Een Spin groeide tot Arend De nieuwe Rijksweg tusschen Amsterdam én Den Haag I I Mgr. N. Stam te Haarlem I e L HOEDE WERKZAAMHEDEN VORDEREN DE VACANTIEREIS VAN SCHUSCHNIGG 2S JAAR VAN FOKKER’S VLIEGERLEVEN Het treinongeluk te Ebelsburg I I ZATERDAG 6 JUNI 1936 I Fokker’s historische Spin in het jaar 1911. DE REISBELASTING Gevreesd in den oorlog Het eerste verkeersvliegtuig Hulde aan den missionaris BOEK EN BLAD 5 Toespraak van pastoor G. van Dijk De kunstwerken in den Haarlemmermeerpolder KANAAL AMSTERDAM— BOVENRIJN In den loop van 1938 zal Je ver binding vermoedelyk geheel gereed zyn De sigarenfabriek der Fa. Majoor te Beverwijk Merkwaardige figuur, deze groote pionier De luchtvaart werd groot met en door zyn scheppend bouwend genie Mussolini heeft de motieven 'der Oostenryksche kabinet»- hervorming volkomen begrepen Het communiqué van de directie der Bondsspoorwegen Circulaire van de Ned. Groenten en Fruit-centrale Te Vimy nabij Lens, waar in den wereld oorlog ruim 64.000 Canadeezen het leven lie ten, zal te hunner nagedachtenis op 29 Juli in tegenwoordigheid van Honing Ed ward van Engeland en den president der Fransche Republiek, Lebrun, dit monument worden ingewijd. De feestelijke opening van de Julianabrug te Zaandijk Zaandam Invoering dit seizoen uitgesloten Het Weerim Directeur Centraal Bureau voor den Chr. Middenstand Grootsche plechtigheid in de St. Elisabeth en Barbara- parochie 742.8 te Ttenbavn. Stormwaarechnwingadienst: Geaetad te De Bilt, 6 Juni te SM uur aan alle paa ien: „Attentiesein neer". De brug «elf zal in ylaggentool komea ea VAR UDE BEGIN 1937 GEREED WW IN 1957 GEREED BXtt BEGIN 1938 GEREED SBC M.193B GEREED Haarlemmermeer van Amster- r i t r r nieuwen weg om Oëgst lang en bevat tal van De oorlog waa voorbij. Dultschland had ver loren. Fokker redde een aantal D VII’s en het materiaal van zyn fabriek in Schwerin over de erlandsche grens. Op de Elta verscheen hy, Nederlandsche publiek verbalend met zijn te staaltjes, de wonderlijke beweeglijkheid zijn roode machine. daad: 704 te La Corona. L Onder leiding van Fokker, die naast tech nisch pionier ook goed zakenman is, ontwik kelde zich de N. V. Nederlandsche Vliegtuigen- Een merkwaardig man, wiens jubileum thans gevierd wordt. Goedhartig en toch strijdlustig. Sober voor zichzelf, gul tegenover anderen. Van ongekende werkkracht en toch liefst ar beidend in volkomen ongebondenheid en on- afhankelykheidszin. Ingenieur by de gratie Gods, doch zonder positieve wetenschap van logarlthmen en integralen, met een intujtieve visie op alles wat constructie is. Vreemd voor wie hem niet kennen, in zekeren zin een een zame, met weinig ulteriyk vertoon van vriend schap. De locomotief, de dlenstwagon, de post- wagon en drie personen wagons vielen omver. De telegraaf- en telefoonlijnen zijn hunfoor vernield. Volgens de voorlooplge inlichtin gen zyn twee personen gedood en werden bovendien 6 personen ernstig en een groot aantal personen licht gewond. Ten slotte wordt voorzien, dat in den loop van 1938 liet ïUidelUkste «foei van den weg Hoewel.^ althans over eenige K.M. lengte, de grondslag zeer slap is, waardoor belangrijke hoeveelheden zand zullen moeten worden ver werkt, wordt verwacht, dat behoudens onvoor ziene omstandigheden, ook het gedeelte tusschen de Postbrug en de Zuidelijke Ringvaart van de- Haarlemmermeerpolder in den loop van 1938 gereed komt, zoodat dan de nieuwe ver binding tusschen ’s Gravenhage en Amsterdam geb- jereed aal zijn. tisch de stabiliteit zonder ailerons en zon der schelotn trekking. de loodsen van de Elta begon Fokker een izamer taak. HU richtte er een nieuwe ek op en legde zich thans toe op de ont- eling en aanmaak van vliegtuigen voor de erluchtvaart. De F n, voorzien van een M.-motor van 200 P. K. en Ingericht voor passagiers, werd het eerste verkeersvlieg- ter wereld. Nog onlangs heeft Fokker het te nog bestaande toestel van dit type, dat en Ryksstudledienst voor de Luchtvaart In ilk was, teruggekocht. Na de F. U kwam rn, waarmee de K. L. M. haar eerste >ten vloog. Daarnaast kwamen geregeld nog ichten uit binnen- en buitenland vóór de ing van militaire vliegtuigen. 9 WEENEN, 6 Juni. De hoofddirectie der Bondsspoorwegen deelt betreffende de ont sporing van den sneltrein Parijs—Weenen te Ebelsberg nabij Llnz, die wij reeds ver meldden, het volgende mede: Vrijdag was voor de parochie van de Sint Elisabeth en Barbarakerk aan de Paul Kruger- straat te Haarlem een lang verbeide feestdag. Des avonds werd de nieuwbenoemde missie bisschop, Z. H. Exe. Mgr. N. Stam, elect titulair bisschop van Cedi 1. p. J. en apostolisch vicaris van Klsumu (Britsch Oost-Afrika) met groe ten luister ingehaald in de parochie waarin zijn familieleden woonachtig zijn en waar Mgr. een goede bekende geworden is, omdat hy hier zijn vacanties placht door te brengen, toen hy nog father Stam wm. I De kunstwerken zijn in den Haarlemmermeer polder alle gereed tot den Lisserdwarsweg. Van daar tot de Zuidelijke ringvaart moet de brug over de Hoofdvaart nog worden aanbesteed; dit is ook het geval met de hooge beweegbare brug over de Zuidelijke Ringvaart. Het viaduct over de Dr. J. P. Heyelaan is In uitvoering. Zooals bekend heeft de regeering uit hoofde van banderollenschuld preferente rechten op de voorraden der N.V. Sigarenfabriek v.h. Gebr. Majoor te Beverwijk. Naar wij vernemen is de regeering echter in principe bereid deze voor raden voor een lager bedrag beschikbaar te stellen dan waarop zij aanspraak kan maken. Er bestaat nu nog een verschil tusschen dit bedrag en dit bod, hetwelk door directie en bewindvoerder Is gedaan. Maandag an. zullen besprekingen. worden gevoerd teneinde over Hoewel Pa Fokker met de liefhebberijen en fratsen van zoonlief niet veel op had, gaf hij hem tén slotte toch zijn kans door den jongen Tonny, na den minder succes vollen schooltijd, ter opleiding te zenden in den automobiel- en vliegtuigbouw te Sal- bach bjj Mainz. Hier verwezenlijkte Fokker zijn ideëen en construeerde hy zyn Spin, voor dien tijd een geheel nieuw type vlieg tuig met bijzondere eigenschappen Een hooge ligging van het zwaartepunt en de V-vorm der vleugels verzekerden automa- Pastoor Van Dijk hield een welkomstpredl- catie. „Met groot verlangen” aldus de ge wijde spreker „hebben wij uitgezien naar dit plechtig uur. Hier voor U ziet gy een groot» schare van goede katholieken, die vanavond hierheen gestroomd zijn om U, dien zij hebben leeren kennen als den eenvoudigen stoeren mis sionaris, te huldigen als Prins der H. Kerk. Toen wy priesters als vriend van het *- mlnarie zagen heengaan om aan het vurigst verlangen van Uw hart gevolg te geven, heb ben wy U gemist als een goeden en trouwen vriend. We hebben U dikwijls zien terugkomen in het vaderland en waren dan telkens ver heugd, U den ouden makker in onzen kring te mogen begroeten. Thans, nu God Uw moei zaam werken heeft willen beloonen door U te verheffen onder de Prinsen der Kerk, thans is Uw komst voor ons een hooge eer. Wat betreft de verharding wordt verwacht, dat begin 1937 de weg van Amsterdam tot den Vjjfhuizerweg gereed zal zijn. In den loop van 1937 zullen de verder gelegen wegvlakken waar schijnlijk gereed komen; zoodoende zou begin 1938 kunnen worden gereden tot den Lisser dwarsweg. Hier kan dan direct aansluiting wor den verkregen vla Lisse op den Rijksweg *s Gra- venhage-Haarlem. In verband met de beslissing over de al of niet opheffing van den spxuweg Hoofddorp- Aalsmeer, welke den nieuwen weg kruist tus schen den Vljfhuizerdwarswe j en den Kruisweg, is in den voortgang met den aanleg van dit laatste weggedeelte eenig oponthoud ontstaan, zoodat dit naar het zich laat aanzien, niet vroe ger gereed zal komen dan het verdere ge deelte tot den Llsserdwarsveg. Volgens het Handelsblad schijnt het niet In de bedoeling van de regeering te liggen om de reisbelasting dit Jaar nog in te voeren, aange zien dit in verband met de behandeling In het parlement niet meer mogelijk zou zijn. In November 1935 werd het wegvak van Amsterdam (Sloterweg) naar den Schiphol- weg van den toekomstigen melverkeereweg Amsterdam SwesenliGravenhage toot het verkeer opengesteld. Aangezien he* weg- Uchaam nog niet voldoende was Ingeklon ken verkreeg het weggedeelte tusschen de Noordelijke Ringvaart en den Spaarnwon- derdwursweg (weg naar Schiphol) een voor- loopige verharding met klinkers. door den polder geheel zal zijn voltooid tot aan de brug over de Zuidelijke Ringvaart. Het gedeelte van dezen weg in Noord-Holland gelegen is .25 KM. lang en zal ongeveer 5% millioen gulden kosten. Het verlengde van dezen weg in Zuid-Hol- land tot de aansluiting bjj de Postbrug aan den it is ongeveer 5 KM. jatwerken, welke alle onderhanden zjjn. Hoewel hier de grondslag veel minder goed is dan in het Noordholland- sche deel van den weg hoopt men hiermede ook iu den loop van 1938 gereed te zijn. Met den aanleg van het In Zuidholland ge legen gedeelte tusschen voornoemde Zuidelijke Ringvaart en de Postbrug, alwaar aangesloten wordt op het ten deele n 1934 en ten deele in 1935 voor het verkeer opengestelde wegvak be westen Oegstgeest, Is onlangs begonnen. In dit ongeveer 5 K.M. lange weggedeelte zijn, behalve de beide bruggen aan de uiteinden (de Postbrug en de brug over de Ringvaart) 9 brug- VERWACHTING: Zaid-Westoiyke i Naar wij vernemen zijn de werkzaamheden aan het Kanaal Amsterdam—Bovenrijn we derom nagenoeg stilgelegd. De oorzaak hiervan moet gezocht worden in verzakkingen aan de dijken, ontstaan by het uitbaggeren van het kanaal. Ook de sluiswerken in Vreeswijk liggen zoo goed als stil. Het aantal personen, dat hierdoor tot werk loosheid is gedoemd, is zeer groot. Van de twee te Jutphaas werkende bagger machines is de grootste reeds weggesleept. Verder wijst men in deze kringen er op, dat geen enkele wijziging in de politieke oriëntee» ring, of eenlgerlel sensatie het gevols «al zijn van dit onderhoud, waarvan men vooral het bartelUk karakter ondenstreept. Ten bate van het Lustrumsportfonds en T. b. c.-voedingsfonds speelden Woensdag de Utrechtsche koks en kellners een voetbalwedstrijd op het Herculesveld te Utrecht. Het derde doelpunt der kellners. Toen kwam de oorlog en daarmee Fokker» groote kans.' HU bouwde de Duitsche luchtvloot, schiep de vliegtuigen, waarin een Immelmana, Boehlcke, von Richthofen onoverwinnelijk wa ren. Fokker bouwde en bouwde. Meer dan 40 types ontwikkelde hy in dien korte spanne tyds. In totaal werden 7600 machines aan de Duit sche luchtmacht afgeleverd. Wereldbekend en wereldgevreesd werd zyn naam. Een zijner meest geduchte vindingen was de uitrusting der toestellen met een mitrailleur, welke recht vooruit door het schroefveld heen schoot. En eindelijk verscheen de D VII, een wonder- vliegtulg, waarin de Duitsche oorlogsvliegers d» groote overmacht hunner vyanden glansrijk weerstonden. Uit Uns en Weenen zyn hulptrelnen terstond naar de plek van het ongeval gereden. Het ver keer is omgelegd. Tot handhaving van de orde is een compagnie bondstroepen derwaarts ge zonden. Volgens inlichtingen uit particuliere bron zou het aantal gewonden 35 bedragen. Uit den aard der zaak is by het noemen van verschillende data uitgegaan van de veronder stelling, dat op de begrooting voor 1937 en 1938 de noodige gelden zullen worden beschik baar gesteld en dat zich geen onvoorziene om standigheden voordoen, welke in beteekenende mate remmend op de uitvoering zouden werken. Het grondwerk van den Spaarnwouderdwars- weg tot de Zuidelijke Ringvaart is deels gereed of lij. uitvoering, deels aanbesteed. Verwacht wordt, dat al het grondwerk in het Noord- Hollandsche gedeelte van dezen nieuwen weg, ter lengte van rond 25 K.M., begin 1937 ge reed zal zyn. King-Atlas van Nederland, voor School, Toerisme. Uitgave fa. Ton- nema Co., Sneek. F Op Vrijdag 5 Juni is de uit Frankrijk en Zwit serland komende D-treln na 12a op een open gebroken deel tusschen de stations Asten en Ebelsberg ontspoord. fabriek tot een belangry k Nederlandsch be- dryf met internationale reputatie en een groo- ten omzet op de buitenlandsche markt. In de jaren 19191936 werden in de fabrieken te Amsterdam ruim 1200 complete vliegtuigen ver vaardigd en 23 licenties aan 16 verscnillende landen verkocht. Fokker-vliegtuigen worden gebruikt op de luchtiynen van 45 maatschappijen; 32 regeeringen verkozen ze voor de landsver dediging. Tal van record- en historische vluchten werden in den loop der jaren met Fokker-vliegtuigen volbracht; over de Noordpool, over den AUantischén Oceaan, zoowel In Oosteiyke als Westeiyke rich ting, tusschen Nederland en Indië enz. Op 7 Juni 1911 verkreeg de jonge Fokker dan zyn brevet en dien zomer zagen de verbaasde Haarlemmers hun jeugdigen stadgenoot met zijn wonderiyken vogel boven hun stad vliegen. Bleef hy voor velen nog altyd de waaghals, die verder zagen zelden: Er zit wat in dien jongen. De vader was trotsch en hielp zyn zoor by de verdere ontwikkeling van zyn plannen. Fokker kreeg geld en begon, heel beschei den, een vliegtuigfabriekje, eerst te Joannlsthal. later In Schwerin, waar hy zoowaar order» kreeg van het keizerlijk Duitsche leger. Spoedig liet hy hier de automatische' stabiliteit, welke zyn vliegtuigen te weinig beweeglijkheid gaf, los en ging over tot de constructie van een z.g. gesloten eendekker met dwarsbesturing. het verband van den romp verkregen door ge- laschte stalen buizen Voor alles echter een man van intematin- naad gezag, van wereldreputatie. Men noemde hem den Vliegenden Hollander en geen betite ling was juister voor dezen luchtvaartconstruc- teur, die door een bijzonder samengaan vn karaktereigenschappen en geesteiyte vermo gens er in geslaagd een enorm technisch en commercieel resultaat tot stand te brengen. Nederland kan trotsch zyn op Fokker. WRAKEN, 6 Juni (Reuter) Volgens in bevoegde Oostenryksche kringen onf- vangen berichten over het onderhoud te Rocca delle Camlnate, heeft Mussolini tij dens dit onderhoud getoond de motieven, die Schuschnigg kort geleden hebben ge leld tot een hervorming van zyn mtnuteri» volkomen te begrypen. ’s Middags te ongeveer half vyf was de nieu we bisschop te Amsterdam aangekomen. Na zyn aankomst in de hoofdstad omstreeks half vyf begaf Mgr. Stam zich, vergezeld van zijn naaste familieleden en In gezelschap van plebaan F. Fllbry der 8t. Bavokerk en van pastoor L. J. Willenborg van Bloemendaal naar de pastorie van de kerk van den H. Willlbror- dus binnen de veste (De Duif) aan de Prinsen gracht. Hier werd Mgr. ontvangen door zyn studie vriend, pastoor Th. H. J. Winkelman. Per auto reisde het gezelschap, waarbij zidh bok de Fathers C. Schoenmaker en B. M. Heyboer van het St. Josephsmissiehuls te Roosendaal be vonden, naar Haarlem. Reeds ver voor achten heerschte er In de omgeving van de kerk te Haarlem een bedry- vlgheid die aan elke feesteiyke gebeurtenis pleegt vooraf te gaan, ongeveer op een wyze als de stilte die aan den storm voorafgaat. En de ontvangst werd als een storm: een storm van spontaan enthousiasme. Op het tijdstip waarop Mgr. en zyn gezel schap waarschyniyk uit Amsterdam vertrok ken, liep de kerk al vol, zoo vol, dat al spoedig een talrijke menigte zich met een plaatsje voor het kerkgebouw moest tevreden stellen. Hier wachtten, keurig opgesteld, de jeugd- organisaties met kleurryke banieren: Kruis- - vkarders, welpen en verkenners, Josephs-gezel- len en Graalmelsjes. Om acht uur tien kondigde het Inzetten van klokkengelui de nadering van den Hoogen Gast aan, en eenige minuten later reden een drietal auto’s voor. Mgr., die het eerste uitsteeg, werd door bruid jes verwelkomd. Een der kleinsten overhan digde Z. H. Exc. een bouquet lelies, welke Mgr. Stam met zichtbare ontroering accepteerde. Gevolgd door zyn naaste familieleden en -om ringd door de vele vaandels der jeugdorganisa ties, schreed Mgr. door het middenpad oer kerk naar het priesterkoor voor het celebreeren van een plechtig Lof met Te Deum. Hierby werd Z. H. Exc. geassisteerd door pastoor L. Willen borg en T. Winkelman als diaken en subdiaken en de kapelaans P. Pop pen en J. Stadegaard als troondlakens. Cere- moniarius was kapelaan A. Verhoeven. Verder namen In het priesterkoor plaats plebaan F. Fllbry, Father B. M. Heljboer, de pastoors Schoemaker en Adrlchem klasgenooten van den nieuwbenoemden bisschop evenals de pastoor van de parochie G. van Dijk, en ver schillende ordebroeders. gen of viaducten noodlg. Hiervan Is één via duct (gelegen even benoorden de Postbrug) ge reed, terwyi eenige andere in uitvoering zyn. De aanbesteding van de overige kunstwerken benevens die van de aardebaan is binnenkort te verwachten. De kosten van het wegvak bewesten Oegst geest hebben In totaal rond 935.000.bedra gen, terwyi die voor het gedeelte Poatbrug- Rlngvaart globaal op. 3.000.000 kunnen wor den gesteld. Zon op vja. 4.42 onder nan. 9.45, licht op aan. 10.15. Maan op nan. 10.42 onder van. 5Jk Laatate kwartier 12 Juni. Het Hoofdbestuur van den Chr. Midden standsbond heeft met ingang van 15 Juni as. tot Directeur van bet Centraal Bureau te Utrecht benoemd Mr. J. van Wolferen uit *s Gravenhage. In de door het bestuur der Zaansche Vereenl- ging voor Vreemdelingenverkeer gehouden ver gadering met vertegenwoordigers van corporaties die bereid zyn haar medewerking te verleenten by de feesteiyke opening van de nieuwe brug over de Zaan deed de voorz., de heer F. A. Caron mededeeling van de door het bestuur der Z. V. V. V. ontwikkelde plannen, welke in groote lynen hierop neerkomen: De dag van 2 Juli »s. moet zoo mogeiyk een Zaansche feestdag worden. Scholen dienen vrijaf te hebben, terwyl dit ook voor tal van anderen het geval dient te zyn om alle nummers te kun nen doen slagen. De bedoeling Is, de kinderen op te stellen langs den weg dien de Prinses met gevolg naar de brug «al passeeren, waarby de diverse Padvinders (sters)-organisaties b.v. als afzetting zullen dienst doen. Deze route zal door vlaggen en guirlandes en eventueel gevelversieringen een zoo feestelijk «tegelijk aanzien gegeven worden. V’. -Zoo verliepen 25 jaren. Fokker werd ouder. Hjj is nu 46 jaar. Maar de ontwikkelingslijn zijner vliegtui gen is nog lang niet afgebroken. Uit de F II groeiden de viermotorige reu ze F 22 en F 36 de Spin werd een Arend en het project van de F 56 ia al weer een belofte vooi de toekomst. De D 21 en C 10 zijn daarnaast de nieuwste militaire crea ties. Zwakte tot matiren tot Noord-Westeltjken wind, zwaar bewolkt met WdeUjte w klaringen. waarschyniyk regenbuien, later kouder. Hoogste Merkwaardig leven van een merkwaard!; man! In Kediri in Ned. Oost Indië werd Tonny Fokker in 1890 geboren en vier jaar oud ging hy met zyn ouders naar Nederland, naar Haar lem. waar hy ojr de lagere school-banken. op de H. B. S., een lastige, roerige en oogenschyn- lyk weinig belovende leerling was, dien men ten slotte zonder verdriet zag vertrekken. Thuis echter, op den zolder van zyn ouder- lyke woning aan den Kleinen Houtweg, was de Jonge, sportieve Tonny met hart en ziel by zyn knutselwerk, zyn proeven, zyn experi menten, waarby de motor al dadeiyk een eer ste plaats innam en spoedig ook de nog jonge vliegery zyn levendigen geest bezig hield. zullen liederen ten gehoore brengen; weer een andere groep zal een groote hoeveelheid ballon nen oplaten op het oogenblik dat de Prinses de offlcieele openingsplechtigheid verricht. Tevens is het de bedoeling op het plein voor de brug concerten te geven door Zaansche muziek- vereenlgingen, ook des avonds, gevolgd door een vuurwerk. Vereenlgingsgroepen krijgen gelegenheid zich langs den weg op te stellen; sportvereenigingen te water zullen demonstraties geven. Ook is ge dacht aan vliegdemonstgaties, het maken van films en radio-reportages, aan het Roode Kruis en de Reddingsbrigade. Het is de bedoeling, de geheele versiering 4 dagen intact te laten. Voor de uitvoering van dit omvangrijke pro gramma, boden alle aanwezigen spontaan hun ymedewerking aan. Allereerst is noodig het vormen van een fonds om de kosten te bestrijden. Daarvoor zal een be roep op de burgerij worden gedaan door middel van circulaires. Slaagt de inschrijving dan kun nen alle plannen in daden worden omgezet. Het definitieve programma wordt allereerst ter goedkeuring voorgelegd aan de burgemees ters van Zaandyk en Zaandam. Als secretarissen voor de diverse commissies treden op: Voor alles wat op het water georganiseerd zal worden: de heer D. v. d. Schoor, Dubbele Buurt 3, Wormerveer. Telefoon 81578. Voor alles wat de jeugd aangaat: de heer C. L. Hoekstra, Goudastraat 29. Wormerveer. Tele foon 81945. Voor de brugverslering, -verlichting en lucht demonstratie»: de heer J. J. Dlnkelberg, Sta tionsstraat 59, Koog aan de Zaan. Telefoon 81450. Voor de straatverslering: de heer B. C. Ooms, Zeemansstraat 32, Zaandam. Telefoon 3938, tot welke commissies men zich eventueel recht streeks voor deelneming en verdere inlichtingen kan wenden. Ik zou te kort schieten in myn plicht, wan neer ik, u, parochianen, niet aanspoorde om ook van uw tydeljjke goederen af te staan wat gy missen kunt om de uitbreiding van Christus* ryk te bevorderen. Nog zoovele zielen hebben evenveel recht op de gave van het H. Geloof als gy." Onder het zingen van een danklied door ge heel de kerk verliet Z. H. Exc. het kerkgebouw om zich naar de woning van zyn familie in «ie Paul Krugerstraat te begeven. Morgen, Zondag 7 Juni, ia het 25 jaar geleden, dat aan een jongen Nederlander, den 21 -jarigen A. H. G. Fokker, te Gonsenheim bij Mainz, door de Duitsche Aero Club het in ternationaal vliegbrevet werd uitge reikt. De vaardigheidsbewijzen daar toe had hij afgelegd in het zelf ge bouwde, eerste automatisch stabiele Fokker-vliegtuig met 4 cyl. 50 P.K, watergekoelden Argua-motor. de Spin genaamd. Op Schiphol heeft hedenmiddag tijden» de jubileumde- monstratiea, het publiek naar deze Spin gekeken als naar een voorwe reldlijk dier. De luchtvaart is «nel gegroeid. Met Fokker en dóór Fok ker I De fabrikanten der bekende King Pepermunt stellen voor de afnemers dezen zeer byzonderen atlas verkrijgbaar. Hy is er een, die niet alleen voor toerisme, docr ook voor schoolgebruik uit muntend dienst kan doen. Naast de grondsoorten- en toeristenkaarten van iedere provincie, welke zyn bygewerkt vol gens de laatste gegevens, bevat hjj nog enkele detailkaarten op grootere schaal van de mooiste streken van ons land, Z. Limburg en de Velu- we, terwyl een beknopt aardrijkskundig over zicht aan deze uitgave een byzonder Cachet geeft. Voor liefhebbers van Toerisme is deze atlas iets byzonders en de aanschaffing ten volle waard. Maar behalve de vrienden uit Uw jeugd, zyn er nog duizenden anderen in den lande die van Uw verheffing met vreugde hebben ver nomen. Van die duizenden ziet gy er eenige honderden voor U verzameld, die gekomen zyn <xn U te eefen en te bidden voor het werk dat U zoo dierbaar is. Zy allen zullen God met aandrang vragen U nog lang te sparen aan het hoofd van Uw kudde, die gy met meer recht nog dan onze bisschoppen het ons doen. Uw kinderen moogt noemen, omdat gy per soonlijk het zyt geweest, die hen voor een groot deel In den schoot van onze Moeder de H. Kerk hebt opgenomen. Later zal dit wegdek worden vervangen door asfaltbeton, welke verharding voor het geheele wegvak in’ de Haarlemmermeer van Amster dam tot de Zuldeiyke Ringvaart toepassing zal vinden. Thans kunnen aan de hand van door de K. N. A. O. van de b'trokken Rykswaterstaats- diensten ontvangen gegevens eenige byzonder- heden worden vermeld over de vermoedeiyke tydstlppen van het gereedkomen der overige wsggKtaelieiU >w. Evenals vorige Jaren zal biykens een circu laire van de Ned. Groenten- en Fruitcentrale in de maanden Juni en Juli een afzetregeling worden getroffen voor vroege aardappelen. Voor het oogsten daarvan Is geen vergun- nlnp noodlg. Echter wel voor vervroegde Eigen heimers en Bintjes die niet geteeld zyn op een tulnbouwteelt-vergunning. Alle vroege en vóór 1 Augustus te rooien andere aardappelen moe ten worden geveild. De veilingen mogen de aangevoerde aardap pelen In het binnenland en door de N.GJ. te noemen landen niet verkoopen beneden een door haar vast te stellen minimumprijs. Naast de handhaving dier verplichting, wordt den vei lingen opgedragen een heffing te innen op alle verkochte aardappelen. Zonder veilings-verkla ring en zonder voldoening der heffing mogen geen aardappelen worden afgegeven. Voorloopig zal boven of tegen den vast te stellen minimumprijs mogen worden verkocht. Voor uitvoer kunnen door de veilingen machtigingen worden afgegeven. Om voor uit voer in aanmerking te komen, moeten de aard appelen voorzien zyn van het label der U.CB. Bonken en groote aardappelen zyn niet voor uitvoer toegelaten. Voor Dultschland mogen tot nader order geen machtigingen worden afgegeven. Voor an dere landen dan Dultschland en België mogen gratis en voor Iedere hoeveelheid machtigingen worden afgegeven. Aan de exporteurs wordt de heffing op ge ëxporteerde partyen terugbetaald. In 1921 riep de Amerikaansche regeering Fokker naar de Vereenigde Staten. Hier zag hy de enorme, mogelijkheden voor het lucht verkeer, dat er nog in de windselen lag. HU vestigde èr een fabriek, die later werd opgeno men in de door hem opgerichte Fokker Air craft Corporation of America, thans de General Aviation. Drie-motorige Ftrftker-vliegtuipen be- heerschten de verkeersljjnen van Amerika en Europa. HAARLEM BENNFl 'schiphm. WEG AMSTERDAM-*-GRAVENHAGE Oedeelte AmcJercfem- SessenAeim) MBi THANS GEREED EN IN GEQRUIK

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 19