PINKSTEREN H. S. CLOECK ij Dat valt ee! Zomertijd: E^OTOTIJD! HET FEEST DER VREUGDE J. H. VRIELINK a EEN RIJWIEL VOOR ELKE BEURS f RALEIGH CENTRALE GRUNO TOPRES N.V. Alkmaarsche Ri jwiel-Centrale 2 2.501 C. MOLENAAR VOOR DE FEESTDAGEN! VRUCHTENWIJN, per flesch MEIWIJN, per flescfi Maakt Uw mooie Pinkstetreisjes perH.A.B.O. 2 <9 F* G. DE WAARD - SCHAGEtf ONZE CORSETTEN F* G. DE WAARD - SCHAGEN MAISON DE BOER SCHARLOO 26 LINNEN, GROOTE MODE vanaf 8.38 per El „Het Groene Kruis” JÉ DE WERELDKERK PINKSTERZANG WAGEN vindt in SOLIDE GELDBELEGGING RIJWIELEN EN ONDERDEELEN WOENSDAG 27 MEI 1936 NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD Kijken is koopen bij: LAAN C 208 Herenschoenen 1000 paar Zwart en Bruin Kalfsl. Heren-Molières beslist prima, nu Fa. J. NETTEN 1 SCHAGENS GOEDKOOPEN RIJWIELHANDEL z - 7 VOORHEEN EN THANS Pinkstergedachten Alkmaar HET WITTE HUIS Beverwijk Hoogzi jde 115 Schagen M cent II 11 RIDDERSTRAAT 6-8 - ALKMAAR - TEL. 4362 KIPPENGAAS - PUNTDRAAD HARMONICAGAAS - GLADDRAAD - DRAADNAGELS en GEGOLFDE PLATEN koopt U scherp concurreerend bij P. DEKKER - IJZERHANDEL LAAN - SCHAGEN - TELEF. 110 Kinder- en Wandel- VAN DELFT’» Kinderwagenhui* A. HILDERING, ALKMAAR Zaadmarkt 68-SS Telef. 1975 Zóó spreken onze klanten I - V - De Heilige Drievuldigheid, groot schilderij van Jan van Bijlert uit de oude kerk van Huissen FORESTUSSTRAAT 12 - ALKMAAR ^4- flMfl Zoo spreken onze klanten wanneer W/// zij een Costuun^ hebben gekocht: b. en 2.49 Langestr. 15 - Alkmaar TEL. 3955 Eens zalf ge het leren Kwaliteit schoenen waarderen Moet er eerst 'n sfrnp worden gekocht En dan beter gezocht? Schoenen zgn er bg hopen doch ooor ze te kopen Kijk eerst dan goed uit voor go besluit Maak korte metten En direct gaan naar NETTEN. SCHAPENSCHAREN P. DEKKER - IJZERHANDEL die prijs valt mij mee! Inderdaad, wanneer U onze nieuwe collectie .Costuums en Jongenskleeding goed bekijkt en U ziet die moderne, pittige coupe, de prima wollen stoffen, de tot in de kleinste onderdeelen ver zorgde afwerking en U vergelijkt dan deze kwaliteits-kleeding met den prijs, zult U ook tot de ontdekking komen, dat. de prijzen altijd meevallen bij: UW UITSTAPJES ONZE ^PRIJZEN ZIJN WEDEROM VERLAAGD VRAAGT EENS PRIJS HET VERBINDT U TOT NIETS 24 Mei, len, 2en en 3en Pinksterdag naar Schiphol of Valkeveen. Prijzen resp. f 1.25 en f 1.50. Vertrek 13.30 u. len, 2en en 3en Pinksterdag naar Arnhem en Omstreken. 95 CORSELETS BUSTEHOUDERS JARRETELGORDELS ZIJN ONBERISPELIJK VAN PASVORM Bij aankoop van 7.50 aan'stof gratis geknipt KNIPPATROON vanaf 68 cent VRAAGT. ONZE STERKE KQLS VAN. ƒ1.2® PINKS1ER-B1JLAGE "'i V 14 3; Achtera* 4 38 cent 55 en 42 cent 1» cent 1» cent O 1 i» CS IJSBONBON8, per half pond CHOC. HAGELSLAG, per pond Kom Hemeldauw, en overstort ‘t Gemoed, onvruchtbaar en verdord. O, stroom des levens, o Fontein, Bevochtig ons en maak ons rein. IJS 78 15 S S SC O Gij, Die onbegrijpelijk zift. Die ’t hart tot Uwen Tempel wijdt. Die onze inwendigheid herschept, En lust bij ons te wonen hebt. A Prijzen vanaf De Beste De Mooiste De Goedkoopste LIMONADE Buitenbanden Binnenbanden Percla Spekbanden Kettlngkaaten Imlt Terry Zadel* Orig. Terry Zadel* Brooks Zadel* Leeren Zadels Rugzakken Stuurtasschen Handvatten, per paar Vooras 13; Achl 30 Mei naar RUHRGEBIED f 6.25, Düsseldorf f 7.terug 2 Juni, len Pinksterdag bij genoegzame deelname Idem; ook terug 2 Juni. MOOIE PINKSTERREIZEN (2 dagen) naar RIJN-AHRTHAL- KöNIGSWINTER-KEULEN enz. f 16.—; naar VALKENBURG en omstrekep f 14.50. 14 en 29 Juni: Prachtige 7-daagsche reis n. h. SCHWARZWALD en ZWITSERLAND vla Heidelberg, Baden-Baden enz. 63. 21 en 29 Juni: 4 dagen RIJN - Luxemburg of Ardennen 32.50. Verder elke week een heerlijke meer-daagsche reis. In alle prijzen hotelkosten en maaltijden Inbegrepen. God’s Vinger, Die het steenen hert Vermorzelt, dat het weeker werd, En Christus’ wet, die eeuwig blijft, In ons gemoed en zinnen schrijft. Koopt na Koopt na onze Damesschoenties in zwart, bruin, beige, grijs en lakled. in pump* en band de nieuwste creatie* nu ALLEEN BIJ ONS Oudste naak hier ter stede Electr Lamp 8 Spaken, p. gros 3 Batterijen Solutie Olie, per flesch Bellen Pedalen Kettingen Zveefeadel Zonnebrillen Raeepedalen Toecnpa Gij, Wind des Heeren, leid toch mee Der Zielen schip in 's werelds zee Opdat ze, vrij van klip en strand. Bereiken 't eeuwig vaderland. beteekenis van het Pinksterfeest der Chipte nen geen aanwijsbaar verband houden. We zullen het hierbij laten wat deze ge bruiken betreft, die met het Christen-Pink sterfeest eigenlijk geen verband houden. Voor de Christenen is Pinksteren immers het feest dat herinnert aan de nederdallng van den Heiligen Geest over de Apostelen, onder de gedaante van vurige tongen. Waar de Kerk in de middeleeuwen, de waar heden van den godsdienst aan het toen zoo eenvoudige volk zooveel mogelijk aanschouwe lijk voorstelde, deed men dit ook met de waar heid van het Pinksterfeest. En het naïeve mid- deleeuwsche volk had in die duidelijke en zin rijke verbeeldingen groot genoegen. Er zijn menschen, die het verdwijnen van oude gebruiken betreuren. Maar we gelooven niet, dat het juist gezien is, hoe merkwaardig die dan ook zijn mogen. De menschen van nu zijn zoo naïef niet meer als de geloovigen van vele eeuwen geleden, en wat in den ouden tijd ze ker dienstig kon zUn om het volk de beteekenis van het Pinksterfeest duidelijk te maken, dat zou' men nu meer als een aardige grap be schouwen en het zou ons twintigste-eeuwers niet stichten. Maar zij het dan op andere wijze dan onze eenvoudige voorouders deden', we moeten ons de beteekenis van het hoogfeest van Pinksteren levendig voor oogen houden. Het is een feest van vreugde, een vervulling. Vervuld werd op den schoenen Pinkstermorgen de belofte van Christus dat hjj den Heiligen Geest zou zenden, den Geest, die van onwe tende en bange mannen Apostelen maakte, die ZUn levendmakenden adem stortte in het li chaam der Kerk en het aanschijn der aarde vernieuwde. En wat nietig scheen groeide nu tot een OTj ganisatle voor alle tUden en alle hemelstreken. Pinksteren ia een feest van groote vreugde, en dat de bloeiende natuur hiermede in, over eenstemming is, het kan niet anders, het maakt voor ons het Pinksterfeest zooveel schoo ner om te vieren in groote dankbaarheid voor Kom Goddelijk vuur, en steek voortaan Ons koude ziel met Ijver aan, Kom, Heilig Vuur, verteer, verslind Al wat in ons nog 't vleesch bemint! Kom, kgm, o driemaal Heilige Geest Ei, zegen dit ons Pinksterfeest Kom, Tortelduif van 's hemels dak, En breng ons den olijventak. Vertrooster, breng ons Christus’ En neem in ons geweten stee O Geest, maag onzen geest gewis, Dat God ons aller Vader is. KOOPT U MET SOLIDE GARANTIE BIJ LAAN - SCHAGEN - TEL. 119 alle gaven naar de natuur en de genade, die de goede God zUn kinderen schenkt. Paschen ia de hoop, de belofte van een ont wakend nieuw leven. Pinksteren is de vervul ling, de voltooiing, de beginnende rijpheid. Als licht, als storm, als vuur daalde de H. Geest met Pinksteren neer. Licht 1a waarheid, storm be- teekent kracht, vuur verzinnebeeldt de liefde. Verstand, kracht en liefde waren de gaven waarmede de H Geest op Pinksteren de Apos telen fbt helden maakte. Die geschenken ZUn ook geschenken voor ons, de genade van het Pinksterfeest ontvangen wjj allen. - Kom, Heilige Geest, geest van waarheid, ver vul de harten uwëf geloovigen, wek in ons op de „kracht uit den Hooge” en het vuur Uwer liefde. ■X Slangloose Pompen Cell. Sturen Klndermandjee Kinderzitjes op de Buis Bulsbagagedrager Voorvork Voorwiel 1 Achterwiel j Freewheel Reflector Rubber Handvatten, per paar Race Handvatten, per paar f 25.000gevraagd door gemeente in Noord-Holland. Informatie* te bekomen ten kantore van de Fa. LAN I>W AART en PEEREBOOM Kantoor voor alle extra-notarieele werkzaamheden STATIONSWEG 46 ALKMAAR TELEF. 2558 naar Arnhem Prijs f 3.Vertrek 8 uur. len, 2en en 3en Pinksterdag naar Montferland. Prijs 4. -» Vertrek 7.30 uur. len, 2en en 3en Pinksterdag rond het Usehneer. Prijs f 4.50. Vertrek 7 uur. De 2-dags Pinksterreizen en IJselmeertocht - gaan ook vanaf Schagen! - Opgave, Inl. en gratis reisgids bij het Reisbureau H.A.B.O. te Alkmaar. Tel. 4334 en b. d. Reisleider der buitenl. tochten den heer TEN BRUGGENCATE, Haevenweg, Heiloo, Tei. 4215 (Alkmaar). HET OUDE EN VERTROUWDE ADRES VOOR KOOPT V NERGENS GOEDKOOPER DAN IN MKUWE R14WIELEN MET 8 JAA* GARANTIE l&M »8 45 95 2.75 3.95 1.15 15 25 5 14 14 «5 95 «5 30 98 i.aS 50 10 8 ^GOEDKOOPE REPARATIE-INRICHTING BANDREPARATIE 19 «nt Wfj leveren een EERSTE KLAS TANDEM met 5 Jimr^gamiitle voor den wpotprtS* 95—, 1 ZOOWEL VOOR ZWARE ALS^SLANKE FIGUREN. VOOR MAATWERK „KALASIRIS”. HEEFT EERSTE KLASSE CORSETSPECIALISTE ZITTING. A.S. WOENSDAG 3 JUNI van half elf tot half vier. Gratis advies. talkstenen is het feest der vreugde. l-*De Kerk als wUze moeder, gunde haar kinderen feesten en vreugde. En waar het volk gekerstend werd, daar werd het feest dat daarvóór werd gevierd, eveneens een Christe lijk feest gemaakt. En de folkloristen speuren nu nog In ver- schillenMe eigenaardige gebruiken vroegere ge woonten van het Christendom. Dit heeft bijvoorbeeld Professor Schrijnen betoogd in zUn Nederlandsche Volkskunde, waar hU echrUft: ^Attributen van heldegsahe góden werden ^Aloor het volk op Chrlstenheillgen overge bracht,' heidensche legenden werden met chris- tglUke persoonlltkhedeh verbonden. Anderzijds putte hdb Kerkgeloof uit het volksgeloof of steunde daarop, waar het gold Jieidensche. ge bruiken te kerstenen of met volksgebruiken haar feestkrinf en Uti^gie te vergUken." Waar het Pinksterfeest valt In den tijd, dat -de filmer over den winter zeggvlert, daar ligt het trouwens voor de hand, dat met het Pink sterfeest der Christen geworden Germanen, zich vermengden de oude, toen al bestaande ge woonten van het natuurfeest, dat hun voor ouders vierden. Oude gebruiken hebben een bU- sonder taai leven ook als de oorspronkelUke beteekenis er van den.menschen niet meer dui- dellfk is. Maar nauwkeurige studie van zulke gewoonten heeft dikwijls licht gegeven omtrent den oorsprong van die eigenaardige gebruiken. Zoo wordt ook verklaard de voorname rol, die de berketakken hier en daar op het Pink sterfeest spelen. Dit behoeft ons daarom niet' te verwonderen, wUl de berk gewUd was aan Thor den zomergod en beschermer van den landbouw, die -de wintermachten’ bestrijdt en overwint. In sommige streken van Dultsch- land bestaat nog de gewoonte de huizen nadat at' met Pinksterbezems van bremstruixen ge reinigd zUn, met berketakken «e versieren.' waarmee men ook torens en kerken tooit, ter wijl men er elders mee rond de akkers loopt en ook het vee mee naar de welde drijft. Berketakken golden van ouds als symbool der vruchtbaarheid, reden waarom kinderen in soipmlge streken in het voorjaar er rSee langs de huizen van familie en kennissen loo- pen om er mee op de ruiten te tikken ter be- vordering van een goeden oogst. Het ligt trouwens wel voor de hand, dat om dezen tüd als de velden zoo heerlijk er uit zien, de landbouwers den wensch koesteren, dat hun oogst nu verder zich sal ontwikkelen en geen ongelukkige omstandigheden deze ten slotte toch zouden doen mislukken. In het dorpje Kllder, onder de gemeente 's Heerenberg, bestaat in verhand hiermee een zeer merk waardig Pinkstergebrulk. Daar komen telken jare de boeren op Pinksteren met roggebrooden bijeen onder het z.g. .hagelkruis”. De naam .hagelkruis” segt de bedoeling reeds van dit kruis; het heeft tegen onweer en hagelslag te beschermen. De pastoor der parochie voegt zich op Pinksteren bU de boeren onder het genoemde „Hagelkruis” waar hU dan een korte preek houdt en Gods zegen afsmeekt over het te vélde •taande gewas. In Ootmarsum doet men iets dergelüks, daar Is broodultdeellng op den Agekeresch. Ze vindt plaats op den tweeden Pinksterdag. Om twee uur des namiddags komen dè ar men samen op het zoogenaamde .hoeken” mid den op den Esch, het bouwland om het stadje. Ook de boeren trekken er heen, leder met een roggebrood van ongeveer dertig pond, dat zij aan een stok over den schouder dragen. De oudste doet een gebed, door allen in knielende houding aangehoord. Daarna verdoelen de boe ren de brooden onder de armen, waarna de hemelsche zeven, op den roggeoogst afge smeekt wordt. We zouden zoo nog verschillende Pinkster- gebrulken kunnen noemen, die wal uit teer sudaa tijd moeten stammen, daar stf mst dsjy VONDEL T T 3 rootsch, verheven en glanzend wordt het I -j- Pinksterfeest leder jsar In de H. Kerk gevierd. Alleen reeds de hernieuwde pracht en schoonheid der natuur, die het groot geheim van Pinksteren omlijst, het JaarlUksch herdenken van het geheimzinnig en krachtig gedrulsch, dat eens Sion vervulde en het Chris- telUk gemoed met een feestvreugde doofstroomt, stemt ons tot innige dankbaarheid. We staan in onzen geest weer een oogenblik stil om na te denken over de groote beteekenis van dit feest, de voltooiing van het verlossingswerk, waardoor onze Christeiuke hope wordt bevestigd. „Toen ZU nu het gedrulsch vernamen,” ver haalt ons het Epistel van Pinksteren. stroom den de menschen tezamen. ZU stonden verwon derd. dat iedereen hen in zUn eigen taal hoorde spreken. ZU raakten buiten zich zelf van verba zing en zeiden: „Zie, zijn allen die daar spreken geen Gallileeërs? En hoe hooren WU allen ze dan in de eigen taal van ons geboorteland? Par- then, Meden en Elamieten, bewoners van Meso- pothamië, Judea en Capadocië, van Pontus en Azië, van Phrygië en Pamphylië, van Egypte en de streken van Lybië bU Cyrene: WU hooren ze in onze eigen taal Gods groote werken verkon digen." Wanneer Petrus’ opvolger vandaag boven het hoofdportaal van den St. Pieter verechünt om zUn zegen „UrM et Orbl” aan stad en wereld te schenken, dan is dat een herinnering aan de gebeurtenis op dien eersten Pinksterdag, toen de wereldkerk voor de eerste maal zichtbaar en hoorbaar werd. Voor het oog rti het oor van den geloovigen mensch echter klinken de La- tUnache woorden van den zegen als ware het in zUn eigen moedertaal. Wanneer men op zeke ren dag zou zeggen, dat de Paus, die den zegen over de wereld uitspreekt, een Chinees is. dan zouden zU, die „uit het bloed zUn geboren" schrikken en er zich over schamen. De kinderen van de eene familie Gods op aarde zouden geen angst, geen afkeer, geen toom toonen. Hoe ver achtten de Romeinen eens de Joden, hoe de Grieken de barbaren, doch zie, in Christus wer den zU spoedig één in den Heiligen Geest. De genade heft weliswaar de natuur niet op; slechts zelden trekt zU de natuur mee in den storm, doch ook dan blijft de natuur nog vast geworteld staan. Het kan ons daarom geenszins verwonderen, dat de Apostelen de grootte van de verlossingsgedachte slechts met moeite kon den omvatten en daarom den heidenen, die zich lieten doopen, al te gaarne de oude Joodsche ge bruiken opdrongen. Daardoor begrijpen wU ook, dat in de Grieksche Kerk niet alleen de uiter- lUke vormen, de ritus, zich anders ontwikkelden, doch ook dat naUver en eigenzinnigheid lang zaam de kloof tusschen het Avond- en het Mor genland, tusschen het Westen en het Oosten steeds grooter maakten. Daarom kunnen thans nog velen van onze Katholieken zich niet ver een! gen met den hartstochtelUken aard van onze Katholieke geloofsbroeders in de ZuldelUke stre ken, terwUl dezen weer onze orde en nauwkeu righeid bewonderen, doch onze koele afgemeten heid niet begrijpen.» Onder de katholieken van alle rangen en standen, van alle rassen en naties moet één groote wedUver bestaan: het dienen van Chris tus in ZUn Kerk. Qat alleen moet onze zorg zUn, anders zou' de Engel ook ons den brief kunnen schrUven, dien hU volgens het Boek der Open baring aan d* Kerk van Ephese schreef: „Ik ken Uwe werken. Uw arbeid en Uw geduld en dat gU U ophoudt met den booze. GU hebt hen be proefd, die zich Apostelen noemden zonder het te zUn en gU hebt het bedrog ontdekt. En gU hebt veel geduld en hebt veel verdragen in mUnen naam en gU zUt niet afwallig geworden. Doch dit heb ik tegen U, dat gU mijn eerste liefde hebt versmaad, gedenk hoever gij zUt afgezonken en doet boete en doet de eerste werken; zoo niet, dan zal ik zelf komen en Uw lichten van hun plaats wegnetAen, wanneer gU geen boete doet.” Hiervoor heeft het geheele Avondland, ja zelfs geheel het blanke ras zorg te dragen. In den loop der Kerkgeschiedenis zien wU een vreemde wisseling onder de volken: toen de Romeinen het geloof hadcjen aarigenomen, werden de eerstverkorenen van het Rijk Gods, de Joden, verworpen. Toen de Germanen het H. Doopsel ontvingen, leverde Ood het verstarde Morgen land over de macht der Halve Maan. Toen Noord-Europa Christus verliet ging een MU licht op In Indië. in West-Indië, in het Oos ten. En terwUl thans de liefde in de oude be schaafde landen van Europa de liefde verkoelt, neemt heg woord Gods stormenderhand bezit van Afrika en Azië. Onder geen pontificaat heb ben zoovele kleurlingen zich onder de wlt-gele banier geschaard als onder de roemrijke regee- ring van Plus XI. Christus de Heer kent slechts één waarheid, één genade, één kud'de voor alle menschen van alle tUden en uit alle streken der aarde. De kinderen Gods zUn even verschillend als twee kinderen van één vader en moeder en toch leder met een eigen karakter. Zoo blijft ook de verscheidenheid onder de volken bestaan en de eenheid der wereldkerk, terwijl iedere plaats haar eigen heeriljkheid bezit als de ver heerlijkte stad, die de H. Joannes schildert in zUn openbaring.... Alle schapen der groote kudde trekken eens gezind coder denzelfden genadehemel voort en de Herder kent ze allemaal, onverschillig van welk land of uit welke windstreek ze afkomstig zUn.,Er is niets, geen liefde of dood, noch welke aardache macht ook, dat In staat is om hen van de ligjde van Christys te scholden. Koopt nu een Filmcamera, ze zUn goedkooper dan ooit! ’N prima BOX, lx», voor slechts2 gid. BALDA BOX, 6X9 f 33S ZEIS» IKON BOX. 8X9 /S.SO BROWNIE PORTRETBOX, 6 X SAS Groote sorteering KLAPC’AMERA’S in alle be- kende merken, vanaf j 13.75 LOMBERG FILMS, 8 opnamen 45 ct. Argus, Agfa, Kodak, Zeiss Ikon, Voigtlander. Mimosa Films. Ga voor FOTO-ARTIKELEN naar 7/$*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 9