Revolutie op motorengebied Een Hollandsche vloot historie geworden SIP A Oververmoeidheid van chauffeurs m IS FLANDRIA ’S LAA TSTE REIS UIT AMSTERDAM MOTOR ZONDER KRUKAS FC ZATERDAG 30 MEI 1936 BELCIE Auto tegen een boom Mgr. N. Stam Vrydag a.«. in Nederland verwacht Kerkelijk leven PAUSEN VERJAARDAG FED. R.K. VROUWENBONDEN OPLICHTER AANGEHOUDEN Alg. vergadering te Utrecht ZIEKEN NAAR LOURDES H.H. WIJDINGEN By de Paters Jezuïeten PATER W. NEEFJES O.F.M. Geen audiëntie Weemoedig afscheid te IJmuiden DE VOORTVLUCHTIGE MAKELAAR Doodelyk ongeval te Koog aan de Zaan BAKFIETS DOOR AUTO GEGREPEN Twee dar vier inzittenden zwaar gewond Misdrijf op het spoor gekomen GOUDENJUBILÉ BROEDER THEODORUS’ Te Deum na de Hoogmi»»en in het Bitdom Haarlem Slachtoffer van autobotsing overleden Hoe het groeide De heer Hulseboe begon zijn opleiding aan de Nieuwe mogelijkheid voor werkverruiming L De een» zoo trot»che reek» pa»- •agieraachepen van den K. H. L. behoort tot het verleden De hoofdbeginaelen der rege lingen, welke zullen worden getroffen Stoffelijk overzehot van handel»- reiziger te Apeldoorn opgegraven Mgr. Lemmena gaat wederom mee met de Limburgache bedevaart Een veelbelovende uitvinding van een Nederlandtch technicu» Werkzaamheid in Roosendaal, Alkmaar en Amsterdam U itzonderingabepalingen Reaultaten en voordeelen Plannen en mogelijkheden e Hjj maakt nog een slachtoffer ir een mr. O 1 7 V 11 n Het huisaltaar, geplaatst in een der salons, dat tijdens den tocht van de „Flandria" naar het Eucharistisch Congres te Buenos Aires gebezigd werd grooter, omdat tengevolge van den minderen weerstand niet, zooals bü den ouden motor, circa 35 procent, - maar ongeveer 50 procent van de ontwikkelde warmte In nuttig arbeidsvermogen wordt omgezet. De credleten, die hiervoor noodig zijn, krijgt zij, zooals het Jaarverslag meldt, van haar bank, terwijl de derde, die voor de garantie borg staat, het Werkfonds blijkt te zijn, dat hierin een be langrijke mogelijkheid ziet tot verruiming van de werkgelegenheid. Wij vertrouwen, dat onze geloovigen daar mede niet zullen volstaan, maar dat zü dien dag voor het welzijn van onsen Heiligen Vader zullen communlceeren en veel bidden. n n 1 1 In een onderhoud, dat wij met den uitvinder, óen heer Hulsebos. mochten hebben, heeft hjj ons het een en ander van den nieuwen motor verteld. Te Koog aan de Zaan is Vrijdagmiddag te drie uur op den provincialen weg tegenover het voetbalterrein van KF.O. de bakfiets van den 30-jarigen groente- en vischhandelaar D. v. d. Laan uit Zaandam door een luxe-auto uit Bols- ward gegrepen’ met het gevolg, dat dc berijder v. d L. op slag werd gedood. HU laat een vrouw en een kind achter. Tegen den autobestuurder Is proces-verbatl ongemaakt. Welke perspectieven de nieuwe motor voor de luchtvaart zal openen, laat zich nog niet over zien. onder Zutp 1 s t 1 c t I c t t t t z 8 0 n k d 1 i I n h o 8 h d v E a o v V a De 47-jarige A. Voskamp, wonende in Schle- oam, die Dinsdagavond bij een botsing tusscben zijn auto en een tramwagen op den Bchledam- schen Singel te Rotterdam zeer ernstig werd ge wond,-Is Vrijdagochtend in het Ziekenhuis aan den Coolsingel overleden. SI J< n h 1 1 1 i 1 i I ft et e< VI di n n d Inmiddels was de aandacht van overheidswege cp de experimenten van den heer Hulsebos ge vallen, en zoo bereikte hem van de zijde van Defensie het verzoek, om volgens zUn principes een benzlne-vliegtuigmotor te construeeren. In de werkplaatsen aan de Hembrug werd een vliegtuigmotor zonder krukas met een capaciteit van 200 p.k. gebouwd, die in een proefbok eenlge honderden uren proefdraalde en waarover op verzoek van regeeringszijde een rapport werd uitgebracht door Ir. Konlng en ir. Tinbergen van den RUksstudiedlenst voor de Luchtvaart, dat In schier elk opzicht gunstig luidde. De cylinders zün evenwijdig aan de as van den motor aangebracht en liggen In een kring om de as heen, waardoor de omvang van den mo tor ook bü een vrij groot aantal cylinders zeer zeel kleiner Is dan van een bestaanden motor van gelüke capaciteit, terwijl de geheele con structie minder gecompliceerd wordt. Z. H. Exc Mgr. J. P. Hulbers. Biaschop van Haarlem, heeft het volgende bepaald: Zondag ss. den 31sten Mei, waarop Z. H. de Paus zün 79sten verjaardag zal vieren, zal in alle kerken en kapellen, waaraan een rector Is verbonden, na de Hoogmis een plechtig „Te Deum" worden gezongen. De heer Hulseboe heeft, zooals gezegd, in zijn motor de krukas vervangen door een Z-vormlge as, waarvan de beide met elkaar parallel loo- pende deelen de eigenlijke hoofdlegers vormen. De drijf stang "he weegt zich door de merkwaar dige omwentelingsfiguur van de as niet In een plat vlak, maar drie-dimensionaal, en voor zoo ver men hier van drUfstanglagers In de gewone beteekenls van het woord mag spreken, zijn er hier twee, alsmede twee hoofdlagers, zoodat de motor van den heer Hulseboe slechts de wrij ving te overwinnen heeft van 4 lagers In plaats van 13, terwUl de as geen torsie ondervindt, de zijdelingsche druk verdwünt en de weerstand !n het algemeen zeer veel geringer wordt. ^eldt voor den bestuurder van waarmede ^zelschapsrltten over 1 worö?n gemaakt. Zelfs zal bü Z. H. Exc Mgr. N. Stam, benoemd tltulair- bisschop van Cedl en apostolisch-vicaris van Klsumu (Brltsch Oost-Afrika), zal Vrijdag 5 Juni ajs. in het vaderland aankomen. Van Am sterdam zal Mgr. Stam zich begeven naar zijn geboorteplaats, Haarlem, waar hü des avonds kwart over acht een plechtig Lof zal celebree- ren in de kerk van de H.H. Elisabeth en Bar bara aan de Paul Krugerstraat. De datcm der wijding is thans definitief be paald op 29 Juni in de kathedrale kerk te Haarlem. De consecratie zal geschieden door Z. H. Exc. Mgr. J. P. Hulbers. biaschop van Haarlem. Er heeft zich een comité van voorbereiding gevormd onder eere-voorzltterschap van Mgr. Hulbers. Als voorzitter van dit comité treedt op Pastoor H. P. A. v. Djjk van de kerk van de H.H. Elisabeth en Barbara, als secretaris Fa ther B. M. HeUboer, van het 8L Joaefsmlssie- huls te Roosendaal; als nennlngmeester Ple baan F. Filbry, St. Bavo, giro 83140, terwijl leden zijn de weleerw. heeren J. Stadegaard en A. v. d. Hoeven, kapelaans. Op vermoeden van een misdrijf is Donder dagmiddag op de Nieuwe Algemeene Begraaf plaats aan den Soerenscheweg te Apeldoorn, het stoffelijk overschot van den heer G. van de Laan, in leven handelsrelzlger, die op 14 Maart JJ. is overleden, opgegraven, van den rechter-commissarie" A. van der Glesen. daags en 73 uren per week worden. Er zijn eenlge categorieën van bestuurders van motorrijtuigen, voor welke de normale be palingen niet zullen kunnen gelden, zooals bijv. De heer Hulseboe is ervan overtuigd, dat men in ons land zal kunnen komen tot een Industrie voor den bouw van ruwollemotoren voor vrachtauto's, die alleen reeds op de binnenlandsche markt circa 400 motoren per jaar zal kunnen slijten, wat sou bette kenen, dat een dergelijke Industrie minstens 2000 mensch te werk sou* kunnen stellen. Aan de memorie van antwoord op het voorloopig verslag der Tweede Kamer over, het wetsontwerp, houdende bepalingen, be- oogende het tegengaan van overvexmoeid- heid van bestuurders van motorrijtuigen, onlleenen wU het volgende: Dokter S. P. Gualtherie van Weesel uit El- burg verleende de eerste hulp, waarna de ge wonden per ziekenauto naar het Sophla-zie- kenhuis te Zwolle werden overgebracht. De burgemeester van Oldebroek, de heer A. Bakker, was spoedig ter plaatse om de situatie op te nemen. De auto was vooral aan de eene zijde ernstig gehavend. Naar wij vernemen, was de toestand van den heer Wessels Vrijdagavond laat zeer ernstig. technische hoogeschool te Delft, doch brak zijn studie tuaschentijds af, omdat de wetenschappe lijke technische opleiding hem niet bevredigde. Ongeveer vUftlen Jaar geleden ontwierp de heer Hulsebos de eerste plannen voor zUn motor, en na tal van moeilijkheden, vooral ook op finan cieel gebied, te hebben overwonnen, slaagde hij erin, volgens zijn principe een automobtel-ben- zinemotor te construeeren, die ondanks alle jeugdgebreken de Juistheid van het principe de monstreerde. De bemanning, de passagiers van de andere schepen, de belangstellenden op de sluis, zü kijken onwillekeurig naar het scheldende schip. Het ligt daar nog zoo mooi met de stapeling van zün hagelblanke dekken, de fier geheven schoorsteenèn, de regelmatige rUen sloepen aan weerszij. Straks, in Le Havre, zullen de Fran- schen dat mooie wit een geelbruin kleurtje geven, niet zoo lastig om schoon te houoen. De pUpen worden rood wellicht, en de vermel ding Flandria-Amsterdam verdwijnt. Toch is het niet goed een schip een anderen naam te geven, wil het zeemansgeloof. 1 Juli as. zal 't ‘n halve eeuw geleden zün. dat de dedeeiden een halve eeuw geleden zijn, dat de Eerw. Broeder Theodortis, oud-overste der Broe ders aan de Keizersgracht en Spuistraat te Am sterdam in het Moederhuis „St. Louis" te Oudenbosch tot de H. Professie werd toegela ten. De maximumduur van den werktijd zal, in geval van ^ontheffing, op ten hoogste 13 uren -X gesteld moeten Aan 1 bureau Pieter Aertszstraat te Amster dam is opnieuw aangifte gedaan dat de man die voortvluchtig is en iemand voor f 39000 Leeft opgelicht, een nieuw slachtoffer heeft gemaakt en nu voor een bedrag van f 18.000. Over den voortvluchtige heeft de politie verder niets vernomen. te doen. Mevrouw Spoorenberg—Hirst en mej. Romme werden als vertegenwoordigster der Fe deratie benoemd in het gevormde Comité. Mej. Post werd benoemd als vertegenwoor digster der Federatie in de op te richten Vrou- wenvereeniging „Ons Vorstenhuis". Mocht het noodig biyken een tweede Alge- meene Vergadering samen te roepen, dan zullen de kosten warden gedragen door eiken Dioce- sanen Bond. Vervolgens hield mej. Romme een inleiding, waarin zU in het kort het werk schetste van de door de regeering ingestelde Commissie voor HuishoudelUke Voorlichting. Besloten werd, dat het Bondsnieuws voortaan niet meer gezonden worden zal naar de diocesa ne secretaressen, maar naar het Redactie-se- cretarlaat van „De Katholieke Vrouw”. De re dactrice wordt gemachtigd te uitvoerige afdee- Ungsverslagen in te korten, wanneer zU zulks noodig oordeelt. Broeder Theodorus <ln de wereld de heer P. Smits uit Grave, NB.) werd 13 Febr. 1889 ge boren en genoot zUn lager onderwijs tn bet Instituut St. Louis te Oudenbosch, waar hjj na dien in het klooster trad en op 1 Juli 1886, na een noviciaat van twee Jaar, werd geprofest. ZUn studiën voort zettende, behaalde taU in April 1889 de L. O.-akte, waarna hU aan de Broederschool St. Marie te Roosendaal rijn on derwijsloopbaan aanving. Toen in October 1893, de nieuwe onderwys- Inrichtlng St. Louis aan de Keizersgracht te Amsterdam tot stand was gekomen werd Broe der Theodorus hierheen overgeplaatst om daar als onderwUzer werkzaam te worden gesteld, waar hU aanvankelijk werkzaam bleef tot in Augustus 1908, om vandaar nu als overste en hoofd van de school naar Roosendaal te rug te keeren. Intuaschen had Broeder Theodorus. die be halve een bekwaam paedagoog ook een Uverig student was gebleven, zich de L.O.-akten in de Dat de motor echter van reusachtige beteeke- uls zal zUn voor de luchtvaart, indien men zUn principe toepast op de vliegtuigmotoren, daar van Is de heer Hulsebos overtuigd. Tegen den tijd, dat de eerste serie van 30 mo toren, gebouwd door Jaffa, in den handel ko men, zullen ongetwijfeld belangrijke besluiten worden genomen ten, aanrien van de verdere exploitatie van de nieuwe uitvinding. Zoodra de patenten van den heer Hulsebos blUken belang rijke bedragen op te bfeügOk, zal de garantie, die momenteel het Werkfonds nog verleent, worden overgenomen door de nog altUd be staande N.V. „Z-as”, die beschouwd kan worden als de holding company van deze patenten, en worden gefinancierd uit deze opbrengst. Inmid dels hoopt men erin te slagen, de belangrüke uitvinding van den heer Hulsebos dienstbaar te maken aan de verruiming der werkge legenheid In ons land en te komen tot een nieuw bedrüf, dat den naam der Neder- landsche industrie en techniek in de wereld zal helpen hooghouden, maar bovendien zal bij dragen tot de welvaart vjux ons land en volk. De voordeelen van den nieuwen motor zyn bU deze proefnemingen reeds op talrijke manieren gebleken. Daar Is om te beginnen het economi sche voordeel door het gebruik van goedkoope ruwe olie in plaats van benzine. Een oude auto, die 3300 k g. weegt, legt sedert eenlge weken dagelUks een afstand van 360 k m. af, waarvoor zü 40 liter olie-verbruikt, voor een totaal bedrag van nog geen gulden. Dese zware vragen sou met een gewonen motor op dezen afstand stel lig 70 liter benzine verbruiken A 13 cent, of büna 9 gulden koeten. Daarbü komt dat de motor volgens het nieuwe systeem büzonder klein van houw is en lichter dan de benzinemotor van ge- lüke capaciteit, daardoor bovendien weinig luim te Inneemt en büna op gelüke hoogte van het chassis kan worden aangebracht, door wel ke lage ligging ook de ligging van den wagen stabieler wordt. De auto met dezen ruwoliemotor bereikt een snelheid van 100 km. per uur. Het rendement van de brandstof is bovendien veel De Regeering acht het wenscheiyk. In den al- gemsenen maatregel een bepaling op te nemen, welke het mogelük maakt bü een ve: oordeellng ter zake als bükomende straf op te leggen de ontzuring van de bevoegdheid om motorrütui gen te besturen. Eenlge weken geleden vestigde zich te Rot terdam een vreemdeling, die zich aandiende onder den naam A. O. Gllaonl en zich uitgaf voor Fransch ingenieur. HU knoopte relaties aan met een aantal personen uit handelskringen, voorgevende een fabriek van betonproducten en isolatiemateriaal te willen stichten. Het trok de aandacht van de politie, dat de man naliet zlcTi met zün plannen tot de over heid te wenden. BU zün verhoor bleek, dat zün bouwplannen op fantasie berustten. In werke lijkheid bleek de man een Belgisch handéls- reiziger te zün. die in zün land nog een Jaar gevangenisstraf tegoed heeft, wegens schrlft- vervalsching en oplichting. HU Is ftr beschik king van de Belgische justitie gesteld. behoud evenwel van het normale wee Irma vimnm. De door eenige leden gestelde vraag, of onder tie werktüden van chauffeurs in dienstbetrek- - king ook andere werkzaamheden dan bet be sturen van motorrijtuigen begrepen worden, wordt bevestigend beantwoord. Donderdag werd te Utrecht ta het Kasteel van Antwerpen, de Algemeene Vergadering van de Federatie van RK. Vrouwenbonden gehou den. Jaarverslagen van secretaresse. pennlng- meesteresse en directrice van het Centraal Bu reau werden met dank aan de respectieve func- tionaressen goedgekeurd. - Mededeellng werd gedaan over de samenwer king met de vereeniglng St. Bernardus, tot doel hebbend, het plaatsen in gezinnen van leerlin gen bü het NUverheidsonderwÖs. teneinde de voor het diploma noodlge practükervaring op Men schrijft ons: Op 24, 25 en 26 Juni as. trekt de Limburgsche Bedevaart voor de zestiende maal op naar Lour des, het Genadeoord in de schitterende Pyre neeën van Zuid-Frankrijk. Het groote middelpunt ook van deze Bede vaart is weer de stampvolle zlekentreln. Ruim 390 zieken verzorgd door doktoren, een staf van gediplomeerde verpleegsters, helpsters en bran cardiers vertrekken Vrijdag 26 Juni as. Z.H. Exc. Mgr. dr. Lemmens, Bisschop van Roermond, maakt evenals de vórige Jaren met dit rollend hospitaal de groote reis mee De eerste trein vertrekt reeds op Woensdag 24 Juni as. nL de pelgrims die de reis maken naar Parüs, of Llsieux of Nevers. Donderdag 25 Juni vertrekt de trein met de pelgrims die rechtstreeks naar Lourdes gaan. Dit Jaar Is het zoo geregeld, dat alle nlet-zieke pelgrims al een dag te Lourdes zün, om, goed uitgerust van de reis, den volgenden dag geheel tér beschikking te rijn voor den aankomenden zlekentreln en het vervoer der zieken. Om te voorkomen dat evenals" vorige jaren meerdere personen wegens te late opgave moe ten worden teleurgesteld, worden degenen die nog plannen hebben de reis mee te maken ver zocht zich nog 0oo spoedig mogelük op te geven aan het Secretariaat der Bedevaart p. a. Rector Driessen, Lenculenstraat 37 Maastricht. Voor den zlekentreln kan niemand meer worden aange nomen. Het goedkoopste Hart- en Rheuma- tlek Kuuroord van geheel Europa Mineraalwater. SPA MONOPOLE Golf IS holes. Tennis. Zwembad Casino hot geheele Jaar geopend ROULETTE SANS ZERO en BACCARA Nieuw Bestuur: MM. Moens en Muller Inlichtingen: Syndlcat d'Inltiatlve, Spa. Daar gaat de Flandria de sluiskolk uit. o Plots heugen wü ons, hoe wü eens dat zelfde schip zagen vertrekken met Mgr. Jansen zg.. met Mgr. Lemmens, met de Nederlandsche delegatie naar bet Eucha ristisch Congres. Welk een verschil, toen en nul Twee jaar geleden het schip met zün feestelük licht, de salons en promenade dekken vol passagiers, een en al bedrüf, voor en achter, dat langzaam, als een sprookje, verdween in het schemerdonker van den zomeravond. Thans de hooge, leege boot, ergens een enkele man aan boord, welke zün laatste reis aanvaardt onder Nederlandsche vlag. Vermoedelük zullen de volgende uitzonde ringsbepalingen niet gemist kunnen worden le. Eenmaal per week mag een chauffeur, werkzaam voor een autobusdienst, een werktüd hebben van 13 uren. 3e. Hetzelfde een toerwagen, v groot-r. afstand zoo’n gelegenheid de werktüd meer dan 12 uren mog-m bedragen, mits twee chauffeurs om beur ten den wagen besturen. 3e. Ten behoeve van verhuizingen mag de bestumder van een vrachtauto, in dienst van een mcubeltransportondememing, 1] uren per dag wtrken. met een maximum van 60 ."■t" P*k week.» doch niet meer dan 165 uren in drie achtereenvolgende weken. 4e. Voor het vervoeren van melk van boerderij naar zuivelfabriek, mag de werktüd van den daarmee belasten autobestuurder, indien hü mlet op Zondag werkt, op Zaterdag en Maan dag 14 uren bedt-agen, met behoud evenwel van het normale weekmaximum. 5e. Voor besteldiensten over groote afstanden mag, indien het districtshoofd der arbeids inspectie zulks noodzakelük acht, eenmaal per Deze theoretische beschouwing werd in de practük bevestigd, doordat bü nauwkeurig on derzoek bleek, dat van het aantal in de cylinders van den aldus geconstrueerden motor opge wekte paardekrachten minstens 95 procent ef fectief was. Wü verlaten de sluis, maar onwillekeurig zien wü om. Nog eens en nog eens, om nog even met den blik te grijpen de vertrouwde contouren van het schip, dat wü zoo vaak be groetten aan de Amst.rdamsche kade. Verder en verder schuift bet weg. dan verdwijnt bet achter de koepellng van het fort de ■gouwe zee tegemoet. Een stuk historie In den ontwik kelingsgang der vaderlandsche zeevaart is af gesloten. Een Hollandsche vloot behoort tot het verleden. Flandria, vaar wel. moderne talen. Fransch, Duitscb en Kngelach. verworven, welk bezit hü later nog wist te ver- Van 1906 tot 1913 bleef hü te Roosendaal en vandaar werd hü toen als overste en hoofd der school overgeplaatst naar Alkmaar, waar hü rond 10 Jaar werkzaam bleef om In 1923 op nieuw te worden overgeplaatst naar Amster dam, als hoofd van de M.UL.O.-school aan de Keizersgracht, welke school later, onder zün bestuur, werd ondergebracht In een meer pas send gebouw aan de Spuistraat. Hier is hü hoofd gegleven tot 17 Januari van het vorige jaar toen hü wegens het bereiken van zün 65-Jarigen leeftüd deze functie in an dere handen moest overgaan. Van rust «rilde zün werkzame geest echter niet wetn, zooals hü daar werkzaam is gebleven met het geven van vakonderwijs, welke taak hü nog altüd met heaelfde groote succes weet te verrichten Vrijdagavond is te Oldebroek op den Elburg— Eper grindweg een ernstig auto-ongeluk ge beurd. De chauffeur van een personen-auto, komende uit de richting station legerplaats Ol debroek, raakte in een bocht van dezen weg de macht over het stuur kwüt met het gevolg, dat de wagen tegen een boom botste. Van de vier inzittenden werden de bestuur der, de heer G. Wessels uit Zwolle, en een 6-Jarlg meisje Koops, eveneens uit Zwolle, te gen den grond geslingerd. De heer W. kreeg een ernstige schedelfractuur en een gebroken been en werd bewusteloos opgenomen. Het meisje had belde beenen gebroken. De heer van der Molen liep eenige hoofd wonden op. Een mede-lnzlttend kind bleef ongedeerd. Het een en ander leidde ertoe, dat een aantal vooraanstaande Nederlandsche industrieelen be reid' werd gevonden, de gelden büeen te brengen, die den heer Hulsebos tn staat moesten stellen zün proefnemingen voort te zetten. Opgericht werd de N.V. „Z-as”, waarin ox deelnamen be kende figuren als de heeren Fentener van Vlis- singen, Philip», Ver kade, Waller en,Ruys. e Nadat de heer Hulsebos zich alle patenten en octrooirechten op zün uitvinding verzekerd had, hebben zoowel de Jaffa-machinefabrlek als de Kromhout motorenfabrlek llcentierechten voor den bouw van motoren volgens het systeem van den heer Hulsebos gekocht. Deze Jaffafabriek zal overgaan tot den bouw van den nieuwen motor, en wel voorloopig tot aanmaak van een serie van 20 stuks. voor particuliere chauffeurs, voor handelsrei- rigers en voor heerrüdere. Voor al deze groepen Is een veel beperkter regeling gedacht. De contröle zal goeddeels bü de RUks- en Gemeentepolitie komen te liggen. Verwacht mag worden, dat de extra-kosten, aan het toe zicht verbonden, een bedtag van 20.000 'sjaars niet zullen overschrijden. De Regeering zou de werkboekjes verkrijg baar (.esteld willen zien tegen betaling van ƒ1, dat ji eenzelfde bedrag als thans voor een rust- dagkaart betaald wordt. Een bepaling, welke een dcrgeUjke retrlbutlehefflng mogelük maakt, ontbrak in het wetsontwerp. Hierin Is tevens voorzien bü nota van wüzlging. Voor de autobusdlenstondememingen zal de bestaande administratie in hoofdzaak gehand haafd kunnen blüven. Reeds nu staat vast, dat het gewenscht is, den U*d. gedurende welken men aan één stuk een motorrütulg besturen mag, aan grenzen te binden, en evenzeer, dat voor verschillende groepen van bestuurders van motorrijtuigen een wekelüksche rustdag, waarin periodiek de Zondag begrepen is, dient te worden vastge steld. Ook ligt het !n de'bedoeling, den nacht arbeid eer bestuurders te beperken en be houdens de noodlge uitzonderingen het goe derenvervoer op Zondag te verbieden. Naar wü vernemen is Pater Werenfridus Neefjes OF JA in het klooster te Katwük a.d. RUn voorzien van de H.H. Sacramenten der Stervenden. (Van onzen speclalen verslaggever) Grijze wolkenlucht en November- guurte in den doorstaanden Westen wind, die recht uit zee blaast over de sluizen van IJmuiden. Twee pas sagiersschepen schuiven langzaam in de groote sluiskolk. Het zijn de uitvarende Stuyvesant en Simon Bolivar van de K.N.S.M. Nog ’n schip komt het kanaal af: twee zwart gebiesde, gele schoorsteenen boven witte dekken. Een boot vari de Nederland? Men tuurt en tuurt. Dan ontcijfert één den naam: Flandria. En dan weten allen: het laatste passagiersschip van den K.H.L. verlaat voor goed het vaderlandsche water,verkocht na^r Frankrijk. Tusscben half vier en vier uur woedt Vrij dagmiddag de Flandria te IJmuiden geschut. Als laatste, na de beide K NB.M -schepen, vaart zü in de kolk, waar het is, alsof het schip beschaamd achteraf blüft. En als de slui^ieur naar zee zich opent, verlaat de Flandria ook pas de sluis, als de beide West-Indië-vaarders reeds een ruimen voorsprong hebben. Het is ook een scherpe tegenstelling. De Simon Bolivar en de Stuyvesant. vol leven en bedrüf- Zü vervoeren passagiers, zü ber gen vracht, zü hebben mail aan boord, zü gaan uit, maar zü komen terug. Van de Bolivar wappert de vaderlandsche driekleur met gekroond anker in de witte baan. De kapitein van het schip maakt deel uit van de marine-reserve I De Flandria echter schünt een doodenschlp. Leeg zün de dek ken, geen mensch voor, geen mensch achter. Het Geusje wappert niet van den neus, geen post-, geen maatschappüvlag. Alleen de seinvlag P, de Blue Peter, de vlag van het Vertrek. Z. H. Exc. Mgr. dr. G. Lemmens, Bisschop van Roermond, aal op Dinsdag M. geen audiëntie verleenen. De hoofdbegtnselen der regelingen, welke, naar den aanvanke'Uken opeet. bü algemeenen maatregel van bestuur zullen worden getroffen, zün: a. De dagelüksche werktüd voor personen, niet lallende onder art. 1, eerste lid, onder b van het wetsontweip, de rütüd mag niet meer bedragen dan 10 uren, met een weekmaxi mum van 55 uren. b. De dagelüksche rusttijd moet ten minste 13 uren aaneen bedragen; eenmaal per week mag hü 10 uren bedragen. c. De werktüdgrenzen mogen ten hoogste 14 uren u’t elkander liggen. Door de onder b be doelde bepaling echter zullen tusscben die grenzen gemeenlük niet meer dan 13 uren ge legen zün. d. Rusttüden van minder dan een half uur word.n als werktüd beschouwd. e. Nachtarbeid mag niet meer dan zesmaal in een tijdperk van twee opeenvolgende weken verricht worden. V De wekelüksche rustdag bedraagt 30 uren, waarvén ten minste 23 uren aaneen op 1 dag. g. De in f bedoelde 23 uren moeten eenmaal per drie weken op Zondag vallen. Voorts ligt in de bedoeling: le. Een verbodsbepaling om langer dan een zeker aantal uren (max. 4 uren) achtereen een motorrütulg te besturen. Onderbrekingen van minder dan een half uur blüven bulten be schouwing. 2e. Een verbod van goederenvervoer op Zon dag, met de noodzakelüke uitzonderingen, m den geest als voor arbeiders, vallende onder de Arbeidswet, In het rustdagbeelult voor trans* portarbeiders te land 1939 zün opgenomen. Te Maastricht, In de Kerk van de Paters Jezuïeten, zal Z. H. Exc. Mgr. dr. J. M. Buckx S.C.J. op 1 en 3 Juni a£. de Suixliakonaats- en Diakonaatswüding toedienen aan de fraters: A. Baltussen, M. v. d. Bereken, L. Huf. C. Martawerdaja, J. Morel, Th. Poespasoeparta G. Schoonhoff, M. Smite van Waesbergbe, weeTwormei H. Vanicek, L. -van Wayenburg, E. Wlegers van de Sociëteit van Jezus. De as. gouden jubilaris mag dus op schitterenden staat van dienst terugzien en ver wondering behoeft het allerminst te wekken dat behalve in Amsterdam, ook zün honder den oud-leerllngei» te Roosendaal en Alkmaar zich opmaken om bü gelegenheid van zün aa.-' Jubilé van hun dankbare genegenheid te doen blüken. Het ontworpen rijtüdenbesluit met dezen naam wordtc de in art. 1 bedoelde algemeene maatregel van bestuur aangeduid gaat er van uit. dat deloyale concurrentie met motor rijtuigen in het transportbedrijf voorkomen dient te warden. Een dagelüksche nachtrust van U uren zal voorgeschreven worden. De Flandria vertrekt naar haar nieuwe be stemming. De passagiersvloot van den K.H.L., de eens too fraaie, luxueuze schepenserie, be staat niet meer. Zü verdwenen: Brabantla, Llmburgla. Gelria, Zeelandla en thans de laatste, ook de Flandria. Nog veertien dagen heeft het schip bü den KJi.L. aan de kade gelegen, vanwaar t zoo vaak naar Zuld-Amerika of voor een zomerkruistocht vertrok. De laatste dagen lag de Flandria bü de -Ned. Dokmaatschappü. om nog eenmaal voor de uitvaart te worden na- gezten.^"" Bü de opgraving waren eveneens aanwezig de Amsterdamsche polltle-schelkundlge dr. v. Ledden Hulsebosch en de opperwachtmeester der Kon. Marechaussee te Zutphen, de heer K. C. van der Ctngel. Het stoffelük overschot Is overgebracht -laar het Algem. Ziekenhuis, waar de sectie zal worden verricht. Naar wü nog vernemen, was de heer Van der L. reeds zes Jaar in pension in de Sumatra- straat te Apeldoorn. Na zün dood deden zulke vreemde geruchten de ronde, dat de justitie daarin aanleiding vond een onderzoek te gelasten. Vast staat, dat op de pensionhoudster niet de minste verdenking rust.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 22