Een Hollandsche vloot historie geworden Revolutie op motorengebied SIP A van chauffeurs Oververmoeidheid rüken, met de akte Fransch MO VZVC1 VC1 LllUVlUIlVlU IS MOTOR ZONDER KRUKAS FLANDRIA’S LAATSTE REIS UIT AMSTERDAM I ZATERDAG 30 MEI 1936 BELGIE Auto tegen een boom Mgr. N. Stam Vrijdag a.z. in Nederland verwacht Kerkelijk leven *z PAUSEN VERJAARDAG Hjj maakt nog een slachtoffer FED. R. K. VROUWENBONDEN OPLICHTER AANGEHOUDEN Alg. vergadering te Utrecht ZIEKEN NAAR LOURDES H.H. WIJDINGEN Bü de Paters Jezuïeten PATER W. NEEFJES O.F.M. Geen audiëntie Nieuwe mogelijkheid voor werkverruiming DE VOORTVLUCHTIGE MAKELAAR Doodeljjk ongeval te Koog aan de Zaan BAKFIETS DOOR AUTO GEGREPEN Twee der vier inzittenden zwaar gewond Misdrijf op het spoor gekomen? GOUDENJUB1LÊ BROEDER THEODORUS’ Hoe het groeide Te Deum na de Hoogmissen in het Bisdom Haarlem De hoofd beginzelen der rege lingen, welke zullen worden getroffen Werkzaamheid in Roosendaal, Alkmaar en Amsterdam Mgr. Lemmens gaat wederom mee met de Limburgsche bedevaart Stoffelijk overschot van handels- reiziger te Apeldoorn opgegraven Een veelbelovende uitvinding van een Nederlandzch technicus Slachtoffer van autoboUing overleden Rezultaten en voordeelen U itzonderingzbepalingen Plannen en mogelijkheden zagierzzehepen van den K. H. L. behoort tot het verleden een te naar monstreerdê' ultaoodcr- op Dinsdag u. Mi De heer Hulsebos heeft, zooals gezegd, In zijn motor de krukas vervangen door een Z-vormige as, waarvan de beide met elkaar parallel loo- pende deelen de eigenlijke hoofdlegers vormen. De drijfstang beweegt zich door de merkwaar dige omwentellngsfiguur van de as niet in een plat vlak, maar drie-dimensionaal, en voor zoo ver men hier van drjjfstanglagers in de gewone beteekenls van het woord mag spreken, zijn er hier twee, alsmede twee hoofdlagers, zoodat de motor van den heer Hulsebos slechts de wrij ving te overwinnen heeft van 4 lagers in plaats van 13, terwijl de as geen torsie ondervindt, de züdellngsche druk verdwijnt en de weerstand in het algemeen zeer veel geringer wordt. In een onderhoud, dat wij met den uitvinder, óen heer Hulsebos, mochten hebben, heeft hij ons het een en ander van den nieuwen motor verteld. De heer Hulsebos begon zün opleiding aan de Welke perspectieven de nieuwe motor voor de luchtvaart zal openen, laat zich nog niet over zien. De Regeering acht het wenschelijk, in den al- gemeenen maatregel een bepaling op te nemen, welke het mogelijk maakt bij een veroordeeling ter zake als bijkomende straf op te leggen de ontering van de bevoegdheid om motorrijtui gen te besturen. Wij verlaten de sluis, maar onwillekeurig zien wij om. Nog eens en nog eens, om nog even met den blik te grijpen de vertrouwde contouren van het schip, dat wij zoo vaak be groetten aan de AmsUrdamsche kade. Verder en verder schuift bet weg, dan verdwijnt het achter de koepeling van het fort de grauwe zee tegemoet. Een stuk historie In den ubtwik- kelingsgang der vaderlandsche zeevaart la af gesloten. Een Hollandsche vloot behoort tot het verleden. Flandria, vaar wel. Het een en ander leidde ertoe, dat een aantal vooraanstaande Nederlandsche industrleelen be reid werd gevonden, de gelden bijeen te brengen, die den heer Hulsebos in staat moesten stellen zijn proefnemingen voort te zetten. Opgericht werd de N.V. „Z-as", waarin ost. deelnamen be kende figuren als de heeren Fentener van Vlis- slngen, Philips, Verkade, Waller en Ruys. Bet huisaltaar, geplaatst in een der salons, dat tijdens den tocht van de „Flandria” naar het Eucharistisch Congres te Buenos Aires gebezigd werd Z. H. Exc. Mgr. J. P. Hulbers. Bisschop van Haarlem, heeft het volgende bepaald: Zondag as. den 31sten Mei, waarop Z. H. de Paus zijn TOsten verjaardag zal vieren, zal in alle kerken en kapellen, waaraan een rector is verbonden, na de Hoogmis een plechtig „Te Deum” worden gezongen. Tussehen haU vier en vier uur wordt Vrij dagmiddag de Flandria te IJmuiden geschut. Als laatste, na de belde K.NB.M-schepen, vaart zij in de kolk, waar het is, alsof het schip beschaamd achteraf blijft. En als de sluisdeur naar zee zich opent, verlaat de Flandria ook pas de sluis, als de beide West-Indië-vaarders reeds een ruimen voorsprong hebben. Dokter 3. P. Oualtherie van Weezel uit B3- burg verleende de eerste hulp, waarna de ge wonden per ziekenauto naar het Sophla-zle- kenhuls te Zwolle werden overgebracht. De burgemeester van Oldebroek. de heer A. Bakker, was spoedig ter plaatse om de situatie op te nemen. De auto was vooral aan de eene zijde ernstig gehavend. Naar wij vernemen, was de toestand van den heer Wessels Vrijdagavond laat zeer ernstig. Wij vertrouwen, dat onze geloovigen daar mede niet zullen volstaan, maar dat zjj dien dag voor het welzijn van onsen Heiligen Vader zullen communiceeren en veel bidden. Aan de memorie van antwoord op het voor'oopig verslag der Tweede Kamer over het wetsontwerp, houdende bepalingen, be- oogende bet tegengaan van oververmoeid- he.ó van bestuurders van motorrijtuigen, ontleenen wü bet volgende: De credleten, die hiervoor noodig zijn, krijgt zij. zooals het jaarverslag meldt, van haar bank, terwijl de derde, die voor de garantie borg staat, het Werkfonds blijkt te zijn, dat hierin een be langrijke mogelijkheid ziet tot verruiming van de werkgelegenheid. ziekentrein kan niemand meer worden aange nomen. De voordeelen van den nieuwen motor zijn bij deze proefnemingen reeds op talrijke manieren gebleken: Daar is om te beginnen het economi sche voordeel door het gebruik van goedkoope ruwe olie in plaats van benzine. Een oude auto, die 2300 k g. weegt, legt sedert eenlge weken dagelijks een afstand van 360 km. af, waarvoor zij 40 liter olie verbruikt, voor een totaal bedrag van nog geen gulden. Deze zware wagen sou met een gewonen motorop dezen afstand stel lig 70 liter benzine verbruiken a 12 cent, of bijna "S gulden kosten. Daarbij komt dat de motor volgens het nieuwe systeem bijzonder klein van bouw is en lichter dan de benzinemotor van ge lijke capaciteit, daardoor bovendien weinig luim te inneemt en bijna op gelijke hoogte van het chassis kan worden aangebracht, door wel ke lage ligging ook de ligging van den wagen stabieler wordt. De auto met dezen ruwoliemotor bereikt een snelheid van 100 k.m. per uur. Het rendement van de brandstof is bovendien veel Eenlge weken geleden vestigde zich te Rot terdam een vreemdeling, die zich aandiende onder den naam A. O. Oilaonl en zich uitgaf voor Fransch Ingenieur. Hij knoopte relaties aan met een aantal personen uit handelskringen, voorgevende een fabriek van betonproducten en isolatiemateriaal te willen stichten. Het trok de aandacht van de politie, dat de man nailét zich met zijn plannen tot de over heid te wenden. Bü zün verhoor bleek, dat zün bouwplannen op fantasie berustten. In werke lijkheid bleek de man een Belgisch handels- relziger te zün. die in zün land nog een jaar gevangenisstraf tegoed heeft, wegens ‘schrlft- vervalschlng en oplichting. Hü is ter beschik king van de Belgische justitie gesteld. Z. H. Ezc. Mgr. N. Stam, benoemd Utulalr- bisschop van Oedl en apostolisch-vicaris van Klsumu (Brltsch Oost-Af rika)zal Vrüdag 5 Juni as. m het vaderland aankomen. Van Am sterdam zal Mgr. Stam zich begeven naar zün geboorteplaats, Haarlem, waar hü des avonds kwart over acht een plechtig Lof zal celebree- ren In de kerk van de H.H. Elisabeth en Bar bara aan de Paul Krugerstraat. De datum der wüdlng is thans definitief be paald op 28 Juni In de kathedrale kerk te Haarlem. De consecratie zal geschieden door Z. H. Exc. Mgr. J. P. Hulbers. bisschop van Haarlem Er beeft zich een comité van voorbereiding gevormd onder eere-voorzitterschap van Mgr. Hulbers. Als voorzitter van dft comité treedt op Pastoor H. P. A. v. Dük van de kerk van de H.H. Elisabeth en Barbara, als secretaris Fa ther B. M. Heüboer, van bet St. Joaefsmlssie- huls te Roosendaal; als penningmeester Ple baan F. Fllbry, St. Bavo, giro 82149, terwül leden zün de weleerw. heeren J. Stadegaard en A v. d. Hoeven, kapelaans. De heer Hulsebos is ervan overtuigd, dat men in ons land zal kunnen komen tot een Industrie voor den bouw van ruwoliemotoren voor vrachtauto's, die alleen reeds op de binnenlandsche markt circa 400 motoren per jaar zal kunnen slijten, wat zou betee- kenen, dat een dergelüke industrie minstens 2000 mensch te werk zou kunnen stellen. grooter, omdat tengevolge van den minderen weerstand niet, zooals bü den ouden motor, circa 35 procent, maar ongeveer 50 procent van de ontwikkelde warmte in nuttig arbeidsvermogen wordt omgezet. 1 Juli as. zal t 'n halve eeuw geleden zün, dat de dedeelden een halve eeuw geleden zün, dat de Eerw. Broeder Theodoras, oud-overste der Broe ders aan de Keizersgracht en Spuistraat te Am sterdam in het Moederhuis ,Bt. Louis" te Oudenbosch tot de H. Professie werd toegela ten. Op vermoeden van een mlsdrüf is Donder dagmiddag op de Nieuwe Algemeene Begraaf plaats aan den Soerenscheweg te Apeldoorn, het stoffelük overschot van den heer O. van de Laan, in leven handelsrelzlger, die op 14 Maan jj. Is overleden, opgegraven. onder toezicht van den rechter-commlssarls te Zutphen, mr. A. van der Glesen. Z. H. Exc. Mgr. dr. O. Lemmens. Biaschop van Roermond, zal op Dinsdag SA. geen audiëntie verleenen. De Flandria vertrekt naar haar nieuwe be stemming. De passaglersvloot van den K.H.L, de eens zoo fraaie, luxueuze schepenserie, be staat niet meer. Zü verdwenen: Brabantla, Limburgla. Oelria, Zeelandia en thans de laatste, ook de Flandria. Nog veertien dagen heeft het schip bü den K.H.L. aan de kade gelegen, vanwaar 1 zoo vaak naar Zuid-Amerika ot voor een zomerkrulstocht vertrok. De laatste dagen lag de Flandria bü de Ned. Dokmaatschappü, om nog eenmaal voor de uitvaart te worden na- gezien. Inmiddels was de aandacht van overheidswege cp de experimenten van den heer Hulsebos ge vallen. en zoo bereikte hem van de züde van Defensie het verzoek, om volgens zün principes een benzine-vliegtuigmotor te construeeren. In de werkplaatsen aan de Hembrag werd een vliegtuigmotor zonder krukas met een capaciteit van 200 pk. gebouwd, die In een proefbok eenlge honderden uren proefdraaide en waarover op verzoek van regeeringszüde een rapport werd uitgebracht door ir. Koning en Ir. Tinbergen van den Rüksstudiedienst voor de Luchtvaart, dat in schier elk opzicht gunstig luidde. Dat de motor echter van reusachtige beteeke nls zal zün voor de luchtvaart. Indien men zün principe toepast op de vliegtuigmotoren, daar van is de heer Hulsebos overtuigd. Tegen den tüd. dat de eerste serie van 30 mo toren, gebouwd door Jaffa, in den handel ko men. zullen ongetwüfeld belangrijke besluiten worden genomen ten aanzien van de verdere exploitatie van de nieuwe uitvinding. Zoodra de patenten van den heer Hulsebos blüken belang rüke bedragen op te brengen, zal de garantie, die momenteel het Werkfonds nog verleent, worden overgenomen door de nog altüd be staande N.V. JL-zs", die beschouwd kan worden als de holding company van deze patenten, en worden gefinancierd uit deze opbrengst. Inmid dels hoopt men erin te slagen, de belangrüke uitvinding van den heer Hulsebos dienstbaar te maken aan de verruiming der werkge legenheid in ons land en te komen tot een nieuw bedrüf. dat den naam der Neder landsche industrie en techniek In de wereld zal helpen hooghouden, maar bovendien zal bü- dragen tot de welvaart van ons land en volk. Het is ook een scherpe tegenstelling. De Simon Bolivar en de Stuyvesant, vol leven en bedrüf. Zü vervoeren passagiers, zü ber gen vracht, zü hebben mail aan boord, zü gaan uit, maar zü komen terug. Van de Bolivar wappert de vaderlandsche driekleur met gekroond anker in de witte baan. De kapitein van het schip maakt deel uit van de marine-reserve I De Flandria echter schünt een doodenschip. Leeg zün de dek ken. geen mensch voor, geen mensch achter. Het Geusje wappert niet van den neus, geen post-, geen maatschappüvlag. Alleen de seinvlag P, de Blue Peter, de vlag van het vertrek. De maximumduur van den werktüd zal, In geval van ontheffing, op ten hoogste 13 uren --i gesteld moeten Daar gaat de Flandria de slulskolk uit. Plots heugen wü ons, hoe wü eens dat zelfde schip zagen vertrekken met Mgr. Jansen za-, met Mgr. Lemmens, met de Nederlandsche delegatie naar het Eucha ristisch Congres. Welk een verschil, toen en nul Twee jaar geleden bet schip met zün feestelük licht, de salons en promenade dekken vol passagiers, een en al bedrüf, voor en achter, dat langzaam, als een sprookje, verdween in het schemerdonker van den zomeravond. Thans de hooge, leege boot, ergens een enkele man aan boord, welke zün laatste reis aanvaardt onder Nederlandsche vlag. De bemanning, de passagiers van de andere schepen, de belangstellenden op de sluis, zü kijken onwillekeurig naar het scheldende schip. Het ligt daar nog zoo mooi met de stapeling van zün hagelblanke dekken, de fier geheven schoorsteenen, de regelmatige rüen sloepen aan weerszü. .Straks, in Le Havre, zullen de Fran- schen dat mooie wit een geelbruin kleurtje geven, niet zoo lastig om schoon te houoen. De püpen worden rood wellicht, en de vermel ding Flandria-Amsterdam verdwünt. Toch is het niet goed een schip een anderen naam te geven, wil het zeemansgeloof. De cylinders zün evenwüdlg aan de as van den motor aangebracht en liggen in een kring om de as heen, waardóór de omvang van den mo tor ook bü een vrü groot aantal cylinders zeer veel kleiner is dan van een bestaanden motor van gelüke capaciteit, terwül de geheele con structie minder gecompliceerd wordt. Deze theoretische beschouwing werd in de practük bevestigd, doordat bü nauwkeurig on derzoek bleek, dat van het aantal In de cylinders van den aldus geconstrueerden motor opge wekte paardekrachten ■ftilfiitens—96_pracent ef- iectlef was. Donderdag werd te Utrecht in het Kasteel van Antwerpen, de Algemeene Vergadering van de Federatie van RK Vrouwenbonden gehou den. Jaarverslagen van secretaresse, penning- meesteresse en directrice van het Centraal Bu reau werden met dank aan de respectieve func- tionaressen goedgekeurd. Mededeeling werd gedaan over de samenwer king met de vereenlging St. Bernardus, tot doel hebbend, het plaatsen in gezinnen van leerlin gen bü het Nüverheidsonderwüs. teneinde de voor het diploma noodige practükervanng op De 47-jarige A. Voskamp, wonende in Heb la aam. die Dinsdagavond bü een botsing tussehen zün auto en een tramwagen op den Schiedam- schen Singel te Rotterdam zeer ernstig werd ge wond. is Vrijdagochtend in het Ziekenhuis aan den Coolslngel overleden. daags en 73 uren per week worden. Er zün eenlge categorieën van bestuurders van raotorrütuigen, voor welke de normale be palingen niet zulleft kunnen gelden, sooals bijv, voor particuliere chauffeurs, voor hsntirlsiee» zigers en voor heerrüders. Voor al deze groepen is een veel beperkter regeling gedacht. De contróle sal goeddeels bü de Rüks- en Gemeentepolitie komen te Uggen. Verwacht mag worden, dat de extra-kosten, aan het toe zicht verbonden, een beckag van 20000 's jaars niet zullen overschrüden. De Regeering sou de werkboekjes verkrüg- baar (.esteld willen zien tegen betaling van 1, dat »s eenzelfde bedrag als thans voor een rust- dsgkaart betaald wordt. Een bepaling, welke een dergelüke retrlbutieheffing mogeiük maakt, ontbrak in het wetsontwerp. Hierin Is tevens voorzien bü nota van wüzlglng. Voor de autobusdienstondernemlngen aal de bestaanoe administratie in hoofdzaak aeband- haafd kunnen blüven. Reeds nu staat vast, dat het gewenacht is, den ttd, gedurende welken men aan één stuk een motorrütulg besturen mag, aan grenzen te binden, en evenzeer, dat voor verschillende groepen van bestuurders van motorrütulgen een wekelüksche rustdag, waarin periodiek de Zondag begrepen is, dient te worden vastge steld. Ook ligt het In de bedoeling, den nacht arbeid oer bestuurders te beperken en be houdens de noodige uitsonderingen het goe de rei vervoer op Zondag te verbieden. Het goedkoopste Hart- en Rheuma- tiek Kuuroord van geheel Europa Mineraalwater. SPA MONOPOLE Golf 18 holes. Tennis, Zwembad Casino hot geheele jaar geopend ROULETTE SANS ZERO en BACCARA Nieuw Bestuur: MM. Moens en Muller Inlichtingen: Syndlcat d'Inltiative, Spa. Te Koog aan de Zaan is Vrijdagmiddag te drie uur op den provincialen weg tegenover het voetbolterrein van KF.C. de bakfiets van den 30-jarigen groente- en vischhandelaar D. V. d. Laan uit Zaandam door een luxe-auto uit Bols- ward gegrepen met het gevolg, dat de berijder v. d. L. op slag wérd gedood. Hü laat een vrouw en een kind achter. Tegen den autobestuurder is proces-verbanl technische hoogeschool té Delft, dbch brak zün studie tusschentüds af, omdat de wetenschappe- lüke technische opleiding hem niet bevredigde. 4- Ongeveer vüftien jaar geleden ontwierp de heer Hulsebos de eerste plannen voor zün motor, en na tal van moeilijkheden, vooral ook op finan cieel gebied, te hebben overwonnen, slaagde hü erin, volgens .zün principe een automobiel-ben- zlnemotor te construeeren. die ondanks alle jeugdgebreken de juistheid van het principe de- Broeder Theodoras (in de wereld de beer P. Smits uit Grave, NB.) werd 13 Febr. 1869 ge boren en genoot zün lager onderwüs in het Instituut St. Louis te Oudenbosch, waar hü na dien in het klooster trad en op 1 Juli 1886, pa een noviciaat van twee jaar, werd geprofest. Zün studiën voort zettende, behaalde hü in April 1889 de L. O -akte, waarna hü aan de Broederschool St. Marie te Roosendaal zün on derwijsloopbaan aanving. Toen in October 1893, de nieuwe onderwijs inrichting St. Louis aan de Keizersgracht -te Amsterdam tot stand was gekomen werd Broe der Theodoras hierheen overgeplaatst om daar als onderwüzer werkzaam te worden gesteld, waar hü aanvankelük werkzaam bleef tot in Augustus 1908, om vandaar nu als overste en hoofd van de school naar Roosendaal te rug te keeren. Intusschen had Broeder Theodoras, die be halve een bekwaam paedagoog ook een üverig student was gebleven, zich de L.O.-akten in de passagiersschip van verlaat voor goed vaderlandsche water, verkocht Frankrijk. Men schrijft ons: Op 34. 35 en 36 Juni as. trekt de Limburgsche Bedevaart voor de zestiende maal op naar IxXir- des, het Genadeoord in de schitterende Pyre neeën van Zuid-Frankrük. Het groote middelpunt ook van deze Bede vaart is weer dc stampvolle ziekentrein. Ruim 300 zieken verzorgd door doktoren, een staf van gediplomeerde verpleegsters, helpsters en bran cardiers vertrekken Vrijdag 26 Juni as. Z.H. Exc. Mgr. dr, Lemmens, Bisschop van Roermond, maakt evenals de vorige jaren met dit rollend hospitaal de groote reis mee. X De eerste trein vertrekt reeds op Woensdag 34 Juni as. nJ. de pelgrims die de reis maken naar Parijs, of Lisieux of Nevers. Donderdag 25 Juni vertrekt de trein met de pelgrims die rechtstreeks naar Lourdes gaan. Dit jaar is het zoo geregeld, dat alle nlet-zieke pelgrims al een dag te Lourdes zün, om, goed uitgerust van de reis, den volgenden dag geheel ter beschikking te zün voor den aankomenden ziekentrein en het vervoer der zieken. Om te voorkomen dat evenals vorige Jaren meerdere personen wegens te late opgave moe ten worden teleurgesteld, worden degenen die nog plannen hebben de reis mee te maken ver zocht zich nog zoo spoedig mogeiük op te geven aan het Secretariaat der Bedevaart p. a. Rector Driessen, Lenculenstraat 27 Maastricht. Voor den Aan t bureau Pieter Aertszstraat te Amster dam is opnieuw aangifte gedaan dat de man die voortvluchtig is en iemand voor f29000 heeft opgelicht, een nieuw slachtoffer heeft gemaakt en nu voor een bedrap van f18.000. Over den voortvluchtige heeft de politie verder niets* vernomen. Van 1906 tot 1913 bleef hü te Roosendaal en vandaar werd hü toen als overste en hoofd der school overgeplaatst naar Alkmaar, waar hü rond 10 jaar werkzaam bleef om In 1933 op nieuw te worden overgeplaatst naar Amster dam, als hoofd van de M.UL.O -school aan de Keizersgracht, welke school later, onder zün bestuur, werd ondergebracht in een meer pas send gebouw aan de Spuistraat. Hier is hü hoofd gegleven tot 17 Januari van bet vorige jaar toen hü wegens het bereiken van zün 65-jarigen leeftüd deze functie in an dere handen moest overgaan. Van rust wilde zün werkzame geest echter niet wetn, zooals hü daar werkzaam Is gebleven met het geven van vakonderwüs, welke taak hü nog altüd 'njet hezelfde groote succes weet te verrichten De as. gouden jubilaris mag dus op schitterenden staat van dienst terugzien en ver wondering behoeft het allerminst te wekken dat behalve in Amsterdam, ook zün honder den oud-leerlingen te Roosendaal en Alkmaar zich opmaken om bü gelegenheid van zün as. jubilé van hun dankbare genegenheid te doen blüken. Vermoedelük sullen de volgende ulUonde"- ringsbepalingen niet gemist kunnen worden: le. Eenmaal per week mag een chauffeur, werkzaam voor een autobusdienst, een werktüd hebben van 13 uren. 3e. Hetaelfde geldt voor den bestuurder van een toerwagen, waarmede gezelschapsritten over groofr. afstand worden gemaakt. Zelfs zal bü zoo'n gelegenheid de werktijd meer dan 13 uren mogen bedragen, mits twee chauffeurs om beur ten den wagen besturen. 3e- Ten behoeve van verhuizingen mag de bestmnder van een vrachtauto, in dienst van een mcubeltransportonderneming, 13 uren per dag wt rken, met een maximum van 60 uren per week, doch niet meer don 165 uien tn drié achtereenvolgende weken. 4*. Voor het vervoeren van melk van boerderij naar zuivelfabriek, mag de werktüd van den daarmee belasten autobestuurder, indien hü niet op. Zondag werkt, op Zaterdag en Maan dag 14 uren betaagen. met behoud evenwel van het normale weekmaxlmum. Voor besteldiensten over groote afstanden mag, indien het oustrictshoofd der arbeids- inspecrie zulks noodzakelük acht, eenmaal per week* gedurende 13 uren gewerkt worden, met behoud evenwel van bet normale weekmaximum De door eenlge leden gestelde vraag, ot onder dc weiktüden van chauffeurs in dienstbetrek king ook andere werkzaamheden dan bet be- sturen van motorrütulgen begrepen worden, wordt bevestigend beantwoord. De hoofdbegtnselen der regelingen, welke, naar der aanvanke'üken opoet, bü algemeenen maatregel van bestuur zullen worden getroffen, zün: a. De dagelüksche werktüd voor personen, niet vallende onder art. 1, eerste lid, onder b van het wetsontwerp, de rtjtüd mag niet meer bedragen dan 10 uren, met een weekmaxl mum van 55 uren. b. De dagelüksche rusttüd moet ten minste 13 uren aaneen beckagen; eenmaal per week mag hü 10 uren bedragen. e. De werktüdgrenzen mogen ten hoogste 14 uren u't elkander Uggen. Door de onder b be doelde bepaling echter sullen tussehen die grenzen gemeenlük niet meer dan 13 uren ge legen zün. d. Rusttüden van minder dan een half uur word, n als werktüd beschouwd. e. Nachtarbeid mag niet meer dan zesmaal in een tijdperk van twee opeenvolgende weken verricht worden. w f. De wekelüksche rustdag bedraagt 30 uren, waarvzn ten minste 33 uren aaneen op 1 dag. g. De in f bedoelde 33 uren moeten eenmaal per drie weken op Zondag vallen. Voorts ligt in cte bedoeling: le. Een verbodsbepaling om langer dan een zeker aantal uren imax. 4 uren) achtereen een motorrijtuig te besturen. Onderbrekingen van minder dan een half uur blüven bulten be schouwing. 3e. Een verbod van goederenvervoer op Zon dag, met de noodzakelüke uitsonderingen, in den leest als voor arbeiders, vallende onder de Arbeidswet, In het rustdagbeslult voor trans portarbeiders te land 1939 sün opgenotnen. Vrüdagavond is te Oldebroek op den Elburg— Eper grindweg een ernstig auto-ongeluk ge beurd. De chauffeur van een personen-auto, komende uit de richting station legerplaats Ol debroek. raakte In een bocht van desen weg de macht over het stuur kwüt met het gevolg, dat de wagen tegen een boom botste. Van de vier inzittenden werden de bestuur der, de heer O. Wessels uit Zwolle, en een 6-jarig meisje Koops, eveneens uit Zwolle, te gen den grond geslingerd. De heer W. kreeg een ernstige schedelfractuur en een gebroken been en werd bewusteloos opgenomen. Het meisje had beide beenen gebroken. De heer van der Molen liep eenlge hoofd wonden op. Een mede-inzittend kind bleef ongedeerd. de sluizen van IJmuiden. Twee pas- sagieraechepen schuiven langzaam in de groote sluiskolk. Het* zijn de uitvarende Stuyvesant en Simon Bolivar van de K.N.S.M. Nog *n schip komt het kanaal* af: twee zwart gebiesde, gele schoorsteenen boven witte dekken. Een boot van de Nederland? Men tuurt en tuurt. Dan ontcijfert één den naam: Flandria. En dan weten allen: het laatste passagiersschip van den K.H.L. verlaat voor goed het Te Maastricht, in de Kerk van de Paters Jezuïeten, zal z. H..Exc. Mgr. dr. J. M. Buckx 8.CJ. op 1 en 3 Juni as. de Subdlakonaats- en Dtakonaatswüdlng toedienen aan de fraters: A. Baltussen, M. v. d. Bereken, L. Huf, O. Martawerdaja. J. Morel, Th. Poespasoeparta O. Schoonhoff. M Smits van Waesberghe, H. VXnicek, L. van Wayenburg, E. Wiegers van de Sociëteit van Jezus. Naar wü vernemen is Pater Werenfridus Neefjes OEM. in het klooster te Katwük a.d. Rün voorzien van de H.H. Sacramenten der Stervenden. j Nadat de heer Hulsebos zich alle patenten en octrooirechten op zün uitvinding verzekerd had, hebben zoowel de Jaffa-machinefabriek als de Kromhout motorenfabriek licentlerechten voor den bouw van motoren volgens het systeem van den heer Hulsebos gekocht. Deze Jaffafabriek sal overgaan tot den bouw van den nieuwen motor, en wel voorloopig tot aanmaak van een serie van 30 stuks. Bü de opgraving waren eveneens aanwezig de Amsterdamsche polltie-schelkundlge dr. v. Ledden Hulsebosch en de opperwachtmeester der Kon. Marechaussee te Zutphen, de beer K. C. van der Cingel. Het stoffelük overschot is overgebracht aaar het Algem. Ziekenhuis, waar de sectie sal worden verricht. Naar wü nog vernemen, was de heer Van der L. reeds ses jaar in pension in de Sumatra- straat te Apeldoorn. Na zün dood deden zulke vreemde geruchten de ronde, dat de justitie daarin aanleiding vond een onderzoek te gelasten. Vast staat, dat op de pensionhoudster niet de minste verdenking rust. te doen. Mevrouw SpoorenbergHirst en mej. Romme werden als vertegenwoordigster der Fe- d 'ratte benoemd in het gevormde Comité. Mej. Post werd benoemd sis vertegenwoor digster der Federatie in de op te richten Vrou- wenvereenlging ..Ons Vorstenhuis”. Mocht het noodig blüken een tweede Alge meene Vergadering samen te roepen, dan sullen de kosten worden gedragen door eiken Dioce- sanen Bond. Vervolgens hield mej. Romme een inleiding waarin sü in het kort het werk schetste van de door de regeering Ingestelde Commissie voor Hulshoudelüke Voorlichting. Besloten werd, dat het Bondsnieuws voortaan niet meer gezonden worden zal naar de diocesa ne secretaressen, maar naar het Redactie-se- cretariaat van ..De Katholieke Vrouw”. De re dactrice wordt gemachtigd te uitvoerige afdee- llngsverslagen in te korten, wanneer zü zulks noodig oordeelt. Het, ontworpen rütüdenbesluit met deaen naam wordt de in art. 1 bedoelde alcemeene maatregel van bestuur aangeduld gaat er van uit. dat deloyale concurrentie met motor- rütuigrn in het transportbedrijf voorkomen dient te worden. Een oagelüksche nachtrust van 13 uren Md voorgeschreven worden. (Van onzen speclalen verslaggever) Grijze wolkenlucht en November- guurte in den doorstaanden Westen wind, die recht uit zee blaast over

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 9