Een grootsch werk voltooid
B
Waalbrug bij Nijmegen gereed
s,
w
1
I
Kaasvergiftiging
ten
Geen staking te
Terneuzen
Auto reed in het
Winschoterdiep
EEN OEVERVERBINDING
VAN 604.10 M. LENGTE
is
MAANDAG 15 JUNI 1936’
Z ATB RPAC II JULI
"1
R
De onbewaakte overweg
i
Vierjarig jongetje overleden
Hoe zy tot stand kwam
\.N
Kind verdronken
nale
PLAAT J ESDI EVEN GEPAKT
GEEN VOORRANG VERLEEND
EN
n
De bouw zelf
NA VIER LANGE JAREN
AL
DE ZOMERPOSTZEGELS
Verkooptijd verlengd
OVERDRACHT LANDVOOGDIJ
ÉA
9
mbi
as?»
Fsr
1 ASSEN
STERK VERLAAGDE PRIJZEN
1
Ernstige botsing te
Laren
By het boren op oude patronen
gestooten
Het mijnongeluk te
Heerlen
Kapperszaak door vuur
vernield
Roof op klaarlichten
dag
De vyf inzittende dames konden
slechts met de allergrootste
moeite worden gered
Felle uitslaande brand
te Amersfoort
Geen einde gemaakt aan de
rationalisatie
BEDRUFSTOESTAND EN
ARBEIDSMARKT
Vaatje bier van in 1932 vergane
Stanfries opgevischt
Motorrijder by Amersfoort
ernstig gekwetst
PINDA-CHINEES ERNSTIG
GEWOND
Groot aantal te Groningen
in arrest
TRAP VAN EEN PAARD
GEKREGEN
I WW
I
Moderne variant van
een Griekschen tempel
Do groote moeilijkheden, die
rivier, bodem en verkeer op
wierpen, door de tech
niek overwonnen
Ontwikkeling der bedrijvigheid
verre van gelijkmatig
Op de geruchten waren tallooze
werkloozen toegestroomd, die
bedrogen uit kwamen
Landbouwer aan bekomen ver
wondingen overleden
A
Invoerbeperking van
steenkolen
Door een motorfiets gegrepen
Motorrijder tegen auto gebotst en
met ernstige verwondingen
opgenomen
Boekhouder met een truc van zyn
post weggelokt
Dochter van den burgemeester
van Haastrecht het slachtoffer
O
ft
99
-a.-,
1
D» inzittenden. mevr. B.,
>9Mfl
NUMBGKN, 13 Juni.
*1
i
van
V
ghan.
n en
raten
Bu-
net rapport van mr. i. «j. verscnuur in zaae wvcu uc v*u ntv jaai. uicuucu uivmjcu uuutugiuK »»u uc vc ucpci&i
den toestand In bet mijnbedrijf beeft aanlel-1 Het gemiddelde bedroeg thans 392 tegen resp. koopkracht van groote groepen der bevolking.
-ïrita
1
•noen mm ww mmmjws mr k-hm*
mrMNATioHALe MOToaaAcas
g
In krachtige lijnen heeft de kunstenaar
E. Lücker een phase uit de totstandkoming
van de brug in deze houtsnede uitgebeeld.
Wij ontleenden haar aan het Gedenkboek,
uitgegeven ter gelegenheid van de opening
BATAVIA. 13 Juni. (Aneta.) De overdracht
beperkte I van de landvoogdij aal plaats vinden op 13 Sep-
i tember aa.
windt
Kollin
komstig was van de In 1933 vergane .JBtanfries”.
Binnenkort krijgt de eigenaar na vier jaar zijn
bezit weer terug.
mevr,
n en
idore
Pa-
tltel
maal
Beer
Da-
loch
h to
ean
roer
-eed
ebt.
ael-
Zondagmiddag is door onbekende .oorzaak het
driejarig dochtertje van den landbouwer J. C.
Muilwijk te water geraakt en verdronken.
Waarlijk, hier is slechts bewondering voor
een groot werk van menschelijke energie op
haar plaats.
de onbekende de veronderstelling uitte, dat
het vermoedelUk kwajongenswerk sou zUn. Hij
zou wel eens even buiten kijken en verwijderde
zich 'aan de achterzijde door de Leeghwater-
straat.
Het onderhoud had nauwelijks tien minuten
geduurd.
undige hulp. Het
sn schedelbasisfrac-
een breuk in
Kar-
mlle
e en
win-
i en
toe-
ver
jar
end
l/’en
tollin
le en
i
v;:
Zondagavond had op den nieuwen rijksweg te
Laren ter hoogte van Hoefloo, een ernstige bot.
sing plaats tusschen een taxi, bestuurd door den
Amsterdamschen chauffeur A. W. en den motor*
rijder J. L. uit Laren. De taxi, die in de rich
ting Amsterdam reed, wilde twee voor hem
rijdende auto's passeeren. Toen bij den tweeden
auto voorbij was, versperde hij den motorrijder,
dien h(j niet had zien aankomen, den weg. Het
gevolg was, dat de motorrijder tegen den auto
botste, over den kop sloeg en tegen den grond
werd gesmakt. HU bleek ernstige kneuzingen en
een gecompliceerde dUbeenbreuk opgenomen te
hebben. In zeer ernstlgen toastend is hij naar
-.
Vrijdag had de 78-jarige landbouwer J. H.
Mensink te Enterbroek in de gemeente Wier-
den het ongeluk, verward te geraken in de
teugels van een paard, dat gespannen was voor
een wagen beladen met hooi. M. kreeg hierbij
een trap van het paard en ernstig gewond werd
hU opgenomen in het algemeene ziekenhuis te
Almelo, waar hU Zaterdagavond aan de be
komen verwondingen is overleden.
In verband met den diefstal van rjjwlel-
plaatjes t- Groningen werden binnen 14 dagen
reeds zes personen gearresteerd die allen ter
beschikking van de justitie zijn gesteld. De re
cherche neeft thans wederom twee personen
aangehouden, den 33-jarigen rUwielhersteller J.
W. en den 30-jarlgen K. B_, zonder beroep, bei
den woonachtig te Groningen. Zij sQn ter be
schikking van de justitie gesteld.
ding gegeven tot overleg met belanghebbenden,
met name ten aanzien van het distributie-
vraagstuk. Deze aangelegenheid verkeert thans
in een vergevorderden staat van voorbereiding.
De verdere suggesties van het rapport zUn nog
in studie.
Een buitengewoon schouwspel biedt zfc
hem. die erover heen wandelt. Hier ziet
men niet die warreling van lUnen, van
kruisbalken en. dwarsbalken, die de con
structie van spoorbruggen zoo ingewikkeld
en warrelend voor het oog maken als men
erover heen trekt. Hier gaan de lUnen enkel
naar omhoog recht naar boven tot in
het hoogste punt van de dragende bogen.
Die soberheid pakt ongelooflUk! Hetjs alsof
men voor eenhypermoderne variant van
*n Griekschen zuilentempel staat. Machtig,
imponeerend in die uiterste, uiterste sober
heid.
oven op de Belvedère schouwt men wijd
over het land om de Waal het frissche
zacht-groene land, dat aan alle kanten
héél in de verte afgesloten wordt door don
kere met boomen begroeide heuvels. Vaag tee
ltenen zich hun omtrekken af tegen de witte
walken in de lucht aan den gezichtseinder. Aan
den overkant van de tl vier plekken blauwe en
roode pannendaken af tegen het boomengroen,
waaronder *U rich verschuilen. Tusschen dit
alles stroomt de Waal. De zon schijnt af en
toe op het stroomende water in de breede
bocht. Rijen schepen wachten vredig naast el
kaar aan den kant. Hun masten en hun touw
werk steken als een donkere franje af tegen het
lichte water. Een enkele sleepboot trekt een
Rijnaak glad en rustig tegen den stroom op.
Heel kleine menschjes loopen beneden naar
de brug.
Merkwaardig was in dit eerste stadium van
bet grondwerk de methode van beien, die men
toepaste. Voor het eerst in ons land werd hier
op groot- schaal het systeem van den Belgi
schen ingenieur Frankignoul toegepast, vol
lens welk de betonnen heipalen niet te voren
worden klaargemaakt, doch in den grond zelf
worden gegoten, zóó, dat hun dikte geheel en
al aanpast bU het weerstandsvermogen der
verschillende aardlagen. Proeven hebben ook
ta Nijmegen aangetoond, dat deae «Frankl-
Paten” een nog veel aolieder basis vormden dan
de betonpalen. die regels een sterke vooruitgang
op de bouten beteekenden.
Zaterdagmiddag te omstreeks 115 -uur had op
den Utrechtschen weg bij het kruispunt Tessel-
schadelaan—Utrechtscheweg te Amersfoort een
ernstige botsing plaats tusschen een motor
rijder en een auto. De motor, bestuurd door den
sergeant adspirant-vlleger 8. uit Drachten,
kwam uit de richting Soesterberg, rijdende naar
Amersfoort. Ter hoogte van de Tesselschade-
laan.kwam plotseling een auto, bestuurd door
den eersten luitenant Z. uit Amersfoort den
weg overgestoken. Aangezien laatstgenoemde
37.3 en 31.2 In het eerste kwartaal van 1935 en I geen voorrang verleende, was een botsing on-
1934. De stijging ten opzichte van het vorige vermUdelljk. De motorrijder, die in de linker-
jaar (nJ. met bijna 2 punten) was echter klei- flank werd aangereden, werd van zijn motor
ner dan die (nJ. met ruim 6 punten), welke In geslingerd. Bloedende uit verschillende diepe
schaafwonden werd hij bij dr. Nieuwenhuis
binnengedragen, waar hem de eerste hulp werd
verleend.
Hierbij kwam vast te staan, dat hij naast
verschillende schaafwonden ook een ernstige
schouderontwrichtlng had gekregen. De motor
werd gedeeltelijk vernield en moest worden
weggesleept De auto bekwam aan spatborden
en bumper belangrijke schade.
Nader wordt bericht, dat de commissie van
toezicht op de arbeidsbemiddeling bestaande uit
werkgevers en werknemers, in haar vergadering
van Zaterdagmiddag heeft vastgesteld, dat van
staking in de haven van Terneuzed geen
sprake is.
In een nota naar aanleiding van het verslag
der Tweede Kamer nopens het wetsontwerp tot
regeling van den Invoer van steenkolen, deelt
de minister van Handel, Nijverheid en Scheep
vaart mede, dat de onderhavige invoerbeper
king geen einde gemaakt heeft aan de steeds
voortgaande rationalisatie in de mijnen.
Zulks is een gevolg van de noodzaak om het
kostenpeil steeds verder aan te passen ter
handhaving van het concurrentievermogen,
vooral ook op de exportmarkt. Bovendien is de
productie der Limburgscbe mijnen tengevolge
van teruggeloopen uitvoer en minder gebruik
hier te lande nog afgenomen, ofschoon het aan
deel in den afzet van steenkolen hier te lande
is gestegen.
Als gevolg van deze twee omstandigheden
moet nog steeds een achteruitgang der werk
gelegenheid worden geconstateerd. Zoo daalde
het aantal arbeiders b(j de mijnen zonder de
nevenbedrijven regelmatig van 29419 man op
1 Juli 1934, dus even vóór het afkondigen der
contingenteering, tot 26960 man op 1 April 1936
Voor zoover de uitkomsten der Staatsmijnen
als een aanwijzing voor de ontwikkeling in het
geheele mijnbedrijf mogen worden beschouwd,
kan worden vastgesteld, dat sedert de afkondi
ging wei eenige verbetering is Ingetreden in de
verhouding tusschen den kostprijs en. de op
brengst voor de mijnen.
Het rapport van mr. T. J. Verschuur In zake
Bijna vijf jaren heeft n>en over den bouw
▼an deze brug gewerkt. In 1931 werden enkele
grondboringen verricht, die uitwezen tot welke
diepte men in de fundeerlng der pijlers moest
gaan om een stevlg-houdende onderlaag te
hebben. Op 33 October van datzelfde jaar werd
de eerste proefpaal geslagen en daarna toog
men full speed aan den arbeid.
Naar wij vernemen is de oorspronkelijke nr-
kooptüd voor de aomerpostaegeto verlengd tot
15 Juli ix In verband daarmede wordt ook do
gelegenheid om aakatlasjea te bestellen en deal
te nemen aan de loterij met waardevoUe premiM
opengesteld tot en met U Juli,
Zooals reeds gemeld, waren Vrijdagavond
op de 250 meter verdieping van de Oranje
Nassaumljn 3 te Heerlerhelde drie mijnwerkers togen
op een der werknutten aan het boren, toen zij
op een gegeven oogenblik men vermoedt
althans dat dit de oorzaak van het ongeluk
is geweest op oude patronen stootten, welke
in den wand waren achtergelaten. Er volgde
een hevige explosie, waarbij de Italiaan Tumu-
lero op slag werd gedood en de Nederlandsche
mijnwerker Boschman zoo ernstig werd gewond.
'1935 ten opzichte van 1934 te boeken viel.
De totale uitvoer van fabrikaten beliep in dit
kwartaal 21 mlllloen K.G.; 4 millioen gulden
minder dan In dat tijdvak van 1935.
Vergeleken met den gemiddelden uitvoer In
hetzelfde tijdvak gedurende de laatste 5 vooraf
gaande jaren gaf het eerste kwartaal een ach
teruitgang te zien met 74 millioen K.G. en 37
millioen gulden en wanneer wi) om het ver
schil sterker te doen uitkomen hieraan nog
toevoegen, dat er b.v. ten opzichte van 1930
(966 millioen K.G. ad 290 millioen gulden) een
.achterstand valt te boeken van 195 mill. K.G.
en 201 millioen gulden, dan Is het duidelijk, hoe
zeer onze industrieele export door de velerlei ge
noegzaam bekend te achten remmende factoren
in het algehieen aan beteekenis heeft moeten
inbaeten, zij het met niet onbelangrijke ver
schillen tusschen de artikelen.
In het overzicht, dat wordt opgenomen in de
ter perse zijnde vijfde aflevering van ’t maand
schrift. wordt de gang van zaken ook aan de
hand van i - -
stoffenlnvoer,* invoer van fabrikaten) meer uit
voerig uiteen gezet. Al blijkt, dat men voor ver-
sc billende ondernemingen weljan een voor ontfennd. en bet bleek, dat het kostelijk nat af-
dezen tijd in zekere mate bevredigenden gang -
van zaken mag spreken, dit neemt niet weg, dat
deze nog altijd sterk naar den achtergrond wor
den gedrongen, door de vele andere, welke reden
hadden een mln of meer somberen toon te Uiten
hooren wegens onvoldoenden afzet en/of de
weinig of meermalen niet rendeerende prijzen.
In *t oog is hierbij os. te houden, dat 't bin-
nenlandsch verbruik maar al te vaak den rem-
menden invloed onderging van de te
De benedenverdieping brandde geheel uit,
terwijl de bovenverdieping aanzienlijke water
schade kreeg. Te kwart over vijf was men den
brand meester en een kwartier daarna kon het
vuur als gebluscht worden beschouwd. Onder
leiding van den commissaris van politie, den
heer G. Goorhuis. werd hierna een onderzoek
Ingesteld naar de oorzaak van den brand. Het
vuur bleek te zi/n ontstaan in den kapsalon,
waarschijnlijk tenjffevolge van kortsluiting. De
aanzienlijke schade wordt door verzekering ge
dekt.
Door de politie werden uitgebrelde maatre
gelen genomen voor de afzetting van het ter
rein, aangezien er groote belangstelling was
van de zijde van'het publiek.
Vrijdag deden zich vergiftigingsverschijnselen
voor bij twee kinderen in het gezin van den
mijnwerker Scholgens te Kerkrede. De beide
kinderen, een jongetje van vier Jaar en een
meisje van zeven jaar, moesten naar het zie
kenhuis worden overgebracht. Het jongetje Is
hedenochtend overleden. Het meisje verkeert
in levensgevaar. De oorzaak moet gezocht wor
den In het eten van bedorven kaas.
De boekhouder ging naar het kantoor terug
en daar bleek, dat een tweede persoon van
deze gelegenheid gebruik had gemaakt cm een
lade op te breken en daaruit f600.gulden
te ontvreemden. Sporen van braak waren aan
wezig.
Later viel het den boekhouder in, dat hij een
hem onbekend persoon per rijwiel eenige malen
langs het kantoor had zien rijden, die opval
lend naar binnen keek.
Het signalement van deze personen, die bei
den per rijwiel waren, luidt:
De eerste is ongeveer 35 jaar, lang circa 1.78
meter, géwoon postuur, heeft betrekkelijk
zware stem, gekleed in donker colbertcoatuum,
draagt grijze jockeypet.
De ander is ongeveer 30 jaar. heeft rossig
haar, flink postuur, gekleed in donker costuum,
draagt zwarten bolhoed.
De geruchten als zou in de haven van Ter
neuzen een algvmeene staking zijn uitgebroken,
zijn van allen grond ontbloot.' Wel heeft de
plaatselijke afdeeling van den Centralen Bond
van Transportarbeiders medegedeeld, dat een
staking Is uitgebroken, doch bij informatie is
gebleken, dat slechts een kleine groep arbei
ders, meest aangeslotenen bij genoemden bond,
zich niet voor werk hebben aanremeld. De
werkzaamheden aan de schepen geschieden op
normale wijze.
Van ver uit den omtrek komen de werkloo
zen uit geheel Zeeuwsch-Vlaanderen naar de
dokken, om te trachten werk te verkrijgen.
Hoewel er momenteel een twintigtal zeesche
pen, waaronder eenige van ruim 10.000 ton, ge
laden en gelost worden, geeft deze bedrijvigheid
in hoofebaak werk aan de Terneuzenache
havenarbeiders, zoodat zeer velen teleurgesteld
moesten worden.
Donker afstekend in de strakke
welving van haar massale constructie
ligt deze stoer en rustig midden tus-
•chen al die zachte en wazige lijnen
in sterk, onwrikbaar al» een niet
te verwoesten stuk menschelijke
énergie.
Waarlijk: menschelijke energie is aan dit werk
niet gespaard I Wie de geschiedenis van zijn
bouw nagaat kan er zijn bewondering niet aan
onthouden.
Volgens mededeeling van het Centraal
reau voor de Statistiek was, blijkens de over het
eerste kwartaal van 1936 nopens de Industrie
ten dienste staande rapporten, de ontwikkeling
van de bedrijvigheid ondernemingsgewijs verre
van gelijkmatig. In vrij wat fabrieken was een
zekere opleving merkbaar; zelfs mag men voor
eenige bedrijfstakken, waar zulke teekenen zich
meer voordeden dan in andere, wel zeggen, dat
1936 zich beter heeft ingezet dan zijn voorgan
ger. Tot eenzelfde conclusie kan men echter
voor vele bedrijfstakken bezwaarlijk komen. On
dernemingen, waar de bedrijvigheid ongunstig
afstak bij een jaar geleden, .waren nog lang niet
zeldzaam, terwijl voorts In menige fabriek het
verschil met het vorige jaar te klein was, om
van voor- of achteruitgang te kunnen spreken;
andere meer globale gegevens leiden meeren-
deels ook tot weinig opwekkende beschouwingen.
Zoo lagen de cijfers, aangevende het aantal
werkloosheldsdagen in procenten, voor alle in-
dustriegroepen bijeen genomen, nog weer letp
boven de overeenkomstige van het vorige Jaar.
Vier pijlers kreeg de brug. Vier „kuipen”
moesten dus in de rivier worden drooggelegd.
Om daarmee den stroom niet U te zeer te
stremmen, werden de pijlers In twee etappen
gebouwd. In 1933 werden de twee noordelijke,
in 1934 d» twee zuidelijke opgetrokken.
Dat ontrekken geschiedde in twee etappen:
op de heipalen zelf werd 71 betonnen onderplaat
aangebracht van 5H meter dik; daarop eerst
werd de Pijler gebouwd tot een hoogte, nog
eens, van ruim 20 meter. De buitenkant be
stond uit gemetselde granie tb lokken; de bin
nenkant uit één massief betonblok.
Eerst toen men zóóver was, konden de brug
gen zelf worden geconstrueerd. Dat leverde
voor de kleine overspanningen aan weerskanten
betrekkelljk weinig moeilijkheden op Voor de
hoofdoverspanning echter wel.
Om de reusachtige mlddenoverspanning
te kunnen inéénzetten dat moest aan de
brug ze'f gebeuren had men een werk-
atelger noodig. Die kon, midden in den
stroom, niet van een paar palen in elkaar
worden gezet. Daartoe heeft men een twee
de brug gebouwd, de brug, die in aan
bouw was voor de overspanning van de
Oude Maas bij Dordrecht. Drie hulppljlers
werden tusschen de pijlers van de Nijmeeg-
sche brug in gebouwd. Daarop kwam de
brug van Dordt en dUrop weer een rij
dende l-ijschkraan. Zóó kon men de bogen
van de pijlers uit naar elkaar toe bouwen,
ze steunend op de Dordtoche brug.
O
Zaterdagavond om zes uur is te Laren (NK)
een ernstig ongeval gebeurd. Een motorrijder,
A. v. d. P. uit Hilversum, kwam uit de richting
Baarn en ging In de richting van Amsterdam.
Ter hoogte van hotel De Witte Bergen stond
rechte op den berm van den weg een autobus
geparkeerd. Toen de motorrijder het bewuste
punt naderde, kwam plotseling een ptnda-Chl-
nees van achter den autobus te voorschijn en
wilde snel den rijweg oversteken. De motorrijder
kon niet meer remmen en reed met volle vaart
tegen den Chinees aan. die geheel naar den
linkerkant van den weg werd geslingerd, waar
hij bewusteloos bleef liggen. De motorrijder werd
ook tegen den grond geslingerd, doch bekwam
alleen enkele schaafwonden.
Een passeerende geneesheer uit Hulzen ver
leende den Chinees genee
bleek, dat het slachtoffer
tuur, een schedelfractuur eéi een breuk in bet
rechterbeen, even boven de knie, had bekomen.
HU werd per ziekenauto naar het 8t. Janszie-
kenhuis te Laren vervoerd. De toestand van het
38-jarige slachtoffer, genaamd Chow Nln Do.
afkomstig uit Che Kiang en thans domicilie
hebbende te Utrecht, is zorgwekkend.
Merkwaardig was tenslotte, dat, toen men
klaar was, toen de bogen zichzelf hielden, de
kraan middenin vastgeklemd zat. Toen de
Dordtsche brug er weer onderuit werd gehaald,
hing de beele kraan aan de bogen. Men heefi
haar eerst een tijd laten hangen. Zij kon haar
diensten blUven doen in het ophangen van het
brugdek aan de bogen. En toen men haar niet
meer noodig had, maakte men het onderstuk
los en liet men den arm, die boven de bogen uit
stak,. daarlangs naar beneden glijden
Zoo is in het kort de geschiedenis van de
Nijmeegsche brug.
Daar de brandweerkazerne in de onmlddel-
Ujke nabUheid Is gelegen duurde het slechts
kort voor de motorspult op ’t terrein van den
brand verscheen. Door de hitte waren de rui
ten reeds gesprongen en sloegen de vlammen
naar buiten, terwUl tevens een zware rook
ontwikkeling was ontstaan. Er werd groot
alarm gemaakt, waarop ook de ladder- en
slangenwagen uitrukten. Met zes slangen,
waarvan vier op de waterleiding en twee op de
motorpomp, die het water uit het Spui op-
zoog. tastte men het vuur aan. Het vuur
breidde zich zeer snel uit. zoodat in korten
tijd de kapsalon zoowel als de daarachter ge-
t woonkamers een prooi der vlammen
werden.
t en
Vrijdagmiddag, omstreeks half twee heeft
men vanuit een kantoorlokaal van een per
ceel aan de Leeghwaterkade te Den Haag,
waarin gevestigd is het expeditiebedrijf van
de firma J. de J., op sluwe wijze f600.
weten te ontvreemden.
Gewoonljjk is het personeel tusschen 12.30
en 130 uur afwezig, behoudens een kantoor
bediende. Ook dien middag was dit het geval.
Gedurende de afwezigheid van het overige per
soneel bleef achter de 76-jarige boekhouder,
die aldaar reeds jaren in betrekking is.
Omstreeks half twee kwam een onbekend per
soon hem' mededeelen, dat In het pakhuis een
vat olie openstond en de olie er uit liep. De
firma heeft voor eigen gebruik achter in het
pakhuis een vat olie staan, hetgeen van de
straat nauwelijks zichtbaar is. De boekhouder
ging onmiddellijk met den persoon, die hem
waarschuwde het pakhuis in en inderdaad bleek
de kraan van het vat open te staan en een
weinig olie lag op den grond. De kraan werd
gesloten, eenig zand werd gestrooid en men
bleef nog eenige oogenblikken praten, waarop
Zondagmiddag omstreeks half vijf
brak brand uit in de kapperszaak van den
heer Kaspar, Groote Spui 18.
De heer K. had juist met zijn vrouw zijn
woning verlaten voor het maken van een
wandeling, toen een voorbij ganger in den
kapsalon vlammen ontdekte. Een buur
man ijlde den heer K. na, terwijl andere
omwonenden de brandweer alarmeerden.
O
ZszMfaMpniddag is de 23-jarlge freule van
Hemert van Dingshof. dochter van den burge
meester van Haastrecht, toen zij met haar jon
gere zuster den onbewaakten overweg bij blok
11. onder de gemeente Reeuwjjk. per rijwiel pas
seerde, door den van Utrecht komenden diesel-
trein. die te 14J6 te Gouda moet aankomen,
gegrepen en op slag gedood.
De jongere zuster, die voorop reed, was juist
de spoorbaan over, toen de aanstormende trein
de vlak achter haar rijdende zuster greep. Blijk
baar heeft zij den trein op het laatste moment
gezien en toen geremd, hetgeen haar nood
lottig is geworden. De treinbestuurder, die het
ongeluk niet kon verhinderen, stopte. Het
zwaarvermlnkte stoffelijk overschot van het
slachtoffer werd met denzelfden trein naar het
station Gouda vervoerd, vanwaar het per zie
kenauto naar het van Iterson-Zlekenhuis ia
overgebracht Zondagavond is het stoffelijk
overschot naar Haastrecht vervoerd, waar groote
verslagenheid heerscht over den zworen slag
die het gezin van den burgemeester getroffen
heeft.
Zaterdagmiddag omstreeks vier uur begaf
zich een gezelschap van vijf dames, allen uit
Hoogezand. per auto naar Winschoten. In
Zuldbroek. ter hoogte van de openbare lagere
school, passeerden zij een taxi van de maat
schappij DAM.
De ehaoffeor hiervan zag. hoe even later
de uuU, met de v«f dame» door tot nog toe
onbekende oorzaak het Winschoterdiep in
reed. Dc taxi-chauffeur stopte onmiddellijk
en begaf rich gekleed te water.
HU wachtte af. totdat de auto geheel onder
water verdwenen en tot stilstand gekomen was
en klom toen op de treeplank. Het mocht
hem, zij het met groote moeite, gelukken om
alle inzittenden te redden en met behulp van
omstanders veilig aan wal te brengen.
De inzittenden, mevr. B., haar dochter, die
chauffeerde, mevr. P. van L., mevr. J. en mevr.
M allen uit Hoogezand, kwamen met den
schrik vrij en werden bU het hoofd van de
school, den heer Groen, binnengebracht en vm
droge kleeren voorzien, waarna zy per auto naar
Hoogezand terugkeerden. Als bijzonderheid kan
nog verweid worden, dat een der inzittende
I dames onlangs ook reeds met een auto in het
Winschoterdiep is geraakt.
De geschiedenis van deze brug begint eigen
lijk in 1926. Vóór dien werden natuurlijk wel
ijverig allerlei mogelijkheden besproken om den
overgang van de Waal bU Nijmegen wat vlotter
te doen verloopen, doch eerst in 1926 kwam
onder den druk van het groeiend autoverkeer
het RUkswegenplan tot stand en In I927 werd
positief besloten, dat in de eenigszins nauwe
bocht, die de Waal vlak bU de Belvedère in
Nbmegen maakt, één óer twaalf in dit RUks
wegenplan geraamde rivierovergangen zou wor-
den aangelegd.
Toen deze plaats eenmaal was gekozen kon
men uit de dtar voorhanden omstandigheden
ook bepalen hoe die nieuwe brug er uit moest
zien. Heeft de Waal in het algemeen een dub
bele functie: één als waterweg voor het scheep
vaartverkeer en één als afvoer van regen en
smeltwater uit de berglanden, die hoogerop den
Rün omgrenzen, hier in deze bocht mochten
terwille van beide functies geen groote obsta
kel* aan den stroom in den weg worden ge
legd. Zoo kwam men tot den eisch, dat het
zomerbed van de rivier, waarlangs de scheep
vaart plaats had en waarin het plaatsen van
één of meer pellers gevaarlUke uitschuring kon
veroorzaken, in één boog moest worden over-
tosonen, terwUl het winterbed, vooral voor den
vlotten af voer van stnelt-en regenwater be-
stemd, iets wUder moest worden gemaakt om
oe schadeiyke ruimte van de noodzakelüke pel
lers eenigermate ongedaan te maken.
Toen men dus aan de uitvoering toe kwam,
stelde men deze twee dingen voorop: de noor-
delUke bandük van het winterbed moest 80
Meter achteruit en de midden-oversoannlng
moest ten minste 230 Meter bedragen. Zjj werd
in werkelükheld 244.10 Meter. Het grondschema
van de brug was daarmee gegeven: een groote
middenboog werd geflankeerd eerst door twee
bogen van elk 96 en dan nog eens door twee
bogen van elk 72 meter. De totale lengte tus
schen de twee landhoofden bedroeg dus 604.10
Meter.
De breedte vond men door rekening te hou
den met de eischen van een druk snelverkeer.
In twee richtingen werd breedte gegeven voor
twee rijwegen en een zijpad voor fietsers en
voetgangers. De kleine bruggen werden zoo
doende 21 meter breed, de middenbrug 23.50
meter, omdat hier de uitstekende hoofdligger*
een deel van het rjjdek in beslag nemen.
Na een half uur ontdekte men plotseling,
dat het vuur was overyeslagen naar de boven
verdieping, aan de achterzijde van het perceel.
Via een voorkamer werd een slang naar het
bedreigde gedeelte geleid. De brandweer mocht
dat hU een kwartier later aan zUn kwetsuren I er na een moeizamen strUd in slagen, dit ge
ls overleden. De derde mUnwerker, de Duit- Veelte van het pond te behouden,
scher Metten, werd zoodanig aan het gezicht 1
gewond, dat hU waarschyniyk bet licht van
rijn beide oogen zal moeten missen. Metten
werd naar het St. Josephzlekenhuis te Heerlen
overgebracht. HU kon tot op heden nog niet
worden gehoord, zoodat men nog in het duister
tast omtrent de juiste toedracht van het onge
luk. De Italiaan was gehuwd. Boschman niet.
Belde verongelukten woonden te Heerlerheide.
Dezer dagen deed schipper Vroenls van Mar
ken, die op het IJselmeer bij het Vrouwezand
aan het visschen was, een zonderlinge vangst
t In <ton kuil haalde hij met veel moeite een
nog andere aanwUzlngen (b.v. grond- enormen waterbewoner op. die zich bij nader on-
VA» WM Kw-vL-a 4a*»\ WWAAV> «.4* I
deraoek ontpopte als een vat bier.
De Markensche poMtie heeft zich over het vat
>*.-».fttesNrift At .-.