Een Hollandsche vloot
historie geworden
Revolutie op motorengebied
SIP A
van chauffeurs
Oververmoeidheid
rüken, met de akte Fransch MO VZVC1 VC1 LllUVlUIlVlU
IS
MOTOR ZONDER
KRUKAS
FLANDRIA’S LAATSTE
REIS UIT AMSTERDAM
I
ZATERDAG 30 MEI 1936
BELGIE
Auto tegen een boom
Mgr. N. Stam
Vrijdag a.z. in Nederland verwacht
Kerkelijk leven
*z PAUSEN VERJAARDAG
Hjj maakt nog een slachtoffer
FED. R. K. VROUWENBONDEN
OPLICHTER AANGEHOUDEN
Alg. vergadering te Utrecht
ZIEKEN NAAR LOURDES
H.H. WIJDINGEN
Bü de Paters Jezuïeten
PATER W. NEEFJES O.F.M.
Geen audiëntie
Nieuwe mogelijkheid
voor werkverruiming
DE VOORTVLUCHTIGE
MAKELAAR
Doodeljjk ongeval te Koog
aan de Zaan
BAKFIETS DOOR AUTO
GEGREPEN
Twee der vier inzittenden
zwaar gewond
Misdrijf op het spoor
gekomen?
GOUDENJUB1LÊ
BROEDER THEODORUS’
Hoe het groeide
Te Deum na de Hoogmissen in het
Bisdom Haarlem
De hoofd beginzelen der rege
lingen, welke zullen
worden getroffen
Werkzaamheid in Roosendaal,
Alkmaar en Amsterdam
Mgr. Lemmens gaat wederom
mee met de Limburgsche
bedevaart
Stoffelijk overschot van handels-
reiziger te Apeldoorn
opgegraven
Een veelbelovende uitvinding van
een Nederlandzch technicus
Slachtoffer van autoboUing
overleden
Rezultaten en voordeelen
U itzonderingzbepalingen
Plannen en mogelijkheden
zagierzzehepen van den
K. H. L. behoort tot
het verleden
een
te
naar
monstreerdê'
ultaoodcr-
op Dinsdag u.
Mi
De heer Hulsebos heeft, zooals gezegd, In zijn
motor de krukas vervangen door een Z-vormige
as, waarvan de beide met elkaar parallel loo-
pende deelen de eigenlijke hoofdlegers vormen.
De drijfstang beweegt zich door de merkwaar
dige omwentellngsfiguur van de as niet in een
plat vlak, maar drie-dimensionaal, en voor zoo
ver men hier van drjjfstanglagers in de gewone
beteekenls van het woord mag spreken, zijn er
hier twee, alsmede twee hoofdlagers, zoodat de
motor van den heer Hulsebos slechts de wrij
ving te overwinnen heeft van 4 lagers in plaats
van 13, terwijl de as geen torsie ondervindt, de
züdellngsche druk verdwijnt en de weerstand
in het algemeen zeer veel geringer wordt.
In een onderhoud, dat wij met den uitvinder,
óen heer Hulsebos, mochten hebben, heeft hij
ons het een en ander van den nieuwen motor
verteld.
De heer Hulsebos begon zün opleiding aan de
Welke perspectieven de nieuwe motor voor de
luchtvaart zal openen, laat zich nog niet over
zien.
De Regeering acht het wenschelijk, in den al-
gemeenen maatregel een bepaling op te nemen,
welke het mogelijk maakt bij een veroordeeling
ter zake als bijkomende straf op te leggen de
ontering van de bevoegdheid om motorrijtui
gen te besturen.
Wij verlaten de sluis, maar onwillekeurig
zien wij om. Nog eens en nog eens, om nog
even met den blik te grijpen de vertrouwde
contouren van het schip, dat wij zoo vaak be
groetten aan de AmsUrdamsche kade. Verder
en verder schuift bet weg, dan verdwijnt het
achter de koepeling van het fort de grauwe
zee tegemoet. Een stuk historie In den ubtwik-
kelingsgang der vaderlandsche zeevaart la af
gesloten. Een Hollandsche vloot behoort tot
het verleden.
Flandria, vaar wel.
Het een en ander leidde ertoe, dat een aantal
vooraanstaande Nederlandsche industrleelen be
reid werd gevonden, de gelden bijeen te brengen,
die den heer Hulsebos in staat moesten stellen
zijn proefnemingen voort te zetten. Opgericht
werd de N.V. „Z-as", waarin ost. deelnamen be
kende figuren als de heeren Fentener van Vlis-
slngen, Philips, Verkade, Waller en Ruys.
Bet huisaltaar, geplaatst in een der salons,
dat tijdens den tocht van de „Flandria” naar
het Eucharistisch Congres te Buenos Aires
gebezigd werd
Z. H. Exc. Mgr. J. P. Hulbers. Bisschop van
Haarlem, heeft het volgende bepaald:
Zondag as. den 31sten Mei, waarop Z. H. de
Paus zijn TOsten verjaardag zal vieren, zal in
alle kerken en kapellen, waaraan een rector is
verbonden, na de Hoogmis een plechtig „Te
Deum” worden gezongen.
Tussehen haU vier en vier uur wordt Vrij
dagmiddag de Flandria te IJmuiden geschut.
Als laatste, na de belde K.NB.M-schepen,
vaart zij in de kolk, waar het is, alsof het schip
beschaamd achteraf blijft. En als de sluisdeur
naar zee zich opent, verlaat de Flandria ook
pas de sluis, als de beide West-Indië-vaarders
reeds een ruimen voorsprong hebben.
Dokter 3. P. Oualtherie van Weezel uit B3-
burg verleende de eerste hulp, waarna de ge
wonden per ziekenauto naar het Sophla-zle-
kenhuls te Zwolle werden overgebracht.
De burgemeester van Oldebroek. de heer A.
Bakker, was spoedig ter plaatse om de situatie
op te nemen.
De auto was vooral aan de eene zijde ernstig
gehavend.
Naar wij vernemen, was de toestand van den
heer Wessels Vrijdagavond laat zeer ernstig.
Wij vertrouwen, dat onze geloovigen daar
mede niet zullen volstaan, maar dat zjj dien
dag voor het welzijn van onsen Heiligen Vader
zullen communiceeren en veel bidden.
Aan de memorie van antwoord op het
voor'oopig verslag der Tweede Kamer over
het wetsontwerp, houdende bepalingen, be-
oogende bet tegengaan van oververmoeid-
he.ó van bestuurders van motorrijtuigen,
ontleenen wü bet volgende:
De credleten, die hiervoor noodig zijn, krijgt
zij. zooals het jaarverslag meldt, van haar bank,
terwijl de derde, die voor de garantie borg staat,
het Werkfonds blijkt te zijn, dat hierin een be
langrijke mogelijkheid ziet tot verruiming van
de werkgelegenheid.
ziekentrein kan niemand meer worden aange
nomen.
De voordeelen van den nieuwen motor zijn bij
deze proefnemingen reeds op talrijke manieren
gebleken: Daar is om te beginnen het economi
sche voordeel door het gebruik van goedkoope
ruwe olie in plaats van benzine. Een oude auto,
die 2300 k g. weegt, legt sedert eenlge weken
dagelijks een afstand van 360 km. af, waarvoor
zij 40 liter olie verbruikt, voor een totaal bedrag
van nog geen gulden. Deze zware wagen sou
met een gewonen motorop dezen afstand stel
lig 70 liter benzine verbruiken a 12 cent, of bijna
"S gulden kosten. Daarbij komt dat de motor
volgens het nieuwe systeem bijzonder klein van
bouw is en lichter dan de benzinemotor van ge
lijke capaciteit, daardoor bovendien weinig
luim te inneemt en bijna op gelijke hoogte van
het chassis kan worden aangebracht, door wel
ke lage ligging ook de ligging van den wagen
stabieler wordt. De auto met dezen ruwoliemotor
bereikt een snelheid van 100 k.m. per uur. Het
rendement van de brandstof is bovendien veel
Eenlge weken geleden vestigde zich te Rot
terdam een vreemdeling, die zich aandiende
onder den naam A. O. Oilaonl en zich uitgaf
voor Fransch Ingenieur. Hij knoopte relaties aan
met een aantal personen uit handelskringen,
voorgevende een fabriek van betonproducten en
isolatiemateriaal te willen stichten.
Het trok de aandacht van de politie, dat de
man nailét zich met zijn plannen tot de over
heid te wenden. Bü zün verhoor bleek, dat zün
bouwplannen op fantasie berustten. In werke
lijkheid bleek de man een Belgisch handels-
relziger te zün. die in zün land nog een jaar
gevangenisstraf tegoed heeft, wegens ‘schrlft-
vervalschlng en oplichting. Hü is ter beschik
king van de Belgische justitie gesteld.
Z. H. Ezc. Mgr. N. Stam, benoemd Utulalr-
bisschop van Oedl en apostolisch-vicaris van
Klsumu (Brltsch Oost-Af rika)zal Vrüdag 5
Juni as. m het vaderland aankomen. Van Am
sterdam zal Mgr. Stam zich begeven naar zün
geboorteplaats, Haarlem, waar hü des avonds
kwart over acht een plechtig Lof zal celebree-
ren In de kerk van de H.H. Elisabeth en Bar
bara aan de Paul Krugerstraat.
De datum der wüdlng is thans definitief be
paald op 28 Juni In de kathedrale kerk te
Haarlem. De consecratie zal geschieden door
Z. H. Exc. Mgr. J. P. Hulbers. bisschop van
Haarlem
Er beeft zich een comité van voorbereiding
gevormd onder eere-voorzitterschap van Mgr.
Hulbers. Als voorzitter van dft comité treedt
op Pastoor H. P. A. v. Dük van de kerk van de
H.H. Elisabeth en Barbara, als secretaris Fa
ther B. M. Heüboer, van bet St. Joaefsmlssie-
huls te Roosendaal; als penningmeester Ple
baan F. Fllbry, St. Bavo, giro 82149, terwül leden
zün de weleerw. heeren J. Stadegaard en A v.
d. Hoeven, kapelaans.
De heer Hulsebos is ervan overtuigd, dat
men in ons land zal kunnen komen tot een
Industrie voor den bouw van ruwoliemotoren
voor vrachtauto's, die alleen reeds op de
binnenlandsche markt circa 400 motoren
per jaar zal kunnen slijten, wat zou betee-
kenen, dat een dergelüke industrie minstens
2000 mensch te werk zou kunnen stellen.
grooter, omdat tengevolge van den minderen
weerstand niet, zooals bü den ouden motor, circa
35 procent, maar ongeveer 50 procent van de
ontwikkelde warmte in nuttig arbeidsvermogen
wordt omgezet.
1 Juli as. zal t 'n halve eeuw geleden zün, dat de
dedeelden een halve eeuw geleden zün, dat de
Eerw. Broeder Theodoras, oud-overste der Broe
ders aan de Keizersgracht en Spuistraat te Am
sterdam in het Moederhuis ,Bt. Louis" te
Oudenbosch tot de H. Professie werd toegela
ten.
Op vermoeden van een mlsdrüf is Donder
dagmiddag op de Nieuwe Algemeene Begraaf
plaats aan den Soerenscheweg te Apeldoorn,
het stoffelük overschot van den heer O. van de
Laan, in leven handelsrelzlger, die op 14 Maan
jj. Is overleden, opgegraven. onder toezicht
van den rechter-commlssarls te Zutphen, mr.
A. van der Glesen.
Z. H. Exc. Mgr. dr. O. Lemmens. Biaschop
van Roermond, zal op Dinsdag SA. geen
audiëntie verleenen.
De Flandria vertrekt naar haar nieuwe be
stemming. De passaglersvloot van den K.H.L,
de eens zoo fraaie, luxueuze schepenserie, be
staat niet meer.
Zü verdwenen: Brabantla, Limburgla.
Oelria, Zeelandia en thans de laatste, ook de
Flandria. Nog veertien dagen heeft het schip
bü den K.H.L. aan de kade gelegen, vanwaar 1
zoo vaak naar Zuid-Amerika ot voor een
zomerkrulstocht vertrok. De laatste dagen lag
de Flandria bü de Ned. Dokmaatschappü, om
nog eenmaal voor de uitvaart te worden na-
gezien.
Inmiddels was de aandacht van overheidswege
cp de experimenten van den heer Hulsebos ge
vallen. en zoo bereikte hem van de züde van
Defensie het verzoek, om volgens zün principes
een benzine-vliegtuigmotor te construeeren. In
de werkplaatsen aan de Hembrag werd een
vliegtuigmotor zonder krukas met een capaciteit
van 200 pk. gebouwd, die In een proefbok eenlge
honderden uren proefdraaide en waarover op
verzoek van regeeringszüde een rapport werd
uitgebracht door ir. Koning en Ir. Tinbergen van
den Rüksstudiedienst voor de Luchtvaart, dat in
schier elk opzicht gunstig luidde.
Dat de motor echter van reusachtige beteeke
nls zal zün voor de luchtvaart. Indien men zün
principe toepast op de vliegtuigmotoren, daar
van is de heer Hulsebos overtuigd.
Tegen den tüd. dat de eerste serie van 30 mo
toren, gebouwd door Jaffa, in den handel ko
men. zullen ongetwüfeld belangrijke besluiten
worden genomen ten aanzien van de verdere
exploitatie van de nieuwe uitvinding. Zoodra de
patenten van den heer Hulsebos blüken belang
rüke bedragen op te brengen, zal de garantie,
die momenteel het Werkfonds nog verleent,
worden overgenomen door de nog altüd be
staande N.V. JL-zs", die beschouwd kan worden
als de holding company van deze patenten, en
worden gefinancierd uit deze opbrengst. Inmid
dels hoopt men erin te slagen, de belangrüke
uitvinding van den heer Hulsebos dienstbaar te
maken aan de verruiming der werkge
legenheid in ons land en te komen tot
een nieuw bedrüf. dat den naam der Neder
landsche industrie en techniek In de wereld
zal helpen hooghouden, maar bovendien zal bü-
dragen tot de welvaart van ons land en volk.
Het is ook een scherpe tegenstelling. De
Simon Bolivar en de Stuyvesant, vol leven
en bedrüf. Zü vervoeren passagiers, zü ber
gen vracht, zü hebben mail aan boord, zü
gaan uit, maar zü komen terug. Van de
Bolivar wappert de vaderlandsche driekleur
met gekroond anker in de witte baan. De
kapitein van het schip maakt deel uit van
de marine-reserve I De Flandria echter
schünt een doodenschip. Leeg zün de dek
ken. geen mensch voor, geen mensch
achter. Het Geusje wappert niet van den
neus, geen post-, geen maatschappüvlag.
Alleen de seinvlag P, de Blue Peter, de
vlag van het vertrek.
De maximumduur van den werktüd zal, In
geval van ontheffing, op ten hoogste 13 uren
--i gesteld moeten
Daar gaat de Flandria de slulskolk uit.
Plots heugen wü ons, hoe wü eens dat
zelfde schip zagen vertrekken met Mgr.
Jansen za-, met Mgr. Lemmens, met de
Nederlandsche delegatie naar het Eucha
ristisch Congres. Welk een verschil, toen
en nul Twee jaar geleden bet schip met
zün feestelük licht, de salons en promenade
dekken vol passagiers, een en al bedrüf,
voor en achter, dat langzaam, als een
sprookje, verdween in het schemerdonker
van den zomeravond. Thans de hooge,
leege boot, ergens een enkele man aan
boord, welke zün laatste reis aanvaardt
onder Nederlandsche vlag.
De bemanning, de passagiers van de andere
schepen, de belangstellenden op de sluis, zü
kijken onwillekeurig naar het scheldende schip.
Het ligt daar nog zoo mooi met de stapeling
van zün hagelblanke dekken, de fier geheven
schoorsteenen, de regelmatige rüen sloepen aan
weerszü. .Straks, in Le Havre, zullen de Fran-
schen dat mooie wit een geelbruin kleurtje
geven, niet zoo lastig om schoon te houoen.
De püpen worden rood wellicht, en de vermel
ding Flandria-Amsterdam verdwünt. Toch is
het niet goed een schip een anderen naam te
geven, wil het zeemansgeloof.
De cylinders zün evenwüdlg aan de as van den
motor aangebracht en liggen in een kring om
de as heen, waardóór de omvang van den mo
tor ook bü een vrü groot aantal cylinders zeer
veel kleiner is dan van een bestaanden motor
van gelüke capaciteit, terwül de geheele con
structie minder gecompliceerd wordt.
Deze theoretische beschouwing werd in de
practük bevestigd, doordat bü nauwkeurig on
derzoek bleek, dat van het aantal In de cylinders
van den aldus geconstrueerden motor opge
wekte paardekrachten ■ftilfiitens—96_pracent ef-
iectlef was.
Donderdag werd te Utrecht in het Kasteel
van Antwerpen, de Algemeene Vergadering van
de Federatie van RK Vrouwenbonden gehou
den.
Jaarverslagen van secretaresse, penning-
meesteresse en directrice van het Centraal Bu
reau werden met dank aan de respectieve func-
tionaressen goedgekeurd.
Mededeeling werd gedaan over de samenwer
king met de vereenlging St. Bernardus, tot doel
hebbend, het plaatsen in gezinnen van leerlin
gen bü het Nüverheidsonderwüs. teneinde de
voor het diploma noodige practükervanng op
De 47-jarige A. Voskamp, wonende in Heb la
aam. die Dinsdagavond bü een botsing tussehen
zün auto en een tramwagen op den Schiedam-
schen Singel te Rotterdam zeer ernstig werd ge
wond. is Vrijdagochtend in het Ziekenhuis aan
den Coolslngel overleden.
daags en 73 uren per week
worden.
Er zün eenlge categorieën van bestuurders
van raotorrütuigen, voor welke de normale be
palingen niet zulleft kunnen gelden, sooals bijv,
voor particuliere chauffeurs, voor hsntirlsiee»
zigers en voor heerrüders. Voor al deze groepen
is een veel beperkter regeling gedacht.
De contróle sal goeddeels bü de Rüks- en
Gemeentepolitie komen te Uggen. Verwacht
mag worden, dat de extra-kosten, aan het toe
zicht verbonden, een beckag van 20000 's jaars
niet zullen overschrüden.
De Regeering sou de werkboekjes verkrüg-
baar (.esteld willen zien tegen betaling van 1,
dat »s eenzelfde bedrag als thans voor een rust-
dsgkaart betaald wordt. Een bepaling, welke
een dergelüke retrlbutieheffing mogeiük maakt,
ontbrak in het wetsontwerp. Hierin Is tevens
voorzien bü nota van wüzlglng.
Voor de autobusdienstondernemlngen aal de
bestaanoe administratie in hoofdzaak aeband-
haafd kunnen blüven.
Reeds nu staat vast, dat het gewenacht is,
den ttd, gedurende welken men aan één stuk
een motorrütulg besturen mag, aan grenzen te
binden, en evenzeer, dat voor verschillende
groepen van bestuurders van motorrütulgen
een wekelüksche rustdag, waarin periodiek de
Zondag begrepen is, dient te worden vastge
steld. Ook ligt het In de bedoeling, den nacht
arbeid oer bestuurders te beperken en be
houdens de noodige uitsonderingen het goe
de rei vervoer op Zondag te verbieden.
Het goedkoopste Hart- en Rheuma-
tiek Kuuroord van geheel Europa
Mineraalwater. SPA MONOPOLE
Golf 18 holes. Tennis, Zwembad
Casino hot geheele jaar geopend
ROULETTE SANS ZERO
en BACCARA
Nieuw Bestuur: MM. Moens en Muller
Inlichtingen: Syndlcat d'Inltiative, Spa.
Te Koog aan de Zaan is Vrijdagmiddag te
drie uur op den provincialen weg tegenover het
voetbolterrein van KF.C. de bakfiets van den
30-jarigen groente- en vischhandelaar D. V. d.
Laan uit Zaandam door een luxe-auto uit Bols-
ward gegrepen met het gevolg, dat de berijder
v. d. L. op slag wérd gedood.
Hü laat een vrouw en een kind achter.
Tegen den autobestuurder is proces-verbanl
technische hoogeschool té Delft, dbch brak zün
studie tusschentüds af, omdat de wetenschappe-
lüke technische opleiding hem niet bevredigde.
4- Ongeveer vüftien jaar geleden ontwierp de heer
Hulsebos de eerste plannen voor zün motor, en
na tal van moeilijkheden, vooral ook op finan
cieel gebied, te hebben overwonnen, slaagde hü
erin, volgens .zün principe een automobiel-ben-
zlnemotor te construeeren. die ondanks alle
jeugdgebreken de juistheid van het principe de-
Broeder Theodoras (in de wereld de beer P.
Smits uit Grave, NB.) werd 13 Febr. 1869 ge
boren en genoot zün lager onderwüs in het
Instituut St. Louis te Oudenbosch, waar hü na
dien in het klooster trad en op 1 Juli 1886, pa
een noviciaat van twee jaar, werd geprofest.
Zün studiën voort zettende, behaalde hü in
April 1889 de L. O -akte, waarna hü aan de
Broederschool St. Marie te Roosendaal zün on
derwijsloopbaan aanving.
Toen in October 1893, de nieuwe onderwijs
inrichting St. Louis aan de Keizersgracht -te
Amsterdam tot stand was gekomen werd Broe
der Theodoras hierheen overgeplaatst om daar
als onderwüzer werkzaam te worden gesteld,
waar hü aanvankelük werkzaam bleef tot in
Augustus 1908, om vandaar nu als overste
en hoofd van de school naar Roosendaal te
rug te keeren.
Intusschen had Broeder Theodoras, die be
halve een bekwaam paedagoog ook een üverig
student was gebleven, zich de L.O.-akten in de
passagiersschip van
verlaat voor goed
vaderlandsche water, verkocht
Frankrijk.
Men schrijft ons:
Op 34. 35 en 36 Juni as. trekt de Limburgsche
Bedevaart voor de zestiende maal op naar IxXir-
des, het Genadeoord in de schitterende Pyre
neeën van Zuid-Frankrük.
Het groote middelpunt ook van deze Bede
vaart is weer dc stampvolle ziekentrein. Ruim
300 zieken verzorgd door doktoren, een staf van
gediplomeerde verpleegsters, helpsters en bran
cardiers vertrekken Vrijdag 26 Juni as. Z.H. Exc.
Mgr. dr, Lemmens, Bisschop van Roermond,
maakt evenals de vorige jaren met dit rollend
hospitaal de groote reis mee. X
De eerste trein vertrekt reeds op Woensdag 34
Juni as. nJ. de pelgrims die de reis maken naar
Parijs, of Lisieux of Nevers.
Donderdag 25 Juni vertrekt de trein met de
pelgrims die rechtstreeks naar Lourdes gaan.
Dit jaar is het zoo geregeld, dat alle nlet-zieke
pelgrims al een dag te Lourdes zün, om, goed
uitgerust van de reis, den volgenden dag geheel
ter beschikking te zün voor den aankomenden
ziekentrein en het vervoer der zieken.
Om te voorkomen dat evenals vorige Jaren
meerdere personen wegens te late opgave moe
ten worden teleurgesteld, worden degenen die
nog plannen hebben de reis mee te maken ver
zocht zich nog zoo spoedig mogeiük op te geven
aan het Secretariaat der Bedevaart p. a. Rector
Driessen, Lenculenstraat 27 Maastricht. Voor den
Aan t bureau Pieter Aertszstraat te Amster
dam is opnieuw aangifte gedaan dat de man die
voortvluchtig is en iemand voor f29000 heeft
opgelicht, een nieuw slachtoffer heeft gemaakt
en nu voor een bedrap van f18.000. Over den
voortvluchtige heeft de politie verder niets*
vernomen.
Van 1906 tot 1913 bleef hü te Roosendaal en
vandaar werd hü toen als overste en hoofd
der school overgeplaatst naar Alkmaar, waar
hü rond 10 jaar werkzaam bleef om In 1933 op
nieuw te worden overgeplaatst naar Amster
dam, als hoofd van de M.UL.O -school aan de
Keizersgracht, welke school later, onder zün
bestuur, werd ondergebracht in een meer pas
send gebouw aan de Spuistraat.
Hier is hü hoofd gegleven tot 17 Januari van
bet vorige jaar toen hü wegens het bereiken
van zün 65-jarigen leeftüd deze functie in an
dere handen moest overgaan. Van rust wilde
zün werkzame geest echter niet wetn, zooals
hü daar werkzaam Is gebleven met het geven
van vakonderwüs, welke taak hü nog altüd
'njet hezelfde groote succes weet te verrichten
De as. gouden jubilaris mag dus op
schitterenden staat van dienst terugzien en ver
wondering behoeft het allerminst te wekken
dat behalve in Amsterdam, ook zün honder
den oud-leerlingen te Roosendaal en Alkmaar
zich opmaken om bü gelegenheid van zün as.
jubilé van hun dankbare genegenheid te doen
blüken.
Vermoedelük sullen de volgende ulUonde"-
ringsbepalingen niet gemist kunnen worden:
le. Eenmaal per week mag een chauffeur,
werkzaam voor een autobusdienst, een werktüd
hebben van 13 uren.
3e. Hetaelfde geldt voor den bestuurder van
een toerwagen, waarmede gezelschapsritten over
groofr. afstand worden gemaakt. Zelfs zal bü
zoo'n gelegenheid de werktijd meer dan 13 uren
mogen bedragen, mits twee chauffeurs om beur
ten den wagen besturen.
3e- Ten behoeve van verhuizingen mag de
bestmnder van een vrachtauto, in dienst van
een mcubeltransportonderneming, 13 uren per
dag wt rken, met een maximum van 60 uren
per week, doch niet meer don 165 uien tn drié
achtereenvolgende weken.
4*. Voor het vervoeren van melk van boerderij
naar zuivelfabriek, mag de werktüd van den
daarmee belasten autobestuurder, indien hü
niet op. Zondag werkt, op Zaterdag en Maan
dag 14 uren betaagen. met behoud evenwel van
het normale weekmaxlmum.
Voor besteldiensten over groote afstanden
mag, indien het oustrictshoofd der arbeids-
inspecrie zulks noodzakelük acht, eenmaal per
week* gedurende 13 uren gewerkt worden, met
behoud evenwel van bet normale weekmaximum
De door eenlge leden gestelde vraag, ot onder
dc weiktüden van chauffeurs in dienstbetrek
king ook andere werkzaamheden dan bet be-
sturen van motorrütulgen begrepen worden,
wordt bevestigend beantwoord.
De hoofdbegtnselen der regelingen, welke,
naar der aanvanke'üken opoet, bü algemeenen
maatregel van bestuur zullen worden getroffen,
zün:
a. De dagelüksche werktüd voor personen,
niet vallende onder art. 1, eerste lid, onder b
van het wetsontwerp, de rtjtüd mag niet
meer bedragen dan 10 uren, met een weekmaxl
mum van 55 uren.
b. De dagelüksche rusttüd moet ten minste
13 uren aaneen beckagen; eenmaal per week
mag hü 10 uren bedragen.
e. De werktüdgrenzen mogen ten hoogste 14
uren u't elkander Uggen. Door de onder b be
doelde bepaling echter sullen tussehen die
grenzen gemeenlük niet meer dan 13 uren ge
legen zün.
d. Rusttüden van minder dan een half uur
word, n als werktüd beschouwd.
e. Nachtarbeid mag niet meer dan zesmaal in
een tijdperk van twee opeenvolgende weken
verricht worden. w
f. De wekelüksche rustdag bedraagt 30 uren,
waarvzn ten minste 33 uren aaneen op 1 dag.
g. De in f bedoelde 33 uren moeten eenmaal
per drie weken op Zondag vallen.
Voorts ligt in cte bedoeling:
le. Een verbodsbepaling om langer dan een
zeker aantal uren imax. 4 uren) achtereen een
motorrijtuig te besturen. Onderbrekingen van
minder dan een half uur blüven bulten be
schouwing.
3e. Een verbod van goederenvervoer op Zon
dag, met de noodzakelüke uitsonderingen, in
den leest als voor arbeiders, vallende onder
de Arbeidswet, In het rustdagbeslult voor trans
portarbeiders te land 1939 sün opgenotnen.
Vrüdagavond is te Oldebroek op den Elburg—
Eper grindweg een ernstig auto-ongeluk ge
beurd. De chauffeur van een personen-auto,
komende uit de richting station legerplaats Ol
debroek. raakte In een bocht van desen weg de
macht over het stuur kwüt met het gevolg, dat
de wagen tegen een boom botste.
Van de vier inzittenden werden de bestuur
der, de heer O. Wessels uit Zwolle, en een
6-jarig meisje Koops, eveneens uit Zwolle, te
gen den grond geslingerd. De heer W. kreeg
een ernstige schedelfractuur en een gebroken
been en werd bewusteloos opgenomen. Het
meisje had beide beenen gebroken.
De heer van der Molen liep eenlge hoofd
wonden op. Een mede-inzittend kind bleef
ongedeerd.
de sluizen van IJmuiden. Twee pas-
sagieraechepen schuiven langzaam
in de groote sluiskolk. Het* zijn de
uitvarende Stuyvesant en Simon
Bolivar van de K.N.S.M. Nog *n
schip komt het kanaal* af: twee
zwart gebiesde, gele schoorsteenen
boven witte dekken. Een boot van
de Nederland? Men tuurt en tuurt.
Dan ontcijfert één den naam:
Flandria. En dan weten allen: het
laatste passagiersschip van den
K.H.L. verlaat voor goed het
Te Maastricht, in de Kerk van de Paters
Jezuïeten, zal z. H..Exc. Mgr. dr. J. M. Buckx
8.CJ. op 1 en 3 Juni as. de Subdlakonaats- en
Dtakonaatswüdlng toedienen aan de fraters:
A. Baltussen, M. v. d. Bereken, L. Huf, O.
Martawerdaja. J. Morel, Th. Poespasoeparta
O. Schoonhoff. M Smits van Waesberghe,
H. VXnicek, L. van Wayenburg, E. Wiegers
van de Sociëteit van Jezus.
Naar wü vernemen is Pater Werenfridus
Neefjes OEM. in het klooster te Katwük a.d.
Rün voorzien van de H.H. Sacramenten der
Stervenden. j
Nadat de heer Hulsebos zich alle patenten en
octrooirechten op zün uitvinding verzekerd had,
hebben zoowel de Jaffa-machinefabriek als de
Kromhout motorenfabriek licentlerechten voor
den bouw van motoren volgens het systeem van
den heer Hulsebos gekocht. Deze Jaffafabriek sal
overgaan tot den bouw van den nieuwen motor,
en wel voorloopig tot aanmaak van een serie
van 30 stuks.
Bü de opgraving waren eveneens aanwezig
de Amsterdamsche polltie-schelkundlge dr.
v. Ledden Hulsebosch en de opperwachtmeester
der Kon. Marechaussee te Zutphen, de beer
K. C. van der Cingel.
Het stoffelük overschot is overgebracht aaar
het Algem. Ziekenhuis, waar de sectie sal
worden verricht.
Naar wü nog vernemen, was de heer Van
der L. reeds ses jaar in pension in de Sumatra-
straat te Apeldoorn.
Na zün dood deden zulke vreemde geruchten
de ronde, dat de justitie daarin aanleiding
vond een onderzoek te gelasten.
Vast staat, dat op de pensionhoudster niet
de minste verdenking rust.
te doen. Mevrouw SpoorenbergHirst en mej.
Romme werden als vertegenwoordigster der Fe-
d 'ratte benoemd in het gevormde Comité.
Mej. Post werd benoemd sis vertegenwoor
digster der Federatie in de op te richten Vrou-
wenvereenlging ..Ons Vorstenhuis”.
Mocht het noodig blüken een tweede Alge
meene Vergadering samen te roepen, dan sullen
de kosten worden gedragen door eiken Dioce-
sanen Bond.
Vervolgens hield mej. Romme een inleiding
waarin sü in het kort het werk schetste van
de door de regeering Ingestelde Commissie voor
Hulshoudelüke Voorlichting.
Besloten werd, dat het Bondsnieuws voortaan
niet meer gezonden worden zal naar de diocesa
ne secretaressen, maar naar het Redactie-se-
cretariaat van ..De Katholieke Vrouw”. De re
dactrice wordt gemachtigd te uitvoerige afdee-
llngsverslagen in te korten, wanneer zü zulks
noodig oordeelt.
Het, ontworpen rütüdenbesluit met deaen
naam wordt de in art. 1 bedoelde alcemeene
maatregel van bestuur aangeduld gaat er
van uit. dat deloyale concurrentie met motor-
rütuigrn in het transportbedrijf voorkomen
dient te worden.
Een oagelüksche nachtrust van 13 uren Md
voorgeschreven worden.
(Van onzen speclalen verslaggever)
Grijze wolkenlucht en November-
guurte in den doorstaanden Westen
wind, die recht uit zee blaast over