Een Spin groeide tot Arend
De nieuwe Rijksweg tusschen
Amsterdam én Den Haag
I
I
Mgr. N. Stam te
Haarlem
I
e
L
HOEDE WERKZAAMHEDEN
VORDEREN
DE VACANTIEREIS VAN
SCHUSCHNIGG
2S JAAR VAN FOKKER’S
VLIEGERLEVEN
Het treinongeluk
te Ebelsburg
I
I
ZATERDAG 6 JUNI 1936
I
Fokker’s historische Spin in het jaar 1911.
DE REISBELASTING
Gevreesd in den oorlog
Het eerste verkeersvliegtuig
Hulde aan den missionaris
BOEK EN BLAD
5
Toespraak van pastoor
G. van Dijk
De kunstwerken in den
Haarlemmermeerpolder
KANAAL AMSTERDAM—
BOVENRIJN
In den loop van 1938 zal Je ver
binding vermoedelyk geheel
gereed zyn
De sigarenfabriek der Fa. Majoor
te Beverwijk
Merkwaardige figuur,
deze groote pionier
De luchtvaart werd groot met
en door zyn scheppend
bouwend genie
Mussolini heeft de motieven 'der
Oostenryksche kabinet»-
hervorming volkomen
begrepen
Het communiqué van de directie
der Bondsspoorwegen
Circulaire van de Ned. Groenten
en Fruit-centrale
Te Vimy nabij Lens, waar in den wereld
oorlog ruim 64.000 Canadeezen het leven lie
ten, zal te hunner nagedachtenis op 29
Juli in tegenwoordigheid van Honing Ed
ward van Engeland en den president der
Fransche Republiek, Lebrun, dit monument
worden ingewijd.
De feestelijke opening van de
Julianabrug te Zaandijk
Zaandam
Invoering dit seizoen uitgesloten
Het Weerim
Directeur Centraal Bureau voor
den Chr. Middenstand
Grootsche plechtigheid in de
St. Elisabeth en Barbara-
parochie
742.8 te Ttenbavn.
Stormwaarechnwingadienst: Geaetad te
De Bilt, 6 Juni te SM uur aan alle paa
ien: „Attentiesein neer".
De brug «elf zal in ylaggentool komea ea VAR
UDE BEGIN 1937 GEREED
WW IN 1957 GEREED
BXtt BEGIN 1938 GEREED
SBC M.193B GEREED
Haarlemmermeer van Amster-
r
i
t
r
r
nieuwen weg om Oëgst
lang en bevat tal van
De oorlog waa voorbij. Dultschland had ver
loren. Fokker redde een aantal D VII’s en het
materiaal van zyn fabriek in Schwerin over de
erlandsche grens. Op de Elta verscheen hy,
Nederlandsche publiek verbalend met zijn
te staaltjes, de wonderlijke beweeglijkheid
zijn roode machine.
daad:
704 te La Corona.
L
Onder leiding van Fokker, die naast tech
nisch pionier ook goed zakenman is, ontwik
kelde zich de N. V. Nederlandsche Vliegtuigen-
Een merkwaardig man, wiens jubileum thans
gevierd wordt. Goedhartig en toch strijdlustig.
Sober voor zichzelf, gul tegenover anderen.
Van ongekende werkkracht en toch liefst ar
beidend in volkomen ongebondenheid en on-
afhankelykheidszin. Ingenieur by de gratie
Gods, doch zonder positieve wetenschap van
logarlthmen en integralen, met een intujtieve
visie op alles wat constructie is. Vreemd voor
wie hem niet kennen, in zekeren zin een een
zame, met weinig ulteriyk vertoon van vriend
schap.
De locomotief, de dlenstwagon, de post-
wagon en drie personen wagons vielen omver.
De telegraaf- en telefoonlijnen zijn hunfoor
vernield. Volgens de voorlooplge inlichtin
gen zyn twee personen gedood en werden
bovendien 6 personen ernstig en een groot
aantal personen licht gewond.
Ten slotte wordt voorzien, dat in den loop
van 1938 liet ïUidelUkste «foei van den weg
Hoewel.^ althans over eenige K.M. lengte, de
grondslag zeer slap is, waardoor belangrijke
hoeveelheden zand zullen moeten worden ver
werkt, wordt verwacht, dat behoudens onvoor
ziene omstandigheden, ook het gedeelte tusschen
de Postbrug en de Zuidelijke Ringvaart van
de- Haarlemmermeerpolder in den loop van
1938 gereed komt, zoodat dan de nieuwe ver
binding tusschen ’s Gravenhage en Amsterdam
geb- jereed aal zijn.
tisch de stabiliteit zonder ailerons en zon
der schelotn trekking.
de loodsen van de Elta begon Fokker een
izamer taak. HU richtte er een nieuwe
ek op en legde zich thans toe op de ont-
eling en aanmaak van vliegtuigen voor de
erluchtvaart. De F n, voorzien van een
M.-motor van 200 P. K. en Ingericht voor
passagiers, werd het eerste verkeersvlieg-
ter wereld. Nog onlangs heeft Fokker het
te nog bestaande toestel van dit type, dat
en Ryksstudledienst voor de Luchtvaart In
ilk was, teruggekocht. Na de F. U kwam
rn, waarmee de K. L. M. haar eerste
>ten vloog. Daarnaast kwamen geregeld nog
ichten uit binnen- en buitenland vóór de
ing van militaire vliegtuigen.
9
WEENEN, 6 Juni. De hoofddirectie der
Bondsspoorwegen deelt betreffende de ont
sporing van den sneltrein Parijs—Weenen
te Ebelsberg nabij Llnz, die wij reeds ver
meldden, het volgende mede:
Vrijdag was voor de parochie van de Sint
Elisabeth en Barbarakerk aan de Paul Kruger-
straat te Haarlem een lang verbeide feestdag.
Des avonds werd de nieuwbenoemde missie
bisschop, Z. H. Exe. Mgr. N. Stam, elect titulair
bisschop van Cedi 1. p. J. en apostolisch vicaris
van Klsumu (Britsch Oost-Afrika) met groe
ten luister ingehaald in de parochie waarin zijn
familieleden woonachtig zijn en waar Mgr. een
goede bekende geworden is, omdat hy hier zijn
vacanties placht door te brengen, toen hy nog
father Stam wm.
I
De kunstwerken zijn in den Haarlemmermeer
polder alle gereed tot den Lisserdwarsweg. Van
daar tot de Zuidelijke ringvaart moet de brug
over de Hoofdvaart nog worden aanbesteed;
dit is ook het geval met de hooge beweegbare
brug over de Zuidelijke Ringvaart. Het viaduct
over de Dr. J. P. Heyelaan is In uitvoering.
Zooals bekend heeft de regeering uit hoofde
van banderollenschuld preferente rechten op
de voorraden der N.V. Sigarenfabriek v.h. Gebr.
Majoor te Beverwijk. Naar wij vernemen is de
regeering echter in principe bereid deze voor
raden voor een lager bedrag beschikbaar te
stellen dan waarop zij aanspraak kan maken.
Er bestaat nu nog een verschil tusschen dit
bedrag en dit bod, hetwelk door directie en
bewindvoerder Is gedaan. Maandag an. zullen
besprekingen. worden gevoerd teneinde over
Hoewel Pa Fokker met de liefhebberijen
en fratsen van zoonlief niet veel op had,
gaf hij hem tén slotte toch zijn kans door
den jongen Tonny, na den minder succes
vollen schooltijd, ter opleiding te zenden in
den automobiel- en vliegtuigbouw te Sal-
bach bjj Mainz. Hier verwezenlijkte Fokker
zijn ideëen en construeerde hy zyn Spin,
voor dien tijd een geheel nieuw type vlieg
tuig met bijzondere eigenschappen Een
hooge ligging van het zwaartepunt en de
V-vorm der vleugels verzekerden automa-
Pastoor Van Dijk hield een welkomstpredl-
catie. „Met groot verlangen” aldus de ge
wijde spreker „hebben wij uitgezien naar
dit plechtig uur. Hier voor U ziet gy een groot»
schare van goede katholieken, die vanavond
hierheen gestroomd zijn om U, dien zij hebben
leeren kennen als den eenvoudigen stoeren mis
sionaris, te huldigen als Prins der H. Kerk.
Toen wy priesters als vriend van het *-
mlnarie zagen heengaan om aan het vurigst
verlangen van Uw hart gevolg te geven, heb
ben wy U gemist als een goeden en trouwen
vriend. We hebben U dikwijls zien terugkomen
in het vaderland en waren dan telkens ver
heugd, U den ouden makker in onzen kring
te mogen begroeten. Thans, nu God Uw moei
zaam werken heeft willen beloonen door U
te verheffen onder de Prinsen der Kerk, thans
is Uw komst voor ons een hooge eer.
Wat betreft de verharding wordt verwacht,
dat begin 1937 de weg van Amsterdam tot den
Vjjfhuizerweg gereed zal zijn. In den loop van
1937 zullen de verder gelegen wegvlakken waar
schijnlijk gereed komen; zoodoende zou begin
1938 kunnen worden gereden tot den Lisser
dwarsweg. Hier kan dan direct aansluiting wor
den verkregen vla Lisse op den Rijksweg *s Gra-
venhage-Haarlem.
In verband met de beslissing over de al of
niet opheffing van den spxuweg Hoofddorp-
Aalsmeer, welke den nieuwen weg kruist tus
schen den Vljfhuizerdwarswe j en den Kruisweg,
is in den voortgang met den aanleg van dit
laatste weggedeelte eenig oponthoud ontstaan,
zoodat dit naar het zich laat aanzien, niet vroe
ger gereed zal komen dan het verdere ge
deelte tot den Llsserdwarsveg.
Volgens het Handelsblad schijnt het niet In
de bedoeling van de regeering te liggen om de
reisbelasting dit Jaar nog in te voeren, aange
zien dit in verband met de behandeling In het
parlement niet meer mogelijk zou zijn.
In November 1935 werd het wegvak van
Amsterdam (Sloterweg) naar den Schiphol-
weg van den toekomstigen melverkeereweg
Amsterdam SwesenliGravenhage toot
het verkeer opengesteld. Aangezien he* weg-
Uchaam nog niet voldoende was Ingeklon
ken verkreeg het weggedeelte tusschen de
Noordelijke Ringvaart en den Spaarnwon-
derdwursweg (weg naar Schiphol) een voor-
loopige verharding met klinkers.
door den polder geheel zal zijn voltooid tot aan
de brug over de Zuidelijke Ringvaart.
Het gedeelte van dezen weg in Noord-Holland
gelegen is .25 KM. lang en zal ongeveer 5%
millioen gulden kosten.
Het verlengde van dezen weg in Zuid-Hol-
land tot de aansluiting bjj de Postbrug aan den
it is ongeveer 5 KM.
jatwerken, welke alle
onderhanden zjjn. Hoewel hier de grondslag
veel minder goed is dan in het Noordholland-
sche deel van den weg hoopt men hiermede ook
iu den loop van 1938 gereed te zijn.
Met den aanleg van het In Zuidholland ge
legen gedeelte tusschen voornoemde Zuidelijke
Ringvaart en de Postbrug, alwaar aangesloten
wordt op het ten deele n 1934 en ten deele in
1935 voor het verkeer opengestelde wegvak be
westen Oegstgeest, Is onlangs begonnen.
In dit ongeveer 5 K.M. lange weggedeelte zijn,
behalve de beide bruggen aan de uiteinden (de
Postbrug en de brug over de Ringvaart) 9 brug-
VERWACHTING:
Zaid-Westoiyke i
Naar wij vernemen zijn de werkzaamheden
aan het Kanaal Amsterdam—Bovenrijn we
derom nagenoeg stilgelegd. De oorzaak hiervan
moet gezocht worden in verzakkingen aan de
dijken, ontstaan by het uitbaggeren van het
kanaal.
Ook de sluiswerken in Vreeswijk liggen zoo
goed als stil.
Het aantal personen, dat hierdoor tot werk
loosheid is gedoemd, is zeer groot.
Van de twee te Jutphaas werkende bagger
machines is de grootste reeds weggesleept.
Verder wijst men in deze kringen er op, dat
geen enkele wijziging in de politieke oriëntee»
ring, of eenlgerlel sensatie het gevols «al zijn
van dit onderhoud, waarvan men vooral het
bartelUk karakter ondenstreept.
Ten bate van het Lustrumsportfonds en T. b. c.-voedingsfonds speelden Woensdag
de Utrechtsche koks en kellners een voetbalwedstrijd op het Herculesveld te
Utrecht. Het derde doelpunt der kellners.
Toen kwam de oorlog en daarmee Fokker»
groote kans.' HU bouwde de Duitsche luchtvloot,
schiep de vliegtuigen, waarin een Immelmana,
Boehlcke, von Richthofen onoverwinnelijk wa
ren. Fokker bouwde en bouwde. Meer dan 40
types ontwikkelde hy in dien korte spanne tyds.
In totaal werden 7600 machines aan de Duit
sche luchtmacht afgeleverd. Wereldbekend en
wereldgevreesd werd zyn naam. Een zijner
meest geduchte vindingen was de uitrusting der
toestellen met een mitrailleur, welke recht
vooruit door het schroefveld heen schoot. En
eindelijk verscheen de D VII, een wonder-
vliegtulg, waarin de Duitsche oorlogsvliegers d»
groote overmacht hunner vyanden glansrijk
weerstonden.
Uit Uns en Weenen zyn hulptrelnen terstond
naar de plek van het ongeval gereden. Het ver
keer is omgelegd. Tot handhaving van de orde
is een compagnie bondstroepen derwaarts ge
zonden. Volgens inlichtingen uit particuliere
bron zou het aantal gewonden 35 bedragen.
Uit den aard der zaak is by het noemen van
verschillende data uitgegaan van de veronder
stelling, dat op de begrooting voor 1937 en
1938 de noodige gelden zullen worden beschik
baar gesteld en dat zich geen onvoorziene om
standigheden voordoen, welke in beteekenende
mate remmend op de uitvoering zouden werken.
Het grondwerk van den Spaarnwouderdwars-
weg tot de Zuidelijke Ringvaart is deels gereed
of lij. uitvoering, deels aanbesteed. Verwacht
wordt, dat al het grondwerk in het Noord-
Hollandsche gedeelte van dezen nieuwen weg,
ter lengte van rond 25 K.M., begin 1937 ge
reed zal zyn.
King-Atlas van Nederland, voor
School, Toerisme. Uitgave fa. Ton-
nema Co., Sneek.
F
Op Vrijdag 5 Juni is de uit Frankrijk en Zwit
serland komende D-treln na 12a op een open
gebroken deel tusschen de stations Asten en
Ebelsberg ontspoord.
fabriek tot een belangry k Nederlandsch be-
dryf met internationale reputatie en een groo-
ten omzet op de buitenlandsche markt. In de
jaren 19191936 werden in de fabrieken te
Amsterdam ruim 1200 complete vliegtuigen ver
vaardigd en 23 licenties aan 16 verscnillende
landen verkocht.
Fokker-vliegtuigen worden gebruikt op
de luchtiynen van 45 maatschappijen; 32
regeeringen verkozen ze voor de landsver
dediging. Tal van record- en historische
vluchten werden in den loop der jaren met
Fokker-vliegtuigen volbracht; over de
Noordpool, over den AUantischén Oceaan,
zoowel In Oosteiyke als Westeiyke rich
ting, tusschen Nederland en Indië enz.
Op 7 Juni 1911 verkreeg de jonge Fokker dan
zyn brevet en dien zomer zagen de verbaasde
Haarlemmers hun jeugdigen stadgenoot met
zijn wonderiyken vogel boven hun stad vliegen.
Bleef hy voor velen nog altyd de waaghals,
die verder zagen zelden: Er zit wat in dien
jongen. De vader was trotsch en hielp zyn zoor
by de verdere ontwikkeling van zyn plannen.
Fokker kreeg geld en begon, heel beschei
den, een vliegtuigfabriekje, eerst te Joannlsthal.
later In Schwerin, waar hy zoowaar order»
kreeg van het keizerlijk Duitsche leger. Spoedig
liet hy hier de automatische' stabiliteit, welke
zyn vliegtuigen te weinig beweeglijkheid gaf,
los en ging over tot de constructie van een z.g.
gesloten eendekker met dwarsbesturing. het
verband van den romp verkregen door ge-
laschte stalen buizen
Voor alles echter een man van intematin-
naad gezag, van wereldreputatie. Men noemde
hem den Vliegenden Hollander en geen betite
ling was juister voor dezen luchtvaartconstruc-
teur, die door een bijzonder samengaan vn
karaktereigenschappen en geesteiyte vermo
gens er in geslaagd een enorm technisch en
commercieel resultaat tot stand te brengen.
Nederland kan trotsch zyn op Fokker.
WRAKEN, 6 Juni (Reuter) Volgens
in bevoegde Oostenryksche kringen onf-
vangen berichten over het onderhoud te
Rocca delle Camlnate, heeft Mussolini tij
dens dit onderhoud getoond de motieven,
die Schuschnigg kort geleden hebben ge
leld tot een hervorming van zyn mtnuteri»
volkomen te begrypen.
’s Middags te ongeveer half vyf was de nieu
we bisschop te Amsterdam aangekomen.
Na zyn aankomst in de hoofdstad omstreeks
half vyf begaf Mgr. Stam zich, vergezeld van
zijn naaste familieleden en In gezelschap van
plebaan F. Fllbry der 8t. Bavokerk en van
pastoor L. J. Willenborg van Bloemendaal naar
de pastorie van de kerk van den H. Willlbror-
dus binnen de veste (De Duif) aan de Prinsen
gracht.
Hier werd Mgr. ontvangen door zyn studie
vriend, pastoor Th. H. J. Winkelman. Per auto
reisde het gezelschap, waarbij zidh bok de
Fathers C. Schoenmaker en B. M. Heyboer van
het St. Josephsmissiehuls te Roosendaal be
vonden, naar Haarlem.
Reeds ver voor achten heerschte er In de
omgeving van de kerk te Haarlem een bedry-
vlgheid die aan elke feesteiyke gebeurtenis
pleegt vooraf te gaan, ongeveer op een wyze
als de stilte die aan den storm voorafgaat.
En de ontvangst werd als een storm: een
storm van spontaan enthousiasme.
Op het tijdstip waarop Mgr. en zyn gezel
schap waarschyniyk uit Amsterdam vertrok
ken, liep de kerk al vol, zoo vol, dat al spoedig
een talrijke menigte zich met een plaatsje voor
het kerkgebouw moest tevreden stellen.
Hier wachtten, keurig opgesteld, de jeugd-
organisaties met kleurryke banieren: Kruis-
- vkarders, welpen en verkenners, Josephs-gezel-
len en Graalmelsjes.
Om acht uur tien kondigde het Inzetten van
klokkengelui de nadering van den Hoogen Gast
aan, en eenige minuten later reden een drietal
auto’s voor.
Mgr., die het eerste uitsteeg, werd door bruid
jes verwelkomd. Een der kleinsten overhan
digde Z. H. Exc. een bouquet lelies, welke Mgr.
Stam met zichtbare ontroering accepteerde.
Gevolgd door zyn naaste familieleden en -om
ringd door de vele vaandels der jeugdorganisa
ties, schreed Mgr. door het middenpad oer kerk
naar het priesterkoor voor het celebreeren van
een plechtig Lof met Te Deum.
Hierby werd Z. H. Exc. geassisteerd door
pastoor L. Willen borg en T. Winkelman als
diaken en subdiaken en de kapelaans P. Pop
pen en J. Stadegaard als troondlakens. Cere-
moniarius was kapelaan A. Verhoeven. Verder
namen In het priesterkoor plaats plebaan F.
Fllbry, Father B. M. Heljboer, de pastoors
Schoemaker en Adrlchem klasgenooten van
den nieuwbenoemden bisschop evenals de
pastoor van de parochie G. van Dijk, en ver
schillende ordebroeders.
gen of viaducten noodlg. Hiervan Is één via
duct (gelegen even benoorden de Postbrug) ge
reed, terwyi eenige andere in uitvoering zyn.
De aanbesteding van de overige kunstwerken
benevens die van de aardebaan is binnenkort
te verwachten.
De kosten van het wegvak bewesten Oegst
geest hebben In totaal rond 935.000.bedra
gen, terwyi die voor het gedeelte Poatbrug-
Rlngvaart globaal op. 3.000.000 kunnen wor
den gesteld.
Zon op vja. 4.42 onder nan. 9.45,
licht op aan. 10.15.
Maan op nan. 10.42 onder van. 5Jk
Laatate kwartier 12 Juni.
Het Hoofdbestuur van den Chr. Midden
standsbond heeft met ingang van 15 Juni as.
tot Directeur van bet Centraal Bureau te
Utrecht benoemd Mr. J. van Wolferen uit
*s Gravenhage.
In de door het bestuur der Zaansche Vereenl-
ging voor Vreemdelingenverkeer gehouden ver
gadering met vertegenwoordigers van corporaties
die bereid zyn haar medewerking te verleenten
by de feesteiyke opening van de nieuwe brug
over de Zaan deed de voorz., de heer F. A. Caron
mededeeling van de door het bestuur der Z. V.
V. V. ontwikkelde plannen, welke in groote lynen
hierop neerkomen:
De dag van 2 Juli »s. moet zoo mogeiyk een
Zaansche feestdag worden. Scholen dienen vrijaf
te hebben, terwyl dit ook voor tal van anderen
het geval dient te zyn om alle nummers te kun
nen doen slagen.
De bedoeling Is, de kinderen op te stellen langs
den weg dien de Prinses met gevolg naar de brug
«al passeeren, waarby de diverse Padvinders
(sters)-organisaties b.v. als afzetting zullen
dienst doen.
Deze route zal door vlaggen en guirlandes en
eventueel gevelversieringen een zoo feestelijk
«tegelijk aanzien gegeven worden.
V’.
-Zoo verliepen 25 jaren. Fokker
werd ouder. Hjj is nu 46 jaar. Maar
de ontwikkelingslijn zijner vliegtui
gen is nog lang niet afgebroken. Uit
de F II groeiden de viermotorige reu
ze F 22 en F 36 de Spin werd
een Arend en het project van de
F 56 ia al weer een belofte vooi de
toekomst. De D 21 en C 10 zijn
daarnaast de nieuwste militaire crea
ties.
Zwakte tot matiren
tot Noord-Westeltjken
wind, zwaar bewolkt met WdeUjte w
klaringen. waarschyniyk regenbuien,
later kouder.
Hoogste
Merkwaardig leven van een merkwaard!;
man! In Kediri in Ned. Oost Indië werd Tonny
Fokker in 1890 geboren en vier jaar oud ging
hy met zyn ouders naar Nederland, naar Haar
lem. waar hy ojr de lagere school-banken. op
de H. B. S., een lastige, roerige en oogenschyn-
lyk weinig belovende leerling was, dien men
ten slotte zonder verdriet zag vertrekken.
Thuis echter, op den zolder van zyn ouder-
lyke woning aan den Kleinen Houtweg, was
de Jonge, sportieve Tonny met hart en ziel
by zyn knutselwerk, zyn proeven, zyn experi
menten, waarby de motor al dadeiyk een eer
ste plaats innam en spoedig ook de nog jonge
vliegery zyn levendigen geest bezig hield.
zullen liederen ten gehoore brengen; weer een
andere groep zal een groote hoeveelheid ballon
nen oplaten op het oogenblik dat de Prinses de
offlcieele openingsplechtigheid verricht.
Tevens is het de bedoeling op het plein voor de
brug concerten te geven door Zaansche muziek-
vereenlgingen, ook des avonds, gevolgd door een
vuurwerk.
Vereenlgingsgroepen krijgen gelegenheid zich
langs den weg op te stellen; sportvereenigingen
te water zullen demonstraties geven. Ook is ge
dacht aan vliegdemonstgaties, het maken van
films en radio-reportages, aan het Roode Kruis
en de Reddingsbrigade. Het is de bedoeling, de
geheele versiering 4 dagen intact te laten.
Voor de uitvoering van dit omvangrijke pro
gramma, boden alle aanwezigen spontaan hun
ymedewerking aan.
Allereerst is noodig het vormen van een fonds
om de kosten te bestrijden. Daarvoor zal een be
roep op de burgerij worden gedaan door middel
van circulaires. Slaagt de inschrijving dan kun
nen alle plannen in daden worden omgezet.
Het definitieve programma wordt allereerst
ter goedkeuring voorgelegd aan de burgemees
ters van Zaandyk en Zaandam.
Als secretarissen voor de diverse commissies
treden op:
Voor alles wat op het water georganiseerd zal
worden: de heer D. v. d. Schoor, Dubbele Buurt
3, Wormerveer. Telefoon 81578.
Voor alles wat de jeugd aangaat: de heer C.
L. Hoekstra, Goudastraat 29. Wormerveer. Tele
foon 81945.
Voor de brugverslering, -verlichting en lucht
demonstratie»: de heer J. J. Dlnkelberg, Sta
tionsstraat 59, Koog aan de Zaan. Telefoon 81450.
Voor de straatverslering: de heer B. C. Ooms,
Zeemansstraat 32, Zaandam. Telefoon 3938, tot
welke commissies men zich eventueel recht
streeks voor deelneming en verdere inlichtingen
kan wenden.
Ik zou te kort schieten in myn plicht, wan
neer ik, u, parochianen, niet aanspoorde om
ook van uw tydeljjke goederen af te staan wat
gy missen kunt om de uitbreiding van Christus*
ryk te bevorderen. Nog zoovele zielen hebben
evenveel recht op de gave van het H. Geloof
als gy."
Onder het zingen van een danklied door ge
heel de kerk verliet Z. H. Exc. het kerkgebouw
om zich naar de woning van zyn familie in
«ie Paul Krugerstraat te begeven.
Morgen, Zondag 7 Juni, ia het
25 jaar geleden, dat aan een jongen
Nederlander, den 21 -jarigen A. H.
G. Fokker, te Gonsenheim bij Mainz,
door de Duitsche Aero Club het in
ternationaal vliegbrevet werd uitge
reikt. De vaardigheidsbewijzen daar
toe had hij afgelegd in het zelf ge
bouwde, eerste automatisch stabiele
Fokker-vliegtuig met 4 cyl. 50 P.K,
watergekoelden Argua-motor. de
Spin genaamd. Op Schiphol heeft
hedenmiddag tijden» de jubileumde-
monstratiea, het publiek naar deze
Spin gekeken als naar een voorwe
reldlijk dier. De luchtvaart is «nel
gegroeid. Met Fokker en dóór Fok
ker I
De fabrikanten der bekende King Pepermunt
stellen voor de afnemers dezen zeer byzonderen
atlas verkrijgbaar. Hy is er een, die niet alleen
voor toerisme, docr ook voor schoolgebruik uit
muntend dienst kan doen.
Naast de grondsoorten- en toeristenkaarten
van iedere provincie, welke zyn bygewerkt vol
gens de laatste gegevens, bevat hjj nog enkele
detailkaarten op grootere schaal van de mooiste
streken van ons land, Z. Limburg en de Velu-
we, terwyl een beknopt aardrijkskundig over
zicht aan deze uitgave een byzonder Cachet
geeft.
Voor liefhebbers van Toerisme is deze atlas
iets byzonders en de aanschaffing ten volle
waard.
Maar behalve de vrienden uit Uw jeugd, zyn
er nog duizenden anderen in den lande die
van Uw verheffing met vreugde hebben ver
nomen. Van die duizenden ziet gy er eenige
honderden voor U verzameld, die gekomen zyn
<xn U te eefen en te bidden voor het werk dat
U zoo dierbaar is. Zy allen zullen God met
aandrang vragen U nog lang te sparen aan
het hoofd van Uw kudde, die gy met meer
recht nog dan onze bisschoppen het ons doen.
Uw kinderen moogt noemen, omdat gy per
soonlijk het zyt geweest, die hen voor een
groot deel In den schoot van onze Moeder de
H. Kerk hebt opgenomen.
Later zal dit wegdek worden vervangen door
asfaltbeton, welke verharding voor het geheele
wegvak in’ de Haarlemmermeer van Amster
dam tot de Zuldeiyke Ringvaart toepassing zal
vinden.
Thans kunnen aan de hand van door de
K. N. A. O. van de b'trokken Rykswaterstaats-
diensten ontvangen gegevens eenige byzonder-
heden worden vermeld over de vermoedeiyke
tydstlppen van het gereedkomen der overige
wsggKtaelieiU >w.
Evenals vorige Jaren zal biykens een circu
laire van de Ned. Groenten- en Fruitcentrale
in de maanden Juni en Juli een afzetregeling
worden getroffen voor vroege aardappelen.
Voor het oogsten daarvan Is geen vergun-
nlnp noodlg. Echter wel voor vervroegde Eigen
heimers en Bintjes die niet geteeld zyn op een
tulnbouwteelt-vergunning. Alle vroege en vóór
1 Augustus te rooien andere aardappelen moe
ten worden geveild.
De veilingen mogen de aangevoerde aardap
pelen In het binnenland en door de N.GJ. te
noemen landen niet verkoopen beneden een
door haar vast te stellen minimumprijs. Naast
de handhaving dier verplichting, wordt den vei
lingen opgedragen een heffing te innen op alle
verkochte aardappelen. Zonder veilings-verkla
ring en zonder voldoening der heffing mogen
geen aardappelen worden afgegeven.
Voorloopig zal boven of tegen den vast te
stellen minimumprijs mogen worden verkocht.
Voor uitvoer kunnen door de veilingen
machtigingen worden afgegeven. Om voor uit
voer in aanmerking te komen, moeten de aard
appelen voorzien zyn van het label der U.CB.
Bonken en groote aardappelen zyn niet voor
uitvoer toegelaten.
Voor Dultschland mogen tot nader order
geen machtigingen worden afgegeven. Voor an
dere landen dan Dultschland en België mogen
gratis en voor Iedere hoeveelheid machtigingen
worden afgegeven.
Aan de exporteurs wordt de heffing op ge
ëxporteerde partyen terugbetaald.
In 1921 riep de Amerikaansche regeering
Fokker naar de Vereenigde Staten. Hier zag
hy de enorme, mogelijkheden voor het lucht
verkeer, dat er nog in de windselen lag. HU
vestigde èr een fabriek, die later werd opgeno
men in de door hem opgerichte Fokker Air
craft Corporation of America, thans de General
Aviation. Drie-motorige Ftrftker-vliegtuipen be-
heerschten de verkeersljjnen van Amerika en
Europa.
HAARLEM
BENNFl
'schiphm.
WEG AMSTERDAM-*-GRAVENHAGE
Oedeelte AmcJercfem- SessenAeim)
MBi THANS GEREED EN IN GEQRUIK