Revolutie op motorengebied
Een Hollandsche vloot
historie geworden
SIP A
Oververmoeidheid
van chauffeurs
m
IS
FLANDRIA ’S LAA TSTE
REIS UIT AMSTERDAM
MOTOR ZONDER
KRUKAS
FC
ZATERDAG 30 MEI 1936
BELCIE
Auto tegen een boom
Mgr. N. Stam
Vrydag a.«. in Nederland verwacht
Kerkelijk leven
PAUSEN VERJAARDAG
FED. R.K. VROUWENBONDEN
OPLICHTER AANGEHOUDEN
Alg. vergadering te Utrecht
ZIEKEN NAAR LOURDES
H.H. WIJDINGEN
By de Paters Jezuïeten
PATER W. NEEFJES O.F.M.
Geen audiëntie
Weemoedig afscheid te
IJmuiden
DE VOORTVLUCHTIGE
MAKELAAR
Doodelyk ongeval te Koog
aan de Zaan
BAKFIETS DOOR AUTO
GEGREPEN
Twee dar vier inzittenden
zwaar gewond
Misdrijf op het spoor
gekomen
GOUDENJUBILÉ
BROEDER THEODORUS’
Te Deum na de Hoogmi»»en in het
Bitdom Haarlem
Slachtoffer van autobotsing
overleden
Hoe het groeide
De heer Hulseboe begon zijn opleiding aan de
Nieuwe mogelijkheid
voor werkverruiming
L
De een» zoo trot»che reek» pa»-
•agieraachepen van den
K. H. L. behoort tot
het verleden
De hoofdbeginaelen der rege
lingen, welke zullen
worden getroffen
Stoffelijk overzehot van handel»-
reiziger te Apeldoorn
opgegraven
Mgr. Lemmena gaat wederom
mee met de Limburgache
bedevaart
Een veelbelovende uitvinding van
een Nederlandtch technicu»
Werkzaamheid in Roosendaal,
Alkmaar en Amsterdam
U itzonderingabepalingen
Reaultaten en voordeelen
Plannen en mogelijkheden
e
Hjj maakt nog een slachtoffer
ir
een
mr.
O
1
7
V
11
n
Het huisaltaar, geplaatst in een der salons,
dat tijdens den tocht van de „Flandria" naar
het Eucharistisch Congres te Buenos Aires
gebezigd werd
grooter, omdat tengevolge van den minderen
weerstand niet, zooals bü den ouden motor, circa
35 procent, - maar ongeveer 50 procent van de
ontwikkelde warmte In nuttig arbeidsvermogen
wordt omgezet.
De credleten, die hiervoor noodig zijn, krijgt
zij, zooals het Jaarverslag meldt, van haar bank,
terwijl de derde, die voor de garantie borg staat,
het Werkfonds blijkt te zijn, dat hierin een be
langrijke mogelijkheid ziet tot verruiming van
de werkgelegenheid.
Wij vertrouwen, dat onze geloovigen daar
mede niet zullen volstaan, maar dat zü dien
dag voor het welzijn van onsen Heiligen Vader
zullen communlceeren en veel bidden.
n
n
1
1
In een onderhoud, dat wij met den uitvinder,
óen heer Hulsebos. mochten hebben, heeft hjj
ons het een en ander van den nieuwen motor
verteld.
Te Koog aan de Zaan is Vrijdagmiddag te
drie uur op den provincialen weg tegenover het
voetbalterrein van KF.O. de bakfiets van den
30-jarigen groente- en vischhandelaar D. v. d.
Laan uit Zaandam door een luxe-auto uit Bols-
ward gegrepen’ met het gevolg, dat dc berijder
v. d L. op slag werd gedood.
HU laat een vrouw en een kind achter.
Tegen den autobestuurder Is proces-verbatl
ongemaakt.
Welke perspectieven de nieuwe motor voor de
luchtvaart zal openen, laat zich nog niet over
zien.
onder
Zutp
1
s
t
1
c
t
I
c
t
t
t
t
z
8
0
n
k
d
1
i
I
n
h
o
8
h
d
v
E
a
o
v
V
a
De 47-jarige A. Voskamp, wonende in Schle-
oam, die Dinsdagavond bij een botsing tusscben
zijn auto en een tramwagen op den Bchledam-
schen Singel te Rotterdam zeer ernstig werd ge
wond,-Is Vrijdagochtend in het Ziekenhuis aan
den Coolsingel overleden.
SI
J<
n
h
1
1
1
i
1
i
I
ft
et
e<
VI
di
n
n
d
Inmiddels was de aandacht van overheidswege
cp de experimenten van den heer Hulsebos ge
vallen, en zoo bereikte hem van de zijde van
Defensie het verzoek, om volgens zUn principes
een benzlne-vliegtuigmotor te construeeren. In
de werkplaatsen aan de Hembrug werd een
vliegtuigmotor zonder krukas met een capaciteit
van 200 p.k. gebouwd, die in een proefbok eenlge
honderden uren proefdraalde en waarover op
verzoek van regeeringszijde een rapport werd
uitgebracht door Ir. Konlng en ir. Tinbergen van
den RUksstudiedlenst voor de Luchtvaart, dat In
schier elk opzicht gunstig luidde.
De cylinders zün evenwijdig aan de as van den
motor aangebracht en liggen In een kring om
de as heen, waardoor de omvang van den mo
tor ook bü een vrij groot aantal cylinders zeer
zeel kleiner Is dan van een bestaanden motor
van gelüke capaciteit, terwijl de geheele con
structie minder gecompliceerd wordt.
Z. H. Exc Mgr. J. P. Hulbers. Biaschop van
Haarlem, heeft het volgende bepaald:
Zondag ss. den 31sten Mei, waarop Z. H. de
Paus zün 79sten verjaardag zal vieren, zal in
alle kerken en kapellen, waaraan een rector Is
verbonden, na de Hoogmis een plechtig „Te
Deum" worden gezongen.
De heer Hulseboe heeft, zooals gezegd, in zijn
motor de krukas vervangen door een Z-vormlge
as, waarvan de beide met elkaar parallel loo-
pende deelen de eigenlijke hoofdlegers vormen.
De drijf stang "he weegt zich door de merkwaar
dige omwentelingsfiguur van de as niet In een
plat vlak, maar drie-dimensionaal, en voor zoo
ver men hier van drUfstanglagers In de gewone
beteekenls van het woord mag spreken, zijn er
hier twee, alsmede twee hoofdlagers, zoodat de
motor van den heer Hulseboe slechts de wrij
ving te overwinnen heeft van 4 lagers In plaats
van 13, terwUl de as geen torsie ondervindt, de
zijdelingsche druk verdwünt en de weerstand
!n het algemeen zeer veel geringer wordt.
^eldt voor den bestuurder van
waarmede ^zelschapsrltten over
1 worö?n gemaakt. Zelfs zal bü
Z. H. Exc Mgr. N. Stam, benoemd tltulair-
bisschop van Cedl en apostolisch-vicaris van
Klsumu (Brltsch Oost-Afrika), zal Vrijdag 5
Juni ajs. in het vaderland aankomen. Van Am
sterdam zal Mgr. Stam zich begeven naar zijn
geboorteplaats, Haarlem, waar hü des avonds
kwart over acht een plechtig Lof zal celebree-
ren in de kerk van de H.H. Elisabeth en Bar
bara aan de Paul Krugerstraat.
De datcm der wijding is thans definitief be
paald op 29 Juni in de kathedrale kerk te
Haarlem. De consecratie zal geschieden door
Z. H. Exc. Mgr. J. P. Hulbers. biaschop van
Haarlem.
Er heeft zich een comité van voorbereiding
gevormd onder eere-voorzltterschap van Mgr.
Hulbers. Als voorzitter van dit comité treedt
op Pastoor H. P. A. v. Djjk van de kerk van de
H.H. Elisabeth en Barbara, als secretaris Fa
ther B. M. HeUboer, van het 8L Joaefsmlssie-
huls te Roosendaal; als nennlngmeester Ple
baan F. Filbry, St. Bavo, giro 83140, terwijl leden
zijn de weleerw. heeren J. Stadegaard en A. v.
d. Hoeven, kapelaans.
Op vermoeden van een misdrijf is Donder
dagmiddag op de Nieuwe Algemeene Begraaf
plaats aan den Soerenscheweg te Apeldoorn,
het stoffelijk overschot van den heer G. van de
Laan, in leven handelsrelzlger, die op 14 Maart
JJ. is overleden, opgegraven,
van den rechter-commissarie"
A. van der Glesen.
daags en 73 uren per week
worden.
Er zijn eenlge categorieën van bestuurders
van motorrijtuigen, voor welke de normale be
palingen niet zullen kunnen gelden, zooals bijv.
De heer Hulseboe is ervan overtuigd, dat
men in ons land zal kunnen komen tot een
Industrie voor den bouw van ruwollemotoren
voor vrachtauto's, die alleen reeds op de
binnenlandsche markt circa 400 motoren
per jaar zal kunnen slijten, wat sou bette
kenen, dat een dergelijke Industrie minstens
2000 mensch te werk sou* kunnen stellen.
Aan de memorie van antwoord op het
voorloopig verslag der Tweede Kamer over,
het wetsontwerp, houdende bepalingen, be-
oogende het tegengaan van overvexmoeid-
heid van bestuurders van motorrijtuigen,
onlleenen wU het volgende:
Dokter S. P. Gualtherie van Weesel uit El-
burg verleende de eerste hulp, waarna de ge
wonden per ziekenauto naar het Sophla-zie-
kenhuis te Zwolle werden overgebracht.
De burgemeester van Oldebroek, de heer A.
Bakker, was spoedig ter plaatse om de situatie
op te nemen.
De auto was vooral aan de eene zijde ernstig
gehavend.
Naar wij vernemen, was de toestand van den
heer Wessels Vrijdagavond laat zeer ernstig.
technische hoogeschool te Delft, doch brak zijn
studie tuaschentijds af, omdat de wetenschappe
lijke technische opleiding hem niet bevredigde.
Ongeveer vUftlen Jaar geleden ontwierp de heer
Hulsebos de eerste plannen voor zUn motor, en
na tal van moeilijkheden, vooral ook op finan
cieel gebied, te hebben overwonnen, slaagde hij
erin, volgens zijn principe een automobtel-ben-
zinemotor te construeeren, die ondanks alle
jeugdgebreken de Juistheid van het principe de
monstreerde.
De bemanning, de passagiers van de andere
schepen, de belangstellenden op de sluis, zü
kijken onwillekeurig naar het scheldende schip.
Het ligt daar nog zoo mooi met de stapeling
van zün hagelblanke dekken, de fier geheven
schoorsteenèn, de regelmatige rUen sloepen aan
weerszij. Straks, in Le Havre, zullen de Fran-
schen dat mooie wit een geelbruin kleurtje
geven, niet zoo lastig om schoon te houoen.
De pUpen worden rood wellicht, en de vermel
ding Flandria-Amsterdam verdwijnt. Toch is
het niet goed een schip een anderen naam te
geven, wil het zeemansgeloof.
1 Juli as. zal 't ‘n halve eeuw geleden zün. dat de
dedeeiden een halve eeuw geleden zijn, dat de
Eerw. Broeder Theodortis, oud-overste der Broe
ders aan de Keizersgracht en Spuistraat te Am
sterdam in het Moederhuis „St. Louis" te
Oudenbosch tot de H. Professie werd toegela
ten.
De maximumduur van den werktijd zal, in
geval van ^ontheffing, op ten hoogste 13 uren
-X gesteld moeten
Aan 1 bureau Pieter Aertszstraat te Amster
dam is opnieuw aangifte gedaan dat de man die
voortvluchtig is en iemand voor f 39000 Leeft
opgelicht, een nieuw slachtoffer heeft gemaakt
en nu voor een bedrag van f 18.000. Over den
voortvluchtige heeft de politie verder niets
vernomen.
te doen. Mevrouw Spoorenberg—Hirst en mej.
Romme werden als vertegenwoordigster der Fe
deratie benoemd in het gevormde Comité.
Mej. Post werd benoemd als vertegenwoor
digster der Federatie in de op te richten Vrou-
wenvereeniging „Ons Vorstenhuis".
Mocht het noodig biyken een tweede Alge-
meene Vergadering samen te roepen, dan zullen
de kosten warden gedragen door eiken Dioce-
sanen Bond.
Vervolgens hield mej. Romme een inleiding,
waarin zU in het kort het werk schetste van
de door de regeering ingestelde Commissie voor
HuishoudelUke Voorlichting.
Besloten werd, dat het Bondsnieuws voortaan
niet meer gezonden worden zal naar de diocesa
ne secretaressen, maar naar het Redactie-se-
cretarlaat van „De Katholieke Vrouw”. De re
dactrice wordt gemachtigd te uitvoerige afdee-
Ungsverslagen in te korten, wanneer zU zulks
noodig oordeelt.
Broeder Theodorus <ln de wereld de heer P.
Smits uit Grave, NB.) werd 13 Febr. 1889 ge
boren en genoot zUn lager onderwijs tn bet
Instituut St. Louis te Oudenbosch, waar hjj na
dien in het klooster trad en op 1 Juli 1886, na
een noviciaat van twee Jaar, werd geprofest.
ZUn studiën voort zettende, behaalde taU in
April 1889 de L. O.-akte, waarna hU aan de
Broederschool St. Marie te Roosendaal rijn on
derwijsloopbaan aanving.
Toen in October 1893, de nieuwe onderwys-
Inrichtlng St. Louis aan de Keizersgracht te
Amsterdam tot stand was gekomen werd Broe
der Theodorus hierheen overgeplaatst om daar
als onderwUzer werkzaam te worden gesteld,
waar hU aanvankelijk werkzaam bleef tot in
Augustus 1908, om vandaar nu als overste
en hoofd van de school naar Roosendaal te
rug te keeren.
Intuaschen had Broeder Theodorus. die be
halve een bekwaam paedagoog ook een Uverig
student was gebleven, zich de L.O.-akten in de
Dat de motor echter van reusachtige beteeke-
uls zal zUn voor de luchtvaart, indien men zUn
principe toepast op de vliegtuigmotoren, daar
van Is de heer Hulsebos overtuigd.
Tegen den tijd, dat de eerste serie van 30 mo
toren, gebouwd door Jaffa, in den handel ko
men, zullen ongetwijfeld belangrijke besluiten
worden genomen ten, aanrien van de verdere
exploitatie van de nieuwe uitvinding. Zoodra de
patenten van den heer Hulsebos blUken belang
rijke bedragen op te bfeügOk, zal de garantie,
die momenteel het Werkfonds nog verleent,
worden overgenomen door de nog altUd be
staande N.V. „Z-as”, die beschouwd kan worden
als de holding company van deze patenten, en
worden gefinancierd uit deze opbrengst. Inmid
dels hoopt men erin te slagen, de belangrüke
uitvinding van den heer Hulsebos dienstbaar te
maken aan de verruiming der werkge
legenheid In ons land en te komen tot
een nieuw bedrüf, dat den naam der Neder-
landsche industrie en techniek in de wereld
zal helpen hooghouden, maar bovendien zal bij
dragen tot de welvaart vjux ons land en volk.
De voordeelen van den nieuwen motor zyn bU
deze proefnemingen reeds op talrijke manieren
gebleken. Daar Is om te beginnen het economi
sche voordeel door het gebruik van goedkoope
ruwe olie in plaats van benzine. Een oude auto,
die 3300 k g. weegt, legt sedert eenlge weken
dagelUks een afstand van 360 k m. af, waarvoor
zü 40 liter olie-verbruikt, voor een totaal bedrag
van nog geen gulden. Dese zware vragen sou
met een gewonen motor op dezen afstand stel
lig 70 liter benzine verbruiken A 13 cent, of büna
9 gulden koeten. Daarbü komt dat de motor
volgens het nieuwe systeem büzonder klein van
houw is en lichter dan de benzinemotor van ge-
lüke capaciteit, daardoor bovendien weinig
luim te Inneemt en büna op gelüke hoogte van
het chassis kan worden aangebracht, door wel
ke lage ligging ook de ligging van den wagen
stabieler wordt. De auto met dezen ruwoliemotor
bereikt een snelheid van 100 km. per uur. Het
rendement van de brandstof is bovendien veel
De Regeering acht het wenscheiyk. In den al-
gemsenen maatregel een bepaling op te nemen,
welke het mogelük maakt bü een ve: oordeellng
ter zake als bükomende straf op te leggen de
ontzuring van de bevoegdheid om motorrütui
gen te besturen.
Eenlge weken geleden vestigde zich te Rot
terdam een vreemdeling, die zich aandiende
onder den naam A. O. Gllaonl en zich uitgaf
voor Fransch ingenieur. HU knoopte relaties aan
met een aantal personen uit handelskringen,
voorgevende een fabriek van betonproducten en
isolatiemateriaal te willen stichten.
Het trok de aandacht van de politie, dat de
man naliet zlcTi met zün plannen tot de over
heid te wenden. BU zün verhoor bleek, dat zün
bouwplannen op fantasie berustten. In werke
lijkheid bleek de man een Belgisch handéls-
reiziger te zün. die in zün land nog een Jaar
gevangenisstraf tegoed heeft, wegens schrlft-
vervalsching en oplichting. HU Is ftr beschik
king van de Belgische justitie gesteld.
behoud evenwel van het normale wee Irma vimnm.
De door eenige leden gestelde vraag, of onder
tie werktüden van chauffeurs in dienstbetrek- -
king ook andere werkzaamheden dan bet be
sturen van motorrijtuigen begrepen worden,
wordt bevestigend beantwoord.
Donderdag werd te Utrecht ta het Kasteel
van Antwerpen, de Algemeene Vergadering van
de Federatie van RK. Vrouwenbonden gehou
den.
Jaarverslagen van secretaresse. pennlng-
meesteresse en directrice van het Centraal Bu
reau werden met dank aan de respectieve func-
tionaressen goedgekeurd. -
Mededeellng werd gedaan over de samenwer
king met de vereeniglng St. Bernardus, tot doel
hebbend, het plaatsen in gezinnen van leerlin
gen bü het NUverheidsonderwÖs. teneinde de
voor het diploma noodlge practükervaring op
Men schrijft ons:
Op 24, 25 en 26 Juni as. trekt de Limburgsche
Bedevaart voor de zestiende maal op naar Lour
des, het Genadeoord in de schitterende Pyre
neeën van Zuid-Frankrijk.
Het groote middelpunt ook van deze Bede
vaart is weer de stampvolle zlekentreln. Ruim
390 zieken verzorgd door doktoren, een staf van
gediplomeerde verpleegsters, helpsters en bran
cardiers vertrekken Vrijdag 26 Juni as. Z.H. Exc.
Mgr. dr. Lemmens, Bisschop van Roermond,
maakt evenals de vórige Jaren met dit rollend
hospitaal de groote reis mee
De eerste trein vertrekt reeds op Woensdag 24
Juni as. nL de pelgrims die de reis maken naar
Parüs, of Llsieux of Nevers.
Donderdag 25 Juni vertrekt de trein met de
pelgrims die rechtstreeks naar Lourdes gaan.
Dit Jaar Is het zoo geregeld, dat alle nlet-zieke
pelgrims al een dag te Lourdes zün, om, goed
uitgerust van de reis, den volgenden dag geheel
tér beschikking te rijn voor den aankomenden
zlekentreln en het vervoer der zieken.
Om te voorkomen dat evenals" vorige jaren
meerdere personen wegens te late opgave moe
ten worden teleurgesteld, worden degenen die
nog plannen hebben de reis mee te maken ver
zocht zich nog 0oo spoedig mogelük op te geven
aan het Secretariaat der Bedevaart p. a. Rector
Driessen, Lenculenstraat 37 Maastricht. Voor den
zlekentreln kan niemand meer worden aange
nomen.
Het goedkoopste Hart- en Rheuma-
tlek Kuuroord van geheel Europa
Mineraalwater. SPA MONOPOLE
Golf IS holes. Tennis. Zwembad
Casino hot geheele Jaar geopend
ROULETTE SANS ZERO
en BACCARA
Nieuw Bestuur: MM. Moens en Muller
Inlichtingen: Syndlcat d'Inltiatlve, Spa.
Daar gaat de Flandria de sluiskolk uit. o
Plots heugen wü ons, hoe wü eens dat
zelfde schip zagen vertrekken met Mgr.
Jansen zg.. met Mgr. Lemmens, met de
Nederlandsche delegatie naar bet Eucha
ristisch Congres. Welk een verschil, toen
en nul Twee jaar geleden het schip met
zün feestelük licht, de salons en promenade
dekken vol passagiers, een en al bedrüf,
voor en achter, dat langzaam, als een
sprookje, verdween in het schemerdonker
van den zomeravond. Thans de hooge,
leege boot, ergens een enkele man aan
boord, welke zün laatste reis aanvaardt
onder Nederlandsche vlag.
Vermoedelük zullen de volgende uitzonde
ringsbepalingen niet gemist kunnen worden
le. Eenmaal per week mag een chauffeur,
werkzaam voor een autobusdienst, een werktüd
hebben van 13 uren.
3e. Hetzelfde
een toerwagen, v
groot-r. afstand
zoo’n gelegenheid de werktüd meer dan 12 uren
mog-m bedragen, mits twee chauffeurs om beur
ten den wagen besturen.
3e. Ten behoeve van verhuizingen mag de
bestumder van een vrachtauto, in dienst van
een mcubeltransportondememing, 1] uren per
dag wtrken. met een maximum van 60 ."■t"
P*k week.» doch niet meer dan 165 uren in drie
achtereenvolgende weken.
4e. Voor het vervoeren van melk van boerderij
naar zuivelfabriek, mag de werktüd van den
daarmee belasten autobestuurder, indien hü
mlet op Zondag werkt, op Zaterdag en Maan
dag 14 uren bedt-agen, met behoud evenwel van
het normale weekmaximum.
5e. Voor besteldiensten over groote afstanden
mag, indien het districtshoofd der arbeids
inspectie zulks noodzakelük acht, eenmaal per
Deze theoretische beschouwing werd in de
practük bevestigd, doordat bü nauwkeurig on
derzoek bleek, dat van het aantal in de cylinders
van den aldus geconstrueerden motor opge
wekte paardekrachten minstens 95 procent ef
fectief was.
Wü verlaten de sluis, maar onwillekeurig
zien wü om. Nog eens en nog eens, om nog
even met den blik te grijpen de vertrouwde
contouren van het schip, dat wü zoo vaak be
groetten aan de Amst.rdamsche kade. Verder
en verder schuift bet weg. dan verdwijnt bet
achter de koepellng van het fort de ■gouwe
zee tegemoet. Een stuk historie In den ontwik
kelingsgang der vaderlandsche zeevaart is af
gesloten. Een Hollandsche vloot behoort tot
het verleden.
Flandria, vaar wel.
moderne talen. Fransch, Duitscb en Kngelach.
verworven, welk bezit hü later nog wist te ver-
Van 1906 tot 1913 bleef hü te Roosendaal en
vandaar werd hü toen als overste en hoofd
der school overgeplaatst naar Alkmaar, waar
hü rond 10 Jaar werkzaam bleef om In 1923 op
nieuw te worden overgeplaatst naar Amster
dam, als hoofd van de M.UL.O.-school aan de
Keizersgracht, welke school later, onder zün
bestuur, werd ondergebracht In een meer pas
send gebouw aan de Spuistraat.
Hier is hü hoofd gegleven tot 17 Januari van
het vorige jaar toen hü wegens het bereiken
van zün 65-Jarigen leeftüd deze functie in an
dere handen moest overgaan. Van rust «rilde
zün werkzame geest echter niet wetn, zooals
hü daar werkzaam is gebleven met het geven
van vakonderwijs, welke taak hü nog altüd
met heaelfde groote succes weet te verrichten
Vrijdagavond is te Oldebroek op den Elburg—
Eper grindweg een ernstig auto-ongeluk ge
beurd. De chauffeur van een personen-auto,
komende uit de richting station legerplaats Ol
debroek, raakte in een bocht van dezen weg de
macht over het stuur kwüt met het gevolg, dat
de wagen tegen een boom botste.
Van de vier inzittenden werden de bestuur
der, de heer G. Wessels uit Zwolle, en een
6-Jarlg meisje Koops, eveneens uit Zwolle, te
gen den grond geslingerd. De heer W. kreeg
een ernstige schedelfractuur en een gebroken
been en werd bewusteloos opgenomen. Het
meisje had belde beenen gebroken.
De heer van der Molen liep eenige hoofd
wonden op. Een mede-lnzlttend kind bleef
ongedeerd.
Het een en ander leidde ertoe, dat een aantal
vooraanstaande Nederlandsche industrieelen be
reid' werd gevonden, de gelden büeen te brengen,
die den heer Hulsebos tn staat moesten stellen
zün proefnemingen voort te zetten. Opgericht
werd de N.V. „Z-as”, waarin ox deelnamen be
kende figuren als de heeren Fentener van Vlis-
singen, Philip», Ver kade, Waller en,Ruys.
e
Nadat de heer Hulsebos zich alle patenten en
octrooirechten op zün uitvinding verzekerd had,
hebben zoowel de Jaffa-machinefabrlek als de
Kromhout motorenfabrlek llcentierechten voor
den bouw van motoren volgens het systeem van
den heer Hulsebos gekocht. Deze Jaffafabriek zal
overgaan tot den bouw van den nieuwen motor,
en wel voorloopig tot aanmaak van een serie
van 20 stuks.
voor particuliere chauffeurs, voor handelsrei-
rigers en voor heerrüdere. Voor al deze groepen
Is een veel beperkter regeling gedacht.
De contröle zal goeddeels bü de RUks- en
Gemeentepolitie komen te liggen. Verwacht
mag worden, dat de extra-kosten, aan het toe
zicht verbonden, een bedtag van 20.000 'sjaars
niet zullen overschrijden.
De Regeering zou de werkboekjes verkrijg
baar (.esteld willen zien tegen betaling van ƒ1,
dat ji eenzelfde bedrag als thans voor een rust-
dagkaart betaald wordt. Een bepaling, welke
een dcrgeUjke retrlbutlehefflng mogelük maakt,
ontbrak in het wetsontwerp. Hierin Is tevens
voorzien bü nota van wüzlging.
Voor de autobusdlenstondememingen zal de
bestaande administratie in hoofdzaak gehand
haafd kunnen blüven.
Reeds nu staat vast, dat het gewenscht is,
den U*d. gedurende welken men aan één stuk
een motorrütulg besturen mag, aan grenzen te
binden, en evenzeer, dat voor verschillende
groepen van bestuurders van motorrijtuigen
een wekelüksche rustdag, waarin periodiek de
Zondag begrepen is, dient te worden vastge
steld. Ook ligt het !n de'bedoeling, den nacht
arbeid eer bestuurders te beperken en be
houdens de noodlge uitzonderingen het goe
derenvervoer op Zondag te verbieden.
Naar wü vernemen is Pater Werenfridus
Neefjes OF JA in het klooster te Katwük a.d.
RUn voorzien van de H.H. Sacramenten der
Stervenden.
(Van onzen speclalen verslaggever)
Grijze wolkenlucht en November-
guurte in den doorstaanden Westen
wind, die recht uit zee blaast over
de sluizen van IJmuiden. Twee pas
sagiersschepen schuiven langzaam
in de groote sluiskolk. Het zijn de
uitvarende Stuyvesant en Simon
Bolivar van de K.N.S.M. Nog ’n
schip komt het kanaal af: twee
zwart gebiesde, gele schoorsteenen
boven witte dekken. Een boot vari
de Nederland? Men tuurt en tuurt.
Dan ontcijfert één den naam:
Flandria. En dan weten allen: het
laatste passagiersschip van den
K.H.L. verlaat voor goed het
vaderlandsche water,verkocht na^r
Frankrijk.
Tusscben half vier en vier uur woedt Vrij
dagmiddag de Flandria te IJmuiden geschut.
Als laatste, na de beide K NB.M -schepen,
vaart zü in de kolk, waar het is, alsof het schip
beschaamd achteraf blüft. En als de slui^ieur
naar zee zich opent, verlaat de Flandria ook
pas de sluis, als de beide West-Indië-vaarders
reeds een ruimen voorsprong hebben.
Het is ook een scherpe tegenstelling. De
Simon Bolivar en de Stuyvesant. vol leven
en bedrüf- Zü vervoeren passagiers, zü ber
gen vracht, zü hebben mail aan boord, zü
gaan uit, maar zü komen terug. Van de
Bolivar wappert de vaderlandsche driekleur
met gekroond anker in de witte baan. De
kapitein van het schip maakt deel uit van
de marine-reserve I De Flandria echter
schünt een doodenschlp. Leeg zün de dek
ken, geen mensch voor, geen mensch
achter. Het Geusje wappert niet van den
neus, geen post-, geen maatschappüvlag.
Alleen de seinvlag P, de Blue Peter, de
vlag van het Vertrek.
Z. H. Exc. Mgr. dr. G. Lemmens, Bisschop
van Roermond, aal op Dinsdag M. geen
audiëntie verleenen.
De hoofdbegtnselen der regelingen, welke,
naar den aanvanke'Uken opeet. bü algemeenen
maatregel van bestuur zullen worden getroffen,
zün:
a. De dagelüksche werktüd voor personen,
niet lallende onder art. 1, eerste lid, onder b
van het wetsontweip, de rütüd mag niet
meer bedragen dan 10 uren, met een weekmaxi
mum van 55 uren.
b. De dagelüksche rusttijd moet ten minste
13 uren aaneen bedragen; eenmaal per week
mag hü 10 uren bedragen.
c. De werktüdgrenzen mogen ten hoogste 14
uren u’t elkander liggen. Door de onder b be
doelde bepaling echter zullen tusscben die
grenzen gemeenlük niet meer dan 13 uren ge
legen zün.
d. Rusttüden van minder dan een half uur
word.n als werktüd beschouwd.
e. Nachtarbeid mag niet meer dan zesmaal in
een tijdperk van twee opeenvolgende weken
verricht worden.
V De wekelüksche rustdag bedraagt 30 uren,
waarvén ten minste 23 uren aaneen op 1 dag.
g. De in f bedoelde 23 uren moeten eenmaal
per drie weken op Zondag vallen.
Voorts ligt in de bedoeling:
le. Een verbodsbepaling om langer dan een
zeker aantal uren (max. 4 uren) achtereen een
motorrütulg te besturen. Onderbrekingen van
minder dan een half uur blüven bulten be
schouwing.
2e. Een verbod van goederenvervoer op Zon
dag, met de noodzakelüke uitzonderingen, m
den geest als voor arbeiders, vallende onder
de Arbeidswet, In het rustdagbeelult voor trans*
portarbeiders te land 1939 zün opgenomen.
Te Maastricht, In de Kerk van de Paters
Jezuïeten, zal Z. H. Exc. Mgr. dr. J. M. Buckx
S.C.J. op 1 en 3 Juni a£. de Suixliakonaats- en
Diakonaatswüding toedienen aan de fraters:
A. Baltussen, M. v. d. Bereken, L. Huf. C.
Martawerdaja, J. Morel, Th. Poespasoeparta
G. Schoonhoff, M. Smite van Waesbergbe, weeTwormei
H. Vanicek, L. -van Wayenburg, E. Wlegers
van de Sociëteit van Jezus.
De as. gouden jubilaris mag dus op
schitterenden staat van dienst terugzien en ver
wondering behoeft het allerminst te wekken
dat behalve in Amsterdam, ook zün honder
den oud-leerllngei» te Roosendaal en Alkmaar
zich opmaken om bü gelegenheid van zün aa.-'
Jubilé van hun dankbare genegenheid te doen
blüken.
Het ontworpen rijtüdenbesluit met dezen
naam wordtc de in art. 1 bedoelde algemeene
maatregel van bestuur aangeduid gaat er
van uit. dat deloyale concurrentie met motor
rijtuigen in het transportbedrijf voorkomen
dient te warden.
Een dagelüksche nachtrust van U uren zal
voorgeschreven worden.
De Flandria vertrekt naar haar nieuwe be
stemming. De passagiersvloot van den K.H.L.,
de eens too fraaie, luxueuze schepenserie, be
staat niet meer.
Zü verdwenen: Brabantla, Llmburgla.
Gelria, Zeelandla en thans de laatste, ook de
Flandria. Nog veertien dagen heeft het schip
bü den KJi.L. aan de kade gelegen, vanwaar t
zoo vaak naar Zuld-Amerika of voor een
zomerkruistocht vertrok. De laatste dagen lag
de Flandria bü de -Ned. Dokmaatschappü. om
nog eenmaal voor de uitvaart te worden na-
gezten.^""
Bü de opgraving waren eveneens aanwezig
de Amsterdamsche polltle-schelkundlge dr.
v. Ledden Hulsebosch en de opperwachtmeester
der Kon. Marechaussee te Zutphen, de heer
K. C. van der Ctngel.
Het stoffelük overschot Is overgebracht -laar
het Algem. Ziekenhuis, waar de sectie zal
worden verricht.
Naar wü nog vernemen, was de heer Van
der L. reeds zes Jaar in pension in de Sumatra-
straat te Apeldoorn.
Na zün dood deden zulke vreemde geruchten
de ronde, dat de justitie daarin aanleiding
vond een onderzoek te gelasten.
Vast staat, dat op de pensionhoudster niet
de minste verdenking rust.