Een grootsch werk voltooid B Waalbrug bij Nijmegen gereed s, w 1 I Kaasvergiftiging ten Geen staking te Terneuzen Auto reed in het Winschoterdiep EEN OEVERVERBINDING VAN 604.10 M. LENGTE is MAANDAG 15 JUNI 1936’ Z ATB RPAC II JULI "1 R De onbewaakte overweg i Vierjarig jongetje overleden Hoe zy tot stand kwam \.N Kind verdronken nale PLAAT J ESDI EVEN GEPAKT GEEN VOORRANG VERLEEND EN n De bouw zelf NA VIER LANGE JAREN AL DE ZOMERPOSTZEGELS Verkooptijd verlengd OVERDRACHT LANDVOOGDIJ ÉA 9 mbi as?» Fsr 1 ASSEN STERK VERLAAGDE PRIJZEN 1 Ernstige botsing te Laren By het boren op oude patronen gestooten Het mijnongeluk te Heerlen Kapperszaak door vuur vernield Roof op klaarlichten dag De vyf inzittende dames konden slechts met de allergrootste moeite worden gered Felle uitslaande brand te Amersfoort Geen einde gemaakt aan de rationalisatie BEDRUFSTOESTAND EN ARBEIDSMARKT Vaatje bier van in 1932 vergane Stanfries opgevischt Motorrijder by Amersfoort ernstig gekwetst PINDA-CHINEES ERNSTIG GEWOND Groot aantal te Groningen in arrest TRAP VAN EEN PAARD GEKREGEN I WW I Moderne variant van een Griekschen tempel Do groote moeilijkheden, die rivier, bodem en verkeer op wierpen, door de tech niek overwonnen Ontwikkeling der bedrijvigheid verre van gelijkmatig Op de geruchten waren tallooze werkloozen toegestroomd, die bedrogen uit kwamen Landbouwer aan bekomen ver wondingen overleden A Invoerbeperking van steenkolen Door een motorfiets gegrepen Motorrijder tegen auto gebotst en met ernstige verwondingen opgenomen Boekhouder met een truc van zyn post weggelokt Dochter van den burgemeester van Haastrecht het slachtoffer O ft 99 -a.-, 1 D» inzittenden. mevr. B., >9Mfl NUMBGKN, 13 Juni. *1 i van V ghan. n en raten Bu- net rapport van mr. i. «j. verscnuur in zaae wvcu uc v*u ntv jaai. uicuucu uivmjcu uuutugiuK »»u uc vc ucpci&i den toestand In bet mijnbedrijf beeft aanlel-1 Het gemiddelde bedroeg thans 392 tegen resp. koopkracht van groote groepen der bevolking. -ïrita 1 •noen mm ww mmmjws mr k-hm* mrMNATioHALe MOToaaAcas g In krachtige lijnen heeft de kunstenaar E. Lücker een phase uit de totstandkoming van de brug in deze houtsnede uitgebeeld. Wij ontleenden haar aan het Gedenkboek, uitgegeven ter gelegenheid van de opening BATAVIA. 13 Juni. (Aneta.) De overdracht beperkte I van de landvoogdij aal plaats vinden op 13 Sep- i tember aa. windt Kollin komstig was van de In 1933 vergane .JBtanfries”. Binnenkort krijgt de eigenaar na vier jaar zijn bezit weer terug. mevr, n en idore Pa- tltel maal Beer Da- loch h to ean roer -eed ebt. ael- Zondagmiddag is door onbekende .oorzaak het driejarig dochtertje van den landbouwer J. C. Muilwijk te water geraakt en verdronken. Waarlijk, hier is slechts bewondering voor een groot werk van menschelijke energie op haar plaats. de onbekende de veronderstelling uitte, dat het vermoedelUk kwajongenswerk sou zUn. Hij zou wel eens even buiten kijken en verwijderde zich 'aan de achterzijde door de Leeghwater- straat. Het onderhoud had nauwelijks tien minuten geduurd. undige hulp. Het sn schedelbasisfrac- een breuk in Kar- mlle e en win- i en toe- ver jar end l/’en tollin le en i v;: Zondagavond had op den nieuwen rijksweg te Laren ter hoogte van Hoefloo, een ernstige bot. sing plaats tusschen een taxi, bestuurd door den Amsterdamschen chauffeur A. W. en den motor* rijder J. L. uit Laren. De taxi, die in de rich ting Amsterdam reed, wilde twee voor hem rijdende auto's passeeren. Toen bij den tweeden auto voorbij was, versperde hij den motorrijder, dien h(j niet had zien aankomen, den weg. Het gevolg was, dat de motorrijder tegen den auto botste, over den kop sloeg en tegen den grond werd gesmakt. HU bleek ernstige kneuzingen en een gecompliceerde dUbeenbreuk opgenomen te hebben. In zeer ernstlgen toastend is hij naar -. Vrijdag had de 78-jarige landbouwer J. H. Mensink te Enterbroek in de gemeente Wier- den het ongeluk, verward te geraken in de teugels van een paard, dat gespannen was voor een wagen beladen met hooi. M. kreeg hierbij een trap van het paard en ernstig gewond werd hU opgenomen in het algemeene ziekenhuis te Almelo, waar hU Zaterdagavond aan de be komen verwondingen is overleden. In verband met den diefstal van rjjwlel- plaatjes t- Groningen werden binnen 14 dagen reeds zes personen gearresteerd die allen ter beschikking van de justitie zijn gesteld. De re cherche neeft thans wederom twee personen aangehouden, den 33-jarigen rUwielhersteller J. W. en den 30-jarlgen K. B_, zonder beroep, bei den woonachtig te Groningen. Zij sQn ter be schikking van de justitie gesteld. ding gegeven tot overleg met belanghebbenden, met name ten aanzien van het distributie- vraagstuk. Deze aangelegenheid verkeert thans in een vergevorderden staat van voorbereiding. De verdere suggesties van het rapport zUn nog in studie. Een buitengewoon schouwspel biedt zfc hem. die erover heen wandelt. Hier ziet men niet die warreling van lUnen, van kruisbalken en. dwarsbalken, die de con structie van spoorbruggen zoo ingewikkeld en warrelend voor het oog maken als men erover heen trekt. Hier gaan de lUnen enkel naar omhoog recht naar boven tot in het hoogste punt van de dragende bogen. Die soberheid pakt ongelooflUk! Hetjs alsof men voor eenhypermoderne variant van *n Griekschen zuilentempel staat. Machtig, imponeerend in die uiterste, uiterste sober heid. oven op de Belvedère schouwt men wijd over het land om de Waal het frissche zacht-groene land, dat aan alle kanten héél in de verte afgesloten wordt door don kere met boomen begroeide heuvels. Vaag tee ltenen zich hun omtrekken af tegen de witte walken in de lucht aan den gezichtseinder. Aan den overkant van de tl vier plekken blauwe en roode pannendaken af tegen het boomengroen, waaronder *U rich verschuilen. Tusschen dit alles stroomt de Waal. De zon schijnt af en toe op het stroomende water in de breede bocht. Rijen schepen wachten vredig naast el kaar aan den kant. Hun masten en hun touw werk steken als een donkere franje af tegen het lichte water. Een enkele sleepboot trekt een Rijnaak glad en rustig tegen den stroom op. Heel kleine menschjes loopen beneden naar de brug. Merkwaardig was in dit eerste stadium van bet grondwerk de methode van beien, die men toepaste. Voor het eerst in ons land werd hier op groot- schaal het systeem van den Belgi schen ingenieur Frankignoul toegepast, vol lens welk de betonnen heipalen niet te voren worden klaargemaakt, doch in den grond zelf worden gegoten, zóó, dat hun dikte geheel en al aanpast bU het weerstandsvermogen der verschillende aardlagen. Proeven hebben ook ta Nijmegen aangetoond, dat deae «Frankl- Paten” een nog veel aolieder basis vormden dan de betonpalen. die regels een sterke vooruitgang op de bouten beteekenden. Zaterdagmiddag te omstreeks 115 -uur had op den Utrechtschen weg bij het kruispunt Tessel- schadelaan—Utrechtscheweg te Amersfoort een ernstige botsing plaats tusschen een motor rijder en een auto. De motor, bestuurd door den sergeant adspirant-vlleger 8. uit Drachten, kwam uit de richting Soesterberg, rijdende naar Amersfoort. Ter hoogte van de Tesselschade- laan.kwam plotseling een auto, bestuurd door den eersten luitenant Z. uit Amersfoort den weg overgestoken. Aangezien laatstgenoemde 37.3 en 31.2 In het eerste kwartaal van 1935 en I geen voorrang verleende, was een botsing on- 1934. De stijging ten opzichte van het vorige vermUdelljk. De motorrijder, die in de linker- jaar (nJ. met bijna 2 punten) was echter klei- flank werd aangereden, werd van zijn motor ner dan die (nJ. met ruim 6 punten), welke In geslingerd. Bloedende uit verschillende diepe schaafwonden werd hij bij dr. Nieuwenhuis binnengedragen, waar hem de eerste hulp werd verleend. Hierbij kwam vast te staan, dat hij naast verschillende schaafwonden ook een ernstige schouderontwrichtlng had gekregen. De motor werd gedeeltelijk vernield en moest worden weggesleept De auto bekwam aan spatborden en bumper belangrijke schade. Nader wordt bericht, dat de commissie van toezicht op de arbeidsbemiddeling bestaande uit werkgevers en werknemers, in haar vergadering van Zaterdagmiddag heeft vastgesteld, dat van staking in de haven van Terneuzed geen sprake is. In een nota naar aanleiding van het verslag der Tweede Kamer nopens het wetsontwerp tot regeling van den Invoer van steenkolen, deelt de minister van Handel, Nijverheid en Scheep vaart mede, dat de onderhavige invoerbeper king geen einde gemaakt heeft aan de steeds voortgaande rationalisatie in de mijnen. Zulks is een gevolg van de noodzaak om het kostenpeil steeds verder aan te passen ter handhaving van het concurrentievermogen, vooral ook op de exportmarkt. Bovendien is de productie der Limburgscbe mijnen tengevolge van teruggeloopen uitvoer en minder gebruik hier te lande nog afgenomen, ofschoon het aan deel in den afzet van steenkolen hier te lande is gestegen. Als gevolg van deze twee omstandigheden moet nog steeds een achteruitgang der werk gelegenheid worden geconstateerd. Zoo daalde het aantal arbeiders b(j de mijnen zonder de nevenbedrijven regelmatig van 29419 man op 1 Juli 1934, dus even vóór het afkondigen der contingenteering, tot 26960 man op 1 April 1936 Voor zoover de uitkomsten der Staatsmijnen als een aanwijzing voor de ontwikkeling in het geheele mijnbedrijf mogen worden beschouwd, kan worden vastgesteld, dat sedert de afkondi ging wei eenige verbetering is Ingetreden in de verhouding tusschen den kostprijs en. de op brengst voor de mijnen. Het rapport van mr. T. J. Verschuur In zake Bijna vijf jaren heeft n>en over den bouw ▼an deze brug gewerkt. In 1931 werden enkele grondboringen verricht, die uitwezen tot welke diepte men in de fundeerlng der pijlers moest gaan om een stevlg-houdende onderlaag te hebben. Op 33 October van datzelfde jaar werd de eerste proefpaal geslagen en daarna toog men full speed aan den arbeid. Naar wij vernemen is de oorspronkelijke nr- kooptüd voor de aomerpostaegeto verlengd tot 15 Juli ix In verband daarmede wordt ook do gelegenheid om aakatlasjea te bestellen en deal te nemen aan de loterij met waardevoUe premiM opengesteld tot en met U Juli, Zooals reeds gemeld, waren Vrijdagavond op de 250 meter verdieping van de Oranje Nassaumljn 3 te Heerlerhelde drie mijnwerkers togen op een der werknutten aan het boren, toen zij op een gegeven oogenblik men vermoedt althans dat dit de oorzaak van het ongeluk is geweest op oude patronen stootten, welke in den wand waren achtergelaten. Er volgde een hevige explosie, waarbij de Italiaan Tumu- lero op slag werd gedood en de Nederlandsche mijnwerker Boschman zoo ernstig werd gewond. '1935 ten opzichte van 1934 te boeken viel. De totale uitvoer van fabrikaten beliep in dit kwartaal 21 mlllloen K.G.; 4 millioen gulden minder dan In dat tijdvak van 1935. Vergeleken met den gemiddelden uitvoer In hetzelfde tijdvak gedurende de laatste 5 vooraf gaande jaren gaf het eerste kwartaal een ach teruitgang te zien met 74 millioen K.G. en 37 millioen gulden en wanneer wi) om het ver schil sterker te doen uitkomen hieraan nog toevoegen, dat er b.v. ten opzichte van 1930 (966 millioen K.G. ad 290 millioen gulden) een .achterstand valt te boeken van 195 mill. K.G. en 201 millioen gulden, dan Is het duidelijk, hoe zeer onze industrieele export door de velerlei ge noegzaam bekend te achten remmende factoren in het algehieen aan beteekenis heeft moeten inbaeten, zij het met niet onbelangrijke ver schillen tusschen de artikelen. In het overzicht, dat wordt opgenomen in de ter perse zijnde vijfde aflevering van ’t maand schrift. wordt de gang van zaken ook aan de hand van i - - stoffenlnvoer,* invoer van fabrikaten) meer uit voerig uiteen gezet. Al blijkt, dat men voor ver- sc billende ondernemingen weljan een voor ontfennd. en bet bleek, dat het kostelijk nat af- dezen tijd in zekere mate bevredigenden gang - van zaken mag spreken, dit neemt niet weg, dat deze nog altijd sterk naar den achtergrond wor den gedrongen, door de vele andere, welke reden hadden een mln of meer somberen toon te Uiten hooren wegens onvoldoenden afzet en/of de weinig of meermalen niet rendeerende prijzen. In *t oog is hierbij os. te houden, dat 't bin- nenlandsch verbruik maar al te vaak den rem- menden invloed onderging van de te De benedenverdieping brandde geheel uit, terwijl de bovenverdieping aanzienlijke water schade kreeg. Te kwart over vijf was men den brand meester en een kwartier daarna kon het vuur als gebluscht worden beschouwd. Onder leiding van den commissaris van politie, den heer G. Goorhuis. werd hierna een onderzoek Ingesteld naar de oorzaak van den brand. Het vuur bleek te zi/n ontstaan in den kapsalon, waarschijnlijk tenjffevolge van kortsluiting. De aanzienlijke schade wordt door verzekering ge dekt. Door de politie werden uitgebrelde maatre gelen genomen voor de afzetting van het ter rein, aangezien er groote belangstelling was van de zijde van'het publiek. Vrijdag deden zich vergiftigingsverschijnselen voor bij twee kinderen in het gezin van den mijnwerker Scholgens te Kerkrede. De beide kinderen, een jongetje van vier Jaar en een meisje van zeven jaar, moesten naar het zie kenhuis worden overgebracht. Het jongetje Is hedenochtend overleden. Het meisje verkeert in levensgevaar. De oorzaak moet gezocht wor den In het eten van bedorven kaas. De boekhouder ging naar het kantoor terug en daar bleek, dat een tweede persoon van deze gelegenheid gebruik had gemaakt cm een lade op te breken en daaruit f600.gulden te ontvreemden. Sporen van braak waren aan wezig. Later viel het den boekhouder in, dat hij een hem onbekend persoon per rijwiel eenige malen langs het kantoor had zien rijden, die opval lend naar binnen keek. Het signalement van deze personen, die bei den per rijwiel waren, luidt: De eerste is ongeveer 35 jaar, lang circa 1.78 meter, géwoon postuur, heeft betrekkelijk zware stem, gekleed in donker colbertcoatuum, draagt grijze jockeypet. De ander is ongeveer 30 jaar. heeft rossig haar, flink postuur, gekleed in donker costuum, draagt zwarten bolhoed. De geruchten als zou in de haven van Ter neuzen een algvmeene staking zijn uitgebroken, zijn van allen grond ontbloot.' Wel heeft de plaatselijke afdeeling van den Centralen Bond van Transportarbeiders medegedeeld, dat een staking Is uitgebroken, doch bij informatie is gebleken, dat slechts een kleine groep arbei ders, meest aangeslotenen bij genoemden bond, zich niet voor werk hebben aanremeld. De werkzaamheden aan de schepen geschieden op normale wijze. Van ver uit den omtrek komen de werkloo zen uit geheel Zeeuwsch-Vlaanderen naar de dokken, om te trachten werk te verkrijgen. Hoewel er momenteel een twintigtal zeesche pen, waaronder eenige van ruim 10.000 ton, ge laden en gelost worden, geeft deze bedrijvigheid in hoofebaak werk aan de Terneuzenache havenarbeiders, zoodat zeer velen teleurgesteld moesten worden. Donker afstekend in de strakke welving van haar massale constructie ligt deze stoer en rustig midden tus- •chen al die zachte en wazige lijnen in sterk, onwrikbaar al» een niet te verwoesten stuk menschelijke énergie. Waarlijk: menschelijke energie is aan dit werk niet gespaard I Wie de geschiedenis van zijn bouw nagaat kan er zijn bewondering niet aan onthouden. Volgens mededeeling van het Centraal reau voor de Statistiek was, blijkens de over het eerste kwartaal van 1936 nopens de Industrie ten dienste staande rapporten, de ontwikkeling van de bedrijvigheid ondernemingsgewijs verre van gelijkmatig. In vrij wat fabrieken was een zekere opleving merkbaar; zelfs mag men voor eenige bedrijfstakken, waar zulke teekenen zich meer voordeden dan in andere, wel zeggen, dat 1936 zich beter heeft ingezet dan zijn voorgan ger. Tot eenzelfde conclusie kan men echter voor vele bedrijfstakken bezwaarlijk komen. On dernemingen, waar de bedrijvigheid ongunstig afstak bij een jaar geleden, .waren nog lang niet zeldzaam, terwijl voorts In menige fabriek het verschil met het vorige jaar te klein was, om van voor- of achteruitgang te kunnen spreken; andere meer globale gegevens leiden meeren- deels ook tot weinig opwekkende beschouwingen. Zoo lagen de cijfers, aangevende het aantal werkloosheldsdagen in procenten, voor alle in- dustriegroepen bijeen genomen, nog weer letp boven de overeenkomstige van het vorige Jaar. Vier pijlers kreeg de brug. Vier „kuipen” moesten dus in de rivier worden drooggelegd. Om daarmee den stroom niet U te zeer te stremmen, werden de pijlers In twee etappen gebouwd. In 1933 werden de twee noordelijke, in 1934 d» twee zuidelijke opgetrokken. Dat ontrekken geschiedde in twee etappen: op de heipalen zelf werd 71 betonnen onderplaat aangebracht van 5H meter dik; daarop eerst werd de Pijler gebouwd tot een hoogte, nog eens, van ruim 20 meter. De buitenkant be stond uit gemetselde granie tb lokken; de bin nenkant uit één massief betonblok. Eerst toen men zóóver was, konden de brug gen zelf worden geconstrueerd. Dat leverde voor de kleine overspanningen aan weerskanten betrekkelljk weinig moeilijkheden op Voor de hoofdoverspanning echter wel. Om de reusachtige mlddenoverspanning te kunnen inéénzetten dat moest aan de brug ze'f gebeuren had men een werk- atelger noodig. Die kon, midden in den stroom, niet van een paar palen in elkaar worden gezet. Daartoe heeft men een twee de brug gebouwd, de brug, die in aan bouw was voor de overspanning van de Oude Maas bij Dordrecht. Drie hulppljlers werden tusschen de pijlers van de Nijmeeg- sche brug in gebouwd. Daarop kwam de brug van Dordt en dUrop weer een rij dende l-ijschkraan. Zóó kon men de bogen van de pijlers uit naar elkaar toe bouwen, ze steunend op de Dordtoche brug. O Zaterdagavond om zes uur is te Laren (NK) een ernstig ongeval gebeurd. Een motorrijder, A. v. d. P. uit Hilversum, kwam uit de richting Baarn en ging In de richting van Amsterdam. Ter hoogte van hotel De Witte Bergen stond rechte op den berm van den weg een autobus geparkeerd. Toen de motorrijder het bewuste punt naderde, kwam plotseling een ptnda-Chl- nees van achter den autobus te voorschijn en wilde snel den rijweg oversteken. De motorrijder kon niet meer remmen en reed met volle vaart tegen den Chinees aan. die geheel naar den linkerkant van den weg werd geslingerd, waar hij bewusteloos bleef liggen. De motorrijder werd ook tegen den grond geslingerd, doch bekwam alleen enkele schaafwonden. Een passeerende geneesheer uit Hulzen ver leende den Chinees genee bleek, dat het slachtoffer tuur, een schedelfractuur eéi een breuk in bet rechterbeen, even boven de knie, had bekomen. HU werd per ziekenauto naar het 8t. Janszie- kenhuis te Laren vervoerd. De toestand van het 38-jarige slachtoffer, genaamd Chow Nln Do. afkomstig uit Che Kiang en thans domicilie hebbende te Utrecht, is zorgwekkend. Merkwaardig was tenslotte, dat, toen men klaar was, toen de bogen zichzelf hielden, de kraan middenin vastgeklemd zat. Toen de Dordtsche brug er weer onderuit werd gehaald, hing de beele kraan aan de bogen. Men heefi haar eerst een tijd laten hangen. Zij kon haar diensten blUven doen in het ophangen van het brugdek aan de bogen. En toen men haar niet meer noodig had, maakte men het onderstuk los en liet men den arm, die boven de bogen uit stak,. daarlangs naar beneden glijden Zoo is in het kort de geschiedenis van de Nijmeegsche brug. Daar de brandweerkazerne in de onmlddel- Ujke nabUheid Is gelegen duurde het slechts kort voor de motorspult op ’t terrein van den brand verscheen. Door de hitte waren de rui ten reeds gesprongen en sloegen de vlammen naar buiten, terwUl tevens een zware rook ontwikkeling was ontstaan. Er werd groot alarm gemaakt, waarop ook de ladder- en slangenwagen uitrukten. Met zes slangen, waarvan vier op de waterleiding en twee op de motorpomp, die het water uit het Spui op- zoog. tastte men het vuur aan. Het vuur breidde zich zeer snel uit. zoodat in korten tijd de kapsalon zoowel als de daarachter ge- t woonkamers een prooi der vlammen werden. t en Vrijdagmiddag, omstreeks half twee heeft men vanuit een kantoorlokaal van een per ceel aan de Leeghwaterkade te Den Haag, waarin gevestigd is het expeditiebedrijf van de firma J. de J., op sluwe wijze f600. weten te ontvreemden. Gewoonljjk is het personeel tusschen 12.30 en 130 uur afwezig, behoudens een kantoor bediende. Ook dien middag was dit het geval. Gedurende de afwezigheid van het overige per soneel bleef achter de 76-jarige boekhouder, die aldaar reeds jaren in betrekking is. Omstreeks half twee kwam een onbekend per soon hem' mededeelen, dat In het pakhuis een vat olie openstond en de olie er uit liep. De firma heeft voor eigen gebruik achter in het pakhuis een vat olie staan, hetgeen van de straat nauwelijks zichtbaar is. De boekhouder ging onmiddellijk met den persoon, die hem waarschuwde het pakhuis in en inderdaad bleek de kraan van het vat open te staan en een weinig olie lag op den grond. De kraan werd gesloten, eenig zand werd gestrooid en men bleef nog eenige oogenblikken praten, waarop Zondagmiddag omstreeks half vijf brak brand uit in de kapperszaak van den heer Kaspar, Groote Spui 18. De heer K. had juist met zijn vrouw zijn woning verlaten voor het maken van een wandeling, toen een voorbij ganger in den kapsalon vlammen ontdekte. Een buur man ijlde den heer K. na, terwijl andere omwonenden de brandweer alarmeerden. O ZszMfaMpniddag is de 23-jarlge freule van Hemert van Dingshof. dochter van den burge meester van Haastrecht, toen zij met haar jon gere zuster den onbewaakten overweg bij blok 11. onder de gemeente Reeuwjjk. per rijwiel pas seerde, door den van Utrecht komenden diesel- trein. die te 14J6 te Gouda moet aankomen, gegrepen en op slag gedood. De jongere zuster, die voorop reed, was juist de spoorbaan over, toen de aanstormende trein de vlak achter haar rijdende zuster greep. Blijk baar heeft zij den trein op het laatste moment gezien en toen geremd, hetgeen haar nood lottig is geworden. De treinbestuurder, die het ongeluk niet kon verhinderen, stopte. Het zwaarvermlnkte stoffelijk overschot van het slachtoffer werd met denzelfden trein naar het station Gouda vervoerd, vanwaar het per zie kenauto naar het van Iterson-Zlekenhuis ia overgebracht Zondagavond is het stoffelijk overschot naar Haastrecht vervoerd, waar groote verslagenheid heerscht over den zworen slag die het gezin van den burgemeester getroffen heeft. Zaterdagmiddag omstreeks vier uur begaf zich een gezelschap van vijf dames, allen uit Hoogezand. per auto naar Winschoten. In Zuldbroek. ter hoogte van de openbare lagere school, passeerden zij een taxi van de maat schappij DAM. De ehaoffeor hiervan zag. hoe even later de uuU, met de v«f dame» door tot nog toe onbekende oorzaak het Winschoterdiep in reed. Dc taxi-chauffeur stopte onmiddellijk en begaf rich gekleed te water. HU wachtte af. totdat de auto geheel onder water verdwenen en tot stilstand gekomen was en klom toen op de treeplank. Het mocht hem, zij het met groote moeite, gelukken om alle inzittenden te redden en met behulp van omstanders veilig aan wal te brengen. De inzittenden, mevr. B., haar dochter, die chauffeerde, mevr. P. van L., mevr. J. en mevr. M allen uit Hoogezand, kwamen met den schrik vrij en werden bU het hoofd van de school, den heer Groen, binnengebracht en vm droge kleeren voorzien, waarna zy per auto naar Hoogezand terugkeerden. Als bijzonderheid kan nog verweid worden, dat een der inzittende I dames onlangs ook reeds met een auto in het Winschoterdiep is geraakt. De geschiedenis van deze brug begint eigen lijk in 1926. Vóór dien werden natuurlijk wel ijverig allerlei mogelijkheden besproken om den overgang van de Waal bU Nijmegen wat vlotter te doen verloopen, doch eerst in 1926 kwam onder den druk van het groeiend autoverkeer het RUkswegenplan tot stand en In I927 werd positief besloten, dat in de eenigszins nauwe bocht, die de Waal vlak bU de Belvedère in Nbmegen maakt, één óer twaalf in dit RUks wegenplan geraamde rivierovergangen zou wor- den aangelegd. Toen deze plaats eenmaal was gekozen kon men uit de dtar voorhanden omstandigheden ook bepalen hoe die nieuwe brug er uit moest zien. Heeft de Waal in het algemeen een dub bele functie: één als waterweg voor het scheep vaartverkeer en één als afvoer van regen en smeltwater uit de berglanden, die hoogerop den Rün omgrenzen, hier in deze bocht mochten terwille van beide functies geen groote obsta kel* aan den stroom in den weg worden ge legd. Zoo kwam men tot den eisch, dat het zomerbed van de rivier, waarlangs de scheep vaart plaats had en waarin het plaatsen van één of meer pellers gevaarlUke uitschuring kon veroorzaken, in één boog moest worden over- tosonen, terwUl het winterbed, vooral voor den vlotten af voer van stnelt-en regenwater be- stemd, iets wUder moest worden gemaakt om oe schadeiyke ruimte van de noodzakelüke pel lers eenigermate ongedaan te maken. Toen men dus aan de uitvoering toe kwam, stelde men deze twee dingen voorop: de noor- delUke bandük van het winterbed moest 80 Meter achteruit en de midden-oversoannlng moest ten minste 230 Meter bedragen. Zjj werd in werkelükheld 244.10 Meter. Het grondschema van de brug was daarmee gegeven: een groote middenboog werd geflankeerd eerst door twee bogen van elk 96 en dan nog eens door twee bogen van elk 72 meter. De totale lengte tus schen de twee landhoofden bedroeg dus 604.10 Meter. De breedte vond men door rekening te hou den met de eischen van een druk snelverkeer. In twee richtingen werd breedte gegeven voor twee rijwegen en een zijpad voor fietsers en voetgangers. De kleine bruggen werden zoo doende 21 meter breed, de middenbrug 23.50 meter, omdat hier de uitstekende hoofdligger* een deel van het rjjdek in beslag nemen. Na een half uur ontdekte men plotseling, dat het vuur was overyeslagen naar de boven verdieping, aan de achterzijde van het perceel. Via een voorkamer werd een slang naar het bedreigde gedeelte geleid. De brandweer mocht dat hU een kwartier later aan zUn kwetsuren I er na een moeizamen strUd in slagen, dit ge ls overleden. De derde mUnwerker, de Duit- Veelte van het pond te behouden, scher Metten, werd zoodanig aan het gezicht 1 gewond, dat hU waarschyniyk bet licht van rijn beide oogen zal moeten missen. Metten werd naar het St. Josephzlekenhuis te Heerlen overgebracht. HU kon tot op heden nog niet worden gehoord, zoodat men nog in het duister tast omtrent de juiste toedracht van het onge luk. De Italiaan was gehuwd. Boschman niet. Belde verongelukten woonden te Heerlerheide. Dezer dagen deed schipper Vroenls van Mar ken, die op het IJselmeer bij het Vrouwezand aan het visschen was, een zonderlinge vangst t In <ton kuil haalde hij met veel moeite een nog andere aanwUzlngen (b.v. grond- enormen waterbewoner op. die zich bij nader on- VA» WM Kw-vL-a 4a*»\ WWAAV> «.4* I deraoek ontpopte als een vat bier. De Markensche poMtie heeft zich over het vat >*.-».fttesNrift At .-.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1936 | | pagina 15