwet 1927.
In artikel 1 is het verboden haring, beboe
rende tot een der aangewesen soorten, uit te
voeren of aan een middel van vervoer tot ult-
vber aan te bieden, tenzij de haring verpakt en
de verpakking gemerkt is op de voorgeschreven
wijze.
„Aanbieden aan een middel van vervoer tot
uitvoer” kan worden geconstateerd, indien de
Medegedeeld werd nog, dat niet alle toege
zegde bedragen worden opgenomen at v-rbrulkt
Het komt namelijk voor, dat alleen door het
o
2
In de Donderdag gehouden vergadering van
de R. K. fractie van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal werd mededeeling gedaan van
het besluit van prof. mr. P. J. M. Aalberae om.
na zijn benoeming tot voorzitter van de Ka
mer, ontslag te nemen als bestuurslid van de
fractie.
Tot voorzitter der fractie werd daarna met
op één na algemeene stemmen gekosen mr.
C. M. J. F. Geseling, terwijl de vacature als
bestuurslid werd aangevuld door de verkiezing
van dr. L. C. Kortenhorst.
Met tal van statistische gegevens werd
toegelicht, dat industrialisatie de eenl
ge weg is, om voor ons zeer dicht be
volkte land met zijn nog steeds snel
aangroeiende bevolking tot een behoor
lijke verruiming van de werkgelegen
heid te komen.
Bjj dit ontwerp heeft de minister mede
gedeeld, dat door hem dezer dagen aan
den chef vah den generalen staf opdracht
Is gegeven te onderzoeken, of en hoe het
mogelijk is, voor een behoorlijke grensver-
dedlglng speciale maatregelen te treffen
door b.v., gelijk de heer Schaepman
wenscht, bijzondere grensregimenten van
geoefende dienstplichtigen Ja het leven te
roepen voor de besetting der kazematten.
twee punten zelde, was nogal magertjes. Met
de aanpassing, zoo stelde hij, stond het toch
waarlijk niet zóó slecht als sommigen plegen te
De Kamer is tot 36 Mei uiteengegaan. De
volgende week heeft dus de Eerste Kamer weer
het rijk alléén op het Binnenhof.
Dolnderdagmorgen is in verband met 'n loon-
kwestie li wilde staking uitgebroken onder de
arbeiders, die in werkverschaffing'werkzaam zijn
aan den Nieuwen Rijksweg Nijmegen—Rotter
dam. De staking betreft arbeiders uit de ge
meente SUedrecht. Zij kunnen in werkverschaf
fing geen hooger loon halen dan f f per
week, hetgeen te gering geacht wordt.
Donderdag hebben ongeveer 40 arbeiders van
de zeventig t werk verlaten. Reeds eerder zijn
dertig arbeiders, die in staking gingen van steun
uitgesloten. Desen waren inmiddels weer door
andere arbeiders vervangen.
De experimenten met het staartlooss vlieg
tuig zijn Intusachen niet van den laatsten
tjjd. Reeds jaren geleden werd dit principe
In Duitaehland aangeraakt. De bekende con
structeur ir. Llppisch paste het toe, zoowel
op motor- als zweefvliegtuigen. De geringe
practische belangstelling voor bet type rem
de echter de ontwikkeling.
Op Zaterdag 9 Mei wordt de nationale reclas
seeringsdag gehouden, dat wil zeggen, dat in
tijna alle gemeenten van ons land gecollecteerd
zal werden om geld bijeen te brengen voor de
reclasseeringsvereenlgingen,- de vereentgingen,
die ten doel hebben om de bedrijvers van mls-
daden tot normaal maatschappelijke tndtviduen
op te voeden. Het offeren voor de reels swering
1 is dus niet alleen liefdadigheid, het is bet dienen
van het belang der maatschappij, van het ge-
heele land en tenslotte van zichzelf.
Dat er ontzettend veel geld voor de reclas-
seering noodlg is, juist In deze tijden, behoeft
nauwelijks betoog. Eenerzljds verminderden gif
ten en subsidies, anderzijds is de criminaliteit
de slechte economische om
standigheden en vooral door de werkloosheid
ontstellend toegenomen.
Een minimum aan weerstandsvermogen in
de lucht met als gevolg een zoo economisch
mogelijke exploitatie van het vliegtuig, zie
daar het uiteindelljk doel, waarnaar de
luchtvaart streeft. In dezen «ontvrlkkelinga-
gang speelt het vliegtuigtype, dat gisteren
op Schiphol experimenteerde de Vliegen
de Vleugel en rol. Ook hierbij is ge
streefd naar vereenvoudiging, verfijning
dus, van het vliegtuigmodel en als zoodanig
heeft het de belangstelling der deskundi
gen. zoowel van de K. L. M., als de Rljks-
studiedienst voor de Luchtvaart.
Het ia bij de K. L. M. vooral Ir. E. A Dries
sen, die zich reeds jaren Interesseert voor de
ontwikkeling van dit type. Daarom heeft
ook de K. L. M. de B. A. Alle Volante te Pa
rijs ultgenoodlgd haar eersten Vliegenden Vleu
gen naar Schiphol te zenden, om bet door haa>
ontwikkelde type eens in oogenschouw te ne
men.
De installatie van Prof. Aalberae als nieu
wen voorzitter van de Nederlandsche Volks
vertegenwoordiging is een stemmige plech
tigheid geweest. Er hing de weemoed over
om het verlies van den hooggeschatten
president, die menig jaar met zwier de ka
mer gevoerd heeft en dien het land enkele
weken geleden ten grave dragen moest.
Zoowel de heer Van Dijk, die bjj den aan
vang deser vergadering in het voorzitters-
gestoelte zetelde en den nieuwen president
In een keurig toespraakje hartelfjk In rijn
nieuwe functie verwelkomde, als Prof. Aal
berae self hebben Jhr. Rujjs nog eens her
dacht.
Reeds gedurende eenigen tijd zijn omtrent
den aanmaak van dit product besprekingen ge
voerd tusschen de departementen van Sociale
Zaken en van Landbouw. De voorbereidingen,
welke voor deze distributie moesten worden
getroffen, zijn thans zoover gevorderd, dat met
de productie binnen enkele weken een aanvang
zal kunnen worden gemaakt, nu daaromtrent
tusschen het departement van Sociale Zaken
en den betrokken leverancier overeenstemming
is bereikt.
Wat de eigenlijke credieten aan de industrie
betreft, daarvan is thans een 30-tal toegezegd
tot een bedrag van bijna drie millloen gulden.
Z|j hebben aan den eenen kant de bedoeling,
bestaande bedrijven door een reorganisatie voor
ondergang te behoeden en daardoor werkgele
genheid in het land te houden, aan den an
deren kant de gelegenheid te openen met steun
credietverstiëkkïng sVBn het Werkfonds nieuwe producten te fa-
briceeren. Zoo heeft een aantal credieten er
toe geleld, dat bestaanden bedrijven de gelegen
heid werd gegeven nieuwe producten aan de
markt te brengen, waardoor niet alleen de
werkgelegenheid in het bestaande bedrijf be
houden kon blijven, doch ook nieuwe werkge
legenheid kon worden geschapen, hetzij in de
bedrijven die de grondstoffen leveren, hetzij
In de neven-bedrljven (transport enz.), hetzij
in de ambachts- en middenstandsbedrijven.
waarin de tewerk gestelde arbeiders als con
sument optreden.
De vele ingediende plannen ver-
eischen dan ook een nauwgezette be-
studeering, welka uit den aard der
De minister van Buitenlandsche Zaken.
A. c. D. Jhr. mr. de' Graeff. Is Donderdag
avond. vergezeld van den administrateur, chef
van jje afdeeling Volkenbondszaken, prof. Fran
cois. naar Genève vertrokken.
Het silhouet van het vliegtuigje ia heel op
merkelijk. Bij start of landing gelijkt zijn pro
fiel een vreemd Insect, in de lucht is het staart-
looce vleugelvlak met den even vooruit stekenden
neus precies een vleermuis at vampyr. De
Pransche piloot doet piet het kleine, uitent be
weeglijke toestel, wat hij wil.
Hierboven het wapen, dat Mgr. H. Stam,
benoemd Apostolisch Vicaris van Kisumu.
zich gekosen heeft. Op het wapenschild
onderscheidt men bovenaan de Ster van
Bethlehepi, een schip ter aanduiding van
den patroonheilige St. Nicolaas en onderaan
de Roos van Lisieux, ter eere van de H.
Theresia, aan wie het vicariaat van Kisumu
is toegewifd. Als devies heeft de nieuwe
btsschop gekozen: „Non recuso laborem”
(Jk weiger den arbeid niet”)
Zoo nam ook thans de rede weder den vorm
aan van een wetenschappelijk college, waaruit
afdoende bleek, hoe uitstekend de minister in
de problemen, die hier rijzen, thuis is. Op
nieuw kreeg de Kamer een uiteenzetting te
hooren van de wijze, waarop deze bewinds
man zich de verdere ontplooiing, der Nederland
sche industrie denkt.
Op 38 April JJ. was voor een totaal aantal
van 362 plannen vastgelegd e«i bedrag van
67.446.806.73 waarvan tot dusver is uitgegeven
ongeveer 10 millloen gulden.
dracht bij levering in oousumptle van
dan taxemelk cent.
Werk is de beste remedie tegen de misdaad.
Werkloosheid werkt criminaliteit in de hand.
Als voorbeeld van te verrichten arbeid noem
de mr. De Jongh het sloopen van oude spoor
wegwagens. zooals reeds thans op de Marine
werf geschiedt. Een voordeel hiervan is verder,
dat de jongens leeren met gereedschappen om
gaan. Medewerking van de Nederlandsche
Spoorwegen is in dezen reeds verkregen. Thans
resten er nog slechts financleele en organisa
torische moeilijkheden, welke door verschillen
de commissies worden onderzocht. Ongunstig
voor de financleele resultaten van zulk een
werkkamp is het feit, dat men de vrije markt
geen Concurrentie mag aandoen
De uiteenzetting van mr. De Jongh toonde
duidelijk aan, hoe krachtig en hoe veelzijdig de
reclasseertng, juist in deze tijden, ter hand
moet worden genomen.
beweren. En wat de handelspolitiek betreft, de
contingenteering had voor de Industrie heel
wat goede resultaten af geworpen en, wie weet,
misschien kon ook door een hooger invoerrecht
Wel eens wat. bereikt worden in bijzondere ge
vallen. Of dit gedeelte van de bewuste in
dustriepolitiek binnen korten tijd zal gevoerd
worden op de eenlg Juiste wijze. dUraan blijft
na 's Ministers rede alle twijfel gerechtvaar
digd.
haring aan een trein of boot, die bestemd is
naar het buitenland te vertrekken, wordt aan
geboden. Veelal wordt de haring echtei eerst
van de pakkerfj met een of ander vervoermid
del vervoerd naar een station van de spoorweg
maatschappij of naar een havenplaats terwijl
tegenwoordig ook zeer veel haring vervoerd
wordt per vrachtauto, oa. naar Dultschland en
naar België. Deze vrachtauto is dikwijls het
eigendom van den haring-exporteur. soodat er
van „tot uitvoer aanbieden” aan een middel
van vervoer dan geen sprake is.
Aan deze beswaren wordt thans tegemoet ge
komen.
Voorts Is gebleken, dat sommige ingeschreven
haringexporteurs tonnen haring, voorzien van
het stempelmerk, afleveren aan in een der
grensplaatsen gevestigde handelaars, die deze
haring eerst in opslag houden en daarna expor-
teeren. De uitvoer wordt dan niet verantwootd
op de staten, welke de exporteurs moeten in
dienen, want deze hebben geen haring uitge
voerd en de handelaars in de grensplaatsen
staan meestal niet bij den dienst der Neder-
landsche haringcontróle ingeschreven. Bovendien
is er gelegenheid te knoeien met het gewicht
door haring uit de tonnen te nemen of goede
haring te vervangen door haring vaa mindere
kwaliteit. Ook hierin wordt thans voorzien.
Week van 10 Mei tot en met 16 Mei 1936 ocn-
Onder leiding van den heer A. J. Lievegoed,
chef van den Regeeringspersdlenst, is op het
departement van Buitenlandsche Zaken een
persconferentie gehouden over het Werkfonds,
waarbij inlichtingen werden verstrekt door den
heer dr. A. H. W. Hacke, algemeen secretaris
van het Werkfonds en dr. ir. B. Bölger.
Aan de zeer uitvoerige gegevens te dezer con
ferentie verstrekt wordt het volgende ontleend:
Het Werkfonds, dat naast bevordering van
de industrie beoogt vermindering der werk
loosheid, heeft van het begin af gepoogd stl-
muleerend te werken. In dit verband werd voor
al gewezen op het bereikte resultaat by den
scheepsbouw. De werkgelegenheid bij de
scheepswerven is gestimuleerd, eenerzljds door
prijs-overbrugglng, waardoor voorkomen kon
worden, dat verschillende orders voor groote
schepen naar het buitenland gingen, aan den
anderen kant door het verstrekken van cre
dieten, als tweede hypotheek voor den bouw
van kustvaartuigen.
Met ingang van 18 Mei Is benoemd tot in
specteur voor de bescherming van de bevolking
tegen luchtaanvallen, in vasten dienst, P. H.
A. de Ridder, gepensionneerd lultenant-gene-
raai. t
Ter bereiking van dit doel is een instrumen-
larium noodlg. waarin handelspolitieke maat
regelen, economische voorlichting, conjunc
tuur- en marktanalyse, economlsch-technolo-
gische exploratie, ordening van het bedrijfsleven
en hulp bU de financiering de Instrumenten
zijn.
was vastgelegd f 2.091.737.5® van welk bedrag
op de bouwplaats werd verloond 434.454 voor
36.799 manweken, waarbij nog een zelfde aan
tal moet worden gerekend voor arbeiders bul
ten de bouwplaats. Op 3 Mel JJ. waren 113
plannen geheel of gedeeltelijk In uitvoering,
waarvoor het toegestane bedrag f 26.466290.—
bedroeg. Op de bouwplaats werd tot dusver
hiervan verloond f 1.176220 terwijl het aantal
manweken tot 15 April 61.140 was. Over het
geheele toegestane bedrag zal het aantal man
weken op de bouwplaats rond 384.000 bedragen.
Zoo is tot dusver reeds een aanmerkelijke ver
meerdering der werkgelegenheid bereikt, welke
als vanzelfsprekend nog zal toenemen, wanneer
ook geleidelijk de overige reeds goedgekeurde
plannen in uitvoering zullen komen. Want het
aantal op de bouwplaats werkende arbeiders,
beweegt zich, behoudens een kleine inzinking
van 2000 tot 1700 in de periode 15 September
193515 Januari 1936 voortdurend in stijgende
HJn en nam sinds laatstgenoemden datum toe
tot 1900 op 16 Februari, 3160 op 15 Maart en
2500 op 15 April J.L
Het loon btf deze in werkverruiming uitge
voerde werken bedraagt gemiddeld 26 gulden
per week. Hierbij dient men In het oog te
houden, dat met inbegrip van de materialen
voor het tewerk stellen van 1 man op de
bouwplaats (met als gevolg daarvan 1 man
daarbuiten) per week een bedrag van 80 gul
den noodlg is, soodat, wanneer al onze werk-
looeen op deze wijze aan werk zouden worden
geholpen, daarvoor niet minder dan 700 mil
lloen per Jaar zou moeten worden uitgegeven,
waarop dan natuurlijk de thans uitbetaalde
steunbedragen in mindering moeten worden
gebracht.
Het doel van deze werkverruiming u verder
om de arbeiders weer terug te brengen tot de
normale bedrljfsverhoudlngen, in welk verMnd
gewezen werd op de medewerking, welke ten
deze is ondervonden van de vakorganisaties
In zijn toelichting tot de bereikte resultaten
van het werkfonds gaf dé heer Hacke tenslotte
>tjn overtuiging te kennen, dat het fonds
heilzaam gewerkt heeft bij de bestrijding der
werkloosheid. B
Wat minister Gelissen over de financierings
maatschappij zelde, bood na. de gewisselde
stukken weinig nieuws meer. De bank zal zich
strikt moeten beperken tot het verstrekken
van credieten op langen termijn voor investee-
tingsdoeleinden In gevallen, wsmr het particu
liere bankwezen zich van C-1 -
onthoudt Minister Gelissen staat namelijk op
bet solidaristische standpunt, dat de Staat
•en aanvullende taak heeft, als het particulier
Initiatief te kort schiet. De financiering zal
centraal moeten geschieden, terwijl de exploi
tatie van industrleele mogelijkheden beter wordt
overgelaten asm regionale instellingen. Het
smbtelljk element mag in de leiding van de
centrale bank niet ontbreken ten eerste, om-
<l«t de bank ten slotte over Overheidsgelden
beschikt, en ten tweede, omdat de ambtenaren
beter dan particulieren kunnen waken voor
overeenstemming van de gestie der bank met
bet algemeen economisch Regeeringsbeleld.
Wél heeft de Minister aan dr. Kortenhorst
nauwe samenwerking met de Rljkscom-
ktlssie voor Werkverruiming toegezegd.
AAn het einde van den middag is nog door
•s Kamer met 49 tegen 19 (aociaal-democra-
Ten slotte werd door een der aanwezigen
de opmerking gemaakt, dat in de bouw
wereld groote ongerustheid heerscht over
de inschakeling van de Nederlandsche Hei
demaatschappij bU de uitvoering van alle
mogelijke bouwwerken, in plaats van het
economisch-technlsch apparaat der
beidslnspectie, van welke inschakeling
vreesd werd een degradatie van het werk,
waardoor het niet zou kunnen leiden tot
terugkeer naar normale arbeidsverhoudin
gen. maar alleen zou dienen om de men-
schen maar een beetje aan den gang te
houden.
De
bij
niet
30 Meter Is het toestel al los om
zeer snel te stijgen de stabiliteit
de lucht, de opmerkelijk vlotte landing bleken
goede eigenschappen, welke werden bevestigd
door Ir. Wynla van den Rljksstudiedienst. die
later op den middag mee de lucht in ging. Ir
Wynla prees de stabiele ligging van bet toestel
vooral in de bocht. BU het overtrekken zakte
de machine pas bf) 80 gr. over een vleugel
weg. zonder dat bet verschijnsel gevaarlijk was
te noemen.
tisebe en revolutionnalre) stemmen een sup
pletore defensle-begrooting goedgekeurd, waar
bij de katholieke afgevaardigde SCHAEPMAN
terecht nog eens bezwaar Inbracht tegen het
feit, dat het departement tot groote bedragen
uitgaven heeft gedaan oa. voor de aan
schaffing van pantserwagens zonder dat het
Parlement tevoren die uitgaven had toege
staan Wél merkte Dr. COLIJN op, dat het
eindcijfer van de be'grootlng niet was over
schreden en het budgetrecht der Staten-Ge
neraal dus niet geschonden, maar de stelling
van den minister, dat de regeering bepaalde
uitgaven kan opvoeren mits zij op andere door
de Staten-Generaal toegestane posten besnoeit,
zou toch wel tot zeer zonderlinge en onge-
wenschte consequenties kunnen lelden. Geluk
kig leek ons dr. Coljjn’s nadere toelichting niet.
De idee van den vliegenden vleugel, zooals die
1 ook hier weer gunstig is uitgewerkt, beeft voor
1 de toekomst ongetwijfeld toepassingsmogeltjk-
held voor het practische luchtverkeer, dat Im-
mers gebaat is bU ds grootste vereenvoudiging
van het model der verkeersvliegtuigen. Van-,a
Indien er gerepliceerd was doch men zag
daar blijkbaar van af, omdat het flnanclerlngs-
voorstel zelf ten slotte aanvaardbaar werd ge
acht had de Kamer den minister allicht nog
eens geïnterpelleerd omtrent hetgeen hU vrV
terloops aanvoerde over de aanpassing van de
kostprijzen en over de handelspolitiek. Indien
immers deze vragen niet bevredigend beant
woord kunnen worden, loopt de financiering
van nieuwe industrieën vanzelf op niets uit.
Maar wat minister Gelissen speciaal over deze
twee punten zeide, was nogal magertjes.
Naar de aj. Rotterdammer verneemt, is nog
een wijziging In het s<. vaste-lasten-ontwerp
te wachten, waardoor de bepaling zal vervallen,
dat huurveriaging afhankelijk zal worden ge
steld van den flnancieelen toestand van den
huurder.
Aanvankelijk was de regeling zoo gedacht, dat
voor eventueele verlaging van huur de finan-
cieele toestand van den huurder en van den ver-
overmelk regeeringsmlnimumprijs 3.6 cent, af- huurter tagen elkaar zouden worden afgewogen.
Dit subjectieve element zal, la bet blad wel
IngeUcht, uit bet ontwerp worden verwijderd.
Een hartelljk handgeklap zoowel na het
installeerend woord van den heer Van
Dijk als na de rede van den nieuwen voor
zitter onderstreepte, hoe de Kamer is Inge
nomen met de figuur, die thans aan hare ver
gaderingen zijne bedachtzame leiding geven
gaat.
Toen ging het gewone werk van allen dag
weer voort en stond tegenover voorzitter Aal-
berse minister Gelissen voor de verdediging
van zjjn ontwerp op de industriefinanciering.
Leerling Gelissen tegenover leeraar Aalberae.
Want de huidige minister heeft vroeger, toen
Aalberse professor was te Delft, college geloo-
pen bU den huldigen Kamerpresident. En de
minister herinnerde op hupsche wijze aan die
periode uit hun beider leven, toen hjj van
achter de Regeeringstafel «Un gelukwensich
aanbood aan zjjn vroegeren leermeester tegen
over hem.
Minister GELISSEN heeft lang gesproken
over de industriefinanciering. Te verdedigen
viel er voor hem eigenlijk niet veel. Want met
de industriefinanciering zelf was immers haast
heel de Kamer het eens. En ook de liberalen
hebben ten slotte niet tegen de wet* gestemd.
5K cent, eventueel verhoogd met premie ot
verminderd met afdracht voor de kwaliteit.
Doch zooals gezegd, de Kamer wilde daar
blijkbaar thans maar niet meer diep op In
gaan en keurde alvast dit' ééne van ’s mi
nisters industriallsatie-mlddelen s. h. a
goed.
De minister van Financiën heeft
thans bii de Tweede Kamer inge
diend een wetsontwerp tot goedkeu
ring van de overeenkomst, houden
de afstand om niet door de ge
meente Amsterdam aan den Staat
van het koninklijk paleis aan den
Dam te Amsterdam en uitkeering
door den Staat aan de gemeente
Amsterdam van een bedrag, groot
f 10 millioen. voor .den bouw van
een nieuw raadhuis.
feit, dat de betrokkene de toezegging van een
credlet uit het werkfonds had, hjj van parti
culiere zijde voldoende geld kan aantrekken en
daardoor het werkfcmds-crediet zelf met noo
dlg heeft.
Verder hebbel) andere bedrijven nog slechts
een gedeelte van het credlet opgenomen, en
hopen de rest niet noodlg te hebben. Ook hier
blijkt dus weer duidelijk de stlmuleerende wer
king.
BU de credietverleenlng, welke steeds wordt
gezien in het kader van de algemeene wel-
vaarts-politiek der regeering, wordt steeds na
gegaan, of de betrokken onderneming niet ge
heel door particulier kapitaal kan worden ge
holpen. Indien deze mogelijkheid bestaat, wordt
geen credlet gegeven.
Verder wordt rekening gehouden met de ren
tabiliteit van het bedrijf.
Waar hier met overheidsgeld wordt gewerkt,
en dus de uiterste voorzichtigheid moet worden
betracht, spreekt het wel vanzelf, dat het aan
tal afgewezen crediet-aanvragen veel grooter is
dan dat der ingewilligde, hetgeen bU velen na
tuurlijk teleurstelling In het Werkfonds heeft
gewekt.
Daartegenover staat echter de voldoening,
dat uit de ervaring welke met het werkfonds
tot dusver is opgedaan, blUkt, dat op het ge
bied van de industrie-financiering de over
heid een taak te vervullen heeft en dat wjj
ons gelukkig mogen prijzen, dat het Werk
fonds daartoe de gelegenheid heeft gegeven.
Op een vraag, of bij de industrie-financiéring
ook voorwaarden worden gesteld ten aanzien
van de loonen, werd geantwoord, dat de kwes
tie der loonen Inderdaad moet worden bekeken
ir. verband met de rentabiliteit van het bedrijf.
Het Werkfonds zelf treedt echter niet In de
onderhandellngen hierover, wanneer deze tus
schen werkgever en werknemers zouden moe
ten worden gevoerd.
BU de beoordeeling der rentabiliteit wordt
tevens onderzocht, of bet bedrijf winstgevend
is, waarby geen rekening wordt gehouden met
bedragen, welke aan steun worden gegeven,
zulks om geen bedrijven kunstmatig In het le
ven te houden, die niet anders dan met over
heidssteun kunnen bestaan.
Wat de bemoeienis van het werkfonds bjj de
uitvoering van werkobjecten aangaat, werd op
gemerkt, dat bU financiering voor openbare
werken in het algemeen moet vaststaan, dat
deze werken zonder medewerking van het
werkfonds niet zouden worden uitgevoerd. Te
vens wordt hlerbU rekening gehouden met ge
bruik van zooveel mogelUk Nederlandsch ma
teriaal en met de plaatseUjke werkloosheid.
Er rust hier dus een zware taak op de
schouders van de reclasseeringsvereenlgingen,
temeer daar de middelen, om de misdadigheid
bU Jeugdige personen te doen afnemen, steeds
moellüker rijn toe te passen. Werd vroeger veel
bereikt met het opleggen van boeten, die van
het zakgeld werden afgehouden, thans is dit
middel wegens het in vele gevallen ontbreken
van zakgeld haast ónmogelijk geworden. Het
gevolg hiervan Is, dat hechtenu en tuchtschool
de plaats van de boete hebben Ingenomen, het
geen grootere kosten voor het Rük en vaak
minder opvoedende waarde voor den jeugdigen
misdadiger beteekent.
indruk, welken de Vliegende Vleugei
deze demonstratievlucht maakte, was
ongustig. De snelle start na een
is het toestel al los om dan
te stijgen de stabiliteit in
In een persconferentie, welke het comité
voor den reclasseeringsdag dezer dagen or
ganiseerde, heeft de oud-klnderrechter te
Amsterdam, mr. O. F. J. de Jongh aan de
band van cijfers en statistieken aangetoond,
dat de misdadigheid van Jongens van 14
tot 18 Jaar de laatste jaren onrustbarend is
gestegen. Vonden in 1931 te Amsterdam 140
processen tegen jongens van 14 tot 18 Jaar
plaats, in 1935 was dit aantal tot 354 geste
gen en het ziet er niet naar uit of vanzelf
aan deze stijging spoedig een einde zal
komen.
Een desbetreffend voorstel der regeering. ter
oplossing dezer aangelegenheid, heeft de raad
van Amsterdam goedgekeurd.
De daarop tusschen het Rük en de gemeente
gesloten overeenkomst wordt bü het onder
havige wetsontwerp ter goedkeuring aange
boden.
De ndnUter deelt mede, dat het in het
voornemen der regeering ligt, de uitkeering
van de krachtens het contract aan de ge
meente Amsterdam verschuldigde bedragen te
doen’ plaats hebben ten laste van het Werk
fonds.
Het mailschip „Zeelandla” van den Kon. Holl.
Lloyd, dat. na langen tijd opgelegd te zUn ge
weest, verkocht U aan de N V. Frank Rljsdljk
te Hendrik-Ido-Ambacht, heeft gistermorgen
te 9.20 uur van de Coenhaven te Amsterdam
sün laatste reis aanvaard.
Het schip, dat. ofschoon het nog in goeden
staat verkeert, onder sloopershanden vallen zal.
is door twee sleepbooten van de N.V. voorbeen
Gebr Goedkoop naar IJmuiden gesleept, waar
het U overgenomen door de sterke aeesleep-
boot „Witte Zee”, van A. Smit en Cofs Inter
nationalen Sleepdienst, die het naar Hendrik-
Ido-Ambacht sleept.
- sumptiemelk regeeringacontract taxegedeelte
Hierop werd geantwoord, dat het bureau van
het fonds volkomen technisch is ingericht en
Reeds uitgevoerd zün 33 plannen, waarvoor voile is Ingeschakeld.