PINKSTEREN
H. S. CLOECK
ij
Dat valt
ee!
Zomertijd: E^OTOTIJD!
HET FEEST DER VREUGDE
J. H. VRIELINK
a
EEN RIJWIEL VOOR ELKE BEURS
f RALEIGH
CENTRALE
GRUNO
TOPRES
N.V. Alkmaarsche Ri jwiel-Centrale
2 2.501
C. MOLENAAR
VOOR DE FEESTDAGEN!
VRUCHTENWIJN, per flesch
MEIWIJN, per flescfi
Maakt Uw mooie Pinkstetreisjes
perH.A.B.O.
2 <9
F* G. DE WAARD - SCHAGEtf
ONZE CORSETTEN
F* G. DE WAARD - SCHAGEN
MAISON DE BOER
SCHARLOO 26
LINNEN, GROOTE MODE
vanaf 8.38 per El
„Het Groene Kruis”
JÉ
DE WERELDKERK
PINKSTERZANG
WAGEN
vindt in
SOLIDE
GELDBELEGGING
RIJWIELEN EN ONDERDEELEN
WOENSDAG 27 MEI 1936
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
Kijken is koopen bij:
LAAN
C 208
Herenschoenen
1000 paar Zwart
en Bruin Kalfsl.
Heren-Molières
beslist prima, nu
Fa. J. NETTEN
1
SCHAGENS GOEDKOOPEN RIJWIELHANDEL
z
-
7
VOORHEEN EN THANS
Pinkstergedachten
Alkmaar
HET WITTE HUIS
Beverwijk
Hoogzi jde 115
Schagen
M cent
II
11
RIDDERSTRAAT 6-8 - ALKMAAR - TEL. 4362
KIPPENGAAS - PUNTDRAAD
HARMONICAGAAS - GLADDRAAD - DRAADNAGELS en
GEGOLFDE PLATEN koopt U scherp concurreerend bij
P. DEKKER - IJZERHANDEL
LAAN - SCHAGEN - TELEF. 110
Kinder- en Wandel-
VAN DELFT’»
Kinderwagenhui*
A. HILDERING, ALKMAAR
Zaadmarkt 68-SS Telef. 1975
Zóó spreken onze klanten
I
- V -
De Heilige Drievuldigheid, groot schilderij van Jan van Bijlert
uit de oude kerk van Huissen
FORESTUSSTRAAT 12 - ALKMAAR
^4-
flMfl
Zoo spreken onze klanten wanneer
W/// zij een Costuun^ hebben gekocht:
b.
en 2.49
Langestr. 15 - Alkmaar
TEL. 3955
Eens zalf ge het leren
Kwaliteit schoenen
waarderen
Moet er eerst 'n sfrnp
worden gekocht
En dan beter gezocht?
Schoenen zgn er bg hopen
doch ooor ze te kopen
Kijk eerst dan goed uit
voor go besluit
Maak korte metten
En direct gaan naar
NETTEN.
SCHAPENSCHAREN
P. DEKKER - IJZERHANDEL
die prijs valt mij mee! Inderdaad,
wanneer U onze nieuwe collectie
.Costuums en Jongenskleeding goed
bekijkt en U ziet die moderne, pittige
coupe, de prima wollen stoffen, de
tot in de kleinste onderdeelen ver
zorgde afwerking en U vergelijkt dan
deze kwaliteits-kleeding met den prijs,
zult U ook tot de ontdekking komen,
dat. de prijzen altijd meevallen bij:
UW UITSTAPJES
ONZE ^PRIJZEN ZIJN WEDEROM VERLAAGD
VRAAGT EENS PRIJS HET VERBINDT U TOT NIETS
24 Mei, len, 2en en 3en Pinksterdag naar Schiphol of Valkeveen.
Prijzen resp. f 1.25 en f 1.50. Vertrek 13.30 u.
len, 2en en 3en Pinksterdag naar Arnhem en Omstreken.
95
CORSELETS
BUSTEHOUDERS
JARRETELGORDELS
ZIJN ONBERISPELIJK VAN PASVORM
Bij aankoop van 7.50 aan'stof gratis geknipt
KNIPPATROON vanaf 68 cent
VRAAGT. ONZE STERKE KQLS VAN. ƒ1.2®
PINKS1ER-B1JLAGE
"'i
V
14
3; Achtera*
4
38 cent
55 en
42 cent
1» cent
1» cent
O
1
i»
CS
IJSBONBON8, per half pond
CHOC. HAGELSLAG, per pond
Kom Hemeldauw, en overstort
‘t Gemoed, onvruchtbaar en verdord.
O, stroom des levens, o Fontein,
Bevochtig ons en maak ons rein.
IJS
78
15
S
S
SC
O Gij, Die onbegrijpelijk zift.
Die ’t hart tot Uwen Tempel wijdt.
Die onze inwendigheid herschept,
En lust bij ons te wonen hebt.
A
Prijzen vanaf
De Beste De Mooiste
De Goedkoopste
LIMONADE
Buitenbanden
Binnenbanden
Percla Spekbanden
Kettlngkaaten
Imlt Terry Zadel*
Orig. Terry Zadel*
Brooks Zadel*
Leeren Zadels
Rugzakken
Stuurtasschen
Handvatten, per paar
Vooras 13; Achl
30 Mei naar RUHRGEBIED f 6.25, Düsseldorf f 7.terug 2 Juni,
len Pinksterdag bij genoegzame deelname Idem; ook terug 2 Juni.
MOOIE PINKSTERREIZEN (2 dagen) naar RIJN-AHRTHAL-
KöNIGSWINTER-KEULEN enz. f 16.—;
naar VALKENBURG en omstrekep f 14.50.
14 en 29 Juni: Prachtige 7-daagsche reis n. h. SCHWARZWALD
en ZWITSERLAND vla Heidelberg, Baden-Baden enz. 63.
21 en 29 Juni: 4 dagen RIJN - Luxemburg of Ardennen 32.50.
Verder elke week een heerlijke meer-daagsche reis.
In alle prijzen hotelkosten en maaltijden Inbegrepen.
God’s Vinger, Die het steenen hert
Vermorzelt, dat het weeker werd,
En Christus’ wet, die eeuwig blijft,
In ons gemoed en zinnen schrijft.
Koopt na
Koopt na onze
Damesschoenties
in zwart, bruin,
beige, grijs en
lakled. in pump*
en band de
nieuwste creatie*
nu
ALLEEN BIJ ONS
Oudste naak hier ter stede
Electr Lamp 8
Spaken, p. gros
3 Batterijen
Solutie
Olie, per flesch
Bellen
Pedalen
Kettingen
Zveefeadel
Zonnebrillen
Raeepedalen
Toecnpa
Gij, Wind des Heeren, leid toch mee
Der Zielen schip in 's werelds zee
Opdat ze, vrij van klip en strand.
Bereiken 't eeuwig vaderland.
beteekenis van het Pinksterfeest der Chipte
nen geen aanwijsbaar verband houden.
We zullen het hierbij laten wat deze ge
bruiken betreft, die met het Christen-Pink
sterfeest eigenlijk geen verband houden.
Voor de Christenen is Pinksteren immers het
feest dat herinnert aan de nederdallng van den
Heiligen Geest over de Apostelen, onder de
gedaante van vurige tongen.
Waar de Kerk in de middeleeuwen, de waar
heden van den godsdienst aan het toen zoo
eenvoudige volk zooveel mogelijk aanschouwe
lijk voorstelde, deed men dit ook met de waar
heid van het Pinksterfeest. En het naïeve mid-
deleeuwsche volk had in die duidelijke en zin
rijke verbeeldingen groot genoegen.
Er zijn menschen, die het verdwijnen van oude
gebruiken betreuren. Maar we gelooven niet,
dat het juist gezien is, hoe merkwaardig die
dan ook zijn mogen. De menschen van nu zijn
zoo naïef niet meer als de geloovigen van vele
eeuwen geleden, en wat in den ouden tijd ze
ker dienstig kon zUn om het volk de beteekenis
van het Pinksterfeest duidelijk te maken, dat
zou' men nu meer als een aardige grap be
schouwen en het zou ons twintigste-eeuwers
niet stichten.
Maar zij het dan op andere wijze dan onze
eenvoudige voorouders deden', we moeten ons
de beteekenis van het hoogfeest van Pinksteren
levendig voor oogen houden.
Het is een feest van vreugde, een vervulling.
Vervuld werd op den schoenen Pinkstermorgen
de belofte van Christus dat hjj den Heiligen
Geest zou zenden, den Geest, die van onwe
tende en bange mannen Apostelen maakte, die
ZUn levendmakenden adem stortte in het li
chaam der Kerk en het aanschijn der aarde
vernieuwde.
En wat nietig scheen groeide nu tot een OTj
ganisatle voor alle tUden en alle hemelstreken.
Pinksteren ia een feest van groote vreugde,
en dat de bloeiende natuur hiermede in, over
eenstemming is, het kan niet anders, het
maakt voor ons het Pinksterfeest zooveel schoo
ner om te vieren in groote dankbaarheid voor
Kom Goddelijk vuur, en steek voortaan
Ons koude ziel met Ijver aan,
Kom, Heilig Vuur, verteer, verslind
Al wat in ons nog 't vleesch bemint!
Kom, kgm, o driemaal Heilige Geest
Ei, zegen dit ons Pinksterfeest
Kom, Tortelduif van 's hemels dak,
En breng ons den olijventak.
Vertrooster, breng ons Christus’
En neem in ons geweten stee
O Geest, maag onzen geest gewis,
Dat God ons aller Vader is.
KOOPT U MET SOLIDE GARANTIE BIJ
LAAN - SCHAGEN - TEL. 119
alle gaven naar de natuur en de genade, die
de goede God zUn kinderen schenkt.
Paschen ia de hoop, de belofte van een ont
wakend nieuw leven. Pinksteren is de vervul
ling, de voltooiing, de beginnende rijpheid. Als
licht, als storm, als vuur daalde de H. Geest met
Pinksteren neer. Licht 1a waarheid, storm be-
teekent kracht, vuur verzinnebeeldt de liefde.
Verstand, kracht en liefde waren de gaven
waarmede de H Geest op Pinksteren de Apos
telen fbt helden maakte.
Die geschenken ZUn ook geschenken voor ons,
de genade van het Pinksterfeest ontvangen
wjj allen. -
Kom, Heilige Geest, geest van waarheid, ver
vul de harten uwëf geloovigen, wek in ons op
de „kracht uit den Hooge” en het vuur Uwer
liefde.
■X
Slangloose Pompen
Cell. Sturen
Klndermandjee
Kinderzitjes op de Buis
Bulsbagagedrager
Voorvork
Voorwiel 1
Achterwiel j
Freewheel
Reflector
Rubber Handvatten, per paar
Race Handvatten, per paar
f 25.000gevraagd door gemeente
in Noord-Holland. Informatie* te
bekomen ten kantore van de
Fa. LAN I>W AART en PEEREBOOM
Kantoor voor alle extra-notarieele
werkzaamheden
STATIONSWEG 46 ALKMAAR
TELEF. 2558
naar Arnhem
Prijs f 3.Vertrek 8 uur.
len, 2en en 3en Pinksterdag naar Montferland. Prijs 4.
-» Vertrek 7.30 uur.
len, 2en en 3en Pinksterdag rond het Usehneer. Prijs f 4.50.
Vertrek 7 uur.
De 2-dags Pinksterreizen en IJselmeertocht
- gaan ook vanaf Schagen! -
Opgave, Inl. en gratis reisgids bij het Reisbureau H.A.B.O. te
Alkmaar. Tel. 4334 en b. d. Reisleider der buitenl. tochten den heer
TEN BRUGGENCATE, Haevenweg, Heiloo, Tei. 4215 (Alkmaar).
HET OUDE EN VERTROUWDE ADRES VOOR
KOOPT V NERGENS GOEDKOOPER DAN IN
MKUWE R14WIELEN MET 8 JAA* GARANTIE l&M
»8
45
95
2.75
3.95
1.15
15
25
5
14
14
«5
95
«5
30
98
i.aS
50
10
8
^GOEDKOOPE REPARATIE-INRICHTING BANDREPARATIE 19 «nt
Wfj leveren een EERSTE KLAS TANDEM met 5 Jimr^gamiitle voor den wpotprtS* 95—, 1
ZOOWEL VOOR ZWARE ALS^SLANKE FIGUREN.
VOOR MAATWERK „KALASIRIS”.
HEEFT EERSTE KLASSE CORSETSPECIALISTE
ZITTING. A.S. WOENSDAG 3 JUNI van half elf tot half vier.
Gratis advies.
talkstenen is het feest der vreugde.
l-*De Kerk als wUze moeder, gunde haar
kinderen feesten en vreugde. En waar het
volk gekerstend werd, daar werd het feest dat
daarvóór werd gevierd, eveneens een Christe
lijk feest gemaakt.
En de folkloristen speuren nu nog In ver-
schillenMe eigenaardige gebruiken vroegere ge
woonten van het Christendom.
Dit heeft bijvoorbeeld Professor Schrijnen
betoogd in zUn Nederlandsche Volkskunde,
waar hU echrUft:
^Attributen van heldegsahe góden werden
^Aloor het volk op Chrlstenheillgen overge
bracht,' heidensche legenden werden met chris-
tglUke persoonlltkhedeh verbonden. Anderzijds
putte hdb Kerkgeloof uit het volksgeloof of
steunde daarop, waar het gold Jieidensche. ge
bruiken te kerstenen of met volksgebruiken
haar feestkrinf en Uti^gie te vergUken."
Waar het Pinksterfeest valt In den tijd, dat
-de filmer over den winter zeggvlert, daar ligt
het trouwens voor de hand, dat met het Pink
sterfeest der Christen geworden Germanen,
zich vermengden de oude, toen al bestaande ge
woonten van het natuurfeest, dat hun voor
ouders vierden. Oude gebruiken hebben een bU-
sonder taai leven ook als de oorspronkelUke
beteekenis er van den.menschen niet meer dui-
dellfk is. Maar nauwkeurige studie van zulke
gewoonten heeft dikwijls licht gegeven omtrent
den oorsprong van die eigenaardige gebruiken.
Zoo wordt ook verklaard de voorname rol,
die de berketakken hier en daar op het Pink
sterfeest spelen. Dit behoeft ons daarom niet'
te verwonderen, wUl de berk gewUd was aan
Thor den zomergod en beschermer van den
landbouw, die -de wintermachten’ bestrijdt en
overwint. In sommige streken van Dultsch-
land bestaat nog de gewoonte de huizen nadat
at' met Pinksterbezems van bremstruixen ge
reinigd zUn, met berketakken «e versieren.'
waarmee men ook torens en kerken tooit, ter
wijl men er elders mee rond de akkers loopt en
ook het vee mee naar de welde drijft.
Berketakken golden van ouds als symbool
der vruchtbaarheid, reden waarom kinderen
in soipmlge streken in het voorjaar er rSee
langs de huizen van familie en kennissen loo-
pen om er mee op de ruiten te tikken ter be-
vordering van een goeden oogst.
Het ligt trouwens wel voor de hand, dat om
dezen tüd als de velden zoo heerlijk er uit
zien, de landbouwers den wensch koesteren,
dat hun oogst nu verder zich sal ontwikkelen
en geen ongelukkige omstandigheden deze ten
slotte toch zouden doen mislukken. In het
dorpje Kllder, onder de gemeente 's Heerenberg,
bestaat in verhand hiermee een zeer merk
waardig Pinkstergebrulk. Daar komen telken
jare de boeren op Pinksteren met roggebrooden
bijeen onder het z.g. .hagelkruis”. De naam
.hagelkruis” segt de bedoeling reeds van dit
kruis; het heeft tegen onweer en hagelslag te
beschermen.
De pastoor der parochie voegt zich op
Pinksteren bU de boeren onder het genoemde
„Hagelkruis” waar hU dan een korte preek
houdt en Gods zegen afsmeekt over het te vélde
•taande gewas.
In Ootmarsum doet men iets dergelüks, daar
Is broodultdeellng op den Agekeresch. Ze vindt
plaats op den tweeden Pinksterdag.
Om twee uur des namiddags komen dè ar
men samen op het zoogenaamde .hoeken” mid
den op den Esch, het bouwland om het stadje.
Ook de boeren trekken er heen, leder met een
roggebrood van ongeveer dertig pond, dat zij
aan een stok over den schouder dragen. De
oudste doet een gebed, door allen in knielende
houding aangehoord. Daarna verdoelen de boe
ren de brooden onder de armen, waarna de
hemelsche zeven, op den roggeoogst afge
smeekt wordt.
We zouden zoo nog verschillende Pinkster-
gebrulken kunnen noemen, die wal uit teer
sudaa tijd moeten stammen, daar stf mst dsjy
VONDEL
T T
3 rootsch, verheven en glanzend wordt het
I -j- Pinksterfeest leder jsar In de H. Kerk
gevierd. Alleen reeds de hernieuwde
pracht en schoonheid der natuur, die het groot
geheim van Pinksteren omlijst, het JaarlUksch
herdenken van het geheimzinnig en krachtig
gedrulsch, dat eens Sion vervulde en het Chris-
telUk gemoed met een feestvreugde doofstroomt,
stemt ons tot innige dankbaarheid. We staan in
onzen geest weer een oogenblik stil om na te
denken over de groote beteekenis van dit feest,
de voltooiing van het verlossingswerk, waardoor
onze Christeiuke hope wordt bevestigd.
„Toen ZU nu het gedrulsch vernamen,” ver
haalt ons het Epistel van Pinksteren. stroom
den de menschen tezamen. ZU stonden verwon
derd. dat iedereen hen in zUn eigen taal hoorde
spreken. ZU raakten buiten zich zelf van verba
zing en zeiden: „Zie, zijn allen die daar spreken
geen Gallileeërs? En hoe hooren WU allen ze
dan in de eigen taal van ons geboorteland? Par-
then, Meden en Elamieten, bewoners van Meso-
pothamië, Judea en Capadocië, van Pontus en
Azië, van Phrygië en Pamphylië, van Egypte en
de streken van Lybië bU Cyrene: WU hooren ze
in onze eigen taal Gods groote werken verkon
digen."
Wanneer Petrus’ opvolger vandaag boven het
hoofdportaal van den St. Pieter verechünt om
zUn zegen „UrM et Orbl” aan stad en wereld
te schenken, dan is dat een herinnering aan de
gebeurtenis op dien eersten Pinksterdag, toen
de wereldkerk voor de eerste maal zichtbaar en
hoorbaar werd. Voor het oog rti het oor van
den geloovigen mensch echter klinken de La-
tUnache woorden van den zegen als ware het in
zUn eigen moedertaal. Wanneer men op zeke
ren dag zou zeggen, dat de Paus, die den zegen
over de wereld uitspreekt, een Chinees is. dan
zouden zU, die „uit het bloed zUn geboren"
schrikken en er zich over schamen. De kinderen
van de eene familie Gods op aarde zouden geen
angst, geen afkeer, geen toom toonen. Hoe ver
achtten de Romeinen eens de Joden, hoe de
Grieken de barbaren, doch zie, in Christus wer
den zU spoedig één in den Heiligen Geest.
De genade heft weliswaar de natuur niet op;
slechts zelden trekt zU de natuur mee in den
storm, doch ook dan blijft de natuur nog vast
geworteld staan. Het kan ons daarom geenszins
verwonderen, dat de Apostelen de grootte van
de verlossingsgedachte slechts met moeite kon
den omvatten en daarom den heidenen, die zich
lieten doopen, al te gaarne de oude Joodsche ge
bruiken opdrongen. Daardoor begrijpen wU ook,
dat in de Grieksche Kerk niet alleen de uiter-
lUke vormen, de ritus, zich anders ontwikkelden,
doch ook dat naUver en eigenzinnigheid lang
zaam de kloof tusschen het Avond- en het Mor
genland, tusschen het Westen en het Oosten
steeds grooter maakten. Daarom kunnen thans
nog velen van onze Katholieken zich niet ver
een! gen met den hartstochtelUken aard van onze
Katholieke geloofsbroeders in de ZuldelUke stre
ken, terwUl dezen weer onze orde en nauwkeu
righeid bewonderen, doch onze koele afgemeten
heid niet begrijpen.»
Onder de katholieken van alle rangen en
standen, van alle rassen en naties moet één
groote wedUver bestaan: het dienen van Chris
tus in ZUn Kerk. Qat alleen moet onze zorg zUn,
anders zou' de Engel ook ons den brief kunnen
schrUven, dien hU volgens het Boek der Open
baring aan d* Kerk van Ephese schreef: „Ik ken
Uwe werken. Uw arbeid en Uw geduld en dat gU
U ophoudt met den booze. GU hebt hen be
proefd, die zich Apostelen noemden zonder het
te zUn en gU hebt het bedrog ontdekt. En gU
hebt veel geduld en hebt veel verdragen in mUnen
naam en gU zUt niet afwallig geworden. Doch dit
heb ik tegen U, dat gU mijn eerste liefde hebt
versmaad, gedenk hoever gij zUt afgezonken en
doet boete en doet de eerste werken; zoo niet,
dan zal ik zelf komen en Uw lichten van hun
plaats wegnetAen, wanneer gU geen boete doet.”
Hiervoor heeft het geheele Avondland, ja zelfs
geheel het blanke ras zorg te dragen. In den
loop der Kerkgeschiedenis zien wU een vreemde
wisseling onder de volken: toen de Romeinen
het geloof hadcjen aarigenomen, werden de
eerstverkorenen van het Rijk Gods, de Joden,
verworpen. Toen de Germanen het H. Doopsel
ontvingen, leverde Ood het verstarde Morgen
land over de macht der Halve Maan.
Toen Noord-Europa Christus verliet ging een
MU licht op In Indië. in West-Indië, in het Oos
ten. En terwUl thans de liefde in de oude be
schaafde landen van Europa de liefde verkoelt,
neemt heg woord Gods stormenderhand bezit
van Afrika en Azië. Onder geen pontificaat heb
ben zoovele kleurlingen zich onder de wlt-gele
banier geschaard als onder de roemrijke regee-
ring van Plus XI. Christus de Heer kent slechts
één waarheid, één genade, één kud'de voor alle
menschen van alle tUden en uit alle streken der
aarde. De kinderen Gods zUn even verschillend
als twee kinderen van één vader en moeder en
toch leder met een eigen karakter. Zoo blijft
ook de verscheidenheid onder de volken bestaan
en de eenheid der wereldkerk, terwijl iedere
plaats haar eigen heeriljkheid bezit als de ver
heerlijkte stad, die de H. Joannes schildert in
zUn openbaring....
Alle schapen der groote kudde trekken eens
gezind coder denzelfden genadehemel voort en
de Herder kent ze allemaal, onverschillig van
welk land of uit welke windstreek ze afkomstig
zUn.,Er is niets, geen liefde of dood, noch welke
aardache macht ook, dat In staat is om hen van
de ligjde van Christys te scholden.
Koopt nu een Filmcamera, ze zUn goedkooper dan ooit!
’N prima BOX, lx», voor slechts2 gid.
BALDA BOX, 6X9 f 33S
ZEIS» IKON BOX. 8X9 /S.SO
BROWNIE PORTRETBOX, 6 X SAS
Groote sorteering KLAPC’AMERA’S in alle be-
kende merken, vanaf j 13.75
LOMBERG FILMS, 8 opnamen 45 ct.
Argus, Agfa, Kodak, Zeiss Ikon, Voigtlander. Mimosa
Films. Ga voor FOTO-ARTIKELEN naar
7/$*