H. S. CLOECK Dat valt ee! PINKSTEREN EST DER VREUGDE J. H. VRIELINK EEN RIJWIEL VOOR ELKE BEURS N.V. Alkmaarsche RijwielCentrale HETsEE 2 2.50 C. MOLENAAR „Het VOOR DE FEESTDAGEN’ ‘J 95 Groene. Kruis” F* G. DE WAARD - SCHAGEN ONZE CORSETTEN CORSELETS BUSTEHOUDERS JARRETELGORDELS Fa G. DE WAARD - SCHAGEN MAISON DE BOER SCHARÉOO 26 Zomertijd: FOTOTIJD! Maakt Uw mooie Pinksterreisjés per H.A.B.O. 975 DE WERELDKERK LAAN C 208 PINKSTERZANG I Fa. J. NETTEN WAGEN vindt U in RIJWIELEN EN ONDERDEELEN SOLIDE GELDBELEGGING 7 WOENSDAG 27 MEI 1936 NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD I VOORHEEN EN THANS Pinkstergedachten tel Kijken is koopen bij: Alkmaar HET WITTE HUIS Beverwijk Hoogzi jde 115 i ■I f I I I Schagen RALEIGH CENTRALE GRUNO 1 TORRES RIDDERSTRAAT 6-8 - ALKMAAR TEL. 4362 na ia u- sn zr De Heilige Drievuldigheid, groot schilderij van Jan van Bijlert uit de oude kerk van Huissen FORESTUSSTRAAT 12 ALKMAAR '"i Eent zult ge het leren Kwalifèit schoenen waarderen Moet er eerst strop worden gekocht En dan beter gezocht? Schoenen zijn er bg hopen doek voor ze te kopen Kgk eerst dan goed uit voer ge besluit Maak korte metten En direct gaan naar NETTEN. en 2.49 Langeitr. 15 - Alkmaar TEL. 3955 ZIJN ONBERISPELIJK VAN PASVORM ZOOWEL VOOR ZWARE ALS SLANKE FIGUREN. VOOR MAATWERK „KALASIRI8”. KIPPENGAAS - PUNTDRAAD HARMONICAGAAS - GLADDRAAD - DRAADNAGELS en GEGOLFDE PLATEN koopt U scherp concurreerend bij P. DEKKER - Ijzerhandel LAAN - SCHAGEN TELEF. 110 LINNEN, GROOTE MODE, - vsxwi 8.3S per El Bij aankoop van 7.50 aan stof gratis geknipt Kinder- en Wandel- VAN DELFT’t Kindmwag en huis A. HILDERING, ALKMAAR Zaadziarkt 6«-68 Telef. 2975 SCHAPENSCHAREN P. DEKKER - IJZERHANDEL LAAN - SCHAGEN TEL. 118 HET OUDE EN VERTROUWDE ADRES VOOR UW UITSTAPJES ONZE PRIJZEN ZIJN WEDEROM VERLAAGD VRAAGT EENS PRIJS HET VERBINDT U TjüT NIETS Herenschoenen 1000 paar Zwart en Bruin Kalfsl. Heren-Molières - O 49 betlist prima, nn mi Damesschoen ties in zwart, bruin, beige, grijs en lakled. in pumps en band de nieuwste creaties nu «y Zóó spreken onze klanten wanneer w zij een Costuum hebben gekocht: 1 die prijs valt mij mee! Inderdaad, 'h wanneer U onze niéuwe collectie I .Costuums en Jongenskleeding goed bekijkt en U ziet die moderne, pittige coupe, de prima wollen stoffen, de I tot in de kleinste onderdeelen ver- t zorgde afwerking en U vergelijkt dan deze kwaliteits-kleeding met den prijs, zult U ook tot de ontdekking komen, W dat de prijzen altijd meevallen bij: PINKSTER-BIJLAGE A- O ■y-' .i" 4 r B 14 Volkskunde, eenii terug 2 Juni. len. len. M MMt len. 58 mi 42 eent 1» eent 18 6 B 4.16 18 M --f—- VRUCHTENWIJN, per flesch, MEIWUN, per flesch LIMONADE 1 SIHl prtod IJSBONBON8, per half pond CHOC. HAGELSLAG, per pond God’s Vinger, Die het steenen hert Vermorzelt, dat het weeleer werd, En Christus’ wet, die eeuwig -blijft, In ons gemoed en zinnen schrijft. Kom, hom, o driemaal Heilige Geest Ei, zegen dit ons Pinksterfeest Kom, Tortelduif van ’s hemels dak, En breng ons den otyventak. 1 rid. ƒ33» i te te Ie m t- 2.16 M a a a ie a- o d :t Prijzen vanaf li lts 1M Ier rt st n. r* n Sh* O Gij, Die onbegrijpelijk zift. Die ’t hart tot Uwen Tempel wijdt. Die onze inwendigheid herschept, En lust bij ons te wonen hebt. 14 M s 30 9S IJ» 1.M M 10 r <6 BANDREPARATIE 1» eent <1 Meen* -g-. taksteren Is het feest der vreugde. Ml> Kerk als wijze moeder, gunde haar kinderen feesten en vreugde. En waar het volk gekerstend werd, daar werd het feest dat daarvóór werd gevierd, eveneens een 'Christe lijk feest gemaakt. En de folkloristen speuren nu nog in ver schillende eigenaardige gebruiken vroegere ge woonten van het Christendom. ALLEEN BIJ ON8 Oudste aaak hier ter stede Kom Hemeldauw, en overstort ‘t Gemoed, onvruchtbaar en verdord. O, stroom des levens, o Fontein, Bevochtig ons en maak ons rein. Gij, Wind des Heeren, leid toch mee Der Zielen schip in 's werelds zee Opdat ze, vrij van klip en strand. Bereiken ‘t eeuwig vaderland. VONDEL Vertrooster, breng ons Christus1 vree. En neem in ons geweten stee O Geest, maak onzen geest gewis, Dat God ons aller Vader is. Buitenbanden Binnenbanden Percla Spek banden Kettlngkasten Imlt Terry Zadels Orlg. Terry Zadels Brooks Zadels Leeren Zadels Rugzakken Stuurtasschen Handvatten, per paar Vooras 13; Achteras GOEDKOOPS REPARATtE-IN'BICHTINO W(J leveren U een EERSTE KLAS TANDEM met 5 Jaar garantie voor den spotprijs van 95.—. HEEFT EERSTE KLASSE COR8ET8PECIALI8TE ZITTING A.S. WOENSDAG 3 JUNI van half elf tot half vier. Gratis advies. Kom Goddelijk vuur, en steek voortaan Ons koude ziel met ijver aan, Kom, Heilig Vuur, verteer, verslind Al wat in ons nog ‘t vleesch bemint! j Blectr Lamp Spaken, p. gros 3 Batterijen Solutie Olie, per neech Bellen Pedalen Kettingen Zweefzadel Zonnebrillen Racepedalen Toecflpe Slanglooze Pompen Cell Sturen Klndermandjee Kinderzitje» op de Bul» Bulabagagedrager Voorvork Voorwiel 1 Achterwiel 1 Freewheel Reflector - Rubber Handvatten, per paar Race Handvatten, per paar KNIPPATROON vanaf M. cent VRAAGT ONZE STERKE KOUS VAN i 1.10 Dit heeft bijvoorbeeld Professor Schrijnen betoogd in zijn Nederlandsche Volkskunde, p waar hij schrijft: „Attributen van heidensche góden werden door het volk op Christenheiligen overge bracht, heidensche legenden werden met chris telijke persoonlijkheden verbonden. Anderzijds putte het Kerkgeloof uit het volksgeloof, of steunde daarop, waar het gold heidensche ge bruiken te kerstenen of met volksgebruiken haar feestkrlng en liturgie te verrijken." Waar het Pinksterfeest valt in den tijd, dat de zomer over den winter zegeviert, daar ligt het trouwens voor de hand, dat met het Pink sterfeest der Christen geworden Germanen, zich vermengden de oude, toen al bestaande ge woonten van het natuurfeest, dat hun voor ouders vierden. Oude gebruiken hebben een bij zonder taai leven ook als de oorspronkelijke beteekenis er van den menschen niet meer dui delijk is. Maar nauwkeurige studie van zulke gewoonten heeft dikwijls licht gegeven omtrent den oorsprong van die eigenaardige gebruiken. Zoo wordt ook verklaard de voorname rol, die de berketakken hier en daar op het Pink sterfeest spelen. Dit behoeft ons daarom niet te verwonderen, wijl de berk gewijd was aan Thor den somergod en beschermer van den landbouw, die de wlntermachten bestrijdt en overwint. In sommige streken van Dultsch- land bestaat nog de gewoonte de hulzen nadat si.’ met Pinksterbezems van bremstruiken ge reinigd zijn, met berketakken te versleren, waarmee men ook torens en kerken tooit, ter wijl men er elders mee rond de akkers loopt en ook het vee mee naar de welde drijft. Berketakken golden van ouds als symbool der vruchtbaarheid, reden waarom kinderen In sommige streken in het voorjaar er mee langs de huizen van familie en kennissen loo- pen om er mee op de ruiten te tikken ter be vordering van een goeden oogst. Het ligt trouwen» wel voor de hand, dat om dezen tijd als de velden zoo heerlijk er uit zien, de landbouwers den wensch koesteren, dat hun oogst nu verder zich zal ontwikkelen en geen ongelukkige omstandigheden deze ten slotte toch zouden doen mislukken. In het Jorpje Kllder, onder de gemeente 's Heerenberg, bestaat in verband hiermee een zeer merk waardig Pinkstergebrulk. Daar komen telken jare de boeren op Pinksteren met roggebrooden bijeen onder het z.g. .Hagelkruis”. De naam „Hagelkruis” zegt de bedoeling reeds van dit kruis; het heeft tegen onweer en hagelslag te beschermen. De pastoor der parochie voegt zich op Pinksteren bij de boeren onder het genoemde .Hagelkruis” waar hjj dan een korte preek houdt en Gods zegen afsmeekt over het te velde staande gewas. In Ootmarsum doet men Iets dergelijks, daar Is broodultdeellng op den Agekeresch. Ze vindt plaats op den tweeden Pinksterdag. Om twee uur dee namiddags komen de ar men samen op het zoogenaamde „Boeken” mid den op den Esch, het bouwland Ook de boeren trekken er heen, roggebrood van ongeveer dertig aan een stok over den schoud oudste doet een gebed, door alle houding aangehoord. Daarna vez ren de brooden ónder de arm4 hemelsche zegen op den smeekt wordt. We zouden zoo nog verschillende Pmkster- gebruiken kunnen noemez, die wel uit zeer ouden tijd moeten stammsa, daar z*j met da •ztadje. njit een dat zij r dragen. De In knielende eelen de boe- i, waarna de roggeoogst afge- De Beate De Mooiste De Goedkoopste Koopt nu een Filmcamera, ze zijn goedkooper dan ooit! N PRIMA BOX, »x», voor slechts ■■awM BALDA BOX, 6x9 I ZEISS IKON BOX, 6x» BROWNIE PORTRETBOX, 6x» Groote sorteering KLAPCAMERA'S in alle be- kende merken, vanaf 13.75 LOMBERG FILMS, 8 opnamen 45 ct. Argus, Agfa, Kodak, Zetas Ikon, Voigtlknder, Mimosa Films. Ga voor FOTO-ARTIKELEN naar KOOPT U MET SOLIDE GARANTIE BIJ naar Arnhem Prijs f 3.Vertrek 8 uur. 2en en 3en Pinksterdag naar Montferland. Prijs 4. Vertrek 7.30 uur. 2en en 3en Pinksterdag rond het IJselmeer. Prijs f 4.50. Vertrek 7 uur. De 2-dags Pinksterreizen en IJselmeertocht - gaan ook vanaf Schagen! - Opgave, inl. en gratis reisgids bij- het Reisbureau H.A.B.O. te Alkmaar, Tel. 4334 en b. d. Reisleider der bultenl. tochten den heer TEN BRUGGENCATE, Heerenweg, Helloo, Tel. 4215 (Alkmaar). KOOPT U NERGENS GOEDKOOPER DAN IN SCHAGEÜS GOEDKOOPER RIJWIELHANDEL NIEUWE RIJWIELEN MET 3 JAAR GARANTIE 15^ 43 25 M 45 95 2.75 3.95 1.15 35 25 25.000.gevraagd door gemeente In Noord-Holland. Informatie» té bekomen ten kantor» van de Fa. LANDKAART en PEF.REBOOM Kantoor voor alle extra-notarieel» werkzaamheden STATIONSWEG 4S ALKMAAR TELEF. 2558 alle gaven naar de natuur en de genade, die de goede God zijn kinderen schenkt. Paschen is de hoop, de belofte van een ont wakend nieuw leven. Pinksteren is de vervul ling. de voltooiing, de beginnende rijpheid. Als licht, als storm, als vuur daalde de H. Geest met Pinksteren neer. Licht is waarheid, storm be tekent kracht, vuur verzinnebeeldt de liefde. Verstand, kracht en liefde waren de gaven waarmede de H. Geest op Pinksteren de Apos telen tot helden maakte. Die geschenken zijn ook geschenken voor ons, de genade van het Pinksterfeest ontvangen wij allen. Kom, Heilige Geest, geest van waarheid, ver vul de harten uwer geloovlgen, wek in ons op de „kracht uit den Hooge” en het vuur Uwer liefde. rootsch, verheven en glanzend wordt het -j- Pinksterfeest ieder jaar in de H. Kerk gevierd. Alleen reeds de hernieuwde pracht en schoonheid der natuur, die het groot geheim van Pinksteren omlijst, het Jaarlljksch herdenken van het geheimzinnig en krachtig gedrulsch, dat eens Slon vervulde en het Chris telijk gemoed met een feestvreugde doorstroomt, stemt ons tot Innige dankbaarheid. We staan in onzen geest weer een oogenbllk stil om na te denken over de groote beteekenis van dit feest, de voltooiing van het verlossingswerk, waardoor onze Christelijke hope wordt bevestigd. „Toen zij nu het gedruisdh vernamen,” ver haalt ons het Epistel van Pinksteren, stroom den de menschen tezamen. Zij stonden verwon derd, dat iedereen hen in zijn eigen taal hoorde spreken. Zij raakten bulten zich zelf van verba zing en zeiden: „Zie, zijn allen- dte daar spreken geen Gallileeërs? En hoe hooren wij allen ze dan in de eigen taal van ons geboorteland? Par- then, Meden en Elamleten, bewoners van Meso- pothamlë, Judea en Capadocië, van Pontus en Azië, van Phrygië en Pamphylië, van Egypte en de streken van Lybië bij Cyrene: Wij hooren ze In onze eigen taal Gods groote werken verkon digen.” Wanneer Petrus’ opvolger vandaag boven het hoofdportaal van den St. Pieter verschijnt om zijn zegen „Urbi»eC Orbt” aan stad en wereld te schenken, dan is dat een herinnering aan de gebeurtenis op dien eersten Pinksterdag, toen de wereldkerk voor de eerste maal zichtbaar en 'hoorbaar werd. Voor het oog en het oor van den geloovlgen mensch echter klinken de La- tijnsche woorden van den zegen als ware het in zijn eigen moedertaal. Wanneer men op zeke ren dag zou zeggen, dat de Paus, die den zegen over de wereld uitspreekt, een Chinees is, dan zouden zij, die „uit het bloed zijn geboren" schrikken en er zich over schamen. De kinderen van de eene familie Gods op aarde zouden geen angst, geen afkeer, geen toorn toonen. Hoe ver achtten de Romeinen eens de Joden, hoe de Grieken de barbaren, doch zie, in Christus wer den zij spoedig één in den Heiligen Geest. De genade heft weliswaar de natuur niet op; slechts zelden trekt zij de natuur mee In den storm, doch ook dan blijft de natuur nog vast geworteld staan. Het kan ons daarom geenszins verwonderen, dat de Apostelen de grootte van de verlossingsgedachte slechts met moeite kon den omvatten en daarom dén heidenen, die zich lieten doopen, al te gaarne de oude Joodsche ge bruiken opdrongen. Daardoor begrijpen wij ook, dat in de Grieksche Kerk niet alleen de utter ly ke vormen, de ritus, zich anders ontwikkelden, doch ook dat naijver en eigenzinnigheid lang zaam de kloof tusachen het Avond- en het Mor- ^genlyrd. tusachen het Westen en het Oosten Uooter maakten. Daarom kunnen thans Sn van onze Katholieken zich niet ver mei den hartstochtelijken aard van onze Katholieke geloofsbroeders in de Zuidelijke stre ken, terwijl^dezen weeronze orde en nauwkeu righeid bewonderen, d^ onze koele afgemeten heid niet begrijpen, f Onder dekgAMHieken van alle rangen en standenf-'^SKa.lle rassen en naties moet één groote wedijver bestaan: het dienen van Chris tus in Zijn Kerk. Dat alleen moet onze zorg zijn, anders zou de Engel ook ons dan brief kunnen schrijven, dien hü volgens het Boek der Open baring, aan de Kerk van Ephese schreef: ,Jk ken Uwe werken. Uw arbeid en Uw geduld en dat gij U' ophoudt met den booze. G(J hebt hen be proefd, die zich Apostelen noemden zander het te zijn en gij hebt het bedrog ontdekt. Ski gij hebt veel geduld en hebt veel verdragen in mijnen naam en gij zijt niet afvallig geworden. Doch dit heb ik tegen U, dat gij mijn eerste liefde hebt versmaad. Bedenk hoever gij züt afgezonken en doet boete en doet de eerste werken; zoo niet, dan zal Ik zelf komen en Uw lichten van hun plaati wegnemen, wanneer gij geen boete doet.” Hiervoor heeft het geheele Avondland, ja zelfs geheel het blanke ras zorg te dragen. In den loop der Kerkgeschiedenis zien wjj een vreemde wisseling onder de volken: toen de Romeinen het geloof hadden aangenomen, werden de eerstverkorenen van het Rijk Gods, de Joden, verworpen. Toen de Germanen het H. Doopsel ontvingen, leverde God het verstarde Moren land over de macht der Halve Maan. Toen Noord-Europa Christus verliet ging een blij licht op in Indië, in West-Indlê, in het Oos ten. En terwijl thans de liefde in de oude be schaafde landenvan Europa de liefde verkoelt, neemt het woord Gods stormenderhand bezit van Afrika en Azië. Onder geen pontificaat heb ben zoovele kleurlingen zich onder de wit-gele banier geschaard als onder de roemrijke regie ring van Pius XI. Christus de Heer kent slechts één waarheid, één genade, één kudde voor alle menschen van alle tijden en uit alle streken der aarde. De. kinderen Gods zijn even verschillend als twee kinderen van één vader en moeder en toch leder, met een eigen karakter. Zoo blijft ook de verscheidenheid onder de volken bestaan en de eenheid der wereldkerk, terwijl iedere plaats haar eigen heerlijkheid bezit als de ver heerlijkte stad, die de H. Joannes schildert in zijn openbaring. Alle schapen der groote kudde trekken eens gezind onder denzelfden genadehemel voort en de Herder kent ae allemaal, onverschillig van welk Hand of uit welke windstreek ae afkomstig zijn. Er is niets, geen liefde of dood, noch welke aardache macht ook. dat in staat Is om hen van de UaJde «sn Christus te mbeidam Koopt nu Koopt nu onze 24 Mei, len, 2en en 3en Pinksterdag naar Schiphol of Valkeveen. Prijzen resp. f 1.25 en f 1.50. Vertrek 13.30 u. 2en en 3en Pinksterdag naar Arnhem en Omstreken. beteekenis van het Pinksterfeest der Christe nen geen aanwijsbaar verband houden. We sullen het hierbij laten wat deze ge bruiken betreft, die met het Christen-Plnk- sterfeest eigenlijk geen verband houden. Voor de Christenen is Pinksteren Immers h^t feest dat herinnert aan de nederdaling van den Heiligen Geest over de Apostelen, onder de gedaante van vurige tongen. Waar de Kerk in de middeleeuwen, de waar heden van. den godsdienst aan het toen zoo eenvoudige volk zoovbel mogelijk aanschouwe lijk voorstelde, deed men dit ook met de waar heid van het Pinksterfeest. En het naïeve mld- deleeuwsche volk had in die duidelijke en zin rijke verbeeldingen groot genoegen. Er zijn menschen, die het verdwijneit vSn oude gebruiken betreuren. Maar we gelooven niet, dat het juist gezien is, hoe merkwaardig die dan ook zijn mogen. De menschen van nu zijn zoo naïef niet meer als de geloovlgen van vele eeuwen geleden, en wat in den ouden tijd ze ker dienstig kon zijn om het volk de beteekenis van het Pinksterfeest duidelijk te maken, dat zou men nu meer als een aardige grap be schouwen en het zou ons twlntlgste-eeuwers niet stichten. Maar zij het dan op andere wijze dan onfll eenvoudige voorouders deden, j» moeten^ds de beteekenis van het hoogf^»Kv«ta>MaiEBtéren levendig voor oogen houden. Het is een feest van vreugde, een vervulling. Vervuld,werd op den schoonen Pinkstermorgen de belofte van Christus dat hij den Heiligen GeesL sou zenden, den Geest, die van onwe tende en bange mannen Ajxistelen maakte, die Zijn levendmakender! adem stortte in het li chaam der' Kerk en het aanschijn der aarde vernieuwde. En wat nietig scheen groeide nu tot een or ganisatie voor alle tijden en alle hemelstreken. Pinksteren is een feest van groote vreugde, en dat de bloeiende natuur hiermede In over eenstemming is, het kan niet anders, het maakt voor ons het Pinksterfeest zooveel schoo ner om te vieren In groote dankbaarheid voor 30 Mei naar RUHRGEBIED f 6.25, Düsseldorf f 7. len Pinksterdag bij genoegzame deelname Idem; ook terug 2 Juni. MOOIE PINKSTERREIZEN <2 dagen) naar RIJN-AHRTHAL- KöNIGS WINTER-KEULEN enz. f 16.—; naar VALKENBURG en omstreken f 14.50. 14 en 29 Juni: Prachtige 7-daagsche reis n. h. SCHWARZWALD en ZWITSERLAND via Heidelberg, Baden-Baden enz. 63. 21 en 29 Juni: 4 dagen RIJN - Luxemburg of Ardennen 32.50. Verder elke week eert heerlijke meer-daagsche reis. In alle prijzen hotelkosten en maaltijden inbegrepen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 21