H. S. CLOECK
Dat valt
ee!
PINKSTEREN
EST DER VREUGDE
J. H. VRIELINK
EEN RIJWIEL VOOR ELKE BEURS
N.V. Alkmaarsche RijwielCentrale
HETsEE
2 2.50
C. MOLENAAR
„Het
VOOR DE FEESTDAGEN’
‘J 95
Groene. Kruis”
F* G. DE WAARD - SCHAGEN
ONZE CORSETTEN
CORSELETS
BUSTEHOUDERS
JARRETELGORDELS
Fa G. DE WAARD - SCHAGEN
MAISON DE BOER
SCHARÉOO 26
Zomertijd: FOTOTIJD!
Maakt Uw mooie Pinksterreisjés
per H.A.B.O.
975
DE WERELDKERK
LAAN C
208
PINKSTERZANG
I
Fa. J. NETTEN
WAGEN
vindt U in
RIJWIELEN EN ONDERDEELEN
SOLIDE
GELDBELEGGING
7
WOENSDAG 27 MEI 1936
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
I
VOORHEEN EN THANS
Pinkstergedachten
tel
Kijken is koopen bij:
Alkmaar
HET WITTE HUIS
Beverwijk
Hoogzi jde 115
i
■I
f
I I
I
Schagen
RALEIGH
CENTRALE
GRUNO
1 TORRES
RIDDERSTRAAT 6-8 - ALKMAAR TEL. 4362
na
ia
u-
sn
zr
De Heilige Drievuldigheid, groot schilderij van Jan van Bijlert
uit de oude kerk van Huissen
FORESTUSSTRAAT 12 ALKMAAR
'"i
Eent zult ge het leren
Kwalifèit schoenen
waarderen
Moet er eerst strop
worden gekocht
En dan beter gezocht?
Schoenen zijn er bg hopen
doek voor ze te kopen
Kgk eerst dan goed uit
voer ge besluit
Maak korte metten
En direct gaan naar
NETTEN.
en 2.49
Langeitr. 15 - Alkmaar
TEL. 3955
ZIJN ONBERISPELIJK VAN PASVORM
ZOOWEL VOOR ZWARE ALS SLANKE FIGUREN.
VOOR MAATWERK „KALASIRI8”.
KIPPENGAAS - PUNTDRAAD
HARMONICAGAAS - GLADDRAAD - DRAADNAGELS en
GEGOLFDE PLATEN koopt U scherp concurreerend bij
P. DEKKER - Ijzerhandel
LAAN - SCHAGEN TELEF. 110
LINNEN, GROOTE MODE,
- vsxwi 8.3S per El
Bij aankoop van 7.50 aan stof gratis geknipt
Kinder- en Wandel-
VAN DELFT’t
Kindmwag en huis
A. HILDERING, ALKMAAR
Zaadziarkt 6«-68 Telef. 2975
SCHAPENSCHAREN
P. DEKKER - IJZERHANDEL
LAAN - SCHAGEN TEL. 118
HET OUDE EN VERTROUWDE ADRES VOOR
UW UITSTAPJES
ONZE PRIJZEN ZIJN WEDEROM VERLAAGD
VRAAGT EENS PRIJS HET VERBINDT U TjüT NIETS
Herenschoenen
1000 paar Zwart
en Bruin Kalfsl.
Heren-Molières - O 49
betlist prima, nn mi
Damesschoen ties
in zwart, bruin,
beige, grijs en
lakled. in pumps
en band de
nieuwste creaties
nu
«y Zóó spreken onze klanten wanneer
w zij een Costuum hebben gekocht:
1 die prijs valt mij mee! Inderdaad,
'h wanneer U onze niéuwe collectie
I .Costuums en Jongenskleeding goed
bekijkt en U ziet die moderne, pittige
coupe, de prima wollen stoffen, de
I tot in de kleinste onderdeelen ver-
t zorgde afwerking en U vergelijkt dan
deze kwaliteits-kleeding met den prijs,
zult U ook tot de ontdekking komen,
W dat de prijzen altijd meevallen bij:
PINKSTER-BIJLAGE
A-
O
■y-'
.i"
4
r
B
14
Volkskunde,
eenii
terug 2 Juni.
len.
len.
M MMt
len.
58 mi
42 eent
1» eent
18
6
B
4.16
18
M
--f—-
VRUCHTENWIJN, per flesch,
MEIWUN, per flesch
LIMONADE
1 SIHl
prtod
IJSBONBON8, per half pond
CHOC. HAGELSLAG, per pond
God’s Vinger, Die het steenen hert
Vermorzelt, dat het weeleer werd,
En Christus’ wet, die eeuwig -blijft,
In ons gemoed en zinnen schrijft.
Kom, hom, o driemaal Heilige Geest
Ei, zegen dit ons Pinksterfeest
Kom, Tortelduif van ’s hemels dak,
En breng ons den otyventak.
1 rid.
ƒ33»
i
te
te
Ie
m
t-
2.16
M
a
a
a
ie
a-
o
d
:t
Prijzen vanaf
li
lts
1M
Ier
rt
st
n.
r*
n
Sh*
O Gij, Die onbegrijpelijk zift.
Die ’t hart tot Uwen Tempel wijdt.
Die onze inwendigheid herschept,
En lust bij ons te wonen hebt.
14
M
s
30
9S
IJ»
1.M
M
10
r
<6
BANDREPARATIE 1» eent
<1
Meen*
-g-. taksteren Is het feest der vreugde.
Ml> Kerk als wijze moeder, gunde haar
kinderen feesten en vreugde. En waar het
volk gekerstend werd, daar werd het feest dat
daarvóór werd gevierd, eveneens een 'Christe
lijk feest gemaakt.
En de folkloristen speuren nu nog in ver
schillende eigenaardige gebruiken vroegere ge
woonten van het Christendom.
ALLEEN BIJ ON8
Oudste aaak hier ter stede
Kom Hemeldauw, en overstort
‘t Gemoed, onvruchtbaar en verdord.
O, stroom des levens, o Fontein,
Bevochtig ons en maak ons rein.
Gij, Wind des Heeren, leid toch mee
Der Zielen schip in 's werelds zee
Opdat ze, vrij van klip en strand.
Bereiken ‘t eeuwig vaderland.
VONDEL
Vertrooster, breng ons Christus1 vree.
En neem in ons geweten stee
O Geest, maak onzen geest gewis,
Dat God ons aller Vader is.
Buitenbanden
Binnenbanden
Percla Spek banden
Kettlngkasten
Imlt Terry Zadels
Orlg. Terry Zadels
Brooks Zadels
Leeren Zadels
Rugzakken
Stuurtasschen
Handvatten, per paar
Vooras 13; Achteras
GOEDKOOPS REPARATtE-IN'BICHTINO
W(J leveren U een EERSTE KLAS TANDEM met 5 Jaar garantie voor den spotprijs van 95.—.
HEEFT EERSTE KLASSE COR8ET8PECIALI8TE
ZITTING A.S. WOENSDAG 3 JUNI van half elf tot half vier.
Gratis advies.
Kom Goddelijk vuur, en steek voortaan
Ons koude ziel met ijver aan,
Kom, Heilig Vuur, verteer, verslind
Al wat in ons nog ‘t vleesch bemint!
j
Blectr Lamp
Spaken, p. gros
3 Batterijen
Solutie
Olie, per neech
Bellen
Pedalen
Kettingen
Zweefzadel
Zonnebrillen
Racepedalen
Toecflpe
Slanglooze Pompen
Cell Sturen
Klndermandjee
Kinderzitje» op de Bul»
Bulabagagedrager
Voorvork
Voorwiel 1
Achterwiel 1
Freewheel
Reflector -
Rubber Handvatten, per paar
Race Handvatten, per paar
KNIPPATROON vanaf M. cent
VRAAGT ONZE STERKE KOUS VAN i 1.10
Dit heeft bijvoorbeeld Professor Schrijnen
betoogd in zijn Nederlandsche Volkskunde,
p waar hij schrijft:
„Attributen van heidensche góden werden
door het volk op Christenheiligen overge
bracht, heidensche legenden werden met chris
telijke persoonlijkheden verbonden. Anderzijds
putte het Kerkgeloof uit het volksgeloof, of
steunde daarop, waar het gold heidensche ge
bruiken te kerstenen of met volksgebruiken
haar feestkrlng en liturgie te verrijken."
Waar het Pinksterfeest valt in den tijd, dat
de zomer over den winter zegeviert, daar ligt
het trouwens voor de hand, dat met het Pink
sterfeest der Christen geworden Germanen,
zich vermengden de oude, toen al bestaande ge
woonten van het natuurfeest, dat hun voor
ouders vierden. Oude gebruiken hebben een bij
zonder taai leven ook als de oorspronkelijke
beteekenis er van den menschen niet meer dui
delijk is. Maar nauwkeurige studie van zulke
gewoonten heeft dikwijls licht gegeven omtrent
den oorsprong van die eigenaardige gebruiken.
Zoo wordt ook verklaard de voorname rol,
die de berketakken hier en daar op het Pink
sterfeest spelen. Dit behoeft ons daarom niet
te verwonderen, wijl de berk gewijd was aan
Thor den somergod en beschermer van den
landbouw, die de wlntermachten bestrijdt en
overwint. In sommige streken van Dultsch-
land bestaat nog de gewoonte de hulzen nadat
si.’ met Pinksterbezems van bremstruiken ge
reinigd zijn, met berketakken te versleren,
waarmee men ook torens en kerken tooit, ter
wijl men er elders mee rond de akkers loopt en
ook het vee mee naar de welde drijft.
Berketakken golden van ouds als symbool
der vruchtbaarheid, reden waarom kinderen
In sommige streken in het voorjaar er mee
langs de huizen van familie en kennissen loo-
pen om er mee op de ruiten te tikken ter be
vordering van een goeden oogst.
Het ligt trouwen» wel voor de hand, dat om
dezen tijd als de velden zoo heerlijk er uit
zien, de landbouwers den wensch koesteren,
dat hun oogst nu verder zich zal ontwikkelen
en geen ongelukkige omstandigheden deze ten
slotte toch zouden doen mislukken. In het
Jorpje Kllder, onder de gemeente 's Heerenberg,
bestaat in verband hiermee een zeer merk
waardig Pinkstergebrulk. Daar komen telken
jare de boeren op Pinksteren met roggebrooden
bijeen onder het z.g. .Hagelkruis”. De naam
„Hagelkruis” zegt de bedoeling reeds van dit
kruis; het heeft tegen onweer en hagelslag te
beschermen.
De pastoor der parochie voegt zich op
Pinksteren bij de boeren onder het genoemde
.Hagelkruis” waar hjj dan een korte preek
houdt en Gods zegen afsmeekt over het te velde
staande gewas.
In Ootmarsum doet men Iets dergelijks, daar
Is broodultdeellng op den Agekeresch. Ze vindt
plaats op den tweeden Pinksterdag.
Om twee uur dee namiddags komen de ar
men samen op het zoogenaamde „Boeken” mid
den op den Esch, het bouwland
Ook de boeren trekken er heen,
roggebrood van ongeveer dertig
aan een stok over den schoud
oudste doet een gebed, door alle
houding aangehoord. Daarna vez
ren de brooden ónder de arm4
hemelsche zegen op den
smeekt wordt.
We zouden zoo nog verschillende Pmkster-
gebruiken kunnen noemez, die wel uit zeer
ouden tijd moeten stammsa, daar z*j met da
•ztadje.
njit een
dat zij
r dragen. De
In knielende
eelen de boe-
i, waarna de
roggeoogst afge-
De Beate De Mooiste
De Goedkoopste
Koopt nu een Filmcamera, ze zijn goedkooper dan ooit!
N PRIMA BOX, »x», voor slechts
■■awM BALDA BOX, 6x9 I
ZEISS IKON BOX, 6x»
BROWNIE PORTRETBOX, 6x»
Groote sorteering KLAPCAMERA'S in alle be-
kende merken, vanaf 13.75
LOMBERG FILMS, 8 opnamen 45 ct.
Argus, Agfa, Kodak, Zetas Ikon, Voigtlknder, Mimosa
Films. Ga voor FOTO-ARTIKELEN naar
KOOPT U MET SOLIDE GARANTIE BIJ
naar Arnhem
Prijs f 3.Vertrek 8 uur.
2en en 3en Pinksterdag naar Montferland. Prijs 4.
Vertrek 7.30 uur.
2en en 3en Pinksterdag rond het IJselmeer. Prijs f 4.50.
Vertrek 7 uur.
De 2-dags Pinksterreizen en IJselmeertocht
- gaan ook vanaf Schagen! -
Opgave, inl. en gratis reisgids bij- het Reisbureau H.A.B.O. te
Alkmaar, Tel. 4334 en b. d. Reisleider der bultenl. tochten den heer
TEN BRUGGENCATE, Heerenweg, Helloo, Tel. 4215 (Alkmaar).
KOOPT U NERGENS GOEDKOOPER DAN IN
SCHAGEÜS GOEDKOOPER RIJWIELHANDEL
NIEUWE RIJWIELEN MET 3 JAAR GARANTIE 15^
43
25
M
45
95
2.75
3.95
1.15
35
25
25.000.gevraagd door gemeente
In Noord-Holland. Informatie» té
bekomen ten kantor» van de
Fa. LANDKAART en PEF.REBOOM
Kantoor voor alle extra-notarieel»
werkzaamheden
STATIONSWEG 4S ALKMAAR
TELEF. 2558
alle gaven naar de natuur en de genade, die
de goede God zijn kinderen schenkt.
Paschen is de hoop, de belofte van een ont
wakend nieuw leven. Pinksteren is de vervul
ling. de voltooiing, de beginnende rijpheid. Als
licht, als storm, als vuur daalde de H. Geest met
Pinksteren neer. Licht is waarheid, storm be
tekent kracht, vuur verzinnebeeldt de liefde.
Verstand, kracht en liefde waren de gaven
waarmede de H. Geest op Pinksteren de Apos
telen tot helden maakte.
Die geschenken zijn ook geschenken voor ons,
de genade van het Pinksterfeest ontvangen
wij allen.
Kom, Heilige Geest, geest van waarheid, ver
vul de harten uwer geloovlgen, wek in ons op
de „kracht uit den Hooge” en het vuur Uwer
liefde.
rootsch, verheven en glanzend wordt het
-j- Pinksterfeest ieder jaar in de H. Kerk
gevierd. Alleen reeds de hernieuwde
pracht en schoonheid der natuur, die het groot
geheim van Pinksteren omlijst, het Jaarlljksch
herdenken van het geheimzinnig en krachtig
gedrulsch, dat eens Slon vervulde en het Chris
telijk gemoed met een feestvreugde doorstroomt,
stemt ons tot Innige dankbaarheid. We staan in
onzen geest weer een oogenbllk stil om na te
denken over de groote beteekenis van dit feest,
de voltooiing van het verlossingswerk, waardoor
onze Christelijke hope wordt bevestigd.
„Toen zij nu het gedruisdh vernamen,” ver
haalt ons het Epistel van Pinksteren, stroom
den de menschen tezamen. Zij stonden verwon
derd, dat iedereen hen in zijn eigen taal hoorde
spreken. Zij raakten bulten zich zelf van verba
zing en zeiden: „Zie, zijn allen- dte daar spreken
geen Gallileeërs? En hoe hooren wij allen ze
dan in de eigen taal van ons geboorteland? Par-
then, Meden en Elamleten, bewoners van Meso-
pothamlë, Judea en Capadocië, van Pontus en
Azië, van Phrygië en Pamphylië, van Egypte en
de streken van Lybië bij Cyrene: Wij hooren ze
In onze eigen taal Gods groote werken verkon
digen.”
Wanneer Petrus’ opvolger vandaag boven het
hoofdportaal van den St. Pieter verschijnt om
zijn zegen „Urbi»eC Orbt” aan stad en wereld
te schenken, dan is dat een herinnering aan de
gebeurtenis op dien eersten Pinksterdag, toen
de wereldkerk voor de eerste maal zichtbaar en
'hoorbaar werd. Voor het oog en het oor van
den geloovlgen mensch echter klinken de La-
tijnsche woorden van den zegen als ware het in
zijn eigen moedertaal. Wanneer men op zeke
ren dag zou zeggen, dat de Paus, die den zegen
over de wereld uitspreekt, een Chinees is, dan
zouden zij, die „uit het bloed zijn geboren"
schrikken en er zich over schamen. De kinderen
van de eene familie Gods op aarde zouden geen
angst, geen afkeer, geen toorn toonen. Hoe ver
achtten de Romeinen eens de Joden, hoe de
Grieken de barbaren, doch zie, in Christus wer
den zij spoedig één in den Heiligen Geest.
De genade heft weliswaar de natuur niet op;
slechts zelden trekt zij de natuur mee In den
storm, doch ook dan blijft de natuur nog vast
geworteld staan. Het kan ons daarom geenszins
verwonderen, dat de Apostelen de grootte van
de verlossingsgedachte slechts met moeite kon
den omvatten en daarom dén heidenen, die zich
lieten doopen, al te gaarne de oude Joodsche ge
bruiken opdrongen. Daardoor begrijpen wij ook,
dat in de Grieksche Kerk niet alleen de utter
ly ke vormen, de ritus, zich anders ontwikkelden,
doch ook dat naijver en eigenzinnigheid lang
zaam de kloof tusachen het Avond- en het Mor-
^genlyrd. tusachen het Westen en het Oosten
Uooter maakten. Daarom kunnen thans
Sn van onze Katholieken zich niet ver
mei den hartstochtelijken aard van onze
Katholieke geloofsbroeders in de Zuidelijke stre
ken, terwijl^dezen weeronze orde en nauwkeu
righeid bewonderen, d^ onze koele afgemeten
heid niet begrijpen, f
Onder dekgAMHieken van alle rangen en
standenf-'^SKa.lle rassen en naties moet één
groote wedijver bestaan: het dienen van Chris
tus in Zijn Kerk. Dat alleen moet onze zorg zijn,
anders zou de Engel ook ons dan brief kunnen
schrijven, dien hü volgens het Boek der Open
baring, aan de Kerk van Ephese schreef: ,Jk ken
Uwe werken. Uw arbeid en Uw geduld en dat gij
U' ophoudt met den booze. G(J hebt hen be
proefd, die zich Apostelen noemden zander het
te zijn en gij hebt het bedrog ontdekt. Ski gij
hebt veel geduld en hebt veel verdragen in mijnen
naam en gij zijt niet afvallig geworden. Doch dit
heb ik tegen U, dat gij mijn eerste liefde hebt
versmaad. Bedenk hoever gij züt afgezonken en
doet boete en doet de eerste werken; zoo niet,
dan zal Ik zelf komen en Uw lichten van hun
plaati wegnemen, wanneer gij geen boete doet.”
Hiervoor heeft het geheele Avondland, ja zelfs
geheel het blanke ras zorg te dragen. In den
loop der Kerkgeschiedenis zien wjj een vreemde
wisseling onder de volken: toen de Romeinen
het geloof hadden aangenomen, werden de
eerstverkorenen van het Rijk Gods, de Joden,
verworpen. Toen de Germanen het H. Doopsel
ontvingen, leverde God het verstarde Moren
land over de macht der Halve Maan.
Toen Noord-Europa Christus verliet ging een
blij licht op in Indië, in West-Indlê, in het Oos
ten. En terwijl thans de liefde in de oude be
schaafde landenvan Europa de liefde verkoelt,
neemt het woord Gods stormenderhand bezit
van Afrika en Azië. Onder geen pontificaat heb
ben zoovele kleurlingen zich onder de wit-gele
banier geschaard als onder de roemrijke regie
ring van Pius XI. Christus de Heer kent slechts
één waarheid, één genade, één kudde voor alle
menschen van alle tijden en uit alle streken der
aarde. De. kinderen Gods zijn even verschillend
als twee kinderen van één vader en moeder en
toch leder, met een eigen karakter. Zoo blijft
ook de verscheidenheid onder de volken bestaan
en de eenheid der wereldkerk, terwijl iedere
plaats haar eigen heerlijkheid bezit als de ver
heerlijkte stad, die de H. Joannes schildert in
zijn openbaring.
Alle schapen der groote kudde trekken eens
gezind onder denzelfden genadehemel voort en
de Herder kent ae allemaal, onverschillig van
welk Hand of uit welke windstreek ae afkomstig
zijn. Er is niets, geen liefde of dood, noch welke
aardache macht ook. dat in staat Is om hen van
de UaJde «sn Christus te mbeidam
Koopt nu
Koopt nu onze
24 Mei, len, 2en en 3en Pinksterdag naar Schiphol of Valkeveen.
Prijzen resp. f 1.25 en f 1.50. Vertrek 13.30 u.
2en en 3en Pinksterdag naar Arnhem en Omstreken.
beteekenis van het Pinksterfeest der Christe
nen geen aanwijsbaar verband houden.
We sullen het hierbij laten wat deze ge
bruiken betreft, die met het Christen-Plnk-
sterfeest eigenlijk geen verband houden.
Voor de Christenen is Pinksteren Immers h^t
feest dat herinnert aan de nederdaling van den
Heiligen Geest over de Apostelen, onder de
gedaante van vurige tongen.
Waar de Kerk in de middeleeuwen, de waar
heden van. den godsdienst aan het toen zoo
eenvoudige volk zoovbel mogelijk aanschouwe
lijk voorstelde, deed men dit ook met de waar
heid van het Pinksterfeest. En het naïeve mld-
deleeuwsche volk had in die duidelijke en zin
rijke verbeeldingen groot genoegen.
Er zijn menschen, die het verdwijneit vSn oude
gebruiken betreuren. Maar we gelooven niet,
dat het juist gezien is, hoe merkwaardig die
dan ook zijn mogen. De menschen van nu zijn
zoo naïef niet meer als de geloovlgen van vele
eeuwen geleden, en wat in den ouden tijd ze
ker dienstig kon zijn om het volk de beteekenis
van het Pinksterfeest duidelijk te maken, dat
zou men nu meer als een aardige grap be
schouwen en het zou ons twlntlgste-eeuwers
niet stichten.
Maar zij het dan op andere wijze dan onfll
eenvoudige voorouders deden, j» moeten^ds
de beteekenis van het hoogf^»Kv«ta>MaiEBtéren
levendig voor oogen houden.
Het is een feest van vreugde, een vervulling.
Vervuld,werd op den schoonen Pinkstermorgen
de belofte van Christus dat hij den Heiligen
GeesL sou zenden, den Geest, die van onwe
tende en bange mannen Ajxistelen maakte, die
Zijn levendmakender! adem stortte in het li
chaam der' Kerk en het aanschijn der aarde
vernieuwde.
En wat nietig scheen groeide nu tot een or
ganisatie voor alle tijden en alle hemelstreken.
Pinksteren is een feest van groote vreugde,
en dat de bloeiende natuur hiermede In over
eenstemming is, het kan niet anders, het
maakt voor ons het Pinksterfeest zooveel schoo
ner om te vieren In groote dankbaarheid voor
30 Mei naar RUHRGEBIED f 6.25, Düsseldorf f 7.
len Pinksterdag bij genoegzame deelname Idem; ook terug 2 Juni.
MOOIE PINKSTERREIZEN <2 dagen) naar RIJN-AHRTHAL-
KöNIGS WINTER-KEULEN enz. f 16.—;
naar VALKENBURG en omstreken f 14.50.
14 en 29 Juni: Prachtige 7-daagsche reis n. h. SCHWARZWALD
en ZWITSERLAND via Heidelberg, Baden-Baden enz. 63.
21 en 29 Juni: 4 dagen RIJN - Luxemburg of Ardennen 32.50.
Verder elke week eert heerlijke meer-daagsche reis.
In alle prijzen hotelkosten en maaltijden inbegrepen.